afgelopen donderdag onze auto gebracht naar PON in Naarden. Dit was voor zijn eerste 2-jaar-service beurt.
Bewust de afsrpaak 3 weken voor het daadwerkelijk 2 jaar oud zijn ingepland zodat eventuele garantiezaken nog binnen gerantie-periode geconstateerd en ( indien nodig hopelijk ook) opgelost konden worden.
Kreeg uiteindelijk 2 dagen voor het afgeven van de auto een 'online inchecken' formulier dat ik even moest tekenen zodat de afgifte ter plekke sneller kon verlopen.. Op de online incheck stonden een standaard servicebeurt, en 4 extra onderzoeken (nav gemelde issues) + update naar 3.2 op ingepland. Of ik via dat formulier gelijk even wilde tekenen voor bijbehorende kosten á € 916 en een paar cent.
Behoorlijk 'not amused' heb ik niet getekend en gekozen voor 'langzaam inchecken door uitgebreid mijn verhaal en mening te geven' bij het afgeven van de sleutel.
Medewerker ter plaatse had duidelijk geen idee waar ik het over had. 'service kan alleen goedkoper als je een serviceabo hebt' etc etc. Ik meermaals aangegeven dat ik toch verwacht dat in ieder geval de onderzoeken naar de gemelde issues' garantiewerk zouden moeten zijn maar dat mocht de pret niet drukken. Gelukkig kwam toen een collega aanlopen die duidelijk mee had zitten luisteren naar hoe de eerste medewerker zich hier uit zou redden en die zei doodleuk: Ja sorry, hij werkt hier pas 1 maand en weet het nog niet zo goed.
Hij had moeten weten dat die auto hier gekocht is, en dat je gewoon garantie hebt omdat hij nog geen 2 jaar oud is, en sterker nog: Dat je de bij een enyaq 6 jaar gratis onderhoud hebt.. Dus uiteindelijk getekend voor een bedrag van 0,-
(WTF! als ik dus gewoon geaccepteerd had, dan hadden ze gewoon 900,- gefactureerd.!)
De persoon die al wat langer in dienst was, wist vervolgens te vertellen dat mijn auto waarschijnlijk wel 2 dagen nodig zou zijn voor de updates en checks en dat eigenlijk alle issues die ik had zeer waarschijnlijk software-issues zouden zijn.
Zo bleek dan ook bij het ophalen. Er is een nieuwe boordcomputer-versie opgezet en er waren wat andere updates en checks gedaan. Daarbij kregen we het gegeven dat ze eigenlijk geen van de issues konden fixen want ze updaten een 3.0 niet naar 3.2. Er werd ruiterlijk toegegeven dat de softwaredivisie van de VAG-groep zeer achterloopt en dat al hun auto's de meest onverklaarbare software-gerelateerde bugs hebben. Nieuwe software moet daarvoor uitkomst bieden. (!)
Meest opvallende vond ik vervolgens de uitspraak dat het wachten is op de 3.5 software versie die op dit moment gemaakt/getest wordt. Zodra die uitgerold mag worden komt er een nieuwe terugroepactie om alle enyaq's van 3.4 en lager te updaten naar 3.5. Daarmee zouden dan de kinderziektes er uit moeten zijn straks.
Al met al:
- Servicemedewerkers hebben allen andere kennis en ook gaan ze allen enorm verschillend om met klachten/opmerkingen. Je moet echt geluk hebben wie je treft en ik moet zeggen dat je dat vies tegen valt.
- Software versie 3.5 had ik nog nooit van gehoord en dat die dan via een nieuwe terugroepactie zou komen, dat verbaasde me enorm.. -> Eerst zien dan geloven; vertrouwen doe ik het al lang niet meer.
- - Sta op je strepen en ga niet zomaar akkoord met kosten voor onderzoek etc. Geef aan dat je de 6 jaar onderhoud/service verwacht zoals door Skoda gecommuniceerd. Dat kan je een hoop geld schelen.