Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 22:40
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:02:
[...]

Is niet alleen Skoda, is volgens mij VAG in het geheel.
Serieus? Volkswagen en Audi heeft dit op het stuur toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:35
-Splash- schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:05:
[...]

In de A3 8V die ik wat jaartjes geleden gereden heb, was het ook een aparte hendel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hu_A-FmTPqkt5ACzYoBmIK3dzVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V2okDQn7GAiUirMn60sEriPS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:20:
[...]

In de A3 8V die ik wat jaartjes geleden gereden heb, was het ook een aparte hendel.[Afbeelding]
Nooit opgevallen :) Leuk om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:46
-Splash- schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:05:
[...]

Onze 2e auto een VW Scirocco uit 2010 heeft ook op de hendel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:18
Die hendel heb ik al 20 jaar op die plek zitten (Audi's en nu Enyaq)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:14

TD-91

XC40 P8

Besef mij dat onze andere (vag) auto inderdaad ook die hendel heeft.

Bij Volvo heb ik een knopje op het stuur, werkt snel en fijn. Maar went vast snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuka
  • Laatst online: 03-10 14:38
Als ik de auto in de achteruit zet en de spiegelschakelaar op R heb staan gaat de spiegel zich niet automatisch aanpassen om de stoeprand te zien bij parkeren. Werkt dat op elke Enyaq? Of waaraan kan ik zien of mijn Enyaq dat wel ondersteund?

Ik zie dat ik het met OBD11 wel kan inschakelen maar dan moet ik wel weten of het zin heeft natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjcnJpanQnh5vs7bIAlFiedX6BI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3GGZc4s4tiyqVykjY3KoTSQ5.jpg?f=fotoalbum_large

Xbox Series X "The Tower Of Power" - Skoda Enyaq iV80 Sportline '22 "The Beast"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@kuka Dat is toch standaard???

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-10 12:06
Ik denk standaard als je een elektrisch verstelbare bestuurderszetel hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:21
Je hebt hier inderdaad de electrisch verstelbare stoelen voor nodig, anders werkt het niet. Waarschijnlijk gebruiken ze de hardware met geheugen functionaliteit van die stoelen om de standen op te slaan.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superbikkel
  • Laatst online: 03-10 20:03
Mijn Enyaq doet dat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:14
Ik rij nu kleine week met m'n nieuwe enyaq (facelift)

ivm snelheidsassisentie hadden we op 'enkel weergave' gezet, maar nu merk ik dat dit weer op 'weergave en toon' staat... dat toontje is irritant, want sommige wegen herkent hij hier verkeerd. 20 waar het 50 is.. 50 waar het 70 is. Is er hier een meer permanente oplossing voor?

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motormouz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 10:47
kuka schreef op donderdag 24 april 2025 @ 00:10:
Als ik de auto in de achteruit zet en de spiegelschakelaar op R heb staan gaat de spiegel zich niet automatisch aanpassen om de stoeprand te zien bij parkeren. Werkt dat op elke Enyaq? Of waaraan kan ik zien of mijn Enyaq dat wel ondersteund?
Ik heb inderdaad de Sportline met electrisch verstelbare bestuurdersstoel maar ik dacht mij te herinneren dat ik de mirror dip ingesteld heb door in de achteruitrijstand de rechterspiegel in te stellen. Daarna gaat de spiegel elke keer naar die stand als ik achteruit rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:15
ThaFlub schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:22:
Ik rij nu kleine week met m'n nieuwe enyaq (facelift)

ivm snelheidsassisentie hadden we op 'enkel weergave' gezet, maar nu merk ik dat dit weer op 'weergave en toon' staat... dat toontje is irritant, want sommige wegen herkent hij hier verkeerd. 20 waar het 50 is.. 50 waar het 70 is. Is er hier een meer permanente oplossing voor?
Nee, niet permanent (misschien wel via de ODB poort te programmeren) maar Brussel heeft besloten dat de ISA systemen standaard aan staan als je de auto start: https://topgear.nl/autoni...-zo-doe-je-dat-eenvoudig/

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuka
  • Laatst online: 03-10 14:38
Motormouz schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:26:
[...]

Ik heb inderdaad de Sportline met electrisch verstelbare bestuurdersstoel maar ik dacht mij te herinneren dat ik de mirror dip ingesteld heb door in de achteruitrijstand de rechterspiegel in te stellen. Daarna gaat de spiegel elke keer naar die stand als ik achteruit rij.
Ik heb een Sportline echter zonder electrisch verstelbare bestuurdersstoel ;( Jammer maar helaas pindakaas dan voor mij..

[ Voor 3% gewijzigd door kuka op 24-04-2025 09:03 ]

Xbox Series X "The Tower Of Power" - Skoda Enyaq iV80 Sportline '22 "The Beast"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
kuka schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:34:
[...]

Ik heb een Sportline echter zonder electrisch verstelbare bestuurdersstoel ;( Jammer maar helaas pindakaas dan voor mij..
Een Sportline zónder elektrisch verstelbare bestuurdersstoel???
Wist niet dat ze die ook geleverd hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbijleveld
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 08:21
Sand0rf schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:27:
[...]

Nee, niet permanent (misschien wel via de ODB poort te programmeren) maar Brussel heeft besloten dat de ISA systemen standaard aan staan als je de auto start: https://topgear.nl/autoni...-zo-doe-je-dat-eenvoudig/
Helaas, via ODB is dit ook niet uit te schakelen. Vanaf SW4 is het niet (meer) mogelijk om ODB aanpassingen te doen :'(

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:09:
[...]

Een Sportline zónder elektrisch verstelbare bestuurdersstoel???
Wist niet dat ze die ook geleverd hebben
Ja hoor, hier ook een MY2021 Sportline zonder elektrisch verstelbare bestuurdersstoel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jas99
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-10 09:27
Jas99 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:52:
Nou, here we go...:

Toen ik vanmorgen met de auto weg wilde allerlei meldingen over fouten in het electrische systeem en de laadkabel zat vast en kwam met geen mogelijkheid los. Uiteindelijk de laadkabel handmatig losgehaald via die trekkabel achterin de auto.

Vervolgens toch nog steeds storingen, paar dingen geprobeerd, maar niks hielp. Uiteindelijk is de auto afgevoerd naar de dealer voor vervolg...

Opvallend: vannacht is de stroom bij ons uitgevallen en stonden meerdere schakelaars in de meterkast uit, inclusief die van de laadpaal. Geen idee of het causaal verband is...

Enyaq 85 - ongeveer 6 maanden oud - ruim 18.000 km op de teller
Update van de SKODA garage: er moet een "regelunit van de accu / accu cel worden vervangen en daarvoor moet de hele accu uit de auto. Er is nog één wagen voor jou in de wachtrij waarbij dit ook gedaan moet worden."

Kennelijk is dit euvel zo veel voorkomend bij VAG modellen dat ze hier wekelijks een standaard tijdsblok bij een HV-monteur voor blokken.

Ik moet erop rekenen nog zo'n twee-drie weken in de vervangende auto (Enyaq 60) te rijden... Kom wel achter een hoop verschillen:
  • Lane assist reageert een stuk zwabberiger dan in mijn 85 Sportline
  • Die oudere hardware/software is enorm traag!
  • Adaptive cruise kun je kennelijk los activeren?
  • Ik ben heel blij met de range van mijn 85 accu ten opzichte van de 60, wat een verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-10 16:11
Jas99 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:17:
[...]

Update van de SKODA garage: er moet een "regelunit van de accu / accu cel worden vervangen en daarvoor moet de hele accu uit de auto. Er is nog één wagen voor jou in de wachtrij waarbij dit ook gedaan moet worden."

Kennelijk is dit euvel zo veel voorkomend bij VAG modellen dat ze hier wekelijks een standaard tijdsblok bij een HV-monteur voor blokken.

Ik moet erop rekenen nog zo'n twee-drie weken in de vervangende auto (Enyaq 60) te rijden... Kom wel achter een hoop verschillen:
  • Ik ben heel blij met de range van mijn 85 accu ten opzichte van de 60, wat een verschil!
Dit valt allemaal onder garantie-werk mag ik hopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jas99
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-10 09:27
Kliko schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:32:
[...]

Dit valt allemaal onder garantie-werk mag ik hopen?
Ik mag aannemen van wel. Maar heb het geluk dat het gaat om een leaseauto, dus ik maak me niet zoveel zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:17

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Nou hier ook 2 garage tripjes gepland.
De eerste is omdat er een aanrijding is geweest, ik stond geparkeerd en dader is onbekend maar ik heb wel een gebroken bumper. Duidelijk parkeerschade dingetje.
Tweede is de spots in de spiegel (bekende) die zijn inmiddels onherkenbare blobs ipv logo. Dan wordt ook meteen de speaker in dashboard vervangen, want die kraakte als een malle bij veel gepraat of bepaalde muziek.

Had even de schrik dat ook ik geveld zou worden door de laadpoort issues, maar dat was vals alarm, voor nu nog dan.

Heb wel een gek ding met een aanhanger, zodra ik deze koppel (wel met verloop maar heb er meerdere geprobeerd met steeds hetzelfde euvel) krijg ik eerst de melding dat park assist niet beschikbaar is, die snap ik nog, maar daarna ook constant een lampje onderin dashboard wat aangeeft dat er een lamp ergens stuk is. Dit is echter absoluut niet het geval want heb het met tot nu toe alle aanhangers gehad die erachter hangen, volgens mij ook met de 13 polige stekkers. Is dit een standaard iets of is er mogelijk een issue met de aansluiting op de trekhaak geweest? Hij zit er wel vanaf de aanschaf al op.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:07
Jas99 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:17:
[...]

Haal je dan niet lane assist en travel assist door elkaar? Want travel assist werkt op mijn 60 fantastisch, maar toen ik mijn auto net had zat er een fout in waardoor ik enkel lane assist had en toen was ik net een tennisbal tussen twee lijnen.

Wat betreft die range: ik ben heel blij met mijn 60. Tenzij je taxichauffeur bent of de hele dag op de weg zit, heb je toch helemaal niet veel range nodig? Je kunt op iedere hoek van straat opladen. En op een vakantietripje van 8-10u bespaar je wellicht 30-60 minuten. Niet echt iets waarvoor ik een heel jaar lang 40e per maand zou willen betalen. Dat geef ik dan liever uit aan comfort opties of bier.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GK87
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ik kreeg er vanochtend warempel een nieuwe app bij op mijn v3.2 Enyaq. De nieuwe algemene software versie daarintegen laat nog altijd op zich wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rc6ggkm9NFEpz4V4KqdyvN_u-EI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYYGOfw0Y3wYxHzJIJYFQvXT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41vXirSuO-9MRR-wcfsW0mBffCA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2jqTE0d5qGIszgT7cQqix0Mv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hl7jlaD9SZiMSxfvaqTL9Rfto8w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oigrze2C0FgQ92iPQGJyLloH.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 160% gewijzigd door GK87 op 24-04-2025 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
cryptapix schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:28:
[...]

Haal je dan niet lane assist en travel assist door elkaar? Want travel assist werkt op mijn 60 fantastisch, maar toen ik mijn auto net had zat er een fout in waardoor ik enkel lane assist had en toen was ik net een tennisbal tussen twee lijnen.

Wat betreft die range: ik ben heel blij met mijn 60. Tenzij je taxichauffeur bent of de hele dag op de weg zit, heb je toch helemaal niet veel range nodig? Je kunt op iedere hoek van straat opladen. En op een vakantietripje van 8-10u bespaar je wellicht 30-60 minuten. Niet echt iets waarvoor ik een heel jaar lang 40e per maand zou willen betalen. Dat geef ik dan liever uit aan comfort opties of bier.
Ik heb ook een 60 en ben er ook heel blij mee, met mijn rijstijl ongeveer 320/340 km. Winter iets minder en zomer iets meer. Maar toch zou ik heel af en toe eens willen dat we een 85 hebben, gewoon omdat het makkelijk is en je minder vaak hoeft te laden.

We wonen in het noorden en ik denk dat 80% van onze kilometers op de snelweg is. De woensdagen maak ik met het wegbrengen van de kinderen naar opa en oma door naar werk en weer terug waardoor ik soms met 30% thuis kom. Als je dan in de avond nog even weg wilt (wat voor ons dan ook weer een afstand is) kom je soms net te kort zonder eerst ook te moeten snelladen. Maar dit zijn echt uitzonderingen en hele specifieke momenten.

Denk eerder dat het voor een peace of mind is dan ik het ook echt nodig heb. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:08
GK87 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:55:
Ik kreeg er vanochtend warempel een nieuwe app bij op mijn v3.2 Enyaq. De nieuwe algemene software versie daarintegen laat nog altijd op zich wachten.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
En hoe kwam je in dit menu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape

Ik zie dat ik het met OBD11 wel kan inschakelen maar dan moet ik wel weten of het zin heeft natuurlijk.

[Afbeelding]
hiervoor moet je elektrische bestuurderstoel hebben met geheugen.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:44
cryptapix schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:28:
[...]

En die 40 euro bereken je dan op een lease bedrag? :)

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
hk12nl schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:43:
[...]

En die 40 euro bereken je dan op een lease bedrag? :)
Ja, hogere leaseprijs plus hogere bijtelling.
Als je zelf koopt is het volgens mij 5k verschil. En ik geloof niet dat een 80 5k meer waard blijft dan de 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:54
cryptapix schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:00:
[...]

Ja, hogere leaseprijs plus hogere bijtelling.
Als je zelf koopt is het volgens mij 5k verschil. En ik geloof niet dat een 80 5k meer waard blijft dan de 60.
Wat is de looptijd van je contract? Dan kun je bij benadering uitrekenen wat de meerwaarde van een 80 is in de gebruikte markt. Bijtelling zal 5k x 16% (afh van inzetdatum)= 800 x ca 40%=ca 25,- p mnd.(als het cat prijs verschil idd 5K is, dat weet ik niet precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Dat de achterruitwisser aangaat als ik achteruit rijd vind ik prima maar als ik vooruit rij en het wat harder regent dan gaat de wisser achter ook regelmatig even heen en weer. Ik kan in het menu niet vinden hoe ik dit uitzet. Heeft iemand hetzelfde? Het is vooral lastig omdat ie een enorm kabaal maakt en de ruit vaak niet eens echt nat.

Ik ga de Enyaq overigens binnenkort overnemen van de leasemaatschappij. Ik verander van werkgever en moet privé gaan rijden, in november heb ik hem 4 jaar, ik ben eigenlijk heel tevreden en heb maar weinig op de teller (45k). Ze vragen er 28k voor en ik vind dat best redelijk, net nieuwe banden en is een 80 met redelijk wat opties. Krijg alleen wel meteen dit jaar een APK. Weet iemand hoe dat zit met de modellen uit 2021, moet ik rekening houden met een dure beurt of is bepaald onderhoud nog gratis ofzo?

[ Voor 44% gewijzigd door Pixal op 24-04-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 15:35
Pixal schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:55:
Dat de achterruitwisser aangaat als ik achteruit rijd vind ik prima maar als ik vooruit rij en het wat harder regent dan gaat de wisser achter ook regelmatig even heen en weer. Ik kan in het menu niet vinden hoe ik dit uitzet. Heeft iemand hetzelfde? Het is vooral lastig omdat ie een enorm kabaal maakt en de ruit vaak niet eens echt nat.

Ik ga de Enyaq overigens binnenkort overnemen van de leasemaatschappij. Ik verander van werkgever en moet privé gaan rijden, in november heb ik hem 4 jaar, ik ben eigenlijk heel tevreden en heb maar weinig op de teller (45k). Ze vragen er 28k voor en ik vind dat best redelijk, net nieuwe banden en is een 80 met redelijk wat opties. Krijg alleen wel meteen dit jaar een APK. Weet iemand hoe dat zit met de modellen uit 2021, moet ik rekening houden met een dure beurt of is bepaald onderhoud nog gratis ofzo?
Het heeft even uitzoekwerk nodig, maar volgens mij zijn de meeste Enyaqs verkocht met 5 jaar gratis onderhoud. Check dat vooral even.

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
BGFG schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:49:
[...]

Wat is de looptijd van je contract? Dan kun je bij benadering uitrekenen wat de meerwaarde van een 80 is in de gebruikte markt. Bijtelling zal 5k x 16% (afh van inzetdatum)= 800 x ca 40%=ca 25,- p mnd.(als het cat prijs verschil idd 5K is, dat weet ik niet precies.
48mnd. Maar bovenop die 25e die jij noemt, wordt ook de leaseprijs hoger. Dat betekent weer dat ik minder leasebedrag overhoud (en dat dus niet uitbetaald krijg) of een hogere eigen bijdrage heb. Het is dus waarschijnlijk nog wel meer dan 40e per maand. Maar het voert wat ver voor dit topic om daar op door te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs

Voor zover ik weet is dat niet uit te zetten.
Wat ik wel weet is dat de affabriek geleverde ruitenwissers niet denderend zijn, heb ze zelf al een keer vervangen door de vaker in dit topic genoemde Bosch ruitenwissers.
Als de ruitenwisser achter nu aangaat, terwijl de ruit niet heel erg nat is, dan maakt ie i.i.g. een stuk minder kabaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
cryptapix schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:11:
[...]

48mnd. Maar bovenop die 25e die jij noemt, wordt ook de leaseprijs hoger. Dat betekent weer dat ik minder leasebedrag overhoud (en dat dus niet uitbetaald krijg) of een hogere eigen bijdrage heb. Het is dus waarschijnlijk nog wel meer dan 40e per maand. Maar het voert wat ver voor dit topic om daar op door te gaan.
Dat snap ik. Maar als je dus uitgaat van ca € 40,- die jij noemt -/- € 25,- bijtelling, dan blijft er zo’n € 15,- over voor het leaseprijsverschil tussen een 60 en een 80. Dat zou betekenen dat die 80 een veel hogere restwaarde heeft dan een 60, want je betaalt dan maar 48 x € 15,- = € 720,- extra voor een meerprijs van € 5k. Laat in- of ex btw even buiten beschouwing hierin….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacFreek
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-06 13:30
Om even te reageren op @Kliko, @Kodess en @JanHenk over het al dan niet kunnen terugleveren van energie door de Enyaq.

Ja, dit lijkt inderdaad voorbereid. Het wordt expliciet genoemd in het in-display van de Enyaq (2025 facelift) die ik vandaag geleverd heb gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z47dDIKriWOomtHu4DAh3lsBxI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rziLNm0InKcckIwlz9vxRB4B.jpg?f=fotoalbum_large
Bidirectioneel laden
Resterende werkingsduur: 4000 van 4000 uren
Resterende energiehoeveelheid: 10000 van 10000 kWh

De werkingsduur en energiehoeveelheid worden alleen bij het ontladen van de auto door de functies "Bidirectioneel laden" en "Ontladen" geteld. Als de geplande werkingsduur of energiehoeveelheid is opgebruikt, is bij geactiveerde functie alleen nog intelligent en door de infrastructuur geregeld laden beschikbaar. De functie "Ontladen" is dan niet meer beschikbaar. Voorwaarde voor het bidirectioneel laden is het aanmaken van een laadlocatie. Het daar gebruikte laadstation moet bidirectioneel laden ondersteunen. Met de functie "Bidirectioneel laden" kunt u tot 80% opladen en tot 20% ontladen. Een nauwere begrenzing is door de locatiespecifieke instellingen voor de minimale ladingstoestand ("Direct laden tot") en doelladingstoestand ("Laden tot") mogelijk.[/code]
De limiet dat je tot 10000 kWh (10 MWh) mag terugladen heb ik eerder gehoord. Die 4000 uur was nieuw voor mij.

Dat gezegd hebbende, het is voorbereid. Er zal nog iets aangepast moeten worden. Om precies te zijn, ik begreep dat er iets aangepast of aangesloten moet worden op deze stekker die je onder de motorkap aantreft. Mocht iemand weten wat dit precies is, hoor ik dat overigens graag. Ik heb niet doorgevraagd, want begrijpelijkerwijs ga ik dit niet zelf aanpassen. Het was een opmerking van een Pon dealer aan mijn lokale garagehouder die de auto gaat onderhouden (ik heb het 5 jaar onderhoud niet afgenomen, en is mindering gebracht op de prijs).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Xh8BI5GBGxqw08AkzFvQiyZIqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VyonBPeUgGZRwEVzQ6QiOgGi.jpg?f=fotoalbum_large

En vanzelfsprekend zal je een laadpaal moeten hebben met inverter. Voor zonnepanelen zijn er genoeg, maar voor laadpalen ben ik ze nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:57
Krijg alleen wel meteen dit jaar een APK. Weet iemand hoe dat zit met de modellen uit 2021, moet ik rekening houden met een dure beurt of is bepaald onderhoud nog gratis ofzo?
APK en onderhoud staan in principe los van elkaar. Ik heb recent alleen APK en bandenwissel gedaan. Kan zijn dat ze wat onderhoud moeten doen om de auto door de APK heen te krijgen, maar dat zal wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:19
MacFreek schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:23:
Om even te reageren op @Kliko, @Kodess en @JanHenk over het al dan niet kunnen terugleveren van energie door de Enyaq.

Ja, dit lijkt inderdaad voorbereid. Het wordt expliciet genoemd in het in-display van de Enyaq (2025 facelift) die ik vandaag geleverd heb gekregen:

[Afbeelding]

[...]

De limiet dat je tot 10000 kWh (10 MWh) mag terugladen heb ik eerder gehoord. Die 4000 uur was nieuw voor mij.

Dat gezegd hebbende, het is voorbereid. Er zal nog iets aangepast moeten worden. Om precies te zijn, ik begreep dat er iets aangepast of aangesloten moet worden op deze stekker die je onder de motorkap aantreft. Mocht iemand weten wat dit precies is, hoor ik dat overigens graag. Ik heb niet doorgevraagd, want begrijpelijkerwijs ga ik dit niet zelf aanpassen. Het was een opmerking van een Pon dealer aan mijn lokale garagehouder die de auto gaat onderhouden (ik heb het 5 jaar onderhoud niet afgenomen, en is mindering gebracht op de prijs).

[Afbeelding]

En vanzelfsprekend zal je een laadpaal moeten hebben met inverter. Voor zonnepanelen zijn er genoeg, maar voor laadpalen ben ik ze nog niet tegengekomen.
Is dit ook bij de 60 aanwezig in het menu? Ik dacht ergens gezien te hebben alleen op de 85?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
Patox schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:09:
[...]

Is dit ook bij de 60 aanwezig in het menu? Ik dacht ergens gezien te hebben alleen op de 85?
Volgens mij alleen op de 85 en 85x,

https://ev-database.org/s...79ac34104f97a060906d737f7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
BGFG schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:39:
[...]

Dat snap ik. Maar als je dus uitgaat van ca € 40,- die jij noemt -/- € 25,- bijtelling, dan blijft er zo’n € 15,- over voor het leaseprijsverschil tussen een 60 en een 80. Dat zou betekenen dat die 80 een veel hogere restwaarde heeft dan een 60, want je betaalt dan maar 48 x € 15,- = € 720,- extra voor een meerprijs van € 5k. Laat in- of ex btw even buiten beschouwing hierin….
Die 15 is netto, dus bruto (de leaseprijs) het dubbele. Maar ergo: het is dus nog duurder dan 40e per maand en die 40 vond ik het al niet waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
MacFreek schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:23:

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]

Mijn 80 sportline heeft dat ook sinds Software versie 3.1

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-09 19:26
GK87 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:55:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Nu nog de knop om de accu op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFreek
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-06 13:30
Autohillenga schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:38:
Nu nog de knop om de accu op te warmen.
Je bedoelt de knop "Accuverwarming starten", onder Voertuig > Laden > Optimaliseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjKbltIcwN-1IITdcocILzc6nLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sp0gZN3KejNjM42Ytup2NC24.jpg?f=fotoalbum_large

NB: Het zou kunnen dat deze knop alleen te zien is als je gekozen hebt voor de Warmtepomp optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
MacFreek schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:35:
[...]

Je bedoelt de knop "Accuverwarming starten", onder Voertuig > Laden > Optimaliseren?

[Afbeelding]

NB: Het zou kunnen dat deze knop alleen te zien is als je gekozen hebt voor de Warmtepomp optie.
@Autohillenga heeft het over 3.x software. Jij zit op 4 of 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 00:26
MacFreek schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:35:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb de functie ook en geen WP met software versie 5.2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GK87
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
vinom schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:24:
[...]

En hoe kwam je in dit menu?
Gewoon in het hoofdmenu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BNFMfjCpSZB3cGeCmR9IPGh_94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmeeBCK1hnNiG3ZSSqQvb3pk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:01

Dr.Roelski

Walk on ....

[Afbeelding]
Dit werkt standaard al, maar wat je niet moet vergeten is dat als je hem in achteruit zet met spiegel op stand R, dat je op dat moment je spiegel moet gaan verstellen zoals jij hem wilt hebben voor in de dip stand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Dr.Roelski schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:47:
[...]

Dit werkt standaard al, maar wat je niet moet vergeten is dat als je hem in achteruit zet met spiegel op stand R, dat je op dat moment je spiegel moet gaan verstellen zoals jij hem wilt hebben voor in de dip stand!
Zover ik weet werkt zoals jij dit beschrijft alleen als je memorystoelen hebt. Zo lees ik het ook in de OBD11 tweak, alleen wat verwarrend beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Dr.Roelski schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:47:
[...]

Dit is niet standaard. Je moet stoelgeheugen hebben.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arms2Short
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10 08:52
Ligt het aan mij of is de Skoda Enyaq Coupe erg duur in de lease tov modellen met vergelijkbare fiscale waarde? Ik heb in de calculator van Ayvans de auto's opgezocht die op mijn short list staan en dan is het maandbedrag van de Enyaq 80 euro hoger dan de andere opties.

Hieronder een overzicht van de uitvoeringen het dichtst bij elkaar liggen qua fiscale waarde met de standaard 60mnd + 10k km per jaar termijn. Voor het gemak even zonder verdere opties geselecteerd.

AutoFiscale waardeLeasebedrag
Volkswagen ID.7 Pro Limited€ 52.680€ 684
Polestar 2 LRSM Prime€ 51.350€ 686
Skoda Enyaq Coupe Business Edition 85€ 52.849€ 760

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:30
Arms2Short schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:20:
Ligt het aan mij of is de Skoda Enyaq Coupe erg duur in de lease tov modellen met vergelijkbare fiscale waarde? Ik heb in de calculator van Ayvans de auto's opgezocht die op mijn short list staan en dan is het maandbedrag van de Enyaq 80 euro hoger dan de andere opties.

Hieronder een overzicht van de uitvoeringen het dichtst bij elkaar liggen qua fiscale waarde met de standaard 60mnd + 10k km per jaar termijn. Voor het gemak even zonder verdere opties geselecteerd.

AutoFiscale waardeLeasebedrag
Volkswagen ID.7 Pro Limited€ 52.680€ 684
Polestar 2 LRSM Prime€ 51.350€ 686
Skoda Enyaq Coupe Business Edition 85€ 52.849€ 760
Het leasebedrag hangt ook voor een groot deel aan de TCO van de auto voor de leasemaatschappij.
Bij Multilease was mijn Enyaq juist weer goedkoper dan deze modellen. Als je als leasemaatschappij €3.000 korting weet te krijgen op de aanschaf, kun je je model met een looptijd van 60mnd €50 goedkoper aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arms2Short
Makes sense. Had eigenlijk wel verwacht dat het dan gunstiger zou zijn tov de ID7 maar ik weet natuurlijk niet wat de LM voor afspraken heeft met de dealer.

Krijg pas over een maand ofzo mijn definitieve budget en toegang tot de configurator van Arval. Hopelijk valt de Enyaq binnen budget want die heeft nu wel de voorkeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Arms2Short schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:37:
Makes sense. Had eigenlijk wel verwacht dat het dan gunstiger zou zijn tov de ID7 maar ik weet natuurlijk niet wat de LM voor afspraken heeft met de dealer.

Krijg pas over een maand ofzo mijn definitieve budget en toegang tot de configurator van Arval. Hopelijk valt de Enyaq binnen budget want die heeft nu wel de voorkeur :)
Ik heb een coupe (60 sportline) via Arval en weet nog wel dat die duurder was dan een vergelijkbare Enyaq non-coupe. Zal te maken hebben met o.a. restwaarde. Mijn coupe was qua leaseprijs wel goedkoper dan de ID7 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arms2Short
cryptapix schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:40:
[...]

Ik heb een coupe (60 sportline) via Arval en weet nog wel dat die duurder was dan een vergelijkbare Enyaq non-coupe. Zal te maken hebben met o.a. restwaarde. Mijn coupe was qua leaseprijs wel goedkoper dan de ID7 overigens.
De nieuwprijs voor de Coupe is nog steeds ongeveer 2000 euro hoger dan de reguliere versie. Dat komt waarschijnlijk omdat de Coupe altijd een panoramadak heeft terwijl dat voor de reguliere versie een optie is (van ongeveer 2000 euro).

Dat de leaseprijs gunstig was t.o.v. de ID7 geeft wel hoop in ieder geval :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Ik ben aan het kijken naar een tweedehands Enyaq en ben even benieuwd naar jullie mening. Skoda geeft garantie op de accu tot 160.000km of 8 jaar. Ik begrijp dat dit een extra zekerheidje kan zijn maar wat zijn de ervaringen in de praktijk (qua leeftijd nog lastig natuurlijk :))? Zouden jullie ‘blind’ een Enyaq uit 2021 vol met opties aanschaffen bij een km stand van rond de 120k? Of is het beter om voor minder opties te kiezen en minder km’s?

Voor mij nu even lastig in te schatten omdat ik nieuw in het electrische segment ben. :)

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@hk12nl Als ik naar mijn eigen wagen kijk uit 2021 is er zeker wat degradatie ten opzichte van gloednieuw, maar dat was vooral na 1 jaar, nu is het al een tijdje stabiel.

Ik zou zelf (maar dat is puur eigen interesse) wel even wat gegevens checken met een OBD2-dongel, maar ik denk niet dat de conclusie zou zijn dat ik hem daarop zou laten staan.

Kilometers maken voor een accu niet eens zo veel uit (leeftijd wel). Veel stadsverkeer en weinig km's geeft juist veel hoge vermogens (zowel optrekken als afremmen op de batterij) en dus misschien wel net zo veel degradatie als de snelwegrijder die veel km's maakt, maar wel relatief op lager vermogen z'n batterij aan het ontladen is.

Kortom, als antwoord op je vraag. Ik zou hem zo kopen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-10 15:30
hk12nl schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:31:
Ik ben aan het kijken naar een tweedehands Enyaq en ben even benieuwd naar jullie mening. Skoda geeft garantie op de accu tot 160.000km of 8 jaar. Ik begrijp dat dit een extra zekerheidje kan zijn maar wat zijn de ervaringen in de praktijk (qua leeftijd nog lastig natuurlijk :))? Zouden jullie ‘blind’ een Enyaq uit 2021 vol met opties aanschaffen bij een km stand van rond de 120k? Of is het beter om voor minder opties te kiezen en minder km’s?

Voor mij nu even lastig in te schatten omdat ik nieuw in het electrische segment ben. :)
Dongel instoppen en SOH berekenen, en goed naar het onderstel kijken. 120K km dan heeft hij veel geladen in korte tijd en heb je wel kans dat hij vaker tot 100% is geladen of aan de snellader.
Ik zelf zou of iets minder opties doen en minder kilomters in zon korte tijd of iets meer uitgeven.

Vooral als het bij een "dozenschuiver" is, kijk ook de recenties van de aanbieder (als het niet particulier is) en kijk hoe de garantievoorwaarden zijn.
Hou ook rekening met import, soms staat het er niet bij, maar bij inruil straks krijg je er minder voor.

Denk ook aan je restwaarde, als je nu wat minder uitgeeft maar straks ook minder restwaarde hebt dan heb je niets gewonnen alleen risico.

Toen ik aan het kijken ben heb ik er een gezien met 180K km met 91,5% SOH en eentje met iets meer met 79% SOH (Dus batterij op) Het valt of staat echt met die accu.
Blind kopen zou ik het sowieso niet, altijd keuren als je zelf niet technisch genoeg bent.

Maar dat is mijn mening

[ Voor 13% gewijzigd door Philos31 op 28-04-2025 22:16 ]

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Philos31 79% is wel heel weinig inderdaad…

Een “flash test” zegt ook niet alles, omdat BMS slecht gekalibreerd kan zijn. Beste is volladen en langzaam ontladen door 80-90 kmh te rijden en te kijken wanneer ie stopt. Maar die tijd hebben we vaak niet.

Blind kopen is niet verstandig. Maar de voorkeur geven aan minder kilometers, en dat blind, eveneens niet. Ik schat de kans namelijk best groot in dat ik net zoveel degradatie heb als Enyaqs met anderhalf keer mijn km-stand (70K, 4 jaar oud).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
Philos31 schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:12:
[...]

Dongel instoppen en SOH berekenen, en goed naar het onderstel kijken. 120K km dan heeft hij veel geladen in korte tijd en heb je wel kans dat hij vaker tot 100% is geladen of aan de snellader.
120k km in 4 jaar is voor een leaseauto (en dat zijn de meeste Enyaqs) vrij weinig, 30K per jaar is fors minder dan het gemiddelde lease jaarkilometrage van 41K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
BGFG schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:21:
[...]

120k km in 4 jaar is voor een leaseauto (en dat zijn de meeste Enyaqs) vrij weinig, 30K per jaar is fors minder dan het gemiddelde lease jaarkilometrage van 41K.
https://www.raivereniging...ke-kilometers-elektrisch/
Volgens VNA zijn het er 24800 km gemiddeld, dus nog geen 100K in 4 jaar.
Hoe dan ook, je weet niet wat de vorige eigenaar gedaan heeft, en een enyaq is zwaar dus ook even naar het onderstel kijken. Niet alleen op prijs selecteren is mijn advies.

[ Voor 6% gewijzigd door Philos31 op 29-04-2025 09:01 ]

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_one007
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-09 22:13
Mijn vriendin kan dra een nieuwe bedrijfswagen kiezen, waar ook de Skoda Enyaq een van de kanshebbers is.

Ik rij vandaag toevallig met een Enyaq als vervangwagen (versie vóór de facelift), maar het valt mij op dat de carplay resolutie echt wel héél laag is. Kan je dat ergens instellen zodat die knoppen en tekst niet gigantisch is? Of is dit opgelost in de facelift versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:15
Wat is gigantisch? Ik heb een Enyaq uit '21 en ik vindt mijn Carplay resolutie prima.... Nu ga ik zaterdag proefrijden met een nieuwe Enyaq (vervanging voor leaseauto) dus ik zal eens kijken of daar iets in is veranderd

Volgens mij is er geen mogelijkheid om daar iets in aan te passen.

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_one007
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-09 22:13
Het is alleszins een pak groter en bombastischer dan in mijn 4 jaar oude Audi

Het ligt ook niet aan het scherm zelf, want de default apps hebben duidelijk een veel hogere resolutie dan carplay. .

Ik was wel wireless verbonden. Misschien is het met een kabel wel een pak beter?

[ Voor 61% gewijzigd door The_one007 op 29-04-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
@JanHenk @Philos31 @BGFG dank voor jullie vlotte reacties.

Kleine toevoeging aan mijn verhaal; met 'blind' kopen bedoelde ik zonder ervaring/geschiedenis in elektrische auto's. Ik heb wel al veel gelezen en bekeken en ben al een tijdje in de markt dus ik weet ondertussen wel wat ik wil. Met bijvoorbeeld een traditionele benzine auto weet ik ongeveer wel met welke merken/modellen ik relatief veilig een auto kan kopen met 120k welke makkelijk naar de 300k kan. Even uitgesloten van onvoorziene problemen die altijd voor kunnen komen.

De garage waar de auto staat geeft 12 maanden bovag garantie dus dat moet ook goed zitten. Ik vraag daar inderdaad even naar de staat van de batterij (soh).

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:17

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Zo de Enyaq staat bij de garage deel 1.
Voorbumper vervangen (en mogelijk meer) na parkeerschade door onbekende partij. Hopelijk heeft het waarborgfonds vanuit de Leasemaatschappij goed nieuws en kost het mij straks niet alsnog mijn eigen risico. Optisch was er niet veel mis buiten een scheur in wielkast (afgebroken aanhechtingspunt) en scheurtje onder koplamp bij einde voorbumper, maar toch blijft het heel zuur.

Over 3 weken mag hij weer naar de garage voor vervangen spiegel spots en center speaker dashboard. Kan ik met gerust hart daarna op vakantie. Eerste keer met karretje erachter (kleintje die lekker weg valt achter de auto) ben benieuwd wat dit met de range doet onderweg. Vorig jaar viel het allemaal erg mee en eigenlijk relaxter dan ooit. Zal nu net even anders zijn omdat je ook steeds de kar even moet afkoppelen waarschijnlijk.
Helaas geen oplossing met de verloopstekker gevonden, meerdere geprobeerd maar blijf de melding van kapotte verlichting krijgen zodra er een aanhanger aangesloten is.

[ Voor 8% gewijzigd door Rubman op 29-04-2025 09:52 ]

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
The_one007 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:26:

Het ligt ook niet aan het scherm zelf, want de default apps hebben duidelijk een veel hogere resolutie dan carplay. .

Ik was wel wireless verbonden. Misschien is het met een kabel wel een pak beter?
Default heeft Carplay (als ik het goed heb) 2 rijen van 4 iconen op het scherm staan.
Staat mij ook bij dat ze aangekondigd hebben dat ze in de toekomst naar meer iconen op het scherm toe gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Autohillenga
JanHenk schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:46:
@Philos31 79% is wel heel weinig inderdaad…

Een “flash test” zegt ook niet alles, omdat BMS slecht gekalibreerd kan zijn. Beste is volladen en langzaam ontladen door 80-90 kmh te rijden en te kijken wanneer ie stopt. Maar die tijd hebben we vaak niet.

Blind kopen is niet verstandig. Maar de voorkeur geven aan minder kilometers, en dat blind, eveneens niet. Ik schat de kans namelijk best groot in dat ik net zoveel degradatie heb als Enyaqs met anderhalf keer mijn km-stand (70K, 4 jaar oud).
Recent hebben we een Enyaq verkocht (80), die had volgens CarScanner best wat degradatie. Auto tot 0% meegereden, tot 100% geladen, leeg gereden en weer opgeladen. Was ineens weer 7kwh extra bij op CarScanner.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:30
Rubman schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:51:
Kan ik met gerust hart daarna op vakantie. Eerste keer met karretje erachter (kleintje die lekker weg valt achter de auto) ben benieuwd wat dit met de range doet onderweg. Vorig jaar viel het allemaal erg mee en eigenlijk relaxter dan ooit. Zal nu net even anders zijn omdat je ook steeds de kar even moet afkoppelen waarschijnlijk.
Vorig jaar ook gedaan. Met kleine aanhanger naar Frankrijk. Is uitstekend bevallen.
Zowel heen als terug 3x moeten laden (op 950km). Vaak de aanhanger naast de auto kunnen zetten of aan in het parkeervak recht tegenover de auto, met een beetje handigheid nog geen minuutje werk.
Tip: neem keggen mee als er geen handrem op je aanhanger zit.

Op de heenweg netjes 100 / 110 km/h aangehouden.
Verbruik ging van gem. 18.0 naar 21.4.
Gemiddelde snelheid was 86km/h.

Op de terugweg met 130 km/h terug naar huis gereden.
Verbruik was toen 23.1. Gemiddelde snelheid 100 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:45

Bob Popcorn

Plop!

The_one007 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:26:

Je doelt op de DPI? Dus dat de visuele elementen gewoon heel groot zijn? Daar valt niks aan te doen.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10 23:52
Ik heb een Enyaq uit 2022 overgenomen. Er zit een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel in met geheugen set123. Kan iemand uitleggen hoe dit werkt? In de documentatie vind ik er niets over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Autohillenga schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:39:
[...] Recent hebben we een Enyaq verkocht (80), die had volgens CarScanner best wat degradatie. Auto tot 0% meegereden, tot 100% geladen, leeg gereden en weer opgeladen. Was ineens weer 7kwh extra bij op CarScanner.
Klinkt mij in de oren als dat de BMS eindelijk de gelegenheid heeft gehad voor top-balancing en weer eens heeft kunnen bepalen wat de echte nul / leeg was, en dus weer correct kan rekenen.
Zat er nog veel verschil tussen de slechtste en beste cel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Devlinx Staat wel in de documentatie. Ik heb er (nieuw) een boekje bij gekregen waar het in staat.
Is vast desnoods online te vinden.
Ik dacht de stoel instellen naar wens en dan <set> en dan <#>.
Als dat het niet is, dan <set> vasthouden en <#> erbij indrukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:36:
@Devlinx Staat wel in de documentatie. Ik heb er (nieuw) een boekje bij gekregen waar het in staat.
Is vast desnoods online te vinden.
Ik dacht de stoel instellen naar wens en dan <set> en dan <#>.
Als dat het niet is, dan <set> vasthouden en <#> erbij indrukken.
Het is idd kort op “Set” drukken en dan een cijfer om de zetelpositie op te slaan :)
Je hoort ook een zachte “ping”, geen visuele bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Devlinx schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:30:
Ik heb een Enyaq uit 2022 overgenomen. Er zit een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel in met geheugen set123. Kan iemand uitleggen hoe dit werkt? In de documentatie vind ik er niets over
Bij Škoda kun je, net als bij alle VAG producten tegenwoordig, de 'juiste' handleiding van je auto vaak alleen nog maar downloaden op basis van het VIN (Chassisnummer).

Ik kan het dus niet even simpel voor je opzoeken en hier als platte tekst vermelden 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:53
Hallo,

Op dit moment staat mijn Enyaq in de garage voor APK en beurt (auto van mei 2021). Ik krijg net een belletje dat er nieuwe banden (zomer) op moeten. Het profiel is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krj-dBj7uYP_Tikfbt7oig6j8_E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aPfXE6qXG5ANPz5B6AAetbfV.jpg?f=user_large

Ik lees links en rechts dat de minimale profieldiepte voor zomerbanden 2 mm moet zijn. Daar voldoen deze toch nog ruim aan?

Wat is jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

remc1979 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:50:
Hallo,

Op dit moment staat mijn Enyaq in de garage voor APK en beurt (auto van mei 2021). Ik krijg net een belletje dat er nieuwe banden (zomer) op moeten. Het profiel is als volgt:

[Afbeelding]

Ik lees links en rechts dat de minimale profieldiepte voor zomerbanden 2 mm moet zijn. Daar voldoen deze toch nog ruim aan?

Wat is jullie mening?
Die profieldieptes zijn inderdaad geen rede tot afkeur. Afhankelijk van het aantal kilometers wat je half-jaarlijks rijdt zou ik er persoonlijk nog even mee doorrijden tot aan de periode dat er een bandenwissel naar winterbanden (of nieuwe zomerbanden?) plaats vind én dan voor nú de wielen met het meeste profiel op de achteras laten leggen.

Afkeur gebeurd overigens pas bij 1.6mm

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 29-04-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:53
Will_M schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:55:
[...]

Die profieldieptes zijn inderdaad geen rede tot afkeur. Afhankelijk van het aantal kilometers wat je half-jaarlijks rijdt zou ik er persoonlijk nog even mee doorrijden tot aan de periode dat er een bandenwissel naar winterbanden (of nieuwe zomerbanden?) plaats vind én dan voor nú de wielen met het meeste profiel op de achteras laten leggen.

Afkeur gebeurd overigens pas bij 1.6mm
Omwisselen kan niet, omdat voor en achter andere profielbreedtes liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:10
Hallo allemaal,

Ik heb sinds vorig jaar een Enyaq uit 2021 en tot op heden nog steeds veel problemen met uitvallende hulpsystemen.
At random vallen de Front assist en dus cruisecontrol uit, regelmatig ook de park en lane assist.
Er is helaas geen pijl op te trekken, het gebeurt met goed weer, slecht weer, midden op de snelweg of als ik net een drempel pak. Compleet random.
Vaak ook al voordat ik ben begonnen met rijden, zojuist weer.
Het ziet er dan zo uit op het display:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqAJCSWBSwfWE8_w5bFKSM49iHg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ru503aknoy5QkLu1XL3Uoeol.jpg?f=fotoalbum_small

Bij activeren cruiscontrol de melding: "Snelheidsregelsysteem niet beschikbaar, raadpleeg uw handleiding"

De auto is al diverse keren bij de skoda garage geweest, heeft meerdere software updates gehad, inmiddels versie 3.7 maar helaas.
Elke keer is het hetzelfde verhaal: We kunnen niks vinden

De laatste keer is er op mijn aandringen een flinke proefrit gemaakt (honderden kilometers dit keer...beetje overdreven) en helaas geen storing gehad. Zeggen ze tenminste.
Ik krijg de auto terug en binnen 3 dagen storing en die komt nu zo ongeveer elke rit wel weer terug.

Ik zie op OBD erg veel databus storingen, zal ik een log posten?
Hier aan toegevoegd is de auto eerder ook bij een vakgarage geweest (april 2024) en die hebben een beschadigde kabelboom gevonden, auto blijkt schade te hebben gehad aan de voorkant, en dat zou gemaakt moeten zijn maar de storingen kwamen onverminderd terug.
Helaas mag ik ivm garantie niet zelf iets doen anders had ik wel gekeken hoe het er bij ligt.

Heeft iemand nog een idee wat het kan zijn?
Het enige wat ik nog kan bedenken is alsnog slechte bekabeling of een slechte batch stuurwiel, want die zijn in het begin van 2021 vaak vervangen lees ik.
Als ik de storingen check op het display dan wijst die ook het stuur aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Gman op 29-04-2025 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
Autohillenga schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:39:
[...]

Recent hebben we een Enyaq verkocht (80), die had volgens CarScanner best wat degradatie. Auto tot 0% meegereden, tot 100% geladen, leeg gereden en weer opgeladen. Was ineens weer 7kwh extra bij op CarScanner.
Dat betekent dat er netjes met de accu is omgegaan wat betreft laden. Waarschijnlijk is de SOC (bijna) nooit boven de 80% en onder de 30% geweest.
Maar een sprong van 7kWh is wel heel veel, heb zelf wel eens 2.5kWh gezien. Weet je ook wat het maximale verschil qua celspanning was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

remc1979 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:09:
[...]

Omwisselen kan niet, omdat voor en achter andere profielbreedtes liggen
Dan is dat omleggen inderdaad geen optie.... Ik wilde er in eerste instantie nog bij zetten dat ik de aanname deed dat de banden rondom van de zelfde maatvoering waren :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
RangedNeedles schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:46:
[...]

Het is idd kort op “Set” drukken en dan een cijfer om de zetelpositie op te slaan :)
Je hoort ook een zachte “ping”, geen visuele bevestiging.
Je moet het nummer wel ingedrukt houden tot je die "ping" hoort volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
Hallo,

[Afbeelding]

Wat is jullie mening?
Wellicht zijn de banden aan de zijkant van het loopvlak teveel versleten? Daar hebben meerdere Enyaq rijders last van gehad, waaronder ik zelf. Heb je 21" Bridgestone banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Hallo,

[Afbeelding]

Wat is jullie mening?
Ik heb paar weken terug mijn 2e hands aangeschafte set met 2,5mm en 4,5 mm erop gezet,
ik rij rustig, dus in de zomer kan ik die best gebruiken. De APK grens is 1,6 mm. Kan je ook een boete opleveren als je met gladdere banden rijd. Maar ik haal er nog wel een paar duizend km uit. Ik let er wel op hoeveel profiel ik nog over heb. Maar van de winter zet ik mijn andere set er weer op met 4 & 6mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@remc1979 Overigens schat ik mijn banden verbruik in op minder dan 1mm per 10k km.
Dat gebaseerd op mijn originele 20", maar dat zal met de (goedkopere) 19" niet veel verschillen.

edit: ohja, Hankook op iets meer dan 3 bar.

[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 29-04-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
Hallo,

[Afbeelding]

Wat is jullie mening?
Wettelijk minimum is 1,6mm. Gewoon doorrijden en bij 2mm een afspraak bij de banden boer maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
Hallo,

[Afbeelding]

Wat is jullie mening?
Wettelijk minimum is 1.6mm, APK adviescode is 2.5. En toch zou ik ze bij 3mm vervangen zoals de garage voorschrijft. Aquaplaning en waterafvoer neemt fors af rond de 3 millimeter. Heb zelf 120.000km gereden op 1 set banden tot 3 millimeter. (235/50R20 100T, Pirelli Scorpion Elect AO) dus banden kunnen tot 3 millimeter echt wel lang meegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
onetime schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:31:
[...]

Klinkt mij in de oren als dat de BMS eindelijk de gelegenheid heeft gehad voor top-balancing en weer eens heeft kunnen bepalen wat de echte nul / leeg was, en dus weer correct kan rekenen.
Zat er nog veel verschil tussen de slechtste en beste cel?
Vooral het laten staan op 0-5% voor een paar uur maakt veel verschil, de voltage is altijd anders na een uur of twee rust. Zo weet de auto daarna zijn daadwerkelijke capaciteit. De auto in kwestie werd puur gereden in het bereik 70 tot 80% SOC. De BMS reageert hier op door de berekening pessimistisch te maken, om te voorkomen dat je ineens stil staat omdat er toch minder capaciteit in de accu zit dan de BMS zelf dacht.

Het verschil in SOH per cel was 1%, erg netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
hk12nl schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:49:
@JanHenk @Philos31 @BGFG dank voor jullie vlotte reacties.

Kleine toevoeging aan mijn verhaal; met 'blind' kopen bedoelde ik zonder ervaring/geschiedenis in elektrische auto's. Ik heb wel al veel gelezen en bekeken en ben al een tijdje in de markt dus ik weet ondertussen wel wat ik wil. Met bijvoorbeeld een traditionele benzine auto weet ik ongeveer wel met welke merken/modellen ik relatief veilig een auto kan kopen met 120k welke makkelijk naar de 300k kan. Even uitgesloten van onvoorziene problemen die altijd voor kunnen komen.

De garage waar de auto staat geeft 12 maanden bovag garantie dus dat moet ook goed zitten. Ik vraag daar inderdaad even naar de staat van de batterij (soh).
Nou ja, buiten de SOH kan er niet zoveel mis met de auto denk ik. En met 12 mnd garantie zou ik het wel aandurven als de uitvoering me zou bevallen. Mijn Ioniq Classic is met 114000 km er uit gegaan en daar had ik zeker nog een keer dat aantal aan km mee kunnen rijden, en zag er in principe als nieuw uit.

Ben benieuw naar je aankoop. Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
Philos31 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:38:
[...]

Nou ja, buiten de SOH kan er niet zoveel mis met de auto denk ik. En met 12 mnd garantie zou ik het wel aandurven als de uitvoering me zou bevallen. Mijn Ioniq Classic is met 114000 km er uit gegaan en daar had ik zeker nog een keer dat aantal aan km mee kunnen rijden, en zag er in principe als nieuw uit.

Ben benieuw naar je aankoop. Succes.
Auto is uiteindelijk al verkocht zonder dat deze te bezichtigen was en zonder dat er een proefrit mee gedaan kon worden. Dus de zoektocht gaat door. Wel weer een hoop kennis vergaard dus voor de volgende keer kunnen we sneller schakelen.

Echter een auto kopen zonder er eerst mee gereden te hebben of gezien te hebben dat gaat mij toch net wat te ver :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:14
is er een mogelijkheid om direct naar B-mode te gaan? nu moet je dus telkens bij het 'starten' 2x naar beneden klikken om in B te zitten. is MY25 met 5.4 software.

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastiaan1969
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20-08 12:00
Gman schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:10:
Hallo allemaal,

Ik heb sinds vorig jaar een Enyaq uit 2021 en tot op heden nog steeds veel problemen met uitvallende hulpsystemen.
At random vallen de Front assist en dus cruisecontrol uit, regelmatig ook de park en lane assist.
Er is helaas geen pijl op te trekken, het gebeurt met goed weer, slecht weer, midden op de snelweg of als ik net een drempel pak. Compleet random.
Vaak ook al voordat ik ben begonnen met rijden, zojuist weer.
Het ziet er dan zo uit op het display:

[Afbeelding]

Bij activeren cruiscontrol de melding: "Snelheidsregelsysteem niet beschikbaar, raadpleeg uw handleiding"

De auto is al diverse keren bij de skoda garage geweest, heeft meerdere software updates gehad, inmiddels versie 3.7 maar helaas.
Elke keer is het hetzelfde verhaal: We kunnen niks vinden

De laatste keer is er op mijn aandringen een flinke proefrit gemaakt (honderden kilometers dit keer...beetje overdreven) en helaas geen storing gehad. Zeggen ze tenminste.
Ik krijg de auto terug en binnen 3 dagen storing en die komt nu zo ongeveer elke rit wel weer terug.

Ik zie op OBD erg veel databus storingen, zal ik een log posten?
Hier aan toegevoegd is de auto eerder ook bij een vakgarage geweest (april 2024) en die hebben een beschadigde kabelboom gevonden, auto blijkt schade te hebben gehad aan de voorkant, en dat zou gemaakt moeten zijn maar de storingen kwamen onverminderd terug.
Helaas mag ik ivm garantie niet zelf iets doen anders had ik wel gekeken hoe het er bij ligt.

Heeft iemand nog een idee wat het kan zijn?
Het enige wat ik nog kan bedenken is alsnog slechte bekabeling of een slechte batch stuurwiel, want die zijn in het begin van 2021 vaak vervangen lees ik.
Als ik de storingen check op het display dan wijst die ook het stuur aan.
Beste,

Ik heb al 3 jaar jou identieke problemen, ook 4 sturen, oneindig veel nieuwe software etc etc, niks helpt,
na het laatste bezoek bij Pouw Apeldoorn heeft Engineering van Skoda besloten om er een nieuwe IKAS in te zetten, deze komt 20-5 binnen, 22-5 is afspraak voor montage, ik ben benieuwd. Als dit niet de oplossing is verkoop ik de Enyaq, ben er echt helemaal klaar mee...!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
hk12nl schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:12:
[...]

Auto is uiteindelijk al verkocht zonder dat deze te bezichtigen was en zonder dat er een proefrit mee gedaan kon worden. Dus de zoektocht gaat door. Wel weer een hoop kennis vergaard dus voor de volgende keer kunnen we sneller schakelen.

Echter een auto kopen zonder er eerst mee gereden te hebben of gezien te hebben dat gaat mij toch net wat te ver :)
Misschien iemand die precies die uitvoering wilde, of een handelaar.
Ik heb mijn vorige auto ook niet gereden, wél gezien, en het was precies de uitvoering waar ik naar op zoek was.
Hij was 2 jaar oud met 19.000 km op de teller, dus die heb ik bijna blind gekocht bij de Hyundai-dealer.
Dan kan er niet veel mis mee zijn, en je hebt dan ook nog garantie om op terug te vallen.
Ik heb er vijf jaar met veel plezier in gereden.

Ik denk ook dat ik eerder een auto blind zou durven kopen bij een merkdealer dan bij een dozenschuiver.
Maar er komen er nog genoeg – de eerste Enyaqs zijn nu vier jaar oud en komen uit de lease.
Voor m’n Ioniq ben ik echt maanden bezig geweest. De Enyaq kwam ik toevallig tegen; hij voldeed aan alles (behalve de kleur),
en ik kreeg een heel goede inruilwaarde voor m’n Ioniq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:11

rammes

koekebakker 1e klas

mijne komt ook zo op de markt, deze is van 2021 eerste lichting, heb er nu 130k opstaan. Twijfel nog of ik weer voor een Enyaq ga of voor iets anders.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arms2Short
rammes schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:11:
mijne komt ook zo op de markt, deze is van 2021 eerste lichting, heb er nu 130k opstaan. Twijfel nog of ik weer voor een Enyaq ga of voor iets anders.
Komt die twijfel door de ervaring met de Enyaq of omdat je gewoon iets nieuws wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:11

rammes

koekebakker 1e klas

Arms2Short schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:33:
[...]

Komt die twijfel door de ervaring met de Enyaq of omdat je gewoon iets nieuws wil?
Mijn grootste frustratie is de software - ok-klikken bij inloggen de traagheid de navigatie (duurt soms 5 seconden voordat hij het beeld geladen heeft.

Aan de andere kant ik wil graag een auto met een schuifkateldak, dus dan komt er in de prijsklasse niet veel voorbij.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Philos31 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:32:
[...]

Misschien iemand die precies die uitvoering wilde, of een handelaar.
Ik heb mijn vorige auto ook niet gereden, wél gezien, en het was precies de uitvoering waar ik naar op zoek was.
Hij was 2 jaar oud met 19.000 km op de teller, dus die heb ik bijna blind gekocht bij de Hyundai-dealer.
Dan kan er niet veel mis mee zijn, en je hebt dan ook nog garantie om op terug te vallen.
Ik heb er vijf jaar met veel plezier in gereden.

Ik denk ook dat ik eerder een auto blind zou durven kopen bij een merkdealer dan bij een dozenschuiver.
Maar er komen er nog genoeg – de eerste Enyaqs zijn nu vier jaar oud en komen uit de lease.
Voor m’n Ioniq ben ik echt maanden bezig geweest. De Enyaq kwam ik toevallig tegen; hij voldeed aan alles (behalve de kleur),
en ik kreeg een heel goede inruilwaarde voor m’n Ioniq.
Thx voor het delen van je ervaring, dat geeft mij ook weer wat meer vertrouwen dat dit tegenwoordige een normale gang van zaken kan zijn en helpt ons weer bij de volgende keer.

Deze had ook alle denkbare opties (geen harde eis maar wel iets waar mijn gadget hart harder van gaat kloppen) en was binnen ons budget. We zijn echter net een maandje aan het kijken naar deze auto en dan merk je toch op dit soort momenten dat je toch meer vragen hebt en er niet helemaal klaar voor bent. Dus de vragen die nu op zijn opgekomen, gaan we de komende weken beantwoorden en als de kans zich dan weer voordoet kunnen we hem wellicht wel snel aanschaffen.

It is all in the proces zullen we maar zeggen. Ik heb er ook vrede mee dat die andere al verkocht is, en we zijn hierdoor wel weer wat stappen verder.

En ik had inderdaad ook gekeken wanneer de Enyaq op de markt kwam dus ik verwacht er de komende tijd nog wel meer :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noctonix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-09 11:49
Ik heb een vraagje, heeft iemand ervaring met een dashcam via ODB poort?

Ik heb zojuist m’n dashcam gemonteerd en stroom via de odb poort gepakt. Alleen nu merk ik na 15min dat de dashcam nog steeds staat te draaien. Geeft de odb poort dus altijd stroom? Ook als de auto vergrendeld is en hij volledig uit staat?

Freedom for everyone..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Sjeik
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 20:36
ThaFlub schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:28:
is er een mogelijkheid om direct naar B-mode te gaan? nu moet je dus telkens bij het 'starten' 2x naar beneden klikken om in B te zitten. is MY25 met 5.4 software.
Je kan het pookje in 2 stappen achteruit trekken / vooruit duwen.
Als ik het me goed herinner (doe het bijna nooit, rij altijd in D, maar neem aan dat dit ook voor B werkt).
De eerste schakelt 1 stap (bijvoorbeeld R -> N of N ->D) en als je hem doortrekt gaat hij gelijk naar laatste geselecteerde D/B stand (bijvoorbeeld R -> B ).
Omgekeerd van B -> R werkt op dezelfde manier.

In de online documentatie kan ik hier niets over vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbikkel
  • Laatst online: 03-10 20:03
Noctonix schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:37:
Ik heb een vraagje, heeft iemand ervaring met een dashcam via ODB poort?

Ik heb zojuist m’n dashcam gemonteerd en stroom via de odb poort gepakt. Alleen nu merk ik na 15min dat de dashcam nog steeds staat te draaien. Geeft de odb poort dus altijd stroom? Ook als de auto vergrendeld is en hij volledig uit staat?
Twee weken geleden ook een dashcam ingebouwd en twee opties besteld om die van stroom te voorzien, waarover via de ODB poort. Daar niet voor gekozen omdat die dus inderdaad continue stroom blijft geven en potentieel de accu leeg trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noctonix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-09 11:49
superbikkel schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:45:
[...]

Twee weken geleden ook een dashcam ingebouwd en twee opties besteld om die van stroom te voorzien, waarover via de ODB poort. Daar niet voor gekozen omdat die dus inderdaad continue stroom blijft geven en potentieel de accu leeg trekt.
Ik heb zojuist de auto nogmaals ontgrendeld en vergrendeld en weggelopen. Nu 20min later staat de dashcam uit (lampje brand niet meer).

Net de opnames gecheckt. Hij neemt iedere keer 3min op en het laatste filmpje was op 1 minuut en 39 sec afgekapt.

Conclusie: de odb stroomtoevoer stopt dus na +/- 20min

Ik las net dat mijn ODB kabel een functie heeft die er voor zorgt dat hij na 20 min geen stroom meer pakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3H3KM5LDkp-d3CColG3ERFeCek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAg5L2aDGOlwGxjB4uEKs5oc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Noctonix op 01-05-2025 08:38 ]

Freedom for everyone..

Pagina: 1 ... 74 ... 92 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.