Die uit mei 2022 zijn Duracell. Heb nu Varta gekocht. Zou beiden niet slecht moeten zijn lijkt me. Snap gewoon niet waarom die sleutel niks meer doet. Ook niet met de originele bijna lege batterij erin.cryptapix schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:46:
[...]
Batterijen bij de action gekocht? Ik had met mijn auto (geen enyaq) dezelfde melding bij 2 sleutels. Batterijen bij action gekocht; hebben het 1,5 dag volgehouden. Nieuwe bij action gehaald. Zelfde issue. Toen merkbatterijen erin: al jaar geen probleem.
Oh en ik had ook een keer de batterij ondersteboven
Hier dezelfde ervaring. Na het installeren van de update waren bepaalde OBD-aanpassingen verdwenen. En met name de Lane Assist is vervelend. We hebben hier veel van die 60km boeren weggetjes met lijnen links en rechts van de weg en dan probeert lane assist je vrolijk de hele tijd in het midden van de weg te laten rijden met stuur correcties terwijl er gewoon tegenliggers aankomen.Cunic schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:12:
Gelukkig heeft de dealer zonder vragen de update geïnstalleerd. Toen ik 'm terug kreeg bleken mijn long coding aanpassingen in control module A5 overschreven door de update, maar die in controle module 13 niet. Op zich had ik dit wel verwacht, maar wel interessant dat Skoda kennelijk de default settings na de update baseert op hun eigen administratie (in mijn geval: geen TA).
Ik had deze een jaar geleden op "remember last choice" ofzo gezet. Nu gaat deze elke keer weer opnieuw aan en moet je hem ELKE KEER uitzetten.... levensgevaarlijk.
Er was iets met de sleutel in beker bakje of in het telefoon laadvak leggen om de sleutel weer te koppelen...Homer-Simpson schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:21:
Heb wat gedoe met mijn sleutels. Kreeg waarschuwing dat de batterij bijna leeg was. Dus vervangen voor nieuwe (vorig jaar mei gekocht). Nu doet de sleutel echter niets meer. Heb de stappen in de handleiding gevolgd en kan de auto wel rijden na handmatig openen met de sleutel. Maar qua remote gebeurd er niks. Lampje brand niet bij indrukken.
Op reservesleutel krijg ik ook batterij laag melding maar die durf ik niet te vervangen gezien de problemen bij de andere.
Heb nu nieuwe batterijen besteld en dan ga ik het morgenavond nog eens proberen. Als dat niet lukt dan maar even bij de garage langs voor hulp. Tenzij iemand van jullie nog tips heeft.
Gevonden!
water_escape schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:29:
[...] Ja de bekerhouder is de NFC trigger. Dan werkt hij. Maar je sleutel zo daarna gewoon weer moeten werken als de batterij vervangen is.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Op zich vind ik het wel logisch dat de aanpassingen die je zelf achteraf hebben gedaan, worden overschreven. Ik zelf via OBD ook de lane assist setting aangepast om dezelfde reden als jij aangeeft en TA geactiveerd. Maar in de Skoda data komen deze settings op jouw vin niet voor, dus delete…..Even opnieuw aan de OBD11 dusSenaxx schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 00:25:
[...]
Hier dezelfde ervaring. Na het installeren van de update waren bepaalde OBD-aanpassingen verdwenen. En met name de Lane Assist is vervelend. We hebben hier veel van die 60km boeren weggetjes met lijnen links en rechts van de weg en dan probeert lane assist je vrolijk de hele tijd in het midden van de weg te laten rijden met stuur correcties terwijl er gewoon tegenliggers aankomen.
Ik had deze een jaar geleden op "remember last choice" ofzo gezet. Nu gaat deze elke keer weer opnieuw aan en moet je hem ELKE KEER uitzetten.... levensgevaarlijk.
Precies. Op zich ook geen probleem, zo gepiept, alleen kost het je wel weer € 70 als je pro-abonnement inmiddels is verlopen
Schiet mij maar lek. Nieuwe Varta CR2032 in beide sleutels gedaan en werkte direct. Zelfs zonder synchroniserenHomer-Simpson schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:58:
[...]
Die uit mei 2022 zijn Duracell. Heb nu Varta gekocht. Zou beiden niet slecht moeten zijn lijkt me. Snap gewoon niet waarom die sleutel niks meer doet. Ook niet met de originele bijna lege batterij erin.
Vandaag heb ik m'n Enyaq ontvangen. Wat een fijne auto zeg!
Vooral die heads-up-display, fantastisch!
Echter één concrete vraag: hoe koppel ik nu een "user account" aan een sleutel? Ik heb dus twee sleutels bij de auto ontvangen (Kessy). Nu heb ik ook elektrische stoelen en het schijnt dat je die op sleutel-niveau in kunt stellen. Hoe werkt dat precies?
Echter één concrete vraag: hoe koppel ik nu een "user account" aan een sleutel? Ik heb dus twee sleutels bij de auto ontvangen (Kessy). Nu heb ik ook elektrische stoelen en het schijnt dat je die op sleutel-niveau in kunt stellen. Hoe werkt dat precies?
Niet.... Je kunt wel een sleutel aan een stoel instelling koppelen, maar dat is alleen als je hem opent met de afstandsbediening en niet met kessy. Dus in de praktijk heb je er geen reet aan en druk je gewoon op het knopje naast de stoel.smeerbartje schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:52:
Vandaag heb ik m'n Enyaq ontvangen. Wat een fijne auto zeg!
User accounts en profielen is nog een grotere farce. Tenminste op 3.2 wel, misschien dat het met een nieuwere software versie beter is geworden.
Check; dus als ik het nu in jip-en-janneke uitleg:Mirx_NL schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:26:
[...]
Niet.... Je kunt wel een sleutel aan een stoel instelling koppelen, maar dat is alleen als je hem opent met de afstandsbediening en niet met kessy. Dus in de praktijk heb je er geen reet aan en druk je gewoon op het knopje naast de stoel.
User accounts en profielen is nog een grotere farce. Tenminste op 3.2 wel, misschien dat het met een nieuwere software versie beter is geworden.
Mijn vrouw en ik gebruiken beide onze eigen sleutel. We zorgen er beide voor dat "voorkeurstand 1" op de stoel onze persoonlijke stoel-instellingen bevat.
Zij heeft dan ook helemaal geen skoda-account nodig, right?
Wij gebruiken altijd 1 sleutel en hebben 2 profielen aangemaakt met beide een eigen stoelstand. Als ik switch van gebruiker zet hij netjes de stoel goed. Hier moest ik gewoon het profiel aanzetten, dan de stoel setting maken en op de stoel bevestigen, stand 1. Toen het tweede profiel aangeklikt en daar de stoel goed gezet en die op stand 2 gezet van de stoel. Vooralsnog werkt dat prima.Mirx_NL schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:26:
[...]
Niet.... Je kunt wel een sleutel aan een stoel instelling koppelen, maar dat is alleen als je hem opent met de afstandsbediening en niet met kessy. Dus in de praktijk heb je er geen reet aan en druk je gewoon op het knopje naast de stoel.
Software versie 3.5
Sommige knoopcel batterijen hebben een speciale bittere coating tegen inslikken en deze kan voor problemen zorgen.Homer-Simpson schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:16:
[...]
Schiet mij maar lek. Nieuwe Varta CR2032 in beide sleutels gedaan en werkte direct. Zelfs zonder synchroniseren
Heb dit zelf laatst ook met AirTags gehad, ene batterij deed niets, andere batterij geen probleem.
Nee, berijder 1 op memory 1. Berijder 2 op memory 2.smeerbartje schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:38:
[...]
Mijn vrouw en ik gebruiken beide onze eigen sleutel. We zorgen er beide voor dat "voorkeurstand 1" op de stoel onze persoonlijke stoel-instellingen bevat.
Zij heeft dan ook helemaal geen skoda-account nodig, right?
Zoals het vroeger werkte voor 3.2 en profielen (omdat het niet met kessy werkte nooit meer op 3.2 ingesteld bij eigen auto).
Hoe gebruik ik de memory functie van de elektrische verstelbare voorstoelen?
1. Gebruik sleutel 1 om de deur te openen
2. Stel de stoel in op de juiste positie
3. Druk op Set
4. Druk op het getal waaronder je de instelling wilt opslaan (meestal 1, 2 of 3)
5. Stap uit de auto en vergrendel de auto
6. Gebruik sleutel 2 en volg de stappen 1 t/m 5
Als het nu beter gaat met profielen is dat een optie, maar als het alleen voor de stoel is gewoon lekker knopje 1 en 2 indrukken.
Als er geen heel groot verschil tussen de standen zit staat de stoel best snel goed.
Dat hele gedoe met sleutel 1 en sleutel 2 is dus sinds ME3.0 overbodig; de stand van de stoel is sindsdien gekoppeld aan het profiel en niet meer aan de sleutel.
Iedereen hoopt/verwacht dat de profielen weer aan de sleutel gekoppeld zouden worden/zijn, maar die hoop is tot nu toe vergeefs.
Iedereen hoopt/verwacht dat de profielen weer aan de sleutel gekoppeld zouden worden/zijn, maar die hoop is tot nu toe vergeefs.
De sleutel heeft geen zin, want Kessy. Sleutel werkt alleen als je met de sleutel de auto open maakt.,
Water-Escape
Super bedankt voor je antwoord. Ik ontdekte ook dat je met de voetbeweging ook de klep kan sluiten, noodzaak om het dan met de sleutel te doen is minder aanwezig. Wel een beetje gek, dat dansen achter de auto om hem te openen of te sluiten :-)
MerijnB schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:11:
[...]
Ja, knop op dashboard ingedrukt houden, ik ben er vrij zeker van dat het met de sleutel ook kan.
dat krijg je wel onder de knie, (ff schoppen, stukje naar achter en dan gaat hij open of dicht). Soms echt heel fijn met volle handen. Maar was ook niet erg geweest als het er niet op had gezeten hahaJBBunt schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:56:
Super bedankt voor je antwoord. Ik ontdekte ook dat je met de voetbeweging ook de klep kan sluiten, noodzaak om het dan met de sleutel te doen is minder aanwezig. Wel een beetje gek, dat dansen achter de auto om hem te openen of te sluiten :-)
[...]
Water-Escape
Klopt, mijn vrouw ontdekte inmiddels ook de plek waar je moet 'schoppen'. Omdat ik als een ware Michael Jackosn aan het dansen was ontdekte ik 'per ongeluk' dat de klep dus ook sluit met de voetbeweging :-) Als het met de knoppen en sleutel werkt ben ik helemaal blij!
Nou de Enyaq staat voor de deur, meteen een aantal opvallende zaken:
- Het is de first edition maar toch missen er first edition opties (geen stoelgeheugen, geen dubbele laadbodem optie) maar dat komt wellicht omdat het een Athlon editie is (geen idee of dat dat verschil maakt).
- Er zitten geen first edition velgen onder maar hetgeen er onder zit is niet lelijk naar mijn mening
- De abonnementen zijn allemaal verlopen (mag gedeclareerd worden van de LM)
- De app geeft aan dat de auto in "privemodus" staat, dus ik moet uitvogelen hoe dat ik dit kan opheffen
- ruimte ruimte ruimte
- er zit een iv80 badge op ipv een iv60
Nu snel gaan laden en even een stukje rijden
- Het is de first edition maar toch missen er first edition opties (geen stoelgeheugen, geen dubbele laadbodem optie) maar dat komt wellicht omdat het een Athlon editie is (geen idee of dat dat verschil maakt).
- Er zitten geen first edition velgen onder maar hetgeen er onder zit is niet lelijk naar mijn mening
- De abonnementen zijn allemaal verlopen (mag gedeclareerd worden van de LM)
- De app geeft aan dat de auto in "privemodus" staat, dus ik moet uitvogelen hoe dat ik dit kan opheffen
- ruimte ruimte ruimte
- er zit een iv80 badge op ipv een iv60
Nu snel gaan laden en even een stukje rijden
:strip_exif()/f/image/C0KONll8TJpHuTJetdHqglQE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door sarlo op 24-10-2023 13:58 ]
Vandaag eindelijk mijn dakmodule vervangen, alles lijkt weer te werken. Op een gegeven moment ging hij zelf ook met de servicelijn van Skoda bellen, dat was ontzettend irritant.
Gisteren is mijn buurman tegen mij hagelnieuwe auto gereden dus kan over 5 weken weer terug voor herstel van de schade.
Gisteren is mijn buurman tegen mij hagelnieuwe auto gereden dus kan over 5 weken weer terug voor herstel van de schade.
Interessante informatie, thanks.Autohillenga schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:23:
Deze zaterdag zelf mijn eigen onderhoudsbeurt uitgevoerd, sorry, vergeten foto’s te maken. De auto heeft nu precies een ton gelopen, en pas over 6 maanden de “eersre onderhoudsbeurt”.
Uiteraard het interieurfilter vervangen (doe ik eigenlijk elke 50.000km).
Ook waren de achterbanden rond de 3 millimeter, hoeft in principe niet, maar vind zelf dat 3 eigenlijk de max is. Voornamelijk omdat de vrouw nu vooral met de auto rijdt en de kinderen er altijd bij in zitten, dan wil je zekerheid als het een keer hard plenst.
Wel verbaasd hoe lang de banden tot nu toe meegaan, ze hebben er in totaal een ton op gezeten, wat ik een super prestatie vind voor het gewicht. (Pirelli Scorpion Elect AO)
Ook heb ik de remmen gereinigd, dit gebeurt namelijk niet bij de dealer. (5 of 7 jaar gratis onderhoud)
Voor de trommels moet je de parkeerrem terugstellen, dit moet met de testkast, do not try this at home, je moet procedures tot de letter opvolgen en niet te adviseren voor de doe-het-zelver.
Ook de capaciteit van de accu weer eens uitgelezen, een enkele cel die 3% achterloopt op de rest, het maximaal toelaatbare verschil is 5%, daarna zal ook een storingslampje gaan branden (en zal er een module vervangen moeten worden).
In principe 6% degradatie na 100.000 kilometer, waarvan de eerste 3% snel waren, al binnen de eerste 20.000 kilometer, de rest 80.000 later en dat stemt hoopvol, zelfs met 1 cel die verhoogde degradatie heeft.[Afbeelding]
Al met al is een onderhoudsbeurt prima te doen, ook voor universele garages, misschien in sommige gevallen zelfs beter, voornamelijk omdat bij universele garages de remmen gereinigd en gangbaar gemaakt worden bij een beurt. De 7 jaar gratis onderhoud is slechts het absolute noodzakelijk zoals remvloeistof, interieurfilter en een algehele check.
Heb je die SOH resultaten ook vergeleken met de battery min-max in Carscanner/obd2? Ben benieuwd of die cel 1 ook de laagste spanning en/of soc rapporteert in vergelijking met alle andere cellen.
Waar kun je je accu laten uitlezen met die Bosch tool?
De max energy content in carscanner geeft 53500 Wh aan, dit was vanaf nieuw 58500 Wh, carscanner geeft enkel dus alleen de slechtste cel aan. Cel 26 en 60 zijn telkens het laagste qua voltage en zijn allebei ook op de 91%. De rest van de cellen zitten allemaal netjes op 94-95%.BAJ82 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:20:
[...]
Interessante informatie, thanks.
Heb je die SOH resultaten ook vergeleken met de battery min-max in Carscanner/obd2? Ben benieuwd of die cel 1 ook de laagste spanning en/of soc rapporteert in vergelijking met alle andere cellen.
Waar kun je je accu laten uitlezen met die Bosch tool?
En toch is het allemaal een grove schatting, een daadwerkelijke degradatietest is van helemaal leeg (2.5v celspanning tot 4.2v) tot aan vol laden.
Had ik ook. Nieuwe batterij geprobeerd deed niks. Ik naar dealer. Zij stoppen en nieuwe batterij erin waar ik bij sta en voila, het werkt. Raar maar waarHomer-Simpson schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:21:
Heb wat gedoe met mijn sleutels. Kreeg waarschuwing dat de batterij bijna leeg was. Dus vervangen voor nieuwe (vorig jaar mei gekocht). Nu doet de sleutel echter niets meer. Heb de stappen in de handleiding gevolgd en kan de auto wel rijden na handmatig openen met de sleutel. Maar qua remote gebeurd er niks. Lampje brand niet bij indrukken.
Op reservesleutel krijg ik ook batterij laag melding maar die durf ik niet te vervangen gezien de problemen bij de andere.
Heb nu nieuwe batterijen besteld en dan ga ik het morgenavond nog eens proberen. Als dat niet lukt dan maar even bij de garage langs voor hulp. Tenzij iemand van jullie nog tips heeft.
Beetje tweaker lost t raadsel van de knoopcellen op door er een multimeter aan te hangen, desnoods onder belasting.
Leuk dat je het zegt. Beide nieuwe batterijen gaven bij mijn multimeter hetzelfde voltage. Heb je dan nog een vervolgtipdingo35 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 04:46:
Beetje tweaker lost t raadsel van de knoopcellen op door er een multimeter aan te hangen, desnoods onder belasting.

Even aan likken om te kijken proeven of ze bitter zijn, daar schijnt het dus aan te kunnen liggen.
Dit dus, zie ook mijn eerdere post.macmellow schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:52:
Even aan likken om te kijken proeven of ze bitter zijn, daar schijnt het dus aan te kunnen liggen.
Er zit bij sommige knoopcelbatterijen een bittere coating op zodat met name kinderen die dingen niet doorslikken.
Die coating kan ervoor zorgen dat de batterij niet of niet voldoende contact maakt waardoor die dus niet werkt.
Andere batterij erin en werken.
Dealer heeft hier natuurlijk al ervaring mee dus die weten wel welke batterijen ze wel en welke ze juist niet moeten gebruiken, vandaar dat het bij de dealer wel in één keer goed gaat.
Grappig dat dit wordt gezegd, want bij mij deed juist de batterij met coating het wel en die zonder coating (2 pakjes) het niet (langer dan 1,5 dag).cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:10:
[...]
Dit dus, zie ook mijn eerdere post.
Er zit bij sommige knoopcelbatterijen een bittere coating op zodat met name kinderen die dingen niet doorslikken.
Die coating kan ervoor zorgen dat de batterij niet of niet voldoende contact maakt waardoor die dus niet werkt.
Andere batterij erin en werken.
Dealer heeft hier natuurlijk al ervaring mee dus die weten wel welke batterijen ze wel en welke ze juist niet moeten gebruiken, vandaar dat het bij de dealer wel in één keer goed gaat.
Uit mijn ervaring maakt het niet uit welke batterij je gebruikt, pas na de 3de poging deed de sleutel het weer.
Ik had te lang gewacht met het verwisselen van de batterij en stond met auto op de parkeerplaats die niet rijden wou. Ik had op dat moment nog geen weet van de NFC sensor in de bekerhouder, iets wat ik overigens niet mijn fysieke boekje terug heb kunnen vinden.
Na een half uur, na meerdere pogingen de nieuwe duracell knoopcell gaf ik het op en wierp ik pissig de sleutel van me af in de bekerhouder waarna ik kon rijden. Was niet op mijn meest happy place na dat gedoe
Enfin thuis een frisse poging gedaan en werkte in 1x met dezelfde batterij waar het eerder niet mee lukte
Ik had te lang gewacht met het verwisselen van de batterij en stond met auto op de parkeerplaats die niet rijden wou. Ik had op dat moment nog geen weet van de NFC sensor in de bekerhouder, iets wat ik overigens niet mijn fysieke boekje terug heb kunnen vinden.
Na een half uur, na meerdere pogingen de nieuwe duracell knoopcell gaf ik het op en wierp ik pissig de sleutel van me af in de bekerhouder waarna ik kon rijden. Was niet op mijn meest happy place na dat gedoe
Enfin thuis een frisse poging gedaan en werkte in 1x met dezelfde batterij waar het eerder niet mee lukte
Eve char: Warock <TEST>
Batterijen; In mijn ervaring is de kortsluitstroom op het 10A meetbereik van de multimeter de beste indicator voor de resterende capaciteit van knoopcellen en andere kleine batterijen. (AA, AAA, C, D)
Ik ben wel lege batterijen tegengekomen die qua spanning vol/nieuw leken, maar geen stroom meer gaven.
edit: volle AA etc kunnen >10A geven. Knoopcellen komen ook wel tot 1-3A.
edit2: ik beschouw knoopcellen onder de 50mA als leeg, en AA etc <1A.
Daar tussen in zijn ze voor steeds lichtere taken nog geschikt.
Ik ben wel lege batterijen tegengekomen die qua spanning vol/nieuw leken, maar geen stroom meer gaven.
edit: volle AA etc kunnen >10A geven. Knoopcellen komen ook wel tot 1-3A.
edit2: ik beschouw knoopcellen onder de 50mA als leeg, en AA etc <1A.
Daar tussen in zijn ze voor steeds lichtere taken nog geschikt.
[ Voor 26% gewijzigd door onetime op 25-10-2023 11:49 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Tip 1: De grootheid is spanning, de eenheid is Volt. Voltage wordt alleen door amateurs gebruikt.Homer-Simpson schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:28:
[...]
Leuk dat je het zegt. Beide nieuwe batterijen gaven bij mijn multimeter hetzelfde voltage. Heb je dan nog een vervolgtip
Tip 2: Meting in situ, zowel zonder als met het indrukken van de knop van de fob; liefst meten in de bedrading van de fob, en niet op de batterij zelf, zodat contactverliezen meetpen/batterij geen rol spelen.
Als dan zou blijken dat de spanningen gelijk zijn bij batterijen met wisselend succes, dan is niet de batterij het probleem, maar iets anders (zoals @sPENKMAN hierboven ook al suggereert). Misschien moet de sleutel eerst gepaired worden met de NFC-bekerhouder procedure, en moet daarna binnen een bepaalde tijd de nieuwe batterij geplaatst?
Verder wat @onetime zegt: alleen metingen onder belasting zijn zinvol.
[ Voor 12% gewijzigd door dingo35 op 25-10-2023 12:49 ]
Jammer dat je de term amateur wilt inzetten, dat is in deze context volgens mij niet nodig. Als je namelijk goed had gelezen dan had je gelezen dat mijn probleem al was opgelost.dingo35 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:39:
[...]
Tip 1: De grootheid is spanning, de eenheid is Volt. Voltage wordt alleen door amateurs gebruikt.
Tip 2: Meting in situ, zowel zonder als met het indrukken van de knop van de fob; liefst meten in de bedrading van de fob, en niet op de batterij zelf, zodat contactverliezen meetpen/batterij geen rol spelen.
Als dan zou blijken dat de spanningen gelijk zijn bij batterijen met wisselend succes, dan is niet de batterij het probleem, maar iets anders (zoals @sPENKMAN hierboven ook al suggereert). Misschien moet de sleutel eerst gepaired worden met de NFC-bekerhouder procedure, en moet daarna binnen een bepaalde tijd de nieuwe batterij geplaatst?
Verder wat @onetime zegt: alleen metingen onder belasting zijn zinvol.
En om nou voor een defecte/verkeerde batterij van €1 een meting onder spanning te gaan uitvoeren is prima, maar niet mijn bier.
Neem aan dat die RTFM niet aan mij gericht was trouwens.
Hier ook die 'dakmodule' die faalt.Alexander250100 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:29:
Vandaag eindelijk mijn dakmodule vervangen, alles lijkt weer te werken. Op een gegeven moment ging hij zelf ook met de servicelijn van Skoda bellen, dat was ontzettend irritant.
Ik klik op mijn gedeelte om die leds in te schakelen, ze ontsteken niet meer hij registreerde wel dat ik de service knop indrukte (terwijl dat niet het geval was).
Dealer weet geen raad, filmpje opgenomen en ze gingen polsen bij 'de technische dienst'.
Bizar...
mijn app ligt er al uren uit. Bij anderen ook? Opnieuw inloggen levert ook niets op.
App werkt hier ook niet.leenderttimmers schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:48:
mijn app ligt er al uren uit. Bij anderen ook? Opnieuw inloggen levert ook niets op.
Wat is dat toch met al die niet werkende apps? Die van mij doet ook niets en de connectie (power up) met Tibber is ook al dagen buiten werking....
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Oude app ("essentials") werkt niet, nieuwe app lijkt bij mij (nog) gewoon te werken.leenderttimmers schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:48:
App geeft problem, gebeurt mij eigenlijk nooit.leenderttimmers schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:48:
Wat me wel opvalt is dat Tronity gewoon werkt en live data weergeeft
Forums staan er vol van, bij mij hebben ze de dakmodule vervangen, deze is niet op voorraad leverbaar, ik moest 5 weken wachten, reparatie duurt drie uur.TheCeet schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:23:
[...]
Hier ook die 'dakmodule' die faalt.
Ik klik op mijn gedeelte om die leds in te schakelen, ze ontsteken niet meer hij registreerde wel dat ik de service knop indrukte (terwijl dat niet het geval was).
Dealer weet geen raad, filmpje opgenomen en ze gingen polsen bij 'de technische dienst'.
Bizar...
Ligt er hier ook uit. Vervelend, want de app Stekker doet ‘t ook niet dus ik kan vannacht niet slim laden.. kost een klein beetje knakenleenderttimmers schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:48:

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Wat is het verschil in minimale en maximale cel spanning en SOC die Carscanner bij je geeft?Autohillenga schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:58:
[...]
De max energy content in carscanner geeft 53500 Wh aan, dit was vanaf nieuw 58500 Wh, carscanner geeft enkel dus alleen de slechtste cel aan. Cel 26 en 60 zijn telkens het laagste qua voltage en zijn allebei ook op de 91%. De rest van de cellen zitten allemaal netjes op 94-95%.
En toch is het allemaal een grove schatting, een daadwerkelijke degradatietest is van helemaal leeg (2.5v celspanning tot 4.2v) tot aan vol laden.
Ik ben daar nieuwesgierog naar omdat ik dat verschil af en toe bij mijn eigen auto vastleg om te kijken of daar op termijn een trend in is te herkennen. Niet dat ik daarmee een hele nauwkeurige SOH inschatting ga krijgen, maar meer om wellicht later een slechte van een goede accu te kunnen onderscheiden.
Die verschillen zijn bij mij overigens niet afhankelijk van de totale SOC waarbij je meet, zolang deze boven de 40% is. Daaronder lopen de verschillen op.
Het maximale verschil wat ik meet rijdend is 0,008V. Maar dit hoeft niet veel te zeggen als het dicht bij elkaar ligt, dit is namelijk de taak van de BMS om uit te balanceren, bij 0,1V verschil is er wel echt iets goed mis met de accu.BAJ82 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:46:
[...]
Wat is het verschil in minimale en maximale cel spanning en SOC die Carscanner bij je geeft?
Ik ben daar nieuwesgierog naar omdat ik dat verschil af en toe bij mijn eigen auto vastleg om te kijken of daar op termijn een trend in is te herkennen. Niet dat ik daarmee een hele nauwkeurige SOH inschatting ga krijgen, maar meer om wellicht later een slechte van een goede accu te kunnen onderscheiden.
Die verschillen zijn bij mij overigens niet afhankelijk van de totale SOC waarbij je meet, zolang deze boven de 40% is. Daaronder lopen de verschillen op.
Weet iemand of je maximale DC laadsnelheid kunt checken via Carscanner/Obdeleven ?
Ik ben langer dan mijn partner, dus sinds het via het display moet mag ik mezelf eerste in de auto wurmen om op de stoel te gaan zitten. Dan gaat het scherm aan en dan kan ik de gebruiker wisselen naar mijzelf en gaat de stoel in mijn stand. Als dit zo is dan is het voor mij geen verbetering.dingo35 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 01:25:
Dat hele gedoe met sleutel 1 en sleutel 2 is dus sinds ME3.0 overbodig; de stand van de stoel is sindsdien gekoppeld aan het profiel en niet meer aan de sleutel.
Nu houdt ik altijd het knopje van de stoel in bij het openen van de deur. Die knoppen hadden trouwens best verlicht mogen worden want in het donker is het even zoeken.
Gisteren succesvol de Led matrix lampen geretrofit. SFD unlock ging idd goed.Antera schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:17:
[...]
Als je de dongle hebt dan kan je idd FSD vrijmaken van de gewenste module's. Daarna de Kufatec dongle erin steken en zijn werk laten doen.
Het resultaat mag er zijn!
YouTube: enyaq led matrix retrofit
Voor Tweakers die dit ook overwegen; het is goed te doen. Lastigste was het disconnecten van 40-pin gateway bus stekker om pin 34 bij te plaatsen. Er is gewoon niet veel ruimte achter/onder het dashboard. Deze stekker dus (de achterste):
:strip_exif()/f/image/vKB7PRyOT3lgtL5f4gdZxPI2.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je Easy Entry aan staan? Dan gaat de stoel redelijk ver naar achteren bij het verlaten van de auto, en zou instappen voor jou ook geen probleem moeten zijn.RedCellNL schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:22:
[...]
Ik ben langer dan mijn partner, dus sinds het via het display moet mag ik mezelf eerste in de auto wurmen om op de stoel te gaan zitten. Dan gaat het scherm aan en dan kan ik de gebruiker wisselen naar mijzelf en gaat de stoel in mijn stand. Als dit zo is dan is het voor mij geen verbetering.
Nu houdt ik altijd het knopje van de stoel in bij het openen van de deur. Die knoppen hadden trouwens best verlicht mogen worden want in het donker is het even zoeken.
Heb je alleen achter gedaan? Voor nog Matrix led nog ?frispens schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:21:
[...]
Gisteren succesvol de Led matrix lampen geretrofit. SFD unlock ging idd goed.
Het resultaat mag er zijn!
YouTube: enyaq led matrix retrofit
Voor Tweakers die dit ook overwegen; het is goed te doen. Lastigste was het disconnecten van 40-pin gateway bus stekker om pin 34 bij te plaatsen. Er is gewoon niet veel ruimte achter/onder het dashboard. Deze stekker dus (de achterste):
[Afbeelding]
Water-Escape
Alleen achter idd. Voor vind ik er prima uitzien. Weet ook niet of je die kunt retrofitten eigenlijk.water_escape schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:22:
[...]
Heb je alleen achter gedaan? Voor nog Matrix led nog ?
Bij "matrix" dacht ik juist alleen aan de koplampen, daar zit immers het matrix (adaptieve) gedeelte en niet in de achterunits..
Welk deel van de achterlichten heb je moeten vervangen? Alleen het gedeelte in de achterklep, de volledige unit, of alleen aansturing?
Welk deel van de achterlichten heb je moeten vervangen? Alleen het gedeelte in de achterklep, de volledige unit, of alleen aansturing?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik snap de verwarring, maar ze worden toch echt gekwalificeerd als LED matrix.JanHenk schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:40:
Bij "matrix" dacht ik juist alleen aan de koplampen, daar zit immers het matrix (adaptieve) gedeelte en niet in de achterunits..
Ik heb alles vervangen:
- 2x buiten units
- 2x binnenunits (in kofferbak klep)
- kabelboom/aansturing
Bij de standaard lichten is de kofferbakunit aan de passagierkant niet eens aangesloten. Het is gewoon een dummy licht. Nu heb ik dus ook volwaardige achteruitrij verlichting aan beide kanten.
Nog wat foto's:
![]() | ![]() |
mag ik vragen wat het totaal kost en hoeveel tijd het heeft gekost. (ik heb zelf sportline, maar gewoon uit interesse)frispens schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:56:
[...]
Ik snap de verwarring, maar ze worden toch echt gekwalificeerd als LED matrix.
Ik heb alles vervangen:
- 2x buiten units
- kabelboom/aansturing
Bij de standaard lichten is de kofferbakunit aan de passagierkant niet eens aangesloten. Het is gewoon een dummy licht. Nu heb ik dus ook volwaardige achteruitrij verlichting aan beide kanten.
Nog wat foto's:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Water-Escape
260 voor kabelsets en coding dongle (Kufatec)water_escape schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:16:
[...]
mag ik vragen wat het totaal kost en hoeveel tijd het heeft gekost. (ik heb zelf sportline, maar gewoon uit interesse)
265 voor complete set lichten (als nieuw, uit Litouwen)
Ongeveer 6 uur mee bezig geweest
Ik wil de 19 inch 4-seizoenswielen onder mijn Enyaq gaan schroeven.
Hiervoor wil ik een pompkrik gaan aanschaffen. Alleen was mijn vorige (Lidl) krikje al nipt met 35cm hoog genoeg voor mijn toenmalige Auris, ik wil niet weten hoe hoog de krik moet kunnen voor een Enyaq die op 20 inch staat.
Of wacht, dat wil ik dus juist wel weten.
Dus, heeft iemand ervaring met de min en max hoogte?
38 cm genoeg, of moet ik meer richting 50 cm gaan zoeken?
Hiervoor wil ik een pompkrik gaan aanschaffen. Alleen was mijn vorige (Lidl) krikje al nipt met 35cm hoog genoeg voor mijn toenmalige Auris, ik wil niet weten hoe hoog de krik moet kunnen voor een Enyaq die op 20 inch staat.
Of wacht, dat wil ik dus juist wel weten.
Dus, heeft iemand ervaring met de min en max hoogte?
38 cm genoeg, of moet ik meer richting 50 cm gaan zoeken?
Puik werk en een nuttige upgrade! Kun je toevallig ook een gat ontdekken waardoor die insecten in de units kunnen komen?frispens schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:56:
[...]
Ik snap de verwarring, maar ze worden toch echt gekwalificeerd als LED matrix.
Ik heb alles vervangen:
- 2x buiten units
- kabelboom/aansturing
Nog wat foto's:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik kan even in de oude lichten kijken, maar die liggen momenteel nog elders.Martinique schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:35:
[...]
Puik werk en een nuttige upgrade! Kun je toevallig ook een gat ontdekken waardoor die insecten in de units kunnen komen?
-excuus zie dat er een levertijden topic is-
Iemand hier toevallig een inschatting van levertijden? Zit er over te denken om via Athlon een 85 sportsline te bestellen, was benieuwd of er hier mensen zitten die wachten (of hebben gewacht) op een vergelijkbaar model. Zijn er daarnaast opties die ik beter niet kan aanvinken i.v.m. schaarste en daarbij een kans op langere levertijd?
Iemand hier toevallig een inschatting van levertijden? Zit er over te denken om via Athlon een 85 sportsline te bestellen, was benieuwd of er hier mensen zitten die wachten (of hebben gewacht) op een vergelijkbaar model. Zijn er daarnaast opties die ik beter niet kan aanvinken i.v.m. schaarste en daarbij een kans op langere levertijd?
[ Voor 8% gewijzigd door BertP op 27-10-2023 14:08 ]
Je kunt al die schermen van het dashboard zelf instellen, per tegel kun je zelf de sensor selecteren die je wil weergeven. In het dashboard kun je via het tandwieltje (tik op het scherm, dan verschijnt het bovenaan) kiezen wat je wilt, ook andere layouts zijn mogelijk.water_escape schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:07:
Wie weet hier waar je naar moet kijken als je met OBD de accu waarde uitleest? Welke schermen zijn belangrijk. Ik heb net dit gezien nu ik op 100% geladen zit.
Uiteindelijk kun je alle sensors kiezen die de auto biedt. Deze kun je vinden in het hoofdmenu bij het item "All sensors". Wanneer je car scanner verbonden hebt, kun je hierdoor heen scrollen (geduldig, het duurt even voordat de waarden worden geladen). Je vindt daar dus bijvoorbeeld ook het voltage van elke cel (108 stuks voor een Enyaq 60) en zo kun je zien of er afwijkende cellen zijn. Zeker interessant is de waarde HV max energy content (of soortgelijke tekst; ben momenteel niet verbonden). Deze geeft een globale indicatie van de accudegradatie, zoals ook al eens door @Autohillenga gemeld. Een nieuwe Enyaq 60 zou hier de waarde 58500 moeten geven. Voor een 80 zal het dan wel 78500 zijn (wie kan dit bevestigen?).
En je kunt deze sensor dus ook in je persoonlijke dashboard opnemen, zodat je kunt tracken of dit minder wordt en de degradatie toeneemt. Ik heb me voorgenomen elke maand de waarde te noteren voor de geschiedschrijving...
Coding vraag...
Weet iemand of je de coming home/leaving home (CH/LH) functie altijd AAN kunt coderen via odbeleven? Dus ook bij daglicht?
En is het mogelijk om bij de voorverlichting enkel DRLs aan te zetten en low beam uit te laten bij CH/LH?
Weet iemand of je de coming home/leaving home (CH/LH) functie altijd AAN kunt coderen via odbeleven? Dus ook bij daglicht?
En is het mogelijk om bij de voorverlichting enkel DRLs aan te zetten en low beam uit te laten bij CH/LH?
Nee bij daglicht nog niet gevonden in de coding.frispens schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:26:
Coding vraag...
En bij avond is altijd met beam Ipv alleen Drl helaas.
Water-Escape
Nu het waar kouder wordt staat mijn stuurverwarming standaard aan als ik de auto start. Een paar weken geleden, toen het nog warmer was, gebeurde dat niet. Nou vind ik het zelf wel lekker (heb snel koude handen) maar mijn vrouw vindt het klef. In de handleiding vind ik niets over het automatisch aan gaan van de stuurverwarming (bij bepaalde temperaturen). Is dit voor jullie herkenbaar?
Ok, thankswater_escape schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:04:
[...]
Nee bij daglicht nog niet gevonden in de coding.
En bij avond is altijd met beam Ipv alleen Drl helaas.
Gaat bij mij inderdaad ook automatisch aan, voor mij op een te hoge stand.JazzMatazz schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:13:
Nu het waar kouder wordt staat mijn stuurverwarming standaard aan als ik de auto start. Een paar weken geleden, toen het nog warmer was, gebeurde dat niet. Nou vind ik het zelf wel lekker (heb snel koude handen) maar mijn vrouw vindt het klef. In de handleiding vind ik niets over het automatisch aan gaan van de stuurverwarming (bij bepaalde temperaturen). Is dit voor jullie herkenbaar?
Is als het goed is gekoppeld aan voorverwarmen volgens ingestelde tijden. Dan kan je aangeven welke stoelen en stuur aan gaan (idd temp afhankelijk)superbikkel schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:31:
[...]
Gaat bij mij inderdaad ook automatisch aan, voor mij op een te hoge stand.
De app werkt sinds vanmiddag ook stuk sneller. Nog iemand dit ervaren?
De app werkt bij mij nog steeds z.g.a. niet. Echter de API/ implementatie in Home Assistant werkt wel feilloos.
Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!
Zelfde ervaring hier. Het lijkt wel alsof ze de servers de nodige upgrades gegeven hebbenXanthine schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:39:
De app werkt sinds vanmiddag ook stuk sneller. Nog iemand dit ervaren?
Dat heb ik niet geconfigureerd en bij mij gaat het ook automatisch aan op standje 1 als Skoda het koud vind.Daan_P schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:59:
[...]
Is als het goed is gekoppeld aan voorverwarmen volgens ingestelde tijden. Dan kan je aangeven welke stoelen en stuur aan gaan (idd temp afhankelijk)
Daarom heb ik voorverwarmen van de stoel uitstaan in de planning, want dan verwarmt het stuur ook mee en dat vind ik verschrikkelijk. Ik heb de stoelverwarming in de auto ingesteld om automatisch aan te gaan met 1 streepje. Als het kouder is dan 12 graden gaat ie automatisch aan, zonder het stuur te verwarmen, lekker!Mirx_NL schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:08:
[...]
Dat heb ik niet geconfigureerd en bij mij gaat het ook automatisch aan op standje 1 als Skoda het koud vind.
Gepland voorverwarmen gebruik ik alleen voor het interieur.
Waar stel je dat in?BGFG schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:24:
[...]
Daarom heb ik voorverwarmen van de stoel uitstaan in de planning, want dan verwarmt het stuur ook mee en dat vind ik verschrikkelijk. Ik heb de stoelverwarming in de auto ingesteld om automatisch aan te gaan met 1 streepje. Als het kouder is dan 12 graden gaat ie automatisch aan, zonder het stuur te verwarmen, lekker!
Gepland voorverwarmen gebruik ik alleen voor het interieur.
Water-Escape
Cool, dit wist ik zelf ook niet. Of ik was het toch vergetenBGFG schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:41:
[...]
Bij airco/set up. Bij gepland voorverwarmen in de app dus de stoel niet aan zetten!
[Afbeelding]
Zolang de auto dit inderdaad niet aanzet wanneer het volle zomer is, is het goed
Werkt alleen als het kouder is dan 12 graden. Dus je kunt deze setting gewoon aan laten staanRangedNeedles schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:40:
[...]
Cool, dit wist ik zelf ook niet. Of ik was het toch vergeten
Zolang de auto dit inderdaad niet aanzet wanneer het volle zomer is, is het goed
:strip_exif()/f/image/DXpPiSFL7SLj9NrmgJKTJVhm.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik een route aanzet, dan zie ik ook normale tankstations op de lijst staan. Ik heb daar eigenlijk niet zoveel aan. Kan ik ook ergens instellen dat de auto alleen maar laadstations laat zien? Want deze Shell bevat helemaal geen laadpunten.
[ Voor 10% gewijzigd door smeerbartje op 28-10-2023 14:14 ]
GSM zendmasten die invloed hebben op de TA!? Waarom had ik dan voor de software upgrade 0 issues?onetime schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 00:36:
[...]
Maar wat je hier aangeeft roept dan weer ook voor mij vragen op.
@dimitrig_2dim Benoemd dan weer gsm masten. Is dat voor jou ook een factor?
En ik klim af en toe voor het werk in zendmasten. Mij is verteld dat die zendmasten tegenwoordig veel minder straling uitzenden dan wat vroeger het geval was. Helaas moet ik het met deze uitleg doen en kan ik het niet technisch onderbouwen of aan bron verwijzing doen.
Heb helaas geen profiel diepte meter. Wel een schuifmaat. Lijkt me nogal een gehannes met een schuifmaat.BGFG schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:36:
[...]
Op de foto’s is de profieldiepte moeilijk te zien. De enige manier om te te checken is profieldiepte meten op meerdere plekken. Hoeveel km’s is er gereden op deze banden? Sporing als eens laten checken? Zijn de banden wel stil? Geen hoogteslag?
Geen idee hoeveel km's er met deze banden is gereden. Dat houdt mijn vrouw niet bij.
Over 2,5 jaar volgt het eerste onderhoud volgens het 4 jaren plan van Skoda. Dan kunnen ze hem op sporing checken
Maar zonder dollen, als het aan mij zou liggen, had ik al een afspraak met de garage gemaakt. Maar het ding is niet van mij en de vrouw wil er niet te veel tijd aan kwijt zijn. Ze is hem net 2 dagen kwijt geweest vanwege herstel van steenslag.
Banden zijn verder wel redelijk stil. Ik ervaar geen trillingen. Want dat zou een uitwerking van hoogteslag kunnen zijn?
Als je een lease auto hebt, even bij de dealer langsrijden, krijg je ze waarschijnlijk vergoed en worden er goede in gezet.cryptapix schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:46:
[...]
Batterijen bij de action gekocht? Ik had met mijn auto (geen enyaq) dezelfde melding bij 2 sleutels. Batterijen bij action gekocht; hebben het 1,5 dag volgehouden. Nieuwe bij action gehaald. Zelfde issue. Toen merkbatterijen erin: al jaar geen probleem.
Oh en ik had ook een keer de batterij ondersteboven
Maar als je twijfelt aan de profieldiepte en je kunt het zelf niet meten zou ik toch even bij een dealer of bandenfitter langsrijden, dan weet je het zeker. Moet je geen risico mee lopen. Het argument om er geen tijd aan te besteden versus veiligheidjules schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:16:
[...]
Heb helaas geen profiel diepte meter. Wel een schuifmaat. Lijkt me nogal een gehannes met een schuifmaat.
Geen idee hoeveel km's er met deze banden is gereden. Dat houdt mijn vrouw niet bij.
Over 2,5 jaar volgt het eerste onderhoud volgens het 4 jaren plan van Skoda. Dan kunnen ze hem op sporing checken![]()
Maar zonder dollen, als het aan mij zou liggen, had ik al een afspraak met de garage gemaakt. Maar het ding is niet van mij en de vrouw wil er niet te veel tijd aan kwijt zijn. Ze is hem net 2 dagen kwijt geweest vanwege herstel van steenslag.
Banden zijn verder wel redelijk stil. Ik ervaar geen trillingen. Want dat zou een uitwerking van hoogteslag kunnen zijn?

Een profieldieptemeter is niets meer dan de onderkant van een schuifmaat, dus dat is niet echt een gehannes.jules schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:16:
[...]
Heb helaas geen profiel diepte meter. Wel een schuifmaat. Lijkt me nogal een gehannes met een schuifmaat.
[…]
Die heb ik niet en zoals ik schreef doen de batterijen het inmiddels al een jaar primajules schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:27:
[...]
Als je een lease auto hebt, even bij de dealer langsrijden, krijg je ze waarschijnlijk vergoed en worden er goede in gezet.
In België precies wel.Alexander250100 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:29:
[...]
Forums staan er vol van, bij mij hebben ze de dakmodule vervangen, deze is niet op voorraad leverbaar, ik moest 5 weken wachten, reparatie duurt drie uur.
Maandag langs geweest in de garage en gisteren al telefoon dat ze de dakmodule binnen hebben en meteen afspraak vastgelegd.
2u werk volgens hun.
Zonet nog eens op de website gaan kijken voor software updates. Er is nieuwe bijgekomen:
https://www.skoda-auto.co...er-the-air-update-releaseThis update brings minor optimizations such as the update of drive motor control module software. Installation of this update is a prerequisite for further Over-the-Air Updates. The update is intended for all-wheel-drive cars with software version ME3.2.
Rollout since**: October 2023
[ Voor 33% gewijzigd door TheCeet op 28-10-2023 22:50 ]
Het is zeker waar dat de antennes tegenwoordig gerichter stralen. En andere modulatie technieken gebruiken. Maar minder? Er moet een bepaalde afstand worden overbrugd en het moet voldoende boven de ruisdrempel uitkomen. Heb je ergens toegang tot een veld sterkte meter? Ik kan me een (oudere) foto herinneren van een (scheeps/marine) antenne waar bij stond dat je er wegens gevaar niet voor mocht staan... {/ot]jules schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:11:
[...] GSM zendmasten die invloed hebben op de TA!? Waarom had ik dan voor de software upgrade 0 issues?
En ik klim af en toe voor het werk in zendmasten. Mij is verteld dat die zendmasten tegenwoordig veel minder straling uitzenden dan wat vroeger het geval was. Helaas moet ik het met deze uitleg doen en kan ik het niet technisch onderbouwen of aan bron verwijzing doen.
Gerichter en daardoor minder (namelijk niet naar alle kanten waar het niet heen hoeft). Overigens is dat wel een 5G dingetje, 4G straalt nog steeds omni zover ik weet.onetime schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:59:
[...]
Het is zeker waar dat de antennes tegenwoordig gerichter stralen. En andere modulatie technieken gebruiken. Maar minder? Er moet een bepaalde afstand worden overbrugd en het moet voldoende boven de ruisdrempel uitkomen. Heb je ergens toegang tot een veld sterkte meter? Ik kan me een (oudere) foto herinneren van een (scheeps/marine) antenne waar bij stond dat je er wegens gevaar niet voor mocht staan... {/ot]
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Misschien al vaker gevraagd hier, maar hoe check ik de software versie van mijn Enyaq?
Hoofmenu -> Setup -> Systeeminformatiesmeerbartje schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:59:
Misschien al vaker gevraagd hier, maar hoe check ik de software versie van mijn Enyaq?
Ondertussen de schijven laten afdraaien. Autoshop Coremans in Aarschot (België), aan 30 euro per schijf. Probleem lijkt voorlopig opgelost.SoulShot schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:09:
Ondertussen al een tijdje last van trillen tijdens het remmen, dat ondertussen wel wat erger is geworden. Remschijven zijn krom. Ondertussen op 80.000 km.
Spijtig, want de blokken zelf zien er nog als nieuw uit.
Skoda in BE vraagt €1300 voor herstellen. Fieuw... en ik denken dat een voordeel van EV rijden lage onderhoudskosten zouden zijn...
Heb in twee andere garages gevraagd voor aftermarket remschijven/blokken, maar die zijn precies niet beschikbaar. Je vindt bij handelaars en online wel wat als ik op mijn VIN zoek, maar die diameter zou steeds fout zijn waardoor deze garages mij niet konden verder helpen. Jullie dit gewoon in de garage laten doen @28twinplug @DirkBouwman @Ccreator ?
De buitendiameter van de Enyaq 80 remschijven zijn trouwens 358 mm, de blokken ongeveer 185 mm hoog. Als je in online winkels zoekt, zal je verschillende maten tegenkomen, maar deze blijkt helaas nog niet beschikbaar in de aftermarket. https://www.winparts.be/r...eden/c632-559-252636.html
[ Voor 15% gewijzigd door SoulShot op 30-10-2023 15:43 ]
@SoulShot Goed om te horen, fijn voor jou. Niet altijd de merk garage op zijn blauwe ogen geloven.
Dat is ook het lastige aan dealers, er zijn dealers die echt precies weten wat ze doen en echt klantgericht zijn, en dan zijn er de dealers die niet eens weten wat software update 3.0 betekent en de receptionist je aankijkt alsof je gek bent…onetime schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:20:
@SoulShot Goed om te horen, fijn voor jou. Niet altijd de merk garage op zijn blauwe ogen geloven.
[ Voor 5% gewijzigd door Autohillenga op 29-10-2023 21:15 ]
Eens. Er zijn ook bedrijven die schijven niet willen afdraaien, maar direct willen vernieuwen. In sommige gevallen is afdraaien een prima oplossing, als je maar binnen de norm qua dikte blijft uiteraard. En je draagt ook nog bij aan het verminderen van de afvalbergAutohillenga schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:14:
[...]
Dat is ook het lastige aan dealers, er zijn dealers die echt precies weten wat ze doen en echt klantgericht zijn, en dan zijn er de dealers die niet eens weten wat software update 3.0 betekent en de receptionist je aankijkt alsof je gek bent…
https://www.theverge.com/...uilt-in-vw-cariad-layoffs
Dat voorspelt niet veel goeds aangezien VW de software maakt en Skoda hun aanpassingen / skin maken op diezelfde software.Today, VW said it was planning around 2,000 job cuts at its in-house software provider, Cariad, that will delay the launch of its new architecture, according to Reuters.
Op basis van de snelheid van de huidige innovatie had ik niet verwacht dat er zoveel mensen aan zouden werken.Senaxx schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 00:03:
[...]
Dat voorspelt niet veel goeds aangezien VW de software maakt en Skoda hun aanpassingen / skin maken op diezelfde software.
Hmm, ik zie het wel gebeuren dat uiteindelijk nog veel meer fabrikanten gewoon een out-of-the-box oplossing kiezen à la Google Automotive, zoals Volvo, Polestar of Renault het al gedaan hebben.
Als Porsche hier nu ook aan gaat meedoen nu VW zijn shit niet op orde krijgt en Cariad verder uitgekleed wordt, geeft dat niet echt veel vertrouwen voor de toekomst. Misschien is het gewoon nu al aan de orde. Dat enkel maintenance gepland staat, waar je dan ook minder volk voor nodig hebt.
Jammer. Want ik zie Google niet graag in m'n auto's. Ze verzamelen zo al genoeg data via andere kanalen, waar je tot nu toe telkens nog min of meer alternatieven voor hebt.
Als Porsche hier nu ook aan gaat meedoen nu VW zijn shit niet op orde krijgt en Cariad verder uitgekleed wordt, geeft dat niet echt veel vertrouwen voor de toekomst. Misschien is het gewoon nu al aan de orde. Dat enkel maintenance gepland staat, waar je dan ook minder volk voor nodig hebt.
Jammer. Want ik zie Google niet graag in m'n auto's. Ze verzamelen zo al genoeg data via andere kanalen, waar je tot nu toe telkens nog min of meer alternatieven voor hebt.
Er is mi veel te veel aandacht voor SW updates. Fijn voor je telefoon, maar bij mijn Enyaq boeit mij dat niet. Ik heb een auto van de eerste batch uit april ‘21 en de updates blijven steken bij 3.0. Wat mij betreft prima, de auto is stabiel en met de rare dingen heb ik leren levenSenaxx schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 00:03:
[...]
Dat voorspelt niet veel goeds aangezien VW de software maakt en Skoda hun aanpassingen / skin maken op diezelfde software.
Ben ik deels met je eens. Maar bepaalde beloftes hoop ik toch wel dat ze nakomen. Met name het voorverwarmen van de accu in de winter. Fancy nieuwe apps of andere dingen zit ik ook niet op te wachten zoals bijvoorbeeld een Enyaq specifieke spotify app. Ik gebruik zelf Android Auto en dat bevalt mij prima.jdbiggelaa schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:32:
[...]
Er is mi veel te veel aandacht voor SW updates. Fijn voor je telefoon, maar bij mijn Enyaq boeit mij dat niet. Ik heb een auto van de eerste batch uit april ‘21 en de updates blijven steken bij 3.0. Wat mij betreft prima, de auto is stabiel en met de rare dingen heb ik leren leven
Ik zoek het voornamlijk in de functionaliteit.
[ Voor 3% gewijzigd door Senaxx op 31-10-2023 14:41 ]
Even een praktische vraag.
Ik mag 10 november mijn (oke van werkgever) Enyaq 60 ophalen.
Zijn er zaken die ik bij de dealer direct moet laten doen? Koppelen app etc of zijn er andere zaken om rekening mee te houden?
Ik mag 10 november mijn (oke van werkgever) Enyaq 60 ophalen.
Zijn er zaken die ik bij de dealer direct moet laten doen? Koppelen app etc of zijn er andere zaken om rekening mee te houden?
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Stomme vraag wellicht, heeft iemand van jullie ook dat je de stuurverwarming niet uitgeschakeld krijgt in de auto nadat je via de app voorverwarming van de auto ingeschakeld hebt?
Heb dit inmiddels 2x gehad... knopje op stuur reageert niet, maar ook neit via het clima display kan je he niet uitschakelen.
Vind het fijn dat de kou eraf is met instappen maar tijdens het rijden mag hij echt wel uit.
Betreft vroege iv80 uit mei 2021 met software 3.0
Heb dit inmiddels 2x gehad... knopje op stuur reageert niet, maar ook neit via het clima display kan je he niet uitschakelen.
Vind het fijn dat de kou eraf is met instappen maar tijdens het rijden mag hij echt wel uit.
[ Voor 6% gewijzigd door Roger Beurskens op 31-10-2023 15:54 ]
PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342
Ik heb dit ook soms. Een werkende workaround in mijn geval is om de voice assistant te gebruiken en vriendelijk te vragen de stuurverwarming uit te zettenRoger Beurskens schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:53:
Stomme vraag wellicht, heeft iemand van jullie ook dat je de stuurverwarming niet uitgeschakeld krijgt in de auto nadat je via de app voorverwarming van de auto ingeschakeld hebt?
Clima -> Setup -> stuurverwarming uitschakelenRoger Beurskens schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:53:
Ramen dicht, achterklep dicht, deuren op slot. Waarom kan dat niet in de app? Heb deze maand al een keer gehad dat de kofferbak openstond, en een keer dat de ramen half open stonden. Vast een broekzakmomentje maar als die app nou gewoon pushed "Hey je ramen / achterklep staan nog open" en je ze dicht kunt doen lijkt mij niet al te gecompliceerd, of?Senaxx schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:40:
[...]
Ben ik deels met je eens. Maar bepaalde beloftes hoop ik toch wel dat ze nakomen. Met name het voorverwarmen van de accu in de winter. Fancy nieuwe apps of andere dingen zit ik ook niet op te wachten zoals bijvoorbeeld een Enyaq specifieke spotify app. Ik gebruik zelf Android Auto en dat bevalt mij prima.
Ik zoek het voornamlijk in de functionaliteit.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.