Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 21:42
mac-aroni schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:05:
[...]

In het Elroq topic lees ik toevallig net onderstaande

[...]
Dit klopt helemaal, en is dus standaard gedrag. Ik heb het namelijk opgezocht in de handleiding toen ik de auto de eerste dag had en ik niet begreep hoe het werkte.
Maar inderdaad, als de auto UIT staat (dus niet op de rem getrapt) dan schuift de stoel helemaal naar de positie. Staat de auto aan (startbutoon of rem ingetrapt) dan moet je het knopje inhouden om hem naar de juiste positie te verschuiven.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:14
mac-aroni schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:05:
[...]

In het Elroq topic lees ik toevallig net onderstaande

[...]
Ik gebruik nooit de knopjes voor de stoel in te stellen.
Bij het selecteren van het gebruikersprofiel wat ik vrijwel altijd ben, staat de stoel al goed of deze gaat zich dan instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-06 12:47
ThaFlub schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:25:
Geen idee of ik iets verkeerd doe, maar heb nu al enkele keren gehad dat m'n stoel niet op de juiste plek komt te staan, is met elektronische zetels (MY25) als ik dan even op 1 blijft duwen, dan gaat ie wel naar de juiste positie. ben de enige chauffeur/rijder in de auto.
Puuh, een issue dat alleen 85 rijders herkennen. Hebben we dan eigenlijk het enige puntje gevonden waar software versie <4.0 beter is? Oude Enyaq-rijders, rejoice!

Of zijn de oudgedienden nog aan het wachten tot hun auto is opgestart om te valideren dat ze het issue ook hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
matk89 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:11:
[...]

Puuh, een issue dat alleen 85 rijders herkennen. Hebben we dan eigenlijk het enige puntje gevonden waar software versie <4.0 beter is? Oude Enyaq-rijders, rejoice!

Of zijn de oudgedienden nog aan het wachten tot hun auto is opgestart om te valideren dat ze het issue ook hebben?
Naah, want ik met mijn 3.6 heb het ook :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:43
Mijn Enyaq geeft op het linkerscherm als afstand over langere tijd (nog nooit door mij gereset naar 0) een hoger aantal kilometers dan mijn enyaq totaal heeft gereden. Dit is slecht voor mijn OCD. Heeft iemand dit ook? Een oplossing zal er wel niet zijn :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVH4mYfEIfukVbcbnBH7pR4ovfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PnoKRVsct5t7Tu907LDXD9Pz.jpg?f=fotoalbum_large

NB de kilometerstand rechts is juist, tenzij de schadehersteller 200+ km heeft gereden met mijn enyaq en met hetzelfde % batterij heeft teruggegeven én de laadtransactie onzichtbaar heeft gemaakt. Ergo: rechts klopt.

[ Voor 14% gewijzigd door cryptapix op 13-05-2025 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:28
matk89 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:11:
[...]

Waarom zouden allen 85 rijders het herkennen dan? Of bedoel je ten opzichte van 80 rijders? :)

Want de 60 heeft dezelfde software toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 08:14
De Enyaq is foetsie maar niet zomaar, de transporteur wilde nog even een onwisbare indruk achterlaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77Md7sdv9Y6QK0PSWA28I0wyu-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADAkUTPlloxpYCTNpi7NZLCL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSu8Ui3JesXlKQYcVRzSUlb5vio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9NfxQwaocJoTt7x009S63ua.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gDjqGnOtiHCpngBWMW117tbAXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJNiL7F0kpoQZeJUJEN0LMnp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan er overigens niet om treuren dat de Enyaq de deur uit mocht maar dit is gewoon zonde :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:51
Ik heb maandag mijn Enyaq in ontvangst mogen nemen.
De wagen rijdt fantastisch en alles lijkt naar behoren te werken.

Het thuisladen geeft wel een klein probleem.
De wagen neemt +-200W minder van de laadpaal (Peblar) dan de limiet die op dat moment op de paal aanwezig is.
Zelfs als de limiet 6A, laadt hij maar aan 1200W ipv de verwachte 1380W@230V.
Voltage op de laadpaal varieert tussen 230 en 235V.
Met mijn vorige wagen (Mercedes B250e PHEV) was dit niet het geval en nam hij steeds het maximum af.

In de Skoda app kan ik voorlopig ook nog geen laadgeschiedenis zien, ondanks dat ik al 3 keer geladen heb (wel enkel AC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@KweNi Liet de Mercedes de afname van de paal zien, en de Enyaq wat er de accu ingaat?
("laden" minus eigen verbruik...) Die 200W zit in de de buurt van het verbruik als ik alleen radio zit te luisteren in de Enyaq op de parkeerplaats.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
onetime schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:06:
@KweNi Liet de Mercedes de afname van de paal zien, en de Enyaq wat er de accu ingaat?
("laden" minus eigen verbruik...) Die 200W zit in de de buurt van het verbruik als ik alleen radio zit te luisteren in de Enyaq op de parkeerplaats.
Nee bekijk het niet op de auto, maar op de laadpaal.
Ik zie de afgenomen stroomsterkte en de limiet. Verrekend met de Spanning kom ik steeds op een verschil van +-200W. Bij de vorige auto was dit steeds +-0W.
De Peblar lader heeft een Pure Solar stand waar hij in principe alleen laadt met hetgene wat normaal gezien geïnjecteerd zou worden. Hierdoor injecteer ik eigenlijk steeds 200W ipv niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenblom
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:07
Helaas sinds vandaag een storing met de dynamische rij verlichting. Iemand nog een tip wat ik zelf kan proberen alvorens ik naar de dealer ga en waarschijnlijk flink moet gaan betalen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKx_jLkXo9taQ4BAtbmU2UrG0xU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sEvCQ334JrzbvyQ8u8TfstCE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:50

rammes

koekebakker 1e klas

In Finland wordt nu software 3.8 uitgerold

https://www-skoda-fi.tran...x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp

Met deze OTA-update (Over-The-Air) wordt de ME3.8-software op uw auto geïnstalleerd. Deze softwareversie bevat belangrijke systeemoptimalisaties en bugfixes. Er worden verschillende verbeteringen doorgevoerd voor auto's met de huidige software ME3.6 of ME3.7, waaronder een optimalisatie van het mechanisme voor het detecteren van het koelmiddelniveau in het airconditioningsysteem en een oplossing om de connectiviteit te behouden nadat de 2G- en 3G-signalen geleidelijk wegvallen.

Voor welke auto kan ik deze update krijgen? 

Deze software-update is beschikbaar voor alle Škoda Enyaq-voertuigen die momenteel draaien op softwareversie ME3.6 en ME3.7 en waarop de software-optimalisaties uit eerdere software-updates al zijn geïnstalleerd.

Verbeteringen voor auto's met software ME3.6 en ME3.7

Optimalisatie van het mechanisme voor het detecteren van de hoeveelheid koelmiddel in het airconditioningsysteem

Het airconditioningsysteem is geoptimaliseerd om nauwkeurige detectie van het koelmiddelniveau te garanderen. Deze verbetering garandeert nauwkeurige systeembewaking en betrouwbare prestaties. Deze verbetering is speciaal ontworpen voor auto's die zijn gefabriceerd met softwareversie ME3.5 en later.  
Oplossing om de verbinding te behouden nadat het 2G- en 3G-signaal is gestopt

Deze oplossing is bedoeld voor de aanstaande uitfasering van 2G- en 3G-netwerken en zorgt ervoor dat auto's klaar zijn voor latere implementaties.
Optimaliseren van de koplampwerking

Voor klanten met LED-grootlicht voorkomt deze update mogelijke afwijkingen in de verlichtingsbediening.
Optimalisatie van signaalacceptatie

Met deze update wordt een probleem met de dataverbinding in ME3 Enyaq-auto's opgelost dat voor sommige bestuurders in Finland problemen opleverde, omdat het eCall-noodoproepsysteem en andere onlinediensten op bepaalde locaties niet werkten. Dit probleem had vooral gevolgen voor de betrouwbaarheid van de dataverbinding in gebieden met bepaalde typen mobiele netwerkverbindingen. Na de installatie van de update zal de beschikbaarheid van het eCall-noodoproepsysteem en andere onlinediensten in Finland verbeteren
Wat moet er gedaan worden? 

Deze software-update voor uw auto wordt geleidelijk uitgevoerd. Wacht tot het bij uw auto afgeleverd wordt. Zodra de update klaar is om te installeren, krijgt u hiervan een melding op uw infotainmentscherm. Het enige dat u hoeft te doen, is op de knop "Update beschikbaar" te klikken op het scherm 'Tot ziens' nadat u de motor van uw auto hebt uitgezet. Het updateproces zal dan beginnen.

Houd er rekening mee dat de auto tijdens de update niet kan rijden of opladen. Wij adviseren om met de installatie te beginnen zodra u thuis bent of uw auto parkeert. Zodra de update is voltooid, kunt u weer onbeperkt in uw auto rijden. U weet dan dat uw auto veiliger en geavanceerder is dan ooit tevoren.

Bekijk de onderstaande video voor instructies over het installeren van de beschikbare Over-the-Air-update.

[ Voor 82% gewijzigd door rammes op 14-05-2025 15:22 ]

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Niet online
KweNi schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:18:
[...]

Nee bekijk het niet op de auto, maar op de laadpaal.
Ik zie de afgenomen stroomsterkte en de limiet. Verrekend met de Spanning kom ik steeds op een verschil van +-200W. Bij de vorige auto was dit steeds +-0W.
De Peblar lader heeft een Pure Solar stand waar hij in principe alleen laadt met hetgene wat normaal gezien geïnjecteerd zou worden. Hierdoor injecteer ik eigenlijk steeds 200W ipv niets.
Hmm, dat 200 W injecteren ipv niets heb ik ook wel. Maar ik stak het eigenlijk altijd op de laadpaal. Er zijn wel meer dingen die ik van m'n Smappee-laadpaal vind :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Niet online
rammes schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:22:
In Finland wordt nu software 3.8 uitgerold

https://www-skoda-fi.tran...x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp

Met deze OTA-update (Over-The-Air) wordt de ME3.8-software op uw auto geïnstalleerd. Deze softwareversie bevat belangrijke systeemoptimalisaties en bugfixes. Er worden verschillende verbeteringen doorgevoerd voor auto's met de huidige software ME3.6 of ME3.7, waaronder een optimalisatie van het mechanisme voor het detecteren van het koelmiddelniveau in het airconditioningsysteem en een oplossing om de connectiviteit te behouden nadat de 2G- en 3G-signalen geleidelijk wegvallen.

Voor welke auto kan ik deze update krijgen? 

Deze software-update is beschikbaar voor alle Škoda Enyaq-voertuigen die momenteel draaien op softwareversie ME3.6 en ME3.7 en waarop de software-optimalisaties uit eerdere software-updates al zijn geïnstalleerd.

Verbeteringen voor auto's met software ME3.6 en ME3.7

Optimalisatie van het mechanisme voor het detecteren van de hoeveelheid koelmiddel in het airconditioningsysteem

Het airconditioningsysteem is geoptimaliseerd om nauwkeurige detectie van het koelmiddelniveau te garanderen. Deze verbetering garandeert nauwkeurige systeembewaking en betrouwbare prestaties. Deze verbetering is speciaal ontworpen voor auto's die zijn gefabriceerd met softwareversie ME3.5 en later.  
Oplossing om de verbinding te behouden nadat het 2G- en 3G-signaal is gestopt

Deze oplossing is bedoeld voor de aanstaande uitfasering van 2G- en 3G-netwerken en zorgt ervoor dat auto's klaar zijn voor latere implementaties.
Optimaliseren van de koplampwerking

Voor klanten met LED-grootlicht voorkomt deze update mogelijke afwijkingen in de verlichtingsbediening.
Optimalisatie van signaalacceptatie

Met deze update wordt een probleem met de dataverbinding in ME3 Enyaq-auto's opgelost dat voor sommige bestuurders in Finland problemen opleverde, omdat het eCall-noodoproepsysteem en andere onlinediensten op bepaalde locaties niet werkten. Dit probleem had vooral gevolgen voor de betrouwbaarheid van de dataverbinding in gebieden met bepaalde typen mobiele netwerkverbindingen. Na de installatie van de update zal de beschikbaarheid van het eCall-noodoproepsysteem en andere onlinediensten in Finland verbeteren
Wat moet er gedaan worden? 

Deze software-update voor uw auto wordt geleidelijk uitgevoerd. Wacht tot het bij uw auto afgeleverd wordt. Zodra de update klaar is om te installeren, krijgt u hiervan een melding op uw infotainmentscherm. Het enige dat u hoeft te doen, is op de knop "Update beschikbaar" te klikken op het scherm 'Tot ziens' nadat u de motor van uw auto hebt uitgezet. Het updateproces zal dan beginnen.

Houd er rekening mee dat de auto tijdens de update niet kan rijden of opladen. Wij adviseren om met de installatie te beginnen zodra u thuis bent of uw auto parkeert. Zodra de update is voltooid, kunt u weer onbeperkt in uw auto rijden. U weet dan dat uw auto veiliger en geavanceerder is dan ooit tevoren.

Bekijk de onderstaande video voor instructies over het installeren van de beschikbare Over-the-Air-update.
En ik maar wachten op de 3.7 update gezien ik nog steeds op 3.6 zit... :D De OTA hiervoor vindt al wel langer plaats maar ik ben nog steeds niet aan de beurt gekomen. Uiteindelijk gaat hier het 2G of 3G signaal ook weg dus ik heb op zich ook wel wat aan 3.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:06
RangedNeedles schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:25:
[...]

En ik maar wachten op de 3.7 update gezien ik nog steeds op 3.6 zit... :D De OTA hiervoor vindt al wel langer plaats maar ik ben nog steeds niet aan de beurt gekomen. Uiteindelijk gaat hier het 2G of 3G signaal ook weg dus ik heb op zich ook wel wat aan 3.8.
Ach, ik zit nog op 3.2, in de verste verte geen OTA te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@svenblom De voorruit voor de camera is goed schoon?
De 12V accu een half uurtje losmaken een optie? (reset)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:17
https://www.autocar.co.uk...rm-cheaper-batteries-2026

Het artikel gaat over de ID serie, maar in de quotes wordt gezegd dat het over de Volkswagens groep gaat en ze de NMC gaan uitfaseren. Volgende update van de Enyaq dus mogelijk met LFP accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
o.a. @Currry Ik dacht dat LiFePO4 een lagere energiedichtheid had per gewicht dan LiIon,
wordt de accu dan niet zwaarder? Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Ik ben er niet helemaal in thuis, maar wat ik begreep was het voordeel van NMC inderdaad meer vermogen per kg, maar is dat verschil een stuk kleiner geworden. Lfp zou vooral goedkoper, brandveiliger en duurzamer als in 100% en meer cycli moeten zijn. Ik denk dat het best een goede stap zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
In feite kun je zeggen dat je met een 60 lfp net zo ver kunt rijden als een 80 nmc. Gewoon omdat je niet 20-80% rijdt als je zuinig op je accu wil zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Currry Dat geld alleen voor het dagelijks gebruik. Ik heb een 80 voor de lange afstand mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30
Gisteren 2 lange ritten voor de boeg gehad, geladen tot 100%, maar hoe diep gaan jullie zo dan? ik had al eens tot 19% gereden, want vanaf 20% begint die al 'beperkt rijbereik' te zeggen. Gisteren dan tot 16% tot bij de snellader, daar dan in 9minuten geladen naar 39%, meer dan genoeg om thuis te komen.

kortom, wat is aan te raden? en wat is doenbaar qua laagste niveau?

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:12
ThaFlub schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:15:
Gisteren 2 lange ritten voor de boeg gehad, geladen tot 100%, maar hoe diep gaan jullie zo dan? ik had al eens tot 19% gereden, want vanaf 20% begint die al 'beperkt rijbereik' te zeggen. Gisteren dan tot 16% tot bij de snellader, daar dan in 9minuten geladen naar 39%, meer dan genoeg om thuis te komen.

Laagste niveau zou ik boven de 5% proberen te houden. Zeker als je dan niet tot 100% hoeft te laden maar ergens rond de 90% ook voldoende is.

Die waarschuwing verminderd bereik kun je vergelijken met het lampje in je brandstof auto dat je binnenkort moet tanken. Nog niks aan de hand dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:16

Laagste wat ik heb gedaan met mijn vorige EV (Ioniq) is 0%, 2x :+ (wel meters van de lader af)
Met de Enyaq 3% gedaan. Als er nog genoeg km's inzitten om mijn ritten voor de dag te doen dan gaat ie pas die avond aan de lader.

Maar goed ik ben door de ioniq met 180km bereik in de winter ook gewend tot een laag percentage door te rijden. En de ioniq was onbetrouwbaar in de onderste procenten. De Enyaq geeft het bereik perfect aan, tot in ieder geval de 3% ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix

Meestal tot ongeveer 5%, maar ook geregeld 1 a 2%. Vaak ben je te bang >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenblom
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:07
onetime schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:24:
@svenblom De voorruit voor de camera is goed schoon?
De 12V accu een half uurtje losmaken een optie? (reset)
Accu er even afgehaald en vooralsnog is de storing weg, maar heb nog niet veel gereden. Dank voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-06 16:49
Ik heb de Enyaq 80 al een keer op 0% gehad en kon toen nog een kilometer of wat rijden naar de lader, maar ik verwacht eigenlijk dat er nog wel marge van 20 kilometer ofzo op zit, of zijn er ervaringen van berijders die echt stil hebben gestaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 06-06 11:10
Ik ben 4km door naar huis gereden toen alles op 0 stond. (niet in de winter :) )

Water-Escape

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:40
JustTrying schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:47:
Ik heb de Enyaq 80 al een keer op 0% gehad en kon toen nog een kilometer of wat rijden naar de lader, maar ik verwacht eigenlijk dat er nog wel marge van 20 kilometer ofzo op zit, of zijn er ervaringen van berijders die echt stil hebben gestaan?
Ik ben wel een keer met 135 door blijven rijden op de snelweg, tot hij bij 3% ofzo terugzakte naar 90 en niet meer wilde accelereren. Dat was toevallig precies bij de afrit, daarna heb ik nog 15min door de stad tot huis kunnen rijden waarbij de auto prima reed. Bij stoplichten trok hij ook weer prima weg.

Wat je echt niet moet doen is bij lage temperatuur de auto parkeren met minder dan 5%. Als de accu dan afkoelt kan je daarna niet meer fatsoenlijk rijden. (Niet uit eigen ervaring dit, alleen wat ik op dit forum gelezen heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@diederik77 Welk model heb je precies? Bouwjaar? Software versie destijds?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:40
onetime schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:23:
@diederik77 Welk model heb je precies? Bouwjaar? Software versie destijds?
80, mei 2020, sw 3.7 (destijds denk ik ook al)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
Kodess schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:53:
[...]

Laagste wat ik heb gedaan met mijn vorige EV (Ioniq) is 0%, 2x :+ (wel meters van de lader af)
Met de Enyaq 3% gedaan. Als er nog genoeg km's inzitten om mijn ritten voor de dag te doen dan gaat ie pas die avond aan de lader.

Maar goed ik ben door de ioniq met 180km bereik in de winter ook gewend tot een laag percentage door te rijden. En de ioniq was onbetrouwbaar in de onderste procenten. De Enyaq geeft het bereik perfect aan, tot in ieder geval de 3% ;)
Met mijn Model 3 ook nog eens 10km op 0% gehaald. Het is niet om trots op te zijn (ik zat te slapen en miste de afrit) en het is per model/auto verschillend. Sommige hebben wat restspanning en sommige zijn soms leeg.

Je hebt filmpjes waar ze dit uitproberen om te kijken wanneer een auto ophoudt met rijden. Maar ik zou het lekker rond de 8% houden als minimum.

[edit]

Oh wat de rest zeggen dus. :P Ik was traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Als je hem echt zo leeg mogelijk wil maken kan je denk ik het beste naar 1 of 2 % rijden en de rest naast de laadpaal met de verwarming op max en de raampjes open.

Ik ben een keer tot 4% gegaan, had nog ongeveer 12km over toen ik thuis kwam. Ik reed van Drenthe naar Noord Holland met nog 55% en dat is normaal wel voldoende voor die rit maar ik had er geen rekening mee gehouden dat ik 's ochtends vroeg met -1 weg zou rijden en tot overmaat van ramp echt hele harde wind tegen had. Heb oa achter vrachtwagens gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Pixal schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:21:
Als je hem echt zo leeg mogelijk wil maken kan je denk ik het beste naar 1 of 2 % rijden en de rest naast de laadpaal met de verwarming op max en de raampjes open.

Ik ben een keer tot 4% gegaan, had nog ongeveer 12km over toen ik thuis kwam. Ik reed van Drenthe naar Noord Holland met nog 55% en dat is normaal wel voldoende voor die rit maar ik had er geen rekening mee gehouden dat ik 's ochtends vroeg met -1 weg zou rijden en tot overmaat van ramp echt hele harde wind tegen had. Heb oa achter vrachtwagens gehangen.
Want er was op zo’n lange rit geen laadpaal om even 5-10 min bij te laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

cryptapix schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:47:
[...]

Want er was op zo’n lange rit geen laadpaal om even 5-10 min bij te laden?
Ja meerdere gelegenheden maar ik was echt vastbesloten het te gaan halen. Ik kan niet echt beargumenteren waarom ik dat heel belangrijk vond. Misschien voelde ik me juist ook wel zeker genoeg dat er toch wel een laadpunt zou zijn als het echt niet ging. Hoe dichter bij huis, hoe groter het aanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie102
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-05 10:49
Gman schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:30:
[...]

Bedankt voor de feedback.
Weet je ook welke kabel? het zijn er nogal wat.

Ik vind het bizar dat het na 4 werkplaats bezoeken, waarvan 3x bij dezelfde merk dealer, nog niet is opgelost.
Er werden tijdens die bezoeken wel onderdelen onder garantie vervangen (die los stonden van de storingen) en daarna werd er een clear error op de OBD gedaan. Mijn ervaring is dan dat het vervolgens best even kan duren voordat de storingen weer terug zijn (error counters moeten eerst oplopen).
In de werkomschrijving staat: === VVA === Icas kabel vervangen. Ik neem aan dat zebij de dealer dit wel snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Pixal schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:50:
[...]

Ja meerdere gelegenheden maar ik was echt vastbesloten het te gaan halen. Ik kan niet echt beargumenteren waarom ik dat heel belangrijk vond. Misschien voelde ik me juist ook wel zeker genoeg dat er toch wel een laadpunt zou zijn als het echt niet ging. Hoe dichter bij huis, hoe groter het aanbod.
Dan was de keuze om achter vrachtwagens te gaan hangen er dus geen uit noodzaak; dat leek je wel te suggereren. Wellicht heb ik het niet goed gelezen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
Voor mijn probleem dat mijn Enyaq 200W minder stroom neemt dan de limiet van mijn Peblar lader heb ik een automation gemaakt in Home Assistant om het probleem te omzeilen.
Probleem is dat je in de Peblar integratie in Home Assistant de Charge Limit enkel kan aanpassen per eenheid, dus geen cijfers na de komma. De API laat dit wel toe, dus heb ik een feature request gedaan.

https://community.home-as...miliampere/891186?u=kweni

Er mag altijd voor gestemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:13
Hi,
Ik zag in een video https://youtu.be/oXLYeF0a9KQ?si=aBWypHfb-3Ji3NIt dat de enyaq (rij zelf een 85) een "assisted lane switch" optie zou hebben.
Er zouden pijltjes te zien moeten zijn op je cockpit display, en wanneer je je richting aanwijzer naar beneden drukt (half), dan zou hij moeten wisselen van baan.
Maar.. Ik heb dit nog nooit gezien!
Alles qua rijhulpsystem staat aan. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:35
Felke schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:27:
Hi,
Ik zag in een video https://youtu.be/oXLYeF0a9KQ?si=aBWypHfb-3Ji3NIt dat de enyaq (rij zelf een 85) een "assisted lane switch" optie zou hebben.
Er zouden pijltjes te zien moeten zijn op je cockpit display, en wanneer je je richting aanwijzer naar beneden drukt (half), dan zou hij moeten wisselen van baan.
Deze ken ik ook niet. ik zie wel in mijn HUD de genoemde pijlen maar stuur altijd zelf. zal straks eens proberen wat er gebeurt als ik niet stuur ( kom maar op met de grapjes)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blade__x
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-06 13:18
cryptapix schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:54:
Mijn Enyaq geeft op het linkerscherm als afstand over langere tijd (nog nooit door mij gereset naar 0) een hoger aantal kilometers dan mijn enyaq totaal heeft gereden. Dit is slecht voor mijn OCD. Heeft iemand dit ook? Een oplossing zal er wel niet zijn :(
[Afbeelding]

NB de kilometerstand rechts is juist, tenzij de schadehersteller 200+ km heeft gereden met mijn enyaq en met hetzelfde % batterij heeft teruggegeven én de laadtransactie onzichtbaar heeft gemaakt. Ergo: rechts klopt.
Ik heb precies hetzelfde, begon met 50 a 100km verschil. Ondertussen opgelopen tot ruim 750km verschil. Antwoord van de dealer: Oh maar we kunnen die teller achter je stuur gewoon weer op 0 zetten toch en dan is het niet meer zichtbaar. :X 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noctonix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-05 15:07
Hi,
Ik ga dit straks ook proberen, wellicht eerst ACC inschakelen en dan op de knop drukken op het stuur?

Freedom for everyone..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blade__x
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-06 13:18
Oggy schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:39:
[...]

[...]

Volgens mij heb ik dat ook, voor mij links voor, al één vervangen en vermoedelijk nu weer.
Wat ik eraan merk en licht hoorbaar en zeker voelbaar als trilling (lage frequentie, omwenteling snelheid van de band), wel pas merkbaar vanaf +- 80 km/h t/m 110 km/h, daarna wordt het merkbare deel minder (windruim of door te snelle rotatiesnelheid).
Mijn Enyaq trilt/vibreert al sinds levering tussen de 90 en 110 km per uur met optrekken. Daaronder of erboven niets meer van te merken. Zomer of winterbanden maken niets uit en dit was volgens de dealer een "producteigenschap van de elektromotor".

Ik heb wel gemerkt dat het met iets lagere bandenspanning erger wordt. Met 3.1 bar in de banden is het een stuk minder merkbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Blade__x op 16-05-2025 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:32

Dr.Roelski

Walk on ....

Hi,
Was ook al aan het zoeken. In mijn proefrit vorig jaar had ik een enyac die inderdaad van rijstrook wisselde zodra ik op grote weg richtingaanwijzer naar links deed. Vond het irritant omdat het redelijk aggressief sturen was. Zou zelf veel rustiger van baan wisselen. Maar kan het op mn IV60 business 2024 model niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Hi,
Ik heb het in mijn 85 Sportline met business ook nog nooit gezien. Ik buts altijd travel assist aan maar nog nooit pijltjes gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 14:40
Henkie102 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:01:
[...]

In de werkomschrijving staat: === VVA === Icas kabel vervangen. Ik neem aan dat zebij de dealer dit wel snappen.
Bedankt! dit zou genoeg informatie moeten zijn ja.
Binnenkort ga ik er langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Hi,
Wat ik overigens voorbij zie komen op een Brits Skoda forum is dat je dan ook park assist zou moeten hebben, lane change assist zou gebruik maken van diezelfde sensoren.
Iets wat mijn Enyaq met advanced bussiness pakket niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:20
Hi,
Mij is verteld dat je hiervoor de 360gr camera moet hebben. Dus het dikste upgrade pakket...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felke
Aah, ik heb inderdaad alle upgrades, behalve de 360gr camera (want, parkeren kan ik zelf wel).
Verklaart wellicht waarom ik het niet te zien krijg.

Iemand hier met zelf parkeer upgrade die kan bevestigen dat bij jou wel de "semi automatic lane change" werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchJackal
Staat ook in de digitale handleiding zie ik net...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKMec_25XSPZZ3a3BcJ2qxQI0lw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSFp7ERwdv9cHHUu7QiQeFpN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Nu we het toch over travel assist hebben. Voordat ik de Enyaq (dec 2021 Sportline) kocht heb ik filmpjes gekeken hoe het zou werken. Net als in mijn vorige auto (Ioniq classic) moet je dus je stuur vasthouden, en als de auto gaat zeuren gewoon even in je stuur knijpen.
Dat doet mijn sportline dus niet, of in ieder geval daar lijkt het op. Als ik netjes het stuur vasthoud dan krijg ik al snel een melding dat ik het stuur moet overnemen.
Ik kan knijpen in mn stuur wat ik wil, maar er gebeurt niets, een kleine stuurbeweging (net als bij Tesla) is dan wel weer voldoende om de melding weg te krijgen.

Doe ik iets verkeerd?

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Philos31 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:45:
Nu we het toch over travel assist hebben. Voordat ik de Enyaq (dec 2021 Sportline) kocht heb ik filmpjes gekeken hoe het zou werken. Net als in mijn vorige auto (Ioniq classic) moet je dus je stuur vasthouden, en als de auto gaat zeuren gewoon even in je stuur knijpen.
Dat doet mijn sportline dus niet, of in ieder geval daar lijkt het op. Als ik netjes het stuur vasthoud dan krijg ik al snel een melding dat ik het stuur moet overnemen.
Ik kan knijpen in mn stuur wat ik wil, maar er gebeurt niets, een kleine stuurbeweging (net als bij Tesla) is dan wel weer voldoende om de melding weg te krijgen.

Doe ik iets verkeerd?
Waarschijnlijk houd je te licht vast of op de verkeerde plek. Handen op 10 voor 2 zou moeten werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchJackal

Doe ik iets verkeerd?
Dit is ook precies de reden dat ik een haat/liefde relatie heb met travel assist. Je moet je stuur dermate goed vasthouden dat je net zo goed gewoon ACC aan kan zetten...

[ Voor 5% gewijzigd door DutchJackal op 16-05-2025 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:21
DutchJackal schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:02:
[...]

Dit is ook precies de reden dat ik een haat/liefde relatie heb met travel assist. Je moet je stuur dermate goed vasthouden dat je net zo goed gewoon ACC aan kan zetten...
Beter ACC, zelfs. Ik heb travel assist een paar uur gebruikt op een vakantierit: de ene keer niets aan de hand, na een pauze alleen maar gepiep dat ik mijn stuur moest vasthouden, terwijl ik dit gewoon deed. Dit had een ideale functie kunnen zijn, maar dat gepiep is echt een showstopper.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:38
Ik heb hier ook drie jaar lang rond gereden met een Travel Assist die niet functioneerde zoals het hoorde, zie mijn filmpje YouTube: Skoda Enyaq MY21 - Travel Assist failure. Drie jaar lang bij de dealer aan het lijntje gehouden. Eerst geloofde ze me niet, konden ze het zelf niet reproduceren, moesten er updates gedaan worden en uiteindelijk is het stuur vervangen en werkt het als een tierelier. Ik kan hem heel licht vasthouden, met twee vingers zelfs en het wordt goed geregistreerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
DutchJackal schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:02:
[...]

Bij mijn 2021 Enyaq Sportline was het opgelost nadat ik een nieuw stuur heb gekregen. Veel Enyaqs van die tijd hadden daar last van, maar opeens mochten ze niet meer vervangen worden begreep ik. Voor mij was het in ieder geval heel fijn. Met het nieuwe stuur was de TA heel fijn.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-06 12:30
Probleem zat bij mij oa in de stuurverwarming - daar sloegen de sensoren van op hol. Is bij mij ook opgelost, nu in mijne nieuwe 85 sowieso geen uitval meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Bij mij is het nooit opgelost, maar ik ben ook te lui om er echt druk op te zetten richting de dealer. Heb het wel eens geopperd maar met het bekende kluitje in het riet gestuurd. Een “update” gehad maar die verhielp alleen een symptoom, namelijk die irritante meldingen. TA zelf werkte er niet beter door of misschien zelfs nog slechter.

Heb wel wat anders om me druk om te maken. Ik cross voornamelijk in het dorp wat rond dus mis het ook niet.

Hier ook een stuur met stuurwielverwarming overigens. @Philos31 Jij waarschijnlijk ook?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexTol
Felke schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:44:
Aah, ik heb inderdaad alle upgrades, behalve de 360gr camera (want, parkeren kan ik zelf wel).
Verklaart wellicht waarom ik het niet te zien krijg.

Iemand hier met zelf parkeer upgrade die kan bevestigen dat bij jou wel de "semi automatic lane change" werkt?
Ik heb alle opties. Moet het alleen nog testen.. zit hier met een afgesloten A12 :-)

Zou dus enkel werken met naar links en niet terug naar rechts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
AlexTol schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 07:05:
[...]

..........................................

Dit zou zowel naar links als naar rechts moeten werken, wel beide keren je richtingaanwijzer gebruiken.
Zie HIER.

KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
JanHenk schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:10:
Bij mij is het nooit opgelost, maar ik ben ook te lui om er echt druk op te zetten richting de dealer. Heb het wel eens geopperd maar met het bekende kluitje in het riet gestuurd. Een “update” gehad maar die verhielp alleen een symptoom, namelijk die irritante meldingen. TA zelf werkte er niet beter door of misschien zelfs nog slechter.

Heb wel wat anders om me druk om te maken. Ik cross voornamelijk in het dorp wat rond dus mis het ook niet.

Hier ook een stuur met stuurwielverwarming overigens. @Philos31 Jij waarschijnlijk ook?
Dat klopt, stuurverwarming heeft hij ook.
Ik kan er mee leven hoor, stuur input net als Tesla is wat mij betreft ook prima, op lange stukken is het fijn om af en toe de mogelijkheid te hebben om héél even het stuur los te laten maar voor de rest werkt acc ook gewoon prima.
Voor de rest ben ik heel blij met mijn occasion, echt alle opties zitten er op behalve park assist, canton en massage stoelen.
Wel de 360 camera en crystal face.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DionM
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-05 13:22
Hi, mijn enyaq laadt tegenwoordig altijd tot 100 procent. Heb het in de auto en via de app meermaals naar 80 procent gezet maar hij blijft teruggaan naar 100 procent. Iemand enig idee hoe ik dit weer terugzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
DionM schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:18:
Hi, mijn enyaq laadt tegenwoordig altijd tot 100 procent. Heb het in de auto en via de app meermaals naar 80 procent gezet maar hij blijft teruggaan naar 100 procent. Iemand enig idee hoe ik dit weer terugzet.
Is dat altijd bij hetzelfde laadlocatie? Heb je ingesteld dat bij deze oplader altijd tot 100% moet worden geladen?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felke
AlexTol schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 07:05:
[...]

Ik heb alle opties. Moet het alleen nog testen.. zit hier met een afgesloten A12 :-)

Ik ben benieuwd! Opzich is het geen functie die ik enorm mis.
Ik gebruik travel assist zelf ontzettend veel en het valt mij op dat al mijn rijhulpsystem altijd uitvallen op een bepaald stuk snelweg (er staat daar een zendmast, misschien doet dat iets?).

Een Nag reduction accessory zou best een uitkomst zijn 😅 (die zijn er voor zover ik weet niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Dat is idd een zendmast hier in de buurt staat er ook 1 als ik daar langs rij valt ook alles uit.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Even ter verklaring van van invloed van zenders: ik heb ooit op vakantie in België zo ongeveer onder een zendmast gestaan. De radio die ik bij me had ontving over de volledige FM-band alleen maar die zender.

Dat komt doordat hoe steil een ingangsfilter van een ontvanger ook is, als het vermogen van een zender in de buurt maar hoog genoeg is, er altijd voldoende signaal binnenkomt om de ontvanger te ontregelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Laatst online: 22:16

Doe ik iets verkeerd?
Het is capacitief, niet druk. Als die melding komt aai ik het stuur altijd even.
De reden waardoor die je dus soms niet herkent is dat je handen niet altijd even goed geleiden, zeker als het droog weer is.
Als je eenmaal de plek hebt gevonden waar je hand ligt waardoor de melding weggaat kan je vaak je hand daar laten rusten en stopt ie met zeuren.

En soms heb je dikke vette pech :P

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DionM
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-05 13:22
P_de_B schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:23:
[...]

Is dat altijd bij hetzelfde laadlocatie? Heb je ingesteld dat bij deze oplader altijd tot 100% moet worden geladen?
Nee. Overal. Ook bij snelladers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJackal
Kodess schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:36:
[...]

Het is capacitief, niet druk. Als die melding komt aai ik het stuur altijd even.
De reden waardoor die je dus soms niet herkent is dat je handen niet altijd even goed geleiden, zeker als het droog weer is.
Als je eenmaal de plek hebt gevonden waar je hand ligt waardoor de melding weggaat kan je vaak je hand daar laten rusten en stopt ie met zeuren.

Sowieso komt de melding pas als je harder rijdt dan 10km/u. Daaronder zeurtie überhaupt niet.
In de files zit ik vaak met mijn benen recht naar beneden en dan geef ik even een tikje tegen het stuur met mijn knieën. Dat is ook voldoende en hoef je niet continue je handen op het stuur te houden. (ja ik weet het, ik ben lui :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Laadklep ging de laatste tijd niet meer van het slot. Vandaag moest ik laden en wilde hem open doen, na 20 minuten proberen besloten het slot te forceren. Ben woest over de kutkwaliteit waarmee dit gemaakt is, nog nooit meegemaakt na 4 jaar een slotje dat niet meer draait.

Iemand dit meegemaakt? Zo te zien is er alleen aan het klepje, zwarte plastic binnenkant iets afgebroken en het slot zelf zal ook kapot zijn want die maakt niet eens aanstalten om te draaien of te bewegen.

Aangezien deze auto over 14 dagen van mij persoonlijk is, (heb overname van lease net akkoord gegeven), denk ik dat ik het maar zo laat. Ik zou niet weten waarom hij op slot zou moeten. Alleen openmaken is nu kut.

Zo even frustraties gelucht. Is dit hier vaker gebeurd en wat was de oplossing bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbikkel
  • Laatst online: 00:06
Pixal schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:46:
Laadklep ging de laatste tijd niet meer van het slot. Vandaag moest ik laden en wilde hem open doen, na 20 minuten proberen besloten het slot te forceren. Ben woest over de kutkwaliteit waarmee dit gemaakt is, nog nooit meegemaakt na 4 jaar een slotje dat niet meer draait.

Iemand dit meegemaakt? Zo te zien is er alleen aan het klepje, zwarte plastic binnenkant iets afgebroken en het slot zelf zal ook kapot zijn want die maakt niet eens aanstalten om te draaien of te bewegen.

Aangezien deze auto over 14 dagen van mij persoonlijk is, (heb overname van lease net akkoord gegeven), denk ik dat ik het maar zo laat. Ik zou niet weten waarom hij op slot zou moeten. Alleen openmaken is nu kut.

Zo even frustraties gelucht. Is dit hier vaker gebeurd en wat was de oplossing bij jullie?
Je bent niet de eerste, en waarschijnlijk ook niet de laatste met dit probleem. Ik heb de klep ook moeten forceren. Aangezien het vaak voorkomt besloten het niet te laten repareren. Heb het "lipje" afgeknipt zodat die netjes dicht gaat en aansluit. Werkt prima voor mij zo.

Edit: Was bij mij al binnen één jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Thanks, dan voel ik me niet helemaal gek. Ik hoefde verder niets af te knippen, hij blijft precies gelijk lopen met de rest van de auto. Maar bij mij blijft het slotje in de ingedrukte positie staan, hij klikt niet naar buiten waardoor ik de klep met plastic haakje maar me toe moet halen, grr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Ik heb al twee laadkleppen versleten. Ik reed op een geven moment maar met die klep open(niet ingeklikt)

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:39

Algemeen probleem, dit hebben al veel rijders hier meegemaakt (ik ook na drie jaar). Conclusie: ontwerpfout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:15

Armada

-Wat wil je weten?-

Toevallig net aan de hand gehad. Skoda helpservice gebeld, die de ANWB stuurden met twee rubber opblaaszakjes om de klep open te breken. Een paar weken met ducttape gereden om de klep dicht te houden en afgelopen week naar de dealer gegaan om het binnenwerk te vervangen. Auto uit 2021, hopelijk de laatste keer.

Met een jaar stopt de zakelijke lease van deze auto, dus ook wel aan het kijken of ik deze auto nog wel zou willen. Vanuit het gezin is er een veto op een Tesla, en om heel eerlijk te zijn is dit wel altijd een hele fijne auto geweest, bouwtechnisch gezien. Ik heb in het eerste halfjaar een probleem gehad met een cel die vervangen moest worden en buiten dat is deze laadklep het 2e dingetje. Is de software super? Nah, maar hij zit ook niet in de weg als ik gewoon alles via Apple CarPlay wil doen en dat is 99% van de tijd zo.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-06 06:44
Cafe Del Mar schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:29:
[...]
Ik denk dat het gelinkt is aan het voltage op het net.
Vandaag weer van dat: batterij staat maar op 69% en toch krijg ik een melding van de Enyaq dat ie vol is.
Het gekke is dat het voltage voordien nog hoger was.

3 van de 4 eerdere pieken (op L2) zijn een stuk hoger en toch bleef ie toen laden, of hernam het laden.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DZ4zKXhG/charging-complete.jpg

Om 14:59 heb ik de laadkabel manueel terug uit/ingestoken, het lampje brandde rood.

Los van het feit dat de distributiebeheerder/netbeheerder (in Vlaanderen is dat Fluvius) iets zou moeten doen aan die L2 (een afwijking van 10V tov L1 & L3), zou de Enyaq toch gewoon verder moeten laden ipv er de brui aan te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:32

Dr.Roelski

Walk on ....

monkey7 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:20:
[...]

Beter ACC, zelfs. Ik heb travel assist een paar uur gebruikt op een vakantierit: de ene keer niets aan de hand, na een pauze alleen maar gepiep dat ik mijn stuur moest vasthouden, terwijl ik dit gewoon deed. Dit had een ideale functie kunnen zijn, maar dat gepiep is echt een showstopper.
Grappige is dat het eerste wat ik doe als ik de waarschuwing krijg dat ik het stuur beter moet vasthouden, is om het stuur los te laten.
Het is capacitief stuur, dus eerst even de laagste capaciteit laten meten zodat hij daarna ziet dat ik toch echt mn handen op het stuur heb. Overigens is een ruk aan het stuur geven of tegensturen een andere methode dat hij ziet dat je je stuur vast hebt, maar dan krijg je wel weer na 1 min de waarschuwing omdat je je handen nog steeds op dezelfde plek hebt waar het fout gemeten werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Vanmorgen proefrit gemaakt in de Enyaq. Ik moet zeggen dat ik positief verrast ben. Ik reed de sportline met 21” velgen zonder DCC en vond het rijcomfort echt heel goed. Oneffenheden ving hij beter op dan mijn Volvo XC40 P8. Auto was ook erg stil.
Hij is door naar de finale ronde, wellicht in RS versie, samen met de EX40 en Audi Q6 (die vreemd genoeg minder stil was).

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexTol
Felke schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:12:
[...]

Ik ben benieuwd! Opzich is het geen functie die ik enorm mis.
Ik gebruik travel assist zelf ontzettend veel en het valt mij op dat al mijn rijhulpsystem altijd uitvallen op een bepaald stuk snelweg (er staat daar een zendmast, misschien doet dat iets?).

Een Nag reduction accessory zou best een uitkomst zijn 😅 (die zijn er voor zover ik weet niet).
Getest, het werkt!. Comfort knipperen en de wagen stuurt naar de andere baan. Schreeuwt wel gelijk dat ik m’n stuur moet vastpakken, maar met handen aan het stuur helpt het ookz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
superbikkel schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:54:
[...]

Je bent niet de eerste, en waarschijnlijk ook niet de laatste met dit probleem. Ik heb de klep ook moeten forceren. Aangezien het vaak voorkomt besloten het niet te laten repareren. Heb het "lipje" afgeknipt zodat die netjes dicht gaat en aansluit. Werkt prima voor mij zo.

Edit: Was bij mij al binnen één jaar.
Hier ook.. Na 3 maanden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
[...]

Het is heel raar, eerste keer werkte het perfect. Gisteren de hele dag niet, moest stuurinput geven.
Vandaag moest het vriendje van mijn dochter mee, hij is aan het lessen dus hij wilde weten wat de auto allemaal kon, en nu werkt het weer als een tierelier. Geen idee.
Ik leer er wel mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJackal
Meer mensen met v4.1 een OTA update gehad vanacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:52
DutchJackal schreef op zondag 18 mei 2025 @ 07:12:
Meer mensen met v4.1 een OTA update gehad vanacht?
Ik heb 'm vorige week gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter74
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 11:20

Ik heb de mijne 4 jaar, al 2 keer dat binnenwerk van dat pinnetje moeten laten vervangen en 1 keer binnenwerk van de klep zelf. En soms weken met duct tape moeten rijden om de klep dicht te houden. Echt een zeer zwak punt van de Enyaq samen met die logo projectors op de grond vanuit de spiegels. Die ook al 2 keer moeten laten vervangen en nu is het alweer vervormd. Met 150.000 km op de teller en 4 jaar oud zou dat toch niet mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-06 12:47
cryptapix schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:54:
[Afbeelding]

Nav je bericht even gekeken en inderdaad; dit is bij ons ook zo. ~45.000 met ~450 km afwijking (rechts lager dan achter het stuur). Uit interesse: hoe denk je zeker te weten dat rechts inderdaad correct is en niet links?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Laatst online: 05-06 14:48
Goedemiddag,

In mijn zoektocht naar een nieuwe leaseauto de afgelopen week een proefrit gemaakt in de nieuwe (gefacelifte) Enyaq 80 (85). Beviel prima. Ruimte is meer dan voldoende en de power van het nieuwe 85 pakket is prettig.

Ik twijfel nog tussen de business edition en de sportline. Maar klopt het dat alleen in de sportline de zijkanten aan de onderkant meegespoten worden in de kleur, en dat in de business line deze altijd licht grijs zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
Armada schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:48:
[...]

Toevallig net aan de hand gehad. Skoda helpservice gebeld, die de ANWB stuurden met twee rubber opblaaszakjes om de klep open te breken. Een paar weken met ducttape gereden om de klep dicht te houden en afgelopen week naar de dealer gegaan om het binnenwerk te vervangen. Auto uit 2021, hopelijk de laatste keer.

Met een jaar stopt de zakelijke lease van deze auto, dus ook wel aan het kijken of ik deze auto nog wel zou willen. Vanuit het gezin is er een veto op een Tesla, en om heel eerlijk te zijn is dit wel altijd een hele fijne auto geweest, bouwtechnisch gezien. Ik heb in het eerste halfjaar een probleem gehad met een cel die vervangen moest worden en buiten dat is deze laadklep het 2e dingetje. Is de software super? Nah, maar hij zit ook niet in de weg als ik gewoon alles via Apple CarPlay wil doen en dat is 99% van de tijd zo.
Ik kan je fotos van mijn huidige tesla model 3 sturen. Die is kwalitatief echt bijna afgeschreven na 5 jaar. Ik denk dat het niet slechter kan. Al het 'chroom' heeft losgelaten, stuur heeft lucht bubbels. Veel binnenwerk is door slijtage los gekomen (klik mechanisme werkt niet goed'. Verder echt een prima auto. Maar 5 jaar.... :')

Ere wie ere toekomt, de laadklep werkt nog prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Splash-
mister9 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 12:41:
Goedemiddag,

In mijn zoektocht naar een nieuwe leaseauto de afgelopen week een proefrit gemaakt in de nieuwe (gefacelifte) Enyaq 80 (85). Beviel prima. Ruimte is meer dan voldoende en de power van het nieuwe 85 pakket is prettig.

Ik twijfel nog tussen de business edition en de sportline. Maar klopt het dat alleen in de sportline de zijkanten aan de onderkant meegespoten worden in de kleur, en dat in de business line deze altijd licht grijs zijn?
Klopt! Ik vind helemaal meegespoten mooier, maar dacht dat de business edition wat meer donkerder grijs onderin was, helaas. Wel mooi gelijk aan de velgen in ieder geval.

Denk dat als je hem in het zilver neemt dat het dan ook wel mooi kan zijn (heb zelf olibo green genomen)

[ Voor 6% gewijzigd door -Splash- op 18-05-2025 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister9
-Splash- schreef op zondag 18 mei 2025 @ 12:53:
[...]

Klopt! Ik vind helemaal meegespoten mooier, maar dacht dat de business edition wat meer donkerder grijs onderin was, helaas. Wel mooi gelijk aan de velgen in ieder geval.

Denk dat als je hem in het zilver neemt dat het dan ook wel mooi kan zijn (heb zelf olibo green genomen)
Ja ik vind meegespoten echt vele malen mooier en ik wil niet direct de grijze. Dus ik zit hierbij dan automatisch vast aan de Sportline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@mister9 Dat dacht ik dus ook, en ik heb spijt als haren op mijn hoofd, ik had de business moeten nemen, want ik vind de sportstoelen een ramp. Probeer die dus voor je besluit.

edit: en achteraf zie ik geen probleem met die ongespoten onderrand.

[ Voor 16% gewijzigd door onetime op 18-05-2025 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
onetime schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:38:
@mister9 Dat dacht ik dus ook, en ik heb spijt als haren op mijn hoofd, ik had de business moeten nemen, want ik vind de sportstoelen een ramp. Probeer die dus voor je besluit.

edit: en achteraf zie ik geen probleem met die ongespoten onderrand.
Het is ook altijd wat 🙂. Kan ik de sportline niet krijgen met ‘gewone’ stoelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@mister9 Er zijn ook mensen die ze uitstekend vinden; ik zeg alleen probeer ze voor je besluit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
onetime schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:29:
@mister9 Er zijn ook mensen die ze uitstekend vinden; ik zeg alleen probeer ze voor je besluit...
Zoals wij d:)b, maar het blijft altijd een persoonlijke ervaring en keuze.

KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
mister9 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:25:
[...]

Het is ook altijd wat 🙂. Kan ik de sportline niet krijgen met ‘gewone’ stoelen?
Ik vond zelf de sportstoelen erg fijn zitten trouwens. Erg solide. Ik wil alleen met het oog op kinder dingen liever normale stoelen (kan je makkelijker dingen monteren of hangen). Dus de business edition genomen.

Ik zou bij een dealer kijken. Die hebben vaak een coupe met sportstoelen en een normale/elroq met normale stoelen.

Zelf maak ik niet zo een groot probleem van de plastic onderkant. Zit er nu ook onder bij oude versies en nooit erg opvallend gevonden. Hij lijkt nu wel lichter te zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door -Splash- op 18-05-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
matk89 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:44:
[...]

Nav je bericht even gekeken en inderdaad; dit is bij ons ook zo. ~45.000 met ~450 km afwijking (rechts lager dan achter het stuur). Uit interesse: hoe denk je zeker te weten dat rechts inderdaad correct is en niet links?
Omdat ik net daarvoor mijn auto had opgehaald bij de schadehersteller en op de sleutelhanger hadden zij de kilometerstand geschreven.

En ik kijk van tijd tot tijd naar die km-stand dus weet ook zeker dat het vrij recentelijk is veranderd. Misschien heeft het wat met die challenges in de app te maken? Doe je die?

[ Voor 16% gewijzigd door cryptapix op 18-05-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

wouter74 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:11:
[...]

Ik heb de mijne 4 jaar, al 2 keer dat binnenwerk van dat pinnetje moeten laten vervangen en 1 keer binnenwerk van de klep zelf. En soms weken met duct tape moeten rijden om de klep dicht te houden. Echt een zeer zwak punt van de Enyaq samen met die logo projectors op de grond vanuit de spiegels. Die ook al 2 keer moeten laten vervangen en nu is het alweer vervormd. Met 150.000 km op de teller en 4 jaar oud zou dat toch niet mogen.
Hier na 4 jaar en 50k km. Die logo projectors waren al na 2 jaar stuk. Net buiten de garantie geloof ik. Wat kosten die? En komt het probleem terug als je ze vervangt door nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:16
Solarman schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 07:27:
[...]

Dit zou zowel naar links als naar rechts moeten werken, wel beide keren je richtingaanwijzer gebruiken.
Zie HIER.
Dat moet natuurlijk sowieso, ook al heeft je auto geen auto-lane-change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1976Erik
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-05 13:18
Hier was gistermorgen de 12v accu van mijn Enyaq 85 uit november 2024 helemaal dood. De gewone accu is 84%, en vrijdagochtend had ik nog mee gereden.

Na bellen met de Skoda en poging om de accu tot leven te wekken is de Enyaq na 4 uur opgetakeld en naar de dealer gegaan. Wordt vervolgd....

Ben ook benieuwd hoe dat met de leenauto zit, mag hopen dat dit onder garantie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@1976Erik Waarom hebben ze niet gewoon een andere 12V accu meegenomen om erin te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVl
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 09:03
[...]

Bij mij zit die plek op de verdikkingen van het stuur, boven het midden. Probleem is dat ik mijn handen liever onder het midden houd, zeker op lange stukken. Heb relatief lange benen en dan kan het stuur niet ver genoeg naar achteren. En dan zit de TA dus continue te jengelen. Irritant dat ze die sensoren niet rondom monteren. Ik snap het wel, iets met kosten, maar het doet wel af aan de ervaring en het nut van TA, wat ook niet gratis is.

PS in de Tesla M3 die ik voorheen had was het niet beter, daar moest ik het stuur bewegen en was handen aan het stuur niet voldoende.
Pagina: 1 ... 76 ... 79 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.