Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:45
JanHenk schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:06:
[...]

Dat is wel fijn. Ik zie dat jouw Enyaq met 3.7 af-fabriek is gekomen, dus dat is hoopvol voor de upgraders. Met 3.0 moest je (volgens meerdere berichten) toch echt de Enyaq offline halen om het te laten werken.

Heb je het laten doen? Hoe? Met OBDeleven? Dat heb ik toevallig nog liggen... ;)
Ik ben hiervoor bij Tuningcenter Lowering in Breda geweest om direct ook wat andere zaken aan te laten passen.

(En volgens het infotainment-systeem en de app zit ik op 3.6)

[ Voor 5% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 09-07-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-07 09:06
onetime schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:21:
Ik rij privé en niet lease en ga no way nog brandstof gebruiken. Héél veel duurder.
Dit zal waarschijnlijk per geval verschillen, want zoals ik het heb berekend ben ik denk ik met een hybride voordeliger uit. Zeker eentje met een bereik van 70-100km elektrisch. Dan reken ik niet met het huidige MRB belastingvoordeel.

Maar het gaat mij vooral om de rijbeleving. Dus daarom ben ik er ook nog niet uit. Enyaq is een prima A-B vervoersmiddel maar mijn hart gaat er niet echt sneller van kloppen. Dus om dan alsnog te investeren in iets wat mij een hoop meer rijplezier biedt, dan heb ik dat ervoor over.
cryptapix schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:33:
[...]

Als je thuis kunt laden tegen een schappelijk tarief: ja. Als je op vakantie gaat en afhankelijk bent van snelladers omdat je geen zin hebt om elke 250km 8u te laden tot je accu vol is: absoluut niet. Ik ben onlangs naar Polen gereden en heb de laadkosten op een rijtje gezet. Slotsom: als een benzineauto 1:15 zou rijden, zou benzine 2,85 euro per liter mogen kosten om net zo duur te zijn als mijn EV op deze trip van ruim 2600km.

Disclaimer: MRB is niet meegenomen (maar ook niet relevant want die betaal je ook als je niet op vakantie gaat) en ook is er geen rekening gehouden met afschrijving.
Ja eens. Ik heb het uitgerekend, in mijn geval laad ik 85% thuis. Natuurlijk moet je niet een auto kopen voor de enkele tripjes op vakantie elk jaar :+ maar mensen rijden ook een stevige auto om een caravan 2 weken per jaar te kunnen trekken :D

[ Voor 40% gewijzigd door Boeie op 09-07-2024 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Boeie Als je op de prijs let bij het laden zie ik niet hoe elektrisch duurder kan zijn dan dinosap.

Maar ik geef meteen toe dat eigen zonnepanelen erg goed helpen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazzMatazz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-06 08:57
diederik77 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:54:
[...]

Zelf (nog) geen ervaring mee, maar met de post van Tolot is het wel uit te rekenen.

- Tolot had 53kWh/100km over 23km, dus 12.2kWh totaal.
- Hij had 750m stijging, dus is 1.6kWh / 100m stijging
- Je batterij heeft 77kWh. 1.6kWh is 2.1% daarvan
- Tolot had dus 2.1% van een iV80 batterij nodig per 100m stijging (met caravan?)
- Gotthardpas vanaf het laatste laadstation is 28km met 1.4km stijging
- Dus 30% batterij nodig vanaf laadstation

Hier heb ik geen extra marge in genomen. Maar ik zie dat ze bij die pas ook halverwege laadpunten hebben. Dus erg zenuwachtig hoef je niet te zijn :)
[Afbeelding]
Dank voor je berekening. Erg handig! Had nog helemaal niet naar laders halverwege gekeken 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:24
onetime schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:06:
@cryptapix Heb je niet op de prijzen gelet? Dat deed ik bij benzine ook al, en nu helemaal. De ene 11kW paal is 34ct en die 100m verder is 68ct. Snellader van andere merken iets van 80ct, (heb prijzen van boven de Euro gezien!) Tesla ~30ct. Met abonnement ~23ct. In NL. Ga later dit jaar weer naar Spanje, ik ga zeker kijken of die ene snellader nog gratis is... En de gratis laders van Iberdrola zal ik ook dan weer gebruiken.
De zaak betaald hier, maar ik kom in ons dorpje in regio Utrecht niet onder de 0.49 welke regio zit jij dat ze zo “goedkoop” zijn.

Overigens hekelt het mij dat ik een aparte app nodig heb met niet hele duidelijke interface voor prijs, ik zou gewoon graag een lijst zien met de punten in de buurt en wat ze kosten zonder extra te klikken.

Zelfde geld voor snellaadpunten, elektrisch rijden is al verder gekomen maar heeft nog lang te gaan vind ik persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-07 13:39
Tronity is niet gratis meer en de promolink voor 0.99 eur/mnd werkt niet. Ik overweeg nu een ODB Dongle omdat dit een eenmalige aanschaf is. Gebruik het alleen voor vakanties icm ABRP. Iemand tips voor dongle met goede prijs/kwaliteit/veiligheid (al zal ik hem ontkoppelen wanneer niet nodig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
FJP84 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:28:
Tronity is niet gratis meer en de promolink voor 0.99 eur/mnd werkt niet. Ik overweeg nu een ODB Dongle omdat dit een eenmalige aanschaf is. Gebruik het alleen voor vakanties icm ABRP. Iemand tips voor dongle met goede prijs/kwaliteit/veiligheid (al zal ik hem ontkoppelen wanneer niet nodig).
Staat in de openingspost een link naar de software waarmee je meer info kunt uitlezen en ook een link naar een goede dongle.
Let wel op dat je hem niet laat zitten, daar je er ook hackers toegang mee kunt verschaffen tot je auto.
En als je een alarm hebt, dan wil die spontaan afgaan als je de dongle ook laat zitten.

Ik gebruikte Trionity voornamelijk om de soc op m’n Apple Watch weer te geven, maar ik ga geen geld uitgeven voor alleen een grafiekje.
Weet iemand een alternatief daarvoor?

[ Voor 11% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 09-07-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-07 07:50
cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:41:
[...]

De app Pump heeft een goede widget voor de iPhone die SoC weergeeft. Ik weet alleen niet wat daarvan op de Apple Watch is te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Gerwinnn Je kunt tegenwoordig in Charge map een maximum prijs instellen. Dan zie je alleen de palen die maximaal die prijs hanteren. Je moet wel ver genoeg zijn ingezoomd, anders krijg je alleen het totaal aantal laders te zien. Begin daar eens. Let wel goed op, soms staat er ergens gratis of goedkoop laden, maar zijn dat alleen bepaalde aansluitingen en moet je echt op de nummers letten van de lader die je wilt gebruiken.
Daar zitten soms echt idioot grote verschillen tussen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:51
cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:41:
[...]

Staat in de openingspost een link naar de software waarmee je meer info kunt uitlezen en ook een link naar een goede dongle.
Let wel op dat je hem niet laat zitten, daar je er ook hackers toegang mee kunt verschaffen tot je auto.
En als je een alarm hebt, dan wil die spontaan afgaan als je de dongle ook laat zitten.

Ik gebruikte Trionity voornamelijk om de soc op m’n Apple Watch weer te geven, maar ik ga geen geld uitgeven voor alleen een grafiekje.
Als je Home Assistant gebruikt kan je in tekst en/of met een metertje (zie de drie voorbeelden) de SOC volgen. Link naar meer info. Of je ook een grafiek kan maken weet ik niet. .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkhpGe4xoIbUihxjpQ5srBAtC1Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mj6OgLHtmjloE8FQKK3ltK9o.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JeeGCNQX2hXqlg9Tc54j2ijrvg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4Ykihvm8LHxrYvfOSXdr4US1.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JazzMatazz
FJP84 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:28:
Wordt dan wel een dure bedoeling als je per jaar 50 euro voor ARBP en 60 euro voor Trinity betaalt, alleen maar om je live SoC te laten gebruiken door ABRP. Ik stop met Tronity en doe het wel handmatig. Zoveel gebruik ik ABRP ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:12
JazzMatazz schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:05:
[...]

Wordt dan wel een dure bedoeling als je per jaar 50 euro voor ARBP en 60 euro voor Trinity betaalt, alleen maar om je live SoC te laten gebruiken door ABRP. Ik stop met Tronity en doe het wel handmatig. Zoveel gebruik ik ABRP ook weer niet.
Bij de laatste update naar ABRP 5.0 hebben ze Enode geïntroduceerd. Deze werkt net als Tronity maar je hebt naast ABRP Premium geen andere extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazzMatazz
Scorpio_King schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:27:
[...]

Bij de laatste update naar ABRP 5.0 hebben ze Enode geïntroduceerd. Deze werkt net als Tronity maar je hebt naast ABRP Premium geen andere extra kosten.
Heb even op de website van Enode gekeken, maar snapte niet zo goed hoe ik daar een account kon maken en dat kon koppelen aan ABRP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
JazzMatazz schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:29:
[...]

Heb even op de website van Enode gekeken, maar snapte niet zo goed hoe ik daar een account kon maken en dat kon koppelen aan ABRP.
Gokje: als je deze optie selecteerd dan maken ze een connectie met je Skoda account. Hiervoor vragen ze je om in te loggen op je Skoda account en toestemming te geven dat de ABRP app de Soc data gebruikt die je normaal ziet in de Skoda app.
Je hoeft daarvoor geen account aan te maken op enode

[ Voor 15% gewijzigd door helloitsme op 10-07-2024 03:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
helloitsme schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 03:07:
[...]

Gokje: als je deze optie selecteerd dan maken ze een connectie met je Skoda account. Hiervoor vragen ze je om in te loggen op je Skoda account en toestemming te geven dat de ABRP app de Soc data gebruikt die je normaal ziet in de Skoda app.
Je hoeft daarvoor geen account aan te maken op enode
Dat klopt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenblom
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:10
Maar waar staat die optie dan? Of wordt die enkel zichtbaar als je premium hebt aangeschaft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 21:45
Viewlite schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:17:
[...]

De app Pump heeft een goede widget voor de iPhone die SoC weergeeft. Ik weet alleen niet wat daarvan op de Apple Watch is te zien.
Maar het tonen van SoC op je iPhone kan toch ook met de app van de auto zelf? Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
svenblom schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 07:16:
Maar waar staat die optie dan? Of wordt die enkel zichtbaar als je premium hebt aangeschaft?

[...]
Onder de knop “live data” kun je het instellen. Let op dat dit ABRP 5.0 is voor iOS, geen idee welke versie voor Android actueel is.

Link naar ABRP website met vergelijk in live data mogelijkheden. https://abetterrouteplanner.com/compare/livedata/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPlz_y4FFLn7ZPsxeJBim1kYOsE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m7twEfw8fMa1QZqeBTEBdbTG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Scorpio_King op 10-07-2024 08:09 . Reden: Link naar website ABRP toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenblom
Dank! Optie is pas zichtbaar als je de connectie met Trionity verbreekt. Kan niet beiden...
Scorpio_King schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:03:
[...]

Onder de knop “live data” kun je het instellen. Let op dat dit ABRP 5.0 is voor iOS, geen idee welke versie voor Android actueel is.

Link naar ABRP website met vergelijk in live data mogelijkheden. https://abetterrouteplanner.com/compare/livedata/

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yec
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:30

yec

onetime schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:21:
Ik rij privé en niet lease en ga no way nog brandstof gebruiken. Héél veel duurder.
Gisteren deze 11kW "laadpaal" gemonteerd en aangesloten (op het ouderlijk huis):
[Afbeelding]
Ik sta nu te laden, lekker makkelijk voor de keer dat ik hier ben.
Huis is ook meteen duurder en beter verkoopbaar :) (gaat nog lang niet gebeuren)

Ding was ~€175 en ik had er al rekening mee gehouden bij het vervangen van de groepenkast.
Gaatje door de muur en kabel zo aansluiten in de groepenkast en klaar.
Welk laadpaal model is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:27
Dat is de Schneider zo te zien. Is bij Amazon de vaak voor zon 130 euro te krijgen. Heb hem zelf ook met vaste kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:03
superbikkel schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:17:
[...]

Daar is het niet bijgewerkt, maar de werkzaamheden worden daar ook niet aangegeven.
De kaart is nog steeds niet bijgewerkt. Van huis naar werk passeer ik nu twee rotondes, een kruispunt met verkeerslichten en twee wegen die niet in de kaart voorkomen en volgens de kaart zijn er op de locatie van de ene rotonde nog steeds werkzaamheden.

Bij de mapcreator komen één rotonde, het kruispunt en de twee wegen wel voor.

Mijn vorige VAG auto, een VW Golf, heeft in vier jaar tijd slechts één keer een kaart update gekregen. Ik heb er weinig vertrouwen in dat het met de Enyaq veel beter zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:34

Rayzman

+31 Rayzman

Kaart updates lopen altijd achter op Google/apple maps, maar volgens mij twee keer per jaar hebben ze een update. Voor mijn Kodiaq zie ik in ieder geval een ece2024/2025 op de update site staan.

specs pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Currry
Voor degene die voor een normale prijs de Scorpion Elect banden zoekt. Als je belt met Profile dan kunnen ze die gewoon bestellen bij de leverancier. De 235/50 r20 kosten mij 260 euro incl montage, waren de volgende ochtend binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viewlite
BGFG schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 07:33:
[...]

Maar het tonen van SoC op je iPhone kan toch ook met de app van de auto zelf? Of bedoel je iets anders?
Klopt, maar persoonlijk vind ik de iPhone widget van Pump beter. Het ging er echter om dat er gezocht werd naar een oplossing voor de apple watch. Mijn hint was om te onderzoeken of Pump daar iets voor kon betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:01
Currry schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:24:
Voor degene die voor een normale prijs de Scorpion Elect banden zoekt. Als je belt met Profile dan kunnen ze die gewoon bestellen bij de leverancier. De 235/50 r20 kosten mij 260 euro incl montage, waren de volgende ochtend binnen.
Ik zoek ze ook voor een normale prijs O-) :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:06
Vandaag de update naar 3.7 gehad. Begreep van de dealer dat het vaker mis dan goed gaat en de auto dus 2 (of meerdere) dagen moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-07 19:32
remc1979 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:58:
Vandaag de update naar 3.7 gehad. Begreep van de dealer dat het vaker mis dan goed gaat en de auto dus 2 (of meerdere) dagen moet blijven.
Ik vermoed dat je daarom standaard gratis vervangend vervoer krijgt ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Currry
Ben benieuwd hoe dit dan straks gaat voor iedereen die op 3.2 zit en hem ota moet krijgen. Daar ga ik in ieder geval geen early adopter van zijn, die klik ik de eerste weken toch even weg nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05:50
Currry schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:08:
Ben benieuwd hoe dit dan straks gaat voor iedereen die op 3.2 zit en hem ota moet krijgen. Daar ga ik in ieder geval geen early adopter van zijn, die klik ik de eerste weken toch even weg nog.
Dat het zo vaak mis gaat en de auto afgesleept moet worden is de reden dat er geen OTA’s komen. Denk dat 3.2+ ook straks via de werkplaats updates krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-07 15:17
Dus eh, ik heb vandaag mijn Enyaq opgehaald.
First Edition 80kWh
Bouwjaar 2020 :+
Zijn er nog dingen die ik moet doen ivm infotainment? Hij draait versie 3.0...
Ik gok dat mijn snellaadsnelheid max 50kW is, moet nog kijken of ik die upgrade ga kopen.

En de vorige eigenaar heeft hem verlaagd, ik heb gezocht in het forum maar volgens mij zijn er geen andere die hier die de Enyaq verlaagd hebben ofwel?

[ Voor 23% gewijzigd door Kodess op 12-07-2024 16:42 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-07 19:32
Kodess schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:26:
First Edition 80kWh
Ik gok dat mijn snellaadsnelheid max 50kW is, moet nog kijken of ik die upgrade ga kopen.

En de vorige eigenaar heeft hem verlaagd, ik heb gezocht in het forum maar volgens mij zijn er geen andere die hier die de Enyaq verlaagd hebben ofwel?
De eerste Enyaqs zijn in Nederland in april 2021 geleverd. Is het een import auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 08:45
First Edition 80kWh

Als het goed is hebben first editions de '125kW' laadsnelheid:
https://www.skoda.nl/nieu...ekkelijke-first-editions/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Ah kijk. Zal het deze week eens testen bij Tesla.

Ja import uit Duitsland.

Ik snapte ook al niet dat er een interieuralarm was maar dat is dus ook first edition.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentvdH91
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-07 07:53
Zijn er misschien Enyaq rijders die een foto kunnen delen van de verdiepte vloer in de kofferruimte? Ik rijd nu een Tiguan en moet zeggen dat de verborgen ruimte onder de kofferbak vloer toch wel heel goed bevalt.
Ik kan niet goed vinden hoe dit bij de Enyaq zit, als iemand hier informatie of foto's van heeft zou dat top zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:02
VincentvdH91 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 08:57:
Zijn er misschien Enyaq rijders die een foto kunnen delen van de verdiepte vloer in de kofferruimte? Ik rijd nu een Tiguan en moet zeggen dat de verborgen ruimte onder de kofferbak vloer toch wel heel goed bevalt.
Ik kan niet goed vinden hoe dit bij de Enyaq zit, als iemand hier informatie of foto's van heeft zou dat top zijn!
Bedoel je dit? Of die met transportpakket?

[ Voor 11% gewijzigd door cryptapix op 13-07-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentvdH91
Supe, dankjewel, ik bedoelde met transport pakket. Is wel een stuk minder ruimte dan bij de Tiguan zo te zien, maar fijn om er een plaatje bij te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
VincentvdH91 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:20:
[...]

Supe, dankjewel, ik bedoelde met transport pakket. Is wel een stuk minder ruimte dan bij de Tiguan zo te zien, maar fijn om er een plaatje bij te hebben!
Ik heb het pakket niet genomen omdat ik het totaal onzinnig vind. Je krijgt er een hele hoop kleine vakjes van enkele cm hoog voor terug. Wat moet je daar in godsnaam in stoppen? Ik heb die centimeters liever gewoon over de volle oppervlakte van mijn kofferbak. Enige reden om het pakket wel te nemen, is als je per se een vlakke laadvloer wil hebben.

Overigens: die verborgen ruimte die ik wel heb, gebruik nu ook niet actief. Er past niet zoveel in, dus er ligt een 230v charger in voor noodgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentvdH91
cryptapix schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:24:
[...]

Ik heb het pakket niet genomen omdat ik het totaal onzinnig vind. Je krijgt er een hele hoop kleine vakjes van enkele cm hoog voor terug. Wat moet je daar in godsnaam in stoppen? Ik heb die centimeters liever gewoon over de volle oppervlakte van mijn kofferbak. Enige reden om het pakket wel te nemen, is als je per se een vlakke laadvloer wil hebben.

Overigens: die verborgen ruimte die ik wel heb, gebruik nu ook niet actief. Er past niet zoveel in, dus er ligt een 230v charger in voor noodgevallen.
Dat was ook precies wat de dealer vertelde toen ik hem bestelde, maar ik begon te twijfelen. A.d.h.v. de foto dacht ik hetzelfde, wat heb je in hemelsnaam aan die paar vakjes? 😅
Ik hoopte dat het een stuk hoger was, zoals in de Tiguan, daar ligt allemaal spul wat ik zelden gebruik, dus liever uit het zicht heb (sleepkabel, paraplu's, veiligheidsschoenen).

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04:24
Enyaq rijders stoppen hun paraplu in de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Vraag me af of er geen alternatief voor het transport pakket ergens te koop is met wat minder kleine vakjes, maar wat meer open ruimte onder de plank. Weet iemand of dat bestaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 03-07 16:48
helloitsme schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:33:
Vraag me af of er geen alternatief voor het transport pakket ergens te koop is met wat minder kleine vakjes, maar wat meer open ruimte onder de plank. Weet iemand of dat bestaat?
Heel stom gedacht, maar leg er dan 2 balkjes in. Hoeft niet over de totale lengte.

Overigens zit bij het transport pakket ook de bevestiging van een bagagenet ter hoogte van de achterbank (in plafond/zijkant). Niet dat dit het zo uniek maakt, maar het meer dan het piepschuim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:11
cryptapix schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:24:
[...]

Enige reden om het pakket wel te nemen, is als je per se een vlakke laadvloer wil hebben.
Aan de bumper zijde, want als je de stoelen plat legt heb je daar nog steeds een verhoging.
Denk dat je de plank misschien nog kunt verleggen zodat het allemaal beetje schuin vlak afloopt, maar zelf nog nooit de behoefte gehad om het te proberen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mirx_NL
Tukker87 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 08:25:
[...]

maar het meer dan het piepschuim.
En 2 van die klitteband hoeken om kratten etc op zijn plek te houden.

Er is ook een 3e net die je over de hele vloer kunt spannen om iets vast te leggen.

Paar oude foto's, kabel overigens altijd in de bak in de zijkant en nooit onder de vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNEh0xbFMg26fH91kbgGrG39xco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rQkq49qViGb1DKZRC3JtX6I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzB_tEjI6qUsTz0XZH6aom3WvoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LncOtt8DKcJn6ccXM7QYmJUd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MOV0s5b_M2SLVrjInkLrVeDq0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RqctWgw77ihuvqYenlIQLM6K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door Mirx_NL op 14-07-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:01
Mirx_NL schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:23:
[...]

Aan de bumper zijde, want als je de stoelen plat legt heb je daar nog steeds een verhoging.
Denk dat je de plank misschien nog kunt verleggen zodat het allemaal beetje schuin vlak afloopt, maar zelf nog nooit de behoefte gehad om het te proberen.
Je ziet op jouw foto precies de gleuf waar de plank in moet zodat je een vlakke laadvloer hebt als de banken plat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DionM
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-05 13:22
Ik heb het transportpakket wel genomen. Voor die paar tientjes kan je er niet verlegen om zitten.

Heb de auto nog niet in bezit. Kan 'm vanaf dinsdag ophalen maar ivm een laatste keer vakantie met benzine wordt het 13 augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:16

rammes

koekebakker 1e klas

Ik wil graag een koelbox(je) in de auto, maar niet aan het eind van de dag terugkomen met een lege 12v accu. Weet iemand een goede oplossing? er zijn vast kastjes ofzo voor.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
rammes schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:28:
Ik wil graag een koelbox(je) in de auto, maar niet aan het eind van de dag terugkomen met een lege 12v accu. Weet iemand een goede oplossing? er zijn vast kastjes ofzo voor.
Een koelbox zonder stekker :+ of eentje op 230V (zit een 230V aansluiting bij de passagiers). Hopelijk gaat die niet op de 12V accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jas99
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-07 14:11
Ik zou even checken of de spanning op de 12V aansluiting erop staat als de auto uit staat.

(Zelf nog geen ervaring mee icm Enyaq: iets met leveringsproblemen 🤬)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svenblom
Je kan zorgen dat er enkel stroom is als je aan het rijden bent:

https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=1295

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
cryptapix schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:47:
[...]

Een koelbox zonder stekker :+ of eentje op 230V (zit een 230V aansluiting bij de passagiers). Hopelijk gaat die niet op de 12V accu.
De 230 komt van de 12V af :)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
De meeste compressor koelboxen hebben daar beveiliging voor ingebouwd.
Bv een Mestic MCC, die zet zichzelf uit als de 12V te laag wordt. Je kan dan instellen hoe 'streng' die moet zijn.
Je hebt ook 12V protectors, soort tussen schakelaars in je 12V poort die dat doen. Maar die zijn vaak wel cheap gemaakt en gaan misschien wel net te lang door. Die zetten bv wel je koelbox achter dit doosje uit, maar niet zichzelf uit :+

[ Voor 20% gewijzigd door Kodess op 15-07-2024 11:35 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-07 17:46

Ankh

|true

svenblom schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:11:
Je kan zorgen dat er enkel stroom is als je aan het rijden bent:

https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=1295

[...]
Top, dit ga ik meteen uitvoeren. Heb me dit altijd afgevraagd met de vakanties waarom de koelbox aanbleef..

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viewlite
Wellicht zoek je dit:
https://totalcool.nl/prod...wer-144-power-bank-zwart/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Kodess schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:34:
[...]

De meeste compressor koelboxen hebben daar beveiliging voor ingebouwd.
Bv een Mestic MCC, die zet zichzelf uit als de 12V te laag wordt. Je kan dan instellen hoe 'streng' die moet zijn.
Je hebt ook 12V protectors, soort tussen schakelaars in je 12V poort die dat doen. Maar die zijn vaak wel cheap gemaakt en gaan misschien wel net te lang door. Die zetten bv wel je koelbox achter dit doosje uit, maar niet zichzelf uit :+
De Mestic MCC(-35 in dit geval) heb ik ook, fijne koelbox. Jammer dat de klep niet helemaal open kan als ik hem in de kofferbak zet, maar goed. Laat hem inderdaad gewoon op de 12V aanstaan, dat ding regelt het wel.

Als je zeker wil weten dat je geen spanning hebt op de 12V van de kofferbak wanneer je staat geparkeerd moet je inderdaad de 'truc' met zekering 52 uitvoeren.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dat zou ik terugdraaien als dat even kan... Voegt niks toe. Het is geen sportauto. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-06 22:46

Night89

Als je alles op een rijtje heb

Hallo allemaal!

A.S. Donderdag gaat mijn enyaq naar de dealer voor de 3.7 update, nog niks gehoord dat het niet doorgaat ofzoiets dus ben benieuwd.

Nu hebben ze bij het vorige bezoek aan de dealer m'n zelf aangezette Travel Assist (via ODBEleven) weer uitgeschakeld, (of update met fabrieksinstellingen, maar andere dingen stonden er nog wel in, dus ik gok het eerste)

Nu gaan we in Augustus weer op vakantie, dus wil het wel weer inschakelen met ODBEleven, iemand een idee of dat nog steeds hetzelfde werkt met v3.7 ?

ODBeleven heeft namelijk nu nog 30% korting op een aankoop, dus dat scheelt nog wat op een nieuw jaarabbonement. dan bestel ik deze nu (loopt geloof ik vandaag of morgen weer af), en na donderdag kan ik dan weer hobbyen met de odb stick.

[ Voor 0% gewijzigd door Night89 op 15-07-2024 19:21 . Reden: typo ]

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Night89 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:19:
[…]

Nu gaan we in Augustus weer op vakantie, dus wil het wel weer inschakelen met ODBEleven, iemand een idee of dat nog steeds hetzelfde werkt met v3.7 ?

[…]
Ik heb wel enige idee ja. Daar is het namelijk recentelijk nog over gegaan in dit topic. Kwestie van even opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Nu we toch af en toe een zonnige warme dag beginnen te krijgen valt mij iets op. Ik dacht altijd dat de zomer goed was voor het rijbereik, maar mijn verbruik is hoger dan in de winter. Als ik s ochtends start zonder warmte en zon haal ik zo'n 14-16kw/100km. Als hij even in de zon staat 22-23kw/100km. Ik heb wat zitten proberen met klimaat aan of uit, ramen open/dicht maar dat lijkt niet echt invloed te hebben. Volgens obd is de accu temp zo'n 24 graden en dat lijkt niet sterk af te nemen, ik dacht wellicht dat er een soort accu koeling was bv.
Meer mensen last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Currry schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:38:
Nu we toch af en toe een zonnige warme dag beginnen te krijgen valt mij iets op. Ik dacht altijd dat de zomer goed was voor het rijbereik, maar mijn verbruik is hoger dan in de winter. Als ik s ochtends start zonder warmte en zon haal ik zo'n 14-16kw/100km. Als hij even in de zon staat 22-23kw/100km. Ik heb wat zitten proberen met klimaat aan of uit, ramen open/dicht maar dat lijkt niet echt invloed te hebben. Volgens obd is de accu temp zo'n 24 graden en dat lijkt niet sterk af te nemen, ik dacht wellicht dat er een soort accu koeling was bv.
Meer mensen last van?
Hoe lang meet je? Want bij mij trekt dat verschil binnen enkele kilometers rijden enorm bij.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JazzMatazz
JazzMatazz schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:31:
[...]

Dank voor je uitgebreide recensie. Volgende week ga ik richting Italië en ik sluit niet uit dat als het heel druk is, ik de Gotthard pas neem ipv de tunnel. Ik ben wel benieuwd met minimaal hoeveel SoC je de beklimming moet starten om niet halverwege de top met een lege batterij te staan (Enyaq 80, 5-23). Iemand een idee/zijn er handvatten om zelf een berekening te maken?
Even een self quote en voor degenen die ook met deze vraag zitten. Heb vandaag de Gotthard pas genomen ipv de tunnel. Ben bij de afslag Waschen eraf gegaan met 52% SoC. Bovenaan de pas zat ik op 35% (1.180 meter hoogteverschil). Naar beneden (tot aan oprit Airolo) kwam er 5% bij. Viel me alleszins mee. Enyaq 80 (5-23) met twee volwassenen en een puber en niet super veel bagage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
cryptapix schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:22:
[...]

Hoe lang meet je? Want bij mij trekt dat verschil binnen enkele kilometers rijden enorm bij.
Meeste ritjes liggen hier tussen de 2 en 20km. En dan hakt dat verhoogde verbruik er flink in. Maar jij herkent het dus wel? Weer je ook waar dat vandaan komt eigenlijk? Want ik vind het prima om bv rekening te houden met de airco, maar dat lijkt eigenlijk geen invloed te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Currry Ik meen een vermindering van het rijbereik van ~5% gezien te hebben bij gebruik airco.

edit: optrekken en afremmen hakt erin, begin staat altijd hoog en dat daalt inderdaad vrij rap bij mij, als ik zonder te moeten stoppen kan doorrijden. (uitparkeren, straat uit, wachten voor kruisend verkeer...)

[ Voor 52% gewijzigd door onetime op 16-07-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Currry schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:35:
[...]

Meeste ritjes liggen hier tussen de 2 en 20km. En dan hakt dat verhoogde verbruik er flink in. Maar jij herkent het dus wel? Weer je ook waar dat vandaan komt eigenlijk? Want ik vind het prima om bv rekening te houden met de airco, maar dat lijkt eigenlijk geen invloed te hebben.
Ik herken het in die zin, dat als ik 1-2km rijd terwijl het buiten een graad of 19-20 is, mijn verbruik substantieel hoger is als de auto in de zon stond (zo een verschil van 20 ipv 14 kWh/100km). Maar trek ik zo’n ritje door naar 4-5km dan is het verbruik alweer richting de 17/100 en als ik nog langer rijd dan daalt het verbruik nog verder. Mijn aanname is dat dat aan de airco ligt die de cabine moet koelen. Ik heb dat niet uitvoerig getest, maar heb wel gezien dat het verbruik zakt als de airco uitstaat (maar wellicht niet naar 14/100).

Ramen open zorgt bij mij overigens voor zichtbaar meer verbruik. Mijn aanname is dat dat ligt aan de extra weerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
cryptapix schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:12:
[...]

Mijn aanname is dat dat aan de airco ligt die de cabine moet koelen. Ik heb dat niet uitvoerig getest, maar heb wel gezien dat het verbruik zakt als de airco uitstaat (maar wellicht niet naar 14/100).
Dit is vrij eenvoudig te testen door de auto al te koelen, terwijl deze nog aan de lader hangt. Dan heb je niet de initiële koeling die van de accu af hoeft te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@cryptapix Bedoel je ra(a)m(en) helemaal open of op een kiertje? Ik merk niets van een hoger verbruik.
Ik heb meestal de achter ramen en soms ook de voorramen op een kiertje.
Overigens bij 80-90km/u. Bij welke snelheid merk jij dat verschil, en hoe groot is het? ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Ik ga met de vakantie eens wat testjes doen. Het idee van coolr is wel een goede.

Al lijkt de airco op stand 1 of uit, of de temperatuur op 21 bv niet veel uit te maken. Maar enkele proefjes zijn altijd leuk.

[ Voor 44% gewijzigd door Currry op 16-07-2024 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
onetime schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:39:
@cryptapix Bedoel je ra(a)m(en) helemaal open of op een kiertje? Ik merk niets van een hoger verbruik.
Ik heb meestal de achter ramen en soms ook de voorramen op een kiertje.
Overigens bij 80-90km/u. Bij welke snelheid merk jij dat verschil, en hoe groot is het? ~
Ook dit heb ik niet uitvoerig onderworpen aan verschillende testscenarios. Met 80-100 en ramen een stukje open (meer dan een kiertje) zie ik dat het verbruik toeneemt (maar ook dat zal weer afhankelijk zijn van hoe lang je rijdt en hoe warm de auto is). Het geluid neemt dan echter dusdanig toe, dat ik ze snel weer dicht doe :) Ik hou van de stilte in de auto en het verbruik boeit me niet zoveel dat ik genoegen wil nemen met (iets) meer geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
Vraag: je kunt in de navigatie favorieten instellen. Zowel als 'gewone' favoriet (rood omcirkeld) als favoriet laadstation (blauw omcirlkeld in onderstaande afbeelding). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6S74dUYqFG07mU0AIJQxZMwJVCo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GLxOIQuW7ZfphwZkMmmAPm1E.png?f=user_large Weet iemand wat het verschil is tussen deze want ik merk geen ander gedrag. Hoe zou je de favoriete laadstops ook daadwerkelijk als favoriet automatisch in je route kunnen krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
JanHenk schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:50:
[...]

Dat zou ik terugdraaien als dat even kan... Voegt niks toe. Het is geen sportauto. :)
Geen sportauto.. :9
Dit is toch een sportsline :+ Let op, dit is een normale iV80 First Edition, geen Sportline
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTBz6QnDNApHdBvX2MLAMvE4miI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rq7g9Hrai7kRGLsyLZPVrZpj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SZ9QRocj_4lmjDNMsZFjyHQYkM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Z8muiTCv7RskvC5efFUXkju.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik dacht eerst dat de vorige eigenaar allerlei Sportline onderdelen had gemonteerd, maar na goed kijken blijkt al het chroom gewrapped en dus alleen de badges zwart te zijn ingekocht (en de wielen).
Dan zouden de dakdragers dus ook gewrapped zijn, vraag me af of ze dan makkelijk beschadigen als ik ze gebruik.

Dit is mijn Enyaq iV 80, bouwjaar 2020, afgelopen week gekocht.
Hij heeft van 2020 tot 2022 in Tsjechie geregistreerd gestaan, waarna hij naar NL is geimporteerd en 2 jaar zakelijk is gereden. En nu dus door mij aangeschaft.
40.000 km op de teller. De eerste 7500 in Tsjechie, de rest in NL.

Ik was tweedehands aan het zoeken naar een IONIQ 5 of een Enyaq. Het lastige aan Enyaq is al die pakketten. Ik heb dus gezocht naar wat ik minimaal wou, namelijk elektrisch verstelbare voorstoel en het liefst een HUD.
Dit was de goedkoopste in Europa die hieraan voldeed als je ook 80 ipv 50 of 60 wou. Ik had bijna een IONIQ 5 uit Duitsland geimporteerd maar deze deal was te goed.

Ik ben er nu dus achter dat deze vrijwel elk pakket erop heeft zitten. Alleen bepaalde plus dingetjes niet, zoals slaap hoofdsteunen en tafeltjes. Ik ga vandaag ook nog even de snellaad snelheid checken heb nu 19% batterij.

Ik zie ook dat ME3.0 erop staat, dus ik gok dat ik naar de garage moet voor 3.7 (toch?)

En hij is dus verlaagd. 30km/u drempels neem ik met 27/28 omdat het anders echt hard aanvoelt. Maar ik weet niet of ik dat het waard vind om de standaard vering er weer onder te zetten, dat zou dan 350 euro kosten voor de montage.

[ Voor 10% gewijzigd door Kodess op 17-07-2024 13:04 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
Als er zoveel pakketten opzitten, heb je dan ook niet instelbare vering / stugheid? Dat je hem vanuit het menu op een andere stand kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Mirx_NL schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:22:
Als er zoveel pakketten opzitten, heb je dan ook niet instelbare vering / stugheid? Dat je hem vanuit het menu op een andere stand kunt zetten.
Klopt, ik heb hem nu op comfort gezet en dat heeft wel iets geholpen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DionM
Ik zie sowieso afwijkingen t.o.v. de sportline die ik besteld heb,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXYGnoItI0J3qw0mqCpMvSpdkZk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/caCFjTQEf7vBkyLfeoVdsjSI.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:01
DionM schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:59:

[Afbeelding]
Ja en de achterbumper (behalve het "diffuser" gedeelte) is ook meegespoten bij een sportline.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OAEaGX2REKdJ7Mi5M2dznZdRqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSdBBgSMxmxBIxKwbkAQuQ3p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DionM
Yes, en het sportline logo bij de spiegel ontbreekt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
DionM schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:59:

[Afbeelding]
Het is ook geen sportline. De vorige eigenaar heeft gewoon de gril zwart gewrapped en ‘Škoda’ achterop in het zwart uitgevoerd om het op een sportline te laten lijken. Binnen zullen de stoelen, pedalen, het stuur, de hemelbekleding en het opstartscherm ook geen sportline zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Kodess schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:36:
[...]

Klopt, ik heb hem nu op comfort gezet en dat heeft wel iets geholpen.
Heb je wel DCC?

Als ik naar de rijmodi ga, zie ik staan “DCC met rijprofielkeuze” oid. In ieder geval viel mij dat op.

Ik vermoed dat Enyaq’s zonder DCC dit er niet hebben staan.

Overigens denk ik dat het jou wel duidelijk was dat dit geen “echte” sportline is, ten minste, ik ving sarcasme op. Dus bovenstaande berichten waarin iedereen de verschillen duidelijk maakt, zijn ook niet echt nodig…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-07 15:42
Hij schrijft ook Dit is toch een sportSline :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kodess
AlexTol schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:56:
Hij schrijft ook Dit is toch een sportSline :-)
Ja ik moet nog zo'n badge voor onder de achteruitkijk spiegels krijgen krijgen waar SportSline opstaat, waren ze blijkbaar vergeten in de fabriek :+
JanHenk schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:12:
[...]

Heb je wel DCC?

Als ik naar de rijmodi ga, zie ik staan “DCC met rijprofielkeuze” oid. In ieder geval viel mij dat op.

Ik vermoed dat Enyaq’s zonder DCC dit er niet hebben staan.

Overigens denk ik dat het jou wel duidelijk was dat dit geen “echte” sportline is, ten minste, ik ving sarcasme op. Dus bovenstaande berichten waarin iedereen de verschillen duidelijk maakt, zijn ook niet echt nodig…
Ja ik heb inderdaad ook DCC met rijprofielkeuze.

Ik weet 100% zeker dat het geen Sportline is. Het is een iV 80 First Edition met enkel achterwiel aandrijving.

Ik had gehoopt dat sarcasme en het beschrijven van het wrappen dat ook wel duidelijk zouden maken :+

[ Voor 16% gewijzigd door Kodess op 17-07-2024 13:08 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Kodess Ik moet eerlijk zeggen dat ik op jouw foto's niet eens goed kan zien of ie is verlaagd. Of laat ik het zo zeggen, ik had het (veel) lager verwacht.

Ik vind de Enyaq met DCC (standaard) juist heel goed rijden en zeker niet bonkig. Wellicht kun je een proefrit maken in een originele met DCC, dan kun je het verschil ervaren. (Of in mijne, als je in Heerenveen in de buurt bent.)

Heb je de drie kinderstoelen er ook al in? :+

[ Voor 8% gewijzigd door JanHenk op 17-07-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-07 18:24

MieJuul

3970Wp

jesse_s93 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 01:43:
[...]

Heb je toevallig na levering een camera laten plaatsen ipv af-fabriek besteld? Bij de update van 3.0 naar 3.7 worden de instellingen namelijk hersteld naar fabriekinstallingen. Als daar nog geen camera in zat, is de auto nu geconfigureerd alsof er geen camera in zit.
Het lijkt inderdaad zo te zijn dat de camera achteraf is geplaatst, door wie is ons een raadsel.
Er schijnt een of andere code nodig te zijn om hem te activeren?!

Wij hebben de wagen nu ongeveer 3/4 jaar, en het is een occasion-lease.
Er werd geadverteerd met een achteruitrijcamera, ik verwacht dan een af-fabriek exemplaar, niet eentje die na update niet meer werkt.....
De bal ligt nu bij de leasemaatschappij, ze lossen het maar op })

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
JanHenk schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:22:
@Kodess Ik moet eerlijk zeggen dat ik op jouw foto's niet eens goed kan zien of ie is verlaagd. Of laat ik het zo zeggen, ik had het (veel) lager verwacht.

Ik vind de Enyaq met DCC (standaard) juist heel goed rijden en zeker niet bonkig. Wellicht kun je een proefrit maken in een originele met DCC, dan kun je het verschil ervaren. (Of in mijne, als je in Heerenveen in de buurt bent.)

Heerenveen is wel wat uit de richting. Ik had ook bedacht om eens een proefrit te maken in een 'normale' Enyaq met DCC.
Wel jammer dat die Drive Mode standaard bij wegrijden op Normaal staat. Heb de DCC nu helemaal naar links gezet (verder dan comfort) en dat lijkt wel een stuk beter.

Je staat te trappelen voor mijn 3 zits test he :P
Stond op de planning voor gisteravond maar wordt vanavond ;)

Gisteravond namelijk de DC charge test gedaan. Ik achtte de kans erg groot dat het 50KW zou zijn.
Met 10% aangekomen bij de Tesla SuC V4 met de HV accu op 24 graden.
Had niet door dat deze nieuwe locatie dicht bij huis de V4's had, dus had hem best knullig neergezet omdat ik dacht dat ik 2 plekken nodig had.
155kW, dus dat zit goed :)
Lijkt de curve te zijn die je op de Fastned website ziet, en niet die van ev-database (die ze van Fastned pakt maar niet update wat Fastned blijkbaar wel doet)
Ik heb dus een Enyaq iV 80 uit 2020 met ME3.0. Vorige eigenaar zal dus de DC snelheid upgrade package gekocht hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 18-07-2024 09:55 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Binnenkort opweg maar Frankrijk. Als ik Skoda Nav wil gebruiken heeft het dan nut om het online infotainment voor 50eur te verlengen of brengt dat niet veel toegevoegde waarde.

Alternatief is uiteraard Google Maps via AA. Moet ik alleen even offline maps downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:16

rammes

koekebakker 1e klas

FJP84 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:47:
Binnenkort opweg maar Frankrijk. Als ik Skoda Nav wil gebruiken heeft het dan nut om het online infotainment voor 50eur te verlengen of brengt dat niet veel toegevoegde waarde.

Alternatief is uiteraard Google Maps via AA. Moet ik alleen even offline maps downloaden.
ik zou die 50 euro daar niet voor gebruiken, beter gebruik je het voor een goeie databundel en een tijdelijke abbo op ABRP of iets dergelijks. Die is altijd up to date.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
FJP84 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:47:

Je kan je databundel toch gewoon in de gehele EU gebruiken? Of heb je zo'n kleine mobiele bundel dat uitbreiding nodig is? Maps gebruikt niet echt veel data...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-06 22:46

Night89

Als je alles op een rijtje heb

Night89 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:19:
Hallo allemaal!

A.S. Donderdag gaat mijn enyaq naar de dealer voor de 3.7 update, nog niks gehoord dat het niet doorgaat ofzoiets dus ben benieuwd.

Nu hebben ze bij het vorige bezoek aan de dealer m'n zelf aangezette Travel Assist (via ODBEleven) weer uitgeschakeld, (of update met fabrieksinstellingen, maar andere dingen stonden er nog wel in, dus ik gok het eerste)

ODBeleven heeft namelijk nu nog 30% korting op een aankoop, dus dat scheelt nog wat op een nieuw jaarabbonement. dan bestel ik deze nu (loopt geloof ik vandaag of morgen weer af), en na donderdag kan ik dan weer hobbyen met de odb stick.
Vandaag de update uit laten voeren. Ging prima. Auto stond om 3 uur weer netjes klaar.

Daarna met odb11 aan de slag en inderdaad, de Travel Assist is gewoon weer aan te zetten 😊

Ik had bedacht ook mooi gebruik te maken van plug&charge i.c.m. een ionity abbo. Maar dat gaat geloof ik niet door, als ik het goed begrijp heeft skoda dat dicht getimmerd dat het alleen werkt met de eigen Powerpass? 😵‍💫 Dan hou ik de app van ionity er wel bij, scheelt 17 cent per kWh op het moment. Powerpass is gewoon duur!

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Martinez- schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:17:
[...]

Je kan je databundel toch gewoon in de gehele EU gebruiken? Of heb je zo'n kleine mobiele bundel dat uitbreiding nodig is? Maps gebruikt niet echt veel data...
7gb over nog. Heb offline kaarten voor Maps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Afgelopen week weer gratis geladen. De nieuwe laadpalen ernaast kosten maar liefst 96ct/kWh.
Ik gebruik ChargeMap met een laag ingestelde kWh prijs. Dan blijven er weinig over, maar ook de gratis.
Veel daarvan zijn van een bedrijf of alleen voor klanten, dat wel. Staat er meestal bij.

Verder is Tesla veel goedkoper dan bijna alle anderen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kodess
JanHenk schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:22:
TLDR: 1 kinderstoel en 1 maxicosi in de Isofix. Kinderstoel in het midden met gordelverlenger of veel gestunt.

Nou, vanavond met frisse tegenzin begonnen hoor.
Dit is mijn initiele resultaat: Links een AxissFix in de Isofix, dan een RodifixPro in de riem en dan een Cybex Aton M ook in de riem. Gordelverlenger nodig voor de middelste, of ze moet leren in de riem te klimmen terwijl die vast zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ebgk70IEDL6FmdzT2o4DUYseHkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NffhH7WEwkcH06g6Ce01cIMv.jpg?f=fotoalbum_large

Maar toen! Toch de Cybex met de base proberen en kijken of als we de AxissFix wisselen voor 1 in de riem zodat het wel past. Dus AxissFix los gemaakt, beetje opgeschoven. Cybex in de base met IsoFix. Top, scheelt weer moeite met in en uit stappen met de Cybex. Ik loop terug naar de AxissFix en zie dat hij gewoon nog voor de Isofix openingen zit! Die weer vast gezet (met wat geduw tegen de Rodifix). En het zit! Dus nu alleen die gordelverlenger voor de Rodifix of de riem altijd vast. De Cybex ook nog misschien nog wat verder van de rugleuning af zodat de middelste wat meer ruimte heeft doordat de hendel van de Cybex wat meer naar voren zit.
Het was wel al donker...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZltloshW5hiD78ZNy8jpujpyIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dgqs4vjTeeinXf6CitXWxduQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Kodess op 19-07-2024 09:36 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-07 15:42
Gekke gedachte, maar waarom niet één voorin in de isofix en de volwassene achterin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
AlexTol schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:05:
Gekke gedachte, maar waarom niet één voorin in de isofix en de volwassene achterin?
Of als we met zijn 5en op weg gaan dan de Cybex in de riem achterin doen en anders dus voorin. Alleen kost dat dus steeds wat wissel tijd.

De volwassene achterin dan zit die gewoon op de plek van de Cybex, met een kinderstoel overlappend op je stoel waardoor je niet recht kan zitten, dat houd je max 15 minuten vol. Of je moet in het midden maar daar heb je nog minder plek als beide kanten in de IsoFix zitten (ik pas er iig niet met mijn schouders).

Zodra deze stoelen achterin vastzitten is het kinderspel. Iedereen heeft genoeg ruimte. En de kids kunnen er makkelijk in en uit. Je hoeft niet posities te wisselen als er iemand extra's mee moet.

Het product wat eigenlijk mist op de markt is een zitverhoger met rugleuning zonder zijkant ondersteuning. Speciaal voor de middelste :P (MiFold en BubbleBum tel ik even niet mee omdat we juist een echte 'verhoger' willen en de schouder riem verstellen. De 2 genoemde doen het verhogen niet voldoende)

[ Voor 30% gewijzigd door Kodess op 19-07-2024 10:11 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-07 09:06
AlexTol schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:05:
Dat past echt nooit. Hier ook al meermaals geprobeerd, 2 stoeltjes naast elkaar gezet zorgt ervoor dat je in het midden de gordel niet meer vast kunt krijgen, en volwassen (of puber) in het midden past ook niet, zeker niet voor een langere rit.

Weer een punt wat flink tegenvalt aan de auto. Al is dit iets van het platform, want in de ID4 hetzelfde probleem... :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Boeie Echt nagenoeg alle auto's hebben hetzelfde probleem tegenwoordig; de 'stoelen' op de achterbank zijn relatief ruim (geworden) en dat gaat ten koste van de middenruimte.

Ik denk dat er maar een paar EV's (of überhaupt auto's) zijn die dit beter voor elkaar hebben, maar dat zijn ook meer vierkante hokken: ID.Buzz, e-5008, GLB. Doordat ze meer vierkant zijn, kunnen de stoelen verder naar buiten geplaatst worden en langere bank met meer middenruimte worden gecreëerd. Die ruimte is er nu simpelweg niet door het ontwerp...

@Kodess Ik ben best verbaasd dat het je is gelukt om beide buitenste stoelen in de isofix te passen. :) Maar bij beter bekijken, zie ik ook wel waarom; die base die je gebruikt is veel smaller dan de onze. De onze heeft zo'n draaiplateau (ook van Cybex) en is daarom behoorlijk breed. Jouw base is veel smaller door het ontbreken van het draaiplateau: de isofix aansluitingen zitten zelfs 'buiten' het platform.

Ik zie de toegevoegde waarde van de base niet (meer) zo eigenlijk, wij gaan de babystoel gewoon met gordel vastmaken dus. Scheelt ook zo'n vervelende steunpoot.

Verder ben ik geen fan van gordelverlengers; de geometrie van de gordel veranderd er mee; je krijgt een heel andere driehoek, de horizontale riem komt niet meer over de schoot te liggen en zo. Ik zou het proberen zonder (die kleintjes leren inklimmen). Anders kun je altijd nog de verlenger pakken.

Bedankt voor de inspiratie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse_s93
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-07 09:19
MieJuul schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:02:
[...]

Het lijkt inderdaad zo te zijn dat de camera achteraf is geplaatst, door wie is ons een raadsel.
Er schijnt een of andere code nodig te zijn om hem te activeren?!

Wij hebben de wagen nu ongeveer 3/4 jaar, en het is een occasion-lease.
Er werd geadverteerd met een achteruitrijcamera, ik verwacht dan een af-fabriek exemplaar, niet eentje die na update niet meer werkt.....
De bal ligt nu bij de leasemaatschappij, ze lossen het maar op })
Dan is het in ieder geval te verklaren waarom je het nu niet meer hebt, hoewel wel vervelend. Dit gebeurt ook met bijvoorbeeld travel assist. Leasemaatschappij inderdaad uit laten zoeken. Aanmelden stelt overigens niet veel voor voor iemand die verstand heeft met coderen (vcds/OBD11). Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
JanHenk schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:57:
@Boeie Echt nagenoeg alle auto's hebben hetzelfde probleem tegenwoordig; de 'stoelen' op de achterbank zijn relatief ruim (geworden) en dat gaat ten koste van de middenruimte.

Ik denk dat er maar een paar EV's (of überhaupt auto's) zijn die dit beter voor elkaar hebben, maar dat zijn ook meer vierkante hokken: ID.Buzz, e-5008, GLB. Doordat ze meer vierkant zijn, kunnen de stoelen verder naar buiten geplaatst worden en langere bank met meer middenruimte worden gecreëerd. Die ruimte is er nu simpelweg niet door het ontwerp...

@Kodess Ik ben best verbaasd dat het je is gelukt om beide buitenste stoelen in de isofix te passen. :) Maar bij beter bekijken, zie ik ook wel waarom; die base die je gebruikt is veel smaller dan de onze. De onze heeft zo'n draaiplateau (ook van Cybex) en is daarom behoorlijk breed. Jouw base is veel smaller door het ontbreken van het draaiplateau: de isofix aansluitingen zitten zelfs 'buiten' het platform.

Ik zie de toegevoegde waarde van de base niet (meer) zo eigenlijk, wij gaan de babystoel gewoon met gordel vastmaken dus. Scheelt ook zo'n vervelende steunpoot.

Verder ben ik geen fan van gordelverlengers; de geometrie van de gordel veranderd er mee; je krijgt een heel andere driehoek, de horizontale riem komt niet meer over de schoot te liggen en zo. Ik zou het proberen zonder (die kleintjes leren inklimmen). Anders kun je altijd nog de verlenger pakken.

Bedankt voor de inspiratie :)
De e-5008 heeft ook 2 ruime stoelen nu en bijna geen midden meer over helaas.

Klopt wij hebben een niet draaibaar plateau, maar dat is denk ik door hoe we een maxicosi gebruiken. Namelijk de baby zit daarin en die zetten we in de auto. Draaien is daardoor overbodig omdat de maxicosi erin zetten ook zonder draaien makkelijk is.

Ik moet zeggen dat de maxicosi vastklikken met riem en weer los halen wel met moeite ging. Het ging, maar de maxicosi had ik wel gekanteld op 40 graden om de riem te bevestigen, weet niet hoe leuk de baby dat vindt haha.
Over de gordelverlenger:
De kinderstoel verandert ook al de geometrie door de 2 riemen samen te drukken bij de heup van het kind voordat het verder gaat naar de sluiting. Hierdoor is de geometrie dus alsof een normaal persoon op de stoel zit.
De geometrie verandert niet als je een kinderzitje gebruikt (en de verlenger niet te lang is). Als de gordelverlenger de sluiting op hoogte van de kinderstoel brengt is de geometrie hetzelfde als dat een normaal persoon in de stoel zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7c9HMWq3DOopOMlApT-yKcCARHA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r6du1SGyKi0AXWRTbnRvFDYu.png?f=user_large

Ik zie ook gordelverlengers van 60cm, dat is natuurlijk niet veilig. Ik bedoel een verlenging van 5cm zodat de sluiting te bereiken is.

Kind in het midden mag ook zonder verhoger officieel, maar goed dat lijkt me afschuwelijk , zit je helemaal ingebouwd.

[ Voor 5% gewijzigd door Kodess op 19-07-2024 12:57 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Boeie schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:43:
[...]

Dat past echt nooit. Hier ook al meermaals geprobeerd, 2 stoeltjes naast elkaar gezet zorgt ervoor dat je in het midden de gordel niet meer vast kunt krijgen, en volwassen (of puber) in het midden past ook niet, zeker niet voor een langere rit.

Weer een punt wat flink tegenvalt aan de auto. Al is dit iets van het platform, want in de ID4 hetzelfde probleem... :F
De achterbank is dermate klein dat ik de auto zelfs al 4-zitter beschouw en niet als 5-zitter. Met 3 volwassenen achterin is namelijk imo ook niet comfortabel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Martinez- schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:08:
[...]

De achterbank is dermate klein dat ik de auto zelfs al 4-zitter beschouw en niet als 5-zitter. Met 3 volwassenen achterin is namelijk imo ook niet comfortabel zitten.
Als ik dan nog preciezer wil zijn: een auto voor 2 volwassenen en 2 niet te grote kinderen. Mijn oudste van 14 (nu rond de 177) begint na een half uur al te klagen dat het niet lekker meer zit achterin.

Komt voornamelijk door de schuine stand van de bank en de niet zo diepe vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
jeroenkb schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:10:
[...]

Als ik dan nog preciezer wil zijn: een auto voor 2 volwassenen en 2 niet te grote kinderen. Mijn oudste van 14 (nu rond de 177) begint na een half uur al te klagen dat het niet lekker meer zit achterin.

Komt voornamelijk door de schuine stand van de bank en de niet zo diepe vloer.
Dat kan ook aan de leeftijd liggen.
Ben begin van het jaar met 4 volwassenen naar Oostenrijk gereden en heb 0 klachten vanaf de achterbank gehoord. En de 2 die achterin zaten zijn zeker geen kleintjes, zijn beiden lang van stuk.

Dit was voor ons 4-en de eerste lang rit in een EV en een ieder van ons vond de reis erg relaxed nu er wat vaker gestopt moest worden om te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Volgens mij zijn er überhaupt maar weinig auto's waar Nederlanders achteraan echt goed zitten :+

Sowieso, wat zijn de alternatieven dan? Al die Duitse merken, die ook behoorlijk aan de prijs zijn en zogezegd luxueuzer zijn, zit je volgens mij nog veel harder op elkaar gepakt dan bij de Enyaq. Het is helaas gewoon een tendens dat er tegenwoordig achteraan sterk beknibbeld wordt op ruimte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
RangedNeedles schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:38:
Volgens mij zijn er überhaupt maar weinig auto's waar Nederlanders achteraan echt goed zitten :+

Sowieso, wat zijn de alternatieven dan? Al die Duitse merken, die ook behoorlijk aan de prijs zijn en zogezegd luxueuzer zijn, zit je volgens mij nog veel harder op elkaar gepakt dan bij de Enyaq. Het is helaas gewoon een tendens dat er tegenwoordig achteraan sterk beknibbeld wordt op ruimte.
Heb je bewijs voor die stelling? De auto’s zijn namelijk de afgelopen jaren gemiddeld alleen maar groter geworden. Mijn ouders reden met 4 volwassenen in een Fiat Tempra naar Griekenland. Maar tegenwoordig klaagt iedereen en moet iedereen een grote(re) auto hebben.

En verder is het ook wel logisch dat de focus op voorin ligt. Iedere dag dat ik naar werk rijd zie ik vooral mensen alleen in hun auto. Soms met 2. Zelden met 4 volwassenen.

[ Voor 8% gewijzigd door cryptapix op 19-07-2024 18:52 ]

Pagina: 1 ... 42 ... 81 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.