Deze zaterdag zelf mijn eigen onderhoudsbeurt uitgevoerd, sorry, vergeten foto’s te maken. De auto heeft nu precies een ton gelopen, en pas over 6 maanden de “eersre onderhoudsbeurt”.
Uiteraard het interieurfilter vervangen (doe ik eigenlijk elke 50.000km).
Ook waren de achterbanden rond de 3 millimeter, hoeft in principe niet, maar vind zelf dat 3 eigenlijk de max is. Voornamelijk omdat de vrouw nu vooral met de auto rijdt en de kinderen er altijd bij in zitten, dan wil je zekerheid als het een keer hard plenst.
Wel verbaasd hoe lang de banden tot nu toe meegaan, ze hebben er in totaal een ton op gezeten, wat ik een super prestatie vind voor het gewicht. (Pirelli Scorpion Elect AO)
Ook heb ik de remmen gereinigd, dit gebeurt namelijk niet bij de dealer. (5 of 7 jaar gratis onderhoud)
Voor de trommels moet je de parkeerrem terugstellen, dit moet met de testkast, do not try this at home, je moet procedures tot de letter opvolgen en niet te adviseren voor de doe-het-zelver.
Ook de capaciteit van de accu weer eens uitgelezen, een enkele cel die 3% achterloopt op de rest, het maximaal toelaatbare verschil is 5%, daarna zal ook een storingslampje gaan branden (en zal er een module vervangen moeten worden).
In principe 6% degradatie na 100.000 kilometer, waarvan de eerste 3% snel waren, al binnen de eerste 20.000 kilometer, de rest 80.000 later en dat stemt hoopvol, zelfs met 1 cel die verhoogde degradatie heeft.
Al met al is een onderhoudsbeurt prima te doen, ook voor universele garages, misschien in sommige gevallen zelfs beter, voornamelijk omdat bij universele garages de remmen gereinigd en gangbaar gemaakt worden bij een beurt. De 7 jaar gratis onderhoud is slechts het absolute noodzakelijk zoals remvloeistof, interieurfilter en een algehele check.