Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:53
onetime schreef op zondag 18 mei 2025 @ 22:47:
@1976Erik Waarom hebben ze niet gewoon een andere 12V accu meegenomen om erin te zetten?
Dat gaat niet zomaar bij een EV.

Beste is om eerst de nieuwe aan te sluiten en dan de oude los te koppelen. Ook moet de accu ingeleerd worden. Dus best een klus.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:27
MrVl schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:14:
[...]

Bij mij zit die plek op de verdikkingen van het stuur, boven het midden. Probleem is dat ik mijn handen liever onder het midden houd, zeker op lange stukken. Heb relatief lange benen en dan kan het stuur niet ver genoeg naar achteren. En dan zit de TA dus continue te jengelen. Irritant dat ze die sensoren niet rondom monteren. Ik snap het wel, iets met kosten, maar het doet wel af aan de ervaring en het nut van TA, wat ook niet gratis is.

PS in de Tesla M3 die ik voorheen had was het niet beter, daar moest ik het stuur bewegen en was handen aan het stuur niet voldoende.
Ik houd mijn stuur op lange afstanden ook regelmatig aan de onderzijde vast, maar geen problemen met TA. Het kan zijn dat ik het stuur wat vaster houd, want TA keurt bij mij ook (hele) lichte tegendruk van het stuur (als hij zelf wil bijsturen) goed. Soms moet ik het stuur een beetje wiebelen. En dat is als ik onderin vasthoud wel net wat vaker dan boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
water_escape schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:42:
[...]

Beste is om eerst de nieuwe aan te sluiten en dan de oude los te koppelen. Ook moet de accu ingeleerd worden. Dus best een klus.
Hoezo, waarom? Die 12 V regelt alles dat niet te maken heeft met rijden, dus da’s dan toch net zoals met ICE-auto’s? En wat zou er ingeleerd moeten worden? Ik ben maar gewoon nieuwsgierig, hoor. Uiteindelijk is e-rijden toch geen rocket science?

Als Vlaming huiver ik sowieso van de werkwoorden “inleren” en “inregelen”. Op Nederlandse sites en YT zie ik het echt vaak voorkomen. Het doet me altijd denken dat een gewone replace & swap onnodig moeilijk wordt gemaakt of dat het proces gewoon deel is van een installatie of onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...] Dat gaat niet zomaar bij een EV.

De accu was helemaal dood; gewoon wisselen dus. En bij een 12V lood accu is de spanning een goede indicatie van de ladingstoestand.

edit: zal je maar gebeuren met een model S; krijg je de klep waar hij onder zit ook niet zomaar open...

[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 19-05-2025 10:56 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
onetime schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:55:
[...]

De accu was helemaal dood; gewoon wisselen dus. En bij een 12V lood accu is de spanning een goede indicatie van de ladingstoestand.

edit: zal je maar gebeuren met een model S; krijg je de klep waar hij onder zit ook niet zomaar open...
Tsja, vroeger kon je zo ongeveer al je elektronica zelf repareren als je een soldeerbout had. Tijden veranderen. Elektronica (ook in auto’s) wordt complexer. Dat je dan niet alles zelf meer kunt repareren of vervangen is een kwestie van accepteren, of een oude auto rijden zonder al die elektronica.

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 19-05-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
offtopic:
@cryptapix Tja, wel iets heel anders, ik heb vorige maand nog een koelkast gerepareerd door een relais te overbruggen, gaf een grote vonk, automaat uit, maar daarna was hij weer in orde, en zelfs weer stil terwijl hij best veel geluid had gemaakt een hele tijd.
Ik wist dat daar ergens het probleem zat en die vonk had ik niet verwacht, weet ook niet welk probleem ik heb opgelost, denk dat er een vuiltje is weggebrand. Zou wel eens een sluiting in de startcondensator van de compressor geweest kunnen zijn.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1976Erik
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03-10 17:58
Vandaag contact met de dealer gehad. Mogelijk is er een verband tussen het l;aadpunt en de auto. Ik heb de auto vrijdagavond opgeladen bij het laadpunt van mijn buren (heb zelf geen laadpaal). Ook netjes direct nadat hij tot 80% was geladen stekker eruit gehaald. Zaterdagochtend toen ik wilde wegrijden dus de 12v-accu melding en afgesleept.

De dealer gaf aan dat het vaker voorkomt dat laadpunten de 12v accu leegtrekken, zou te maken hebben met de software van de paal i.c.m. de software van de auto. Maar dat kun je aan de buitenkant van zo'n laadpaal natuurlijk niet zien...

De precieze analyse is nog niet gemaakt, want er is nog geen plek in de werkplaats. Ze hopen er van de week aan toe te komen. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@1976Erik (software) fout van de auto dus; moet aan de laadpaal gewoon ook de 12V accu op peil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:53
RangedNeedles schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:21:
[...]

Hoezo, waarom? Die 12 V regelt alles dat niet te maken heeft met rijden, dus da’s dan toch net zoals met ICE-auto’s? En wat zou er ingeleerd moeten worden? Ik ben maar gewoon nieuwsgierig, hoor. Uiteindelijk is e-rijden toch geen rocket science?

Als Vlaming huiver ik sowieso van de werkwoorden “inleren” en “inregelen”. Op Nederlandse sites en YT zie ik het echt vaak voorkomen. Het doet me altijd denken dat een gewone replace & swap onnodig moeilijk wordt gemaakt of dat het proces gewoon deel is van een installatie of onderhoud.
Volgens mij is dit niet EV related, maar alle rijdende computers tegenwoordig. Dit was al vanaf de start/stop auto;s dat een accu ingeleerd moet worden.

Water-Escape

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:07
[...]

Huh!?

Wat valt er aan een 12V accu in te leren?

Edit:

Ik zie dat ik niet de enige ben :p

[ Voor 6% gewijzigd door elektriekert op 19-05-2025 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Bij onze proefrit afgelopen weekend viel op dat het stroompedaal erg gevoelig was waardoor het accelereren uit stilstand of bij lage snelheid een beetje nerveus was. De bijrijder vond dat minder prettig. Mijn XC40 (EX40) maar ook de Polestar en Audi Q6 waar we dezelfde dag mee reden, hebben dat veel minder, als je daar het pedaal lichtjes aanraakt gaat het optrekken veel rustiger.
Is dat iets dat jullie herkennen? Kwestie van wennen?

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Montalbano Mede daarom rij ik altijd in Eco-mode. Dan is het veel minder. Mij nog te sterk, maar ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Montalbano schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:40:
Bij onze proefrit afgelopen weekend viel op dat het stroompedaal erg gevoelig was waardoor het accelereren uit stilstand of bij lage snelheid een beetje nerveus was. De bijrijder vond dat minder prettig. Mijn XC40 (EX40) maar ook de Polestar en Audi Q6 waar we dezelfde dag mee reden, hebben dat veel minder, als je daar het pedaal lichtjes aanraakt gaat het optrekken veel rustiger.
Is dat iets dat jullie herkennen? Kwestie van wennen?
Ik herken dat niet. Mogelijk een kwestie van gewenning maar ik kan heel rustig en geleidelijk optrekken in de comfort stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:11
Ik denk dat je uw voet nog moet aanleren ermee om te gaan.
Kwestie van aanleren: typisch rij & rem je met de rechtervoet en ontkoppel je (een niet automaat-ICE) met de linkervoet. Die linkervoet is dus getraind om vooral "vol" te gaan. Als er geen verkeer is, moet je eens proberen te remmen met links. Je hebt best niet recent nog gegeten dan :).

En het keihard en meteen optrekken is soms eens leuk. Ik doe het af en toe op een lege baan als de kinderen in de auto zitten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huismarb
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 15:22
Iemand al beelden gezien van een Business Line in Steel Grey? Ben erg benieuwd naar het verschil van kleur met de onderste rand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:38
onetime schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:38:
@mister9 Dat dacht ik dus ook, en ik heb spijt als haren op mijn hoofd, ik had de business moeten nemen, want ik vind de sportstoelen een ramp. Probeer die dus voor je besluit.

edit: en achteraf zie ik geen probleem met die ongespoten onderrand.
Wat vind je niet fijn aan de sportstoelen? Ik rijd er al bijna 4 jaar in rond, eigenlijk best prima! Zijn de gewone stoelen beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McNoob
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-10 12:26
Huismarb schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:49:
Iemand al beelden gezien van een Business Line in Steel Grey? Ben erg benieuwd naar het verschil van kleur met de onderste rand.
Ik heb er nog niet veel voorbij zien komen maar deze kwam ik wel tegen. Nog steeds niet heel duidelijk hoeveel verschil er in zit, het is zeker niet onzichtbaar. Dark chrome is ook geen steel grey.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWYZf1CaNgt5N8QAbupCmzeDCWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4J9CVy59Z9hGjtiNPyKysJh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door McNoob op 20-05-2025 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McNoob
JustTrying schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:49:
[...]
Wat vind je niet fijn aan de sportstoelen? Ik rijd er al bijna 4 jaar in rond, eigenlijk best prima! Zijn de gewone stoelen beter?
Dit is heel erg persoonsgebonden. Ik ben zelf nogal groot en heb bij veel merken last van de metalen beugels in de wangen van de zitting, dit is iets wat meetelt bij een autokeuze. De Enyaq sportline stoelen hebben dat overigens niet zo maar de zijwangen zijn wel wat harder dan bij de overige stoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:07
[...]

Ligt heel erg aan je maatvoering, als je erg slank bent zal je in de sportstoel minder stevig zitten en als je wat steviger bent zal je eerder hinder ondervinden van de wangen van de stoel zoals hierboven wordt beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Wat vind je niet fijn aan de sportstoelen? Ik rijd er al bijna 4 jaar in rond, eigenlijk best prima! Zijn de gewone stoelen beter?
Ik wil zitten op mijn stoel, dus bijna rechtop. Als je dat doet, en je zit met je rug tegen de rugleuning, dan wordt je kin op je borst geforceerd. Met een sterk gebogen nek. En dan kijk je dus naar je pedalen.
Je kan anders gaan zitten; met je schouders sterk naar achteren, maar dat is ook niet comfortabel.
Ik ben nu "aan het zoeken" hoe ik met een schuimlaag de stoel dikker kan maken, vooral midden / boven, zodat de vaste hoofdsteun wel op de goede plek staat. (en ik niet te ver naar voren op de zitting kom)

Want ik wil er niet in "liggen", met de rugleuning achterover.

En er in liggen om even te slapen, doet mijn vriendin vaak op een lange rit, gaat ook niet.

Mijn stoelen uit mijn Opel Astra G, 2002, waren gewoon veel beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SparksNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:30
Ik kom me hier ook even melden :w Eind februari een Skoda Enyaq Coupé besteld. De Sportline (82 kWh) variant in de kleur Graphite Grey met het Winter Pakket. Ik verwacht de auto over een week of 2/3 op te mogen halen. Dit wordt mijn eerste EV dus nog wel een beetje koudwatervrees wat betreft de lange(re) ritten en tussentijds laden. Alle tips voor een beginnend EV rijder zijn welkom _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierautomaat
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-08 18:38
Ik lees hier al een tijdje mee. Binnen een maand ben ik hopelijk in het bezit van de nieuwe firmawagen, een enjaq 85 business.

Iets wat ik online niet meteen terugvind: heeft de enjaq een parkeermodus zoals de sentry modus van een Tesla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@SparksNL Kan je thuis laden? Nee? Rij je veel? Kijk dan eens naar een Ionity abonnement.
Sinds januari zijn de 11kW laadpaal prijzen zover omhoog gegaan dat ik ze niet meer gebruik.
Tot dan toe gebruikte ik Chargemap om soms de betaalbare palen te vinden. Zo weet ik in Utrecht een dubbele gratis paal, maar let op, binnen 100m staan andere die ongeveer €1 / kWh zijn... en dat is niet de enige plek met dat soort prijs verschillen.
In Spanje kan je met de Iberdrola app op best wel een aantal plaatsen gratis met 11kW laden.
Ik ben voor minder dan €200 retour Benidorm geweest. (toen een Tesla maand abo, zou nu Ionity nemen)
Zie ook de links in de topic warning. [/ot]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
SparksNL schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:42:
Dit wordt mijn eerste EV dus nog wel een beetje koudwatervrees wat betreft de lange(re) ritten en tussentijds laden.
Met veiligheid (voor uzelf, uw medepassagiers en "de rest van de wereld") in gedachten, ga je veel sneller pauzeren dan uw batterij ooit leeg raakt. Het enige waar je op moet letten is te pauzeren waar er snelladers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparksNL
onetime schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:12:
@SparksNL Kan je thuis laden? Nee? Rij je veel? Kijk dan eens naar een Ionity abonnement.
Sinds januari zijn de 11kW laadpaal prijzen zover omhoog gegaan dat ik ze niet meer gebruik.
Tot dan toe gebruikte ik Chargemap om soms de betaalbare palen te vinden. Zo weet ik in Utrecht een dubbele gratis paal, maar let op, binnen 100m staan andere die ongeveer €1 / kWh zijn... en dat is niet de enige plek met dat soort prijs verschillen.
In Spanje kan je met de Iberdrola app op best wel een aantal plaatsen gratis met 11kW laden.
Ik ben voor minder dan €200 retour Benidorm geweest. (toen een Tesla maand abo, zou nu Ionity nemen)
Zie ook de links in de topic warning. [/ot]
Ik ben een zakelijke rijder met een laaddruppel van mijn werkgever, dus hoef geen rekening te houden met evt. kosten tijdens het laden. Laden kan dagelijks bij mijn werkgever op kantoor, of thuis aan een publieke laadpaal voor mijn deur (2 stuks) die altijd vrij zijn.

Gaat er mij vooral even om waar ik op moet letten zodra ik een lange rit voor de boeg heb. Ik heb gelezen dat de ingebouwde navigatie, na het invoeren van de route, automatisch al kijkt naar laadpunten e.d. Werkt dat een beetje, of gaan jullie gewoon op de bonnefooi overal op af en laden jullie bij tijdens de gebruikelijke stops bij de benzinepompen om de benen te strekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:42
onetime schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:41:
[...]

Mijn stoelen uit mijn Opel Astra G, 2002, waren gewoon veel beter.
Dat is wat jij vindt, dat wil nog niet zeggen dat iedereen die stoelen beter vindt.
Ikzelf rij ook in een Sportline met sportstoelen en ik vind ze prima zitten.
Een dag in de auto zitten op weg naar de wintersport of weer terug naar huis en ik stap zonder problemen weer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
De ingebouwde navi wil ook als je bijna thuis bent en je komt dan onder de 20% (instelbaar) alsnog eerst gaan laden. Kan dus moeite kosten om dat te omzeilen, maar het kan ook uit... Dan wel zelf opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@cOOlrUnnINgs Er werd iets gevraagd, ik gaf mijn mening. Dit was dan ook het vervolg op iets waar ik ook aanraadde om de stoelen te proberen voor je een sportline koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
SparksNL schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:31:
[...] Ik ben een zakelijke rijder met een laaddruppel van mijn werkgever, dus hoef geen rekening te houden met evt. kosten tijdens het laden. Laden kan dagelijks bij mijn werkgever op kantoor, of thuis aan een publieke laadpaal voor mijn deur (2 stuks) die altijd vrij zijn.
Goed voor jou, jammer voor ons. Als je wel enigszins rekening houdt met de prijs help je je werkgever en maakt het de te dure laadplaatsen duidelijk dat ze niet overal mee wegkomen. Ik vind persoonlijk 60ct al te duur en nog duurder grenzen aan oplichting. edit: tot 40ct vind ik nog kunnen.
Gaat er mij vooral even om waar ik op moet letten zodra ik een lange rit voor de boeg heb. Ik heb gelezen dat de ingebouwde navigatie, na het invoeren van de route, automatisch al kijkt naar laadpunten e.d. Werkt dat een beetje, of gaan jullie gewoon op de bonnefooi overal op af en laden jullie bij tijdens de gebruikelijke stops bij de benzinepompen om de benen te strekken?
Ik kijk zelf waar de goedkope laadpunten binnen bereik de goede kant op zijn. Voor iemand die het zelf betaald scheelt het gewoon teveel.
Maar ik heb wel gehad dat hij me naar Ionity laadpunten wil sturen. Met een Ionity abo lijkt dat me geen verkeerde keus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

onetime schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:03:

Ik kijk zelf waar de goedkope laadpunten binnen bereik de goede kant op zijn. Voor iemand die het zelf betaald scheelt het gewoon teveel.
Maar ik heb wel gehad dat hij me naar Ionity laadpunten wil sturen. Met een Ionity abo lijkt dat me geen verkeerde keus.
Dit, ik heb afgelopen 4 jaar een laadpas van de zaak gehad. Thuis altijd aan de eigen laadpaal die geschommeld heeft rond de 20-25ct (die de baas betaalde) maar als ik op vakantie was heb ik zelfs een paar keer 4km gelopen. Ik zag in het dorp verderop een laadpaal die 40ct per kWh goedkoper was. En ik weiger principeel om mee te doen aan oplichting waarbij iemand snel geld probeert te verdienen aan mij of mijn baas. Uiteindelijk gaat het met mij goed als het met de baas goed gaat en lopen in dat gebied was geen straf. Enige uitzondering is snelladen op een lange reis, dan neem ik het voor lief omdat je dan weer snel door kan.

Heb dus maar een paar keer blind aan een paal aangesloten, en die keren vrij snel spijt gekregen. (90ct\kWh). Als ook "de baas betaalt" mensen om die palen heenrijden is er meer kans dat de prijzen iets acceptabeler worden.

Tijdens langere reizen, bijvoorbeeld uit Frankrijk naar NL terug vorig jaar, hanteer ik het stilstaan is laden principe. Als iemand moet plassen dan rij ik eerst naar een laadpaal en dan kan er geplast worden :P anders is het zonde. Dan lukt het me soms niet om de hele rit bij Ionity te staan, soms zijn daar geen plas\eetgelegenheden. Bij een volstrekt willekeurig Frans tankstation stond ik een keer aan een 50kWh lader en die bleek achteraf gratis te zijn, als ik dat had geweten had ik nog even een paar rondjes om de auto gelopen.

Even ontopic, die zwarte dopjes vliegen blijkbaar van mijn wielbouten, heeft iemand daar een adresje voor of moet het via de dealer? En hoe halen ze die er eigenlijk af als het wel moet, met een zuignap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Pixal Ik heb in de garage van die "slot" bouten laten plaatsen, daar haalden ze ze er met een schroevendraaier en / of een tang vanaf. Bij mij blijven ze (grijs) gewoon zitten als ik ze er goed op duw.
Ik haal ze er zelf met een middelmaat schroevendraaier vanaf. Scheef duwen en dan zoveel mogelijk onder het randje duwen. Oppassen voor krassen in de lak.
Bij de dealer krijg je ze misschien wel gewoon mee. Toen ik er voor de slotbouten was hadden ze een grabbelbakje...

edit: je mag er eigenlijk niet bij zijn, maar ik probeer het altijd wel. Om te zien wat ze doen, voor snel overleg (over hoe strips en beschermfolies precies te plaatsen bijvoorbeeld) en om van te leren. En je ziet nog wat...

[ Voor 19% gewijzigd door onetime op 20-05-2025 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBTN
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 20:15
1976Erik schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:55:
Vandaag contact met de dealer gehad. Mogelijk is er een verband tussen het l;aadpunt en de auto. Ik heb de auto vrijdagavond opgeladen bij het laadpunt van mijn buren (heb zelf geen laadpaal). Ook netjes direct nadat hij tot 80% was geladen stekker eruit gehaald. Zaterdagochtend toen ik wilde wegrijden dus de 12v-accu melding en afgesleept.

De dealer gaf aan dat het vaker voorkomt dat laadpunten de 12v accu leegtrekken, zou te maken hebben met de software van de paal i.c.m. de software van de auto. Maar dat kun je aan de buitenkant van zo'n laadpaal natuurlijk niet zien...

De precieze analyse is nog niet gemaakt, want er is nog geen plek in de werkplaats. Ze hopen er van de week aan toe te komen. Wordt vervolgd.
Gebruik je wellicht een app waarbij de energie maatschappij ervoor zorgt dat je op het meest gunstige moment laadt?

Zo ja, dan is dat de oorzaak. Tenminste dat was het bij mij. Auto blijft namelijk connectie zoeken, maar constateert telkens dat er geen stroom is.

Om onduidelijke redenen crasht hierdoor de software die het laden regelt. Dat moet vervolgens opnieuw ingeladen worden bij de dealer.

Oplossing: aan stroom = laden. Geen rare poespas meer.

I took the blue pill…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• De Sjeik
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 20:36
SparksNL schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:42:
Ik kom me hier ook even melden :w Eind februari een Skoda Enyaq Coupé besteld. De Sportline (82 kWh) variant in de kleur Graphite Grey met het Winter Pakket. Ik verwacht de auto over een week of 2/3 op te mogen halen. Dit wordt mijn eerste EV dus nog wel een beetje koudwatervrees wat betreft de lange(re) ritten en tussentijds laden. Alle tips voor een beginnend EV rijder zijn welkom _/-\o_
Ik ben ook vorig jaar voor het eerst met de auto op vakantie naar zuid Duitsland gegaan (bewust ivm de laadmogelijkheden die in DE ook goed zijn). Met een Enyaq iv80, met grote dakkoffer en 2 volwassenen, 2 tieners en de achterbak tot stoelhoogte vol, dakkoffer ook bijna helemaal vol. Dus goed zwaar en niet aerodynamisch.
Tip: haal het dakkoffer er op je bestemming af, dat scheelt verbruik en parkeerhoogte stress bij je dagjes weg.

Met 100% lading vertrokken, elke 2-3 uur en half uurtje gestopt voor eten of drinken of sanitaire stop. Ik heb mij wel aan een max van 125 gehouden op de snelwegen waar geen verdere beperkingen gold (terugweg niet meer, toen hadden we meer vertrouwen dat we de laadstop wel gingen halen). Onder de 20% is hij nooit geweest bij de lange ritten. Na een stop was de accu eigenlijk altijd meer dan 80% (soms 100%) vol.
Tip: ook McDonalds in DE hebben bijna allemaal een snellader, zitten net van de snelweg af en waren bij mij (hoogzeizoen) altijd vrij. En de kinderen vonden een ijsje van de McDonalds of een thee niet erg.

Ik heb niet naar de navigatie gekeken voor laadstops omdat ik altijd eerder stopte ( zou mooi zijn als je de laadstops ook op rijtijd kon inplannen ipv alleen op accu percentage). De laadstops hebben we op basis van de laadaanbieder gekozen en vooraf gezocht via google maps. Ging prima. Wel 2 keer een kapotte laadpaal gehad, maar omdat de accu niet leeg was gewoon een 10km verderop de volgende gepakt.
Tip, zoek vooraf de stops waar je wil staan en een alternatief in de buurt als hij het niet doet. En zorg voor voldoende lading om bij het alternatief te komen.

Ik was vooraf ook wel huiverig i.v.m. laden, maar bleek achteraf geen enkel probleem.
Tip: Supermarkten hebben vaak ook een snel lader (check met google maps). Bij de Lidl op onze bestemming waren dat 6 plekken met 300KW. Dan was het even de boodschappen doen en dan was hij weer vol, zelfs na een dagje weg kon dat prima. anders maar 5 min. bij de auto wachten, ook geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustTrying
elektriekert schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:33:
[...]

Ligt heel erg aan je maatvoering, als je erg slank bent zal je in de sportstoel minder stevig zitten en als je wat steviger bent zal je eerder hinder ondervinden van de wangen van de stoel zoals hierboven wordt beschreven.
Ik zit daar precies in het midden, dus daarom zullen ze me juist wel bevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparksNL
De Sjeik schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:22:
[...]

Ik ben ook vorig jaar voor het eerst met de auto op vakantie naar zuid Duitsland gegaan (bewust ivm de laadmogelijkheden die in DE ook goed zijn). Met een Enyaq iv80, met grote dakkoffer en 2 volwassenen, 2 tieners en de achterbak tot stoelhoogte vol, dakkoffer ook bijna helemaal vol. Dus goed zwaar en niet aerodynamisch.
Tip: haal het dakkoffer er op je bestemming af, dat scheelt verbruik en parkeerhoogte stress bij je dagjes weg.

Met 100% lading vertrokken, elke 2-3 uur en half uurtje gestopt voor eten of drinken of sanitaire stop. Ik heb mij wel aan een max van 125 gehouden op de snelwegen waar geen verdere beperkingen gold (terugweg niet meer, toen hadden we meer vertrouwen dat we de laadstop wel gingen halen). Onder de 20% is hij nooit geweest bij de lange ritten. Na een stop was de accu eigenlijk altijd meer dan 80% (soms 100%) vol.
Tip: ook McDonalds in DE hebben bijna allemaal een snellader, zitten net van de snelweg af en waren bij mij (hoogzeizoen) altijd vrij. En de kinderen vonden een ijsje van de McDonalds of een thee niet erg.

Ik heb niet naar de navigatie gekeken voor laadstops omdat ik altijd eerder stopte ( zou mooi zijn als je de laadstops ook op rijtijd kon inplannen ipv alleen op accu percentage). De laadstops hebben we op basis van de laadaanbieder gekozen en vooraf gezocht via google maps. Ging prima. Wel 2 keer een kapotte laadpaal gehad, maar omdat de accu niet leeg was gewoon een 10km verderop de volgende gepakt.
Tip, zoek vooraf de stops waar je wil staan en een alternatief in de buurt als hij het niet doet. En zorg voor voldoende lading om bij het alternatief te komen.

Ik was vooraf ook wel huiverig i.v.m. laden, maar bleek achteraf geen enkel probleem.
Tip: Supermarkten hebben vaak ook een snel lader (check met google maps). Bij de Lidl op onze bestemming waren dat 6 plekken met 300KW. Dan was het even de boodschappen doen en dan was hij weer vol, zelfs na een dagje weg kon dat prima. anders maar 5 min. bij de auto wachten, ook geen probleem.
Super bedankt voor je reactie. Dit zijn praktijkvoorbeelden / tips waar ik naar op zoek was _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
elektriekert schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:33:
[...]

Ik ben erg slank en vind de sportstoelen echt heel comfortabel. Na lange ritten (800-1250km) heb ik nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
SparksNL schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:45:
[...]

Super bedankt voor je reactie. Dit zijn praktijkvoorbeelden / tips waar ik naar op zoek was _/-\o_
We hebben hier een heel topic voor, daar kun je je lol wel op als nieuwe EV-rijder.

Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Als ik zonder vouwwagen ga plan ik niets meer, gewoon gaan rijden. Als er iemand toe is aan een stop (passagier of auto) pak ik tegenwoordig "ChargingTime" erbij, krijg je mooi alle snelladers langs de route met eventuele faciliteiten. Meer heb ik niet nodig.

Met de vouwwagen is het iets anders, dan ga ik wel even "plannen" (stelt ook niet veel voor overigens).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McNoob
JanHenk schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:49:
[...]

We hebben hier een heel topic voor, daar kun je je lol wel op als nieuwe EV-rijder.

Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Met de vouwwagen is het iets anders, dan ga ik wel even "plannen" (stelt ook niet veel voor overigens).
Mag ik vragen wat het gemeten verbruik is met vouwwagen? Ik ga dit jaar ook op die manier op pad en zet graag een reeel verbruik in ABRP voor de planning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
McNoob schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:47:
[...]

Mag ik vragen wat het gemeten verbruik is met vouwwagen? Ik ga dit jaar ook op die manier op pad en zet graag een reeel verbruik in ABRP voor de planning.
Ja, beetje een dooddoener, maar dat hangt van de omstandigheden af. Ergens rond de 230 Wh/km kom ik meestal op uit.

Etappes met netto stijging kunnen echter ook zomaar over de 250 Wh/km schieten. Ik rij 100 km/h, soms nog wat sneller (Frankrijk).

Onze vorige vouwwagen (Combi-camp Country) was een stukje lager en gestroomlijnder, daar kwam ik gemiddeld uit op 200 Wh/km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hier ook de knoop doorgehakt en een Enyaq 85 Corporate besteld in graphite grey :) Eerste keer een EV voor lange tijd dus dat wordt nog even nadenken over hoe we de lange ritten organiseren maar aangezien we de gewoonte hebben om regelmatig te stoppen denk ik niet dat het een echt probleem wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:34
Admiral Freebee schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:20:
Hier ook de knoop doorgehakt en een Enyaq 85 Corporate besteld in graphite grey :) Eerste keer een EV voor lange tijd dus dat wordt nog even nadenken over hoe we de lange ritten organiseren maar aangezien we de gewoonte hebben om regelmatig te stoppen denk ik niet dat het een echt probleem wordt.
Mijn ervaring is dat er maar 1 soort persoon is met range anxiety. Dat zijn de ICE-rijders... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-10 20:32
DutchJackal schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:39:
[...]

Mijn ervaring is dat er maar 1 soort persoon is met range anxiety. Dat zijn de ICE-rijders... :+
Inderdaad.
Vroeger was het meer een issue, maar dat was ook gewoon wennen.
Ben gewoon op Frankrijk vakanties gegaan met de ioniq met 180km bereik :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McNoob
JanHenk schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:04:
[...]

Ja, beetje een dooddoener, maar dat hangt van de omstandigheden af. Ergens rond de 230 Wh/km kom ik meestal op uit.

Etappes met netto stijging kunnen echter ook zomaar over de 250 Wh/km schieten. Ik rij 100 km/h, soms nog wat sneller (Frankrijk).

Onze vorige vouwwagen (Combi-camp Country) was een stukje lager en gestroomlijnder, daar kwam ik gemiddeld uit op 200 Wh/km.
Dank voor de informatie. Het verbruik valt me tegen eerlijk gezegd. Ik heb dan weliswaar een bagagewagen met aluminium deksel maar met een Tesla Model 3 ervoor en in Frankrijk 120-130 km/h was het verbruik beduidend lager. Helemaal goed dat ik hier nu beter rekening mee kan houden, ik denk dat we evengoed heel erg blij worden van de Enyaq op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
McNoob schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:49:
[...]

Dank voor de informatie. Het verbruik valt me tegen eerlijk gezegd. Ik heb dan weliswaar een bagagewagen met aluminium deksel maar met een Tesla Model 3 ervoor en in Frankrijk 120-130 km/h was het verbruik beduidend lager. Helemaal goed dat ik hier nu beter rekening mee kan houden, ik denk dat we evengoed heel erg blij worden van de Enyaq op vakantie.
De Enyaq 80 (eerste generatie) is sowieso een stuk minder zuinig dan een model 3. De 85 komt er dichter bij in de buurt. Maar een Enyaq heeft nu eenmaal een groter frontaal oppervlak en een wat mindere stroomlijn, dus ik ben niet heel verbaasd over je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:58
FBTN schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:01:
[...]

Gebruik je wellicht een app waarbij de energie maatschappij ervoor zorgt dat je op het meest gunstige moment laadt?

Zo ja, dan is dat de oorzaak. Tenminste dat was het bij mij. Auto blijft namelijk connectie zoeken, maar constateert telkens dat er geen stroom is.

Om onduidelijke redenen crasht hierdoor de software die het laden regelt. Dat moet vervolgens opnieuw ingeladen worden bij de dealer.

Ik gebruik inmiddels de Essent ‘slim laden’ planner via de Essent app. Dit werkt tot op heden erg goed. Icm met dynamisch energiecontract gaat de Enyaq laden op het moment wanneer het energietatief het laagste is. Dit uiteraard met mijn laadpaal op de oprit. Inmiddels geld aan het verdienen bij iedere laadsessie…..de werkgever krijgt 42 cent gefactureerd en ik laad voor een beduidend lager tarief en soms zelfs gratis of met geld toe (op de zondagmiddag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:55
Kodess schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:49:
[...]

Inderdaad.
Vroeger was het meer een issue, maar dat was ook gewoon wennen.
Ben gewoon op Frankrijk vakanties gegaan met de ioniq met 180km bereik :+
In 2018 naar Berlijn op en neer met de Ioniq en dat was al geen echt probleem toen. En in 2021 naar kopenhagen alleen maar via superchargers. Totaal relaxed!
Mijn vrouw en ik zijn nog niet gewend aan zoveel range als nu met de 80...
Augustus gaan we naar Lago Maggiore (met een hotelovernachting in DE) met 3x en 1x laden, dus waarschijnlijk wel stops zonder laden.

In 2017 heb ik voor het laatst range anxiety gehad met een Leaf op 0% en een afgesloten snelweg en nergens een ChaDeMo lader in de buurt.

Er staat tegenwoordig op elke hoek wel een snellader, Belgie begint nu ook een beetje te komen en Frankrijk was vroeger ook wel een zorgenkindje maar is inmiddels ook gewoon goed te doen.
Oost europa, Bulgarije en Roemenie zijn wellicht nog een dingetje maar ook daar zie ik voldeonde op de kaart staan om met een Enyaq uit de voeten te kunnen.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McNoob
JanHenk schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:02:
[...]
De Enyaq 80 (eerste generatie) is sowieso een stuk minder zuinig dan een model 3. De 85 komt er dichter bij in de buurt. Maar een Enyaq heeft nu eenmaal een groter frontaal oppervlak en een wat mindere stroomlijn, dus ik ben niet heel verbaasd over je bevindingen.
Beetje schot voor open doel maar de 'bevinding' is slechts dat het verbruik mij in verhouding tegenvalt. Met een Cw-waarde van 0,24 tegenover 0,225, en de fabriekscijfers van de Enyaq die best mooi zijn, had ik simpelweg minder verschil verwacht met een relatief kleine aanhanger erachter. Verder geen issue als je weet hoe verbruik in de praktijk ervaren wordt, waarvoor dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBTN
Maat28 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:04:
[...]

Ik gebruik inmiddels de Essent ‘slim laden’ planner via de Essent app. Dit werkt tot op heden erg goed. Icm met dynamisch energiecontract gaat de Enyaq laden op het moment wanneer het energietatief het laagste is. Dit uiteraard met mijn laadpaal op de oprit. Inmiddels geld aan het verdienen bij iedere laadsessie…..de werkgever krijgt 42 cent gefactureerd en ik laad voor een beduidend lager tarief en soms zelfs gratis of met geld toe (op de zondagmiddag).
Exact die app in combinatie met mijn Enyaq 85 zorgde voor het issue.

Ging bij mij ook heel lang goed.

Toen het niet meer goed ging moest de auto naar de dealer op de aanhanger…

I took the blue pill…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:58
FBTN schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 18:00:
[...]

Exact die app in combinatie met mijn Enyaq 85 zorgde voor het issue.

Ging bij mij ook heel lang goed.

Toen het niet meer goed ging moest de auto naar de dealer op de aanhanger…
Wel bijzonder…is de conclusie getrokken dat het issue door de app/het proces van uitgesteld laden werd veroorzaakt? Een dealer wijst natuulijk maar al te graag naar externe factoren. Ik heb overigens een 2021 model met 3.7 software….misschien dat nieuwere versie voor issues zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-10 09:33
dev-random schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:37:
[...]

Ze hebben voor het gemak tegelijkertijd met het ontluchten de terugroepactie voor het verstellen van de koplampen meegenomen, die software update heeft de hele boordcomputer om zeep geholpen en ik ben naar huis gestuurd met een leenauto :'(
Een late update over dit verhaal;

Wealer heeft in samenwerking met Skoda NL een volle week nodig gehad om de juiste componenten te vervangen (de hoofd regel unit -nogiets). Uiteindelijk moest dat ergens uit een magazijn in Duitsland komen.

En dat alles na een software issue. Ik verbaas me hier nog steeds over. Is Volkswagen zo bang dat software in verkeerde handen valt dat ze dealers niet instaat stellen regelunits opnieuw te flashen? Waardoor dus het hele apparaat vervangen moet worden als er iets misgaat, ondanks dat er niks mis is met de hardware.
Of loopt de kennis en kunde in de autobranche achter op de staat van de techniek?

Anyway, na vervanging was het nog niet in orde. De communicatie tussen het modem en de regelunit die vervangen is was met geen mogelijkheid te herstellen. Dus daarvoor staat hij nu weer terug in de werkplaats.

Mijn afdronk van dit verhaal, de software, maar met name de bijbehorende werkinstructies zijn nog niet dekkend, wijkt het lichtelijk af, dan gaat het mis.

Toekomstige occasions met software issues zijn naar mijn verwachting ook moeilijk tot niet te repareren door niet-dealers, anders dan met hardware fixes/vervangingen. Maar zelfs de integratie tussen deze componenten na vervanging blijkt een uitdaging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 22:40
Admiral Freebee schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:20:
Ik denk dat je zo eraan gewend bent. Zeker met een 85. Ik heb hiervoor een Tesla Model 3 50 kwh gereden en ben echt nog nooit tegen problemen aangelopen. In de zomervakanties niet en ook niet met wintersport. Gewoon genieten van de reis. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 22:40
DutchJackal schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:39:
[...]

Dat ja... dat zijn ook de enige mensen die over laadstress beginnen de hele tijd. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Currry
  • Laatst online: 08:27
Voor de mensen die een paar weken terug hebben meegelezen over de problemen met mijn Enyaq een korte update over de oplossing.

Ik had het probleem dat de gps niet wist waar hij was, ik sprong continu van land naar land en had nooit de echte locatie. Ook werkte de app verbinding niet meer, laadlocaties en ik kon geen gebruiker meer wijzigen of de fabrieksinstellingen resetten.

Uiteindelijk bleek de kabel van de motorkap sensor gebroken (marter, rat of iets dergelijks). Die melding krijg je dan niet in de auto maar met uitlezen zij wel. Kabel is gemaakt en zij hebben een systeem reset uitgevoerd die je zelf niet kunt. Alles lijkt nu weer goed te werken. Het vervelende van 'digitale' autos is blijkbaar dat die systemen elkaar allemaal beïnvloeden en een sensor storing dus alles overhoop kan gooien.

Eind goed al goed en de kosten en tijd vielen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1976Erik
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03-10 17:58
FBTN schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:01:
[...]

Ja, dat is het, ben ik bang. Had ik dat kunnen weten?
Auto staat nog steeds bij De Vallei in Nijmegen en daar zijn ze niet echt meedenkend, op zijn zachtst gezegd. Ze leggen de schuld bij de laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FBTN
1976Erik schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:02:
[...]

Auto staat nog steeds bij De Vallei in Nijmegen en daar zijn ze niet echt meedenkend, op zijn zachtst gezegd. Ze leggen de schuld bij de laadpaal.
Nee had je niet kunnen weten. Is natuurlijk een fout van de Enyaq. Immers: anders hadden alle elektrische auto’s dit.

Als Vallei niet meedenkt: laat ze PON Nijkerk bellen, die wisten gelijk wat het issue was.

[ Voor 9% gewijzigd door FBTN op 22-05-2025 13:37 ]

I took the blue pill…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:42
Vandaag de eerste keer aan de snellader gehangen.
Auto gaf op voorhand aan dat hij max 99kW kon laden dat ik dit met voorbereiden kon optrekken tot 112kW. Dit heb ik niet gedaan.
Lader ingestoken en hij ging direct naar 112kW, maar niet sneller.
Begonnen met laden op 22% en dat zou eigenlijk 135kW moeten zijn dan.
Ok ik had niet voorbereid, maar hij gaf ook max 112kW aan dat hij kon bereiken.
Heb maar 8 minuten geladen, tot 35%
Nadien gaf hij dat de batterij optimaal was om snel te laden, maar slechts 110kW ipv de beloofde 135kW volgens de laadcurve.
https://evkx.net/models/s...v/enyaq_85/chargingcurve/

Daar lijkt me toch een probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@KweNi Het hangt ook af van de lader en de daar beschikbare capaciteit. Ik heb bij Tesla Rijswijk tot nu toe niet boven de 50kW geladen, iets van 4x, het is daar vaak redelijk druk, maar ik wil Tesla verder proberen te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:42
onetime schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:12:
@KweNi Het hangt ook af van de lader en de daar beschikbare capaciteit. Ik heb bij Tesla Rijswijk tot nu toe niet boven de 50kW geladen, iets van 4x, het is daar vaak redelijk druk, maar ik wil Tesla verder proberen te vermijden.
Aangezien de auto zelf aangaf dat 110kW het maximum is, lijkt me dat het probleem niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
1976Erik schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:02:
[...]

Ik gebruik al bijna een jaar Jedlix die dat ook doet, maar die stuurt via de Enyaq API gewoon naar de auto om naar 0kW laden te gaan. Dat kan geen kwaad.
Heb jij een een app die het regelt via de enyaq zijn app/api of via de laadpaal die dan aanstuurt?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb een 3 fase Alfen EVE laadpaal die ik via Home Assistant kan aansturen. Ik kan de paal tussen 5 en 16 ampère schakelen (waarbij 5A eigenlijk uit is omdat de auto minimaal 6A wil). Dit heb ik al jaren sinds ik erachter kwam dat het besturen van mijn laadpaal via UTP 100% zekerheid gaf en het aan of uitzetten via de Skoda api net zo onzeker was als via de app.

Op deze manier doe ik ook uitgesteld laden. HA zet mijn laadpaal na het ontkoppelen terug op 5A dus als ik thuiskom en de kabel in de auto doe gebeurt er nog helemaal niets. Vervolgens kijk ik even bij de energieleverancier wanneer de stroom het goedkoopste is en dan zet ik in HA een timer wanneer de laadpaal echt moet beginnen (en evt. eindigen). Ik automatiseer dit bewust niet omdat ik zelf beter kan inschatten hoe lang ik moet laden, wanneer ik weer vol wil zijn en nog wat andere factoren.

Dit werkt al 3 jaar feilloos en op deze manier kan ik heel goedkoop en vooral buiten de piekuren laden, soms midden in de nacht en soms juist overdag.

Vorige week is de auto naar 3.7 geüpdatet en sindsdien is het al 3 keer voorgekomen dat hij niet is begonnen met laden op het gewenste moment. De paal staat dan al uren op 16A dus daar ligt het niet aan. Als ik even een deur open doe of de kabel eruit en er in dan begint ie.

Helaas was het ook precies na de update dat mijn laadklep na weken worstelen helemaal niet meer open wilde en dat ik het slotje maar heb afgebroken (slotje is nu permanent in de op-slot stand) al vermoed ik dat dit er verder niets mee te maken heeft.

Ik kan het niet echt reproduceren omdat als ik de handelingen uitvoer zoals afgelopen jaren, en ik zet de timer 10 minuten later, dan begint ie gewoon netjes. Ik heb het idee dat de auto na een paar uur misschien de laadsessie afbreekt.

Ik heb na grote updates wel vaker een paar weken met een spookauto rondgereden waarna alles opeens weer goed functioneerde dus hopelijk is het iets tijdelijks.

Doet iemand iets soortgelijks en is bij jullie iets veranderd mbt laden en sessieduur? Ik las al een probleem als de auto het thuis adres heeft opgeslagen bij laadpunten maar dat gebruik ik niet en is gewoon leeg.

Alleen ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnLhwcFR7Q8S9PBCeqboNjW-xO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8f0lnWz3hUV0wl0WRIkxUAgA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Pixal Klinkt als het bekende probleem bij update naar 3.7. On-board charger heeft even een reset nodig, daarna werkt het weer als vanouds.

Is al meermaals gepost in het topic, ook door mij. Zekering 3 even trekken (wel laadkabel eruit, auto op slot, etc), wachten, weer insteken en voila. Er staat ook een YouTube link naar “Speicher” die er een hele video over heeft gemaakt. Ook in de TS is een stuk hierover opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVl
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-09 16:50
JanHenk schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:04:
[...]

Voor de geïnteresseerde: die gemiddelde 220-230 Wh/km kwam ik vorige zomer ook op uit in Frankrijk met 4 sportfietsen op de trekhaak. Dat had mede te maken met dat ik ook wat stukken 130 km/h pakte op de snelweg, met behoorlijk veel heuvels. Ook zonder fietsen scheelt het enorm als je max 120 km/h of liever nog 110 km/h aanhoudt...en je moet wel heel grote afstanden rijden voordat die hogere snelheid echt zoden aan de dijk zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
MrVl schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:44:
[...]

Voor de geïnteresseerde: die gemiddelde 220-230 Wh/km kwam ik vorige zomer ook op uit in Frankrijk met 4 sportfietsen op de trekhaak. Dat had mede te maken met dat ik ook wat stukken 130 km/h pakte op de snelweg, met behoorlijk veel heuvels. Ook zonder fietsen scheelt het enorm als je max 120 km/h of liever nog 110 km/h aanhoudt...en je moet wel heel grote afstanden rijden voordat die hogere snelheid echt zoden aan de dijk zet.
Ik meende in de praktijk te merken dat 160km/u rijden op lange afstanden minder snel is dan 110km/u. De ETA liep namelijk op (meerdere malen gemerkt), dus ik trok de conclusie dat de tijdsbesparing van snel rijden niet opwoog tegen de extra laadtijd. Echter, als ik chatGPT een berekening laat maken obv echt realistische verbruikscijfers (die ik zelf vrij goed kan inschatten na 40k km), komt op lange ritten snel rijden toch vaak wel als sneller uit de bus. Alleen of dat relaxt is, is maar de vraag. 160km/u is een stuk minder relaxt dan 110km/u plus je staat vaker aan de lader. Het scheelde allemaal niet heel veel hoor. 30-60 minuten op 850km, en soms zelfs maar 5 minuten of was snel rijden inderdaad net iets langzamer.

[ Voor 9% gewijzigd door cryptapix op 23-05-2025 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
(@cryptapix ) Dat komt omdat de snelheid lineair toeneemt, maar het verbruik kwadratisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:05
cryptapix schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:28:
[...]

Ik meende in de praktijk te merken dat 160km/u rijden op lange afstanden minder snel is dan 110km/u. De ETA liep namelijk op (meerdere malen gemerkt), dus ik trok de conclusie dat de tijdsbesparing van snel rijden niet opwoog tegen de extra laadtijd. Echter, als ik chatGPT een berekening laat maken obv echt realistische verbruikscijfers (die ik zelf vrij goed kan inschatten na 40k km), komt op lange ritten snel rijden toch vaak wel als sneller uit de bus. Alleen of dat relaxt is, is maar de vraag. 160km/u is een stuk minder relaxt dan 110km/u plus je staat vaker aan de lader. Het scheelde allemaal niet heel veel hoor. 30-60 minuten op 850km, en soms zelfs maar 5 minuten of was snel rijden inderdaad net iets langzamer.
160 is ook wel wat veel. Ik rij op de Autobahn vaak mee met de rest op 130/140 kph op de teller, ~10 minder volgens GPS.

Als je toch elke 2-3 uur stop voor een plaspauze, iets te drinken en kind/hond uitlaten kost het je alleen meet kWh en niet tijd, 20-70% laden of 10-80% scheelt maar paar minuten. Of je moet toevallig net 1 keer minder kunnen laden op 110 vs 130 kph, dan maakt het wel uit op de laadtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Hier een overzichtje van de werkelijke actieradius bij 100 Km/h en 130 Km/h bij verschillende EV's.
Dit om een beeld te krijgen van afname range bij hogere snelheid.
LET OP: is uit 2023!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOuuelRJTiXNdkU9LaIQfwnaSpU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uNv32KISSHDiccNd3NQO6nuh.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Solarman op 23-05-2025 12:14 ]

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
onetime schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:23:
(@cryptapix ) Dat komt omdat de snelheid lineair toeneemt, maar het verbruik kwadratisch.
Verbruik gaat gelukkig niet kwadratisch, luchtweerstand wel.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/02WkX2LX/formule.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rp2dVwQy/legende.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Toch maar even gaan kloten met ChatGPT
Accu bruikbaar van 100% naar 10% bij eerste rit = 90% van 58 kWh = 52,2 kWh
• Daarna laden van 10% naar 80% = 70% van 58 kWh = 40,6 kWh per laadbeurt
• Laadtijd blijft 35 minuten per stop
• Laadstop telkens zodra je tussen 5% en 15% komt
• Laatste rit eindigt met ≥ 20% SOC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBCa_30qgK_U7JrrSuJOlw35TT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3fztp6o7faqGb6tKFWMjPr8T.jpg?f=fotoalbum_large

Jullie mogen er op schieten. Het betreft dus de 60kWh accu.

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 23-05-2025 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:17:
[...] Verbruik gaat gelukkig niet kwadratisch, luchtweerstand wel.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als weerstand niet zou bepalen hoeveel het verbruik toeneemt, wat bepaald het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Solarman Ik rij dan meestal 80, maar hij geeft bij mij nu bij 80% 510km aan.
(ik controleer het in de app, en hij spring net naar 511... (gistermiddag met 2kW van 70% naar 80% geladen))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Het effect wordt weliswaar gedempt door o.a. factor efficiëntie van de aandrijflijn en de constante (ten opzichte van snelheid) rolweerstand, maar als je het invult is er toch nog steeds een kwadratisch verband tussen je energieverbruik en snelheid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
In de formule: er is geen lineair verband tussen de kracht die je moet overwinnen (F) en het verbruik (kWh/100km).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
cryptapix schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:23:

[...]

[Afbeelding]

Ik vermoed dat je het verbruik bij 160km/h te optimistisch inschat. Daarnaast verlies je bij elke laadstop ook tijd tov gewoon doorrijden en volgt de auto niet altijd de ideale laadcurve. Vermoed eerder dat de optimale reistijd (en daarbij hogere kosten dan zuiniger rijden) eerder rond de 130-135 km/h ligt dan hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
cryptapix schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:23:

[...]

[Afbeelding]

theoretisch zal dit aardig kloppen, maar praktisch niet natuurlijk.
Je zal werkelijk nooit eenzelfde gemiddelde halen van welke rijsnelheid dan ook.
De verhoging van de rijsnelheid zal geen gelijke lineaire gemiddelde snelheid opleveren.
De gemiddelde snelheid zal in de praktijk veel minder verschillend zijn dan het verschil in onderlinge rijsnelheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:40:
@Solarman Ik rij dan meestal 80, maar hij geeft bij mij nu bij 80% 510km aan.
(ik controleer het in de app, en hij spring net naar 511... (gistermiddag met 2kW van 70% naar 80% geladen))
Heel goed mogelijk.
80 Km/h ligt binnen de ideale snelheid van een EV, waarbij je rijafstand best een stuk hoger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Een vuistregel is dat een verdubbeling van de snelheid een kwadratische verhoging van het verbruik geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Homer-Simpson schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:38:
[...]

Ik vermoed dat je het verbruik bij 160km/h te optimistisch inschat. Daarnaast verlies je bij elke laadstop ook tijd tov gewoon doorrijden en volgt de auto niet altijd de ideale laadcurve. Vermoed eerder dat de optimale reistijd (en daarbij hogere kosten dan zuiniger rijden) eerder rond de 130-135 km/h ligt dan hoger.
Die 160 is wellicht wat optimistisch inderdaad. Andere verbruiken zijn m.i. dan weer wat pessimistisch. Maar die extra tijd om te stoppen en aan te sluiten etc. Kun je er makkelijk bij optellen. 5 min per laadstop? Wat laadcurve betreft, dat klopt, daarom ga ik uit van een gemiddelde laadduur van 35 minuten. Dat zal de ene keer wat langer zijn en de andere keer wat korter.

[ Voor 14% gewijzigd door cryptapix op 23-05-2025 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Solarman schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:01:
[...]

theoretisch zal dit aardig kloppen, maar praktisch niet natuurlijk.
Je zal werkelijk nooit eenzelfde gemiddelde halen van welke rijsnelheid dan ook.
De verhoging van de rijsnelheid zal geen gelijke lineaire gemiddelde snelheid opleveren.
De gemiddelde snelheid zal in de praktijk veel minder verschillend zijn dan het verschil in onderlinge rijsnelheden.
Nee dat klopt, omdat er meer factoren zijn zoals weersomstandigheden en stijging/daling van de weg. En de ene keer stop je bij 5% SoC en de andere keer bij 15% Maar je moet ergens van uitgaan. Ik denk daarom dat de tijden wellicht niet per se kloppen, maar de tendens dat sneller rijden ook sneller aankomen betekent redelijk accuraat is?

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 23-05-2025 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Bij de ioniq waren mensen er ook achter gekomen dat je beter zo snel kon rijden als je kon en vaker laden omdat de verhouding tussen de efficientie en snellaadsnelheid zo was dat het altijd sneller was om de max snelheid te rijden in Frankrijk.

Het gaat hier dus wel om hoe je het snelst ergens komt en niet wat het efficienst is kwa verbruik.

Dat was bij de ioniq, die een gemiddelde van 147 Wh/km heeft en snellaad op 60kW.
Tegenwoordig zal het dus met vrijwel alle EV's zo zijn.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
cryptapix schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:11:
[...]

Nee dat klopt, omdat er meer factoren zijn zoals weersomstandigheden en stijging/daling van de weg. En de ene keer stop je bij 5% SoC en de andere keer bij 15% Maar je moet ergens van uitgaan. Ik denk daarom dat de tijden wellicht niet per se kloppen, maar de tendens dat sneller rijden ook sneller aankomen betekent redelijk accuraat is?
Jawel je stelling klopt, maar inderdaad zulen de verschiltijden kleiner zijn dan verwacht door meerdere invloeden.
Zelf kies ik voor relaxed rijden d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 14:13
Ik zoek een tablethouder voor mijn enyaq 85 sportline.
Geen succes helaas na een zoektocht op internet (behalve wat zelfgemaakte oplossingen).
Hebben jullie een goede oplossing gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Felke schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:30:
Ik zoek een tablethouder voor mijn enyaq 85 sportline.
Geen succes helaas na een zoektocht op internet (behalve wat zelfgemaakte oplossingen).
Hebben jullie een goede oplossing gevonden?
Zoiets misschien?
Smartholder Enyag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:48
Idd. Deze heb ik ook voor mn 85 sportline Deze werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Dat soort houders zijn gewoon via Skoda zelf te koop...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
onetime schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:36:
Dat soort houders zijn gewoon via Skoda zelf te koop...
Alleen hebben ze de webshop gesloten en moet je nu verplicht via je dealer bestellen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
Of via skoda-parts.com....
https://www.skoda-parts.c...a-holder-skoda-26710.html
Verzendkosten naar een dpd punt zijn 3,50

Weet niet hoe groot de prijzen verschillen tussen skoda-parts en de dealer.

[ Voor 24% gewijzigd door Kodess op 26-05-2025 13:53 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jas99
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:08
Ik heb de mijne, tegelijk met een rubberen kofferbakmat via Kopacek besteld: https://www.kopacek.com/i...r-original-skoda-auto-a-s

Let wel even op dat de houder voor de hoofdsteun en de houder voor de tablet twee losse onderdelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
Weet iemand of de accu die in de RS Enyaq gaat komen ook al in eerdere snellere 85 exemplaren (wellicht alleen in het buitenland verkocht) is gebruikt? Ik ben even benieuwd of er ergens informatie te vinden is over de laadcurve ervan.

Ben nu een Enyaq 80 aan het rijden, die heel soms de 175 even aantikt qua snelladen, ben even benieuwd of mn verwachting bij de nieuwe Enyaq RS vergelijkbaar gaat zijn.

Ben in mijn zoektocht naar de nieuwe leaseauto toch ofwel op zoek naar meer bereik, of een kortere laadtijd. Ten opzichte van de 80 uitvoering die ik nu heb, zal het denk ik 20-30 in bereik schelen (van een 77kw accu naar een 83kw, maar ook meer vermogen), dus verwaarloosbaar, maar wellicht gaat het laden dan sneller..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:32
JustTrying schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:50:
Weet iemand of de accu die in de RS Enyaq gaat komen ook al in eerdere snellere 85 exemplaren (wellicht alleen in het buitenland verkocht) is gebruikt? Ik ben even benieuwd of er ergens informatie te vinden is over de laadcurve ervan.

Ben nu een Enyaq 80 aan het rijden, die heel soms de 175 even aantikt qua snelladen, ben even benieuwd of mn verwachting bij de nieuwe Enyaq RS vergelijkbaar gaat zijn.

Ben in mijn zoektocht naar de nieuwe leaseauto toch ofwel op zoek naar meer bereik, of een kortere laadtijd. Ten opzichte van de 80 uitvoering die ik nu heb, zal het denk ik 20-30 in bereik schelen (van een 77kw accu naar een 83kw, maar ook meer vermogen), dus verwaarloosbaar, maar wellicht gaat het laden dan sneller..
Ik geloof dat alles over gaat op de 135 versie. Die in de praktijk dan in de meeste gevallen net zo snel is als de 175.

Zie vanaf minuut 4

YouTube: Soon only 135kW Charging Power left in the Skoda ELROQ 85? What that...

[ Voor 5% gewijzigd door helloitsme op 26-05-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 12:20
Jas99 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:54:
Ik heb de mijne, tegelijk met een rubberen kofferbakmat via Kopacek besteld: https://www.kopacek.com/i...r-original-skoda-auto-a-s

Let wel even op dat de houder voor de hoofdsteun en de houder voor de tablet twee losse onderdelen zijn.
Dat lijkt wel een nieuw product, want dat bestond eerst nog niet. Nouja, goed argument nog steeds om geen tablets achterin te gebruiken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jas99
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:08
Boeie schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:34:
[...]

Dat lijkt wel een nieuw product, want dat bestond eerst nog niet. Nouja, goed argument nog steeds om geen tablets achterin te gebruiken :+
Deze onderdelen worden verkocht op de site onder de categorie Fabia, maar ik heb ze gepast en passen perfect in de Enyaq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
helloitsme schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:56:
[...]

Ik geloof dat alles over gaat op de 135 versie. Die in de praktijk dan in de meeste gevallen net zo snel is als de 175.

Zie vanaf minuut 4

YouTube: Soon only 135kW Charging Power left in the Skoda ELROQ 85? What that...
Die beste man geeft daar aan dat in de 85 gewoon de accu ligt met een 77kwh capaciteit (netto) alleen heeft de nieuwe RS Enyaq net een wat grotere accu met een netto capaciteit van 79kwh, en dus een max van 185 ipv 175kwh aan laadsnelheid.

https://ev-database.org/s...77d762c2d6182678a74973ea9

80 vs 85 vs RS 85

[ Voor 8% gewijzigd door JustTrying op 26-05-2025 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:32
JustTrying schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:44:
[...]

Die beste man geeft daar aan dat in de 85 gewoon de accu ligt met een 77kwh capaciteit (netto) alleen heeft de nieuwe RS Enyaq net een wat grotere accu met een netto capaciteit van 79kwh, en dus een max van 185 ipv 175kwh aan laadsnelheid.

https://ev-database.org/s...77d762c2d6182678a74973ea9

80 vs 85 vs RS 85
ok, dat is dus weer een ander model accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 14:13
Jas99 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:54:

Past deze https://www.kopacek.com/s...LqMIC0VYZjF_vgGBJGj3sVe1e erop?
In de beschrijving staat specifiek niet voor sportstoelen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Felke schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:34:
[...]

Past deze https://www.kopacek.com/s...LqMIC0VYZjF_vgGBJGj3sVe1e erop?
In de beschrijving staat specifiek niet voor sportstoelen namelijk.
Het gaat om "Smart Holder" dat is het systeem wat skoda heeft bedacht.

Maar jij linkt naar alleen de tablethouder, je moet ook nog de smart holder connector voor in de stoel.

Dat is dan bij kopacek ~30 euro ex verzendkosten (zo te zien minimaal 6,99 aan verzendkosten)
Bij skoda-parts vrijwel hetzelfde, maar als je kiest voor entertainment package krijg je er 2 voor 40 euro + verzending (ook 6 euro, maar bij ophalen bij DPD pickup 4 euro)
https://www.skoda-parts.c...enyaq/smart%20holder.html

Dus als je er 2 wil, dan is het kopacek 65 euro en bij skoda parts 44 euro

[ Voor 41% gewijzigd door Kodess op 27-05-2025 15:14 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Kodess schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:05:
[...]

Het gaat om "Smart Holder" dat is het systeem wat skoda heeft bedacht.

Maar jij linkt naar alleen de tablethouder, je moet ook nog de smart holder connector voor in de stoel.

Dat is dan bij kopacek ~30 euro ex verzendkosten (zo te zien minimaal 6,99 aan verzendkosten)
Bij skoda-parts vrijwel hetzelfde, maar als je kiest voor entertainment package krijg je er 2 voor 40 euro + verzending (ook 6 euro, maar bij ophalen bij DPD pickup 4 euro)
https://www.skoda-parts.c...enyaq/smart%20holder.html

Dus als je er 2 wil, dan is het kopacek 65 euro en bij skoda parts 44 euro
Dat entertainment pack is toch niet voor sportstoelen? (Helaas voor mij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:05
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Verbruik is toch de nodige arbeid? En arbeid is afstand maal kracht. En die kracht is in functie van de snelheid kwadraat, zoals de formule ook aangeeft.

Het benidigde vermogen schaalt dan weer met v^3 want dat vermogen is F*v.

[ Voor 7% gewijzigd door AndRo555 op 27-05-2025 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
Weet iemand of de RS versie al ergens te bezichtigen is?
En zijn er ook tweakers die na 4 jaar Enyaq nog een keer een Enyaq gaan leasen? En zo ja waarom? Heb nu vier jaar een Enyaq sportline 80 gereden en ben wel toe aan iets nieuws :)

De Enyaq is nog altijd erg aantrekkelijk in de lease (ten opzichte van een polestar 4 of audi a6/q6) en heeft meer ruimte op de achterbank en meer ruimte onder de achterklep. Deze versie van de Enyaq is wat luxer te configureren, heeft eindelijk een fatsoenlijk groot panoramadak, en de RS versie heeft ook best leuk wat PK's ten opzichte van de sportline 80 die ik nu rijd. Enige wat jammer is dat er geen verbetering is qua laadsnelheid en bereik.

[ Voor 69% gewijzigd door JustTrying op 27-05-2025 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
cryptapix schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:03:
[...]

Dat entertainment pack is toch niet voor sportstoelen? (Helaas voor mij).
scherp, staat er inderdaad niet uidelijk. De holder voor niet sportstoelen is duurder. Ik zou persoonlijk dan contact met ze erover opnemen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
AndRo555 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:06:
[...]

Verbruik is toch de nodige arbeid? En arbeid is afstand maal kracht. En die kracht is in functie van de snelheid kwadraat, zoals de formule ook aangeeft.

Het benidigde vermogen schaalt dan weer met v^3 want dat vermogen is F*v.
Verbruik is wel wat meer dan de luchtweerstand weerstaan natuurlijk.
Voeg maar toe:
- rolweerstand banden
- elektronica in de auto
- ...
En aangezien dus niet al het verbruik stijgt bij hogere snelheid, is er geen lineair verband tussen verbruik van de auto en de luchtweerstand (zie formule hoger).
Pagina: 1 ... 77 ... 92 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.