Ja dat heb ik gelezen, ik heb het niet nodig. Het enige wat ik gisteren dacht: wat was Tesla de markt ver vooruit in 2019. Als mijn 2019 single motor Model 3 nu nog zo'n verschil in beleving 6.1sec, tov een Enyaq 80 welke vorig jaar pas vernieuwd is 8.1sec. De Enyaq 85 haalt 6.7sec 0-100 volgens alle eerste hits op google.JanHenk schreef op zondag 12 mei 2024 @ 07:19:
[...]
Nog een verschil van de 85 met de 80 is de nieuwe APP550 motor. Ik heb er nog niet mee gereden, maar die zou een heel stuk sneller zijn dan de oude. Een Tesla met dual motor gaat ie nog steeds niet verslaan, maar het verschil wordt er wel kleiner door.
Zoals eerder geschreven die Model 3 is te laag, en als je nu een model Y neemt dan heb je weer hetzelfde alleen ben je 5 jaar verder. De reguliere automarkt, ik heb altijd Skoda Octavia's gereden. elke 4-5 jaar had ik een nieuw model. Bij de Model Y stap ik nu in dezelfde auto als mijn Model 3, alleen geen hoogglans zwart maar een mat zwarte middenconsole.
Dank voor je input, de verkoper gaf het inderdaad al aan dat sommige er echt een sport van maken zo zuinig mogelijk te rijden. Zo ben ik niet, ik waardeer wel je input om te laten weten wat mogelijk is. Als ik 130km/h mag rijden dan heb ik vaak de kinderen bij mij vanuit Opa&Oma, en dan is het voor iedereen fijn als ze relatief snel op bed liggenonetime schreef op zondag 12 mei 2024 @ 03:08:
@stormfly Ik ben net thuis van een heel rustige, constante rit van 97km die ik met 100% ben begonnen, ik heb nog 86% over met een opgegeven resterend bereik van 516km. Totaal 613km. Mijn record tot nu toe was 592.
Maar het is goed weer, geen wind tegen, banden goed op spanning, AC uit, rechter achter raam op een kiertje, etc. Het is voor mij ook een sport. Met 130km/h en wind tegen en/of vaak fel optrekken kan je bereik best beperken tot iets in de 300km. (oh, ik heb een 80) Zie ook de topicstart voor invloeden op het bereik.
Dat ben ik gisteren vergeten te testen, hoe is het om van baan te wisselen met Travel Assist, de brochure laat het als een soepele handeling zien. Bij de Model 3 heb ik geen geavanceerd pakket, ik moet hem bij inhalen echt even uit de automatische besturing halen met wat kracht aan het stuur naar links, en daarna moet je weer op het rechte stuk echt even het automatisch sturen activeren. Er zijn wel luxere pakketen die je hier beter in ondersteunen bij Tesla, maar die heb ik niet. Hoe is dat bij de Enyaq 85 op de snelweg, ga ik vandaag nog even opzoeken op YT. Jammer dat ik dat vergeten ben gisteren, was te druk me het instrumenten paneel.
Ja dat zal voor mij in Nederland ook de maatstaaf worden. Voor het buitenland met vouwwagen moet je rond de 90-100km/h blijven waarbij je 33% inlevert vanwege de lage vouwwagen. Als je dan de tips van de vorige poster hanteert, airco uit, raam open, dan kan je best nog wel wat range erbij sprokkelen als dat nodig is.Ocram1969 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:16:
[...]
Heb zelf een 85 versie op 19 inch, 400 km gereden waarvan 100 km 135 km/p uur gereden, toen nog 18% over ongeveer 105 km
Ook dank voor jouw info, ik verneem het graag van rijders in Nederland. Ik kan wel een YT filmpje over de range kijken in warm gehucht in de USA, maar dat helpt in mijn beleving niets voor mijn Hollandse kilometers die ik ga maken. We hebben een vlak en relatief koel land, daarom is voor mij jullie info zo waardevol. Dank voor je feiten.matk89 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:33:
[...]
Tja, er is veel te vinden op internet over echte bereik, het hangt echt van de omstandigheden en je eigen rijgedrag af. Hier een 80, as we speak staat hij met 384 km bereik op 81% op de oprit.
In de winter voor een avondje op en neer naar vrienden (2x 120km) met 140km/h op de klok kom ik wel met ~5 km bereik thuis (ja, op 100% begonnen).
In de zomer als ik mn forensjes wegtik (60km waarvan 58km snelweg) en niet na 19:00 (dus 130) rijdt, heb ik wel 550 als geschat bereik (geloof 570 als max een keer gezien). Maar meestal zit er af en toe een avondritje tussen, dus in de zomer schommelt de max tussen de 480-530.
Obligate overige info: Ik regenereer maximaal, anticipeer in het verkeer om zo min mogelijk te 'jojo-en' maar ben altijd als snelste weg bij het stoplicht. 19" met all-seasons erop. Bandenspanning is erg belangrijk!
Waar ik helemaal van in de war raakte zijn die flippers aan het stuur, wat doen deze. Je kan er het regeneratief remmen mee beïnvloeden alleen is dat eenmalig? Als je volledig regeneratief wilt remmen dan moet je in de B stand rijden. Ik begrijp dan het doel van de flippers aan het stuur niet, waarom zou je voor 1 momentopname de remvertraging willen aanpassen, dan ben je toch altijd te laat
/f/image/gP0l0ROCBM81z3tHtDsLMuMa.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sfDgcas6tvH5SRviX0ZykXal.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kM5yP0eiOXKi80Asb9cEOOrw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2pFLcKCWLgZq1K36TBkJQzvd.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/tsgTFBAjoguhw3CLsYxbmDf9.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/OQw333mtk5GnrXDK4PkSvIdS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Dv7xNSWmPHx2xCHVkGPXMngG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3MaYxjpv2mgRcIyagF4nXGuG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BupyzJdhncz2ti3OiXZiMn4s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vQFI35wRFsUuqIRqEkZPH6qO.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ne0BCGGJ5PgAehWSOV78YNJ2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fUr1wt1XVai8djBHrEl7L90Y.png?f=fotoalbum_large)