Iemand een idee of er (retrofit) stoelventilatie mogelijk is, ik kan met google zo gauw niks vinden.
Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe skoda Enyaq 85. Op zich een prima electrische auto. Ik heb alleen problemen met de stoel. Hij zit echt niet lekker, te zacht, is te smal (hoewel ik niet dik ben (1,89m en 92 KG) en geeft rugklachten (ondanks de massagefunctie). Hiervoor 10 jaar Volvo gereden en nooit klachten gehad. Heeft iemand een tip om dit te verbeteren?
[ Voor 8% gewijzigd door robz61 op 03-07-2024 19:55 ]
De sportline stoelen?robz61 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:53:
Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe skoda Enyaq 85. Op zich een prima electrische auto. Ik heb alleen problemen met de stoel. Hij zit echt niet lekker, te zacht, is te smal (hoewel ik niet dik ben (1,89m en 92 KG) en geeft rugklachten (ondanks de massagefunctie). Hiervoor 10 jaar Volvo gereden en nooit klachten gehad. Heeft iemand een tip om dit te verbeteren?
Daar kan je ook lumbar instellen etc.
[ Voor 3% gewijzigd door utbone op 03-07-2024 20:05 ]
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Paraplu van Enyaq:
Deze gisteren voor het eerst getracht te gebruiken echter blijft hij niet uitgeklapt en zie ik aan de binnenzijde twee witte draadjes, iemand een tip?
Deze gisteren voor het eerst getracht te gebruiken echter blijft hij niet uitgeklapt en zie ik aan de binnenzijde twee witte draadjes, iemand een tip?
De callback betreft 3.0>3.7.. Verder staat dit topic zo’n beetje bol van de discussie mbt features (en het ontbreken daarvan) in 3.7Oggy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:38:
Gisteren de auto bij Pouw Skoda in Zwolle afgeleverd voor de callback Update van ME 3.0 naar 3.5. Toen ik de auto terug kreeg, was alles gereset (instellingen). Maar software staat nu op 3.7! Gaat over een nov-2021 Enyaq 60.
Veranderingen die ik heb opgemerkt:
* HUD - nieuwe startup logo met Enyaq en een zeshoek eromheen.
* Cockpit - nu actual realtime ritinformatie, gebruik, tijd, etc
* Traffic Assist - kleur van orange naar groen (ook in HUD)
* Kalender - werkt weer, laat nu mijn werkagenda zien, afspraken, teamcalls (kan zelfs participeren).
Wat zijn nog meer wijzigingen?
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Even omruilen bij de dealer. Denk niet dat ze moeilijk doen..Alexander250100 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:08:
Paraplu van Enyaq:
Ik wilde er bij afleveren graag 2 (voor beide voordeuren). Was geen probleem en kostte me niets.
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
:strip_exif()/f/image/XPNvDZbpkAJ0Q2ALMyh79IHT.gif?f=fotoalbum_large)
het is geen probleem van wereldformaat, maar ik heb last van vuil wat in de gaatjes/poriën blijft hangen van de leren stoelen. ik heb wel en en ander geprobeerd om het eruit te krijgen (kledingroller, kauwgom, compressor eruit blazen), maar krijg het niet voor elkaar. iemand een goede tip?
als we het toch over de leren stoelen hebben, wellicht ook een tip voor goede leerreiniger die het leer mat houdt (heel veel die ik tegenkom geven een glans
Ignorance is bliss!! (- The Matrix)
Je zou de LeatherCleaner van Gyeon eens kunnen proberen, Voor die gaatjes in de stoelen zie ik veel detailers een tandenstokertje gebruiken om het er uit te pulken (of doorheen te drukken). Kan ook met van die rubberen ragertjes.Dr C schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:28:
[Afbeelding]
het is geen probleem van wereldformaat, maar ik heb last van vuil wat in de gaatjes/poriën blijft hangen van de leren stoelen. ik heb wel en en ander geprobeerd om het eruit te krijgen (kledingroller, kauwgom, compressor eruit blazen), maar krijg het niet voor elkaar. iemand een goede tip?
als we het toch over de leren stoelen hebben, wellicht ook een tip voor goede leerreiniger die het leer mat houdt (heel veel die ik tegenkom geven een glans).
Iemand trouwens enig idee hoe ik een piep van de achterklep kan verwijderen? En dan doel ik niet op de standaard 'toon' die dat ding maakt als die open gaat. Ik weet dat je die met wat coderen/odb poort wel weg kan krijgen maar de enyaq hier maakt 1 harde pieptoon als de kofferbak staat op het punt dat hij helemaal open is.
Maximale hoogte instellen net onder dat hoogste punt :-)BertP schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:21:
[...]
Iemand trouwens enig idee hoe ik een piep van de achterklep kan verwijderen? En dan doel ik niet op de standaard 'toon' die dat ding maakt als die open gaat. Ik weet dat je die met wat coderen/odb poort wel weg kan krijgen maar de enyaq hier maakt 1 harde pieptoon als de kofferbak staat op het punt dat hij helemaal open is.
Klinkt als een goede oplossing, is dit wat je bedoelt?Hakki schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:32:
[...]
Maximale hoogte instellen net onder dat hoogste punt :-)
https://www.skodaforum.nl...trische-kofferklep.44640/
jip.. ik had het ook en hiermee opgelost. Geen merkbaar verschil als je het goed doet (qua hoogte klep)BertP schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:37:
[...]
Klinkt als een goede oplossing, is dit wat je bedoelt?
https://www.skodaforum.nl...trische-kofferklep.44640/
De auto is inmiddels weer terug, zoveel beter dan het vervangend vervoer. Ik had al vervangend vervoer een Seat Ibiiza... Niet echt heel ideaal als je 1.95 bent met 2 kinderstoeltjes...Senaxx schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:34:
[...]
Onze 3.0 -> 3.7 update is inmiddels van begin juni naar halverwege september gegaan. Maar momenteel wordt er helaas helemaal niet mee gereden. Gisteren en aanrijding met een put aan de zijkant van weg na een kleine stuur correctie voor een kat..... met als resultaat 2 lekke banden rechts en rechts achter de velg waarschijnlijk beschadigd. Het is een redelijk smalle straat met auto's aan de linkerkant en daar kwam ineens een kat achter weg.
[Afbeelding]
Trivia vraag: schade was 2 banden vervangen en 1 velg reparatie. Wat was het totale schadebedrag?
3kSenaxx schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:11:
[...]
De auto is inmiddels weer terug, zoveel beter dan het vervangend vervoer. Ik had al vervangend vervoer een Seat Ibiiza... Niet echt heel ideaal als je 1.95 bent met 2 kinderstoeltjes...
Trivia vraag: schade was 2 banden vervangen en 1 velg reparatie. Wat was het totale schadebedrag?
Misschien ben ik dan te optimistisch, ik had minder verwacht. Maar het was 2500,- Wat mij opviel dat ze voor de Pirelli Scorpions ELECT € 529,- per band rekenen. Dit is alleen de band, zonder het erop plaatsen of uitlijnen. Moet de totale specificatie nog ontvangen, maar dit had ik niet verwacht.
Waua. Dit is wat mij betreft randje oplichting...Senaxx schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:04:
[...]
Misschien ben ik dan te optimistisch, ik had minder verwacht. Maar het was 2500,- Wat mij opviel dat ze voor de Pirelli Scorpions ELECT € 529,- per band rekenen. Dit is alleen de band, zonder het erop plaatsen of uitlijnen. Moet de totale specificatie nog ontvangen, maar dit had ik niet verwacht.
Die banden doen rond de 200 euro (afhankelijk van maatvoering) op het internet.
Tja... wat wil je als het werkplaats tarief 120€ per uur is (oid) Zat hier het wegslepen bij?Senaxx schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:04:
[...]
1000€ bandjes
200€ vervangen banden en uitlijnen
500€ velg reparatie
800€ ophalen auto incl. post vervangend vervoer?
Ik had wel gerekend op 400-500 per band ja. Mijn eerste bandenwissel naar nieuwe winterbanden was ook 1700+ euro. Maar waar die 1500 euro voor reparatie vandaan komt is mij wel een raadsel.Senaxx schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:04:
[...]
Edit: auto afslepen en vervangend vervoer dus.
[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 05-07-2024 18:55 ]
Ik moet de volledige specificatie nog krijgen, maar gok dat het ongeveer wel de verdeling is inderdaad. Auto is thuis opgehaald met de sleepdienst en 4 (hele dagen) vervangend vervoer.utbone schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:25:
[...]
Tja... wat wil je als het werkplaats tarief 120€ per uur is (oid) Zat hier het wegslepen bij?
1000€ bandjes
200€ vervangen banden en uitlijnen
500€ velg reparatie
800€ ophalen auto incl. post vervangend vervoer?
Nee helaas niet, auto is privé bezit, maar zelfs dan vind ik het niet oké.Currry schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:08:
Ik mag hopen dat ze een lease maatschappij afzetten en niet jou prive. Wat een oplichters zeg.
Maar ik snap niet hoe een reparatiebedrijf 529 per band kan rekenen, terwijl je als consument ze voor 239 / 279 kan halen. Ik zou ook verwachten dat een schadeherstelbedrijf juist groothandel prijzen hanteert en een betere of gelijke prijs kan krijgen dan de consument.
Met de verzekering contact gehad en gaf aan dat hij het ook wel aan de hoge kant vond maar dat hij geen schade expert is en er geen uitspraak over kan doen. Als ik wil kan ik als het definitieve rapport binnen is een contra-expertise laten uitvoeren door een 3e partij gaf hij aan.
Welke zaak is het, dan ga ik die in ieder vermijden mocht ik ooit schade hebben?
Kijk dat je aan de voorkant akkoord geeft op schade moet geen vrijbrief zijn om er dan een dergelijk bedrag voor te vragen. Dit ruikt als een Ierse dakdekker of louche slotenmaker.
Ik heb met je te doen, want je verwacht inderdaad 2x275 of vooruit 300 per band + een paar tientjes erop leggen. En je velg was kapot las ik, maar dat zou nooit duurder moeten zijn dan een nieuwe.
Kijk dat je aan de voorkant akkoord geeft op schade moet geen vrijbrief zijn om er dan een dergelijk bedrag voor te vragen. Dit ruikt als een Ierse dakdekker of louche slotenmaker.
Ik heb met je te doen, want je verwacht inderdaad 2x275 of vooruit 300 per band + een paar tientjes erop leggen. En je velg was kapot las ik, maar dat zou nooit duurder moeten zijn dan een nieuwe.
Maar krijg je dan geen opgaaf vóór de werkzaamhedenSenaxx schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:41:
[...]
Ik moet de volledige specificatie nog krijgen, maar gok dat het ongeveer wel de verdeling is inderdaad. Auto is thuis opgehaald met de sleepdienst en 4 (hele dagen) vervangend vervoer.
[...]
Nee helaas niet, auto is privé bezit, maar zelfs dan vind ik het niet oké.
Maar ik snap niet hoe een reparatiebedrijf 529 per band kan rekenen, terwijl je als consument ze voor 239 / 279 kan halen. Ik zou ook verwachten dat een schadeherstelbedrijf juist groothandel prijzen hanteert en een betere of gelijke prijs kan krijgen dan de consument.
Met de verzekering contact gehad en gaf aan dat hij het ook wel aan de hoge kant vond maar dat hij geen schade expert is en niet een uitspraak over kan doen. Als ik wil kan ik als het definitieve rapport binnen is een contra-expertise laten uitvoeren door een 3e partij gaf hij aan.
Ik snap dat het niet voor 3 tientjes kan, maar dit is gewoon pure oplichterij, ik vind de helft al veel.
De volgende kat gaat het incident niet kunnen navertellen neem ik aan

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 05-07-2024 19:31 ]
Klopt. Maar dat kan deze kat ook niet. Ik heb sowieso nog nooit een kat iets horen navertellen.mitsumark schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:20:
[...]
De volgende kat gaat het incident niet kunnen navertellen neem ik aan
Gewoon de dealer waarschijnlijk. En je vergeet nu even afslepen, vervangend vervoer en arbeid, alles tegen dealertarief.Currry schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:13:
Welke zaak is het, dan ga ik die in ieder vermijden mocht ik ooit schade hebben?
Onze IV60 van '21 stond wegens wat storinkjes zo nu en dan (Front Assist beperkt beschikbaar, dat soort meldingen) en een niet werkende airco vorige week bij de dealer.
Een of andere sensor is vervangen, en tevens een software update gehad (3.7).
Nu valt me op dat de achteruitrijcamera niet meer werkt, ik heb nu een plaatje van de achterkant, zonder lijntjes of iets dergelijks.
Dealer gebeld, of ik even langs kon komen, is een instelling ergens.
Langskomen ging alleen ff niet.
Zegt die pipo: "en anders is Google je beste vriend......."
Ja lekker makkelijk 🤣
Zal wel aan mij liggen, maar ik zie nergens een optie om de camera te activeren 🙈
Nu valt me op dat de achteruitrijcamera niet meer werkt, ik heb nu een plaatje van de achterkant, zonder lijntjes of iets dergelijks.
Ja lekker makkelijk 🤣
Zal wel aan mij liggen, maar ik zie nergens een optie om de camera te activeren 🙈
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Jongens jongens wat een onzin dat je moet Googlen. Ik ben in de tijd dat ik bij een dealer werkte vaak zat in een auto gaan zitten om een klant telefonisch uit te kunnen leggen waar die een bepaalde optie kon vinden terwijl ik er zelf naartoe klikte… Zo’n kleine moeite en de klant is direct geholpen.MieJuul schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:04: Dealer gebeld, of ik even langs kon komen, is een instelling ergens.
Ja lekker makkelijk 🤣
Maar de camera doet het prima, want je hebt beeld, je mist alleen de lijntjes? Ik zou dat zoeken bij parkeerassistentie of iets dergelijks.MieJuul schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:04:
Onze IV60 van '21 stond wegens wat storinkjes zo nu en dan (Front Assist beperkt beschikbaar, dat soort meldingen) en een niet werkende airco vorige week bij de dealer.
Ja lekker makkelijk 🤣
Ehm, nee.....ik heb dus geen beeld meer.mitsumark schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 23:16:
[...]
Maar de camera doet het prima, want je hebt beeld, je mist alleen de lijntjes? Ik zou dat zoeken bij parkeerassistentie of iets dergelijks.
Ik heb een 'plaatje' van de achterklep, recht van bovenaf gezien, bovenin m'n beeldscherm.
Obstakels worden weergegeven met gele/rode vlakken.
That's it......
Ik kan de camera afplakken, dat veranderd niks aan de situatie op het scherm
[ Voor 7% gewijzigd door MieJuul op 06-07-2024 01:44 ]
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Misschien werkt een foto in dit geval ook het besteMieJuul schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 01:41:
[...]
Ehm, nee.....ik heb dus geen beeld meer.
Ik heb een 'plaatje' van de achterklep, recht van bovenaf gezien, bovenin m'n beeldscherm.
Obstakels worden weergegeven met gele/rode vlakken.
That's it......
Ik kan de camera afplakken, dat veranderd niks aan de situatie op het scherm
Bij deze 👍Senaxx schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 02:33:
[...]
Misschien werkt een foto in dit geval ook het besteKunnen wij even met je meekijken.
:strip_exif()/f/image/5UErrgGPqBD2LclDYYuGoeLD.jpg?f=fotoalbum_large)
En als ik dan een obstakel nader zie ik dit
:strip_exif()/f/image/D94xLbadVE3fKPXeXDe8TzBo.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de update had ik normaal camerabeeld
[ Voor 28% gewijzigd door MieJuul op 06-07-2024 13:19 ]
Het lijkt erop alsof de auto denkt dat je normale PDC ipv een camera hebt. Lekker dan!
Heb ik al geprobeerd, daar zit niks bijzonders achterdingo35 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:42:
Druk eens op de drie puntjes....
Dit lijkt meer op een niet aangesloten cameraMieJuul schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:19:
[...]
Bij deze 👍
[Afbeelding]
En als ik dan een obstakel nader zie ik dit
[Afbeelding]
Voor de update had ik normaal camerabeeld
Zou mij niks verbazen als er ergens een steker los zit.
Vandaag mijn enyaq gekregen. Helemaal super.
Ik heb 2 dingen die ik nog niet snap.
1. Hoe kan ik de auto zo instellen dat de auto automatisch op slot gaat als ik uitstap. Ik heb het forum terug gelezen maar ik kom er niet uit.
2. Rijstrookwissel heeft het 2x gedaan en nu doet de auto het niet meer. Wat ik bedoel is dat als je het knipperlicht aandoet de auto zelf een baan opschuift.
Soms heb ik wel een wit driehoekje en soms helemaal geen driehoekje. Kan het ook niet voor elkaar krijgen om dit te beïnvloeden. Iemand een idee?
Ik heb de 85 met alle opties.
1. Hoe kan ik de auto zo instellen dat de auto automatisch op slot gaat als ik uitstap. Ik heb het forum terug gelezen maar ik kom er niet uit.
2. Rijstrookwissel heeft het 2x gedaan en nu doet de auto het niet meer. Wat ik bedoel is dat als je het knipperlicht aandoet de auto zelf een baan opschuift.
Soms heb ik wel een wit driehoekje en soms helemaal geen driehoekje. Kan het ook niet voor elkaar krijgen om dit te beïnvloeden. Iemand een idee?
:strip_exif()/f/image/2wQu277xSULaTwJG7oylS6gm.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat wordt niks meer met die auto… voor 40k wil ik hem nog wel van je overnemen voor onderdelenmarchanekamp schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:45:
Vandaag mijn enyaq gekregen. Helemaal super.
[Afbeelding]
Ha ha!elektriekert schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:33:
[...]
Dat wordt niks meer met die auto… voor 40k wil ik hem nog wel van je overnemen voor onderdelen
Ik weet wat ik fout doe….het stuur niet goed vasthouden. Nu doet de auto wel van rijbaan wisselen.
Alleen automatisch afsluiten doet de auto nog niet.
Rijbaanwisselassistent doet niks meer dan de lampjes in de spiegelkappen laten branden en evt een vibratie in het stuur geven toch? Of mis ik hier iets?marchanekamp schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 22:30:
[...]
Ha ha!
Ik weet wat ik fout doe….het stuur niet goed vasthouden. Nu doet de auto wel van rijbaan wisselen.
Automatisch afsluiten is volgens mij geen standaard optie. Misschien met OBD11 te programmeren?
Je mist iets. Als je full option gaat, kan hij automatisch van rijbaan wisselen. Dat gaat niet altijd vlekkeloos, maar werkt wel.BrujeriA schreef op zondag 7 juli 2024 @ 00:15:
[...]
Rijbaanwisselassistent doet niks meer dan de lampjes in de spiegelkappen laten branden en evt een vibratie in het stuur geven toch? Of mis ik hier iets?
Automatisch afsluiten is volgens mij geen standaard optie. Misschien met OBD11 te programmeren?
Ik ben aan het azen op een tweedehands Enyaq 80 ergens eind dit jaar begon volgend jaar, maar nu is er de Enyaq 85....marchanekamp schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 22:30:
[...]
Ha ha!
Software 4.0 en een veel betere elektromotor, pfff
Oke, enig idee hoe deze optie heet en hoe deze precies werkt?cryptapix schreef op zondag 7 juli 2024 @ 00:17:
[...]
Je mist iets. Als je full option gaat, kan hij automatisch van rijbaan wisselen. Dat gaat niet altijd vlekkeloos, maar werkt wel.
Ik heb een IV80 vRS welke redelijk compleet is uitgevoerd en voor zover ik nu kan zien mis ik de 360gr camera, transportpakket en? Geen idee verder.
Over de electromotor kan ik niks zeggen maar software in de 80 vindt ik echt onder de maat. Verder is de wagen echt super maar ik stoor me bijna elke rit aan de trage software waarbij misschien het irritantste nog wel is dat het niet consequent is. De ene keer start het betrekkelijk goed op en de andere keer duurt t ronduit lang. Mijn auto is eind '23 de band afgerold en het lijkt dat de hardware de software nu al niet meer lekker trekt. Dat vindt ik kwalijk en ik ga er vanuit dat toekomstige updates (voor zover die er komen) dit niet gaan oplossen.elektriekert schreef op zondag 7 juli 2024 @ 00:25:
[...]
Ik ben aan het azen op een tweedehands Enyaq 80 ergens eind dit jaar begon volgend jaar, maar nu is er de Enyaq 85....
Software 4.0 en een veel betere elektromotor, pfff
Die 360 graden camera zul je denk ik wel nodig hebben. Ik kan zo niet vinden hoe de functie echt heet (ik heb het niet), maar als je zoekt op ‘assisted lane change’ vind je wel al iets: https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=1780.BrujeriA schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:34:
[...]
Oke, enig idee hoe deze optie heet en hoe deze precies werkt?
Ik heb een IV80 vRS welke redelijk compleet is uitgevoerd en voor zover ik nu kan zien mis ik de 360gr camera, transportpakket en? Geen idee verder.
Onlangs werd dit in dit topic besproken. Het lijkt erop dat 3.7 wel een vooruitgang is. Ik heb fabriek af 3.7 en ben redelijk ok met de snelheid van de software. 4.0 is echter wel een flinke verbetering. Ik heb met name nog trage reacties bij het menu van auto-/verbruiksgegevens en deels bij navigatie (als ik bijv een andere laadpaal zoek).BrujeriA schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:51:
[...]
Over de electromotor kan ik niks zeggen maar software in de 80 vindt ik echt onder de maat. Verder is de wagen echt super maar ik stoor me bijna elke rit aan de trage software waarbij misschien het irritantste nog wel is dat het niet consequent is. De ene keer start het betrekkelijk goed op en de andere keer duurt t ronduit lang. Mijn auto is eind '23 de band afgerold en het lijkt dat de hardware de software nu al niet meer lekker trekt. Dat vindt ik kwalijk en ik ga er vanuit dat toekomstige updates (voor zover die er komen) dit niet gaan oplossen.
Ik heb een Enyaq MY22. Officieel zonder TA, maar wel afgeleverd met het befaamde knopje en dus via OBDEleven geactiveerd. Na de diverse bugfixes bij de dealer is TA het laatste jaar extreem stabiel. Hands-off detectie via het capacitatieve stuur werkt tegenwoordig 100% perfect. Ik hoef nooit meer een rukje aan het stuur te geven.
In augustus heb ik de upgrade naar 3.7 gepland staan. Net als bij de vorige dealer-upgrade van 2.x naar 3.0 ga ik er van uit dat TA na de upgrade weer is gedeactiveerd, en dat ik het weer via OBDEleven kan activeren.
Kan iemand uit eigen ervaring bevestigen dat dat inderdaad nog steeds mogelijk is met 3.7? Als TA in mijn geval niet meer zou werken met 3.7 dan blijf ik lekker op 3.0. Ik rij 800+ km per week en wil nooit meer zonder.
In augustus heb ik de upgrade naar 3.7 gepland staan. Net als bij de vorige dealer-upgrade van 2.x naar 3.0 ga ik er van uit dat TA na de upgrade weer is gedeactiveerd, en dat ik het weer via OBDEleven kan activeren.
Kan iemand uit eigen ervaring bevestigen dat dat inderdaad nog steeds mogelijk is met 3.7? Als TA in mijn geval niet meer zou werken met 3.7 dan blijf ik lekker op 3.0. Ik rij 800+ km per week en wil nooit meer zonder.
[ Voor 10% gewijzigd door Cunic op 07-07-2024 12:56 ]
Die travel assist, ik vind dat nergens terug in de versies of pakketten van Skoda.
Is dat gewoon combinatie van Adaptieve Cruise Control, Side Assist, Lane Assist en Traffic Jam Assist?
Of is dat nog iets apart?
Is dat gewoon combinatie van Adaptieve Cruise Control, Side Assist, Lane Assist en Traffic Jam Assist?
Travel assist staat gewoon vermeld als onderdeel in de Business Edition en hogere/duurdere versies in de prijslijst.Adrianb schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:43:
Die travel assist, ik vind dat nergens terug in de versies of pakketten van Skoda.
zie ook YouTube: ŠKODA ENYAQ: Travel Assist
[ Voor 10% gewijzigd door helloitsme op 07-07-2024 16:02 ]
Vraagje van een leek, kan je een andere normale auto met een lege accu gewoon met startkabels helpen starten? Of werkt dat niet / anders / slecht met een EV?
Gek. Ik kijk op de Belgische website van Skoda. Daar is de branding vrij anders.helloitsme schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:01:
[...]
Travel assist staat gewoon vermeld als onderdeel in de Business Edition en hogere/duurdere versies in de prijslijst.
zie ook YouTube: ŠKODA ENYAQ: Travel Assist
Op de NL en de DE site staat het wel gewoon vermeld.Adrianb schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:42:
[...]
Gek. Ik kijk op de Belgische website van Skoda. Daar is de branding vrij anders.
Ik ben heel benieuwd wat jullie allemaal onder het rijden doen met het infotainment-systeem waardoor jullie het als traag ervaren.BrujeriA schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:51:
[...]
Over de electromotor kan ik niks zeggen maar software in de 80 vindt ik echt onder de maat. Verder is de wagen echt super maar ik stoor me bijna elke rit aan de trage software waarbij misschien het irritantste nog wel is dat het niet consequent is. De ene keer start het betrekkelijk goed op en de andere keer duurt t ronduit lang. Mijn auto is eind '23 de band afgerold en het lijkt dat de hardware de software nu al niet meer lekker trekt. Dat vindt ik kwalijk en ik ga er vanuit dat toekomstige updates (voor zover die er komen) dit niet gaan oplossen.
Ik rij thuis weg, de radio gaat vrij snel spelen en Apple CarPlay is klaar tegen de tijd dat ik de straat uitrij.
Ik gebruik altijd Waze (met name voor de file-informatie en flitsers) dus 2x klikken op het scherm is voldoende om ofwel naar werk ofwel naar huis te navigeren.
Daarna raak ik het scherm niet meer aan.
Met 4.0 is dat alles geheel vloeiend. Systeem wacht op invoer gebruiker ipv andersom. Dus instappen en voor je zit is Waze al in beeld. Geen vertragingen etc.cOOlrUnnINgs schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:43:
[...]
Ik ben heel benieuwd wat jullie allemaal onder het rijden doen met het infotainment-systeem waardoor jullie het als traag ervaren.
Ik rij thuis weg, de radio gaat vrij snel spelen en Apple CarPlay is klaar tegen de tijd dat ik de straat uitrij.
Ik gebruik altijd Waze (met name voor de file-informatie en flitsers) dus 2x klikken op het scherm is voldoende om ofwel naar werk ofwel naar huis te navigeren.
Onder het rijden: naar vebruiksgegevens navigeren en andere laadpaal selecteren bij langere ritten. Je merkt dan duidelijk dat het systeem trager reageert en stottert. Datzelfde merk je bij bij het bekijken van de status van bepaalde systemen, maar dat doe ik doorgaans alleen als ik stil sta. Het is gewoon niet zo vloeiend allemaal. Ga maar eens naar de dealer om met ME4 te spelen. Of eigenlijk, doe maar niet want dan ga je je dus ergeren aan 3.xcOOlrUnnINgs schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:43:
[...]
Ik ben heel benieuwd wat jullie allemaal onder het rijden doen met het infotainment-systeem waardoor jullie het als traag ervaren.
Bij Android auto gebruik ik Waze en Spotify tegelijkertijd. Bladeren bij of tikken bij Spotify werkt dan best traag. Zelfs zo dat ik soms scroll, denk dat er niets gebeurd en dat ik dan weer probeer te scrollen maar ineens een nummer start omdat hij de invoer traag verwerkt.
Ik vond het (het hele systeem, inclusief CarPlay) helemaal niet traag reageren. Tot ik nu voor de zomervakantie in een Octavia van een collega rij, dan merkt je pas hoe responsive het ook kan zijn. Geen kleine lag bij elke input. Oh en een draadloze lader die het ook gewoon doet, mijn iPhone heeft nog nooit kunnen opladen in de Enyaq.
Hier idem, alleen Google maps en flitsmeister ipv Waze. En mijn straat is niet erg langcOOlrUnnINgs schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:43:
[...]
Verbruiksgegevens heb je toch gewoon rechts in beeld op het schermpje voor je? Met de rechterknop op het stuur switch je tussen sinds start, sinds laden en lange tijd. Werkt prima. Gebruik alleen Google maps, ook voor laadpalen. Hoewel die tegenwoordig bij vrijwel elk tankstation zijn, en in Zwitserland zie je ze zelfs veel op parkeerplaatsen langs de snelweg.cryptapix schreef op zondag 7 juli 2024 @ 19:37:
[...]
Onder het rijden: naar vebruiksgegevens navigeren en andere laadpaal selecteren bij langere ritten. Je merkt dan duidelijk dat het systeem trager reageert en stottert. Datzelfde merk je bij bij het bekijken van de status van bepaalde systemen, maar dat doe ik doorgaans alleen als ik stil sta. Het is gewoon niet zo vloeiend allemaal. Ga maar eens naar de dealer om met ME4 te spelen. Of eigenlijk, doe maar niet want dan ga je je dus ergeren aan 3.x
[ Voor 10% gewijzigd door BGFG op 07-07-2024 20:25 ]
Nee, die geeft niet het actuele verbruik. Enkel gemiddelden over “sinds start”, “sinds laden” en “sinds lange tijd”.BGFG schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:24:
[...]
Verbruiksgegevens heb je toch gewoon rechts in beeld op het schermpje voor je? Met de rechterknop op het stuur switch je tussen sinds start, sinds laden en lange tijd. Werkt prima. Gebruik alleen Google maps, ook voor laadpalen. Hoewel die tegenwoordig bij vrijwel elk tankstation zijn, en in Zwitserland zie je ze zelfs veel op parkeerplaatsen langs de snelweg.
Ik gebruik geen Google Maps. De ingebouwde navigatie werkt voor mij meer dan prima op lange ritten. En als je Google Maps gaat gebruiken omdat de ingebouwde navigatie laggy is bij het selecteren van een andere laadpaal, is dat direct het bewijs dat de ME3.7 niet vloeiend is
Mijn lange ritten zijn vaak naar Polen. Daar zijn wat minder palen
[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 07-07-2024 20:34 ]
Actueel verbruik klopt, maar ik zit daar ook niet voortdurend naar te kijken. Ik vind dat niet zo spannend. Ik gebruik maps niet omdat de standaard Navi buggy is, maar omdat ik op die manier in iedere auto waar ik in rijd dezelfde settings, reisdoelen etc etc heb. Ideaal! Daarnaast is de file-informatie veel betrouwbaarder, zelfs in het buitenland. Dus ja, fervent Carplay user….cryptapix schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:33:
[...]
Nee, die geeft niet het actuele verbruik. Enkel gemiddelden over “sinds start”, “sinds laden” en “sinds lange tijd”.
Ik gebruik geen Google Maps. De ingebouwde navigatie werkt voor mij meer dan prima op lange ritten. En als je Google Maps gaat gebruiken omdat de ingebouwde navigatie laggy is bij het selecteren van een andere laadpaal, is dat direct het bewijs dat de ME3.7 niet vloeiend is
Ik zeg ook niet dat ik er de hele rit naar zit te kijken. Af en toe vind ik het interessant en dan merk ik dus dat de software gewoon niet vloeiend is. Kan het niet mooier maken; dit is het gewoon.BGFG schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:39:
[...]
Actueel verbruik klopt, maar ik zit daar ook niet voortdurend naar te kijken. Ik vind dat niet zo spannend. Ik gebruik maps niet omdat de standaard Navi buggy is, maar omdat ik op die manier in iedere auto waar ik in rijd dezelfde settings, reisdoelen etc etc heb. Ideaal! Daarnaast is de file-informatie veel betrouwbaarder, zelfs in het buitenland. Dus ja, fervent Carplay user….
Ieder zijn use case. Ik gebruik Apple CarPlay alleen om te bellen en voor mijn muziek. Ik rijd niet in andere auto’s en kan prima elke 4 jaar even wennen aan een nieuw systeem. Ik heb de ervaring dat file informatie veel betrouwbaarder is bij Google niet. Ik heb nu al zo vaak gezien dat Apple Maps, Google Maps en de ingebouwde navigatie elkaar nauwelijks ontlopen. De ene denkt 5 minuten te besparen met route A, de ander met route B en de derde met route C en welke je ook kiest, je weet toch nooit zeker of het nou echt sneller was dan de route die je had blijven volgen.
Bij mij is Android auto een stuk sneller geworden na aanschaf van nieuwe telefoon. Motorola Edge 50 Pro
Draadloos opladen werkt ook perfect en als ik de kabel gebruik lijkt draadloos laden uit te schakelen.
Hierdoor gebruik ik de standaard navigatie haast niet meer. Al vond ik de Augmented Reality van de HUD wel prettig. Even kijken of ik richting Frankrijk straks op Google Maps ga rijden of via standaard navigatie, maar dan moet ik in geval van het laatste wel mijn abonnement op online infotainment verlengen om weer bij te zijn.
Draadloos opladen werkt ook perfect en als ik de kabel gebruik lijkt draadloos laden uit te schakelen.
Hierdoor gebruik ik de standaard navigatie haast niet meer. Al vond ik de Augmented Reality van de HUD wel prettig. Even kijken of ik richting Frankrijk straks op Google Maps ga rijden of via standaard navigatie, maar dan moet ik in geval van het laatste wel mijn abonnement op online infotainment verlengen om weer bij te zijn.
Als ik instap en gewoon meteen wegrij, dan kan het gebeuren dat ik de straat al uit ben voordat ik op ok kan klikken om in te loggen. En dan moet ik nog naar ecomode schakelen en eventueel de airco uitschakelen.cOOlrUnnINgs schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:43:
[...] Ik ben heel benieuwd wat jullie allemaal onder het rijden doen met het infotainment-systeem waardoor jullie het als traag ervaren.
En naar het momentane verbruiksscherm schakelen.
Stuk voor stuk stappen die meer dan een seconde duren. Soms wel vijf.
Als je dat laatste doet na iets anders is het meestal wat sneller als je hem opnieuw opvraagt, maar ook dan kan het zijn dat er een haperende animatie langs komt.
Hoepel op met die haperende animatie en geef me meteen waar ik om vraag.
Een goede computer heeft mijn antwoord als de knop loslaat. Dus ruim binnen de 2 seconden.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Heb je toevallig na levering een camera laten plaatsen ipv af-fabriek besteld? Bij de update van 3.0 naar 3.7 worden de instellingen namelijk hersteld naar fabriekinstallingen. Als daar nog geen camera in zat, is de auto nu geconfigureerd alsof er geen camera in zit.MieJuul schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:49:
[...]
Heb ik al geprobeerd, daar zit niks bijzonders achter
Je vergeet 1x klikken om het 'welkomstscherm' weg te klikken...cOOlrUnnINgs schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:43:
[...]
Blijft super irritant! Met 3.7 is dit nog niet weg als ik goed heb begrepen?
Heel kort: Nee.svenblom schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:30:
Vraagje van een leek, kan je een andere normale auto met een lege accu gewoon met startkabels helpen starten? Of werkt dat niet / anders / slecht met een EV?
Iets uitgebreider: je gebruikt de startkabels bij een (benzine)motor om de accu (12V) voldoende te vullen zodat de startmotor de motor aan kan slingeren. Een EV heeft geen startmotor, dus dat gaat op die manier niet werken. De Elektromotor die de auto aandrijft heeft een eigen (400V / 800V) accu, dus ook daar ga je met je 12V accu en startkabels niks op kunnen doen..
...
Kan je dat welkom scherm niet uitzetten in lagere versie dan 4.0? Bij mij was het een vinkje in 4.0Aldmar schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:54:
[...]
Je vergeet 1x klikken om het 'welkomstscherm' weg te klikken...
Andersom kan het wel werken toch? Dat je jouw 12v accu van de Enyaq beschikbaar stelt om iemand anders te helpen om te starten?jvbijleveld schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:59:
[...]
Heel kort: Nee.
Iets uitgebreider: je gebruikt de startkabels bij een (benzine)motor om de accu (12V) voldoende te vullen zodat de startmotor de motor aan kan slingeren. Een EV heeft geen startmotor, dus dat gaat op die manier niet werken. De Elektromotor die de auto aandrijft heeft een eigen (400V / 800V) accu, dus ook daar ga je met je 12V accu en startkabels niks op kunnen doen..
Ja, maar dan is wel de vraag of de 12V accu van de Enyaq genoeg vermogen kan leveren. Daar draaien nu alleen de interne systemen van de auto op, dus die hoeft niet perse in staat te zijn om een (zware) startmotor aan te slingeren.Senaxx schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:18:
[...]
Andersom kan het wel werken toch? Dat je jouw 12v accu van de Enyaq beschikbaar stelt om iemand anders te helpen om te starten?
...
Dit snap ik niet helemaal.jvbijleveld schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:59:
[...]
Heel kort: Nee.
Hij vraagt of je een benzine auto die een lege 12V accu kan starten met startkabels aan een Enyaq.
Jij zegt dat kan niet.
Even later zegt iemand kan het andersom, en dan geef je aan dat een Enyaq het misschien kan.
Ik denk dat er wat miscommunicatie is.
Tevens:
Volgens mij kan het allemaal wel.
Ik heb met een ICE een EV gestart met startkabels. En andersom ook.
Want het enige wat je doet is de 12V accu van de andere auto ondersteunen met de 12V accu van je eigen auto.
Ik denk dat jij bedoelde dat je een EV met lege HV-accu niet kan opladen via startkabels, wat klopt
Maar 12V accu issues bij beide autos kan nog steeds met startkabels worden gefixt.
[ Voor 8% gewijzigd door Kodess op 08-07-2024 10:08 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Zo bedoelde ik het ook. Maar zie toch op internet dat ze dat in het algemeen afraden ivm mogelijke schade aan de electronica.
jvbijleveld schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:52:
[...]
Ja, maar dan is wel de vraag of de 12V accu van de Enyaq genoeg vermogen kan leveren. Daar draaien nu alleen de interne systemen van de auto op, dus die hoeft niet perse in staat te zijn om een (zware) startmotor aan te slingeren.
Dan kan ik je geruststellen. De accu's in de meeste EV's zijn gewoon dezelfde als in normale auto's.svenblom schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:16:
Zo bedoelde ik het ook. Maar zie toch op internet dat ze dat in het algemeen afraden ivm mogelijke schade aan de electronica.
[...]
Er zijn nog geen speciale laag vermogens accus voor EV's.
Schade aan electronica kan alleen door een te hoog voltage. En als je startkabels gebruikt zet je ze parallel, dus blijft het voltage hetzelfde of het dipt.
De electronica die aan de 12V zit is: een relais om de HV-accu aan te zetten, nou die kan dat allemaal wel aan. En je infotainment etc, of te wel: dingen die ook in ICE autos zitten. Het 12V circuit van een EV en ICE zijn echt vrijwel identiek, alleen heeft een ICE auto dus een startmotor ipv een relais.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Nope niet dat ik weet. Is een bug in het systeem geloof ik, iets in combinatie met het gebruiken van een profiel/gast account.utbone schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:11:
[...]
Kan je dat welkom scherm niet uitzetten in lagere versie dan 4.0? Bij mij was het een vinkje in 4.0
Het gastaccount heeft bij ons ook geen welkomscherm. Dus bug in 3.x?Aldmar schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:18:
[...]
Nope niet dat ik weet. Is een bug in het systeem geloof ik, iets in combinatie met het gebruiken van een profiel/gast account.
Ja blijft gewoon werken. Waarom zou het niet meer werken?Cunic schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:54:
Ik heb een Enyaq MY22. Officieel zonder TA, maar wel afgeleverd met het befaamde knopje en dus via OBDEleven geactiveerd. Na de diverse bugfixes bij de dealer is TA het laatste jaar extreem stabiel. Hands-off detectie via het capacitatieve stuur werkt tegenwoordig 100% perfect. Ik hoef nooit meer een rukje aan het stuur te geven.
Hier vorige week naar 3.7 gegaan. Ging verbazingwekkend soepel (na eerdere ervaringen). Merk weinig verschil, anders dan verbruik in bestuurdersdisplay en dat hij blijft vragen of dat ik de battery care functie aan wil zetten.
Wat wel opvalt is dat hij nu meldingen geeft over het trajectverloop (let op rotonde naderend), iets explicieter dan voorheen. Ik had dit aan staan, maar merkte er weinig van.
Waarschijnlijk gaat de auto richting eind van het jaar in de verkoop. Maar een echte opvolger weet ik nog niet direct. Ik neig nog steeds terug naar Hybride.
Ik rij privé en niet lease en ga no way nog brandstof gebruiken. Héél veel duurder.
Gisteren deze 11kW "laadpaal" gemonteerd en aangesloten (op het ouderlijk huis):
:strip_exif()/f/image/tbpQBa3HsIX3bEz9GaInUajs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik sta nu te laden, lekker makkelijk voor de keer dat ik hier ben.
Huis is ook meteen duurder en beter verkoopbaar
(gaat nog lang niet gebeuren)
Ding was ~€175 en ik had er al rekening mee gehouden bij het vervangen van de groepenkast.
Gaatje door de muur en kabel zo aansluiten in de groepenkast en klaar.
Gisteren deze 11kW "laadpaal" gemonteerd en aangesloten (op het ouderlijk huis):
:strip_exif()/f/image/tbpQBa3HsIX3bEz9GaInUajs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik sta nu te laden, lekker makkelijk voor de keer dat ik hier ben.
Huis is ook meteen duurder en beter verkoopbaar
Ding was ~€175 en ik had er al rekening mee gehouden bij het vervangen van de groepenkast.
Gaatje door de muur en kabel zo aansluiten in de groepenkast en klaar.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Als je thuis kunt laden tegen een schappelijk tarief: ja. Als je op vakantie gaat en afhankelijk bent van snelladers omdat je geen zin hebt om elke 250km 8u te laden tot je accu vol is: absoluut niet. Ik ben onlangs naar Polen gereden en heb de laadkosten op een rijtje gezet. Slotsom: als een benzineauto 1:15 zou rijden, zou benzine 2,85 euro per liter mogen kosten om net zo duur te zijn als mijn EV op deze trip van ruim 2600km.onetime schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:21:
Ik rij privé en niet lease en ga no way nog brandstof gebruiken. Héél veel duurder.
Disclaimer: MRB is niet meegenomen (maar ook niet relevant want die betaal je ook als je niet op vakantie gaat) en ook is er geen rekening gehouden met afschrijving.
Lijkt me niet heel logisch om alleen die paar weken vakantie te gebruiken als maatstaf voor wat goedkoper iscryptapix schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:33:
[...]
Als je thuis kunt laden tegen een schappelijk tarief: ja. Als je op vakantie gaat en afhankelijk bent van snelladers omdat je geen zin hebt om elke 250km 8u te laden tot je accu vol is: absoluut niet. Ik ben onlangs naar Polen gereden en heb de laadkosten op een rijtje gezet. Slotsom: als een benzineauto 1:15 zou rijden, zou benzine 2,85 euro per liter mogen kosten om net zo duur te zijn als mijn EV op deze trip van ruim 2600km.
Disclaimer: MRB is niet meegenomen (maar ook niet relevant want die betaal je ook als je niet op vakantie gaat) en ook is er geen rekening gehouden met afschrijving.
@cryptapix Heb je niet op de prijzen gelet? Dat deed ik bij benzine ook al, en nu helemaal. De ene 11kW paal is 34ct en die 100m verder is 68ct. Snellader van andere merken iets van 80ct, (heb prijzen van boven de Euro gezien!) Tesla ~30ct. Met abonnement ~23ct. In NL. Ga later dit jaar weer naar Spanje, ik ga zeker kijken of die ene snellader nog gratis is... En de gratis laders van Iberdrola zal ik ook dan weer gebruiken.
Abonnement bij Ionity of Tesla afsluiten. Heb dit weekend Keulen op en neer gereden (640 km totaal), was €30 euro kwijt. Vergeleken met een benzine had het €110 gekost. Vooral Tesla is nu goedkoop, €0,22 per kWh.
Volgens mij zijn er meer dan voldoende andere topics die gaan over lange ritten met elektrische auto in Europa. Die gaan ook over zo goed koop mogelijk rijden en die bevestigen dat je, als je daar naar op zoek bent, veel goedkoper kan reizen dan benzine, zonder veel moeite of omweg.
Enyaq 85 Sportline in bestelling sinds begin Juni, nog niet in productie volgens mijn persoonlijke pagina. Auto hoeft ook pas begin december uitgeleverd te worden gezien afloop huidige lease. Nu zie ik echter bij de recente specs van de auto in de prijslijst vanaf 1 juni dat de auto 175kw zou kunnen laden (ging uit van 135 voor de 85 omdat ik overal in reviews zie dat die 175 alleen voor de 85x en RS zou gelden, beide niet in NL leverbaar) en lijkt het op de foto's dat de chromen elementen op stuur en de strip over het dashboard meer mat dan glimmend zijn? Dat matte op het stuur vind ik ook terug op dit forum, maar die strip over het dashboard geen idee? Hopelijk weet iemand in het forum meer over laadsnelheden en al dan niet glanzend chroom. Vindt mat mooier namelijk haha.
Staar je niet blind op een hoge laadsnelheid. Die haal je namelijk alleen onder heel specifieke omstandigheden en dan nog voor korte duur. Als je, zoals veel EV rijders, thuis laadt en alleen op lange (vakantie) trips aan de snellader hangt, bespaart een hoge(re) laadsnelheid je mogelijk een paar uur per jaar.Reddiewing schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:23:
Enyaq 85 Sportline in bestelling sinds begin Juni, nog niet in productie volgens mijn persoonlijke pagina. Auto hoeft ook pas begin december uitgeleverd te worden gezien afloop huidige lease. Nu zie ik echter bij de recente specs van de auto in de prijslijst vanaf 1 juni dat de auto 175kw zou kunnen laden (ging uit van 135 voor de 85 omdat ik overal in reviews zie dat die 175 alleen voor de 85x en RS zou gelden, beide niet in NL leverbaar) en lijkt het op de foto's dat de chromen elementen op stuur en de strip over het dashboard meer mat dan glimmend zijn? Dat matte op het stuur vind ik ook terug op dit forum, maar die strip over het dashboard geen idee? Hopelijk weet iemand in het forum meer over laadsnelheden en al dan niet glanzend chroom. Vindt mat mooier namelijk haha.
Klopt, die paar minuten zal het verschil niet maken, maar lijkt in de prijslijst dus wel een wijziging, net als de koelfunctie van de telefoon oplader die er eerder nog niet bij stond.
Deze 85 is geleverd in januariReddiewing schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:23:
:strip_exif()/f/image/BQ4ngrSQ83OfRTu3HpLgMwrU.jpg?f=fotoalbum_large)
Fair enough. Bottom line blijft: je moet goedkope laadopties hebben, want afhankelijk zijn van externe palen is niet zo heel goedkoopjeroenkb schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:35:
[...]
Lijkt me niet heel logisch om alleen die paar weken vakantie te gebruiken als maatstaf voor wat goedkoper is
Nee niet op gelet. Ik deed dat met mijn diesel wel, maar met EV vind ik het echt allemaal erg onoverzichtelijk. Daarbij rijd ik nu een leaseauto, waardoor die incentive om er zoveel moeite in te stoppen wel wat wegvalt. Tel daarbij op dat ik principieel geen cent aan die narcistische pannekoek van X wil geven, dus die laders vallen per definitie af. Extra reden om daar niet te laden is overigens ook nog dat ik dan losse declaraties moet gaan indienen, omdat voornoemde pannekoek het niet toestaat dat ik mijn laadpas van kantoor gebruik.onetime schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:06:
@cryptapix Heb je niet op de prijzen gelet? Dat deed ik bij benzine ook al, en nu helemaal. De ene 11kW paal is 34ct en die 100m verder is 68ct. Snellader van andere merken iets van 80ct, (heb prijzen van boven de Euro gezien!) Tesla ~30ct. Met abonnement ~23ct. In NL. Ga later dit jaar weer naar Spanje, ik ga zeker kijken of die ene snellader nog gratis is... En de gratis laders van Iberdrola zal ik ook dan weer gebruiken.
Maar ik ben het wel met je eens, het had een stuk goedkoper gekund als je vooraf wat abonnementen neemt. Zelfs gratis abonnementen. Greenway in Polen rekent bijna 25cent meer voor laden met mijn laadpas tov de gratis pas van hen zelf.
Ik ben gezegend met een goede laptop van mijn werkgever, maar ook die heeft best wel even nodig om op te starten.onetime schreef op maandag 8 juli 2024 @ 01:38:
[...]
Een goede computer heeft mijn antwoord als de knop loslaat. Dus ruim binnen de 2 seconden.
Heb ik uit laten zetten, geen last meer van.Aldmar schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:54:
[...]
Je vergeet 1x klikken om het 'welkomstscherm' weg te klikken...
Die van mij staat altijd standby, als ik m open klap kan ik instant aan het werk.cOOlrUnnINgs schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:06:
[...]
Ik ben gezegend met een goede laptop van mijn werkgever, maar ook die heeft best wel even nodig om op te starten.
Alleen eens per 1-2 weken ofzo opnieuw opstarten.
Heb ik ook gedaan, alleen net twee dagen te vroeg, nieuwe maand gaat in op dag voorafgaand aan terugreisAutohillenga schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:11:
Abonnement bij Ionity of Tesla afsluiten. Heb dit weekend Keulen op en neer gereden (640 km totaal), was €30 euro kwijt. Vergeleken met een benzine had het €110 gekost. Vooral Tesla is nu goedkoop, €0,22 per kWh.

Ik begreep van degene die bij mij met obd wat instellingen aan heeft gepast dat het welkomstscherm alleen uit kan als je de connectie uitzet, of te wel dat de app oa niet meer werkt. (3.2 heb ik)cOOlrUnnINgs schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:07:
[...]
Heb ik uit laten zetten, geen last meer van.
Dat heb ik ook begrepen inderdaad; dat je Enyaq dan offline blijft c.q. moet blijven.Currry schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:58:
[...]
Ik begreep van degene die bij mij met obd wat instellingen aan heeft gepast dat het welkomstscherm alleen uit kan als je de connectie uitzet, of te wel dat de app oa niet meer werkt. (3.2 heb ik)
Voor mij een no-go; ik gebruik de API integratie in HomeAssistant en evcc (en een beetje Tronity).
Is dat welkomstscherm er trouwens nog steeds met 4.0?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Zo, weer terug van de “grote vakantie” met de caravan naar Zwitserland. Onze Enyaq (80 uit 10-2023) heeft het weer fantastisch gedaan. Gemiddeld 25,6 kW/100 Km over dik 2000 Km verbruikt. We rijden op de Autobahn ong. 3 tot 3,5 uur en nemen dan een half uur rust. ACC op 92 Km/u, maar vanwege diverse inhaalverboden ook met 80-85 Km/u gedwongen achter vrachtwagens moeten rijden. Wat positief opviel was de behoorlijk vlakke laadsnelheid: bij 18-23% SOC, na 1 a 2 minuten steevast 142-145 kW laadsnelheid, en deze zakte heel geleidelijk tot 95 kW bij 77%-80%. Tussen 80 en 90% nog steeds 60-70 kW en boven de 90% is het feest over: 35-38 kW. Ik stond naast een Enyaq 60 en we hadden beiden dezelfde 20-25% SOC bij aankomst. Wat de “60” bestuurder verbaasde was dat mij Enyaq bij 48% nog 125 kW laadde, terwijl zijn 60 bij 42% op 79 kW piekte…. Bergritten zijn een feest, vooral het uitacceleren na een haarspeldbocht omhoog blijft menig Zwitser verbazen. Je ziet niet veel EV’s in Zwitserland, maar wel regelmatig een Enyaq als….taxi. Alle Zwitserse Enyaqs betroffen 80X exemplaren. Geen laadproblemen bij de diverse Zwitserse 22 kW gehad, maar de display gaf nu 11kW aan, terwijl hij op mijn 11 kW lader thuis altijd 10 kW aangeeft. Had zowel op de overnachtingscamping, als op onze eindbestemming nog een update…Eentje van dik 20 minuten, en een korte van 5 minuten. Klein beetje spannend, want stel je voor dat de auto gebricked wordt…Maar ook dit ging allemaal vlot. Waar we wel tegen aan liepen was de koeling: na op 1400m tot 80% geladen te hebben, reden we terug naar de camping op 650m hoogte. Op 1400m was het 26 Gr., en beneden 32,5 graden. Tijdens de flinke afdaling kregen we er 5% SOC bij, maar op 900m begon het klimaatsysteem ineens mega warme lucht te blazen! Airco functie was niet meer beschikbaar….Goed raampje open en de ventilator op stand 1 gezet. Eenmaal op de vlakke 80 KM weg, voelden we weer koele lucht uit de roosters komen. Het koelsysteem van de Enyaq is dus niet echt overbemeten….Gelukkig maar één keer voorgekomen. De terugweg in één keer gereden: 908 Km in 14,5 uur incl. 3 laadstops, lunch en een pizza bij Zum Jägerhof in Hilden. Totale laadkosten over dik 2000 Km: € 212,- (Ionity met passport, en Tesla).
:strip_exif()/f/image/cLJ38V156sdpFsgXWPeQTuoA.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/gogJF7nEbN7uIaDhpNtATh9j.png?f=fotoalbum_large)
De berg op……
:strip_exif()/f/image/oNcuoI0RCy9ATeE4TbndIBtF.jpg?f=fotoalbum_large)
De berg af…..
(in 2 kilometer 103 Km erbij gereden!)
:strip_exif()/f/image/cLJ38V156sdpFsgXWPeQTuoA.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/gogJF7nEbN7uIaDhpNtATh9j.png?f=fotoalbum_large)
De berg op……

:strip_exif()/f/image/oNcuoI0RCy9ATeE4TbndIBtF.jpg?f=fotoalbum_large)
De berg af…..
:strip_exif()/f/image/69YzfkPtLlFGLOrP7XNibuep.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door Tolot op 08-07-2024 22:22 . Reden: Toelichting foto ]
Dank voor je uitgebreide recensie. Volgende week ga ik richting Italië en ik sluit niet uit dat als het heel druk is, ik de Gotthard pas neem ipv de tunnel. Ik ben wel benieuwd met minimaal hoeveel SoC je de beklimming moet starten om niet halverwege de top met een lege batterij te staan (Enyaq 80, 5-23). Iemand een idee/zijn er handvatten om zelf een berekening te maken?Tolot schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:13:
Waar we wel tegen aan liepen was de koeling: na op 1400m tot 80% geladen te hebben, reden we terug naar de camping op 650m hoogte. Op 1400m was het 26 Gr., en beneden 32,5 graden. Tijdens de flinke afdaling kregen we er 5% SOC bij, maar op 900m begon het klimaatsysteem ineens mega warme lucht te blazen! Airco functie was niet meer beschikbaar….Goed raampje open en de ventilator op stand 1 gezet. Eenmaal op de vlakke 80 KM weg, voelden we weer koele lucht uit de roosters komen. Het koelsysteem van de Enyaq is dus niet echt overbemeten….
Zelf (nog) geen ervaring mee, maar met de post van Tolot is het wel uit te rekenen.JazzMatazz schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:31:
[...]
Dank voor je uitgebreide recensie. Volgende week ga ik richting Italië en ik sluit niet uit dat als het heel druk is, ik de Gotthard pas neem ipv de tunnel. Ik ben wel benieuwd met minimaal hoeveel SoC je de beklimming moet starten om niet halverwege de top met een lege batterij te staan (Enyaq 80, 5-23). Iemand een idee/zijn er handvatten om zelf een berekening te maken?
- Tolot had 53kWh/100km over 23km, dus 12.2kWh totaal.
- Hij had 750m stijging, dus is 1.6kWh / 100m stijging
- Je batterij heeft 77kWh. 1.6kWh is 2.1% daarvan
- Tolot had dus 2.1% van een iV80 batterij nodig per 100m stijging (met caravan?)
- Gotthardpas vanaf het laatste laadstation is 28km met 1.4km stijging
- Dus 30% batterij nodig vanaf laadstation
Hier heb ik geen extra marge in genomen. Maar ik zie dat ze bij die pas ook halverwege laadpunten hebben. Dus erg zenuwachtig hoef je niet te zijn
:fill(white):strip_exif()/f/image/aOW47QSBc64L5r0M9XXjRXPT.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door diederik77 op 09-07-2024 08:17 ]
E = m*g*h.
Stel 2.200kg en 100 meter stijging, levert een potentiële energie van 2.158.200 Joule oftewel 0,6 kWh.
Ik weet niet hoe hoog die pas is, maar zo kun je zelf uitrekenen wat je aan kWh extra nodig hebt.
Beneden kom je altijd
Stel 2.200kg en 100 meter stijging, levert een potentiële energie van 2.158.200 Joule oftewel 0,6 kWh.
Ik weet niet hoe hoog die pas is, maar zo kun je zelf uitrekenen wat je aan kWh extra nodig hebt.
Beneden kom je altijd
Als ik me niet vergis is dit de manier waarop de accu zijn warmte loost in het geval dat deze te warm begint te worden, iets wat met veel regeneratie makkelijk voor kan komen.Tolot schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:13:
...
Waar we wel tegen aan liepen was de koeling: na op 1400m tot 80% geladen te hebben, reden we terug naar de camping op 650m hoogte. Op 1400m was het 26 Gr., en beneden 32,5 graden. Tijdens de flinke afdaling kregen we er 5% SOC bij, maar op 900m begon het klimaatsysteem ineens mega warme lucht te blazen! Airco functie was niet meer beschikbaar….Goed raampje open en de ventilator op stand 1 gezet. Eenmaal op de vlakke 80 KM weg, voelden we weer koele lucht uit de roosters komen. Het koelsysteem van de Enyaq is dus niet echt overbemeten….Gelukkig maar één keer voorgekomen.
Eve char: Warock <TEST>
App werkt bij mij prima, ik gebruik ook Tronity en die werkt (mits de servers in Tsjechië - of waar ze dan ook staan - online zijn) gewoon netjes bij.Currry schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:58:
[...]
Ik begreep van degene die bij mij met obd wat instellingen aan heeft gepast dat het welkomstscherm alleen uit kan als je de connectie uitzet, of te wel dat de app oa niet meer werkt. (3.2 heb ik)
Dat is wel fijn. Ik zie dat jouw Enyaq met 3.7 af-fabriek is gekomen, dus dat is hoopvol voor de upgraders. Met 3.0 moest je (volgens meerdere berichten) toch echt de Enyaq offline halen om het te laten werken.cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:17:
[...]
App werkt bij mij prima, ik gebruik ook Tronity en die werkt (mits de servers in Tsjechië - of waar ze dan ook staan - online zijn) gewoon netjes bij.
Heb je het laten doen? Hoe? Met OBDeleven? Dat heb ik toevallig nog liggen...
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.