Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrVl
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-09 16:50
Solarman schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:01:
[...]

theoretisch zal dit aardig kloppen, maar praktisch niet natuurlijk.
Je zal werkelijk nooit eenzelfde gemiddelde halen van welke rijsnelheid dan ook.
De verhoging van de rijsnelheid zal geen gelijke lineaire gemiddelde snelheid opleveren.
De gemiddelde snelheid zal in de praktijk veel minder verschillend zijn dan het verschil in onderlinge rijsnelheden.
Klopt. Als ik op een redelijk drukke snelweg gepasseerd word door een snelheidsduivel die ver boven de vmax rijdt, dan zie ik die vaak binnen een paar minuten weer naast me terug in het volgende treintje :)

Overigens wilde ik er bij mijn eerdere uitspraak "weinig zoden aan de dijk zetten" ook bewust geen natuurkundige exercitie van maken. Anders had ik het anders geformuleerd en zou ik termen als "significant" gebruiken, met als risico dat mijn onvoldoende onderzochte uitspraak 'ge-debunked' wordt ;) Mijn iv80 laadt behoorlijk snel op en aan de snellader zal ik vast sneller kunnen laden dan dat ik extra verbruik op hogere snelheid. Maar het verschil is idd mogelijk 30-60 minuten extra op een (vakantie)rit (met gezin aan boord), die al snel zo'n 8 uur bedraagt. Rustiger rijden zorgt voor een lagere hartslag voor alle inzittenden (zie ik op mijn Garmin) en is dus gezonder. Tel daarbij op minder kans op een ongeluk (veiligheid gezin) en minder accuslijtage (minder snellaadcycli nodig). Dan neem ik die extra tijd voor lief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:18

rammes

koekebakker 1e klas

JustTrying schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:42:
Weet iemand of de RS versie al ergens te bezichtigen is?
En zijn er ook tweakers die na 4 jaar Enyaq nog een keer een Enyaq gaan leasen? En zo ja waarom? Heb nu vier jaar een Enyaq sportline 80 gereden en ben wel toe aan iets nieuws :)

De Enyaq is nog altijd erg aantrekkelijk in de lease (ten opzichte van een polestar 4 of audi a6/q6) en heeft meer ruimte op de achterbank en meer ruimte onder de achterklep. Deze versie van de Enyaq is wat luxer te configureren, heeft eindelijk een fatsoenlijk groot panoramadak, en de RS versie heeft ook best leuk wat PK's ten opzichte van de sportline 80 die ik nu rijd. Enige wat jammer is dat er geen verbetering is qua laadsnelheid en bereik.
Ik sta op het punt de vervangen (lease) voor een nieuwe Enyaq, kosten technisch en een aatal features zoals schuif kanteldak, kom ik tot de conclusie dat er niet veel andere keus is (het moet in mijn leasebudget passen)

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVl
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-09 16:50
rammes schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:40:
[...]

Ik sta op het punt de vervangen (lease) voor een nieuwe Enyaq, kosten technisch en een aatal features zoals schuif kanteldak, kom ik tot de conclusie dat er niet veel andere keus is (het moet in mijn leasebudget passen)
Voor de gein heb ik de RS en Audi Q4 E-Tron S-Edition 45 Quattro gelijkwaardig geconfigureerd. Resultaat is een RS op EUR 65k en Q4 op EUR 69,5k. Dat ontloopt elkaar echt niet veel dan. Als ik geld wilde neersmijten voor een full options top model, dan zou ik de Audi zeker even bekijken en ook de historische afschrijving van beide modellen naast elkaar leggen.

Overigens ben ik wss in de minderheid, in dat ik liever geen panoramadak heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:00
MrVl schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:59:
[...]

Voor de gein heb ik de RS en Audi Q4 E-Tron S-Edition 45 Quattro gelijkwaardig geconfigureerd. Resultaat is een RS op EUR 65k en Q4 op EUR 69,5k. Dat ontloopt elkaar echt niet veel dan. Als ik geld wilde neersmijten voor een full options top model, dan zou ik de Audi zeker even bekijken en ook de historische afschrijving van beide modellen naast elkaar leggen.

Overigens ben ik wss in de minderheid, in dat ik liever geen panoramadak heb.
Toch een beetje lastig vergelijken, De RS heeft iets meer vermogen en is qua uitrusting iets beter voorzien.
De Sportline Enyaq past beter qua vermogen maar mist de 4wd. Maar is wel een stukje gunstiger.
Het "reële" verschil tussen een Q4 en een Enyaq is wat meer dan de 4,5k.

Ik heb onlangs een Elroq sportline besteld met alles erop en eraan. (met inruil van mijn advanced edition Q4) Het verschil met met een qua opties bijna gelijkwaardige Q4 was bijna 16k !! Trek daar de Q4 4wd kosten er vanaf zit je nog boven de 12k.
Wat lever ik in t.o.v. de Q4: Minder bagageruimte, looks (vind de Q4 nog steeds iets mooier), en sommige afwerking details. Zijn die 12k waard? Nee!
Als ik een Enyaq had gekozen zat ik op een kleiner verschil maar nog steeds significant. En meer bagageruimte.

De historische afschrijving is bij de Q4 net zo hoog, zo niet hoger dan de Enyaq,
De keuze voor mij was snel gemaakt. (Wel even de afschrijving slikken en doorgaan)
Het aankoop verschil ga je later niet compenseren.

[ Voor 9% gewijzigd door deboss65 op 28-05-2025 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
En zijn er ook tweakers die na 4 jaar Enyaq nog een keer een Enyaq gaan leasen? En zo ja waarom? Heb nu vier jaar een Enyaq sportline 80 gereden en ben wel toe aan iets nieuws :)

De Enyaq is nog altijd erg aantrekkelijk in de lease (ten opzichte van een polestar 4 of audi a6/q6) en heeft meer ruimte op de achterbank en meer ruimte onder de achterklep. Deze versie van de Enyaq is wat luxer te configureren, heeft eindelijk een fatsoenlijk groot panoramadak, en de RS versie heeft ook best leuk wat PK's ten opzichte van de sportline 80 die ik nu rijd. Enige wat jammer is dat er geen verbetering is qua laadsnelheid en bereik.
Ik heb precies diezelfde vraag/redenering maar dan vanuit de Volvo XC40 (nu EX40). Er is daar na 5 jaar niet veel aan gewijzigd, en om dan nog eens 4 of 5 jaar te doen voelt niet helemaal lekker. Ondanks dat ik er 5 jaar lang (en nog steeds) heel veel plezier aan heb beleefd. Dat doet mij nu juist naar de Enyaq kijken. Die is qua interieur wat fraaier afgewerkt en heeft wat meer technische opties beschikbaar.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:38
Montalbano schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:01:
[...]

Ik heb precies diezelfde vraag/redenering maar dan vanuit de Volvo XC40 (nu EX40). Er is daar na 5 jaar niet veel aan gewijzigd, en om dan nog eens 4 of 5 jaar te doen voelt niet helemaal lekker. Ondanks dat ik er 5 jaar lang (en nog steeds) heel veel plezier aan heb beleefd. Dat doet mij nu juist naar de Enyaq kijken. Die is qua interieur wat fraaier afgewerkt en heeft wat meer technische opties beschikbaar.
Ik ben een beetje bang dat wanneer ik nu weer inteken voor 4/5 jaar, dat de auto al heel snel achterloopt op de (Chinese) concurrentie. Qua binnenruimte, materialen en opties is de auto verder prima nu. Vind het ook wat jammer dat ik dan weer 4 jaar naar precies hetzelfde dashboard kijk. Ben dus aan het hopen op wellicht toch wat meer laadsnelheid met de accu die in de RS zit, en wellicht toch net die 40-50 km meer bereik ten opzichte van de Enyaq nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 12:20

Ik kom hier ook niet uit. Heb hem dan niet geleased maar gekocht. Afgezien van een paar zaken kom ik gewoon niet op een beter alternatief uit dan bijvoorbeeld een Model Y. Waarvan ik de nieuwe helemaal lelijk vind. A6/Q6 naar gekeken maar mij te duur, I5 touring zelfde verhaal, ID7 vind ik niet mooi. Zeekr 001, misschien....

Moet overigens zeggen dat ik ook niet weg ben van de nieuwe Enyaq neus. Dus als iemand nog ergens een 85 Sportline optie alles met ME4/5+ heeft staan met niet al teveel kilometers... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Boeie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:31:
[...]
Ik kom hier ook niet uit. Heb hem dan niet geleased maar gekocht. Afgezien van een paar zaken kom ik gewoon niet op een beter alternatief uit dan bijvoorbeeld een Model Y. Waarvan ik de nieuwe helemaal lelijk vind. A6/Q6 naar gekeken maar mij te duur, I5 touring zelfde verhaal, ID7 vind ik niet mooi. Zeekr 001, misschien....

Moet overigens zeggen dat ik ook niet weg ben van de nieuwe Enyaq neus. Dus als iemand nog ergens een 85 Sportline optie alles met ME4/5+ heeft staan met niet al teveel kilometers... :+
Smaken verschillen...de nieuwe neus maakt hem net terug een stukje moderner ogen. Die grote snor van het pre-facelift model begon wel wat oud en klassiek te ogen. Wat mij betreft had men de kont en achterlichten ook nog een update mogen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:05
JustTrying schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:19:
[...]

Ik ben een beetje bang dat wanneer ik nu weer inteken voor 4/5 jaar, dat de auto al heel snel achterloopt op de (Chinese) concurrentie. Qua binnenruimte, materialen en opties is de auto verder prima nu. Vind het ook wat jammer dat ik dan weer 4 jaar naar precies hetzelfde dashboard kijk. Ben dus aan het hopen op wellicht toch wat meer laadsnelheid met de accu die in de RS zit, en wellicht toch net die 40-50 km meer bereik ten opzichte van de Enyaq nu.
Hoe goed doet de concurrentie het dan? Tot nu toe zijn er in tegenstelling tot marketing filmpjes en brochures altijd *iets* aan de hand met de prijsvechters. Meestal:

- Hoog verbruik, dus kWhs zijn minder waard, je hebt meer nodig dan bij een zuinig model
- Slechte snellaadeigenschap, Bjørn Nyland heeft regelmatig issues met BYD batterijen en temperatuurverschil tussen cellen in de pack is veel hoger (10-15C) dan bij VW MEB, Tesla, etc met betere koeling.
- Ze zijn vaak supersized, vaak tegen de 5 meter aan. Okay, Skoda is ook niet klein, maar BYD / Xpeng aanbod aan compacte autos vallen tegen, of ze zijn gewoon te duur.

Er is wel 1 grote plus

- Ze zijn zeer rijk uitgerust en interieur is vaak van zeer hoge kwaliteit. Luxe, itt plastic fantastic bij veel modellen. Bij Skoda schiet de prijs omhoog als je meer vinkjes zet, oh doe maar elektrisch verstelbare stoelen, betere speakers, 360 camera, HUD, wacht hoeveel kost het nu?!

Er is overigens iets bizar aan de hand in EV-land; Nissan stunt nu heel hard met 14k korting op de full option long range Ariya, gaat weg voor 43k rijklaar. Hyundai heeft de Ioniq 5 N Line business, ook dikke korting op opties. Skoda doet even niks. VW heeft de ID.5 / 7 in de uitverkoop.

Ik denk dat iedereen zijn prijzen gaat resetten naar 10k lager wat wel ouch is voor bestaande eigenaren, je zou maar een 60k Ariya Evolve hebben, de Advantage Plus 91 kWh die maar iets minder opties heeft gaat opeens voor ~45k nieuw, dat is flink afschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustTrying
Boeie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:31:
[...]

Precies hetzelfde, ook de neus vind ik niet per se een positieve vernieuwing. Intussen aan het kijken naar een Zeekr 7x (maar ik lees veel kinderziektes bij de eerste bezitters hier op tweakers), en wellicht voor eind juni nog de introductie van de Zeekr 7GT. Audi niet premium genoeg voor de 70-80K, BMW i5 te duur en ook niet per se mooi voor die 70k. Smart #5 vind mn vrouw net een Fiat Multipla dus dat gaat em ook niet worden. De Alpine A390 wellicht, weet niet of die dit jaar nog op kenteken te zetten is en wat je dan krijgt voor 65k. Xpeng G9 is een behoorlijk groot apparaat, nieuwe P7 is mooi/gewaagd, maar zal ook 2026 worden. Avatr zegt dit jaar nog op de markt te komen maar dat zeggen ook al veel te lang. Nio ET5T is ook te duur voor het geld, heeft lage laadsnelheid en te weinig wisselstations in Europa. mja.. wat dan ? :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik hou zoveel mogelijk geld in de EU. En daarmee blijft de handels balans wat beter. En de werkgelegenheid.
Individueel kan het soms een overweging zijn om over de grens te kopen. Voor NL en de hele EU is het beter dat zo min mogelijk te doen. Als je je het kunt veroorloven help je dus ook NL en de EU.
Ben ik blij dat de Enyaq op het moment dat ik hem kocht de enige elektrische "station" was. En nog steeds.

edit: op de ID.7 na. Minstens zo duur. En ik vind hem veel minder dan mijn Enyaq IV 80.

Mag het weer over de Enyaq gaan hier?

[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 29-05-2025 11:13 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
onetime schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:37:
Ik hou zoveel mogelijk geld in de EU. En daarmee blijft de handels balans wat beter. En de werkgelegenheid.
Individueel kan het soms een overweging zijn om
Ben ik blij dat de Enyaq op het moment dat ik hem kocht de enige elektrische "station" was. En nog steeds.
*kuch* Volkswagen iD.7 *kuch*

Weinig mis met een Enyaq maar gezien het prijsniveau van de Volkswagen ga ik eind van dit jaar ook de overstap maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Homer-Simpson schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:02:
[...]

@onetime en de A6, i5, Astra, MG5 etc etc om nog maar niet te spreken over diverse SUV’s (segment waar een Enyaq m.i. ook beter in past trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@BGFG Met de Astra heb je gelijk, (ik reed iets van ~20 jaar Astra station, met bijna 1000 km bereik op benzine, maar de EV heeft niet voldoende bereik en was er nog niet toen ik mijn Enyaq kocht) maar de MG5 vind ik echt geen station. Echt te klein. A6 i5 ken ik niet.
Ja de Enyaq is hoog en het wordt een SUV genoemd. Maar het is gewoon een verhoogde station, kijken naar de vorm van de binnenkant. Waar het mij om gaat.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BGFG
  • Nu online
onetime schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:21:
@BGFG Met de Astra heb je gelijk, (ik reed iets van ~20 jaar Astra station, met bijna 1000 km bereik op benzine, maar de EV heeft niet voldoende bereik en was er nog niet toen ik mijn Enyaq kocht) maar de MG5 vind ik echt geen station. Echt te klein. A6 i5 ken ik niet.
Ja de Enyaq is hoog en het wordt een SUV genoemd. Maar het is gewoon een verhoogde station, kijken naar de vorm van de binnenkant. Waar het mij om gaat.
Skoda betitelt hem als SUV, daar zijn default criteria voor. Dat jij dat anders beoordeelt, prima hoor…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
Homer-Simpson schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:02:
[...]

Weinig mis met een Enyaq maar gezien het prijsniveau van de Volkswagen ga ik eind van dit jaar ook de overstap maken.
Daar ben ik 2 minuten naar gaan kijken maar daar vind ik het interieur echt een paar stappen terug ten opzichte van de Enyaq, naast het verschil in kwaliteit ben ik niet gecharmeerd van de achterkant van de auto, kan niet wennen aan de golf in de achterlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
JustTrying schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:41:
[...]

Daar ben ik 2 minuten naar gaan kijken maar daar vind ik het interieur echt een paar stappen terug ten opzichte van de Enyaq, naast het verschil in kwaliteit ben ik niet gecharmeerd van de achterkant van de auto, kan niet wennen aan de golf in de achterlichten.
Smaak is natuurlijk persoonlijk. Ik zie niet hoe het interieur van de iD.7 Tourer kwalitatief een paar stappen terug is ten opzichte van de Enyaq. Ik kom nota bene van een Enyaq met leerpakket af en had weinig op te merken aan het interieur van de iD.7 Tourer.
Welke aspecten van het interieur vond je minder dan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• skoda-rob
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22-09 21:31
Afgelopen week het nieuwe skoda enyaq embleem ontvangen van Kopacek en dit gisteren geplaatst.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lxi4sWqILKenLhpHK1DRh2IZDYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1QgH1IALdR7YmD4nQmQPa9SY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
Homer-Simpson schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:01:
[...]

Smaak is natuurlijk persoonlijk. Ik zie niet hoe het interieur van de iD.7 Tourer kwalitatief een paar stappen terug is ten opzichte van de Enyaq. Ik kom nota bene van een Enyaq met leerpakket af en had weinig op te merken aan het interieur van de iD.7 Tourer.
Welke aspecten van het interieur vond je minder dan?
Dat is zeker zo. De hele ID lijn van VW vind ik erg matig afgewerkt. Veel hard plastic, veel pianolak, en qua design gewoon in feite een leeg dashboad waar een lelijke ipad op is gezet. Wellicht ook persoonlijk, maar naast de slechte materialen vind ik het ook een emotieloos geheel. Een Zeekr 7x bijvoorbeeld kost evenveel en heeft ook gewoon een ipad op een dashboard, maar daar krijg ik net een ander gevoel wanneer ik daar instap.

De sportline Enyaq die ik nu rijd vind ik ook mooier, qua stoelen, qua dashboard, ik ben echt van mening dat je een stap terug doet, maar wellicht heb ik niet in een topuitvoering van de ID7 gezeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:03
JustTrying schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:41:
[...]

Grappig hoe ervaringen en belevingen kunnen verschillen. Ik rij nu een Enyaq met Loft interieur, en vind de ID7 echt een klasse hoger aanvoelen (tijdens de proefrit tenminste). Ben daarbovenop blij dat ik weer voor een station kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 21:42
skoda-rob schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:27:
Afgelopen week het nieuwe skoda enyaq embleem ontvangen van Kopacek en dit gisteren geplaatst.[Afbeelding]
Oei!
Die ziet er wel knap uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:42
Mijne Enyaq facelift heeft precies ook problemen met het juist batterijniveau aan te geven.
Auto geparkeerd met 73% en dan in de lader gestoken. Sprong de SoC naar 69%.
Met de zon geladen tot 96%, toen was er geen voldoende zon meer. Vanmorgen stond hij ineens op 100%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@KweNi Dat accu niveau is niet eenvoudig te bepalen. Primair afhankelijk van de spanning. Maar ook van de temperatuur. En hoeveel herstel / rust tijd de accu heeft gehad na laden (met welke stroom?) en na gebruik. (hoe zwaar belast?)
Die rust tijd geeft de chemicaliën tijd om zich weer gelijkmatig te verdelen. Als er stroom door de accu loopt ontstaat er een gradient in de chemicaliën in de stroom richting. Door die gradient in de verdeling van de chemicaliën kan de accu de maximale capaciteit niet bereiken. Vooral bij koud laden (als de mobiliteit van de chemicaliën laag is, door "stroperigheid") kunnen er lokaal schadelijk hoge concentraties van bepaalde componenten optreden. Bijvoorbeeld dendriet vorming. (Lithium draden die kortsluiting op kunnen leveren.)
Vandaar dat de maximale laadstroom sterk van de temperatuur van de accu afhangt. Bij een te hoge temperatuur kan het oplosmiddel in de accu weer gaan "koken" / verdampen.

[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 31-05-2025 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
@onetime ik laad tot nu toe enkel AC (met zonnestroom en dat varieert van 1,4kW tot 4kW) en de wagen staat in de garage met een constante temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:11
Ik rij nu nog in de Enyaq 60, maar mag/moet ook wat anders. Ik zou graag een groter rijbereik willen, ik heb geen range anxiety, maar iets minder vaak laden (want dat kan ik niet voor de deur) zou wel heel fijn zijn. Maar de Enyaq 85 kan ik alleen in de basis uitvoering bestellen, daardoor valt deze voor mij af. Enals de Hyundai Ioniq 5. De hierboven genoemde Nissan Ariya is wel een hele mooie auto vind ik, van het interieur ben ik erg gecharmeerd, maar vind wel de kofferruimte te klein.

Ik heb momenteel de Ford Capri en Renault Scenic bovenaan mijn lijstje staan. Deze kan ik binnen het (soms onvolgbare) beleid van mijn werkgever wel fijn aankleden. De nieuwe Opel Grandland ook, maar die viel ons tegen tijdens de proefrit.

De Enyaq was/is zeker een fijne auto, maar na 3,5 jaar is mijne nog steeds niet zonder probleempjes en dat staat mij ook wel een beetje tegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 15:24
3,5 jaar in een beetje private lease 60 Sportline gereden, maar door omstandigheden moest/kon ik die weer inleveren.
Problemen in die 3,5 jaar:
- helemaal stilvallen op de snelweg meest linkerbaan in de stromende regen, waarna de gewone accu vervangen is
- tot 2 keer toe dat het motortje van de laadklep het opgaf
Verder heerlijke auto, waar ik als lang mens (2.01m) super in kon zitten, ook op lange stukken.
In mijn zoektocht naar een nieuwe EV, toch weer uitgekomen bij de Enyaq (tesla viel om praktische en politieke redenen sowieso af, en Ionic 5 om zittechnische reden), nu een iets jongere Enyaq Founders Edition in het zwart/koper gekocht. Moet nog even wennen aan de grill, maar verder erg blij mee, mede door de extra opties die deze heeft (panoramadak, 360-camera, easy open laadklep en trekhaak).
Hopelijk blijven mij de issues van de Sportline bespaard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-09 19:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Ce9KEqxiGogZtUesj1vSv3LlBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXboNoez334Sb58i0Ey5R46g.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag even een stuk gereden met de tips van @onetime, tot nu toe een record, meestal is het 20-24 kWh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:27
Autohillenga schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:41:
[Afbeelding]

Vandaag even een stuk gereden met de tips van @onetime, tot nu toe een record, meestal is het 20-24 kWh/100km.
Er is maar plek voor één @onetime in dit topic ;) Overigens haal ik met dit weer sowieso wel goede verbruikscijfers. Zeker als je geen 130 km/u rijdt. Ik geloof niet dat je van 20-24 naar 12,5 kunt gaan door enkel rijstijl (dus gelijke weg- en weersomstandigheden).

[ Voor 8% gewijzigd door cryptapix op 01-06-2025 08:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-09 19:26
Haha dit was ook eenmalig. Kost echt heel veel tijd. Waren vooral 80 en 60 wegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Autohillenga schreef op zondag 1 juni 2025 @ 08:28:
Haha dit was ook eenmalig. Kost echt heel veel tijd. Waren vooral 80 en 60 wegen.
Ik heb net ook een stukje gereden. Gewoon in B stand en vol gas weg bij verkeerslichten. De contra-@onetime manier dus. Vooral 50-70-90 wegen (ja vage maximum-snelheden, ik ben in Polen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c83M1516hpUjx1Mgi5PPkEObBhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tayXbLww7IoYEvXrVmH1FgW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Hier komt-ie dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DS1rthaX5D0mHRkImzUFhs_jnA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZX837w32upVUaU8IjRKrZU4B.png?f=user_large
Afgelopen maandag 26-5, lekker weer, wind mee, goede temperatuur 20°+, files / langzaam rijden op de A4 richting Amsterdam, 19" Hankook Ventus S1 Evo 3, +/- 3,3 bar, alles zat mee, dit is ook mijn record tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:39:
[...] Ik heb net ook een stukje gereden. Gewoon in B stand en vol gas weg bij verkeerslichten. De contra-@onetime manier dus. Vooral 50-70-90 wegen (ja vage maximum-snelheden, ik ben in Polen).
[Afbeelding]
24°, dat helpt ook erg veel. Goed voor de accu, hogere bandenspanning, lagere rolweerstand. En niet te snel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:27
De 24 graden helpt eigenlijk alleen als er geen volle zon op je auto staat of je de airco niet fanatiek gebruikt. Ik merk dat mijn beste cijfers met 17 graden en bewolking zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:11
onetime schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:37:
Ik hou zoveel mogelijk geld in de EU. En daarmee blijft de handels balans wat beter.
Dat is een tricky afweging.
Volvo, is dat nu Belgisch (fabriek in Gent), Zweeds (ooit) of Chinees (HQ)?
BYD, is dat nu Chinees (HQ) of Hongaars (fabriek in aanbouw, gaat leveren aan de EU-markt, zonder invoerheffingen).
En dan hebben we het nog niet gehad over de batterij in alle EV's: de batterij is bijna altijd de duurste component en bijna altijd made-in-China, omdat daar de beste kennis zit (CATL).

@verbruik
Mijn typische rit naar het werk is een combinatie van 30/50/70/100/120 (BE) en tussen januari/februari en nu zit een gigantisch verschil. Toen haalde ik op een enkele rit nooit minder dan 20kWh/100km en nu makkelijk 15kWh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:32
onetime schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:42:
Hier komt-ie dan:
[Afbeelding]
Afgelopen maandag 26-5, lekker weer, wind mee, goede temperatuur 20°+, files / langzaam rijden op de A4 richting Amsterdam, 19" Hankook Ventus S1 Evo 3, +/- 3,3 bar, alles zat mee, dit is ook mijn record tot nu toe.
netjes :)
Is 3.3 bar niet te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
helloitsme schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:00:
[...]

netjes :)
Is 3.3 bar niet te hoog?
Niet voor hypermilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
Ook niet voor normaal gebruik. Ik rijd ook altijd op 3.1 bar. De tijden van 2/2.2 bar zijn voorbij zeker met die grote hoepels van tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ik heb dus bandenspanningssensoren op de ventielen gezet, en tijdens de rit loopt dat zomaar 0,2 á 0,3 bar op. En als de zon schijnt op één kant tijdens de rit, zie ik dat terug met zeker een extra 0,1 bar. Soms 0,2 bar... ik heb altijd wel wat spullen / gewicht in de auto en heb ze dus altijd op de spanning van een volgeladen auto.
Bij een nacht temperatuur van onder de 15° zijn ze ongeveer 3,1bar. Maar dat loopt dus op. En ik verdenk deze goedkope sensoren ook van wat extra onnauwkeurigheid, je hebt natuurlijk altijd de LSD onnauwkeurigheid, maar tel daar wat mij betreft nog maar 0,1 bar bij op.

Ik had eerst 20" op 3,0 bar volgens mijn compressor, maar die is met zijn wijzertje niet simpel af te lezen.
Nu heb ik dus 19" op 3,1 / 3,2 bar die tijdens de rit wat oploopt.
Meestal 3,3bar, ook wel 3,4bar en soms 3,5bar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wQBgHQhkxQE9SZkr6kt322Vsk4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/80nK65eJkuPLFix2qMk2Wndc.jpg?f=user_large

Weet iemand waar het reserve wiel zit? :+ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Over reservewielen gesproken iemand wel eens gedacht on er zelf 1mee te nemen op vakantie?

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@rammes Ja, ik. Maar niet gedaan, al heb ik 2 sets.
Neemt zoveel ruimte in als je hem niet eronder kunt hangen. 25% van de achterbak.
En mijn 20" hebben die anti-lek "stroop" in het loopvlak zitten. Mijn 19" weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCMagic
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14:13
Hallo, ik heb een OBD-eleven module gekregen voor mijn verjaardag. Deels omdat ik het mij erg leuk leek om een "kijkje onder motorkap" te nemen, maar ook om wat kleine dingen te tweaken. Het lijkt me fijn om lane-assist in memory mode te hebben, en de achterlichten altijd aan. Nu lijkt dat prima te kunnen met one-time apps of long coding. Waar ik wel wat onzeker over ben zijn de kleine letters in het eerste bericht van dit topic. Bij het kopje startbeeldscherm staat:
Met OBD11 zou het ook kunnen, maar tot nu toe met neven effect dat er geen OTA updates meer binnen komen.
Is dit nog steeds het geval? Gaat er een soort van checksum over de codes om te bepalen of alles nog pristine is en de auto OTA updates kan ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:35
Ik sta op het punt om de Thule Wingbar edge via Marktplaats te kopen. Kunnen deze zo op de skoda enyaq uit 2022 of is daar nog iets voor nodig? Evt iets wat er normaal nieuw bij zit maar waar ik goed op moet letten bij Marktplaats?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Currry
MCMagic schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:49:

Is dit nog steeds het geval? Gaat er een soort van checksum over de codes om te bepalen of alles nog pristine is en de auto OTA updates kan ontvangen?
Ik heb oa dezelfde aanpassingen laten doen. Als je de software weer locked na de aanpassingen krijg je gewoon updates. Zelfs na een garage bezoek waarbij mijn auto is uitgelezen en het systeem gereset heb ik nog gewoon de aanpassingen. Zeg nooit nooit, maar ben al zeker vier otas verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
crimby schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:51:
Ik sta op het punt om de Thule Wingbar edge via Marktplaats te kopen. Kunnen deze zo op de skoda enyaq uit 2022 of is daar nog iets voor nodig? Evt iets wat er normaal nieuw bij zit maar waar ik goed op moet letten bij Marktplaats?
Vergelijk ze maar met de via Skoda leverbare dakdragers. Let ook op die prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:26:
Ik heb dus bandenspanningssensoren op de ventielen gezet
Wacht een even, er zit standaard dus geen bandenspanningsmeting op? Dus enkel controle via de ABS sensoren? Dat is wel erg gierig voor een auto van deze prijs... Mijn huidige auto heeft het wel en daar is het al wel van pas gekomen om te beoordelen of het een klein of groot lek was.

Op mijn bestelling staat dit:
Tyre Pressure warning Light - Bandenspanningscontrole
Dat klinkt als simpelweg de rotatiesnelheid meten tegenover de andere wielen. Valt me tegen. Dan heb ik liever geen overbodige zaken zoals het logo projecteren op de grond :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Admiral Freebee schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:18:
[...]

Wacht een even, er zit standaard dus geen bandenspanningsmeting op? Dus enkel controle via de ABS sensoren? Dat is wel erg gierig voor een auto van deze prijs... Mijn huidige auto heeft het wel en daar is het al wel van pas gekomen om te beoordelen of het een klein of groot lek was.

[...]

Dat klinkt als simpelweg de rotatiesnelheid meten tegenover de andere wielen. Valt me tegen. Dan heb ik liever geen overbodige zaken zoals het logo projecteren op de grond :P
Je omschrijving klopt precies met wat je krijgt. De simpele versie van TPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
Admiral Freebee schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:18:
[...]

[...]

Dit geldt zo ongeveer voor de hele VAG groep trouwens. :9

Andere vraag. Weet iemand of je kunt zien dat je auto trekhaak voorbereiding heeft? Heb even gezocht in het topic maar ik kan het niet terugvinden. Ja, een uitsparing aan de onderkant vd bumper?

[ Voor 12% gewijzigd door Boeie op 04-06-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Boeie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:23:
[...]

............................................

Andere vraag. Weet iemand of je kunt zien dat je auto trekhaak voorbereiding heeft? Heb even gezocht in het topic maar ik kan het niet terugvinden. Ja, een uitsparing aan de onderkant vd bumper?
Volgens de prijslijst heeft elke uitvoering een trekhaakvoorbereiding.
Zal zich beperken tot een eventuele uitsparing onder in de bumper en een stekkeraansluiting voor de trekhaak bekabeling. (volgens prijslijst facelift)

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
Solarman schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:53:
[...]

Zal zich beperken tot een eventuele uitsparing onder in de bumper en een stekkeraansluiting voor de trekhaak bekabeling. (volgens prijslijst facelift)
Klopt, maar de brochure van April 2022 geeft aan dat het een optie is (code 1D7). Die ik niet heb volgens mijn factuur ;)

Ergens zag/las ik dat je mogelijk toch de stekkers kon zien zitten. Aan de onderkant van de auto zie ik in ieder geval niets qua sparing.

Ik weet dat er bij VAG ook altijd ergens een sticker zit met alle opties. Die heb ik bij mijn auto ook nog niet gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gK3JL5UNEe6Woi2yEFnW45jRzIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEhbNbV8avuSzfUuCZQyBuYR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Boeie op 04-06-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Solarman schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:53:
[...]

Dat is dan nieuw. Toen ik mijn Enyaq coupé kocht, had het “selection” model geen trekhaak voorbereiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Boeie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:28:
[...]

Klopt, maar de brochure van April 2022 geeft aan dat het een optie is (code 1D7). Die ik niet heb volgens mijn factuur ;)

Ergens zag/las ik dat je mogelijk toch de stekkers kon zien zitten. Aan de onderkant van de auto zie ik in ieder geval niets qua sparing.

Ik weet dat er bij VAG ook altijd ergens een sticker zit met alle opties. Die heb ik bij mijn auto ook nog niet gevonden.

[Afbeelding]
Ik heb even snel een foto gemaakt van mijn Enyaq met trekhaakvoorbereiding, maar ik zie geen verschil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oF8_Pmk9lzkI7iBN23IBZoOxH7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WCAqNIzhl0TiaMvzHfgT4bQ.jpg?f=fotoalbum_large

offtopic:
ja ik moet hem wassen, gisteren teruggekomen van een tripje van 2500km

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 04-06-2025 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
@Boeie en @cryptapix ,
Dan vermoed ik dat het alleen de stekkervoorbereiding is.
Die zal dan vermoedelijk bij @Boeie ook niet aanwezig zijn.
(Bij de KIA EV6 zit de stekker links-achter achter het zijpaneel binnenzijde)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Boeie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:28:
[...]

[Afbeelding]
Hier staat wat info over de trekhaakvoorbereiding en onderdelen.
Zo te zien zit het geheel ook aan de linkerzijde achterin, ook achter het binnenpaneel.
Lijkt erop dat er bij trekhaakvoorbereiding dan ook gelijk een regelunit is geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SparksNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:45
Gisteren mijn Enyaq Coupé Sportline in onvangst mogen nemen. Super blij mee! Zoek alleen een fatsoenlijke opbergplek voor de laadkabel. De opbergruimte onderin is net te klein (zitten nog wat andere spullen in).

Waar laten jullie de laadkabel? Ik zit zelf aan een van deze 2 te denken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_N09Iu1Vy_2BPHRzh7e69qJiKBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wDmysJuzoS2gSfatd9IC8A1T.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UitT_0tuyCttZuVponl17n9vBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RBz8DASPmNWdvySQFxVnPXX9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Op uw eerste foto staat links onderaan "cargo", daar past een opgerolde kabel precies in.
Bij het ophalen kreeg ik een bizarvormige doos, waar de kabel inpast en die bizarvormige doos past precies in dat gat daar.
En als je geen ruzie maakt met uw kabel (lees: netjes afrollen en oprollen en niet als een malle er spaghetti of noedels van maken), dan blijft het ook netjes passen.

Ow, je kan ook in dit topic zoeken naar een frunk. Die is niet zo klein, met wat geluk past een laadkabel ook daarin.

[ Voor 13% gewijzigd door Cafe Del Mar op 05-06-2025 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arms2Short
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:43
Die frunk zou ik zelf niet voor kiezen. De motorkap is niet ontworpen voor een frunk dus je moet deze steeds vanuit binnen eerst unlocken voordat je de motorkap kan openen. Lijkt me allemaal veel gedoe.
Ik zou voor dat net gaan onder de hoedenplank. Dan hoef je niet helemaal achterin de kofferbak te hangen om bij die hanger te komen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:55
Een poos geleden heb ik een afspraak gemaakt om mijn audio te laten upgraden.
Hoewel ik het geluid niet heel slecht vond, wilde ik gewoon wat diepere bas, een voller midden en een minder schreeuwend hoog.
Weken geleden had ik een afspraak ingepland bij Car Sound Center in Geldrop, waar ze een kant-en-klare oplossing aanboden.
Gisteren om 9 uur moest de auto daar zijn, dus ik ben om half zeven uit Almere vertrokken — je weet maar nooit met die files.

Aangekomen in Geldrop bleek de hele afspraak (die ik met de eigenaar zelf had gemaakt) niet in de agenda te staan. Er was geen apparatuur, geen personeel, en de eigenaar was onbereikbaar.
Uiteindelijk kon ik onverrichter zake weer 150 km terugrijden, met een opgenomen vrije dag en 3,5 uur in de auto voor Jan Doedel.

Dan verwacht je op zijn minst nog een telefoontje met uitleg, maar zelfs dat bleek te veel gevraagd — ik heb niets meer gehoord.

Dus mocht iemand een audio-upgrade overwegen: ik zou zeggen, kijk vooral nog even verder dan hier.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Philos31 Jammer van die ervaring. Je weet dat er in de instellingen een equalizer zit?
Laag, midden en hoog. Heb ik ook iets bijgesteld. Nu heel tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:55
onetime schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:38:
@Philos31 Jammer van die ervaring. Je weet dat er een in de instellingen een equalizer zit?
Laag, midden en hoog. Heb ik ook iets bijgesteld. Nu heel tevreden mee.
Ja en dat heb ik ingesteld, en het is best oke, maar ik had leiver iets meer gehad.
Ik kom uit een Ioniq met Infinity soundsystem en mijn vrouw een Mini met Harmon audio. Dus ietsjes meer had leuk geweest.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoostSlager
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 14:42
SparksNL schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:52:
Gisteren mijn Enyaq Coupé Sportline in onvangst mogen nemen. Super blij mee! Zoek alleen een fatsoenlijke opbergplek voor de laadkabel. De opbergruimte onderin is net te klein (zitten nog wat andere spullen in).
Ik heb die van mij in de bak zitten dit onder mijn laadgedeelte zit, daar pas die mooi in eigenlijk. Of is dat niet een standaard vak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arms2Short
Zijn er hier mensen die een Enyaq Coupe in Velvet Red hebben?
In de configurator lijkt de lak een beetje mat maar op foto's die ik online kan vinden is ziet het er meer als een reguliere metallic lak. Persoonlijk vind ik die matte look heel gaaf maar als het in het echt tegenvalt zou ik eerder voor wit gaan denk ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kuka
  • Registratie: Februari 2002

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals @Cafe Del Mar al aangaf heb ik hem ook precies op deze plek zitten. Zie onderstaande voorbeeld foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqCT9RHDor4lyGiPvOBMphYTMrM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7IIEw46vr9WISwU1iYJluYI7.jpg?f=user_large
Via https://shop.skoda.be/nl/...7688320e866012/5la087317a Kun je hier meer over lezen.

Xbox Series X "The Tower Of Power" - Skoda Enyaq iV80 Sportline '22 "The Beast"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-10 23:46
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe jullie het volgende zien. Onze kinderopvang heeft recent bij de ingang van hun parkeerterrein een redelijk hoge drempel geplaatst. Als je stapvoets hierop af rijdt dan grijpt de Enyaq soms in als noodstop omdat die denkt dat je een aanrijding gaat krijgen. Heb dit nu al 3x gehad ofzo en ik weiger nu dan ook nog om op het parkeerterrein te parkeren en zet hem op de weg ervoor.

Deze noodstop is dan ook best wel hard en die keren dat ik het meegemaakt heb dacht ik dit kan gewoon niet goed voor de auto zijn. Je schiet dan best wel even in je gordel om het zo maar te zeggen ondanks dat je nog geen 5 km/h rijdt.

Nu wil ik niet zeggen dat het ene aan het andere is gerelateerd, maar ik had een kraak / piep bij het linker voorwiel en nu bleek dit bij de rubber bij de stabilisatorstang te komen. Ik weet niet of het rubber kapot is maar de garage zei net telefonisch dat ze het ingevet hebben. Zou het één met het ander te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Ik had ook 1malig zo'n "noodstop", omdat ik verder achteruit reed en intentioneel de achterkant wat "in" de struiken wilde zetten. De Enyaq dacht er anders over. Ook al is het geen bug, ik kan het maar matig appreciëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
De noodstop is zelf nogal overdreven, en door het gewicht van de auto en het abrupt vol remmen, schommelt hij naar voren of achteren. Dit ook al meerdere malen gehad bij bosjes op een parkeerplaats bij achteruit inparkeren. Overigens helpt het dan om Auto hold uit te zetten (sowieso een sneltoets bij mij), maar dat helpt niet bij rijden denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik rol de kabel gewoon netjes op en stop hem links in dat bakje. Geen hoes/tas/bak nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:32

Ankh

|true

cryptapix schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:27:
[...]

Ik rol de kabel gewoon netjes op en stop hem links in dat bakje. Geen hoes/tas/bak nodig.
Hier hetzelfde. Soms sta ik zo dicht aan de achterkant geparkeerd, dat is tenminste een plek waar ik via de achter-passagiersdeur bij kan.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-10 20:32
Senaxx schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:45:
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe jullie het volgende zien. Onze kinderopvang heeft recent bij de ingang van hun parkeerterrein een redelijk hoge drempel geplaatst. Als je stapvoets hierop af rijdt dan grijpt de Enyaq soms in als noodstop omdat die denkt dat je een aanrijding gaat krijgen. Heb dit nu al 3x gehad ofzo en ik weiger nu dan ook nog om op het parkeerterrein te parkeren en zet hem op de weg ervoor.

Deze noodstop is dan ook best wel hard en die keren dat ik het meegemaakt heb dacht ik dit kan gewoon niet goed voor de auto zijn. Je schiet dan best wel even in je gordel om het zo maar te zeggen ondanks dat je nog geen 5 km/h rijdt.

Nu wil ik niet zeggen dat het ene aan het andere is gerelateerd, maar ik had een kraak / piep bij het linker voorwiel en nu bleek dit bij de rubber bij de stabilisatorstang te komen. Ik weet niet of het rubber kapot is maar de garage zei net telefonisch dat ze het ingevet hebben. Zou het één met het ander te maken kunnen hebben?
Weet je zeker dat het de noodstop is?
Ik heb als ik stapvoets rij, de sensoren piepen omdat er iets dichtbij is, en een klein tikje tegen de rem geef dat hij hem meteen tot stilstand zet omdat hij dus denk dat ik een noodstop probeer uit te voeren.
Als ik niet aan de rem zit kan ik er gewoon tegenaan :9

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MCMagic
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14:13
Currry schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:30:
[...]

Ik heb oa dezelfde aanpassingen laten doen. Als je de software weer locked na de aanpassingen krijg je gewoon updates. Zelfs na een garage bezoek waarbij mijn auto is uitgelezen en het systeem gereset heb ik nog gewoon de aanpassingen. Zeg nooit nooit, maar ben al zeker vier otas verder.
Bedankt voor het delen van je ervaringen. Klinkt goed! Kun je uitleggen wat je bedoelt met de software weer locken? Dat is niet iets wat ik herken van de handleidingen of videos die ik bekeken heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Arms2Short schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:16:
Zijn er hier mensen die een Enyaq Coupe in Velvet Red hebben?
In de configurator lijkt de lak een beetje mat maar op foto's die ik online kan vinden is ziet het er meer als een reguliere metallic lak. Persoonlijk vind ik die matte look heel gaaf maar als het in het echt tegenvalt zou ik eerder voor wit gaan denk ik
Ik heb ‘n rode Enyaq Coupé RS. Het is niet mat, het is metallic zoals je verwacht. Ziet er imho echt heel lekker uit, zeker als die net schoon gemaakt is en de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Ik heb het zelf niet gedaan, ik was er wel bij. Voordat de wijzigingen konden worden gedaan moest de motorkap open en vervolgens werd de software unlocked. Toen hebben we een aantal dingen aangepast; rechts inhalen (voor bij uitvoegstroken en geblokte banen), geheugen voor de lane assist en achterlicht dagrij stand.

Daarna moet je de software weer locken zodat je auto weer veilig is en de garage het niet ziet. Voor het geval ze gaan mouwen over garantie of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Kodess schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:40:
[...]

Weet je zeker dat het de noodstop is?
Ik heb als ik stapvoets rij, de sensoren piepen omdat er iets dichtbij is, en een klein tikje tegen de rem geef dat hij hem meteen tot stilstand zet omdat hij dus denk dat ik een noodstop probeer uit te voeren.
Als ik niet aan de rem zit kan ik er gewoon tegenaan :9
Nou zo ervaar ik het wel en mijn partner ook, die vervloekt de auto erom. Het is als je een klein beetje gas geeft en zo'n 5 km/h rolt. En zodra hij deze drempel ziet (grote geel zwart geblokte drempel (zoiets maar dan hoger) gaat hij meteen vol in de ankers en piept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arms2Short
Apart. Bij mij op het werk hebben we ook zulke drempels op de parkeerplaats maar heb nog niemand daar over horen klagen. Ook de Enyaq rijders niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Senaxx Dat soort drempels heb je ook bij (Corendon Badhoevedorp / Tesla Supercharger).
Ik reed daar vorig jaar heel rustig overheen zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrIezie
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-10 07:04
Senaxx schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:44:
[...]

Nou zo ervaar ik het wel en mijn partner ook, die vervloekt de auto erom. Het is als je een klein beetje gas geeft en zo'n 5 km/h rolt. En zodra hij deze drempel ziet (grote geel zwart geblokte drempel (zoiets maar dan hoger) gaat hij meteen vol in de ankers en piept.
Mijn verloofde heeft veel meer last van de noodrem dan mij. Ik denk dat de oplossing is om zeer voorzichtig en vooral traag, met de voet op de rem dus, achteruit te rijden. Ik rij meestal maar 2à3 km/u , mijn verloofde (zonder voet op de rem) rijdt iets sneller achteruit (zonder voet op de rem).

Assumption is the mother of all F'-ups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 16:31
Senaxx schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:45:

Ik kom net van de garage af met precies dezelfde melding als die jij hebt een kraak bij het linker voorwiel. Ze hebben er naar gekeken en in augustus gaan ze het verhelpen. Bij mij zou er iets vast zitten wat voor het geluid zorgt. Auto gaat er een halve tot hele dag voor naar de garage. Maar ik ervaar niet zoals jouw noodstops bij hoge drempels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Wat toevallig, ik heb ook een kraak linksvoor bij het naar rechts sturen. Volgens een eerste blik van de garage zit er vuil in de veerkoplager. Proberen schoon te spuiten en andere vervangen (40 euro onderdeel, 100 euro arbeid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 21:42
Currry schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:02:
Wat toevallig, ik heb ook een kraak linksvoor bij het naar rechts sturen. Volgens een eerste blik van de garage zit er vuil in de veerkoplager. Proberen schoon te spuiten en andere vervangen (40 euro onderdeel, 100 euro arbeid)
Ik heb bij het stapvoets rijden een krakend/knarsend geluid uit het vooronder. Over een paar weken heb ik een afspraak bij de garage.

Vind dat wel weg snel na 3500km.
Afspraak kon ik pas inplannen voor 6 weken later :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Currry schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:02:
140 euro voor een kraakje man man man

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ik weet niet sinds wanneer, maar mijn dimlicht staat horizontaal / een heel klein beetje omhoog. In plaats van voldoende naar beneden om tegenliggers niet te verblinden. Hij doet wel gewoon de hoogte-scan voor het wegrijden, maar blijft te hoog staan. Iemand anders dat ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:05
Heb ik ook, heel irritant. Ben er nog niet mee naar de garage geweest maar moet ik eigenlijk wel doen. Ben benieuwd of er iemand een oplossing heeft.

Ik heb de matrix verlichting en bij mij gaat ie bij het starten ook even omhoog en omlaag.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wouter74
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:12
De laatste weken met mijn Skoda Enyaq IV 60 gaan in. Ik heb de melding gekregen dat mijn nieuwe auto klaar gemaakt wordt voor levering. Iets meer dan 4 jaar en bijna 160.000 kilometer verder een kleine terugblik, misschien interessant voor kopers van tweedehands Enyaq’s. Begin ik bij degradatie van de accu. Volgens mij niet of nauwelijks aan de orde. Ik heb nog zowat hetzelfde bereik als toen ie nieuw was. Onlangs nog weer 350 kilometer snelweg gereden op 1 accu lading. En bij aankomst was ie nog niet leeg. 370 km had ie wel gehaald. Ik rij overigens netjes volgens de regels, dus 100 km/u op de snelweg.

Zwakke punten: de laadklep, na verloop van tijd werkt dat pinnetje die de klep naar buiten duwt niet meer. Het binnenwerk is dan kapot. Dit is bij mij in die 4 jaar 3 x vervangen. De projectie van Skoda logo naast de deuren idem. Reeds twee keer zijn de projrctoren vervangen maar na tijdje wordt de logo projectie weer vlekkerig. Ze zouden nu weer moeten vervangen worden maar dat mag de volgende eigenaar doen. Als laatste, de center speaker op het dashboard. Omstreeks 80.000 kilometer begon die te kraken bij het afspelen van muziek en moest de luidspreker vervangen worden. Helaas de laatste dagen begint ie weer te kraken bij het afspelen van muziek. Ik laat het niet meer vervangen, is ook voor de volgende eigenaar. Maar het lijkt erop dat ook dit onderdeel maar van matige kwaliteit is en maar circa 80.000 kilometer / 2 jaar meegaat.

Verder heb ik eigenlijk geen enkel probleem gehad en deed alles het vlekkeloos. Bijzonder vind ik wel dat mijn eerste beurt bij 80.000 kilometer was (ongeveer na 2 jaar) en dat ie zich nog niet gemeld heeft voor de tweede beurt. Dus bijna 160.000 km behoeft 1 onderhoudsbeurt. De lak vind ik na 4 jaar nog van goede kwaliteit. Hij heeft wel wat gebruik sporen uiteraard maar hij ziet er nog heel goed uit. Ook het interieur met een gezin van 5 doorstaat de tijd goed. Eigenlijk nog bijna als nieuw en geen ingezakte stoelen.

Ik heb nooit 1 storing gehad, nooit stil gestaan naast de weg en nooit laad problemen gehad. Wel af en toe bij koud weer dat ie kort melding geeft dat een of ander systeem het niet doet, vermoedelijk vanwege ijs vorming op de sensoren en dan werkt bijvoorbeeld de adaptieve cruisecontrol of verkeersborden herken systeem even niet maar na tijdje verdwijnt die melding weer.

Al bij al een fijne wagen, betrouwbaar (op de zwakke punten hierboven na), comfortabel en groot. Hij heeft werkelijk heel Europa gezien, Spanje, Italië, Croatie, Duitsland, Zwitserland… overal waar we gingen was hij een betrouwbare metgezel 😀. En kon ik overal toch goed en snel laden, soms wel met 120 kw in de zomer.

En nu wachten op mijn volgende EV. 😀 Hopelijk doet ie het net zo goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jas99
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:08
Felke schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:34:
[...]

Past deze https://www.kopacek.com/s...LqMIC0VYZjF_vgGBJGj3sVe1e erop?
In de beschrijving staat specifiek niet voor sportstoelen namelijk.
Ja die past, die zit op de houder die je in de sportstoelen moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Nu online
@wouter74 : wat wordt de volgende en waarom geen enyaq meer? Hij bevalt je blijkbaar prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter74
BGFG schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:48:
@wouter74 : wat wordt de volgende en waarom geen enyaq meer? Hij bevalt je blijkbaar prima.
Omdat ik de grootte niet meer nodig heb. De kinderen zijn of gaan de deur uit. Dus heb ik niet meer zo een mastodont nodig. Mijn volgende wordt een Polestar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 22:40
@wouter74 hoe was jouw laadpatroon als je zegt dat degradatie niet aan de orde was? Ik heb hiervoor een model 3 gehad en die altijd tot 90 procent geladen (ook al werd het advies later 80). Degradatie vond ik niet noemenswaardig. Maar met mijn nieuwe Enyaq houd ik keurig 80 procent aan.

Ik denk niet dat het veel overlast geeft maar toch denk ik elke keer; waarom geen 90. Daarom mijn vraag, wat is iedereens laadgedrag.

Ik ken mensen die elke keer tot 100 procent laden omdat het een leaseauto is. Maar goed, dat vind ik zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 13:35
onetime schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:40:
Ik weet niet sinds wanneer, maar mijn dimlicht staat horizontaal / een heel klein beetje omhoog. In plaats van voldoende naar beneden om tegenliggers niet te verblinden. Hij doet wel gewoon de hoogte-scan voor het wegrijden, maar blijft te hoog staan. Iemand anders dat ook?
Ik had vorige maand APK en het enige punt dat eruit kwam was dat de dimlichten te hoog afgesteld stonden. Dat hebben ze gecorrigeerd.
Eigenlijk jammer, ik vond vanaf het begin al dat hij lekker veel licht gaf :-)

Ik heb ook Matrix verlichting die op en neer gaat bij het starten, maar blijkbaar kan de hoogte dus ook handmatig bijgesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Oase schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:03:
[...]

Ik kom net van de garage af met precies dezelfde melding als die jij hebt een kraak bij het linker voorwiel. Ze hebben er naar gekeken en in augustus gaan ze het verhelpen. Bij mij zou er iets vast zitten wat voor het geluid zorgt. Auto gaat er een halve tot hele dag voor naar de garage. Maar ik ervaar niet zoals jouw noodstops bij hoge drempels.
Auto is bij de garage geweest en bij is het een "uitgedroogd" rubber bij de stabilisator stang geven ze aan. Deze is hard en uitgedroogd en maakt daarom geluid wat zo'n beetje door het halve chasis heen gaat. (video) Hij heeft hem voor nu met veel vet ingesmeerd met de hoop dat die weer soepel wordt.

Maar de garage gaf al wel aan dat als dat rubber vervangen moest worden dat dit dan redelijk aan de kosten zou zijn aangezien je er niet makkelijk bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adrianb
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 14:07
Cafe Del Mar schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:57:
Op uw eerste foto staat links onderaan "cargo", daar past een opgerolde kabel precies in.
Bij het ophalen kreeg ik een bizarvormige doos, waar de kabel inpast en die bizarvormige doos past precies in dat gat daar.
En als je geen ruzie maakt met uw kabel (lees: netjes afrollen en oprollen en niet als een malle er spaghetti of noedels van maken), dan blijft het ook netjes passen.

Ow, je kan ook in dit topic zoeken naar een frunk. Die is niet zo klein, met wat geluk past een laadkabel ook daarin.
Hoe ziet die doos van jou er uit?

Ik kreeg een lompe "squircle" achtige zwarte doos mee die daar niet in past, en dus nutteloos in de kelder ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:46
Ik ben in de markt voor een nieuwe lease auto.
We neigen nu naar een Enyaq Business Edition, maar die wordt geleverd met een zilverkleurige bumper/dorpel, ik ben er niet heel enthousiast over eigenlijk.

Mijn vraag: welke kleur is een goede combi met deze bumper/dorpel? Ik denk zelf voornamelijk aan de grijs tinten, maar sluit niets uit. En hebben jullie er wellicht foto’s van?
Ps. Sportline is de oplossing maar past niet in budget…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@japie101 Is gedeeltelijk laten wrappen een optie?
Ik vind achteraf dat afwijkende deel niet storend op de plaatjes.
Van tevoren leek het me inderdaad niet mooi.
Maar in het echt bekijk je de auto meer van boven en valt die onderrand niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 22:40
japie101 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:37:
We neigen nu naar een Enyaq Business Edition, maar die wordt geleverd met een zilverkleurige bumper/dorpel, ik ben er niet heel enthousiast over eigenlijk.

Mijn vraag: welke kleur is een goede combi met deze bumper/dorpel? Ik denk zelf voornamelijk aan de grijs tinten, maar sluit niets uit. En hebben jullie er wellicht foto’s van?
In het leveringstopic zie je veel voorbeelden.
Ik denk dat zilver er erg mooi mee staat, zelf heb ik olibo green en die staat er best mooi bij.

Welke ik persoonlijk vind tegenvallen zijn blauwe kleuren, witte kleur. Maar dat is persoonlijk.

Waarom kies je niet voor een sportline als je het storend vindt? Snap dat het budgettair wellicht niet kan of dat de stoelen niet aanspreken, maar die is wel in één kleur gespoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hier in de straat heeft iemand zo’n olijfgroene met de zilverkleurige dorpels en ik vind dat wel een behoorlijk fraaie combinatie eigenlijk. Ik denk zelf dat die combinatie ook wat tijdlozer is dan het “grijsgroene” dat nu niet meer verkrijgbaar is.

Maar smaken verschillen :D

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

-Splash- schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:35:
@wouter74 hoe was jouw laadpatroon als je zegt dat degradatie niet aan de orde was? Ik heb hiervoor een model 3 gehad en die altijd tot 90 procent geladen (ook al werd het advies later 80). Degradatie vond ik niet noemenswaardig. Maar met mijn nieuwe Enyaq houd ik keurig 80 procent aan.

Ik denk niet dat het veel overlast geeft maar toch denk ik elke keer; waarom geen 90. Daarom mijn vraag, wat is iedereens laadgedrag.

Ik ken mensen die elke keer tot 100 procent laden omdat het een leaseauto is. Maar goed, dat vind ik zonde.
Ik laad mijn Enyaq (model 80) als het kan altijd tot 100%.
Heb hem sinds 2021, 120.000 km op de teller en het bereik is voor mijn gevoel nog steeds hetzelfde (bij 100% 410km bij ~20°) ondanks dat ik voornamelijk oplaad via fastchargers en dus geen rekening hou met de 80%.

Enige waar ik wél rekening mee hou is dat ik hem niet langere tijd stil laat staan met een 100% volle accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online

Hier nog wel een EV6, maar laad al 2,5 jr tot 100%. Iinderdaad wanneer je de auto voor langere tijd niet gebruikt dan proberen tussen de 30 de 90% te stallen(bij vliegvakantie e.d.)
Laad voor 95% via 11kW thuislader.
Nog geen enkele indicatie van rangeafname.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter74

Hij laadt standaard tot 80%. Als ik ver moet, dan laad ik tot 100%. Ik gebruik zelden tot nooit fast chargers, enkel op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Nu online

Ook niet na de tijdelijke prijsverlaging ivm tour de france?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online

Ik zag er zo één in het rood rijden en ik kon die combinatie wel smaken. Het zilver stak mooi af tegen het rood. Wel erg opvallend natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
wouter74 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:31:
Zwakke punten: de laadklep, na verloop van tijd werkt dat pinnetje die de klep naar buiten duwt niet meer. Het binnenwerk is dan kapot. Dit is bij mij in die 4 jaar 3 x vervangen.
Ik ben ruim 4 jaar onderweg met de Enyaq. Nog 5 maanden tot einde contract. De laadklep werkt hier nog prima, en het is nog de originele. Wellicht minder open / dicht cycli want ik heb een 80 en zit pas op 120K km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:46
onetime schreef op zondag 8 juni 2025 @ 00:17:
@japie101 Is gedeeltelijk laten wrappen een optie?
Ik vind achteraf dat afwijkende deel niet storend op de plaatjes.
Van tevoren leek het me inderdaad niet mooi.
Maar in het echt bekijk je de auto meer van boven en valt die onderrand niet op.
Is niet toegestaan in verband met (zakelijke) lease.
Ik denk dat het een kwestie is van in het echt zien, maar er is helaas geen plek waar ik alle kleuren combi’s even met eigen ogen kan zien.
Pagina: 1 ... 78 ... 92 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.