Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 12:33
BGFG schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:15:
[...]

Ook niet na de tijdelijke prijsverlaging ivm tour de france?
Nee, heeft te maken met eigen bijdrage boven bepaald budget waardoor het verschil voor mij als berijder relatief groot is per maand, dat is het me alleen voor de kleur niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
-Splash- schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:09:
[...]

In het leveringstopic zie je veel voorbeelden.
Ik denk dat zilver er erg mooi mee staat, zelf heb ik olibo green en die staat er best mooi bij.

Welke ik persoonlijk vind tegenvallen zijn blauwe kleuren, witte kleur. Maar dat is persoonlijk.

Waarom kies je niet voor een sportline als je het storend vindt? Snap dat het budgettair wellicht niet kan of dat de stoelen niet aanspreken, maar die is wel in één kleur gespoten.
In het levertopic ben ik de combinaties “Graphite Grey” en “Olibo Green” tegen gekomen, dat zijn er maar 2 van de rond de tien kleuren die te kiezen zijn (relatief weinig foto’s van het nieuwe model).

Specifiek ben ik nog wel benieuwd naar de combi met de Steel Grey unilak (complementair qua kleur of elkaars tegenpolen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arms2Short
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:21
japie101 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:37:
Ik ben in de markt voor een nieuwe lease auto.
We neigen nu naar een Enyaq Business Edition, maar die wordt geleverd met een zilverkleurige bumper/dorpel, ik ben er niet heel enthousiast over eigenlijk.

Mijn vraag: welke kleur is een goede combi met deze bumper/dorpel? Ik denk zelf voornamelijk aan de grijs tinten, maar sluit niets uit. En hebben jullie er wellicht foto’s van?
Ps. Sportline is de oplossing maar past niet in budget…
En de Coupe? Die is ook wat duurder maar heeft bij alle varianten de hele body in dezelfde kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
Arms2Short schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:41:
[...]

En de Coupe? Die is ook wat duurder maar heeft bij alle varianten de hele body in dezelfde kleur.
Wist ik niet, maar komt met een kleurtje en trekhaak minstens zo duur uit als business edition dan een “gewone” Enyaq als sportline. Daarbij kiezen we bewust voor kofferbak ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:05
japie101 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:38:
[...]

In het levertopic ben ik de combinaties “Graphite Grey” en “Olibo Green” tegen gekomen, dat zijn er maar 2 van de rond de tien kleuren die te kiezen zijn (relatief weinig foto’s van het nieuwe model).

Specifiek ben ik nog wel benieuwd naar de combi met de Steel Grey unilak (complementair qua kleur of elkaars tegenpolen?)
Steel grey ben ik alleen nog maar met sportline versies tegen gekomen helaas. Wel een erg mooie kleur vind ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
Wootism schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:38:
[...]

Ik laad mijn Enyaq (model 80) als het kan altijd tot 100%.
Heb hem sinds 2021, 120.000 km op de teller en het bereik is voor mijn gevoel nog steeds hetzelfde (bij 100% 410km bij ~20°) ondanks dat ik voornamelijk oplaad via fastchargers en dus geen rekening hou met de 80%.

Enige waar ik wél rekening mee hou is dat ik hem niet langere tijd stil laat staan met een 100% volle accu.
En alle andere laadreacties. Dat vermoedde ik ook wel. Het is ook een beetje eigen gevoel en wat je zelf prima vindt. Wellicht zijn lease contract duraties net te kort om dit echt te merken. Denk dat het belangrijkste wel is, niet lang met 100 procent laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:38
japie101 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:35:
[...]

Nee, heeft te maken met eigen bijdrage boven bepaald budget waardoor het verschil voor mij als berijder relatief groot is per maand, dat is het me alleen voor de kleur niet waard.
Maar je hebt nu een sportline voor (ongeveer) de prijs van een businessline eerder. Dan zal je eigen bijdrage toch niet wezenlijk anders zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
Kent iemand dit van de Enyaq? Ik gebruik isofix voor de stoel van mijn zoontje. Werkt goed maar de stoel schuift van links naar rechts in de isofix. Met veel lawaai. alsof de pinnen te dun zijn? Ik heb net ducttape geplakt om de pinnen heen en nu gaat het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arms2Short
BGFG schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:41:
[...]
Maar je hebt nu een sportline voor (ongeveer) de prijs van een businessline eerder. Dan zal je eigen bijdrage toch niet wezenlijk anders zijn?
Bij Skoda wel ja, maar de lease prijzen lijken niet echt aangepast te zijn. Altans niet bij mijn LM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 20:38
Arms2Short schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:04:
[...]

Bij Skoda wel ja, maar de lease prijzen lijken niet echt aangepast te zijn. Altans niet bij mijn LM
Is ook pas deze week afgeprijsd. Vraag maar eens een nieuwe offerte voor een sportline, is dacht ik 2,5 K afgeprijsd nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:57

Ankh

|true

Arms2Short schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:04:
[...]

Ik vraag altijd offertes op bij preferred dealers en dien deze dan in bij de LM. In plaats van die gare website's van ze :)

Even wat anders trouwens. In dit topic is het al een paar keer gezegd / besproken, het gekozen systeem m.b.t. detectie van lekke band. Mijn vorige lease auto's hadden (altijd) de mogelijkheid om de waardes uit te lezen en bij Skoda hebben ze voor de omwentelingen gekozen. Was voor sceptisch en vond het goedkoop. Maar zaterdagochtend kan ik zeggen dat dit systeem goed werkt! Kreeg ergens halverwege op het ritje van huis naar de voetbalclub (2-3KM) een melding van bandenspanning, het regende en denk check het even bij voetbalclub. Nou ik stapte uit en hoorde het sis geluid al meteen :| Dus het systeem werkt dus gewoon goed, bij een minimale drukverlies.

Overigens zat er een mega spijker in 8)7 waarschijnlijk van een nieuwbouwproject waar ik langs reed. Daarnaast was het een "hel" om de band te laten fixen in het pinksterweekend :X Maar het is gelukt.

[ Voor 56% gewijzigd door Ankh op 08-06-2025 20:55 ]

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:41
-Splash- schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:52:
Kent iemand dit van de Enyaq? Ik gebruik isofix voor de stoel van mijn zoontje. Werkt goed maar de stoel schuift van links naar rechts in de isofix. Met veel lawaai. alsof de pinnen te dun zijn? Ik heb net ducttape geplakt om de pinnen heen en nu gaat het wel goed.
Klinkt alsof de stoel niet meer goed klemt om de pin heen.
Gebruik dagelijks meerdere isofixen en geen last van.
Kan ze wel verschuiven (gelukkig want dat is nodig) maar ze itten niet los.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McNoob
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:13
japie101 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:38:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWYZf1CaNgt5N8QAbupCmzeDCWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4J9CVy59Z9hGjtiNPyKysJh.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de enige Steel Grey (niet sportline) die ik tegen ben gekomen. Niet mijn auto, ik rij zelf in de Graphite Grey variant.

[ Voor 3% gewijzigd door McNoob op 08-06-2025 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
McNoob schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:11:
[...]

[Afbeelding]

Dit is de enige Steel Grey (niet sportline) die ik tegen ben gekomen. Niet mijn auto, ik rij zelf in de Graphite Grey variant.
Dank! Ziet er best goed uit, lijkt bijna alsof er geen verschil is, je hebt toevallig geen foto van een andere invalshoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McNoob
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:13
japie101 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:46:
[...] hi

Dank! Ziet er best goed uit, lijkt bijna alsof er geen verschil is, je hebt toevallig geen foto van een andere invalshoek?
Nee helaas. Deze foto is niet heel duidelijk maar kleurverschil is er volgens mij wel. Het deel achter het voorwiel en onderkant voorbumper lijkt echt een andere tint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
japie101 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:46:
[...]

Deze dealer heeft best wel goede foto's, hier één met de kleur Steel Grey.
Misschien geeft dat je een redelijke indruk.

KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ankh schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:37:
[...]

Ik vraag altijd offertes op bij preferred dealers en dien deze dan in bij de LM. In plaats van die gare website's van ze :)

Even wat anders trouwens. In dit topic is het al een paar keer gezegd / besproken, het gekozen systeem m.b.t. detectie van lekke band. Mijn vorige lease auto's hadden (altijd) de mogelijkheid om de waardes uit te lezen en bij Skoda hebben ze voor de omwentelingen gekozen. Was voor sceptisch en vond het goedkoop. Maar zaterdagochtend kan ik zeggen dat dit systeem goed werkt! Kreeg ergens halverwege op het ritje van huis naar de voetbalclub (2-3KM) een melding van bandenspanning, het regende en denk check het even bij voetbalclub. Nou ik stapte uit en hoorde het sis geluid al meteen :| Dus het systeem werkt dus gewoon goed, bij een minimale drukverlies.

Overigens zat er een mega spijker in 8)7 waarschijnlijk van een nieuwbouwproject waar ik langs reed. Daarnaast was het een "hel" om de band te laten fixen in het pinksterweekend :X Maar het is gelukt.
Ik heb eens een maand met een mini lek rondgereden. Hij zakte elke 2-3 dagen terug naar iets van 1.8 bar. Ik pompte hem dan weer op. Het is dat ik het zelf zag omdat ik vaak naar de banden kijk. Ik kreeg geen melding. Ik had al een beurt gepland staan dus eenmaal daar is er een prop in gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Pixal Enyaq toch? Welke banden? Wat was je gewone druk?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:19
Gisteren onderweg in Italië had ik er weer veel last van: voortdurend herhaald de mededeling op het scherm “Helaas geen afspeelbare bestanden” met tegelijk het dimmen van het scherm. Heel irritant, vooral als je net door een drukke stad navigeert.
Herkent iemand dit? Suggesties voor een remedie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@jdbiggelaa Ik krijg die melding als ik mijn mobiel met kabel aansluit en geen toestemming geef voor toegang.
Precies wat ik wil. Verliest jouw kabel steeds de data verbinding? Door hobbels?

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 09-06-2025 20:29 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:37
Hoe lang zou het duren voordat de gehele Enyaq vernieuwd wordt? Toch niet weer ca 5 jaren? De nieuwe neus/facelift is echt een teleurstelling😕

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arms2Short
Maat28 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:48:
Hoe lang zou het duren voordat de gehele Enyaq vernieuwd wordt? Toch niet weer ca 5 jaren? De nieuwe neus/facelift is echt een teleurstelling😕
Smaken verschillen. Ik vind de nieuwe look echt veel beter dan die plastic fantastic Crystal Face.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:41
Arms2Short schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:15:
[...]

Smaken verschillen. Ik vind de nieuwe look echt veel beter dan die plastic fantastic Crystal Face.
Volledig mee eens.
Het eerste dan ;)
Leg mij uit hoe een piano lak finish stukje plastic er minder als plastic uit ziet.
Ik ken niets anders wat zwart glimmend is behalve het goedkoopste plastic wat bestaat.
De Crystal Face (die ik ook lelijk vind) kan nog in theorie van glas zijn (of kristal joh :+)

Denk dat een volledige redesign echt nog wel op zich laat wachten. Ze gaan eerst nog de rest van hun modellen electrificeren.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:19
onetime schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:28:
@jdbiggelaa Ik krijg die melding als ik mijn mobiel met kabel aansluit en geen toestemming geef voor toegang.
Precies wat ik wil. Verliest jouw kabel steeds de data verbinding? Door hobbels?
Dank voor je reactie! Dat van die hobbels zou best eens kunnen! Mijn kabelverbinding is niet helemaal stabiel (stof in de laadpoort vermoed ik) en de snelwegen hier in Italië zijn niet vrij van flinke ‘onregelmatigheden’ ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Maat28 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:48:
De opvolger staat gepland voor 2028-2029 volgens dit artikel: https://www.autoreview.nl...-2028-laadt-in-12-minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arms2Short
Kodess schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:51:
[...]

Volledig mee eens.
Het eerste dan ;)
Leg mij uit hoe een piano lak finish stukje plastic er minder als plastic uit ziet.
Ik ken niets anders wat zwart glimmend is behalve het goedkoopste plastic wat bestaat.
De Crystal Face (die ik ook lelijk vind) kan nog in theorie van glas zijn (of kristal joh :+)

Denk dat een volledige redesign echt nog wel op zich laat wachten. Ze gaan eerst nog de rest van hun modellen electrificeren.
Ik vind transparant plastic gewoon goedkoop aandoen. Piano lak is zeker niet mijn favoriet maar ik vind het wel mooi als er een soort van "grille" achtig iets op de voorkant van een auto zit. Vind het bijvoorbeeld heel jammer dat Polestar bij de PS2 de grille heeft heeft vervangen in een plaat met dezelfde vorm maar dan in de kleur van de rest van de body. Het is duidelijk een nagedachte om het meer op een EV te willen laten lijken ipv een ICE. Dan hebben ze dat een stuk chiquer opgelost in de PS4 met de aflopende motorkap.

[ Voor 6% gewijzigd door Arms2Short op 09-06-2025 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-06 09:32
Laat een auto gewoon op een auto lijken?
De nieuwe neus lijkt m.i. teveel op andere elektrische auto's. Gewoon alles afronden en glad strijken. Dat is toch geen "design" meer...?
Al vond ik de grill die op de oude zat ook wel heel groot en hoog.
Maar dat was iig nog in lijn met de neuzen van de andere skoda modellen...

Er kan blijkbaar geen goed alternatief ontworpen worden op de grootte van de carrosserie van de huidige suv afmetingen die echt mooi is, en toch afwijkt van wat er al is (geweest). daar hebben de meeste fabrikanten volgens mij wel last van bij de ontwerpen van hun elektrische auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ook zitten de koplampen te laag in de nieuwe versie. Ze moeten iets naar beneden schijnen om verblinding van tegenliggers te voorkomen, en dus kunnen ze niet ver genoeg op de weg schijnen om nog goed bruikbaar voor de bestuurder te zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:27
Kodess schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:51:
[...]

Volledig mee eens.
Het eerste dan ;)

Hoe kun je dit nu lelijk vinden? :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSgmdN34jn60aeP9LTIfu3vD-AA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aANV29du6hKg1XcAgqNTvVKz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-06 14:14
AlexTol schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:18:
Hoe kun je dit nu lelijk vinden?
De dag dat Skoda een Superb of Octavia break uitbrengt als EV, stap ik over. Een ID7 met normalere prijzen en een Skoda-babge, count me I'm in!
Niet echt de dag, de leaseperiode nadien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 00:12
AlexTol schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:18:
[...]

Hoe kun je dit nu lelijk vinden? :-)

[Afbeelding]
Ja, ik had ook absoluut die crystal face niet gehoeven, maar nu ik hem heb (want voorraad model) vind ik hem toch wel bruut 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
It's always a matter of personal taste 8)

KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlipModeNL
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:37
wouter74 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:31:
De laatste weken met mijn Skoda Enyaq IV 60 gaan in. Ik heb de melding gekregen dat mijn nieuwe auto klaar gemaakt wordt voor levering. Iets meer dan 4 jaar en bijna 160.000 kilometer verder een kleine terugblik, misschien interessant voor kopers van tweedehands Enyaq’s. Begin ik bij degradatie van de accu. Volgens mij niet of nauwelijks aan de orde. Ik heb nog zowat hetzelfde bereik als toen ie nieuw was. Onlangs nog weer 350 kilometer snelweg gereden op 1 accu lading. En bij aankomst was ie nog niet leeg. 370 km had ie wel gehaald. Ik rij overigens netjes volgens de regels, dus 100 km/u op de snelweg.

Zwakke punten: de laadklep, na verloop van tijd werkt dat pinnetje die de klep naar buiten duwt niet meer. Het binnenwerk is dan kapot. Dit is bij mij in die 4 jaar 3 x vervangen. De projectie van Skoda logo naast de deuren idem. Reeds twee keer zijn de projrctoren vervangen maar na tijdje wordt de logo projectie weer vlekkerig. Ze zouden nu weer moeten vervangen worden maar dat mag de volgende eigenaar doen. Als laatste, de center speaker op het dashboard. Omstreeks 80.000 kilometer begon die te kraken bij het afspelen van muziek en moest de luidspreker vervangen worden. Helaas de laatste dagen begint ie weer te kraken bij het afspelen van muziek. Ik laat het niet meer vervangen, is ook voor de volgende eigenaar. Maar het lijkt erop dat ook dit onderdeel maar van matige kwaliteit is en maar circa 80.000 kilometer / 2 jaar meegaat.

Verder heb ik eigenlijk geen enkel probleem gehad en deed alles het vlekkeloos. Bijzonder vind ik wel dat mijn eerste beurt bij 80.000 kilometer was (ongeveer na 2 jaar) en dat ie zich nog niet gemeld heeft voor de tweede beurt. Dus bijna 160.000 km behoeft 1 onderhoudsbeurt. De lak vind ik na 4 jaar nog van goede kwaliteit. Hij heeft wel wat gebruik sporen uiteraard maar hij ziet er nog heel goed uit. Ook het interieur met een gezin van 5 doorstaat de tijd goed. Eigenlijk nog bijna als nieuw en geen ingezakte stoelen.

Ik heb nooit 1 storing gehad, nooit stil gestaan naast de weg en nooit laad problemen gehad. Wel af en toe bij koud weer dat ie kort melding geeft dat een of ander systeem het niet doet, vermoedelijk vanwege ijs vorming op de sensoren en dan werkt bijvoorbeeld de adaptieve cruisecontrol of verkeersborden herken systeem even niet maar na tijdje verdwijnt die melding weer.

Al bij al een fijne wagen, betrouwbaar (op de zwakke punten hierboven na), comfortabel en groot. Hij heeft werkelijk heel Europa gezien, Spanje, Italië, Croatie, Duitsland, Zwitserland… overal waar we gingen was hij een betrouwbare metgezel 😀. En kon ik overal toch goed en snel laden, soms wel met 120 kw in de zomer.

En nu wachten op mijn volgende EV. 😀 Hopelijk doet ie het net zo goed!
Leuk idee om wat ervaringen te delen! Ook hier gaat mn Enyaq 80 er na 4 jaar en bijna 120k km eruit. Heel tevreden mee: stille en comfortabele auto die ook heel ruim is voor een gezin met 3 kinderen. We zijn er overal mee naartoe geweest in Europa. Ook hier maar 1 onderhoudsbeurt gehad in 4 jaar tijd.

Paar dingen herken ik zeker:

- ik schat mijn SoH op 90%. Heb relatief vaak moeten laden tot 100% vanwege lange afstanden op 1 dag. Dat houdt dus wel een bepaalde degradatie in.

- projectie logo is ook hier stuk. Dus voor een 2e hands koper echt iets om op te letten.

- ook het klepje (pinnetje) van de laadopening is hier een keer vervangen

- slijtage aan het ‘chroom’ op het stuur. Ik heb een tweespaaks stuur en heb hem vaak onderaan losjes vast. Het chroom is er wel af. Verder nauwelijks slijtage aan stoelen of interieur

- mijn portiersloten zijn (op 1 na) allemaal vervangen ivm een defect (storing aan elektrische kinderbeveiging bleek een hardnekkige. Moest hier 3x voor terug)

Ik zou 2e hands kopers een sportline aanraden of een interieur met (eco)Suite bekleding. Dan heb je net wat leuker interieur dan bij de standaard uitvoering. Maar dat is persoonlijk natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
FlipModeNL schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:32:
[...]

Leuk idee om wat ervaringen te delen! Ook hier gaat mn Enyaq 80 er na 4 jaar en bijna 120k km eruit. Heel tevreden mee: stille en comfortabele auto die ook heel ruim is voor een gezin met 3 kinderen. We zijn er overal mee naartoe geweest in Europa. Ook hier maar 1 onderhoudsbeurt gehad in 4 jaar tijd.

Paar dingen herken ik zeker:

- ik schat mijn SoH op 90%. Heb relatief vaak moeten laden tot 100% vanwege lange afstanden op 1 dag. Dat houdt dus wel een bepaalde degradatie in.

- projectie logo is ook hier stuk. Dus voor een 2e hands koper echt iets om op te letten.

- ook het klepje (pinnetje) van de laadopening is hier een keer vervangen

- slijtage aan het ‘chroom’ op het stuur. Ik heb een tweespaaks stuur en heb hem vaak onderaan losjes vast. Het chroom is er wel af. Verder nauwelijks slijtage aan stoelen of interieur

- mijn portiersloten zijn (op 1 na) allemaal vervangen ivm een defect (storing aan elektrische kinderbeveiging bleek een hardnekkige. Moest hier 3x voor terug)

Ik zou 2e hands kopers een sportline aanraden of een interieur met (eco)Suite bekleding. Dan heb je net wat leuker interieur dan bij de standaard uitvoering. Maar dat is persoonlijk natuurlijk :)
Ik ben ook bezig in mijn 4e jaar (en ruim 100.000km) en kan jouw ervaringen bevestigen. Alleen de portiersloten heb ik nooit issues mee gehad. Inmiddels 2 keer wel het projectielampje/spots laten vervangen en tankklepslot 1 keer. Daarnaast om de 6 maanden nieuwe ruitenwissers….wat een prut zetten ze erop. Ik laad altijd tot 100% (thuislader) en kan tot op heden weinig accu degradatie ontdekken. Tot slot vind ik de Loft bekleding (de standaard) wel erg besmettelijk….erg snel vies en met name op de achterbank hebben de kids er iets moois van gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:59
elektriekert schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:32:
[...]

Ja, ik had ook absoluut die crystal face niet gehoeven, maar nu ik hem heb (want voorraad model) vind ik hem toch wel bruut 8)
Ik heb sinds kort een founders edition, waar deze grill ook op zit. In het verleden dacht ik ook dat dat een beetje too much was. Deed mij een beetje aan van die hip hoppers denken met een diamanten grill in hun mond, maar in het echt valt het me nu toch wel mee. En als je in de auto zit, zie je het toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-06 09:05

JHe

Sinds een week heb ik het probleem dat onze Enyaq niet meer communiceert met de app. Op het infotainment systeem bovenin staat wel dat er LTE verbinding is, maar als ik de user profiles probeer te synchroniseren dan gebeurt er niets en in de app blijft het bolletje rood met de status "no connection".
Ik heb van het weekend zekering 19 eruit gehaald en er daarna weer in gedaan. De auto kwam toen even online, maar sindsdien niet meer. Zekering 19 daarna nog een keer geprobeerd, maar tevergeefs. Gisteren las ik ook dat zekering 30 ook kon helpen, maar dat werkte ook niet.
Iemand anders nog wat tips? Enyaq draait tevens op V3.0 software.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:46
Iedereen die maar klaagt over die puddle lights.. ik ben na 2 jaar eindelijk happy met hoe ze werken: de af-fabriek projectie met dat gare logo erin werkt totaal niet waarvoor het is bedoelt: het verlichten van de grond om te zien waar je staat. Nu na 2 jaar is dit logo weggesmolten (?) en heb ik eindelijk een mooi egaal verlicht vlak om te zien waar ik sta. Oprechte vraag aan iedereen dit die laat vervangen: waarom zou je dat nutteloze logo willen projecteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-6Jh5iG4cmZtJy9UqblvF7HgOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tciWWqtPc1uLWNo67vh97D19.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:55
matk89 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:41:
Oprechte vraag aan iedereen dit die laat vervangen: waarom zou je dat nutteloze logo willen projecteren?
Omdat deze misvormde kotsvlek er niet uitziet? Maar ieder zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@JHe Even schudden met de app, en het probleem melden?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• SparksNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:42
Vorige week opgehaald. De Enyaq Coupé Sportline in de kleur Graphite Grey. Beetje karige parkeerplaats om foto's te maken maar het gaat uiteindelijk om de auto :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FebJn5jCh06sFRxHFTwZApB3UJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yjilb3rkYpo8fclNGZtMc14Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwM09ZlBEwu32G5IV0kOpyEpb3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HclU18FFvpujZSis16vkSku.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOg5NkfgAqcyVmh2_SRiJR7mhE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b4x5B1LBGLutQvihcSGBzWNA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uarTGRZish_TPgEtfYlI-S9moKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzji9C0tLj8eHVcwJgpTazTn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZE4Ugl0xG6FuzKmAPJt6t8_uf5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbbcLwOQe9q1uFlgWYgKy9jM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
SparksNL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:34:
Vorige week opgehaald. De Enyaq Coupé Sportline in de kleur Graphite Grey. Beetje karige parkeerplaats om foto's te maken maar het gaat uiteindelijk om de auto :*)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Mooie auto (al blijf ik de oude gril mooier vinden). Wat me opvalt is dat de sportline badges niet meer op de zijkant zitten maar alleen op de klep achter. Dat vind ik ook geen vooruitgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirtybolle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:41
SparksNL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:34:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Proficiat, veel veilige kilometers! De coupe versie blijft zo'n mooie wagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doumisco
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:18
Hallo allemaal,

Dit weekend staat voor ons een bezichtiging bij. een Enyaq IV 80 uit 2021 op de planning. Nu rijd ik zelf een Skoda Scala First edition, na 4 zeer tevreden jaren met voor mij de eerste Skoda (na altijd Volkswagen te hebben gereden) trekt de Enyaq mij met het idee naar de elektrische transitie.

Het is mooi om al veel gebruikers ervaringen te lezen! Hebben jullie nog specifieke tips om op te letten tijdens een proefrit. Ik heb nog geen SoH rapport gezien van de auto, maar ik bezichtig hem bij een VAG-dealer dus dat moet wel goed komen.

Verder heb ik al opgemerkt dat er een verschil is in de ACC & Travel assist.

Ik hoor graag of jullie nog aandachtspunten zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Doumisco schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:37:

Ja, de ongeschreven huisregel dat je het beste eerst even in een topic kunt zoeken. Deze vraag komt met regelmaat voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Doumisco Als ik bovenstaande ervaringen lees, zijn het altijd wat dezelfde terugkerende (niet spannende) dingen. Hier dezelfde ervaring namelijk.

De puddle lights die onderin de buitenspiegels zitten vervormen regelmatig. Ook bij mij al eens gebeurd, vervangen, maar nu weer terug... Het sluitmechanisme van de laadklep kan kapot gaan. Bij mij toevallig nog nooit aan de hand geweest, maar mogelijk omdat ie onder een carport staat.

Verder op af en toe wat vage storingsmeldingen (waarbij meestal niets aan de hand is) na, is de Enyaq eigenlijk een behoorlijk probleemloze auto... :)

Dus ja. Wat controleer je dan. De standaard dingen zoals slijtage aan bekleding, stuurwiel. Krassen in de lak, op de wielen. Bandenprofiel even meenemen. Dat soort dingen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:49
Hier even een vraag van een niet Skoda rijder. Ik rijd zelf in een BMW i3, maar een vriend van mij heeft een Enyaq die hij meestal thuis oplaadt met een 11 kW lader.

We willen graag dat hij een groter deel van zijn opgewekte zonnestroom zelf direct verbruikt. Dat kan ook want hij werkt vaak thuis en de auto is dus vaak op momenten van veel zon ook wel thuis.

Echter het max. vermogen van zijn PV-installatie is ca 3,5 kW. Dus voor het laden trekt hij (zelfs bij volle zon) nog relatief veel uit het net en vaak gaat er dus op andere momenten overtollige PV-stroom naar het net.
Natuurlijk kun je een (vrij dure) lader kopen die zelf de laadstroom regelt afhankelijk van het PV-overschot.
Ik doe dat zelf ook met een SMA EV-charger. Die schakelt zelfs nog heen en weer tussen één en drie fasen.
We zoeken bij hem echter naar een goedkopere oplossing.

Een schakelaar in de laadkabel, waarmee geschakeld kan worden tussen 1 en 3 fasen is natuurlijk al een eerste stap. Normaal kun je dan laden op ca 3,7 kW en als het nodig is kun je naar 3 fasen/11 kW.
Maar die 3,7 kW vinden we ook nog een beetje hoog. Een groot deel van het jaar levert de PV-installatie dat ook niet.

We kunnen dus naar een 230V Granny charger gaan voor dagelijks laden en als het een keer nodig is, gewoon laden met de huidige 3 fasen 11 kW.
Maar ook een Granny charger is vaak nog 2,3 kW of meer.

Op het display in de Enyaq zien we dat je AC-laadstroombeperking kunt inschakelen. Dat zou een optie kunnen zijn, maar we kunnen nergens vinden naar welk laadvermogen hij dan terug kan.
Wie weet wat het laadvermogen is op 1 fase AC laden bij ingestelde AC-laadstroom beperking?

En zijn er eventueel nog andere mogelijkheden om de laadstroom te beperken? Is er bijv een Granny charger die je op 6A kunt instellen?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Zwerius Gooi het in de zoekmachine, ja er zijn Granny's die je kunt instellen van 6 tot 16A. Dat is de goedkoopste optie. Anders ga je naar geregelde laders die inderdaad een stuk duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:46
Zwerius schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:47:
Hier even een vraag van een niet Skoda rijder. Ik rijd zelf in een BMW i3, maar een vriend van mij heeft een Enyaq die hij meestal thuis oplaadt met een 11 kW lader.

We willen graag dat hij een groter deel van zijn opgewekte zonnestroom zelf direct verbruikt. Dat kan ook want hij werkt vaak thuis en de auto is dus vaak op momenten van veel zon ook wel thuis.

Echter het max. vermogen van zijn PV-installatie is ca 3,5 kW. Dus voor het laden trekt hij (zelfs bij volle zon) nog relatief veel uit het net en vaak gaat er dus op andere momenten overtollige PV-stroom naar het net.
Natuurlijk kun je een (vrij dure) lader kopen die zelf de laadstroom regelt afhankelijk van het PV-overschot.
Ik doe dat zelf ook met een SMA EV-charger. Die schakelt zelfs nog heen en weer tussen één en drie fasen.
We zoeken bij hem echter naar een goedkopere oplossing.

Een schakelaar in de laadkabel, waarmee geschakeld kan worden tussen 1 en 3 fasen is natuurlijk al een eerste stap. Normaal kun je dan laden op ca 3,7 kW en als het nodig is kun je naar 3 fasen/11 kW.
Maar die 3,7 kW vinden we ook nog een beetje hoog. Een groot deel van het jaar levert de PV-installatie dat ook niet.

We kunnen dus naar een 230V Granny charger gaan voor dagelijks laden en als het een keer nodig is, gewoon laden met de huidige 3 fasen 11 kW.
Maar ook een Granny charger is vaak nog 2,3 kW of meer.

Op het display in de Enyaq zien we dat je AC-laadstroombeperking kunt inschakelen. Dat zou een optie kunnen zijn, maar we kunnen nergens vinden naar welk laadvermogen hij dan terug kan.
Wie weet wat het laadvermogen is op 1 fase AC laden bij ingestelde AC-laadstroom beperking?

En zijn er eventueel nog andere mogelijkheden om de laadstroom te beperken? Is er bijv een Granny charger die je op 6A kunt instellen?
De laadstroombeperking halveert het hier ongeveer van 11 naar 6 kW, geen idee wat er op 1 fase dan gebeurt. Hier staat hij ook permanent op deze modus om zonnestroom te maximaliseren. Terugwisselen naar max is makkelijk af hoc in de app of home assistant te fixen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
Kodess schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:49:
[...]

Klinkt alsof de stoel niet meer goed klemt om de pin heen.
Gebruik dagelijks meerdere isofixen en geen last van.
Kan ze wel verschuiven (gelukkig want dat is nodig) maar ze itten niet los.
Dat kan ook hoor. Hiervoor had ik een model 3 en daar zit de isofix diep in de stoel en dat stabiliseert ook best dan. Wellicht is de stoel houder wat gaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:59

Lees idd het forum een beetje door, maar laat je niet ontmoedigen, omdat hier logischerwijs veel issues langskomen.
Vraag idd om de SoH van de auto. Ik weet niet of ze die bij VAG-dealers standaard geven. Verder zou je in het menu de software versie kunnen controleren en de geschiedenis van de issues die verholpen zijn. Veelvoorkomend zijn de laadklep die niet meer open gaat. Ik heb dat 2 keer gehad met mijn vorige Enyaq 60 Sportline. In mijn huidige 80 gelukkig nog niet, maar die heb ik nog maar een paar weken.
Minder belangrijk is het probleem van de gesmolten Škoda logo in de puddle lights, maar die zie je alleen in het donker.
Ik blijf het een top auto vinden. Veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:56
Zwerius schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:47:
Voor zover mijn ervaringen: die knop aanzetten gaat de snelheid van de paal halveren.
Geeft de paal door dat hij 11kW kan leveren, dan is het 5.5
Mijn thuispaal staat momenteel standaard op max 16A (3.7kW), zet ik de toggle aan, dan krijg ik de helft 8A (1.8kW). Als ik ze op volle snelheid had staan, monofasig 32A (7.4kW), kon ik halveren naar 3.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Hakki schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:31:
[...]

Voor zover mijn ervaringen: die knop aanzetten gaat de snelheid van de paal halveren.
Geeft de paal door dat hij 11kW kan leveren, dan is het 5.5
Mijn thuispaal staat momenteel standaard op max 16A (3.7kW), zet ik de toggle aan, dan krijg ik de helft 8A (1.8kW). Als ik ze op volle snelheid had staan, monofasig 32A (7.4kW), kon ik halveren naar 3.7
Kan het kloppen dat de mogelijkkheid om laadsnelheid te beperken uit de app sls functie is gehaald? Eerder kon ik dit via app aanzetten en ging het naar ca 5kw…nu zie ik deze functie niet meer in de app.

[ Voor 3% gewijzigd door Maat28 op 12-06-2025 20:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:11
Maat28 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:35:
[...]

Kan het kloppen dat de mogelijkkheid om laadsnelheid te beperken uit de app sls functie is gehaald? Eerder kon ik dit via app aanzetten en ging het naar ca 5kw…nu zie ik deze functie niet meer in de app.
Zit bij ons nog in de app: Accu bereik (hoofdscherm) -> 3 dots -> Stroombegrenzing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
roofburner schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:51:
[...]

Zit bij ons nog in de app: Accu bereik (hoofdscherm) -> 3 dots -> Stroombegrenzing
Ahhh die drie puntjes….nooit opgevallen. Dank👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:27
Hallo allemaal,

Dit weekend staat voor ons een bezichtiging bij. een Enyaq IV 80 uit 2021 op de planning. Nu rijd ik zelf een Skoda Scala First edition, na 4 zeer tevreden jaren met voor mij de eerste Skoda (na altijd Volkswagen te hebben gereden) trekt de Enyaq mij met het idee naar de elektrische transitie.

Het is mooi om al veel gebruikers ervaringen te lezen! Hebben jullie nog specifieke tips om op te letten tijdens een proefrit. Ik heb nog geen SoH rapport gezien van de auto, maar ik bezichtig hem bij een VAG-dealer dus dat moet wel goed komen.

Verder heb ik al opgemerkt dat er een verschil is in de ACC & Travel assist.

En check ook even of die de laatste software heeft. Voor een 2021 is dat software 3.7. Zelf ook een Enyaq met 3.7 en voor mij in gebruik en verbruik wel een verbetering t.o.v. 3.0. En soms wil een software update niet altijd soepel gaan, dus het zou mooi zijn als ze hem met 3.7 afleveren.
Pagina: 1 ... 78 79 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.