Xbox Series X "The Tower Of Power" - Skoda Enyaq iV80 Sportline '22 "The Beast"
Verwachten jullie dat de software sneller wordt of meer features krijgt?
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Niet dat het me wat uitmaakt, alles werkt wel oké-ish. Het opstarten en de interface mag (veel) sneller gaan, en die twee random crashes (waarvan eentje echt élk scherm neerhaalde - hoe snel rij ik nu?) had ik liever niet gezien, maar goed.
Vooral voor bug fixes, denk ik dan. En het feit dat je vanaf versie 3.weetikveel aan de rechterkant op het schermpje voor je je verbruik kan zien. Sommigen hier hebben dat niet en dat zou toch wel een gemis zijn, vind ik.Currry schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:49:
Ik ben toch wel een beetje nieuwsgierig waarom iedereen zo enthousiast is voor een volgende update?
Ik hoop stiekem dat er ooit toch nog battery preheating beschikbaar wordt gesteld... daarvoor wil ik toch wel bijblijven met updates. Niet dat ik bij voorbaat daar al knock out voor ben.Currry schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:49:
Ik ben toch wel een beetje nieuwsgierig waarom iedereen zo enthousiast is voor een volgende update?
Geeft tijdens wat nieuwe ritjes idd meldingen, zowel valse, te vroeg en te laat. Kalender nog niet geprobeerd.cryptapix schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:52:
[...]
Doet het, of geeft meldingen? Bij mij geeft die app het al langer meldingen, maar goed doet hij het allerminst. Meestal krijg ik de melding dat er een flitspaal staat als ik de paal voorbij ben. Zinloze app, net als kalender.
Helaas, wellicht komen er nog updates, echter over een paar maanden ga ik de nieuwe Kodiaq PHEV rijden, dan deze apps niet meer nemen...
Niet meer fully electric rijden dan?johnvanderster schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:49:
[...]
Geeft tijdens wat nieuwe ritjes idd meldingen, zowel valse, te vroeg en te laat. Kalender nog niet geprobeerd.
Helaas, wellicht komen er nog updates, echter over een paar maanden ga ik de nieuwe Kodiaq PHEV rijden, dan deze apps niet meer nemen...
Moesten ze die Kodiaq nu eens als EV uitbrengen, damn, count me in
Inderdaad geen volledig EV meer. De Enyaq rijdt geweldig maar kreeg al eerste onkosten tussen 2e en 3e jaar bijv. centrale regelmodule defect, eur 400 en is er na 2 maanden nog steeds niet. Ook accumodules defect, die dan wel onder garantie.vervangen, Ik heb een 60, in de winter al lastig om vanuit omgeving Dordrecht heen en weer naar Eindhoven te rijden,RangedNeedles schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:11:
[...]
Niet meer fully electric rijden dan?
Moesten ze die Kodiaq nu eens als EV uitbrengen, damn, count me inIk kom van een Kodiaq op benzine maar man, wat heeft dat ding gigantisch veel ruimte... Eens zo handig als je met hele kleine kinderen zit en je heel wat hebt mee te sleuren. Het lukt nu ook wel nipt, maar toch.
Voor de Enyaq had ik een Kodiaq, inderdaad meer ruimte.
Terugkijkend naar de afgelopen 3 jaar, 80% van mijn ritjes zijn < 100 km, dus toen ik hoorde dat er een Kodiaq PHEV met meer vermogen dan de benzine versie kwam was ik gelijk benieuwd.
Veel rijtesten gezien, nu 4 jaar garantie, en 1 besteld op 25 april. Afgelopen dinsdag proefrit gemaakt met benzine uitvoering, rijdt ook zeer lekker en veel meer ruimte voor 4 volwassenen. Wel stuk duurder dan de Enyaq maar heb ik er voor over
Dealer verwacht er veel van, nu wachten op levering
Viewlite schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:54:
[...]
Ik hoop stiekem dat er ooit toch nog battery preheating beschikbaar wordt gesteld... daarvoor wil ik toch wel bijblijven met updates. Niet dat ik bij voorbaat daar al knock out voor ben.
https://www.skoda-auto.com/emobility/me-3-7-software-update
Vanaf 23 mei beschikbaar bij de dealer.
[ Voor 9% gewijzigd door Digimusic op 17-05-2024 19:17 ]
De release is 24 mei a.s. De Enyaq’s met 3.2 of hoger kunnen t.z.t. via een over the air update naar 3.7 migreren. Dit zal ook op redelijk korte termijn gebeuren.
YouTube: Software update for all Skoda ENYAQ iV to Version 3.7 is coming - Pr...
Start update 24-5-2024.
[ Voor 4% gewijzigd door Qayne2022 op 17-05-2024 21:53 ]
De auto staat te koop als een 2022 model, maar als ik het VIN (TMBJC7NYXNF0xxxxx) invul op https://nl.vindecoder.pl/ dan geeft deze aan Model 2021. RDW geeft aan april 2022 als datum eerste toelating. Zijn er verschillen/nadelen aan 2021 t.o.v. 2022 ?
Ik wil graag een trekhaak laten monteren. Dat kost bij de betreffende dealer 1750 euro. Zij monteren alleen een zwenkbare trekhaak omdat andere modellen mogelijk storing zouden geven. Ik zie dat op andere plekken het voor 900-1100 euro kan. Is er een risico met een non-Skoda-dealer trekhaak?
We hebben een korte en rustige proefrit gemaakt. Daarna stond de accu nog op 95% met een range van 338km. Het was 15 graden buiten. Ik had wel wat meer verwacht. Is er mogelijk wat aan de hand met de accu?
Ook hebben ze een "Servicepakket Plus" aangeboden. Voor 795 krijg je "Onderhoudsbeurt - Vloeistoffen bijgevuld - Mobiliteitsgarantie - Minimaal 6 maanden APK - Uitgebreide inspectie op 130 punten - Reconditioneren in- en exterieur - Landelijke dekking service" maar dat lijkt me niet zon heel goede deal voor een EV van 2 jaar oud
En er zitten nog winterbanden onder
[ Voor 8% gewijzigd door ocmer op 17-05-2024 22:21 ]
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Kan dinsdag wel eens kijken wat zo'n originele inklap trekhaak bij ons kost, gister nog een voor leaseplan iv60 gemonteerd weet alleen niet wat de factuur kosten waren.ocmer schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:14:
We hebben net een proefrit gemaakt in een 80 Sportline bij de dealer. Beviel op zich goed; nog wel wat twijfels:
De auto staat te koop als een 2022 model, maar als ik het VIN (TMBJC7NYXNF0xxxxx) invul op https://nl.vindecoder.pl/ dan geeft deze aan Model 2021. RDW geeft aan april 2022 als datum eerste toelating. Zijn er verschillen/nadelen aan 2021 t.o.v. 2022 ?
Ik wil graag een trekhaak laten monteren. Dat kost bij de betreffende dealer 1750 euro. Zij monteren alleen een zwenkbare trekhaak omdat andere modellen mogelijk storing zouden geven. Ik zie dat op andere plekken het voor 900-1100 euro kan. Is er een risico met een non-Skoda-dealer trekhaak?
We hebben een korte en rustige proefrit gemaakt. Daarna stond de accu nog op 95% met een range van 338km. Het was 15 graden buiten. Ik had wel wat meer verwacht. Is er mogelijk wat aan de hand met de accu?
Ook hebben ze een "Servicepakket Plus" aangeboden. Voor 795 krijg je "Onderhoudsbeurt - Vloeistoffen bijgevuld - Mobiliteitsgarantie - Minimaal 6 maanden APK - Uitgebreide inspectie op 130 punten - Reconditioneren in- en exterieur - Landelijke dekking service" maar dat lijkt me niet zon heel goede deal voor een EV van 2 jaar oud
En er zitten nog winterbanden onder
Ik ben ook wel benieuwdUberdude schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 23:13:
[...]
Kan dinsdag wel eens kijken wat zo'n originele inklap trekhaak bij ons kost, gister nog een voor leaseplan iv60 gemonteerd weet alleen niet wat de factuur kosten waren.
Als ze hem monteren zonder aan te melden dan schakelen je parkeersensoren niet uit en past je display, side assist (afstand auto + trekhaak) en esp zich niet aan. Met max 1000kg trekken is dat niet zo spannend. Daarom heb ik mijn trekhaak weer laten afmelden. Alles werkt origineel behalve de trekhaak. Maar de sensoren zet ik zelf wel uit, die drie keer per jaar
Dus het is een persoonlijke afweging.
Ik zie hem nergens meer in het menu...
/f/image/gxP47COsLoypIhd6SleL6znM.png?f=fotoalbum_large)
Dank voor de antwoorden.
Tijdens de proefrit gisterenavond met een Sportline 80 gaf hij bij 95% nog maar een range van 338 km aan. Het was droog, 15 graden. Tijdens het rijden zelf zag ik het verbruik regelmatig naar de 25 kWh/100 gaan ook al reden we rustig. Is dit normaal? Ik zou een range van minstens 400-450 km verwachten met dit weer. Toch?
Ik had hetzelfde, probeer je lange tijds gemiddelde te resetten, dan gaat hij opnieuw berekenen.ocmer schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:12:
[Afbeelding]
Dank voor de antwoorden.
Tijdens de proefrit gisterenavond met een Sportline 80 gaf hij bij 95% nog maar een range van 338 km aan. Het was droog, 15 graden. Tijdens het rijden zelf zag ik het verbruik regelmatig naar de 25 kWh/100 gaan ook al reden we rustig. Is dit normaal? Ik zou een range van minstens 400-450 km verwachten met dit weer. Toch?
En tada ik kon weer 450/500 km rijden zoals voorheen.
Life goes as it goes.
Als het goed is in het scherm na uitzetten contact (handrem aanzetten) net voor je de auto verlaat. Desnoods paar keer proberen.Mirx_NL schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 07:47:
is er dan een manier om hem alsnog te activeren?
Maar, komt ie dan ook voor bijvoorbeeld Enyaq 60s uit 2023? https://www.change.org/p/...isting-skoda-enyaq-modelsDigimusic schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:33:
Het is zover. ME3.7 komt er aan voor enyaq bezitters met 3.0 en 3.1 software. Verrassend genoeg komt deze niet via een over the air update, maar via de garage (over the autohaus). Meer info hier:
https://www.skoda-auto.com/emobility/me-3-7-software-update
Vanaf 23 mei beschikbaar bij de dealer.
Ik zie geen reden waarom die update niet naar 60s zou komen. Mijn 60 (MY24, gebouwd in december 23) is afgeleverd op ME3.7.GK87 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:58:
[...]
Maar, komt ie dan ook voor bijvoorbeeld Enyaq 60s uit 2023? https://www.change.org/p/...isting-skoda-enyaq-models
De petitie waar je naar linkt betreft het toevoegen van beloofde functionaliteiten. Die zitten niet in ME3.7.
Ik had gister avond een email naar Škoda Nederland en mijn dealer gestuurd met de vraag of, wanneer en hoe deze update ook in Nederland uitgevoerd zal worden.Tolot schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:55:
Onze vriend van Speicher Elektrisiert, heeft zojuist een video over de aankomende software-updates gepubliceerd: Versie 2.0, 3.0 en 3.1 krijgen van de dealer een update, en kunnen daarna naar 3.7.
De release is 24 mei a.s. De Enyaq’s met 3.2 of hoger kunnen t.z.t. via een over the air update naar 3.7 migreren. Dit zal ook op redelijk korte termijn gebeuren.
Ik werd net door Škoda Nederland gebeld met de info dat alles over de OTA(!) update van ME3.0 naar ME3.2 op de website staat:
https://www.skoda.nl/service/software-update
Over een update naar ME3.7 (bij de dealer) bewerde de mevrouw van Škoda Nederland niets te weten.
Ik heb hier geen worden meer voor ... 😞
A.s. Woensdag heb ik een afspraak bij mijn dealer voor de reguliere 2 jaar onderhoud. Dan zal ik daar ter plekke ook nog eens vragen.
80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
De verkoper gaf bij mij aan, dat het niet met een knopje op het stuur uit te schakelen is wat bij de nieuwe Superb wél kan, maar dat het via de menu's moet óf met een snelkoppelingen bij het 'naar beneden trekken' van de snelkoppelingen in het hoofdmenu.
Iemand een idee?
edit: Het gaat dus om 'Intelligent Speed Assistance' zie bijv: https://www.autoweek.nl/a...stance-dit-moet-je-weten/
[ Voor 13% gewijzigd door True op 18-05-2024 17:33 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
De 60’s worden niet specifiek besproken in de communicatie. Dus zolang deze nu heeft 3.0/3.1 hebben kunnen ze een upgrade krijgen in de garage. Wanneer ze 3.2 of hoger hebben dan is het weer wachten op een OTA-update (zonder duidelijke tijdslijnen).GK87 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:58:
[...]
Maar, komt ie dan ook voor bijvoorbeeld Enyaq 60s uit 2023? https://www.change.org/p/...isting-skoda-enyaq-models
Ik lees iets anders.Digimusic schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:47:
[...]
De 60’s worden niet specifiek besproken in de communicatie. Dus zolang deze nu heeft 3.0/3.1 hebben kunnen ze een upgrade krijgen in de garage. Wanneer ze 3.2 of hoger hebben dan is het weer wachten op een OTA-update (zonder duidelijke tijdslijnen).
Op de Skoda website staat:
“Met de nieuwe Over-the-Air update voor de Enyaq software ME3.2 krijgt je Enyaq de beschikking over extra functionaliteiten en verbeteringen. Voorwaarde voor installatie van deze update is dat je beschikt over de eerdere ME3.0 Software update, waarvoor je je auto naar de dealer hebt moeten brengen. Als de ME3.2 update voor jou beschikbaar is ontvang je automatisch een melding op het infotainment scherm. Jouw dealer kan deze update niet voor je installeren, deze update is alleen 'over the air' mogelijk.”
Verder wel tevreden hoe e.a. werkt dus heb iets van blijf er maar vanaf ….
Thanks, hij zat daar inderdaad als bovenste optie in het rechter snelkoppelingen lijstje verstopt.Viewlite schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:23:
[...]
Als het goed is in het scherm na uitzetten contact (handrem aanzetten) net voor je de auto verlaat. Desnoods paar keer proberen.
Elke dag / rit uitzetten. Anders wordt je er helemaal gek van....True schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:47:
Iemand toevallig al gereden in het 2024 model met de verkeersbordherkenning én verplichte waarschuwing? Ik ben namelijk benieuwd hoe en hoe gemakkelijk dit per rit uit te schakelen is en in hoeverre dit tijdens een normale rit (boven de toegestane snelheid dus ..) irritant is.
De verkoper gaf bij mij aan, dat het niet met een knopje op het stuur uit te schakelen is wat bij de nieuwe Superb wél kan, maar dat het via de menu's moet óf met een snelkoppelingen bij het 'naar beneden trekken' van de snelkoppelingen in het hoofdmenu.
Iemand een idee?
edit: Het gaat dus om 'Intelligent Speed Assistance' zie bijv: https://www.autoweek.nl/a...stance-dit-moet-je-weten/
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Heb ik ook gehad, is bekend probleempje: de jongeman achter de balie van mijn dealer haalde de sleutel uit elkaar, verboog een of ander veertje, zette m terug in elkaar, sindsdien nooit meer een probleem.Currry schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:15:
Onze sleutel valt nog wel eens uit elkaar. Iemand hier ervaring met een goed hoesje voor de sleutel? (Waarbij dat uitschuifbare stuk ook vastzit)
Het ging helaas te snel voor mij om te zien wat hij precies verboog....
NFI, maar hier kan ik niet zo veel mee.utbone schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:37:
[...]
Elke dag / rit uitzetten. Anders wordt je er helemaal gek van....
- hoe vervelend is het in de Enyaq?
- hoe makkelijk is het uit te zetten?
- hoeveel geluid maakt het?
- is het een continu herhalend geluid of stopt die na x-keer?
- is het een continu herhalend symbool in de HUD?
- is het een continu herhalend symbool in de cockpit?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Nee, niet gekeken helaas.onetime schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:22:
@ocmer Weet je ook wat het gemiddelde van jouw rit was? Want pieken zijn er altijd. Gaat de weg een onzichtbaar beetje omhoog? Dat zie je terug in de cijfers. Net zo voor naar omlaag.
1. Heel vervelend als je wat harder rijdt dan toegestaan.True schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:42:
[...]
NFI, maar hier kan ik niet zo veel mee.In de Lexus RZ 450e waar ik ook een proefrit mee had is het 'veel gebruikte instellingen' > 'verkeersbord herkenning'.
- hoe vervelend is het in de Enyaq?
- hoe makkelijk is het uit te zetten?
- hoeveel geluid maakt het?
- is het een continu herhalend geluid of stopt die na x-keer?
- is het een continu herhalend symbool in de HUD?
- is het een continu herhalend symbool in de cockpit?
2. Makkelijk. Drie klikken
3. Voortdurend als je te hard rijdt.
4. Voortdurend in het scherm
Ik maak op uit je antwoord dat de Enyaq voortdurend geluid maakt en voortdurend herhalende meldingen geeft in het scherm (welk scherm?). Dit strookt met wat de verkoper zei, die gaf aan dat het tweemaal een geluid en melding was na elke verkeersbord wat gezien was.utbone schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:17:
[...]
1. Heel vervelend als je wat harder rijdt dan toegestaan.
2. Makkelijk. Drie klikken
3. Voortdurend als je te hard rijdt.
4. Voortdurend in het scherm
In het cockpit scherm idd.True schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:20:
[...]
Ik maak op uit je antwoord dat de Enyaq voortdurend geluid maakt en voortdurend herhalende meldingen geeft in het scherm (welk scherm?). Dit strookt met wat de verkoper zei, die gaf aan dat het tweemaal een geluid en melding was na elke verkeersbord wat gezien was.
Je kan de snelheid drempel met 10km p/u oid verhogen. Dan heb je i.i.g. niet de irritante piep dat je (nog) te hard rijdt
[ Voor 13% gewijzigd door utbone op 19-05-2024 15:10 ]
Ik heb deze: https://www.bol.com/nl/nl...ssoires/9300000158450473/Currry schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:15:
Onze sleutel valt nog wel eens uit elkaar. Iemand hier ervaring met een goed hoesje voor de sleutel? (Waarbij dat uitschuifbare stuk ook vastzit)
Ook wel voor een paar euro te vinden bij aliexpress.
Het uitschuifbare gedeelte zit daarmee niet vast, maar sinds ik dat hoesje er om heb zitten is de sleutel er hier niet meer uitgevallen. (Dat knopje is wel bedekt waarmee je die sleutel los haalt).
Wat een bizar stappenplan om een OTA te installeren!Tolot schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:46:
Zojuist de “50 minuten” OTA geïnstalleerd…Heb thans software versie 3.2. Het installeren is zoals eerder vermeld wel eentje met een gebruiksaanwijzing. Als je de auto uitzet, verschijnt op het “afscheidscherm” bovenin de mededeling “er staat een update voor u klaar”. Als je daar vervolgens op klikt dan krijg je wat informatie over de update, en onderin 2 “knoppen” 1) meer informatie en 2 Installeren…. Helaas is de 2e knop “installeren” licht grijs en werkt dus niet…..Om deze wel werkend te krijgen, moet je zelf de hints in de informatietekst zien te vinden en uitvoeren 😖. Er staat nl. “Ruiten sluiten”, en “stadslicht uitzetten”. Dat alle ruiten dicht zijn en het stadslicht het niet doen is helaas niet voldoende. Je moet deze handelingen daadwerkelijk uitvoeren! Dus, auto weer op contact, alle ruiten één voor één stukje open en daarna weer dicht doen, en tenslotte de lichtschakelaar 2x indrukken zodat hij helemaal donker is (geen “auto” of lichtsymbool zichtbaar). Daarna auto uitzetten, update functie aanklikken en…..tromgeroffel….yessss, de knop “installeren” licht nu wel op en kan geactiveerd worden! Vervolgens krijg je het verzoek de auto te verlaten en af te sluiten. De update duurt min. 50 minuten en gedurende deze periode kun je de auto niet gebruiken. Ik heb voor de zekerheid 2 uur gewacht. Na de update werkt KESSY niet, en dien je de auto met de sleutel te ontgrendelen. Op het kleine scherm staat een gele foutmelding “Bochtverlichting niet beschikbaar” , dit verdwijnt vlot en alleen een geel “lampsymbool” blijft op het kleine scherm branden. Daarna de auto aangezet, en deze melding verdween ook. Alles werkte naar behoren, Stukje wezen rijden, en gevoelsmatig reageerde de auto wat vlotter op het stroompedaal. Dit kan ook inbeelding zijn. Mijn Enyaq is nu in ieder geval klaar om t.z.t. de 3.7 OTA te ontvangen! Hahaha, mijn oom met een Tesla Model Y, lag wel in een deuk toen hij bovengenoemde OTA procedure hoorde….VAG heeft op het gebied van software nog een hoop te doen!
Waar kun je ook alweer zien op welke versie de software zit? Via menu -> software? Ik krijg daar een ongebruikelijke melding dat de software niet herkend wordt oid?
Inderdaad --- alleen blijkt (de klantenservice van) Škoda Nederland er nog niets van te weten:engelbertus schreef op zondag 19 mei 2024 @ 01:13:
Wat op de nl website staat is inmiddels jaren oud…. Die procedures zijn inmiddels afgerond / gestaakt/ half af. De berichten over de update naar 3.7 is nieuw en recent. Daarover staat niets op de website, en is dus nieuw en wijkt af van wat de eerdere werkwijze was.
p.d.s.mane in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"
🤔☹️
80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
Is jouw softwareversie in de auto nog opgehoogd? Of geeft ie nog gewoon 3.2 aan?Tolot schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:46:
Zojuist de “50 minuten” OTA geïnstalleerd…
Geprobeerd, update wil niet installeren.Tolot schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:46:
Zojuist de “50 minuten” OTA geïnstalleerd…Heb thans software versie 3.2. Het installeren is zoals eerder vermeld wel eentje met een gebruiksaanwijzing. Als je de auto uitzet, verschijnt op het “afscheidscherm” bovenin de mededeling “er staat een update voor u klaar”. Als je daar vervolgens op klikt dan krijg je wat informatie over de update, en onderin 2 “knoppen” 1) meer informatie en 2 Installeren…. Helaas is de 2e knop “installeren” licht grijs en werkt dus niet…..Om deze wel werkend te krijgen, moet je zelf de hints in de informatietekst zien te vinden en uitvoeren 😖. Er staat nl. “Ruiten sluiten”, en “stadslicht uitzetten”. Dat alle ruiten dicht zijn en het stadslicht het niet doen is helaas niet voldoende. Je moet deze handelingen daadwerkelijk uitvoeren! Dus, auto weer op contact, alle ruiten één voor één stukje open en daarna weer dicht doen, en tenslotte de lichtschakelaar 2x indrukken zodat hij helemaal donker is (geen “auto” of lichtsymbool zichtbaar). Daarna auto uitzetten, update functie aanklikken en…..tromgeroffel….yessss, de knop “installeren” licht nu wel op en kan geactiveerd worden!
Formeel is de max toch nog steeds zelfs 125kW? Ik heb zelf (Enyaq 80 uit 12/2022) wel eens 135kW gehaald maar dit soort snelheden zijn wel echt bizar.t3q schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:26:
Mijn recente top Max laadsnelheid op Ionity / Autobahn.
De Max is toch 150kw? Of heb ik dan de versie met de LG Chem bstterij die sneller konden laden. Enyaq 80 uit 07/2021.[Afbeelding]
Edit: ik lees dat 135 de max is. Dat ik dat wel eens gehaald heb is dus niet zo bijzonder.
Overigens zeer onder de indruk van het verbruik sinds ik met name op B rijd en altijd op Eco modus. Ik haal op lange snelwegritten met een stukje stad regelmatig rond de 14kW/100km. Bij 80% laden geeft hij nu 429km als range aan.
Ook nog een vraag: ik heb ooit op een filmpje voorbij zien komen hoe iemand met een shortcut knopje schakelde tussen de driving modes. Iemand enig idee? Nu moet ik de Mode shorcut knop indrukken en dan via het touchscreen Eco selecteren. Als dat anders kan zou ik dat best wel chill vinden. Sowieso snap ik niet dat hij niet kan onthouden in welke modus ik het laatst gereden heb of dat ik het als default in kan stellen.
[ Voor 36% gewijzigd door donleone83 op 20-05-2024 07:06 ]
Skoda Nederland verzet zich tegen alles wat uit Tsjechië komt en ze geld kost. Het heeft ook twee jaar geduurd voordat Skoda Nederland de Powerpass introduceerde en volgens de leverancier daarvan, Elli in Duitsland, doet Nederland nog altijd niet mee.p.d.s.mane schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:36:
[...]
Inderdaad --- alleen blijkt (de klantenservice van) Škoda Nederland er nog niets van te weten:
p.d.s.mane in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"
🤔☹️
Ik overweeg dit ook. Denk dat bij mij de ritjes voor bijna 95% onder of rond de 100km zijn.johnvanderster schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:25:
[...]
Inderdaad geen volledig EV meer. De Enyaq rijdt geweldig maar kreeg al eerste onkosten tussen 2e en 3e jaar bijv. centrale regelmodule defect, eur 400 en is er na 2 maanden nog steeds niet. Ook accumodules defect, die dan wel onder garantie.vervangen, Ik heb een 60, in de winter al lastig om vanuit omgeving Dordrecht heen en weer naar Eindhoven te rijden,
Voor de Enyaq had ik een Kodiaq, inderdaad meer ruimte.
Terugkijkend naar de afgelopen 3 jaar, 80% van mijn ritjes zijn < 100 km, dus toen ik hoorde dat er een Kodiaq PHEV met meer vermogen dan de benzine versie kwam was ik gelijk benieuwd.
Veel rijtesten gezien, nu 4 jaar garantie, en 1 besteld op 25 april. Afgelopen dinsdag proefrit gemaakt met benzine uitvoering, rijdt ook zeer lekker en veel meer ruimte voor 4 volwassenen. Wel stuk duurder dan de Enyaq maar heb ik er voor over.
Dealer verwacht er veel van, nu wachten op levering
Ik heb momenteel een 60, Model 2021 zit te twijfelen tussen 85 of Kodiaq. Met name het gemak om door te kunnen rijden op vakanties speelt mee. Met de 60 begin ik mij er aan te irriteren hoe vaak ik moet stoppen op een reis naar bijv. Oostenrijk. Als ik met PHEV alsnog elektrisch kan rijden voor alle korte ritten, lijkt mij die opzet prima.
Enige wat interessant zou kunnen zijn is als de Enyaq ook V2H zou bieden, maar dat blijft maar op aangekondigd staan. Ook zitten daar allerlei nieuwe investeringen aan met de laadpaal.
Begrijp mij niet verkeerd. Elektrisch rijden is super… maar het heeft ook keerzijdes.
Zo denk ik er ook over, kunnen doorrijden (in de winter) klinkt goed. In de zomer heb ik een rondreis in Zweden gedaan, af toe rusten en laden is dan oké. Echter bijv. Düsseldorf is verplicht laden en komt er relatief meer reistijd bij. Misschien een luxe probleem maar heeft nu de voorkeur inclusief meer ruimte.Tukker87 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:37:
[...]
Ik overweeg dit ook. Denk dat bij mij de ritjes voor bijna 95% onder of rond de 100km zijn.
Ik heb momenteel een 60, Model 2021 zit te twijfelen tussen 85 of Kodiaq. Met name het gemak om door te kunnen rijden op vakanties speelt mee. Met de 60 begin ik mij er aan te irriteren hoe vaak ik moet stoppen op een reis naar bijv. Oostenrijk. Als ik met PHEV alsnog elektrisch kan rijden voor alle korte ritten, lijkt mij die opzet prima.
Enige wat interessant zou kunnen zijn is als de Enyaq ook V2H zou bieden, maar dat blijft maar op aangekondigd staan. Ook zitten daar allerlei nieuwe investeringen aan met de laadpaal.
Begrijp mij niet verkeerd. Elektrisch rijden is super… maar het heeft ook keerzijdes.
Ik moest ook eerst contact weer aanzetten en daarna alle ramen open en dicht doen met se melding “sluit de ramen” en daarna ging hij verder. Uurtje bezig geweest. Toen bij starten wagen ook de meldingen over de lichten en de melding dat OTA update 04xxx afgesloten was. Geen idee of het goed gegaan is, dat is nergens meer te zien.
Iemand enig idee hoe ik zou moeten herkennen of het goed gegaan is of niet?
Softwareversie staat nog steeds op 3.2…..Viewlite schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:49:
[...]
Is jouw softwareversie in de auto nog opgehoogd? Of geeft ie nog gewoon 3.2 aan?
Vraagt dat om een gecoördineerde actie door alle(?) Nederlandse Enyaq gebruikers om Skoda Nederland aan te moedigen om de update op korte termijn wel aan te bieden, net als elders in de wereld?jdbiggelaa schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:27:
[...]
Skoda Nederland verzet zich tegen alles wat uit Tsjechië komt en ze geld kost. Het heeft ook twee jaar geduurd voordat Skoda Nederland de Powerpass introduceerde en volgens de leverancier daarvan, Elli in Duitsland, doet Nederland nog altijd niet mee.
Ach ik zou er niet te veel hoop op hebben, het blijft tenslotte Pon wat iets zou moeten doen, dan kunnen we als consument hoog of laag springen.p.d.s.mane schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:28:
[...]
Vraagt dat om een gecoördineerde actie door alle(?) Nederlandse Enyaq gebruikers om Skoda Nederland aan te moedigen om de update op korte termijn wel aan te bieden, net als elders in de wereld?
Eind augustus wordt een accucel vervangen. Ik had de url van dat filmpje naar de dealer gestuurd met de vraag dat als dit hier gaat spelen ze de update naar 3.7 gelijk mee kunnen. Zal wel gevalletje Nee heb, Nee zal je krijgen wordenGerwinnn schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:53:
[...]
Ach ik zou er niet te veel hoop op hebben, het blijft tenslotte Pon wat iets zou moeten doen, dan kunnen we als consument hoog of laag springen.

Ik duim voor jou (en mezelf) mee.FJP84 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:05:
[...]
Eind augustus wordt een accucel vervangen. Ik had de url van dat filmpje naar de dealer gestuurd met de vraag dat als dit hier gaat spelen ze de update naar 3.7 gelijk mee kunnen. Zal wel gevalletje Nee heb, Nee zal je krijgen worden
Ik heb dit weekend via de website van mijn dealer een afspraak gemaakt voor de 3.7 update. Vanochtend een telefoontje dat de afspraak niet kan doorgaan omdat de update voor mijn auto niet beschikbaar is.
Ik ga volgende week terugbellen om te vragen of de update dan wel beschikbaar is.
Wij zijn blijkbaar 100 euro duurder dan de dealer 😅 1857,- voor originele trekhaak die in klapt + inleren
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Ik heb ook een 3.0 auto (al eens een update gehad vanaf ME2). Zal eind deze week eens horen bij mijn dealer.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Zojuist heb ik even contact gehad met Skoda Nederland via de chat. Daar was in ieder geval nog niks bekend, ik werd doorverwezen naar de site met 1,5 jaar oude informatie over de updates ☹️JanHenk schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:16:
De servicecampagne van de update naar ME 3.7 zou naar verluidt starten op 23 mei. Ik neem aan dat dat ook het moment is dat de dealers worden geïnformeerd en de update kunnen inboeken.
Ik heb ook een 3.0 auto (al eens een update gehad vanaf ME2). Zal eind deze week eens horen bij mijn dealer.
Typisch Pon…..Verhagen schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:59:
[...]
Zojuist heb ik even contact gehad met Skoda Nederland via de chat. Dat was in ieder geval nog niks bekend, ik werd doorverwezen naar de site met 1,5 jaar oude informatie over de updates ☹️
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Nee! Modem van je auto misschien vastgelopen en de zekering even losnemen.Pubbert schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:34:
Zijn er meer MySkoda (App) gebruikers waarvan de accu status van de auto niet meer word bijgewerkt? Ik heb dit sinds gisteren. Zowel in de MySkoda App, als in de MySkoda Essentials app. Blijft op 74% staan. Uitloggen en zelfs herinstallateren van de app lost het niet op.
Ik heb zojuist de dealer gesproken i.v.m. een andere afspraak en heb de 3.7 update ook even aangestipt. Letterlijk voorgelezen wat op de website https://www.skoda-auto.com/emobility/me-3-7-software-update staat.JanHenk schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:16:
De servicecampagne van de update naar ME 3.7 zou naar verluidt starten op 23 mei. Ik neem aan dat dat ook het moment is dat de dealers worden geïnformeerd en de update kunnen inboeken.
"Als er geen update voor u klaar staat gaan we niet pro actief updaten naar 3.7. Als u geen probleem heeft is er ook geen reden om te updaten". Lijkt me toch wel als je nog steeds versie 3.0 hebt. De OTA update van 27-6-2023 3.0.7 die wel klaar stond kon wel voor mij gedaan worden. Maar beste meneer, ik heb de afgelopen weken al meerdere OTA updates gehad,ook van 50 minuten, hoe kan deze oude update er dan nog steeds staan?
Uhhhmm we zullen voor u kijken..... Ik merk al dat ze er helemaal niet op zitten te wachten auto's naar 3.7 te updaten. We zullen zien.
Xbox Series X "The Tower Of Power" - Skoda Enyaq iV80 Sportline '22 "The Beast"
Het verhaal van Skoda was dat alle updates vanaf 3.0 OTA zouden zijn. Kennelijk krijgen ze dat na drie jaar worstelen nog altijd niet voor elkaar.kuka schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:09:
[...]
Ik heb zojuist de dealer gesproken i.v.m. een andere afspraak en heb de 3.7 update ook even aangestipt. Letterlijk voorgelezen wat op de website https://www.skoda-auto.com/emobility/me-3-7-software-update staat.
"Als er geen update voor u klaar staat gaan we niet pro actief updaten naar 3.7. Als u geen probleem heeft is er ook geen reden om te updaten". Lijkt me toch wel als je nog steeds versie 3.0 hebt. De OTA update van 27-6-2023 3.0.7 die wel klaar stond kon wel voor mij gedaan worden. Maar beste meneer, ik heb de afgelopen weken al meerdere OTA updates gehad,ook van 50 minuten, hoe kan deze oude update er dan nog steeds staan?
Uhhhmm we zullen voor u kijken..... Ik merk al dat ze er helemaal niet op zitten te wachten auto's naar 3.7 te updaten. We zullen zien.
De Enyaq is mijn eerste Skoda en heus, ik vind het een heerlijk rijdende en ruime auto. Maar hét zwakke punt is de software. Skoda en in bredere zin, VAG lukt het niet om op een professionele manier software te ontwikkelen, versies te beheren en operationele IT diensten te verlenen. Ik vrees dat het een cultureel ding is. Het hele Duitstalige gebied in Europa loopt mijlenver achter in digitalisering en er worden geen significante stappen gezet.
Als ik kijk naar ME4 dan is pre-heating wat ik de grote plus vind. Voor de rest zie ik niet wat ik precies mis.
3.2 heeft al verbruikstats in kleine display.
Ik zoek even of ik FOMO zou moeten hebben.
Ok, het systeem is niet de snelste die er is, maar als deze eenmaal gestart is en de navigatie is ingesteld, hoevaak zit je dan nog aan de "knoppen" om iets in te stellen????
Ik gebruik het systeem daarna verder niet meer, behalve dan af en toe een blik om te kijken of ik nog op de juiste weg ben.
(Nu moet ik wel toegeven dat mijn Enyaq geleverd is met 3.7 geïnstalleerd)
Aan de hand van de berichtgeving omtrent de update naar ME 3.7 en omdat ik nog een service beurt moest inplannen, deze morgen voor volgende maand een afspraak gemaakt.
Service beurt, een openstaande recall en natuurlijk de update naar ME 3.7.
Bevestiging van de afspraak per mail gehad, en toch nog even nagebeld betreffende de update.
Aldus de dealer. Op dit moment is de update naar ME 3.7 nog niet vrij gegeven in Nederland en dus nog niet te selecteren binnen de systemen van de dealer. Maar..... mocht de update tegen die tijd wel beschikbaar zijn, wordt deze ook uitgevoerd.
Nu dus afwachten of de update dan beschikbaar zal zijn in Nederland.
:strip_exif()/f/image/ofTEVLTZ6868uY5jqg6kQEFM.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: update kennelijk succesvol verlopen. Maar SW versie nog gewoon 3.2…
[ Voor 9% gewijzigd door Viewlite op 21-05-2024 20:37 ]
O.a. Responsiveness zou iets omhoog moeten gaan. Verbruiksmonitor achter stuur (van wat ik uit de gedeelde video haal). En verder is het voor mij een principekwestie dat ik zo actueel mogelijk wil gezien alle beloftes die er waren.Tukker87 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:23:
Even voor mijn beeld… maar wat is nu het grote voordeel van 3.7?
Als ik kijk naar ME4 dan is pre-heating wat ik de grote plus vind. Voor de rest zie ik niet wat ik precies mis.
3.2 heeft al verbruikstats in kleine display.
Ik zoek even of ik FOMO zou moeten hebben.
Volgende EV (mits mogelijk) waarschijnlijk geen VAG en snelheid van het multimediasysteem gaat een van de voornaamste wegingsfactoren zijn (nu eigenlijk enige echte irritatiepunt, maar wel een steeds groter irritatiepunt). Ik ben wel gecharmeerd van Android Automotive in de Scenic, OS van Tesla (al doet de auto me niets) en erg benieuwd naar Xpengs Xmart OS.
Verder blijft de Enyaq verder gewoon een prettige auto met een fijne ruime achterbak en slimmigheden (opties) zoals hud, geïntegreerde zonneschermen en elektrische trekhaak
Komt na de zomer wel. Eerst maar eens kijken of de TA-hack met OBDEleven niet opeens onmogelijk is gemaakt.
In de "Škoda EV Lounge" group op FacebookJanHenk schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:16:
("Official Facebook group for drivers of Škoda Enyaq. This group is managed directly by the Škoda team.")
heb ik (eindelijk) de volgende nuttige informatie gevonden
(Ik heb hiervoor extra een Facebook account aangemaakt ... ):
/f/image/Yt9YVJCxJzsl88kXh5uUXpTC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7yL8GSGjS4NTgayarreZ5AGC.png?f=fotoalbum_large)
Dus, nog even (on)geduldig wachten en dan op Vrijdag 24 mei de dealer(s) op nieuw pesten benaderen ...
Vroeger was dit natuurlijk niet zo super belangrijk maar de EV's van tegenwoordig zijn gewoon rijdende computers en daar horen updates bij. Is het niet voor de veiligheid dan voor de gebruikersbeleving.
Een dealer zou hier veel meer zijn rol in moeten pakken, maar volgens mij hebben de meeste weinig kennis hiervan. Dit geld niet alleen voor Skoda maar voor vrijwel alle merken.
[ Voor 6% gewijzigd door glas86 op 22-05-2024 13:21 ]
Ik zie expliciet 3.0 en 3.1 benoemd staan. Maak ik hieruit op dat 3.5 buiten de boot valt?
De Skoda rijdt geweldig, maar inderdaad op software gebied is het gatenkaas...
Dat komt doordat men momenteel meer verdiend aan het onderhoud van een benzine auto dan dat ze verdienen aan een EV. Onderhoud is nagenoeg niet aanwezig natuurlijk. Al deze software updates, zijn werkzaamheden die ze niet mogen doorbelasten aan de klant en ze een kostprijs vanuit de importeur of het merk krijgen. Dat zo'n auto dus een hele dag (of 2 dagen) een plek vasthoud, verliezen ze dus dubbel geld.glas86 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:20:
Je merkt echt dat er bij de dealers een cultuuromslag moet plaatsvinden even los van het feit dat de software nog niet beschikbaar is voor de dealers want software lijkt een ondergeschoven kindje te zijn.
Vroeger was dit natuurlijk niet zo super belangrijk maar de EV's van tegenwoordig zijn gewoon rijdende computers en daar horen updates bij. Is het niet voor de veiligheid dan voor de gebruikersbeleving.
Een dealer zou hier veel meer zijn rol in moeten pakken, maar volgens mij hebben de meeste weinig kennis hiervan. Dit geld niet alleen voor Skoda maar voor vrijwel alle merken.
Tja, ben alleen maar blij dat ze het goed testen. En als daaruit blijkt dat het niet OTA kan, dan maar bij de dealer. Waarschijnlijk zal de partitie herschreven moeten worden, dit was helaas bij mijn vorige auto (Ford Focus) ook het geval.Boeie schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:27:
En wat jammer is dat dit niet gewoon OTA kan, zoals andere merken dit wel kunnen. En dat er beloftes gemaakt worden die niet nagekomen worden. Hier kan een dealer niets aan doen, maar het concern des te meer.
Dus als je ervoor zorgt dat je eenmalig investeert in een goede OTA functionaliteit, dan hoef je deze plaatsen niet meer bezet te houden. Sowieso verwonder ik mij over de logica bij een dealer, of wat ze opgelegd wordt vanuit de importeur/fabrikant.Ankh schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:31:
[...]
Dat komt doordat men momenteel meer verdiend aan het onderhoud van een benzine auto dan dat ze verdienen aan een EV. Onderhoud is nagenoeg niet aanwezig natuurlijk. Al deze software updates, zijn werkzaamheden die ze niet mogen doorbelasten aan de klant en ze een kostprijs vanuit de importeur of het merk krijgen. Dat zo'n auto dus een hele dag (of 2 dagen) een plek vasthoud, verliezen ze dus dubbel geld.
Laatst voor een defecte CV unit geweest, 2 bezoeken, eerste de diagnose, 2e de echte reparatie. Bij elkaar 2 uur (excl mijn reistijd), en als ik er niet op had willen wachten had het ze ook nog vervangend vervoer gekost.
Het is maar wat je goed testen noemt....Tja, ben alleen maar blij dat ze het goed testen. En als daaruit blijkt dat het niet OTA kan, dan maar bij de dealer. Waarschijnlijk zal de partitie herschreven moeten worden, dit was helaas bij mijn vorige auto (Ford Focus) ook het geval.

[ Voor 53% gewijzigd door Boeie op 22-05-2024 13:46 ]
[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 22-05-2024 13:49 ]
Dat is voor mij het enige dat ik nuttig vind t.o.v. ME3.2.
Niet gelijk met een EoL product komen te zitten nadat je gloedje nieuwe auto hebt.cryptapix schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:49:
Al die ophef over ME3.7. Ik vraag me net als @Tukker87 af wat jullie nou denken te gaan bereiken met die nieuwe software.
Eens hoor maar ik denk dat dit ook voor velen een principekwestie is. Als je een telefoon koopt met 7 jaar beloofde updates, maar uiteindelijk krijg je nagenoeg niets, dan ga je daar ook wat van vinden.cryptapix schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:49:
Al die ophef over ME3.7. Ik vraag me net als @Tukker87 af wat jullie nou denken te gaan bereiken met die nieuwe software. Ik heb ME3.7 en het is veel trager dan ME4.x, lelijker vormgegeven en battery preconditioning wordt niet ondersteund. Dus die problemen worden niet opgelost. Als je in je ‘cockpit’-scherm al je verbruik kunt zien, wat mis je dan nog tov ME3.7?
Mijn Enyaq is 3.0 en eigenlijk bevalt hij prima zo. Ja het kan allemaal wat responsiever etc. Ook heb ik geen verbruiksdata maar heel eerlijk: daar ben ik ook nauwelijks mee bezig. Ik wil gewoon lekker rijden en dat lukt eigenlijk best goed. Features die echt wat toevoegen, en zeker die paar die beloofd waren, die wil ik wil natuurlijk. Ik wil kunnen voorverwarmen wanneer ik dat wil, maar wil nog veel liever bi-directional laden die ik de dealer ook hoorde noemen bij het verkoopgesprek.. (deze bijbehorende pagina is al zeker 2,5 jaar niet geupdate) Geloof er echter niets van dat dat met 3.7 mogelijk wordt.
Als particuliere koper wacht ik het rustig af. Extra functionaliteiten (zoals hierboven genoemd) zijn voor mij motivatie om te gaan maar een extra verbruik-cijfertje?, not so much. Als inderdaad blijkt dat deze actie gezien wordt als een 'garantie-actie', dan zal ik hem inplannen. Als ik er voor moet betalen, dan wacht ik wel tot de volgende beurt.
Festina lente
Ik heb mijn auto sinds januari en het is een 60, dus over gloednieuwe auto die EoL is gesproken… Maar voor mij is een software-update alleen zinnig als ik er ook daadwerkelijk op vooruit ga. Een update voor de bühne hoeft voor mij niet. Ik update elke dag wel apps op mijn iPhone, maar merk er hè-le-maal niets van.CuBras schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:34:
[...]
Niet gelijk met een EoL product komen te zitten nadat je gloedje nieuwe auto hebt.
Eens. Het is wel bijzonder dat de software al jaren stilstaat. Maar een software-update voor de bühne hoef ik niet. Ik hoop wel nog nieuwe functionaliteiten te krijgen op mijn auto (al is dat wellicht ijdele hoop).elmoxx schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:36:
[...]
Eens hoor maar ik denk dat dit ook voor velen een principekwestie is. Als je een telefoon koopt met 7 jaar beloofde updates, maar uiteindelijk krijg je nagenoeg niets, dan ga je daar ook wat van vinden.
Mijn Enyaq is 3.0 en eigenlijk bevalt hij prima zo. Ja het kan allemaal wat responsiever etc. Ook heb ik geen verbruiksdata maar heel eerlijk: daar ben ik ook nauwelijks mee bezig. Ik wil gewoon lekker rijden en dat lukt eigenlijk best goed. Features die echt wat toevoegen, en zeker die paar die beloofd waren, die wil ik wil natuurlijk. Ik wil kunnen voorverwarmen wanneer ik dat wil, maar wil nog veel liever bi-directional laden die ik de dealer ook hoorde noemen bij het verkoopgesprek.. (deze bijbehorende pagina is al zeker 2,5 jaar niet geupdate) Geloof er echter niets van dat dat met 3.7 mogelijk wordt.
Als particuliere koper wacht ik het rustig af. Extra functionaliteiten (zoals hierboven genoemd) zijn voor mij motivatie om te gaan maar een extra verbruik-cijfertje?, not so much. Als inderdaad blijkt dat deze actie gezien wordt als een 'garantie-actie', dan zal ik hem inplannen. Als ik er voor moet betalen, dan wacht ik wel tot de volgende beurt.
Enkel als je als gast rijdt en geen profielen hebt gemaakt. Werk je met een echt profiel (en ben je dus ingelogd), dan moet je helaas nog steeds bij elke start op OK klikken ...scatman schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:50:
Ik heb ME3.2 en ergens vanaf ME3.5 (of 3.6?) kun je het welkomstscherm uitzetten.
Dat is voor mij het enige dat ik nuttig vind t.o.v. ME3.2.
Maw: de optie "welkomstscherm niet meer weergeven" verdwijnt uit de instellingen zodra je een profiel hebt aangemaakt

Mogelijk kon dit zelfs al vóór me3.5, maar omdat bijna iedereen (uitgezonderd mezelf wegens "geen connectie" bij het afhalen de auto) direct een profiel aanmaakt, komt niemand dit te weten
De firmware updates verzorgen de nieuwe functionaliteiten en zou daarom - zoals Viewlite hieronder benoemt - juist gewoon beschikbaar moeten worden voor iedereen en bv de preheating toevoegen.cryptapix schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:36:
[...]
Ik heb mijn auto sinds januari en het is een 60, dus over gloednieuwe auto die EoL is gesproken… Maar voor mij is een software-update alleen zinnig als ik er ook daadwerkelijk op vooruit ga. Een update voor de bühne hoeft voor mij niet. Ik update elke dag wel apps op mijn iPhone, maar merk er hè-le-maal niets van.
Dat jij overigens niks merk van een update betekent niet dat het geen waarde toevoegt.
Viewlite schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:01:
Ik wil vooral de updates krijgen voor alles wat er mogelijk nog ná 3.7 komt. En daarvoor dus niet al bij voorbaat knock out te zijn. Zo hoop ik dat dan toch in 3.9 of voor mijn part 3.14 een keer preheating zit. Die wil ik ook wel mee kunnen maken.
[ Voor 93% gewijzigd door Hakki op 22-05-2024 15:23 ]
Bi-directional werkt in Duitsland, maar dan alleen met een specifieke accu. Dat zal het wel worden als de case in Duitsland is afgerond.
Het is een auto. Je moet er mee kunnen rijden. Mijn wasmachine en vaatwasser hebben ook een app, zal mij ook een worst zijn.
Ze moeten nakomen wat ze beloven, maar preheating zit daar niet bij. Als ik op 3.2 zit… is het voor mij prima. Mijn iPhone wordt ook niet beter/sneller van de updates.
EOL discussie is imo onzin. Hij rijdt toch nog?
[ Voor 3% gewijzigd door Tukker87 op 22-05-2024 17:33 ]
https://www.skoda.nl/service/software-update/me3-7
Laat ook meteen zien wie welke verbeteringen krijgt.
Geweldig. Dank je wel!Ankh schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:28:
En de Nederlandse website is ook online:
Maar hoe heb je deze gevonden?
Op de skoda.nl website vind ik alleen:
https://www.skoda.nl/ -> "Service & Onderhoud" -> https://www.skoda.nl/service -> "Elektrisch onderhoud & software updates" -> https://www.skoda.nl/elektrisch-rijden/onderhoud -> "Software updates" -> https://www.skoda.nl/service/software-update
en daar staat nog niets over / geen link naar de ME3.7 update ...
Weet niet of dit ook ergens terug te vinden is, of dat er al onderzoek naar gedaan is.
Ik heb zojuist een afspraak kunnen maken voor de update naar ME3.7.Enahs schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:48:
[...]
Ik heb dit weekend via de website van mijn dealer een afspraak gemaakt voor de 3.7 update. Vanochtend een telefoontje dat de afspraak niet kan doorgaan omdat de update voor mijn auto niet beschikbaar is.
Ik ga volgende week terugbellen om te vragen of de update dan wel beschikbaar is.
De dealer heeft sinds vandaag een recall in het systeem staan voor de software update.
Ik heb een 60 met 3.0 en mis die HMI-informatie wel. Daarnaast welkom scherm uitzetten en de zoals de beschrijving dat er veel bugfixes zijn is natuurlijk meegenomen.cryptapix schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:49:
Al die ophef over ME3.7. Ik vraag me net als @Tukker87 af wat jullie nou denken te gaan bereiken met die nieuwe software. Ik heb ME3.7 en het is veel trager dan ME4.x, lelijker vormgegeven en battery preconditioning wordt niet ondersteund. Dus die problemen worden niet opgelost. Als je in je ‘cockpit’-scherm al je verbruik kunt zien, wat mis je dan nog tov ME3.7?
Denk dat daarnaast je omdat je op een platform als tweakers zit wij een iets meer "enthousiaste" gebruikers zijn en graag de laatste versie willen wanneer die beschikbaar is. En is het nu heel gek dat je de updates wilt hebben die belooft zijn?Tukker87 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:11:
Ik twijfel echt over het nut van nieuwe functies. Ja pre-heating is fijn, maar dat is voor langere trips in de winter. Dat gaat bij de hardware van < 2024 niet gebeuren geloof ik niets van.
Bi-directional werkt in Duitsland, maar dan alleen met een specifieke accu. Dat zal het wel worden als de case in Duitsland is afgerond.
Het is een auto. Je moet er mee kunnen rijden. Mijn wasmachine en vaatwasser hebben ook een app, zal mij ook een worst zijn.
Ze moeten nakomen wat ze beloven, maar preheating zit daar niet bij. Als ik op 3.2 zit… is het voor mij prima. Mijn iPhone wordt ook niet beter/sneller van de updates.
EOL discussie is imo onzin. Hij rijdt toch nog?
De auto update van v2.x naar 3.0 was voor mij een grote vooruitgang; niet vanwege de genoemde functies, maar ook vanwege de bugfixes. Voor versie 3.0 had ik vaak dat mijn Android Auto connectie verbrak, na 3.0 was dat opgelost.
[ Voor 49% gewijzigd door Senaxx op 23-05-2024 10:02 ]
Ik moet wel lachen om de lijst verbeteringen van 3.1 naar 3.7. Gewoon geen enkele nieuwe functionaliteit. Enkel wat systeemverbeteringen. Heeft Skoda daar nou jaren over gedaan?Ankh schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:28:
En de Nederlandse website is ook online:
Windows XP werkt vandaag de dag ook nog steeds, evenals tablets met Android 8.0. Het werkt maar wordt niet meer ondersteund.
Als ik een auto uit 2023 heb verwacht ik daar minimaal 5-10 jaar mee te kunnen rijden. Qua rijden zal dat wel lukken maar de software moet ook meekunnen. Als de pre-heating functie er voor zorgt dat de levensduur van mijn accu langer wordt en ik nog twee jaar langer er mee kan rijden, dan is het extra zuur als die functie nooit beschikbaar komt terwijl dat bij sommige modellen wel kan.
Een overweging voor mij om elektrisch te gaan rijden is om voorop te lopen met nieuwere technieken en vooral gebruikersgemak.
Als blijkt dat er ergens een bug zit die niet opgelost wordt of er een functie is die nu voor mij onbereikbaar is omdat er modellen niet geüpdatet worden, dan is voor mij deze discussie juist relevant. Bij Windows XP was er een EoL datum bekend. Bij de VAG is het hopen dat je nog iets toegegooid krijgt. Zolang deze onduidelijkheid er is beschouw ik de software van de Enyaq als Windows XP; EoL.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.