Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
CuBras schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:27:
[...]
Als de pre-heating functie er voor zorgt dat de levensduur van mijn accu langer wordt en ik nog twee jaar langer er mee kan rijden, dan is het extra zuur als die functie nooit beschikbaar komt terwijl dat bij sommige modellen wel kan.
Dat is onzin...

Ik heb het overigens niet eens echt gemist op weg naar wintersport afgelopen januari, gewoon lekker doorrijden en de batterij wordt warm genoeg om fatsoenlijke laadsnelheden te halen. En voor de levensduur is het niet relevant.
Een overweging voor mij om elektrisch te gaan rijden is om voorop te lopen met nieuwere technieken en vooral gebruikersgemak.
Als blijkt dat er ergens een bug zit die niet opgelost wordt of er een functie is die nu voor mij onbereikbaar is omdat er modellen niet geüpdatet worden, dan is voor mij deze discussie juist relevant. Bij Windows XP was er een EoL datum bekend. Bij de VAG is het hopen dat je nog iets toegegooid krijgt. Zolang deze onduidelijkheid er is beschouw ik de software van de Enyaq als Windows XP; EoL.
Je kunt een tablet of een pc toch niet met een auto vergelijken?

Die van mij rijdt super, werkt prima, mis er niks aan eigenlijk. Ik vind de update mooi meegenomen maar het uitblijven ervan is voor mij geen dealbreaker om nooit weer een Enyaq te kopen eigenlijk.. Zoals sommige in dit topic stellen te doen. Ik zal niet zeggen dat het de volgende keer zeker weer een VAG-product wordt, maar ik sluit het ook absoluut niet uit.

Het gras is ook niet groener aan de overkant. Tesla wordt als heilige graal gezien, maar daar worden gewoon parkeersensoren en regensensoren buiten werking gezet door een software-update etc. Daar ben je gewoon een rijdende beta-tester en gaat er regelmatig iets stuk wat eerst wel werkte...

Niet alle veranderingen zijn verbeteringen.

Op dit moment vind ik de ID7 Tourer erg aantrekkelijk, zoals qua auto als prijs. En hetzelfde voor de Enyaq 85.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
JanHenk schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:48:
[...]

Dat is onzin...

Ik heb het overigens niet eens echt gemist op weg naar wintersport afgelopen januari, gewoon lekker doorrijden en de batterij wordt warm genoeg om fatsoenlijke laadsnelheden te halen. En voor de levensduur is het niet relevant.

[...]

Die van mij rijdt super, werkt prima, mis er niks aan eigenlijk. Ik vind de update mooi meegenomen maar het uitblijven ervan is voor mij geen dealbreaker om nooit weer een Enyaq te kopen eigenlijk.. Zoals sommige in dit topic stellen te doen. Ik zal niet zeggen dat het de volgende keer zeker weer een VAG-product wordt, maar ik sluit het ook absoluut niet uit.

Het gras is ook niet groener aan de overkant. Tesla wordt als heilige graal gezien, maar daar worden gewoon parkeersensoren en regensensoren buiten werking gezet door een software-update etc. Daar ben je gewoon een rijdende beta-tester en gaat er regelmatig iets stuk wat eerst wel werkte...

Op dit moment vind ik de ID7 Tourer erg aantrekkelijk, zoals qua auto als prijs. En hetzelfde voor de Enyaq 85.
Prima dat het voor jou werkt/acceptabel is, maar ik kan niet wachten totdat mijn contract er op zit.
Onder andere de software is hier debet aan (voornamelijk) Dus voor mij was de Enyaq vrij snel al EoL.

Dat een auto lekker/prima rijdt maakt voor mij niet goed genoeg dat ik de overige kwalen klakkeloos accepteer.

Het gras is dus zeker wel groener aan de overkant voor sommigen, in mijn geval is de overkant een non-elektrische overkant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 20:31
[...]

[...]

Tot een zekere zin wel. De hedendaagse auto is praktisch een rijdende computer. Tel daarbij op dat alles elektronisch aangestuurd wordt en dan is het buitengewoon rottig als er geen update beschikbaar wordt gesteld.

Ik heb ten tijde van de aanschaf mij laten verzekeren door de dealer dat alle Enyaq's geüpdatet worden. Mede daardoor heb ik mijn keuze laten afhangen om een Enyaq aan te schaffen en niet voor een Tesla te gaan.
Qua rijd comfort deed de Tesla zeker onder de Enyaq, maar op software gebied zat de Tesla een stuk strakker in elkaar. Bij mij moet software gewoon werken en geen problemen geven en op OS gebied geen onderscheid maken bij dezelfde modellen tenzij duidelijk aangegeven.

Ik ervaar nu pas en te onpas dat mijn Carplay niet wil kan opstarten. Pas 15 minuten in de rit zit er teken van leven in.
Tijd terug heb ik een 4.0 Enyaq gereden en het verschil was onvoorstelbaar groot qua user experience.

[ Voor 4% gewijzigd door CuBras op 23-05-2024 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuka
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 22:22
Enahs schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:32:
[...]

Ik heb zojuist een afspraak kunnen maken voor de update naar ME3.7.
De dealer heeft sinds vandaag een recall in het systeem staan voor de software update.
Ook zojuist ingepland bij de dealer :)

Xbox Series X "The Tower Of Power" - Skoda Enyaq iV80 Sportline '22 "The Beast"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09 22:11
CuBras schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:27:
[...]

Windows XP werkt vandaag de dag ook nog steeds, evenals tablets met Android 8.0. Het werkt maar wordt niet meer ondersteund.
Als ik een auto uit 2023 heb verwacht ik daar minimaal 5-10 jaar mee te kunnen rijden. Qua rijden zal dat wel lukken maar de software moet ook meekunnen. Als de pre-heating functie er voor zorgt dat de levensduur van mijn accu langer wordt en ik nog twee jaar langer er mee kan rijden, dan is het extra zuur als die functie nooit beschikbaar komt terwijl dat bij sommige modellen wel kan.

Een overweging voor mij om elektrisch te gaan rijden is om voorop te lopen met nieuwere technieken en vooral gebruikersgemak.
Als blijkt dat er ergens een bug zit die niet opgelost wordt of er een functie is die nu voor mij onbereikbaar is omdat er modellen niet geüpdatet worden, dan is voor mij deze discussie juist relevant. Bij Windows XP was er een EoL datum bekend. Bij de VAG is het hopen dat je nog iets toegegooid krijgt. Zolang deze onduidelijkheid er is beschouw ik de software van de Enyaq als Windows XP; EoL.
Luister. Ik heb ook graag de nieuwste snufjes, maar ik kan niet verwachten dat als ik een product koop dat ik dan in de toekomst automatisch een beter product krijg door de updates.
Ik ben een vroege Enyaq rijder. In het begin was het systeem echt drama. Dan mag je echt wel verwachten dat het beter wordt. 3.0 heeft daar mijn inziens voor gezorgd. 3.2 maakte het echt meer dan prima. We hebben zelfs allemaal nieuwe 12v batterijen gekregen om die updates mogelijk te maken. Maar daar hadden we ook echt recht op (imo) gezien de staat waarin ze werden afgeleverd.

We zijn gewend updates te krijgen met nieuwe functies op de telefoons, met bestaande hardware. Soms zit daar wat bij wat leuk is, maar het zijn geen gamechangers. Dat de hardware beter wordt (zoals een camera bij een telefoon) dat weet ik bij toekomstige modellen.
Als je net die nieuwe hardware misloopt omdat je in de oude productiedatums valt is dat kl*te, maar volgens mij is dat een kleine groep. Ook dan heb je nog steeds een top auto.

Als we kijken naar de koning van auto software dan is dat Tesla. Welke updates hebben zij nu doorgevoerd? Dat gaat om autonoom rijden en daar zijn superveel klachten over (phantom breaking). De prijzen van de Tesla’s gaan harder op en neer dan de Python in de Elfteling. Dus ook daar kun je misgrijpen.

Als je zegt dat je veel betaald, dan vergelijk je met fossiele brandstof auto’s voor wat je krijgt. Binnen EV is Enyaq een goede deal. De 85 is net zo duur als een Model Y en qua auto en software zit de 85 goed in elkaar.

Volgens mij zijn veel Enyaq rijders blij met de auto en rij-ervaring. Er is altijd wel wat, ook bij andere auto’s. Je mag de hoop hebben om bij software updates een betere ervaring te krijgen, maar ik ben nu al tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:39
Dealer heeft mij bevestigd dat er een update klaar staat en dat deze tijdens reeds geplande onderhoudsafspraak voor accupakket wordt meegenomen. Dan vind ik het ook wel goed zo. Mooi dat ze deze update run nog uitvoeren binnen de max wat de hardware aankan.

[ Voor 28% gewijzigd door FJP84 op 23-05-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 13:35
Zojuist vond de auto het weer nodig vol de rem in te trappen bij het keren op de weg. Snelheid was minder dan 5im/h, geen obstakels. Vrouwlief was not amused. Breng dat ding maar net de garage om dit te fiksen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07:28

Ankh

|true

p.d.s.mane schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:24:
[...]

Geweldig. Dank je wel!

Maar hoe heb je deze gevonden?

Op de skoda.nl website vind ik alleen:

https://www.skoda.nl/ -> "Service & Onderhoud" -> https://www.skoda.nl/service -> "Elektrisch onderhoud & software updates" -> https://www.skoda.nl/elektrisch-rijden/onderhoud -> "Software updates" -> https://www.skoda.nl/service/software-update

en daar staat nog niets over / geen link naar de ME3.7 update ... :?
Kreeg hem doorgestuurd vanuit mijn dealer :9 Misschien hebben zij een vooraankondiging vanuit PON gehad, geen idee.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p.d.s.mane
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-09 10:07

p.d.s.mane

MeMyself&I

Ankh schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:11:
[...]

Kreeg hem doorgestuurd vanuit mijn dealer :9 Misschien hebben zij een vooraankondiging vanuit PON gehad, geen idee.
Dank!

Ik zie net dat er nu wel informatie en link staat:
https://www.skoda.nl/service/software-update

80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 20:31
Tukker87 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:13:
[...]

Luister. Ik heb ook graag de nieuwste snufjes, maar ik kan niet verwachten dat als ik een product koop dat ik dan in de toekomst automatisch een beter product krijg door de updates.
Ik ben een vroege Enyaq rijder. In het begin was het systeem echt drama. Dan mag je echt wel verwachten dat het beter wordt. 3.0 heeft daar mijn inziens voor gezorgd. 3.2 maakte het echt meer dan prima. We hebben zelfs allemaal nieuwe 12v batterijen gekregen om die updates mogelijk te maken. Maar daar hadden we ook echt recht op (imo) gezien de staat waarin ze werden afgeleverd.

We zijn gewend updates te krijgen met nieuwe functies op de telefoons, met bestaande hardware. Soms zit daar wat bij wat leuk is, maar het zijn geen gamechangers. Dat de hardware beter wordt (zoals een camera bij een telefoon) dat weet ik bij toekomstige modellen.
Als je net die nieuwe hardware misloopt omdat je in de oude productiedatums valt is dat kl*te, maar volgens mij is dat een kleine groep. Ook dan heb je nog steeds een top auto.

Als we kijken naar de koning van auto software dan is dat Tesla. Welke updates hebben zij nu doorgevoerd? Dat gaat om autonoom rijden en daar zijn superveel klachten over (phantom breaking). De prijzen van de Tesla’s gaan harder op en neer dan de Python in de Elfteling. Dus ook daar kun je misgrijpen.

Als je zegt dat je veel betaald, dan vergelijk je met fossiele brandstof auto’s voor wat je krijgt. Binnen EV is Enyaq een goede deal. De 85 is net zo duur als een Model Y en qua auto en software zit de 85 goed in elkaar.

Volgens mij zijn veel Enyaq rijders blij met de auto en rij-ervaring. Er is altijd wel wat, ook bij andere auto’s. Je mag de hoop hebben om bij software updates een betere ervaring te krijgen, maar ik ben nu al tevreden.
Als je aangeeft dat het in het begin drama was en de updates dit verbeterd heeft, dan is het een no-brainer dat we de updates mogen verwachten of het nou merkbare verandering, functies of verbeteringen op de achtergrond betreft. Wat nu geen 'probleem' is kan in de toekomst problemen geven. Kijk maar eens naar Windows en de CVE's die gevonden worden die al jaren in het OS zit. Ook als jij geen problemen ervaart, kan het bij anderen wel zo zijn (N=1 anyone?)

Dat je nieuwere hardware krijgt bij een compleet ander product is niks meer dan logisch, dat heet vooruitgang. Ik doelde op dezelfde rechten binnen het huidige model/jaar waarbij geen rekening gehouden wordt met een eventuele facelift.
Ik snap heel goed dat als ik een 23 model koop dat hardware in 24 beter/mooier/sneller is. Ik zou er vrede mee hebben als Skoda zegt "Kijk, even goede vrienden, maar iedereen die op 3.5 zit krijgt alleen nog security/bug patches." Nu heb je een scala aan 3.0, 3.1, 3.5 en een handje 3.7 rijders. Er is geen visie (of tenminste; die wordt niet gecommuniceerd) en daar schort het.

Dat Tesla de koning van de software is bevestigd dus mijn argument. Zij updaten meer dan alleen de FSD (kijk maar naar de 2024.8.200 https://www.notateslaapp.com/software-updates/) en als ik de lijst bekijk doen ze dat regelmatig omdat het dus nodig is om software onderhoud te krijgen.

Overigens heb ik nooit gezegd dat ik teveel betaald heb voor mijn auto. Ik kan aardig lullen als brugman dus kon een mooie korting-op-korting krijgen.
Wel moet ik je gelijk geven over dat er altijd wel iets is. Het gras is niet altijd groener, maar je mag in deze situatie verwachten dat Skoda mijn gras groen houdt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 12:42
superbikkel schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:41:
Zojuist vond de auto het weer nodig vol de rem in te trappen bij het keren op de weg. Snelheid was minder dan 5im/h, geen obstakels. Vrouwlief was not amused. Breng dat ding maar net de garage om dit te fiksen.
Heb vaak genoeg dat die ingrijpt als ik snel wil keren en bij een stoeprand kom of achteruit file parkeer en het hogere gras in rijd maar daar is bij jou geen sprake van geweest?

Had vanmorgen wel een "phantom" break te pakken. Een fietser kwam vrij lomp naar de vluchtheuvel in het midden van de weg (die stak dus half over). Auto ging pas vol in de ankers terwijl ik de fietser al voor de helft gepasseerd was. Schrok me de pleuris en de fietser schampte alsnog bijna op de achterkant door de plotse deacceleratie

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 22:41
elmoxx schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:36:
[...]

….. bi-directional laden die ik de dealer ook hoorde noemen bij het verkoopgesprek.. (deze bijbehorende pagina is al zeker 2,5 jaar niet geupdate) Geloof er echter niets van dat dat met 3.7 mogelijk wordt..
Die verkoper heeft je, zoals vaker gebeurt, onzin verkocht. Voor bidirectioneel laden (V2G of V2H of V2L) is andere hardware nodig. Ik wacht nog op de eerste EV waarin dit goed is opgelost, dwz, tenminste V2H.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

jdbiggelaa schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:23:
[...]

Die verkoper heeft je, zoals vaker gebeurt, onzin verkocht. Voor bidirectioneel laden (V2G of V2H of V2L) is andere hardware nodig. Ik wacht nog op de eerste EV waarin dit goed is opgelost, dwz, tenminste V2H.
Er staat letterlijk op de Skoda site dat de iV 80 het kan (mits beschikbaar gesteld) :>

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
elmoxx schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:36:
[...]

Als particuliere koper wacht ik het rustig af. Extra functionaliteiten (zoals hierboven genoemd) zijn voor mij motivatie om te gaan maar een extra verbruik-cijfertje?, not so much. Als inderdaad blijkt dat deze actie gezien wordt als een 'garantie-actie', dan zal ik hem inplannen. Als ik er voor moet betalen, dan wacht ik wel tot de volgende beurt.
De update wordt gratis uitgevoerd. We hebben immers 5/6 jaar gratis onderhoud :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfBkEJV4TRkW9JbKd2Mc_7cegjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8UyVkVClzZPb3yg8lvnk3GL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
True schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:33:
[...]

Er staat letterlijk op de Skoda site dat de iV 80 het kan (mits beschikbaar gesteld) :>
Ja, dat horen we al jaren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
jdbiggelaa schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:35:
[...]

De update wordt gratis uitgevoerd. We hebben immers 5/6 jaar gratis onderhoud :)

[Afbeelding]
Zie het alleen nog niet als keuzevakje op hun website

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
jeroenkb schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:50:
[...]

Zie het alleen nog niet als keuzevakje op hun website
Ik wacht wel met een afspraak maken tot meerdere mensen op dit forum melden dat ‘de update vlekkeloos is verlopen’. Ik heb niet veel vertrouwen meer in de IT skills van Skoda…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbikkel
sPENKMAN schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:43:
[...]

Heb vaak genoeg dat die ingrijpt als ik snel wil keren en bij een stoeprand kom of achteruit file parkeer en het hogere gras in rijd maar daar is bij jou geen sprake van geweest?
Nee, lege weg. Ik woon aan een doodlopende weg en moet altijd keren bij het wegrijden. Het gebeurd (te) regelmatig dat bij het keren de auto (zowel vooruit als achteruit) vol in de ankers gaat. Je schrikt je het lazeres en het is tot nu toe elke keer voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:40
superbikkel schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:18:
[...]

Nee, lege weg. Ik woon aan een doodlopende weg en moet altijd keren bij het wegrijden. Het gebeurd (te) regelmatig dat bij het keren de auto (zowel vooruit als achteruit) vol in de ankers gaat. Je schrikt je het lazeres en het is tot nu toe elke keer voor niets.
Die van mij doet dit ook af en toe vanuit het niets ja. Schrik mij ook elke keer rot.

Kan iemand trouwens het voordeel van Powerpass uitleggen? De prijzen voor laden met Powerpass lijken mij vrij hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:06
superbikkel schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:41:
Laat me raden; autohold stond aan.
Ik zet hem preventief uit bij dat soort acties (1 van de 3 snelkoppelingen op het display bij mij)
Met autohold uit gebeurt dit echt beduidend minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:46
Ik heb een zakelijke leaseauto en een bijbehorende laadsleutel. Voor vakanties of noodgevallen heb ik ook een Skoda Powerpass en deze ook gekoppeld in de app.

Hoe werkt dit als mijn auto (straks met versie 3.7) Plug & Charge ondersteund en ik de auto aan een laadpaal aansluit die dit ook kan? Pakt hij dan meteen de Powerpass of kan ik nog een andere laadsleutel gebruiken?

Heeft iemand met een recente Enyaq hier ervaring mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:30

rammes

koekebakker 1e klas

Scorpio_King schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:42:
Ik heb een zakelijke leaseauto en een bijbehorende laadsleutel. Voor vakanties of noodgevallen heb ik ook een Skoda Powerpass en deze ook gekoppeld in de app.

Hoe werkt dit als mijn auto (straks met versie 3.7) Plug & Charge ondersteund en ik de auto aan een laadpaal aansluit die dit ook kan? Pakt hij dan meteen de Powerpass of kan ik nog een andere laadsleutel gebruiken?

Heeft iemand met een recente Enyaq hier ervaring mee?
Nee maar ik zou dat plug en charge niet gebruiken als je een zakelijke laadpas/druppel hebt. Heb zelf ook lease en probeer altijd eerst de laadpas van t werk voordat ik met eigen passen ga proberen

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
donleone83 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:21:
[...]

Kan iemand trouwens het voordeel van Powerpass uitleggen? De prijzen voor laden met Powerpass lijken mij vrij hoog.
Ik vrees dat niemand dat kan, omdat die voordelen er niet zijn. Zelfs met een Drive City maandabonnement (even duur als Ionity’s Passport) liggen de tarieven bijvoorbeeld veel hoger dan wanneer je direct bij Ionity laadt. Daarbij gelden de vaste tarieven maar in enkele landen in Europa. Nederland komt daar niet in voor. Partners zijn vooral geselecteerd voor de Duitse markt.

[ Voor 15% gewijzigd door jdbiggelaa op 23-05-2024 19:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:40
jdbiggelaa schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:27:
[...]

Ik vrees dat niemand dat kan, omdat die voordelen er niet zijn. Zelfs met een Drive City maandabonnement (even duur als Ionity’s Passport) liggen de tarieven bijvoorbeeld veel hoger dan wanneer je direct bij Ionity laadt. Daarbij gelden de vaste tarieven maar in enkele landen in Europa. Nederland komt daar niet in voor. Partners zijn vooral geselecteerd voor de Duitse markt.
Dank voor de verduidelijking! Gelukkig laad ik in Utrecht inmiddels weer voor echt schappelijke tarieven bij publieke laadpalen. Voor snelladers ben ik nog zoekende nu Freshmile duur geworden is maar is Tesla vaak een prima oplossing als ik bij een Tesla lader in de buurt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbikkel
superbikkel schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:31:
[...]

Geprobeerd, update wil niet installeren.
Had de melding voor de update weer. Button voor installeren weer grijs/niet werkend. Het "aantrekken" van de vier knopjes van de ramen was voldoende om de button werkend te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 12:16
[...]

Precies dit. Ben zelf ook een VAG rijder/liefhebber, maar het doet mij 2x nadenken om nog eens dit mee te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Genoeg redenen om te klagen over de IT dienstverlening van Skoda, maar vanochtend werd ik aangenaam verrast. Sinds de laatste update van de MySkoda app is onze tweede EV, een Skoda Citigo e iV (die eerder apart moest worden geregistreerd in de matige Essentials app), keurig geïntegreerd, zonder dat ik er iets aan heb hoeven doen.
Compleet met actuele lading, gebruiks-statistiek, registratie van ritten, verbruik, the works. Kennelijk gaat er eindelijk ook iets echt goed en dat mag ook vermeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsie1337
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-06 12:20
p.d.s.mane schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:17:
[...]

Dank!

Ik zie net dat er nu wel informatie en link staat:
https://www.skoda.nl/service/software-update
Ik zie daar alleen info van 3.0 / 3.1 naar 3.7 maar als je al 3.5 hebt gaat het dan wel ota? Of moet ik alsnog een afspraak maken bij mijn dealer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 14:35
nielsie1337 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:44:
[...]

Ik zie daar alleen info van 3.0 / 3.1 naar 3.7 maar als je al 3.5 hebt gaat het dan wel ota? Of moet ik alsnog een afspraak maken bij mijn dealer?
De kerel uit dit YT filmpje beweert dat 3.5 OTA gaat.

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 13:27
Ook hier succesvolle afspraak kunnen maken voor de Enyaq 3.0 naar 3.7 update. En ze hadden vrij snel nog een plekje op 3 juni.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 22:47
Afspraak hier ook ingepland, helaas wel pas 26 augustus.
Ik was de eerste die er naar vroeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Senaxx schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:54:
Ook hier succesvolle afspraak kunnen maken voor de Enyaq 3.0 naar 3.7 update. En ze hadden vrij snel nog een plekje op 3 juni.
Hier ook op 3 juni in Heerenveen 8)

Denk dat wij de eersten zijn die ze gaan doen... :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:45
JanHenk schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:02:
[...]

Ben benieuwd wanneer de eerste gebricked wordt 😇

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
utbone schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:31:
[...]

Ben benieuwd wanneer de eerste gebricked wordt 😇
Ik hou je op de hoogte.. :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 13:27
JanHenk schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:02:
[...]

Ah jij zag ook het plekje op de online inplan agenda ;)
Zie je daar wel dan voor ☕

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKuvRKhhWYB0x_nbllLIa6eyXdo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vip4HO1YH9PekyYWVSmU6GNf.png?f=user_large
Ik dacht dat ik eruit was, zojuist met de Model Y proefrit naar de Skoda dealer gereden om een 1:1 vergelijk te maken. En het blijkt dat ik toch minder lekker zit in een Enyaq. Ik heb een redelijk breed gespierd onderstel en mijn knie komt hier tegen het dashboard aan, doe ik iets verkeerd, herkennen jullie dit?

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 24-05-2024 14:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

stormfly schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:34:
[Afbeelding]
Ik dacht dat ik eruit was, zojuist met de Model Y proefrit naar de Skoda dealer gereden om een 1:1 vergelijk te maken. En het blijkt dat ik toch minder lekker zit in een Enyaq. Ik heb een redelijk breed gespierd onderstel en mijn knie komt hier tegen het dashboard aan, doe ik iets verkeerd, herkennen jullie dit?
Stoel verder naar achteren, eventueel stuur naar je toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viewlite
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 21:38
True schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:36:
[...]

Of stoel lager zetten (hoogteverstelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Laatst online: 09:59
stormfly schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:34:
[Afbeelding]
Daar had ik in het begin ook "last" van dat mijn knie het dashboard daar raakte, maar rij nu inmiddels ruim een half jaar in de Enyaq rond en heb er nu totaal geen last meer van.
Heb op zich niet mijn stoelpositie veranderd o.i.d., maar ben er denk ik op de e.o.a. manier aan gewend.
Heb niet in een Model Y gereden, maar het interieur van een Tesla spreekt mij totaal niet aan, dan ziet een Enyaq er toch een stuk mooier uit (vind ik tenminste).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:45
Volgend jaar naar een bidirectionele paal kiijken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pD-4rLNR6rL-xj7p1icloqLMfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42C6vfNHljgr439s6rnc5mij.jpg?f=fotoalbum_large

PV overschot in de auto en in de avond weer uit de auto. Waarom er een Max op zit is mij een raadsel.

[ Voor 10% gewijzigd door utbone op 24-05-2024 15:22 ]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@utbone Dat scherm heb ik al sinds december 2022.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 17:12
utbone schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:20:
Volgend jaar naar een bidirectionele paal kiijken. [Afbeelding]

PV overschot in de auto en in de avond weer uit de auto. Waarom er een Max op zit is mij een raadsel.
In verwacht in verband met de garantie op de accu en de extra slijtage door het extra (ont)laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:25:
@utbone Dat scherm heb ik al sinds december 2022.
Exact - dat scherm heb ik zelfs in mijn IV60, maar tot heden kan ik er toch echt niets mee (en komt dat ook niet naar de IV60 zover ik weet).

Ik zou die paal nog niet aanschaffen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
True schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:36:
[...]

Viewlite schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:03:
[...]

Of stoel lager zetten (hoogteverstelling).
cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:19:
[...]

Daar had ik in het begin ook "last" van dat mijn knie het dashboard daar raakte, maar rij nu inmiddels ruim een half jaar in de Enyaq rond en heb er nu totaal geen last meer van.
Heb op zich niet mijn stoelpositie veranderd o.i.d., maar ben er denk ik op de e.o.a. manier aan gewend.
Heb niet in een Model Y gereden, maar het interieur van een Tesla spreekt mij totaal niet aan, dan ziet een Enyaq er toch een stuk mooier uit (vind ik tenminste).
Dank voor de feedback, ik zit graag hoog dat maakt het mogelijk net krap in dat hoekje. Misschien moet ik nog een proefrit met de Enyaq maken. Als je komt testzitten dan let je op deze details.
offtopic:
Mijn vrouw is eigenlijk om dat we weer een Tesla te rijden, van M3 2019 naar Model Y 2024. Ze zit fijner in de stoelen van de Tesla, maar je hebt gelijk wat een gedrocht van binnen. Als het toch een Model Y zou gaan worden, dan ga ik het "notenhout :+ " wel wrappen. Daar zal ik jullie topic niet verder mee vervuilen.

De levertijden van de Enyaq i.c.m de mogelijke prijsveranderingen die weerhouden mij een beetje, augustus prijsverhoging, mogelijke januari 2025 prijsverhoging en dan de fiscale bijtelling van 16% naar 17% in 2025. Dat maakt het, voor mijn salaris, een aardig kostbare auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Laatst online: 09:59
stormfly schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:36:
De levertijden van de Enyaq i.c.m de mogelijke prijsveranderingen die weerhouden mij een beetje, augustus prijsverhoging, mogelijke januari 2025 prijsverhoging en dan de fiscale bijtelling van 16% naar 17% in 2025. Dat maakt het, voor mijn salaris, een aardig kostbare auto.
Klopt, levertijden van een Enyaq zijn wel langer, maar dan is de kans wel groter dat ze hem goed in elkaar geschroefd hebben i.t.t. een Tesla. 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-05 13:56
Halotjes,

Vandaag op pad met de nieuwe bak. En voor het eerste bij een snellader. Wij woudem het even uitproberen voor we eens mee op vakantie gaan.
Maar wat me opvalt is dat de auto bij 50kw blijft hangen en niet tot de maximale 124kw komt.

Gaat om een iv60 uit 2024.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viewlite
  • Laatst online: 09-09 21:38
@Mimi89 hoge laadsnelheden bereik je alleen bij accu <10% (liever nog leger) en warme batterij, dus na flink stuk en/of extreem snel rijden… zoek maar eens in dit topic of deel 1 en 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
utbone schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:20:
Volgend jaar naar een bidirectionele paal kiijken. [Afbeelding]

Die max zit erop ter bescherming van je autobatterij. Die heeft een max aantal laad- en ontlaadcycly, dus bidirectioneel laden gaat ten koste van de levensduur van je accu. In de praktijk zul je daar alleen last van hebben bij zeer vaak laden en ontladen van je accu. Die 20 en 80% max bij laden en ontladen hebben hetzelfde doel: beschermen van de levensduur van je accu.
Een moderne auto accu wordt geacht 1.000-1.500 volledige laad- en ontlaadcycli aan te kunnen. Ter vergelijking: er zijn nu al stationaire thuis accu’s met 12.000 cycli.

[ Voor 8% gewijzigd door jdbiggelaa op 25-05-2024 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Mimi89 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:21:
Halotjes,

Vandaag op pad met de nieuwe bak. En voor het eerste bij een snellader. Wij woudem het even uitproberen voor we eens mee op vakantie gaan.
Maar wat me opvalt is dat de auto bij 50kw blijft hangen en niet tot de maximale 124kw komt.

Gaat om een iv60 uit 2024.
De hamvraag is, hoe vol zat je accu

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
rammes schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:48:
[...]

De hanvraag is, hoe vol zat je accu
En of de snellader niet tot 50 kw ging?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Tukker87
Mede Enyaq rijders, ik ga het topic binnenkort verlaten. Wij hebben twee jaar een Enyaq 60 gereden en zijn heel blij en tevreden geweest (en nog steeds). Software issues in het begin daar gelaten, gelukkig is dat allemaal inmiddels beter. Wij hebben een Enyaq uit 09/2021 gekocht met BAFA subsidie. Daarom was het destijds een 60 variant, daar konden we flink subsidie op krijgen (+10k) vanuit Duitsland en Nederland. De auto is gekocht voor 39,5k en ik was nog kosten kwijt voor transport, de automakelaar, etc. We hebben vandaag met 50k op de teller de auto ingeruild. Kort wat uitleg waarom. Toen wij de auto kochten waren de kinderen 0, 3 en 5. De 60 sloot perfect aan bij het ritme van stops. Het was onze eerste EV. Vooraf was ik echt bang hoe het laden zou gaan, maar we zijn er naar Frankrijk en Oostenrijk mee geweest en het is een heerlijke reisauto.

We hadden alleen wel de wens om een groter accu-pakket te verkrijgen. Dat maakt dat je i.p.v. 5/6 keer ineens 3/4 keer gaat laden en de beleving op een reis is anders. Elke stop is ook een extra kans op vertraging. Ik heb bij een Ionity 1x 40 min moeten wachten en dan moet het laden nog beginnen. Dus ik wil dat zo veel mogelijk beperken. Het is eigenlijk irrationeel om alleen voor vakantie de wensen aan te passen, maar auto’s kopen is (imo) irrationele handel.

Het idee was om komend jaar te kijken naar een 80 of 85. Ik wilde het deze keer anders aanpakken dan de vorige keer. Toen heb ik een proefrit gemaakt in de Enyaq en was gelijk verkocht. (Spoiler, dat is niet gelukt.) We kwamen uit een Volvo V40 en dan is de stap naar EV fantastisch, maar ik denk dat de Enyaq de beste keuze was die wij konden maken.

Ik wilde voor de 80 gaan uit financieel oogpunt, want de 85 bood mij vooral pre-heating als voordeel en ik zou 10k meer moeten betalen (47k vs 58k). KM’s, en bouwjaar gelden voor mij minder bij EV’s.
Maar waar het voornemen was om Tesla Y te proberen, stapte ik gisteren in de ID.7. De auto is niet te vergelijken qua afwerking met ID.3 of ID.4, dit is echt premium en je kunt zien in de functies en features dat de Enyaq een inspiratie is geweest. Het demo-model was te duur (voor ons), maar de verkoper vertelde dat VW een prijsherziening had door gevoerd. Ze maken zich zorgen over de prijzen van Chinese auto’s en Tesla’s. Dus een nieuwe ging 7,5k vanaf. En ineens was een nieuwe goedkoper dan de demo. Vervolgens zijn we op internet gaan zoeken en kwamen een ID.7 tegen voor 50k. Dat betekende voor ons, ME4, grotere accu, zuinige auto, premium afgewerkt. Mijn vrouw moest nog overtuigd worden, want de auto is iets lager. Maar nadat ze instapte was ze ook verkocht. Wij houden beiden van de Enyaq, maar de ID.7 is (imo) een klasse hoger. Skoda gaat daar vast weer overheen met vernuftige innovaties.

Er gaan nog een bandenset, all-weather matten en all-weather koffermat in de aanbieding. Maar die zal ik bij vraag en aanbod zetten.

Wij proosten er vanavond eentje op. Ik zal niet naar elke Enyaq zwaaien in de toekomst, maar blijf wel stiekem meelezen. De Enyaq blijft een prachtige auto. Dank voor het delen van alle tips, meedenken en heel veel fijne kilometers toegewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Tukker87 Veel herkenning.

Veel plezier met je ID.7! Wilde je niet wachten op de Tourer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-05 13:56
rammes schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:48:
[...]

De hamvraag is, hoe vol zat je accu
35% toen ik ging laden. Ik heb de Shell recharge snellader van 150kw gebruikt.

Maar laden bleef op 50kw hangen.

Wij willen naar italie met de auto dus hebben exht de snelladers nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukker87
JanHenk schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:47:
@Tukker87 Veel herkenning.

Veel plezier met je ID.7! Wilde je niet wachten op de Tourer?
Nee, de prijs ligt te hoog voor mijn budget (65k), de kofferruimte heb ik niet standaard nodig. Als ik echt meer ruimte zou willen (bijv op vakantie) dan kijk ik wel naar trekhaakkoffer oid. Maar ik red het wel met de 540 liter (-30 t.o.v. de Enyaq).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Hm, ik ben benieuwd wat voor bereik ik met de ID.7 zou hebben,
mijn Enyaq 80 geeft nu met 85% 545km aan... 640km bij 100%
edit: :+ meer heeft niemand nodig. :+

[ Voor 14% gewijzigd door onetime op 25-05-2024 20:17 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Mimi89 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:51:
[...]

35% toen ik ging laden. Ik heb de Shell recharge snellader van 150kw gebruikt.

Maar laden bleef op 50kw hangen.

Wij willen naar italie met de auto dus hebben exht de snelladers nodig.
dan denk ik dat incl een koude accu en de SOC dit veroorzaakt heeft. PRobeer het nog eens met een SOC van 10%

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Hele andere vraag. Ik overweeg mijn Samsung A32 (3jr geleden aangeschaft om dat mijn Xiaomi Redmi note 8 niet lekker samen ging met Enyaq) te vervangen door de Motorola Edge 40 met wireless charging. Deze heeft een Mediatek chipset en vroeg me af of iemand weet of deze telefoon goed werkt met de Enyaq qua Android Auto, bellen via bluetooth en (wireless) charging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

FJP84 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:20:
Hele andere vraag. Ik overweeg mijn Samsung A32 (3jr geleden aangeschaft om dat mijn Xiaomi Redmi note 8 niet lekker samen ging met Enyaq) te vervangen door de Motorola Edge 40 met wireless charging. Deze heeft een Mediatek chipset en vroeg me af of iemand weet of deze telefoon goed werkt met de Enyaq qua Android Auto, bellen via bluetooth en (wireless) charging.
Ik ken geen telefoon die zowel QI-charging én wireless AA samen goed trekt. Sommige auto's hebben hier specifiek telefoonkoeling voor (outlet ventilatie bij de QI-charger plek), ik meen dat de Enyaq dat niet heeft. En dit heeft niets met de Enyaq an sich te maken, maar puur met wireless AA én QI-charging. In mijn Octavia heb ik dit opgelost door te accepteren dat ik bij langere ritten (30+ minuten) beter even de telefoon aan een kabeltje kan hangen voor wired AA én wired charging én zelfs dan op een warme dag wil die nog wel eens kuren hebben en een melding geven dat de telefoon te warm wordt (melding in AA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

glas86 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:20:
Je merkt echt dat er bij de dealers een cultuuromslag moet plaatsvinden even los van het feit dat de software nog niet beschikbaar is voor de dealers want software lijkt een ondergeschoven kindje te zijn.

Vroeger was dit natuurlijk niet zo super belangrijk maar de EV's van tegenwoordig zijn gewoon rijdende computers en daar horen updates bij. Is het niet voor de veiligheid dan voor de gebruikersbeleving.

Een dealer zou hier veel meer zijn rol in moeten pakken, maar volgens mij hebben de meeste weinig kennis hiervan. Dit geld niet alleen voor Skoda maar voor vrijwel alle merken.
De Enyaq is een 3 weken geleden aangeboden bij Wittebrug Den Haag voor wat storingen aan TA. Kreeg te horen dat de storingsmonteur pas in augustus tijd beschikbaar had. Lekkere reactie voor een auto van meer dan een halve ton.

Verkopen is prima, maar service en onderhoud ho maar.

Bij de bandenwissel van afgelopen najaar al aangegeven dat de zomerbandjes nog maar weinig profiel hebben. (Lease via J&T, onderhoud eigenlijk alleen via van Mossel) Legde ze er dit voorjaar de oude zomerbandjes weer onder. En doodleuk zeggen als je er iets over zegt; dit werd nog goed bevonden. 3 weken later was het profiel dan ook echt letterlijk weg aan de zijkanten. Online er maar eens over geklaagd. Uiteindelijk contact gehad met directeur Skoda van van Mossel die het heeft bijgelegd door hem op te halen, te updaten en een setje nieuwe zomerbanden eronder te laten leggen. Maar die TA error hebben ze niks mee gedaan omdat we niet konden aangeven wanneer het plaats vond. Ik kan er ook niks aan doen dat het dan een tijdje goed gaat, en dan opeens weer om de haverklap. Maar een los contact gaan ze dus niet naar op zoek :'(

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Tukker87 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:11:
Ik twijfel echt over het nut van nieuwe functies. Ja pre-heating is fijn, maar dat is voor langere trips in de winter. Dat gaat bij de hardware van < 2024 niet gebeuren geloof ik niets van.
Bi-directional werkt in Duitsland, maar dan alleen met een specifieke accu. Dat zal het wel worden als de case in Duitsland is afgerond.

Het is een auto. Je moet er mee kunnen rijden. Mijn wasmachine en vaatwasser hebben ook een app, zal mij ook een worst zijn.
Ze moeten nakomen wat ze beloven, maar preheating zit daar niet bij. Als ik op 3.2 zit… is het voor mij prima. Mijn iPhone wordt ook niet beter/sneller van de updates.

EOL discussie is imo onzin. Hij rijdt toch nog?
Ze verkopen je iets, er worden dingen beloofd naast dat hij kan rijden. Je betaalt er (in mijn geval) extra voor. Maar uiteindelijk krijg je die extra dingen niet. Er wordt steeds een worst voorgehouden met dat het in updates wordt opgelost. Volgens mij kun je gewoon je geld terugeisen via de rechter als je de gemaakte beloftes hard kunt maken. In Nederland mag je geen onzin verkopen. Zo simpel is het. Ik heb gekozen voor een auto die iets meer kan dan alleen rijden. Anders was ik wel voor een Lada gegaan.

Werd ook al bijna uitgemaakt voor stommeling door een monteur omdat ik TA besteld had. "Kan allemaal kapot gaan". Binnen 2 jaar al!? Nee! Fix het gewoon denk ik dan bij mezelf, of geef me het extra bijbetaalde voor die opties die niet meer werken zoals ze verkocht zijn terug. Stoelgeheugen dito. Kan bij wijze van spreken 4k(!) aan opties terug eisen.

[ Voor 12% gewijzigd door jules op 26-05-2024 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ankh schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:28:
En de Nederlandse website is ook online:
https://www.skoda.nl/service/software-update/me3-7
Laat ook meteen zien wie welke verbeteringen krijgt.
Denk onze Enyaq een of andere beta heeft meegekregen. Want
Weergave van rijgegevens in de virtuele cockpit
kan hij nu weergeven. Maar krijg het niet voor elkaar om software versie te laten zien. Dan komt er het volgende te staan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFZsOu1Sr-fIGVmjslB7Rq9iRYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVCIhXwpKqrpiwxwmtGJLC3Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

[...]

Dat is onzin...

15-30min voor je laadstop even op het gas gaan werkt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

ManiacScum schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:55:
[...]

Prima dat het voor jou werkt/acceptabel is, maar ik kan niet wachten totdat mijn contract er op zit.
Onder andere de software is hier debet aan (voornamelijk) Dus voor mij was de Enyaq vrij snel al EoL.
Hier nog zo iemand. Dat Van Mossel een zooitje maakt van ieder onderhoud en bandenwissel en standaard 2 dagen van te voren afbelt zodat je een maand later terecht kan, en de laatste keer ons met oude bijna kale zomerbanden weer de weg op stuurde was echt de druppel.
En echt mazzel hebben we ook niet. Deze derde schade na aanrijding was net hersteld (buiten onze schuld), schraapt de buurvrouw tijdens het inparkeren langs de bumper. Zucht... 3 schades door anderen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

CuBras schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:10:
[...]

Ik ervaar nu pas en te onpas dat mijn Carplay niet wil kan opstarten. Pas 15 minuten in de rit zit er teken van leven in.
Tijd terug heb ik een 4.0 Enyaq gereden en het verschil was onvoorstelbaar groot qua user experience.
Ik hoor van VAG auto's eigenlijk nooit gezeur over Apple Car Play. Juist Android Auto werkt vaker traag/slecht/niet dan wel. Ik begin vaak maar met rijden, met een klagende vrouw naast me. Doe ik dat niet, dan kom ik minstens 5 minuten later aan op bestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Tukker87 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:13:
[...]

Met TA actief heeft onze Enyaq ook last van phantom breaking. Erg leuk als je op de linkerbaan rijdt...
Wat dat betreft slecht vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Als ik wacht met wegrijden totdat ik alle zaken die hij gewoon had moeten onthouden heb gecorrigeerd, ben ik minstens een halve minuut verder. Ik ben gewend: deur open, zitten, gordel, wegrijden. Duurt minder dan 5 seconden normaal gesproken. Nu dus die klote instellingen corrigeren tijdens het rijden. Zo maakt Skoda de auto onveilig(er).
En dat hij ook niet meteen reageert de eerste halve minuut is ook uiterst irritant. Dan kan je de airco die hard gaat blazen niet uitzetten, terwijl je het raam al wel open hebt gedaan. Heeft dat ding geen geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

onetime schreef op zondag 26 mei 2024 @ 01:14:
Als ik wacht met wegrijden totdat ik alle zaken die hij gewoon had moeten onthouden heb gecorrigeerd, ben ik minstens een halve minuut verder. Ik ben gewend: deur open, zitten, gordel, wegrijden. Duurt minder dan 5 seconden normaal gesproken. Nu dus die klote instellingen corrigeren tijdens het rijden. Zo maakt Skoda de auto onveilig(er).
En dat hij ook niet meteen reageert de eerste halve minuut is ook uiterst irritant. Dan kan je de airco die hard gaat blazen niet uitzetten, terwijl je het raam al wel open hebt gedaan. Heeft dat ding geen geheugen?
Zelf rij ik inmiddels dagelijks een Kia Ceed station. Instappen en gaan. Niks gekut met rijmodus en Android auto. Letterlijk dezelfde bagageruimte ben ik achter gekomen. Maar ja, wel wat minder zit comfort en minder opties. Maar kost wel maar de helft van het geld. Is dan ook een ICE en geen EV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:56
jules schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:38:
[...]

Zelf rij ik inmiddels dagelijks een Kia Ceed station. Instappen en gaan. Niks gekut met rijmodus en Android auto. Letterlijk dezelfde bagageruimte ben ik achter gekomen. Maar ja, wel wat minder zit comfort en minder opties. Maar kost wel maar de helft van het geld. Is dan ook een ICE en geen EV.
Wat doe je hier dan nog? Alleen om te klagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:13
True schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:34:
[...]

Ik ken geen telefoon die zowel QI-charging én wireless AA samen goed trekt. Sommige auto's hebben hier specifiek telefoonkoeling voor (outlet ventilatie bij de QI-charger plek), ik meen dat de Enyaq dat niet heeft. En dit heeft niets met de Enyaq an sich te maken, maar puur met wireless AA én QI-charging. In mijn Octavia heb ik dit opgelost door te accepteren dat ik bij langere ritten (30+ minuten) beter even de telefoon aan een kabeltje kan hangen voor wired AA én wired charging én zelfs dan op een warme dag wil die nog wel eens kuren hebben en een melding geven dat de telefoon te warm wordt (melding in AA).
Bij deze dan. Mijn langste rit is 2 uur waarbij ik draadloos oplaad in het vakje van de auto en Android auto gebruik met navi en muziek. De telefoon wordt absoluut wel warm, maar zeker niet heet. Hij blijft op 100% (alle keren dat ik die rit maakte was hij vol bij vertrek)

En dat is met de Pixel 8 Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 08:51
True schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:34:
[...]

Enyaq heeft geen koeling in de console waar je je telefoon laadt. Sterker nog, het is een min of meer gesloten ruimte, die steeds warmer wordt. Gemiste kans: klein openingetje voor de airco was al genoeg geweest, net zoals je wel in dashboardkastjes ziet. Reden dat ik hem in zo’n eenvoudig houdertje hang voor de airco en bedraad oplaad. Dat gaat prima, en ook nog eens sneller. Bovendien: als ik maps, flitsmeister en spotify tegelijk aan heb neemt ie meer stroom dan je draadloos kunt laden. IPhone 13 trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
BGFG schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:00:
[...]

Enyaq heeft geen koeling in de console waar je je telefoon laadt. Sterker nog, het is een min of meer gesloten ruimte, die steeds warmer wordt. Gemiste kans: klein openingetje voor de airco was al genoeg geweest, net zoals je wel in dashboardkastjes ziet. Reden dat ik hem in zo’n eenvoudig houdertje hang voor de airco en bedraad oplaad. Dat gaat prima, en ook nog eens sneller. Bovendien: als ik maps, flitsmeister en spotify tegelijk aan heb neemt ie meer stroom dan je draadloos kunt laden. IPhone 13 trouwens.
Stel je legt zo'n telefoon aan de kabel, schakelt draadloos laden dan uit en kun je het wel in het vakje daaronder leggen zonder dat hij dan ook draadloos gaat laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:06
FJP84 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:16:
[...]

Stel je legt zo'n telefoon aan de kabel, schakelt draadloos laden dan uit en kun je het wel in het vakje daaronder leggen zonder dat hij dan ook draadloos gaat laden?
Ik leg hem dan rechts, daar zit geen lader. Is wel iets te klein maar so what…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

FJP84 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:16:
[...]

Mijn ervaring is dat QI-charging voor bedraad laden gaat. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superbikkel
True schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:32:
[...]

Mijn ervaring is dat QI-charging voor bedraad laden gaat. 8)7
Op mijn Pixel 6 Pro gaat bedraad laden voor. Draadloos laden resulteert op lange ritten vaak in een telefoon die zichzelf uitzet vanwege te hoge temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-09 19:31
Currry schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:14:
[...]

Bij deze dan. Mijn langste rit is 2 uur waarbij ik draadloos oplaad in het vakje van de auto en Android auto gebruik met navi en muziek. De telefoon wordt absoluut wel warm, maar zeker niet heet. Hij blijft op 100% (alle keren dat ik die rit maakte was hij vol bij vertrek)

En dat is met de Pixel 8 Pro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEZLtZ09U8Ikq40Z4Jg1q84hBq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9Znvq4k9u8CArTTm09wFfMX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn one+9 pro in deze draadloze lader op mijn dashboard staan met erachter de uitlaat van de lucht.
Moet wel de airco aanzetten naar boven in de zomer omdat door de zon deze na een halfuurtje rijden al te heet wordt.
Ik gebruik TomTom Go om te streamen naar AA en heb dan meestal op de telefoon hem ingezoomd staan en op het grote display het overzicht.
Vaak kan de lader het verbruik niet bijhouden en loopt de telefoon toch wat leeg.
Het fijne van TomTom is dat je beide display's kunt gebruiken en niet zoals maps je het allemaal op het grote display kunt zien.
Ben benieuwd hoe dit in de toekomst gaat op mijn nieuwe Renault Scenic ev met Google als besturings systeem, nog niet getest tijdens de proefrit.
Doordat ik veel op TA rij kan ik mijn telefoon toch nog handsfree gebruiken op de plek waar hij nu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbikkel
pollekeb schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:32:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb mijn one+9 pro in deze draadloze lader op mijn dashboard staan met erachter de uitlaat van de lucht.
Moet wel de airco aanzetten naar boven in de zomer omdat door de zon deze na een halfuurtje rijden al te heet wordt.
Ik gebruik TomTom Go om te streamen naar AA en heb dan meestal op de telefoon hem ingezoomd staan en op het grote display het overzicht.
Vaak kan de lader het verbruik niet bijhouden en loopt de telefoon toch wat leeg.
Het fijne van TomTom is dat je beide display's kunt gebruiken en niet zoals maps je het allemaal op het grote display kunt zien.
Ben benieuwd hoe dit in de toekomst gaat op mijn nieuwe Renault Scenic ev met Google als besturings systeem, nog niet getest tijdens de proefrit.
Doordat ik veel op TA rij kan ik mijn telefoon toch nog handsfree gebruiken op de plek waar hij nu zit.
Ziet er goed uit, maar hoe heb je de stroomvoorziening geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
superbikkel schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:50:
[...]

Rij veel en altijd gedonder met dat draadloze laden. Ik doe het niet meer. Volgens mij gaat draadloos laden altijd voor in het vakje, maar misschien kun je het permanent uitzetten, dat weet ik niet. Dit werkt voor mij perfect, altijd gekoeld én opgeladen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biqXWSDl4NmyGsniVjiDrRMByzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5x8SVgnY0ns4fBRKBqc6vRwg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OaehRFnwcrofqUal5fqcUVprX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaJXp3kYwGxqJ76NRFXHjQOR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

BGFG schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:03:
[...]

Rij veel en altijd gedonder met dat draadloze laden. Ik doe het niet meer. Volgens mij gaat draadloos laden altijd voor in het vakje, maar misschien kun je het permanent uitzetten, dat weet ik niet. Dit werkt voor mij perfect, altijd gekoeld én opgeladen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In mijn Octavia kun je het rubberenmatje van de QI-charger een beetje los pielen. Daaronder zit de daadwerkelijke charging pad en met twee connectoren, als je die connectoren los haalt doet die niets meer. Ik verwacht dat dat in de Enyaq ook moet kunnen.
In o.a. Toyota's en BMWs hebben ze daar gewoon een praktisch knopje voor, maar dat is niet simply clever genoeg denk ik >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Dan overweeg ik nog even een snellere budget telefoon dan de Samsung A32 zonder draadloos laden en kijk ik in het geval van de opvolgende lease auto wel welke telefoon daarbij past. Kijk al met een schuin oog naar de Xpeng G6 (met gekoeld draadloos laden) of Renault Scenic E-Tech

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:04
Is dit een Android probleem? Want ik heb echt geen enkel probleem met draadloos laden en Apple CarPlay tegelijk (iPhone 12 mini); ook niet op lange ritten. De telefoon wordt uiteraard wel warm, maar dus niet te warm.

@FJP84 bii mij gaat draadloos voor bedraad, dus als ik hem ooit aan de draad leg, dan leg ik mijn telefoon rechts ipv links neer. Ik heb dit welgeteld 1x gedaan.

Ik vind oplossingen met losse houders ontzettend lelijk. Ik heb niet voor niet een auto met Apple CarPlay…

[ Voor 16% gewijzigd door cryptapix op 26-05-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-09 15:20
cryptapix schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:30:
Is dit een Android probleem? Want ik heb echt geen enkel probleem met draadloos laden en Apple CarPlay tegelijk (iPhone 12 mini); ook niet op lange ritten. De telefoon wordt uiteraard wel warm, maar dus niet te warm.

@FJP84 bii mij gaat draadloos voor bedraad, dus als ik hem ooit aan de draad leg, dan leg ik mijn telefoon rechts ipv links neer. Ik heb dit welgeteld 1x gedaan.

Ik vind oplossingen met losse houders ontzettend lelijk. Ik heb niet voor niet een auto met Apple CarPlay…
Mijn iPhone 12 en 15 Pro Max pakken beide de draadloze lader niet, of steeds een paar seconde. Misschien werkt het alleen met kleinere toestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
macmellow schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:55:
[...]

Mijn iPhone 12 en 15 Pro Max pakken beide de draadloze lader niet, of steeds een paar seconde. Misschien werkt het alleen met kleinere toestellen?
Mijn iPhone 13 idem. @cryptapix : CarPlay dus. Maar ik gebruik altijd Google Maps, Flitsmeister en Spotify tegelijk en dat is teveel blijkbaar. En nog bellen tussendoor 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@macmellow @BGFG ik heb het nog niet geprobeerd met mijn iPhone 13 (zakelijk). Op mijn 12 mini heb ik alleen Tidal continue aan. Maps sporadisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-09 19:31
superbikkel schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:50:
[...]

Meteen naar beneden langs het dashboard naar het zekeringenkastje.
Daar in de + aansluiting die niet gebruikt wordt en de nul aan het frame vast gemaakt.
Je ziet draad bijna niet lopen, heb dit bijna bij al mijn vorige auto's gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 19:38

MLLL

Palm Treo 650

D.deJong schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:49:
[...]

Wat doe je hier dan nog? Alleen om te klagen?
Dit is geen klagen maar gewoon een paar feiten opnoemen die zeker beter kunnen.
Wel een verschilletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
MLLL schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:25:
[...]

Dit is geen klagen maar gewoon een paar feiten opnoemen die zeker beter kunnen.
Wel een verschilletje.
om nou tijdens je beklag ook nog even aan te halen dat het wel 50 duizend hele eurootjes is geweest terwijl het gewoon een lease auto is vind ik grootdoenerij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 19:38

MLLL

Palm Treo 650

D.deJong schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:12:
[...]

om nou tijdens je beklag ook nog even aan te halen dat het wel 50 duizend hele eurootjes is geweest terwijl het gewoon een lease auto is vind ik grootdoenerij.
Maakt toch geen zak uit wie betaalt?
Voor een auto van 50 rooitjes mag je verwachten dat ie het feilloos doet en niet als proefrijder hoeft te fungeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cryptapix
D.deJong schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:12:
[...]

Ik weet niet hoor, maar het verschil in mijn netto maandinkomen tussen wel of niet mijn Enyaq rijden is 1k euro. Dat maal 48 is - je raadt het nooit - 48k. Dat is een serieuze berg geld voor 4 jaar een auto rijden. Dan mag je toch best kritisch zijn? Verder wat @MLLL zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
cryptapix schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:29:
[...]

Ik weet niet hoor, maar het verschil in mijn netto maandinkomen tussen wel of niet mijn Enyaq rijden is 1k euro. Dat maal 48 is - je raadt het nooit - 48k. Dat is een serieuze berg geld voor 4 jaar een auto rijden. Dan mag je toch best kritisch zijn? Verder wat @MLLL zegt.
Dan is het toch interessanter om hem te kopen? Na vier jaar heb je dan een vier jaar oude auto ipv niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
[...]

Netto? Ben benieuwd naar je rekensom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Currry schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:34:
[...]

Dan is het toch interessanter om hem te kopen? Na vier jaar heb je dan een vier jaar oude auto ipv niets.
dan moet ik toch ook 4 jaar lang stroom, verzekering en onderhoud (oa banden) betalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
BGFG schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:40:
[...]

Netto? Ben benieuwd naar je rekensom.
Netto loon in de maand voordat ik mijn leaseauto kreeg min netto loon in de maand nadat ik mijn leaseauto kreeg :+

Nee vrij simpel, 1100 euro leasebedrag dat niet meer uitbetaald wordt en bijtelling (en eigen bijdrage) maken netto 1000e verschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:29
Mensen denken volgens mij altijd dat leaserijders bijna gratis rijden 🙄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Currry
cryptapix schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:49:
[...]

dan moet ik toch ook 4 jaar lang stroom, verzekering en onderhoud (oa banden) betalen?
Ik denk dat je die rekensom best sluitend kunt krijgen afhankelijk van je situatie.

Onderhoud heb je nagenoeg niet, beurten zijn inbegrepen. Setje banden, stroom en verzekering en misschien ergens een keer schade of een pech geval. Maar dan heb je misschien 20k restwaarde om mee te compenseren. Maar geen idee hoeveel km je rijdt, want met een ton per jaar kom je natuurlijk niet uit en met 15k makkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Currry op 26-05-2024 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Currry schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:56:
[...]

Ik denk dat je die rekensom best sluitend krijgt. Onderhoud heb je nagenoeg niet, beurten zijn inbegrepen. Setje banden, stroom en verzekering en misschien ergens een keer schade of een pech geval. Maar dan heb je misschien 20k restwaarde om mee te compenseren. Maar geen idee hoeveel km je rijdt, want met een ton per jaar kom je natuurlijk niet uit en met 15k makkelijk.
Ik rijd ongeveer 30k km per jaar en ook stroom in het buitenland wordt betaald. Maar ik denk ook niet per se dat mijn keuze om deze auto te gaan rijden financieel rationeel verdedigbaar was :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 12-09 23:09
[...]

Puur naar mijn loon gekeken zou ik nooit voor zo’n bedrag kunnen leasen.
Dan moet ik kijken voor een starlet _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Currry
cryptapix schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:59:
[...]

Ik rijd ongeveer 30k km per jaar en ook stroom in het buitenland wordt betaald. Maar ik denk ook niet per se dat mijn keuze om deze auto te gaan rijden financieel rationeel verdedigbaar was :p
Veel autos zijn eigenlijk irrationele keuzes. Zeker nieuw gekochte. Maar soms moet je jezelf verwennen met irrationele keuzes en gewoon lekker genieten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
juanpabloo schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:54:
Mensen denken volgens mij altijd dat leaserijders bijna gratis rijden 🙄
Ik heb al 18 jaar een leaseauto, ik doe er alleen niet groot over. Iedere EV heeft op dit moment zijn kwalen en wij zijn nou eenmaal allemaal early adopters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazzMatazz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-06 08:57
Ik heb via ODB gelukkig TA kunnen laten activeren. Al veel gebruikt. Mijn vrouw is er niet zo van en rijdt liever met ACC. Als ik achter het stuur kruip en zij heeft als laatste in de auto gereden, dan is de optie TA verdwenen en heb ik alleen ACC, Limiter en de prehistorische cruise control. Heel soms verschijnt na een paar dagen TA weer als optie. Iemand bekend met dit fenomeen en een eventuele oplossing hoe die TA weer terug te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Inhakend op de vorige reactie; ik wil de limiter van de ACC uitgeschakeld hebben. Weet iemand hoe dit kan? Hij mag wel afstand houden, maar anders niet afremmen. (En TA geactiveerd.)

Pagina: 1 ... 35 ... 90 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.