Gman schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:10:
Hallo allemaal,
Ik heb sinds vorig jaar een Enyaq uit 2021 en tot op heden nog steeds veel problemen met uitvallende hulpsystemen.
At random vallen de Front assist en dus cruisecontrol uit, regelmatig ook de park en lane assist.
Er is helaas geen pijl op te trekken, het gebeurt met goed weer, slecht weer, midden op de snelweg of als ik net een drempel pak. Compleet random.
Vaak ook al voordat ik ben begonnen met rijden, zojuist weer.
Het ziet er dan zo uit op het display:
[Afbeelding]
Bij activeren cruiscontrol de melding: "Snelheidsregelsysteem niet beschikbaar, raadpleeg uw handleiding"
De auto is al diverse keren bij de skoda garage geweest, heeft meerdere software updates gehad, inmiddels versie 3.7 maar helaas.
Elke keer is het hetzelfde verhaal: We kunnen niks vinden
De laatste keer is er op mijn aandringen een flinke proefrit gemaakt (honderden kilometers dit keer...beetje overdreven) en helaas geen storing gehad. Zeggen ze tenminste.
Ik krijg de auto terug en binnen 3 dagen storing en die komt nu zo ongeveer elke rit wel weer terug.
Ik zie op OBD erg veel databus storingen, zal ik een log posten?
Hier aan toegevoegd is de auto eerder ook bij een vakgarage geweest (april 2024) en die hebben een beschadigde kabelboom gevonden, auto blijkt schade te hebben gehad aan de voorkant, en dat zou gemaakt moeten zijn maar de storingen kwamen onverminderd terug.
Helaas mag ik ivm garantie niet zelf iets doen anders had ik wel gekeken hoe het er bij ligt.
Heeft iemand nog een idee wat het kan zijn?
Het enige wat ik nog kan bedenken is alsnog slechte bekabeling of een slechte batch stuurwiel, want die zijn in het begin van 2021 vaak vervangen lees ik.
Als ik de storingen check op het display dan wijst die ook het stuur aan.