nu je het zegt inderdaad, daar lijkt iets niet helemaal goed te zijn gegaan, dat ga ik denk ik zelf niet op kunnen lossen.onetime schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:12:
[...]
Is de gordel klem komen te zitten tussen de voor- en achterdeur, net onder de ruiten? Ik denk een deuk in de bovenste "golf" van de deur te zien.
Als ik de mijne nog lang zou houden zou ik er meer energie insteken. Wellicht eens de boel laten nameten bij de dealer. De opvolger (ID7 tourer) word over 3 maanden geleverd, dus ga me er niet zo druk meer om maken. Viel me vandaag gewoon op.FJP84 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:28:
[...]
Hier zelfde ervaring met zelfde bouwjaar. Zolang ik nog 250km kan rijden is het prima voor mij. Eind dit jaar maar eens gaan oriënteren op de volgende EV.
Gewoon netjes behandeld, ik ben wel bekend met wat wel en niet te doen met een accu. Snelladen max 10 sessies per jaar. Rij normaal lekker door, maar vrouw compenseert dat weer. Maar al dit is niet zo relevant, want mijn rijstijl is niet anders dan 3 jaar terug. Banden staan icm vakantie op 3.2 achter en 3.1 voor. Rij 90% van de tijd in B.onetime schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:03:
@RandomNick Altijd tot 100% geladen? En hoever leeg gereden? Hoelang op 100% laten staan? En hoelang onder de 20%? ("leeg") Aggressieve / sportieve rijstijl of Eco / rustig? (Rijden in <B> of <D>?)
In <B> heb je continu afwisseling tussen laden en ontladen, die ik in <D> veel minder heb.
Welke banden heb je en op hoeveel bar staan ze?
Over 3 maanden wordt de opvolger van de Enyaq geleverd, dus ik ga geen tijd meer investeren in analyse en uitzoekwerk. Wel bedankt voor de tip, was anders wel interessant geweest.onetime schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:51:
@RandomNick @FJP84 Mag ik jullie naar de TS verwijzen voor de dongle en Carscanner ?
Bekijk dan de spanning van de individuele cellen bij 80% of 100%, rij hem dan leeg tot in de buurt van de 20% en bekijk weer de individuele cellspanningen. Als ze bij hoge lading mooi gelijk zijn, maar bij lage lading niet, dan heb je (een) slechte cel(len). Ook kan je SOH uitlezen, bij minder dan 70% en minder dan 160.000km heb je garantie.
Ik kan je geen thumb-up geven, maar ik begrijp het wel. Maaarrr, levert het zoveel (edit: extra) op dan?Maat28 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:42:
[...] Ik begrijp je helemaal….maar het is gewoon niet de rijstijl waar ik plezier uit haal. Gek genoeg is het voor mij financieel aantrekkelijker om een lager bereik te halen doordat ik met mijn zonnepanelen (grotendeels) de auto laad en een vast straattarief richting werkgever kan declareren. Dit icm met een dynamisch contract voor energie levert iedere laadbeurt geld op voor mij. Foute prikkel I know maar het is zoals het is.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Snap ik….ik declareer 45 cent per kwh en laad nu tegen gemiddeld tarief van 15 cent per kwh….op een volle accu dus ca 20 euro ‘winst’. In de winter uiteraard iets minder rooskleurig ivm dynamisch contract.onetime schreef op maandag 21 juli 2025 @ 00:46:
[...]
Ik kan je geen thumb-up geven, maar ik begrijp het wel. Maaarrr, levert het zoveel (edit: extra) op dan?
[ Voor 9% gewijzigd door Maat28 op 21-07-2025 09:48 ]
[quote][b]Maat28 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:47:[/
[ Voor 56% gewijzigd door Maat28 op 21-07-2025 09:49 ]
Ik ben echt niet Roomser dan de Paus, maar dit is toch gewoon diefstal?Maat28 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:47:
[...]
Snap ik….ik declareer 45 cent per kwh en laad nu tegen gemiddeld tarief van 15 cent per kwh….op een volle accu dus ca 20 euro ‘winst’. In de winter uiteraard iets minder rooskleurig ivm dynamisch contract.
Beetje OT hier maar waarom declareer je zoveel meer dan de werkelijke kosten? Heb je het laadpunt zelf moeten betalen en moet je die nog terugverdienen? Volgens de websites die ik heb geraadpleegd is je gemiddelde tarief +10ct gebruikelijk bij dynamisch. In mijn geval ergens rond de 30-33ct oo het moment.Maat28 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:47:
[...]
Snap ik….ik declareer 45 cent per kwh en laad nu tegen gemiddeld tarief van 15 cent per kwh….op een volle accu dus ca 20 euro ‘winst’. In de winter uiteraard iets minder rooskleurig ivm dynamisch contract.
offtopic:
Als de laadpaal door je werkgever / leasemaatschappij is betaald (in veel gevallen zo), mag je fiscaal gezien alleen de intermediaire kosten declareren. Als je er geld aan overhoudt, zou dat moeten worden belast in de loonheffingen.
Een kleine marge is tot daaraan toe, maar ik lees en hoor echt veel te veel van mensen die flink verdienen op hun geladen stroom. Dat mag misschien van de werkgever wel (?), maar in ieder geval niet onbelast.
Gebrek aan controle en indianenverhalen, maakt dat iedereen dit tegenwoordig normaal gaat vinden.
Sorry dat ik hier even op aansla, ik volg geen fiscale topics om deze reden. Beroepsdeformatie.
Als de laadpaal door je werkgever / leasemaatschappij is betaald (in veel gevallen zo), mag je fiscaal gezien alleen de intermediaire kosten declareren. Als je er geld aan overhoudt, zou dat moeten worden belast in de loonheffingen.
Een kleine marge is tot daaraan toe, maar ik lees en hoor echt veel te veel van mensen die flink verdienen op hun geladen stroom. Dat mag misschien van de werkgever wel (?), maar in ieder geval niet onbelast.
Gebrek aan controle en indianenverhalen, maakt dat iedereen dit tegenwoordig normaal gaat vinden.
Sorry dat ik hier even op aansla, ik volg geen fiscale topics om deze reden. Beroepsdeformatie.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Gisteren teruggekomen van mijn vakantie en op de terugweg precies dezelfde irritante storing als op de heenweg. Na de eerste keer snelladen lijkt er niks aan de hand. De navigatie doet het gewoon en na ongeveer 1-2 minuten na het wegrijden gaat het grote scherm op zwart en duurt het meerdere minuten voordat hij weer kan worden opgestart. Hervatten van de routegeleiding lukt niet omdat hij automatisch naar het huisadres gaat navigeren. Duurt een eeuwigheid voorsta de route er weer goed in staat. Daarna vaker dan elke km de melding dat ik het stuur moet vasthouden terwijl ik beide handen aan het stuur heb. Leuk tijdens een stint van 2 uur…..
Super hinderlijk ook dat zwarte scherm omdat ik juist dan mijn navigatie nodig heb omdat ik van de snelweg af laad en gewoonweg kansloos dat zo’n dure auto je op dat soort momenten in de steek laat. Heb blijkbaar een maandagochtend model want heb al bovengemiddeld vaak bij de dealer gestaan voor allerlei storingen.
Nog maar een paar maanden en dan gaat de Enyaq eruit. Vond het een fijne wagen qua comfort en ruimte maar hij deed het te vaak niet goed.
Super hinderlijk ook dat zwarte scherm omdat ik juist dan mijn navigatie nodig heb omdat ik van de snelweg af laad en gewoonweg kansloos dat zo’n dure auto je op dat soort momenten in de steek laat. Heb blijkbaar een maandagochtend model want heb al bovengemiddeld vaak bij de dealer gestaan voor allerlei storingen.
Nog maar een paar maanden en dan gaat de Enyaq eruit. Vond het een fijne wagen qua comfort en ruimte maar hij deed het te vaak niet goed.
[ Voor 7% gewijzigd door Homer-Simpson op 21-07-2025 09:57 ]
Ik declareer het tarief van de straat. Ik heb de laadpaal in prive aangeschaft en de ‘voordelen’ zijn dus ook voor mezelf. De collega’s die bij Fastned of in de straat moeten laden kost de werkgever nog meer. Daarnaast laad ik met dynamisch contract bewust in de daluren…..ik vind het dan niet zo gek (of diefstal zoals eerder aangegeven) dat de voordelen voor mezelf zijn.Homer-Simpson schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:51:
[...]
Beetje OT hier maar waarom declareer je zoveel meer dan de werkelijke kosten? Heb je het laadpunt zelf moeten betalen en moet je die nog terugverdienen? Volgens de websites die ik heb geraadpleegd is je gemiddelde tarief +10ct gebruikelijk bij dynamisch. In mijn geval ergens rond de 30-33ct oo het moment.
Maat28 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:55:
[...]
Ik declareer het tarief van de straat. Ik heb de laadpaal in prive aangeschaft en de ‘voordelen’ zijn dus ook voor mezelf. De collega’s die bij Fastned of in de straat moeten laden kost de werkgever nog meer. Daarnaast laad ik met dynamisch contract bewust in de daluren…..ik vind het dan niet zo gek (of diefstal zoals eerder aangegeven) dat de voordelen voor mezelf zijn.
offtopic:
Oké, dan ligt het wat genuanceerder inderdaad.
Zoals ik mijn post begon met 'als' 
Oké, dan ligt het wat genuanceerder inderdaad.
Prima zolang je je realiseert dat de fiscus dat voordeel nog eens kan komen belasten als je pech hebt cq als de regels goed worden gevolgd en gecontroleerd.Maat28 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:55:
[...]
Ik declareer het tarief van de straat. Ik heb de laadpaal in prive aangeschaft en de ‘voordelen’ zijn dus ook voor mezelf. De collega’s die bij Fastned of in de straat moeten laden kost de werkgever nog meer. Daarnaast laad ik met dynamisch contract bewust in de daluren…..ik vind het dan niet zo gek (of diefstal zoals eerder aangegeven) dat de voordelen voor mezelf zijn.
Edit: ligt natuurlijk anders omdat je de laadpaal zelf hebt aangeschaft. Die kosten kun je in het redelijke doorbelasten.
[ Voor 8% gewijzigd door Homer-Simpson op 21-07-2025 10:01 ]
De laadpaal is in mijn situatie door mijzelf betaald……deze zal de komende jaren nog zeker niet terugverdiend zijn.JanHenk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:53:
offtopic:
Sorry dat ik hier even opsla, ik volg geen fiscale topics om deze reden. Beroepsdeformatie.
Niet van toepassing dus….maar ik stop deze discussieHomer-Simpson schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:58:
[...]
Prima zolang je je realiseert dat de fiscus dat voordeel nog eens kan komen belasten als je pech hebt cq als de regels goed worden gevolgd en gecontroleerd.
Dat inderdaad wel wat vervelende ervaringen, dus ik snap dat je wat anders wil. Ik deel ze gelukkig niet (behoudens de Travel Assist meldingen)...Homer-Simpson schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:55:
Gisteren teruggekomen van mijn vakantie en op de terugweg precies dezelfde irritante storing als op de heenweg. Na de eerste keer snelladen lijkt er niks aan de hand. De navigatie doet het gewoon en na ongeveer 1-2 minuten na het wegrijden gaat het grote scherm op zwart en duurt het meerdere minuten voordat hij weer kan worden opgestart. Hervatten van de routegeleiding lukt niet omdat hij automatisch naar het huisadres gaat navigeren. Duurt een eeuwigheid voorsta de route er weer goed in staat. Daarna vaker dan elke km de melding dat ik het stuur moet vasthouden terwijl ik beide handen aan het stuur heb. Leuk tijdens een stint van 2 uur…..
Welke softwareversie heb je? ME3.x?
Ik denk eerlijk gezegd ook wel dat van heel veel auto's de hedendaagse software matig is. Consumenten hebben torenhoge verwachten maar autobedrijven hebben moeite met software development, waardoor veel zaken half worden uitgewerkt en vol bugs zitten.
Ik denk ook dat dit los staat van BEV's zoals de Enyaq. Nu wordt veel nieuwste software juist wel op die auto's gelanceerd én is het ook belangrijker geworden (laadplanning, batterij-conditionering, etc.), waardoor je het ook eerder merkt als het niet goed werkt. Maar een ICE auto kan hier net zo goed mee te maken krijgen.
Ik ben gek genoeg juist bij VAG gebleven voor de nieuwe wagen, ondanks of dankzij de software. De nieuwste iteraties (4/5+) doen precies wat je wil en nodig hebt, ze hebben alle pijnpunten die ik nu ervaar, aangepakt. Ook de nieuwste Enyaq profiteert hiervan.
Heb een Enyaq 80 uit ‘21. Nu op ME3.7.JanHenk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:08:
[...]
Dat inderdaad wel wat vervelende ervaringen, dus ik snap dat je wat anders wil. Ik deel ze gelukkig niet (behoudens de Travel Assist meldingen)...
Welke softwareversie heb je? ME3.x?
Ik denk eerlijk gezegd ook wel dat van heel veel auto's de hedendaagse software matig is. Consumenten hebben torenhoge verwachten maar autobedrijven hebben moeite met software development, waardoor veel zaken half worden uitgewerkt en vol bugs zitten.
Ik denk ook dat dit los staat van BEV's zoals de Enyaq. Nu wordt veel nieuwste software juist wel op die auto's gelanceerd én is het ook belangrijker geworden (laadplanning, batterij-conditionering, etc.), waardoor je het ook eerder merkt als het niet goed werkt. Maar een ICE auto kan hier net zo goed mee te maken krijgen.
Ik ben gek genoeg juist bij VAG gebleven voor de nieuwe wagen, ondanks of dankzij de software. De nieuwste iteraties (4/5+) doen precies wat je wil en nodig hebt, ze hebben alle pijnpunten die ik nu ervaar, aangepakt. Ook de nieuwste Enyaq profiteert hiervan.
Heb alleen het afgelopen kalenderjaar al minstens 6 keer tijdens het rijden een complete black-out gehad waarbij ook mijn bestuurdersdisplay helemaal zwart was. Los van de meldingen over het stuur vasthouden heb ik sinds april 23 (sindsdien heb ik de auto) kapotte puddle lights, defecte tankklep, airbag storingen en 2 defecte cellen in het accu pakket gehad. Extra terugkomen tbv werkplaatswerkzaamheden. Los van de ‘gebruikelijke’ weersafhankelijk foutmeldingen van de sensoren/hulpsystemen en het naar de dealer moeten voor software updates. Wat dat heeft iedereen.
Maar goed, heb voldoende vertrouwen in de VAG groep en in het feit dat ik een ‘maandagochtendmodel’ om bij ze te blijven. Maar ga wel naar de iD.7 Tourer Pro LE.
@Homer-Simpson Een aantal van jouw dingen herken ik ook, travel assist meldingen en puddle lights zijn bekenden. Airbag en laadklep geen problemen mee gehad. Het zijn ook wel gewoon vaak terugkomende zaken, je ziet het ook in het topic. Met name dus bij '20 en '21 auto's.
Het is een soort bingokaart, de een heeft maar last van een paar van die dingen, een ander vinkt alles af
Ik stap dus ook over op de ID.7 Tourer, per oktober hopelijk. Een Pro S LE met alles erop. Hoewel ik de Enyaq oprecht een fijne auto vond en vind, kijk ik ook wel uit naar de ID7.
Het is een soort bingokaart, de een heeft maar last van een paar van die dingen, een ander vinkt alles af
Ik stap dus ook over op de ID.7 Tourer, per oktober hopelijk. Een Pro S LE met alles erop. Hoewel ik de Enyaq oprecht een fijne auto vond en vind, kijk ik ook wel uit naar de ID7.
Omdat je er in de winter toch minder aan hebt, ben je over te halen om in de winter meer van mijn tips uit te proberen? Kost je bijna niets en je rijdt veiliger...Maat28 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:47:
[...] Snap ik….ik declareer 45 cent per kwh en laad nu tegen gemiddeld tarief van 15 cent per kwh….op een volle accu dus ca 20 euro ‘winst’. In de winter uiteraard iets minder rooskleurig ivm dynamisch contract.

En ben je er wat meer aan gewent voor als deze laad situatie voorbij is.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
En draag je dan net als fastned of de straatlaadpaal netjes btw en IB/Vpb af over die inkomsten? Of valt dit gewoon onder de hobby vrijstellingMaat28 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:55:
[...]
Ik reken een paar cent meer dan mijn kosten. Dat is per ongeluk gebeurd omdat ik een nieuw en goedkoper contract afsloot, maar ik heb het toen ik erachter kwam laten staan omdat ik de laadpaal zelf heb betaald.
[ Voor 17% gewijzigd door cryptapix op 21-07-2025 12:29 ]
Haha ja inderdaad! Misschien kan ik in de winter beter 100% thuis gaan werken😉onetime schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:15:
[...]
Omdat je er in de winter toch minder aan hebt, ben je over te halen om in de winter meer van mijn tips uit te proberen? Kost je bijna niets en je rijdt veiliger...![]()
![]()
![]()
En ben je er wat meer aan gewent voor als deze laad situatie voorbij is.
Geen idee waar je het over hebt maar ik schuif het dan maar richting de burgelijke ongehoorzaamheid waar ik prima mee kan leven, mijn werkgever een prima tarief betaald en ik verder geen vlieg kwaad doe. Of zal ik iedereen die dagelijks op kosten van de werkgever het toptarief bij Fastned afnemen ook moeten aanspreken op hun gedrag? Maar zoals eerder aangegeven ik stop deze discussie nu echt. Heeft totaal niets met Enyaq te maken.cryptapix schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:25:
[...]
En draag je dan net als fastned of de straatlaadpaal netjes btw en IB/Vpb af over die inkomsten? Of valt dit gewoon onder de hobby vrijstellingAl zul je de kosten voor de laadpaal ook weer niet hebben afgetrokken.
Ik reken een paar cent meer dan mijn kosten. Dat is per ongeluk gebeurd omdat ik een nieuw en goedkoper contract afsloot, maar ik heb het toen ik erachter kwam laten staan omdat ik de laadpaal zelf heb betaald.
@JanHenk Als je een obd2 dongle hebt, zou je dan het plaatje eens willen posten met daarin alle celspanningen op een rij (figuur met allemaal gele balkjes).JanHenk schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:54:
Ik had laatst 335 kilometer gereden aan 187 Wh/km en nog 8% over. Als ik dat omreken kom ik dus op 62,65 kWh verbruikt. Delen door 0,92 (als in, 92% verbruikt) kom je dus op 68 kWh bruikbaar van 100 naar 0. Dat is wel wat laag en inderdaad ook merkbaar lager dan nieuw. Bij nieuw kun je zo’n ~74 kWh (volgens Aviloo en diverse andere tests) benutten van 100 naar 0.
Nu heeft mijn auto inmiddels ook de bekende “storing elektro”, mogelijk (tot de dealer tot dezelfde conclusie komt hou ik een slag om te arm) afwijkende spanning in één of meerdere cellen. In dat geval dus vervanging van accumodule (onder garantie gelukkig). Deze week meer daarover
Ik ben het met @FJP84 eens dat 250km voor mij op zich prima is: maar dan wel mét de vouwwagen. En dat zit op het randje.
Om die reden ook de ID.7 Pro S genomen als opvolger, die heeft weer een stukje meer bruikbare capaciteit en degradatie kan ik dan weer incalculeren. Al ga ik me komende trip naar Frankrijk ook prima redden met de Enyaq, zelfs inclusief de (eventuele) slechte module.
(iV “80”, ‘21)
Ik ben benieuwd of dat te linken is aan die melding.
En de skoda elli support saga blijft duren. WAT EEN FACKING KLUCHT.
Mogelijke oplossingen via mail dat ze me kunnen geven:
- zeg gewoon wat er schilt, is het iets aan de wagen of aan het account
- laat mensen inloggen op de officiële site en laat ze daar een support ticket aanmaken
- geeft de gebruiker een optie om in de app support aan te vragen en geef een LOKAAL telefoonnummer niet dat van Tsjechië
Heb ze ondertussen al uit gescheten dat hun antwoorden DINO-shit zijn, dat AI een betere job doet en dat de Aziaten een betere support leveren dat dat zij nu doen.
En dat alles om dat ze op het volgende niet willen antwoorden zolang ik niet van het juiste email adres stuur wat ik al 3x wel heb gedaan

Kan iemand me zeggen wat er fout gaat??????
juist even proberen in te loggen op skoda-connect.com:

Ik vermoed dat er iets mis is met mijn profiel maarja als ze dat niet willen zeggen kan er ook niets aangedaan worden he.
Mogelijke oplossingen via mail dat ze me kunnen geven:
- zeg gewoon wat er schilt, is het iets aan de wagen of aan het account
- laat mensen inloggen op de officiële site en laat ze daar een support ticket aanmaken
- geeft de gebruiker een optie om in de app support aan te vragen en geef een LOKAAL telefoonnummer niet dat van Tsjechië

Heb ze ondertussen al uit gescheten dat hun antwoorden DINO-shit zijn, dat AI een betere job doet en dat de Aziaten een betere support leveren dat dat zij nu doen.
En dat alles om dat ze op het volgende niet willen antwoorden zolang ik niet van het juiste email adres stuur wat ik al 3x wel heb gedaan

Kan iemand me zeggen wat er fout gaat??????
juist even proberen in te loggen op skoda-connect.com:

Ik vermoed dat er iets mis is met mijn profiel maarja als ze dat niet willen zeggen kan er ook niets aangedaan worden he.
[ Voor 12% gewijzigd door Damic op 21-07-2025 18:40 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe het zit met de range van de eerste modellen, nu 4 jaar oud.
Rij zelf een 60, uit okt 2021, laad eigenlijk altijd tot 80%, bijna geen snel laad sessies. Dan denk ik dat ik netjes met de accu om ga.
Nu na vier jaar heb ik maar een range van 240km. Eigenlijk is het nooit hoger geweest als 280?
In deze auto zijn al eens 'slechte' cellen vervangen maar die range is mij toch wel tegen gevallen bij deze auto.
Een vriend van mij rijdt in een ID.3, laad wel altijd tot 100% maar een paar maanden jonger maar die komt toch nog wel tot 320-340 km.
Of is het een kwestie dat de BMS een keer gereset moet worden door hem echt vol en goed leeg te rijden?
Rij zelf een 60, uit okt 2021, laad eigenlijk altijd tot 80%, bijna geen snel laad sessies. Dan denk ik dat ik netjes met de accu om ga.
Nu na vier jaar heb ik maar een range van 240km. Eigenlijk is het nooit hoger geweest als 280?
In deze auto zijn al eens 'slechte' cellen vervangen maar die range is mij toch wel tegen gevallen bij deze auto.
Een vriend van mij rijdt in een ID.3, laad wel altijd tot 100% maar een paar maanden jonger maar die komt toch nog wel tot 320-340 km.
Of is het een kwestie dat de BMS een keer gereset moet worden door hem echt vol en goed leeg te rijden?
Sparks, ik heb ook een 60 uit '21. Tweede hands dus kan alleen over de km's van 50-80k praten en dat was altijd netjes. Alleen sporadisch 100% en snelladen alleen op vakantie.
Ik heb volgens de obd dongle nog 53kW over op de accu, maar dat verschilt best als je de auto een keer tot onder de 10% rijdt en dan vollaad. Zie TS voor een schema van de garage.
Mijn range is nu 340km
Ik heb volgens de obd dongle nog 53kW over op de accu, maar dat verschilt best als je de auto een keer tot onder de 10% rijdt en dan vollaad. Zie TS voor een schema van de garage.
Mijn range is nu 340km
Ik heb een 80 uit de eerste lichting. laad altijd tot 100% snel laden met vakanties en soms langere tripjes. 3x per maand. heb nog een range van 400km in zomer en 350/325 in winter.sparks schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:09:
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe het zit met de range van de eerste modellen, nu 4 jaar oud.
Ik zou het doen!
@rammes Weet je ook de maximale kWh inhoud van je accu? SOH? Als benaderend alternatief: kWh/100km?
De 3.8 update staat klaar. Ik vertrek vrijdag op vakantie. Is het slimmer om de update na terugkomst te installeren? Als het niet goed gaat, vraag ik me af of ik nog naar een dealer kan.
Over 60000km 17 kWh/100 kmonetime schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:03:
@rammes Weet je ook de maximale kWh inhoud van je accu? SOH? Als benaderend alternatief: kWh/100km?
Ik zou absoluut tot na je vakantie wachten. Het zal vast goed gaan maar het zal je gebeuren dat het niet goed gaat. Het is toch een beetje de goden verzoeken....FJP84 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:02:
De 3.8 update staat klaar. Ik vertrek vrijdag op vakantie. Is het slimmer om de update na terugkomst te installeren? Als het niet goed gaat, vraag ik me af of ik nog naar een dealer kan.
@sparks 17kWh/100km * 240km = 2,4 x 17 = 40.8 ... / 60 = 68% < 70% -> garantie?
Als je de auto paar dagen kunt missen, meteen naar de dealer.
Anders de in de TS genoemde procedure die @Autohillenga heeft aangedragen uitvoeren.
En dan horen we over een paar dagen weer van je.
Wat zeker ook zinnig kan zijn is carscanner downloaden (dongle kopen, zie TS) en kijken wat die zegt.
Welke omgeving woon je?
Anders de in de TS genoemde procedure die @Autohillenga heeft aangedragen uitvoeren.
Wat zeker ook zinnig kan zijn is carscanner downloaden (dongle kopen, zie TS) en kijken wat die zegt.
Welke omgeving woon je?
Was alleen nieuwsgierig en je bevestigd mijn vermoeden dat het toch niet helemaal lekker zit.
Auto gaat niet meer naar de dealer, gaat in oktober uit de lease.
onetime schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:16:
@sparks 17kWh/100km * 240km = 2,4 x 17 = 40.8 ... / 60 = 68% < 70% -> garantie?
Welke omgeving woon je?
Kreeg gisteren ook uitsluitsel van de dealer dat in mijn Enyaq 80 ('21) ook een accumodule vervangen gaat worden.
Maar gezien ik de auto heb ingeruild, zal ik dat niet meer krijgen. Ze gaan het wel doen, maar pas als ik hem inlever om de nieuwe in ontvangst te nemen.
Ik zag dat er in de OBD2-gegevens (al een tijdje niet in gekeken) ook een variabele is die de maximum delta in mV aangeeft tussen hoogste en laagste celspanning. Zal eens proberen te kijken hoe groot die is bij leeg of vol. Wat me wel opviel is dat die waarde tot 75-80 mV is als ik vol vermogen vraag of lever (accelereren of regeneren). Is dat 'normaal' of ook al een teken?
Maar gezien ik de auto heb ingeruild, zal ik dat niet meer krijgen. Ze gaan het wel doen, maar pas als ik hem inlever om de nieuwe in ontvangst te nemen.
Ik zag dat er in de OBD2-gegevens (al een tijdje niet in gekeken) ook een variabele is die de maximum delta in mV aangeeft tussen hoogste en laagste celspanning. Zal eens proberen te kijken hoe groot die is bij leeg of vol. Wat me wel opviel is dat die waarde tot 75-80 mV is als ik vol vermogen vraag of lever (accelereren of regeneren). Is dat 'normaal' of ook al een teken?
ik dacht voor de vakantie neem ik even een ionity abonnement, zag dat ik het zelfde abonnement via Skoda kon afsluiten (powerpass) en dat je dan automatische handshake hebt bij inpluggen. Maar kom er nu achter dat dat ook gelijk je enige mogelijkheid is omdat er geen app is waarbij je eventueel nog iets kan doen, of zie ik iets over het hoofd?
Probeer nog een keer tot 100% te laden dan tot rond de 10% leeg te rijden. Benieuwd welke range je dan krijgt.sparks schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:24:
Was alleen nieuwsgierig en je bevestigd mijn vermoeden dat het toch niet helemaal lekker zit.
[...]
Het gehele 'driehoekje' moest vervangen worden, het stripje is niet los leverbaar.onetime schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:08:
[...]
Ik heb hier eerder gemeld dat het voorruit-camera-kapje mij ~€15 heeft gekost. Zelf plaatsen.
Gewoon los bij de dealer bestellen en er zelf op drukken. Zal toch niet duurder zijn dan mijn kap?
90 eurootjes,

Dus een ijsje minder tijdens de vakantie...
Zo....hoe ga je dat je 40 kinderen uitleggen dan....Aldmar schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:35:
[...]
...................................
Dus een ijsje minder tijdens de vakantie...
ENYAQ SPORTLINE 210kW ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
@Aldmar Ik zou langs de sloop zijn gereden... of anders de onderdelenlijn.nl maar klaarblijkelijk ben ik goed terecht gekomen toen ik mijn in de webshop bestelde accessoires bij de dealer garage (niet Skoda vestiging) liet afleveren en gedeeltelijk monteren. Ze helpen me daar goed met redelijke prijzen tot nu toe.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.