Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigcookie
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 13:52
ZeroNL schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:19:
[...]

Vandaag voor het eerst gehad en GPS locatie onjuist de gehele rit. Dit was zowel op de Skoda navigatie als ook binnen alle navigatie apps via Apple CarPlay (Waze, Google, Kaarten, Flitsmeister). Zodra je CarPlay disconnect (of Wifi op iPhone uitzet) wordt de GPS in de telefoon actief en werken de navigatie apps op de telefoon zelf wel weer.

De auto staat nu uit, straks nog eens even opnieuw kijken of GPS locatie weer juist is.

Is er iets tijdens het rijden aan te doen? Een herstart van de infotainment unit (30 sec uit/aan knop) heeft geen effect.
Bij mij werkt mijn iphone wel (met carplay) wel gewoon wanneer de skoda nav helemaal fout zit. En bij mij gebeurd het nadat de lte verbinding weg valt.

Ga er donderdag voor na de dealer en ze gaan het maar oplossen :*)
Wanneer het gebeurd gaat travel assist/acc ook helemaal over de zeik. Remmen op de snelweg, van 100 naar 30, omdat die denk dat je in een wookwijk bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flowiej
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 14:53
ZeroNL schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:19:
[...]

Vandaag voor het eerst gehad en GPS locatie onjuist de gehele rit. Dit was zowel op de Skoda navigatie als ook binnen alle navigatie apps via Apple CarPlay (Waze, Google, Kaarten, Flitsmeister). Zodra je CarPlay disconnect (of Wifi op iPhone uitzet) wordt de GPS in de telefoon actief en werken de navigatie apps op de telefoon zelf wel weer.

De auto staat nu uit, straks nog eens even opnieuw kijken of GPS locatie weer juist is.

Is er iets tijdens het rijden aan te doen? Een herstart van de infotainment unit (30 sec uit/aan knop) heeft geen effect.
Ik heb van alles geprobeerd nadat het zich bij mij voordeed. De volgende ochtend werkte alles weer naar behoren. Mocht je een quick fix vinden dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:04
Boeie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:10:
[...]

Dat kan ik alvast vertellen, die krijg je niet. Bij mijn dealer snappen ze het ook niet. De update heeft er bij mij zelfs voor gezorgd dat er diverse zaken niet meer werken (keyless entry hapert, kofferbak openschoppen werkt niet meer, etc) en mijn OBD11 updates zijn weg, maar dat had ik al verwacht. Ook als je specifiek aangeeft dat je 3.2 wilt hebben.
Maar wat hebben ze gedaan bij jou dan? Weer opnieuw 3.0 er op gezet? Of toch 3.2? Aangezien je aangeeft dat je die niet krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexZuH
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 15:25
Senaxx schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:52:
[...]

Hmm ben benieuwd of je ook werkelijk de update gaat krijgen. Bij onze dealer kan ik in het afspraken menu alleen specifiek kiezen voor Enyaq software update, maar niet voor 3.2.
Ja de verwachte deceptie is waar gebleken, de alleraardigste serviceman bij A-Point Amsterdam gaf aan "u volgt de meldingen op het scherm, en de aangeboden updates etc"

Ja uiteraard, maar die Software update van de auto gaat daar niet langs, dit is nog een auto met 3.0

"ja maar u krijgt vanzelf melding, wij kunnen niets naar voren halen of eerder plannen"

oh well klein bijkomend voordeel is dat de BCM (?) wel geupdate gaat worden, en de instapverlichting vervangen. Update BCM is om doorbranden van de instapverlichting te voorkomen o.i.d. had de man het over.

mooi dat 1x in de 2 jaar bij je dealer komen, dan mis je gelukkig alleen maar updates die eventueel herstel of schade kunnen voorkomen. Wat blijft het VAG concern toch achterhaald wat dat betreft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 17:15

Dr.Roelski

Walk on ....

In afwachting van mn nieuwe leaseauto ben ik me ook aan het inlezen. Ik krijg meer de indruk dat er meerdere auto releases zijn die hardwarematig van elkaar verschillen, en dat daarom de softwareversies niet geupdate kunnen worden. Gebaseerd op lijst van https://www.skoda-auto.co...er-the-air-update-release

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexZuH
  • Laatst online: 15-09 15:25
Boeie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:10:
[...]

Dat kan ik alvast vertellen, die krijg je niet. Bij mijn dealer snappen ze het ook niet. De update heeft er bij mij zelfs voor gezorgd dat er diverse zaken niet meer werken (keyless entry hapert, kofferbak openschoppen werkt niet meer, etc) en mijn OBD11 updates zijn weg, maar dat had ik al verwacht. Ook als je specifiek aangeeft dat je 3.2 wilt hebben.
Benieuwd in welke staat ik de auto ga aantreffen vanmiddag / einde dag, maar het lijkt erop dat de dealers volledig terugvallen op de importeur / fabriek.
(terwijl de beste man wel uit zn hoofd servicenummers voor software updates aan onderdelen en vervangdelen aan het opdreunen was).

Zeer frappant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 12:19
Senaxx schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:12:
[...]

Maar wat hebben ze gedaan bij jou dan? Weer opnieuw 3.0 er op gezet? Of toch 3.2? Aangezien je aangeeft dat je die niet krijgt?
Ze hebben 3.0 er volgens mij weer opnieuw opgezet. En ze hebben wel bepaalde modules vervangen die aangeduid werden als defect. 3.2 is te herkennen oa. aan de verbruiksinfo in het bestuurdersdisplay (en natuurlijk de softwareversie), en die heb ik niet. 3.1 is het ook niet ;)
AlexZuH schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:45:
[...]

Benieuwd in welke staat ik de auto ga aantreffen vanmiddag / einde dag, maar het lijkt erop dat de dealers volledig terugvallen op de importeur / fabriek.
(terwijl de beste man wel uit zn hoofd servicenummers voor software updates aan onderdelen en vervangdelen aan het opdreunen was).

Zeer frappant
Ik merk dat het echt allemaal nieuw voor ze is, wat ik best wel kwalijk vind. Of althans die indruk krijg ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:56

Dropje

Nissan Ariya Engage SV

Dr.Roelski schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:28:
In afwachting van mn nieuwe leaseauto ben ik me ook aan het inlezen. Ik krijg meer de indruk dat er meerdere auto releases zijn die hardwarematig van elkaar verschillen, en dat daarom de softwareversies niet geupdate kunnen worden. Gebaseerd op lijst van https://www.skoda-auto.co...er-the-air-update-release
Klopt. Kijk ook maar eens bij de youtube bijdrages van Mathias Speicher in 'Speicher elektrisiert' (oudere versies alleen Duits maar tegenwoordig Duits en Engels). Daar wordt het ook uitgelegd. Sommige updates kunnen alleen als de hardware ervoor geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:37
Matmar schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 07:40:
[...]

Ben wel benieuwd of het bij jou nu wel werkt na ‘vervangen regelapparaat’…?
Ik heb dit issue twee keer gehad. Steeds na een software update. Eerste keer kon het softwarematig worden opgelost, laatse keer (recent) door vervangen regelapparaat. Nu werkt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:17
RandomNick schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 06:12:
[...]

Ik heb dit issue twee keer gehad. Steeds na een software update. Eerste keer kon het softwarematig worden opgelost, laatse keer (recent) door vervangen regelapparaat. Nu werkt het weer.
Gezien de sleutels ook opnieuw ingeleerd moeten worden kan het ook nog zo zijn dat het vervangen van het regelapparaat een hardwarematige work-around is om de software te kunnen resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:37
Mirx_NL schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:50:
[...]

Gezien de sleutels ook opnieuw ingeleerd moeten worden kan het ook nog zo zijn dat het vervangen van het regelapparaat een hardwarematige work-around is om de software te kunnen resetten.
Dat zou kunnen. Of het nieuwe regelapparaat vereist dit. In elk geval moest het opnieuw inleren inderdaad. Gelukkig belde de dealer net op tijd hiervoor, en het was met 15min gedaan 😊.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01:07
Volgens mij heeft mijn storing een storting. Weken lang storing elektrosysteem (dealer afspraak gepland) sinds gisteren is de storting weer weg. #delentebegint???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigcookie
bigcookie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:40:
[...]

Bij mij werkt mijn iphone wel (met carplay) wel gewoon wanneer de skoda nav helemaal fout zit. En bij mij gebeurd het nadat de lte verbinding weg valt.

Ga er donderdag voor na de dealer en ze gaan het maar oplossen :*)
Wanneer het gebeurd gaat travel assist/acc ook helemaal over de zeik. Remmen op de snelweg, van 100 naar 30, omdat die denk dat je in een wookwijk bent.
Schijnbaar verschillende fout codes, ze hebben wat met de computer gedaan en all zou nu goed moeten zijn. Maar enige mannier om het zeker te weten is door het gebruiken en kijken of het dan weer voorkomt want zeker weten doen ze het ook niet |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolot
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-05 12:45
Dropje schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:04:
[...]

Klopt. Kijk ook maar eens bij de youtube bijdrages van Mathias Speicher in 'Speicher elektrisiert' (oudere versies alleen Duits maar tegenwoordig Duits en Engels). Daar wordt het ook uitgelegd. Sommige updates kunnen alleen als de hardware ervoor geschikt is.
Speicher beschrijft in zijn post van gisteren, dat hij bij hoge uitzondering een software-update van 3.0 naar 3.2 heeft ontvangen. Was de auto hiervoor 3 dagen kwijt. Dealer moest een giga rapport van zijn auto naar Skoda sturen, met daarin de hele software historie en alle foutmeldingen. Na toestemming van de fabriek is er een speciale software update (naar zijn zeggen) specifiek voor zijn Enyaq geschreven. Deze is vervolgens door de dealer via de datalijn met de fabriek in zijn Enyaq geladen. Speicher verbaast zich zeer over deze belachelijk tijdrovende, complexe route, en vraagt zich af hoe Skoda dit voor alle 200.000 Enyaqs gaat regelen……De conclusie is dat een “simpele” update van 3.0 naar 3.2 er voorlopig niet inzit…. Wat ik persoonlijk opmerkelijk vind, is dat mijn Enyaq van aug. 2023 wel gewoon 3.2 heeft. Het lijkt wel of de latere modeljaren een andere software/hardware structuur hebben..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• elmoxx
  • Laatst online: 10:35

elmoxx

xx xx xx

afgelopen donderdag onze auto gebracht naar PON in Naarden. Dit was voor zijn eerste 2-jaar-service beurt.

Bewust de afsrpaak 3 weken voor het daadwerkelijk 2 jaar oud zijn ingepland zodat eventuele garantiezaken nog binnen gerantie-periode geconstateerd en ( indien nodig hopelijk ook) opgelost konden worden.

Kreeg uiteindelijk 2 dagen voor het afgeven van de auto een 'online inchecken' formulier dat ik even moest tekenen zodat de afgifte ter plekke sneller kon verlopen.. Op de online incheck stonden een standaard servicebeurt, en 4 extra onderzoeken (nav gemelde issues) + update naar 3.2 op ingepland. Of ik via dat formulier gelijk even wilde tekenen voor bijbehorende kosten á € 916 en een paar cent.

Behoorlijk 'not amused' heb ik niet getekend en gekozen voor 'langzaam inchecken door uitgebreid mijn verhaal en mening te geven' bij het afgeven van de sleutel.

Medewerker ter plaatse had duidelijk geen idee waar ik het over had. 'service kan alleen goedkoper als je een serviceabo hebt' etc etc. Ik meermaals aangegeven dat ik toch verwacht dat in ieder geval de onderzoeken naar de gemelde issues' garantiewerk zouden moeten zijn maar dat mocht de pret niet drukken. Gelukkig kwam toen een collega aanlopen die duidelijk mee had zitten luisteren naar hoe de eerste medewerker zich hier uit zou redden en die zei doodleuk: Ja sorry, hij werkt hier pas 1 maand en weet het nog niet zo goed.

Hij had moeten weten dat die auto hier gekocht is, en dat je gewoon garantie hebt omdat hij nog geen 2 jaar oud is, en sterker nog: Dat je de bij een enyaq 6 jaar gratis onderhoud hebt.. Dus uiteindelijk getekend voor een bedrag van 0,-

(WTF! als ik dus gewoon geaccepteerd had, dan hadden ze gewoon 900,- gefactureerd.!)

De persoon die al wat langer in dienst was, wist vervolgens te vertellen dat mijn auto waarschijnlijk wel 2 dagen nodig zou zijn voor de updates en checks en dat eigenlijk alle issues die ik had zeer waarschijnlijk software-issues zouden zijn.

Zo bleek dan ook bij het ophalen. Er is een nieuwe boordcomputer-versie opgezet en er waren wat andere updates en checks gedaan. Daarbij kregen we het gegeven dat ze eigenlijk geen van de issues konden fixen want ze updaten een 3.0 niet naar 3.2. Er werd ruiterlijk toegegeven dat de softwaredivisie van de VAG-groep zeer achterloopt en dat al hun auto's de meest onverklaarbare software-gerelateerde bugs hebben. Nieuwe software moet daarvoor uitkomst bieden. (!)

Meest opvallende vond ik vervolgens de uitspraak dat het wachten is op de 3.5 software versie die op dit moment gemaakt/getest wordt. Zodra die uitgerold mag worden komt er een nieuwe terugroepactie om alle enyaq's van 3.4 en lager te updaten naar 3.5. Daarmee zouden dan de kinderziektes er uit moeten zijn straks.

Al met al:
  • Servicemedewerkers hebben allen andere kennis en ook gaan ze allen enorm verschillend om met klachten/opmerkingen. Je moet echt geluk hebben wie je treft en ik moet zeggen dat je dat vies tegen valt.
  • Software versie 3.5 had ik nog nooit van gehoord en dat die dan via een nieuwe terugroepactie zou komen, dat verbaasde me enorm.. -> Eerst zien dan geloven; vertrouwen doe ik het al lang niet meer.
  • - Sta op je strepen en ga niet zomaar akkoord met kosten voor onderzoek etc. Geef aan dat je de 6 jaar onderhoud/service verwacht zoals door Skoda gecommuniceerd. Dat kan je een hoop geld schelen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigcookie
elmoxx schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:06:

Meest opvallende vond ik vervolgens de uitspraak dat het wachten is op de 3.5 software versie die op dit moment gemaakt/getest wordt. Zodra die uitgerold mag worden komt er een nieuwe terugroepactie om alle enyaq's van 3.4 en lager te updaten naar 3.5. Daarmee zouden dan de kinderziektes er uit moeten zijn straks.
Ik heb 3.7 en genoeg rare issues met de GPS / LTE verbinding denk niet dat alle kinderziektes er bij 3.5 al uit zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:01
bigcookie schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:47:
[...]

Ik heb 3.7 en genoeg rare issues met de GPS / LTE verbinding denk niet dat alle kinderziektes er bij 3.5 al uit zijn :P
Ik heb 3.7 en geen gps / lte issues. Hooguit dat lte even verbinding verliest in gebieden met slechte dekking, maar dat doet je telefoon ook af en toe.

Heel soms is hij kortstondig kwijt wat de route is/moet zijn, maar duurt maximaal enkele seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik had gisteren toen ik met 2kW wilde gaan laden en hij dat niet deed opeens de melding "HV systeem fout" of iets dergelijks. Die melding die hier eerder in het topic is gemeld. Ik heb toen de kabel weer los gehaald aan beide kanten en de auto afgesloten en weer geopend en met start-stop enkele keren aan en uit gezet. Toen was de melding verdwenen en wilde hij weer laden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-09 19:26
onetime schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:34:
Ik had gisteren toen ik met 2kW wilde gaan laden en hij dat niet deed opeens de melding "HV systeem fout" of iets dergelijks. Die melding die hier eerder in het topic is gemeld. Ik heb toen de kabel weer los gehaald aan beide kanten en de auto afgesloten en weer geopend en met start-stop enkele keren aan en uit gezet. Toen was de melding verdwenen en wilde hij weer laden.

***members only***
Wel even mee langs een dealer gaan, uitsluiten dat het een slechte module is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Gisteren naar Belgie geweest. Heen gaf hij aan bereik 492km. Dat was denk ik gebaseerd op gemiddeld 100km per uur op de snelweg omdat we rond 12:00 gingen rijden. Op de terug weg reden we lekker 130km per uur en je raad het al toen ik vanochtend de status bekeek. 100% batterij en 392km bereik. ;-)

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:53
utbone schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:51:
Gisteren naar Belgie geweest. Heen gaf hij aan bereik 492km. Dat was denk ik gebaseerd op gemiddeld 100km per uur op de snelweg omdat we rond 12:00 gingen rijden. Op de terug weg reden we lekker 130km per uur en je raad het al toen ik vanochtend de status bekeek. 100% batterij en 392km bereik. ;-)
En wat is hier anders aan dan met een ICE, daar heb je op 100Km/u ook een veel gunstiger verbruik dan met 130Km/u.
Ik snap echt neit waar men tegenwoordig zo moeilijk over doet qua bereik met een EV t.o.v. een ICE.
Ja, het klopt dat deze met de huidige accu-capaciteit minder ver komt dan een ICE, maar net als met een ICE zal het verbruik hoger zijn zodra je (veel) harder gaat rijden.

In mijn Kodiaq heb ik ooit met de cruisecontrol op 100Km/u een bereik van bijna 1000Km kunnen behalen op vakantie, maar met normaal gebruik ('s-avonds 130Km/u+ en "actief" optrekken) haalde ik ca. 600Km op een tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@cOOlrUnnINgs Hetgeen anders is is dat het bereik van een EV meestal kleiner is dan dat van een dinosap voiture. Die met een wijzertje een grove indicatie gaf van hoeveel dinosap je nog had. Een EV is veel duidelijker, die geeft naar beste weten het resterende bereik in km precies aan.
Daardoor zag je bij een dinosap voiture bijna niet wat de invloed van je rijgedrag was, terwijl je dat bij een EV bijna meteen terug ziet, recht voor je neus.

edit: overigens met mijn Astra meestal meer dan 900km bereik gehaald. 1x 999,?. En toen reserve tankje erin.

[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 25-03-2024 15:06 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:53
onetime schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:05:
@cOOlrUnnINgs Hetgeen anders is is dat het bereik van een EV meestal kleiner is dan dat van een dinosap voiture. Die met een wijzertje een grove indicatie gaf van hoeveel dinosap je nog had. Een EV is veel duidelijker, die geeft naar beste weten het resterende bereik in km precies aan.
Daardoor zag je bij een dinosap voiture bijna niet wat de invloed van je rijgedrag was, terwijl je dat bij een EV bijna meteen terug ziet, recht voor je neus.

edit: overigens met mijn Astra meestal meer dan 900km bereik gehaald. 1x 999,?. En toen reserve tankje erin.
De Kodiaq die ik had gaf netjes aan hoeveel kilometer rijbereik ik nog had, net als in de Enyaq die ik nu heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:31
onetime schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:05:
@cOOlrUnnINgs
Bij heel veel ICE wagens zag ik toch ook wel een duidelijke relatie tussen mijn rijgedrag en het rijbereik hoor.
Bij het ene merk paste dat wat sneller aan dan bij het andere, maar uiteindelijk zag je bij veel merken toch wel een verschil of je nu hele tijd 70 reed of 130.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Nu online
this schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:50:
[...]

Bij heel veel ICE wagens zag ik toch ook wel een duidelijke relatie tussen mijn rijgedrag en het rijbereik hoor.
Bij het ene merk paste dat wat sneller aan dan bij het andere, maar uiteindelijk zag je bij veel merken toch wel een verschil of je nu hele tijd 70 reed of 130.
Het punt is meer dat bij een ICE diesel, je voor het gevoel meer bereik hebt. Zoals wij nu aan het rekenen zijn, laad strategieën, range spanning dat heb ik nog nooit gehad bij onze diesel. Maar goed, het is zoals het is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:56
this schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:50:
[...]

Eens, ook bij ICE kun je na “trappen” een range hebben die fors lager is dan normaal, en andersom. Ik merk wel dat mijn ev’s altijd (fors) meer gaan gebruiken als je 120+ rijdt, en ook als het regent. Grappig: met al mijn ICE-auto’s reed ik altijd 140+, maar dat laat je met een EV wel uit je hoofd. Maar ik begrijp dat @onetime nog nooit zo hard heeft gereden, daarom heeft hij ook een extreme range _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
Jeej, laadklep gaat niet meer open. Super handig als je de auto de komende dagen nodig hebt... Hopelijk kan de wegenwacht hem wel openmaken. De actuator klikt niet meer, de laatste tijd al vaker gemerkt, maar dan een keer vergrendelen en ontgrendelen en hij deed het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:32
Boeie schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:20:
Jeej, laadklep gaat niet meer open. Super handig als je de auto de komende dagen nodig hebt... Hopelijk kan de wegenwacht hem wel openmaken. De actuator klikt niet meer, de laatste tijd al vaker gemerkt, maar dan een keer vergrendelen en ontgrendelen en hij deed het weer.
Ik heb gewoon een kunststof taartschep in de auto liggen. Daarmee wip je hem zo open. Regelmatig last van, maar geen zin om een afspraak te maken bij de dealer. Een schroef in de band kost ze al een dag om op te lossen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:04
utbone schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:51:
Vaak als het langeafstandverbruik reset (dat scherm waar je verbruik ziet) zie je vaak weer een een meer realistisch beeld.
Bij mij wilde hij juist niet meer sluiten na een streng nachtvorstje. Lag ook aan het motortje wat er achter zat. 75 euro om te laten repareren (70% korting op materiaal kosten).

[ Voor 34% gewijzigd door Senaxx op 25-03-2024 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
De klep naar binnen duwen en de auto dan vergrendelen/ontgrendelen al geprobeerd? Bij mij werkte dat eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
offtopic:
@BGFG Oh jawel hoor, ik heb weleens max gereden met mijn Astra, zat er één steeds van snelheid te wisselen, rij ik hem met constante snelheid voorbij, komt hij even later me weer inhalen. En dat zo vanaf Almere tot halverwege Lelystad. Toen heb ik mijn "nieuwe" Astra maar even uitgeprobeerd; 160+. 1:8?

En ~20jaar terug met mijn toenmalige vriendin geregeld naar Brussel. Als zij reed (geen constante snelheid) iets van 1:12 en als ik reed iets van 1:16 met haar Citroën Xsara Picasso 2.0 HDi.
En een keer op de terug weg van Köln naar Amsterdam wilde ze zo snel mogelijk thuis zijn. 200+.
Op een gelukkig verder lege weg. Hij voelde erg zweverig, en de op de heenweg niet opgemerkte bochten in de snelweg waren opeens erg duidelijk aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
Martinez- schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:28:
[...]

De klep naar binnen duwen en de auto dan vergrendelen/ontgrendelen al geprobeerd? Bij mij werkte dat eerder.
Nee dat hielp niet meer, had ik ook al eerder gehad. De Anwb was er vrij duidelijk over, vergrendelpin kapot. We hebben hem geforceerd, komt heel veel voor bij alle auto’s van het platform. Alleen de binnenklep moet nu vervangen worden. Weer een dingetje voor op de lijst voor het onderhoud…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.s.mane
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-09 10:07

p.d.s.mane

MeMyself&I

Hallo,

zijn hier anderen die de volgende problemen met de "extra" infotainment apps "Powerpass Map", "Pay-to-Park", "Traffication", en/of "Calendar" hebben?

Deze apps werken bij mijn als ik ze uit het menu start,
maar als ik deze in de favorieten balk onder aan het scherm zet,
gebeurt er helemaal niets als ik erop klik: geen van deze apps start dan op.

Met met de andere operaties en shortcuts die je in de favorieten balk kan zetten werk het gewoon zo als het hoort.

Is hier misschien zelfs iemand die een oplossing voor dit probleem kent?

Hartelijk dank!

edit:
ps: mijn Enyaq is MY22, werd geleverd met ME2.?, en draait na upgrade bij dealer nu ME3.0(.7?)

[ Voor 8% gewijzigd door p.d.s.mane op 26-03-2024 15:52 . Reden: "ps:" met SW info toegevoegd ]

80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:27
p.d.s.mane schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:47:
Hallo,

zijn hier anderen die de volgende problemen met de "extra" infotainment apps "Powerpass Map", "Pay-to-Park", "Traffication", en/of "Calendar" hebben?

Deze apps werken bij mijn als ik ze uit het menu start,
maar als ik deze in de favorieten balk onder aan het scherm zet,
gebeurt er helemaal niets als ik erop klik: geen van deze apps start dan op.

Met met de andere operaties en shortcuts die je in de favorieten balk kan zetten werk het gewoon zo als het hoort.

Is hier misschien zelfs iemand die een oplossing voor dit probleem kent?

Hartelijk dank!

edit:
ps: mijn Enyaq is MY22, werd geleverd met ME2.?, en draait na upgrade bij dealer nu ME3.0(.7?)
YouTube: New Smart Apps Bundle for Skoda ENYAQ in the Shop - i bought it so y...
en
YouTube: Skoda ENYAQ: New app Pay to Park and the attempts to start it, featu...

en wellicht de oplossing, ook voor jou?
YouTube: How I got my Skoda ENYAQ Software 3.0 updated to Version 3.2 and how...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.s.mane
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-09 10:07

p.d.s.mane

MeMyself&I

80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cryptapix
Op reddit kwam ik zojuist een oproep tegen om de CEO van Skoda nog eens even te wijzen op de beloftes van Skoda mbt de Enyaq: https://www.reddit.com/r/enyaq/s/d8SnPSivPi

Een reactie van een ander liken is ook al een signaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@[Deva] en @Mimi89 hebben jullie nog wat gehoord over ‘walk away locking’, of hebben jullie dat niet aangekaart? Ik wacht al ruim 3 weken op antwoord van de dealer. Het werkt niet, maar zou er wel op moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Nu online
cryptapix schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:10:
@[Deva] en @Mimi89 hebben jullie nog wat gehoord over ‘walk away locking’, of hebben jullie dat niet aangekaart? Ik wacht al ruim 3 weken op antwoord van de dealer. Het werkt niet, maar zou er wel op moeten zitten.
Met de 85 (4.0) werkt Walking away locking zoals het hoort. Kan je het niet instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
utbone schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:48:
[...]

Met de 85 (4.0) werkt Walking away locking zoals het hoort. Kan je het niet instellen?
Ik zie nergens de optie staan. De dealer kon het ook niet vinden en heeft de vraag uitstaan bij de importeur. Automatisch ontgrendelen als ik in de buurt van de auto kom werkt wel.

Deva, Mimi en ik hebben een 60 MY24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeO
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-09 13:57
cryptapix schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:53:
[...]

Ik zie nergens de optie staan. De dealer kon het ook niet vinden en heeft de vraag uitstaan bij de importeur. Automatisch ontgrendelen als ik in de buurt van de auto kom werkt wel.

Bij mijn 60 MY24 werkt het WAL ook niet. Heb ook nog geen bericht van de dealer. Als ik iets hoor laat ik het even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:29
Is enkel voor software 4.0 en later

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Hakki schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:22:
Is enkel voor software 4.0 en later
Dan moeten ze mij maar 4.0 geven. Niet alleen omdat Škoda dat ook heeft gesuggereerd voor 60 MY24 en mijn dealer heeft bevestigd dat alle nieuwe auto’s die vanaf dat moment besteld werden MY24 zijn, maar ook gewoon omdat in de prijslijst bij mijn auto letterlijk staat dat er walk away locking op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 22:01
cryptapix schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:56:
[...]

Dan moeten ze mij maar 4.0 geven. Niet alleen omdat Škoda dat ook heeft gesuggereerd voor 60 MY24 en mijn dealer heeft bevestigd dat alle nieuwe auto’s die vanaf dat moment besteld werden MY24 zijn, maar ook gewoon omdat in de prijslijst bij mijn auto letterlijk staat dat er walk away locking op zit.
Ook de kleine lettertjes goed bestudeert in de prijslijst?
Overigens geheel met je eens hoor dat het niet kan wat ze doen. Maar ik rij vanaf dag 1 (april 2021) met de Enyaq rondt en ik zit nog op software versie 3.0. Terwijl er in de verkoopbrochure zoveel meer stond beschreven als dat mijn auto kan. En dat alles zou met toekomstige updates zijn. Grote updates zoals naar 3.0 heb ik sept 2022 ontvangen daarna niks meer.

Waar ik oprecht benieuwd naar ben is wat het met de restwaarde van de leaseauto's doet, het niet meer update van alles auto's niet op versie 4.0. Je zou verwachten dat de leasemaatschappijen hier toch een niet ingecalculeerd verlies lijden. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 20:30
Oase schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:39:
[...]

Overigens geheel met je eens hoor dat het niet kan wat ze doen. Maar ik rij vanaf dag 1 (april 2021) met de Enyaq rondt en ik zit nog op software versie 3.0. Terwijl er in de verkoopbrochure zoveel meer stond beschreven als dat mijn auto kan. En dat alles zou met toekomstige updates zijn. Grote updates zoals naar 3.0 heb ik sept 2022 ontvangen daarna niks meer.

Waar ik oprecht benieuwd naar ben is wat het met de restwaarde van de leaseauto's doet, het niet meer update van alles auto's niet op versie 4.0. Je zou verwachten dat de leasemaatschappijen hier toch een niet ingecalculeerd verlies lijden. Iemand een idee?
Tijdje terug dit artikel voorbij zien komen.

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b1980r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-09 14:52
utbone schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:48:
[...]

Bij mij, ook 85 (4.0), werkt het, maar heb ik het uitgezet.
Als ik de auto wil laden en net iets te ver van de auto stap om de laadkabel te pakken, gaat hij vaak op slot zodat ik de kabel er niet kan insteken en eerst de auto moet losmaken. Heel onhandig.

Doe ik iets verkeerd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:16
b1980r schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:54:
[...]

Bij mij, ook 85 (4.0), werkt het, maar heb ik het uitgezet.
Als ik de auto wil laden en net iets te ver van de auto stap om de laadkabel te pakken, gaat hij vaak op slot zodat ik de kabel er niet kan insteken en eerst de auto moet losmaken. Heel onhandig.

Doe ik iets verkeerd? :)
Te ver van je laadkabel parkeren... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
jaapbrandhof schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:46:
[...]

Tijdje terug dit artikel voorbij zien komen.
Dankje dat verklaard het een en ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb mijn wagen gekocht medio 2021 en ik moet toegeven dat ik niet had verwacht dat de waarde zo snel zou dalen...

Maar, het maakt me eigenlijk helemaal niet uit. Als ik weer een andere auto koop (zal sowieso een vergelijkbare EV zijn), is die per saldo ook minder duur. Het gaat uiteindelijk om "wat moet erbij" en dan is een prijsverlaging niet ongunstig. En als je gewoon door blijft rijden zijn prijsverlagingen van nieuwe auto's al helemaal niet belangrijk.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Oase schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:39:
[...]

[…]
De kleine lettertjes? Bedoel je nu “druk en vormfouten voorbehouden”? Dat is allemaal leuk en aardig, maar daar kom je niet altijd maar mee weg. Skoda naait de rijders van een 60 MY24 en oudere Enyaqs hier gewoon heel hard. Overigens wijs ik je nog even op cryptapix in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3" en http://change.org/p/deman...isting-skoda-enyaq-models

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
cryptapix schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:42:
[...]

De kleine lettertjes? Bedoel je nu “druk en vormfouten voorbehouden”? Dat is allemaal leuk en aardig, maar daar kom je niet altijd maar mee weg. Skoda naait de rijders van een 60 MY24 en oudere Enyaqs hier gewoon heel hard. Overigens wijs ik je nog even op cryptapix in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3" en http://change.org/p/deman...isting-skoda-enyaq-models
Ik hoop inderdaad niet dat ze er altijd mee wegkomen. Maar ik hoor en lees weinig mensen op dit forum die succesvol een zaak zijn gestart.

Petitie in het begin al ondertekent blijft helaas wat hangen op nog geen 7000 ondertekenaars.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elmoxx
  • Laatst online: 10:35

elmoxx

xx xx xx

Blij met dit topic! Garage vond afgelopen week dat ik nieuwe ruitenwisser bladen nodig had. Zij offreerden (Inc montage) ruim €58,- voor enkel de achterwisser.. dat bracht mij weer hier, waar ik de juiste info snel vond voor welke bladen te bestellen. Nu 2 dagen later 3 bladen thuis (voor ruim minder dan die ene achterwisser) en binnen 2 minuten alles geïnstalleerd. 👍

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Oase schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:46:
[...]

Ik hoop inderdaad niet dat ze er altijd mee wegkomen. Maar ik hoor en lees weinig mensen op dit forum die succesvol een zaak zijn gestart.

Petitie in het begin al ondertekent blijft helaas wat hangen op nog geen 7000 ondertekenaars.
Tsja dat moet ieder voor zich weten. Ik ben zelf een vrij kritische en vervelende klant als ik niet krijg wat er is afgesproken. Het scheelt dat het lease is dus mijn probleem max 4 jaar duurt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mimi89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-05 13:56
cryptapix schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:53:
[...]

Bij mij zei de garage dat de optie niet eens zichtbaar was in de software.

Ik denk dat we een frankestein auto hebben met 23en24 onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Vraag. Ik heb het idee dat Android Auto steeds trager werkt. Aangezien AA itt de auto zelf wel een paar keer update heeft ontvangen en mijn telefoon Samsung A32 niet de snelste meer is, vroeg ik mij af of het aan de telefoon kan liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesse_s93
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-09 17:36
cryptapix schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:39:
[...]

Tsja dat moet ieder voor zich weten. Ik ben zelf een vrij kritische en vervelende klant als ik niet krijg wat er is afgesproken. Het scheelt dat het lease is dus mijn probleem max 4 jaar duurt ;)
Ik begrijp dat het vervelend is als je niet krijgt wat er is afgesproken en helaas zijn niet alle dealers even kundig. Enkel de vernieuwde 80 (85) heeft het de vernieuwde motoren en het vernieuwde infotainment met software 4.0 waarmee de Walk-Away Locking functie beschikbaar is gekomen. De MY24 60 (nog gewoon 60) wordt nog geleverd met software 3.X en zal nooit de update naar 4.X krijgen. Door de verhoging van de 80 met 5 heeft Skoda, naar verwachting, aan willen geven dat het om het nieuwe model met vernieuwde motoren en infotainment gaat. Daarin is het dus ook een bewuste keuze om dit niet voor de 60 te doen.

Ik verwacht overigens dat de 60 op den duur ook door een 65 zal worden vervangen met de upgrades van de 80. Ik denk dat ze eerst wat voorraad op willen maken ;). Ik ben benieuwd wat de reactie van de dealer gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
Ik heb de goede hoop op nieuwe software laten varen, de software (3.0) bevalt me nu ook goed, voorverwarmen van de accu doe ik via OBD11. In mijn optiek is de nieuwe generatie VAG auto’s hetzelfde als de modellen ervoor, vanaf moment 1 met stabiele software , en dat is het.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Autohillenga schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:46:
Ik heb de goede hoop op nieuwe software laten varen, de software (3.0) bevalt me nu ook goed, voorverwarmen van de accu doe ik via OBD11.
Next-level, kun je uitleggen hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 22:20
Gisteren eindelijk een mooi stuk kunnen rijden op de (Duitse) snelweg. Kom van een Kona Electric 64 kWh en nu de Enyaq 80 sportline (MY2021). Laatste stuk in het donker en net als velen viel de laag ingestelde verlichting op. Wat ik alleen nog niet snap, er zou matrixverlichting op zitten (Crystal Lightning), daar ben ik nog niet bekend mee. Maar het idee zou zijn dat je eigenlijk dan altijd met grootlicht rijdt en de matrix effectief bepaalde leds continue aan/uitzet om anderen niet te verblinden?

Ik heb de verlichting op 'Auto' staan en alle lichtassistentie opties in het menu aanstaan. Op de snelweg heb ik niet het idee dat het 'groot licht' is dan. Zet ik de hendel bij het stuur op grootlicht dan zie ik in de cockpit display een Blauw grootlicht teken met een A (Automatisch?) er in. Het licht is dan groot en het zicht veel beter, verkeersborden reflecteren wel flink terug in je gezicht. Is dit dan niet de matrixverlichting? Enige twijfel is of ik niet toch mensen verblind, hiervoor had ik een 'Auto grootlicht middels aan/uit' en kon je dus direct zien dat de auto de tegenligger heeft gespot.

Dacht heel even te zien dat de tegenligger niet werd opgelicht door mijn verlichting, maar was ook regenachtig en donkere weg dus goed kijken was anders. Iemand het verlossende antwoord hoe ik het beste op dat soort donkere stukken de verlichting kan gebruiken :-) ?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Banjy Sportline 2021 had inderdaad standaard LED Matrix.

Gewoon met de hendel grootlicht aanzetten, dan krijg je een wit (of blauw) grootlicht teken met A erin in het dashboard. En dan lekker achterover leunen en de auto het werk laten doen. Fantastische koplampen 8)

Het logo is wit als er geen enkel deel van het grootlicht aan is, maar de assistent is dan stand-by. Het logo is blauw als er in ieder geval één of meerdere delen van het grootlicht aan zijn.

Je kan ook alle LED segmenten (gewoon vol grootlicht) forceren door nog een keer de grootlichthendel van je af te duwen. De A verdwijnt dan uit je cockpit en je moet hem zelf weer af zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Autohillenga
JanHenk schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:11:
[...]

Next-level, kun je uitleggen hoe?
Via OBD eleven de BMS Regeleenheid in, en dan de hoogvolt accuverwarming aansturen, wel elke 5 minuten opnieuw doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
JanHenk schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:22:
@Banjy Sportline 2021 had inderdaad standaard LED Matrix.

Gewoon met de hendel grootlicht aanzetten, dan krijg je een wit (of blauw) grootlicht teken met A erin in het dashboard. En dan lekker achterover leunen en de auto het werk laten doen. Fantastische koplampen 8)

Het logo is wit als er geen enkel deel van het grootlicht aan is, maar de assistent is dan stand-by. Het logo is blauw als er in ieder geval één of meerdere delen van het grootlicht aan zijn.

Je kan ook alle LED segmenten (gewoon vol grootlicht) forceren door nog een keer de grootlichthendel van je af te duwen. De A verdwijnt dan uit je cockpit en je moet hem zelf weer af zetten.
Ah thanks. Ja dus toch inderdaad grootlicht met de A erin en dan laten. Maar proberen en vertrouwen dat ik niemand verblind, in die stand is het licht inderdaad geweldig :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Banjy Let goed op, ik heb dat ook, maar tegenliggers geven best nog wel eens aan toch verblindt te worden. Als ik meer zicht nodig heb zet ik het aan, anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:16
Heeft iemand ervaring met de frunk uit Speichers laatste video?
Moet wel zeggen dat ik het een prijzig stukje kunststof vindt...

https://www.youtube.com/watch?v=F0pVbqNMs58
https://www.frunk.at/en/p.../skoda-en/skoda-enyaq-en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
onetime schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:39:
@Banjy Let goed op, ik heb dat ook, maar tegenliggers geven best nog wel eens aan toch verblindt te worden. Als ik meer zicht nodig heb zet ik het aan, anders niet.
Ik heb het een keer geprobeerd op een rustige landweg, maar kwam al vrij snel tot de conclusie dat het geen optie is op een snelweg. Hooguit op een zeer verlaten donkere snelweg zonder verlichting in Duitsland.

Overigens geven die matrix ledlampen sowieso al een enorme bak licht; daar is geen groot licht voor nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door cryptapix op 28-03-2024 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viewlite
  • Laatst online: 09-09 21:38
DutchJackal schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:22:
Geen ervaring maar ben ook geïnteresseerd. In de video zegt hij binnenkort ook de variant uit Ierland te gaan beoordelen, als ik het goed begrijp. Dat scheelt bijna de helft.
https://www.evaccessoriesireland.com/shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stickz
  • Laatst online: 19:58
Middag mensen,

Mijn vriendin en ik gaan binnenkort over tot aankoop van een tweedehands Enyaq. Hoogst waarschijnlijk wordt het een 60 sportline, omdat wij de meerprijs van een 80 niet echt goed kunnen praten in onze usecase.

We hebben 3 kleine kids en de oudste is inmiddels uit de kinderstoel. Deze kan dus mooi in het midden zitten. Gehe.

Waar ik nu een beetje vastloop zijn de need-to-have and nice-to-have opties. De matrix koplampen zijn in mijn ogen een need, evenals de cruise control (of wil je echt de ACC hebben)? Ik heb het forum flink doorgespit, maar kan nog niet echt de meerwaarde van de warmtepomp ontdekken. Wel las ik dat de software van de 80 hoger wordt geupdate dan de 60 (3.7 VS 3.2?), maar wat ik zo begrijp is het allemaal marginaal qua nieuwtjes. Wij zullen hoofdzakelijk Apple CarPlay gebruiken icm Spotify.

Hoe dan ook, mochten jullie tips hebben voor ons, dan hoor ik ze graag. Als ik dit in het aankoop-topic had moeten plaatsen, dan bij deze mijn excuses. Zag er niets over in de topicwarning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
  • Nu online
Stickz schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:23:
Middag mensen,

Mijn vriendin en ik gaan binnenkort over tot aankoop van een tweedehands Enyaq. Hoogst waarschijnlijk wordt het een 60 sportline, omdat wij de meerprijs van een 80 niet echt goed kunnen praten in onze usecase.

We hebben 3 kleine kids en de oudste is inmiddels uit de kinderstoel. Deze kan dus mooi in het midden zitten. Gehe.

Waar ik nu een beetje vastloop zijn de need-to-have and nice-to-have opties. De matrix koplampen zijn in mijn ogen een need, evenals de cruise control (of wil je echt de ACC hebben)? Ik heb het forum flink doorgespit, maar kan nog niet echt de meerwaarde van de warmtepomp ontdekken. Wel las ik dat de software van de 80 hoger wordt geupdate dan de 60 (3.7 VS 3.2?), maar wat ik zo begrijp is het allemaal marginaal qua nieuwtjes. Wij zullen hoofdzakelijk Apple CarPlay gebruiken icm Spotify.

Hoe dan ook, mochten jullie tips hebben voor ons, dan hoor ik ze graag. Als ik dit in het aankoop-topic had moeten plaatsen, dan bij deze mijn excuses. Zag er niets over in de topicwarning.
Het midden is geen lekkere plek om te zitten. Er zit van alles in de weg en het comfort is er ook niet. Ik zou eerst even gaan test zitten met z’n allen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viewlite
Ik heb het forum flink doorgespit, maar kan nog niet echt de meerwaarde van de warmtepomp ontdekken.
Die is er niet in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viewlite
Wel las ik dat de software van de 80 hoger wordt geupdate dan de 60 (3.7 VS 3.2?).
Dat is niet correct. Alle oude Enyaqs worden in principe (ooit?) geupdate naar waarschijnlijk dezelfde 3.x, maar zeker niet naar 4.0. Ik heb nog nooit gelezen dat er een verschil is tussen 60 en 80. Wel hebben de nieuwe 85 de software versie 4.0, maar dat is af fabriek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:17
DutchJackal schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:22:

https://www.youtube.com/watch?v=F0pVbqNMs58
https://www.frunk.at/en/p.../skoda-en/skoda-enyaq-en/
Ja ik heb ervaring met die. Die zit sinds halverwege maart in onze Enyaq IV 60 uit 2021.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJ0liBwN9EHWO11ppg8JXh-Utls=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rYF6Kx212XnUP4AWqYbea0S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9d8q4Lir6tS6j-jAshohGnWEUw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vPLYldfx4kz8RAzVgWadgHm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVVivsZvp8eJWrsGSIVPsp_TCZ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RzQLliCrdnXeegFCuRti8NXW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5cyGDxMILNSF4y7A4xjLxIqNg4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGC8WyY9Ynsw7NqLfuKw5Fci.jpg?f=fotoalbum_tile

Op de laatste foto zie je de gasveer voor de motorkap die je erbij kunt bestellen.
Daarnaast hebben wij gekozen voor de grote tas die je er ook bij kunt bestellen, fijn voor al het fijne grut. :)
We zijn er erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
utbone schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:38:
[...]

Het midden is geen lekkere plek om te zitten. Er zit van alles in de weg en het comfort is er ook niet. Ik zou eerst even gaan test zitten met z’n allen
Dat het geen lekkere plek is ben ik met je eens. Het is vrij hard, zowel onder je billen als in je rug. Wellicht voor een kind ok-jah. Maar bij mij zit er niets in de weg? Tenzij je de skies door het skiluik duwt })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
jeroenribbink schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:51:
[...]

Ja ik heb ervaring met die. Die zit sinds halverwege maart in onze Enyaq IV 60 uit 2021.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Op de laatste foto zie je de gasveer voor de motorkap die je erbij kunt bestellen.
Daarnaast hebben wij gekozen voor de grote tas die je er ook bij kunt bestellen, fijn voor al het fijne grut. :)
We zijn er erg blij mee.
Ligt het aan mij, of kan er amper wat in? Ik zie wat kabels en dan houdt het op. Die passen ook prima in de zijvakken van de kofferbak, of in het vak eronder. Sneeuwkettingen zullen te zwaar/groot zijn voor die plastic bak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:09
jeroenribbink schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:51:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

We zijn er erg blij mee.
Is dat niet een geweldig onhandige plek voor je laadkabel? Elke keer je motorkap open doen hiervoor lijkt me op termijn tegen te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viewlite
Autohillenga schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:25:
[...]

Via OBD eleven de BMS Regeleenheid in, en dan de hoogvolt accuverwarming aansturen, wel elke 5 minuten opnieuw doen.
Open je dan steeds de motorkap even voor de rit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 17:56
Tarkin schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:54:
[...]

Is dat niet een geweldig onhandige plek voor je laadkabel? Elke keer je motorkap open doen hiervoor lijkt me op termijn tegen te vallen.
Helemaal mee eens. Ik snap die enorme frunkhype ook niet. Zelfs in autotests hebben ze het er altijd over. Ik heb de laad kabel altijd links achterin de kofferbak liggen, daar kun je er veel makkelijker bij dan iedere keer die motorkap ontgrendelen. Thuis bovendien een laadpaal met een lekker lange vaste kabel, dus daar heb ik het helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
BGFG schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:34:
[...]

Helemaal mee eens. Ik snap die enorme frunkhype ook niet. Zelfs in autotests hebben ze het er altijd over. Ik heb de laad kabel altijd links achterin de kofferbak liggen, daar kun je er veel makkelijker bij dan iedere keer die motorkap ontgrendelen. Thuis bovendien een laadpaal met een lekker lange vaste kabel, dus daar heb ik het helemaal niet nodig.
Prijs/kwaliteit is een ingewikkelde, ze zijn immers flink duur voor relatief weinig extra bagage. Deze keer wel voor gekozen, en dan die uit Ierland. Die loopt nog iets verder door over de hele breedte. Belangrijkste reden; ik gebruik ook de gewone losse kabel praktisch nooit door de thuislaadpaal maar hij slingert wel altijd ergens in de kofferbak. Dat is nu opgelost. Vorige auto had ik ook nog gasveren, nu niet gedaan; kom toch nooit onder de motorkap behoudens paar keer laden als we op vakantie zijn of ruiten wisser vloeistof vullen etc. (die licht nu ook in de frunk ;-) )

In de vorige viel het telkens openen van de motorkap niet tegen (had nog geen thuislaadpaal) maar de laadpoort zat ook voor. Lekker om de vieze/natte kabel er in een keer in te leggen. Belachelijk vooral dat de meeste fabrikanten niet nog wat meer uit de motorruimte zelf halen..

[ Voor 11% gewijzigd door Banjy op 28-03-2024 19:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:17
cryptapix schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:48:
[...]

Ligt het aan mij, of kan er amper wat in? Ik zie wat kabels en dan houdt het op. Die passen ook prima in de zijvakken van de kofferbak, of in het vak eronder. Sneeuwkettingen zullen te zwaar/groot zijn voor die plastic bak?
Er kan 8-10 kg totaal in. de laadkabel heb ik bijna niet nodig omdat ik thuis een laadkabel bij de lader heb. en ik merkte dat als ik weg ging en de kinderwagen achterin met spullen erbij ik niet meer makkelijk bij de laadkabel kon. Tijdens de vakantie was dat nog erger. ik heb ook het transport pakket waardoor ik onder de laadvloer ook ruimte heb, maar daar had ik al best wel veel liggen, dus nu kan ik het verdelen.

Ik vind het handig, maar het staat je vrij om het niet te nemen. Ik heb mij niet zo laten beïnvloeden door een hype ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FJP84
Middag mensen,

Waarom zijn de matrix lampen een need? Ik heb de normale led lampen en die doen het ook in het donker, en die uitgebreidere achterlichten en dynamische knipperlichten zie je zelf niet als je aan het rijden bent :-) Ik zou eerder voor Travel Assist gaan. Warmtepomp gewoon niet doen. Mis je mijn inziens niks aan, en je houd eenvoudig een behoorlijk aantal euro's in je portemonnee.

[ Voor 9% gewijzigd door FJP84 op 28-03-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
Viewlite schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:07:
[...]

Open je dan steeds de motorkap even voor de rit?
Nee, die kan gewoon dicht blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autohillenga
FJP84 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:10:
[...]

Waarom zijn de matrix lampen een need? Ik heb de normale led lampen en die doen het ook in het donker, en die uitgebreidere achterlichten en dynamische knipperlichten zie je zelf niet als je aan het rijden bent :-) Ik zou eerder voor Travel Assist gaan. Warmtepomp gewoon niet doen. Mis je mijn inziens niks aan, en je houd eenvoudig een behoorlijk aantal euro's in je portemonnee.
De warmtepomp is inderdaad een overbodige optie, in Scandinavië komt het wel tot zijn recht, maar in gemiddeld klimaat is het verschil nihil.

Zelf vind ik de Matrix geniaal werken, maar heb ook in een Enyaq zonder Matrix gereden ‘s nachts, en ook die heeft gewoon een bak met licht. In mijn ogen een super optie, maar als het er niet op zit heb je er ook geen erg in.

Je geld is beter besteed aan Assistance Plus, Comfort Plus of een Transport pakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
cryptapix schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:45:
[...]

Dat het geen lekkere plek is ben ik met je eens. Het is vrij hard, zowel onder je billen als in je rug. Wellicht voor een kind ok-jah. Maar bij mij zit er niets in de weg? Tenzij je de skies door het skiluik duwt })
Het is vooral niet lekker zitten als je de usecase van @Stickz goed leest: hij heeft 3 jonge kinderen waarvan er pas 1tje uit het kinderzitje is.

Ik heb momenteel twee kinderen in een kinderstoel achterin. De zitting in het midden is totaal onbruikbaar, daar er geen ruimte overblijft om goed te zitten. Mijn advies zou ook zijn om eerst even te testzitten met zijn allen om teleurstellingen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
Autohillenga schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:19:
[...]

Nee, die kan gewoon dicht blijven.
Hoe doe je dat dan? Ik krijg de melding dat ik de motorkap moet openen. Of is dat eenmalig? MY23 op 3.2 af fabriek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
Viewlite schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 23:01:
[...]

Hoe doe je dat dan? Ik krijg de melding dat ik de motorkap moet openen. Of is dat eenmalig? MY23 op 3.2 af fabriek.
Verschil in SW versie, bij mijne 3.0 geeft hij dat niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
[...]

Mee eens, ik ben erg blij met TA ookal heeft deze de bekende issues ;) maar vind ook de getinte ramen erg fijn voor de kids. Hier zit er nog maar 1 vd 3 in een zitverhoger en gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stickz
  • Laatst online: 19:58
[...]

Waarom zijn de matrix lampen een need Warmtepomp gewoon niet doen.
Vind het idee erachter erg tof en we hebben veel provinciaal rondom ons heen hier in de Achterhoek. Dus met wat ik ervan gezien/gelezen heb, heb ik hem op de need gezet. De warmtepomp is me duidelijk: niet doen.
Martinez- schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:36:
[...]

Het is vooral niet lekker zitten als je de usecase van @Stickz goed leest: hij heeft 3 jonge kinderen waarvan er pas 1tje uit het kinderzitje is.

Mijn advies zou ook zijn om eerst even te testzitten met zijn allen om teleurstellingen te voorkomen.
Gaan we zeker doen. We hebben zelf proef gereden inmiddels, maar willen uiteraard ook nog een keer met het hele spul een ritje maken.

We zitten natuurlijk lang niet altijd met 5 man in de auto en ik vermoed dat als het past, het voor die paar keer per jaar geen problemen geeft op de langere ritten. Desnoods wisselen we ze af en toe van plek oid.
Daan_P schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 06:36:
[...]

Mee eens, ik ben erg blij met TA ookal heeft deze de bekende issues ;) maar vind ook de getinte ramen erg fijn voor de kids. Hier zit er nog maar 1 vd 3 in een zitverhoger en gaat prima.
Goed om te zien dat er meer mensen ervaring hebben met 3 kids in de Enyaq. De getinte ramen zijn standaard op de Sportline. Zeker een need, maar vandaar dat ik deze niet vermeld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Laatst online: 18:17
Als hij nog zo klein / jong is kun je altijd nog kijken of het met een zitverhoger lekkerder zit.

Die van mij is 10 en die vind het iig al een strafbankje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viewlite
Mirx_NL schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:17:
Als hij nog zo klein / jong is kun je altijd nog kijken of het met een zitverhoger lekkerder zit.
Ja inderdaad, of dit soort kussens proberen. Zit die van mij van 10 nog steeds op:
https://www.amazon.nl/gp/...itle_o03_s00?ie=UTF8&th=1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
cryptapix schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:31:
[...]

Ik heb het een keer geprobeerd op een rustige landweg, maar kwam al vrij snel tot de conclusie dat het geen optie is op een snelweg. Hooguit op een zeer verlaten donkere snelweg zonder verlichting in Duitsland.

Overigens geven die matrix ledlampen sowieso al een enorme bak licht; daar is geen groot licht voor nodig.
ik heb dit altijd aan staan. Matrix werkt perfect. Zeer incidenteel heeft er iemand last. Als er bijvoorbeeld een hoge berm is en de auto dus niet de auto aan de andere kant ziet /. te laat ziet.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 13:35
Wij hebben hem met 3 kinderen die allemaal nog zitje gebruiken (0 --> maxi cosi, 3 jaar --> hoog zitje, 5 jaar --> midden in zitverhoger met rugleuning).

Ik moest van een zitje de breedte met een stanleymes wat verminderen om het passend te maken, want de andere zitjes zijn nogal breed. Maar nu is dat prima.
Essentieel bij de zitverhoger was een gordelverlenger. Anders kun je met geen mogelijkheid de gordel vastkrijgen. Eigenlijk niet legaal, maar wij kunnen niet zonder.

Ik heb dus nog geen ervaring met 'midden is erg hard / strafbankje', maar die van ons vind het juist heerlijk, je kunt alles zien naar voren, je kunt bij de knopjes etc.

Optie die ik erg fijn vind: de 230V stekker achterin. Niet per se nodig, maar toch handig als je hem hebt.
En ik ben erg blij dat we de trekhaak hebben. Kunnen we voor op vakantie de ruimte nog uitbreiden met een trekhaakbak of fietsendrager.

Travel assist heb ik. Maar eigenlijk best irritant, veel te vaak aan stuur draaien om actief te houden. Al gebruik ik het wel.
De matrix koplampen gebruik ik nooit. Standaard Led geeft prima licht, en groot licht verblindt anderen toch teveel, ook al schakelen ze (soms?) een deel uit bij tegenliggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
Autohillenga schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 23:51:
[...]

Verschil in SW versie, bij mijne 3.0 geeft hij dat niet aan.
Klopt, vanaf 3.2 moet je de motorkap open hebben voor vele aanpassingen.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
water_escape schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:55:
[...]

ik heb dit altijd aan staan. Matrix werkt perfect. Zeer incidenteel heeft er iemand last. Als er bijvoorbeeld een hoge berm is en de auto dus niet de auto aan de andere kant ziet /. te laat ziet.
Ok ik ga het nog maar eens een kans geven dan. Voor de goede orde: we hebben het dus over adaptief groot licht? Want ook zonder dat aan te zetten past de auto de lichtbundel wat aan. Bijvoorbeeld bij bochten of dichter op voorganger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-09 18:28
Het bijzondere van het automatische grootlicht is dat als je hem eenmaal aan hebt gezet je hem niet meer uit kunt zetten (tijdens dezelfde rit). In mijn korte ervaring voegt het niet veel toe. Ik zet hem graag zelf aan/uit ivm felle verkeersborden en dat hij toch vrij laat inschakelt en ook laat uitschakelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aldmar
  • Laatst online: 19:37

Aldmar

Niks...

cryptapix schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:03:
[...]

Ok ik ga het nog maar eens een kans geven dan. Voor de goede orde: we hebben het dus over adaptief groot licht? Want ook zonder dat aan te zetten past de auto de lichtbundel wat aan. Bijvoorbeeld bij bochten of dichter op voorganger.
Bij lage snelheden en eventueel stuurbeweging gaan bij mij ook extra (mist?)lichten aan die meer naar de zijkant/berm schijnen. Volgens mij is dit een soort van bocht verlichting.

En ik heb inderdaad het idee dat als ik tot stilstand kom voor een stoplicht en de koplampen schijnen op de voorligger, zie je naar mijn idee in de eerste seconde dat je stilstaat een kleine aanpassing (naar boven) in de lichtbundel. Dit zou ook het automatische hoogte-aanpassing kunnen zijn. Dat als je remt hij iets voorover in de vering gaat en bij stilstand weer recht komt. En dus een kleine aanpassing in de hoogte. :? Verder niet storend en je moet het echt zien. :)

Sportline80 MY22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inze
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 15:13
Currry schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:16:
Het bijzondere van het automatische grootlicht is dat als je hem eenmaal aan hebt gezet je hem niet meer uit kunt zetten (tijdens dezelfde rit). In mijn korte ervaring voegt het niet veel toe. Ik zet hem graag zelf aan/uit ivm felle verkeersborden en dat hij toch vrij laat inschakelt en ook laat uitschakelt.
Bij mij kan hij zeker wel uit, ik meen me te herinneren dat het twee keer hendel gebruiken is ipv 1x hendel te doen, anders gaat hij inderdaad niet uit. Of dit moet in software na 3.0.7 aangepast zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-09 10:11
Inze schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:38:
[...]

Bij mij kan hij zeker wel uit, ik meen me te herinneren dat het twee keer hendel gebruiken is ipv 1x hendel te doen, anders gaat hij inderdaad niet uit. Of dit moet in software na 3.0.7 aangepast zijn?
Ik ben ook altijd in de war of je nu naar je toe moet treken of van je af duwen, maar hij kan zeker uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 18:40
Stickz schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 06:56:
[...]

Vind het idee erachter erg tof en we hebben veel provinciaal rondom ons heen hier in de Achterhoek. Dus met wat ik ervan gezien/gelezen heb, heb ik hem op de need gezet.

[...]
De standaard LED lampen geven echt al (meer dan) ruim voldoende licht, mits ze goed afgesteld staat.

My 2 cents:
Juist op provinciale/achterafweggetjes vindt ik het persoonlijk een asociale feature: vaak genoeg op de fiets of lopend door een auto totaal verblind, al dan niet door dergelijke grootlicht assistenten. Bijvoorbeeld op dit soort plekken (met een gescheiden fietspad met af en toe bomen ertussen): https://www.google.nl/map...!7i16384!8i8192?entry=ttu kan zo'n systeem nooit alles en iedereen zien waarvoor die lampen zachter moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
diederik77 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:55:
Wij hebben hem met 3 kinderen die allemaal nog zitje gebruiken (0 --> maxi cosi, 3 jaar --> hoog zitje, 5 jaar --> midden in zitverhoger met rugleuning).

Ik moest van een zitje de breedte met een stanleymes wat verminderen om het passend te maken, want de andere zitjes zijn nogal breed. Maar nu is dat prima.
Essentieel bij de zitverhoger was een gordelverlenger. Anders kun je met geen mogelijkheid de gordel vastkrijgen. Eigenlijk niet legaal, maar wij kunnen niet zonder.

Ik heb dus nog geen ervaring met 'midden is erg hard / strafbankje', maar die van ons vind het juist heerlijk, je kunt alles zien naar voren, je kunt bij de knopjes etc.

Optie die ik erg fijn vind: de 230V stekker achterin. Niet per se nodig, maar toch handig als je hem hebt.
En ik ben erg blij dat we de trekhaak hebben. Kunnen we voor op vakantie de ruimte nog uitbreiden met een trekhaakbak of fietsendrager.

Travel assist heb ik. Maar eigenlijk best irritant, veel te vaak aan stuur draaien om actief te houden. Al gebruik ik het wel.
De matrix koplampen gebruik ik nooit. Standaard Led geeft prima licht, en groot licht verblindt anderen toch teveel, ook al schakelen ze (soms?) een deel uit bij tegenliggers.
Dus wat je eigenlijk zegt: Het gaat niet, maar ik lever graag in op veiligheid zodat het wel gaat.

Interesting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
Stickz schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 06:56:
[...]
Gaan we zeker doen. We hebben zelf proef gereden inmiddels, maar willen uiteraard ook nog een keer met het hele spul een ritje maken.

We zitten natuurlijk lang niet altijd met 5 man in de auto en ik vermoed dat als het past, het voor die paar keer per jaar geen problemen geeft op de langere ritten. Desnoods wisselen we ze af en toe van plek oid.
Hier ook 2 kinderen in kinderstoel achterin. Daar wil je ook als kind echt niet heel lang tussenin moeten zitten op een langere rit. Dus zoals het advies hier van velen maar met de toevoeging: zet ook zeker even je stoeltjes er in om te kijken hoe het past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Martinez- schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:37:
[...]

Dus wat je eigenlijk zegt: Het gaat niet, maar ik lever graag in op veiligheid zodat het wel gaat.

Interesting!
Illegaal is niet per definitie gevaarlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• diederik77
  • Laatst online: 19-09 13:35
Martinez- schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:37:
[...]

Interesting!
Nogal een aanname over wat ik graag wil, en ook een suggestieve. Dat waardeer ik niet erg.

Nee, ik lever niet graag in op veiligheid. Maar ik denk wel dat ik zelf een afweging kan maken die in mijn situatie beter is. De gordelverlengers zijn niet officieel goedgekeurd (en zullen dat ook niet worden), onder andere omdat daarmee de waarschuwings-piep niet meer werkt. Dus ik ben nu zelf verantwoordelijk voor dat ik het check. En je moet dus zelf goed kijken of ze deugdelijk in elkaar zitten.

Maar een systeem dat eenvoudig te bedienen is zal veel beter gebruikt worden. Ook leert mijn kind nu zelf een gordel vast te doen in plaats van 'laat papa en mama het maar regelen'. Nog afgezien van onveilige situaties die je altijd hebt met kinderen in de auto (ze willen nog wel eens moeilijk doen op momenten die voor de bestuurder niet ideaal zijn). Dit soort situaties niet nog complexer maken zorgt in de praktijk ook voor meer veiligheid.

/edit n.a.v. reactie hiera van ANWB: die had ik ook gelezen voor ik ze ging gebruiken. En heb ik meegenomen in mijn afweging. Het deel over de positionering van de gordel is in dit geval niet van toepassing: na toepassen van de gordelverlenger zit de aansluiting op dezelfde positie in het zitje, als dat die bij volwassenen zonder zitje is. En de schoudergordel loopt via het zitje.

[ Voor 13% gewijzigd door diederik77 op 29-03-2024 16:48 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 90 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.