BGFG schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:58:
Huh? Dat kan bij een enyaq toch ook? Bij die van mij wel in ieder geval.
Ik kan in de app de Enyaq doen stoppen met laden, maar niet doen hernemen met laden.cryptapix schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 01:45:
Ja, bij mij werkt dat ook gewoon prima.
Ik wel. Maar ik heb het maar een keer geprobeerd toen ik het laden per ongeluk uitzette.Cafe Del Mar schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:13:
[...]
[...]
Ik kan in de app de Enyaq doen stoppen met laden, maar niet doen hernemen met laden.
Hier dus ook.cryptapix schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:21:
[...]
Ik wel. Maar ik heb het maar een keer geprobeerd toen ik het laden per ongeluk uitzette.
Hallo pippo D jong, Curry geeft een tip om in de balk een zoekopdracht te geven. Lijkt me vrij normale reactie…..de enige chagrijn hier ben jij lijkt het.D.deJong schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:34:
[...]
Of je reageert gewoon niet op een vraag die met net zoveel energie op een normale manier beantwoord kan worden als dat jouw nikszeggende reactie heeft gekost.
Maat28 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:18:
[...]
Hallo pippo D jong, Curry geeft een tip om in de balk een zoekopdracht te geven. Lijkt me vrij normale reactie…..de enige chagrijn hier ben jij lijkt het.
Dat was geen tip maar iemand eventjes terechtwijzen omdat diegene een vraag durft te stellen. Heb je geen zin om antwoord te geven doe het dan niet.
[ Voor 21% gewijzigd door D.deJong op 30-06-2025 20:45 ]
Welke versie heb je ME3.7?Autohillenga schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:07:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Update is nu bezig, iemand anders ook al de melding binnengekregen van de update?
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

[ Voor 97% gewijzigd door jdbiggelaa op 30-06-2025 21:24 ]
Sinds vanochtend hier hetzelfde fenomeen, geen app verbinding ivm bereikte limiet? (app sinds laatste rit niet gebruikt).SparksNL schreef op zondag 29 juni 2025 @ 07:53:
Sinds gisteren krijgt mijn app geen verbinding meer met de auto. De status in de app is als volgt:
[Afbeelding]
Na een stukje gereden te hebben is het probleem tijdelijk opgelost, maar nu treedt hij weer op.
Is dit een bekend probleem? Ik heb de auto pas een maand (nieuw geleverd), dus het zou me verbazen als er nu al iets stuk is.
Zijn er meerdere, buiten @SparksNL en mijzelf, die dit fenomeen hebben?
Betreft beide de facelift versie.
ENYAQ SPORTLINE 210kW ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Ik had gedacht de app eraf te gooien, maar ik krijg nog wel bericht dat het laden klaar is... (met de app dicht)
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik zou Apple even bellen om hen te vragen of ze een recentere iOS versie voor dat 'stukje antiek' willen gaan uitleveren aan jeonetime schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:30:
Op mijn 5jaar terug gewonnen Iphone7+ doet de app het niet meer sinds de laatste updowndate. Weer die loop, er is een nieuwe versie, download in de app-store, wegens niet compatible alleen "open de app" die weer zegt "download de nieuwe versie".
Ik had gedacht de app eraf te gooien, maar ik krijg nog wel bericht dat het laden klaar is... (met de app dicht)
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik denk dat er niemand nog energie gaat steken om een telefoon van 2016 werkend te krijgen.onetime schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:30:
Op mijn 5jaar terug gewonnen Iphone7+ doet de app het niet meer sinds de laatste updowndate. Weer die loop, er is een nieuwe versie, download in de app-store, wegens niet compatible alleen "open de app" die weer zegt "download de nieuwe versie".
Ik ben pas vorig jaar of het jaar daarvoor deze Iphone ook als telefoon gaan gebruiken, daarvoor alleen als camera en toen de app gaan proberen. ik heb mijn Palm Treo680 (2006) gebruikt totdat het Odido T-Mobile 2G netwerk écht werd uitgezet. (januari 2024?) Die deed het anders nog naar wens.Will_M schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:31:
[...] Ik zou Apple even bellen om hen te vragen of ze een recentere iOS versie voor dat 'stukje antiek' willen gaan uitleveren aan je
Waarom maken ze daar geen goede app voor?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Nou, de vorige keer dat dit optrad heb ik het als bug bij Skoda gemeld, en die hebben het weer werkend gemaakt. Iets van een jaar terug. En nu hebben ze keurig aangekondigd dat de app andere eisen heeft.cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:37:
[...] Ik denk dat er niemand nog energie gaat steken om een telefoon van 2016 werkend te krijgen.
Als dat ook nu niet nodig is is het alsnog niet netjes, maar ik heb geen tijd om me daar nu in te verdiepen.
Op een gegeven moment gaat men toch afwegen of het werk wat ervoor nodig is om iets werkend te krijgen op een zeer oude telefoon wel opweegt tegen de hoeveelheid mensen die nog zo'n oude telefoon gebruiken.onetime schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:40:
[...]
Nou, de vorige keer dat dit optrad heb ik het als bug bij Skoda gemeld, en die hebben het weer werkend gemaakt. Iets van een jaar terug. En nu hebben ze keurig aangekondigd dat de app andere eisen heeft.
Als dat ook nu niet nodig is is het alsnog niet netjes, maar ik heb geen tijd om me daar nu in te verdiepen.
Het houdt een keer op, helaas.
Ik heb vanmorgen een e-mail naar de dealer (Udenhout) gestuurd. Zodra ik een reactie terug heb laat ik het hier even weten.Solarman schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:48:
[...]
Sinds vanochtend hier hetzelfde fenomeen, geen app verbinding ivm bereikte limiet? (app sinds laatste rit niet gebruikt).
Zijn er meerdere, buiten @SparksNL en mijzelf, die dit fenomeen hebben?
Betreft beide de facelift versie.
Wat is bij jou de instelling in de app bij "Profiel > Voertuig wekken"?

Valt me op dat de achterkant gecleaned is

Ik kwam ook dit tegen, weet alleen niet meer welke tab het was

[ Voor 6% gewijzigd door Damic op 01-07-2025 20:49 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Solarman schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:55:
@SparksNL
Wat is bij jou de instelling in de app bij "Profiel > Voertuig wekken"?
/f/image/49BfxWnZovpErBSjHt3oKlmW.png?f=fotoalbum_large)
Auto bevalt nog steeds goed, begin te wennen aan het infotainment systeem en eigenaardigheden. Maar 1 ding wordt ik helemaal waus van. Als ik op travel assist rijd dan gaat hij ondanks dat het uitstaat in het menu de snelheid aanpassen aan verkeersborden. Rij je lekker 130-140 gaat ie vol in de ankers omdat ie ergens een 90 bord denkt te zien. Zijn er nog andere plekken waar die functie kan uitzetten?
[ Voor 6% gewijzigd door haakjesluiten op 01-07-2025 23:12 ]
Ook leuk als je langs een afrit komt waar een bord 50 staat...
Ik zet ook vermoeidheidsdetectie uit. Als ik moe ben ziet hij het niet en als ik niet moe ben krijg ik er een melding van, wat een onzin.
Het werkt al, maar ze doen iets waardoor het niet meer werkt. Dat zie ik als een probleem.cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:07:
[...] Op een gegeven moment gaat men toch afwegen of het werk wat ervoor nodig is om iets werkend te krijgen op een zeer oude telefoon wel opweegt tegen de hoeveelheid mensen die nog zo'n oude telefoon gebruiken.
Het houdt een keer op, helaas.
Als daar een reden voor is, ok. Maar dat leggen ze niet uit, welke in oudere versies van het OS -niet ondersteunde functie(s)- ze denken nodig te hebben.
edit: en een Iphone7+ is geen heel oude telefoon. Ik heb nog wel ergens een Nokia 3310, die is oud.
[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 02-07-2025 00:22 ]
In principe werkt het. Hij detecteert namelijk ook onderborden. Het kan ook zijn dat hij het uit (online) map informatie haalt, want vaak genoeg verspringt bij mij de maximumsnelheid terwijl er geen bord is (en ik me al een tijdje afvroeg waarom er nog steeds 50km/u staat). Maar goed, hij zit er ook wel regelmatig naast hoor. Dan denkt hij dat je overdag 130 mag over een verbindingssboog tussen twee snelwegen bijvoorbeeld. Dus het uitzetten van die automatische snelheidsaanpassingen is sowieso verstandig.Arms2Short schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 00:36:
Werkt de verkeerdsborddetectie überhaupt in NL op de snelweg? Als je 130 mag staat er een 100 bord met tijdstippen. Als de auto dat ziet denkt die toch dat er maar 100 gereden mag worden. Of is het systeem toch slim genoeg om dat te weten?
Hier staat "Predictive ...." uit en "Vehicle Wake-up" aan.
Gisteren heb ik na zoeken op diverse forums de app verwijderd en opnieuw geinstalleerd, daarna dit fenomeen tot heden nog niet ervaren en best al wel vele malen contact met de auto gezocht.
Probeer dit ook eens, misschien helpt het.
Ik heb er laatst rond 1900 uur eens op gelet.Arms2Short schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 00:36:
Werkt de verkeerdsborddetectie überhaupt in NL op de snelweg? Als je 130 mag staat er een 100 bord met tijdstippen. Als de auto dat ziet denkt die toch dat er maar 100 gereden mag worden. Of is het systeem toch slim genoeg om dat te weten?
Voor 1900 uur staat links het 100 bord, met rechts ernaast een 130 bord met een onderbord.
En precies om 1900 uur draaide deze 2 om. Dus links 130 en rechts 100 met een onderbord.
Dat werkt dus in principe wel ok, maar de hele verkeersbord-herkenning is om te janken.
Ik heb wel eens ergens gehoord dat deze er in 5% van de gevallen naast mag zitten, ik kan je vertellen, dat percentage is momenteel vele malen hoger.
Onlangs was ik op Tenerife en had daar een huurauto (ook uit de VAG-stal toevallig) en de verkeersbord-herkenning in die auto zat er ook om de haverklap naast.
Te lage snelheid terwijl je veel harder mocht, of een te hoge snelheid terwijl je bij lange na niet zo hard mocht.
Dus leuk dat die pannenkoeken in Brussel / Straatsburg weer iets verzonnen hebben, maar de uitvoering ervan laat nog wat te wensen over.
Soms moeten ze wel eens iets doen qua security om de boel veilig te houden en kunnen oudere toestellen of applicaties daar niet mee overweg.onetime schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 00:19:
[...]
Het werkt al, maar ze doen iets waardoor het niet meer werkt. Dat zie ik als een probleem.
Als daar een reden voor is, ok. Maar dat leggen ze niet uit, welke in oudere versies van het OS -niet ondersteunde functie(s)- ze denken nodig te hebben.
edit: en een Iphone7+ is geen heel oude telefoon. Ik heb nog wel ergens een Nokia 3310, die is oud.
Een Nokia 3310 kun je ook niet met je auto verbinden om daarmee te kijken hoe vol de accu nog is.
[ Voor 22% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 02-07-2025 08:05 ]
De piepjes bij het overschrijden van de max-snelheid moet je nu iedere keer dat de auto gestart wordt uitzetten.Arms2Short schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:30:
Thanks voor de antwoorden! Is die detectie ook een van die hulpsystemen die je iedere rit moet uitzetten? Zoals de piepjes bij overschrijden van de max snelheid?
Die begint al te janken als je 1km/u harder gaat dan de verkeersbord-herkenning gezien heeft.
Gelukkig kun je dit nu nog uitzetten, maar voor zover ik weet is het de bedoeling van de EU dat dit over een jaar of wat een verplicht systeem wordt en kun je dit NIET meer uitzetten.
En of dit de veiligheid nu gaat bevorderen, ik heb daar mijn twijfels bij.
[ Voor 5% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 02-07-2025 09:52 ]
Op basis van de auto zelf die ergens een bord heeft gezien.cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:52:
De piepjes bij het overschrijden van de max-snelheid moet je nu iedere keer dat de auto gestart wordt uitzetten.
Die begint al te janken als je 1km/u harder gaat dan de verkeersbord-herkenning gezien heeft.
Rij ik op een 50-weg en ziet ie op een parallelbaan een bord 30, krijg ik gratis en voor niks een irritant gepiep.
Het tegenovergestelde kan ook, denkt ie dat de zone 30 gedaan is en accelereert ie naar 70. Dat heb ik dus uitgezet wegens gevaarlijk.
Het gepiep gaat bij elke rit terug uit met het knopje.
Telkens tijdens het rijden op wat knopjes moeten klikken, veilig is dat niet, nee.En of dit de veiligheid nu gaat bevorderen, ik heb daar mijn twijfels bij.
Deze melding kun je verlengen met 5 Km/h en 10 Km/h in het systeem.cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:52:
[...]
De piepjes bij het overschrijden van de max-snelheid moet je nu iedere keer dat de auto gestart wordt uitzetten.
Gelukkig kun je dit nu nog uitzetten, maar voor zover ik weet is het de bedoeling van de EU dat dit over een jaar of wat een verplicht systeem wordt en kun je dit NIET meer uitzetten.
En of dit de veiligheid nu gaat bevorderen, ik heb daar mijn twijfels bij.
De meldingen komen dan pas bij 5 of 10 te hard.
(weet effe niet meer precies waar maar geloof in Menu > Voertuig > Rijassistentie > Snelheidsmelding
Maar er is 1 gebied (waar ook twee grote windmolens staan) waar al mijn assistentie systemen uitvallen. Allemaal lampjes gaan aan en alarmpjes af. Het is een gebied van 300 meter. En elke keer is het raak, daar buiten helemaal niet dus geen paniek.
Vroeg mij af of iemand dit ook heeft.
Je kan toch een shortcut maken bovenin dat je alleen een icoontjes aan hoeft te klikken en je er vanaf bent?Cafe Del Mar schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:09:
[...]
Op basis van de auto zelf die ergens een bord heeft gezien.
Rij ik op een 50-weg en ziet ie op een parallelbaan een bord 30, krijg ik gratis en voor niks een irritant gepiep.
Het tegenovergestelde kan ook, denkt ie dat de zone 30 gedaan is en accelereert ie naar 70. Dat heb ik dus uitgezet wegens gevaarlijk.
Het gepiep gaat bij elke rit terug uit met het knopje.
[...]
Telkens tijdens het rijden op wat knopjes moeten klikken, veilig is dat niet, nee.
Elke keer als hij piept (super zacht ook, maar kan irritant zijn) druk ik erop en ben ik er volledig van af de rest van de rit.
Zover ben ik niet gegaan om dat in de huurauto uit te pluizen.Solarman schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:20:
[...]
Deze melding kun je verlengen met 5 Km/h en 10 Km/h in het systeem.
(weet effe niet meer precies waar maar geloof in Menu > Voertuig > Rijassistentie > Snelheidsmelding
Weet wel dat het een fokking irritant systeem is.
Gelukkig zit het nog niet op mijn huidige auto.
toevallig slagschaduw van de wieken ofzo?-Splash- schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:34:
Herkennen jullie dit? Erg blij met mijn Enyaq, nu een maand verder en 3000 km gereden. Super zuinig (niet zoals mijn Model 3, maar met 13.5 a 14wh/100km mag ik niet klagen en het weer werkt mee) en betrouwbaar vooralsnog.
Maar er is 1 gebied (waar ook twee grote windmolens staan) waar al mijn assistentie systemen uitvallen. Allemaal lampjes gaan aan en alarmpjes af. Het is een gebied van 300 meter. En elke keer is het raak, daar buiten helemaal niet dus geen paniek.
Wacht.-Splash- schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:36:
Je kan toch een shortcut maken bovenin dat je alleen een icoontjes aan hoeft te klikken en je er vanaf bent?
Elke keer als hij piept (super zacht ook, maar kan irritant zijn) druk ik erop en ben ik er volledig van af de rest van de rit.
Kan je dat even uitleggen?
Ik weet helemaal niets van shortcuts?
Bovenin heb je allemaal icoontjes. Als je lang op een icoontje drukt kan je hem vervangen. Dan kan je deze door bv. snelheids waarschuwing vervangen. Voortaan aan een start van een rit druk je dus op dat auto-met-een-verkeersbord icoontje en ben je van het gepiep af. Zo staat deze bij mij, ik druk alleen op het icoontje dus.Cafe Del Mar schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:05:
[...]
Wacht.
Kan je dat even uitleggen?
Ik weet helemaal niets van shortcuts?
:strip_exif()/f/image/8QJdKcdkmHTHRIjOrNaqbxgR.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo heb ik daar ook een shortcut gemaakt voor de achteruitrij camera. Dat miste ik een beetje.
Je hebt ook extra shortcuts die je kan plaatsen als je van boven naar beneden scrolled. Dus bij dat grijze streepje bovenin, maar die gebruik ik alleen voor audio opties (als ik de jengel muziek van mijn kinderen naar achter wil verhuizen).
[ Voor 14% gewijzigd door -Splash- op 02-07-2025 12:24 ]
Ik had laatst dat ik met travel assist reed en langzaam aan het aantal km/h per uur aan het verlagen was zodat ik geleidelijk opde achterligger aan sloot. Hiervoor keek ik iets te vaak omlaag waarop ik de melding kreeg om op het verkeer te letten.onetime schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 00:16:
@haakjesluiten Ergens bij de hulpfuncties; menu , ....
Ook leuk als je langs een afrit komt waar een bord 50 staat...
Ik zet ook vermoeidheidsdetectie uit. Als ik moe ben ziet hij het niet en als ik niet moe ben krijg ik er een melding van, wat een onzin.
Als je met je scherm van de auto bezig bent vind ie zo'n melding niet nodig
Wat dat buitenlandverhaal betreft, ik kom 2-3x keer per jaar (diep in) Polen en daar zit mijn Nederlands Enyaq er ook erg vaak naast. Opvallend veel vaker dan in NL. Zowel op de snelweg, als op B-wegen en in dorpen. Eigenlijk overal dus.cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:00:
[...]
Ik heb er laatst rond 1900 uur eens op gelet.
Voor 1900 uur staat links het 100 bord, met rechts ernaast een 130 bord met een onderbord.
En precies om 1900 uur draaide deze 2 om. Dus links 130 en rechts 100 met een onderbord.
Dat werkt dus in principe wel ok, maar de hele verkeersbord-herkenning is om te janken.
Ik heb wel eens ergens gehoord dat deze er in 5% van de gevallen naast mag zitten, ik kan je vertellen, dat percentage is momenteel vele malen hoger.
Onlangs was ik op Tenerife en had daar een huurauto (ook uit de VAG-stal toevallig) en de verkeersbord-herkenning in die auto zat er ook om de haverklap naast.
Te lage snelheid terwijl je veel harder mocht, of een te hoge snelheid terwijl je bij lange na niet zo hard mocht.
Dus leuk dat die pannenkoeken in Brussel / Straatsburg weer iets verzonnen hebben, maar de uitvoering ervan laat nog wat te wensen over.
[...]
Soms moeten ze wel eens iets doen qua security om de boel veilig te houden en kunnen oudere toestellen of applicaties daar niet mee overweg.
Een Nokia 3310 kun je ook niet met je auto verbinden om daarmee te kijken hoe vol de accu nog is.
Bij mij valt die snelheidswaarschuwing in een menu waarbij ik ook altijd de lane assist meteen af druk (moeilijk irritant).-Splash- schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:10:
[...]
Bovenin heb je allemaal icoontjes. Als je lang op een icoontje drukt kan je hem vervangen. Dan kan je deze door bv. snelheids waarschuwing vervangen. Voortaan aan een start van een rit druk je dus op dat auto-met-een-verkeersbord icoontje en ben je van het gepiep af. Zo staat deze bij mij, ik druk alleen op het icoontje dus.
[Afbeelding]
Zo heb ik daar ook een shortcut gemaakt voor de achteruitrij camera. Dat miste ik een beetje.
Je hebt ook extra shortcuts die je kan plaatsen als je van boven naar beneden scrolled. Dus bij dat grijze streepje bovenin, maar die gebruik ik alleen voor audio opties (als ik de jengel muziek van mijn kinderen naar achter wil verhuizen).
In dit menu kom ik door een knop op de middenconsole te drukken (assist-knop).
Overigens werkt die fysieke knop soms niet wanneer ik die indruk terwijl er net bluetooth venind is gemaakt met mijn telefoon. (Heb mijn vinger nog niet op het precieze euvel kunnen leggen).
Dit menu is dan weer terug te halen op het scherm, en zodra je die een keer hebt geopend werkt de fysieke knop ook weer

ook dat reset hij bij elke nieuwe ritSolarman schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:20:
[...]
Deze melding kun je verlengen met 5 Km/h en 10 Km/h in het systeem.
@cOOlrUnnINgs Je kunt instellen bij welke over-snelheid de waarschuwingen komen. Bij mij bij +5km/h.Arms2Short schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:30:
Thanks voor de antwoorden! Is die detectie ook een van die hulpsystemen die je iedere rit moet uitzetten? Zoals de piepjes bij overschrijden van de max snelheid?
Ik bedoelde eigenlijk dat de auto ook actief ingrijpt. Dat van de piepjes is me bekend dat het onderdeel is van EU regelgevingonetime schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:49:
[...]
@cOOlrUnnINgs Je kunt instellen bij welke over-snelheid de waarschuwingen komen. Bij mij bij +5km/h.
First world problems...
Die fysieke knoppen moet ik als oud model 3 rijder nog wel aan wennnen hoor (gebruik ik nooit). Net zoals dat ik de hele tijd terug naar mijn auto moet lopen omdat de sleutel er nog in ligt.elektriekert schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:33:
[...]
Bij mij valt die snelheidswaarschuwing in een menu waarbij ik ook altijd de lane assist meteen af druk (moeilijk irritant).
In dit menu kom ik door een knop op de middenconsole te drukken (assist-knop).
Overigens werkt die fysieke knop soms niet wanneer ik die indruk terwijl er net bluetooth venind is gemaakt met mijn telefoon. (Heb mijn vinger nog niet op het precieze euvel kunnen leggen).
Dit menu is dan weer terug te halen op het scherm, en zodra je die een keer hebt geopend werkt de fysieke knop ook weer
Je kunt op dezelfde plaats instellen wanneer en hoe de auto reageert. Negeren is een optie, toch?Arms2Short schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:05:
[...] Ik bedoelde eigenlijk dat de auto ook actief ingrijpt. Dat van de piepjes is me bekend dat het onderdeel is van EU regelgeving
Klopt inderdaad, net getest..................
Nokia 3310 van 2017 misschien welcOOlrUnnINgs schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:00:
[...]
Ik heb er laatst rond 1900 uur eens op gelet.
[...]
Soms moeten ze wel eens iets doen qua security om de boel veilig te houden en kunnen oudere toestellen of applicaties daar niet mee overweg.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ik heb voor de rit van vanavond even voor je gekeken; bij de instellingen van de acc kan ik het uitzetten.Arms2Short schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:05:
[...] Ik bedoelde eigenlijk dat de auto ook actief ingrijpt. Dat van de piepjes is me bekend dat het onderdeel is van EU regelgeving
De maximum snelheidsvoorspellingen. Staat bij mij dus al bijna vanaf het begin uit.
Ah die moet dus ook uit, gaan we morgen gelijk testenonetime schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:41:
[...]
Ik heb voor de rit van vanavond even voor je gekeken; bij de instellingen van de acc kan ik het uitzetten.
De maximum snelheidsvoorspellingen. Staat bij mij dus al bijna vanaf het begin uit.
Zat net even door de facturen van aanschaf en onderhoud te grasduinen. Mijn 2021 iv80 heeft niet de assistentie plus maar het assistentie pakket. En zou dus geen travel assist moeten hebben Maar ik heb die functie toch echt.
[ Voor 23% gewijzigd door haakjesluiten op 03-07-2025 00:36 ]
Ik heb ook Travel Assist op een wagen die dat niet heeft volgens de specs.haakjesluiten schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 00:32:
[...]
Ah die moet dus ook uit, gaan we morgen gelijk testen
Zat net even door de facturen van aanschaf en onderhoud te grasduinen. Mijn 2021 iv80 heeft niet de assistentie plus maar het assistentie pakket. En zou dus geen travel assist moeten hebben Maar ik heb die functie toch echt.
Ik vermoed dat de vorige eigenaar van jouw auto ook iemand kent die kan coden.
Even getest, maar nee... vraag mij af of het EMS is... want er was totaal geen schaduw daar.haakjesluiten schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:47:
[...]
toevallig slagschaduw van de wieken ofzo?
Welke software versie heb jij? Ik heb (ook) een 85 pre-facelift, maar ik kan specifiek de snelheidswaarschuwing als short cut niet toevoegen (wel het driver assist hoofdmenu)-Splash- schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:10:
[...]
Bovenin heb je allemaal icoontjes. Als je lang op een icoontje drukt kan je hem vervangen. Dan kan je deze door bv. snelheids waarschuwing vervangen. Voortaan aan een start van een rit druk je dus op dat auto-met-een-verkeersbord icoontje en ben je van het gepiep af. Zo staat deze bij mij, ik druk alleen op het icoontje dus.
[Afbeelding]
...
Dit soort storingen in bepaalde gebieden is eerder langs gekomen; het lijkt samen te hangen met elektromagnetische interferentie; hoogspanningsleidingen / bovenleiding / zenders. Zo iets.-Splash- schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:34:
Herkennen jullie dit? Erg blij met mijn Enyaq, nu een maand verder en 3000 km gereden. Super zuinig (niet zoals mijn Model 3, maar met 13.5 a 14wh/100km mag ik niet klagen en het weer werkt mee) en betrouwbaar vooralsnog.
Heel erg blij met de auto, maar er zitten een paar minpuntjes aan de auto:
- Koude luchtstroom als de auto op temperatuur is.
- De bediening van het panoramadak werkt niet altijd direct. Vooral als de temperatuur rond het vriespunt komt.
- Verbinden van telefoon naar auto werkt niet altijd. Hierdoor heb ik geen Android Auto op mijn display in de auto.
Hoe zit dat in de nieuwe modellen? Iemand die daar wat ervaringen mee heeft.
Hier een MY2025 facelift model met SW 5.4.OmniRocket schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:41:
Ik heb een Enyaq uit 2021 die volgend jaar uit de lease gaat lopen.
- De bediening van het panoramadak werkt niet altijd direct. Vooral als de temperatuur rond het vriespunt komt.
- Verbinden van telefoon naar auto werkt niet altijd. Hierdoor heb ik geen Android Auto op mijn display in de auto.
Van jou genoemde problemen (nog) geen last gehad, maar is ook nog niet koud geweest natuurlijk.
De koude luchtstroom wanneer de auto op temperatuur is. Rij je dan in de modus ECO soms?
De climate control gaat dan ook in spaarstand.
De EV6 heeft hetzelfde fenomeen alleen kun je daar in het menu de climate controle in de normaal stand zetten waarna deze weergoed werkt.
Dit kan volgens mij niet in de Enyaq.
Nee, ik rij in normaal of sport. Zelden op Eco. Ik zit nog wel op een oude software versie (wel 3+ ) . Die moet ik nog steeds laten updatenSolarman schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:35:
[...]
Hier een MY2025 facelift model met SW 5.4.
Van jou genoemde problemen (nog) geen last gehad, maar is ook nog niet koud geweest natuurlijk.
De koude luchtstroom wanneer de auto op temperatuur is. Rij je dan in de modus ECO soms?
De climate control gaat dan ook in spaarstand.
De EV6 heeft hetzelfde fenomeen alleen kun je daar in het menu de climate controle in de normaal stand zetten waarna deze weergoed werkt.
Dit kan volgens mij niet in de Enyaq.
[ Voor 6% gewijzigd door OmniRocket op 03-07-2025 12:44 ]
Thanks ivm tip voor shortcut bovenaan te zetten ivm snelheidwaarschuwing! anders was het 3 stappen (1- fysieke knop links, 2-op het scherm afzetten, 3- terug vanwaar je kwam, radio/AA..)
AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V
Nooit last van gehad, Enyaq van 2025/01.OmniRocket schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:41:Verbinden van telefoon naar auto werkt niet altijd. Hierdoor heb ik geen Android Auto op mijn display in de auto.
Mijn vrouw en mijn telefoon zijn gekoppeld. De eerste telefoon "die instapt" wordt gekoppeld, altijd.
Ik had afgelopen winter regelmatig dat ik na een minuut of 40 rijden ineens koude benen kreeg. Verwarming staat op automatisch, middelste stand. Auto is uit 2024OmniRocket schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:41:
Ik heb een Enyaq uit 2021 die volgend jaar uit de lease gaat lopen.
[ Voor 4% gewijzigd door helloitsme op 03-07-2025 15:01 ]
Gekozen werkzaamheden
· 3x update
- Inspectieservice
- Interieurfilter vervangen
- Modificatie: Update OTA software
- Remvloeistof verversen
Zit nu op 3.2. Benieuwd of ik daarna mijn codering kwijt ben. En of die updates tegenwoordig wel goed gaan. Garage zei dat het geen problemen meer gaf.
Van 3.2 naar 3.7 ben je de codering kwijt, dus even opnieuw aan de obd11😁superbikkel schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:04:
Nou, daar gaat ie volgende maand:
Gekozen werkzaamheden
· 3x update
- Inspectieservice
- Interieurfilter vervangen
- Modificatie: Update OTA software
- Remvloeistof verversen
Zit nu op 3.2. Benieuwd of ik daarna mijn codering kwijt ben. En of die updates tegenwoordig wel goed gaan. Garage zei dat het geen problemen meer gaf.
Die heb ik zelf niet, kent een van jullie misschien iemand in Zeeland?BGFG schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:04:
[...]
Van 3.2 naar 3.7 ben je de codering kwijt, dus even opnieuw aan de obd11😁
Melding is een tijdje weg geweest, maar zojuist is hij weer naar voren gekomen. De app een keer verwijderd / opnieuw geïnstalleerd maar hij blijft aanwezig.Solarman schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 06:36:
[...]
Hier staat "Predictive ...." uit en "Vehicle Wake-up" aan.
Gisteren heb ik na zoeken op diverse forums de app verwijderd en opnieuw geinstalleerd, daarna dit fenomeen tot heden nog niet ervaren en best al wel vele malen contact met de auto gezocht.
Probeer dit ook eens, misschien helpt het.
Inmiddels van de dealer als reactie teruggekregen om een afspraak in te plannen. Verder geen informatie. Toch maar even langs de dealer dus.
KLopt, hier ook een 4.x versie waar dit specifieke icoon niet geplaatst kan worden. zal in een ander submenu zitten datn <4.xjvbijleveld schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:06:
[...]
Welke software versie heb jij? Ik heb (ook) een 85 pre-facelift, maar ik kan specifiek de snelheidswaarschuwing als short cut niet toevoegen (wel het driver assist hoofdmenu)
Ik heb na de herinstallatie van de app tot heden geen last meer gehad.SparksNL schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:24:
[...]
Melding is een tijdje weg geweest, maar zojuist is hij weer naar voren gekomen. De app een keer verwijderd / opnieuw geïnstalleerd maar hij blijft aanwezig.
Inmiddels van de dealer als reactie teruggekregen om een afspraak in te plannen. Verder geen informatie. Toch maar even langs de dealer dus.
Waarschijnlijk heeft dit fenomeen bij jou dus een andere oorzaak.
Graag horen we na afloop de eventuele oorzaak/oplossing.
Solarman schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:30:
Hier een Aviloo degradatietest van een Enyaq iV 80 150kW 2021 bij Autoweek.
En dan:Rob Vervoort uit Den Bosch rijdt voor zijn werk relatief veel kilometers, waarmee een auto van de zaak geen overbodige luxe is.
En op die 4 jaar deed ie hoeveel kilometer?Rob Vervoort was in 2021 toe aan een nieuwe auto van de zaak, waarbij zijn oog viel op de Skoda Enyaq.
Nou nou, dat is niet "relatief veel kilometers doen".Na 73.206 kilometer heeft Rob nog geen serieuze problemen gehad
Dat is ocharme 18K per jaar.
Als de batterij dan al versleten zou zijn, zou het gewoon een slechte auto zijn.
En dan trapt Autoweek een open deur in:
Ik ken saleslui die dat per jaar oprijden. Ik wil hun EV wel eens zien na 4 jaar.“De Skoda Enyaq scoort in de test 94 procent, een keurige uitslag voor een vier jaar oude EV met deze kilometerstand.
Dat kan prima. Bij de eerste golf Enyaqs die werd uitgeleverd was dit één van de dingen die je (een beetje random) soms gratis erbij had, ook al was het niet besteld. Ik heb zelf een IV80 van april 2021 en heb dit ook.superbikkel schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 07:46:
[...]
Ik heb ook Travel Assist op een wagen die dat niet heeft volgens de specs.
Ik vermoed dat de vorige eigenaar van jouw auto ook iemand kent die kan coden.
Herkenbaar stukje. Heb dezelfde uitvoering maar dan in het zwart, zelfde moment gekocht en zelfde kilometerstand.Solarman schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:30:
Hier een Aviloo degradatietest van een Enyaq iV 80 150kW 2021 bij Autoweek.
Wat me vooral opvalt is dat Aviloo de bruikbare capaciteit bij nieuw opgeeft als 74 kWh (zie het rapport). Dat is ook wel mijn ervaring. Dus van de 82 kWh bruto op papier, in maximale omstandigheden, is er maar 74 kWh bruikbaar (0-100) netto. En de degradatie lijkt ook volledig voor rekening te komen van de bruikbare range. Oftewel de buffers blijven gelijk.
Er zijn ook auto's die de buffers 'opeten' bij degradatie (Koreanen). Die lijken dan ineens helemaal geen degradatie te kennen (magie!).
Al met al dus ook wel een hoop gegoochel met cijfers.
[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 04-07-2025 09:14 ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Huawei doet dat ook bij thuisbatterijen, zodat die - op papier - na 10 jaar een veel lagere degradatie hebben.JanHenk schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:13:
[...]
Er zijn ook auto's die de buffers 'opeten' bij degradatie (Koreanen). Die lijken dan ineens helemaal geen degradatie te kennen (magie!).
Boerenbedrog natuurlijk
De verkoper was de wagenbeheerder van een klein bedrijf, die weet van niets.
Ik heb een OBD dongle liggen, is het een kwestie van obdeleven downloaden en dan krijg je een overzicht?
5.4. wel de facelift maar dacht dat het ervoor ook al kon. Wellicht niet?jvbijleveld schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:06:
[...]
Welke software versie heb jij? Ik heb (ook) een 85 pre-facelift, maar ik kan specifiek de snelheidswaarschuwing als short cut niet toevoegen (wel het driver assist hoofdmenu)
Ik zou het doen!
Ja, op een sportline editionrammes schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:58:
Heeft iemand dat nieuwe skoda logo op de motorkap (model ‘25). In het zwart al ergens bestelbaar gezien
De dealer zal deze toch wel los kunnen bestellen neem ik aan.rammes schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:58:
Heeft iemand dat nieuwe skoda logo op de motorkap (model ‘25). In het zwart al ergens bestelbaar gezien
Maar kun je zelf de wagen resetten naar fabrieks instellingen, zodoende dat al de instellingen standaard staan en de eventuele verbindingen die nog kunnen bestaan weg zijn?
edit crap had even moeten verder zoeken

#fabrieksreset
[ Voor 26% gewijzigd door Damic op 05-07-2025 11:26 ]
Naast fabrieksreset is er ook de soft reset die je ook tijdens het rijden kan doen. 20 seconden de aan/uit van het entertainment systeem 'indrukken.' Kan handig zijn als je telefoon of AA verbinding niet lekker loopt.Damic schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:11:
Vraagje en wrs al ene paar keer aanbod geweest.
Maar kun je zelf de wagen resetten naar fabrieks instellingen, zodoende dat al de instellingen standaard staan en de eventuele verbindingen die nog kunnen bestaan weg zijn?
edit crap had even moeten verder zoekenYouTube: How to Factory Reset Skoda Enyaq
- Dodehoek herkenning (hebben wij op onze huidige auto, Toyota Chr, wel. Is bij de kleine achterramen ook echt nodig. In de Enyaq heb je meer zicht echter merk ik wel dat ik er inmiddels aan gewend ben geraakt en het een prettig optie vind)
- LED Matrix-koplampen (vind dit een toffe gadget en volgens mij zitten hierbij dan ook de dynamische richtingaanwijzers voor achter. Dat vind ik erg mooi. Maar is dit ook echt een toevoeging of meer een gimmick?)
- - Adaptive cruise control (vind ik eigenlijk toch wel een must vandaag de dag.)
Opties die we ook misten maar wel mee kunnen leven:
- Dynamische richtingaanwijzers
- Electrische achterklep
©2004
- dode hoek herkenning vind ik wel relevant. Dacht overigens dat die op iedere versie standaard zat.hk12nl schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:55:
Wij zijn vandaag gaan kijken voor een Enyaq 80 die we tweedehands aan willen schaffen. Lekker mee gereden en de auto ziet er goed uit echter een paar opties die wij misten:Nu verschijnen er niet zoveel van deze auto's binnen ons budget en zijn ze vaak snel weer weg. Kunnen de huidige Enyaq rijders aangeven of deze opties voor jullie ook een dealbreaker zijn of zijn geweest? Wellicht dat ze onmisbaar zijn geworden door andere functies van de auto? Ik weet dat het een persoonlijke keuze is maar ik zoeken even wat meningen van anderen die mij wellicht over de streep kunnen trekken
- Dodehoek herkenning (hebben wij op onze huidige auto, Toyota Chr, wel. Is bij de kleine achterramen ook echt nodig. In de Enyaq heb je meer zicht echter merk ik wel dat ik er inmiddels aan gewend ben geraakt en het een prettig optie vind)
- LED Matrix-koplampen (vind dit een toffe gadget en volgens mij zitten hierbij dan ook de dynamische richtingaanwijzers voor achter. Dat vind ik erg mooi. Maar is dit ook echt een toevoeging of meer een gimmick?)
- - Adaptive cruise control (vind ik eigenlijk toch wel een must vandaag de dag.)
- Electrische achterklep
- ik heb matrix koplampen. Werken prima als het donker is op onverlichte wegen. Maar ik rijd daar in de praktijk 's avonds / 's nachts eigenlijk heel weinig op. Zou ze nu niet meer als losse optie bij bestellen (maar zet zaten in mijn bussiness pakket). . Ik vind de 'luxe' achterlampen wel een stuk mooier dan de standaard versie.
- Ik gebruik travel assist erg vaak / vind ik een prettige functie
Dode hoek: Had ze op mijn vorige auto ook, mis ze nu eigenlijk totaal niet meer. Lang leve de component tekorten, dus in het begin wel pissig dat eht er niet op zat. Maar niet het gevoel dat ik ooit iets over het hoofd heb gezien.hk12nl schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:55:
Wij zijn vandaag gaan kijken voor een Enyaq 80 die we tweedehands aan willen schaffen. Lekker mee gereden en de auto ziet er goed uit echter een paar opties die wij misten:
Matrix led: De gewone zijn goed genoeg, wel even checken of de hoogte verstelling werkt, want doe gaan nog wel een stuk.
Adaptieve cruise control: ja het is handig, maar aan de andere kant heb je wel veel vaker dat je met 90 ergens achteraan sukkelt omdat je niet meer naar de voorganger kruipt. Ligt er een beetje aan of je veel o pde snelweg zit of op een b-weg waar je toch niet zou inhalen.
Dus zouden voor mij geen dealbreakers zijn.
Ik heb vorige week een 2e hands enyaq gekocht.hk12nl schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:55:
Wij zijn vandaag gaan kijken voor een Enyaq 80 die we tweedehands aan willen schaffen. Lekker mee gereden en de auto ziet er goed uit echter een paar opties die wij misten:Nu verschijnen er niet zoveel van deze auto's binnen ons budget en zijn ze vaak snel weer weg. Kunnen de huidige Enyaq rijders aangeven of deze opties voor jullie ook een dealbreaker zijn of zijn geweest? Wellicht dat ze onmisbaar zijn geworden door andere functies van de auto? Ik weet dat het een persoonlijke keuze is maar ik zoeken even wat meningen van anderen die mij wellicht over de streep kunnen trekken
- Electrische achterklep
Ik kan echt niet meer zonder acc dat rijd zo ontspannen op lange stukken snelweg. Dit is mijn 3e auto die ik heb waar dit opzit (bmw i3, Hyundai ioniq) en ik moet zeggen dat dit ook by far de beste implementatie is.
Led matrix is vooral leuk tenzij je echt vaak op onverlichte wegen rijd persoonlijk rij ik 2x per jaar met groot licht oid vaak op vakantie. Ik heb het niet soms zie ik een enyaq met die dynamische knipperlichten, het ziet er wel leuk uit.
Dodehoek herkenning heb ik nu voor het eerst en ik ontdekte het pas na de koop. Ik gebruik het ook niet echt moet ik zeggen zou prima zonder kunnen.
[ Voor 104% gewijzigd door haakjesluiten op 05-07-2025 20:05 ]
.
Travel assist- wil niet meer zonder wat een genot
Led matrix- ik woon in het oosten savonds onverlichte wegen. Ben er erg blij mee!
Dode hoek sensor: gebruik ik niet echt
Electrische klep: baal er nog steeds van dat ie er niet op zit.
Ik zou het doen!
Gisteren ging bijij voor het eerst het multimedia scherm op zwart. Vreemd om dat de eerste keer mee te maken.Currry schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:25:
[...]
Naast fabrieksreset is er ook de soft reset die je ook tijdens het rijden kan doen. 20 seconden de aan/uit van het entertainment systeem 'indrukken.' Kan handig zijn als je telefoon of AA verbinding niet lekker loopt.
Betreft software versie 5.x, dit is de eerste keer na 5 maanden.
Wij hebben nu ongeveer een jaar onze 2e-hands Enyaq (vorige bestuurder sales-man van de dealer, import uit Tsjechië). Al de opties die jij noemt zitten erop.hk12nl schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:55:
- Electrische achterklep
1) dode-hoek lampje vind ik zelf wel handig. Eerste auto die ik heb die het heeft en zou prima zonder kunnen, maar wel prettig.
2) Matrix koplampen zijn leuk maar de toegevoegde functionaliteit gebruik ik (woon bij Schiphol) eigenlijk nooit. Achterlichten zijn inderdaad veel mooier, maar zie je zelf niks van dus voegt wat dat betreft weinig toe
3) ACC vind ik echt heerlijk. Mis wel dat je het niet gemakkelijk kan uitzetten om “normale” CC te hebben, maar je went er ook gauw aan.
4) elektrische achterklep vind ik echt ideaal. Ik moet inderdaad ook vaak kinderwagen (en aanverwante zooi) in- en uitladen en dan is het gewoon makkelijk.
Wij hebben destijds best wel even rondgekeken voor we onze keuze maakten. Ja, ze kunnen soms vlot weg zijn, maar er komen er ook best veel op de markt als voormalig lease auto, zeker nu. Zou dus voldoende keus moeten zijn, als je maar de tijd hebt (/kan nemen).
Mijn tip zou vooral zijn om naar de opties “aan de binnenkant” te kijken, daar heb je (denk ik) toch het meeste aan. Wij wilden vooral graag elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, zonneschermen achter voor de kinderen, dakraam (hoewel dat vooral een leuke bonus was), trekhaak en de 80-versie. Als je daar op filtert moet er denk ik voldoende keus overblijven.
Wij zijn er in ieder geval nog steeds superblij mee. Succes met zoeken!
Ik zou het doen!
Ook eens aan't zien geweest naar van die laadpaal modules dat met een stekker (CEE 32A 230V) komen en zo duur zijn ze niet, maar zal toch nog even moeten wachten, voor ik er 1 bestel want moet ook nog de elektriciteit aanleggen ervoor
Je hoeft het grootlicht gewoon niet meer uit te zetten zelf. En als je een dorps-/stadsgrens binnenrijdt gaat het ook automatisch uit.
Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.
Ik zou er eerder een rubberen mat in leggen, heb je meer aan. Met die vlakke vloer komt de kofferbakvloer best een eind omhoog = minder ruimte.haakjesluiten schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:08:
zo net een complete trampoline opgehaald, heerlijk zoveel ruimte. kwam wel achter 1 ding waar ik niet bij stil gestaan had. de vlakke laadvloer was schijnbaar een optie. Iemand toevallig een aftermarket optie gevonden?
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.