JustTrying schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:19:
[...]
Ik ben een beetje bang dat wanneer ik nu weer inteken voor 4/5 jaar, dat de auto al heel snel achterloopt op de (Chinese) concurrentie. Qua binnenruimte, materialen en opties is de auto verder prima nu. Vind het ook wat jammer dat ik dan weer 4 jaar naar precies hetzelfde dashboard kijk. Ben dus aan het hopen op wellicht toch wat meer laadsnelheid met de accu die in de RS zit, en wellicht toch net die 40-50 km meer bereik ten opzichte van de Enyaq nu.
Hoe goed doet de concurrentie het dan? Tot nu toe zijn er in tegenstelling tot marketing filmpjes en brochures altijd *iets* aan de hand met de prijsvechters. Meestal:
- Hoog verbruik, dus kWhs zijn minder waard, je hebt meer nodig dan bij een zuinig model
- Slechte snellaadeigenschap, Bjørn Nyland heeft regelmatig issues met BYD batterijen en temperatuurverschil tussen cellen in de pack is veel hoger (10-15C) dan bij VW MEB, Tesla, etc met betere koeling.
- Ze zijn vaak supersized, vaak tegen de 5 meter aan. Okay, Skoda is ook niet klein, maar BYD / Xpeng aanbod aan compacte autos vallen tegen, of ze zijn gewoon te duur.
Er is wel 1 grote plus
- Ze zijn zeer rijk uitgerust en interieur is vaak van zeer hoge kwaliteit. Luxe, itt plastic fantastic bij veel modellen. Bij Skoda schiet de prijs omhoog als je meer vinkjes zet, oh doe maar elektrisch verstelbare stoelen, betere speakers, 360 camera, HUD, wacht hoeveel kost het nu?!
Er is overigens iets bizar aan de hand in EV-land; Nissan stunt nu heel hard met 14k korting op de full option long range Ariya, gaat weg voor 43k rijklaar. Hyundai heeft de Ioniq 5 N Line business, ook dikke korting op opties. Skoda doet even niks. VW heeft de ID.5 / 7 in de uitverkoop.
Ik denk dat iedereen zijn prijzen gaat resetten naar 10k lager wat wel ouch is voor bestaande eigenaren, je zou maar een 60k Ariya Evolve hebben, de Advantage Plus 91 kWh die maar iets minder opties heeft gaat opeens voor ~45k nieuw, dat is flink afschrijven.