I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Na één keer snelladen op een dag is de batterij wel warm voor een paar uur hoor 😊. Je hoeft dat dus niet voor elke sessie te doen.macmellow schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:32:
Gisteren bijna 700 kilometer gereden met mijn IV60. Drie keer snelgeladen, had ook met twee gekund als ik langzamer had gereden. Nu de hele tijd vmax en 130 waar er geen limiet was. (En vanaf 10 kilometer tot de lader 167km/u, om de batterij op te warmen)
[Afbeelding]
toevallig in Doetinchem?Ferry34 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:25:
Nou ik rij al 400.000 km EV en 3 miljoen km taxi, dus denk niet dat iemand mij iets hoeft te leren.![]()
Ik was de tester van de eerste EV van ons bedrijf.
Ook...die 530-570km actieradius met 64kwh is tijdens werk, waarbij iedere rit op tijd moet.
Als ik m privé zou rijden, zou ik nog hoger uit kunnen komen.
Nee taxi staat buiten voor m'n deur, carport
Ik zou het doen!
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Maar het is wel leukRandomNick schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:15:
[...]
Na één keer snelladen op een dag is de batterij wel warm voor een paar uur hoor 😊. Je hoeft dat dus niet voor elke sessie te doen.
Ja hier. Al 4x terug geweest en steeds de melding dat ze het niet hebben kunnen vaststellen. Ik heb gevraagd of ze ook collegas hebben zonder gehoorbeschadiging... Jammer dat des noods een druppeltje wd40 al teveel moeite is...Ankh schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:35:
Zijn er hier mensen die een slecht lopende achterklep hebben? Het klinkt alsof ie het elk moment zal gaan begeven (wat niet handig is, aangezien we op vakantie zijn).
Het is overigens een elektrische achterklep. Dacht dat het daar om ging ;-)
[ Voor 7% gewijzigd door burlapp op 02-05-2024 09:57 ]
Klopt! hahaburlapp schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:57:
[...]
Ja hier. Al 4x terug geweest en steeds de melding dat ze het niet hebben kunnen vaststellen. Ik heb gevraagd of ze ook collegas hebben zonder gehoorbeschadiging... Jammer dat des noods een druppeltje wd40 al teveel moeite is...
Het is overigens een elektrische achterklep. Dacht dat het daar om ging ;-)
Het klinkt alsof de tandwielen knarsen. Daarnaast sluit ie de ene keer netjes (dus bijna dicht en klinkt daarna netjes dicht) en soms gaat gewoon dicht zonder klik. Ook geeft ie soms een piep en soms niet.
irritante is is dat de lokale Skoda dealer geen nieuwe auto's ter reparatie neemt. Dus ik zit nu bij een citroen garage

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Klinkt inderdaad bekend. Sinds een paar dagen kraakt ie hier ook met open en dicht doen. Auto is van april 2021. Toevallig van jullie ook uit die periode?Ankh schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:35:
Zijn er hier mensen die een slecht lopende achterklep hebben? Het klinkt alsof ie het elk moment zal gaan begeven (wat niet handig is, aangezien we op vakantie zijn).
Vaak een harde pieptoon als hij klaar is met openen, zonder enige aanleiding. Ben er nog niet achter waarom hij dan piept.
Ik zal eens contact opnemen met de dealer, nog een aantal andere zaken die ik na wil laten kijken (hoogte verstelling koplampen, logo puddle lights beide kanten vervaagd en dramatische ruitenwissers. Allemaal bekende problemen als ik het hier zo lees)
Die van mijn is eind 2022 / begin 2023 uit mijn hoofd.Oase schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:15:
[...]
Klinkt inderdaad bekend. Sinds een paar dagen kraakt ie hier ook met open en dicht doen. Auto is van april 2021. Toevallig van jullie ook uit die periode?
Ik rij na de vakantie maar eens langs de dealer en even overleggen met de J&T. Aangezien dit een van mossel organisatie is, willen ze mij bij een van mossel dealer hebben. Alleen die is in onze regio alleen als Peugeot dealer.. Bandenwissel duurt gewoon 2u bij deze knakkers
De ruitenwissers zou ik zelf bestellen. Het merk dat origineel wordt geleverd is gewoon slecht. Je hebt Bosch wissers die niet voor een Enyaq zijn, maar wel voor een ID4 en die passen perfect. Even zoeken hier levert de typenummers wel op.matthijscamp schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:11:
en dramatische ruitenwissers. Allemaal bekende problemen als ik het hier zo lees)
Voor mij (coupe, geen achterwisser) is dat de A027SCurrry schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:01:
[...]
De ruitenwissers zou ik zelf bestellen. Het merk dat origineel wordt geleverd is gewoon slecht. Je hebt Bosch wissers die niet voor een Enyaq zijn, maar wel voor een ID4 en die passen perfect. Even zoeken hier levert de typenummers wel op.
Zoektocht levert deze typenummers op, maar deze lijken alleen te passen op een Coupe?efbeel schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:10:
[...]
Bosch:
• AEROTWIN:
○ Ap18u (400mm, rear)
○ Ap28u (700mm, front)
• Alternatief: Twin pack AEROTWIN A027S
• ook AEROTWIN for Enyaq A284H (rear)
Als ik mijn kenteken invul op een aantal website geven deze aan dat deze niet geschikt zijn voor mijn auto, wel de A993S of A864S. Alleen heeft de ene een lengte van 700 en de andere een lengte van 650...
Weet iemand welke ik nu wel moet hebben?
De 027S is geschikt voor de voorkant, voor de Coupe is er nog niets voor aan de achterkant, voor de niet coupe zou de A284H de goede moeten zijn, maar ikke niet weet, want ik heb een Coupematthijscamp schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:02:
[...]
Zoektocht levert deze typenummers op, maar deze lijken alleen te passen op een Coupe?
Als ik mijn kenteken invul op een aantal website geven deze aan dat deze niet geschikt zijn voor mijn auto, wel de A993S of A864S. Alleen heeft de ene een lengte van 700 en de andere een lengte van 650...
Weet iemand welke ik nu wel moet hebben?
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Bij mij is dat omdat ik überhaupt geen wisser aan de achterkant heb. Heb jij die wel? Zo ja, welke uitvoering coupe heb jij?MerijnB schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:06:
[...]
De 027S is geschikt voor de voorkant, voor de Coupe is er nog niets voor aan de achterkant, voor de niet coupe zou de A284H de goede moeten zijn, maar ikke niet weet, want ik heb een Coupe
Edit: voor mensen in (omgeving) Eindhoven en Venlo kan het nog iets goedkoper: https://www.porza.nl/product/wisserblad-bosch-3-397-014-027
[ Voor 25% gewijzigd door cryptapix op 03-05-2024 15:24 ]
Ja, heb ik wel. Als je je auto met alarm had besteld had je ook een achterruitenwisser gehad (want Skoda logica).cryptapix schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:11:
[...]
Bij mij is dat omdat ik überhaupt geen wisser aan de achterkant heb. Heb jij die wel? Zo ja, welke uitvoering coupe heb jij?
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Ik heb ook 'n wisser op 'n Coupé.cryptapix schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:11:
[...]
Bij mij is dat omdat ik überhaupt geen wisser aan de achterkant heb. Heb jij die wel? Zo ja, welke uitvoering coupe heb jij?
Tijdje geleden hier ook gelezen en direct eens gaan kijken omdat ik al dacht van, huh, ik heb toch wel 'n wisser
De optie heet 'Alarm met SAFE functie', zie ook hier.cryptapix schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:23:
@MerijnB @RangedNeedles hmm, interessant. Wat is een alarm bij jullie? Ik heb wel de functie dat er een alarm afgaat als je je vrouw en kind opsluit in de auto en ze bewegen dandat heet interieurbewaking volgens mij.
Volgens de prijslijst heeft mijn coupe sportline standaard een alarm? Niets te vinden over extra alarmopties.MerijnB schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:00:
[...]
De optie heet 'Alarm met SAFE functie', zie ook hier.
Die van mij is ondertussen een jaar oud, dus kan heel goed dat het ondertussen anders is.cryptapix schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:30:
[...]
Volgens de prijslijst heeft mijn coupe sportline standaard een alarm? Niets te vinden over extra alarmopties.
Probeer de klep eens iets lager in te stellen door hem voor het einde te stoppen en dan lang de knop in te drukken.matthijscamp schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:11:
Ook bij mijn Enyaq (februari 2023) heb ik twijfels over de elektrische klep en herken de verhalen.
Vaak een harde pieptoon als hij klaar is met openen, zonder enige aanleiding. Ben er nog niet achter waarom hij dan piept.
Ik zal eens contact opnemen met de dealer, nog een aantal andere zaken die ik na wil laten kijken (hoogte verstelling koplampen, logo puddle lights beide kanten vervaagd en dramatische ruitenwissers. Allemaal bekende problemen als ik het hier zo lees)
De ANWB vertelde me telefonisch dat er rechts achterin de achterbak een handmatige oplossing is.
Als je de gevarendriekhoek verwijderd, zit er een stuk bekleding wat je in kan drukken (goed kijken, want je ziet het bijna niet en je moet redelijk hard drukken).
Het zit tussen de houder van de gevarendriehoek en het achterlicht.
Als je dat hebt ingedrukt zie je een gele hendel/koord.
Hieraan trekken en de klep gaat weer open!
:strip_exif()/f/image/pOKOBlOr6rIDgSHOEN8Sjq41.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb in elk geval even gekeken: bij mij zit ie er ook in. Een van de eerste Enyaqs geproduceerd in '21. Dus het is niet iets dat recent is toegevoegd.
[ Voor 32% gewijzigd door sunib op 04-05-2024 10:29 ]
Kom uit een auto met Harman Kardon en mis toch wel iets…
Zelf dit probleem nog niet gehad, maar ik heb hem gevonden; jouw tekst met kleine aanpassing in TS opgenomen. Ik wil tzt wel nog een foto maken waar de plaats duidelijker uit af te leiden is.DBR1984 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:18:
Vanavond, toen ik wilde gaan laden, ook het probleem dat de laadklep niet meer open ging.
De ANWB vertelde me telefonisch dat er rechts achterin de achterbak een handmatige oplossing is.
Als je de gevarendriekhoek verwijderd, zit er een stuk bekleding wat je in kan drukken (goed kijken, want je ziet het bijna niet en je moet redelijk hard drukken).
[Afbeelding]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Volgens mij is dit al vaker langsgekomen, was bij mij overigens ook onderdeel van het aflevermoment.onetime schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:50:
[...]
Zelf dit probleem nog niet gehad, maar ik heb hem gevonden; jouw tekst met kleine aanpassing in TS opgenomen. Ik wil tzt wel nog een foto maken waar de plaats duidelijker uit af te leiden is.
ik heb dit nog niet zien voorbij komen om achteraf in te bouwen. Heb zelf een dsp met subwoofer geplaatst: dag en nacht verschilQayne2022 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:13:
Iemand hier die het Canton speaker systeem achteraf heeft ingebouwd. Is dit überhaupt achteraf mogelijk en/of beschikbaar?
Kom uit een auto met Harman Kardon en mis toch wel iets…
Dit is toch alleen om de laadkabel te ontgrendelen indien deze niet wordt ontgrendeld?DBR1984 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:18:
Vanavond, toen ik wilde gaan laden, ook het probleem dat de laadklep niet meer open ging.
[Afbeelding]
Worden in de fabriek gebruikt voor bepaalde testen. Kun je compleet negerenDutchJackal schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:05:
Iemand enig idee wat dit voor draadjes zijn? Zitten in de achterbumper. Lijkt van stof met een ijzerdraadje en een plakkertje/sensor?
[Afbeelding]
iets wat in de topicstart hoort te staanDutchJackal schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:05:
Iemand enig idee wat dit voor draadjes zijn? Zitten in de achterbumper. Lijkt van stof met een ijzerdraadje en een plakkertje/sensor?
[Afbeelding]
Ik zou het doen!
Het klinkt wel ideaal maar ik wil natuurlijk niet dat de teller buiten de MTC om gaat lopen zodra de stekker erin gaat.
Volgens mijn dealer zijn dat vochtsensoren. Geen idee verderDutchJackal schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:05:
[Afbeelding]
Klopt inderdaad, maar ook de afgelopen 2 zomers heb ik deze snelheid niet gehaald.onetime schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:07:
@JustTrying De temperatuur helpt ook een paar handjes mee...
Bijv zoiets: https://www.petwareshop.c...FldcRp5hRMHBoCSfYQAvD_BwE
Voor de zomervakantie denk ik zicht in de binnenspiegel opofferen om wat voller te kunnen laden. Op deze manier geen dakkoffer nodig (geen trekhaak aanwezig).
Of nog minimalistischer inpakken
Wij hebben de officiele van Skoda, niet de goedkoopste maar wel lekker stevig. Zit met vier bouten vast die je makkelijk met de hand los kunt draaien. Met vol vertrouwen tetris ik de hele achterbak vol.Daan_P schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:38:
Heeft er iemand ervaring met een bagagerek / hondenrek om de kofferbak te scheiden van de achterbank?
Bijv zoiets: https://www.petwareshop.c...FldcRp5hRMHBoCSfYQAvD_BwE
Voor de zomervakantie denk ik zicht in de binnenspiegel opofferen om wat voller te kunnen laden. Op deze manier geen dakkoffer nodig (geen trekhaak aanwezig).
Of nog minimalistischer inpakken
Goede vraag, ik zit met dezelfde. m'n mtc was niet te koppelen met plug &charge. Ik heb daarom maar een powerpass aangevraagd, deze is geactiveerd maar ik heb nog geen idee op welke palen dit moet werken :-)DutchJackal schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:42:
En dan heb ik nog een vraag. Hoe gaan de leaserijders onder ons om met plug and charge? Is dat te combineren met een multitankcard?
Het klinkt wel ideaal maar ik wil natuurlijk niet dat de teller buiten de MTC om gaat lopen zodra de stekker erin gaat.
Ik had in al mijn enthousiasme Powerpass aangevraagd en gekoppeld aan mijn creditcard maar vroeg me toen pas af hoe dit met mijn MTC zou gaan. Dus daarna het (gratis) abbo weer stopgezet. Gisteren pas gezien dat je ook in de auto Plug&Charge kunt uitzetten.AlexTol schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:07:
[...]
Goede vraag, ik zit met dezelfde. m'n mtc was niet te koppelen met plug &charge. Ik heb daarom maar een powerpass aangevraagd, deze is geactiveerd maar ik heb nog geen idee op welke palen dit moet werken :-)
Dus ik ben wel eens benieuwd of ik het gratis abbo via de app kan laten doorlopen waarbij ik Plug&Charge alleen in de vakanties in het buitenland gebruik door het aan te zetten in de auto.
Ook ik heb een Powerpass aangevraagd en wil die koppelen aan het gratis abonnement. De pas is binnen maar koppelen via de app aan mijn betaalmiddel lukt niet. Ik krijg steeds de melding dat er een "onverwacht probleem" is. Heb dit bij de klantenservice van Elli bekend gemaakt en die zeggen dat mijn Mastercard geen geaccepteerd betaalmiddel is (terwijl dat wel in de app staat). Ook koppeling aan PayPal lukt niet. Ook daarvan zegt de klantenservice dat het geen geaccepteerd betaalmiddel is (en de app zegt van wel). Die knakkers weten echt niet waar ze het over hebben. Maar goed, ondertussen heb ik wel een pas maar kan ik hem niet gebruikenDutchJackal schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:32:
[...]
Ik had in al mijn enthousiasme Powerpass aangevraagd en gekoppeld aan mijn creditcard maar vroeg me toen pas af hoe dit met mijn MTC zou gaan. Dus daarna het (gratis) abbo weer stopgezet. Gisteren pas gezien dat je ook in de auto Plug&Charge kunt uitzetten.
Dus ik ben wel eens benieuwd of ik het gratis abbo via de app kan laten doorlopen waarbij ik Plug&Charge alleen in de vakanties in het buitenland gebruik door het aan te zetten in de auto.

FoutJazzMatazz schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:34:
[...]
Ook ik heb een Powerpass aangevraagd en wil die koppelen aan het gratis abonnement. De pas is binnen maar koppelen via de app aan mijn betaalmiddel lukt niet. Ik krijg steeds de melding dat er een "onverwacht probleem" is. Heb dit bij de klantenservice van Elli bekend gemaakt en die zeggen dat mijn Mastercard geen geaccepteerd betaalmiddel is (terwijl dat wel in de app staat). Ook koppeling aan PayPal lukt niet. Ook daarvan zegt de klantenservice dat het geen geaccepteerd betaalmiddel is (en de app zegt van wel). Die knakkers weten echt niet waar ze het over hebben. Maar goed, ondertussen heb ik wel een pas maar kan ik hem niet gebruiken
[ Voor 12% gewijzigd door jdbiggelaa op 06-05-2024 16:49 ]
Heb je toevallig automatisch vergrendelen aanstaan? Ik had het idee dat hij dit deed als hij automatisch wil vergrendelen, maar er nog een deur open staat.matthijscamp schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:11:
Ook bij mijn Enyaq (februari 2023) heb ik twijfels over de elektrische klep en herken de verhalen.
Paar zaken besproken, waaronder dat ik gisteren nogal stond te hannessen met de laadklep.
Verteld dat ik een paar keer op open/sluiten op de sleutel moest drukken voordat het klepje open ging.
Antwoord van de dealer was dat ze het herkenden, dit bij PON hebben gemeld en dat PON heeft geantwoord dat dit binnenkort met een OTA update wordt verholpen. Schijnt dat de laadklep niet altijd 'herkend' dat de auto ontgrendeld is.
Meer mensen een soort gelijkbericht gehad?
60 of 85?Jas99 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:16:
Vanmiddag gebeld door de dealer dat de levering (initieel gepland rond 20 juli) vertraagd is met 14 weken. Iets met een leveringsprobleem, vermoedelijk iets met de accu, maar onduidelijk wat precies.
Ken je deze ook?Jas99 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:16:
Vanmiddag gebeld door de dealer dat de levering (initieel gepland rond 20 juli) vertraagd is met 14 weken. Iets met een leveringsprobleem, vermoedelijk iets met de accu, maar onduidelijk wat precies.
Het grote Enyaq levertijden topic
@helloitsme : thanks! Daar past dit beter ja 👌🏼
[ Voor 3% gewijzigd door Jas99 op 06-05-2024 19:54 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Wilde op 06-05-2024 22:01 ]
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Dat zou wel eens kunnen kloppen ja. Ga ik vanmiddag even testen, bedankt!dangerousp schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:54:
[...]
Heb je toevallig automatisch vergrendelen aanstaan? Ik had het idee dat hij dit deed als hij automatisch wil vergrendelen, maar er nog een deur open staat.
Gek, ik heb hem wel aan paypal gekoppeld (waar dan weer een mastercard aan zit)JazzMatazz schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:34:
[...]
Ook ik heb een Powerpass aangevraagd en wil die koppelen aan het gratis abonnement. De pas is binnen maar koppelen via de app aan mijn betaalmiddel lukt niet. Ik krijg steeds de melding dat er een "onverwacht probleem" is. Heb dit bij de klantenservice van Elli bekend gemaakt en die zeggen dat mijn Mastercard geen geaccepteerd betaalmiddel is (terwijl dat wel in de app staat). Ook koppeling aan PayPal lukt niet. Ook daarvan zegt de klantenservice dat het geen geaccepteerd betaalmiddel is (en de app zegt van wel). Die knakkers weten echt niet waar ze het over hebben. Maar goed, ondertussen heb ik wel een pas maar kan ik hem niet gebruiken
nog niet eerder zulke snelheden gezien, ook niet na eerdere updates. iemand anders ook al 175 kw aangetikt met een enyaq uit bouwjaar 21/22?JustTrying schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:33:
[Afbeelding]
Niet verwacht maar m'n Enyaq 80 (bj21) lijkt toch nog steeds weer een nieuw snelheidsrecord aan te tikken qua laadsnelheid. Worden de snelladers nu beter of zorgen de (kleine) softwareupdates hier nu toch voor?
FunkyEnyak schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:15:
[...]
nog niet eerder zulke snelheden gezien, ook niet na eerdere updates. iemand anders ook al 175 kw aangetikt met een enyaq uit bouwjaar 21/22?
:strip_exif()/f/image/lUbcsYL6Af3xyq2mBRai71fG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de 177.3 kW gehaald op 17-03 op weg naar Oostenrijk. Enyaq iV 80 uit 12-2020.
166kw onderweg naar Oostenrijk afgelopen zomer. Accu was nog 18%. Bouwjaar mei 2021, Enyaq 80.FunkyEnyak schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:15:
[...]
nog niet eerder zulke snelheden gezien, ook niet na eerdere updates. iemand anders ook al 175 kw aangetikt met een enyaq uit bouwjaar 21/22?
/f/image/ZdTAOYJkJeGfI0DnIWdHR072.png?f=fotoalbum_large)
Komt toch vaker voor bij 'oudere' modellen, wel allemaal op weg naar Oostenrijk.. BenW laders toch het snelste?DirkBouwman schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 23:29:
[...]
166kw onderweg naar Oostenrijk afgelopen zomer. Accu was nog 18%. Bouwjaar mei 2021, Enyaq 80.
[Afbeelding]
Lijkt me dat je dit bij de eenheden in kunt stellen in het instellingen via het infotainment-systeem??JazzMatazz schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:34:
Weet iemand of het mogelijk is om de km/u aanduiding (dus je snelheidsmeter) aan te passen naar mijl/u? Heb in de handleiding gekeken naar kom het nergens tegen, dus het lijkt niet te kunnen. Ben net een week in de UK geweest en dan is het wel handig om hem in mijl/u te hebben (anders zit je de hele tijd te hoofdrekenen). Volgende week ga ik weer dus ik wil nu voorbereid zijn.
Ik ben nog niet boven de 90 uitgekomen, zelfs niet bij tweede keer snelladen in de zomer richting vakantie. Iv60 uit 21, SoC ergens rond de 15%JustTrying schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 00:21:
[...]
Komt toch vaker voor bij 'oudere' modellen, wel allemaal op weg naar Oostenrijk.. BenW laders toch het snelste?
Waarom hebben jullie voor de Enyaq (85) gekozen en niet voor een Model Y LR met enkele motor? Ben benieuwd of jullie doorslaggevende ideeen hebben?
Ooit sprak ik iemand met een Enyaq welke geteisterd werd door software uitdagingen. Hoe is dat nu?
Die model Y is van binnen net de model 3, erg lelijk. De kofferbak van de Y is wel echt ontzettend groot.
Zaterdag een proefrit maken in een Enyaq is het plan.
[ Voor 17% gewijzigd door stormfly op 08-05-2024 11:10 ]
Omdat ik de Y een spuuglelijke 144 in een dozijn auto vind, ik Musk een ontzettende pannekoek vind die ik geen cent gun en ik de Enyaq een fantastische auto vind zowel van binnen (qua afwerkingsniveau) als van buiten (vooral de coupe).stormfly schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:09:
Ik rij nu een model 3 die uit de lease loopt. Vakantie met een vouwwagen is wat we ook met de EV willen gaan doen.
Waarom hebben jullie voor de Enyaq (85) gekozen en niet voor een Model Y LR met enkele motor? Ben benieuwd of jullie doorslaggevende ideeen hebben?
Ooit sprak ik iemand met een Enyaq welke geteisterd werd door software uitdagingen. Hoe is dat nu?
Die model Y is van binnen net de model 3, erg lelijk. De kofferbak van de Y is wel echt ontzettend groot.
[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 08-05-2024 11:24 ]
Ik op weg naar wintersport in een koude setting 127kW met een Soc onder de 5%. Misschien is hij hoger gegaan, ben er niet langer dan 2 minuten bij gebleven. 60 ‘23 (wat wel MY24 zou moeten zijn).Daan_P schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:49:
[...]
Ik ben nog niet boven de 90 uitgekomen, zelfs niet bij tweede keer snelladen in de zomer richting vakantie. Iv60 uit 21, SoC ergens rond de 15%
[ Voor 9% gewijzigd door cryptapix op 08-05-2024 11:26 ]
De Enyaq was de enige die in de buurt kwam. (dec 2022) edit: en met een redelijk bereik; +/- 500km.
[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 08-05-2024 11:52 ]
Ik stoor me inderdaad al behoorlijk even aan de enorm slechte ruitenwissers, die ook nog eens erg veel lawaai maken. Klopt het dan dat een set nu minder dan 25 euro kost en ik van de herrie en de strepen op mn voorruit af ben?cryptapix schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:12:
Ik heb trouwens net de A027S besteld (dank voor de reminder, stond op mijn lijstje maar was het vergeten). Volgens mij heeft Amazon een erg goede deal: https://www.amazon.de/Bosch-Wischblattsatz/dp/B0BLY3DC8R
Edit: voor mensen in (omgeving) Eindhoven en Venlo kan het nog iets goedkoper: https://www.porza.nl/product/wisserblad-bosch-3-397-014-027
De Bosch ruitenwissers zijn perfect. Hier is het ineens weer stil en geen strepen. Ik hoef die andere nooit meer terug.JustTrying schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:26:
[...]
Ik stoor me inderdaad al behoorlijk even aan de enorm slechte ruitenwissers, die ook nog eens erg veel lawaai maken. Klopt het dan dat een set nu minder dan 25 euro kost en ik van de herrie en de strepen op mn voorruit af ben?
cryptapix schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:23:
[...]
Omdat ik de Y een spuuglelijke 144 in een dozijn auto vind, ik Musk een ontzettende pannekoek vind die ik geen cent gun en ik de Enyaq een fantastische auto vind zowel van binnen (qua afwerkingsniveau) als van buiten (vooral de coupe).
Ja Musk verdwijnt bij mij ook wel in een rap tempo uit de lijst voor personen met aanzien.onetime schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:26:
@stormfly Ik zocht een station opvolger voor mijn Astra station. Met een bruikbare trekhaak. Liefst Europees.
De Enyaq was de enige die in de buurt kwam. (dec 2022) edit: en met een redelijk bereik; +/- 500km.
Mijn fijnste leaseauto was een Octavia DSG7 automaat. Het merk Skoda ligt mij wel, ik ga mij eens verdiepen in de kofferbak die oogt wat klein tov een model Y.
Alle verschillende pakketten doen mij nog wel duizelen. Je kan/moet alles los bestellen als ik adaptieve cruisecontrol wil, en hij moet hem net als mijn Model 3 zelfstandig tussen de lijntjes houden. Is de basis dan voldoende?
Proefrit voor zaterdag gepland 👍
[ Voor 12% gewijzigd door stormfly op 08-05-2024 11:59 ]
Toch wel mooi dat je eigenlijk al antwoord geeft op je eigen vraag ;-)stormfly schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:09:
Ik ben in het hol van de leeuw hier als Tesla rijder. Mijn insteek is om niet te positief te zijn want het is gewoon een cheap auto, eeuwig getob met ruitenwissers die niet starten en geen CarPlay 🫣. Zou er nooit een cent aan uitgeven privé.cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:12:
[...]
Toch wel mooi dat je eigenlijk al antwoord geeft op je eigen vraag ;-)
Als leaseauto is het wel veel bang for bucks bij de model Y. Zeker nu met het net gelanceerde LR model met 1 motor en 600km WLTP.
Toen ik bestelde was de set 24 euro en 1 euro verzendkosten. De set is alleen voor de voorruit (ik heb achter geen wisser). Of je van de strepen af bent weet ik niet; ik heb ze nog niet ontvangen. Maar daar ga ik wel van uit. Op mijn vorige auto had ik ook die Bosch dingen en die waren top.JustTrying schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:26:
[...]
Ik stoor me inderdaad al behoorlijk even aan de enorm slechte ruitenwissers, die ook nog eens erg veel lawaai maken. Klopt het dan dat een set nu minder dan 25 euro kost en ik van de herrie en de strepen op mn voorruit af ben?
Alle verschillende pakketten? Bestel je in België? Want in NL heb je maar 3 trims en daarbij 2 optiepaketten.stormfly schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:56:
[...]
[...]
Ja Musk verdwijnt bij mij ook wel in een rap tempo uit de lijst voor personen met aanzien.
Mijn fijnste leaseauto was een Octavia DSG7 automaat. Het merk Skoda ligt mij wel, ik ga mij eens verdiepen in de kofferbak die oogt wat klein tov een model Y.
Alle verschillende pakketten doen mij nog wel duizelen. Je kan/moet alles los bestellen als ik adaptieve cruisecontrol wil, en hij moet hem net als mijn Model 3 zelfstandig tussen de lijntjes houden. Is de basis dan voldoende?
Dat zelfstandig tussen de lijntjes houden heet bij de Enyaq travel assist. Dat zit volgens mij niet op de meest kale uitvoering.
Absoluut de 85 sportline versie testen. Dan heb je i.i.g. alle travel ondersteuning. Wij hebben geen optie pakket genomen. Achteraf was het pakket met de canton upgrade wel slim geweest. Basic geluid is magertjes. Ook de trekhaak optie had ik toen beter kunnen kiezen. Maar ach… het blijft leasestormfly schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:56:
[...]
[...]
Ja Musk verdwijnt bij mij ook wel in een rap tempo uit de lijst voor personen met aanzien.
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Nee in Nederland. Ik heb getracht de selection met business upgrade te selecteren en de native business variant. Komen op 800e na hetzelfde uit, waarbij de native business duurder is.cryptapix schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:55:
[...]
Alle verschillende pakketten? Bestel je in België? Want in NL heb je maar 3 trims en daarbij 2 optiepaketten.
Dat zelfstandig tussen de lijntjes houden heet bij de Enyaq travel assist. Dat zit volgens mij niet op de meest kale uitvoering.
Ik zal nog even kijken waar travel assist onderdeel van is.
Ik kijk net in de prijslijst, de selection met business upgrade mist tov de business variant in ieder geval:stormfly schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:01:
[...]
Nee in Nederland. Ik heb getracht de selection met business upgrade te selecteren en de native business variant. Komen op 800e na hetzelfde uit, waarbij de native business duurder is.
Ik zal nog even kijken waar travel assist onderdeel van is.
1. Travel assist
2. Led koplampen met matrix
3. Mogelijk ook: Walk away locking. Dat staat namelijk niet bij het upgrade pakket.
Voor 800e meer: no brainer!
Drie uitrustingsniveau 's, nauwelijks losse opties (eerder soort accessoires). Volgens mij ben je best gauw door de configurator heen, toch?
De Bosch ruitenwissers zijn echt véél beter dan standaard, die zou ik meteen vervangen, kost een paar tientjes maar het plezier is groot.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ja ik trok die conclusie ook! Travel assist zit alleen op de native business. Dank voor je hulp, die koplampen zijn ook een mooie plus.cryptapix schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:42:
[...]
Ik kijk net in de prijslijst, de selection met business upgrade mist tov de business variant in ieder geval:
1. Travel assist
2. Led koplampen met matrix
3. Mogelijk ook: Walk away locking. Dat staat namelijk niet bij het upgrade pakket.
Voor 800e meer: no brainer!
Walk away locking na 5 jaar tesla denk ik: dat heeft toch elke auto standaard in 2024. Dat bedoelde ik met met alle opties los, als niet auto freak is dat best gepuzzel. Niet onoverkoombaar 👍
[ Voor 16% gewijzigd door stormfly op 08-05-2024 16:20 ]
Kan je via de app ook je ruiten ontdooien, airco aanzetten etc? Denk niet dat ik de app kan testen tijdens de proefrit.
Ik laad op dit moment thuis met 10kW.stormfly schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:24:
Ik zat eens in detail door de prijslijst te scrollen. Kan de Enyaq met 7.2kwh of 11kwh thuis opladen? Volgens de prijslijst 7.2kwh max?
Kan je via de app ook je ruiten ontdooien, airco aanzetten etc? Denk niet dat ik de app kan testen tijdens de proefrit.
Via app airco aanzetten kan. Ruiten neemt hij dan mee (afhankelijk van je instellingen geloof ik). Je kunt ook stoelverwarming mee laten nemen.
Tot 7,2 kW (zonder h) op 1 fase (32 ampère) of 11 kW ( 16 ampère) op 3 fasen.stormfly schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:24:
Ik zat eens in detail door de prijslijst te scrollen. Kan de Enyaq met 7.2kwh of 11kwh thuis opladen? Volgens de prijslijst 7.2kwh max?
Ja die h was een beetje overbodigJanHenk schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:46:
[...]
Tot 7,2 kW (zonder h) op 1 fase (32 ampère) of 11 kW ( 16 ampère) op 3 fasen.
Ik gebruik geen laadlocaties, maar laad eigenlijk altijd tot 80%. Met de granny op 2kW. Als ik weet dat er een verre rit aankomt ga ik soms hoger dan 80%, zodat ik zo min mogelijk elders hoef te laden.Currry schreef op woensdag 17 april 2024 @ 18:46:
Ik heb sinds gisteren een wallbox en ben wat aan het spelen met laadlocaties. Best een ruime mogelijkheid om te kiezen, maar niet altijd even logisch. Je zou bv zeggen dat als je de laadtijden voorkeur instelt je al klaar bent, maar je moet ook nog per dag instellen.
Maar ik ben ook benieuwd hoe jullie de auto laden. Hij laad nu bij mij altijd tot 50% (is minimale instelling) en tot 07.00 uur verder tot 80%. Hangen jullie hem dan ook veel aan de lader thuis? Beetje altijd redelijk vol houden of toch vaak tot 20% leegrijden en dan weer tot 80%?
Afgelopen weekend, voor jouw reactie/vraag, ritje Duitsland. Thuis 98% @ saldering, Tesla Duiven 23kWh @ €0,40, weer 100%, thuis gekomen met 9%. En weer aan de granny. soms vindt je een tabblad terug...
Software nooit problemen mee gehad (bouwjaar 2021). Model Y vind ik een super lelijk monster. Het minimalistische interieur idem….kwestie van smaak uiteraard. De voorstoelen op blokken moeten plaatsen omdat je vrijwel dezelfde onderdelen als de model 3 gebruikt was voor mij wel het dieptepunt.stormfly schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:09:
Ik rij nu een model 3 die uit de lease loopt. Vakantie met een vouwwagen is wat we ook met de EV willen gaan doen.
Zoals misschien sommige van jullie weten ben ik samen met mijn vriendin van Nederland naar Zuid Afrika gereden met een Enyaq iV 80 (achterwiel aandrijving).
:strip_exif()/f/image/Jxq0AnjdY0MJyhoR1Zr98m3t.jpg?f=fotoalbum_large)
Meer info hier: http://www.4x4electric.com
Gedurende de voorbereidingen hebben wij praktisch de gehele achterkant (plastic werk, maar ook achterbank) uit de Enyaq gehaald om ruimte te maken voor onze spullen. Nu we terug zijn liggen die onderdelen bij ons in de schuur. Gezien het inmiddels wel duidelijk is dat we de auto niet meer terug gaan bouwen naar originele staat hebben wij dus veel onderdelen over.
Deze staan inmiddels wel op Marktplaats, maar ik zal hier geen link delen ook niet omdat het ons niet gaat om er maximaal geld mee te verdienen; we willen voorkomen dat we die nieuwe onderdelen weg moeten gooien.
Dus mocht je wat beschadigingen aan de binnenkant van je Enyaq hebben, stuur me even een PM, dan kan ik je een link sturen van de onderdelen die we hier hebben liggen. We wonen in de regio Den Bosch.
/f/image/fQ7U6VvNJwslJyrjoKyLHKVc.png?f=fotoalbum_large)
Reageert de auto helemaal niet meer op de afstandsbediening? Dan kun je nog de noodprocedure gebruiken om hem fysiek met de sleutel te openen.Viewlite schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 18:08:
Iemand tips? Mijn Enyaq met af fabriek ME3.2 heeft vandaag onderstaande update ondergaan maar de deuren ontgrendelen sindsdien niet meer...
Maar dan moet je wel een kapje van je klink wippen...
Edit: dat heb je overigens ook nodig om de sleutels zelf opnieuw in te leren.
[ Voor 8% gewijzigd door Mirx_NL op 11-05-2024 18:27 ]
De dealer gaf aan dat ik met een business model 85 wel mag rekenen op 500km in de zomer is dat ook jullie beleving? Dat is zo dicht op de WLTP norm dat ik het bijna niet als waarheid kan aannemen als ik het plot op mijn huidige auto.
Wat halen jullie bij normaal rijden met een 60/85 model aan netto kilometers?
Hij gaf aan dat het 85 tov het 80 model o.a. deze verschillen kent.
-Opladen CSS vanaf 170kw en mogelijk een software unlock tot 200 in de toekomst.
-Accu voorverwarmen / koelen voor snelladen
-Elektrische voorstoelen
-Elektrische kofferklep
[ Voor 77% gewijzigd door utbone op 11-05-2024 20:27 ]
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Hij zei er heel duidelijk bij dat ik mij dan wel aan de geldende snelheden van 100km/u moest houden, dan stijgt het misschien boven de 400 uit? Hoe komt hij aan 500km 8)7range veel stad kilometers? Jouw 400 is met name snelwegutbone schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:26:
Met de 85 halen we in de zomer zeker 400km. Moet het wel mee zitten. Regen en tegenwind + 130 dan haal je de 350 net.
kilometers?
/f/image/lOj7VBjZhDpdp1qltJjyf0xH.png?f=fotoalbum_large)
https://ev-database.org/nl/auto/2020/Skoda-Enyaq-85
Bedankt. Dat idee had ik ook al. Morgen maar eens op ‘t gemak proberen. Wie weet doet de nacht nog wonderen…Mirx_NL schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 18:25:
[...]
Reageert de auto helemaal niet meer op de afstandsbediening? Dan kun je nog de noodprocedure gebruiken om hem fysiek met de sleutel te openen.
Heb zelf een 85 versie op 19 inch, 400 km gereden waarvan 100 km 135 km/p uur gereden, toen nog 18% over ongeveer 105 kmstormfly schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:13:
Vandaag een proefrit gemaakt in een Enyaq 80 wat een heerlijke auto vergeleken bij mijn huidige model 3. Wat voelen die deuren zwaar en die motorkap ook. Qua performance lijkt mijn model 3 RWD SR flink sneller dan de iV80 op sport stand, dat voelde nagenoeg gelijk aan de chillstand in de model 3. Overigens rij ik alleen op de chillstand, voor mij geen probleem.
De dealer gaf aan dat ik met een business model 85 wel mag rekenen op 500km in de zomer is dat ook jullie beleving? Dat is zo dicht op de WLTP norm dat ik het bijna niet als waarheid kan aannemen als ik het plot op mijn huidige auto.
Wat halen jullie bij normaal rijden met een 60/85 model aan netto kilometers?
offtopic:
Hij gaf aan dat het 85 tov het 80 model o.a. deze verschillen kent.
-Opladen CSS vanaf 170kw en mogelijk een software unlock tot 200 in de toekomst.
-Accu voorverwarmen / koelen voor snelladen
-Elektrische voorstoelen
-Elektrische kofferklep
Tja, er is veel te vinden op internet over echte bereik, het hangt echt van de omstandigheden en je eigen rijgedrag af. Hier een 80, as we speak staat hij met 384 km bereik op 81% op de oprit.stormfly schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:40:
[...]
Hij zei er heel duidelijk bij dat ik mij dan wel aan de geldende snelheden van 100km/u moest houden, dan stijgt het misschien boven de 400 uit? Hoe komt hij aan 500km 8)7range veel stad kilometers? Jouw 400 is met name snelweg
kilometers?
[Afbeelding]
https://ev-database.org/nl/auto/2020/Skoda-Enyaq-85
In de winter voor een avondje op en neer naar vrienden (2x 120km) met 140km/h op de klok kom ik wel met ~5 km bereik thuis (ja, op 100% begonnen).
In de zomer als ik mn forensjes wegtik (60km waarvan 58km snelweg) en niet na 19:00 (dus 130) rijdt, heb ik wel 550 als geschat bereik (geloof 570 als max een keer gezien). Maar meestal zit er af en toe een avondritje tussen, dus in de zomer schommelt de max tussen de 480-530.
Obligate overige info: Ik regenereer maximaal, anticipeer in het verkeer om zo min mogelijk te 'jojo-en' maar ben altijd als snelste weg bij het stoplicht. 19" met all-seasons erop. Bandenspanning is erg belangrijk!
Maar het is goed weer, geen wind tegen, banden goed op spanning, AC uit, rechter achter raam op een kiertje, etc. Het is voor mij ook een sport. Met 130km/h en wind tegen en/of vaak fel optrekken kan je bereik best beperken tot iets in de 300km. (oh, ik heb een 80) Zie ook de topicstart voor invloeden op het bereik.
Nog een verschil van de 85 met de 80 is de nieuwe APP550 motor. Ik heb er nog niet mee gereden, maar die zou een heel stuk sneller zijn dan de oude. Een Tesla met dual motor gaat ie nog steeds niet verslaan, maar het verschil wordt er wel kleiner door.stormfly schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:13:
Vandaag een proefrit gemaakt in een Enyaq 80 wat een heerlijke auto vergeleken bij mijn huidige model 3. Wat voelen die deuren zwaar en die motorkap ook. Qua performance lijkt mijn model 3 RWD SR flink sneller dan de iV80 op sport stand, dat voelde nagenoeg gelijk aan de chillstand in de model 3. Overigens rij ik alleen op de chillstand, voor mij geen probleem.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.