Wat betreft je vraag over recuperatie: ik heb paddles maar gebruik die nooit. Ik rijd gewoon in de B-stand. Je hebt de auto net een dag, dus geef het wat meer tijd om eraan te wennen. Bij mij duurde het ook even, maar nu vind ik het fantastisch. Alternatief is de D-stand, dan remt hij dus niet automatisch. Overigens, dat het remmen varieert is volgens mij heel gebruikelijk. Met een (bijna/aardig) volle accu is er geen mogelijkheid voor recuperatie.evo14 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:58:
Ik heb sinds gisteren de facelift Enyaq (corporate edition, België).
Er zijn nog een paar onduidelijkheden waar ik geen antwoord op vind (of moeilijk te geloven):
- Kinderslot is via 2 knoppen, maar die schakelen ook de ruiten achteraan uit (die de kinderen wel zelf zouden mogen bedienen). In de achterdeur vind ik zo'n klassieke switch om het kinderslot aan te zetten, maar die krijg ik niet omgedraaid.. Is mechanische uitschakeling van kinderslot nog mogelijk als de auto de elektronische optie heeft?
- Ik heb blijkbaar geen paddles (grrr) en krijg recuperatie niet manueel ingesteld, dat wordt automatisch geregeld (variabele motorrem vind ik irritant en onvoorspelbaar). Er is dus geen enkele manier om de auto manueel op minimum recuperatie te zetten (coasten dus)? Ik vind enkel info over de paddles...
- Als ik de klimaatregeling 10 minuten voor vertrek op zet, blijft de app hangen op "verbinden met auto", de aan-switch in de app gaat wel naar "aan", maar blijft daar op hangen en de auto zelf doet niets. Zelfs na de rit staat dat nog aan en krijg ik het niet uit (greyed out)... Ik krijg die switch enkel terug actief door een schedule in te stellen... Een van de bugs waar ik mee moet rekening houden vermoedelijk?
Dat klopt niet helemaal, ook in D stand remt hij automatisch (mits ingesteld in het menu), maar wel wat minder hard. Wellicht bedoel je dat bij het loslaten van het pedaal er in de B stand wel direct afgeremd wordt en in de D stand niet direct (pas bij naderen bocht / rotonde / voorganger; mits ingesteld)?cryptapix schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:44:
[...]
Alternatief is de D-stand, dan remt hij dus niet automatisch.
Laden tot 80%cryptapix schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:44:
[...]
Met een (bijna/aardig) volle accu is er geen mogelijkheid voor recuperatie.
Ik heb sowieso uitgezet dat hij zelf gaat remmen bij bochten/rotonde etc. Ik was die functie alweer vergeten. Wat irritant is dat zeg.Viewlite schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:30:
[...]
Dat klopt niet helemaal, ook in D stand remt hij automatisch (mits ingesteld in het menu), maar wel wat minder hard. Wellicht bedoel je dat bij het loslaten van het pedaal er in de B stand wel direct afgeremd wordt en in de D stand niet direct (pas bij naderen bocht / rotonde / voorganger; mits ingesteld)?
[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 19-06-2025 16:32 ]
HerkenbaarMirx_NL schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:30:
[...]
Laden tot 80%Moet zeggen dat ik ook nog wel eens verrast wordt dat ik op de rotonde hier op de buurt af ga, en dat hij ineens minder hard remt dan ik verwacht omdat de accu 95%+ is en het blauwe balkje maar 10% max uitslag geeft qua mogelijke recuperatie. Maar toch kijk ik dan eerst even of dat ik hem niet per ongeluk in D heb staat ipv B.
Hier gaat de auto dus automatisch open wanneer je nadert, zeer leuk natuurlijk.
Maar bij het wassen van de auto in een wasbox, daar gaat die dan continu open-dicht, afhankelijk waar je sta. Hoe doen jullie dit?
Maar bij het wassen van de auto in een wasbox, daar gaat die dan continu open-dicht, afhankelijk waar je sta. Hoe doen jullie dit?
AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V
Sleutel in de auto laten.ThaFlub schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:15:
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Of uitzetten in 't menu. Je kan apart aan/uitzetten of hij open/toe gaat bij naderen/vertrekken.ThaFlub schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:15:
Maar ik begrijp dus dat ik zonder paddles niet de flexibiliteit krijg om zelf recuperatie te kiezen. Straf...
[ Voor 11% gewijzigd door evo14 op 19-06-2025 16:13 ]
Ik wist niet eens dat je zonder paddles kon krijgen...evo14 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:12:
[...]
Of uitzetten in 't menu. Je kan apart aan/uitzetten of hij open/toe gaat bij naderen/vertrekken.
Maar ik begrijp dus dat ik zonder paddles niet de flexibiliteit krijg om zelf recuperatie te kiezen. Straf...
Maar ze werken niet super hoor. Zodra je gas geeft of remt gaat hij terug naar de standaard. Dus je moet elke keer na gas los dan hem weer naar weinig/0 regen zetten.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
In de vorige Corporate edition waren ze inbegrepen, bij de facelift om een of andere reden niet meerKodess schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:30:
[...]
Ik wist niet eens dat je zonder paddles kon krijgen...
Maar ze werken niet super hoor. Zodra je gas geeft of remt gaat hij terug naar de standaard. Dus je moet elke keer na gas los dan hem weer naar weinig/0 regen zetten.

Rare keuze van Skoda als je 't mij vraagt. Achja, mee leren leven. Vind het allemaal wat te onvoorspelbaar en te hard proberen de auto "slim te maken". Bij cruise control en traffic assist oké, bij manueel rijden wil ik geen "foefkes".
Wist niet dat er überhaupt Enyaqs te verkrijgen waren zónder paddles maar zelfs dan, dit merk je toch op een testrit? Niet?evo14 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:12:
[...]
Je bedoelt na het deactiveren van cruise control waarschijnlijk? Want tijdens het “manueel” rijden in D (en ik neem ook aanKodess schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:30:
[...]
[ Voor 45% gewijzigd door RangedNeedles op 19-06-2025 16:54 ]
De demo had wel paddles maar was geen facelift uiteraard. De nieuwe corporate heeft geen paddles, zelfs mijn garage was niet op de hoogte en gaat navraag doen.RangedNeedles schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:49:
[...]
Wist niet dat er überhaupt Enyaqs te verkrijgen waren zónder paddles maar zelfs dan, dit merk je toch op een testrit? Niet?
[...]
Je bedoelt na het deactiveren van cruise control waarschijnlijk? Want tijdens het “manueel” rijden in D (en ik neem ook aanmag ik remmen en gas geven zoveel ik wil, als ik op “twee levels” regen sta, blijft dat actief. Is ook logisch. Anders is je regen misschien twee seconden actief?
De regen wordt automatisch harder als er een auto voor rijdt of als de snelheid overschreden wordt, dus die is variabel. Heb ik wel net gevonden hoe dat af te zetten, veel beter zo.
Ik heb soms wanneer ik dan de achterklep heb bediend en nog een deur heb open getrokken en weer afsluit EN daarna weg loop dat hij juist niet vanzelf sluitThaFlub schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:15:
Weer een andere versie? Bij mij ging de regeneratie met de linker flipper in <D> eerst naar 20kW regeneratie en er zijn nog 2 sterkere stappen, maar na het gebruiken van het versnellingspedaal was het er weer af. Dat was fijn, maar na een downdate werkt dat niet meer en moet ik iedere keer dat ik de flippers gebruik om af te remmen, de linker, ook weer met de rechter die stapjes remmen eraf halen, anders heb ik in plaats van een <D> drive mode alleen nog <B>. Zeer irritant.Kodess schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:30:
[...] Ik wist niet eens dat je zonder paddles kon krijgen...
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Hoe zie jij dit dan in een afdaling in bergachtig gebied? (Toeval wil dat ik net op vakantie ben in zo’n regio.)onetime schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:21:
[...]
Dat was fijn, maar na een downdate werkt dat niet meer en moet ik iedere keer dat ik de flippers gebruik om af te remmen, de linker, ook weer met de rechter die stapjes remmen eraf halen, anders heb ik in plaats van een <D> drive mode alleen nog <B>. Zeer irritant.
Je doet de haarspeldbochten naar beneden, met regen 2 of 3. Soms moet je nog bijremmen. In jullie geval: kak, de hele regen is nu weg. Na de bocht wil je weer lichtjes optrekken omdat je niet gaat wachten tot je vanzelf up to speed bent. In jullie geval: kak, de regen is opnieuw weg.
Het is persoonlijk maar wat ben ik blij dat het werkt zoals het nu werkt. Anders zit je met je handen meer aan die flippers dan aan je stuur
@RangedNeedles Ik rij in <D>, en als het zo afwisselend is gebruik ik gewoon de pedalen. Dat is ook regen.
Ook rij ik denk ik gelijkmatiger dan de meesten.
En ik heb er echt een hekel aan dat het gebruik van de flippers er toe leidt dat ik effectief geen <D> meer heb maar alleen 2x <B>.
Oh, en ik haal mijn handen niet van het stuur om de flippers te bedienen.
Ik ben een keer per ongeluk hierover gereden, maar als ik op vakantie ben rij ik liever de bergweggetjes waar ik meer zie, in plaats van overal voorbij te scheuren. Dat heb ik de volgende keer dus gedaan, leuke weg om te rijden, met veel scherpe bochten en situaties zoals jij beschrijft. Lekker uit zichzelf weer op snelheid laten komen, is er steil genoeg voor.
Ook rij ik denk ik gelijkmatiger dan de meesten.
En ik heb er echt een hekel aan dat het gebruik van de flippers er toe leidt dat ik effectief geen <D> meer heb maar alleen 2x <B>.
Oh, en ik haal mijn handen niet van het stuur om de flippers te bedienen.
Ik ben een keer per ongeluk hierover gereden, maar als ik op vakantie ben rij ik liever de bergweggetjes waar ik meer zie, in plaats van overal voorbij te scheuren. Dat heb ik de volgende keer dus gedaan, leuke weg om te rijden, met veel scherpe bochten en situaties zoals jij beschrijft. Lekker uit zichzelf weer op snelheid laten komen, is er steil genoeg voor.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.