Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Pixal schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:14:
Uh, hebben eigenlijk de standaard 19" velgen zelf wel een rolrichting?
De Regulus? Zijn gewoon vier gelijke, maakt niet uit.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-10 16:19
haakjesluiten schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:53:
[...]

Ik reis met kleine kinderen een stop duurt sowieso al 30 min voor hele handel weer in de auto zit 😂 om die reden rij ik ook gewoon overal 130-140 kinderen zijn het eerder zat dan dat ik de accu leeg krijg
Herkenbaar. Op lege stukken gewoon cruise op 160 om maar die accu leeg te rijden en zoveel mogelijk kilometers tussen de stops te drukken. Is hij bovendien ook lekker warm voor een goede curve :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 16:38
matk89 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:48:
[...]

Herkenbaar. Op lege stukken gewoon cruise op 160 om maar die accu leeg te rijden en zoveel mogelijk kilometers tussen de stops te drukken. Is hij bovendien ook lekker warm voor een goede curve :P
Die snap ik niet helemaal, als je zoveel mogelijk kilometers tussen de stops wilt drukken, dan lijkt me dat je zo zuinig mogelijk moet rijden en niet zo hard mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@cOOlrUnnINgs Niet als je eerder moet stoppen om ándere reden dan laden... :)

Vorig jaar in Frankrijk soortgelijk iets meegemaakt, al 3,5 a 4 uur aan het rijden. Mede door file en dergelijk. Maar papa moest door, want de batterij was nog niet leeg. Dus hou je plas maar even op kinderen })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Laatst online: 03-10 16:38
JanHenk schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:21:
@cOOlrUnnINgs Niet als je eerder moet stoppen om ándere reden dan laden... :)

Vorig jaar in Frankrijk soortgelijk iets meegemaakt, al 3,5 a 4 uur aan het rijden. Mede door file en dergelijk. Maar papa moest door, want de batterij was nog niet leeg. Dus hou je plas maar even op kinderen })
Ah, dan snap ik hem 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik was zelf al even nieuwsgierig hoeveel effect verschillende velgen en banden maten zouden hebben op de snelheidsmeter en de afgelegde afstand op de teller. Heb nu een spreadsheet voor mijn situatie gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZnDXudZa457ma4EZv_ozyiUEMg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VDaDCEeEbu4hEkbn3ppOH42T.png?f=user_large
De verschillen zijn minder dan 1% en de verschillen door slijtage over de levensduur zijn groter dan de verschillen door de andere velgen en banden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

JanHenk schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:23:
[...]

De Regulus? Zijn gewoon vier gelijke, maakt niet uit.
Oja verrek, links draaien deze dingetjes vooruit en rechts draaien ze achteruit. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B90oIzq_J6E7wccMQ28bOq_2TOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqilIhNsPQUM9eWqmd6rYemg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:59
Wat zijn jullie tips voor nieuwe zomerbanden? Ik lees hier veel goeds over Pirelli Scorpion Elect OA, maar ben benieuwd of er nog andere goede ervaringen zijn.

De kans bestaat namelijk dat ik morgen vier nieuwe banden nodig heb. In mijn linker achterband zit een schroef en die band loopt langzaam leeg. Met de leasemaatschappij de afspraak gemaakt die morgen te laten vervangen. Kom ik thuis, hoor ik links voor gesis. Loopt ook die band leeg (die is nu slap en de Skoda-dealer is onderweg om die te proppen). De leasemaatschappij leek aan te sturen op tijdelijk reparatie om naar de bandenboer te rijden om ze te laten wisselen.

Al lijkt een reparatie mij ook prima, maar ik wil morgen niet snel moeten uitzoeken welke banden ik wil.

Edit: dealer is langsgeweest en schat in dat de leasemaatschappij de banden nog niet gaat vervangen (4,5-5mm profiel). Hopelijk laten ze me dan doorrijden met een prop (die volgens de dealer op zich veilig genoeg is), want anders ben ik weer 1,5u kwijt om die banden te laten repareren. Desalniettemin, ik ben nog wel benieuwd naar jullie favo zomerbanden voor de Enyaq.

[ Voor 29% gewijzigd door cryptapix op 29-07-2025 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@cryptapix Je vertelt helaas niet wáár het lek (in het loopvlak?) exact zit maar als je je band nog kunt laten repareren met een zogenaamd 'Parapluutje' (en dus van binnenuit kunt laten vulkaniseren) dan is er daarna niets meer mis met zo'n band.

ZGAN is dan een 'Understatement' zelfs :P

Proppen / Pluggen zijn leuk als 'noodreparatie' en ook niet meer dan dát.

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 29-07-2025 20:46 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Will_M schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:44:
@cryptapix Je vertelt helaas niet wáár het lek (in het loopvlak?) exact zit maar als je je band nog kunt laten repareren met een zogenaamd 'Parapluutje' (en dus van binnenuit kunt laten vulkaniseren) dan is er daarna niets meer mis met zo'n band.

ZGAN is dan een 'Understatement' zelfs :P

Proppen / Pluggen zijn leuk als 'noodreparatie' en ook niet meer dan dát.
2x op het loopvlak ja. Er zit in beide nu een noodreparatie maar de dealer zei dat hier mensen soms nog heel erg lang mee doorrijden en dat dat ook wel kan. Echter zal het aan de leasemaatschappij zijn om te kiezen wat ze ermee gaan doen. Aangezien er nog aardig wat profiel opzit (2x5mm 1x4,5mm en 1,4mm) lijkt icm jouw opmerking een parapluutje de meest efficiënte oplossing (en dat vindt de dealer zelf ook). Ik bel morgen wel met de leasemaatschappij.

Edit: waar ik me overigens wel zorgen om maak is dat de leasemaatschappij aangaf dat 1 lekker band pech is, maar dat 2 lekke banden als schade worden gezien. Lekker eigen risico + een schade erbij op het schade-overzicht? Lekker voor de no-claim leaseverklaring.

Maar genoeg over schade en pech. Terug naar de Enyaq ;)

Edit2: toch nog even een update. Ik ben net bij Euromaster geweest en die gaven aan dat ik gewoon kan blijven rijden met die proppen. De band is niet verband en de proppen zitten mooi op het loopvlak.

[ Voor 30% gewijzigd door cryptapix op 30-07-2025 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uDkc48j.jpeg
Heb ik dat weer, mijn profiel is zo geborked dat niets werkt :F

Ik heb dat online profiel bekeken en er staat niets in wat hiermee te maken heeft.

[ Voor 27% gewijzigd door Damic op 29-07-2025 22:39 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 12:20
cryptapix schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:12:
Wat zijn jullie tips voor nieuwe zomerbanden? Ik lees hier veel goeds over Pirelli Scorpion Elect OA, maar ben benieuwd of er nog andere goede ervaringen zijn.

De kans bestaat namelijk dat ik morgen vier nieuwe banden nodig heb. In mijn linker achterband zit een schroef en die band loopt langzaam leeg. Met de leasemaatschappij de afspraak gemaakt die morgen te laten vervangen. Kom ik thuis, hoor ik links voor gesis. Loopt ook die band leeg (die is nu slap en de Skoda-dealer is onderweg om die te proppen). De leasemaatschappij leek aan te sturen op tijdelijk reparatie om naar de bandenboer te rijden om ze te laten wisselen.

Al lijkt een reparatie mij ook prima, maar ik wil morgen niet snel moeten uitzoeken welke banden ik wil.

Edit: dealer is langsgeweest en schat in dat de leasemaatschappij de banden nog niet gaat vervangen (4,5-5mm profiel). Hopelijk laten ze me dan doorrijden met een prop (die volgens de dealer op zich veilig genoeg is), want anders ben ik weer 1,5u kwijt om die banden te laten repareren. Desalniettemin, ik ben nog wel benieuwd naar jullie favo zomerbanden voor de Enyaq.
Ik vind die je noemt echt prima, die zitten er af fabriek bij mij ook op. Voorbanden gaan nu al 70k+ mee, achter heb ik ze recent vervangen maar waren nog niet 100% op. Ik vervang alleen liever ruim voor het minimum (bij 2.5/3mm) en dat viel nou eenmaal zo samen met de wissel.

Rijd overigens altijd op 3 bar rondom (of zoiets, kan ook 3.2 zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 17:35
@laadcurve
Geen idee hoe jullie zo'n mooie grafiekjes krijgen.
Recent wat "bergen" (Belgische Ardennen) gedaan en nadien aan de snellader. Dat begon meteen aan 170kW. Dat gaat lekker vooruit :).
Aan 80% doet ie nog steeds 50kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:37
Cafe Del Mar schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:52:
@laadcurve
Geen idee hoe jullie zo'n mooie grafiekjes krijgen.
Recent wat "bergen" (Belgische Ardennen) gedaan en nadien aan de snellader. Dat begon meteen aan 170kW. Dat gaat lekker vooruit :).
Aan 80% doet ie nog steeds 50kW.
In duitsland bij de snel laadpalen / zwitserland kan je bij je laadsessie deze informatie opvragen. Het viel mij wel op (of het was toeval) dat er wel een redelijke standaardisering lijkt te hebben plaatsgevonden van de laatpalen langs de snelweg. Alle (snel)laadpalen van welke aanbieder dan ook lijkt dezelfde software / user interface te gebruiken. Dit maakt het wel makkelijk om snel even bij te laden in plaats van uit te zoeken hoe die specifieke paal nu weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 11:59
Na iets meer dan 4 jaar gereden te hebben in de Enyaq, en dit topic met heel veel interesse gevolgd te hebben, was er niet echt meer een directe aanleiding om het topic te volgen.

Met ingang van vandaag volg ik het topic weer actief omdat ik van mijn werkgever een akkoord heb gekregen om het huidige leasecontract eerder te beëindigen (december 2025). Dan kan ik nog net mee met een gunstigere bijtellingsregeling en wordt de gefacelifte Enyaq heel waarschijnlijk de nieuwe lease auto (wel in een andere kleur en een wat uitgebreidere uitvoering).

Volgens de dealer zou het binnen nu en twee weken bestellen de garantie moeten geven dat hij dit jaar nog afgeleverd zou kunnen worden. Ik ben benieuwd.....

Is het overigens mogelijk om het merk en de type aanduiding op de motorkap en achterkant zonder zichtbare schade te verwijderen bij de MY2025 Enyaq?

[ Voor 9% gewijzigd door A3-D op 31-07-2025 08:01 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-10 12:20
Op mijn laatste reis had ik een vervelend probleem: bij sommige snelladers faalde het starten van het laden door "een communicatiefout met de wagen". Meermaals proberen bood geen soelaas. Eenmaal heb ik het opgelost door te switchen naar een 150 kW lader ernaast (alle 300 kW laders faalden), en eenmaal heb ik moeten doorrijden naar de volgende snellader. In het eerste geval heeft een Megane na mij succesvol kunnen laden, in het tweede geval heeft een andere Enyaq voor mij succesvol kunnen laden. Het lijkt dus niet aan de laders te liggen.
Herkent iemand dit? Enig advies? Ik vrees dat zij bij de garage gewoon gaan vaststellen dat het laden bij hen werkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:14
mdizzy schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:09:
Op mijn laatste reis had ik een vervelend probleem: bij sommige snelladers faalde het starten van het laden door "een communicatiefout met de wagen". Meermaals proberen bood geen soelaas. Eenmaal heb ik het opgelost door te switchen naar een 150 kW lader ernaast (alle 300 kW laders faalden), en eenmaal heb ik moeten doorrijden naar de volgende snellader. In het eerste geval heeft een Megane na mij succesvol kunnen laden, in het tweede geval heeft een andere Enyaq voor mij succesvol kunnen laden. Het lijkt dus niet aan de laders te liggen.
Herkent iemand dit? Enig advies? Ik vrees dat zij bij de garage gewoon gaan vaststellen dat het laden bij hen werkt...
Ik herken dit wel. Gelukkig nog nooit op vakantie meegemaakt maar tijdens zakelijke ritten.

Een oplossing weet ik niet, ook niet waarom dit soms een probleem is. Vreemde is dat ik het nooit heb bij Fastned.
Heb het al een keer bij onderhoud gemeld maar dan kunnen ze geen problemen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@mdizzy Iets dergelijks: afgelopen zondag op maandag, eerder op de avond stond in de Tesla-app het station aan de Bornestraat 400 Hengelo tijdelijk buiten gebruik. Later niet meer. Dus ik erheen, er stond een Tesla gewoon te laden, maar mij lukte het niet aan verschillende palen, en een audi ook niet. "communicatie met lader verbroken" of zo een dergelijke melding op het moment dat laden echt zou moeten beginnen. In de app kon ik wel aangeven welke ik wilde gebruiken en bij de laadpoort ging de Enyaq wit knipperen. En later rood.

Doorgereden naar Zuiderval 140 Enschede en daar probleemloos geladen, net als die audi...

In die buurt andere laders over het algemeen ruim boven de 60ct,
Tesla Hengelo 33ct, Tesla Enschede 34ct. (na 23h)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:48

Ankh

|true

Zijn weer thuis en zojuist de upgrade naar 3.8 uitgevoerd. Ging uit eindelijk simpel gisteravond en vanochtend toen ik hem pakte werkte alles weer. Wel nog een bang aan andere app updates, maar daar merkte ik niets van. Viel me wel op dat de navigatie echt al 8+ maanden niet is ge-update (huidige versie 24.10, oftewel oktober 2024). Hebben meer mensen dit?

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:38

HaTe

haat niet

Ik heb op voorbehoud van SOH een Enyaq uit 2021 gekocht met 113k op de teller. De SOH resultaat is net binnen en getest met de Dekra test: 97%.
Kan dat wel kloppen? Het is een ex lease auto. Rapport krijg ik nog.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@HaTe Dat kan klopppen, als er goed met de accu is omgegaan. Kijk in de TS: laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-10 13:32
Iemand al de uitnodiging gekregen om 4.x te laten upgraden naar 5.4.3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:28
AlexTol schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:29:
Iemand al de uitnodiging gekregen om 4.x te laten upgraden naar 5.4.3?
Nope...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

onetime schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:21:
@HaTe Dat kan klopppen, als er goed met de accu is omgegaan. Kijk in de TS: laden.
Waarschijnlijk een auto welke zelden tot nooit aan een DC (snel) lader gehangen heeft en waarbij de bestuurder 'm ook niet pertinent middels AC naar 100% geladen heeft zónder daarna direct te gaan rijden.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Fijn, ik had zo hoog nog niet eerder gezien, maar ben er blij mee! Ik ga thuis ook nog even de SOH uitlezen met de Bluetooth dongle.
Ik was bang dat er gesjoemeld kan worden met zo'n test maar dat lijkt niet echt het geval

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Ik vind 97% na 4 jaar en 113k km wel erg weinig degradatie. Volgens de ANWB is de degradatie gemiddeld 2% per jaar. En juist in de eerdere jaren heb je relatief meer degradatie dan later lijkt mij? Maar goed, zo’n test liegt niet. Het kan natuurlijk ook zijn dat er accucellen vervangen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@cryptapix Ik zou wel benieuwd zijn hoe dat bij mij zit. Ik blijf mijn bereik record maar verbeteren. Al probeer ik daar ook wel zoveel mogelijk (andere) dingen voor te doen. Ben net de 50k km voorbij na 2,5 jaar.
Bij merkbare degradatie verwacht ik ook een vermindering van bereik.

Maar bedenk ook: dat ANWB gemiddelde is inclusief accu misbruik door sommigen en onwetendheid en negeren van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
onetime schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:45:
@cryptapix Ik zou wel benieuwd zijn hoe dat bij mij zit. Ik blijf mijn bereik record maar verbeteren. Al probeer ik daar ook wel zoveel mogelijk (andere) dingen voor te doen. Ben net de 50k km voorbij na 2,5 jaar.
Bij merkbare degradatie verwacht ik ook een vermindering van bereik.

Maar bedenk ook: dat ANWB gemiddelde is inclusief accu misbruik door sommigen en onwetendheid en negeren van anderen.
Dat klopt wel natuurlijk, maar alsnog denk ik dat je het heel goed doet als je degradatie onder 1% per jaar blijft. Op een volle accu scheelt je dat misschien 4-5km? Ik denk niet dat je dat echt merkt. Althans niet na 1 jaar. Je zult het wel merken als je na 2-3 jaar structureel 15km minder haalt dan in het begin. Maar voor jou zal dat anders liggen omdat jij je rijgedrag aanpast en daarmee ook je bereik beïnvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ik heb een stel Tadiran NiCd accu's uit 1984 gehad die 4 jaar waren gegarandeerd. Ik weet niet meer wanneer die bij mij zijn beland, maar ze hebben tot zeker 2020 dienst gedaan. (nee, vast niet de originele capaciteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinvdt
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 02-10 19:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8IYyxp6b2Fajo-Y89vsRhnr0-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiEtgVof6JTqK6i9pRSkXkOu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht met maximaal 165 te kunnen laden maar een aantal keer daar ruim boven gezeten tot 177kW. We hebben de 1100km met 3x laden gereden. (model 2025 Enyaq 60) Hier ook kleine kinderen dus zelfs 2x tot 100% geladen omdat we onze broodjes nog niet op hadden.
Beviel super, kwamen ontspannen aan op locatie ondanks dat we de route in 1dag gereden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
A3-D schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:12:
Is het overigens mogelijk om het merk en de type aanduiding op de motorkap en achterkant zonder zichtbare schade te verwijderen bij de MY2025 Enyaq?
Voor diegene die dit ook willen weten...de dealer zojuist bezocht en die bevestigde dat de merk en type aanduidingen op zowel de motorkap als achterkant allemaal geplakt zijn en dat de Enyaq MY2025 zonder de aanduidingen kan worden afgeleverd. _/-\o_

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Kevinvdt schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:07:
[Afbeelding]

Ik dacht met maximaal 165 te kunnen laden maar een aantal keer daar ruim boven gezeten tot 177kW. We hebben de 1100km met 3x laden gereden. (model 2025 Enyaq 60) Hier ook kleine kinderen dus zelfs 2x tot 100% geladen omdat we onze broodjes nog niet op hadden.
Beviel super, kwamen ontspannen aan op locatie ondanks dat we de route in 1dag gereden hebben.
Netjes! Vorig jaar deden wij soortgelijke afstand in 4x laden. Was de eerste keer met een EV zo ver rijden. Dit jaar in 3x ook. Alleen heb ik ‘n 80 (2023) en jij ‘n 60, dus opnieuw: netjes! :D

Misschien dat de nieuwere motoren en batterijen én het 2x laden tot 100% het verschil verklaren.

Alleszins, wij hebben de rit ook als aangenaam ervaren. Je stopt wat vaker, je stopt ook langer (ook kleiner kindje hier), dus ja. Wel soms wat sukkelen met de lader in gang te krijgen. Ionity blijft wel m’n favoriet. Die werkt gewoon en laadt snel (170 kW eens gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-10 15:30
Ik heb echt een n00b vraag. Ik ga volgende week met de Enyaq naar Italie en omdat er geen roaming is in Zwitserland heb ik een Powerpass abo afgesloten en wil dus bij Ionity Plug and Charge laden.
Alles is goedgegaan en mijn abo is actief in de app, dus ik zal vast en zeker kunnen laden door in te pluggen.
Maarrrrr..... hoe stop ik de sessie? Iemand dit geactiveerd en ervaring mee?

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:03
Philos31 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:36:
Ik heb echt een n00b vraag. Ik ga volgende week met de Enyaq naar Italie en omdat er geen roaming is in Zwitserland heb ik een Powerpass abo afgesloten en wil dus bij Ionity Plug and Charge laden.
Alles is goedgegaan en mijn abo is actief in de app, dus ik zal vast en zeker kunnen laden door in te pluggen.
Maarrrrr..... hoe stop ik de sessie? Iemand dit geactiveerd en ervaring mee?
Op de paal op of in de auto op stop drukken dan wordt de sessie verbroken en kan je afkoppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Kevinvdt schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:07:
[Afbeelding]

Dan heb je ook rustig gereden denk ik? Bij vlot meerijden op de paege (130-140) zat ik op 22-25kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
haakjesluiten schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:44:
[...]

Op de paal op of in de auto op stop drukken dan wordt de sessie verbroken en kan je afkoppelen
Dat lijkt me goed te doen. Thanks.

Het is de eerste keer op een langere reis met de iV80, de jaren hiervoor met veel plezier met een Ioniq 28kWh gereden door heel Europa, nu denk ik dat we meer plaspauzes zullen inlassen zonder laden.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
Philos31 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:49:
[...]

Dat lijkt me goed te doen. Thanks.

Het is de eerste keer op een langere reis met de iV80, de jaren hiervoor met veel plezier met een Ioniq 28kWh gereden door heel Europa, nu denk ik dat we meer plaspauzes zullen inlassen zonder laden.
Als je stopt zou ik gewoon altijd laden waarom zou je die tijd niet nuttig benutten, je kan ook gewoon harder gaan rijden

[ Voor 4% gewijzigd door haakjesluiten op 01-08-2025 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
haakjesluiten schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:47:
[...]

Dan heb je ook rustig gereden denk ik? Bij vlot meerijden op de paege (130-140) zat ik op 22-25kWh/100km
ja ik vroeg het me ook af. Als je 1100km met 3 laadbeurten haalt en je start met 100% en eindigt met 0%, dan moet je telkens 275km rijden voordat je weer laadt. Dat haal ik op lange vakantieritten niet met mijn 60 als ik hem van 100 naar 0 zou leegrijden, laat staan circa 80->5 (wat ik meestal doe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:19
Ik heb een Enyaq iv80 (2021) en toen had ik daar het familypack aan toegevoegd. Stopcontact bij achterbank en geïntegreerde zonneschermen. Ik heb zitten zoeken, maar ik kan deze opties bij de nieuwe Enyaq niet vinden. Zie ik iets over het hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
FJP84 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:53:
Ik heb een Enyaq iv80 (2021) en toen had ik daar het familypack aan toegevoegd. Stopcontact bij achterbank en geïntegreerde zonneschermen. Ik heb zitten zoeken, maar ik kan deze opties bij de nieuwe Enyaq niet vinden. Zie ik iets over het hoofd.
Geïntegreerd zonneschermen staat gewoon in de prijslijst: zit standaard op business, sportline en RS. Zelfde geldt voor usb aansluitingen achter. De 230v aansluiting achter zie ik zo snel niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mealstrom93
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-10 13:22
Ik rij sinds juni een volgeladen facelift 85 sportline met alle opties en pakketten, echter dat stopcontact zit er niet in. Volgens mij hebben ze die van de prijslijst afgehaald net zoals de slaapkussens bijvoorbeeld. De geïntegreerde zonneschermen zijn standaard vanaf de Business Line of het Clever Pack bij de lagere uitvoering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:08

rammes

koekebakker 1e klas

220 aansluiting zit er niet meer in helaas.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Batterij rapport van de SOH test is ook binnen, blijkbaar zelfs nog 1 procentpunt hoger! Keurig resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OY-YcGdwYRjMbz1iU1JQi0eFIjA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SXvOorFpGEc0NUrOC1ZFPTjA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:13
HaTe schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:17:
Batterij rapport van de SOH test is ook binnen, blijkbaar zelfs nog 1 procentpunt hoger! Keurig resultaat.
[Afbeelding]
Erg netjes. Ik heb ongeveer dezelfde kilometerstand en bouwjaar. Hoe is je laad gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:09

TD-91

XC40 P8

mealstrom93 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:29:
[...]

Ik rij sinds juni een volgeladen facelift 85 sportline met alle opties en pakketten, echter dat stopcontact zit er niet in. Volgens mij hebben ze die van de prijslijst afgehaald net zoals de slaapkussens bijvoorbeeld. De geïntegreerde zonneschermen zijn standaard vanaf de Business Line of het Clever Pack bij de lagere uitvoering.
Wachtend op de mijne (oktober) benieuwd naar je ervaringen tot nu toe. Zie veel respons van 20-21 bezitters, maar nog weinig over de facelift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
TD-91 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:00:
[...]

Wachtend op de mijne (oktober) benieuwd naar je ervaringen tot nu toe. Zie veel respons van 20-21 bezitters, maar nog weinig over de facelift.
Genoeg er ervaringen hier met MY24. De facelift is puur cosmetisch tov MY24 (die dus sinds sept 23 besteld werden). En ook de MY24 verschilt qua rijgedrag/comfort volgens mij niet echt. Software is wel een stuk sneller. Motor is krachtiger en zuiniger. Dus wat voor ervaringen zoek je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Vanmorgen eindelijk het snelladen eens gaan uitproberen.
Met mijn 2021 (30-12-'21) iV80 naar een Ionity gereden in Nieuwegein.
Aangekomen met 21,5 graad in de batterij (waarvan het entertainment systeem zegt optimaal) en 40% SOC

68kW snelheid. Dat valt me toch wel erg tegen. Ik was de enige bij de 6 laders.
Andere lader ook even geprobeert, maar ook die ging heel even naar de 70 en toen gelijk terug naar 68.
Ik heb Skoda nog een keer gebeld voor alle zekerheid om te kijken of hij de 135kW optie had, en ja, die heeft hij (anders had hij ook niet boven de 50 gekomen) maar is 68 niet erg weinig?

[ Voor 9% gewijzigd door Philos31 op 02-08-2025 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Philos31 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:42:
Vanmorgen eindelijk het snelladen eens gaan uitproberen.
Met mijn 2021 (30-12-'21) iV80 naar een Ionity gereden in Nieuwegein.
Aangekomen met 21,5 graad in de batterij (waarvan het entertainment systeem zegt optimaal) en 40% SOC

68kW snelheid. Dat valt me toch wel erg tegen. Ik was de enige bij de 6 laders.
Andere lader ook even geprobeert, maar ook die ging heel even naar de 70 en toen gelijk terug naar 68.
Ik heb Skoda nog een keer gebeld voor alle zekerheid om te kijken of hij de 135kW optie had, en ja, die heeft hij (anders had hij ook niet boven de 50 gekomen) maar is 68 niet erg weinig?
Als dat 'getal' zo belangrijk voor je is: Volgende keer dan het DC laden maar eens beginnen met mínder dan 20% SOC >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Will_M schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:45:
[...]

Volgende keer dus het DC laden maar eens beginnen met mínder dan 20% SOC >:)
Dat zou voor de laadsnelheid toch in principe niet uit moeten maken. Als ik met 20% insteek dan zou hij bij 40% nog steeds boven de 100kW moeten laden, dat zou hij dan ook bij 40% moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Philos31 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:50:
[...]

Dat zou voor de laadsnelheid toch in principe niet uit moeten maken. Als ik met 20% insteek dan zou hij bij 40% nog steeds boven de 100kW moeten laden, dat zou hij dan ook bij 40% moeten doen.
Het BMS in je auto 'denkt' daar serieus (volledig terecht) anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Will_M schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:51:
[...]

Het BMS in je auto 'denkt' daar serieus (volledig terecht) anders over.
En waarom is dat dan? Als leek lijkt het aannemelijk dat een batterij @ 40% aan dezelfde snelheid kan laden onafhankelijk van op welk niveau hij begonnen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Admiral Freebee schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:56:
[...]

En waarom is dat dan? Als leek lijkt het aannemelijk dat een batterij @ 40% aan dezelfde snelheid kan laden onafhankelijk van op welk niveau hij begonnen is?
Het is geen beperking vanuit de (chemische) accu ansich, dat ding is écht 'dom', ook qua techniek, en accepteert gewoon dát wat er aangeleverd wordt tot aan de limiet van de laadpaal of de laadkabel. Het BMS van de auto (Battery Management System) zit er vervolgens als elektronische 'nanny' tussen om te voorkomen dat je accu mogelijkerwijs oververhit raakt waardoor er cellen kapot zouden kunnen gaan. Dat systeem maakt daarbij continue de afweging tussen 'tijd' én het te behalen resultaat (bij het laden van 40% naar 80% (van 77kW) is de tijdwinst minder groot dan dat dat het is bij het laden van 10% tot 100% terwijl de accu er wél een extra zware degradatie aan over kan gaan houden).

Je moet het eigenlijk vergelijken met het opladen van een mobiele telefoon / smartphone. De moderne smartphones passen dat soort 'behoudend' snel laden al sinds jaar en dag toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Philos31 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:50:
[...]

Maar dat doet hij niet :)
Edit: althans de mijne (60) niet.

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 02-08-2025 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mealstrom93
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-10 13:22
TD-91 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:00:
[...]

Ik ben wat minder bekend met het 21 model, wel eens een keer in gereden. Qua software (5.4) en features wel echt een stap vooruit! Rijd lekker vlot en zuinig. Ik heb wel het DCC onderstel, wat ik wel echt een dikke plus vind. Heb namelijk proefgereden in een MY2024 zonder DCC en die vond ik vrij stug afgeveerd.

Het snelladen heeft een minder hoge piek, maar daar heb ik met de vakantie naar Frankrijk niks van gemerkt. Doordat hij de batterij kan preconditinioren icm de navigatie laad je goed constant. Meerdere keren opgeladen van 20-80% in ongeveer 25 min met een constante laadlijn, wat bijna geen curve te noemen was van 135 kW.

[ Voor 9% gewijzigd door mealstrom93 op 02-08-2025 20:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TD-91

TD-91

XC40 P8

mealstrom93 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:02:
[...]

Ik ben wat minder bekend met het 21 model, wel eens een keer in gereden. Qua software (5.4) en features wel echt een stap vooruit! Rijd lekker vlot en zuinig. Ik heb wel het DCC onderstel, wat ik wel echt een dikke plus vind. Heb namelijk proefgereden in een MY2024 zonder DCC en die vond ik vrij stug afgeveerd.

Het snelladen heeft een minder hoge piek, maar daar heb ik met de vakantie naar Frankrijk niks van gemerkt. Doordat hij de batterij kan preconditinioren icm de navigatie laad je goed constant. Meerdere keren opgeladen van 20-80% in ongeveer 25 min met een constante laadlijn, wat bijna geen curve te noemen was van 135 kW.
Ik heb in een 85 sportline facelift proef gereden zonder DCC en heb ‘m zo ook besteld. Gezien de positieve verhalen rondom DCC misschien maar goed dat ik niet weet wat ik ga missen, maar paste niet in budget.
Vwb laadcurve begrepen dat de software is aangepast op de lagere max snelheid om toch ongeveer dezelfde laadsnelheid te bieden als bij een 60 model.

@cryptapix Had de snellere software/hardware gelinkt aan de facelift. Goed om te weten dat het my2024 model gelijkwaardig is en daarmee de ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

vinom schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:24:
[...]

Erg netjes. Ik heb ongeveer dezelfde kilometerstand en bouwjaar. Hoe is je laad gedrag?
Geen idee, ik heb hem vandaag opgehaald Dit is dankzij de vorige eigenaar. Zie mijn vorige bericht:
HaTe schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:11:
Ik heb op voorbehoud van SOH een Enyaq uit 2021 gekocht met 113k op de teller. De SOH resultaat is net binnen en getest met de Dekra test: 97%.
Kan dat wel kloppen? Het is een ex lease auto. Rapport krijg ik nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Even snelladen, maar helaas niet zonder schade (reed niet zelf tegen betonnen paaltje aan 😅)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4utDeolQ2kR1f5TiQvts2mE5a4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npgt1s4Xhd9iHFzZUgOv3xV4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@FJP84 Ai. Het nieuwe is er nu echt af.

Even snel laden, even snel manoeuvreren. Haastige spoed…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik heb vorige week op het infotainment een folie geplakt tegen vinger afdrukken enzo. Was kut om het redelijk goed te krijgen (folie zou een mm kleiner mogen zijn) en blijkt dat er toch nog stof onder zit, maarja dat zie je toch niet als het scherm aanstaat

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51hj2ov0wyL._AC_SL1500_.jpg
https://www.amazon.de/dp/B09GG9H1NQ

Vooral stap 1 is nogal moeilijk: https://m.media-amazon.co...g6N6J+POL._AC_SL1500_.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 03-08-2025 15:23 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:04
Damic schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:21:
Ik heb vorige week op het infotainment een folie geplakt tegen vinger afdrukken enzo. Was kut om het redelijk goed te krijgen (folie zou een mm kleiner mogen zijn) en blijkt dat er toch nog stof onder zit, maarja dat zie je toch niet als het scherm aanstaat

[Afbeelding]
https://www.amazon.de/dp/B09GG9H1NQ

Vooral stap 1 is nogal moeilijk: https://m.media-amazon.co...g6N6J+POL._AC_SL1500_.jpg
Paar pannen met kokend water op je dashboard zetten :+

Edit:
Brotect _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-10 11:25
Kijk nou wat een interessante OTA update voor mn Enyaq met 3.7 uit 2022! Ik ga morgen op vakantie, dus daar gaan we mooi even mee wachten. Iemand al op installeren durven drukken? Schijnbaar hebben ze iets met LED en grootlicht gefixed. Ben benieuwd of mn te hoge koplampen dan beter zijn. Ná de vakantie laat ik weten hoe ie ging.

Groet!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSnJ7WTmHsbSZsqh4Mt_xeWHTbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1mxbMGLJY04ajiE7hSuAcuCz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

190 minuten, hoeveel gigabyte is dat wel niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@sunib Ik kreeg de melding eergisteren? Ik heb (eer)gisteren middag de update gestart, en de auto meer dan de gemelde 3,5 uur met rust gelaten. Net voor je gekeken, het duurt even, maar toen meldde hij 3.8.
Ik heb er nog niet mee gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Waar krijgen jullie die melding, want nog niets gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Damic Bij het uitzetten van de auto, het exit scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-10 11:25
Inderdaad zodra de de auto uitzet (als je de riem losmaakt).

De laatste keren kwamen die updates ook gefaseerd. Dat zou ik zelf ook doen als auto fabrikant. Dus dat we m niet tegelijkertijd krijgen vind ik niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:48

Ankh

|true

sunib schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:19:
Kijk nou wat een interessante OTA update voor mn Enyaq met 3.7 uit 2022! Ik ga morgen op vakantie, dus daar gaan we mooi even mee wachten. Iemand al op installeren durven drukken? Schijnbaar hebben ze iets met LED en grootlicht gefixed. Ben benieuwd of mn te hoge koplampen dan beter zijn. Ná de vakantie laat ik weten hoe ie ging.

Groet!

[Afbeelding]
ik heb hem vorige week gedaan, 's avonds aangezet en de volgende ochtend gewoon klaar.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kuka
  • Laatst online: 03-10 14:38

Groet!

[Afbeelding]
Ik heb de melding enkele dagen geleden ook gekregen (Enyaq uit mei '22) en die duurde volgens het bericht 190 minuten. Ik heb hem 's avond aangezet en 's morgens gekeken in de Skoda app naar de status. Ik zag dat je hem vanuit de auto diende te voltooien. Nadat je in de auto bent gaan zitten kun je de update afronden en is hij vlekkeloos van 3.7 naar 3.8 gegaan. Ik heb er inmiddels al weer bijna 1000 km mee gereden en heb geen gekke dingen gemerkt. Instellingen en OBDeleven aanpassingen ,mocht je die gebruikt hebben, zijn nog gewoon actief :)

Xbox Series X "The Tower Of Power" - Skoda Enyaq iV80 Sportline '22 "The Beast"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Inmiddels flink wat snellaad sessies gedaan afgelopen weken, valt mij op dat naast de temp van de batterij er ook nog best wat verschil lijkt te zitten tussen laadstations. Tussen verschillende ionity’s zit verschil maar vooral bij Fastned lijk ik een hele andere laadcurve te hebben (125 Max VS 135 maar wel langer hoger ten opzichte van IONITY). Ik dacht altijd dat een dc lader vrij “dom” is alsin gewoon een bepaald voltage geeft in geval van de enyaq 400V en de auto/accu verder bepaald hoeveel er geladen wordt.

[ Voor 20% gewijzigd door haakjesluiten op 03-08-2025 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84

Groet!

[Afbeelding]
Ik wacht ook tot na de vakantie. Mijn kinderen vonden de update melding wel interessant maar heb ze wel even er netjes op gewezen er niet op te klikken. Het is en blijft VAG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx

Groet!

[Afbeelding]
Ik heb deze een week of 3 of 4 geleden gekregen. Deze kwam toen ik onderweg naar mijn werk was. Bij mijn werk op de parkeerplaats op installeren gedrukt, auto op slot gedaan. Rond 12:30 even wezen kijken en was toen al klaar. Merk echt 0.0 verschil met 3.7, behalve dat er wat apps moesten updaten.

Bij mij bleef wel hele tijd een foutmelding terugkomen dat er een handleiding niet geinstalleerd kon worden. Deze is verholpen toen ik op vakantie de Android Auto problemen had en een volledige reset had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Senaxx schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 00:53:
[...]

Ik heb deze een week of 3 of 4 geleden gekregen. Deze kwam toen ik onderweg naar mijn werk was. Bij mijn werk op de parkeerplaats op installeren gedrukt, auto op slot gedaan. Rond 12:30 even wezen kijken en was toen al klaar. Merk echt 0.0 verschil met 3.7, behalve dat er wat apps moesten updaten.

Bij mij bleef wel hele tijd een foutmelding terugkomen dat er een handleiding niet geinstalleerd kon worden. Deze is verholpen toen ik op vakantie de Android Auto problemen had en een volledige reset had gedaan.
Lef gozer 😂 ik heb hem al een maand klaar staan maar wacht even tot september dan heb ik al een afspraak bij de garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-10 16:07

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Begin vorige maand onze Octavia Combi 3FL (2017) ingeruild voor een Enyaq iV 80 Sportline (2022). Daarna direct de proef op de som genomen om er mee naar Toscane op vakantie te gaan. Dat is ons heel erg mee gevallen, laadstress hebben we eigenlijk niet ervaren. Onderweg vooral geladen bij Ionity via het Power-abbo voor een maandje en lokaal bij de supermarkt waar een 50Kw lader aanwezig was. Wel hebben we onderweg elke 2 uur gestopt voor plassen/eten/koffie of benen strekken en dan merk je er niks van als de auto toch aan de lader hangt en je altijd 300+ km kan rijden tot de volgende stop.

Nu las ik veel over software updates en ik had al gelezen dat de 3.0 belangrijk was voor snelladen onderweg en dat is precies de versie die aanwezig is in de auto. Updates heb ik niet aangedurft voor de vakantie maar nu we terug zijn probeer ik via het vasthouden van de 'Home'-knop de update te installeren maar dit lijkt niet te werken. Ook als ik hem aan de granny-charger hang lijkt er niks te zijn gebeurt na een nachtje. Wat is hiervoor de oplossing, moet ik er mee naar de Skodadealer en ben ik hem dan een dag of dagen kwijt?

Nu de zoektocht naar een lader voor thuis en zit nog te dubben tussen een Peblar of een Alfen maar dat is voor een ander topic :D

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Mr.Viper schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:29:
Begin vorige maand onze Octavia Combi 3FL (2017) ingeruild voor een Enyaq iV 80 Sportline (2022). Daarna direct de proef op de som genomen om er mee naar Toscane op vakantie te gaan. Dat is ons heel erg mee gevallen, laadstress hebben we eigenlijk niet ervaren. Onderweg vooral geladen bij Ionity via het Power-abbo voor een maandje en lokaal bij de supermarkt waar een 50Kw lader aanwezig was. Wel hebben we onderweg elke 2 uur gestopt voor plassen/eten/koffie of benen strekken en dan merk je er niks van als de auto toch aan de lader hangt en je altijd 300+ km kan rijden tot de volgende stop.

Nu las ik veel over software updates en ik had al gelezen dat de 3.0 belangrijk was voor snelladen onderweg en dat is precies de versie die aanwezig is in de auto. Updates heb ik niet aangedurft voor de vakantie maar nu we terug zijn probeer ik via het vasthouden van de 'Home'-knop de update te installeren maar dit lijkt niet te werken. Ook als ik hem aan de granny-charger hang lijkt er niks te zijn beurt na een nachtje. Wat is hiervoor de oplossing, moet ik er mee naar de Skodadealer en ben ik hem dan een dag of dagen kwijt?

Nu de zoektocht naar een lader voor thuis en zit nog te dubben tussen een Peblar of een Alfen maar dat is voor een ander topic :D
Aangezien je 3.0 hebt zal je naar de dealer toe moeten voor een update naar 3.7. Daarna zal er dan nog een OTA volgen naar 3.8. Normaal gesproken is dit ongeveer 1 dag werk. Er zijn uitzonderingen waar het langer heeft geduurt i.v.m. storingen of vervangen van modules. Maar over het algemeen is deze binnen 1 dag weer gereed.

[ Voor 6% gewijzigd door Senaxx op 04-08-2025 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
haakjesluiten schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:58:
Inmiddels flink wat snellaad sessies gedaan afgelopen weken, valt mij op dat naast de temp van de batterij er ook nog best wat verschil lijkt te zitten tussen laadstations. Tussen verschillende ionity’s zit verschil maar vooral bij Fastned lijk ik een hele andere laadcurve te hebben (125 Max VS 135 maar wel langer hoger ten opzichte van IONITY). Ik dacht altijd dat een dc lader vrij “dom” is alsin gewoon een bepaald voltage geeft in geval van de enyaq 400V en de auto/accu verder bepaald hoeveel er geladen wordt.
De auto bepaalt de stroom, dat klopt wel. Maar soms is er maar een maximum vermogen beschikbaar voor het laadstation, dan kan het geknepen worden door de lader zelf (vraagt de auto meer, maar is er niet meer beschikbaar.)

Bij een gedeelde lader (twee plugs per unit zoals de 300kW Alpitronics van Fastned) of soms zelfs een maximum voor de gehele site.

Ook bij Tesla Supercharger wordt het vermogen gedeeld, alleen dan vaak over vier stalls (vandaar A t/m D). Best practice is dan ook om niet direct naast je buurman te gaan staan maar vrije op te zoeken.

Maar goed, de laadcurve is ook afhankelijk van de SoC waarmee je inplugt (zo laag mogelijk!) en de temperatuur van de batterij (20+ liefst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91

TD-91

XC40 P8

Vraagje > Zie dat er een nieuwe prijslijst is vanaf 1-9 met paar kleine verschillen. Waaronder de verlichte voetenruimte die eerst voor- en achter was en nu alleen nog maar voor.

Iemand ervaring met dit soort wijzigingen? Geldt dat heel strikt voor bestellingen vanaf 1-9, of zijn eerdere bestellingen mogelijk ook impacted?

Voor de volledigheid. Maxx pakket met geventileerde stoelen is geen optie meer, de optie achterbumper en dorpels in carosseriekleur is toegevoegd en RS suite interieur design selectie is wat duurder geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 09:23
Ik had gisteren dat de afstand niet meer gemeten kon worden. Nachtje verder en de melding was weer verdwenen. Iemand iets vergelijksbaars gehad?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
TD-91 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:52:
Vraagje > Zie dat er een nieuwe prijslijst is vanaf 1-9 met paar kleine verschillen. Waaronder de verlichte voetenruimte die eerst voor- en achter was en nu alleen nog maar voor.

Iemand ervaring met dit soort wijzigingen? Geldt dat heel strikt voor bestellingen vanaf 1-9, of zijn eerdere bestellingen mogelijk ook impacted?

Voor de volledigheid. Maxx pakket met geventileerde stoelen is geen optie meer, de optie achterbumper en dorpels in carosseriekleur is toegevoegd en RS suite interieur design selectie is wat duurder geworden
Dat is minder....daar gaat een stukje comfort verloren in het Maxx pakket helaas. Volgende week zou mijn bestelling doorgegeven worden omdat dan onze wagenparkbeheerder weer terug is van vakantie. Die geventileerde stoelen leek me wel ideaal :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91

TD-91

XC40 P8

A3-D schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:24:
[...]

Dat is minder....daar gaat een stukje comfort verloren in het Maxx pakket helaas. Volgende week zou mijn bestelling doorgegeven worden omdat dan onze wagenparkbeheerder weer terug is van vakantie. Die geventileerde stoelen leek me wel ideaal :F
Vanaf 1-9 gaat dit in. Dus wellicht is het nu nog te bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Gisteravond om 22:00 de update gestart naar 3.8. Vanmorgen om 7:40 was deze nog niet klaar en is geannuleerd. Wordt dit op een later moment nog een keer aangeboden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@HaTe ik had hem eerst afgebroken omdat ik hem toen niet wilde, van huis, en kreeg de melding mislukt. Later kwam hij vanzelf weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GK87
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ik zit nog steeds op de OTA 3.2 naar 3.7 update te wachten. Nog meer mensen die deze nog niet ontvangen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:03
GK87 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:45:
Ik zit nog steeds op de OTA 3.2 naar 3.7 update te wachten. Nog meer mensen die deze nog niet ontvangen hebben?
Ik. De update wordt nu volgende week tijdens een servicebeurt geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostSlager
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 14:42
Vanaf 3.2 zal je toch echt naar de garage moeten voor de update. dan ga je eerst naar 3.5 en dan komen de OTA updates pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:47
JoostSlager schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:30:
Vanaf 3.2 zal je toch echt naar de garage moeten voor de update. dan ga je eerst naar 3.5 en dan komen de OTA updates pas.
Gewoon ota gehad hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Normaal zou de update een OTA zijn wanneer je versie ME3.2 of hoger hebt.
Maar klaarblijkelijk zijn er sommigen die geen update (hebben) ontvangen.
Ik vermoed dat deze dan toch via de dealer moet worden geïnstalleerd.
Voor hen die het betreft zal een belletje naar de dealer misschien duidelijkheid verschaffen hierover.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostSlager
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 14:42
Bij mij kwam de update van 3.2 naar 3.5 niet OTA en ik heb het bij de dealer moeten regelen ondanks dat hier inderdaad door verschillende mensen benoemt werd dat dit OTA was gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
JoostSlager schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:42:
Bij mij kwam de update van 3.2 naar 3.5 niet OTA en ik heb het bij de dealer moeten regelen ondanks dat hier inderdaad door verschillende mensen benoemt werd dat dit OTA was gekomen.
Ik beschrijf de update van ME3.2, 3.4 en 3.5 naar ME3.7.
Skoda geeft ook zelf aan dat dit normaal via OTA gaat.
De update van 3.2 naar 3.4 of 3.5 zou inderdaad best alleen via de dealer kunnen gaan en dus niet via OTA.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haakjesluiten
Had net niet genoeg om thuis te komen dus nog even kort bij een IONITY gestopt met 16% resterend haalde ik zowaar 156kw (2021 iv80) Ideale omstandigheden denk ik 130 rijden + 25c buiten temp. In 13 min 27kWh geladen.

[ Voor 6% gewijzigd door haakjesluiten op 07-08-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

onetime schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:18:
@Damic Bij het uitzetten van de auto, het exit scherm.
Nog niets gehad :( ook bij de dealer geweest en ineens is er geen OTA meer te bespeuren.

Anyway voorbij nacht de wagen eens opgeladen tot 100% want heb gisteren nieuw stopcontact gehangen, vandaag lange rit naar de zee en terug (totaal 270km) O-)

**32A 3p CEE stopcontact met schakelaar in, ja moet nog verder afwerken maar heb geen boor waarmee ik een 25mm gat kan maken. edit: @onetime goeike die heb ik wel liggen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FvT8ipu.jpeg

Edit: Afwerken is voor morgen ofzo

[ Voor 7% gewijzigd door Damic op 08-08-2025 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Damic Zoek eens naar een stappenboor.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Philos31
Nou…. na ooit begonnen te zijn met een Nissan Leaf (2017 – leuk geprobeerd, maar nee), en daarna van 2018 t/m mei 2025 een Hyundai Ioniq 28 gereden te hebben (wél een aanrader, maar je moest wel altijd met één oog op de laadpaalkaart rijden), gaan we morgen voor het eerst met onze Skoda Enyaq iV80 Sportline (bijna full option) richting Duitsland. Overmorgen door naar Italië.

Met de Ioniq zijn we trouwens ook gewoon heel Europa doorgekrossed — van Berlijn tot Denemarken, België in en uit — altijd met een glimlach en een beetje laadstress. Echt een topauto, absurd efficiënt, stilletjes mijn droomauto.

Maar eerlijk is eerlijk — we missen ’m niet. De Enyaq is gewoon… méér auto. Meer ruimte, meer rust, meer bereik, meer comfort. En met 3 personen en een halve inboedel (inclusief echte 12v-koelkast(na aanschaf van de enyaq geen geld meer voor dure autobahn blikjes)) nog steeds geen Tetris nodig.
Dankjewel @Kodess dat je me hebt overtuigd de ioniq in te ruilen voor een Enyaq

Mijn vrouw rijdt zelf nog in haar Mini Electric (ook leuk, maar klein accuutje), dus voor haar voelt dit ook als de EV-wereld opengaat. We moeten nog even wennen aan het idee dat we niet elke 2 uur hoeven te laden.

Wat een vooruitgang, en wat een lekkere bak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjTvmkLWZP3FavEefyHNPaFaVWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O8dLbHtsXl1R2hTFPZyRSZ6W.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Philos31 op 08-08-2025 17:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A3-D
Philos31 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:23:
Nou…. na ooit begonnen te zijn met een Nissan Leaf (2017 – leuk geprobeerd, maar nee), en daarna van 2018 t/m mei 2025 een Hyundai Ioniq 28 gereden te hebben (wél een aanrader, maar je moest wel altijd met één oog op de laadpaalkaart rijden), gaan we morgen voor het eerst met onze Skoda Enyaq iV80 Sportline (bijna full option) richting Duitsland. Overmorgen door naar Italië.

Met de Ioniq zijn we trouwens ook gewoon heel Europa doorgekrossed — van Berlijn tot Denemarken, België in en uit — altijd met een glimlach en een beetje laadstress. Echt een topauto, absurd efficiënt, stilletjes mijn droomauto.

Maar eerlijk is eerlijk — we missen ’m niet. De Enyaq is gewoon… méér auto. Meer ruimte, meer rust, meer bereik, meer comfort. En met 3 personen en een halve inboedel (inclusief echte 12v-koelkast(na aanschaf van de enyaq geen geld meer voor dure autobahn blikjes)) nog steeds geen Tetris nodig.

Mijn vrouw rijdt zelf nog in haar Mini Electric (ook leuk, maar klein accuutje), dus voor haar voelt dit ook als de EV-wereld opengaat. We moeten nog even wennen aan het idee dat we niet elke 2 uur hoeven te laden.

[Afbeelding]
Mooie bak hoor, als ik zo kijk vermoed ik dat dit Hoogenboom Rotterdam is toch?

Aankomende week ga ik ook mijn bestelling plaatsen voor de tweede Enyaq iV60 (MY2025, Sportline, Businesspakket Max en Winterpakket).

Rij nu ook in de iV60 en gaan eind september ook op ons gemak naar (noord) Italië. Voor het eerst een dergelijke afstand met een EV, maar ik durf het wel aan omdat we zat tijd hebben om de overtocht te maken.

Heel veel rijplezier in ieder geval! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-10 23:59
Philos31 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:23:

[Afbeelding]
Mooie bak inderdaad….dit neusje is toch echt stukken beter dan het nieuwe….wat een teleurstelling was dat! Nu maar wachten op de Vision 7s als opvolger😊

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-10 15:26
Eergisteren de melding voor de 3.8 update. Einde van de middag de installatie laten draaien en de volgende morgen bleek het succesvol voltooid. Behalve wat meldingen van app en handleiding updates merk ik verder niets.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rdgut
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-10 18:19
Ondertussen heb ik de Enyaq ook mogen ophalen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nE-N9nGD90CWu8X2gwld6AzGnLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTpTpCNED2syWcSHNBfX9dr4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
rdgut schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:45:
Ondertussen heb ik de Enyaq ook mogen ophalen!
[Afbeelding]
Mooi!

Je kunt die laadkabel overigens grotendeels opgerold aan het laadklepje van de auto hangen. Wordt die in de winter/met regen niet zo smerig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arms2Short
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-10 13:15
Ik mag ook een leaseauto gaan uitzoeken, eerste bij deze werkgever. Inmiddels weet ik vrijwel zeker dat ik voor de Enyaq ga. Wat me echter tegenviel is dat bij Arval de Enyaq zeer ongustig zit in het tarief. Hierdoor moet ik maximaal mijn eigen bijdrage inzetten om tot een acceptabele configuratie te komen. Saillant detail is dat ik met hetzelfde budget ook een Polestar 4, VW ID.7 of zelfs een Mercedes EQE zou kunnen leasen. Veel hogere catalogusprijzen dan de Enyaq, met uiteraard bijbehorende bijtellingen dus wel duurder voor mij persoonlijk.

Enfin, de Enyaq dus. Het liefste zou ik kiezen voor de Enyaq Coupe 85 Sportline met het Business Advanced pakket. Ik vind de combinatie van Sportline en de aflopende daklijn echt top! Helaas past dat niet in het budget en heb ik realistisch gezien 3 opties:
  1. Reguliere Enyaq 85 Sportline + BA
  2. Enyaq Coupe 85 Business Edition + BA
  3. Enyaq Coupe 60 Sportline + BA
Bij optie twee moet ik de LM nog even lief aankijken voor een kleine korting om de kleur van de lak te wijzigen en Regulus velgen te plaatsen. Het hele sportieve van de Coupe gaat mijns inziens wel verloren met de standaard velgen en kleur. Helaas heb ik dan geen budget meer om het interieur te upgraden dus ik vroeg me af wat mensen vinden van het standaard Loft interieur. Mis ik dan nog functionele opties tov het Sportline interieur of is het puur cosmetisch?

Verder zie ik in de prijslijst dat de Sportline met progressieve stuurbekrachteging komt. Zijn er nog andere functionele features die sportline heeft tov de Busines Edition die ik over het hoofd zie?

De optie om de kleinere batterij te nemen heb ik er in gezet voor de vorm maar ik vind het ergens wel echt fashion over function als ik voor die optie zou gaan. Hoewel ik de kleinere batterij waarschijnlijk prima volstaat voelt het wel echt dom om zoveel range in te leveren omdat ik graag een mooiere auto wil :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• A3-D
Maat28 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:53:
[...]

Mooie bak inderdaad….dit neusje is toch echt stukken beter dan het nieuwe….wat een teleurstelling was dat! Nu maar wachten op de Vision 7s als opvolger😊
Gelukkig valt er over smaak niet te twisten, want ik vind persoonlijk de voorkant een hele verbetering ten opzichte van de voorgaande. Voor mij dus absoluut geen teleurstelling!

Pagina: 1 ... 85 ... 92 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.