Het zal aan mijn gebrekkige kennis liggen: maar wat wil je nu precies? Je wil automatisch afstand houden zonder af te remmen? Hoe zie je dat voor je?onetime schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:18:
Inhakend op de vorige reactie; ik wil de limiter van de ACC uitgeschakeld hebben. Weet iemand hoe dit kan? Hij mag wel afstand houden, maar anders niet afremmen. (En TA geactiveerd.)
KnipHomer-Simpson schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:43:
[...]
Het zal aan mijn gebrekkige kennis liggen: maar wat wil je nu precies? Je wil automatisch afstand houden zonder af te remmen? Hoe zie je dat voor je?
[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 27-05-2024 11:01 . Reden: De HK is toch echt een paar deuren verder ]
Ik zou het doen!
/f/image/iKB50N2ezFyPHbXJoSu7qx9B.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/D9y4n7FqRUZfr4KhCltt3jza.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9gxksQPixtKyfOHKtxdwfH6M.png?f=fotoalbum_large)
Ik dacht jullie deelgenoot te maken van mijn eigen (Carscanner via OBD) vindingen mbt mijn SoH. Ik heb een 60 uit mei '21. Gisteren tot 1% leeggereden en tot 100% geladen. Dan lijkt mij dat de staat van de accu nog erg goed is met 55450wh. (Ik negeer de 51150 van de battery content omdat ik geen idee heb wat het is).
Al met al een degradatie van 4,5%.
onetime schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:18:
Inhakend op de vorige reactie; ik wil de limiter van de ACC uitgeschakeld hebben. Weet iemand hoe dit kan? Hij mag wel afstand houden, maar anders niet afremmen. (En TA geactiveerd.)
Je mist het woordje anders; alleen afremmen om afstand te houden, niet omdat ik naar beneden rij en de zwaartekracht voor versnelling zorgt, bij voorbeeld. (tunnel in, brug af...) Of hij geeft extra elektra vanwege een hobbel in de weg en over de top van de hobbel gaat hij weer afremmen. Dat geeft nogal een door elkaar schuddend effect. Daar wil ik vanaf.Homer-Simpson schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:43:
[...] Het zal aan mijn gebrekkige kennis liggen: maar wat wil je nu precies? Je wil automatisch afstand houden zonder af te remmen? Hoe zie je dat voor je?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Duidelijk wat je wilt bereiken. Voor zover ik weet kun je dat niet instellen in de auto.onetime schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:18:
[...]
[...]
Je mist het woordje anders; alleen afremmen om afstand te houden, niet omdat ik naar beneden rij en de zwaartekracht voor versnelling zorgt, bij voorbeeld. (tunnel in, brug af...) Of hij geeft extra elektra vanwege een hobbel in de weg en over de top van de hobbel gaat hij weer afremmen. Dat geeft nogal een door elkaar schuddend effect. Daar wil ik vanaf.
Je wens om wel afstand te kunnen bewaren lijkt overigens ook niet compatible met je wens om niet af te remmen heuvelafwaarts.
@Currry Heb je deze zelfde plaatjes ook van de resterende 1% lading? Daar kan je misschien nog wel meer uit halen qua kwaliteit van de accu. Als de hoogste en laagste spanning van een cell dan ook echt dicht bij elkaar liggen zit je goed. Heb je dan grote verschillen dan is het minder...
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
@Homer-Simpson Nee hoor, als er niets voor me afremt hoef ik dat ook niet.
edit: Ik rij meestal buiten de spits, jij misschien meestal in de spits, dan hebben we een ander beeld bij het te verwachten verkeer om ons heen.
edit: Ik rij meestal buiten de spits, jij misschien meestal in de spits, dan hebben we een ander beeld bij het te verwachten verkeer om ons heen.
[ Voor 49% gewijzigd door onetime op 27-05-2024 11:36 ]
wat betreft de update naar 3.7, moet je gewoon de garage bellen of moet je eerste een update downloaden die je vertelt dat je mag upgraden naar 3.7?
Je stelt je cruise control snelheid toch in ivm een maximumsnelheid op een weg? Dus het klinkt mij vrij logisch dat je niet kunt uitzetten dat een ingestelde snelheid niet wordt gehandhaafd op het moment dat je een heuvel afrijdt.onetime schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:24:
Je hoeft geen aanname te doen over wanneer ik op de weg zitonetime schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:24:
Jij stelt een vraag of je de cruise control zo kan instellen dat je wel afstand houdt. Het lijkt me dan evident dat je bedoelt dat je afstand tot een voorligger wilt behouden. Zelfs als je naar beneden rijdt (in mijn antwoord heuvelafwaarts).
Die optie ga je niet aantreffen in je Enyaq en voorzie ik ook niet op korte termijn.
Edit: i.v.m. zeer nauwkeurig formuleren van vraagsteller heb ik mijn antwoord aangepast.
[ Voor 11% gewijzigd door Homer-Simpson op 27-05-2024 12:04 ]
@cryptapix Nee, ik stel mijn cruise control in op de snelheid die ik ongeveer wil rijden. Dat staat helemaal los van de maximum snelheid op de weg, of ik rij op cruise achter een (vracht) wagen, dan moet hij de afstand bewaken.
@Homer-Simpson Lees svp even terug, ik doe geen aanname, ik noem een mogelijke verklaring voor andere verwachtingen.
Prima als je niet de maximumsnelheid wil rijden (althans zolang je dat alleen doet op wegen met meerdere rijstroken en je rechts blijft; je bent namelijk zwaar in de minderheidonetime schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:58:
@cryptapix Nee, ik stel mijn cruise control in op de snelheid die ik wil rijden. Dat staat helemaal los van de maximum snelheid op de weg, of ik rij op cruise achter een (vracht) wagen, dan moet hij de afstand bewaken.
-
Daar heb ik natuurlijk niet aan gedacht. Maar de HV lowest en highest zaten in mijn herinnering altijd 0,01 uit elkaar. In ieder geval niet op tiende niveau.onetime schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:23:
@Currry Heb je deze zelfde plaatjes ook van de resterende 1% lading? Daar kan je misschien nog wel meer uit halen qua kwaliteit van de accu. Als de hoogste en laagste spanning van een cell dan ook echt dicht bij elkaar liggen zit je goed. Heb je dan grote verschillen dan is het minder...
Ik heb direct een afspraak ingepland via de website van de autodealer. Begin juli mag ikFunkyEnyak schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:30:
wat betreft de update naar 3.7, moet je gewoon de garage bellen of moet je eerste een update downloaden die je vertelt dat je mag upgraden naar 3.7?
Ik hou inderdaad rekening met het verkeer. Ik ben me normaal gesproken bewust van al het verkeer in zicht. Voor en achter.cryptapix schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:09:
[...] Prima als je niet de maximumsnelheid wil rijden (althans zolang je dat alleen doet op wegen met meerdere rijstroken en je rechts blijft; je bent namelijk zwaar in de minderheid).
Terzijde: je vergist je, mensen willen grotendeels niet de maximum snelheid rijden, maar de snelheid waar ze zich schijnbaar prettig bij voelen. Ze negeren grotendeels de borden met de maximum snelheid, en blijven de zelfde snelheid rijden. Ik heb nu wel genoeg situaties meegemaakt met maximum snelheids veranderigen waar ik me wel aanpas, maar de rest van het verkeer niet, behalve sommige die achter mij blijven rijden. Of voor mij die niet sneller gaan rijden terwijl het wel mag. Die ga ik dan voorbij.
Nee. Ik stel dus de minimum snelheid in. Dat is hoe het altijd werkte vanaf het moment dat het wat anders werd dan de gaskabel vastzetten op de ingestelde stand. (hoe ver het gaspedaal was ingedrukt) Dat is wat ik verwacht van cruise control. Een limiter heb ik niet nodig en zie ik het nut niet van. Mijn Astra G deed dat heel keurig, die nam alleen gas terug en ging niet remmen.Maar wat jij dus verwacht van de ACC is dat hij ruikt dat jij bij berg af het niet erg vindt als de auto niet doet wat jij hebt ingesteld: namelijk een bepaalde snelheid aanhouden? Je vraagt nogal wat van een auto die nog niet eens een batterij preconditioneringsoptie heeft
Ter referentie; ik rij dus altijd in <D> en niet in die ramp die ze <B> noemen. (steeds versnellen en afremmen) Ik wil gelijkmatig rijden. En als een STOPlicht voor je neus op oranje springt vindt ik dat ik te hard moet remmen.
Afgelopen vrijdag heb ik een afspraak kunnen maken voor “ál” medio augustus. De reden hiervoor is dat er maar een beperkt aantal monteurs (lees 1 en die heeft tussendoor terecht ook zelf vakantie) de update kunnen uitvoeren en die zitten tot die tijd al vol. 😬
Wel vind ik het aantal opgeleide monteurs voor een grote dealer in het midden van het land aan de lage kant.
Wel vind ik het aantal opgeleide monteurs voor een grote dealer in het midden van het land aan de lage kant.
FunkyEnyak schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:30:
[ Voor 15% gewijzigd door Verhagen op 27-05-2024 14:25 ]
Als ik D rijdt, dan krijg ik daar een A in het blauw bij. Dan remt hij netjes af met het opkomende en afremmende verkeer. Als de A er niet bij zit moet je inderdaad als een malle remmen.onetime schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:03:
[...]
Ik hou inderdaad rekening met het verkeer. Ik ben me normaal gesproken bewust van al het verkeer in zicht. Voor en achter.
Terzijde: je vergist je, mensen willen grotendeels niet de maximum snelheid rijden, maar de snelheid waar ze zich schijnbaar prettig bij voelen. Ze negeren grotendeels de borden met de maximum snelheid, en blijven de zelfde snelheid rijden. Ik heb nu wel genoeg situaties meegemaakt met maximum snelheids veranderigen waar ik me wel aanpas, maar de rest van het verkeer niet, behalve sommige die achter mij blijven rijden. Of voor mij die niet sneller gaan rijden terwijl het wel mag. Die ga ik dan voorbij.
[...]
Nee. Ik stel dus de minimum snelheid in. Dat is hoe het altijd werkte vanaf het moment dat het wat anders werd dan de gaskabel vastzetten op de ingestelde stand. (hoe ver het gaspedaal was ingedrukt) Dat is wat ik verwacht van cruise control. Een limiter heb ik niet nodig en zie ik het nut niet van. Mijn Astra G deed dat heel keurig, die nam alleen gas terug en ging niet remmen.
Ter referentie; ik rij dus altijd in <D> en niet in die ramp die ze <B> noemen. (steeds versnellen en afremmen) Ik wil gelijkmatig rijden. En als een STOPlicht voor je neus op oranje springt vindt ik dat ik te hard moet remmen.
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Dat heeft er volgens mij meer mee te maken dat de helft van de bestuurders niet oplet en er genoeg wegen zijn waar niemand snapt waarom je langzaam moet rijden.onetime schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:03:
[...]
Ik hou inderdaad rekening met het verkeer. Ik ben me normaal gesproken bewust van al het verkeer in zicht. Voor en achter.
Nee je stelt de te handhaven snelheid in. Dat blijkt alleen al uit het feit dat je zegt dat je auto afremt als hij die snelheid overschrijdt. Het is echt niet dat die auto iets doet wat niet bedoeld is. Je stelt dus ook helemaal geen limiter in. Jij wil een maximumsnelheid instellen. Dat is wat anders. En vroeger was de techniek er nog niet om je af te remmen bij een heuvel. Dat was geen feature, maar gewoon een manco.Nee. Ik stel dus de minimum snelheid in. Dat is hoe het altijd werkte vanaf het moment dat het wat anders werd dan de gaskabel vastzetten op de ingestelde stand. (hoe ver het gaspedaal was ingedrukt) Dat is wat ik verwacht van cruise control. Een limiter heb ik niet nodig en zie ik het nut niet van. Mijn Astra G deed dat heel keurig, die nam alleen gas terug en ging niet remmen.
Ik rij altijd in B en het rijdt heerlijk. Gewoon een klein beetje minder gas geven en je remt een klein beetje af. Hoe minder gas, hoe harder je remt. Fantastisch. Dat gaat super gelijkmatig. Ieder zijn ding. Alleen wel jammer dat hij niet volledig tot stilstand komt.Ter referentie; ik rij dus altijd in <D> en niet in die ramp die ze <B> noemen. (steeds versnellen en afremmen) Ik wil gelijkmatig rijden. En als een STOPlicht voor je neus op oranje springt vindt ik dat ik te hard moet remmen.
Als je vindt dat je te hard moet remmen als een VERKEERSlicht op oranje springt, rijd je toch gewoon door
Steeds versnellen en afremmen hebben volgens mij ook niet zoveel met D of B te maken. Het adaptieve van de cruise control doet dit toch? Ik gebruik dat in de stad of bij filevorming doorgaans niet, of ik stel de te houden afstand groter in, dan is het ook vloeiender.
Dit had ik met mijn iV 60 onlangs ook, bij een snelle Tesla Suc. Kort ritje vanaf huis, SoC van bijna 50%. Laadsnelheid kwam niet boven de 50k. Ik maak me er niet druk over. De 100k haal je alleen bij een (bijna) lege accu na een flinke rit en heb ik vaak genoeg gezien bij mijn Enyaq.Mimi89 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:51:
[...]
35% toen ik ging laden. Ik heb de Shell recharge snellader van 150kw gebruikt.
Maar laden bleef op 50kw hangen.
Wij willen naar italie met de auto dus hebben exht de snelladers nodig.
Twee keer drukken op het knopje? Bij mij werkt het zo. Eerste keer drukken is ACC en tweede keer is TA.JazzMatazz schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:10:
Ik heb via ODB gelukkig TA kunnen laten activeren. Al veel gebruikt. Mijn vrouw is er niet zo van en rijdt liever met ACC. Als ik achter het stuur kruip en zij heeft als laatste in de auto gereden, dan is de optie TA verdwenen en heb ik alleen ACC, Limiter en de prehistorische cruise control. Heel soms verschijnt na een paar dagen TA weer als optie. Iemand bekend met dit fenomeen en een eventuele oplossing hoe die TA weer terug te krijgen?
Dat is een prima resultaat. Hoeveel km heeft de auto gelopen? Ik heb een 80 uit Juni 2021 met 57.000km op de teller en deze heeft een accudegratie van 5.5%.Currry schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:52:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik dacht jullie deelgenoot te maken van mijn eigen (Carscanner via OBD) vindingen mbt mijn SoH. Ik heb een 60 uit mei '21. Gisteren tot 1% leeggereden en tot 100% geladen. Dan lijkt mij dat de staat van de accu nog erg goed is met 55450wh. (Ik negeer de 51150 van de battery content omdat ik geen idee heb wat het is).
Al met al een degradatie van 4,5%.
Ik heb nu een stand van 61.000.BAJ82 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:48:
[...]
Dat is een prima resultaat. Hoeveel km heeft de auto gelopen? Ik heb een 80 uit Juni 2021 met 57.000km op de teller en deze heeft een accudegratie van 5.5%.
In duiven toevallig?BigGreen schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:16:
Zo net afspraak voor update ingepland: eind augustus!!!
De Enyaq is de familie auto waar ik ook nog steeds aardig wat meters in maak. De Ceed gebruik ik doordeweeks voor werk omdat ik deze van het werk heb. Moet zeggen dat dit ook niet mijn keuze is. Maar het entertainment van de Ceed werkt wel 10x beter dan die van de Enyaq.
Voor beide auto's moeten we nog contracten uitzitten. Dus tot die tijd lurk en reageer ik hier. Wellicht valt er nog iets te verbeteren/verzachten.
Geld overigens ook voor Android hoor, diverse toestellen. Draadloos laden werkt hooguit met Waze/Maps en muziek streamen. Zodra je daarnaast ook nog Flitsmeister op de achtergrond actief hebt, dan loopt hij leeg.BGFG schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:00:
[...]
Enyaq heeft geen koeling in de console waar je je telefoon laadt. Sterker nog, het is een min of meer gesloten ruimte, die steeds warmer wordt. Gemiste kans: klein openingetje voor de airco was al genoeg geweest, net zoals je wel in dashboardkastjes ziet. Reden dat ik hem in zo’n eenvoudig houdertje hang voor de airco en bedraad oplaad. Dat gaat prima, en ook nog eens sneller. Bovendien: als ik maps, flitsmeister en spotify tegelijk aan heb neemt ie meer stroom dan je draadloos kunt laden. IPhone 13 trouwens.
Let ook op voor als hij in de zon ligt, dan wordt hij ook te warm.
Ik heb mijn telefoons in een hoesje. Dat zal ook niet helpen met warmte afdracht. Maar ik weiger inmiddels om het toestel in een luchtrooster te hangen met airco actief, dat is pas killing voor je batterijen.
Het is echt afhankelijk van hoe zwaar je je telefoon belast. Alleen navigatie gaat goed. Alleen muziek streamen gaat ook goed. Wellicht is er nog een verschil tussen muziek streamen in hoge kwaliteit? Daar staat mijn telefoon standaard op, aangezien dat in onze auto's wel degelijk uitmaakt.cryptapix schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:30:
Is dit een Android probleem? Want ik heb echt geen enkel probleem met draadloos laden en Apple CarPlay tegelijk (iPhone 12 mini); ook niet op lange ritten. De telefoon wordt uiteraard wel warm, maar dus niet te warm.
@FJP84 bii mij gaat draadloos voor bedraad, dus als ik hem ooit aan de draad leg, dan leg ik mijn telefoon rechts ipv links neer. Ik heb dit welgeteld 1x gedaan.
Ik vind oplossingen met losse houders ontzettend lelijk. Ik heb niet voor niet een auto met Apple CarPlay…
Het ding is bijna 60k cataloguswaarde. En we betalen er maandelijks gewoon bijtelling over. Dus ja, absoluut zuur dat diverse opties niet werken zoals ze verkocht zijn. Je hebt duidelijk niet door hoe leasen werkt, of je krijgt alleen maar kale auto's van het werkgever dat het je niet interesseert omdat er ook niks kapot gaat.D.deJong schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:12:
[...]
om nou tijdens je beklag ook nog even aan te halen dat het wel 50 duizend hele eurootjes is geweest terwijl het gewoon een lease auto is vind ik grootdoenerij.
Bij ons dus nog ietsje meer per maand en dan over 5 jaar... Tijdens het leasecontract betaal je je autowaarde terug als het ware via je bijtelling.cryptapix schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:29:
[...]
Ik weet niet hoor, maar het verschil in mijn netto maandinkomen tussen wel of niet mijn Enyaq rijden is 1k euro. Dat maal 48 is - je raadt het nooit - 48k. Dat is een serieuze berg geld voor 4 jaar een auto rijden. Dan mag je toch best kritisch zijn? Verder wat @MLLL zegt.
Er zijn genoeg artikelen te vinden dat een auto leasen net zo duur is als een nieuwe auto kopen. Wil je echt goedkoop rijden, dan moet je voor een oude kleine tweedehands gaan.Currry schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:34:
[...]
Dan is het toch interessanter om hem te kopen? Na vier jaar heb je dan een vier jaar oude auto ipv niets.
De keuze is echter niet zo simpel. De meesten hebben een auto nodig voor werk, eentje die betrouwbaar is. Dan kom je al snel uit op een nieuwe/jonge auto. Omdat deze voor werk nodig is, betaald de werkgever de brandstof kosten(of elektriciteit). Dat is een mooi voordeel. Maar om te voorkomen dat je prive ook nog een auto moet aanschaffen, en om te voorkomen dat er verkapt loon betaald wordt, is er bijtelling bedacht.
Rij je max 500km prive ermee, dan hoef je geen bijtelling te betalen, maar moet je wel een sluitende ritten administratie bijhouden.
Kreeg vandaag een voorstel voor begin september. Ook Wittebrug Den Haag.BigGreen schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:16:
Zo net afspraak voor update ingepland: eind augustus!!!
[ Voor 5% gewijzigd door jules op 27-05-2024 23:42 ]
Als ik in de app kijk, staat er 3.0. Dat verklaart wellicht waarom hij nu het volgende weergeeftjules schreef op zondag 26 mei 2024 @ 00:06:
[...]
Denk onze Enyaq een of andere beta heeft meegekregen. Want
[...]
kan hij nu weergeven. Maar krijg het niet voor elkaar om software versie te laten zien. Dan komt er het volgende te staan
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/QVCIhXwpKqrpiwxwmtGJLC3Z.jpg?f=fotoalbum_large)
De vorige versie was volgens mij 3.1 of zelfs 3.2. Denk dat hij de software versie checkt met een database en ziet dat hij gedowngrade is.
Ik heb ook 3.0 en kan wel netjes de versie opvragen. Als het goed is wordt hij 19 juni vervangen door 3.7.jules schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:45:
[...]
Als ik in de app kijk, staat er 3.0. Dat verklaart wellicht waarom hij nu het volgende weergeeft[Afbeelding]
De vorige versie was volgens mij 3.1 of zelfs 3.2. Denk dat hij de software versie checkt met een database en ziet dat hij gedowngrade is.
Xbox Series X "The Tower Of Power" - Skoda Enyaq iV80 Sportline '22 "The Beast"
Ook ik kom bij het clubje die als eerste over zullen gaan naar 3.7 . Zojuist bij Ames een afspraak gemaakt voor 5 juni. Sowieso even, na al die klachten, een compliment voor Ames. Altijd vriendelijk, denken mee, wederom haal- en brengservice en dus blijkbaar snel plek.
Zo kan het dus ook!
Voor wie er eerder over gaan hoor ik natuurlijk asap de ervaringen zodat ik dit eventueel kan meegeven aan de garage.
Zo kan het dus ook!
Voor wie er eerder over gaan hoor ik natuurlijk asap de ervaringen zodat ik dit eventueel kan meegeven aan de garage.
Laat ik er ook eens een update vraag ingooien. Iemand al van 4.0 naar 4.1?
Wat ik nou fijn zou vinden is als op het "home" scherm waar rechts de navigatie staat, dat je daar i.p.v. de nav Android Auto zou kunnen zetten.
Haha wat een mooie opmerking. Iedereen hier is helemaal in de ban van een upgrade naar 3.7 want oh oh oh wat gaat men daar op vooruit. Jarenlang op gewacht. Pagina’s volgeluld. En jij merkt gewoon even nonchalant op of iemand al 4.1 heeft. Fantastisch!AlexTol schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:25:

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 28-05-2024 16:40 ]
Mijn auto werd geleverd met 4.1.AlexTol schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:25:
Benieuwd wanneer ik naar 4.2 mag...

Ik weet donders goed hoe leasen werkt want dat rij ik al meer dan 20 jaar. Ik heb een prima aangeklede Enyaq van 50k maar doe daar niet groot over.jules schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:24:
[...]
Het ding is bijna 60k cataloguswaarde. En we betalen er maandelijks gewoon bijtelling over. Dus ja, absoluut zuur dat diverse opties niet werken zoals ze verkocht zijn. Je hebt duidelijk niet door hoe leasen werkt, of je krijgt alleen maar kale auto's van het werkgever dat het je niet interesseert omdat er ook niks kapot gaat.
Kritisch zijn op een auto van 50k is toch niet groot doen? Zeggen dat je al meer dan 20 jaar leaseauto’s rijdt - en daarmee suggereren dat jij wel even zult vertellen hoe het moet/zit - is eerder groot doenD.deJong schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:15:
[...]
Ik weet donders goed hoe leasen werkt want dat rij ik al meer dan 20 jaar. Ik heb een prima aangeklede Enyaq van 50k maar doe daar niet groot over.
Edit: overigens mag je toch best trots zijn op zo’n auto? Je (althans ik) betaalt er goed voor.
[ Voor 18% gewijzigd door cryptapix op 28-05-2024 20:56 ]
Ik zeg niet hoe het moet/zit, ik reageer op de stelling dat ik blijkbaar niet weet hoe leasen werkt.cryptapix schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:55:
[...]
Kritisch zijn op een auto van 50k is toch niet groot doen? Zeggen dat je al meer dan 20 jaar leaseauto’s rijdt - en daarmee suggereren dat jij wel even zult vertellen hoe het moet/zit - is eerder groot doen
Edit: overigens mag je toch best trots zijn op zo’n auto? Je (althans ik) betaalt er goed voor.
Klagen over een auto kan maar wat de aanschafprijs daar mee te maken heeft ontgaat mij zeker omdat het een leaseauto is en geen eigendom, de stelling “ik betaal genoeg bijtelling” heeft er helemaal niks mee te maken.
Zullen we weer op topic gaan?
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Ik gok dat de draadloze lader ook niet de maximale 15 watt levert. Ook via de usb3 aansluiting levert de enyaq denk ik ook niet het volledige wattage dat mogelijk is voor usb 3 of daarop aangesloten laders. Ook 12 volt laders leveren vaak niet de maximale vermogen. Dan komt de kwaliteit van de laadkabel nog om de hoek… of positie van de Qi spoel tov de telefoon, wat allemaal verlies oplevert = warmte ontwikkeling… een telefoon die nagenoeg vol is zal ook niet op vol vermogen gaan laden en dan ook minder snel heet worden denk ik?
BGFG schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:00:
[...]
Enyaq heeft geen koeling in de console waar je je telefoon laadt. Sterker nog, het is een min of meer gesloten ruimte, die steeds warmer wordt. Gemiste kans: klein openingetje voor de airco was al genoeg geweest, net zoals je wel in dashboardkastjes ziet. Reden dat ik hem in zo’n eenvoudig houdertje hang voor de airco en bedraad oplaad. Dat gaat prima, en ook nog eens sneller. Bovendien: als ik maps, flitsmeister en spotify tegelijk aan heb neemt ie meer stroom dan je draadloos kunt laden. IPhone 13 trouwens.
Zou goed kunnen. Ik laad via een originele Apple USB C kabel en de telefoon wordt lichtjes gekoeld door de airco opening waar ie voor hangt. En dat werkt wel bij mij.engelbertus schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 01:14:
Ik gok dat de draadloze lader ook niet de maximale 15 watt levert.
[...]
Altijd baas boven baas :-)DutchJackal schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:08:
[...]
Mijn auto werd geleverd met 4.1.
Benieuwd wanneer ik naar 4.2 mag...
Ik kan overigens niets vinden wat 4.0 -> 4.1 voor veranderingen geeft.
Zijn er meer mensen die al de hele dag geen verbinding krijgen met hun Enyaq? Ik kan geen routes naar de navigatie sturen, de airco wil niet aan en hij denkt dat mijn auto nog thuis staat (60km verderop) ipv op kantoor.
Edit:
Shop in auto werkt ook niet. Verkeersmeldingen in navigatie ook niet.
Edit 2: 18:45u en ineens krijgt de navigatie de uren daarvoor verzonden route binnen. Alles werkt weer?
Edit:
Shop in auto werkt ook niet. Verkeersmeldingen in navigatie ook niet.
Edit 2: 18:45u en ineens krijgt de navigatie de uren daarvoor verzonden route binnen. Alles werkt weer?
[ Voor 30% gewijzigd door cryptapix op 29-05-2024 18:42 ]
Ja, hier ook. Ook met HA en Trionity. Laatste update 9u geleden...
cryptapix schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:01:
Zijn er meer mensen die al de hele dag geen verbinding krijgen met hun Enyaq? Ik kan geen routes naar de navigatie sturen, de airco wil niet aan en hij denkt dat mijn auto nog thuis staat (60km verderop) ipv op kantoor.
Hier net gechecked en ik zie de auto status en locatie in de app. Navi of airco kan ik nu niet proberen.
Op FB geeft skoda aan dat er een storing bij de servers zijn. Ze zijn bezig het op te lossen.
Die van mij was zojuist compleet de weg kwijt qua locatie voor navigatie. Hij dacht dat plots in Leiden was, terwijl ik in Den Haag aan het rijden was. Een zee aan keer om, draai om… en tegelijkertijd was hij weer in Den Haag en seconden laten weer in Leiden. Heb de route begeleiding maar even losgemaakt van de auto
Hier vandaag de update gehad bij Ames. Checkte net de software versie. Van 3.0 naar 3.5.0. Vreemd… moet toch 3.7 zijn?
Edit: op Duitse Enyaq forum zie ik dat de update naar 3.5.0 wordt gebracht en dan vanaf daar een OTA krijgt. Dit gebeurd meestal direct, maar aangezien de servers eruit liggen (veel updates waarschijnlijk) is deze nog niet aangeboden.
Edit: op Duitse Enyaq forum zie ik dat de update naar 3.5.0 wordt gebracht en dan vanaf daar een OTA krijgt. Dit gebeurd meestal direct, maar aangezien de servers eruit liggen (veel updates waarschijnlijk) is deze nog niet aangeboden.
[ Voor 49% gewijzigd door Trackerfire op 29-05-2024 18:43 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Hoe lang was ‘t wachten tot je de wagen terug had?Trackerfire schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:36:
Hier vandaag de update gehad bij Ames. Checkte net de software versie. Van 3.0 naar 3.5.0. Vreemd… moet toch 3.7 zijn?
Hier ook bij Ames ingepland op 5 Juni. Eigen dealer kon pas in September en ik heb de update graag voor de zomervakantie. Is een gevoelskwestie want ik verwacht verder geen enorme verschillen voor en na de update..
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Het ging volgens hun niet heel soepel, maar ze wisten met een workaround vanuit de importeur het uiteindelijk voor elkaar te krijgen. 8:00 gebracht en kon m 16:30 ophalen. Ga er vanuit dat je hem een hele dag kwijt bent.Wilde schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:34:
[...]
Hoe lang was ‘t wachten tot je de wagen terug had?
Hier ook bij Ames ingepland op 5 Juni. Eigen dealer kon pas in September en ik heb de update graag voor de zomervakantie. Is een gevoelskwestie want ik verwacht verder geen enorme verschillen voor en na de update..
Grootste pluspunt is voor mij het live verbruik er nu bij in t display. Fijne functie! Zeker als je op reis bent lekker dat je weet hoe zuinig of onzuinig je bezig bent zonder CarPlay te hoeven switchen naar de vebruiksmonitor. Heb geen range anxiety, maar het rijdt gewoonweg prettiger op lange afstanden icm snelladen.
Verder voelt alles iets meer snappy aan, maar verwacht zeker geen wonderen als software versie 4, welke bloed snel is.
[ Voor 26% gewijzigd door Trackerfire op 29-05-2024 23:01 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Nog even een vraag over compatibiliteit van mobiele telefoon. Na ontvangst van de Enyaq (over 2 dagen 3 jaar geleden) kon ik ook een nieuwe telefoon aanschaffen want mijn Xiaomi Redmi Note 8 deed het niet goed over bluetooth (mensen hoorden mij niet) en Android auto werkte niet. De Samsung A32 aangeschaft en 3 jaar lang plezier van gehad.
Ik ben nu de Motorola Edge 50 Pro aan het overwegen. Ik wil alleen niet dat deze achteraf niet goed samen gaat met de Enyaq. Dus is er iemand met de Motorola Edge serie die kan bevestigen of het wel of niet goed werkt?
Ik ben nu de Motorola Edge 50 Pro aan het overwegen. Ik wil alleen niet dat deze achteraf niet goed samen gaat met de Enyaq. Dus is er iemand met de Motorola Edge serie die kan bevestigen of het wel of niet goed werkt?
Hmm, zo hard heb ik er bij mij nog niet naar gekeken (want het staat eigenlijk altijd al op "Sinds start"), maar ik dacht dat ik enkel kon kiezen uit "Sinds start", "Sinds lange tijd" en "Sinds laden". 3.6 hier sinds dag één.Trackerfire schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:42:
[...]
Grootste pluspunt is voor mij het live verbruik er nu bij in t display. Fijne functie!
Voor de zekerheid, wat jij dus bedoelt is het continu veranderende gebruik (realtime) zoals je dat ook hebt op het grote scherm ergens in een menu'tje, toch?
Nee, bedoel wel sinds start inderdaad. Voor mij is dat goed genoeg. Continu veranderd zou nog mooier zijn, maar geen must.RangedNeedles schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:01:
[...]
Hmm, zo hard heb ik er bij mij nog niet naar gekeken (want het staat eigenlijk altijd al op "Sinds start"), maar ik dacht dat ik enkel kon kiezen uit "Sinds start", "Sinds lange tijd" en "Sinds laden". 3.6 hier sinds dag één.
Voor de zekerheid, wat jij dus bedoelt is het continu veranderende gebruik (realtime) zoals je dat ook hebt op het grote scherm ergens in een menu'tje, toch?
Precies dit. Daarom zou ik graag vóór mijn vakantie de update willen; ik ben nu vaak aan het switchen tussen schermen omdat ik het verbruik (sinds start) wil monitoren. Dan weer voornamelijk omdat we met een vouwwagen op reis gaan en met wat snel rekenwerk kan ik dan al gauw inschatten of ik bijv. wat sneller kan rijden ten opzichte van m'n geplande laadstop(s).Trackerfire schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:42:
[...]
Grootste pluspunt is voor mij het live verbruik er nu bij in t display. Fijne functie! Zeker als je op reis bent lekker dat je weet hoe zuinig of onzuinig je bezig bent zonder CarPlay te hoeven switchen naar de vebruiksmonitor. Heb geen range anxiety, maar het rijdt gewoonweg prettiger op lange afstanden icm snelladen.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Is het welkom scherm er ook uit gesloopt in 3.7? Of uit te zetten ieder geval? Ben het wel beu elke keer op 'OK' te drukken
Nope!vinom schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:22:
Is het welkom scherm er ook uit gesloopt in 3.7? Of uit te zetten ieder geval? Ben het wel beu elke keer op 'OK' te drukken
Iemand een idee of de Enyaq Coupe 85x nog naar NL komt?
Zou wel graag AWD hebben en sneller kunnen laden, maar de RS vind ik té monsterlijk ogen.
Zou wel graag AWD hebben en sneller kunnen laden, maar de RS vind ik té monsterlijk ogen.
[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 30-05-2024 12:49 ]
Ik zit ook te kijken naar een Coupe en overwoog eerder een RS, maar een RS is anders dan de velgen, twee lipjes, motorvermogen, vRS-logos buiten en binnen, een stiksel in de stoelen gewoon een Sportline.mitsumark schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:47:
Behalve als je perse Mamba Green wilt rijden zie ik echt totaal geen meerwaarde aan een RS of mijn beeld moet fout zijn.
Ik verwacht de 85x eigenlijk niet, past m.i. niet in het plaatje voor NL, in DE en CZ zijn die wel beschikbaar zag ik laatst toevallig.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
De 85x verwacht ik niet, die is niet zo relevant voor onze markt. Is hier nooit geweest en komt zeer waarschijnlijk ook niet. Misschien kun je hem importeren.mitsumark schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:47:
Wil je per se 4x4 dan ben je ook verplicht de RS Edition of de 'echte' RS te nemen.
De RS Edition heeft nog de 'oude' aandrijflijn van de 80 (+ frontmotor), met 220 kW (300 pk). De RS (alleen als coupé verkrijgbaar) heeft wel de nieuwe aandrijflijn zoals de 85 (+ frontmotor), totaal 250 kW of 340 pk.
De laadcurve van de RS Edition is ook nog de oude, met een 80%-tijd van 38 minuten.
De 85 en RS hebben een stuk snellere 80%-tijd. De 85 doet het in 29 minuten, de RS in 28. Dat zou voor mij geen reden zijn om de RS te nemen. Op papier heeft de 85 'maar' 135 kW, terwijl de RS 175 kW heeft. In de praktijk maakt het niet uit, de 85 haalt ook gewoon de 175.
Als je het verbruik van de extra elektromotor meeneemt bij de RS, is de normale coupé 85 feitelijk zelfs de snelste snellader (omgerekend naar kilometers per uur).
De RS moet je dus alleen nemen voor het uiterlijk, de vierwielaandrijving en het pure vermogen.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Hmm, toch een klein probleempje na de update naar 3.7. Wagenstatus in de app blijft hangen op "Activering noodzakelijk". Zou volgens de dealer in de nacht gesynchroniseerd worden, maar ook vandaag blijft hij hier op hangen. Even de dealer bellen morgen.. wel geinig trouwens die sfeerverlichting extra functies
:strip_exif()/f/image/3VasagLF12MbkpFiTtnzWhbf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3VasagLF12MbkpFiTtnzWhbf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bLg3BgKEdcg5IPmcHAy5NAGa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 62% gewijzigd door Trackerfire op 30-05-2024 20:00 ]
Is dit niet de MySkoda essentials app? Die gaat eruit….wellicht werkt het in de MyŠkoda app wel? Geen idee zelf….de mijne staat voor de 3.7 update gepland eind juli. Overigens dik tevreden met 3.0….zero issues.Trackerfire schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:59:
Hmm, toch een klein probleempje na de update naar 3.7. Wagenstatus in de app blijft hangen op "Activering noodzakelijk". Zou volgens de dealer in de nacht gesynchroniseerd worden, maar ook vandaag blijft hij hier op hangen. Even de dealer bellen morgen.. wel geinig trouwens die sfeerverlichting extra functies![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heeft iemand anders ook weleens zoiets gezien?
Ik heb gisteren tot 90% geladen met daarbij een bereik van 545km.
Vandaag een paar km gereden (5?), in de stad, en weer geparkeerd met 91% en 555km bereik.
Iemand hier een verklaring voor? +1%, +10km.
Dit soort dingen zie ik eigenlijk best vaak, de volgende dag 1 of 2% meer en rond de 10km extra bereik dan direct na het stoppen van het laden. (dus ook bij gewoon 80% laden)
Vandaag een paar km gereden (5?), in de stad, en weer geparkeerd met 91% en 555km bereik.
Dit soort dingen zie ik eigenlijk best vaak, de volgende dag 1 of 2% meer en rond de 10km extra bereik dan direct na het stoppen van het laden. (dus ook bij gewoon 80% laden)
Als die eruit gaat, heb ik geen werkende app meer. De myskoda app wil bij mij updaten, is al de laatste versie, dus die openen via de app-store, wil updaten, ... loop.Maat28 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:01:
[...] Is dit niet de MySkoda essentials app? Die gaat eruit….wellicht werkt het in de MyŠkoda app wel? Geen idee zelf….de mijne staat voor de 3.7 update gepland eind juli. Overigens dik tevreden met 3.0….zero issues.
ik heb vaak van mijn werk naar huis (80% geladen) vaak met 1% extra lading aan. En dan heb ik stukken 70-80 (+/- 15min rijden ofzo)
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Nee, de normale (nieuwe) MySkoda app.Maat28 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:01:
[...]
Is dit niet de MySkoda essentials app? Die gaat eruit….wellicht werkt het in de MyŠkoda app wel? Geen idee zelf….de mijne staat voor de 3.7 update gepland eind juli. Overigens dik tevreden met 3.0….zero issues.
Ik zou heel graag het aankomst accupercentage permanent willen zien in het display. Ik vind het met lange ritten prettig om daarop te rijden, maar het per percentage zit nu (helaas) verstopt achter flink wat keren klikken..JanHenk schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:20:
[...]
Precies dit. Daarom zou ik graag vóór mijn vakantie de update willen; ik ben nu vaak aan het switchen tussen schermen omdat ik het verbruik (sinds start) wil monitoren. Dan weer voornamelijk omdat we met een vouwwagen op reis gaan en met wat snel rekenwerk kan ik dan al gauw inschatten of ik bijv. wat sneller kan rijden ten opzichte van m'n geplande laadstop(s).
Na laden springt hij hier bij rustig rijden ook eerst een procent omhoog voor hij gaat zakken. Bms behaviour denk ikAnkh schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:05:
ik heb vaak van mijn werk naar huis (80% geladen) vaak met 1% extra lading aan. En dan heb ik stukken 70-80 (+/- 15min rijden ofzo)
Een combinatie van dat je verbruik wellicht nog lager was op je huidige rit dan normaal, en een correctie vanuit de BMS op de GOM/berekening capaciteit. Accupercentage is eerder een schatting dan een precies gegeven. Don’t ask me whyonetime schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:03:
Heeft iemand anders ook weleens zoiets gezien?

Vandaag gebeld door de Skoda dealer dat de 3.7 upgrade voor aankomende maandag niet doorgaat. Ze hadden 4 Enyaq staan die en upgrade naar 3.7 moesten hebben en ze waren alle 4 dood zoals hij aangaf. Dus de upgrade voor aankomende maandag voor mij, en als het goed is voor @JanHenk is nu uitgesteld. Moest met 3 weekjes nog maar eens weer bellen
Als in, update geladen en daarna niets meer? Geen scherm die start? Details please!Senaxx schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 00:39:
Vandaag gebeld door de Skoda dealer dat de 3.7 upgrade voor aankomende maandag niet doorgaat. Ze hadden 4 Enyaq staan die en upgrade naar 3.7 moesten hebben en ze waren alle 4 dood zoals hij aangaf. Dus de upgrade voor aankomende maandag voor mij, en als het goed is voor @JanHenk is nu uitgesteld. Moest met 3 weekjes nog maar eens weer bellen
Mijn dealer heeft de auto straks 2 dagen in bezit voor de accucel. Ze gaan ook de update doen. Zal dan wel een week gaan wordenutbone schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:41:
[...]
Als in, update geladen en daarna niets meer? Geen scherm die start? Details please!
[ Voor 4% gewijzigd door FJP84 op 31-05-2024 07:48 ]
Ik zou vooraf al vervangend vervoer regelen. Mocht het dan langer duren is het hun probleem.
Ik zou het doen!
Heb helaas niet meer details, maar ga ervan uit dat hij met dood een incomplete update bedoeld en dat omdat niet alle modules zijn geupdate de auto nu niet functioneert.utbone schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:41:
[...]
Als in, update geladen en daarna niets meer? Geen scherm die start? Details please!
Ik heb geen systeemupdate gehad, wel nieuwe versie app MySkoda en heb hetzelfde.
Hier ook. Al twee dagen last van: status van opladen wordt niet goed weergegeven. Vanochtend dat verschillende diensten verlopen zijn (wat niet zo is).johnvanderster schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:57:
[...]
Ik heb geen systeemupdate gehad, wel nieuwe versie app MySkoda en heb hetzelfde.
Ah ok, algemeen probleem dus. GelukkigCyberThug schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:32:
[...]
Hier ook. Al twee dagen last van: status van opladen wordt niet goed weergegeven. Vanochtend dat verschillende diensten verlopen zijn (wat niet zo is).
Ik kan ook wel een duitje in het zakje doen mbt de updates.
Mijn (excuus, ligt bij sommigen gevoelig: de zakelijke leaseauto waarin ik mag rijden), '21 Enyaq 60 staat alweer bijna twee weken bij de dealer. Vanwege slechte service ben ik al naar een andere dealer verhuisd, weg uit mijn woonplaats, maar helaas is het daar technisch niet veel beter.
Ik had drie klachten:
1. De achterste trommelremmen zitten bij vochtig weer 's ochtends muurvast. Ik moet het stroompedaal meer dan 50% intrappen om los te komen, wat het uitrijden soms letterlijk levensgevaarlijk maakt.
2. De koplamphoogteverstelling werkt niet meer.
3. Instapverlichting bestuurderszijde (passagierskant is al keer vervangen)
"Ah meneer, dan updaten we u ook direct van software 3.0 naar 3.7".
Ik had ze nog gewaarschuwd dit niet te doen, omdat de vorige update van 2.x naar 3.0 ook anderhalve week had geduurd. En ja hoor, de update is vastgelopen en de auto gaat niet meer voor- of achteruit.
Zou iets zijn met de boordregelcomputer: "Wij weten het ook niet meneer, alles is nieuw en we hebben maar één Enyaq specialist, we wachten op advies vanuit de importeur."
/einde rant, bijna weekend!
Mijn (excuus, ligt bij sommigen gevoelig: de zakelijke leaseauto waarin ik mag rijden), '21 Enyaq 60 staat alweer bijna twee weken bij de dealer. Vanwege slechte service ben ik al naar een andere dealer verhuisd, weg uit mijn woonplaats, maar helaas is het daar technisch niet veel beter.
Ik had drie klachten:
1. De achterste trommelremmen zitten bij vochtig weer 's ochtends muurvast. Ik moet het stroompedaal meer dan 50% intrappen om los te komen, wat het uitrijden soms letterlijk levensgevaarlijk maakt.
2. De koplamphoogteverstelling werkt niet meer.
3. Instapverlichting bestuurderszijde (passagierskant is al keer vervangen)
"Ah meneer, dan updaten we u ook direct van software 3.0 naar 3.7".
Ik had ze nog gewaarschuwd dit niet te doen, omdat de vorige update van 2.x naar 3.0 ook anderhalve week had geduurd. En ja hoor, de update is vastgelopen en de auto gaat niet meer voor- of achteruit.
Zou iets zijn met de boordregelcomputer: "Wij weten het ook niet meneer, alles is nieuw en we hebben maar één Enyaq specialist, we wachten op advies vanuit de importeur."
/einde rant, bijna weekend!
Vooruitziende blik.utbone schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:31:
[...]
Ben benieuwd wanneer de eerste gebricked wordt 😇
Daarmee erg blij met de early adapters die niet kunnen wachten met updaten. Ik ga in het najaar wel eens een keer bellen
Wat ik ook wel opvallend vindt, is dat die dealer er direct 4 liet vastlopen.jeroenkb schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:52:
[...]
Vooruitziende blik.
Daarmee erg blij met de early adapters die niet kunnen wachten met updaten. Ik ga in het najaar wel eens een keer bellen
Ze zetten er 1 of 2 aan. “Hey, deze lopen vast. Gek. Toeval? We proberen er nog een”. Dus die derde gaat aan. “Hey, deze ook al! Nou, dat is wel heel sterk. Laten we er gewoon nog een proberen. Vier is scheepsrecht.”. Hoppa, ook de vierde loopt vast. “Oei, laten we nu maar stoppen”.
Het zijn duidelijk geen IT-ers...cryptapix schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:26:
[...]
Wat ik ook wel opvallend vindt, is dat die dealer er direct 4 liet vastlopen.
Ze zetten er 1 of 2 aan. “Hey, deze lopen vast. Gek. Toeval? We proberen er nog een”. Dus die derde gaat aan. “Hey, deze ook al! Nou, dat is wel heel sterk. Laten we er gewoon nog een proberen. Vier is scheepsrecht.”. Hoppa, ook de vierde loopt vast. “Oei, laten we nu maar stoppen”.

Tsja. Als leverancier er 3 jaar over doet om eindelijk een update vrij te geven, dan verwacht je toch dat deze uit den treuren getest is, of niet?
Wij als IT- ers weten natuurlijk wel beter, maar toch.
Wij als IT- ers weten natuurlijk wel beter, maar toch.
Ik sinds nu net ook ineens… Al ben ik me niet bewust dat ik de app heb geüpdatet.johnvanderster schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:57:
[...]
/f/image/bENU4gjAVIlCeeI2A1XNFAXL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Wv6YTTtSRt3styDlXy5rmOEU.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 64% gewijzigd door cryptapix op 31-05-2024 18:27 ]
Verlangen jullie niet naar een auto die helemaal geen updates nodig heeft?!
Heb een tijdje bij een dealer meegelopen, het probleem zat hem voornamelijk in de ‘21 modellen die zijn geleverd met 2.X. Vanaf de modellen die met 3.0 geleverd zijn, zijn er beduidend minder problemen. Updates worden niet volledig geïnstalleerd. Het lastige is vooral dat het gigantische updates zijn, er hoeft maar 1 fout tussen te zitten en de auto is onbruikbaar.cryptapix schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:26:
[...]
Wat ik ook wel opvallend vindt, is dat die dealer er direct 4 liet vastlopen.
Alles op 3.7 nu zetten is het beste, en van daaruit mensen updaten met kleine updates, los het voorconditioneren, los een update voor de verlichting etc etc. Dat lijkt met het beste en slimste om te doen als VAG.
Zit op 3.0 en vind het wel prima, naast voorconditioneren accu heb ik echt helemaal niks nodig wat ik nodig ben qua ‘updates’. Auto bevalt super op 3.0MLLL schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:17:
Zit voorconditioneren überhaupt in één v.d. beschikbare updates?Autohillenga schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:19:
[...]
Zit op 3.0 en vind het wel prima, naast voorconditioneren accu heb ik echt helemaal niks nodig wat ik nodig ben qua ‘updates’. Auto bevalt super op 3.0
Nee. Alleen ME4.x. En het gaat ook niet komen. Ik heb een discussie met mijn dealer en ze willen me compenseren omdat het wel ‘beloofd’ is aan mij (mailwisseling, gevraagd naar ME4 ten tijde van bestelling). Nou dan is het wel zeker dat het niet komt.True schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:22:
[...]
Zit voorconditioneren überhaupt in één v.d. beschikbare updates?
[ Voor 37% gewijzigd door cryptapix op 31-05-2024 19:26 ]
Amateurvraagje, een nieuwe Enyaq wordt wel met ME4.x door de dealer uitgezwaaid?cryptapix schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:24:
[...]
Nee. Alleen ME4.x. En het gaat ook niet komen. Ik heb een discussie met mijn dealer en ze willen me compenseren omdat het wel ‘beloofd’ is aan mij (mailwisseling, gevraagd naar ME4 ten tijde van bestelling). Nou dan is het wel zeker dat het niet komt.
Alleen de 85. Ik heb een 60 (wel model year 24).True schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:27:
[...]
Amateurvraagje, een nieuwe Enyaq wordt wel met ME4.x door de dealer uitgezwaaid?
Na een tijdje meelezen in dit forum heb ik net mijn tweedehands Enyaq Sportline 80 opgehaald bij de dealer. 2022 model met 45k op te teller. De update naar 3.7 hebben ze er meteen opgezet en doet het tot nu toe goed.
Ja. en ik heb zelfs nog een palm Treo 650MLLL schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:17:
Dat was een gaaf ding.
Met een losse bluetooth gps muis en Tomtom via via geregeld, mooie tijden.
Tijd voor wat goed nieuws….😬. Na de “50 minuten OTA update” (mijn Enyaq 80 uit okt.2023 zat al op 3.2), had ik het idee dat de auto wat zuiniger geworden was. Afgelopen week een 90% snelweg rit van 191 Km gemaakt (105 Km/u op de TA, en rij altijd in Sport). Het was 15,5 graden, heen deels
3 bft wind tegen, terug deels mee, verbruik totaal 13,4 kWh/100Km, waarvan de terugweg op 12,9 kWh/100Km uitkwam! Na 191 Km nog 355 Km bereik vind ik super netjes voor een auto van dit formaat.
2e voorbeeld: Een snelwegrit Flevoland - Utrecht van 57 Km, met zoonlief achter het stuur: constant 130-140 Km/u (was > 19:00u) resulteerde in 18 kWh/100Km. 3e Voorbeeld, gisteren vanuit Flevoland via de Autoweg en A27 naar Baarn: 74 Km heen en terug. Terugweg rond de 110-120 Km/j gereden: totaal verbruik:
14 kWh/100Km… Nu om 12:00u aan de lader voor €0,15 / kW (Tibber), zodat de over in totaal 403 Km verbruikte 55,34 kW voor €8,30 wordt bijgeladen…. Probeer dat eens met een benzine/diesel auto van een vergelijkbare grootte/prestatieniveau! Daar de rest van de auto probleemloos functioneert, hoor je mij dan ook absoluut niet klagen!:strip_exif()/f/image/iMpkhunOUgHt2HFQHG6MQycY.jpg?f=fotoalbum_large)
3 bft wind tegen, terug deels mee, verbruik totaal 13,4 kWh/100Km, waarvan de terugweg op 12,9 kWh/100Km uitkwam! Na 191 Km nog 355 Km bereik vind ik super netjes voor een auto van dit formaat.
2e voorbeeld: Een snelwegrit Flevoland - Utrecht van 57 Km, met zoonlief achter het stuur: constant 130-140 Km/u (was > 19:00u) resulteerde in 18 kWh/100Km. 3e Voorbeeld, gisteren vanuit Flevoland via de Autoweg en A27 naar Baarn: 74 Km heen en terug. Terugweg rond de 110-120 Km/j gereden: totaal verbruik:
14 kWh/100Km… Nu om 12:00u aan de lader voor €0,15 / kW (Tibber), zodat de over in totaal 403 Km verbruikte 55,34 kW voor €8,30 wordt bijgeladen…. Probeer dat eens met een benzine/diesel auto van een vergelijkbare grootte/prestatieniveau! Daar de rest van de auto probleemloos functioneert, hoor je mij dan ook absoluut niet klagen!
:strip_exif()/f/image/iMpkhunOUgHt2HFQHG6MQycY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YMkEdbm9duzsIsbLaPPQBbfL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik krijg deze melding nu ook sinds een uur, laatste update was 15 mei. Ik zie ook niets wat ik zou moeten kopen om het weg te krijgen.cryptapix schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:25:
[...]
Ik sinds nu net ook ineens… Al ben ik me niet bewust dat ik de app heb geüpdatet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De melding staat op de start pagina (vehicle status) en op de maps pagina (Engelstalige versie).
[ Voor 6% gewijzigd door superbikkel op 01-06-2024 13:29 ]
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.