Daar hebben ze toch spiegels voor uitgevonden, om achteruit te kunnen zien en dus te rijden? 😋onetime schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 01:54:
@BlueBird95 Had je wel geprobeerd de auto af te sluiten via de handgreepsensor?
Had je (nog) een sleutel in de auto laten liggen?
Ik heb niet eerder gehoord van wat jij beschrijft.
Ik wil er overigens vanaf dat de auto uit gaat als ik anders ga zitten voor maximaal zicht bij achteruitrijden, met de gordel los. Dat mag met een reden. Oh, sinds 1993 niet meer. Maar toch moet hij dan wel eens af omdat hij anders hindert.
De keuze is op dit moment tussen een nieuwe 85 voor €61.650 versus een vergelijkbare 80 uit 2021 met ~24.000km op de teller voor €45.000. Normaliter lijkt dit een eenvoudige keuze, maar ik ben aardig huiverig geworden door de verhalen hier over de software. Is de 30km extra range, de nieuwe software (die wél ondersteund wordt) en de optie om de accu voor te verwarmen in jullie ogen de meerprijs waard?
Je vergeet misschien wel het belangrijkste verschil: de 85 heeft flink meer vermogen. Als je hem privé gaat aanschaffen, ligt het wel aan je use case en hoe lang je hem wil gaan gebruiken. Persoonlijk zou ik het geen 16,5k meer waard vinden. De keuze maak ik dan met pijn in het hart, dat wel. Maar het is heel persoonlijk. Als ik net de lotto had gewonnen, was het een ander verhaalrgras schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:36:
De keuze is op dit moment tussen een nieuwe 85 voor €61.650 versus een vergelijkbare 80 uit 2021 met ~24.000km op de teller voor €45.000. Normaliter lijkt dit een eenvoudige keuze, maar ik ben aardig huiverig geworden door de verhalen hier over de software. Is de 30km extra range, de nieuwe software (die wél ondersteund wordt) en de optie om de accu voor te verwarmen in jullie ogen de meerprijs waard?
Dat is flink. Ik ben vandaag ook onderweg en ben op de autobahn nog niet voorbij de 130kW laadsnelheid gekomen (met een 60).t3q schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:04:
Nieuw laadrecord
Schijnt dat 180kW toch de max is.
Dit met een 80 uit 2021, wel met 8% SoC en 3 uur lang vmax autobahn, dus die batterij was wel opgewarmd denk ich. [Afbeelding]
Burgerlijk kortere afstanden rijden met kleine kids op de achterbank, intentie is om 'm zeker 5-8 jaar te gaan gebruiken. Dat laatste is ook meteen dat waar ik huiverig voor ben: 5-8 jaar rondrijden met brakke software die niet meer fatsoenlijk wordt ondersteund.cryptapix schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:48:
[...]
Je vergeet misschien wel het belangrijkste verschil: de 85 heeft flink meer vermogen. Als je hem privé gaat aanschaffen, ligt het wel aan je use case en hoe lang je hem wil gaan gebruiken. Persoonlijk zou ik het geen 16,5k meer waard vinden. De keuze maak ik dan met pijn in het hart, dat wel. Maar het is heel persoonlijk. Als ik net de lotto had gewonnen, was het een ander verhaalWat bij de keuze ook meespeelt; op een nieuwe auto schrijf je flink meer af.
De meeste mensen verlengen het abonnement toch niet, dus als ze nu al gebruik maken van de Skoda software, is de kans groot dat ze dan toch overschakelen op Android auto of carplay.rgras schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:00:
[...]
Burgerlijk kortere afstanden rijden met kleine kids op de achterbank, intentie is om 'm zeker 5-8 jaar te gaan gebruiken. Dat laatste is ook meteen dat waar ik huiverig voor ben: 5-8 jaar rondrijden met brakke software die niet meer fatsoenlijk wordt ondersteund.
Je weet wat je krijgt, dusbgeen zorgen if de beloftes nu wel uitkomen bij 4.0...
Ja die staat bij mij al sinds ophalen bij de dealer in juni 2021 aan. Ik rijd normaal ook bijna altijd op de ACC, en gaat (meestal) prima. Behalve deze fout dus opeens, overigens was het probleem vandaag ook weer zomaar verdwenen...Ankh schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:22:
[...]
Heb ik ook ineens gehad. Bleek dat de wegtype detectie bij CC instelling weer aanstond.
Juist vanwege beoogde 8 jaar gebruik en het feit dat hedendaagse EV's eigenlijk amper voldoen aan mn wensen neig ik meer naar een nieuwe, toch net wat beter.rgras schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:36:
16k over 100 maanden verdelen valt ook nog wel mee...
[ Voor 54% gewijzigd door mitsumark op 08-06-2024 16:14 ]
Je leest op dit forum natuurlijk wel de excessen, en de gevallen waar iets niet goed functioneert…. De 90% tevreden Enyaq rijders rijden gewoon lekker met hun auto naar hun werk, vakantie bestemming en algemene bestemmingen. Die weten niet eens welke software versie ze hebben, en zolang er niets kapot gaat, komen ze 1x per 2 jaar bij de dealer voor een beurt….Ik heb talloze “dikke” lease-, en privé auto’s mogen rijden, en ben van mening dat de Enyaq een hele fijne praktische auto voor alledag is. Ding doet het altijd, en ja, soms duurt het 4 seconden voordat het scherm is opgestart, of CarPlay het doet…Maar je kunt in die 4 sec. gewoon wegrijden hoor…rgras schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:00:
[...]
Burgerlijk kortere afstanden rijden met kleine kids op de achterbank, intentie is om 'm zeker 5-8 jaar te gaan gebruiken. Dat laatste is ook meteen dat waar ik huiverig voor ben: 5-8 jaar rondrijden met brakke software die niet meer fatsoenlijk wordt ondersteund.
[ Voor 0% gewijzigd door Tolot op 08-06-2024 16:27 . Reden: Spelling ]
Optie 3: Deze nieuwe 85 voor nog geen 51k?rgras schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:36:
https://www.skoda.nl/stoc...1at-selection-automatisch
Dit heeft die van ons heel vaak. Totaal niet op te vertrouwen en hoogst vervelend.Dipsausje schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 07:36:
Mijn Enyaq was gisteren opeens van mening dat ik de hele route op een bocht afreed die met 35km/h genomen moest worden. En ging dus constant afremmen op de CC. De locatie in beeld update wel, dus leek niet aan de GPS te liggen.
Ben benieuwd of het straks na een nachtje stil te hebben gestaan weer weg is, want dit had ik de afgelopen 3 jaar nog niet meegemaakt.
The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS | AbuseDB
Nou, nee, zowel met de sleutel als met de handgreepsensor gaat hij dan niet op slot. Het contact blijft namelijk gewoon vrolijk aan staan na het uitstappen en je kunt dit enkel met de knop rechts op de stuurkolom uitzetten.onetime schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 01:54:
@BlueBird95 Had je wel geprobeerd de auto af te sluiten via de handgreepsensor?
Had je (nog) een sleutel in de auto laten liggen?
Ik heb niet eerder gehoord van wat jij beschrijft.
Ik wil er overigens vanaf dat de auto uit gaat als ik anders ga zitten voor maximaal zicht bij achteruitrijden, met de gordel los. Dat mag met een reden. Oh, sinds 1993 niet meer. Maar toch moet hij dan wel eens af omdat hij anders hindert.
Er ligt geen sleutel in de auto, die zit altijd in een broekzak.
Hij heeft het ook met beide sleutels, dus vermoed niet dat het daar aan ligt. Het contact gaat gewoon niet uit wanneer je uitstapt.
Na de update naar 3.7 alle ODBELEVEN aanpassingen kwijt. Ik heb wel het captive stuurwiel, geen ACC pookje, en wil de TA weer aanzetten, maar...ik kan nergens meer vinden welke aanpassingen dat ook alweer zijn. Kan het ook niet meer vinden in het document uit de startpost. Iemand die mij er op kan wijzen?
Wij hebben een Enyaq 60 van juni 2022. Momenteel zitten we nog op Software versie 3.0.Bosrocks schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:03:
Ik lees al een tijdje mee, ik heb een Enyaq 80 van Oktober 23. Ik zit al een maandje op 3.7 via OTA.
[Afbeelding]
Wat me niet helemaal duidelijk is, is hoe je de 3.7 versie kunt krijgen. Ik las hierboven dat het een OTA is, maar op de website van Skoda staat:
/f/image/CjLDyk8NbuWKBhnTWcpnXAGH.png?f=fotoalbum_large)
Ze willen vooral niet dat je een afspraak maakt alleen voor de me3.7 update want dat kost alleen maar geld.
Ik zou het doen!
3 uur lang 165 kmh? Dat is bijna 500km. Dat haal ik niet als ik 165kmh rij…t3q schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:04:
Nieuw laadrecord
Schijnt dat 180kW toch de max is.
Dit met een 80 uit 2021, wel met 8% SoC en 3 uur lang vmax autobahn, dus die batterij was wel opgewarmd denk ich. [Afbeelding]
Zijn er nog mensen die tips hebben voor de zomervakantie met de auto? Het wordt voor ons de 1e keer dat we met de Skoda Enyaq iV 60 op vakantie gaan. Uberhaupt één van de eerste vakanties dat we ver gaan rijden. Ik heb al wat tips gekregen en me voorbereid:
- Laadpassen van: Alphabet (NL), Shell, en nog van plan 1 van de Franse aanbieders aan te schaffen (Ionity?)
- Tolbadge is al aangeschafd
- Qua route-planner krijg ik van veel mensen de tip om ABRP te gebruiken inclusief de betaalde variant voor een maandje. Ik vraag me af of mensen dit daadwerkelijk als navigatie gebruiken, of enkel de route vanuit ABRP in bijvoorbeeld Google Maps (al weet ik niet direct hoe)
- Volgens mij gaan wij (helaas) rijden op 1 van de zwarte zaterdagen (27 Juli). We waren van plan om snachts te gaan rijden en moeten naar de westkust in Frankrijk (100km onder Nantes)
- Regelmatig stoppen is daarom ook geen enkel probleem, zeker niet met 2 kleine kids achterin.
My PC Steam Profile PSN: AfcaEricNL
@EricNL Ik gebruik gewoon de ingebouwde navigatie en dat werkt voor mij prima! Zou niet weten wat ik nog anders zou willen. Nog een kleine tip: als je laadlocaties gaat selecteren, let dan op het aantal laadplekken. Ik heb in Duitsland eens gehad dat ik 2 plekken achter elkaar had met maar 2 laadplekken en die waren kapot. Dus bij voorkeur navigeer ik naar locaties met >6 laadplekken.
Edit: nog een gratis tip: stel in dat je tesla laders vermijdt, dan spek je geen narcistische pannenkoek. Maar eerlijk: als je het privé moet betalen zijn dat wel relatief goedkope palen
Edit: nog een gratis tip: stel in dat je tesla laders vermijdt, dan spek je geen narcistische pannenkoek. Maar eerlijk: als je het privé moet betalen zijn dat wel relatief goedkope palen
[ Voor 19% gewijzigd door cryptapix op 09-06-2024 21:32 ]
Die van mij is via OTA gegaan, maar ik zat dan ook al op 3.5. Dus wellicht moet je naar dealer als je onder 3.5 zit.svenblom schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:23:
Na de update naar 3.7 alle ODBELEVEN aanpassingen kwijt. Ik heb wel het captive stuurwiel, geen ACC pookje, en wil de TA weer aanzetten, maar...ik kan nergens meer vinden welke aanpassingen dat ook alweer zijn. Kan het ook niet meer vinden in het document uit de startpost. Iemand die mij er op kan wijzen?
Verkeerde reactie denk ik. Ik zoek vooral de code om TA weer te activeren...
Bosrocks schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:45:
[...]
Die van mij is via OTA gegaan, maar ik zat dan ook al op 3.5. Dus wellicht moet je naar dealer als je onder 3.5 zit.
Nou zit bij mij na 2 jaar de laadklep ook ineens vast. Zoooo blij dat ik de plastic flapjes had afgeknipt, want nu kon ik met m’n nagels de klep alsnog open krijgen.
Morgen maar weer de dealer bellen…
Morgen maar weer de dealer bellen…
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Ik moest voor een probleem naar de dealer en die gaf aan dat er ook een terugroepactie op de auto zit. Dit zou gaan om de update van versie 3.0 naar 3.7. Ze gaan dit aanstaande dinsdag doen en ik ben mijn auto een dag kwijt.psvjw schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:39:
[...]
Wij hebben een Enyaq 60 van juni 2022. Momenteel zitten we nog op Software versie 3.0.
Wat me niet helemaal duidelijk is, is hoe je de 3.7 versie kunt krijgen. Ik las hierboven dat het een OTA is, maar op de website van Skoda staat:
[Afbeelding]
Zie documenten op de facebook groep.svenblom schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:05:
Verkeerde reactie denk ik. Ik zoek vooral de code om TA weer te activeren...
[...]
Travel assist activeren (wel het capacitieve stuurwiel nodig met travelassist knopje)
Let op: motorkap open, SFD unlock, vergeet niet beveiligde toegang van module A5 en 13 af te halen indien je dit nog niet gedaan hebt (code 20103).
n.b. soms lijkt travel assist niet te werken nadat de code is ingevoerd, maar na een avondje stilstaanblijkt het ineens wel geactiveerd te zijn (N=1)
Frontsensoren voor best.assistentiesystemen (A5) Lange codering
Basis:
HC_point_of_intervention: early_setting_over_menu of early (early_setting_over_menu vaak prima)
Emergency_assist_variante: Ea_variante_2
HC_variante: Hc_variante_2
Assistentieplus:
HC_point_of_intervention: early_setting_over_menu of early (early_setting_over_menu vaak prima)
Emergency_assist_variante: Ea_variante_4
HC_variante: Hc_variante_2
Afstandsregeling (13)
Lange codering
Capacitive_Steering_wheel: ingebouwd
Travel Assist: geactiveerd
Water-Escape
Iemand al het volgende gehad:
Ben naar Zwarte Woud geweest en 2x een lange afdaling gereden waarbij ik de melding kreeg (in de trend van): "auto wordt te warm, klimaatfuncties worden uitgeschakeld"
Het was ook niet overdreven warm (tussen 15° en 20°c) en naar beneden in B gereden om te genereren.
Na de melding begon de auto warme lucht te blazen langs en de airco kon niet meer bediend worden.
Na een 10tal minuutjes was de airco terug bedienbaar.
Zeer vreemd, vooral omdat het buiten niet echt warm was... Moet ik me zorgen maken?
Ben naar Zwarte Woud geweest en 2x een lange afdaling gereden waarbij ik de melding kreeg (in de trend van): "auto wordt te warm, klimaatfuncties worden uitgeschakeld"
Het was ook niet overdreven warm (tussen 15° en 20°c) en naar beneden in B gereden om te genereren.
Na de melding begon de auto warme lucht te blazen langs en de airco kon niet meer bediend worden.
Zeer vreemd, vooral omdat het buiten niet echt warm was... Moet ik me zorgen maken?
Dit is normaal en gebeurd bij elke VAG auto. Doordat je constant in B naar beneden gaat, en waarschijnlijk geen gas geeft, blijft de auto stroom terugwekken. Dit levert enorm veel restwarmte op wat weg moet omdat anders onderdelen kapot gaan. Als de auto de warmte niet meer kwijt kan aan de buitenlucht is er nog maar 1 manier om het kwijt te kunnen en dat is de cabine in. Daarom gaat de airco ook uit; minder onderdelen die warmte moeten verwerken. Daarnaast kan de auto dan de airco gebruiken om sneller van de warmte af te komen, hij 'flipt' een soort-van van taak.scatman schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:43:
Iemand al het volgende gehad:
Dus nee; dit is normaal en geen reden om je zorgen te maken.
[ Voor 4% gewijzigd door kaanmijo op 10-06-2024 11:51 ]
Mooie heldere uitleg.kaanmijo schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:49:
[...]
Dit is normaal en gebeurd bij elke VAG auto. Doordat je constant in B naar beneden gaat, en waarschijnlijk geen gas geeft, blijft de auto stroom terugwekken. Dit levert enorm veel restwarmte op wat weg moet omdat anders onderdelen kapot gaan. Als de auto de warmte niet meer kwijt kan aan de buitenlucht is er nog maar 1 manier om het kwijt te kunnen en dat is de cabine in. Daarom gaat de airco ook uit; minder onderdelen die warmte moeten verwerken. Daarnaast kan de auto dan de airco gebruiken om sneller van de warmte af te komen, hij 'flipt' een soort-van van taak.
Had dit inderdaad ook gezien bij Bjorn Nyland ivm snelladen, als de accu warm wordt gaat de cabine airco uit, die wordt dan gebruikt voor de accu, vervelend als je staat te laden bij 35 graden..kaanmijo schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:49:
[...]
Dit is normaal en gebeurd bij elke VAG auto. Doordat je constant in B naar beneden gaat, en waarschijnlijk geen gas geeft, blijft de auto stroom terugwekken. Dit levert enorm veel restwarmte op wat weg moet omdat anders onderdelen kapot gaan. Als de auto de warmte niet meer kwijt kan aan de buitenlucht is er nog maar 1 manier om het kwijt te kunnen en dat is de cabine in. Daarom gaat de airco ook uit; minder onderdelen die warmte moeten verwerken. Daarnaast kan de auto dan de airco gebruiken om sneller van de warmte af te komen, hij 'flipt' een soort-van van taak.
Heeft elke VAG maar 1 (onderbemeten) airco die die moet verdelen tussen accu en cabine?
Of heb je dit met de warmtepomp optie niet of minder?
Ik heb dit ook een aantal keren gehad in Oostenrijk. Grote vraag is hoe dit te voorkomen?kaanmijo schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:49:
[...]
In D naar beneden rijden? En vaker steviger remmen ,dus meer 'vrij' naar beneden gaan en af en toe (lang) hard remmen? Of juist langzamer naar beneden rijden door af en toe (kort) hard te remmen?
Of is er ergens een optie om het regeneren tijdelijk helemaal uit te zetten? Je moet hoe dan ook naar beneden, en als hij per definitie eerst regenereert en dan pas de remmen er bij pakt. Heb je al vrij snel last van de warmte...

Heb nog niet kunnen testen of het ook te maken heeft met een te volle accu naar beneden rijden. Hoe leger de accu hoe makkelijker regenereren in de accu terecht kan komen?
Het probleem is je zult wel moeten. Want vergelijk het met een ICE, als je niet op de motor afremt (en dus regenereert met een BEV) moet je te veel remmen met je remmen waardoor je remkracht gaat verliezen en onnodige slijtage hebt.Aldmar schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:06:
[...]
Ik heb dit ook een aantal keren gehad in Oostenrijk. Grote vraag is hoe dit te voorkomen?
In D naar beneden rijden? En vaker steviger remmen ,dus meer 'vrij' naar beneden gaan en af en toe (lang) hard remmen? Of juist langzamer naar beneden rijden door af en toe (kort) hard te remmen?
Of is er ergens een optie om het regeneren tijdelijk helemaal uit te zetten? Je moet hoe dan ook naar beneden, en als hij per definitie eerst regenereert en dan pas de remmen er bij pakt. Heb je al vrij snel last van de warmte...![]()
Heb nog niet kunnen testen of het ook te maken heeft met een te volle accu naar beneden rijden. Hoe leger de accu hoe makkelijker regenereren in de accu terecht kan komen?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Liever 1x per jaar wat meer slijtage aan de remmen dan geen airco meerTrue schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:09:
[...]
Het probleem is je zult wel moeten. Want vergelijk het met een ICE, als je niet op de motor afremt (en dus regenereert met een BEV) moet je te veel remmen met je remmen waardoor je remkracht gaat verliezen en onnodige slijtage hebt.
Maargoed, die remmen zullen het (alleen) ook niet aankunnen.
Ja dat snap ik uiteraard. Zeker als ik van de Grossglockner naar beneden ga, maar heb het ook een keertje gehad van een bergje wat nou niet echt significant steil danwel lang was. Dat hadden de remmen makkelijk kunnen hebben. Daarom vermoed ik ook dat het te maken heeft met een hoge SOC tijdens afdalen. Heb ik alleen in mijn geval niet op gelet.True schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:09:
[...]
Het probleem is je zult wel moeten. Want vergelijk het met een ICE, als je niet op de motor afremt (en dus regenereert met een BEV) moet je te veel remmen met je remmen waardoor je remkracht gaat verliezen en onnodige slijtage hebt.
Als het nagenoeg niet te voorkomen is, zou ik wel 10x nadenken om in een dergelijke BEV te rijden als ik in de berg zou wonen!
[ Voor 7% gewijzigd door Aldmar op 10-06-2024 13:18 ]
Als je niet weet hoe je moet rijden in heuvelachtig tot bergachtig gebied moet je dat ook gewoon niet doen. Als je niet kunt remmen op de motor, ICE of BEV krijg je gewoon rem problemen die kunnen resulteren in uitval van remkracht.mitsumark schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:14:
[...]
Liever 1x per jaar wat meer slijtage aan de remmen dan geen airco meer![]()
Maargoed, die remmen zullen het (alleen) ook niet aankunnen.
Succes in zo'n mooie zandbak naast de weg.
Regeneratie uitschakelen omdat je anders teveel opwekt??? Daar is het juist voor bedoelt!
Als verbruik je echt niet interesseert, anders gewoon niet aan beginnen.
Als je in de bergen echt van boven helemaal naar beneden rijdt, komt daar gewoon veel energie bij vrij.
Wees blij dat je dat in je accu kunt opslaan.
Het is jammer dat je geen aankondiging krijgt, zodat je ergens zou kunnen stoppen voor het uitzicht of een dutje om de auto af te laten koelen.
Met een brandstofauto moest je ook al op de motor afremmen om geen oververhitte remmen te krijgen.
Als verbruik je echt niet interesseert, anders gewoon niet aan beginnen.
Als je in de bergen echt van boven helemaal naar beneden rijdt, komt daar gewoon veel energie bij vrij.
Wees blij dat je dat in je accu kunt opslaan.
Het is jammer dat je geen aankondiging krijgt, zodat je ergens zou kunnen stoppen voor het uitzicht of een dutje om de auto af te laten koelen.
Met een brandstofauto moest je ook al op de motor afremmen om geen oververhitte remmen te krijgen.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Maar met een ICE resulteert dat natuurlijk niet in een uitgeschakelde airco, dus die tegenvaller benoemen snap ik dan wel zeker.onetime schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:24:
Ik ook, maar met hoge SoC, 90-95% oid. Auto werd ook echt warm, dan gooit hij regeneratie er gewoon uit.Aldmar schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:06:
[...]
Ik heb dit ook een aantal keren gehad in Oostenrijk. Grote vraag is hoe dit te voorkomen?
Of is er ergens een optie om het regeneren tijdelijk helemaal uit te zetten? Je moet hoe dan ook naar beneden, en als hij per definitie eerst regenereert en dan pas de remmen er bij pakt. Heb je al vrij snel last van de warmte...![]()
Ik weet niet of de padels standaard zijn, maar je kunt altijd overweg in zijn D te rijden en met padels het regenereren instellen. Dan kun je de accu soms even rust geven op minder stijle stukken bv.
Nog even terugkomend op dit, ik heb geïnformeerd bij de garage en als ik langs kom voor de klep forceren ze die alleen open, voor definitief herstel moet daarna een afspraak gemaakt worden.superbikkel schreef op maandag 3 juni 2024 @ 00:07:
Onderweg naar Schiphol bij een snellader geladen. Bij het dichtdoen van de klep hing die dop er nog uit. Wou de klep weer opendoen en helaas, gaat niet meer open, wat ik ook probeer. Lading is niet genoeg meer om nog thuis te komen na de vakantie.
Iemand nog tips om de klep open te krijgen? Is het te forceren?
Daarom mijn vraag, weet iemand of dit forceren "gewoon" het bruut open trekken van de klep is? Want dat kan ook zelf ook wel en dat scheelt me toch wel een hoop tijd onderweg naar huis.
Ik rij altijd in D, maar recent tijdens een lange afdaling (1600 naar 700) vroeg de auto om te switchen naar B. Eerste keer dat ik die melding zag. Ik merk ook dat in de D stand er niet altijd (volledige) recuperatie is (ik schat 90% van de tijd).
Met zoveel mogelijk snelheid naar beneden laten rollen, een hogere snelheid helpt hierbij, je wordt dan ook een extra stukje afgeremd door de luchtweerstand, en meer lucht door de condensor en radiator. Allemaal dingen die schelen.Aldmar schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:06:
[...]
Waarschijnlijk was je SOC ook aan de hoge kant, het mooiste is eigenlijk rond de 20% te zitten voordat je afdaalt.
Uitrollen > regenereren. Regenereren kan wel 10-20 kW aan warmteverlies genereren.
En tijdens het omhoog rijden breng je ook al aardig wat temperatuur in het accupakket door de hoge stromen.
Je kan toch gewoon in D afdalen? Dat komt het meest in de buurt van een normale brandstof auto. Kans op oververhitting is dan denk ik kleiner.
Stond het klepje zeg maar "op een kiertje" en zit er geen beweging meer in?superbikkel schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:06:
[...]
Nog even terugkomend op dit, ik heb geïnformeerd bij de garage en als ik langs kom voor de klep forceren ze die alleen open, voor definitief herstel moet daarna een afspraak gemaakt worden.
Daarom mijn vraag, weet iemand of dit forceren "gewoon" het bruut open trekken van de klep is? Want dat kan ook zelf ook wel en dat scheelt me toch wel een hoop tijd onderweg naar huis.
Dit had ik laatst namelijk en de oplossing was: tegen het klepje aanduwen terwijl je met de afstandsbediening de auto op- en van slot klikt. Bij mij schoot hij toen dicht.
Helpt het niet om een paar keer goed te remmen?cryptapix schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:57:
[...]
Ik hoor die “cluck” praktisch bij iedere stop en vertrek? Dat is niet normaal dus? Ik dacht dat normaal is bij een automatische parkeerrem.
Had het ook eens bij mijn Picanto die schijfremmen rondom had. Advies van de Kia garage was destijds hem niet op de handrem te zetten, maar in de versnelling.
Helaas is er bij de Enyaq geen andere optie. En hem alleen in zijn P zetten is sowieso een afrader.
Ik heb dat ook vaak. Ik zit het als compliment dat ik goed stuur. 😉vinom schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:04:
Sinds Juli 2021 rij ik een Enyaq en vanaf het begin af aan heb ik Travel Assist perikelen die ik. Tussentijds nog wel een software update gehad, wat wel wat verbetering bracht, maar de hands on detectie / capacitieve herkenning werkt gewoon waardeloos. Maand geleden nog bij de dealer geweest, geen foutmeldingen kunnen vinden, of überhaupt bekend met het probleem de laatste tijd. Sturen vervangen doen ze niet meer en ik moest maar een filmpje maken.
Niet te doen natuurlijk als je alleen achter het stuur zit, dus van de week eindelijk het vast kunnen leggen. Mijn handen aan het stuur zouden voldoende moeten zijn om Travel Assist werkend te houden, maar zoals je ziet moet ik bewust een ruk aan het stuur geven om te laten blijken dat ik er ben. Als ik dat niet doe, dan geeft ie een rem ingreep.
(full-screen kijken dan is het wel behoorlijk duidelijk)
[YouTube: Skoda Enyaq MY21 - Travel Assist failure]
Is op te lossen door continu een lichte tegendruk te geven richting belijning. Yep, waardeloos. Je kunt ook TA deactiveren. TA werkt eigenlijk ook alleen het beste na een vrijmibo.

Sorry, dat laatste was geen advies om het daadwerkelijk te gaan doen.
Als het echt een capacitief stuur zou zijn, heb je dan wellicht te droge handen die te weinig geleiden?True schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:25:
[...]
Hier mijn post, uitleg en de oplossing:
https://www.skodaforum.nl...t-acc.47544/#post-1028465
Negeer alle posts over software in dat topic, dat is niet relevant, het was echt een defect.
edit: @vinom wat je nog kunt proberen om te testen of het niet je handen zijn is knijpen in je stuur als je die melding krijgt. Als het niet weggaat is er op dat moment dus inderdaad een storing in de capacitiviteit (of hoe dat mag heten) v.h. stuurwiel.
Overdag laden met de laadpas van de werkgever, in de avond lekker koken en het huis verwarmen op de accu stroom van je auto, betaald door de werkgever. Benieuwd in welke vorm ze dat gaan gieten straks. Of praat ik mijn mond voorbijjdbiggelaa schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:35:
[...]
En ook omdat de internationale standaard voor bidirectioneel laden nog in ontwikkeling is. De laatste keer dat ik erover las, zou de standaard naar verwachting in 2025 worden vastgesteld door de ISO. Daarmee moeten fabrikanten dan nog aan de slag met uitontwikkeling en testen. Ik reken erop dat mijn volgende EV over 5 jaar een standaard oplossing heeft
Niet specifiek dit issue, maar wel een periode gehad dat de paal bij verschillende gebruikers in de straat random niet wilde laden. Ene keer wel, andere keer weer niet. Leuk als je in de ochtend denkt met een volle accu weg te kunnen rijden en er eigenlijk op rekent. Geen idee waar het aan lag, maar probleem was na een paar weken ook weer verholpen.kasteleman schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:39:
Sinds kort rare issues met laden. De ene keert werkt het en het andere moment weer niet aan een publieke paal. In eerste instantie de laadpas laten vervangen. Toen ging laden 1x goed. Dus heel blij, maar de vreugde was maar van korte duur. Paar dagen later weer hetzelfde probleem.Wil niet laden. Diverse palen geprobeerd, allegro, Vattenval etc werkt nergens. Dus ik vervolgens langs bij fastned . Laad ie netjes met 103. Valt geen pijl op te trekken. Soms werkt het maar meestal niet terwijl bij een snellader het altijd werkt. Bij de dealer geweest en ze hebben dit ook nog niet eerder meegemaakt. Auto uitgelezen, echter niks terug te vinden. Iemand enig idee of dit al eens eerder aan de hand gehad?
Dat had ik destijds nog getest, zowel met zweethandjes als met droge handen had ik het probleem. Bij mij was het ook daadwerkelijk een uit te lezen foutcode en opgelost bij het vervangen van het stuur.jules schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:09:
[...]
Als het echt een capacitief stuur zou zijn, heb je dan wellicht te droge handen die te weinig geleiden?
Yep, dat is gewoon bruut opentrekken van de klep👍 de ijskrabber ertussen zetten (heb je al in je achterklep zitten) en opentrekken dat ding.superbikkel schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:06:
[...]
Nog even terugkomend op dit, ik heb geïnformeerd bij de garage en als ik langs kom voor de klep forceren ze die alleen open, voor definitief herstel moet daarna een afspraak gemaakt worden.
Ik heb dat wel eens geprobeerd, en ook ‘slepend remmen’, maar heeft niets veranderd. Wellicht niet hard/lang genoeg geprobeerd. Ik ben er inmiddels aan gewend, maar vraag me af wat mensen buiten de auto denken als ze dat horenjules schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:54:
[...]
Helpt het niet om een paar keer goed te remmen?
Had het ook eens bij mijn Picanto die schijfremmen rondom had. Advies van de Kia garage was destijds hem niet op de handrem te zetten, maar in de versnelling.
Helaas is er bij de Enyaq geen andere optie. En hem alleen in zijn P zetten is sowieso een afrader.
Het gaat natuurlijk opvallen dat je verbruik dan enorm gaat toenemen. Je kilometerstand loopt immers niet op. Dus dat zal op zijn minst alarmbellen doen afgaan bij de leasemaatschappij. Hoe ze dat gaan reguleren is wel een goede vraag ja, maar goed, wil je dit zelf wel gaan doen? Zoiets noemt men namelijk gewoon diefstaljules schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:13:
[...]
Overdag laden met de laadpas van de werkgever, in de avond lekker koken en het huis verwarmen op de accu stroom van je auto, betaald door de werkgever. Benieuwd in welke vorm ze dat gaan gieten straks. Of praat ik mijn mond voorbij
Vergis je niet in de fabrieksgarantie op zowel de aandrijflijn accu (160K, of 8 jaar) en de garantie op "de rest" (max 2 jaar). Die is voor de MY '21 al verstreken namelijk, net als alle software die de eerste 3 jaar gratis inbegrepen zit. het zijn geen grote bedragen, maar wel mogelijk een extra onkostenpost.rgras schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:36:
Additioneel heeft de 85 niet alleen meer vermogen, maar (als ik het moet geloven) efficiëntere elektromotor
en een nieuwe nieuwe auto... is altijd leuker
De vraag is of ze over het verbruik (gaan ze niet meten) of de meerkosten gaan vallen.cryptapix schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 07:48:
[...]
Het gaat natuurlijk opvallen dat je verbruik dan enorm gaat toenemen. Je kilometerstand loopt immers niet op. Dus dat zal op zijn minst alarmbellen doen afgaan bij de leasemaatschappij. Hoe ze dat gaan reguleren is wel een goede vraag ja, maar goed, wil je dit zelf wel gaan doen? Zoiets noemt men namelijk gewoon diefstal
Ik heb collega's die p maand 2-3x zoveel kwijt zijn aan laadkosten, omdat ze geen thuislaad locatie hebben, en altijd snelladen onderweg, vs mijn zonnepanelen / vaste 40ct prijs thuis (waar ik dan ook nog winst op maak).
Zit nu bij de garage voor deze reparatie. 11 april ging mn laadklep met wat geweld open (geen schade, flink rammen en blijven ontgrendelen / vergrendelen). exact 2 maanden later pas de reparatie. kreeg net bij de balie te horen dat het onderdeel backorder status heeft, dus kan gaan duren.superbikkel schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:06:
[...]
Wel meteen software update van 3.0 naar 3.7 (MY'21)
fingers crossed dat dat in 1x goed gaat, anders kan ik einde dag mn vervangend vervoer (ICE) ophalen en de kinderzitjes omprikken
Persoonlijk zou ik voor de (2de hands) 80 gaan of wachten op het nieuwe model. Niet iedereen kan wachten natuurlijk, maar nu de 85 kopen en over een jaar het model op de markt zien komen (volgens oa AutoWeek wordt die verwacht in '25) zou voor mij niet goed voelen.
Nee dat is volgens mij niet de vraag. De vraag is of jij diefstal wil plegen. Maar om je vraag te beantwoorden: dat meten ze waarschijnlijk wel. Ze kunnen eenvoudig zien dat die hogere laadkosten van je collega’s publieke snelladers zijn. Los daarvan, je collega’s gebruiken wel meer kosten, maar niet meer kWh en die worden ook doorgegeven.AlexZuH schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:55:
[...]
De vraag is of ze over het verbruik (gaan ze niet meten) of de meerkosten gaan vallen.
Ik heb collega's die p maand 2-3x zoveel kwijt zijn aan laadkosten, omdat ze geen thuislaad locatie hebben, en altijd snelladen onderweg, vs mijn zonnepanelen / vaste 40ct prijs thuis (waar ik dan ook nog winst op maak).
Ik heb hetzelfde probleem wat jij in je video liet zien. Gisteren geprobeerd om het stuur onderin stevig beet te pakken, maar dat hielp niet.True schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:24:
[...]
Dat had ik destijds nog getest, zowel met zweethandjes als met droge handen had ik het probleem. Bij mij was het ook daadwerkelijk een uit te lezen foutcode en opgelost bij het vervangen van het stuur.
Toen werd ik een beetje boos en begon op het stuur te rammen.
Wat denk je... probleem weg.
Verderop in de rit begon de ellende weer. Ik weer op het stuur rammen met mijn vuist. Probleem weer weg....
Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.
Volgens die logica zou je in een ICE ook nooit "onzuinig" gedrag moeten vertonen, want dat zou ook diefstal zijn? of je het nu linksom of rechtsom verbruikt moet niet afhankelijk zijn je rechtervoet. Ik snap je (prinicpiele) punt, maar zie het niet zo zwart wit.cryptapix schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:10:
[...]
Nee dat is volgens mij niet de vraag. De vraag is of jij diefstal wil plegen. Maar om je vraag te beantwoorden: dat meten ze waarschijnlijk wel. Ze kunnen eenvoudig zien dat die hogere laadkosten van je collega’s publieke snelladers zijn. Los daarvan, je collega’s gebruiken wel meer kosten, maar niet meer kWh en die worden ook doorgegeven.
Dat zou betekenen dat ik mijn zelf bekostigde laadpaal (want goedkoper dan mee in leaseovereenkomst) dan ook 100^% zou moeten doorbelasten?
Verbruik zit tegen het primaire gebruik van een auto aan. Het terugladen aan je huis voor privé gebruik niet.
In een werkrelatie is het altijd een beetje geven en nemen. Het is niet dat de werkgever altijd alles dekt wat je voor de uitvoering voor je functie nodig hebt. Dus ik kan er in komen dat je daar je eigen normen en waarden tegenaan plakt, maar het is en blijft onrechtmatig gebruik. En dat andere mensen dat als not done bestempelen vanuit hun waarde en normen is ook logisch.
In een werkrelatie is het altijd een beetje geven en nemen. Het is niet dat de werkgever altijd alles dekt wat je voor de uitvoering voor je functie nodig hebt. Dus ik kan er in komen dat je daar je eigen normen en waarden tegenaan plakt, maar het is en blijft onrechtmatig gebruik. En dat andere mensen dat als not done bestempelen vanuit hun waarde en normen is ook logisch.
Opeens 4 nieuwe aankoop/installatie mogelijkheden in de shop (vlak na update 3.0 -> 3.7 maar weet niet of dat gerelateerd is). Extra kleuren/instellingen sfeerverlichting, grootlicht assistentie en service afspraken planner.
De laatste is gratis en voor 10jaar. De sfeerverlichting maand op proef en €29 voor onbeperkt aankoop. Maar de grootlicht assistent is maand op proef en maar liefst €300 voor onbeperkt.
Weet iemand of met name die laatste met ODBeleven is in te stellen? (weet niet of ik het veel ga gebruiken maar ODB aanschaffen is goedkoper en kan meer, waaronder ook TA activeren).
Overigens ook pay to park geïnstalleerd dat is ‘gratis’ en 100jaar geldig…. Ze worden steeds commerciëler bij Skoda 😒:strip_exif()/f/image/dImlBdyrlUiFyVONI3TFxg7l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UOYxwi7kWRo02W4S0l5GLE8H.jpg?f=fotoalbum_large)
De laatste is gratis en voor 10jaar. De sfeerverlichting maand op proef en €29 voor onbeperkt aankoop. Maar de grootlicht assistent is maand op proef en maar liefst €300 voor onbeperkt.
Weet iemand of met name die laatste met ODBeleven is in te stellen? (weet niet of ik het veel ga gebruiken maar ODB aanschaffen is goedkoper en kan meer, waaronder ook TA activeren).
Overigens ook pay to park geïnstalleerd dat is ‘gratis’ en 100jaar geldig…. Ze worden steeds commerciëler bij Skoda 😒
:strip_exif()/f/image/dImlBdyrlUiFyVONI3TFxg7l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UOYxwi7kWRo02W4S0l5GLE8H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HRv4Hb7EzwHZAhsI7kAjLcxi.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet helemaal. Je kunt best wat meer verbruik hebben, maar met een BEV is het wel lastiger om substantieel meer te verbruiken dan gemiddeld. Met een ICE is dat veel makkelijker.AlexZuH schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:59:
[...]
Volgens die logica zou je in een ICE ook nooit "onzuinig" gedrag moeten vertonen, want dat zou ook diefstal zijn? of je het nu linksom of rechtsom verbruikt moet niet afhankelijk zijn je rechtervoet. Ik snap je (prinicpiele) punt, maar zie het niet zo zwart wit.
Dat zou betekenen dat ik mijn zelf bekostigde laadpaal (want goedkoper dan mee in leaseovereenkomst) dan ook 100^% zou moeten doorbelasten?
Los daarvan, het criterium voor diefstal is “wederrechtelijke toe-eigening”. Oftewel: iets nemen waar je geen recht op hebt. Ik kan me niet voorstellen dat er een rechter vindt dat het geen diefstal is. Simpelweg omdat de stroom je niet met het doel voor thuisgebruik ter beschikking wordt gesteld, maar met als doel een auto te rijden. Je mag immers ook geen benzine tanken om je grasmaaier, brommer of dieselaggregaat mee te vullen. Bovendien, nergens staat dat je de stroom die je ‘tankt’ thuis mag gebruiken, dus dat mag dan ook gewoon niet. De regel is dat je het mag gebruiken waarvoor het ter beschikking is gesteld, niet overal voor zolang het maar niet uitgesloten is.
Maar goed, we dwalen af.
@Matmar groot licht kan je idd met OBD11 aanzetten. Welkom om te doen als je een stukje wil rijden
Water-Escape
Heeft iemand die extra sfeerverlichting pakketten aangeschaft?
Wat moet ik me daarbij voorstellen? Extra snelkeuzes zoals Skoda, Winter, Zomer etc.?
En die extra functies? Ik lees zaken als 'kleurt rood als de deur open is' maar dat heb ik nu ook al. Wat voegen die functies dan praktisch nog toe?
Wat moet ik me daarbij voorstellen? Extra snelkeuzes zoals Skoda, Winter, Zomer etc.?
En die extra functies? Ik lees zaken als 'kleurt rood als de deur open is' maar dat heb ik nu ook al. Wat voegen die functies dan praktisch nog toe?
Ik heb het een maand op proef gehad. De extra kleuren spreken voor zich. Mijn dochter vindt het leuk om mee te spelen, maar zelf doe je dat niet. Je krijgt er volgens mij inderdaad ook enkele nieuwe presets bij (maar weet dat niet meer zeker). Extra functies, dat rode in de deur heb ik nog steeds en weet niet wat er anders was toen ik het pakket had. 2 extra functies die ik wel herinner: alarmlichten aan = ledverlichting knippert oranje en in 1 specifieke setting (mood bij licht en nog wat, ik denk sport stand) zou de ledverlichting mee moeten kleuren met je acceleratie. Ik heb het nooit gezien omdat ik er pas later achter kwam hoe je dat had kunnen instellenDutchJackal schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:27:
DutchJackal schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:27:
Dat was niet mijn video.jaapbrandhof schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:31:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem wat jij in je video liet zien. Gisteren geprobeerd om het stuur onderin stevig beet te pakken, maar dat hielp niet.
Toen werd ik een beetje boos en begon op het stuur te rammen.
Wat denk je... probleem weg.
Verderop in de rit begon de ellende weer. Ik weer op het stuur rammen met mijn vuist. Probleem weer weg....
Maar misschien moet je een afspraak maken bij een dealer i.p.v. slaan tegen je auto als je een probleem hebt.

Ah, my bad. Maar het was een mooie testcase. Ik dacht dat het altijd nog een softwarestoring wasTrue schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:24:
[...]
Dat was niet mijn video.
Maar misschien moet je een afspraak maken bij een dealer i.p.v. slaan tegen je auto als je een probleem hebt.

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.
Zou kunnen toeval zijn, maar sinds de upgrade van 3.0 naar 3.7 wordt mijn Enyaq niet meer wakker (gaat slapen na 1 uur inactiviteit) wanneer de laadpaal terug toelaat te laden (wegens load balancing). Ik heb in Home Assistant een extra automation moeten toevoegen dat als de auto binnen de 30 seconden niet begint te laden, het "start laden" commando wordt verstuurd via de Skoda API. Dit maakt de auto terug wakker (duurt even) en het laden wordt hervat.
Wat doet light assist? Toch niet wat de matrix koplampen al doen en achter een paywall zetten?Matmar schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:42:
Opeens 4 nieuwe aankoop/installatie mogelijkheden in de shop (vlak na update 3.0 -> 3.7 maar weet niet of dat gerelateerd is). Extra kleuren/instellingen sfeerverlichting, grootlicht assistentie en service afspraken planner.
Overigens ook pay to park geïnstalleerd dat is ‘gratis’ en 100jaar geldig…. Ze worden steeds commerciëler bij Skoda 😒[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is wel wat ik denk. Geen matrix koplamp in mijn auto.Senaxx schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:23:
[...]
Wat doet light assist? Toch niet wat de matrix koplampen al doen en achter een paywall zetten?
Nee, het is zoals het plaatje van @Matmar al aangeeft een grootlichtassistent. Als je die aanzet, schakelt je grootlicht automatisch aan en uit. Als je die niet hebt, verblind je volgens mij gewoon je tegenligger met je grootlicht. Ik merk in ieder geval duidelijk het in- en uitschakelen.Senaxx schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:23:
[...]
Wat doet light assist? Toch niet wat de matrix koplampen al doen en achter een paywall zetten?
[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 11-06-2024 23:05 ]
Ook volgens Skoda zelf komt er volgend jaar een nieuwe Enyaq: https://www.skoda.nl/modellen/toekomstCurrry schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:10:
Persoonlijk zou ik voor de (2de hands) 80 gaan of wachten op het nieuwe model. Niet iedereen kan wachten natuurlijk, maar nu de 85 kopen en over een jaar het model op de markt zien komen (volgens oa AutoWeek wordt die verwacht in '25) zou voor mij niet goed voelen.
Lees, dan is de onthulling. Verwacht de nieuwe Enyaq dan pas in de loop van 2026 op de wegGoochelaar schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 23:15:
[...]
Ook volgens Skoda zelf komt er volgend jaar een nieuwe Enyaq: https://www.skoda.nl/modellen/toekomst
...
Wacht even. Je koopt een auto in een duurdere uitvoering vanwege bepaalde functionaliteit en dan blijkt die functionaliteit achter een paywall te zitten?Matmar schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:58:
[...]
Dat is wel wat ik denk. Geen matrix koplamp in mijn auto.
Ik reageerde op de opmerking dat niet alleen Autoweek het over 2025 heeft maar Skoda zelf ook.jvbijleveld schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:26:
[...]
Lees, dan is de onthulling. Verwacht de nieuwe Enyaq dan pas in de loop van 2026 op de weg
Zij spreken inderdaad van een onthulling, dus de woordkeuze 'komt' is wellicht wat onhandig. Maar wanneer ze daadwerkelijk rondrijden valt volgens mij nog niets zinnigs te zeggen. Kan 2025 zijn of 2026, maar als de levertijden oplopen kan het ook zomaar 2027 zijn voordat je ze op de weg ziet.
[ Voor 22% gewijzigd door Goochelaar op 12-06-2024 10:46 ]
De levertijden zullen juist giga kort zijn lijkt mij…..straks zit er bpm op de aanschafprijs van EV en bijtelling voordeel voor zakelijk rijden is opgedroogd. Daarnaast blijkt de afschrijving op een EV hoog uit te pakken en dat heeft zijn weerslag in de leaseprijs. Nu al kost een zelfde Enyaq 200 euro meer per maand dan toen ik die van mij 2 jaar geleden kreeg. (800 vs 1000 euro nu). Al met al worden het lastige tijden voor verkoop van EV de komende jaren. Dit nieuwe kabinet is helaas alles behalve groen.Goochelaar schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:46:
[...]
Ik reageerde op de opmerking dat niet alleen Autoweek het over 2025 heeft maar Skoda zelf ook.
Zij spreken inderdaad van een onthulling, dus de woordkeuze 'komt' is wellicht wat onhandig. Maar wanneer ze daadwerkelijk rondrijden valt volgens mij nog niets zinnigs te zeggen. Kan 2025 zijn of 2026, maar als de levertijden oplopen kan het ook zomaar 2027 zijn voordat je ze op de weg ziet.
[ Voor 13% gewijzigd door Maat28 op 12-06-2024 21:47 ]
Dus dan is dit een functionaliteit voor auto's die niet de matrix lampen hebben?cryptapix schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 23:04:
[...]
Nee, het is zoals het plaatje van @Matmar al aangeeft een grootlichtassistent. Als je die aanzet, schakelt je grootlicht automatisch aan en uit. Als je die niet hebt, verblind je volgens mij gewoon je tegenligger met je grootlicht. Ik merk in ieder geval duidelijk het in- en uitschakelen.
Want als je matrix lampen hebt dan gebeurt dat toch 'automatisch'?
Dit zijn plannen van 2 kabinetten geleden en gewoon doorgezet door het huidige.Maat28 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:07:
[...]
De levertijden zullen juist giga kort zijn lijkt mij…..straks zit er bpm op de aanschafprijs van EV en bijtelling voordeel voor zakelijk rijden is opgedroogd. Al met al worden het lastige tijden voor verkoop van EV de komende jaren. Dit nieuwe kabinet is helaas alles behalve groen.
Ik draai em graag om, 2 kabinetten terug hadden de ballen om groene plannen in werking te zetten. Huidig kabinet pakt hier helaas niet op door. Maar of topic.D.deJong schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:46:
[...]
Dit zijn plannen van 2 kabinetten geleden en gewoon doorgezet door het huidige.
Volgens mij niet. Ik heb matrix led en ook adaptief/automatisch grootlicht. Dat laatste is dus een losse functie die het grootlicht automatisch in en uitschakelt. Wat matrix led precies doet weet ik niet, behalve veel en goed licht gevenhelloitsme schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:40:
[...]
Dus dan is dit een functionaliteit voor auto's die niet de matrix lampen hebben?
Want als je matrix lampen hebt dan gebeurt dat toch 'automatisch'?
Matrix led geeft je verschillende individuele led lampen per koplampen omdat deze individueel aangestuurd kunnen worden kunnen ze worden uitgeschakeld daar waar een tegenligger zich bevindt om die niet te verblinden.cryptapix schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:40:
[...]
Volgens mij niet. Ik heb matrix led en ook adaptief/automatisch grootlicht. Dat laatste is dus een losse functie die het grootlicht automatisch in en uitschakelt. Wat matrix led precies doet weet ik niet, behalve veel en goed licht gevenHet doet in ieder geval dus niets met je grootlicht.
Automatisch groot licht zonder matrix led is volgens mij gewoon aan/uit bij een tegenligger.
Automatisch groot licht i.c.m. matrix led is specifieke leds aan/uit bij een tegenligger.
Oef, dat is een serieuze wat mij betreft. Ik maak helaas te vaak mee dat de Skoda servers eruit liggen en daarmee wordt het laden weer een stuk minder betrouwbaar.mdizzy schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:46:
Zou kunnen toeval zijn, maar sinds de upgrade van 3.0 naar 3.7 wordt mijn Enyaq niet meer wakker (gaat slapen na 1 uur inactiviteit) wanneer de laadpaal terug toelaat te laden (wegens load balancing)…
Is de rest van de 3.0->3.7 functionaliteit het compromis waard?
Heb je dit al als bug gemeld?mdizzy schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:46:
Zou kunnen toeval zijn, maar sinds de upgrade van 3.0 naar 3.7 wordt mijn Enyaq niet meer wakker (gaat slapen na 1 uur inactiviteit) wanneer de laadpaal terug toelaat te laden (wegens load balancing). Ik heb in Home Assistant een extra automation moeten toevoegen dat als de auto binnen de 30 seconden niet begint te laden, het "start laden" commando wordt verstuurd via de Skoda API. Dit maakt de auto terug wakker (duurt even) en het laden wordt hervat.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ja ik heb wel de matrix koplampen en vind het wel goed werken. Maar als je dacht ik langzamer rijd dan 60 gaan ze automatisch weer uit, dat is dus ook een soort van automatische aan/uit. Dus ben heel benieuwd wat ze nou eigenlijk precies bedoelen met deze optie.True schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 00:12:
[...]
Matrix led geeft je verschillende individuele led lampen per koplampen omdat deze individueel aangestuurd kunnen worden kunnen ze worden uitgeschakeld daar waar een tegenligger zich bevindt om die niet te verblinden.
Automatisch groot licht zonder matrix led is volgens mij gewoon aan/uit bij een tegenligger.
Automatisch groot licht i.c.m. matrix led is specifieke leds aan/uit bij een tegenligger.
Is er een manier om de automatische grootlichtassistant weer handmatig te disablen na activeren? Hij blijft nu actief totdat weer in de bebouwde kom rijd.
Maar gaat je grootlicht automatisch aan en uit? Want dat is deze optie. Het staat er ook gewoon letterlijk “grootlichtassistent”. Hoeveel preciezer kan het nog? Het is vrij simpel te herkennen of je de functie hebt. Als ik grootlicht aanzet, komt er een lampje in beeld met een A erin. Dan gaat hij automatisch aan en uit. Ik kan die functie ook uitzetten. Dan verdwijnt de A en blijft het grootlicht aan.Senaxx schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:44:
[...]
Ja ik heb wel de matrix koplampen en vind het wel goed werken. Maar als je dacht ik langzamer rijd dan 60 gaan ze automatisch weer uit, dat is dus ook een soort van automatische aan/uit. Dus ben heel benieuwd wat ze nou eigenlijk precies bedoelen met deze optie.
Edit: mijn matrix led gaat overigens niet uit onder de 60.
[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 13-06-2024 13:15 ]
Ja, check je handleiding. Ik weet zo niet hoe het moet; ik loop altijd te kloten met het weer uitkrijgen van mijn groot lichtflowiej schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:11:
Is er een manier om de automatische grootlichtassistant weer handmatig te disablen na activeren? Hij blijft nu actief totdat weer in de bebouwde kom rijd.
Ik kan hem aanzetten en dan verschijnt inderdaad de A in beeld. Hij schakelt grootlicht dan automatisch in en uit. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om vervolgens de functie weer handmatig uit te zetten, zodat hij dus niet meer automatisch mijn grootlicht in en uitschakelt.cryptapix schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:13:
[...]
Maar gaat je grootlicht automatisch aan en uit? Want dat is deze optie. Het staat er ook gewoon letterlijk “grootlichtassistent”. Hoeveel preciezer kan het nog? Het is vrij simpel te herkennen of je de functie hebt. Als ik grootlicht aanzet, komt er een lampje in beeld met een A erin. Dan gaat hij automatisch aan en uit. Ik kan die functie ook uitzetten. Dan verdwijnt de A en blijft het grootlicht aan.
Automatisch is voor de tegenligger, ik heb ik mijn Octavia (die vergelijkbare functies had) ook gemerkt dat het grootlicht uit ging voor bochten (buiten BBK) en daarna weer aan ging als je weer ging rijden (nog onder de 60km/u overigens).Senaxx schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:44:
[...]
Ja ik heb wel de matrix koplampen en vind het wel goed werken. Maar als je dacht ik langzamer rijd dan 60 gaan ze automatisch weer uit, dat is dus ook een soort van automatische aan/uit. Dus ben heel benieuwd wat ze nou eigenlijk precies bedoelen met deze optie.
Het is maximaal licht zonder een tegenligger te verblinden.
Let op het hield in mijn Octavia niet in bij voorliggers op dezelfde rijbaan. Ik heb wel eens op de snelweg gereden en kreeg dan seintjes met grootlicht als ik een voorligger passeerde, in die opzet was het voor mij totaal niet bruikbaar.
Ik woon dan in 'de regio' en moet zeggen dat ik het (toegevoegde) gebruik ook op twee handen kan tellen. Led verlichting an sich is al zo goed dat groot (led) licht relatief weinig toevoegt. Ja je kunt het in combinatie met luchtafweergeschut gebruiken om laag vliegende vliegtuigen mee uit de lucht te halen

Waar meld je ME3 software bugs? De vraag is ook of dit een bug is, of eerder "as designed".
[ Voor 14% gewijzigd door mdizzy op 13-06-2024 14:26 ]
Ik ben zeer blij met mijn verbruik op het klein schermNoCO2 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:04:
[...]
Oef, dat is een serieuze wat mij betreft. Ik maak helaas te vaak mee dat de Skoda servers eruit liggen en daarmee wordt het laden weer een stuk minder betrouwbaar.
Is de rest van de 3.0->3.7 functionaliteit het compromis waard?
In mijn 2e hands Enyaq zit geen reserve-wiel of spuitbusje-schuim-met-12V-pompje.
Zou er dat wel bij moeten zitten? En wat is wijsheid: Spuitbusje dichtingsmiddel kopen of de ANWB maar bellen in geval van een lekke band?
Zou er dat wel bij moeten zitten? En wat is wijsheid: Spuitbusje dichtingsmiddel kopen of de ANWB maar bellen in geval van een lekke band?
Volgens mij twee keer naar achteren drukken. Twee keer aanzetten zo gezegd. Iets in die trend uit mijn hoofd.
Dan gaat alleen de “A” er af en is het pookje weer om het gewone (dus niet automatische) groot licht aan en uit te zetten.
Dan gaat alleen de “A” er af en is het pookje weer om het gewone (dus niet automatische) groot licht aan en uit te zetten.
flowiej schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:15:
[...]
Ik kan hem aanzetten en dan verschijnt inderdaad de A in beeld. Hij schakelt grootlicht dan automatisch in en uit. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om vervolgens de functie weer handmatig uit te zetten, zodat hij dus niet meer automatisch mijn grootlicht in en uitschakelt.
Vandaag heeft mijn enyaq over the air de 3.7 binnen gehaald. Van 3.5 dacht ik. Hier op het forum las ik dat een dealer afspraak nodig was dus het verbaasde me enigzins.
Ik kan de (gratis) nieuwe diensten echter niet aanschaffen. Controleer je gegevens geeft hij aan. Meer mensen last van?
------
EDIT: gevonden. Blijkbaar moet je je postcode met spatie invoeren.
Ik kan de (gratis) nieuwe diensten echter niet aanschaffen. Controleer je gegevens geeft hij aan. Meer mensen last van?
------
EDIT: gevonden. Blijkbaar moet je je postcode met spatie invoeren.
[ Voor 12% gewijzigd door Lummer op 13-06-2024 20:10 . Reden: Oorzaak zelf gevonden ]
Ik meen dat vanaf 3.2 alles OTA gaat.
Dat van de shop heb ik inderdaad ook. Controleer gegevens en verder kom je niet.
Dat van de shop heb ik inderdaad ook. Controleer gegevens en verder kom je niet.
Dus als er 2 kabinetten geleden al plannen zijn gemaakt om voordelen voor de EV-rijders de komende jaren stapsgewijs af te bouwen en het huidige door pakt is het de schuld van het huidige?Maat28 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:50:
[...]
Ik draai em graag om, 2 kabinetten terug hadden de ballen om groene plannen in werking te zetten. Huidig kabinet pakt hier helaas niet op door. Maar of topic.
Maar oftopic
Als ik grootlichtassistent aan heb staan en hem uit wil schakelen druk ik altijd 2x op de auto knop links. Geen idee of dat DE manier is maar het werkt wel. Binnen de bebouwde kom en onder een bepaalde snelheid gaat het hier inderdaad vanzelf. (Matrix LED)flowiej schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:15:
[...]
Ik kan hem aanzetten en dan verschijnt inderdaad de A in beeld. Hij schakelt grootlicht dan automatisch in en uit. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om vervolgens de functie weer handmatig uit te zetten, zodat hij dus niet meer automatisch mijn grootlicht in en uitschakelt.
:strip_exif()/f/image/eZM0SEz2egX4GJZJwb1goNcO.jpg?f=fotoalbum_large)
Na veel pogingen kwam ik er dus achter dat de postcode met spatie moet. Dus "1111 AA".BrujeriA schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 20:11:
Ik meen dat vanaf 3.2 alles OTA gaat.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.