Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-10 08:02
onetime schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:12:
[...]

Is de gordel klem komen te zitten tussen de voor- en achterdeur, net onder de ruiten? Ik denk een deuk in de bovenste "golf" van de deur te zien.
nu je het zegt inderdaad, daar lijkt iets niet helemaal goed te zijn gegaan, dat ga ik denk ik zelf niet op kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-10 15:26
FJP84 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:28:
[...]

Hier zelfde ervaring met zelfde bouwjaar. Zolang ik nog 250km kan rijden is het prima voor mij. Eind dit jaar maar eens gaan oriënteren op de volgende EV.
Als ik de mijne nog lang zou houden zou ik er meer energie insteken. Wellicht eens de boel laten nameten bij de dealer. De opvolger (ID7 tourer) word over 3 maanden geleverd, dus ga me er niet zo druk meer om maken. Viel me vandaag gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
onetime schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:03:
@RandomNick Altijd tot 100% geladen? En hoever leeg gereden? Hoelang op 100% laten staan? En hoelang onder de 20%? ("leeg") Aggressieve / sportieve rijstijl of Eco / rustig? (Rijden in <B> of <D>?)
In <B> heb je continu afwisseling tussen laden en ontladen, die ik in <D> veel minder heb.

Welke banden heb je en op hoeveel bar staan ze?
Gewoon netjes behandeld, ik ben wel bekend met wat wel en niet te doen met een accu. Snelladen max 10 sessies per jaar. Rij normaal lekker door, maar vrouw compenseert dat weer. Maar al dit is niet zo relevant, want mijn rijstijl is niet anders dan 3 jaar terug. Banden staan icm vakantie op 3.2 achter en 3.1 voor. Rij 90% van de tijd in B.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
onetime schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:51:
@RandomNick @FJP84 Mag ik jullie naar de TS verwijzen voor de dongle en Carscanner ?
Bekijk dan de spanning van de individuele cellen bij 80% of 100%, rij hem dan leeg tot in de buurt van de 20% en bekijk weer de individuele cellspanningen. Als ze bij hoge lading mooi gelijk zijn, maar bij lage lading niet, dan heb je (een) slechte cel(len). Ook kan je SOH uitlezen, bij minder dan 70% en minder dan 160.000km heb je garantie.
Over 3 maanden wordt de opvolger van de Enyaq geleverd, dus ik ga geen tijd meer investeren in analyse en uitzoekwerk. Wel bedankt voor de tip, was anders wel interessant geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Maat28 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:42:
[...] Ik begrijp je helemaal….maar het is gewoon niet de rijstijl waar ik plezier uit haal. Gek genoeg is het voor mij financieel aantrekkelijker om een lager bereik te halen doordat ik met mijn zonnepanelen (grotendeels) de auto laad en een vast straattarief richting werkgever kan declareren. Dit icm met een dynamisch contract voor energie levert iedere laadbeurt geld op voor mij. Foute prikkel I know maar het is zoals het is.
Ik kan je geen thumb-up geven, maar ik begrijp het wel. Maaarrr, levert het zoveel (edit: extra) op dan?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-10 23:59
onetime schreef op maandag 21 juli 2025 @ 00:46:
[...]

Ik kan je geen thumb-up geven, maar ik begrijp het wel. Maaarrr, levert het zoveel (edit: extra) op dan?
Snap ik….ik declareer 45 cent per kwh en laad nu tegen gemiddeld tarief van 15 cent per kwh….op een volle accu dus ca 20 euro ‘winst’. In de winter uiteraard iets minder rooskleurig ivm dynamisch contract.

[ Voor 9% gewijzigd door Maat28 op 21-07-2025 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
[quote][b]Maat28 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:47:[/

[ Voor 56% gewijzigd door Maat28 op 21-07-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-10 13:32
Maat28 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:47:
[...]

Snap ik….ik declareer 45 cent per kwh en laad nu tegen gemiddeld tarief van 15 cent per kwh….op een volle accu dus ca 20 euro ‘winst’. In de winter uiteraard iets minder rooskleurig ivm dynamisch contract.
Ik ben echt niet Roomser dan de Paus, maar dit is toch gewoon diefstal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:58
[...]

Beetje OT hier maar waarom declareer je zoveel meer dan de werkelijke kosten? Heb je het laadpunt zelf moeten betalen en moet je die nog terugverdienen? Volgens de websites die ik heb geraadpleegd is je gemiddelde tarief +10ct gebruikelijk bij dynamisch. In mijn geval ergens rond de 30-33ct oo het moment.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
offtopic:
Als de laadpaal door je werkgever / leasemaatschappij is betaald (in veel gevallen zo), mag je fiscaal gezien alleen de intermediaire kosten declareren. Als je er geld aan overhoudt, zou dat moeten worden belast in de loonheffingen.

Een kleine marge is tot daaraan toe, maar ik lees en hoor echt veel te veel van mensen die flink verdienen op hun geladen stroom. Dat mag misschien van de werkgever wel (?), maar in ieder geval niet onbelast.

Gebrek aan controle en indianenverhalen, maakt dat iedereen dit tegenwoordig normaal gaat vinden.

Sorry dat ik hier even op aansla, ik volg geen fiscale topics om deze reden. Beroepsdeformatie.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Gisteren teruggekomen van mijn vakantie en op de terugweg precies dezelfde irritante storing als op de heenweg. Na de eerste keer snelladen lijkt er niks aan de hand. De navigatie doet het gewoon en na ongeveer 1-2 minuten na het wegrijden gaat het grote scherm op zwart en duurt het meerdere minuten voordat hij weer kan worden opgestart. Hervatten van de routegeleiding lukt niet omdat hij automatisch naar het huisadres gaat navigeren. Duurt een eeuwigheid voorsta de route er weer goed in staat. Daarna vaker dan elke km de melding dat ik het stuur moet vasthouden terwijl ik beide handen aan het stuur heb. Leuk tijdens een stint van 2 uur…..
Super hinderlijk ook dat zwarte scherm omdat ik juist dan mijn navigatie nodig heb omdat ik van de snelweg af laad en gewoonweg kansloos dat zo’n dure auto je op dat soort momenten in de steek laat. Heb blijkbaar een maandagochtend model want heb al bovengemiddeld vaak bij de dealer gestaan voor allerlei storingen.
Nog maar een paar maanden en dan gaat de Enyaq eruit. Vond het een fijne wagen qua comfort en ruimte maar hij deed het te vaak niet goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Homer-Simpson op 21-07-2025 09:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maat28
Homer-Simpson schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:51:
[...]

Beetje OT hier maar waarom declareer je zoveel meer dan de werkelijke kosten? Heb je het laadpunt zelf moeten betalen en moet je die nog terugverdienen? Volgens de websites die ik heb geraadpleegd is je gemiddelde tarief +10ct gebruikelijk bij dynamisch. In mijn geval ergens rond de 30-33ct oo het moment.
Ik declareer het tarief van de straat. Ik heb de laadpaal in prive aangeschaft en de ‘voordelen’ zijn dus ook voor mezelf. De collega’s die bij Fastned of in de straat moeten laden kost de werkgever nog meer. Daarnaast laad ik met dynamisch contract bewust in de daluren…..ik vind het dan niet zo gek (of diefstal zoals eerder aangegeven) dat de voordelen voor mezelf zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Maat28 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:55:
[...]

Ik declareer het tarief van de straat. Ik heb de laadpaal in prive aangeschaft en de ‘voordelen’ zijn dus ook voor mezelf. De collega’s die bij Fastned of in de straat moeten laden kost de werkgever nog meer. Daarnaast laad ik met dynamisch contract bewust in de daluren…..ik vind het dan niet zo gek (of diefstal zoals eerder aangegeven) dat de voordelen voor mezelf zijn.
offtopic:
Oké, dan ligt het wat genuanceerder inderdaad. :) Zoals ik mijn post begon met 'als' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
[...]

Prima zolang je je realiseert dat de fiscus dat voordeel nog eens kan komen belasten als je pech hebt cq als de regels goed worden gevolgd en gecontroleerd.

Edit: ligt natuurlijk anders omdat je de laadpaal zelf hebt aangeschaft. Die kosten kun je in het redelijke doorbelasten.

[ Voor 8% gewijzigd door Homer-Simpson op 21-07-2025 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
JanHenk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:53:
offtopic:
Als de laadpaal door je werkgever / leasemaatschappij is betaald (in veel gevallen zo), mag je fiscaal gezien alleen de intermediaire kosten declareren. Als je er geld aan overhoudt, zou dat moeten worden belast in de loonheffingen.

Een kleine marge is tot daaraan toe, maar ik lees en hoor echt veel te veel van mensen die flink verdienen op hun geladen stroom. Dat mag misschien van de werkgever wel (?), maar in ieder geval niet onbelast.

Gebrek aan controle en indianenverhalen, maakt dat iedereen dit tegenwoordig normaal gaat vinden.

Sorry dat ik hier even opsla, ik volg geen fiscale topics om deze reden. Beroepsdeformatie.
De laadpaal is in mijn situatie door mijzelf betaald……deze zal de komende jaren nog zeker niet terugverdiend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
Homer-Simpson schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:58:
[...]

Prima zolang je je realiseert dat de fiscus dat voordeel nog eens kan komen belasten als je pech hebt cq als de regels goed worden gevolgd en gecontroleerd.
Niet van toepassing dus….maar ik stop deze discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:55:
Gisteren teruggekomen van mijn vakantie en op de terugweg precies dezelfde irritante storing als op de heenweg. Na de eerste keer snelladen lijkt er niks aan de hand. De navigatie doet het gewoon en na ongeveer 1-2 minuten na het wegrijden gaat het grote scherm op zwart en duurt het meerdere minuten voordat hij weer kan worden opgestart. Hervatten van de routegeleiding lukt niet omdat hij automatisch naar het huisadres gaat navigeren. Duurt een eeuwigheid voorsta de route er weer goed in staat. Daarna vaker dan elke km de melding dat ik het stuur moet vasthouden terwijl ik beide handen aan het stuur heb. Leuk tijdens een stint van 2 uur…..
Super hinderlijk ook dat zwarte scherm omdat ik juist dan mijn navigatie nodig heb omdat ik van de snelweg af laad en gewoonweg kansloos dat zo’n dure auto je op dat soort momenten in de steek laat. Heb blijkbaar een maandagochtend model want heb al bovengemiddeld vaak bij de dealer gestaan voor allerlei storingen.
Nog maar een paar maanden en dan gaat de Enyaq eruit. Vond het een fijne wagen qua comfort en ruimte maar hij deed het te vaak niet goed.
Dat inderdaad wel wat vervelende ervaringen, dus ik snap dat je wat anders wil. Ik deel ze gelukkig niet (behoudens de Travel Assist meldingen)...

Welke softwareversie heb je? ME3.x?

Ik denk eerlijk gezegd ook wel dat van heel veel auto's de hedendaagse software matig is. Consumenten hebben torenhoge verwachten maar autobedrijven hebben moeite met software development, waardoor veel zaken half worden uitgewerkt en vol bugs zitten.

Ik denk ook dat dit los staat van BEV's zoals de Enyaq. Nu wordt veel nieuwste software juist wel op die auto's gelanceerd én is het ook belangrijker geworden (laadplanning, batterij-conditionering, etc.), waardoor je het ook eerder merkt als het niet goed werkt. Maar een ICE auto kan hier net zo goed mee te maken krijgen.

Ik ben gek genoeg juist bij VAG gebleven voor de nieuwe wagen, ondanks of dankzij de software. De nieuwste iteraties (4/5+) doen precies wat je wil en nodig hebt, ze hebben alle pijnpunten die ik nu ervaar, aangepakt. Ook de nieuwste Enyaq profiteert hiervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
JanHenk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:08:
[...]

Dat inderdaad wel wat vervelende ervaringen, dus ik snap dat je wat anders wil. Ik deel ze gelukkig niet (behoudens de Travel Assist meldingen)...

Welke softwareversie heb je? ME3.x?

Ik denk eerlijk gezegd ook wel dat van heel veel auto's de hedendaagse software matig is. Consumenten hebben torenhoge verwachten maar autobedrijven hebben moeite met software development, waardoor veel zaken half worden uitgewerkt en vol bugs zitten.

Ik denk ook dat dit los staat van BEV's zoals de Enyaq. Nu wordt veel nieuwste software juist wel op die auto's gelanceerd én is het ook belangrijker geworden (laadplanning, batterij-conditionering, etc.), waardoor je het ook eerder merkt als het niet goed werkt. Maar een ICE auto kan hier net zo goed mee te maken krijgen.

Ik ben gek genoeg juist bij VAG gebleven voor de nieuwe wagen, ondanks of dankzij de software. De nieuwste iteraties (4/5+) doen precies wat je wil en nodig hebt, ze hebben alle pijnpunten die ik nu ervaar, aangepakt. Ook de nieuwste Enyaq profiteert hiervan.
Heb een Enyaq 80 uit ‘21. Nu op ME3.7.
Heb alleen het afgelopen kalenderjaar al minstens 6 keer tijdens het rijden een complete black-out gehad waarbij ook mijn bestuurdersdisplay helemaal zwart was. Los van de meldingen over het stuur vasthouden heb ik sinds april 23 (sindsdien heb ik de auto) kapotte puddle lights, defecte tankklep, airbag storingen en 2 defecte cellen in het accu pakket gehad. Extra terugkomen tbv werkplaatswerkzaamheden. Los van de ‘gebruikelijke’ weersafhankelijk foutmeldingen van de sensoren/hulpsystemen en het naar de dealer moeten voor software updates. Wat dat heeft iedereen.

Maar goed, heb voldoende vertrouwen in de VAG groep en in het feit dat ik een ‘maandagochtendmodel’ om bij ze te blijven. Maar ga wel naar de iD.7 Tourer Pro LE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Homer-Simpson Een aantal van jouw dingen herken ik ook, travel assist meldingen en puddle lights zijn bekenden. Airbag en laadklep geen problemen mee gehad. Het zijn ook wel gewoon vaak terugkomende zaken, je ziet het ook in het topic. Met name dus bij '20 en '21 auto's.

Het is een soort bingokaart, de een heeft maar last van een paar van die dingen, een ander vinkt alles af :P

Ik stap dus ook over op de ID.7 Tourer, per oktober hopelijk. Een Pro S LE met alles erop. Hoewel ik de Enyaq oprecht een fijne auto vond en vind, kijk ik ook wel uit naar de ID7. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Snap ik….ik declareer 45 cent per kwh en laad nu tegen gemiddeld tarief van 15 cent per kwh….op een volle accu dus ca 20 euro ‘winst’. In de winter uiteraard iets minder rooskleurig ivm dynamisch contract.
Omdat je er in de winter toch minder aan hebt, ben je over te halen om in de winter meer van mijn tips uit te proberen? Kost je bijna niets en je rijdt veiliger... :X >:) :+ 8)
En ben je er wat meer aan gewent voor als deze laad situatie voorbij is.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:54
[...]

En draag je dan net als fastned of de straatlaadpaal netjes btw en IB/Vpb af over die inkomsten? Of valt dit gewoon onder de hobby vrijstelling :+ Al zul je de kosten voor de laadpaal ook weer niet hebben afgetrokken.

Ik reken een paar cent meer dan mijn kosten. Dat is per ongeluk gebeurd omdat ik een nieuw en goedkoper contract afsloot, maar ik heb het toen ik erachter kwam laten staan omdat ik de laadpaal zelf heb betaald.

[ Voor 17% gewijzigd door cryptapix op 21-07-2025 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
onetime schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:15:
[...]

Omdat je er in de winter toch minder aan hebt, ben je over te halen om in de winter meer van mijn tips uit te proberen? Kost je bijna niets en je rijdt veiliger... :X >:) :+ 8)
En ben je er wat meer aan gewent voor als deze laad situatie voorbij is.
Haha ja inderdaad! Misschien kan ik in de winter beter 100% thuis gaan werken😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maat28
cryptapix schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:25:
[...]

En draag je dan net als fastned of de straatlaadpaal netjes btw en IB/Vpb af over die inkomsten? Of valt dit gewoon onder de hobby vrijstelling :+ Al zul je de kosten voor de laadpaal ook weer niet hebben afgetrokken.

Ik reken een paar cent meer dan mijn kosten. Dat is per ongeluk gebeurd omdat ik een nieuw en goedkoper contract afsloot, maar ik heb het toen ik erachter kwam laten staan omdat ik de laadpaal zelf heb betaald.
Geen idee waar je het over hebt maar ik schuif het dan maar richting de burgelijke ongehoorzaamheid waar ik prima mee kan leven, mijn werkgever een prima tarief betaald en ik verder geen vlieg kwaad doe. Of zal ik iedereen die dagelijks op kosten van de werkgever het toptarief bij Fastned afnemen ook moeten aanspreken op hun gedrag? Maar zoals eerder aangegeven ik stop deze discussie nu echt. Heeft totaal niets met Enyaq te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-10 18:07
JanHenk schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:54:
Ik had laatst 335 kilometer gereden aan 187 Wh/km en nog 8% over. Als ik dat omreken kom ik dus op 62,65 kWh verbruikt. Delen door 0,92 (als in, 92% verbruikt) kom je dus op 68 kWh bruikbaar van 100 naar 0. Dat is wel wat laag en inderdaad ook merkbaar lager dan nieuw. Bij nieuw kun je zo’n ~74 kWh (volgens Aviloo en diverse andere tests) benutten van 100 naar 0.

Nu heeft mijn auto inmiddels ook de bekende “storing elektro”, mogelijk (tot de dealer tot dezelfde conclusie komt hou ik een slag om te arm) afwijkende spanning in één of meerdere cellen. In dat geval dus vervanging van accumodule (onder garantie gelukkig). Deze week meer daarover ;)

Ik ben het met @FJP84 eens dat 250km voor mij op zich prima is: maar dan wel mét de vouwwagen. En dat zit op het randje.

Om die reden ook de ID.7 Pro S genomen als opvolger, die heeft weer een stukje meer bruikbare capaciteit en degradatie kan ik dan weer incalculeren. Al ga ik me komende trip naar Frankrijk ook prima redden met de Enyaq, zelfs inclusief de (eventuele) slechte module.

(iV “80”, ‘21)
@JanHenk Als je een obd2 dongle hebt, zou je dan het plaatje eens willen posten met daarin alle celspanningen op een rij (figuur met allemaal gele balkjes).
Ik ben benieuwd of dat te linken is aan die melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:54

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

En de skoda elli support saga blijft duren. WAT EEN FACKING KLUCHT.
Mogelijke oplossingen via mail dat ze me kunnen geven:
- zeg gewoon wat er schilt, is het iets aan de wagen of aan het account
- laat mensen inloggen op de officiële site en laat ze daar een support ticket aanmaken
- geeft de gebruiker een optie om in de app support aan te vragen en geef een LOKAAL telefoonnummer niet dat van Tsjechië :F

Heb ze ondertussen al uit gescheten dat hun antwoorden DINO-shit zijn, dat AI een betere job doet en dat de Aziaten een betere support leveren dat dat zij nu doen.

En dat alles om dat ze op het volgende niet willen antwoorden zolang ik niet van het juiste email adres stuur wat ik al 3x wel heb gedaan :F
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zJo5442.png
Kan iemand me zeggen wat er fout gaat??????

juist even proberen in te loggen op skoda-connect.com:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NcHYPFc.png

Ik vermoed dat er iets mis is met mijn profiel maarja als ze dat niet willen zeggen kan er ook niets aangedaan worden he.

[ Voor 12% gewijzigd door Damic op 21-07-2025 18:40 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 16:11
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe het zit met de range van de eerste modellen, nu 4 jaar oud.

Rij zelf een 60, uit okt 2021, laad eigenlijk altijd tot 80%, bijna geen snel laad sessies. Dan denk ik dat ik netjes met de accu om ga.
Nu na vier jaar heb ik maar een range van 240km. Eigenlijk is het nooit hoger geweest als 280?

In deze auto zijn al eens 'slechte' cellen vervangen maar die range is mij toch wel tegen gevallen bij deze auto.

Een vriend van mij rijdt in een ID.3, laad wel altijd tot 100% maar een paar maanden jonger maar die komt toch nog wel tot 320-340 km.

Of is het een kwestie dat de BMS een keer gereset moet worden door hem echt vol en goed leeg te rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:20
Sparks, ik heb ook een 60 uit '21. Tweede hands dus kan alleen over de km's van 50-80k praten en dat was altijd netjes. Alleen sporadisch 100% en snelladen alleen op vakantie.
Ik heb volgens de obd dongle nog 53kW over op de accu, maar dat verschilt best als je de auto een keer tot onder de 10% rijdt en dan vollaad. Zie TS voor een schema van de garage.
Mijn range is nu 340km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:57

rammes

koekebakker 1e klas

sparks schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:09:
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe het zit met de range van de eerste modellen, nu 4 jaar oud.

Rij zelf een 60, uit okt 2021, laad eigenlijk altijd tot 80%, bijna geen snel laad sessies. Dan denk ik dat ik netjes met de accu om ga.
Nu na vier jaar heb ik maar een range van 240km. Eigenlijk is het nooit hoger geweest als 280?

In deze auto zijn al eens 'slechte' cellen vervangen maar die range is mij toch wel tegen gevallen bij deze auto.

Een vriend van mij rijdt in een ID.3, laad wel altijd tot 100% maar een paar maanden jonger maar die komt toch nog wel tot 320-340 km.

Of is het een kwestie dat de BMS een keer gereset moet worden door hem echt vol en goed leeg te rijden?
Ik heb een 80 uit de eerste lichting. laad altijd tot 100% snel laden met vakanties en soms langere tripjes. 3x per maand. heb nog een range van 400km in zomer en 350/325 in winter.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@rammes Weet je ook de maximale kWh inhoud van je accu? SOH? Als benaderend alternatief: kWh/100km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:19
De 3.8 update staat klaar. Ik vertrek vrijdag op vakantie. Is het slimmer om de update na terugkomst te installeren? Als het niet goed gaat, vraag ik me af of ik nog naar een dealer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-10 12:52
Hier een 80 uit 2021, zomer 450+ en winter 350+ altijd geladen tot 100% en rij altijd lekker door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparks
onetime schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:03:
@rammes Weet je ook de maximale kWh inhoud van je accu? SOH? Als benaderend alternatief: kWh/100km?
Over 60000km 17 kWh/100 km

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-10 13:38
FJP84 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:02:
De 3.8 update staat klaar. Ik vertrek vrijdag op vakantie. Is het slimmer om de update na terugkomst te installeren? Als het niet goed gaat, vraag ik me af of ik nog naar een dealer kan.
Ik zou absoluut tot na je vakantie wachten. Het zal vast goed gaan maar het zal je gebeuren dat het niet goed gaat. Het is toch een beetje de goden verzoeken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@sparks 17kWh/100km * 240km = 2,4 x 17 = 40.8 ... / 60 = 68% < 70% -> garantie?
Als je de auto paar dagen kunt missen, meteen naar de dealer.
Anders de in de TS genoemde procedure die @Autohillenga heeft aangedragen uitvoeren.
En dan horen we over een paar dagen weer van je.

Wat zeker ook zinnig kan zijn is carscanner downloaden (dongle kopen, zie TS) en kijken wat die zegt.

Welke omgeving woon je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparks
Was alleen nieuwsgierig en je bevestigd mijn vermoeden dat het toch niet helemaal lekker zit.
Auto gaat niet meer naar de dealer, gaat in oktober uit de lease.
onetime schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:16:
@sparks 17kWh/100km * 240km = 2,4 x 17 = 40.8 ... / 60 = 68% < 70% -> garantie?
Als je de auto paar dagen kunt missen, meteen naar de dealer.
Anders de in de TS genoemde procedure die @Autohillenga heeft aangedragen uitvoeren.
En dan horen we over een paar dagen weer van je.

Wat zeker ook zinnig kan zijn is carscanner downloaden (dongle kopen, zie TS) en kijken wat die zegt.

Welke omgeving woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Kreeg gisteren ook uitsluitsel van de dealer dat in mijn Enyaq 80 ('21) ook een accumodule vervangen gaat worden.

Maar gezien ik de auto heb ingeruild, zal ik dat niet meer krijgen. Ze gaan het wel doen, maar pas als ik hem inlever om de nieuwe in ontvangst te nemen.

Ik zag dat er in de OBD2-gegevens (al een tijdje niet in gekeken) ook een variabele is die de maximum delta in mV aangeeft tussen hoogste en laagste celspanning. Zal eens proberen te kijken hoe groot die is bij leeg of vol. Wat me wel opviel is dat die waarde tot 75-80 mV is als ik vol vermogen vraag of lever (accelereren of regeneren). Is dat 'normaal' of ook al een teken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:03
ik dacht voor de vakantie neem ik even een ionity abonnement, zag dat ik het zelfde abonnement via Skoda kon afsluiten (powerpass) en dat je dan automatische handshake hebt bij inpluggen. Maar kom er nu achter dat dat ook gelijk je enige mogelijkheid is omdat er geen app is waarbij je eventueel nog iets kan doen, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
sparks schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:24:
Was alleen nieuwsgierig en je bevestigd mijn vermoeden dat het toch niet helemaal lekker zit.
Auto gaat niet meer naar de dealer, gaat in oktober uit de lease.
[...]
Probeer nog een keer tot 100% te laden dan tot rond de 10% leeg te rijden. Benieuwd welke range je dan krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Iemand een idee hoe ik de connectie met Enode en ABRP Premium aan de praat krijg ik krijg de onderstaande melding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAxuxSPpnBCIKNcoeDn4_SDf0b4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FjiTjqw1m3cO6sVI1ajGWnZ2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-10 17:03

Aldmar

Niks...

onetime schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:08:
[...]

Ik heb hier eerder gemeld dat het voorruit-camera-kapje mij ~€15 heeft gekost. Zelf plaatsen.
Gewoon los bij de dealer bestellen en er zelf op drukken. Zal toch niet duurder zijn dan mijn kap?
Het gehele 'driehoekje' moest vervangen worden, het stripje is niet los leverbaar.

90 eurootjes, 8)7 Wel gratis montage :+

Dus een ijsje minder tijdens de vakantie... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Aldmar schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:35:
[...]

...................................

Dus een ijsje minder tijdens de vakantie... ;)
Zo....hoe ga je dat je 40 kinderen uitleggen dan.... 8) d:)b

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Aldmar Ik zou langs de sloop zijn gereden... of anders de onderdelenlijn.nl maar klaarblijkelijk ben ik goed terecht gekomen toen ik mijn in de webshop bestelde accessoires bij de dealer garage (niet Skoda vestiging) liet afleveren en gedeeltelijk monteren. Ze helpen me daar goed met redelijke prijzen tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
haakjesluiten schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:12:
ik dacht voor de vakantie neem ik even een ionity abonnement, zag dat ik het zelfde abonnement via Skoda kon afsluiten (powerpass) en dat je dan automatische handshake hebt bij inpluggen. Maar kom er nu achter dat dat ook gelijk je enige mogelijkheid is omdat er geen app is waarbij je eventueel nog iets kan doen, of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb dit ook gedaan, tot nu toe één keer gebruikt en de automatische verbinding werkte prima. Heb even wat gegoogled en plug&charge lijkt sowieso wel goed te werken.
Tevens had ik nog een Skoda Powerpass laadpas, en deze kan je dan ook weer koppelen aan het abbo zodat ik die in geval van niet werkende plug&charge kan gebruiken. Wellicht heb jij die ook nog liggen? Je kan hem ook bij het abbo afsluiten aanvragen, maar ik weet niet hoe snel je hem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
RandomNick schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:57:
[...]

Ik heb dit ook gedaan, tot nu toe één keer gebruikt en de automatische verbinding werkte prima. Heb even wat gegoogled en plug&charge lijkt sowieso wel goed te werken.
Tevens had ik nog een Skoda Powerpass laadpas, en deze kan je dan ook weer koppelen aan het abbo zodat ik die in geval van niet werkende plug&charge kan gebruiken. Wellicht heb jij die ook nog liggen? Je kan hem ook bij het abbo afsluiten aanvragen, maar ik weet niet hoe snel je hem hebt.
Is aangevraagd maar volgens mij zie ik in de MyŠkoda app bij de kaart ook een mogelijkheid om een laadsessie te starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
haakjesluiten schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:35:
[...]

Is aangevraagd maar volgens mij zie ik in de MyŠkoda app bij de kaart ook een mogelijkheid om een laadsessie te starten
Je hebt gelijk. Als je bij een lader staat open je gewoon de kaart, je selecteerd de lader en je kan de laadsessie starten mocht Plug&Charge het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@RandomNick ik had mijn powerpas kaart op 3 werk dagen, vrijdag aangevraagd en dinsdag in de bus. Alleen plug & charge wil niet activeren.

Drommels drommels drommels, heb zo'n inplug kabel besteld maar heb ergens op verkeerde nummer gezocht en dan past dat niet
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/z5IAAOSwps9nI6bO/s-l1600.jpg
*niet deze kabel nummer

Links Audi Q7 blijkbaar :F Rechts Skoda
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g80i2VD.jpeg

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Het zal wel niet maar het lijkt alsof het dezelfde kabel is als je ‘m 180° draait. De ronde connectoren aan de buitenkanten kloppen zo toch al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

RangedNeedles schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:46:
Het zal wel niet maar het lijkt alsof het dezelfde kabel is als je ‘m 180° draait. De ronde connectoren aan de buitenkanten kloppen zo toch al.
Ja dat had ik ook gezien :( echt om de klant te kloten, alleen de buiten kant is 180° gedraaid.

[ Voor 21% gewijzigd door Damic op 24-07-2025 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Damic Maar waar is die kabel dan voor? Voor de universele lader?

edit: https://shop.skoda.be/nl/...6012/5la054412?position=2

Hier worden inderdaad dat soort type nummers genoemd.

[ Voor 59% gewijzigd door onetime op 24-07-2025 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

onetime schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:17:
@Damic Maar waar is die kabel dan voor? Voor de universele lader?
Jep, je kan daar een andere opzetten zodoende dat je sneller kunt "thuis" laden, tot max 11kW (op 400V/16A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Damic Waarom heb je voor dat dure ding gekozen? Is een simpele wallbox en een simpele granny charger niet veel goedkoper? Of had je een buitenkansje met dit ding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

onetime schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:42:
@Damic Waarom heb je voor dat dure ding gekozen? Is een simpele wallbox en een simpele granny charger niet veel goedkoper? Of had je een buitenkansje met dit ding?
Lader zat bij de wagen, maar heb een andere voor thuis want den deze wil niet werken op 230V tussen 2 fasen (wij hebben hier geen nul, is 3x230V), geeft aardings error en krijg die error niet af. Die voor thuis staat ook het verbruik enzo op ;)

* Damic moest even zoeken
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pgOxcQD.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PNaZTRn.jpeg
momenteel ingesteld op 10A want steekt in stopcontact. Komt een CEE 230 32A stopcontact met deftige bedrading en een schakelaar op :+

https://www.amazon.de/dp/B0CZNRDD8Q je hebt die ook in CEE 400 32A

[ Voor 25% gewijzigd door Damic op 25-07-2025 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Damic schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:57:
@RandomNick ik had mijn powerpas kaart op 3 werk dagen, vrijdag aangevraagd en dinsdag in de bus. Alleen plug & charge wil niet activeren.

Drommels drommels drommels, heb zo'n inplug kabel besteld maar heb ergens op verkeerde nummer gezocht en dan past dat niet
[Afbeelding]
*niet deze kabel nummer

Links Audi Q7 blijkbaar :F Rechts Skoda
[Afbeelding]
ik heb die pas niet maar plug & charge was 1 klik in de app, maar ik ga het vandaag nog even uittesten of het echt werkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

haakjesluiten schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:21:
[...]

ik heb die pas niet maar plug & charge was 1 klik in de app, maar ik ga het vandaag nog even uittesten of het echt werkt :+
Geloof ik geen reet van, ik zit aan 6 klikken als de app open is en niet op Profile staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Damic schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:24:
[...]

Geloof ik geen reet van, ik zit aan 6 klikken als de app open is en niet op Profile staat.
doelde meer op als je op dat scherm zit en dan bij plug & charge was het zo geregeld. Was alleen lang wachten omdat ie iets aan het syncen is met de auto waarschijnlijk certificaten oid (vanaf begin scherm zijn het trouwens nog steeds maar 3+1 kliks als je wil mierenneuken :+ )

[ Voor 10% gewijzigd door haakjesluiten op 25-07-2025 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

haakjesluiten schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:39:
[...]

doelde meer op als je op dat scherm zit en dan bij plug & charge was het zo geregeld. Was alleen lang wachten omdat ie iets aan het syncen is met de auto waarschijnlijk certificaten oid (vanaf begin scherm zijn het trouwens nog steeds maar 3+1 kliks als je wil mierenneuken :+ )
Ik heb er 6 en ja bij mij gaat er iets mis waardoor ik geen plug & charge kan hebben. Volgende wagen word terug Aziaat, minder gezaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Damic schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:51:
[...]

Ik heb er 6 en ja bij mij gaat er iets mis waardoor ik geen plug & charge kan hebben. Volgende wagen word terug Aziaat, minder gezaag.
Die zijn softwarematig niet veel beter kan ik je uit ervaring vertellen, ik heb ook nog een BMW staan die heeft dat allemaal een stuk beter op orde de app van mijn i3 is oneindig veel bruikbaarder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Vraagje, vanavond met de Iv80 19inch met volle achterbak en twee kinderen in kinderstoel naar Frankrijk. Ik heb de bandenspanning voor op 2,7 en achter op 3,0 gezet. Is dat ok, of toch iets lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
FJP84 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:13:
Vraagje, vanavond met de Iv80 19inch met volle achterbak en twee kinderen in kinderstoel naar Frankrijk. Ik heb de bandenspanning voor op 2,7 en achter op 3,0 gezet. Is dat ok, of toch iets lager?
Dat is toch precies wat er op de sticker in de stijl van het voorportier staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Homer-Simpson schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:26:
[...]

Dat is toch precies wat er op de sticker in de stijl van het voorportier staat?
2.7 om 3.1 maar was meer benieuwd naar definitie "licht/l vs zwaar beladen". Die op de stikker staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Net even plug en charge getest, het werkt. Viel wel op dat hij op 50kw bleef hangen. Nou zat er al 70% in de accu omdat het puur om te testen was. Is dit een normale snelheid rond 70%? Ik heb dat ding nog nooit aan de snellader gehad en nu heb ik schik dat dat ding een cap op 50kw heeft ook al zit de optie erop volgens de originele factuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@FJP84 Ik heb de Hankook banden, dat maakt ook nog verschil, maar ik rij met 3,2 bar koud en dan zie ik dat tijdens het rijden soms tot 3,5 bar oplopen. Had gisteren avond vannacht een nieuw record aan opgegeven bereik van 688km. Maar ja, vandaag eerst met 2 solyndra buizen zonnepanelen op de dakdragers 100km gereden, en toen nam het bereik snel af. Oh, en een fiets op een fietsen drager.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eiYK21di3sIG19Sy-P3ERZnS4c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QwFLFEU4ZQMeO7LZFq9Q81H5.png?f=user_large
Ik weet ook niet echt hoe dat nu opeens zoveel zuiniger gaat dan eerst.
Tenzij het aan het verschil tussen mijn 20" breedset en de nu er onder zittende 19" ligt.

[ Voor 30% gewijzigd door onetime op 25-07-2025 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 16:38
haakjesluiten schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:41:
Net even plug en charge getest, het werkt. Viel wel op dat hij op 50kw bleef hangen. Nou zat er al 70% in de accu omdat het puur om te testen was. Is dit een normale snelheid rond 70%? Ik heb dat ding nog nooit aan de snellader gehad en nu heb ik schik dat dat ding een cap op 50kw heeft ook al zit de optie erop volgens de originele factuur
Hoe voller de accu, hoe lager de laadsnelheid.
Beste is om een keer met een accu onder de 10% aan een snellader te gaan hangen.
Vooralsnog zou ik me geen zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

onetime schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:29:
@FJP84 Ik heb de Hankook banden, dat maakt ook nog verschil, maar ik rij met 3,2 bar koud en dan zie ik dat tijdens het rijden soms tot 3,5 bar oplopen. Had gisteren avond vannacht een nieuw record aan opgegeven bereik van 688km. Maar ja, vandaag eerst met 2 solyndra buizen zonnepanelen op de dakdragers 100km gereden, en toen nam het bereik snel af. Oh, en een fiets op een fietsen drager.
[Afbeelding]
Ik weet ook niet echt hoe dat nu opeens zoveel zuiniger gaat dan eerst.
Tenzij het aan het verschil tussen mijn 20" breedset en de nu er onder zittende 19" ligt.
Wat zijn de concessies die je doet met zo'n hoge bandenspanning? Ik heb ooit met een Focus een veel te hoge bandenspanning gehanteerd en de banden zijn heel ongelijk gesleten. Heb je daar met een EV minder snel last van bij dit soort verschillen met fabrieksopgave? Ik neem aan dat de remweg er wat langer van wordt onder natte omstandigheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je pech hebt en een eerste gen iv 80 hebt dan is die gecapt op 50kW of de 100/125kW optie moest geactiveerd (5LA054831A) zijn :(
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v5NDdg9.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arms2Short
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:52
Vandaag een proefrit gemaakt in een Enyaq. Had wat eerder op de dag ook een proefrit gemaakt in een Polestar 2 maar vandaag was de eerste keer dat ik elektrisch reed. Ondanks het formaat is het een vlotte auto en ook de recuperatiemodus/OPD ervaring lijkt me wel iets waar ik aan zou kunnen wennen.

Ik vond wel dat de rem een wat aparte actuatie curve heeft. Het lijkt alsof je eerste 40% ofzo niet echt iets gebeurd waardoor je veel harder op de rem moet trappen dan ik gewend ben. Hierdoor reed ik meteen bij het wegrijden bij de dealer bijna tegen iemand aan. :D Hebben meer mensen die ervaring met de Enyaq of ben ik gewoon het gewicht van de elektrische auto niet gewend?

Helaas had de dealer alleen een pre-facelift auto om de proefrit mee te maken. Ook zat er geen HUD in, wat ik graag in actie had willen testen. Daarnaast viel het me op hoe ontzettend traag en druk de infotainment was. Dankzij dit topic gelukkig de vrouw kunnen overtuigen dat de facelifts snellere software hebben.
Terug bij de showroom konden we gelukkig even plaatsnemen in een nieuw model met HUD en de software was echt 100x sneller. Toch vond ik de software in de PS2 wat intuitiever en vlotter, maar daar ontbrak wireless AA/Carplay. Het HUD zag er ook wel nice uit maar stilstaand is het lastig te zeggen of ik het ook echt nuttig vind.

Al met al is de keuze niet makkelijker geworden. De PS2 en de Enyaq reden allebei goed. De Enyaq is wel een stuk ruimer dan de PS2, vooral in de kofferbak. Ik neig persoonlijk naar de Enyaq maar de PS2 is meer dan 50 euro goedkoper in de bijtelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Arms2Short Het rempedaal is “blended braking” en gaat dus eerst de recuperatie bedienen (dus niet de frictierem), pas als je verder doordrukt voel je ook echt de remdruk toenemen want dan komt de frictierem erbij.

Ik rij zelf heel veel in de “B” mode, dan pakt je rempedaal ook sneller de frictierem. Maar die heb ik eerlijk gezegd eigenlijk nooit nodig. Met een beetje vooruit kijken red je het 95% op met recuperatie in de B mode.

Polestar 2 geen ervaringen mee, dus kan je niet helpen met het vergelijk. Oh ja de HUD vind ik ook fijn, eigenlijk een must-have bij iedere volgende auto geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Damic schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:52:
[...]

Als je pech hebt en een eerste gen iv 80 hebt dan is die gecapt op 50kW of de 100/125kW optie moest geactiveerd (5LA054831A) zijn :(
[Afbeelding]
Vandaag getest werkt prima gelukkig.

Plug en charge is trouwens ook geniaal. Vandaag bij beide chargers meegemaakt dat ik aan kwam rijden plug in en gelijk laden en dat er mensen kwamen vragen hoe ik de paal aan de praat had gekregen stonden ze al paar minuten te klooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arms2Short
JanHenk schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:09:
@Arms2Short Het rempedaal is “blended braking” en gaat dus eerst de recuperatie bedienen (dus niet de frictierem), pas als je verder doordrukt voel je ook echt de remdruk toenemen want dan komt de frictierem erbij.

Ik rij zelf heel veel in de “B” mode, dan pakt je rempedaal ook sneller de frictierem. Maar die heb ik eerlijk gezegd eigenlijk nooit nodig. Met een beetje vooruit kijken red je het 95% op met recuperatie in de B mode.

Polestar 2 geen ervaringen mee, dus kan je niet helpen met het vergelijk. Oh ja de HUD vind ik ook fijn, eigenlijk een must-have bij iedere volgende auto geworden :)
Ok, die rem zal ik dan nog wat moeten wennen dan. Heb beetje gewisseld tussen D en B maar wel begonnen in D.

En ik begin ook steeds meer veeleisend te worden. Eigenlijk een vloek die luxere auto's :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Pixal Volgens @Autohillenga zit er nogal een verschil tussen banden (hij heeft eerder in een post geschreven dat zijn banden ik meen tot maximaal 2,7 bar mogen en de Hankooks tot 3,7), ik heb de Hankook Ventus Evo3 S1 als ik het goed heb, en ik merk totaal niets van extra slijtage midden op het loopvlak. Dat zal samenhangen met de sterkte van het metalen karkas van de band, danwel eventueel kevlar weefsel of weet ik wat ze daarvoor gebruiken. Ik ben een rustige rijder en kijk veel verder vooruit dan de meeste mensen die ik op de weg om mij heen zie en rem dus erg weinig. Maar als de auto een noodstop meent te moeten maken, bij parkeren, dan staat hij in mijn beleving meteen stil. Ook pas ik mij aan de omstandigheden aan.
Ik ben ooit met mijn vorige auto toen ik 's nachts thuis kwam op een groot, leeg parkeer terrein in de sneeuw gaan uitproberen bij welke snelheid hij zou uitbreken bijvoorbeeld. Wat niet wegneemt dat ik een keer opeens achterste voren stond na een bocht waar je niet kon zien dat er ijs lag... (10 - 15 jaar terug).
Vorig jaar op weg naar Benidorm regende het onderweg zo hard dat ik 50 op een 80 of 100 weg echt de maximum vond. Iets verderop stonden 3 auto's met schade langs de weg. Ik weet niet meer of dat nu die auto's waren die het nodig vonden me snel voorbij te rijden. (2 rijbanen per richting)

Ik rij sinds een paar maanden op 2e hands 19" met toen 2,5 (voor) en 4,5 mm (achter) profiel en nu nog > 2mm voor en achter weet ik niet, genoeg. Van de winter gaan mijn 20" met veel meer profiel er weer onder, tot het weer goed weer is, Mijn voorlopige schatting is dat ik ~< 0,1 mm profiel per 1k km verbruik. Ik ga alles oprijden en daarna alleen nog 19" banden, die zijn goedkoper en zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@haakjesluiten Dat plug&charge heeft vaak wel als nadeel dat lagere prijzen via een andere kaart NIET meer kunnen. Voor mij voldoende reden om dat gewoon NOOIT te activeren. Ik moet zelf de controle hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Arms2Short Ben jij een ΅sportieve" rijder? Ik hoef de rem zelden echt te gebruiken. Ik kijk ver vooruit en rij heel geleidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:54
Rond de 70% ligt de snelheid wel wat lager dan max ja. Ik denk meestal ergens tussen de 50 en 70kW (en meer richting de 50 dan de 70h). Wat ook scheelt is of je accu nog koud is (laden kort na vertrek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arms2Short
@onetime Ik hou van (redelijk) vlot optrekken en doorrijden maar ik ben niet zo'n figuur die dan vol gas rijdt en op het laatste moment pas stopt. Ik laat de auto dan lekker uitrollen. Daarom denk ik dat ik wel kan wennen aan deze manier van remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Arms2Short Ik heb voor mijn koop van de Enyaq ook een proefrit in de Polestar gemaakt en vond het zicht naar achteren veel te slecht. Hij kwam daarom voor mij niet in aanmerking. Ik weet graag wat er om mij heen gebeurd tijdens het rijden.
Ook was ik 17 jaar erg tevreden over mijn Astra-G Station met een bereik van ruim 900km op tank van 50L (stond volgens mij voor 1:12 in de boekjes) en wilde ik nu een elektrische station. De Enyaq kwam daar het dichtste bij, met toen een opgegeven bereik van 507km. Zie hier wat de Enyaq mij nu verteld.
Ik zou wel eens de zuinigste Enyaq bestuurder kunnen zijn, dus reken er niet op dat jij dat ook gaat halen. Als je wat dat betreft wedstrijdje met me wilt doen, zoek op mijn postings hier en pak mijn tips / uitleg van wat ik doe mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
Ik heb plug&charge nu meerdere keren gebruikt. Werkt steeds prima. Maak je over snelheid geen zorgen. Met relatief koude accu en deze SoC kan dit voorkomen. Ik heb de afgelopen dagen bij SoC van 5-10% snelheden van 150kW gezien op mijn >4 jr oude Enyaq. Als de accu goed warm is zou je rond deze SoC nog wel wat hoger moeten zitten, maar niet hoger dan 70 schat ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arms2Short
@onetime Die wedstrijd ga ik bij voorbaat verliezen, daar is mijn rechtervoet te zwaar voor ;)
Het beperktere zicht naar achter bij de PS2 viel me ook al op. Voor mij geen deal breaker. Het is geen panorama inderdaad maar je kan wat mij betreft genoeg zien om een idee te hebben of er iemand met 200km/u op je af komt.
Ik heb ook in voertuigen zonder achteruitkijkspiegel gereden (busjes en campers) en het is een luxe is die je best kan missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Hier nog iemand ervaring met hoger dan opgegegeven bandenspanning op GoodYear Eagle F1 (asymmetric2) 255/50R19?

De max op de band is 350kpa (3.5 bar), betekent dit dat 3.2 een goede test zou zijn gezien het feit dat de druk tijdens het rijden iets oploopt? Ik zet ze volgens mij altijd al op 3.

Omg, kom er net achter dat ze links asymmetric 2 hebben gemonteerd en rechts asymmetric 3. Wie het zich nog kan herinneren, ik had ook die tril in het stuur omdat ze me op pad hadden gestuurd met wat later 2- 2.2 bar bleek.

Ze hebben een rijrichting dus ik kan ze ook niet even zelf omwisselen zodat ik iig dezelfde banden per as heb. Godver, kan echt slecht tegen dit soort beunhazen. Je kan zelfs voor iets simpels als banden naar kwikfit.

Edit 2: en rechts is 235/50 en links is 255/55

Wtf moet ik hier nu mee...kom er pas na 7k kilometer achter

Kan iemand me uitsluitsel geven? Ik heb de 80 uit 2021, welke bandenmaat voor en achter heb ik origineel nodig? Ik kom van alles tegen in de topics. Ik ga de bandenboer zeer specifiek voorschrijven welke oplossing ik verwacht. Ik heb zelf gevonden: "Voor een iV80 is het voor 235/55/R19 voor, 255/50/R19 achter"
Zijn ze inderdaad allemaal zo afgeleverd of zijn er nog acceptabele andere opties?

Edit heel veel: Pfoeh, ik kom er net achter dat asymmetric betekent dat er geen rijrichting is, dus in feite kunnen de banden van links naar rechts verplaatst worden zonder ze opnieuw om een velg te hangen. En in feite zitten de juiste banden ook onder mijn auto (alleen niet op de juiste plaats). De oplossing is dus puur een kwestie linksvoor en rechtsachter wisselen en alles zit weer op dezelfde plek. Het enige verschil is dan nog voor en achter een type 2 vs type 3 maar dat maakt me niet zoveel uit want per as iig hetzelfde type.

Ik heb zo'n semi garagekrik, 2 assteunen en een momentsleutel, ik heb veel ervaring met wisselen van wielen maar dat ging altijd per wiel (setje winterbanden). Ik denk dat ik er verstandiger aan doe om maar even bij de sjappies langs te gaan. :O

[ Voor 90% gewijzigd door Pixal op 27-07-2025 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 20:03
Na al het gepraat over Powerpass hier dacht ik, moet ik ook hebben. Alles netjes ingevuld, creditcard gekoppeld, en dan activeren in de auto.... Geen cloud verbinding. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixruk1FpW0qrpt378Pwpx7rBawY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z6jqDOF43RpQDjlclNxKdFBU.png?f=fotoalbum_large
Met een Try Again knop die niets doet.

Paar keer geprobeerd, auto aangezet, er in blijven zitten. Steeds hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Pixal schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:22:
Hier nog iemand ervaring met hoger dan opgegegeven bandenspanning op GoodYear Eagle F1 (asymmetric2) 255/50R19?

De max op de band is 350kpa (3.5 bar), betekent dit dat 3.2 een goede test zou zijn gezien het feit dat de druk tijdens het rijden iets oploopt? Ik zet ze volgens mij altijd al op 3.

Omg, kom er net achter dat ze links asymmetric 2 hebben gemonteerd en rechts asymmetric 3. Wie het zich nog kan herinneren, ik had ook die tril in het stuur omdat ze me op pad hadden gestuurd met wat later 2- 2.2 bar bleek.

Ze hebben een rijrichting dus ik kan ze ook niet even zelf omwisselen zodat ik iig dezelfde banden per as heb. Godver, kan echt slecht tegen dit soort beunhazen. Je kan zelfs voor iets simpels als banden naar kwikfit.

Wtf moet ik hier nu mee...kom er pas na 7k kilometer achter

Kan iemand me uitsluitsel geven? Ik heb de 80 uit 2021, welke bandenmaat voor en achter heb ik origineel nodig? Ik kom van alles tegen in de topics. Ik ga de bandenboer zeer specifiek voorschrijven welke oplossing ik verwacht. Ik heb zelf gevonden: "Voor een iV80 is het voor 235/55/R19 voor, 255/50/R19 achter"
Zijn ze inderdaad allemaal zo afgeleverd of zijn er nog acceptabele andere opties?

Edit heel veel: Pfoeh, ik kom er net achter dat asymmetric betekent dat er geen rijrichting is, dus in feite kunnen de banden van links naar rechts verplaatst worden zonder ze opnieuw om een velg te hangen. En in feite zitten de juiste banden ook onder mijn auto (alleen niet op de juiste plaats). De oplossing is dus puur een kwestie linksvoor en rechtsachter wisselen en alles zit weer op dezelfde plek. Het enige verschil is dan nog voor en achter een type 2 vs type 3 maar dat maakt me niet zoveel uit want per as iig hetzelfde type.

Ik heb zo'n semi garagekrik, 2 assteunen en een momentsleutel, ik heb veel ervaring met wisselen van wielen maar dat ging altijd per wiel (setje winterbanden). Ik denk dat ik er verstandiger aan doe om maar even bij de sjappies langs te gaan. :O
Ik zou, voordat je ze daadwerkelijk om gaat (laten) wisselen, vooral ook even gaan kijken of je auto niet per-ongeluk op een zogenaamde 'Breed-Set' staat qua velgen. Een 235/55 band past op een 8J brede velg, een 255/50 band heeft eigenlijk al een 8,5J brede velg nodig en daarbij heeft een 8J velg vaak ook een andere ET waarde dan dat een 8,5J velg dat heeft.

Die waarden staan overigens allemaal 'in' de velgen dus ze moeter er sowieso onderuit gemonteerd worden om het inzichtelijk te kunnen krijgen.

Voor de meest geschikte 'standaard' bandenspanningen pér auto: Ik houd persoonlijk met m'n EV meestal de waarden op www.watismijnbandenspanning.nl aan (of koud zelfs nog 0.1 á 0.2 Bar hoger). De waarden daar zijn redelijk tot zeer goed afgestemd op het moderne (en daarbij ook normale) dagelijks 'zuinig rijden' en dus absoluut niet op circuitwerk ...

8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Will_M schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:37:
[...]

Ik zou, voordat je ze daadwerkelijk om gaat (laten) wisselen, vooral ook even gaan kijken of je auto niet per-ongeluk op een zogenaamde 'Breed-Set' staat qua velgen. Een 235/55 band past op een 8J brede velg, een 255/50 band heeft eigenlijk een 8,5J brede velg nodig en daarbij heeft een 8J velg vaak ook een andere ET waarde dan dat een 8,5J velg dat heeft.

Die waarden staan overigens allemaal 'in' de velgen dus ze moeter er sowieso onderuit gemonteerd worden om het inzichtelijk te kunnen krijgen.

Voor de meest geschikte 'standaard' bandenspanningen pér auto: Ik houd persoonlijk met m'n EV meestal de waarden op www.watismijnbandenspanning.nl aan (of koud zelfs nog 0.1 á 0.2 Bar hoger). De waarden daar zijn redelijk goed afgestemd op het moderne (en daarbij ook normale) dagelijks 'zuinig rijden' en dus absoluut niet op circuitwerk ...

8)
In de velg als in, de band moet eraf om het te zien? Als dat zo is ga ik inmiddels eerlijk gezegd nog liever naar een andere garage en betaal een beetje om ze allemaal te checken en opnieuw balanceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Pixal schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:50:
[...]

In de velg als in, de band moet eraf om het te zien? Als dat zo is ga ik inmiddels eerlijk gezegd nog liever naar een andere garage en betaal een beetje om ze allemaal te checken en opnieuw balanceren.
Staat in het 'hart' van de velg (meestal in één van de 'spaken'), dus de band hoeft er niet voor van de velg af.

In een VAG wiel staat dan iets van 5x112 ET38 8,5J19 (Bijvoorbeeld).
  • 5x112 : 5 boutgaten, onderlinge afstand 112mm
  • ET38: Hart van de velg heeft 38mm Offset t.o.v. het midden (in de breedte).
  • 8,5J: De breedte van het velgbed in Inches.
  • 19: De diameter van het velgbed in Inches.
En om het dan qua getalletjes 'passend te maken. De waarden op bijvoorbeeld een 255/50R19 H100 band:
  • 255: De breedte van het loopvlak in mm.
  • 50: De hoogte van de wang van een band in procenten van de breedte van diezelfde band.
  • R: Een Radiaal band
  • 19: De velgmaat waarop die band gemonteerd moet worden in Inches.
  • H: Snelheidsindex van de band (tabel). Een H mag tot '210 Km/h' en is dus ruim voldoende voor onder de meeste (huidige) EV's.
  • 100: Max. Load index van de band (waar ook weer een tabel achter zit om dit te bepalen. 100 = 800Kg. load).

[ Voor 54% gewijzigd door Will_M op 27-07-2025 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
superbikkel schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:24:
Na al het gepraat over Powerpass hier dacht ik, moet ik ook hebben. Alles netjes ingevuld, creditcard gekoppeld, en dan activeren in de auto.... Geen cloud verbinding. [Afbeelding]
Met een Try Again knop die niets doet.

Paar keer geprobeerd, auto aangezet, er in blijven zitten. Steeds hetzelfde.
Meestal werkt de magische truck om de auto even een paar uur met rust te laten wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Will_M Goede post met duidelijke uitleg en goed dat je de velgmaat even aanstipt! :)

@Pixal Ik ben zeker dat zowel de 255/50r19 (achteras igv 80) als 235/55r19 af-fabriek op 8Jx19 velgmaat worden gezet met ook gelijke ET-waarde.

Oftewel je velgen voor en achter zijn (mits 19 inch) exact gelijk. Je kan, als rijrichting van de band geen issue is, je twee wielen wisselen om dat gepruts te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

JanHenk schreef op zondag 27 juli 2025 @ 23:01:
@Will_M Goede post met duidelijke uitleg en goed dat je de velgmaat even aanstipt! :)
>>Knip<<

* Will_M komt (ook?) nog uit de tijd dat een Fulda Y2000 195/50R15 V92 band helemaal 'dâ bomb' was op nieuwe auto's :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Will_M schreef op zondag 27 juli 2025 @ 23:12:
[...]

>>Knip<<

* Will_M komt (ook?) nog uit de tijd dat een Fulda Y2000 195/50R15 V92 band helemaal 'dâ bomb' was op nieuwe auto's :9
Haha. Sorry, maar die moest ik opzoeken… Gezien mijn eigen bouwjaar (1990) ruim jonger is dan het introductiejaar van die band. ;)

15 inch beschouwen we heden ten dage als kruiwagenwielen :+ Zie je het al voor je, op de Enyaq? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Pixal schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:22:

...................................................

.................................................
Is wat je opgeeft een tikfout of zijn dat werkelijk de maten die onder je auto zitten?
Indien een tikfout dan ok.
Maar indien niet dan heb je 4 verkeerde banden!

Moet nl achter 255/50/19 zijn en voor 235/55/19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Solarman schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:16:
[...]

Is wat je opgeeft een tikfout of zijn dat werkelijk de maten die onder je auto zitten?

Scherp, ik gok dat dat een tikfout is, anders verschillen je wielen ook nog behoorlijk in omtrek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 12:20
@Pixal Op alle banden staat als het goed is een pijl voor de afrolrichting, ook goed om te weten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Solarman schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:16:
[...]

Ja excuus. Tikfout. Ben gisteren behoorlijk verward door alle verschillen en door diverse fases van ongeloof en verbazing gegaan.

Uiteindelijk zijn alle banden dus wel van de maat die op de auto horen, alleen niet op de juiste plek. Dus ik heb 2x 235/55 en 2x 255/50.

Gelukkig lees ik net van iemand hier dat alle 4 velgen hetzelfde zijn en de wielen asymmetric (dus geen specifieke rolrichting).

Ik had een pittige brief klaarstaan voor kwikfit waarbij minimaal 2 banden vervangen worden om juiste bandenmaten en rolrichting te respecteren maar na eenmaal met minder paniek te kijken hoeven slechts twee wielen gewisseld en dan klopt alles weer.

Sinds ik de 4 nieuwe banden had heb ik het gevoel gehad dat er iets niet klopte of dat hij minder lekker reed. Heb maar gedacht dat ik misschien gek was geworden of dat de oude banden misschien gewoon iets beter waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Pixal Ik ben niet zeker dat asymmetrische banden wil zeggen dat er geen rolrichting op zit, volgens mij kan het zowel met voorgeschreven rolrichting (directioneel) als zonder zijn. Even checken op de band zelf (pijltje).

Edit: voor jouw banden is er volgens mij inderdaad geen specifieke rolrichting. Als dat wel zo zou zijn, heb je ook twee verschillende versies voor links en rechts (ivm asymmetrie) en dat is voor zover ik kan zien ook niet het geval.

Een stagiair heeft ze gewoon teruggeplaatst :P

[ Voor 39% gewijzigd door JanHenk op 28-07-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OGj3_St4raJJ1rUY5USPEcV7jQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcrY00nDrvTWeVmNp6ODIoCz.jpg?f=fotoalbum_large

Deze laadcurve is niet al te best, het was redelijk fris 15c maar was wel eerst 10km van een berg afgekomen dus erg koud was de accu ook niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Pixal schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:06:
[...]

Ja excuus. Tikfout. Ben gisteren behoorlijk verward door alle verschillen en door diverse fases van ongeloof en verbazing gegaan.

Uiteindelijk zijn alle banden dus wel van de maat die op de auto horen, alleen niet op de juiste plek. Dus ik heb 2x 235/55 en 2x 255/50.

Gelukkig lees ik net van iemand hier dat alle 4 velgen hetzelfde zijn en de wielen asymmetric (dus geen specifieke rolrichting).

Ik had een pittige brief klaarstaan voor kwikfit waarbij minimaal 2 banden vervangen worden om juiste bandenmaten en rolrichting te respecteren maar na eenmaal met minder paniek te kijken hoeven slechts twee wielen gewisseld en dan klopt alles weer.

Sinds ik de 4 nieuwe banden had heb ik het gevoel gehad dat er iets niet klopte of dat hij minder lekker reed. Heb maar gedacht dat ik misschien gek was geworden of dat de oude banden misschien gewoon iets beter waren.
Helemaal goed hoor.... (y)
Ze hebben inderdaad geen afrolrichting.
Wel dienen ze op 1 manier op de velg te zijn gemonteerd, aan 1 zijde staat "Inside" die zoals het woord zegt aan de binnenzijde gemonteerd dient te zijn. ;)
Je kunt het dus zelf eventueel snel oplossen.
Wel kijken of er geen groot slijtageverschil is met de banden op 1 as (zou niet meer dan 1,5 mm accepteren), anders terugggaan en hen het laten oplossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-10 20:37
haakjesluiten schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:17:
[Afbeelding]

Deze laadcurve is niet al te best, het was redelijk fris 15c maar was wel eerst 10km van een berg afgekomen dus erg koud was de accu ook niet…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GzWLm0bpbsKLcrC0s17bRf2w5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caFWgt1vxjTcIQyBL7YrgIlN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6naXB4thE3-9YMCKTV9xbT-BP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHrjzjuSNEbtq6s8FwSAAez9.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf ook tegenvallende laadsnelheden gehad IV60 Sportline 2021. Nu weet ik dat het < 10% altijd beter is maar die optie heb je niet altijd. Zeker niet als je midden in de nacht op de duitse autobahn rijd en niet weet hoe ver de volgende laadpaal gaat zijn. *

Maar ik heb dit jaar de ABRP adviezen aangehouden richting Italië en beviel mij goed. Deze adviseerde soms ook laden tot maar 60% en dan weer door. Dit was genoeg voor ons om er even uit te gaan, (jonge) kinderen er uit, even wat te drinken + plasstop. En voor je het weet was die al weer vol.

* Op de terugweg in duitsland kwam ik om 04:30 een nederlandse Mercedes EQS tegen die nog 4% batterij had. Ik zag ze een tijdje bezig en ze kregen het niet voor elkaar. Bleek dat het een gehuurde EQS was en ze hadden geen laadkaart maar alleen CC. En de CC / betaalpas werdt niet geaccepteerd. Aangezien ik meerdere laadkaarten had en zij wel cash bij zich hadden maar aangeboden om te laden op 1 van mijn kaarten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:28

MLLL

Palm Treo 650

Senaxx schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:07:
[...]

Aangezien ik meerdere laadkaarten had en zij wel cash bij zich hadden maar aangeboden om te laden op 1 van mijn kaarten.[/small]
Zo hoort het, medemens helpen wanneer dat kan,

Wordt tijd dat je met je pinpas kan betalen bij elke laadpaal, maak het desnoods iets duurder maar dan heb je in ieder geval altijd een escape.

Laatst nog een Roemeen geholpen met een lekke band in Alkmaar.
Kostte anderhalf uur van mijn tijd maar wel 3 blije Roemenen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Senaxx schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:07:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zelf ook tegenvallende laadsnelheden gehad IV60 Sportline 2021. Nu weet ik dat het < 10% altijd beter is maar die optie heb je niet altijd. Zeker niet als je midden in de nacht op de duitse autobahn rijd en niet weet hoe ver de volgende laadpaal gaat zijn. *

Maar ik heb dit jaar de ABRP adviezen aangehouden richting Italië en beviel mij goed. Deze adviseerde soms ook laden tot maar 60% en dan weer door. Dit was genoeg voor ons om er even uit te gaan, (jonge) kinderen er uit, even wat te drinken + plasstop. En voor je het weet was die al weer vol.

* Op de terugweg in duitsland kwam ik om 04:30 een nederlandse Mercedes EQS tegen die nog 4% batterij had. Ik zag ze een tijdje bezig en ze kregen het niet voor elkaar. Bleek dat het een gehuurde EQS was en ze hadden geen laadkaart maar alleen CC. En de CC / betaalpas werdt niet geaccepteerd. Aangezien ik meerdere laadkaarten had en zij wel cash bij zich hadden maar aangeboden om te laden op 1 van mijn kaarten.
Dit is een ‘21 80. Had eerder wel 120+ gezien maar toen was de accu goed op temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-10 20:37
haakjesluiten schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:04:
[...]

Dit is een ‘21 80. Had eerder wel 120+ gezien maar toen was de accu goed op temperatuur
Het was in die nacht redelijk op temperatuur (dacht rond 18 graden) en heb zelf ook wel eens geprobeerd een flink gas te geven een tijdje voordat ik moest gaan laden (130) om de batterij warmer te maken. Maar leek niet echt veel uit te maken en gok dat ook de laadpalen hier wel deels een rol in spelen.

Vorig jaar ben ik ook in 1 keer terug gereden vanaf italië maar toen laadde ik elke keer tot 80%. En dit jaar met de ABRP optie van "de snelste route" en af toe te laden tot 60% en soms ook al vanaf 20% laden voelde het allemaal een stuk sneller / vloeiender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

JanHenk schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:27:
@Pixal Ik ben niet zeker dat asymmetrische banden wil zeggen dat er geen rolrichting op zit, volgens mij kan het zowel met voorgeschreven rolrichting (directioneel) als zonder zijn. Even checken op de band zelf (pijltje).

Edit: voor jouw banden is er volgens mij inderdaad geen specifieke rolrichting. Als dat wel zo zou zijn, heb je ook twee verschillende versies voor links en rechts (ivm asymmetrie) en dat is voor zover ik kan zien ook niet het geval.

Een stagiair heeft ze gewoon teruggeplaatst :P
Ik heb merk en type ingevoerd in chatgpt en die zei dat ze geen rolrichting hebben. 🤓 Ja outside zit inderdaad bij alle 4 gewoon outside.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• haakjesluiten
Senaxx schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:07:
[...]

Het was in die nacht redelijk op temperatuur (dacht rond 18 graden) en heb zelf ook wel eens geprobeerd een flink gas te geven een tijdje voordat ik moest gaan laden (130) om de batterij warmer te maken. Maar leek niet echt veel uit te maken en gok dat ook de laadpalen hier wel deels een rol in spelen.

Vorig jaar ben ik ook in 1 keer terug gereden vanaf italië maar toen laadde ik elke keer tot 80%. En dit jaar met de ABRP optie van "de snelste route" en af toe te laden tot 60% en soms ook al vanaf 20% laden voelde het allemaal een stuk sneller / vloeiender.
Ik reis met kleine kinderen een stop duurt sowieso al 30 min voor hele handel weer in de auto zit 😂 om die reden rij ik ook gewoon overal 130-140 kinderen zijn het eerder zat dan dat ik de accu leeg krijg

[ Voor 6% gewijzigd door haakjesluiten op 28-07-2025 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Uh, hebben eigenlijk de standaard 19" velgen zelf wel een rolrichting?
Pagina: 1 ... 84 ... 92 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.