Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 00:36
utbone schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:29:
[...]

Wat ik in het topic lees is dat LA irritant is maar TA wel fijn is?
Puur persoonlijk ook…..ik vind het fijn en leuk om de wagen zelf te rijden/sturen. Voor mij is TA dan ook overbodige luxe. Maar de berichten hier zijn positiever over TA dan LA idd……als TA geen foutmelding geeft iig.

Persoonlijk vind ik de deur stijl echt een gemiste kans van Skoda. Deze loopt veel te schuin af waardoor het ‘armpje in het raam’ gewoon niet zo relaxed is. Hoop dat ze dit bij de facelift in 2025 op gaan pakken!

[ Voor 20% gewijzigd door Maat28 op 11-10-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalmarco
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-05 20:51
Protax schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:09:
[...]

Krijg de mijne volgende week dinsdag. Weet het kenteken al een aantal weken, heb de laaddongle al ontvangen via de post. Maar nog niks gehoord over een app :-(
Heb je niet ergens de VIN code in de papieren/mail staan? Die stond bij mij gewoon op de aankoopnota (privé aanschaf 🙈)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-10 14:06
metalmarco schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:51:
[...]

Heb je niet ergens de VIN code in de papieren/mail staan? Die stond bij mij gewoon op de aankoopnota (privé aanschaf 🙈)
Nee, helaas! Ik heb alleen een digitaal verzekeringsbewijs ontvangen (hier staat de VIN code niet op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 12:42
sPENKMAN schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:53:
Vanmorgen mijn wagen naar de garage gereden met de melding "Elektrosysteem werkt niet correct. Werkplaats opzoeken, alstublieft". Bemerkte geen vreemd gedrag maar ervaarde wel soms "gebonk" als ik accelereerde.

Zal me benieuwen wat er loos is, vanmorgen het laatste stuk naar het werk (10 KM) lekker op de (elektrische) fiets gezeten, was ook wel een fijne afwisseling!
Blijkbaar heb ik een accu module welke niet naar behoren functioneert, nieuwe is besteld maar voor nu moet ik het nog even zonder auto stellen. Gelukkig wel iets wat goed te repareren valt.

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 13:35
Jpgaby schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:54:
Sinds vorige week bezitter van een Enyaq IV Sportline. Momenteel enorm veel rijplezier en het laden valt goed mee. Leuke wagen.

Echter heb ik reeds aantal zaken/opmerkingen/vragen :

* welke app gebruiker jullie ? MySkoda of MySkoda Essentials ?
* ik ben alvast ingesteld als 'hoofdgebruiker'. Maken jullie een profiel aan (als gast) voor andere rijders ? ik denk bvb aan mijn partner ... en kan je hiermee dan instellingen (zetel afstelling of andere instelling koppelen per profiel ? Ev per sleutel ?
* en is een gastprofiel dan ook in staat om via de MySkoda app het laadproces op te volgen of in te stellen ?
* Ik gebruik MySkoda. Die is wat nieuwer en ziet er netter uit. Ik heb wel eens gehoord dat de essentials sommige zaken beter deed, maar persoonlijk heb ik daar geen last van.
* Ik ben hoofdgebruiker en mijn vrouw 2e gebruiker. Hier zitten veel gemiste kansen in. Enige nuttige is dat het stoelprofiel en de spiegels opgeslagen worden. Ik kom alleen de auto niet in als de stoel op instelling van mijn vrouw staat, dus ik gebruik alsnog de knopjes naast de stoel voordat ik instap :+
Verder wordt de instelling van het klimaatsysteem opgeslagen, maar dat had ik persoonlijk liever niet. Immers, de laatste rit geeft meestal het beste aan wat voor weer het is ;)
De instellingen van het homescreen (welke app waar etc.) wordt juist niet opgeslagen. Mijns inziens is dat een enorme gemiste kans.
* Gastprofiel heb ik nooit gebruikt

Nog een tip: installeer naast MySkoda ook Tronity. Daarin kan je al je ritten en laadsessies zien en bewaren.

[ Voor 3% gewijzigd door diederik77 op 12-10-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:54
sPENKMAN schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:23:
[...]

Blijkbaar heb ik een accu module welke niet naar behoren functioneert, nieuwe is besteld maar voor nu moet ik het nog even zonder auto stellen. Gelukkig wel iets wat goed te repareren valt.
Worden bij dit accu probleem alle modules gewisseld of slechts enkele?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-09 19:26
BAJ82 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:27:
[...]

Worden bij dit accu probleem alle modules gewisseld of slechts enkele?
Enkel de defecte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazzMatazz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-06 08:57
diederik77 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:24:
[...]
* Ik ben hoofdgebruiker en mijn vrouw 2e gebruiker. Hier zitten veel gemiste kansen in. Enige nuttige is dat het stoelprofiel en de spiegels opgeslagen worden. Ik kom alleen de auto niet in als de stoel op instelling van mijn vrouw staat, dus ik gebruik alsnog de knopjes naast de stoel voordat ik instap :+
Verder wordt de instelling van het klimaatsysteem opgeslagen, maar dat had ik persoonlijk liever niet. Immers, de laatste rit geeft meestal het beste aan wat voor weer het is ;)
De instellingen van het homescreen (welke app waar etc.) wordt juist niet opgeslagen. Mijns inziens is dat een enorme gemiste kans.
Vandaag kwam ik er achter dat ook de favoriete radiostations niet per profiel worden opgeslagen. Mijn vrouw en ik hebben nogal verschillende smaken qua muziek en radio (SkyRadio 8)7 ) maar ik zie haar stations ook bij die van mij staan. En als ik ze bij mij verwijder, verdwijnen ze ook bij haar. Wat weer tot gevolg heeft dat ze in haar profiel mijn favoriete zenders verwijdert. Leuk zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 00:36
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 13-10-2023 09:01 . Reden: Reageer dan gewoon niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Al sinds een tijdje dat de TA dus om de haverklap uitvalt. Rijdende in B stand op de snelweg en provinciale wegen levert dat onnodig remgedrag op.

Nu is mij tijdens een tripje in Italië opgevallen dat de antislip ook om de haverklap, mijns inziens onnodig, geactiveerd wordt. Rustig cruisend op bergwegen met de familie merk je aan het rijgedrag dat hij in bochten inhoudt. Op het dashboard zie je het oranje slip icoontje branden.
Het viel mij voor het tripje al op dat er overmatig banden slijtage was. Voor het tripje had ik de banden opgepompt, van 2,2 naar 2,9 (de richtlijn is 2,7). Ik dacht eerst dat het aan de te lage bandenspanning lag.

Maar na een paar 100km gereden te hebben op de bergwegen in Italië zie ik dat de bandenslijtage verder is toegenomen. En met dat slip icoon in het dashboard is mijn vermoeden dat de wielen niet helemaal lekker meer zijn uitgelijnd. Voor mij zou dat een eerste keer zijn dat ik dat mee maak. Hij blijft wel nog recht rijden als je het stuur los laat.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Hebben jullie wellicht andere vermoedens?

In ieder geval nog meer reden om hem eens goed door te laten lichten en TA en bandenslijtage/slip indicatie te laten onderzoeken.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik rijd inmiddels 40000km met banden op 3.2bar (hankooks) en moet zeggen dat ik nog geen echt zichtbare slijtage heb gezien.. zou natuurlijk kunnen dat ze beter zijn uitgelijnd inderdaad

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpjes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:05
@jules Hier dezelfde ervaring in de Enyaq, alleen met berg op de bocht uit accelereren. Slip icoon aan het knipperen en voor een seconde of 3-4 even weinig vermogen.

Voor de vakantie net nieuwe set achterbanden (Pirelli) erop gehad. Had zelf het idee dat het meer aan het asfalt lag, vorig jaar in een ander deel Italië en Oostenrijk deze ervaring niet.

Slijtage binnenkant is een algemeen punt, idem bij de ID3 en ID4. Iets meer druk in de band en (vooral) minder sportief bij het stoplicht wegrijden zou veel helpen. Dat laatste is wel moeilijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:18
Ik deel dit wel, op alle bergvakanties bij scherpere bochten komt heel even het anti-slip icoontje aan. En als je met hulp system aan het rijden bent (TA) wordt die eraf gehaald. Heel vreemd.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Gisteravond de auto neergezet met 22%, ik stap nu in en hij staat op 18% ..... Als ik in de geschiedenis kijk is er vannacht niks uitgelopen, maar sprong hij dus direct naar 18% bij het openen van de auto zojuist...

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thie Kamerling
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-10-2023
Misschien is de vraag al eerder gesteld maar kan hem niet terugvinden.
Sinds deze week maakt mijn schuif/kanteldak (Panoramadak) een krakend geluid en hij sluit niet helemaal af in de vergrendeling.
Gelukkig geen last van lekkage wel meer geruis in de auto.
Wie heeft deze ervaring ook en wat is er aan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Thie Kamerling schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:19:
Misschien is de vraag al eerder gesteld maar kan hem niet terugvinden.
Sinds deze week maakt mijn schuif/kanteldak (Panoramadak) een krakend geluid en hij sluit niet helemaal af in de vergrendeling.
Gelukkig geen last van lekkage wel meer geruis in de auto.
Wie heeft deze ervaring ook en wat is er aan gedaan.
Zit er niet gewoon vuil tussen? Even alles goed schoonblazen ?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
Ok, blijkbaar zitten er dan dus in elke accu modules met cellen van verschillende productiebatches van LG. Aangezien niet elke module dus geraakt is door de batches met de productiefout die tot versnelde zelfontlading leidt.
Ik vraag me nog wel waarom ze laatst die update van het BMS hebben uitgerold die moet helpen om de slechte modules beter op te sporen. Het lijkt er op dat ze dus nog niet goed zicht hebben op welke modules niet goed zijn.
Bij sommige auto's zijn de modules vervangen op basis van de terugroepactie, bij anderen pas na de BMS update die er toe leidt dat je die 'elektrische aandrijving storing' melding krijgt.
Heb jij hier nog meer informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
jules schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 00:38:
Al sinds een tijdje dat de TA dus om de haverklap uitvalt. Rijdende in B stand op de snelweg en provinciale wegen levert dat onnodig remgedrag op.

Nu is mij tijdens een tripje in Italië opgevallen dat de antislip ook om de haverklap, mijns inziens onnodig, geactiveerd wordt. Rustig cruisend op bergwegen met de familie merk je aan het rijgedrag dat hij in bochten inhoudt. Op het dashboard zie je het oranje slip icoontje branden.
Het viel mij voor het tripje al op dat er overmatig banden slijtage was. Voor het tripje had ik de banden opgepompt, van 2,2 naar 2,9 (de richtlijn is 2,7). Ik dacht eerst dat het aan de te lage bandenspanning lag.

Maar na een paar 100km gereden te hebben op de bergwegen in Italië zie ik dat de bandenslijtage verder is toegenomen. En met dat slip icoon in het dashboard is mijn vermoeden dat de wielen niet helemaal lekker meer zijn uitgelijnd. Voor mij zou dat een eerste keer zijn dat ik dat mee maak. Hij blijft wel nog recht rijden als je het stuur los laat.

In ieder geval nog meer reden om hem eens goed door te laten lichten en TA en bandenslijtage/slip indicatie te laten onderzoeken.
Ik heb laatst mijn Enyaq opnieuw laten uitlijnen en daar bleek dat de achteras teveel uitspoor had. Dat is mogelijk de verklaring voor de hoge slijtage van de achterbanden aan de binnenkant die ik ook ervaar.
Wat betreft traction control: Mijn ervaring is dat achterwiel aangedreven auto's hier allemaal veel 'last' van hebben. Met mijn BMW's die ik hiervoor had dezelfde ervaring. Snelle ingreep als je gas geeft bij afrijden rotonde of haarspeldbocht op een berg. Er staat dan op dat moment gewoon te weinig gewicht op het binnenwiel aan de achterkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:46
water_escape schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:11:
Gisteravond de auto neergezet met 22%, ik stap nu in en hij staat op 18% ..... Als ik in de geschiedenis kijk is er vannacht niks uitgelopen, maar sprong hij dus direct naar 18% bij het openen van de auto zojuist...
Dit hebben we wel eens eerder besproken in het topic. Als de auto een tijd stil staat lijkt hij een soort van hercalibratie te doen. @Autohillenga had hier toen een verklaring voor. Dit was ook te zien in een paar trips van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Iemand ervaring met sneeuwkettingen voor de Enyaq, bij bandenmaat 255/50-19?

Volgens de handleiding mogen schakels etc. niet groter zijn dan 9mm. De ruimte achter het wiel is dus behoorlijk beperkt. Ik kan geen 'normale' kettingen vinden met deze maat, voor dit gewicht, maar met die kleine schakels. Dan kom je dus eigenlijk al meteen uit op loopvlakkettingen. Of zie ik iets over het hoofd?

Een setje König K-Summit XXL K66 is meer dan 500 euro. Dat is mij eigenlijk wat teveel van het goede voor iets wat je hoogstwaarschijnlijk niet nodig gaat hebben...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:07
JanHenk schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:45:

Volgens de handleiding mogen schakels etc. niet groter zijn dan 9mm. De ruimte achter het wiel is dus behoorlijk beperkt. Ik kan geen 'normale' kettingen vinden met deze maat, voor dit gewicht, maar met die kleine schakels. Dan kom je dus eigenlijk al meteen uit op loopvlakkettingen. Of zie ik iets over het hoofd?

Een setje König K-Summit XXL K66 is meer dan 500 euro. Dat is mij eigenlijk wat teveel van het goede voor iets wat je hoogstwaarschijnlijk niet nodig gaat hebben...
https://shop.skoda.nl/aut...oda-sneeuwketting-19-inch dit iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ah, natuurlijk, had nog niet gekeken of ze van Skoda zelf wat hadden... :P

Of het wat is? Ik heb geen idee, weet jij het misschien? Kost in ieder geval niet de wereld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
JanHenk schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:05:
[...]

Ah, natuurlijk, had nog niet gekeken of ze van Skoda zelf wat hadden... :P

Of het wat is? Ik heb geen idee, weet jij het misschien? Kost in ieder geval niet de wereld. :)
Nee geen idee, ik heb nog geen enyaq :+ Ik moest aan hun eigen shop denken omdat ik met de dealer aan zoeken was naar wat ze me konden geven aan extra’s ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-10 20:43
Lagere temperatuur in de ochtend maakt dat je accu inhoud kleiner is (en dus ook je actieradius).
Ik had het gisteren ook. Auto geladen tot 100% voor lange trip en bij instappen vanochtend op 96%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Vandaag heeft de Enyaq een dag bij de garage gestaan vanwege de nieuwe frontassist/laneassist foutmeldingen die ontstaan zijn na de Travelassist softwareupdate die in Augustus

Anderhalve maand op deze afspraak moeten wachten en zoals eigenlijk verwacht is er geen oplossing voor gevonden. Ze hebben de update opnieuw gedraaid in een poging de storingen te verhelpen, maar bij het eerste stoplicht onderweg naar huis ging de kerstboom weer af..

Direct terug naar de garage en ja hoor… eerstvolgende moment om verder te zoeken is half December… Ze gaan dan het probleem via Pon bij de fabriek neerleggen.. Ik rijd dus sowieso nog 2 maanden met een kerstboom rond.. ik zit er inmiddels aan te denken de leasemaatschappij te bellen om eea te bespreken, want dit speelt al te lang imo..

[ Voor 4% gewijzigd door Wilde op 13-10-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
Wilde schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:09:
Vandaag heeft de Enyaq een dag bij de garage gestaan vanwege de nieuwe frontassist/laneassist foutmeldingen die ontstaan zijn na de Travelassist softwareupdate die in Augustus

Anderhalve maand op deze afspraak moeten wachten en zoals eigenlijk verwacht is er geen oplossing voor gevonden. Ze hebben de update opnieuw gedraaid in een poging de storingen te verhelpen, maar bij het eerste stoplicht onderweg naar huis ging de kerstboom weer af..

Direct terug naar de garage en ja hoor… eerstvolgende moment om verder te zoeken is half December… Ze gaan dan het probleem via Pon bij de fabriek neerleggen.. Ik rijd dus sowieso nog 2 maanden met een kerstboom rond.. ik zit er inmiddels aan te denken de leasemaatschappij te bellen om eea te bespreken, want dit speelt al te lang imo..
Klinkt misschien vergezocht, maar zou zelfs al opgelost kunnen zijn door de auto uit te lijnen en de radar(s) opnieuw te kalibreren, mogelijk zijn deze instellingen op de een of andere manier met de update gewist. (Mijn verdenking) het lastige aan de dealer is, is dat ze werken volgens een stappenplan en hierin kun je eigenlijk niet afwijken, wat daadwerkelijk storing zoeken juist in de weg staat. Wel jammer dat er telkens zoveel tijd tussen afspraken zit bij de dealer, niet echt een klantgerichte aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
jules schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 00:38:

Hier had ik ook last van in Italië, en dit is puur en alleen te danken aan het asfalt en de droogte, op de meest vreemde momenten wielspin. Paar dagen regen en ook in Italië heb je er dan geen last meer van, is viezigheid op de weg dat blijft liggen en niet weg spoelt en uiteraard het soort asfalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Autohillenga schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:17:
[...]

Klinkt misschien vergezocht, maar zou zelfs al opgelost kunnen zijn door de auto uit te lijnen en de radar(s) opnieuw te kalibreren, mogelijk zijn deze instellingen op de een of andere manier met de update gewist. (Mijn verdenking) het lastige aan de dealer is, is dat ze werken volgens een stappenplan en hierin kun je eigenlijk niet afwijken, wat daadwerkelijk storing zoeken juist in de weg staat. Wel jammer dat er telkens zoveel tijd tussen afspraken zit bij de dealer, niet echt een klantgerichte aanpak.
Goede tip. Of het een echt met het ander te maken heeft weet ik niet. De problemen zijn niet direct na de update begonnen, maar een aantal weken later. Ik heb inmiddels meer mensen gevonden met exact dezelfde issues die rond dezelfde tijd begonnen zijn. Allen nog me3.0 Enyaqs.. kan toeval zijn. Hopelijk wordt het ooit gefixed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
Is inderdaad het kalibreren van de accu, en die is inderdaad pas na een tijdje stilstaan echt accuraat omdat de spanning (OCV, open circuit voltage) in ruststand komt, en uiteraard is de BMS ook nog eens alle individuele cellen aan het kalibreren, en dit KOST stroom, allemaal factoren die er bij komen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
Wilde schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:22:
[...]

Goede tip. Of het een echt met het ander te maken heeft weet ik niet. De problemen zijn niet direct na de update begonnen, maar een aantal weken later. Ik heb inmiddels meer mensen gevonden met exact dezelfde issues die rond dezelfde tijd begonnen zijn. Allen nog me3.0 Enyaqs.. kan toeval zijn. Hopelijk wordt het ooit gefixed :)
Ik dacht direct na de update, dan vervalt de kalibratie instellingen theorie al. Dan zullen ze het moeten gaan zoeken in de radar(s) en/of frontcamera. En wat het ook lastig maakt is dat er heel veel mensen zijn waarbij alles probleemloos werkt. Heb je een MY21 of een MY22 Enyaq?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Carpjes schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:48:
@jules Hier dezelfde ervaring in de Enyaq, alleen met berg op de bocht uit accelereren. Slip icoon aan het knipperen en voor een seconde of 3-4 even weinig vermogen.

Voor de vakantie net nieuwe set achterbanden (Pirelli) erop gehad. Had zelf het idee dat het meer aan het asfalt lag, vorig jaar in een ander deel Italië en Oostenrijk deze ervaring niet.

Slijtage binnenkant is een algemeen punt, idem bij de ID3 en ID4. Iets meer druk in de band en (vooral) minder sportief bij het stoplicht wegrijden zou veel helpen. Dat laatste is wel moeilijk..
Heb gemerkt dat het met name bij linker bochten is. Mijn vrouw die er voornamelijk in rijdt is niet zo van het sportieve rijden. Dus weinig stoplicht sprintjes. Ik zie ook niet de extreme slijtage van de achterbanden die ik een half jaar geleden hier in het topic gezien heb bij iemand anders, met name aan de binnenzijde van de band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

water_escape schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:41:
Ik deel dit wel, op alle bergvakanties bij scherpere bochten komt heel even het anti-slip icoontje aan. En als je met hulp system aan het rijden bent (TA) wordt die eraf gehaald. Heel vreemd.
Zou die TA storing dan ook te maken hebben met de banden ergens? Op die bergwegen is het niet te doen om met TA te rijden. Ik heb de weg voorspelling uitgezet, omdat die te pas en te onpas afremt op met name de snelweg.

Maar op momenten dat TA uitvalt, dat is 9 van de 10 keer op de snelweg als ik rechtuit ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

JanHenk schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:45:

Als je iets geschikts vind bij de ANWB, dan kun je deze ook weer kosteloos retourneren als je ze niet gebruikt hebt. Heb daar met onze vorige auto ook al gebruik van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Autohillenga schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:19:
[...]

Hier had ik ook last van in Italië, en dit is puur en alleen te danken aan het asfalt en de droogte, op de meest vreemde momenten wielspin. Paar dagen regen en ook in Italië heb je er dan geen last meer van, is viezigheid op de weg dat blijft liggen en niet weg spoelt en uiteraard het soort asfalt.
Het asfalt is hier inderdaad niet best, maar met het blote oog al rijdende zie ik ook niet zo direct een oliespoor. Dit was eigenlijk mijn eerste vermoeden, maar nadat het zich ging herhalen in diverse bochten op diverse wegen op verschillende dagen ben ik het toch ergens anders gaan zoeken. Met name vanwege de toegenomen slijtage aan de buitenkant van beide voorbanden.
Autohillenga schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:17:
[...]

Dit klinkt wel herkenbaar; die TA problemen zijn gekomen na de ME3 update waar ik om gevraagd had.

Het meest vervelende is echter nog erger dan bij @Wilde; de door de leasemaatschappij aangewezen dealer voor dit soort specifieke problemen zit minstens een uur rijden verderop. Echt top die service :'(

Maar goed, kan ze dit meegeven dat ze na resetten en updaten alle sensoren moeten kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
jules schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:00:
[...]

Het asfalt is hier inderdaad niet best, maar met het blote oog al rijdende zie ik ook niet zo direct een oliespoor. Dit was eigenlijk mijn eerste vermoeden, maar nadat het zich ging herhalen in diverse bochten op diverse wegen op verschillende dagen ben ik het toch ergens anders gaan zoeken. Met name vanwege de toegenomen slijtage aan de buitenkant van beide voorbanden.

[...]

Dit klinkt wel herkenbaar; die TA problemen zijn gekomen na de ME3 update waar ik om gevraagd had.

Het meest vervelende is echter nog erger dan bij @Wilde; de door de leasemaatschappij aangewezen dealer voor dit soort specifieke problemen zit minstens een uur rijden verderop. Echt top die service :'(

Maar goed, kan ze dit meegeven dat ze na resetten en updaten alle sensoren moeten kalibreren.
Als het pas een flinke tijd er na is en niet direct na de update heeft het ook niet echt meer te maken met kalibratie maar met een software en eventueel hardware fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Autohillenga schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:27:
[...]

Als het pas een flinke tijd er na is en niet direct na de update heeft het ook niet echt meer te maken met kalibratie maar met een software en eventueel hardware fout.
Klopt.. sterker nog, elke rit begint zonder problemen en dan werkt TA ook perfect.. Elke rit komen de storingen random na 5 of na 20 minuten en blijven zich dan de rest van de rit herhalen. Het hersteld niet meer zegmaar. Ik rijd een ‘22 model met 3.0 vanaf de fabriek…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Ik heb vanmorgen de obd dongle er eens aangehangen en de fouten bekeken die optreden als Verkeersbordherkenning, frontassist en travelassist uitvalt. Ik zie erg veel van ondestaande meldingen, zegt iemand dit iets ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuxqLkFAjPujfb_4DCQJewLQmCk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qdISBvN7PUYzYTx2klyhMBWQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNKYaOS7XVEMNMT6O-zRMu8wq_o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4Xx0J4g6uYvUmNRDJJlhckLc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1CSxgrCtLyqEQrkpSW6Us-8hfc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/58ykc5mNldbUc680U8uFt2bN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJ82
Wilde schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:26:
[...]

Klopt.. sterker nog, elke rit begint zonder problemen en dan werkt TA ook perfect.. Elke rit komen de storingen random na 5 of na 20 minuten en blijven zich dan de rest van de rit herhalen. Het hersteld niet meer zegmaar. Ik rijd een ‘22 model met 3.0 vanaf de fabriek…
Ik heb sinds de ota update ook af en toe deze storing. Het vreemde is dat het altijd op dezelfde plek gebeurd. Op een slinger in de weg vlak voordat ik thuis ben. Op dit forum en op het Duitse Enyaq forum hebben anderen ook al gemeld dat het bij hun telkens op zelfde plek gebeurd.
Heel vreemd. Het enige wat ik zo kan bedenken is dat het systeem jouw vaste wegen gebruikt om een (vergelijkings) kalibratie/eiking te doen en dat dat vervolgens mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Wilde
Die onderste; veilige signatuiur controle mislukt; dat is een onboard communicatie fout als gevolg van encryptie fouten, status permanent, waardoor bepaalde systemen niet met elkaar kunnen communiceren.
Die daarboven zou dezelfde fout kunnen zijn, maar betekent specifiek dat de navigatie geen input kan leveren aan de rij-hulp systemen. Werkt je onboard navigatie wel?
edit: Die bovenste kan je héél misschien verminderen door de ruit voor de camera schoon te maken.
Nee, zoals hieronder al geschreven, de situatie zal te moeilijk zijn om alleen op de camera te beoordelen.

Dit alles alleen door goed lezen.

[ Voor 10% gewijzigd door onetime op 14-10-2023 12:49 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@BAJ82 Er zijn waarschijnlijk "onder de radar" meer fout meldingen, bijvoorbeeld geen (voorspellende) input van de navigatie, en dat die plaatsen dan te moeilijk zijn voor de rij-hulp systemen bij die ontbrekende input, waardoor ze er op die plaatsen de brui aan geven.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
Wilde schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:17:
Ik heb vanmorgen de obd dongle er eens aangehangen en de fouten bekeken die optreden als Verkeersbordherkenning, frontassist en travelassist uitvalt. Ik zie erg veel van ondestaande meldingen, zegt iemand dit iets ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als iedereen het vinkje 'data delen met Skoda toestaan' heeft aangezet dat zullen ze bij Skoda ondertussen al wel gezien hebben dat er een grote toename is van deze storingsmeldingen over de rondrijdende vloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
onetime schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:34:
@BAJ82 Er zijn waarschijnlijk "onder de radar" meer fout meldingen, bijvoorbeeld geen (voorspellende) input van de navigatie, en dat die plaatsen dan te moeilijk zijn voor de rij-hulp systemen bij die ontbrekende input, waardoor ze er op die plaatsen de brui aan geven.
Dat is inderdaad een meer plausibele verklaring. Die slinger is te scherp voor TA om enkel op de feedback van de camera te volgen. Wellicht gebruiken ze daar de navigatie voor om vooruit te kijken, zoals je dat zelf ook doet als je door zo'n slinger rijdt. Maar de communicatie tussen navigatie en TA heeft een probleem en dus werkt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Maar even een beter onderbouwd bug report ingediend, wie weet helpt het:
OBD errors Other car: U14FE00, B163002, (U122900), are these the reason for the TA problems after ME3 update? Please feedback, I am “topic starter” of the Enyaq topic on tweakers.net with currently around 36k messages. Mail to: ****@****
( Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
Wilde schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:17:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die ‘Veilige onboard communicatie’ storing komt vaker voor in meerdere regeleenheden, een complete scan van de hele auto zal je doen schrikken hoeveel foutcodes er worden opgeslagen, die van de frontcamera is ook niet spannend, telkens als er condens aanwezig is zal deze storing er in komen, ook wel beter bekend als : Verkeerstekenherkenning, voorruit schoonmaken, is niets spannends in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
BAJ82 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:29:
[...]

Ik heb sinds de ota update ook af en toe deze storing. Het vreemde is dat het altijd op dezelfde plek gebeurd. Op een slinger in de weg vlak voordat ik thuis ben. Op dit forum en op het Duitse Enyaq forum hebben anderen ook al gemeld dat het bij hun telkens op zelfde plek gebeurd.
Heel vreemd. Het enige wat ik zo kan bedenken is dat het systeem jouw vaste wegen gebruikt om een (vergelijkings) kalibratie/eiking te doen en dat dat vervolgens mis gaat.
Tesla gebruikt deze methode van kalibreren/ijken, ook wel dynamisch kalibreren genoemd. VAG kan enkel en alleen statisch (uitlijnen + afstellen radars en camera middels speciale borden en apparatuur). Statisch kalibreren is eigenlijk beter en preciezer dan het systeem van Tesla. Het enige wat ik me zo kan bedenken is de camera die de geest geeft af en toe of toch echt een fout in de software. Maar aangezien de auto het wel tijdje goed heeft gedaan NA de update kom je toch al gauw op hardware uit.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Nizzomoi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 21:46
Voor iedereen met de Travel-assist - Verkeersbordherkennings - storing:

Zet het delen van je locatie met de app eens uit in je profielinstellingen in de auto. Dan ben je van de 'storing' af. Heb ik na veel experimenteren ontdekt.

Het is natuurlijk geen definitieve oplossing, die bug in de software moet eruit. Maar vooralsnog is er geen dealer die eruit komt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efbeel
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-08 08:10
Nizzomoi schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:18:

Zet het delen van je locatie met de app eens uit in je profielinstellingen in de auto. Dan ben je van de 'storing' af. Heb ik na veel experimenteren ontdekt.

Het is natuurlijk geen definitieve oplossing, die bug in de software moet eruit. Maar vooralsnog is er geen dealer die eruit komt....
Geen definitieve oplossing inderdaad maar wat heerlijk dat die storingsmeldingen nu weg blijven.
Heb nog ff geprobeerd wat er gebeurt als je de instelling weer terugzet, maar helaas is het dan binnen 5 minuten weer raak (goed mis) :P

iV 80X Sportline Race Blue, 7/2022, ME3.0, Comfort Plus, Assistentie Plus, Infotainment Plus, Klimaat Plus, Family, Side Assist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online

Heey nice find! Met het uitzetten van het delen van de locatiegegevens blijven de rits storingen inderdaad weg! Nou, daarmee is dan gelijk uitgesloten dat het een hardwarestoring betreft.. Het zal me benieuwen wanneer hier een softwarefix voor gaat komen, if at all..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
Wilde schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:05:
[...]

Heey nice find! Met het uitzetten van het delen van de locatiegegevens blijven de rits storingen inderdaad weg! Nou, daarmee is dan gelijk uitgesloten dat het een hardwarestoring betreft.. Het zal me benieuwen wanneer hier een softwarefix voor gaat komen, if at all..
Ben ik dan een van de weinigen die deze storing niet herkent? Ik heb alleen s morgens de error als het koud is, door condens, maar dat is duidelijk een hardware dingetje; duurt een paar minuten. Heb 3.2, heeft die dan de softwarefix al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
BGFG schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:27:
[...]

Ben ik dan een van de weinigen die deze storing niet herkent? Ik heb alleen s morgens de error als het koud is, door condens, maar dat is duidelijk een hardware dingetje; duurt een paar minuten. Heb 3.2, heeft die dan de softwarefix al?
Die tijdelijke storing bij condens had ik ook af en toe en staat hier inderdaad los van.. Deze storing is ongeveer een maand geleden spontaan begonnen en betreft het uitvallen van frontassist, verkeersbordherkenning, grootlichtassist en TA.. Eenmaal in storing blijft het gedurende de hele rit ook uitvallen.

De storingen zijn blijkbaar te verhelpen door het delen van locatiegegevens uit te zetten.

Voor zover ik weet gaat het enkel om 3.0 auto’s, ik heb zelf 3.0 vanaf de fabriek (‘22 Enyaq).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antera
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:32

Antera

VCDS/obd11 en Odis coderingen

Autohillenga schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:16:
[...]

Tesla gebruikt deze methode van kalibreren/ijken, ook wel dynamisch kalibreren genoemd. VAG kan enkel en alleen statisch (uitlijnen + afstellen radars en camera middels speciale borden en apparatuur). Statisch kalibreren is eigenlijk beter en preciezer dan het systeem van Tesla. Het enige wat ik me zo kan bedenken is de camera die de geest geeft af en toe of toch echt een fout in de software. Maar aangezien de auto het wel tijdje goed heeft gedaan NA de update kom je toch al gauw op hardware uit.
Hier haak ik even op in. Dynamische calibratie is wel degelijk mogelijk op de vag modellen en werkt feilloos zelfs.

Statisch kan zeker ook en is ook prima.

Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Wilde schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:32:
[...]

Die tijdelijke storing bij condens had ik ook af en toe en staat hier inderdaad los van.. Deze storing is ongeveer een maand geleden spontaan begonnen en betreft het uitvallen van frontassist, verkeersbordherkenning, grootlichtassist en TA.. Eenmaal in storing blijft het gedurende de hele rit ook uitvallen.

De storingen zijn blijkbaar te verhelpen door het delen van locatiegegevens uit te zetten.

Voor zover ik weet gaat het enkel om 3.0 auto’s, ik heb zelf 3.0 vanaf de fabriek (‘22 Enyaq).
ik heb 2.x gehad en nu 3.0 en nog nooit deze storingen gehad (gelukkig).
Wel interesting dat een "zender" uitzetten (locatievoorziening) de radarverstoring oplost. Klinkt alsof er componenten te dicht bij elkaar zitten en storing geven op elkaar.

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@water_escape Ik heb meer de indruk dat er teveel data verkeer op een can-bus is, of een overload op een (processor) module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBBunt
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-03-2024
Beste forumleden,

Even kort voorstellen, JB uit Deventer, rij op het moment een Skoda Superb Station, 150 pk, DSG, meer dan heerlijke auto, maar ja, er moet een nieuwe leaseauto komen.

Dus vrijdag a.s. haal ik mijn Enyaq 80 Sportline op bij de dealer. Ik verheug mij er nu al op (al zal ik moeten wennen aan de actieradius op één 'tank', nu easy 1000 km op een tank. Maar goed, dat zal wel wennen. Een keus had ik toch niet in de huidige leaseregeling :)

Ik heb al vaak in een Enyaq gereden, van mijn collega, als hij op vakantie ging, nam hij mijn auto mee ;) Dus qua rijden ken ik het wel. Al zal mijn auto meer snufjes hebben, die bewuste is al zowat 2 jaar oud.

Ben vooral even benieuwd naar de updates, ik lees dat er recent een update is geweest (niet de upgrade naar de 85 uiteraard) maar wel een die positieve gevolgen zou hebben voor de batterij en andere zaken. Vrijdag maar kijken of deze er dan al opzit.

Toch een vraag, kan je de elektrische achterklep ook sluiten met de sleutel en/of knop op het dashboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
Het heeft een week geduurd maar ik kan mijn Enyaq weer ophalen bij de garage. Naast het vervangen van een accumodule zijn ook beide aandrijfassen uit en ingebouwd. Vermoedelijk de oorzaak van het gebonk wat ik soms ervaarde als ik weg reed bij het stoplicht.

In de tussentijd gereden in een VW taigo (DSG) wat een leuke auto is maar poeh, wat duurt het lang voordat je gaat accelereren nadat je gas geeft :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:40
JBBunt schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:30:
Toch een vraag, kan je de elektrische achterklep ook sluiten met de sleutel en/of knop op het dashboard?
Ja, knop op dashboard ingedrukt houden, ik ben er vrij zeker van dat het met de sleutel ook kan.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• efbeel
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-08 08:10
onetime schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:16:
@water_escape Ik heb meer de indruk dat er teveel data verkeer op een can-bus is, of een overload op een (processor) module.
Lijkt me ook gezien het plotselinge optreden van dit probleem bij zo veel Enyaq rijders. Wel vreemd dat het alleen bij ME 3.0 af-fabriek lijkt op te treden. Dat lijkt ook te duiden op een software bug (geen grote verrassing)

iV 80X Sportline Race Blue, 7/2022, ME3.0, Comfort Plus, Assistentie Plus, Infotainment Plus, Klimaat Plus, Family, Side Assist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik weet niet geheel waar het om gaat, maar ik heb een af-fabriek ME 2 Enyaq en later een update naar 3.0 gekregen.

Ik had wel de bekende TA-bug, waarbij stuurverwarming de boel op hol bracht. Na de stuurupdate heb ik het nog niet goed kunnen testen bij gebrek aan koud weer, maar tot op heden lijkt e.e.a. gewoon goed te werken. Ik merk niet zoveel raars aan de hands-off detectie zoals eerder gemeld.

W.g. tevreden Enyaq-rijder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-10 07:01
Vorige week werkte Skoda-Connect via internet niet meer (error 500, autogevens werden niet opgehaald).
Na contact met Skoda helpdesk het advies gekregen om de app op mijn telefoon te verwijderen (wellicht bij de laatste update niet geheel geregistreerd o.i.d.) en weer te installeren wat e.e.a. heeft gefixed.
Ik wilde namelijk kijken of de "online-infotainment" licentie actief staat wat het geval is.

Want, al een tijdje had ik het idee dat er geen file-informatie meer was bij het navigeren met de Enyaq navigatie.
Afgelopen maandagochtend waren er veel files rondom Rotterdam, via Google maps duidelijk te zien maar in de navigatie niet. Auto is online, ik kan bestemming via app naar auto sturen, mijn profiel is in onlinemodus (met positiegegevens). Wel is de laatste keer dat er een synchronisatie is geweest op 31 mei van dit jaar...
Refreshen en/of naar gastprofiel helpt niet.

Iemand een idee n.a.v. dit verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenxyz
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-10 15:25
Ook eens gehad. Na weken contact met Skoda met allemaal non oplossingen zelf zekering 19 eruit gehaald. Daarna werkte het weer.
johnvanderster schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:15:
Vorige week werkte Skoda-Connect via internet niet meer (error 500, autogevens werden niet opgehaald).
Na contact met Skoda helpdesk het advies gekregen om de app op mijn telefoon te verwijderen (wellicht bij de laatste update niet geheel geregistreerd o.i.d.) en weer te installeren wat e.e.a. heeft gefixed.
Ik wilde namelijk kijken of de "online-infotainment" licentie actief staat wat het geval is.

Want, al een tijdje had ik het idee dat er geen file-informatie meer was bij het navigeren met de Enyaq navigatie.
Afgelopen maandagochtend waren er veel files rondom Rotterdam, via Google maps duidelijk te zien maar in de navigatie niet. Auto is online, ik kan bestemming via app naar auto sturen, mijn profiel is in onlinemodus (met positiegegevens). Wel is de laatste keer dat er een synchronisatie is geweest op 31 mei van dit jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matmar
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 31-08 08:03
Ook gehad enkele maanden gelden. Wat bij mij geholpen heeft: in je profiel de verbindingsinstelling/privacy uit zetten, en een tijdje erna weer aan. Dan maakt hij opnieuw verbinding met het juiste protocol.
johnvanderster schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:15:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-10 07:01
@svenxyz @Matmar Dank voor jullie bericht, ik ga het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Autohillenga schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:27:
[...]

De eerste rit na de update gaf al soortgelijke errors.

Maar kwa bandenslijtage lijkt er toch meer ongelijkheid in te zitten dan ik dacht.
Links achter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xdTJKNvCkYmE9-id1ScIG9uEx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgSGfxuaQprANtuHkM9bKTJw.jpg?f=fotoalbum_large

Links voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5laxYm_ph123MZdJs41vQe42ysw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlRaqsBPXSbHYnA4Dn39OGDV.jpg?f=fotoalbum_large

Met name links achter lijkt het ergst te zijn.
Rechts achter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRPxVgfTTYXh5JVLZ_zhAQsZ2HU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Af2EiTBi08jxB7RQ7xzTtI64.jpg?f=fotoalbum_large

Links voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_aLMPF6SjwRMCt39pRqDDb5rWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4OYIfxeeUMeGuldWVnl1t8sV.jpg?f=fotoalbum_large

De slijtage zit hem bij de achterkant aan de binnenzijde, aan de voorzijde juist aan de buitenkant. Maar waarom links juist meer slijtage is mij niet duidelijk. We hebben enorm veel rotondes in mijn woonplaats, maar daarbij zou ik juist meer slijtage aan de rechterkant verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

onetime schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:34:
Ik heb input van navigatie (voorspelling wegverloop?) uit staan, zou het dat kunnen zijn? Ik vind dat een behoorlijke in de weg functie die mijns inziens meer gevaarlijker situaties oplevert dan iets toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

BAJ82 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:42:
[...]

Dat is inderdaad een meer plausibele verklaring. Die slinger is te scherp voor TA om enkel op de feedback van de camera te volgen. Wellicht gebruiken ze daar de navigatie voor om vooruit te kijken, zoals je dat zelf ook doet als je door zo'n slinger rijdt. Maar de communicatie tussen navigatie en TA heeft een probleem en dus werkt dat niet.
Bochtige stukken doe ik veelal zonder TA. Bij mij valt TA ook uit op rechte stukken op de snelweg. Al heb ik de afgelopen dagen ook heel wat probleemloze kilometers kunnen maken. Maar dan is het opeens weer een paar keer mis, en dan doet hij het weer een hele tijd probleemloos, net als je het wilt filmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

JBBunt schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:30:

Met sleutel door deze wat langer ingedrukt te houden.
Met knopje in deur bij bestuurder boven de speaker.
(Optie) Met schop beweging als je achter de auto staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dimitrig_2dim
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-10-2024

Bedankt om te delen. Had dezelfde problemen een paar weken na de laatste OTA update.

Deel hier even ook mijn ervaringen met deze storing.

Telkens op een aantal heel specifieke locaties vielen steeds alle sensoren uit met het nodige geflikker in het dashboard en piepjes. Lane assist bleef dan in foutmode de rest van de rit en bijgevolg ook geen travel assist meer. Op een maandje tijd zat ik al aan een 5-tal locaties waar je gegarandeerd prijs had hier in Vlaanderen. Werd beetje onnozel van die storingen op de dagelijkse rit van zodra ik een bepaalde locatie passeerde.

Wat me wel al opgevallen was op één bepaalde locatie, was dat het op 3 punten in de buurt was van een grote gsm mast. Weet niet of die dus ook een parameter in de vergelijking is.

Langs de dealer geweest, maar die wisten er niet direct raad mee. Hielpen me niet echt verder dan het invullen van één of andere waslijst van irrelevante vragen over de front assist.

Afzetten van locatie delen heeft er inderdaad voor gezorgd dat het probleem (voorlopig) weg is. Wel niet instant maar pas vanaf de volgende rit hier. Toch beetje raar dat een stukje software algoritme dat locatie gebruikt om bijsturingen te doen zich zo manifesteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
jules schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:50:
[...] Ik heb input van navigatie (voorspelling wegverloop?) uit staan, zou het dat kunnen zijn? Ik vind dat een behoorlijke in de weg functie die mijns inziens meer gevaarlijker situaties oplevert dan iets toevoegt.
Dat kan op moeilijke wegdelen wel een factor zijn. Let wel, ik ben aan het raden met technisch inzicht.
jules schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:53:
[...] Bochtige stukken doe ik veelal zonder TA. Bij mij valt TA ook uit op rechte stukken op de snelweg. Al heb ik de afgelopen dagen ook heel wat probleemloze kilometers kunnen maken. Maar dan is het opeens weer een paar keer mis, en dan doet hij het weer een hele tijd probleemloos, net als je het wilt filmen.
Maar wat je hier aangeeft roept dan weer ook voor mij vragen op.
@dimitrig_2dim Benoemd dan weer gsm masten. Is dat voor jou ook een factor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimitrig_2dim
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-10-2024
onetime schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 00:36:
[...]

Dat kan op moeilijke wegdelen wel een factor zijn. Let wel, ik ben aan het raden met technisch inzicht.

[...]

Maar wat je hier aangeeft roept dan weer ook voor mij vragen op.
@dimitrig_2dim Benoemd dan weer gsm masten. Is dat voor jou ook een factor?
Het afzetten van TA, of uitschakelen van enkele rijhulpsystemen (zoals voorspelling wegverloop), had bij mij geen enkel oplossend effect. Had alles al eens uitgeschakeld van hulpsystemen. Dan nog bleef ik foutmeldingen krijgen van allerlei systemen die eigenlijk niet meer aan stonden (kerstboom aan lampjes). De wagen blijft dan blijkbaar alsnog actief vanalles monitoren 'no matter what'.

Wat die zendmasten betreft. Persoonlijk denk ik dat het er niet zo veel mee te maken heeft. Wou maar even vermelden voor geval er bij anderen toch ook een patroon te vinden zou zijn.

Op de plaats waar ik meeste langs kom, en dan dit euvel tegen kom, staat er toevallig eentje vlak naast. Op de andere plaatsen is het me (nog) niet opgevallen. Toen ik naar de dealer ging was dat één van de eerste dingen dat hij over begon ("dat kan wel eens verstoren, ook als je langs brandweerkazernes rijdt"). Vond dat maar een rare uitleg (really; alsof systemen daar niet op voorzien zouden moeten zijn). Een goede twee maanden geleden had hij er overigens helemaal geen last van en nu ineens wel.

Nu eigenlijk is het maar aan skoda om dit op te lossen. Maar goed, op den duur ga je zelf maar op zoek naar mogelijke oorzaken als je onvoldoende geholpen wordt.

Ben alleszins blij dat ik hier even kwam kijken en oplossing van @Nizzomoi zag staan. Nu maar wachten op een echte fix, zodat we die feature wel terug kunnen gebruiken wanneer we dat wensen. In de app kan je je wagen nu bijvoorbeeld niet meer zien staan, en ik vermoed dat nog wel wat rijhulp minder goed werkt nu omdat ze geen locatiebepaling meer kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
jules schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:46:
[...]

De eerste rit na de update gaf al soortgelijke errors.

De slijtage zit hem bij de achterkant aan de binnenzijde, aan de voorzijde juist aan de buitenkant. Maar waarom links juist meer slijtage is mij niet duidelijk. We hebben enorm veel rotondes in mijn woonplaats, maar daarbij zou ik juist meer slijtage aan de rechterkant verwachten?
Op de foto’s is de profieldiepte moeilijk te zien. De enige manier om te te checken is profieldiepte meten op meerdere plekken. Hoeveel km’s is er gereden op deze banden? Sporing als eens laten checken? Zijn de banden wel stil? Geen hoogteslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 12:23
dimitrig_2dim schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:18:
[...]
Afzetten van locatie delen heeft er inderdaad voor gezorgd dat het probleem (voorlopig) weg is. Wel niet instant maar pas vanaf de volgende rit hier. Toch beetje raar dat een stukje software algoritme dat locatie gebruikt om bijsturingen te doen zich zo manifesteert.
Hoe zet je het delen van de locatie eigenlijk uit?
Is dat iets dat je in de auto zelf moet doen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nizzomoi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 21:46
smeerbartje schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:10:
[...]

Hoe zet je het delen van de locatie eigenlijk uit?
Is dat iets dat je in de auto zelf moet doen?
Dat doe je in de auto, ga naar 'Gebruikers'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cQG0ZDI-daO57-r3PFlhagpGFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svmHD3qlB86FPIImWdRlspWU.jpg?f=fotoalbum_large

Tik bij de gewenste gebruiker op 'Setup'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVnlsw8WDB2TsXZwePvM0gcFXNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ai63GHTx5KiGTORcInK4O6in.jpg?f=fotoalbum_large

'Privesfeerinstellingen'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0w5N8F_fNoRIaZNSrr8NmMeTjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEl90xfo86qVvBbCraT6HTfc.jpg?f=fotoalbum_large

En zet daar 'Positiegegevens verzenden' uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-pyN_GguZ-b83wCrTYjiW2oOWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIahzZC8yVUa5thBqneQdOZD.jpg?f=fotoalbum_large

Het scherm toont wat uitleg en je bent klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiXFevo2rH1mQFc63QcSl0_S9vM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4JkVGh85M6fQweEeeqa22ip.jpg?f=fotoalbum_large

Anders dan dat de autolocatie niet meer in de app te zien is (en bijvoorbeeld Tronity geen rittenregistratie meer kan maken) heb ik nog geen nadelen gezien. De adaptive cruisecontrol reageert nog steeds op afslagen, verwachte en onverwachte situaties op basis van GPS, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frispens
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:04
Hi allemaal,

Binnenkort ga ik Matrix LED lichten retrofitten. Ik heb van Kufatec de benodigde kabelset + coding dongle gekocht.
Om deze coding dongle te kunnen gebruiken moet ik eerst SFD protectie uitzetten voor de desbetreffende control unit (central electronics)

Is mijn aanname juist dat ik dit eerst kan doen met de OBD11 dongle en dat deze unlock 90 minuten actief blijft? Ik kan dus de OBD11 dongle eruit halen en de specifieke coding dongle van Kufatec er hierna in doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Volgens mij wel @frispens , maar 1 manier om erachter te komen ;)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frispens
water_escape schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:06:
Volgens mij wel @frispens , maar 1 manier om erachter te komen ;)
Haha true. Iemand anders nog wellicht...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-10 12:04
Vanaf aanstaande dinsdag staat er hier een Enyaq 60 First Edition Athlon voor de deur.

Na verschillende auto's te hebben gehad het afgelopen 2 jaar door wissel van werk en leasemaatschappij (Model 3, Polestar 2 performance, Skoda Octavia, Opel Astra, Polestar 2 instapper) rijd ik momenteel in een Hyundai Kona Premium. Zeer tevreden over de auto, maar twee weken geleden op vakantie geweest en dan merk je dat de kofferbak van de Kona echt te kort schiet (zeker tov de Model 3 en de Polestar).

Gelukkig hebben wij flex lease en stond er een Enyaq in de pool, dus de wissel aangevraagd. Ben heel benieuwd hoe dat de auto gaat bevallen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
En mijn Enyaq is de volgende met: "Elektrosysteem werkt niet correct. Werkplaats opzoeken, alstublieft".

Auto lijkt normaal te werken behalve de range (iv60): die staat nu op 220 bij 90% (278 bij 100%) vanmorgen. Dat vond ik al aan de extreem lage kant.

Gebeld met de garage: 30 november eerste plek. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:53
sarlo schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:11:
Vanaf aanstaande dinsdag staat er hier een Enyaq 60 First Edition Athlon voor de deur.

Na verschillende auto's te hebben gehad het afgelopen 2 jaar door wissel van werk en leasemaatschappij (Model 3, Polestar 2 performance, Skoda Octavia, Opel Astra, Polestar 2 instapper) rijd ik momenteel in een Hyundai Kona Premium. Zeer tevreden over de auto, maar twee weken geleden op vakantie geweest en dan merk je dat de kofferbak van de Kona echt te kort schiet (zeker tov de Model 3 en de Polestar).

Gelukkig hebben wij flex lease en stond er een Enyaq in de pool, dus de wissel aangevraagd. Ben heel benieuwd hoe dat de auto gaat bevallen :)
Ik denk met name de range die gaat tegenvallen met de 60. De rest echt wel een upgrade t.o.v. de Kona.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-10 12:04
utbone schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:30:
[...]

Ik denk met name de range die gaat tegenvallen met de 60. De rest echt wel een upgrade t.o.v. de Kona.
Thanks! Ja ik ben benieuwd, ik denk dat de range alsnog beter zal zijn dan de p2 met performance pakket die ik had. Daar kwam ik gemiddeld uit op 24 kw per 100km en een max van 200 range in de winter. Ook daar kwam ik overal mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazdok
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-07-2024
Iemand enig idee hoe in de Enyaq open krijg met de sleutel? Ik heb geen keyless entry maar de sleutels (beide) beginnen kuren te krijgen maar ik vind nergens een sleutelgat?

De sleutel weet ik inmiddels te vinden alleen nu nog het gat on de auto te openen 😣🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:11

rammes

koekebakker 1e klas

Mazdok schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:51:
Iemand enig idee hoe in de Enyaq open krijg met de sleutel? Ik heb geen keyless entry maar de sleutels (beide) beginnen kuren te krijgen maar ik vind nergens een sleutelgat?

De sleutel weet ik inmiddels te vinden alleen nu nog het gat on de auto te openen 😣🙃
kapje van de hendel afhalen

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
Senaxx schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:18:
En mijn Enyaq is de volgende met: "Elektrosysteem werkt niet correct. Werkplaats opzoeken, alstublieft".

Auto lijkt normaal te werken behalve de range (iv60): die staat nu op 220 bij 90% (278 bij 100%) vanmorgen. Dat vond ik al aan de extreem lage kant.

Gebeld met de garage: 30 november eerste plek. :+
Ik heb de melding ook gehad; er moest een accu module vervangen worden. Ik heb zelf geen afspraak gemaakt maar heb de auto ingeleverd bij de garage waar ze er gelijk mee aan de slag zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Mazdok schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:51:

Onderin het driehoekje van de deurgreep van de bestuurders portier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
sPENKMAN schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:36:
[...]

Ik heb de melding ook gehad; er moest een accu module vervangen worden. Ik heb zelf geen afspraak gemaakt maar heb de auto ingeleverd bij de garage waar ze er gelijk mee aan de slag zijn gegaan.
Ik heb het idee dat dat bij Van den Brug niet gaat werken. Zolang het een oranje driehoekje is mag je er nog mee doorrijden. Pas bij een rode gaan ze meteen aan de slag begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marchanekamp
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-06 07:33
Ik ga via Arval een enyaq sportline 80 bestellen. Weet iemand of de ramen aan de achterkant standaard geblindeerd (donker) zijn? Ik kan dit nergens vinden als optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
marchanekamp schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:11:
Ik ga via Arval een enyaq sportline 80 bestellen. Weet iemand of de ramen aan de achterkant standaard geblindeerd (donker) zijn? Ik kan dit nergens vinden als optie.
Ja, standaard geblindeerd bij de Sportline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Sjeik
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 20:36
marchanekamp schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:11:
Deze optie heet sunset en is standaard op de business en sportline.
bevat:
- getinte ruiten achter
- zijruiten voor met geluidsdemping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frispens
Iemand die het verlossende antwoord kan geven op onderstaande?
frispens schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:44:
Hi allemaal,

Binnenkort ga ik Matrix LED lichten retrofitten. Ik heb van Kufatec de benodigde kabelset + coding dongle gekocht.
Om deze coding dongle te kunnen gebruiken moet ik eerst SFD protectie uitzetten voor de desbetreffende control unit (central electronics)

Is mijn aanname juist dat ik dit eerst kan doen met de OBD11 dongle en dat deze unlock 90 minuten actief blijft? Ik kan dus de OBD11 dongle eruit halen en de specifieke coding dongle van Kufatec er hierna in doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antera
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:32

Antera

VCDS/obd11 en Odis coderingen

frispens schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 08:21:
Iemand die het verlossende antwoord kan geven op onderstaande?

[...]
Als je de dongle hebt dan kan je idd FSD vrijmaken van de gewenste module's. Daarna de Kufatec dongle erin steken en zijn werk laten doen.

Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frispens
Top, dank voor je reactie!
Antera schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:17:
[...]

Als je de dongle hebt dan kan je idd FSD vrijmaken van de gewenste module's. Daarna de Kufatec dongle erin steken en zijn werk laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvx76
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-08-2024

Ook van mij heel erg veel dank hiervoor. Ik had dit sinds een aantal weken (dus duidelijk na een update) con-stant. Om gek van te worden.

Geen enkele keer meer gehad sinds het uitzetten van positiegegevens doorsturen _/-\o_

Ik geef het maar door aan de garage. Kunnen ze bijleren. Wagen krijgt morgen de 48S5 recall, waarvan ik dus uitging dat die deze storing ging oplossen, maar uit andere posts blijkt dus niet zo te zijn.

Hopelijk wordt de bug opgelost want ik gebruik de positie eigenlijk wel in homeassistant om te weten of de wagen thuis aan de laden is of ergens anders.

We krijgen het zeker te horen in de onbestaande release notes van de onbestaande OTA software updates :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-09 10:11
Vraagje. Op mijn Tesla kan ik instellen wat het maximale amperage is waarmee de auto mag laden. Dit is handig wanneer je op vakantie gaat en wilt laden bij huisjes met dubieuze stroomvoorziening. 16A zoals we in NL halen is niet overal beschikbaar. Standaard laadt de Tesla maximaal 13A aan de granny charger. Wat ik dan meestal doe is instellen op 10 of 8A, afhankelijk van het huisje, en bij aanzetten van een oven o.i.d. via de app even lager zetten. Het duurt lang om de auto vol te krijgen maar meestal zijn we ergens een paar dagen en rijden dan pas verder. Ervaring leert dat ie uiteindelijk toch vol raakt.

Hoe zit dit bij de Skoda Enyaq? Ik zag iets van 'Reduced Current', maar hier kan je geen amperage instellen? Met hoeveel ampere wordt er dan geladen? Onthoudt de auto op basis van locatie met welk amperage er geladen mag worden net als Tesla? Ik denk eraan om deze granny charger te bestellen, maar als ik op de auto het amperage niet kan instellen dan kan ik beter een laadkabel nemen die dit kan reduceren. De 'Clever charing cable' (optie) ga ik sowieso niet nemen gezien deze €790 is en me uiteindelijk €488 bijtelling gaat kosten... 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDpi0S5oGmI0ON0dV9hGhBBg_TQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/saR2FybQmey5LdmCVG0WsziY.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 22-10-2023 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:42
Die optie halveert de laadstroom. Er zijn granny laders te koop waar je de laadstroom op 8/10/13/16 A kunt instellen.
Is zeker aan te raden want veel verlengkabels/stopcontacten worden (te) warm bij langdurige belasting op hoge stroomsterktes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cunic
  • Niet online
Mijn Enyaq 80 is inmiddels 2 jaar oud, met ruim 85k op de teller. Twee weken geleden de eerste onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Spiegelspot vervangen (links, rechts was al eerder vervangen). Plus een nieuw slot-/veermechanisme voor het laadklepje (paar maanden terug opengebroken en pinnetjes afgeknipt door de Skoda servicedienst). Verder geen bijzonderheden.

Wel gevraagd of de dealer de TA-update (48S5) kon installeren. Lang getwijfeld, want officieel heb ik nooit Travel Assist Plus gehad. Wel bij aflevering per ongeluk het stuur met het TA-knopje gekregen. Stuur is destijds na een maand proactief door de dealer vervangen. Later heb ik TA zelf via OBDeleven geactiveerd. Net zoals bij de meesten werkte dat op zich prima, maar ook heel vaak de bekende storingen. Veel kon ik er echter niet mee qua garantie, want officieel had ik natuurlijk geen recht op TA...

Gelukkig heeft de dealer zonder vragen de update geïnstalleerd. Toen ik 'm terug kreeg bleken mijn long coding aanpassingen in control module A5 overschreven door de update, maar die in controle module 13 niet. Op zich had ik dit wel verwacht, maar wel interessant dat Skoda kennelijk de default settings na de update baseert op hun eigen administratie (in mijn geval: geen TA).

TA weer opnieuw via OBDeleven geactiveerd en zowaar... sindsdien letterlijk nul TA-foutmeldingen meer gehad. Vorige week 2200 km naar/in Zwitserland gereden. Alle omstandigheden gehad (snelweg, bergweggetjes, wegwerkzaamheden, zon, mist, regen, vriespunt) en TA werkt nu gewoon altijd en overal. De fix werkt dus écht!

Wat wel vreemd blijft is dat HOD slechts ca. 75% van de tijd goed werkt. Zolang dat werkt kan ik rustig twee vingers volledig stil onder op het stuur laten rusten. Maar af en toe lijkt HOD te crashen en moet ik elke 10-20 seconden een klein rukje aan het stuur geven. Dat duurt dan 10-15 minuten en daarna werkt HOD weer perfect op enkel aanraking van het stuur... Kennelijk krijgt Skoda die bug er niet uit en is de fix dat de auto in dat geval tijdelijk de capacitieve functie door een fallback vervangt. Ik heb nog niet kunnen ontdekken wat de trigger precies is.

Het af en toe moeten bewegen van het stuur is een beetje irritant, maar wel oneindig veel beter dan de TA-storingen. Wat mij betreft is de auto nu (na twee jaar) bijna perfect. Ik ben benieuwd wat 3.1 en verder gaan brengen (als die ooit nog komen...) maar in alle eerlijkheid: ik vind het nu eigenlijk ook wel prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:08
Cunic schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:12:
Mijn Enyaq 80 is inmiddels 2 jaar oud, met ruim 85k op de teller. Twee weken geleden de eerste onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Spiegelspot vervangen (links, rechts was al eerder vervangen). Plus een nieuw slot-/veermechanisme voor het laadklepje (paar maanden terug opengebroken en pinnetjes afgeknipt door de Skoda servicedienst). Verder geen bijzonderheden.

Wel gevraagd of de dealer de TA-update (48S5) kon installeren. Lang getwijfeld, want officieel heb ik nooit Travel Assist Plus gehad. Wel bij aflevering per ongeluk het stuur met het TA-knopje gekregen. Stuur is destijds na een maand proactief door de dealer vervangen. Later heb ik TA zelf via OBDeleven geactiveerd. Net zoals bij de meesten werkte dat op zich prima, maar ook heel vaak de bekende storingen. Veel kon ik er echter niet mee qua garantie, want officieel had ik natuurlijk geen recht op TA...

Gelukkig heeft de dealer zonder vragen de update geïnstalleerd. Toen ik 'm terug kreeg bleken mijn long coding aanpassingen in control module A5 overschreven door de update, maar die in controle module 13 niet. Op zich had ik dit wel verwacht, maar wel interessant dat Skoda kennelijk de default settings na de update baseert op hun eigen administratie (in mijn geval: geen TA).

TA weer opnieuw via OBDeleven geactiveerd en zowaar... sindsdien letterlijk nul TA-foutmeldingen meer gehad. Vorige week 2200 km naar/in Zwitserland gereden. Alle omstandigheden gehad (snelweg, bergweggetjes, wegwerkzaamheden, zon, mist, regen, vriespunt) en TA werkt nu gewoon altijd en overal. De fix werkt dus écht!

Wat wel vreemd blijft is dat HOD slechts ca. 75% van de tijd goed werkt. Zolang dat werkt kan ik rustig twee vingers volledig stil onder op het stuur laten rusten. Maar af en toe lijkt HOD te crashen en moet ik elke 10-20 seconden een klein rukje aan het stuur geven. Dat duurt dan 10-15 minuten en daarna werkt HOD weer perfect op enkel aanraking van het stuur... Kennelijk krijgt Skoda die bug er niet uit en is de fix dat de auto in dat geval tijdelijk de capacitieve functie door een fallback vervangt. Ik heb nog niet kunnen ontdekken wat de trigger precies is.

Het af en toe moeten bewegen van het stuur is een beetje irritant, maar wel oneindig veel beter dan de TA-storingen. Wat mij betreft is de auto nu (na twee jaar) bijna perfect. Ik ben benieuwd wat 3.1 en verder gaan brengen (als die ooit nog komen...) maar in alle eerlijkheid: ik vind het nu eigenlijk ook wel prima zo.
We hebben iedergeval hetzelfde geconstateerd met TA :)
Tukker87 in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:42
Heb wat gedoe met mijn sleutels. Kreeg waarschuwing dat de batterij bijna leeg was. Dus vervangen voor nieuwe (vorig jaar mei gekocht). Nu doet de sleutel echter niets meer. Heb de stappen in de handleiding gevolgd en kan de auto wel rijden na handmatig openen met de sleutel. Maar qua remote gebeurd er niks. Lampje brand niet bij indrukken.

Op reservesleutel krijg ik ook batterij laag melding maar die durf ik niet te vervangen gezien de problemen bij de andere.

Heb nu nieuwe batterijen besteld en dan ga ik het morgenavond nog eens proberen. Als dat niet lukt dan maar even bij de garage langs voor hulp. Tenzij iemand van jullie nog tips heeft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Autohillenga
Deze zaterdag zelf mijn eigen onderhoudsbeurt uitgevoerd, sorry, vergeten foto’s te maken. De auto heeft nu precies een ton gelopen, en pas over 6 maanden de “eersre onderhoudsbeurt”.

Uiteraard het interieurfilter vervangen (doe ik eigenlijk elke 50.000km).

Ook waren de achterbanden rond de 3 millimeter, hoeft in principe niet, maar vind zelf dat 3 eigenlijk de max is. Voornamelijk omdat de vrouw nu vooral met de auto rijdt en de kinderen er altijd bij in zitten, dan wil je zekerheid als het een keer hard plenst.
Wel verbaasd hoe lang de banden tot nu toe meegaan, ze hebben er in totaal een ton op gezeten, wat ik een super prestatie vind voor het gewicht. (Pirelli Scorpion Elect AO)

Ook heb ik de remmen gereinigd, dit gebeurt namelijk niet bij de dealer. (5 of 7 jaar gratis onderhoud)

Voor de trommels moet je de parkeerrem terugstellen, dit moet met de testkast, do not try this at home, je moet procedures tot de letter opvolgen en niet te adviseren voor de doe-het-zelver.

Ook de capaciteit van de accu weer eens uitgelezen, een enkele cel die 3% achterloopt op de rest, het maximaal toelaatbare verschil is 5%, daarna zal ook een storingslampje gaan branden (en zal er een module vervangen moeten worden).

In principe 6% degradatie na 100.000 kilometer, waarvan de eerste 3% snel waren, al binnen de eerste 20.000 kilometer, de rest 80.000 later en dat stemt hoopvol, zelfs met 1 cel die verhoogde degradatie heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmV25Y26UWB2IcSLNJsoxHTm81M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LSpJSKYWyhCquVRXmw7kCHA9.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al is een onderhoudsbeurt prima te doen, ook voor universele garages, misschien in sommige gevallen zelfs beter, voornamelijk omdat bij universele garages de remmen gereinigd en gangbaar gemaakt worden bij een beurt. De 7 jaar gratis onderhoud is slechts het absolute noodzakelijk zoals remvloeistof, interieurfilter en een algehele check.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bigcookie
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 08:31
Homer-Simpson schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:21:
Heb wat gedoe met mijn sleutels. Kreeg waarschuwing dat de batterij bijna leeg was. Dus vervangen voor nieuwe (vorig jaar mei gekocht). Nu doet de sleutel echter niets meer. Heb de stappen in de handleiding gevolgd en kan de auto wel rijden na handmatig openen met de sleutel. Maar qua remote gebeurd er niks. Lampje brand niet bij indrukken.

Op reservesleutel krijg ik ook batterij laag melding maar die durf ik niet te vervangen gezien de problemen bij de andere.

Heb nu nieuwe batterijen besteld en dan ga ik het morgenavond nog eens proberen. Als dat niet lukt dan maar even bij de garage langs voor hulp. Tenzij iemand van jullie nog tips heeft.
Kijk eens of de batterij een stikkertje heeft (zit op knoopcell tegenwordig)
De batterij heeft een ringvormige laag met een vieze smaak die inslikken door baby’s en peuters ontmoedigt. We gebruiken Bitrex®, de bitterste stof ter wereld die veel wordt gebruikt in huishoudelijke producten om inslikken te voorkomen. De bittere laag op de Duracell-knoopcel is niet giftig en volkomen onschadelijk. Lees meer op bitrex.com.
https://www.duracell.nl/t...opcelbatterij-veiligheid/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:42
bigcookie schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:27:
[...]

Kijk eens of de batterij een stikkertje heeft (zit op knoopcell tegenwordig)

[...]
Goede tip, was het niet helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Homer-Simpson schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:42:
[...]

Goede tip, was het niet helaas.
Batterijen bij de action gekocht? Ik had met mijn auto (geen enyaq) dezelfde melding bij 2 sleutels. Batterijen bij action gekocht; hebben het 1,5 dag volgehouden. Nieuwe bij action gehaald. Zelfde issue. Toen merkbatterijen erin: al jaar geen probleem.

Oh en ik had ook een keer de batterij ondersteboven :+
Pagina: 1 ... 7 ... 92 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.