Darks schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:40:
Zijn er hier Enyaq bezitters die de afweging gemaakt hebben met een Kodiaq of deze misschien hiervoor reden? Ik kijk al enige tijd naar een nieuwe Kodiaq als gezinswagen, maar ik heb eerlijk gezegd in 2024 minstens een bedenking of het nog wel verstandig is om in een ICE SUV te investeren. Zeker gezien ik toch graag een capabele motorisatie zou willen en dan gaat de prijs, verbruik en belasting stevig omhoog (BE). Wat ook opvalt, is dat men met zeer stevige kortingen begint te gooien op Enyaq's waardoor de prijzen erg in de buurt komen van elkaar. Ik heb een woning met eigen oprit en zonnepanelen. Dus dat is ook iets om mee in rekening te brengen.
Sowieso is de Kodiaq nog wel ruimer en beschikbaar als 7-zit, maar we zijn een gezin van 5 en de Enyaq heeft dan weer een vlakke vloer op de achterbank.
Ik heb hiervoor een Kodiaq gereden (BE) en nu een Enyaq. De omgekeerde beweging

Die Kodiaq… super leuke auto om mee te rijden en gigantische koffer en achterbank. Je smijt er bij wijze van spreken twee olietankers in en je bent ze daarna kwijt

Daar wint de Enyaq het dus sowieso niet van. Maar ondanks ik er wel schrik voor had, past alles ook in de Enyaq (Coupé zelfs, is 15 l minder) en hij rijdt minstens even leuk. Mijn bedenkingen kwamen vooral van het feit dat we jonge ouders geworden zijn en een mens wel veel moet meesleuren. Maar zoals gezegd, so far so good.
Moest ik in jouw schoenen staan, zou ik wel voor de Enyaq durven gaan. Wel moet de prijs van de Enyaq fors zakken want wat ik betaald heb een dik jaar terug, dat is wel meer dan stevig. Ik snap dat VAG in de problemen zit, maar even serieus…
Je hebt een Kodiaq tegenwoordig ook in PHEV dus enerzijds leuk dat je de keuze hebt tijdens het rijden, anderzijds sleur je beide technologieën mee, wordt je gewicht nog hoger en heb je dus eigenlijk enkel de nadelen van beide. Plus de fiscale aftrekbaarheid is maar 50% voor PHEV’s. Met een Enyaq kan je ook je zonnepanelen volledig(er) gebruiken (en evt. doorrekenen aan de bv of werkgever).