SparksNL schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:42:
Ik kom me hier ook even melden

Eind februari een Skoda Enyaq Coupé besteld. De Sportline (82 kWh) variant in de kleur Graphite Grey met het Winter Pakket. Ik verwacht de auto over een week of 2/3 op te mogen halen. Dit wordt mijn eerste EV dus nog wel een beetje koudwatervrees wat betreft de lange(re) ritten en tussentijds laden. Alle tips voor een beginnend EV rijder zijn welkom

Ik ben ook vorig jaar voor het eerst met de auto op vakantie naar zuid Duitsland gegaan (bewust ivm de laadmogelijkheden die in DE ook goed zijn). Met een Enyaq iv80, met grote dakkoffer en 2 volwassenen, 2 tieners en de achterbak tot stoelhoogte vol, dakkoffer ook bijna helemaal vol. Dus goed zwaar en niet aerodynamisch.
Tip: haal het dakkoffer er op je bestemming af, dat scheelt verbruik en parkeerhoogte stress bij je dagjes weg.
Met 100% lading vertrokken, elke 2-3 uur en half uurtje gestopt voor eten of drinken of sanitaire stop. Ik heb mij wel aan een max van 125 gehouden op de snelwegen waar geen verdere beperkingen gold (terugweg niet meer, toen hadden we meer vertrouwen dat we de laadstop wel gingen halen). Onder de 20% is hij nooit geweest bij de lange ritten. Na een stop was de accu eigenlijk altijd meer dan 80% (soms 100%) vol.
Tip: ook McDonalds in DE hebben bijna allemaal een snellader, zitten net van de snelweg af en waren bij mij (hoogzeizoen) altijd vrij. En de kinderen vonden een ijsje van de McDonalds of een thee niet erg.
Ik heb niet naar de navigatie gekeken voor laadstops omdat ik altijd eerder stopte ( zou mooi zijn als je de laadstops ook op rijtijd kon inplannen ipv alleen op accu percentage). De laadstops hebben we op basis van de laadaanbieder gekozen en vooraf gezocht via google maps. Ging prima. Wel 2 keer een kapotte laadpaal gehad, maar omdat de accu niet leeg was gewoon een 10km verderop de volgende gepakt.
Tip, zoek vooraf de stops waar je wil staan en een alternatief in de buurt als hij het niet doet. En zorg voor voldoende lading om bij het alternatief te komen.
Ik was vooraf ook wel huiverig i.v.m. laden, maar bleek achteraf geen enkel probleem.
Tip: Supermarkten hebben vaak ook een snel lader (check met google maps). Bij de Lidl op onze bestemming waren dat 6 plekken met 300KW. Dan was het even de boodschappen doen en dan was hij weer vol, zelfs na een dagje weg kon dat prima. anders maar 5 min. bij de auto wachten, ook geen probleem.