Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
jeroenkb schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:39:
[...]

Illegaal is niet per definitie gevaarlijk
In dit geval wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FnFYxMb1MjcWeV3X6gRTSQMCQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oglQO9cvwWiQSVV6T1HfA4z5.png?f=fotoalbum_large

https://www.anwb.nl/exper...ruik-van-gordelverlengers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-09 18:28
Net de auto opgehaald van de garage, aftermarket trekhaak. Vreemde is dat ze de aangaven dat de haak niet in het systeem hoefde te worden aangemeld. Ik heb wel af fabriek trekhaak voorbereiding, toch vreemd verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-09 19:54
Currry schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:51:
Net de auto opgehaald van de garage, aftermarket trekhaak. Vreemde is dat ze de aangaven dat de haak niet in het systeem hoefde te worden aangemeld. Ik heb wel af fabriek trekhaak voorbereiding, toch vreemd verhaal.
Als er geen module is geïnstalleerd die communiceert met het can-bus systeem dan is geen aanmelding nodig. De trekhaakvoorbereiding is wellicht wel gebruikt maar niet het can-bus deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Wat doen zo'n can-bus systeem? Ik heb uiteraard een elektra aansluiting voor verlichting en dergelijke, geen continue voor bv een caravan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:38
Currry schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:14:
Wat doen zo'n can-bus systeem? Ik heb uiteraard een elektra aansluiting voor verlichting en dergelijke, geen continue voor bv een caravan.
Op de bluf denk ik zaken als automatische, controle of de verlichting van de aanhanger het doet, dat de auto weet dat we een aanhanger is en zich niet de t*ring schrikt als de achteruitrijcamera aangaat, misschien automatisch iets veranderen in de balans van de auto, dat soort dingen.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Of te wel, ze hadden dat dus wel moeten doen?!
Ik zal van het weekend eens testen met het fietsenrek. Maar dit klinkt alsof de garage er op vrijdagmiddag voor Pasen er even geen zin meer in had... 🫤

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
diederik77 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:43:
[...]

Nogal een aanname over wat ik graag wil, en ook een suggestieve. Dat waardeer ik niet erg.

Nee, ik lever niet graag in op veiligheid. Maar ik denk wel dat ik zelf een afweging kan maken die in mijn situatie beter is. De gordelverlengers zijn niet officieel goedgekeurd (en zullen dat ook niet worden), onder andere omdat daarmee de waarschuwings-piep niet meer werkt. Dus ik ben nu zelf verantwoordelijk voor dat ik het check. En je moet dus zelf goed kijken of ze deugdelijk in elkaar zitten.

Maar een systeem dat eenvoudig te bedienen is zal veel beter gebruikt worden. Ook leert mijn kind nu zelf een gordel vast te doen in plaats van 'laat papa en mama het maar regelen'. Nog afgezien van onveilige situaties die je altijd hebt met kinderen in de auto (ze willen nog wel eens moeilijk doen op momenten die voor de bestuurder niet ideaal zijn). Dit soort situaties niet nog complexer maken zorgt in de praktijk ook voor meer veiligheid.

/edit n.a.v. reactie hiera van ANWB: die had ik ook gelezen voor ik ze ging gebruiken. En heb ik meegenomen in mijn afweging. Het deel over de positionering van de gordel is in dit geval niet van toepassing: na toepassen van de gordelverlenger zit de aansluiting op dezelfde positie in het zitje, als dat die bij volwassenen zonder zitje is. En de schoudergordel loopt via het zitje.
Het was eerder prikkelend dan onaangenaam bedoeld. Sorry als het zo overkwam ;) . Jouw oplossing lijkt me een stuk beter dan die ze dan omschrijven in dat artikel, alhoewel je toch wel een iets groter risico loopt lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Currry schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:16:
Het bijzondere van het automatische grootlicht is dat als je hem eenmaal aan hebt gezet je hem niet meer uit kunt zetten (tijdens dezelfde rit). In mijn korte ervaring voegt het niet veel toe. Ik zet hem graag zelf aan/uit ivm felle verkeersborden en dat hij toch vrij laat inschakelt en ook laat uitschakelt.
Dit is bij mij absoluut niet waar. Als hij heeft ingegrepen kost het wel even een paar keer "schakelen" om je zin te krijgen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 22:30
Goedemorgen!

Net terug van vakantie gekomen en na 3 weken de Enyaq weer gepakt. Wilde zojuist laden maar de klep wil niet open. Ook niet met 2x ontgrendelen. Auto uiteraard al een paar keer op slot, van het slot, aan uit etc.

Ook de vingers ertussen en proberen het klepje open te wippen lukt niet, het lijkt alsof hij nog op slot zit.

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Net het fietsenrek getest op de nieuwe trekhaak. En zoals ik al vermoedde, deze moet dus zeker WEL worden ingeleerd. Zo dus terug, zal zo gepiept zijn maar tip voor de volgende; laat ze dit gewoon doen ookal adviseren de van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:01

rammes

koekebakker 1e klas

luuksnijmegen schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:08:
Goedemorgen!

Net terug van vakantie gekomen en na 3 weken de Enyaq weer gepakt. Wilde zojuist laden maar de klep wil niet open. Ook niet met 2x ontgrendelen. Auto uiteraard al een paar keer op slot, van het slot, aan uit etc.

Ook de vingers ertussen en proberen het klepje open te wippen lukt niet, het lijkt alsof hij nog op slot zit.

Tips?
ja: is het lease? dan er goed aan trekken en dan breken de lipjes af. kun je er bij, daarna naar dealer en vervangen ze de boel want het is een product fout.

is het een prive auto, dan even naar de dealer daar doen ze het zelfde ;-)

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:40
rammes schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:07:
[...]

ja: is het lease? dan er goed aan trekken en dan breken de lipjes af. kun je er bij, daarna naar dealer en vervangen ze de boel want het is een product fout.

Dus ze vervangen het gratis?

Die van mij begint nu af en toe te weigeren, tot nu toe altijd wel na een paar keer open gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

BigGreen schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:22:
[...]

Die van mij begint nu af en toe te weigeren, tot nu toe altijd wel na een paar keer open gekregen.
bij mij wel ja

Ik zou het doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• luuksnijmegen
rammes schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:07:
[...]

Het is lease idd.

Net toch even langs dealer geweest, het stelmotortje was kapot, blijkbaar een bekend euvel. Ze hebben hem open gemaakt, stukje afgezaagd en tie-wrap ertussen zodat hij niet op slot kan. Met komende servicebeurt dat ding maar laten fixen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stexZLNFFexnwIIucnBaTVJKokY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmph5KwmPeaKK6IpWtZ2Wcdn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuksnijmegen
BigGreen schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:22:
[...]

Dan zou ik hem preventief laten vervangen, zo begon het bij mij ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:59
Hoe goed passen drie tieners op de achterbank?

Ik heb nu een Ford S-Max, die heeft 3 gelijke volwaardige stoelen als achterbank. Een Enyaq staat bovenaan mijn shortlist om de S-Max te vervangen, maar ik twijfel of de achterbank wel geschikt is voor 3 tieners voor langere ritten zoals zomervakantie. Iemand ervaring hiermee ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
ocmer schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:41:

Ik heb nu een Ford S-Max, die heeft 3 gelijke volwaardige stoelen als achterbank. Een Enyaq staat bovenaan mijn shortlist om de S-Max te vervangen, maar ik twijfel of de achterbank wel geschikt is voor 3 tieners voor langere ritten zoals zomervakantie. Iemand ervaring hiermee ?
Daar is de middelste plek echt te krap voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online

De middenzitting is daar echt te smal voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobenjan
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-07 09:21
@diederik77 welke gordelverlenger gebruik je? Ik zit in zelfde situatie, maar kon niet goed kwaliteitsvolle exemplaren vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:57

Hoewel de ervaringen zijn dat het krap is raad ik je toch aan eens met die tieners erbij een dealer te bezoeken en te gaan proefzitten. Wie weet is het wel acceptabel voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FokschaapX
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-09 08:30
Reed laatst in de Enyaq van een vriend en die liet de travel assist functie zien. Mega handig.

Maarrrr bij mijn Enyaq krijg ik deze functie niet aan de praat... Is dit een betaalde optie of zoek ik niet goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:47
FokschaapX schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:47:
Reed laatst in de Enyaq van een vriend en die liet de travel assist functie zien. Mega handig.

Maarrrr bij mijn Enyaq krijg ik deze functie niet aan de praat... Is dit een betaalde optie of zoek ik niet goed?
Was een optie. Nu standaard bij de sportline 2024.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FokschaapX
utbone schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:53:
[...]

Was een optie. Nu standaard bij de sportline 2024.
Die van mij komt uit 2023... Beetje lame om softwarematige zaken te limiteren imo.

Iemand enig idee wat het kost om dit achteraf te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:09
FokschaapX schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:39:
[...]

Die van mij komt uit 2023... Beetje lame om softwarematige zaken te limiteren imo.

Iemand enig idee wat het kost om dit achteraf te regelen?
Waarom is dat lame? Jij wou toch een goedkopere auto? Dan krijg je minder functies.

Zoek verder even in dit topic; staat wel het een en ander over. Je hebt oa een bepaald stuur nodig. Mogelijk zit dat al in je auto.

Edit: het zal al op de busines plus in 2023 https://www.skoda.nl/-/me...-jan-2023-v10-online.ashx

[ Voor 16% gewijzigd door cryptapix op 31-03-2024 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FokschaapX
cryptapix schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:42:
[...]

Waarom is dat lame? Jij wou toch een goedkopere auto? Dan krijg je minder functies.

Zoek verder even in dit topic; staat wel het een en ander over. Je hebt oa een bepaald stuur nodig. Mogelijk zit dat al in je auto.
Tjaaaa leasebak zonder iets te kiezen.

En ja dan zou ik verwachten dat dit soort opties er gewoon bij zitten. Het voelt eigenlijk meer alsof deze optie eruit is gehaald. Lijk namelijk wel het juiste stuur te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:17
Heb je wel side-assist? Lampje in je spiegel? Want rond die tijd zijn er andere configs gemaakt op basis van chiptekorten (die op dat moment al weer volop beschikbaar waren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-09 13:06

Armada

-Wat wil je weten?-

Mijn Enyaq is alweer bijna 3 jaar, dus de navigatie gaat niet meer geupdate worden etc, tenzij ik 40 euro per jaar ophoest. Ik ben eigenlijk van plan om dan maar permanent op Waze over te gaan. Maar soms had het ook wel iets handigs om de al aanwezige navigatie te gebruiken, ook omdat die standaard al meer weet van de status van de accu en het verbruik. Wat is jullie mening hierover? Voor de wat oudere auto’s, hebben jullie het betaald verlengd?

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FokschaapX
Mirx_NL schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:59:
Heb je wel side-assist? Lampje in je spiegel? Want rond die tijd zijn er andere configs gemaakt op basis van chiptekorten (die op dat moment al weer volop beschikbaar waren).
Side assist weer ik niet. Of bedoel je lane assist? Dat zit er op.

En het lampje in de spiegel of er een auto naast je zit? Die heb ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 22:01
Armada schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:39:
Mijn Enyaq is alweer bijna 3 jaar, dus de navigatie gaat niet meer geupdate worden etc, tenzij ik 40 euro per jaar ophoest. Ik ben eigenlijk van plan om dan maar permanent op Waze over te gaan. Maar soms had het ook wel iets handigs om de al aanwezige navigatie te gebruiken, ook omdat die standaard al meer weet van de status van de accu en het verbruik. Wat is jullie mening hierover? Voor de wat oudere auto’s, hebben jullie het betaald verlengd?
Nee en ga ik ook niet doen. Ik weet na drie jaar zelf ook wel heel goed in te schatten hoeveel km ik kan rijden. Gebruik de navigatie sowieso al nooit van de auto aangezien die erg traag is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
FokschaapX schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:00:
[...]

Side assist weer ik niet. Of bedoel je lane assist? Dat zit er op.

En het lampje in de spiegel of er een auto naast je zit? Die heb ik ook.
Side assist = lampje in de spiegel. Had ik in de vraag beter kunnen verwoorden.

Er zijn zoveel variaties uit de fabriek gekomen dat het bijna niet te zeggen welke auto wat heeft . Maar als je het stuur en side assist hebt zou het activeren van TA via ODB mogelijk moeten zijn als ik het goed onthouden heb. Is in het topic meermaals besproken dus even terug zoeken voor alle nuances.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:47
Mirx_NL schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:13:
[...]

Er zijn zoveel variaties uit de fabriek gekomen dat het bijna niet te zeggen welke auto wat heeft . Maar als je het stuur en side assist hebt zou het activeren van TA via ODB mogelijk moeten zijn als ik het goed onthouden heb. Is in het topic meermaals besproken dus even terug zoeken voor alle nuances.
Overigens heb ik geen lampje in de spiegel maar meer op de spiegel die naar de binnenkant wijst. Dat zijn drie strepen oranje. Uiteraard met TA maar daar wilde ik niet op reageren. Het ging mij om de lampjes in of op.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:20
Armada schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:39:
Mijn Enyaq is ook bijna drie jaar oud. Nadat de Skoda navigatie mij en mijn vrouw een paar keer het bos in had gestuurd, heb ik besloten voortaan alleen nog Google Maps op Apple Carplay te gebruiken. Dat bevalt uitstekend en is véél uitgebreider dan Google Maps direct op je iPhone. Ik heb dus ook geen data abonnement meer van Skoda. Ik hoef echt niet op afstand te zien of mijn ramen openstaan….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
jdbiggelaa schreef op maandag 1 april 2024 @ 06:23:
[...]

Mijn Enyaq is ook bijna drie jaar oud. Nadat de Skoda navigatie mij en mijn vrouw een paar keer het bos in had gestuurd, heb ik besloten voortaan alleen nog Google Maps op Apple Carplay te gebruiken. Dat bevalt uitstekend en is véél uitgebreider dan Google Maps direct op je iPhone. Ik heb dus ook geen data abonnement meer van Skoda. Ik hoef echt niet op afstand te zien of mijn ramen openstaan….
Kun je nog wel via de app zien hoever je bent met laden?

Dat zou voor mij de enige functionaliteit zijn die ik nuttig vind om voor te betalen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:15
jeroenkb schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:29:
[...]

Kun je nog wel via de app zien hoever je bent met laden?

Dat zou voor mij de enige functionaliteit zijn die ik nuttig vind om voor te betalen
Volgens mij is dat los. Bij mij is de service om de status van de ramen te bekijken verlopen, maar ik zie laad en airco informatie nog wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5K9UDTONSqkDXG_NpJWlKx8Ito=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hMGXyc1lHt3YKXj98tpBKRYX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Enige wat je mist is locatiebepaling van de auto en de ramen/deuren check inderdaad. Imo niet abonnementswaardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:37
jdbiggelaa schreef op maandag 1 april 2024 @ 06:23:
[...]

Die van mij gaat ook aflopen. Ik ga het navigatiedeel (Infotainment online) zeker niet verlengen. Navigeer 99% met Waze, en heel soms met Google Maps via Android auto. Veel fijner en meer accuraat. Die UI van de Skoda navi staat me op de één of andere manier niet aan.
Car connect heb ik een paar maanden geleden wel verlengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
RandomNick schreef op maandag 1 april 2024 @ 16:25:
[...]

Die van mij gaat ook aflopen. Ik ga het navigatiedeel (Infotainment online) zeker niet verlengen. Navigeer 99% met Waze, en heel soms met Google Maps via Android auto. Veel fijner en meer accuraat. Die UI van de Skoda navi staat me op de één of andere manier niet aan.
Car connect heb ik een paar maanden geleden wel verlengd.
Navigatie blijft toch gewoon werken, ookal loopt je abonnement af? Die van mij is al bijna een jaar afgelopen en gebruik gewoon nog de online navigatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
Martinez- schreef op maandag 1 april 2024 @ 16:52:
[...]

Navigatie blijft toch gewoon werken, ookal loopt je abonnement af? Die van mij is al bijna een jaar afgelopen en gebruik gewoon nog de online navigatie.
Ik neem aan dat de navi blijft werken, alleen de realtime online verkeersinfo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Martinez- schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:53:
Enige wat je mist is locatiebepaling van de auto en de ramen/deuren check inderdaad. Imo niet abonnementswaardig.
Er zijn twee verschillende pakketten. Eén voor de verkeersinfo, status van laadpalen en navigatie updates, en één voor services in de app. Het ligt er dus aan welke er afloopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znpx1CncAMOBnjFSxYqvsUqf_mI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5LbaFFzwqo9jSY1GaT8iIEc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door RandomNick op 01-04-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Paar dagen terug was de A4 bij Rotterdam afgesloten. Stuurde de navigatie mij naar een pont die op die tijd niet meer voer, en dat terwijl ik "pont vermijden" aan had staan in de navigatie...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:56
onetime schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 02:51:
Paar dagen terug was de A4 bij Rotterdam afgesloten. Stuurde de navigatie mij naar een pont die op die tijd niet meer voer, en dat terwijl ik "pont vermijden" aan had staan in de navigatie...
Dat is de reden dat ik de standaard Navi nooit gebruik; die baseert zich nooit (of veel te laat) op de actuele verkeerssituatie. Gebruik altijd Waze of Maps. En die laadtoestanden: ik kan zelf wel zien wanneer ik moet laden, daar heb ik geen Navi voor nodig. Staat trouwens ook in maps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
cryptapix schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:03:
[...]

Ok ik ga het nog maar eens een kans geven dan. Voor de goede orde: we hebben het dus over adaptief groot licht? Want ook zonder dat aan te zetten past de auto de lichtbundel wat aan. Bijvoorbeeld bij bochten of dichter op voorganger.
Correct. Waar de A van wit naar blauw schakelt.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Nou mijn trekhaak heeft nog wat voeten in aarde gekregen. Conclusie is; een trekhaak niet geleverd en gemonteerd door de dealer kun je niet aanleren. Technisch kan het, maar krijg je geen updates meer of die gaan storingen geven. Verlichting werkt, maar geen lane assist, esp etc die dan rekening houdt met een aanhanger.
Nu toch in dubio of ik het zo laat.

Komt overigens van Trekhaaknu, maar bv bij trekhaak centrum is het probleem hetzelfde.

[ Voor 11% gewijzigd door Currry op 02-04-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

Ankh

|true

Currry schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:28:
Nou mijn trekhaak heeft nog wat voeten in aarde gekregen. Conclusie is; een trekhaak niet geleverd en gemonteerd door de dealer kun je niet aanleren. Technisch kan het, maar krijg je geen updates meer of die gaan storingen geven. Verlichting werkt, maar geen lane assist, esp etc die dan rekening houdt met een aanhanger.
Nu toch in dubio of ik het zo laat.

Komt overigens van Trekhaaknu, maar bv bij trekhaak centrum is het probleem hetzelfde.
Maar had je wel trekhaakvoorbereiding in het optie pakket? Of moest de kabelboom helemaal aangelegd worden? En geeft de dealer dit nu ook aan?

Kan me heugen dat ik eerder bij mijn ford (vorige auto) ook een zelfde issue had met de (goedkopere) trekhaak boeren. Maar via de Ford Dealer was het geen probleem.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Ik heb trekhaak voorbereiding. Eigenlijk bestond dat alleen uit een aansluiting voor de kabelboom in de kofferbak (links) en een uitsparing om de trekhaak makkelijk aan het chassis vast te maken.

Ze hebben bewust een flex kabelboom meegeleverd (wat dat ook moge zijn). Het gaat om een Brink afneembaar dus geen AliExpress haak.
Deze kabelboom kun je met inleren (schrijvend) of zonder inleren (lezend) monteren. Bij de schrijvende is het verschil dat; de parkeersensoren stil blijven, esp, lane assist en dode hoek sensoren werken.
En die geeft volgens de trekhaak leverancier, dat gaf de dealer (Van den Udenhout) ook aan, problemen met software updates. Zowel bij dealer updates als bij ota. Udenhout wil hier ook niets mee omdat het hun product niet is. De dealer haken worden auto specifiek vanuit de fabriek geleverd en aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomobo
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 31-05 10:20
sorry, verkeerde topic...

[ Voor 73% gewijzigd door nomobo op 02-04-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qayne2022
  • Laatst online: 16-08 02:20
Weet iemand het onderdeelnummer van dit “tunnel” bakje achterin de Enyaq? Gaat om het deel op de grond…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QGknC2aTTMklZK_8R1taZOcd6w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hlTOtRg9DZROxk8CjWJDEODk.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 22:20
Mirx_NL schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:13:
[...]

Even specifiek gezocht in dit topic, maar kom nog weinig tegen als ik zoek op 'ODB'. Online wel wat verder (o.a. het ODBeleven forum) en daar zijn wel de nodige successen, toch voelt het allemaal nog wel 'tricky'.
Hier een sportline uit 2021, met assistentie pakket (ACC) en blinde hoek detectie, en het knopje op het stuur.
Enige is dat vaak ook het 'capacitive' stuur nodig is als ik het goed lees, dat is dan meestal niet aanwezig. Dat vereist dan elke 15 seconden aan het stuur wat trekken om de auto te laten weten dat je handen nog aan het stuur zitten. Ben ik op zich gewend van de vorige auto. Maar weet niet of ik dit avontuur moet willen aangaan. Is er niet ergens een (semi) officiële garage die dit doet/activeert, beetje zoals de chip tuners voor motoren? Of gewoon eens de dealer/garage zelf vragen of beginnen die ingewikkeld te kijken bij de gedachte dat ze iets met een computer moeten ipv de mechanische onderdelen?

[ Voor 3% gewijzigd door Banjy op 02-04-2024 20:44 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 20-09 17:15

Dr.Roelski

Walk on ....

Vandaag de IV60 business line gekregen. Volgens auto software versie 3.5.0, en volgens myskoda app 3.7. Zag ergens in dit topic iemand die het precies andersom had. Kessy walk away locking werkt. Begreep dat hier twijfels over waren met sw 3.x. Verder nog niet heel veel uit kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeO
  • Laatst online: 19-09 13:57
Dr.Roelski schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:06:
Vandaag de IV60 business line gekregen. Volgens auto software versie 3.5.0, en volgens myskoda app 3.7. Zag ergens in dit topic iemand die het precies andersom had. Kessy walk away locking werkt. Begreep dat hier twijfels over waren met sw 3.x. Verder nog niet heel veel uit kunnen proberen.
Kan jij dat ergens aan of uit zetten in de instellingen. Ik kan hem nergens vinden namelijk en het werkt bij mij niet. Heb de zelfde uitvoering half maart gekregen en beschik ook over 3.7.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Banjy schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:42:
[...]

Even specifiek gezocht in dit topic, maar kom nog weinig tegen als ik zoek op 'ODB'
Dat kan wel kloppen ... 't is OBD. :+

Alhier vind je ook de nodige Enyaq info:
https://www.skodaforum.nl/forum/forums/enyaq.77/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 22:20
ehtweak schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:20:
[...]

Dat kan wel kloppen ... 't is OBD. :+

Alhier vind je ook de nodige Enyaq info:
https://www.skodaforum.nl/forum/forums/enyaq.77/
Hahaha omg 🙈 Wel mooi om toch wat hits/posts dan te vinden, niet de enige gelukkig. Thanks 👍

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

MikeO schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:14:
[...]

Kan jij dat ergens aan of uit zetten in de instellingen. Ik kan hem nergens vinden namelijk en het werkt bij mij niet. Heb de zelfde uitvoering half maart gekregen en beschik ook over 3.7.
Weet niet zeker of het dit is, maar vermoed het wel. Heb het zelf nog niet kunnen uitproberen of instructie klopt.

MySkoda -> status -> digitale handleiding -> sleutels, sloten en alarmsysteem -> sleutelloos vergrendelen -> instellingen
=>>
Infotainment Menu -> auto teken -> auto teken tandwiel -> buiten selecteren
Swipen naar centrale vergrendeling
Centrale vergrendeling > keyless access

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Dr.Roelski schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:06:
Bij mij was er ook een verschil maar dat trok na een dag of wat bij ;) Interessant dat jouw walk away locking werkt. Ik heb nog geen reactie van de dealer.

Ben ook wel benieuwd naar een foto van je instellingenmenu. Bij mij staat het er namelijk niet bij. Wel auto unlock en de lock knop op de deurhendel (daar lijk jij in je vorige post naar te verwijzen).

Edit:
Voor de goede orde, het gaat dus niet om het knopje op de deurhendel. Die werkt wel om te sluiten. Walk away locking is weglopen zonder iets te doen of aan te raken en dat de auto dan automatisch op slot gaat.

[ Voor 35% gewijzigd door cryptapix op 02-04-2024 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Qayne2022 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:55:
Weet iemand het onderdeelnummer van dit “tunnel” bakje achterin de Enyaq? Gaat om het deel op de grond…

[Afbeelding]
Net even gaan kijken voor je. Er staat weinig op maar zag wel dit:
5LA 864 051 4PK

Als ik hierop Google, vind ik inderdaad wel dit onderdeel terug :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

cryptapix schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:49:
[...]

Bij mij was er ook een verschil maar dat trok na een dag of wat bij ;) Interessant dat jouw walk away locking werkt. Ik heb nog geen reactie van de dealer.

Ben ook wel benieuwd naar een foto van je instellingenmenu. Bij mij staat het er namelijk niet bij. Wel auto unlock en de lock knop op de deurhendel (daar lijk jij in je vorige post naar te verwijzen).

Edit:
Voor de goede orde, het gaat dus niet om het knopje op de deurhendel. Die werkt wel om te sluiten. Walk away locking is weglopen zonder iets te doen of aan te raken en dat de auto dan automatisch op slot gaat.
Ik zal morgen menu in auto bekijken. Beschrijving is idd wazig. Menu beschrijft idd ook het (ont)grendelen via handgrepen.
Auto was open, ook volgens MySkoda. Na meter of 50 zag ik in MySkoda dat auto afgesloten werd. Daarna op grote afstand gekeken of spiegels ingeklapt waren, en dat was zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-09 16:42
Martinez- schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:28:
[...]

De klep naar binnen duwen en de auto dan vergrendelen/ontgrendelen al geprobeerd? Bij mij werkte dat eerder.
Ook hier gaat de laadklep niet meer open. Auto is 2 jaar oud….ik zie het euvel inmiddels al veel voorbij komen hier. Morgen langs dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Dr.Roelski schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:42:
[...]

Ik zal morgen menu in auto bekijken. Beschrijving is idd wazig. Menu beschrijft idd ook het (ont)grendelen via handgrepen.
Auto was open, ook volgens MySkoda. Na meter of 50 zag ik in MySkoda dat auto afgesloten werd. Daarna op grote afstand gekeken of spiegels ingeklapt waren, en dat was zo.
Klinkt goed! Er is dus nog hoop voor ons ;)
Check ook nog even voor de zekerheid of hij niet automatisch is dichtgegaan omdat je hem hebt ontgrendeld (bijv door dichtbij komen) maar de deur niet hebt geopend. In dat geval vergrendelt hij bij mij wel automatisch (na een seconde of 30).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
Banjy schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:30:
[...]

Hahaha omg 🙈 Wel mooi om toch wat hits/posts dan te vinden, niet de enige gelukkig. Thanks 👍
Welkom om langs te komen. Heb al tientallen enyaq's van aanpassingen voorzien middels obd11.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:20
Afgelopen weekend 4maanden gebruik, mijn eerste black screen crash (SW 3.5).
Deze ochtend het display achter stuurwiel waarbij pixels niet mooi gealligneerd stonden.. hopelijk trekt dat weg na een tijdje stilstand, want dit is om hoofdpijn van te krijgen en scheel te zien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4owtWjNLacBSl8vxX8bObfeEe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4IYb2Xw1UvQ3I4ZH6Cl40D6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mirx_NL
Hakki schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:55:
Afgelopen weekend 4maanden gebruik, mijn eerste black screen crash (SW 3.5).
Deze ochtend het display achter stuurwiel waarbij pixels niet mooi gealligneerd stonden.. hopelijk trekt dat weg na een tijdje stilstand, want dit is om hoofdpijn van te krijgen en scheel te zien.[Afbeelding]
Dat is een feature van een nieuwe update, 3D dashboard. Moet je alleen nog even zo'n rood/groen brilletje opzetten... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:06

Rubman

Retarded or just overjoyed!

water_escape schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:34:
[...]

Welkom om langs te komen. Heb al tientallen enyaq's van aanpassingen voorzien middels obd11.
Ik kaap even deze post.

Heb een Business Edition 60 uit 2023. Wilde wat "kleine" aanpassingen doen zoals knippers naar 5 ipv 3, DRL, easy entry op bestuurdersstoel dat soort zaken.

Twijfel om zelf een dongle aan te schaffen want enkel met abonnement mogelijk als je echt met long coding aan de gang wilt geloof ik.

Welke provincie zit je, want misschien wil ik wel van het aanbod gebruik maken O-)

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Rubman schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:09:
[...]

Ik kaap even deze post.

Heb een Business Edition 60 uit 2023. Wilde wat "kleine" aanpassingen doen zoals knippers naar 5 ipv 3, DRL, easy entry op bestuurdersstoel dat soort zaken.

Twijfel om zelf een dongle aan te schaffen want enkel met abonnement mogelijk als je echt met long coding aan de gang wilt geloof ik.

Welke provincie zit je, want misschien wil ik wel van het aanbod gebruik maken O-)
klopt, dit kan alleen met long coding.
Ik zit in regio roermond. Maar men maakt graag een lange rit terug naar huis met de aanpassingen :)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

water_escape schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:16:
[...]

klopt, dit kan alleen met long coding.
Ik zit in regio roermond. Maar men maakt graag een lange rit terug naar huis met de aanpassingen :)
Ja maar ruim 2,5 uur naar de kop van Noord-Holland terug is wel wat ver.

Misschien toch maar eens doe OBD11 aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
Rubman schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:27:
[...]

Ja maar ruim 2,5 uur naar de kop van Noord-Holland terug is wel wat ver.

Misschien toch maar eens doe OBD11 aanschaffen.
Ik ben de 20e in De Goorn omgeving. Maar weet niet of ik veel tijd heb.
Maar een eigen dongle is altijd leuk en handig.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

water_escape schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:30:
[...]

Ik ben de 20e in De Goorn omgeving. Maar weet niet of ik veel tijd heb.
Maar een eigen dongle is altijd leuk en handig.
Precies, dan gaan we maar gewoon bestellen. Kan ik mogelijk hier meer mensen weer helpen met aanpassingen. Weinig te vinden in dit deel die een dongle hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Heb inmiddels weer een nieuw stuur (de derde) nadat de TA helemaal van zijn padje af was en mijn handen ook niet meer herkende.

Het lijkt nu een stuk beter te gaan, gisteren 300km gereden en ik kan nu weer rustig een het stuur met een vinger aanraken zodat hij me herkent, geen piepjes meer.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Maat28 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:45:
[...]

Ook hier gaat de laadklep niet meer open. Auto is 2 jaar oud….ik zie het euvel inmiddels al veel voorbij komen hier. Morgen langs dealer.
Update; vroeg of laat ben je aan de beurt met de laadklep. Blijkbaar roest het binnenwerk waardoor de sluiting niet meer open gaat. De dealer gaf aan ca 4 auto’s per week met dit euvel te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 12:19
Maat28 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:57:
[...]

Update; vroeg of laat ben je aan de beurt met de laadklep. Blijkbaar roest het binnenwerk waardoor de sluiting niet meer open gaat. De dealer gaf aan ca 4 auto’s per week met de euvel te hebben.
Dat hier dan geen terugroepactie voor is. Want het kost ze nu nieuwe klepjes, en als mensen niet subtiel genoeg zijn, ook een nieuwe buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qayne2022
  • Laatst online: 16-08 02:20
RangedNeedles schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:35:
[...]

Net even gaan kijken voor je. Er staat weinig op maar zag wel dit:
5LA 864 051 4PK

Als ik hierop Google, vind ik inderdaad wel dit onderdeel terug :)
Bedankt voor het artikelnummer! Top…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Qayne2022 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:20:
[...]

Bedankt voor het artikelnummer! Top…
Op die van mij staat 5LA 864 051 A 4PK. Fijn hoor zo’n file op de weg ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DO27JoV1FSFbME7otSaKRDhw5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ucWbMCAL7t1v5ndg7D2pi7j.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op de slechte foto, maar wisten jullie al dat de Enyaq ook aangeeft wanneer de batterij van de gebruikte sleutel vervangen dient te worden?

Viel me vandaag toevallig op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
Boeie schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:20:
[...]

Dat hier dan geen terugroepactie voor is. Want het kost ze nu nieuwe klepjes, en als mensen niet subtiel genoeg zijn, ook een nieuwe buitenkant.
Wellicht gaan ze het als vervanging bij de eerste onderhoudsbeurt (na 2 jaren) inbouwen. Terugroepactie is wel veel extra werk (planning etc) hiervoor lijkt mij. Blijft wel irritant, ik had zelf de klep ook kunnen forceren maar laat het liever de dealer zelf doen…..mocht het beschadigen dan hebben zij het gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Martinez- schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:40:
[Afbeelding]

Let niet op de slechte foto, maar wisten jullie al dat de Enyaq ook aangeeft wanneer de batterij van de gebruikte sleutel vervangen dient te worden?

Viel me vandaag toevallig op.
Ja, ik heb die melding al een tijdje. Maar als ik met de auto weg ben heb ik de 2e sleutel ook bij me.
Ik wil weten hoelang ik de primaire sleutel, die ik altijd op zak heb, en die dus niet kan gaan slapen, het toch nog uithoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:59
Sinds een week of vier crashed mijn infotainment bij iedere wat langere rit. Vaak spontaan, soms nadat alles eerst heel traag reageert en af en toe na een melding over "even geduld...".

Heeft iemand dit probleem ook(gehad) en wellicht een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

cryptapix schreef op woensdag 3 april 2024 @ 06:36:
[...]

Klinkt goed! Er is dus nog hoop voor ons ;)
Check ook nog even voor de zekerheid of hij niet automatisch is dichtgegaan omdat je hem hebt ontgrendeld (bijv door dichtbij komen) maar de deur niet hebt geopend. In dat geval vergrendelt hij bij mij wel automatisch (na een seconde of 30).
Net weer even gehertest, en ik vrees dat je gelijk hebt. Had bij vorige test alleen deur met sleutel ontgrendeld en daarna weggelopen. Nu net bij laadpaal aangesloten en direct weggelopen. Na 50m toch maar teruggelopen om met sleutel alles op slot te doen. Moest best dichtbij staan voordat sleutel bereik had. Had echter ook niet dat verlichting al aanging bij benaderen auto, dus wil het nog paar keer gaan testen. Maar ben nu wat minder positief. In infotainment kon ik ook geen kessey instelling hiervoor vinden. Was zoals handleiding het ook beschreef. Alleen een ontgrendel instelling bij naderen die ik op uitgeschakeld heb gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Dr.Roelski schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:31:
[...]

Net weer even gehertest, en ik vrees dat je gelijk hebt. Had bij vorige test alleen deur met sleutel ontgrendeld en daarna weggelopen. Nu net bij laadpaal aangesloten en direct weggelopen. Na 50m toch maar teruggelopen om met sleutel alles op slot te doen. Moest best dichtbij staan voordat sleutel bereik had. Had echter ook niet dat verlichting al aanging bij benaderen auto, dus wil het nog paar keer gaan testen. Maar ben nu wat minder positief. In infotainment kon ik ook geen kessey instelling hiervoor vinden. Was zoals handleiding het ook beschreef. Alleen een ontgrendel instelling bij naderen die ik op uitgeschakeld heb gelaten.
Helaas! Dank voor het checken. Ik zal in ieder geval een update geven als de dealer heeft gereageerd.

Verlichting aan laten gaan bij benaderen en verlaten auto is een instelling. Ik heb gemerkt dat het de ene keer beter werkt dan de andere keer. Soms gaan de lampen al van redelijke afstand aan. Soms pas als ik er zo goed als naast sta, vlak voordat de deur automatisch ontgrendelt. Maar aan gaan ze :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

cryptapix schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:34:
[...]

Helaas! Dank voor het checken. Ik zal in ieder geval een update geven als de dealer heeft gereageerd.

Verlichting aan laten gaan bij benaderen en verlaten auto is een instelling. Ik heb gemerkt dat het de ene keer beter werkt dan de andere keer. Soms gaan de lampen al van redelijke afstand aan. Soms pas als ik er zo goed als naast sta, vlak voordat de deur automatisch ontgrendelt. Maar aan gaan ze :+
Voor de volledigheid de instellingen in het menu.
Kessy menu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oT_boS9jNwDFmqbcdBXrMyz_PnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYtnHe8rUCY12AceLreletId.jpg?f=fotoalbum_large

2e helft menu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ii3rvqomczSx74IqWzZjoDvk4ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bL0viezIViFePMnPrZxEMmpB.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien https://gathering.tweaker...message/78350098#78350098 een foto heeft MET walk-away logging (sw 4.0?) is de conclusie dat ook in sw 3.7 het NIET zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Dr.Roelski schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:56:
[...]

Voor de volledigheid de instellingen in het menu.
Kessy menu:
[Afbeelding]

2e helft menu:
[Afbeelding]

Aangezien https://gathering.tweaker...message/78350098#78350098 een foto heeft MET walk-away logging (sw 4.0?) is de conclusie dat ook in sw 3.7 het NIET zit.
Ik heb dezelfde instellingen. Onderste screenshot is inderdaad ME 4.x. Ik ben benieuwd naar de reactie van de dealer, al vrees ik dat ik het wel al kan invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:03
Maat28 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:45:
[...]

Bijzonder, bij mij ook. 110 euro, motortje kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Tukker87 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:02:
[...]

Bijzonder, bij mij ook. 110 euro, motortje kapot.
Garantie neem ik aan? Ik heb geen idee van kosten, is een leaseauto van de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Maat28 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:25:
[...]

Garantie neem ik aan? Ik heb geen idee van kosten, is een leaseauto van de zaak.
Dat lijkt mij ook als dat motortje binnen twee jaar kapot is.

Ik kan onderhoudskosten van mijn leaseauto wel inzien (in app van Arval). Zo kwam ik er achter dat mijn eerste bandenwissel (zomer naar winter) een whooping EUR 1.433 ex btw kostte :X Dat is gewoon EUR 1733 incl btw. Je zou dat maar als particulier kwijt zijn voor 4 winterbanden incl de opslag van je zomerbanden voor 6 maanden.

[ Voor 14% gewijzigd door cryptapix op 05-04-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
cryptapix schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:51:
[...]

Ik kan onderhoudskosten van mijn leaseauto wel inzien (in app van Arval). Zo kwam ik er achter dat mijn eerste bandenwissel (zomer naar winter) een whooping EUR 1.433 ex btw kostte :X Dat is gewoon EUR 1733 incl btw. Je zou dat maar als particulier kwijt zijn voor 4 winterbanden incl de opslag van je zomerbanden voor 6 maanden.
Ik neem aan dat daar de aanschaf van de 4 winterbanden ook in zit? Maar dan nog een prijzig gebeuren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miesjaa
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-08 08:07
cryptapix schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:51:
[...]

Hier de eerste keer ook 1496 euro excl. BTW. Weet wel dat de 21" banden zelf heel duur zijn. Heb ik toen eens nagekeken. Volgens mij meer dan 350 euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Maat28 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:30:
[...]

Ik neem aan dat daar de aanschaf van de 4 winterbanden ook in zit? Maar dan nog een prijzig gebeuren!
Waar in? In de leaseprijs? Vast wel, want Arval is geen filantropische instelling. Dus dat rekenen ze gewoon door en zorgt ervoor dat ik minder van mijn budget overhoud om te laten uitbetalen of andere opties voor te kiezen.
miesjaa schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:38:
[...]

Hier de eerste keer ook 1496 euro excl. BTW. Weet wel dat de 21" banden zelf heel duur zijn. Heb ik toen eens nagekeken. Volgens mij meer dan 350 euro per stuk.
Ik heb 20” en op de website van de bandenwissel-garage staan die dingen voor 288-312 (weet niet welke van de twee ik heb) incl btw. 4*312=1.248, het verschil van EUR 485 vind ik alsnog flink voor het wisselen en opslaan. Ben benieuwd wat ze eind deze maand gaan rekenen voor de wissel terug naar zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
[...]

Mijn dealer (wittebrug) zegt dat het geen garantie is en (nog) geen terugroepactie. Mogelijk wel een soort van coulanceregeling en wat dat inhoud kon hij ook niet zeggen!

Nu nog 3 weken wachten met een laadklep die soms niet opengaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
@cryptapix een beetje 20/21" band van een A-merk kost al gauw 250/300 euro nu. Voeg daar nog de montagekosten + alle 'EV use' en groene labels en je gaat al gauw over de 1000 euro heen. Daar ontbreekt de dealer opslag dan nog op ;-)

Die centrale opslag voor leasebanden rekenen altijd lekker veel, want transportkosten etc en flexibiliteit. Als particulier betaal je minder, ik betaal voor mijn wissel + opslag (velg+band, want ik ga niet op de velg wisselen) iets van 80 euro. En dat is incl verzekering van de opslag.

Overigens staat die van mij nu voor zn 2-jaar beurt (+ diverse defecten), en ook het laadklepje. Mag hopen dat het niet op de factuur staat met een bedrag want ik ben er wel een beetje klaar mee, dit platform (MEB) en de support eromheen.

[ Voor 56% gewijzigd door Boeie op 05-04-2024 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
BigGreen schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:20:
[...]

Mijn dealer (wittebrug) zegt dat het geen garantie is en (nog) geen terugroepactie. Mogelijk wel een soort van coulanceregeling en wat dat inhoud kon hij ook niet zeggen!

Is dit een particuliere auto? Dan zou ik zeggen, hoezo geen garantie? Een auto waarvan binnen 2 jaar de achterklep laadklep niet meer functioneert voldoet voor mij prima aan het criterium van non-conformiteit (7:17 BW, ook wel wettelijke garantie genoemd).
Artikel 17
1 De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

2 Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Je mag er echt wel van uitgaan dat die klep langer dan 2 jaar probleemloos open gaat.

Edit:
Zie nu dat het de laadklep ipv de achterklep is. Maakt het voor mij niet heel anders ;)

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 05-04-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:03
[...]

Prive bezit. Buiten de 2 jaar periode. Dus reken maar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Tukker87 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:08:
[...]

Laat je maar niet zo makkelijk afwimpelen. Zie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
Tukker87 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:08:
[...]

Heb jij hem nog gekocht met 2 jaar garantie dan? Niet 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
Boeie schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:56:
[...]

Heb jij hem nog gekocht met 2 jaar garantie dan? Niet 5?
Hier ook eigen auto en 2 jaar garantie (er is naar mijn weten nooit 5 jaar garantie geweest)
mijn auto is inmiddels 2,5 jaar oud. en nu gaat er steeds wel iets stuk.

Vandaag een Service lampje in het auto menu (is niet voor het onderhoud want daar is hij al voor geweest en heeft nog 588 dagen te gaan)
Krijg het niet weg.
Verder staat er niets bij.

Ook de deurgreep van de passagierskant werkt niet meer op de Kessy openen of sluiten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Rmv53SMR2yoV9VsbuO3o0xFdt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L56uGC1LR26KcqqzpGf1tBO2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
BigGreen schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:20:
[...]

De laadklep is bij mij opengebroken en rij nu met de klep op een kiertje. Veel mensen wijzen uiteraard naar het klepje….goed bedoeld maar ja ik weet dat die half open staat 😊 over 3 weken een beurt (de 2 jaars beurt). Betreft lease dus ze zullen er vast kosten voor doorrekenen naar de leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
cryptapix schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:08:
[...]

Waar in? In de leaseprijs? Vast wel, want Arval is geen filantropische instelling. Dus dat rekenen ze gewoon door en zorgt ervoor dat ik minder van mijn budget overhoud om te laten uitbetalen of andere opties voor te kiezen.

[...]

Ik heb 20” en op de website van de bandenwissel-garage staan die dingen voor 288-312 (weet niet welke van de twee ik heb) incl btw. 4*312=1.248, het verschil van EUR 485 vind ik alsnog flink voor het wisselen en opslaan. Ben benieuwd wat ze eind deze maand gaan rekenen voor de wissel terug naar zomer.
Ik doelde op die 1700’euro die je beschreef….dat de aanschaf van de banden er zelf ook in zitten. Die jongens zijn best duur dus richting 1700 is veel maar niet schokkend. Uiteraard zit het in de leaseprijs, dat snap ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green2035
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-04 13:00
Rubman schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:09:
[...]

Ik kaap even deze post.

Ik heb een dongel, sinds kort weer met abbo, na update van de spiegelverlichting was de traffic control optie weer weg… Regio Noord-Holland in de buurt van Laren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMannes
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-05-2024
Goedendag dames en heren,

Wat een inmens grote topic is dit al.
Wij zijn op zoek naar een nieuwe auto en hebben ons oog een beetje laten vallen op een superb of een enyaq.
Nu zijn we net als een hele grote groep Nederlanders aan het twijfelen of electrisch de juiste stap is op dit moment.
Wat is jullie ervaring ? wat is in het slechtste geval de actieradius van een iv50 en iv60 en is de iv 50 te klein of prima ? en zijn er ook veel voorkomende klachten waar jullie tegenaan lopen ?

Normaal zou ik een hele topic lezen maar 400 pagina's is me net te veel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:27
MJMannes schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:45:

Wij zijn op zoek naar een nieuwe auto en hebben ons oog een beetje laten vallen op een superb of een enyaq.
Nu zijn we net als een hele grote groep Nederlanders aan het twijfelen of electrisch de juiste stap is op dit moment.
Wat is jullie ervaring ? wat is in het slechtste geval de actieradius van een iv50 en iv60 en is de iv 50 te klein of prima ? en zijn er ook veel voorkomende klachten waar jullie tegenaan lopen ?

Wat is jullie rijd gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
MJMannes schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:45:

Vergeet deel 1 en 2 van de reeks niet! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMannes
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-05-2024
helloitsme schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:49:
[...]

Wat is jullie rijd gedrag?
Wij rijden normaal. Ik wat economischer als mijn vriendin. Maar zeker niet sportief. 106 op de cruise zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@MJMannes Wat is de vaker voorkomende af te leggen grote afstand?
Wat is de dagelijks afgelegde afstand?
Kan je thuis laden? (Ja? Ga voor vol elektrisch!)
Ik vindt dat ik normaal rij, maar voor anderen is dat extreem zuinig.
Kan je je beheersen en rustig blijven rijden ondanks alle power? Dat scheelt echt veel.
Sommigen komen met een 60 maar 300km ver.

Ik zelf heb in slechte omstandigheden ongeveer 80% van het bereik in goede omstandigheden.
In extreme omstandigheden kan het nog minder zijn.

Pagina: 1 ... 29 ... 90 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.