• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:10
JanHenk schreef op zondag 12 mei 2024 @ 07:19:
[...]

Nog een verschil van de 85 met de 80 is de nieuwe APP550 motor. Ik heb er nog niet mee gereden, maar die zou een heel stuk sneller zijn dan de oude. Een Tesla met dual motor gaat ie nog steeds niet verslaan, maar het verschil wordt er wel kleiner door.
Ja dat heb ik gelezen, ik heb het niet nodig. Het enige wat ik gisteren dacht: wat was Tesla de markt ver vooruit in 2019. Als mijn 2019 single motor Model 3 nu nog zo'n verschil in beleving 6.1sec, tov een Enyaq 80 welke vorig jaar pas vernieuwd is 8.1sec. De Enyaq 85 haalt 6.7sec 0-100 volgens alle eerste hits op google.

Zoals eerder geschreven die Model 3 is te laag, en als je nu een model Y neemt dan heb je weer hetzelfde alleen ben je 5 jaar verder. De reguliere automarkt, ik heb altijd Skoda Octavia's gereden. elke 4-5 jaar had ik een nieuw model. Bij de Model Y stap ik nu in dezelfde auto als mijn Model 3, alleen geen hoogglans zwart maar een mat zwarte middenconsole. :+
onetime schreef op zondag 12 mei 2024 @ 03:08:
@stormfly Ik ben net thuis van een heel rustige, constante rit van 97km die ik met 100% ben begonnen, ik heb nog 86% over met een opgegeven resterend bereik van 516km. Totaal 613km. Mijn record tot nu toe was 592.
Maar het is goed weer, geen wind tegen, banden goed op spanning, AC uit, rechter achter raam op een kiertje, etc. Het is voor mij ook een sport. Met 130km/h en wind tegen en/of vaak fel optrekken kan je bereik best beperken tot iets in de 300km. (oh, ik heb een 80) Zie ook de topicstart voor invloeden op het bereik.
Dank voor je input, de verkoper gaf het inderdaad al aan dat sommige er echt een sport van maken zo zuinig mogelijk te rijden. Zo ben ik niet, ik waardeer wel je input om te laten weten wat mogelijk is. Als ik 130km/h mag rijden dan heb ik vaak de kinderen bij mij vanuit Opa&Oma, en dan is het voor iedereen fijn als ze relatief snel op bed liggen _/-\o_ Overdag rij ik voor de werkgever en dan is 100 de max. Vaak laat ik die model 3 dan met het verkeerd mee rijden op de rechtse of ena rechtse baan, die besturing is zo krachtig dat je in die auto in theorie echt weinig hoeft te doen. Met de laatste software hebben ze wel de gezorgd dat je vaker aan je stuur moet wiebelen, die detectie is erg slecht want je moet dus echt even sturen/tegendruk geven.

Dat ben ik gisteren vergeten te testen, hoe is het om van baan te wisselen met Travel Assist, de brochure laat het als een soepele handeling zien. Bij de Model 3 heb ik geen geavanceerd pakket, ik moet hem bij inhalen echt even uit de automatische besturing halen met wat kracht aan het stuur naar links, en daarna moet je weer op het rechte stuk echt even het automatisch sturen activeren. Er zijn wel luxere pakketen die je hier beter in ondersteunen bij Tesla, maar die heb ik niet. Hoe is dat bij de Enyaq 85 op de snelweg, ga ik vandaag nog even opzoeken op YT. Jammer dat ik dat vergeten ben gisteren, was te druk me het instrumenten paneel. _/-\o_
Ocram1969 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:16:
[...]

Heb zelf een 85 versie op 19 inch, 400 km gereden waarvan 100 km 135 km/p uur gereden, toen nog 18% over ongeveer 105 km
Ja dat zal voor mij in Nederland ook de maatstaaf worden. Voor het buitenland met vouwwagen moet je rond de 90-100km/h blijven waarbij je 33% inlevert vanwege de lage vouwwagen. Als je dan de tips van de vorige poster hanteert, airco uit, raam open, dan kan je best nog wel wat range erbij sprokkelen als dat nodig is.
matk89 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:33:
[...]

Tja, er is veel te vinden op internet over echte bereik, het hangt echt van de omstandigheden en je eigen rijgedrag af. Hier een 80, as we speak staat hij met 384 km bereik op 81% op de oprit.

In de winter voor een avondje op en neer naar vrienden (2x 120km) met 140km/h op de klok kom ik wel met ~5 km bereik thuis (ja, op 100% begonnen).

In de zomer als ik mn forensjes wegtik (60km waarvan 58km snelweg) en niet na 19:00 (dus 130) rijdt, heb ik wel 550 als geschat bereik (geloof 570 als max een keer gezien). Maar meestal zit er af en toe een avondritje tussen, dus in de zomer schommelt de max tussen de 480-530.

Obligate overige info: Ik regenereer maximaal, anticipeer in het verkeer om zo min mogelijk te 'jojo-en' maar ben altijd als snelste weg bij het stoplicht. 19" met all-seasons erop. Bandenspanning is erg belangrijk!
Ook dank voor jouw info, ik verneem het graag van rijders in Nederland. Ik kan wel een YT filmpje over de range kijken in warm gehucht in de USA, maar dat helpt in mijn beleving niets voor mijn Hollandse kilometers die ik ga maken. We hebben een vlak en relatief koel land, daarom is voor mij jullie info zo waardevol. Dank voor je feiten.

Waar ik helemaal van in de war raakte zijn die flippers aan het stuur, wat doen deze. Je kan er het regeneratief remmen mee beïnvloeden alleen is dat eenmalig? Als je volledig regeneratief wilt remmen dan moet je in de B stand rijden. Ik begrijp dan het doel van de flippers aan het stuur niet, waarom zou je voor 1 momentopname de remvertraging willen aanpassen, dan ben je toch altijd te laat 8)7

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:30
stormfly schreef op zondag 12 mei 2024 @ 07:50:
[...]

Waar ik helemaal van in de war raakte zijn die flippers aan het stuur, wat doen deze. Je kan er het regeneratief remmen mee beïnvloeden alleen is dat eenmalig? Als je volledig regeneratief wilt remmen dan moet je in de B stand rijden. Ik begrijp dan het doel van de flippers aan het stuur niet, waarom zou je voor 1 momentopname de remvertraging willen aanpassen, dan ben je toch altijd te laat 8)7
Rij nooit in de D, maar in de B heeft de eco stand invloed op het gedrag. Hij staat dan op AB in het display. Dan is het alleen tot hr de rem weer gebruikt ofzo. Dan reset het weer naar automatisch. Dus misschien stond er bij D een soortgelijke instelling aan.

Gebruik ze echt nooit, laat de auto het maar regelen...

• Viewlite
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-10 10:11
Viewlite schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:39:
[...]

Bedankt. Dat idee had ik ook al. Morgen maar eens op ‘t gemak proberen. Wie weet doet de nacht nog wonderen…
De auto is open... maar daar is ook alles mee gezegd. Niks werkt. Met moeite entertainment op kunnen starten. Na 20 uur updaten: "updating your Skoda... it may take a while". Met een progress bar, maar zonder enige voortgang. Hmmm.

• stormfly
Viewlite schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:30:
[...]

De auto is open... maar daar is ook alles mee gezegd. Niks werkt. Met moeite entertainment op kunnen starten. Na 20 uur updaten: "updating your Skoda... it may take a while". Met een progress bar, maar zonder enige voortgang. Hmmm.
Komen ze thuis langs of loggen ze op afstand in? Hoe gaat dat bij Skoda?

• Viewlite
stormfly schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:03:
[...]

Komen ze thuis langs of loggen ze op afstand in? Hoe gaat dat bij Skoda?
Als het zo blijft zal hij vanmiddag of morgen wel afgesleept worden naar garage…

• JazzMatazz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-10 19:53
[...]

Dat ben ik gisteren vergeten te testen, hoe is het om van baan te wisselen met Travel Assist, de brochure laat het als een soepele handeling zien. Bij de Model 3 heb ik geen geavanceerd pakket, ik moet hem bij inhalen echt even uit de automatische besturing halen met wat kracht aan het stuur naar links, en daarna moet je weer op het rechte stuk echt even het automatisch sturen activeren. Er zijn wel luxere pakketen die je hier beter in ondersteunen bij Tesla, maar die heb ik niet. Hoe is dat bij de Enyaq 85 op de snelweg, ga ik vandaag nog even opzoeken op YT. Jammer dat ik dat vergeten ben gisteren, was te druk me het instrumenten paneel. _/-\o_
Met TA op de Enyaq gaat het heel soepel. Niets automatisch sturen uitzetten. Gewoon lichtjes naar links door de weerstand heen draaien en dan gaat ie over de lijn. Als je je knipperlicht gebruikt is er helemaal geen weerstand.
[...]

In de B stand ("one pedal driving") doen de flippers helemaal niets. Die zijn alleen voor de D stand.

• ZeroNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-10 16:50
stormfly schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:40:
[...]

Hij zei er heel duidelijk bij dat ik mij dan wel aan de geldende snelheden van 100km/u moest houden, dan stijgt het misschien boven de 400 uit? Hoe komt hij aan 500km 8)7range veel stad kilometers? Jouw 400 is met name snelweg
kilometers?

[Afbeelding]
https://ev-database.org/nl/auto/2020/Skoda-Enyaq-85
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wMKWZ_4ASE7CNigc_Hti6xu00A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gP0l0ROCBM81z3tHtDsLMuMa.png?f=fotoalbum_large

Vandaag bij 80% laden geeft het verwachte bereik 400 km aan. Bij 100% gaat dit naar ongeveer 500 km. Wat je echt haalt is afhankelijk van een aantal factoren zoals aangegeven door de anderen.

Edit: screenshot bijgeplaatst (Enyaq 80)

[ Voor 19% gewijzigd door ZeroNL op 12-05-2024 13:55 ]

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-11 20:42
JazzMatazz schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:33:

In de B stand ("one pedal driving") doen de flippers helemaal niets. Die zijn alleen voor de D stand.
Wij rijden nu een week een 60 uit 2021 zonder flippers, dit is het lease contract uitrijden dus nog t/m december 2026 maar ik vind de B stand geen one pedal driving in onze versie.

Ik vind het eigenlijk gewoon een zeer domme uitvoering van semi automatisch remmen, de auto remt af voor bochten en verkeer voor je maar stoplichten zonder voorgangers worden gewoon niet herkend en als je niet zelf ingrijpt door te remmen zou de auto lekker door rollen.

Verder op dag 1 al het probleem van de laadpoort die niet open wil te pakken, ook dat mechanisme voelt erg stroef en goedkoop aan, maarja het werkt nu weer dus vervangen zit er niet in volgens de lease maatschappij.

Deuren voelen erg goedkoop en je moet echt flink smijten om ze dicht te krijgen en ik vind dat daar ook wel een behoorlijke panel gap tussen de voordeur en achterdeur zit op onze auto.

Achterklep dichtdoen moet ook met meer geweld dan me lief is en klinkt erg blikkerig.

Trage infotainment kan ik me ook vreselijk aan storen, en random navigatie die gewoon tijdens onze eerste “lange” rit naar Friesland gewoon lekker de route compleet verliest.
Daar bij ook de positie van het scherm die wat mij betreft wat meer richting de bestuurder had gemogen.

Goed misschien ben ik ook wat kritisch m.b.t de enyaq omdat ik het zelf niet had gekozen als auto maar deze kreeg toegewezen.

Waar ik dan wel positief over ben is de lane keeping deze is niet erg agressief en grijpt pas in als het nodig is.

Mogelijk dat een aantal van mijn “problemen” zijn opgelost in nieuwere versies van de enyaq maar ik ben in iedergeval heel blij dat we over 2,5 jaar wat anders uit mogen zoeken en dat na anderhalve week een 700km rijden.

• Viewlite
Voor de geïnteresseerden: ANWB heeft accuklem losgetrokken (en na 10 min weer aangesloten). Daarna kwam update langzaam in beweging. Maar die (b)lijkt de 12v accu flink leeg te trekken. Acculadertje van ANWB erbij was nodig. Tip van ANWB: altijd aan de lader hangen tijdens update zodat 12v accuspanning op peil blijft.

• JazzMatazz
Gerwinnn schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:13:
[...]

maar ik vind de B stand geen one pedal driving in onze versie.

Ik vind het eigenlijk gewoon een zeer domme uitvoering van semi automatisch remmen,
Vandaar ook dat ik one pedal driving tussen air bunnies schreef. :)

• JazzMatazz
Vrijdag een leuk akkefietje gehad: ik loop naar mijn auto en die ontgrendelt bij nadering. Vervolgens bleef ik nog even op mijn telefoon een mailtje afschrijven. Ik meen een klik gehoord te hebben van de auto. Vervolgens doe ik de achterklep open en leg mijn tas (inclusief autosleutel) in de kofferbak en doe de klep dicht. En.... de auto is op slot met mijn sleutels binnen in de auto. Er zat niets anders op dan de Wegenwacht te bellen. Die waren heel snel ter plaatse en binnen 10 minuten was de auto weer open en had ik mijn sleutels.

Wel raar dat dit kan gebeuren want er zit een soort sensor in de auto die merkt of de sleutels binnen de carrosserie aanwezig zijn. Dan zou het softwarematig toch mogelijk moeten zijn dat de auto zichzelf niet op slot kan doen als de sleutels binnen zijn?

Een collega vertelde mij dat hij hetzelfde heeft meegemaakt. Hij wist mij ook te vertellen dat sommige Skoda dealers de Skoda app zo kunnen aanpassen dat je de auto met de app open en dicht kan doen. Iemand hier ervaring mee?

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 22:53
Ik wil voor vakantie met de kinderen extra bagageruimte. Daarom wil ik de Norauto moving box (en base) aanschaffen. Voorbeeld hieronder (maar ik ga voor 2e hands) https://alleskanmee.nl/bo...ir-u_X1_KFVhoCZccQAvD_BwE

Heeft iemand hier ervaring mee? Moet ik nog iets speciaals doen om problemen met de veiligheidssystemen te voorkomen?

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:39
JazzMatazz schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:17:
Vrijdag een leuk akkefietje gehad: ik loop naar mijn auto en die ontgrendelt bij nadering. Vervolgens bleef ik nog even op mijn telefoon een mailtje afschrijven. Ik meen een klik gehoord te hebben van de auto. Vervolgens doe ik de achterklep open en leg mijn tas (inclusief autosleutel) in de kofferbak en doe de klep dicht. En.... de auto is op slot met mijn sleutels binnen in de auto. Er zat niets anders op dan de Wegenwacht te bellen. Die waren heel snel ter plaatse en binnen 10 minuten was de auto weer open en had ik mijn sleutels.

Wel raar dat dit kan gebeuren want er zit een soort sensor in de auto die merkt of de sleutels binnen de carrosserie aanwezig zijn. Dan zou het softwarematig toch mogelijk moeten zijn dat de auto zichzelf niet op slot kan doen als de sleutels binnen zijn?

Een collega vertelde mij dat hij hetzelfde heeft meegemaakt. Hij wist mij ook te vertellen dat sommige Skoda dealers de Skoda app zo kunnen aanpassen dat je de auto met de app open en dicht kan doen. Iemand hier ervaring mee?
2x meegemaakt: ook twee keer na rondje MTB. Spullen (met sleutel) in de achterbak, auto nog opslot klep dicht en f*ck! Eerste keer kon mijn partner langskomen met reserve sleutel. Tweede keer was in de Ardennen. Daar wegenwacht ingeschakeld en ze hadden de auto binnen 1,5 minuut open. Luchtzakjes achter de portier haak naar binnen steken om van binnenuit uit de portier met de klink te openen.

Ik probeer nu eigenlijk altijd de auto volledig te ontgrendelen voordat ik de achterklep open, maar dat ritueel zit er nog niet echt in. Naar mijn weten is de Enyaq app te beperkt voor openen via de app

• stormfly
Viewlite schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:54:
Voor de geïnteresseerden: ANWB heeft accuklem losgetrokken (en na 10 min weer aangesloten). Daarna kwam update langzaam in beweging. Maar die (b)lijkt de 12v accu flink leeg te trekken. Acculadertje van ANWB erbij was nodig. Tip van ANWB: altijd aan de lader hangen tijdens update zodat 12v accuspanning op peil blijft.
Is het stekkeren thuis op de 230v niet een remedie om 12v op spanning te houden?

• Viewlite
stormfly schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:48:
[...]

Is het stekkeren thuis op de 230v niet een remedie om 12v op spanning te houden?
Ja dat is precies de tip, sorry dat ik niet duidelijk genoeg was.

• FJP84
stormfly schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:48:
[...]

Ja, ben ik ook benieuwd naar. Ik heb ook de melding van een update. Maar donderdag naar de dealer voor analyse van accupakket, mogen ze die update ook meteen doorvoeren. Verder heb ik vaak storing van elektronische kinderbeveiliging wat ik met twee jonge kinderen minder handig vind.

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15:46
FJP84 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:03:
[...]

Ja, ben ik ook benieuwd naar. Ik heb ook de melding van een update. Maar donderdag naar de dealer voor analyse van accupakket, mogen ze die update ook meteen doorvoeren. Verder heb ik vaak storing van elektronische kinderbeveiliging wat ik met twee jonge kinderen minder handig vind.
Ik heb ook storing op kindersloten gehad. Vorige week bij de eerste beurt (na 2 jaren) is 1 slot vervangen en sindsdien geen storingen meer gehad. Tevens weer nieuwe spots in de spiegels laten plaatsen (2e keer) en men gaf aan een software update gedaan te hebben hiervoor waardoor de spots minder lang branden (en daarmee niet doorbranden). We zullen het weer zien……ohja en voor de 3e keer nieuwe ruitenwissers. Mijn dealer gaf zelf aan aan dat de Volkswagen wissers gewoon troep is maar dat ze niets anders mogen monteren helaas. Beter een Bosch wisser zelf kopen…..maarja met lease heb je daar ook niet zoveel zin in.

[ Voor 14% gewijzigd door Maat28 op 12-05-2024 21:29 ]

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:54
Maat28 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:27:
[...]
Mijn dealer gaf zelf aan aan dat de Volkswagen wissers gewoon troep is maar dat ze niets anders mogen monteren helaas. Beter een Bosch wisser zelf kopen…..maarja met lease heb je daar ook niet zoveel zin in.
Hoezo niet? Ik heb ze gewoon vervangen hoor.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]
Ik rij altijd in <D> en nooit in <B>. Hoe ze oorspronkelijk werkten; ik gebruikte de linker flipper om als ik door vooruit te kijken zag aankomen dat ik moest vertragen, meest in de eerste stap iets bij remmen. Soms in de 2e stap. En heel zelden in de 3e. Maar dat kan vaak al beter met de voet rem. De 1e 2 stappen vond ik heel bruikbaar uit het oogpunt van gelijkmatigheid. En bij weer versnellen resette dit dan altijd. Heel fijn.
Tot een of andere downdate; nu veranderd <D> in <B> als je niet met de rechter flipper de stapjes weer ongedaan maakt. Heel irritant, de flippers zijn bijna niet meer bruikbaar.

edit: en dat ze dit zonder communicatie hebben aangepast was ronduit gevaarlijk. Rij je ergens, en remt hij opeens midden op de weg in druk verkeer zomaar onverwacht sterk af. En je weet niet waarom.

[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 12-05-2024 23:25 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• water_escape
  • Laatst online: 31-10 15:14
kasteleman schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:20:
[...]

ik heb dit nog niet zien voorbij komen om achteraf in te bouwen. Heb zelf een dsp met subwoofer geplaatst: dag en nacht verschil
Zelf geplaatst? Heb je meer info toevallig?

Water-Escape

• flowiej
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 13:39
Mensen met een IV60 - welke bandenspanning houden jullie aan?

• cryptapix
flowiej schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:30:
Goede vraag. Ik ben ook benieuwd. Ik kreeg mijn auto met zomerbanden met een spanning van 2,7. Na de wissel naar winterbanden heeft de garage er weer 2,7 op gezet. Ik heb die vrij snel verhoogd naar 3,0 (o.a. vanwege opmerkingen in dit topic en omdat ik volgeladen naar Oostenrijk vertrok voor een wintersportvakantie). Met mijn winterbanden hoorde ik linksvoor regelmatig een zoem. Inmiddels terug naar zomerbanden en opnieuw heeft de garage er 2,7 op gezet. Zoem is weg. Volgens de garage is 2,7 echt het beste. Al weten we natuurlijk niet of die zoem te maken had met de bandenspanning of met ietwat onbalans.

Lang verhaal kort: 2,7 rondom.

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 13-05-2024 09:36 ]

• flowiej
cryptapix schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:35:
[...]

Goede vraag. Ik ben ook benieuwd. Ik kreeg mijn auto met zomerbanden met een spanning van 2,7. Na de wissel naar winterbanden heeft de garage er weer 2,7 op gezet. Ik heb die vrij snel verhoogd naar 3,0 (o.a. vanwege opmerkingen in dit topic en omdat ik volgeladen naar Oostenrijk vertrok voor een wintersportvakantie). Met mijn winterbanden hoorde ik linksvoor regelmatig een zoem. Inmiddels terug naar zomerbanden en opnieuw heeft de garage er 2,7 op gezet. Zoem is weg. Volgens de garage is 2,7 echt het beste. Al weten we natuurlijk niet of die zoem te maken had met de bandenspanning of met ietwat onbalans.

Lang verhaal kort: 2,7 rondom.
Ik hou momenteel ook 2.7 aan maar ga binnenkort voor het eerst een lange reis naar en in het buitenland maken met de IV60 - totaal zo'n 3600km. Dacht voor die tijd eens even mijn conclusie trekken over de bandenspanning.

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:22
Ik heb met Scorpion elec zomerbanden nu voor 2.7 en achter 2.8. Ze hebben op 2 gestaan en dat merkte ik in het verbruik heel goed, vreemd van die garage overigens.
Volgende keer ga ik ze naar 2.8 en 2.9 brengen denk ik om de sweet spot te zoeken.

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:22
'Mijn' IV60 heeft voor 3 en achter 3.4. Dat rijdt bij mij wel lekker moet ik zeggen.
Toen de bandenboer de zomerbanden onder gezet had hadden ze er 2.1 ingepompt. Dat is echt veel te weinig.

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

• flowiej
jaapbrandhof schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:42:
'Mijn' IV60 heeft voor 3 en achter 3.4. Dat rijdt bij mij wel lekker moet ik zeggen.
Toen de bandenboer de zomerbanden onder gezet had hadden ze er 2.1 ingepompt. Dat is echt veel te weinig.
Zo, dat is een hoop :o

Zit hier nog een verschil in met bandenmaat? Ik rijd op 20 inch rond.

[ Voor 0% gewijzigd door flowiej op 13-05-2024 11:10 . Reden: foutje, was geen 19 maar 20 inch ]

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:22
flowiej schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:49:
[...]

Zo, dat is een hoop :o

Zit hier nog een verschil in met bandenmaat? Ik rijd op 19 inch rond.
Ik rijd rond op 20 inch.
De banden ondersteunen max 3.5 bar.

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:19
jaapbrandhof schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:57:
[...]

Ik rijd rond op 20 inch.
De banden ondersteunen max 3.5 bar.
2.7 voor en 3.3 achter. Volgens opgave in de deur. (met vakantiegewicht en 4 personen).
Is het verstandig om dit terug te brengen naar een andere verhouding?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 13:30
onetime schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:19:
[...]

En bij weer versnellen resette dit dan altijd. Heel fijn.
Tot een of andere downdate; nu veranderd <D> in <B> als je niet met de rechter flipper de stapjes weer ongedaan maakt. Heel irritant, de flippers zijn bijna niet meer bruikbaar.

edit: en dat ze dit zonder communicatie hebben aangepast was ronduit gevaarlijk. Rij je ergens, en remt hij opeens midden op de weg in druk verkeer zomaar onverwacht sterk af. En je weet niet waarom.
Dit komt doordat je een instelling hebt aangepast, dezelfde instelling die automatisch remt voor rotondes en eventuele voorliggers waar je op aan het inrijden bent, traject voorspelling is dat geloof ik?

Het is imo kiezen tussen 2 kwaden, ik wil niet steeds terug moeten flipperen met rechts maar ik wil ook niet constant onnodig de-accelereren. Als je de ACC inschakelt wordt de linkerflipper instelling wel gereset overigens, dat gebruik ik nu nog wel eens maar dat werkt niet zo lekker.

Eve char: Warock <TEST>

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-11 14:01
[KNIP}

Wat halen jullie bij normaal rijden met een 60/85 model aan netto kilometers?

ik haal met mn 85 sportline nu 500-510 (in theorie) in januari was dit 440-450

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:26

rammes

koekebakker 1e klas

Het heeft geen zin om vergelijkingen te maken over hoever je komt of wat te teller aangeeft. Er zijn zoveel factoren die invloed hebben. Mijn Enyaq is nu 3 jaar oud en heeft 100K op de teller staan. Wat de accu capaciteit is durf ik niet te zeggen. Maar factor AC of DC laden, 80% etc heeft allemaal invloed.

Ik zou het doen!

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-11 14:01
rammes schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:41:
Het heeft geen zin om vergelijkingen te maken over hoever je komt of wat te teller aangeeft. Er zijn zoveel factoren die invloed hebben. Mijn Enyaq is nu 3 jaar oud en heeft 100K op de teller staan. Wat de accu capaciteit is durf ik niet te zeggen. Maar factor AC of DC laden, 80% etc heeft allemaal invloed.
Dat is jouw mening. Er wordt gevraagd wat het bereik is, hier geef ik antwoord op.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
AlexTol schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:20:
[...]

Dat is jouw mening. Er wordt gevraagd wat het bereik is, hier geef ik antwoord op.
Het is toch echt een feit dat bereik afhankelijk is van een groot aantal factoren.

De vraag ging bv. over ' normaal' gebruik.

Weet jij wat de poster onder normaal verbruik verstaat? Wat vind jij normaal verbruik?

Het is gewoon redelijk zinloos om dit soort cijfertjes te gaan vergelijken

• onetime
  • Niet online
@jeroenkb Niet als er meer achtergrond informatie bij wordt gegeven. Wat dat betreft is de WLTP toch wel informatief, je moet alleen wel begrijpen onder welke omstandigheden die range is bereikt en wat de invloed van omstandigheden en eigen gedrag is.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-10 21:08
Zijn er hier mensen die de elektrisch rijden training gevolgd hebben? Zie dat Skoda dat aanbied bij elke verkochte Enyaq.

Volgens mij is het een uurtje bij de dealer met wat info over de auto en elektrisch rijden. Was even benieuwd naar wat ervaringen.

• onetime
  • Niet online
@BertP Ja hier, gaat ook over gedrag en bediening van de auto. De instructeur wilde lange rit planning demonstreren, met laadpunten erbij. Zijn voorbeeld zou 3 laad stops moeten opleveren, maar bij mij gaf hij er maar 2 aan. :) :+ O-) Was hij even de weg kwijt, de instructeur dus. Ik had de auto al een paar maanden.
Vond het toch nuttig, in plaats van alles uit moeten vinden hier en daar wat uitleg.

• BertP
onetime schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:20:
@BertP Ja hier, gaat ook over gedrag en bediening van de auto. De instructeur wilde lange rit planning demonstreren, met laadpunten erbij. Zijn voorbeeld zou 3 laad stops moeten opleveren, maar bij mij gaf hij er maar 2 aan. :) :+ O-) Was hij even de weg kwijt, de instructeur dus. Ik had de auto al een paar maanden.
Vond het toch nuttig, in plaats van alles uit moeten vinden hier en daar wat uitleg.
Ah top, dankjewel! Ik heb bij aflevering denk ik dan de light variant gehad vanuit de verkoper. Basic uitleg over de systemen maar kan best een opfrisser gebruiken :) Ga je overigens ook een stukje rijden en iets over voertuigbeheersing? Wellicht rare vraag maar zag dat het vanuit Lelystad georganiseerd werd dus wellicht iets in combinatie met die ANWB rijvaardigheid daar.

[ Voor 13% gewijzigd door BertP op 13-05-2024 15:39 ]

• Maat28
cryptapix schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:39:
[...]

Hoezo niet? Ik heb ze gewoon vervangen hoor.
Uiteraard kun je ze gewoon vervangen maar kosten komen dan voor eigen rekening😛. Betreft zakelijk lease. Maar volgende keer pak ik de Bosch wissers wel zelf ook. Die VW wissers zijn echt niets.

• Maat28
AlexTol schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:28:
[KNIP}

Wat halen jullie bij normaal rijden met een 60/85 model aan netto kilometers?

ik haal met mn 85 sportline nu 500-510 (in theorie) in januari was dit 440-450
‘Normaal rijden’ is natuurlijk zeer subjectief. Over de laatste 30.000 km ( zomer + winter) is verbruik 20.3 kWh per 100km met IV80.

• JazzMatazz
rammes schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:41:
Zullen we inderdaad die range vergelijking voortaan maar achterwege laten? Ben het met @rammes eens dat het van zo veel factoren afhankelijk is, dat het al snel appels met peren en frambozen vergelijken is. Dit onderwerp komt om de zoveel weken weer terug. Kijk even naar eerdere posts zou ik zo zeggen. Dan houden we dit draadje nog een beetje 'schoon'.

• cryptapix
Maat28 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:59:
[...]

Uiteraard kun je ze gewoon vervangen maar kosten komen dan voor eigen rekening😛. Betreft zakelijk lease. Maar volgende keer pak ik de Bosch wissers wel zelf ook. Die VW wissers zijn echt niets.
25 euro voor een setje voor de voorruit. De tijd die ik zou besteden aan een bezoek aan de dealer kost me aanzienlijk meer dan 25 euro; al is het maar gevoelsmatig.

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:30
BertP schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:08:
Zijn er hier mensen die de elektrisch rijden training gevolgd hebben? Zie dat Skoda dat aanbied bij elke verkochte Enyaq.

Volgens mij is het een uurtje bij de dealer met wat info over de auto en elektrisch rijden. Was even benieuwd naar wat ervaringen.
Uurtje uitleg in de auto gehad, stelde in mijn ogen niet veel voor.
Ben blij dat het gratis aangeboden werd, was het geld anders niet waard geweest.

• Qayne2022
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 02-11 14:12
Is het mogelijk om het “plaatje” van je Skoda Enyaq in de app aan te passen als je de velgen hebt gewisseld voor andere originele Skoda velgen?

In mijn geval ben ik naar de 21 inch Betria velgen gegaan maar in de app staat ie nog op 20 inch.

Niet spannend maar wel leuk als het klopt…

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-11 10:03
3 bar rondom.

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09-10 11:08
2.3 bar voor en achter. Maar hou ik variabel, met het hele gezin erin en met veel bagage verhoog ik stapsgewijs naar 2.8 bar.

• flowiej
Autohillenga schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:28:
[...]

2.3 bar voor en achter. Maar hou ik variabel, met het hele gezin erin en met veel bagage verhoog ik stapsgewijs naar 2.8 bar.
Waarom zover onder fabrieksopgave?

• Autohillenga
flowiej schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:00:
[...]

Waarom zover onder fabrieksopgave?
Bij mij slijten de banden juist heel erg in het midden (Pirelli Scorpion Elect 235/50R21 100T)
als ik hem op 2.7 bar fabrieksopgave zet. Die 2.7 op het label is voor de typegoedkeuring voor de WLTP., voor de WLTP scheelt het een kilometer of 10, praktijk kom je eerder uit op 1 tot 2 kilometer.

Helemaal leeg moet de auto op ongeveer 2.1 bar zijn. (Volgens load index, samen met de maximale bandenspanning in gedachten houdende) hiervoor zijn calculators op internet te vinden.

Mijn band mag maximaal tot 3 bar opgepompt zijn, voor Hankooks is dat bijvoorbeeld 3.75 bar, die moeten dan ook weer harder dan de Pirelli’s. Kijk daarom ook altijd op je banden wat er in mag.

Heb nog twee originele banden af fabriek, heb er nu 120.000km mee gereden, banden zitten op 3.2 mm en over de gehele breedte gelijkmatig afgesleten.

Zou iedereen vooral adviseren om ze niet te hard op te pompen, het bereikswinst is verwaarloosbaar, je bent alleen meer geld kwijt aan nieuwe banden omdat ze veel harder slijten in het midden. Het beste is je bandenspanning aanpassen naar de belading.

• Pluimpje9
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-11 12:39
Autohillenga schreef op maandag 13 mei 2024 @ 23:38:
[...]

Bij mij slijten de banden juist heel erg in het midden (Pirelli Scorpion Elect 235/50R21 100T)
als ik hem op 2.7 bar fabrieksopgave zet. Die 2.7 op het label is voor de typegoedkeuring voor de WLTP., voor de WLTP scheelt het een kilometer of 10, praktijk kom je eerder uit op 1 tot 2 kilometer.

Helemaal leeg moet de auto op ongeveer 2.1 bar zijn. (Volgens load index, samen met de maximale bandenspanning in gedachten houdende) hiervoor zijn calculators op internet te vinden.

Mijn band mag maximaal tot 3 bar opgepompt zijn, voor Hankooks is dat bijvoorbeeld 3.75 bar, die moeten dan ook weer harder dan de Pirelli’s. Kijk daarom ook altijd op je banden wat er in mag.

Heb nog twee originele banden af fabriek, heb er nu 120.000km mee gereden, banden zitten op 3.2 mm en over de gehele breedte gelijkmatig afgesleten.

Zou iedereen vooral adviseren om ze niet te hard op te pompen, het bereikswinst is verwaarloosbaar, je bent alleen meer geld kwijt aan nieuwe banden omdat ze veel harder slijten in het midden. Het beste is je bandenspanning aanpassen naar de belading.
Jij kiest dus voor 2.1 bar? Merk je ook verschil met geluid/drempels? Ik heb dezelfde velgmaat, heb nu 2.7

• Autohillenga
Pluimpje9 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 23:44:
[...]

Jij kiest dus voor 2.1 bar? Merk je ook verschil met geluid/drempels? Ik heb dezelfde velgmaat, heb nu 2.7
Nee, ik heb hem op 2.3 bar. Dit gaat uit van onze belading. Maar 2.1 zou wel kunnen, grote SUV’s rijden ook rond op ongeveer dezelfde bandenspanning. Verschil is er zeker tov 2.7. Vind de auto vooral minder stuiterig op 2.3, besturing is iets indirecter, maar je merkt wel dat de auto op 2.3 bar meer grip heeft dan op 2.7.

Het beste is om te kijken wat voor iedereen hier zelf de beste bandenspanning is.

• flowiej
Jammer dat de antwoorden zo uiteen lopen. Ik had gehoopt op een meer gelijke ervaring onder de IV60 rijders . :+

• onetime
  • Niet online
Het hangt ook af van het type band.

• Qayne2022
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 02-11 14:12
Betria 21 inch met Conti ContactSport 6

Voor 3.0 bar
Achter 3.3 bar

• onetime
  • Niet online
Zo, weer wat nieuws meegemaakt; daarnet op een vrij lege A4, ik reed op ACC achter een vrachtwagen met een gladde, grote, laag doorlopende achterkant... Die werkte als een radar reflector, een paar keer hield mijn auto in op het moment dat er een forse auto met een redelijk snelheidsverschil me inhaalde.
Hij reageerde op de radar reflectie via die grote gladde achterkant!

• BlueBird95
  • Laatst online: 11-11-2024
onetime schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 01:42:
Zo, weer wat nieuws meegemaakt; daarnet op een vrij lege A4, ik reed op ACC achter een vrachtwagen met een gladde, grote, laag doorlopende achterkant... Die werkte als een radar reflector, een paar keer hield mijn auto in op het moment dat er een forse auto met een redelijk snelheidsverschil me inhaalde.
Hij reageerde op de radar reflectie via die grote gladde achterkant!
Dan moet je eens in België over een groot rond putdeksel in de weg rijden. Dan denkt de auto dat er 1 of ander groot beest ligt volgens mij.
De auto piept dan heel kort waarna hij soms zelfs vol in de ankers gaat. Fijn op een woon-werktraject kan il je zeggen.
Volgens de experts van Skoda zelf is dit "normaal".

• Autohillenga
BlueBird95 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 02:22:
[...]

Dan moet je eens in België over een groot rond putdeksel in de weg rijden. Dan denkt de auto dat er 1 of ander groot beest ligt volgens mij.
De auto piept dan heel kort waarna hij soms zelfs vol in de ankers gaat. Fijn op een woon-werktraject kan il je zeggen.
Volgens de experts van Skoda zelf is dit "normaal".
Bij Tesla is dit zelfs een nog groter probleem. Bijna geen enkel merk krijgt het fatsoenlijk voor elkaar.

• utbone
Over vreemde dingen gesproken. Ik zie regelmatig ghost auto’s in TA die mij keihard in halen op de linkerbaan. (Terwijl ik daar al rij). Komt veel voor op de A12.

• water_escape
utbone schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:50:
Over vreemde dingen gesproken. Ik zie regelmatig ghost auto’s in TA die mij keihard in halen op de linkerbaan. (Terwijl ik daar al rij). Komt veel voor op de A12.
soms in een tunnel, zelf side assist lampje gaat dan branden :). Zal iets met reflecties te maken hebben denk ik.

Water-Escape

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:31
utbone schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:50:
Inderdaad, heb het ook op de A12 vreemd genoeg.

Er zit hier in de stad ook een permanent reclamebord om een lantaarnpaal heen, en die zit blijkbaar net iets te dicht bij de weg. Altijd een piep en als ik niks doe een noodingreep. Verder eigenlijk nooit problemen.

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:27
macmellow schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:59:
[...]

Inderdaad, heb het ook op de A12 vreemd genoeg.

Er zit hier in de stad ook een permanent reclamebord om een lantaarnpaal heen, en die zit blijkbaar net iets te dicht bij de weg. Altijd een piep en als ik niks doe een noodingreep. Verder eigenlijk nooit problemen.
Wat doe je dan om het te voorkomen? Ik heb op mijn dagelijkse traject op een voorrangsweg (50km/u) een punt waarop fietsers in de middenberm / vluchtheuvel staan te wachten of aan komen fietsen. Regelmatig een piep, en soms een noodstop. Vooral die noodstop (of de angst voor de noodstop) is vervelend. Maar er is geen bypass / mute / ignore oid. Nu houd ik maar vaak in en wenk ik dat ze door mogen fietsen, scheelt mij weer angstzweet. >:)

• BertP
Zijn er mensen die het logo op de motorkap vervangen hebben voor een zwart exemplaar? Ik vind dit mooier staan (omdat de rest v/d logo's ook zwart zijn). Zo ja welke variant hebben jullie aangeschaft of wellicht bij de dealer laten doen?

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-11 10:59
BertP schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:52:
Zijn er mensen die het logo op de motorkap vervangen hebben voor een zwart exemplaar? Ik vind dit mooier staan (omdat de rest v/d logo's ook zwart zijn). Zo ja welke variant hebben jullie aangeschaft of wellicht bij de dealer laten doen?
Ja, bij kopacek.com besteld. Eraf halen met een visdraadje, alles goed schoonmaken en de nieuwe plakken is niet zoveel werk. Heb overigens niet de illusie dat je de originele badge heel kunt houden bij het eraf halen :+

• cOOlrUnnINgs
BertP schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:52:
Ook via Kopacek besteld en voor aflevering gevraagd of de dealer hem erop wilde zetten, was geen probleem.
Letters (m.u.v. Skoda) aan de achterzijde wilden ze er niet afhalen (dit mocht blijkbaar niet vanuit PON - bijzonder verhaal gezien de andere ervaringen in dit topic) dus die heb ik er inderdaad later zelf afgehaald met een visdraadje

• Currry
Interessant, niet echt zo over nagedacht. Maar als je de letters makkelijk zonder resten kunt weghalen en een donker logo erop, dat is best chique.
Zou ook de chromen rand op de voor gril nog ooit willen doen.

• flowiej
Zo, wat een verschil weer met deze temperaturen. Heb er niet eens mijn best voor gedaan. Gewoon de maximumsnelheid +6 km/h gereden. Snelweg + binnendoor gecombineerd. IV60 Sportline uit 2023.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P12ezGuoAVl7Wn2_LiViFZb-ZBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfDgcas6tvH5SRviX0ZykXal.jpg?f=fotoalbum_large

• fredpol
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:28
Deze morgen ook OTA update aankondiging gekregen maar ik kan hem niet installeren. Er zou een probleem zijn met de open ramen, maar deze zijn allemaal dicht. Ook al verschillende keren open en dicht gedaan alsook even blijven trekken aan de hendel. Blijft hetzelfde. Weet er iemand een oplossing hiervoor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mr_UnO_ZFTvtUe_k1CGLnVKHngU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kM5yP0eiOXKi80Asb9cEOOrw.jpg?f=fotoalbum_large

• water_escape
flowiej schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:22:
Zo, wat een verschil weer met deze temperaturen. Heb er niet eens mijn best voor gedaan. Gewoon de maximumsnelheid +6 km/h gereden. Snelweg + binnendoor gecombineerd. IV60 Sportline uit 2023.[Afbeelding]
heel netjes. Deze range heb ik met een 80 haha

Water-Escape

• BertP
Boeie schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:53:
[...]

Ja, bij kopacek.com besteld. Eraf halen met een visdraadje, alles goed schoonmaken en de nieuwe plakken is niet zoveel werk. Heb overigens niet de illusie dat je de originele badge heel kunt houden bij het eraf halen :+
Haha top! Dank voor deze tips, dan weet ik wat me te doen staat. :P

• Viewlite
fredpol schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:39:
Deze morgen ook OTA update aankondiging gekregen maar ik kan hem niet installeren. Er zou een probleem zijn met de open ramen, maar deze zijn allemaal dicht. Ook al verschillende keren open en dicht gedaan alsook even blijven trekken aan de hendel. Blijft hetzelfde. Weet er iemand een oplossing hiervoor?
Was bij mij ook, gewoon blijven proberen. Uiteindelijk lukte het bij mij door de ramen niet te openen maar alleen maar te sluiten (terwijl ze gewoon dicht waren).

• BertP
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:53:
[...]

Ook via Kopacek besteld en voor aflevering gevraagd of de dealer hem erop wilde zetten, was geen probleem.
Letters (m.u.v. Skoda) aan de achterzijde wilden ze er niet afhalen (dit mocht blijkbaar niet vanuit PON - bijzonder verhaal gezien de andere ervaringen in dit topic) dus die heb ik er inderdaad later zelf afgehaald met een visdraadje
Even om misverstanden te voorkomen, dat is deze toch?

https://www.kopacek.com/s...-carlo-black-emblem-front

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:31
Martinique schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:17:
[...]

Wat doe je dan om het te voorkomen? Ik heb op mijn dagelijkse traject op een voorrangsweg (50km/u) een punt waarop fietsers in de middenberm / vluchtheuvel staan te wachten of aan komen fietsen. Regelmatig een piep, en soms een noodstop. Vooral die noodstop (of de angst voor de noodstop) is vervelend. Maar er is geen bypass / mute / ignore oid. Nu houd ik maar vaak in en wenk ik dat ze door mogen fietsen, scheelt mij weer angstzweet. >:)
Als ik de piep hoor en het rode icoon in het display komt, geef ik een beetje gas bij. In mijn ervaring gaat hij dan niet in de ankers.

• cOOlrUnnINgs
Ja, die heb ik besteld ja

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:55

[Afbeelding]
Ik had ook een paar keer nodig, volgens mij heb ik uiteindelijk ramen even open gedaan en weer gesloten toen het ging. Let op dat als je dit later op de avond probeert dat hij ook begint te roepen om je verlichting van automatisch af te halen.

Jammer genoeg eindigde deze update bij mij in een "Over-the-air update mislukt" code 04B0_01 en een advies om de dealer te bellen. Heb ook niet opnieuw de update aangeboden gekregen. :/

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:17
Knap hoor, ik kom nu rond de 360 uit met een 60 uit 2021.
Zo, wat een verschil weer met deze temperaturen. Heb er niet eens mijn best voor gedaan. Gewoon de maximumsnelheid +6 km/h gereden. Snelweg + binnendoor gecombineerd. IV60 Sportline uit 2023.[Afbeelding]

• Currry
Zo, wat een verschil weer met deze temperaturen. Heb er niet eens mijn best voor gedaan. Gewoon de maximumsnelheid +6 km/h gereden. Snelweg + binnendoor gecombineerd. IV60 Sportline uit 2023.
Dit haal ik vandaag ook met 16,5 graden. Maar met 27 graden van de week zat ik ineens weer op 18kw/100km

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-10 23:48

Dr.Roelski

Walk on ....

[Afbeelding]
Geen idee. Wat zegt de app als je op vergrendeld regel klikt? Laat hij daar ook zien dat er ramen open staan?

Ben wel erg benieuwd van welke versie je komt, en wat de nieuwe versie wordt.

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:58

Ankh

|true

(jarig!)
Vandaag even gebeld met de lease maatschappij, maar ik mag gelukkig gewoon naar een skoda dealer garage en niet naar de generieke van mossel garage. Dus een rondje gebeld hier in de regio en de dealer in Schagen had ruimte (wel over een maand, maar goed). Ben benieuwd of ze de achterklep fixen, ook zagen ze een software update klaar staan (?). Dus ben benieuwd.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• FJP84
Is iemand al gelukt de update succesvol te installeren? Ik heb een iv80 uit juni 2021.

• Viewlite
FJP84 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 01:31:
Is iemand al gelukt de update succesvol te installeren?
Ja volgens mij is het bij mij wel gelukt. Wel lichte twijfel… en merk niets ‘nieuws’.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
Het lijkt of na de laatste update van het infotainment systeem (paar weken geleden kwam die automatisch binnen) ik nu een probleem heb met apple carplay.

Om mijn telefoon te verbinden met carplay is wifi nodig. Als wifi aan staat, dan gaat ook automatisch de hotspot functie aan. Maar er zit geen data abonnement op. Mijn telefoon zoekt vanaf dat moment echter alleen nog maar via de hotspot naar internet (waar dus geen internetverbinding beschikbaar is). Zet ik de hotspot functie uit (menu -> instellingen -> wifi -> hotspot -> uit) , dan gaat ook wifi uit en doet carplay het niet meer.
Iemand een tip?

• Rubman
  • Laatst online: 19:10

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik had vanochtend dat de auto best moeite had om de ramen vrij te krijgen ondanks vrij zicht in de Climate of even voorruit op max met de fysieke knoppen leek er weinig tot niets te gebeuren.
Is dat nu vanwege gek warm en vochtig weer vanochtend of moet ik met vochtvreters aan de gang? Had gehoopt niet meer die zakjes te hoeven gebruiken met een nieuwere auto van 2023 ten opzichte van een nogal lekke Clio uit 2015

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• utbone
Rubman schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:37:
Ik had vanochtend dat de auto best moeite had om de ramen vrij te krijgen ondanks vrij zicht in de Climate of even voorruit op max met de fysieke knoppen leek er weinig tot niets te gebeuren.
Is dat nu vanwege gek warm en vochtig weer vanochtend of moet ik met vochtvreters aan de gang? Had gehoopt niet meer die zakjes te hoeven gebruiken met een nieuwere auto van 2023 ten opzichte van een nogal lekke Clio uit 2015
Staat auto climate dan op laag/gemiddeld/hoog?

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:37
Ik wil een tweedehands Enyaq 80 aanschaffen.
Zijn er nog belangrijke verschillen tussen een 2021 / 2022 / 2023 model ?

Ik lees in de OP iets over verschillen in laadsnelheid. Zijn er meer dingen om rekening mee te houden ?

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:58

Ankh

|true

(jarig!)
FJP84 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 01:31:
Is iemand al gelukt de update succesvol te installeren? Ik heb een iv80 uit juni 2021.
De update is toch alleen voor auto's met ME3.2?

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• fredpol
Dr.Roelski schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:18:
[...]

Geen idee. Wat zegt de app als je op vergrendeld regel klikt? Laat hij daar ook zien dat er ramen open staan?

Ben wel erg benieuwd van welke versie je komt, en wat de nieuwe versie wordt.
Gelukt om te installeren na poging 9 of 10 ramen open en dichtdoen. Ik stond op versie 3.2 en blijf ook op 3.2. Geen nieuwigheden te vinden. Zou wel nodig zijn voor toekomstige OTA updates.

Voor wie geïnteresseerd is, je kan ook altijd kijken op de site van D'Ieteren als je in aanmerking komt voor updates of recalls:
https://www.dieteren.be/en/recall

• Rubman
  • Laatst online: 19:10

Rubman

Retarded or just overjoyed!

utbone schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:42:
[...]

Staat auto climate dan op laag/gemiddeld/hoog?
Heb hem op hoog gezet om wat vaart te geven, maar het duurde allemaal behoorlijk lang en merkte geen verschil met de standaard gemiddeld stand.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
MeTooPV schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:44:
Het lijkt of na de laatste update van het infotainment systeem (paar weken geleden kwam die automatisch binnen) ik nu een probleem heb met apple carplay.

Om mijn telefoon te verbinden met carplay is wifi nodig. Als wifi aan staat, dan gaat ook automatisch de hotspot functie aan. Maar er zit geen data abonnement op. Mijn telefoon zoekt vanaf dat moment echter alleen nog maar via de hotspot naar internet (waar dus geen internetverbinding beschikbaar is). Zet ik de hotspot functie uit (menu -> instellingen -> wifi -> hotspot -> uit) , dan gaat ook wifi uit en doet carplay het niet meer.
Iemand een tip?
Ah, herkenbaar, ik heb ook problemen met draadloos Carplay sinds kort.. Heb de telefoon er uit gegooid in de auto, de auto uit de telefoon, opnieuw verbonden, etc. Maakt geen verschil.

Het enige dat werkt is dat ik in iOS naar WiFi instellingen ga en daar specifiek verbinding maak met de Enyaq. De iPhone heeft dan WiFi connectiviteit met de hotspot van de Enyaq. Op dat moment wil ie wel zo ineens door naar Carplay. Maar, mijn telefoon gebruikt dan de Enyaq voor internet-connectiviteit; die is er echter niet (meer), net als bij jou.

Ik heb tevens die infotainmentupdate nog niet geïnstalleerd; ik zocht het probleem bij iOS, omdat aan mijn auto dus niets is veranderd..

Ik gebruik nu de kabel weer... :/

Edit:
Opgelost
@MeTooPV

Zojuist iOS geüpdatet naar 17.5 (sinds enkele dagen uit, had ik nog niet gedaan). Daarna nog een keer de auto verwijderd uit bekende bluetooth apparaten en uit de lijst van bekende WiFi netwerken. In de Enyaq de telefoon verwijderd. Daarna bluetooth aan, opnieuw koppelen, en nu pakt ie Carplay wel meteen draadloos. Waarbij WiFi dus 'uit' staat en de telefoon connectiviteit via mobiele netwerk houdt.

Denk dat het probleem in iOS zat.

[ Voor 14% gewijzigd door JanHenk op 16-05-2024 10:04 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• fredpol
fredpol schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:51:
[...]

Gelukt om te installeren na poging 9 of 10 ramen open en dichtdoen. Ik stond op versie 3.2 en blijf ook op 3.2. Geen nieuwigheden te vinden. Zou wel nodig zijn voor toekomstige OTA updates.

Voor wie geïnteresseerd is, je kan ook altijd kijken op de site van D'Ieteren als je in aanmerking komt voor updates of recalls:
Voor wie hier nog mee sukkelt. Ik kreeg ook antwoord hieromtrent van de dealer. De oorzaak ligt niet aan de ramen blijkbaar:

Ik kreeg net door van de fabriek dat er inderdaad op verschillende tijdstippen opnieuw geprobeerd moet worden de update op te starten. De oorzaak lag niet aan de ruiten. Dit geeft de wagen informatief mee, omdat tijdens de update er effectief niets kan gedaan worden. Mocht er dus een ruit openstaan en het begint te regenen, kan deze tijdens de update niet gesloten worden. Reden dat de update niet wou opstarten, zal vermoedelijk te maken hebben gehad met de verbinding tussen de wagen en de server.

• utbone
Onze 85 (met normaal rijgedrag). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNPZoWqkLaRmfsVjldAabj8QDZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pFLcKCWLgZq1K36TBkJQzvd.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zit ook een vakantie naar zuid Frankrijk met Dakkoffer in. We rijden als het straks weer kan weer 130!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:27
fredpol schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:51:
[...]

Als ik daar mijn vin ingeef (momenteel ME3.2) krijg ik het volgende te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLr-srJHh2_me4sNqu8fsy_eYrg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tsgTFBAjoguhw3CLsYxbmDf9.png?f=user_large
Niets belangrijks dus, lijkt me (wel vreemd (?) dat de er over ME3.4.1 wordt gesproken)

• kuka
  • Laatst online: 01-11 15:49
scatman schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:42:
[...]

Als ik daar mijn vin ingeef (momenteel ME3.2) krijg ik het volgende te zien:
[Afbeelding]
Niets belangrijks dus, lijkt me (wel vreemd (?) dat de er over ME3.4.1 wordt gesproken)
Bij mij staat er onderstaande. Betekent dit dat er nog een update klaarstaat of dat dit een update is die hij inmiddels al heeft gehad gezien de datum die hier benoemd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bilR7Er6zUyDb9NJR6HeFgKc7Y8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQw333mtk5GnrXDK4PkSvIdS.jpg?f=fotoalbum_large

Xbox Series X "The Tower Of Power" - Skoda Enyaq iV80 Sportline '22 "The Beast"

• fredpol
kuka schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:18:
[...]

Bij mij staat er onderstaande. Betekent dit dat er nog een update klaarstaat of dat dit een update is die hij inmiddels al heeft gehad gezien de datum die hier benoemd wordt.

[Afbeelding]
Normaal betekent dit dat er een OTA klaarstaat. Ik heb de S-ME3.4.1 gisteren geïnstalleerd en vandaag was hij uit mijn lijst verdwenen. Bij startdatum stond 04/2024.

• Boldarak
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-11 15:56
Hier ook grote verbazing over het verschil in verbruik de afgelopen weken! Van 19 - 20 kwh naar 12-13kwh. 2 weken geleden zomerbanden eronder laten zetten. Eerlijkheid dient wel te zeggen dat ik de afgelopen week dramatisch veel in de file naar Adam (w-w verkeer) gestaan heb. Normaliter max 2x op en neer voordat ik moest laden, deze week zelfs 3x gehaald. Bouwjaar 2022Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeSq9Vu-s4nr3J3QsU1H3S19Y5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dv7xNSWmPHx2xCHVkGPXMngG.jpg?f=fotoalbum_large

PSN ID = OTL002

• onetime
  • Niet online
@Boldarak Zie de TS voor alle invloeden op het verbruik. Maar jij hebt dus een 60?

• FJP84
Ankh schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:45:
[...]

De update is toch alleen voor auto's met ME3.2?
Ik heb een applicatie update. Mogelijk een kleinere een andere update.

• cryptapix
FJP84 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:28:
[...]

Die heb ik regelmatig. Dat heeft niets met de software van de auto zelf te maken, maar met de apps uit de Skoda shop.

• Viewlite
FJP84 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:28:
[...]

Bij mij ging het vermoedelijk om deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sa-ixqDKY5kMERJ03l878LVenBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MaYxjpv2mgRcIyagF4nXGuG.jpg?f=fotoalbum_large

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:32
Van de week een applicatie update gehad, zowaar, Trafication doet het nu sinds activering in november,

• cryptapix
johnvanderster schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:04:
Van de week een applicatie update gehad, zowaar, Trafication doet het nu sinds activering in november,
Doet het, of geeft meldingen? Bij mij geeft die app het al langer meldingen, maar goed doet hij het allerminst. Meestal krijg ik de melding dat er een flitspaal staat als ik de paal voorbij ben. Zinloze app, net als kalender.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 16-05-2024 21:53 ]

• Boldarak
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-11 15:56
onetime schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:27:
@Boldarak Zie de TS voor alle invloeden op het verbruik. Maar jij hebt dus een 60?
Ja klopt , rij in een 60. Uiteraard de TS gelezen, maar om het in de praktijk dan ook werkelijk te zien is wel lekker.

PSN ID = OTL002

• svenxyz
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-11 12:19
Zou het echt gaan gebeuren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mizOnEttk7og7jbuS8DQXofgRIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BupyzJdhncz2ti3OiXZiMn4s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWkMBFTi00C5DX2bH50_bkVVPqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQFI35wRFsUuqIRqEkZPH6qO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJs0_i8Encmk8WGc8FtbOh0_Hy0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ne0BCGGJ5PgAehWSOV78YNJ2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UX5sYWdmyu90Hr9MWM48I_EpHt4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fUr1wt1XVai8djBHrEl7L90Y.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 33 ... 94 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.