I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Dat werkt inderdaad voor 98% echt uitstekend.jaapbrandhof schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:43:
Wat mij verbaasd is dat mensen met LED Matrix koplampen niets zeggen over de dynamische bundels die er voor zorgen dat je tegenliggers niet verblind. Dat vind ik er, naast dat ze veel lichtopbrengst hebben, fantastisch aan.
Je hoeft het grootlicht gewoon niet meer uit te zetten zelf. En als je een dorps-/stadsgrens binnenrijdt gaat het ook automatisch uit.
Meestal werkt het niet goed als de tegenligger een kapotte lamp heeft of verlichting als een kaars, verder uitstekend.
Had het zowel in de EV6 als nu in de Enyag my25.
MY25 heeft inmiddels 50% meer leds dan de vorige modeljaren, de vorige hadden 24 leds en de huidig 36 leds wat de regeling nog precieser maakt.
Maar er zullen altijd andere weggebruikers zijn die vinden dat jouw licht te fel is en je er dan, als echte Nederlanders, op terrecht willen wijzen........

ENYAQ SPORTLINE 210kW ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Wacht, er komt zo'n hoeveelheid licht uit - in mijn geval - 24 leds?!Solarman schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:37:
[...]
MY25 heeft inmiddels 50% meer leds dan de vorige modeljaren, de vorige hadden 24 leds en de huidig 36 leds wat de regeling nog precieser maakt.
Maar er zullen altijd andere weggebruikers zijn die vinden dat jouw licht te fel is en je er dan, als echte Nederlanders, op terrecht willen wijzen........![]()
In Frankrijk durven ze trouwens ook wel eens terug te flitsen als ze vinden dat het in hun ogen schijnt. Tja... niets is perfect. Ik haat het dan weer dat ik hun stinkende uitlaatgassen in mijn interieur krijg
Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik zit te oriënteren naar de volgende auto en mijn blik is op de Enyaq gevallen.
Wel heb ik nog een paar aandachtspuntjes en ik hoop dat iemand hier iets over kan zeggen.
- Is het een groot probleem dat de oudere modellen features missen als batterij verwarmen? Van wat ik heb gevonden/gelezen kan dit alleen op de modellen van 2024+?
- Hoe ervaren jullie het feit dat de software updates niet meer hoger dan ME3.x gaan? Ik ben een beetje bang dat de auto hierdoor in de toekomst toch snel minder waard wordt ten opzichte van een model van 2024 die op ME4 (of al 5?) zit.
Ik vind het batterij voorverwarmen geen groot probleem.rdgut schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:22:
Hallo allemaal,
Ik zit te oriënteren naar de volgende auto en mijn blik is op de Enyaq gevallen.
Wel heb ik nog een paar aandachtspuntjes en ik hoop dat iemand hier iets over kan zeggen.
- Is het een groot probleem dat de oudere modellen features missen als batterij verwarmen? Van wat ik heb gevonden/gelezen kan dit alleen op de modellen van 2024+?
- Hoe ervaren jullie het feit dat de software updates niet meer hoger dan ME3.x gaan? Ik ben een beetje bang dat de auto hierdoor in de toekomst toch snel minder waard wordt ten opzichte van een model van 2024 die op ME4 (of al 5?) zit.
Software, als ze minder waard zijn, dan zijn ze dat nu al want het is nu al bekend dat de software niet naar 4+ gaat. Dat betekent overigens niet dat 3.x geen updates meer krijgt. Bovendien heb je ook geen enkele zekerheid dat 4x en 5x naar een latere 6x gaan. Sterker nog, dat 4x niet naar 5x gaat is al direct je tegenbewijs.
Bluetooth verbind wel, wifi hotspot van de auto zie ik ook, maar hij blijft maar verbinden en na een tijdje zegt hij dat het het verbinden niet lukt. Dit is zowel een Pixel 9 Pro als met Galaxy S24. Heb beide telefoons ook al eens opnieuw gepaired. Android auto appdata en cache ook al eens verwijderd. 1x verbindende hij wel en toen gaf hij aan dat Android auto setup nog niet compleet was.
Ik heb als optie nog een complete factory reset van de auto, maar hoopte dat er nog andere opties waren.
En stiekem blij dat ik @onetime heb kunnen verslaan in zuinigheid 🙃
:strip_exif()/f/image/LSVusu3TQ0PXuK42pYYwMRPf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Senaxx op 07-07-2025 16:14 ]
Koop een auto op de features die er al inzitten/werken en dan zal je nooit ontevreden zijn. Gros van de mensen is hier überhaupt niet mee bezig.rdgut schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:22:
Hallo allemaal,
Auto's schrijven wat dat betreft best voorspelbaar af, eerste 3-4 jaar 50% en daarna vlakt het af. Ik heb 2 weken terug een enyaq gekocht waar al 56% op was afgeschreven in 4 jaar. Verwacht er zelf nog 4 jaar mee te rijden en dat de restprijs dan op 20-25% van nieuw zit.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Gefeliciteerd als het echt is. En niet bergaf of een fout door de storing. Anders: Goed Bezig!Senaxx schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:12:
Ik heb een raar probleem ineens. Tijdens de vakantie rit viel ineens het middelste scherm uit. Na het inhouden van de powerknop kwam deze na 2 a 3 minuten wel terug. Alleen sindsdien kunnen onze beide telefoon niet meer verbinden met (wireless) Android auto.
Bluetooth verbind wel, wifi hotspot van de auto zie ik ook, maar hij blijft maar verbinden en na een tijdje zegt hij dat het het verbinden niet lukt. Dit is zowel een Pixel 9 Pro als met Galaxy S24. Heb beide telefoons ook al eens opnieuw gepaired. Android auto appdata en cache ook al eens verwijderd. 1x verbindende hij wel en toen gaf hij aan dat Android auto setup nog niet compleet was.
Ik heb als optie nog een complete factory reset van de auto, maar hoopte dat er nog andere opties waren.
[Afbeelding]
Hoe heb je dat gedaan? ik kan daarbij in de buurt komen met wind mee als ik langzaam de toeristische route rij
Er zit ergens een echte storing: zou een losse stekker of printbreuk kunnen zijn...
Als zelfs die factory reset niet helpt...
Het is wel echt maar wel van de berg af 😂. Ik kom niet bij jou in de buurt. Ik zit gemiddeld rond 16 ongeveer met dit weer in Nederland. Met een bepakte auto en 4 personen zat ik vanaf Nederland tot zuid Duitsland ongeveer op 17.5.onetime schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:35:
[...]
Gefeliciteerd als het echt is. En niet bergaf of een fout door de storing. Anders: Goed Bezig!
Hoe heb je dat gedaan? ik kan daarbij in de buurt komen met wind mee als ik langzaam de toeristische route rij
Er zit ergens een echte storing: zou een losse stekker of printbreuk kunnen zijn...
Was wel grappig, ABRP gaf aan dat het nog 80km was tot volgende laadpunt maar in had nog maar 50km range. Maar uiteindelijk kwam ik daar met +50km aan.
We waren door de Gotthard pass gereden aangezien de tunnel helemaal vast zat.
Haha die heb ik ook een keertje gehad. Daarom niet met 100% een berg af.Senaxx schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:12:
/f/image/Pmv25oOMTACTQ6kqjdMLwurT.png?f=fotoalbum_large)
Anders dan dat je "hoog" in de ranglijst staat?
Toch een factory reset gedaan, maar liep tegen andere problemen aan. Blijkbaar als je aan roamen bent kan je niet je Enyaq activeren? Hij bleef maar hangen op "verbinden met Skoda ID". Heb toen een reset gedaan van zekering 19 en dat leek te helpen. Ik kon nu een stap verder alleen krijg geen QR code om profiel weer te activeren, dat komt later wel weer.onetime schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:35:
[...]
Gefeliciteerd als het echt is. En niet bergaf of een fout door de storing. Anders: Goed Bezig!
Maar als ik mij nu als gast aanmeld heb ik wel weer Android Auto!
Ik had gelukkig ook een ODB 11 reader (Odb eleven) bij mij en die had wel een aantal foutmelding bij de multimedia. "Functions restricted due temperature". Kan mij niet voorstellen dat het er iets mee te maken heeft.
In andere landen wel, in NL (nog?) niet. De webshop is hier overigens ook gesloten, dus dat belooft niet veel goeds.GK87 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:29:
Is er iemand die weet of en hoe je de punten verdiend met MySkoda Club kunt inwisselen?
Als er geen mogelijkheid is om iets met je punten te doen, waar het nu op lijkt, totaal niet en zonde van de moeite. Een ranglijst is er niet voor zover mij bekend. Ofwel, ik heb nu 370 nutteloze puntenonetime schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:34:
@GK87 Leek me de moeite niet waard. ZIe jij er ergens een echte waarde in?
Anders dan dat je "hoog" in de ranglijst staat?
578 punten hierGK87 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:21:
[...]
Als er geen mogelijkheid is om iets met je punten te doen, waar het nu op lijkt, totaal niet en zonde van de moeite. Een ranglijst is er niet voor zover mij bekend. Ofwel, ik heb nu 370 nutteloze punten
Maar inderdaad: geen idee wat ik ermee kan, los van die badges die je verzamelt...
Mijn huidige auto (Kia Eniro) heeft stoel-koeling.
De Enyac heeft stoel-ventilatie zie ik. Is dat hetzelfde als stoel-koeling (koude lucht uit gaatjes in de stoel)?
Ik twijfel enorm tussen de Enyac Business edition en de sportline.
Ik vind de grijze zijkanten van de BE niet mooi en zou daarom de Sportline kiezen. Maar ik ben ook wel gehecht aan mn stoelkoeling maar die kan niet in de sportline.
Dank vast!
De stoelventilatie is bij de Enyaq (bepaalde interieur uitvoeringen) hetzelfde als in je Niro (en bij mij voorheen in de EV6), deze blaast ook alleen de lucht rond.mister9 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:36:
Goedemiddag,
Mijn huidige auto (Kia Eniro) heeft stoel-koeling.
De Enyac heeft stoel-ventilatie zie ik. Is dat hetzelfde als stoel-koeling (koude lucht uit gaatjes in de stoel)?
Ik twijfel enorm tussen de Enyac Business edition en de sportline.
Ik vind de grijze zijkanten van de BE niet mooi en zou daarom de Sportline kiezen. Maar ik ben ook wel gehecht aan mn stoelkoeling maar die kan niet in de sportline.
Dank vast!
Bij de Enyaq blijkt dat zowel de stoelventilatie als de stoelverwarming gelijktijdig aankunnen (volgens een YT uiteenzetting). Kun je dus en koelen met lucht en gelijk verwarmen met lucht (wel vreemd)
Persoonlijk ben ik geen fan van de stoelventilatie en was blij dat het niet in de sportline zit, maar dat is geheel persoonlijk natuurlijk.
ENYAQ SPORTLINE 210kW ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
edit: en in het echt vallen die grijze onder randen enorm mee. Dan zie je het meer van boven, op de foto's is het meer van opzij. Deze val ben ik dus ingetrapt. Heb ook een setje 19" velgen gescoord o.a. omdat die banden goedkoper zijn. (Vind die velgen zelf ook veel mooier.) Zou ook fractie zuiniger rijden.
[ Voor 42% gewijzigd door onetime op 08-07-2025 15:58 ]
Zo is smaak dus persoonlijk en vind een Sportline vele malen mooier dan met de niet meegespoten bumpers en chromen lijsten. Toen ik opzoek was naar een Enyaq was voor mij alleen de Sportline een optie. En de stoelen van de Sportline vind ik juist ook een plus. Zelf geef ik niet zoveel om stoel verwarming / koeling. Als ik ooit weer een Enyaq zou halen zou het sowieso weer een Sportline worden.onetime schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:53:
@mister9 Ik heb voornamelijk vanwege de stoelen spijt van de sportline. Had de business edition achteraf willen hebben. Moraal van het verhaal: probeer de stoelen voor je besluit. En ik zou voor de ventilatie gaan.
edit: en in het echt vallen die grijze onder randen enorm mee. Dan zie je het meer van boven, op de foto's is het meer van opzij. Deze val ben ik dus ingetrapt. Heb ook een setje 19" velgen gescoord o.a. omdat die banden goedkoper zijn. (Vind die velgen zelf ook veel mooier.) Zou ook fractie zuiniger rijden.
Hetzelfde heb ik met de velgen, ik vind de 21" Betria's echt de auto maken. Dat de banden duur zijn heb je wel gelijk in. Zeker de Pirelli Scorpions die ik er het liefst onder heb. Heb een tijdje er Bridgetone's onder gehad en die waren er snel weer onderweg.
[ Voor 11% gewijzigd door Senaxx op 08-07-2025 16:10 ]
:strip_exif()/f/image/AI9JxZ7EfagP9llIA2F37k5f.png?f=user_large)
side-by-side, nou ja, achter elkaar (20" voor, 19" achter):
/f/image/NK8YQhWlVKfFT4rwJGKCqJx0.png?f=fotoalbum_large)
Neus in de lucht (20" achter):
:strip_exif()/f/image/LXxQlIpARuveiK66mya8hoX4.png?f=user_large)
Nog steeds in de lucht, maar met twee andere wielen (20" achter, 19" voor):
:strip_exif()/f/image/jhz3jPKrD1ASjHuuQGJNwjGO.png?f=user_large)
Aan weerskanten een krik, ze zijn anders niet sterk genoeg voor de Enyaq. (700kg per stuk)
Ik vind de sportline ook veel mooier en wilde ook per se die uitvoering. Qua velgen vind ik de standaard 20” op de sportline eigenlijk het mooiste. De Betria zijn veel te “dicht” naar mijn smaak.Senaxx schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:08:
[...]
Zo is smaak dus persoonlijk en vind een Sportline vele malen mooier dan met de niet meegespoten bumpers en chromen lijsten. Toen ik opzoek was naar een Enyaq was voor mij alleen de Sportline een optie. En de stoelen van de Sportline vind ik juist ook een plus. Zelf geef ik niet zoveel om stoel verwarming / koeling. Als ik ooit weer een Enyaq zou halen zou het sowieso weer een Sportline worden.
Hetzelfde heb ik met de velgen, ik vind de 21" Betria's echt de auto maken. Dat de banden duur zijn heb je wel gelijk in. Zeker de Pirelli Scorpions die ik er het liefst onder heb. Heb een tijdje er Bridgetone's onder gehad en die waren er snel weer onderweg.
Had je er niet op zijn minst een velg onder de kokerbalk kunnen leggen?onetime schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:54:
Hier zoals afgeleverd:
[Afbeelding]
side-by-side, nou ja, achter elklaar:
[Afbeelding]
Neus in de lucht:
[Afbeelding]
Nog steeds in de lucht, maar met twee andere wielen:
[Afbeelding]
Aan weerskanten een krik, ze zijn anders niet sterk genoeg voor de Enyaq. (700kg per stuk)
Mijn maag draait om bij het zien van zo'n krikje

Als je alleen al kijkt naar zo'n krikje bezwijkt het al, laat staan dat je er een pak suiker mee tilt
edit: en nee, dat kon niet, daar was geen ruimte voor.
[ Voor 35% gewijzigd door onetime op 08-07-2025 20:28 ]
Klopt!
Maar vertrouwen doe ik ze niet.
Aangezien ik zelf weleens wat aan mijn auto deed (nu alleen nog die van mijn vrouw) heb ik zo'n extra lage krik van Winntec oid gekocht.
Auto krik ik omhoog en dan gaan er meteen mijn zelf in elkaar gefabriekte assteunen onder waar ik pijp van 3mm dik en hoeklijn van 4mm dik voor heb gebruikt.
Dan durf ik er wel onder te liggen
Ik heb de 21 inch Supernova gekozen.cryptapix schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:00:
[...]
Ik vind de sportline ook veel mooier en wilde ook per se die uitvoering. Qua velgen vind ik de standaard 20” op de sportline eigenlijk het mooiste. De Betria zijn veel te “dicht” naar mijn smaak.
Hier een Business uitvoering in zwart, zonder sportstoelen (de gewone zitten ook voortreffelijk) en met pindakaasleer.
TL;DR: lekker kopen wat je zelf wil
:strip_exif()/f/image/H1f06m5qt9jtwZbl2AYzhOyT.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb 20" Enyaq RS wielen onder mijn Sportline, nu als winterset. Vind het qua looks wel fraai. Als normale set heb ik gewoon 20" Vega.
Qua verbruiksverschil, ik had eerst 20" aftermarket, had het idee dat deze iets meer verbruikten dan de standaard wielen, maar het meest doen de banden (en het formaat zoals onetime al aangeeft).
:strip_exif()/f/image/at72HpsPwa69DbQLUypReyIr.jpg?f=fotoalbum_large)
Zag laatst dat ik ook een trendsetter ben, door het verwijderen van de Sportline (plak) logo';s van die zwarte paneeltjes onder de A-stijl. Skoda heeft het nu overgenomen in de facelift
mbt mijn eerdere eventuele overstap naar een andere auto, ik kan gewoon geen goed alternatief vinden, dus we rijden nog even door, geen straf...
[ Voor 5% gewijzigd door Boeie op 09-07-2025 11:18 ]
Ik heb bvb geen elektrische zetels maar als ik eens een gecrashte enyaq zien staan met nog goede zetels zou ik die eventueel willen overzetten naar de mijne, maar ik weet dat dat tegenwoordig nog gemakkelijk ga vermits ze meestal de benodigde bekabeling weg laten, want kosten besparend.
Wat ik kan zien is het elke dag de app open doen en in je profiel bovenaan op Myskoda club klikken en dan het dagelijks punt claimen. doe je dat 10 dagen op een rij krijg je de "check-in champion" badge, maar weet niet of je daar extra punten voor krijg en wat je dan uiteindelijk met die punten eventueel kunt doenGK87 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:29:
Is er iemand die weet of en hoe je de punten verdiend met MySkoda Club kunt inwisselen?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Zit er iets fout in de software? Ik zie die travel assist optie ook niet als ik de knop er naast indruk. Alleen ACC en Snelheid Begrenzing.
Iemand enig idee?
Heb je de optie wel aangeschaft, of bij de tweede hands de eerste koper? Soms heb je een stuur met de knop, maar is de functie niet geactiveerd.Noctonix schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:24:
Vraagje, ik heb een Enyaq sportline uit 2023 met ACC en lane assist. Nu zit er op mijn stuur ook een knop om de Travel assist aan te zetten. Maar die knop doet helemaal niks..
Zit er iets fout in de software? Ik zie die travel assist optie ook niet als ik de knop er naast indruk. Alleen ACC en Snelheid Begrenzing.
Iemand enig idee?
Geen idee, ik heb de auto private lease, ik zag alleen video’s waar mensen de travel assist aanzetten en ik dacht hetzelfde te kunnen doen. Wel vreemd dat ik een knop op het stuur heb die dus niks doetCurrry schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:34:
[...]
Heb je de optie wel aangeschaft, of bij de tweede hands de eerste koper? Soms heb je een stuur met de knop, maar is de functie niet geactiveerd.
Er waren Enyaq ‘s zonder die optie maar wel met het stuur. Als je dat hebt, dan kun je het waarschijnlijk aanzetten met obd11. Maar een sportline uit 2023 zou volgens mij gewoon TA moeten hebben.Noctonix schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:36:
[...]
Geen idee, ik heb de auto private lease, ik zag alleen video’s waar mensen de travel assist aanzetten en ik dacht hetzelfde te kunnen doen. Wel vreemd dat ik een knop op het stuur heb die dus niks doet
Er is nog een andere optie. Is het een 60 uit eind 2023? Er zijn eind 23/begin 24 heel kort enyaq 60s uitgeleverd met een 85 stuur (te herkennen aan de inox omlijsting ipv glimmend Chrome). Daarvan wordt het stuur onder garantie vervangen en dan doet TA het (mits je die optie dus uberhaubt hebt op je auto). Mijn 60 sportline coupé was er zo een.
Als ik de rdw data mag geloven is hij van juni 2023.cryptapix schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:12:
[...]
Er waren Enyaq ‘s zonder die optie maar wel met het stuur. Als je dat hebt, dan kun je het waarschijnlijk aanzetten met obd11. Maar een sportline uit 2023 zou volgens mij gewoon TA moeten hebben.
Er is nog een andere optie. Is het een 60 uit eind 2023? Er zijn eind 23/begin 24 heel kort enyaq 60s uitgeleverd met een 85 stuur (te herkennen aan de inox omlijsting ipv glimmend Chrome). Daarvan wordt het stuur onder garantie vervangen en dan doet TA het (mits je die optie dus uberhaubt hebt op je auto). Mijn 60 sportline coupé was er zo een.
En ik heb een Chrome omlijsting op het stuurd als je dat bedoelt.
/f/image/9eMTcfIC4uoUW92xZ0BNNETF.png?f=fotoalbum_large)
Zou ik zoiets onder garantie bij de dealer aan kunnen zetten?
Juni 23 was voor de omschakeling naar MY24, dus dat stuurprobleem wat ik beschreef lijkt mij het niet te zijn. Maar een sportline zonder werkende TA lijkt me ook niet juist. Misschien even de dealer bellen?Noctonix schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 07:37:
[...]
Als ik de rdw data mag geloven is hij van juni 2013.
En ik heb een Chrome omlijsting op het stuurd als je dat bedoelt.
[Afbeelding]
Zou ik zoiets onder garantie bij de dealer aan kunnen zetten?
Zojuist de dealer gesproken. Die gaf aan dat deze modellen werden geleverd met de knop maar dat de functie er niet standaard op zou zitten. Ik zie ook in de shop nergens een optie om dit bijvoorbeeld nog aan te schaffen..cryptapix schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:11:
[...]
Juni 23 was voor de omschakeling naar MY24, dus dat stuurprobleem wat ik beschreef lijkt mij het niet te zijn. Maar een sportline zonder werkende TA lijkt me ook niet juist. Misschien even de dealer bellen?
Ik zou juist verwachten omdat het een Sportline Business is dat dit er toch op zou moeten zitten.
Sportline business? Dat zijn twee verschillende modellen. Maar volgens de prijslijst van mei 23 hebben ze beiden TA.Noctonix schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:30:
[...]
Zojuist de dealer gesproken. Die gaf aan dat deze modellen werden geleverd met de knop maar dat de functie er niet standaard op zou zitten. Ik zie ook in de shop nergens een optie om dit bijvoorbeeld nog aan te schaffen..
Ik zou juist verwachten omdat het een Sportline Business is dat dit er toch op zou moeten zitten.
In de prijslijst van april 22 hebben ze TA allemaal as optie.
Dus het is maar net wanneer de auto besteld is. Misschien zijn er tussen april 22 en mei 23 nog wel andere prijslijsten geweest.
Ja ik zat al te kijken, die van mei 2023 had ik al gevonden, maar als ik kijk naar die van April 2022 zie ik inderdaad dat het optioneel is.cryptapix schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:45:
[...]
Sportline business? Dat zijn twee verschillende modellen. Maar volgens de prijslijst van mei 23 hebben ze beiden TA.
In de prijslijst van april 22 hebben ze TA allemaal as optie.
Dus het is maar net wanneer de auto besteld is. Misschien zijn er tussen april 22 en mei 23 nog wel andere prijslijsten geweest.
Ik ben dus bang dat hij waarschijnlijk tussen die tijd besteld is waar het als optie beschikbaar was.
Ik ga toch even na wanneer de auto door hun is besteld. Maar ik ben bang dat het inderdaad een optionele optie is.
Nu zag ik dat het via ODB er wel op te programmeren valt, maar ik heb daar de ballen verstand van. Plus is het een private lease auto dus geen idee of dat zomaar mag..
In theorie zal het wel niet mogen, maar er is niemand die dat je kwalijk gaat nemen of het überhaupt zou opmerken...Noctonix schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:55:
[...]
Nu zag ik dat het via ODB er wel op te programmeren valt, maar ik heb daar de ballen verstand van. Plus is het een private lease auto dus geen idee of dat zomaar mag..
Ik vraag me dan alsnog af of het mogelijk is voor deze specifieke auto hoor. Maar daarvoor zit er niet 'diep genoeg' in. In de begindagen van dit draadje was het een hot topic. Maar mijn auto had het af-fabriek, dus ik heb dat niet opgeslagen in het geheugen
Ja klopt, ik ga voor de zekerheid even het contract nog doorspitten, better be safe than sorry!JanHenk schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:58:
[...]
In theorie zal het wel niet mogen, maar er is niemand die dat je kwalijk gaat nemen of het überhaupt zou opmerken...
Ik vraag me dan alsnog af of het mogelijk is voor deze specifieke auto hoor. Maar daarvoor zit er niet 'diep genoeg' in. In de begindagen van dit draadje was het een hot topic. Maar mijn auto had het af-fabriek, dus ik heb dat niet opgeslagen in het geheugen
Ik heb dus ook geen idee wat er fysiek nodig is voor TA. Ik heb de ACC + lane assist (stuurwiel stuurt weg als ik over een lijn heen ga) En ik las ergens dat er aan de buitenkant of in de spiegels nog sensoren horen te zitten, maar die zie ik zelf nergens zitten.
@cryptapix Ik zie in mijn Skoda app bij Uitrusting dat er Sportline Business staat
:strip_exif()/f/image/wdptbhvNWjTmTMtbINWFjZXK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Noctonix op 11-07-2025 10:07 ]
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.