I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Nu zullen er sommigen onder jullie zijn die zeggen: (daarom) gebruik ik TA/ACC niet. Die hoeven niet te reageren 😁, ik vind die systemen (over het algemeen) erg prettig.
Ik vind die hele Front Assist sowieso vreemd of toch anders dan op ICE Skoda’s werken.JazzMatazz schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:59:
Wat ik nu al een paar keer heb gehad met TA/ACC is dat ik in de file rij en dat hij goed afstand houdt tot mijn voorligger, maar soms, als de snelheid zo tussen de 1 en 3 km/u ligt, ziet hij de voorligger (die op zo'n 2-3 meter voor mij rijdt), niet. Ik moet dan zelf ingrijpen om niet in zijn kofferbak te zitten. Ik zou verwachten dat hij dan ook zelf automatisch remt. Nu kan ik niet volledig van het systeem op aan. Herkenbaar?
Nu zullen er sommigen onder jullie zijn die zeggen: (daarom) gebruik ik TA/ACC niet. Die hoeven niet te reageren 😁, ik vind die systemen (over het algemeen) erg prettig.
Het lijkt idd alsof hij obstakels en voorgangers niet ziet (of wel ziet maar niets doet), ook bij het inparkeren.
Samen met het feit dat die frontcamera niet inschakelt als je inparkeert of iets gaat raken.
Ik moet dringend eens wat kegels regelen zodat ik het een en ander 100% kan uitsluiten.
Heb je bij instellingen parkeerhulp automatisch activeren aangezet?RangedNeedles schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:03:
[...]
Ik vind die hele Front Assist sowieso vreemd of toch anders dan op ICE Skoda’s werken.
Het lijkt idd alsof hij obstakels en voorgangers niet ziet (of wel ziet maar niets doet), ook bij het inparkeren.
Samen met het feit dat die frontcamera niet inschakelt als je inparkeert of iets gaat raken.
Ik moet dringend eens wat kegels regelen zodat ik het een en ander 100% kan uitsluiten.
Snap niet dat dat niet de default is....
Bij het inparkeren schakelt de Front Assist pas zeer laat in. Op mijn Octavia (2016) begint ie al op ongeveer 1-1,5 meter afstand te piepen. Op de Enyaq gebeurt dat pas op iets van 40 cm. Wel irritant.Mirx_NL schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:11:
[...]
Heb je bij instellingen parkeerhulp automatisch activeren aangezet?
Snap niet dat dat niet de default is....
Herken dit niet. Bij mij schakelt ie zelfs in als ik in de file meeschuifel….En dan zit ik echt verder dan 40 cm van mijn voorganger; ruw geschat vanaf 1 meter.JazzMatazz schreef op woensdag 1 november 2023 @ 06:46:
[...]
Bij het inparkeren schakelt de Front Assist pas zeer laat in. Op mijn Octavia (2016) begint ie al op ongeveer 1-1,5 meter afstand te piepen. Op de Enyaq gebeurt dat pas op iets van 40 cm. Wel irritant.
Inmiddels 5 weken verder, dus afgelopen maandag stond ik bij de dealer voor de reparatie van de accumodule(s). "Sorry meneer de pasta die we nodig hebben voor de reparatie is op, staat in de backlog en we weten niet wanneer deze weer beschikbaar is."Homer-Simpson schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:14:
[...]
Bij mij ook een of twee accumodule(s) kapot. Kan over 5 weken gerepareerd worden. Zou er tot die tijd probleemloos mee door moeten kunnen rijden zegt de garage.

Wel bijzonder trouwens dat de foutmelding sinds vorige week verdwenen is, toen heb ik bij Profile een bandenwissel gedaan. Heb ze helaas niet gevraagd of zij de melding hebben gereset. Had verwacht dat deze weer terug zou komen aangezien ik al sinds eind september die foutmelding heb.
Heb je al gekeken bij je instellingen? Je kunt geloof ik 3 stappen selecteren, vroeg / middel / laat. Kijk bij de instellingen van de assistentiesystemen.JazzMatazz schreef op woensdag 1 november 2023 @ 06:46:
[...]
Bij het inparkeren schakelt de Front Assist pas zeer laat in. Op mijn Octavia (2016) begint ie al op ongeveer 1-1,5 meter afstand te piepen. Op de Enyaq gebeurt dat pas op iets van 40 cm. Wel irritant.
Dat zijn je meldingen van de auto. swipe vanaf het nummer omlaag om de meldingen (of updates) te bekijken.smeerbartje schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:12:
Wier kan mij vertellen wat dit nummertje betekent??
[Afbeelding]
Dus toen zelf maar op YouTube gekeken en gezien dat het vervangen super easy zelf te doen is.
Batterij 2032 had ik nog liggen. Had ik ook zelf van te voren even kunnen bekijken. Maar als een dealer zelfs dit niet meer wil doen, terwijl ik daar jaarlijks netjes langs ga voor een beurt en banden. Helaas is er in de regio Apeldoorn/Deventer weinig anders dan Pouw, dus ik zal het er mee moeten doen.
[ Voor 7% gewijzigd door GAEvakYD op 01-11-2023 10:09 ]
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Heb ik ook gehad en daarvoor is mijn Skoda een dag bij de dealer geweest. Geen idee wat ze gefixed hebben. Ik vroeg nog of ze een stuur of iets vervangen hebben, omdat ze dat in het verleden wel eens deden, had ik gelezen. Maar hij zei dat ze iets met software ofzo gedaan hadden. Heel erg vaag. Maar helaas was toen de winter ook voorbij. Komende weken maar eens testen of het inderdaad is opgelost toen of dat ze uiteindelijk niets hebben gedaan.Roger Beurskens schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:53:
Stomme vraag wellicht, heeft iemand van jullie ook dat je de stuurverwarming niet uitgeschakeld krijgt in de auto nadat je via de app voorverwarming van de auto ingeschakeld hebt?
Heb dit inmiddels 2x gehad... knopje op stuur reageert niet, maar ook neit via het clima display kan je he niet uitschakelen.
Vind het fijn dat de kou eraf is met instappen maar tijdens het rijden mag hij echt wel uit.
Betreft vroege iv80 uit mei 2021 met software 3.0

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Alleen 1 ding stoorde me direct aan het infotainment , als ik mijn favoriete radio stations ingesteld heb en ik wil daar tussen scrollen met de knoppen op mijn stuur (ik switch graag s'ochtends tussen de diverse stations), dan gaat hij in scrollen in de totale DAB lijst ipv mijn favorieten waardoor ik weer "handmatig" mijn favorieten moet bedienen.
Is dat iets wat in te stellen is?
PSN ID = OTL002
Staat in het instructieboekje. Radio instellingen, zenderomschakeling. Keuze tussen alleen favorieten of alle beschikbare zenders.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Adaptive lane tracking (ping pong verhelpen)
Frontsensoren voor best.assistentiesystemen (A5)
Lange codering
HC_point_of_intervention: early_setting_over_menu of early
Ik heb dit geprobeerd op mijn SW3.2 maar krijg het niet werkend. OBD eleven geeft 'succes' en na checken is de aangepaste coding ook zichtbaar weggeschreven. Ook de can bus rust in acht genomen. Iemand tips?
[ Voor 10% gewijzigd door Viewlite op 02-11-2023 10:37 ]
Bedoel je Travel Assist?Viewlite schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:34:
Via OBD kun je als het goed is ook de verbeterde lane assist coderen volgens de volgende code:
Lange codering
HC_point_of_intervention: early_setting_over_menu of early
Ik heb dit geprobeerd op mijn SW3.2 maar krijg het niet werkend. OBD eleven geeft 'succes' en na checken is de aangepaste coding ook zichtbaar weggeschreven. Ook de can bus rust in acht genomen. Iemand tips?
Moet je ook nog twee andere instellingen aanpassen, die staat in het begin van dit topic (beginpagina) HC_Variante_2 zo uit mijn hoofd en Ea_variante_2
Super! ThanksJanHenk schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:37:
@Boldarak Ja.
Staat in het instructieboekje. Radio instellingen, zenderomschakeling. Keuze tussen alleen favorieten of alle beschikbare zenders.
PSN ID = OTL002
Bedankt voor je antwoord, maar nee ik bedoel niet TA. Dat gaat bij mij niet vanwege ontbrekend knopje. Wat wel zou moeten kunnen volgens het document met OBD coderingen en eerder onderzoek (zie Viewlite in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2") is het ping pongen verhelpen van de normale Lane Assist. Het zou natuurlijk ook kunnen dat daarvoor toch wat hardware ontbreekt op mijn auto... Of ik moet toch meer variabelen coderen dan bovenstaand aangegeven.Autohillenga schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:27:
[...]
Bedoel je Travel Assist?
Moet je ook nog twee andere instellingen aanpassen, die staat in het begin van dit topic (beginpagina) HC_Variante_2 zo uit mijn hoofd en Ea_variante_2
Zo staat het in het document:
/f/image/CRmLCeqr2sjAA4jdRW0dOubt.png?f=fotoalbum_large)
En klopt het dat 3.6 dus "overeenkomt" met dat andere getal: 1741? Waarom twee getallen om de versie aan te geven?
Het is gelukt. Codering moet “early” zijn. Dus je krijgt geen menupunt. Zie groene lijntjes op onderstaande foto.Viewlite schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:34:
Ik heb dit geprobeerd op mijn SW3.2 maar krijg het niet werkend.
Juiste code dus:
Lange codering
HC_point_of_intervention: early
:strip_exif()/f/image/SuFSwMiNz8d3PDFh5EB9LGg2.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de dealer krijg je een uitleg waarbij je de instellingen doorloopt en de app kan koppelen. De MySkoda app kan je vooraf alvast installeren, maar kan ook ter plekke.Rubman schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:16:
Even een praktische vraag.
Ik mag 10 november mijn (oke van werkgever) Enyaq 60 ophalen.
Zijn er zaken die ik bij de dealer direct moet laten doen? Koppelen app etc of zijn er andere zaken om rekening mee te houden?
geen grapje, maar heb je de kabel goed om. Dat bepaald ook de snelheid geloof ik. Bij mij laad alles iig wel op in beide sloten voorin.Lordsauron schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:09:
Ik zit met een specifieke vraag over het draadloos opladen van mijn telefoon. Normaal gesproken vond ik het draadloos laden al niet optimaal, maar sinds ik een Quad-Lock case voor mijn telefoon gebruik, werkt het helemaal niet meer. Daar komt nog bij dat als mijn telefoon in het daarvoor bestemde vakje ligt, ik het scherm niet kan zien. Om dit probleem op te lossen, heb ik een telefoonhouder aangeschaft die tevens draadloos opladen mogelijk maakt. Ik loop echter tegen een nieuw probleem aan: de USB-poorten lijken onvoldoende stroom te leveren voor de draadloze oplader. Heeft iemand anders vergelijkbare ervaringen? En hoe hebben jullie dit probleem aangepakt?
Water-Escape
Het is usb-c dus uhmm ja? De telefoon laat ook wel als je hem direct op aan sluit. maar blijkbaar geeft hij niet genoeg "af" om stroom aan de wireless charger head te gevenwater_escape schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:19:
[...]
geen grapje, maar heb je de kabel goed om. Dat bepaald ook de snelheid geloof ik. Bij mij laad alles iig wel op in beide sloten voorin.
Om eerlijk te zijn vind ik dat hele draadloos laden helemaal niks; tergend traag en als je niet oppast wordt je telefoon zo warm dat ie uitschakelt. Dat heb ik in ieder geval met mijn IPhone SE als ik die in het draadloze vakje laad. Bovendien als ik Google maps en Spotify aan heb, loopt ie sneller leeg dan dat ie laadt. Ik heb em sinds een tijdje altijd weer aan het snoertje in een simpele mount waar je hem zo in kiepert aan het ventilatierooster, zo is de koeling ook geregeld. Prima!Lordsauron schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:25:
[...]
Het is usb-c dus uhmm ja? De telefoon laat ook wel als je hem direct op aan sluit. maar blijkbaar geeft hij niet genoeg "af" om stroom aan de wireless charger head te geven
Het draadloos laden van de auto zelf is inderdaad ruk, vandaar mijn pogingen om het anders op te lossen, maar ik mis nu toch wel echt mijn traditionele 12v aansluiting.BGFG schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:42:
[...]
Om eerlijk te zijn vind ik dat hele draadloos laden helemaal niks; tergend traag en als je niet oppast wordt je telefoon zo warm dat ie uitschakelt. Dat heb ik in ieder geval met mijn IPhone SE als ik die in het draadloze vakje laad. Bovendien als ik Google maps en Spotify aan heb, loopt ie sneller leeg dan dat ie laadt. Ik heb em sinds een tijdje altijd weer aan het snoertje in een simpele mount waar je hem zo in kiepert aan het ventilatierooster, zo is de koeling ook geregeld. Prima!
kabeltje vanuit de kofferbakLordsauron schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:57:
[...]
Het draadloos laden van de auto zelf is inderdaad ruk, vandaar mijn pogingen om het anders op te lossen, maar ik mis nu toch wel echt mijn traditionele 12v aansluiting.
Water-Escape
Bij mij werkt dat draadloos laden van de auto überhaupt niet, ik blijf klooien met zo’n kabel richting de laadpaal…Lordsauron schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:57:
[...]
Het draadloos laden van de auto zelf is inderdaad ruk, vandaar mijn pogingen om het anders op te lossen, maar ik mis nu toch wel echt mijn traditionele 12v aansluiting.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik had laatst een leenauto van Pon tijdens onderhoud van mijn eigen Enyaq en die had dat rechter deel van het schermpje ook zo. Ik heb echt overal gekeken in de instellingen, maar kan het niet vinden. Kan alleen navigatie instellingen krijgen. Wie kan mij helpen hoe dit zo te krijgen?Viewlite schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:51:
[...]
Het is gelukt. Codering moet “early” zijn. Dus je krijgt geen menupunt. Zie groene lijntjes op onderstaande foto.
Juiste code dus:
Lange codering
HC_point_of_intervention: early
[Afbeelding]
Niet. Is pas vanaf 3.1 ofzo en wij blijven waarschijnlijk steken op 3.0…coop schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:43:
[...]
Ik had laatst een leenauto van Pon tijdens onderhoud van mijn eigen Enyaq en die had dat rechter deel van het schermpje ook zo. Ik heb echt overal gekeken in de instellingen, maar kan het niet vinden. Kan alleen navigatie instellingen krijgen. Wie kan mij helpen hoe dit zo te krijgen?
230 volt in de console achterin gaat ook primaLordsauron schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:57:
[...]
Je kunt met knopjes spelen wat je wil maar die info ga je daar echt niet krijgen als je op 3.0 zit. Maar geen paniek, most likely krijgen we tegen het einde van Q1 2023 deze update al!!!onetime schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:52:
@coop speel eens met de rechter pijl-knopjes op het stuur, dan krijg je verschillende indelingen. En wissel vooral af met de richting van de pijl knopjes, ik ben er ook niet precies uit met hoe het reageert, maar je krijgt veel mogelijk heden. Gewoon (veel) proberen tot je hebt wat je wilt. (ik heb 3.0 denk ik.)
Aldus Skoda's spokesperson (destijds) himself! Bron: https://twitter.com/stepanrehak/status/1604773942215974913
0:40
Denk dat je het verkeerd geluisterd hebtMartinique schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:15:
[...]
Je kunt met knopjes spelen wat je wilt maar die info ga je daar echt niet krijgen als je op 3.0 zit. Maar geen paniek, most likely krijgen we tegen het einde van Q1 2023 deze update al!!!
Aldus Skoda's spokesperson (destijds) himself! Bron: https://twitter.com/stepanrehak/status/1604773942215974913
0:40
Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Ja, een update van de app Handleiding, that’s all.Wilde schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:20:
Er zijn helemaal geen updates meer geweest hé sinds de zomer vanuit Skoda? Zouden ze de 3.0’ers echt laten zitten ?
Helaas laat menu optie om software versie te tonen niets zien, geeft aan iets van ongeldige release?
Verder werkt kessy niet meer, ook niet als ik sleutel probeer te synchroniseren. Auto herkent wel de sleutel, als ik er naar toe loop gaan lampen aan. Menu optie voor kessy staat aan.
Nog geen tijd en zin gehad om er de voor nr de dealer te gaan, was de auto 3 weken kwijt ivm software update, nieuwe voorruit en vervangen van warmtewisselaar die lekte.
Momenteel is 3.2 voor Enyaqs die al op 3.0 zitten de update OTA. Maar ik gok zomaar dat als pre 3.0 op 3.2 zit, degene met 3.0 aan de beurt zijn middels OTW en dus niet OTA. En eerlijk gezegd heb ik daar helemaal vrede mee, hoef ook niet per sé meerdere keren per jaar een nieuwe software versie, als ze het gewoon tijdens een onderhoudsbeurt doen is dat meer dan prima. En doe OTA gewoon lekker kleine bugfixes en kleine updates denk ik dan. Maar heb het helaas niet voor het zeggen bij VAG.Wilde schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:20:
Er zijn helemaal geen updates meer geweest hé sinds de zomer vanuit Skoda? Zouden ze de 3.0’ers echt laten zitten ?
Volgens Speicher is er nog hoop maar ik moet het nog zien gebeuren… Aan de andere kant heb ik al 2 jaar een stabiele wagen, voor en na 3.0. En dus ook niet perse behoefte aan het hoogst haalbare versienummertje.Wilde schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:20:
YouTube: All about the current OTA updates for Skoda ENYAQ iV and the long ro...
In de Volkswagen id3 werkt precies dit alleen als je de usb kabel aansluit vanaf de usb c aansluiting in de middenconsole bij de achterbank. Wellicht dat dit bij de Enyaq ook zo is. Deze geven blijkbaar net genoeg power om via een houder draadloos op te laden, en de voorste usb c aansluitingen niet.Lordsauron schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:09:
Ik zit met een specifieke vraag over het draadloos opladen van mijn telefoon. Normaal gesproken vond ik het draadloos laden al niet optimaal, maar sinds ik een Quad-Lock case voor mijn telefoon gebruik, werkt het helemaal niet meer. Daar komt nog bij dat als mijn telefoon in het daarvoor bestemde vakje ligt, ik het scherm niet kan zien. Om dit probleem op te lossen, heb ik een telefoonhouder aangeschaft die tevens draadloos opladen mogelijk maakt. Ik loop echter tegen een nieuw probleem aan: de USB-poorten lijken onvoldoende stroom te leveren voor de draadloze oplader. Heeft iemand anders vergelijkbare ervaringen? En hoe hebben jullie dit probleem aangepakt?
Autohillenga schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:35:
De voorste hebben een output van 15 watt, de achterste 50 watt, wat het verschil verklaart.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MEP9t3bmSQ1aQhXwbODgL4Yr.webp?f=user_large)
Is de gedachte dat je dan maar draadloos moet opladen? Het huidige instapmodel van de Enyaq heeft die fictionaliteit volgens mij niet standaard. Zou toch vreemd zijn als je dan in zo’n dure auto met een kabeltje vanaf de achterbank moet gaan werken?
Mijn gok is dat men verwacht dat er op de poort achter een laptop of tablet aangesloten gaat worden en vooraan niet en dat er daarom meer vermogen beschikbaar is. Maar ben het met je eens dat dit niet heel logisch is zo.cryptapix schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:34:
[...]
[Afbeelding]
Is de gedachte dat je dan maar draadloos moet opladen? Het huidige instapmodel van de Enyaq heeft die fictionaliteit volgens mij niet standaard. Zou toch vreemd zijn als je dan in zo’n dure auto met een kabeltje vanaf de achterbank moet gaan werken?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Dat lijkt mij ook aangezien dit al 3 amper is.JanHenk schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:19:
Maar 15 watt is toch ook voldoende voor een draadloze lader?
In de prijslijst vanaf oktober 2023 staat er: 2 USB-C aansluitingen voor en achter voor business en sportline.Lordsauron schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:47:
Ik heb de Business Pro uitvoering, maar ik heb geen usb-c aansluitingen onder de achterbank airco bediening helaas, ben dus aangewezen op de blijkbaar 15watt aansluiting voor. En blijkbaar is dit niet genoeg voor de Quad-Lock Wireless charger
(heb je nu niets aan, maar voor toekomstige eigenaren zit het er op bij de bovenstaande uitvoeringen)
[ Voor 9% gewijzigd door utbone op 03-11-2023 10:37 ]
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Het is afhankelijk van de draadloze lader; usb-c hanteert een vrij complex protocol om te onderhandelen over het beschikbare vermogen, en wellicht komt daar bij de Quad-Lock een te lage waarde uit.Lordsauron schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:47:
Ik heb de Business Pro uitvoering, maar ik heb geen usb-c aansluitingen onder de achterbank airco bediening helaas, ben dus aangewezen op de blijkbaar 15watt aansluiting voor. En blijkbaar is dit niet genoeg voor de Quad-Lock Wireless charger
Ik heb zelf een draadloze lader ingebouwd, aangesloten op de voorste usb-c connector, en die werkt prima. Zie dingo35 in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2"
[ Voor 8% gewijzigd door dingo35 op 03-11-2023 13:00 ]
Ja had ik vandaag ook, en eerder in de week ook 1 van een handleiding of zoiets. Niets spannends.Vanitas1996 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:04:
Jullie deze update ook al gehad? [Afbeelding]
Jep, zonet ook gezien.Vanitas1996 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:04:
Jullie deze update ook al gehad? [Afbeelding]
Het is dat alles SW-gerelateerd op zich voor mij wel oké werkt want anders moet het toch redelijk zuur zijn om te zien dat Skoda duidelijk hun prioriteiten op orde heeft als je niet tot de gelukkigen behoort.
Een nieuw design van de shop en je kan nu met PayPal betalen. Wauw. Mensen zijn volgens mij niet zo geneigd om nog veel meer geld erin te steken als de basis voor hen al niet stabiel is

De voorste zijn meer voor data overdracht dan voor PD (Power delivery) Met 15 watt laadt mijn telefoon snel genoeg op, draadloos laden vind ik overigens perfect werken! Na een uur kan ik een ei op mijn telefoon bakken. Simply Clever!cryptapix schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:34:
[...]
[Afbeelding]
230 volt in de console achterin gaat ook primaLordsauron schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:57:
[...]
Vanaf vanmorgen kunnen ik en mijn partner beide (android en iphone) niet meer inloggen op de app. De login server ligt denk ik op zijn gat. En zeker geen monitoring in het weekend...keepitfrosty schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:20:
Meer mensen die vandaag niet meer kunnen inloggen op de app? Echt tergend hoe vaak die app connectie issues heeft. Dan weer uitgelogd is en simpele dingen zoals de ac aanzetten gewoon niet werken.
17:45: De MySkoda app werkt weer!
[ Voor 3% gewijzigd door De Sjeik op 04-11-2023 17:51 ]
En ik had deze week twee kleine OTA updates: oa deze @Vanitas1996. Gelukkig kunnen we nu met PayPal betalen inderdaad. Daar zat ik al jaren op te wachten. Haha
Revolutionair die nieuwe store app, miste ik echt in mijn leven #not…RangedNeedles schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:13:
[...]
Jep, zonet ook gezien.
Het is dat alles SW-gerelateerd op zich voor mij wel oké werkt want anders moet het toch redelijk zuur zijn om te zien dat Skoda duidelijk hun prioriteiten op orde heeft als je niet tot de gelukkigen behoort.
Een nieuw design van de shop en je kan nu met PayPal betalen. Wauw. Mensen zijn volgens mij niet zo geneigd om nog veel meer geld erin te steken als de basis voor hen al niet stabiel is

Ge-wel-dig die updates…sunib schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:15:
En ik had deze week twee kleine OTA updates: oa deze @Vanitas1996. Gelukkig kunnen we nu met PayPal betalen inderdaad. Daar zat ik al jaren op te wachten. Haha
[ Voor 17% gewijzigd door Vanitas1996 op 04-11-2023 22:51 ]
Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Verder is het idd vnl cosmetica.
Volgens de VIN checker staat er sinds 2 november voor mijn ME3.0.7 enyaq een BCM update klaar. Geen OTA dus naar de garage…dingo35 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 23:30:
Eigen rijders zouden de verbeterde signalering van accu problemen moeten missen (want altijd in het voordeel van de consument), en voor sommigen die wat verder in de toekomst kijken wellicht de V2G/V2H uitbreiding die voor (bijna?) alle Enyaqs aangekondigd werd...
Verder is het idd vnl cosmetica.
:strip_exif()/f/image/VjrmsNktynv0OlnztxLkjoxy.jpg?f=fotoalbum_large)
Onder garantie vervangen werd te duur waarschijnlijkAutohillenga schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:03:
[Afbeelding]
Is niet heel spannend, eigenlijk gewoon een aanpassing van de projector lampjes.
https://github.com/skodac...t-skodaconnect/issues/227
Wat zou het toch heerlijk zijn als er gewoon een open gedocumenteerde api zou zijn om met je auto te praten...
Ik vermoed dat de mensen bij Cariad gewoon een extra filter op useragent hebben aangezet om load van de systemen af te krijgen. Vandaar dat de home assistant integratie niet meer werkt.sunib schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:41:
Vanuit home assistant helaas nog steeds niet. En ik ben niet alleen:
…
Wat zou het toch heerlijk zijn als er gewoon een open gedocumenteerde api zou zijn om met je auto te praten...
Ik heb hem net verlengd, hij zou half november aflopen.FJP84 schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:11:
Iemand hier care connect al verlengd heeft a 15EUR? Bij mij loopt het begin december af.
Ik gebruik Tronity en heb dit dan wel nodig volgens mij
[ Voor 10% gewijzigd door BigGreen op 05-11-2023 22:17 ]
HA issue is inmiddels opgelost in versie 1.2.7!sunib schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:41:
De Skoda app zelf werkt weer bij me ondertussen. Vanuit home assistant helaas nog steeds niet. En ik ben niet alleen:
https://github.com/skodac...t-skodaconnect/issues/227
Bij mij ook eind deze maand, welke functies komen eigenlijk te vervallen?FJP84 schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:11:
Iemand hier care connect al verlengd heeft a 15EUR? Bij mij loopt het begin december af.
https://www.skoda.nl/service/connectiviteit/connectMartinique schreef op maandag 6 november 2023 @ 00:36:
[...]
Bij mij ook eind deze maand, welke functies komen eigenlijk te vervallen?
Volgens mij kun je dat daar opzoeken. Althans daar stuurde de dealer mij heen toen ik vooraf wilde weten welke functionaliteiten betaald moeten worden.
[ Voor 16% gewijzigd door cryptapix op 06-11-2023 07:49 ]
Voorlopig lijkt het wel weer te werken, maar die bediening van het glazen dak met de touch lampjes is toch maar van bedenkelijke kwaliteit. Ik ben blij dat op het stuur gewone druktoetsen zijn, was ook de reden dat ik voor een Enyaq gekozen heb ipv een ID4.
Alles werkt op zich prima en ik ben helemaal tevreden.
Wat ik me wel af vraag is het volgende, en de dealer gaf er niet echt een duidelijk antwoord op dus wellicht dat iemand hier mijn vraag kan beantwoorden.
Ik had bij mij vorige auto ook een koppeling met een app en daar kon ik alle gereden ritten bekijken, van bestemming tot eind via en kaart en ook zien wat het verbruik was en waar ik hard opgetrokken of geremd had.
Ik vraag mij af of de Skoda Enya ook zoiets heeft?
Volgens de dealer wel maar dat zijn volgens mij alleen de rit gegevens sinds start, sinds laden en all time. verder geen route gegevens of voorgaande ritten stats.
Ik ben er toch wel nieuwsgierig naar om te kunnen zien welke ritten erg ongunstig zijn geweest voor het verbruik.
Misschien dat Tronity iets voor je is. Als je daar verbinding maakt met je Enyaq wordt van alles bijgehouden. Je ritten maar ook waar en wanneer je hoeveel hebt geladen. Niet alles is in de Tronity app zelf te zien maar als je naar de site van Tronity gaat en inlogt met je account kun je de data naar Excel downloaden en zie je heel veel. Zowel op ritten gebied als op laad gebied.De Sjeik schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:24:
Ik heb sinds een week mijn Skoda Enyaq.
Alles werkt op zich prima en ik ben helemaal tevreden.
Wat ik me wel af vraag is het volgende, en de dealer gaf er niet echt een duidelijk antwoord op dus wellicht dat iemand hier mijn vraag kan beantwoorden.
Ik had bij mij vorige auto ook een koppeling met een app en daar kon ik alle gereden ritten bekijken, van bestemming tot eind via en kaart en ook zien wat het verbruik was en waar ik hard opgetrokken of geremd had.
Ik vraag mij af of de Skoda Enya ook zoiets heeft?
Volgens de dealer wel maar dat zijn volgens mij alleen de rit gegevens sinds start, sinds laden en all time. verder geen route gegevens of voorgaande ritten stats.
Ik ben er toch wel nieuwsgierig naar om te kunnen zien welke ritten erg ongunstig zijn geweest voor het verbruik.
Is probleem met de unit in het dak. Is een bekende kwaal. Unit moet vervangen worden,Xanthine schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:43:
2 weken geleden mijn Enyaq Sportline 80 opgehaald en gisteren tegen een eerste probleem aangelopen. Het lampje in het dak aan de passagierskant bleef constant aan en uit gaan, tot ik er een (zacht) tikje tegen gaf, maar toen begon de auto opeens de pechverhelping te bellen![]()
Voorlopig lijkt het wel weer te werken, maar die bediening van het glazen dak met de touch lampjes is toch maar van bedenkelijke kwaliteit. Ik ben blij dat op het stuur gewone druktoetsen zijn, was ook de reden dat ik voor een Enyaq gekozen heb ipv een ID4.
Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl
Helpt dat? Zo ja, bel ik de dealer. Wij leasen en ben niet van plan zelf nieuwe te kopen...Alexander250100 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:51:
Wat een verschrikkelijke ruitenwissers zitten er standaard op de Enyac. Piepen en kraken vanaf het begin. Vandaag ook maar een setje van Bosch besteld.
zumba
Alles werkt naar behoren, maar wel een set nieuwe ruitenwissers gekocht (Bosch Aeroblade, € 21,- bij Amazon DE). Standaard exemplaren waren een drama.
Er is echter één issue wat ik maar niet opgelost krijg:
Ik heb handmatig het automatisch inklappen van de spiegels uitgezet, de sfeerverlichting op rood ingesteld en ook de automatische stuurwielverwarming bij koud weer uitgezet. De auto onthoud vervolgens keurig een paar dagen deze instelling, maar ik heb de afgelopen maand al 3 keer gehad dat deze 3 instellingen overschreven werden: Spiegels klappen weer automatisch in, sfeerverlichting is wit en de stuurverwarming gaat weer spontaan aan. Uiteraard diverse oplossingen gezocht: handmatig gewijzigde profielinstellingen opgeslagen enz. enz. Maar de auto blijft deze 3 instellingen spontaan wijzigen. Is er iemand die dit herkent en een oplossing gevonden heeft?
Helaas, neen. Ik heb het opgegeven. VAG heeft aan de lopende band serverstoringen en bij elke storing lijk je instellingen kwijt te raken.Tolot schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:33:
Ik ben inmiddels een maand de gelukkige bezitter van een Enyaq iV 80. Zeer tevreden met de auto, en na dik 1500 Km aangenaam verrast over het verbruik: gemiddeld 15-16 kW/100Km (nu wel iets stijgende).
Alles werkt naar behoren, maar wel een set nieuwe ruitenwissers gekocht (Bosch Aeroblade, € 21,- bij Amazon DE). Standaard exemplaren waren een drama.
Er is echter één issue wat ik maar niet opgelost krijg:
Ik heb handmatig het automatisch inklappen van de spiegels uitgezet, de sfeerverlichting op rood ingesteld en ook de automatische stuurwielverwarming bij koud weer uitgezet. De auto onthoud vervolgens keurig een paar dagen deze instelling, maar ik heb de afgelopen maand al 3 keer gehad dat deze 3 instellingen overschreven werden: Spiegels klappen weer automatisch in, sfeerverlichting is wit en de stuurverwarming gaat weer spontaan aan. Uiteraard diverse oplossingen gezocht: handmatig gewijzigde profielinstellingen opgeslagen enz. enz. Maar de auto blijft deze 3 instellingen spontaan wijzigen. Is er iemand die dit herkent en een oplossing gevonden heeft?
Heeft zover ik weet niets met een VAG server te maken. Deze instellingen worden lokaal opgeslagen. Anders zou ik idd al tig keer deze situatie hebben gehad en dat is gelukkig niet het geval. Wel heel vaak problemen met de app, zoals afgelopen weekend bijvoorbeeld. Zag dat zelfs ionity er melding van maakte.jdbiggelaa schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:42:
[...]
Helaas, neen. Ik heb het opgegeven. VAG heeft aan de lopende band serverstoringen en bij elke storing lijk je instellingen kwijt te raken.
- voorspelling trajectverloop
- voorspelling toegestane snelheid
te onthouden. Heb al van alles geprobeerd. Andere instellingen mee veranderen. Gebruiker synchronizeren in het menu maar steeds blijft hij ze terug aanzetten.
Wel eens gemeld bij de dealer, net zoals de koude lucht die uit de roosters komt na het bereiken van de doeltemperatuur, maar zij bagatelliseerden dit met opmerkingen als "oh, u bent de eerste die dat zegt" en "dan hebt u de airco vast niet op automatisch staan."
Nog even iets anders. Er werd hier een tijdje geleden lacherig gedaan over mijn opmerking dat dit mijn laatste Skoda is, maar daar ben ik overigens na mijn recente ervaring met Pouw Deventer wel definitief over uit.
Ik was langs de dealer gegaan i.v.m. een terugroepactie van de TA en het bekende probleem van de defecte instapverlichting in één van de spiegels.
Haal ik de volgende dag de auto weer op, word ik begroet met allerlei waarschuwingen m.b.t. de airbags.
Navraag bij de balie leert: "Na de update is geconstateerd dat de dakmodule defect is en daardoor werken de airbags nu niet, het onderdeel staat in backorder!"
Op de vraag of ze nu echt serieus waren om mij met een gezinsauto inclusief twee kinderzitjes op de achterbank zonder airbag naar te huis sturen werd ik nonchalant aangekeken.
Gelukkig vond Alphabet het ook waanzin en hebben ze direct een vervangende auto geregeld.
Balen voor je dat je zoveel problemen hebt. Ben wel benieuwd welke auto het dan wel wordt.internetinfo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:52:
Nog even iets anders. Er werd hier een tijdje geleden lacherig gedaan over mijn opmerking dat dit mijn laatste Skoda is, maar daar ben ik overigens na mijn recente ervaring met Pouw Deventer wel definitief over uit.
Alleen hier op Tweakers al kun je zonder veel moeite van elk merk wel een horror verhaal vinden van mensen die nooit meer Volvo, Audi, Kia etctetcetc gaan nemen.
Nee werkt niet. Heb inmiddels al meerdere nieuwe er op gehad. Enyaq van april 2021. De ruitenwissers staan gewoon slecht op het raam ofzo. Elke keer een geluid als die dingen heen en weer gaan dat zelfs mensen met wie ik bel in de auto vragen wat is dat.zumba schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:35:
[...]
Helpt dat? Zo ja, bel ik de dealer. Wij leasen en ben niet van plan zelf nieuwe te kopen...
Het verhaal van de koude lucht heel herkenbaar en superirritant in de winter. Na idd de doeltemperatuur bereikt te hebben moet je met winterjas en sjaal in de auto gaan zitten om het niet koud te krijgen van die koude lucht die de auto in wordt geblazen. Heel storend en de dealer kan of wilt er niks doen.internetinfo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:52:
Instellingen van de Gepersonaliseerde rijmodus gaan ook om de zoveel tijd verloren, heel irritant.
Wel eens gemeld bij de dealer, net zoals de koude lucht die uit de roosters komt na het bereiken van de doeltemperatuur, maar zij bagatelliseerden dit met opmerkingen als "oh, u bent de eerste die dat zegt" en "dan hebt u de airco vast niet op automatisch staan."
Ik was langs de dealer gegaan i.v.m. een terugroepactie van de TA en het bekende probleem van de defecte instapverlichting in één van de spiegels.
Haal ik de volgende dag de auto weer op, word ik begroet met allerlei waarschuwingen m.b.t. de airbags.
Navraag bij de balie leert: "Na de update is geconstateerd dat de dakmodule defect is en daardoor werken de airbags nu niet, het onderdeel staat in backorder!"
Op de vraag of ze nu echt serieus waren om mij met een gezinsauto inclusief twee kinderzitjes op de achterbank zonder airbag naar te huis sturen werd ik nonchalant aangekeken.
Gelukkig vond Alphabet het ook waanzin en hebben ze direct een vervangende auto geregeld.
Zo herkenbaar dit. Mega irritant met de koudere dagen.internetinfo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:52:
Instellingen van de Gepersonaliseerde rijmodus gaan ook om de zoveel tijd verloren, heel irritant.
Al eerder ' fix' hiervoor gepost.Oase schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:36:
[...]
Het verhaal van de koude lucht heel herkenbaar en superirritant in de winter. Na idd de doeltemperatuur bereikt te hebben moet je met winterjas en sjaal in de auto gaan zitten om het niet koud te krijgen van die koude lucht die de auto in wordt geblazen. Heel storend en de dealer kan of wilt er niks doen.
Bij mij werkt het om dan de luchtstroom van ' Auto' op ' Beneden / Benen' te zetten
Dan stopt het koude lucht blazen? Of dan meer op je benen / voeten gericht (vraag het voor mijn vrouwjeroenkb schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:07:
[...]
Al eerder ' fix' hiervoor gepost.
Bij mij werkt het om dan de luchtstroom van ' Auto' op ' Beneden / Benen' te zetten
Bij mij stopt het koude lucht blazen dan (dus ook niet extra op de benen)keepitfrosty schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:12:
[...]
Dan stopt het koude lucht blazen? Of dan meer op je benen / voeten gericht (vraag het voor mijn vrouw)
Water-Escape
Wat was die fix dan? Behalve dan die jij voorstelt?jeroenkb schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:07:
[...]
Al eerder ' fix' hiervoor gepost.
Wat is er de laatste tijd toch met die dakmodules aan de hand? Iemand een idee?internetinfo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:52:
Wat kost het vervangen van dat ding?
Misschien gewoon je panorama dak er uit en dicht laten lassenBAJ82 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:04:
[...]
Wat is er de laatste tijd toch met die dakmodules aan de hand? Iemand een idee?
Wat kost het vervangen van dat ding?
Het gaat om de SOS-knop, dat noemen ze (mijn dealer althans) de "dakmodule".De Sjeik schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:43:
[...]
Misschien gewoon je panorama dak er uit en dicht laten lassen
Na installatie van de laatste terugroepactie detecteert/treedt dat ding blijkbaar dermate in storing dat er fysiek iets vervangen moet worden...
Bij mij geen issues meer, heb ze bij profile laten vervangen tijdens bandenwissel, ik wilde geen nieuwe van skoda zelfOase schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:32:
[...]
Nee werkt niet. Heb inmiddels al meerdere nieuwe er op gehad. Enyaq van april 2021. De ruitenwissers staan gewoon slecht op het raam ofzo. Elke keer een geluid als die dingen heen en weer gaan dat zelfs mensen met wie ik bel in de auto vragen wat is dat.
Om ruimte te hebben voor de laptop zit ik op de bijrijdersstoel waarbij ik de gordel van de bestuurder vast heb geklikt zodat de boel "aan" blijft maar dat is dus wel beperkt tot een half uur per keer
Eve char: Warock <TEST>
Volgens deze video moet je iets zwaars op de bestuurdersstoel leggen en de motorkap open oid.sPENKMAN schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:00:
Vandaag even aan het "thuiswerken" vanuit de auto wat op zich prima gaat maar om de 30 minuten schakelt de auto zichzelf uit, iemand enig idee hoe dat te voorkomen is?
Om ruimte te hebben voor de laptop zit ik op de bijrijdersstoel waarbij ik de gordel van de bestuurder vast heb geklikt zodat de boel "aan" blijft maar dat is dus wel beperkt tot een half uur per keer
zie: YouTube: Camping-Modus im Skoda ENYAQ iV? Mit diesem Trick geht es auch mit S...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tpZhoWSKbLrrWShYlgXhZE1k.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/hDa3AbdK9DhZAvur1eqRUJDy.jpg?f=fotoalbum_large)
Kwam deze tegen bij een familielid, die had het dubbele aantal besteld,
dus ik mocht er een paar meenemen. Was voor een 45km/h autootje.
! Ik vertrouw ze niet als verlenger ! Ome Ali kwaliteit...
Handig om bij even kort uitstappen de Enyaq "aan" te houden.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.