Top, ik meende dat al geprobeerd te hebben maar ik zal nog eens een poging doen.Lummer schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:03:
[...]
Na veel pogingen kwam ik er dus achter dat de postcode met spatie moet. Dus "1111 AA".
En dus gaat deze feature dus nu achter een 300 euro paywall?cryptapix schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:13:
[...]
Maar gaat je grootlicht automatisch aan en uit? Want dat is deze optie. Het staat er ook gewoon letterlijk “grootlichtassistent”. Hoeveel preciezer kan het nog? Het is vrij simpel te herkennen of je de functie hebt. Als ik grootlicht aanzet, komt er een lampje in beeld met een A erin. Dan gaat hij automatisch aan en uit. Ik kan die functie ook uitzetten. Dan verdwijnt de A en blijft het grootlicht aan.
Edit: mijn matrix led gaat overigens niet uit onder de 60.
Dat moet je @Matmar vragen, hij kwam met de vraag. Misschien had hij het wel helemaal niet en kan hij het nu alsnog kopen.Senaxx schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:48:
[...]
En dus gaat deze feature dus nu achter een 300 euro paywall?
Een paar keer je groot licht aan proberen te zetten, zie maar wat er gebeurt. Werkt voor mij.flowiej schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:15:
[...] Ik kan hem aanzetten en dan verschijnt inderdaad de A in beeld. Hij schakelt grootlicht dan automatisch in en uit. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om vervolgens de functie weer handmatig uit te zetten, zodat hij dus niet meer automatisch mijn grootlicht in en uitschakelt.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik heb met de telefoon geschud om het bug meld scherm te krijgen.mdizzy schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:23:
[...] Waar meld je ME3 software bugs? De vraag is ook of dit een bug is, of eerder "as designed".
Als dat alleen voor de app was moeten ze het maar door geven.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Lummer schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 20:00:
[...] Ik kan de (gratis) nieuwe diensten echter niet aanschaffen. Controleer je gegevens geeft hij aan. Meer mensen last van?
------
EDIT: gevonden. Blijkbaar moet je je postcode met spatie invoeren.
Postcode hoort sinds de invoering met één spatie tussen de cijfers en de letters, en met twee spaties tussen de letters en de plaatsnaam geschreven te worden.Lummer schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:03:
[...] Na veel pogingen kwam ik er dus achter dat de postcode met spatie moet. Dus "1111 AA".
De auto gisteren weer opgehaald. Blijkt dat ze de update van 3.0 naar 3.7 niet hebben uitgevoerd omdat de computer in gebruik was. Het antwoord was doodleuk: ‘Deze pakken we bij de volgende servicebeurt wel op.’ Die is pas over een jaar… Fijne service bij Vallei
.

Had ik ook in mijn eerste dagen na ontvangst. Gelukkig wel aan de passagiers zijde. Het ijzertje dat de verschillende stukjes uit elkaar houdt en. synchroon doet bewegen was ook los gekomen.. serieus prutswerk om het er weer op te steken en dan gewoon met sterke secondelijm vastgehangen. Op en neer richten bij de passagier werkt dus niet meer, open en toe schuiven wel en het ziet er terug normaal uit.Krishh schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:49:
[Afbeelding]
Weer mooi voor elkaar gekregen. Was m’n MagSafe aan het stellen, breek ik m’n middelste rooster af. Iemand tips? Denk niet dat de dealer dit heel makkelijk kan vervangen?
Dat was altijd al het geval bij bepaalde uitvoeringen. Mijn MY23 60 van mrt 23 heeft bijvoorbeeld geen grootlichtassistent af fabriek, maar vanaf dag levering kan ik dat bij kopen via de shop.Senaxx schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:48:
[...]
En dus gaat deze feature dus nu achter een 300 euro paywall?
Als ik grootlicht uit wil zetten (zonder dat deze op dat moment grootlicht geeft) beweeg ik de schakelaar altijd één keer naar achteren en dan naar voren. Naar achteren zorgt ervoor dat het grootlicht permanent aangaat en naar voren halen annuleert dat.
Als het grootlicht op automatisch staat en hij staat ook aan, dan haal je de schakelaar simpelweg een keer naar voren (alsof je wilt seinen). Dat seinen doe je dan niet, want hij stond al aan.
Als het grootlicht op automatisch staat en hij staat ook aan, dan haal je de schakelaar simpelweg een keer naar voren (alsof je wilt seinen). Dat seinen doe je dan niet, want hij stond al aan.
Hier hetzelfde meegemaakt met een Wallbox gisterenavond. Bij mij duurde het overigens geen uur. 23:51 ingeplugd, 0:01 gaat laden automatisch aan (tijdschema) maar niks. "Wallbox wacht op stroomvraag auto".. Grrr, meteen gemeld. Eens kijken of ik dit automation aangemaakt krijg. Mind to share?mdizzy schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:46:
Zou kunnen toeval zijn, maar sinds de upgrade van 3.0 naar 3.7 wordt mijn Enyaq niet meer wakker (gaat slapen na 1 uur inactiviteit) wanneer de laadpaal terug toelaat te laden (wegens load balancing). Ik heb in Home Assistant een extra automation moeten toevoegen dat als de auto binnen de 30 seconden niet begint te laden, het "start laden" commando wordt verstuurd via de Skoda API. Dit maakt de auto terug wakker (duurt even) en het laden wordt hervat.
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
heb het zelfde, het COMPLETE rooster moet vervangen worden, kostenpost =hoog. ik heb het erbij gelatenKrishh schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:49:
[Afbeelding]
Weer mooi voor elkaar gekregen. Was m’n MagSafe aan het stellen, breek ik m’n middelste rooster af. Iemand tips? Denk niet dat de dealer dit heel makkelijk kan vervangen?
Ik zou het doen!
ik heb géén Matrix lichten en had de optie niet bij aankoop. Dus ik kan het nu bijkopen. Maar dat ga ik gezien beperkte gebruik niet doencryptapix schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:14:
[...]
Dat moet je @Matmar vragen, hij kwam met de vraag. Misschien had hij het wel helemaal niet en kan hij het nu alsnog kopen.
Ook bij mij pakt de enyaq het laadschema van de paal (Zappi) niet meer op sinds update naar 3.7. Waar te melden bij Skoda?Trackerfire schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:24:
[...]
Hier hetzelfde meegemaakt met een Wallbox gisterenavond. Bij mij duurde het overigens geen uur. 23:51 ingeplugd, 0:01 gaat laden automatisch aan (tijdschema) maar niks. "Wallbox wacht op stroomvraag auto".. Grrr, meteen gemeld. Eens kijken of ik dit automation aangemaakt krijg. Mind to share?
Ahhh check, dacht echt dat ik de enige was met dit issue haha. Ik heb hem aangemeld in ieder geval om te kijken wat het gaat kosten. Moet inderdaad helemaal vervangen worden..rammes schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:28:
[...]
heb het zelfde, het COMPLETE rooster moet vervangen worden, kostenpost =hoog. ik heb het erbij gelaten
Ik duw en trek in m’n ID3 altijd een paar keer aan die hengel tot het uit staat. Meteen de buurt wakker geflitst. Maar zonder dollen, voor mij niet intuïtief maar het zal vast logisch bedacht zijn.jesse_s93 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:13:
Als ik grootlicht uit wil zetten (zonder dat deze op dat moment grootlicht geeft) beweeg ik de schakelaar altijd één keer naar achteren en dan naar voren. Naar achteren zorgt ervoor dat het grootlicht permanent aangaat en naar voren halen annuleert dat.
Schudden met die (h)app. En dan melden. Ik zou niet weten waarom je anders je chassisnummer moet invullen.Matmar schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:28:
[...] Ook bij mij pakt de enyaq het laadschema van de paal (Zappi) niet meer op sinds update naar 3.7. Waar te melden bij Skoda?
Gelet op het aantal bugs en andere eigenaardigheden kan ik me geen andere optie bedenken dan: drempel, om het aantal submits wat te dempen.onetime schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 18:33:
[...]
Schudden met die (h)app. En dan melden. Ik zou niet weten waarom je anders je chassisnummer moet invullen.
Is hier toevallig iemand die de HASS integratie van de Enyaq gebruikt? Bij mij wil de binary sensor vehicle moving sinds een paar dagen niet meer updaten, terwijl de rest nog wel netjes wordt bijgewerkt...
(en die gebruik ik nou net als trigger...)
(en die gebruik ik nou net als trigger...)
26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
- Laat maar, is opgelost.
[ Voor 84% gewijzigd door CyberThug op 15-06-2024 13:10 ]
Sensor werkt gewoon bij mij. Geen problemen. Na een update hapert de integratie wel vaak. Integratie even opnieuw opstarten?mightym schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:52:
Bij mij wil de binary sensor vehicle moving sinds een paar dagen niet meer updaten, terwijl de rest nog wel netjes wordt bijgewerkt...
Heb precies hetzelfde met mijn MY21 First Edition, goed om te weten dat het capacitieve deel van het stuur dan dus kapot is...vinom schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:04:
Sinds Juli 2021 rij ik een Enyaq en vanaf het begin af aan heb ik Travel Assist perikelen die ik. Tussentijds nog wel een software update gehad, wat wel wat verbetering bracht, maar de hands on detectie / capacitieve herkenning werkt gewoon waardeloos. Maand geleden nog bij de dealer geweest, geen foutmeldingen kunnen vinden, of überhaupt bekend met het probleem de laatste tijd. Sturen vervangen doen ze niet meer en ik moest maar een filmpje maken.
Niet te doen natuurlijk als je alleen achter het stuur zit, dus van de week eindelijk het vast kunnen leggen. Mijn handen aan het stuur zouden voldoende moeten zijn om Travel Assist werkend te houden, maar zoals je ziet moet ik bewust een ruk aan het stuur geven om te laten blijken dat ik er ben. Als ik dat niet doe, dan geeft ie een rem ingreep.
(full-screen kijken dan is het wel behoorlijk duidelijk)
[YouTube: Skoda Enyaq MY21 - Travel Assist failure]
Afgelopen week kreeg ik op een lange rit vanuit Leipzig ook (weer) problemen met de hands-on detectie. Mijn stuur is al eens vervangen.Armada schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:26:
[...]
Ik ben er proefondervindelijk achter gekomen dat de detectie helemaal onderaan het stuur het meest gevoelig is. Ik stuur tegenwoordig dus met mijn rechterhand onderaan het stuur en als er weer gemeld wordt dan is het met een klein kneepje verholpen. Irritant dat het moet, maar zo ben ik niet bezig met kleine rukjes…
De klachten werden steeds erger en jouw tip om het stuur onderaan vast te houden werkte helaas ook niet. Steeds een stuurcorrectie geven voorkwam wel een remingreep, maar de frequentie liep op naar elke 1-2 minuten, niet te doen!
Na terugschakelen van TA naar ACC was het probleem meteen weg. Dit was de laatste keer dat ik TA gebruikt heb, het is gewoon waardeloos.
Ja je kan het uitschakelen maar hij schakeld zichzelf weer in. Ook als je hem zelf op 100% zet zet hij zichzelf elke volle lading terug op 80%. Heel irritant. Zou graag melding uitschakelen en op 100% laten staan. Iemand een idee?
Bij jou wellicht. Ik heb geen probleem.jdbiggelaa schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:05:
[...]
Afgelopen week kreeg ik op een lange rit vanuit Leipzig ook (weer) problemen met de hands-on detectie. Mijn stuur is al eens vervangen.
De klachten werden steeds erger en jouw tip om het stuur onderaan vast te houden werkte helaas ook niet. Steeds een stuurcorrectie geven voorkwam wel een remingreep, maar de frequentie liep op naar elke 1-2 minuten, niet te doen!
Na terugschakelen van TA naar ACC was het probleem meteen weg. Dit was de laatste keer dat ik TA gebruikt heb, het is gewoon waardeloos.
Bij mij staat het uit (heeft dealer gedaan bij de uitleg over de autoKokkie81 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:25:
[...]
Ja je kan het uitschakelen maar hij schakeld zichzelf weer in. Ook als je hem zelf op 100% zet zet hij zichzelf elke volle lading terug op 80%. Heel irritant. Zou graag melding uitschakelen en op 100% laten staan. Iemand een idee?
Dat maakt zijn probleem niet minder erg.
Snap niet echt de meerwaarde van jouw reactie...
Net zoveel als dat jouw reactie dat TA waardeloos is hem ook niets helpt tochMLLL schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:47:
[...]
Dat maakt zijn probleem niet minder erg.
Snap niet echt de meerwaarde van jouw reactie....
[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 15-06-2024 13:51 ]
Verschilletje is dat mijn reacties altijd waardeloos zijncryptapix schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:50:
[...]
Net zoveel als dat jouw reactie dat TA waardeloos is hem ook niets helpt tochIk heb er net weer 1250km snelwegkilometers opzitten naar Polen en heb geen enkel probleem gehad. TA is een waar genot, ik kan bijna gaan slapen tijdens het rijden. Dus als het niet werkt, moet je gewoon blijven rammelen bij de dealer.
Nadat ik eerder deze week melde dat ik op mijn stuur had lopen trommelen werkt TA heerlijk. Heb geen gekke storingen meer gehad in 300km.
Vast geen duurzame oplossing, maar voor nu werkt het.
Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.
Kun je hier wat meer over vertellenjaapbrandhof schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:55:
Nadat ik eerder deze week melde dat ik op mijn stuur had lopen trommelen werkt TA heerlijk. Heb geen gekke storingen meer gehad in 300km.
Wat bij Armada werkte had ik ook geprobeerd. Geen succes. Toen werd ik lichtelijk geërgerd en begon ik op mijn stuur te slaan met mijn vuisten.vinom schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:00:
[...]
Kun je hier wat meer over vertellen? Ik ben oprecht geïnteresseerd en ook radeloos omdat het met de dealer zo lang duurt allemaal.
Daarna was het euvel ineens weg en is niet meer teruggekomen.
Ik geloof echt niet dat het nu ineens op magische wijze is opgelost door een beetje rammen, maar het is dus nog niet weer voorgevallen.
Zou toch mooi zijn als dit bij jou ook werkt. Snelle en goedkope oplossing.
Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.
Erger kan het bij mij niet worden, dus ik mep er graag op losjaapbrandhof schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:21:
[...]
Wat bij Armada werkte had ik ook geprobeerd. Geen succes. Toen werd ik lichtelijk geërgerd en begon ik op mijn stuur te slaan met mijn vuisten.
Daarna was het euvel ineens weg en is niet meer teruggekomen.
Ik geloof echt niet dat het nu ineens op magische wijze is opgelost door een beetje rammen, maar het is dus nog niet weer voorgevallen.
Zou toch mooi zijn als dit bij jou ook werkt. Snelle en goedkope oplossing.
Zou je ook even op mijn stuur willen trommelen?jaapbrandhof schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:55:

Dat komt op mij over als een slecht contact / draadbreuk die voor nu weer contact maakt.
Ik heb weleens gloeilampen die waren doorgebrand door ze onder spanning zo te draaien dat de stukjes gloeidraad contact maakten, weer aan elkaar gelast. Werkte daarna best wel een tijdje.
edit: dus niet doen binnen de garantie, want je weet niet hoe lang het goed blijft.
Ik heb weleens gloeilampen die waren doorgebrand door ze onder spanning zo te draaien dat de stukjes gloeidraad contact maakten, weer aan elkaar gelast. Werkte daarna best wel een tijdje.
edit: dus niet doen binnen de garantie, want je weet niet hoe lang het goed blijft.
[ Voor 13% gewijzigd door onetime op 16-06-2024 00:19 ]
Voorheen met een auto op het werk met die oude halogeen lampen. Na elke start ff een klap op de koplamp en je had weer 2 werkende koplampen, niet dat je bekeurd kon worden omdat het geen openbare weg was, maargoedonetime schreef op zondag 16 juni 2024 @ 00:19:
Dat komt op mij over als een slecht contact / draadbreuk die voor nu weer contact maakt.
Onverwacht toch heel content met de update naar 3.7 en wel om deze specifieke fix:
- Vermindering van ruis tijdens het opladen veroorzaakt door interferentie van stroomaansluitingen
Als voorheen de auto op vol vermogen (=7kW) aan het laden was thuis aan de paal dan begon alle ledverlichting in huis wat achter een dimmer zat te knipperen. Vrij irritant en maakte dat ik s’avonds vaak op half vermogen ging laden. En tadaa dat is sinds 3.7 opgelost. Niet verwacht maar heel fijn 😊
- Vermindering van ruis tijdens het opladen veroorzaakt door interferentie van stroomaansluitingen
Als voorheen de auto op vol vermogen (=7kW) aan het laden was thuis aan de paal dan begon alle ledverlichting in huis wat achter een dimmer zat te knipperen. Vrij irritant en maakte dat ik s’avonds vaak op half vermogen ging laden. En tadaa dat is sinds 3.7 opgelost. Niet verwacht maar heel fijn 😊
Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Kun je gewoon zelf doen hoor, in het menu. Ik heb het al 40.000 km uitstaan. Alleen de melding kun je niet uitzetten zover ik weet. Daarom altijd het 1’tje bovenin de balkcryptapix schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:31:
[...]
Bij mij staat het uit (heeft dealer gedaan bij de uitleg over de auto) en gaat niet terug aan. Hij laadt gewoon altijd tot 100%, overal waar ik laad. Ik heb wel een standaard notificatie in het scherm (een 1 met een cirkel eromheen) met de melding dat ik battery care mode moet inschakelen.
Ja natuurlijk kan ik dat zelf instellen, maar ik vond het wel mooi dat de dealer dat uit zichzelf liet zien en instelde.BGFG schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:36:
[...]
Kun je gewoon zelf doen hoor, in het menu. Ik heb het al 40.000 km uitstaan. Alleen de melding kun je niet uitzetten zover ik weet. Daarom altijd het 1’tje bovenin de balk
Ja, dat is wel echt super irritant. Ik ga daar zelf heel slecht op. Nu na bijna 4 weken kan ik me er bij neerleggenBGFG schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:36:
[...]
Kun je gewoon zelf doen hoor, in het menu. Ik heb het al 40.000 km uitstaan. Alleen de melding kun je niet uitzetten zover ik weet. Daarom altijd het 1’tje bovenin de balk
Ik heb dit echt nog nooit gemerkt. Wat mij wel opvalt is dat mijn paal af en toe uitschakelt, maar dat kan ook zijn omdat ik een load balancer in de meterkast heb voor mijn laadpaal. Dit had ik voorheen met mijn Tesla nooit (dat hij uitschakelde). Dus misschien hebben ze het laadprotocol wat slimmer gemaakt?Wilde schreef op zondag 16 juni 2024 @ 07:35:
Onverwacht toch heel content met de update naar 3.7 en wel om deze specifieke fix:
Heb de klep zojuist open gebroken met de ijskrabber. Sluit nu niet goed meer, thuis even dat stompje afknippen en afspraak maken bij de garage.Maat28 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:31:
[...]
Yep, dat is gewoon bruut opentrekken van de klep👍 de ijskrabber ertussen zetten (heb je al in je achterklep zitten) en opentrekken dat ding.
Is het nog gelukt met de geposte settings, of zijn er problemen met OBD11 geactiveerde Travel Assist na de update naar 3.7?svenblom schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:23:
Na de update naar 3.7 alle ODBELEVEN aanpassingen kwijt. Ik heb wel het captive stuurwiel, geen ACC pookje, en wil de TA weer aanzetten, maar...
Is weer gelukt!
Als je dus geen pookje hebt, maar wel het captive stuur en van het "pingpong" af wilt moet je enkel het volgende instellen in module A5:
HC_point_of_intervention: early
Dan blijft hij heerlijk tussen de lijntjes.
Als je dus geen pookje hebt, maar wel het captive stuur en van het "pingpong" af wilt moet je enkel het volgende instellen in module A5:
HC_point_of_intervention: early
Dan blijft hij heerlijk tussen de lijntjes.
dingo35 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:40:
[...]
Is het nog gelukt met de geposte settings, of zijn er problemen met OBD11 geactiveerde Travel Assist na de update naar 3.7?
Hallo Lummer,
Dit duurde bij mij ook een dag of 3 á 4.
Geen idee waarom dit zo lang moet duren maar goed.
Dit duurde bij mij ook een dag of 3 á 4.
Geen idee waarom dit zo lang moet duren maar goed.
De Skoda Enyaq krijgt een nieuwe elektrische aandrijflijn. De elektrische SUV is er straks namelijk als 50. De Skoda Enyaq 50 is op diverse vlakken minder potent dan de 60 die hij voorlopig lijkt te gaan vervangen, maar is wél voordeliger.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ook-elektrische-skoda-enyaq-wordt-goedkoper-welkom-50/
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ook-elektrische-skoda-enyaq-wordt-goedkoper-welkom-50/
De 85 wordt duurder, laatst verwachtte nog iemand prijsverlaging... Mooi niet dusDutchJackal schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:12:
De Skoda Enyaq krijgt een nieuwe elektrische aandrijflijn. De elektrische SUV is er straks namelijk als 50. De Skoda Enyaq 50 is op diverse vlakken minder potent dan de 60 die hij voorlopig lijkt te gaan vervangen, maar is wél voordeliger.

@True
Ik heb dit ook een maand gehad, kon TA helemaal niet meer gebruiken. Heb toen een halfuurtje met stuurverwarming aan gereden en sindsdien doet hij het alweer maanden zonder problemen.vinom schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:04:
Sinds Juli 2021 rij ik een Enyaq en vanaf het begin af aan heb ik Travel Assist perikelen die ik. Tussentijds nog wel een software update gehad, wat wel wat verbetering bracht, maar de hands on detectie / capacitieve herkenning werkt gewoon waardeloos. Maand geleden nog bij de dealer geweest, geen foutmeldingen kunnen vinden, of überhaupt bekend met het probleem de laatste tijd. Sturen vervangen doen ze niet meer en ik moest maar een filmpje maken.
Niet te doen natuurlijk als je alleen achter het stuur zit, dus van de week eindelijk het vast kunnen leggen. Mijn handen aan het stuur zouden voldoende moeten zijn om Travel Assist werkend te houden, maar zoals je ziet moet ik bewust een ruk aan het stuur geven om te laten blijken dat ik er ben. Als ik dat niet doe, dan geeft ie een rem ingreep.
(full-screen kijken dan is het wel behoorlijk duidelijk)
[YouTube: Skoda Enyaq MY21 - Travel Assist failure]
Volgens mij is dat dus minder dan verwachtelektriekert schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:44:
[...]
De 85 wordt duurder, laatst verwachtte nog iemand prijsverlaging... Mooi niet dus
@True
:fill(white):strip_exif()/f/image/9td6zn1LCHTaF12XY6ouQ8DP.png?f=user_large)
Je zou het bijna een prijsverlaging kunnen noemen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Gaan we dat ook nog maar proberen in de tussentijd. Momenteel staat de auto ingepland op 1 juli om hem uit te lezen, zodat ze een rapport kunnen opmaken richting PON met mijn beelden als ondersteuning. Het process is nogal omslachtig. Hij gaat wel gelijk die dag naar 3.7 maar dat zal niks oplossen voor Travel Assist.Pixal schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:46:
[...]
Ik heb dit ook een maand gehad, kon TA helemaal niet meer gebruiken. Heb toen een halfuurtje met stuurverwarming aan gereden en sindsdien doet hij het alweer maanden zonder problemen.
Ik lees toch echt +1700€.True schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:51:
[...]
Volgens mij is dat dus minder dan verwacht
[Afbeelding]
Je zou het bijna een prijsverlaging kunnen noemen.
Inflatie niet meegerekend, wellicht dat het dan een verlaging zou zijn
Ja dat is van mijn offerte en als er nu een definitieve prijs is die dus lager is dan die indicatie, is dat voor mij (met mijn offerte vanuit dat perspectief) wel een prijsverlaging. Behalve als we die prijsverhoging + die indicatie hebben, maar dat lijkt mij wat onwaarschijnlijk.elektriekert schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:56:
[...]
Ik lees toch echt +1700€.
Inflatie niet meegerekend, wellicht dat het dan een verlaging zou zijn
Maar in alle eerlijkheid, ik had er niet van opgekeken als de Enyaq echt een paar duizend in prijs verlaagd zou worden. Dit was wel voordat de EU de Chinese importauto's verder aan banden legde. Nu vind ik dat wat minder logisch.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ah ja, ik begrijp hem, en inderdaad de importtax is echt fors omhoog gegaanTrue schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:16:
[...]
Ja dat is van mijn offerte en als er nu een definitieve prijs is die dus lager is dan die indicatie, is dat voor mij (met mijn offerte vanuit dat perspectief) wel een prijsverlaging. Behalve als we die prijsverhoging + die indicatie hebben, maar dat lijkt mij wat onwaarschijnlijk.
Maar in alle eerlijkheid, ik had er niet van opgekeken als de Enyaq echt een paar duizend in prijs verlaagd zou worden. Dit was wel voordat de EU de Chinese importauto's verder aan banden legde. Nu vind ik dat wat minder logisch.
Half jaar geleden ook al eens 175 kW gehaald. Volgens mij ook in Duitsland een half uur 130+ gereden voordat ik ging laden.t3q schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:04:
Nieuw laadrecord
Schijnt dat 180kW toch de max is.
Dit met een 80 uit 2021, wel met 8% SoC en 3 uur lang vmax autobahn, dus die batterij was wel opgewarmd denk ich. [Afbeelding]
In Frankrijk afgelopen weekend is het helaas niet gelukt. Maar was ook niet de enige die stond te laden. Dat zal wel de reden zijn geweest.
IV80 uit 2022
Op vaste punten remt hij bij ons vaak waar bij een afrit een max snelheid wordt aangegeven. Maar ook op een plek waar eerst een rotonde lag en die nu is weggehaald. Ik heb het uitgezet. Werd er helemaal kriegel van. Sindsdien geen plotselinge rem acties meer, of continu remmen.Charlie_Root schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:12:
[...]
Dit heeft die van ons heel vaak. Totaal niet op te vertrouwen en hoogst vervelend.
Doet je sensor het wel van de bestuurdersstoel? Zet hem eens stil op een helling, niet op de handrem en in de vrij met auto hold uit en contact aan. Zodra je een beetje begint te rollen even je billen optillen. Slaat de rem er dan op? Zo niet, dan moet je het daar ergens zoeken.BlueBird95 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:04:
[...]
Nou, nee, zowel met de sleutel als met de handgreepsensor gaat hij dan niet op slot. Het contact blijft namelijk gewoon vrolijk aan staan na het uitstappen en je kunt dit enkel met de knop rechts op de stuurkolom uitzetten.
Er ligt geen sleutel in de auto, die zit altijd in een broekzak.
Hij heeft het ook met beide sleutels, dus vermoed niet dat het daar aan ligt. Het contact gaat gewoon niet uit wanneer je uitstapt.
Wij gebruiken zelf al een paar jaar Chargemap om de laadstops te plannen en dan Waze om te navigeren. Wel kan het interessant zijn om van te voren op Google Maps de faciliteiten van de stops te verkennen, aangezien er vaker geen speeltuinen bij laadpalen staan. Zit momenteel 150km boven Nantes, en moet zeggen dat ik de laadpaal spreiding op deze route veel beter vond dan 2 jaar geleden. Toen was het nog echt zoeken en regelmatig een volle of kapotte laadpaal tegen komen. Nu lijkt er langs snelwegen op bijna elk tankstation ook wel een laad mogelijkheid te zijn. Ik durf niet te zeggen of dit 22, 50 of 175kW laders zijn. Dat kun je dus vooraf even bekijken in Chargemap.EricNL schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:19:
Zijn er nog mensen die tips hebben voor de zomervakantie met de auto? Het wordt voor ons de 1e keer dat we met de Skoda Enyaq iV 60 op vakantie gaan. Uberhaupt één van de eerste vakanties dat we ver gaan rijden. Ik heb al wat tips gekregen en me voorbereid:
- Laadpassen van: Alphabet (NL), Shell, en nog van plan 1 van de Franse aanbieders aan te schaffen (Ionity?)
- Tolbadge is al aangeschafd
- Qua route-planner krijg ik van veel mensen de tip om ABRP te gebruiken inclusief de betaalde variant voor een maandje. Ik vraag me af of mensen dit daadwerkelijk als navigatie gebruiken, of enkel de route vanuit ABRP in bijvoorbeeld Google Maps (al weet ik niet direct hoe)
- Volgens mij gaan wij (helaas) rijden op 1 van de zwarte zaterdagen (27 Juli). We waren van plan om snachts te gaan rijden en moeten naar de westkust in Frankrijk (100km onder Nantes)
- Regelmatig stoppen is daarom ook geen enkel probleem, zeker niet met 2 kleine kids achterin.
Met de Shell tag heb ik op nagenoeg alle plekken kunnen laden. Ideaal want dat gaat via de werkgever.
Noot; ik heb geen ervaring met rijden op drukke dagen. Heb de mazzel dat we buiten het seizoen op vakantie kunnen.
Vreemd genoeg heb ik op de heenweg op deze route met 130km/h rond de 22kWh/100km behaald. 15 graden, 2 volwassenen
Vorige keer met airco aan haalde in 16kWh/100km met airco aan (was toen warmer). 2 volwassenen, 2 jonge kinderen 21 graden.
Ik vraag me af hoe goed dat daadwerkelijk te monitoren is. Je verbruik per km gaat inderdaad omhoog. Maar als jij een rustige rijder bent die maar 16kWh/100km verbruikt, dan hou je bij wijze van spreken nog aardig wat over op een volle lading in verhouding met iemand die 130 rijdt met alles vol aan met een verbruik van 24kWh/100km. Sterker nog, ik zou iedere 100km al genoeg hebben voor een en normale dag gebruik + een was.cryptapix schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 07:48:
[...]
Het gaat natuurlijk opvallen dat je verbruik dan enorm gaat toenemen. Je kilometerstand loopt immers niet op. Dus dat zal op zijn minst alarmbellen doen afgaan bij de leasemaatschappij. Hoe ze dat gaan reguleren is wel een goede vraag ja, maar goed, wil je dit zelf wel gaan doen? Zoiets noemt men namelijk gewoon diefstal
Maar of ik het daadwerkelijk zou gaan doen? Nee.
De situatie wordt mijns inziens anders als je de laadkosten van de auto zelf moet dragen. Mijn vrouw heeft de keuze vanuit de werkgever om een laadpaal vergoed te krijgen, of de laadkosten. Aangezien we niet de mogelijkheid hebben om hem aan huis te laden, is het voor ons een no-brainer. Maar anders was het voor ons ook een eenvoudige keus geweest; laadkosten vergoed krijgen.Mirx_NL schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:32:
Verbruik zit tegen het primaire gebruik van een auto aan. Het terugladen aan je huis voor privé gebruik niet.
In een werkrelatie is het altijd een beetje geven en nemen. Het is niet dat de werkgever altijd alles dekt wat je voor de uitvoering voor je functie nodig hebt. Dus ik kan er in komen dat je daar je eigen normen en waarden tegenaan plakt, maar het is en blijft onrechtmatig gebruik. En dat andere mensen dat als not done bestempelen vanuit hun waarde en normen is ook logisch.
Heb een groot licht assistent gehad op een ID3, kreeg alsnog knipperende tegenliggers. Weet niet hoe vaak jij het gebruikt, maar voor die ene keer per jaar doe ik het wel met het handje.Matmar schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:42:
Opeens 4 nieuwe aankoop/installatie mogelijkheden in de shop (vlak na update 3.0 -> 3.7 maar weet niet of dat gerelateerd is). Extra kleuren/instellingen sfeerverlichting, grootlicht assistentie en service afspraken planner.
De laatste is gratis en voor 10jaar. De sfeerverlichting maand op proef en €29 voor onbeperkt aankoop. Maar de grootlicht assistent is maand op proef en maar liefst €300 voor onbeperkt.
Weet iemand of met name die laatste met ODBeleven is in te stellen? (weet niet of ik het veel ga gebruiken maar ODB aanschaffen is goedkoper en kan meer, waaronder ook TA activeren).
Overigens ook pay to park geïnstalleerd dat is ‘gratis’ en 100jaar geldig…. Ze worden steeds commerciëler bij Skoda 😒[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ANWB bellen is goedkoper denk ik dan een nieuwe band vervangen. Mocht je een kleine auto rijden, dan is het wellicht andersom.ocmer schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:01:
In mijn 2e hands Enyaq zit geen reserve-wiel of spuitbusje-schuim-met-12V-pompje.
Zou er dat wel bij moeten zitten? En wat is wijsheid: Spuitbusje dichtingsmiddel kopen of de ANWB maar bellen in geval van een lekke band?
Heb afgelopen week ook 1200km gereden en een groot deel daarvan met TA. Na afgelopen jaar veel gezeur ermee gehad te hebben ditmaal 0 problemen. Mijn vrouw zegt dat het nog steeds wel eens voorkomt, maar kan het dus niet verifiëren. Ik ben blij dat het weer werkt.cryptapix schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:50:
[...]
Net zoveel als dat jouw reactie dat TA waardeloos is hem ook niets helpt tochIk heb er net weer 1250km snelwegkilometers opzitten naar Polen en heb geen enkel probleem gehad. TA is een waar genot, ik kan bijna gaan slapen tijdens het rijden. Dus als het niet werkt, moet je gewoon blijven rammelen bij de dealer.
En hij staat al in de configuratorDutchJackal schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:12:
...
Voor NL is dit ‘nieuw’ maar in ‘21 was de iv50 al in Duitsland te bestellen… Er zijn er inmiddels ook een aantal in NL geregistreerd, zeer waarschijnlijk import.
https://ev-database.org/car/1187/Skoda-Enyaq-iV-50
Ik ben wel benieuwd in hoeverre die nieuwe aandrijflijn geknepen zal worden…
148 pk lees ik nu.
148 pk lees ik nu.
[ Voor 4% gewijzigd door Martinique op 20-06-2024 15:47 ]
Krimpflatie bij Skoda: een stuk minder inhoud voor (bijna) hetzelfde geld als voor de iV 60. Denken ze hiermee werkelijk te gaan scoren?Martinique schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:45:
Voor NL is dit ‘nieuw’ maar in ‘21 was de iv50 al in Duitsland te bestellen… Er zijn er inmiddels ook een aantal in NL geregistreerd, zeer waarschijnlijk import.
148 pk lees ik nu.
Precies dat, tenzij hij zo efficiënt gemaakt is dat het verschil 50/60 verwaarloosbaar is geworden maar dat valt nog te bezien…jdbiggelaa schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:56:
[...]
Krimpflatie bij Skoda: een stuk minder inhoud voor (bijna) hetzelfde geld als voor de iV 60. Denken ze hiermee werkelijk te gaan scoren?
Ik denk het wel. Het verschil in bereik tussen de 60 en de 80 was het mij de meerprijs niet waard. Dat verschil in bereik is nu ineens 50% meer geworden (neem ik aan, van 20 naar 30kwh verschil)). Dus dan wordt het ineens een stuk interessanter.jdbiggelaa schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:56:
[...]
Krimpflatie bij Skoda: een stuk minder inhoud voor (bijna) hetzelfde geld als voor de iV 60. Denken ze hiermee werkelijk te gaan scoren?
En ik zie ook dat de 50 er niet in sportline is. Die heb (en wil ik) wel, dus dan moet je wel naar de 85
Edit: oh ik heb de coupe en die lijkt er uberhaubt niet in 50 te zijn?
[ Voor 9% gewijzigd door cryptapix op 20-06-2024 16:04 ]
Das de oude 50. De nieuwe mag het doen met 170pk en een wltp van 377. Hij kan dus echt als vervanger van de 60 doorMartinique schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:45:
148 pk lees ik nu.
...
Auto op 13/06 naar de garage gebracht voor onderhoud en terugroepactie van het camerasysteem.
Blijkbaar stond update 3.0 naar 3.7 ook op de planning.
Wagen zou dezelfde avond nog klaar zijn, helaas... Zou de dag erna worden, nog voor de middag verzekerde men mij.
Om 17u dan maar zelf gebeld, auto was nog niet klaar en was nog aan het updaten.
Dag erna opnieuw zelf moeten bellen en wat blijkt; ze krijgen de auto niet meer aan de praat. Tijdens de update is er iets foutgelopen, waardoor geen enkele technieker/specialist er nog raad mee weet. Men vindt het blijkbaar niet nodig op hun klanten hiervan in te lichten.
We zijn inmiddels alweer een halve week verder dan mijn laatste telefoongesprek, maar zelfs een "onze excuses" was er voor de dealer nog te veel aan. Geen compensatie, geen leenauto beschikbaar, zoek het maar uit en we bellen wel als hij klaar is maar we wachten op antwoord van hogerop.
Je koopt 2,5 jaar geleden een wagen van +-60.000 euro en het is elke keer gezeur en ellenloze wachttijden. Oh meneer uw aircopomp is kapot, ze staan in backorder, in oktober komen ze binnen. (Het was juni, fijn de hele zomer zonder airco, wagen was toen halfjaar oud).
Camerasystemen die elke keer als het miezert of onder tien graden is niet werken (wordt nu na 2,5 jaar eindelijk gemaakt!).
Ruitenwisserhendel die niets meer doet, in backorder, werd na 3 maanden gemaakt. (Is voor elke Skoda nagenoef hetzelfde, hoe zoiets 3 maanden in backorder kan staan is mij een vraag)
Nee dank je, de volgende is voor mij geen Skoda meer.
Ik heb zowat elk merk gereden, elk merk heeft wel iets maar ik heb nog bij geen enkel merk zulke lak aan klanten meegemaakt.
Het is een superfijne wagen om mee te rijden, comfortabel, stil, vlot wanneer het moet en een overvloed aan fijne functies, maar de negatieve punten wegen steeds meer door om hem gewoon te verkopen en terug te gaan naar mijn vorig merk, waarmee ik niet wil zeggen dat bij geen enkel merk iets mankeert, want dat is natuurlijk een eutopie.
Ik klink nu als een oude zeur, maar dit is de laatste auto die ik bij deze garageketen heb gekocht. Ik ga ze hier niet zwart maken, als men wilt weten welke garageketen het is stuur me gerust een bericht.
Wagen zou dezelfde avond nog klaar zijn, helaas... Zou de dag erna worden, nog voor de middag verzekerde men mij.
Om 17u dan maar zelf gebeld, auto was nog niet klaar en was nog aan het updaten.
Dag erna opnieuw zelf moeten bellen en wat blijkt; ze krijgen de auto niet meer aan de praat. Tijdens de update is er iets foutgelopen, waardoor geen enkele technieker/specialist er nog raad mee weet. Men vindt het blijkbaar niet nodig op hun klanten hiervan in te lichten.
We zijn inmiddels alweer een halve week verder dan mijn laatste telefoongesprek, maar zelfs een "onze excuses" was er voor de dealer nog te veel aan. Geen compensatie, geen leenauto beschikbaar, zoek het maar uit en we bellen wel als hij klaar is maar we wachten op antwoord van hogerop.
Je koopt 2,5 jaar geleden een wagen van +-60.000 euro en het is elke keer gezeur en ellenloze wachttijden. Oh meneer uw aircopomp is kapot, ze staan in backorder, in oktober komen ze binnen. (Het was juni, fijn de hele zomer zonder airco, wagen was toen halfjaar oud).
Camerasystemen die elke keer als het miezert of onder tien graden is niet werken (wordt nu na 2,5 jaar eindelijk gemaakt!).
Ruitenwisserhendel die niets meer doet, in backorder, werd na 3 maanden gemaakt. (Is voor elke Skoda nagenoef hetzelfde, hoe zoiets 3 maanden in backorder kan staan is mij een vraag)
Ik heb zowat elk merk gereden, elk merk heeft wel iets maar ik heb nog bij geen enkel merk zulke lak aan klanten meegemaakt.
Het is een superfijne wagen om mee te rijden, comfortabel, stil, vlot wanneer het moet en een overvloed aan fijne functies, maar de negatieve punten wegen steeds meer door om hem gewoon te verkopen en terug te gaan naar mijn vorig merk, waarmee ik niet wil zeggen dat bij geen enkel merk iets mankeert, want dat is natuurlijk een eutopie.
Ik klink nu als een oude zeur, maar dit is de laatste auto die ik bij deze garageketen heb gekocht. Ik ga ze hier niet zwart maken, als men wilt weten welke garageketen het is stuur me gerust een bericht.
Ik heb home assistant geïnstalleerd inclusief de Skoda Connect (HACS) integratie.
Het valt mij nu eigenlijk op dat er tijdens stilstand in de nacht, maar ook overdag tijdens een werkdag zomaar een % of 3 van de SoC afgaat.
Dat lijkt me niet normaal? Iemand met vergelijkbare ervaringen?
Het valt mij nu eigenlijk op dat er tijdens stilstand in de nacht, maar ook overdag tijdens een werkdag zomaar een % of 3 van de SoC afgaat.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Mijn ervaring staat haaks op bovenstaande. Gister is bij mij de update van 3.0 naar 3.7 uitgevoerd. Auto ‘s morgens gebracht en vlak na de middag telefoon dat de update gereed was. Tevens accu laten checken ivm 2 keer noodladen. Geen storing meer gehad, accu is in goede conditie. Vooraf had ik al aangegeven dat ik hem vandaag kwam ophalen dus men had alle tijd. Maar niet nodig gehad. Gebracht met 8% batterij, gehaald met 100%. Top service van de dealer.
Xbox Series X "The Tower Of Power" - Skoda Enyaq iV80 Sportline '22 "The Beast"
Ja dat zeg ik toch dat dat de oude is...jvbijleveld schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 17:46:
[...]
Das de oude 50. De nieuwe mag het doen met 170pk en een wltp van 377. Hij kan dus echt als vervanger van de 60 door
[ Voor 3% gewijzigd door Martinique op 20-06-2024 20:48 ]
Nee totaal geen last van. Batterij percentage blijft bij stilstand bij mij steeds constant, ook als ie 24 uur stil staat. Bij een e-golf heb ik wel terugloop van de batterij gezien, maar bij de Enyaq dus niet.JanHenk schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:30:
Nee, maar wel het omgekeerde, al is dat als ik 's avonds heb geladen. Dan staan er vaak de volgende ochtend een paar km extra bereik en 1% extra op. Schijnt vaker voor te komen.JanHenk schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:30:
Ik heb home assistant geïnstalleerd inclusief de Skoda Connect (HACS) integratie.
Het is me nog nooit opgevallen dat er minder op staat, ook als ik pas een paar dagen later weer rijdt.
Gebruik je soms voorverwarmen voordat je weer bij de auto bent? Dat kost zeker wat stroom. Merkbaar.
Sinds een tip hier om zuiniger te rijden op D in plaats van B ben ik er gebruik van gaan maken. Het is een stuk intensiever rijden dan met alleen B, omdat ik zelf ook de pedalen achter het stuur gebruik om de sterkte van recuperatie aan te geven.
Maar wat mij met name opvalt, bij rotondes en toekomstige snelheidsbeperkingen aangegeven door vaste borden, geeft hij in de D een gaspedaal loslaat advies. Hij remt dan beduidend meer af, en naar de juiste snelheid, dan als je je gas los zou laten op een recht stuk zonder toekomstige snelheidsbeperking. Heeft iedere Enyaq dat, of heeft dat te maken met predictive cruise control? Er staat dan overigens ook aD in het dashboard in plaats van alleen D of B. Met de flippers achter het stuur kun je de recuperatie vergroten en weer laten afnemen waardoor de aD plaats maakt voor alleen een D. Bij gas geven komt er dan weer aD te staan.
Maar wat mij met name opvalt, bij rotondes en toekomstige snelheidsbeperkingen aangegeven door vaste borden, geeft hij in de D een gaspedaal loslaat advies. Hij remt dan beduidend meer af, en naar de juiste snelheid, dan als je je gas los zou laten op een recht stuk zonder toekomstige snelheidsbeperking. Heeft iedere Enyaq dat, of heeft dat te maken met predictive cruise control? Er staat dan overigens ook aD in het dashboard in plaats van alleen D of B. Met de flippers achter het stuur kun je de recuperatie vergroten en weer laten afnemen waardoor de aD plaats maakt voor alleen een D. Bij gas geven komt er dan weer aD te staan.
Als je je telefoon een update geeft, heeft hij ook minstens 50% nodig. Je hebt dan nog mazzel gehad, want bij een benzine auto geeft de garage je auto doodleuk terug met een nog legere tankkuka schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:31:
Mijn ervaring staat haaks op bovenstaande. Gister is bij mij de update van 3.0 naar 3.7 uitgevoerd. Auto ‘s morgens gebracht en vlak na de middag telefoon dat de update gereed was. Tevens accu laten checken ivm 2 keer noodladen. Geen storing meer gehad, accu is in goede conditie. Vooraf had ik al aangegeven dat ik hem vandaag kwam ophalen dus men had alle tijd. Maar niet nodig gehad. Gebracht met 8% batterij, gehaald met 100%. Top service van de dealer.
Met andere woorden; je hebt echt mazzel gehad!
Ik heb dat ook inderdaad, bij rotondes etc. En ik heb verder niets qua assistentie kermis.jules schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 00:00:
Sinds een tip hier om zuiniger te rijden op D in plaats van B ben ik er gebruik van gaan maken. Het is een stuk intensiever rijden dan met alleen B, omdat ik zelf ook de pedalen achter het stuur gebruik om de sterkte van recuperatie aan te geven.
In het kader van luxe irritaties. Wat ik hoop dat ze nog updaten is het volgende. Ik heb thuis ingesteld dat de laadkabel altijd ontgrendeld. Dus auto vol = slot laadkabel los. En dat werkt prima. Alleen wanneer je met de sleutel in de zak naar de auto loopt dan ontgrendeld de auto (kessy), maar vergrendeld dus alsnog de laadkabel....
Goede morgen, eerste post in dit topic!
Begin Juni een Enjaq iV 60 Sportline overgenomen van een collega in de lease.
Gisteren is de auto voor regulier onderhoud en twee dingen van een terugroepactie naar de garage geweest.
Vanochtend wil ik de auto laden op werk, en echt met geen mogelijkheid meer dat klepje open te krijgen voor de laadpoort.
Heerlijk zo op de vrijdagochtend, ik lees op diverse Skoda fora dat het een bekend probleem is helaas.
Ik heb de garage al gebeld en zit te wachten tot ze terugbellen.
Zal wel uitdraaien op een vervangende auto voor het weekend ben ik bang.
Tot nu toe was ik wel goed te spreken over de Enjaq, alleen jammer dat het bereik redelijk beperkt is en je nu echt goed moet plannen wat je welke dag gaat doen en waar je gaat laden.
Ik moet het maar als een soort efficiency challenge zien denk ik
Bedankt voor het luisteren, ik moest het even van mij afschrijven
Begin Juni een Enjaq iV 60 Sportline overgenomen van een collega in de lease.
Gisteren is de auto voor regulier onderhoud en twee dingen van een terugroepactie naar de garage geweest.
Vanochtend wil ik de auto laden op werk, en echt met geen mogelijkheid meer dat klepje open te krijgen voor de laadpoort.
Heerlijk zo op de vrijdagochtend, ik lees op diverse Skoda fora dat het een bekend probleem is helaas.
Ik heb de garage al gebeld en zit te wachten tot ze terugbellen.
Zal wel uitdraaien op een vervangende auto voor het weekend ben ik bang.
Tot nu toe was ik wel goed te spreken over de Enjaq, alleen jammer dat het bereik redelijk beperkt is en je nu echt goed moet plannen wat je welke dag gaat doen en waar je gaat laden.
Ik moet het maar als een soort efficiency challenge zien denk ik
Bedankt voor het luisteren, ik moest het even van mij afschrijven
Echt slecht dat ze er niet gewoon een terugroepactie van maken om die klepjes preventief te vervangen. Dit gebeurt echt vaak.
Zegt wel veel over hoe je over hoe je als organisatie niet aan je klanten denkt. Zeker omdat ze het al zo druk hebben bij de dealers vraag ik me af of het echt veel extra geld zou kosten. Beter gewoon meepakken bij het reguliere onderhoud.
Zegt wel veel over hoe je over hoe je als organisatie niet aan je klanten denkt. Zeker omdat ze het al zo druk hebben bij de dealers vraag ik me af of het echt veel extra geld zou kosten. Beter gewoon meepakken bij het reguliere onderhoud.
Bij mij heeft de Enyaq een maandje terug of zo een week stil gestaan en was... jah, toch ook wel enkele procenten kwijt. Natuurlijk is het bij jou tijdens een dag. Best veel, maar misschien eenmalig?JanHenk schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:30:
En bij een collega heeft het ding afgelopen weekend stil gestaan en was er ook wel wat af, dus zo "uncommon" blijkt het niet te zijn.
Gisteren om 08.00 uur ook een afspraak bij de dealer voor dezelfde update. Hij zou uiterlijk om 17.00 uur klaarstaan en kreeg daar ook netjes een bevestiging via de mail van. Helaas werd ik al iets na 12.00 uur gebeld dat de update vast was gelopen en dat het dezelfde dag niet meer ging lukken. Als het goed is zou hij voor 12.00 uur vandaag klaar zijn, maar ik heb er een hard hoofd in. Overigens heb ik wel een vervangende auto meegekregen (fossiel). De kosten van de brandstof ga ik uiteraard niet zelf betalen, en mocht het langer gaan duren dan wil ik ook gewoon een vervangende EV op de oprit hebben staan.BlueBird95 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:30:
Auto op 13/06 naar de garage gebracht voor onderhoud en terugroepactie van het camerasysteem.
Ik wacht nog even af....

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Ik zit inmiddels bij de dealer aan de koffie, eens kijken of ze dat klepje gemaakt krijgen binnen afzienbare tijd...
Je moet eens vragen of het afzagen van de lipjes bij hun bekend is? En wat zij hierin kunnen doen voor je. Ik ben benieuwd wat een dealer vindt.RubenSaurus schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:43:
Ik zit inmiddels bij de dealer aan de koffie, eens kijken of ze dat klepje gemaakt krijgen binnen afzienbare tijd...
Ik las dit net te laat, inmiddels al weer terug op de zaak.Currry schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:55:
[...]
Je moet eens vragen of het afzagen van de lipjes bij hun bekend is? En wat zij hierin kunnen doen voor je. Ik ben benieuwd wat een dealer vindt.
Ze hebben hem gewoon opengemaakt en hadden uiteraard de onderdelen niet op voorraad
Dus we mogen de 11e nog een keer terug voor een andere terugroepactie en de reparatie van het klepje.
Mijn dealer wist er ook niks van over dat klepje. Nog geen issues en ik vroeg of zij konden beoordelen wat er nodig was. Ze hebben het enkel wat gesmeerd. So far so good.
En ja hoor, zojuist gebeld dat het vandaag ook niet gelukt is. Wordt nu aanstaande maandag zegt de dealer…..
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Ik ben zelf niet gecharmeerd van hoe mijn Enyaq reageert op de omgeving waar ik rij. Ik heb al dat automatische dus zoveel mogelijk uitgezet. Waarschuwen voor de snelheid is het maximum dat hij mag doen. Midden op de snelweg afremmen tot 50, te laat en te hard remmen voor bochten, ...jules schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 00:00:
Lane Assist ben ik wel blij mee omdat ik die makkelijk kan overrulen door gewoon vast te houden.
Toch ben ik benieuwd naar TA en gebruik ik ACC, maar die vervelende limiter in ACC zorgt ervoor dat ik die ook vaak uit moet zetten. Of precies ver genoeg het versnellings energiepedaal moet intrappen. Vervelend en afleidend.
Weet iemand daar een beter woord voor? Want het is geen gaspedaal.
Is energiepedaal het nieuwe woord? Volgens Jeroen Horlings wel.
Voor mij is rijden in <D> veel relaxter dan rijden in <B> omdat ik in <B> veel te geconcentreerd op mijn rechter voet moet zijn om te voorkomen dat ik steeds iets versnel of afrem. Anders continu verspilling.
Overigens, de mate van regeneratie wordt met 3 pijltjes chevrons naast de D aangegeven, op de plaats van de a, niet alleen die D. Ik gebruikte de flippers erg veel, maar sinds een downdate iets van een half jaar terug reset regeneratie niet meer als je het energiepedaal gebruikt dus is het in plaats van handig erg vervelend geworden.
Wat bedoel je hiermee? Je hebt óf de limited (=snelheidsbegrenzer) aan óf de (adaptieve) cruise control. Niet beide tegelijk.onetime schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:49:
[...]
Toch ben ik benieuwd naar TA en gebruik ik ACC, maar die vervelende limiter in ACC zorgt ervoor dat ik die ook vaak uit moet zetten. Of precies ver genoeg het versnellings energiepedaal moet intrappen. Vervelend en afleidend.
Dat is gewoon een kwestie van wennen. In het begin had ik ook dat ik te ver intrapte of te snel losliet waardoor ik te hard versnelde respectievelijk abrupt afremde. Nu ik eraan gewend ben, vind ik D heel vreemd rijden. Ik krijg het gevoel alsof de auto 0,0 afremt in D. Al heb ik wel mijn twijfels of B energiezuiniger is dan D. Ik denk eigenlijk dat D zuiniger is omdat je zelf gewoon veel beter vooruit kunt kijken dan die auto. Ik heb gisteren 750km en vandaag 500km gereden op de snelweg en ik merkte, zeker in Duitsland, regelmatig dat ik zonder B mijn ‘gas’ al veel eerder zou hebben losgelaten wanneer ik in de verte iemand de linkerstrook zag blokkeren (en ik er met 150-160 aankwam ( Duitsland)).Voor mij is rijden in <D> veel relaxter dan rijden in <B> omdat ik in <B> veel te geconcentreerd op mijn rechter voet moet zijn om te voorkomen dat ik steeds iets versnel of afrem. Anders continu verspilling.
Ik vind dat LA me net iets te vaak ingrijpt om comfortabel te rijden. Krijg vaak toch nog net een iets te hard ruk aan het stuur op onverwachte momenten. Maar het iedere keer uitzetten bij iedere rit heb ik ook geen zin in.onetime schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:49:
[...]
Lane Assist ben ik wel blij mee omdat ik die makkelijk kan overrulen door gewoon vast te houden.
Gaspedaal. Maar het zal uiteindelijk wel een meningsverschil zijn. Als ik het rem pedaal in trap, dan zie ik de blauwe balk ook meer regenereren. Gaan we het rempedaal daarom ook nu het regeneratie pedaal noemen?Of precies ver genoeg het versnellings energiepedaal moet intrappen. Vervelend en afleidend.
In het artikel wordt energiepedaal maar een keer aangehaald waarna hij zelf weer een paar keer gaspedaal gebruikt. Hij is er zelf dus ook niet zeker van. Gaspedaal dus.
Kwestie van wennen. Net als je weer moet wennen van B naar D ivm de flippers achter het stuur.Voor mij is rijden in <D> veel relaxter dan rijden in <B> omdat ik in <B> veel te geconcentreerd op mijn rechter voet moet zijn om te voorkomen dat ik steeds iets versnel of afrem. Anders continu verspilling.
[ Voor 7% gewijzigd door jules op 22-06-2024 08:47 ]
Here we go again… paar werken terug nog deze discussie gevoerd. Onetime wil graag dat zijn auto harder gaat rijden dan dat er staat ingesteld op zijn cruise control wanneer hij heuvelaf gaat.cryptapix schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:04:
[...]
Wat bedoel je hiermee? Je hebt óf de limited (=snelheidsbegrenzer) aan óf de (adaptieve) cruise control. Niet beide tegelijk.
Als jij me kunt laten zien hoe ik de limiter uitschakel als ik gewoon op ACC rij, heel graag.cryptapix schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:04:
[...] Wat bedoel je hiermee? Je hebt óf de limited (=snelheidsbegrenzer) aan óf de (adaptieve) cruise control. Niet beide tegelijk
Meer kracht het hobbeltje op en meteen daarna hobbeltje af remmen (limiter), dat heeft een door elkaar schuddend effect, en daar wil ik echt vanaf. En ook tunnel in, mag hij niet remmen. Dat komt weer helemaal goed bij het de tunnel uitrijden.
Dat is helaas niet zo, hij remt alsnog met iets van 4-5kW af. (wat hij op het display laat zien is niet alleen het motor verbruik, maar het totaal, inclusief alle auxiliary verbruik. (bv airco)) Daar wil ik ook vanaf. Als ik het energiepedaal loslaat moet hij gewoon uitrijden zonder te remmen. Ik heb tenslotte <D> gekozen, en niet <B>. Tenzij ik met de flippers of het rempedaal iets doe. Maar na een downdate reset de regeneratie niet meer bij het intrappen van het energiepedaal. En zit ik dus effectief in <B> in plaats van in <D> na gebruik van de linker flipper.[...] Dat is gewoon een kwestie van wennen. In het begin had ik ook dat ik te ver intrapte of te snel losliet waardoor ik te hard versnelde respectievelijk abrupt afremde. Nu ik eraan gewend ben, vind ik D heel vreemd rijden. Ik krijg het gevoel alsof de auto 0,0 afremt in D.
Helemaal mee eens, je kunt zelf veel beter vooruit kijken. En eventueel door meerdere auto's heen. En dan dus veel gelijkmatiger rijden. Dat is inderdaad een van de voordelen.Al heb ik wel mijn twijfels of B energiezuiniger is dan D. Ik denk eigenlijk dat D zuiniger is omdat je zelf gewoon veel beter vooruit kunt kijken dan die auto. Ik heb gisteren 750km en vandaag 500km gereden op de snelweg en ik merkte, zeker in Duitsland, regelmatig dat ik zonder B mijn ‘gas’ al veel eerder zou hebben losgelaten wanneer ik in de verte iemand de linkerstrook zag blokkeren (en ik er met 150-160 aankwam ( Duitsland)).
Daar heb je per slot van rekening de flippers voor. Om eventueel iets bij te remmen.Homer-Simpson schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:49:
[...] Here we go again… paar werken terug nog deze discussie gevoerd. Onetime wil graag dat zijn auto harder gaat rijden dan dat er staat ingesteld op zijn cruise control wanneer hij heuvel af gaat.
Dan moet ie een goedkopere auto kopen met een lichte ICE unit erin. Die doen dat wel.Homer-Simpson schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:49:
[...]
Here we go again… paar werken terug nog deze discussie gevoerd. Onetime wil graag dat zijn auto harder gaat rijden dan dat er staat ingesteld op zijn cruise control wanneer hij heuvelaf gaat.
Vind het wel fijn dat hij op dezelfde snelheid blijft. Op mijn vakantie adres en de route er naar toe staan diverse flitspalen die daar juist vanuit gaan.
Één flipper lager heb je je antwoord... Linker onderste hendeltje even naar achteren tikken, en berg op weer naar je toe trekken.onetime schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:29:
[...]
Helemaal mee eens, je kunt zelf veel beter vooruit kijken. En eventueel door meerdere auto's heen. En dan dus veel gelijkmatiger rijden. Dat is inderdaad een van de voordelen.
En als het je niet bevalt; volgens Bright.nl moet je dan een i5 gaan rijden.
Of een Opel Astra G uit 2000 die kon dat allemaal ook begrijp ikjules schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:09:
[...]
Één flipper lager heb je je antwoord... Linker onderste hendeltje even naar achteren tikken, en berg op weer naar je toe trekken.

jules schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:09:
[...]
Één flipper lager heb je je antwoord... Linker onderste hendeltje even naar achteren tikken, en berg op weer naar je toe trekken.
Voor de goede orde: mijn benzine skoda Octavia (automaat) met acc deed exact hetzelfde! Die bleef ook op snelheid, en remde bij bij bergaf. Dus is niet iets wat net pas met EV gekomen is. Is blijkbaar eigenschap van acc.Homer-Simpson schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:49:
[...]
Here we go again… paar werken terug nog deze discussie gevoerd. Onetime wil graag dat zijn auto harder gaat rijden dan dat er staat ingesteld op zijn cruise control wanneer hij heuvelaf gaat.
Lijkt me ook een volstrekt logische werking aangezien je logischerwijs niet harder wilt rijden dan de snelheid die je hebt ingesteld en een fabrikant geen gedoe heeft in rijders die boetes komen verhalen omdat de ACC veel harder ging rijden dan ingesteld omdat het op dat moment lekker zuinig is.Dr.Roelski schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:54:
[...]
[...]
Voor de goede orde: mijn benzine skoda Octavia (automaat) met acc deed exact hetzelfde! Die bleef ook op snelheid, en remde bij bij bergaf. Dus is niet iets wat net pas met EV gekomen is. Is blijkbaar eigenschap van acc.
Maar goed, de betreffende user gaat sowieso atypisch met zijn auto om. Dus deze wens past prima in dat straatje.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.