Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 17:13
hgdijk schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:27:
Hi!
Heeft iemand hier op dit forum een idee wat het maximale vermogen is van de USB-C poorten voorin? Ondersteunen deze bijvoorbeeld USB-C PD? Ik kan dit nergens bevestigd krijgen, ook niet bij Skoda zelf.
Ik heb mijn MacBook geprobeerd, maar ik krijg er maar 15 Watt uit dus 5 volt 3 ampère.
maakt niet veel verschil in voor of achterin. sommigen zeggen dat je achterin meer continu vermogen krijgt.

Helaas dus geen QuickCharge of Power delivery uit de usb-c. Mocht je het family pakket hebben dan kun je wel de 230volt met max 150 Watt gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinominie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-08 21:20
dhd schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:40:
Nog steeds aan het twijfelen tussen Model Y en Enyaq. Wat is jullie ervaring met de Skoda app? Ik lees heel veel negatieve reacties op de Google play app store...
Ik vind het zelf ook een lastige keuze, vooral omdat de Tesla nog altijd een stuk goedkoper is en je bij Tesla zeker weet dat de software goed werkt en vaak een update krijgt. Aan de andere kant mis ik in mijn huidige model 3 wel de fysieke knoppen die de Skoda heeft. Als derde optie heb ik daarom de Fisker Ocean Sport op mijn lijstje staan, proefrit staat komende week gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antera
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 19:32

Antera

VCDS/obd11 en Odis coderingen

Tesla zeker de software goed werkt? Niet altijd kan ik je vertellen. Wel beter

Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tolot
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-05 12:45
De Enyaq als trekauto:
Wij rijden sinds oktober vorig jaar een Enyaq 80 en hebben intussen dik 5000 Km na volle tevredenheid gereden. Voorzichtig worden de plannen voor de mei-, en zomervakantie gemaakt, en aangezien wij graag kamperen was de vraag: Tent, Vouwwagen of Caravan? Omdat wij graag rondtrekken, viel een (grote)tent af. Een moderne tenttrailer zet je binnen 5 minuten op en geeft al een stuk meer comfort. Een aantal showrooms bezocht, en we werden behoorlijk enthousiast. Tot we een 2-tal ervaringsdeskundigen spraken, die beiden aangaven dat een tenttrailer in het voor-, en naseizoen behoorlijk klam en vochtig kunnen worden. Toen toch ook maar eens naar een Caravan gekeken. We hebben beiden alleen Rijbewijs B, dus max. 3500 Kg combinatiegewicht….Onze Enyaq heeft MTM van 2600 Kg (!) dus mag er qua rijbewijs max. 900 Kg MTM getrokken worden. Op de website Caravantrekker.nl staat heel veel nuttige info: als je een “normale caravan” (210-230 breed en 265 hoog) achter je EV hangt, dan is een verbruik van 35-40 kWh/100 Km realistisch…..
Belangrijkste oorzaak: luchtweerstand! Oplossing: een smalle caravan met een hefdak. Helaas bleken wij niet de enigste te zijn (deze caravans zijn ook geschikt voor hybride auto’s), en de prijzen vliegen omhoog. Uiteindelijk een prachtexemplaar via marktplaats gevonden en vorige week opgehaald. Wij hebben veel Caravan ervaring en dachten met onze laatste leaseauto (Passat GTE) de ultieme caravantrekker gereden te hebben….Nou de Enyaq verslaat de Passat op alle fronten (behalve range 😇). Je merkt echt niet dat er een Caravan achter de auto hangt! Door het geringe gewicht (625 Kg leeg) de breedte van 183 cm en hoogte van 210 cm, is het rijden vergelijkbaar met een vouwwagen. Door het gewicht van Enyaq is de combinatie zeer stabiel, en het vermogen is ruimschoots voldoende om helling op met 115 Km/u op de snelweg in te voegen….De rit naar huis was 60 Km, waarvan 20 Km over 80 Km/u wegen (over de Utrechtse heuvelrug) en de rest snelweg (95 Km/u). Temperatuur was 6 graden en de wind was rond de 2 Bft. Verbruik: 24,8 kW/100Km. Voor de zomer ga ik uit van 24 kW/100Km en dat betekent dat we 250 Km (= 2 1/2u rijden) per acculading kunnen doen. De Caravan past op een auto parkeerplek, dus bij het afkoppelen verwacht ik op de laadplekken geen problemen. Terwijl ik de auto aan de lader hang, kan mijn vrouw koffie zetten, broodjes smeren en we kunnen in de caravan naar het toilet. Na 30 minuten ffe aankoppelen en we zijn weer op weg. Benieuwt hoe dit in de praktijk uit gaat pakken!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ap-hbLIViK6iFoJcBW2pOJT2vM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tj1G7il4ae0mj8BL3GNDSJ7r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 23:25
Tolot schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:51:
De Enyaq als trekauto:
Wij rijden sinds oktober vorig jaar een Enyaq 80 en hebben intussen dik 5000 Km na volle tevredenheid gereden. Voorzichtig worden de plannen voor de mei-, en zomervakantie gemaakt, en aangezien wij graag kamperen was de vraag: Tent, Vouwwagen of Caravan? Omdat wij graag rondtrekken, viel een (grote)tent af. Een moderne tenttrailer zet je binnen 5 minuten op en geeft al een stuk meer comfort. Een aantal showrooms bezocht, en we werden behoorlijk enthousiast. Tot we een 2-tal ervaringsdeskundigen spraken, die beiden aangaven dat een tenttrailer in het voor-, en naseizoen behoorlijk klam en vochtig kunnen worden. Toen toch ook maar eens naar een Caravan gekeken. We hebben beiden alleen Rijbewijs B, dus max. 3500 Kg combinatiegewicht….Onze Enyaq heeft MTM van 2600 Kg (!) dus mag er qua rijbewijs max. 900 Kg MTM getrokken worden. Op de website Caravantrekker.nl staat heel veel nuttige info: als je een “normale caravan” (210-230 breed en 265 hoog) achter je EV hangt, dan is een verbruik van 35-40 kWh/100 Km realistisch…..
Belangrijkste oorzaak: luchtweerstand! Oplossing: een smalle caravan met een hefdak. Helaas bleken wij niet de enigste te zijn (deze caravans zijn ook geschikt voor hybride auto’s), en de prijzen vliegen omhoog. Uiteindelijk een prachtexemplaar via marktplaats gevonden en vorige week opgehaald. Wij hebben veel Caravan ervaring en dachten met onze laatste leaseauto (Passat GTE) de ultieme caravantrekker gereden te hebben….Nou de Enyaq verslaat de Passat op alle fronten (behalve range 😇). Je merkt echt niet dat er een Caravan achter de auto hangt! Door het geringe gewicht (625 Kg leeg) de breedte van 183 cm en hoogte van 210 cm, is het rijden vergelijkbaar met een vouwwagen. Door het gewicht van Enyaq is de combinatie zeer stabiel, en het vermogen is ruimschoots voldoende om helling op met 115 Km/u op de snelweg in te voegen….De rit naar huis was 60 Km, waarvan 20 Km over 80 Km/u wegen (over de Utrechtse heuvelrug) en de rest snelweg (95 Km/u). Temperatuur was 6 graden en de wind was rond de 2 Bft. Verbruik: 24,8 kW/100Km. Voor de zomer ga ik uit van 24 kW/100Km en dat betekent dat we 250 Km (= 2 1/2u rijden) per acculading kunnen doen. De Caravan past op een auto parkeerplek, dus bij het afkoppelen verwacht ik op de laadplekken geen problemen. Terwijl ik de auto aan de lader hang, kan mijn vrouw koffie zetten, broodjes smeren en we kunnen in de caravan naar het toilet. Na 30 minuten ffe aankoppelen en we zijn weer op weg. Benieuwt hoe dit in de praktijk uit gaat pakken!
[Afbeelding]
Leuk om te lezen, wij zijn nu 2 zomers op pad geweest met de Enyaq, eerst met een bagagewagen en een Falco tent, vorig jaar met een tenttrailer. Beide keren wel positief verrast over het verbruik. Wij zijn wel fan van het tentdoek dus voorlopig nog geen caravan voor ons. :) Bij lang niet alle laadplekken hoef je overigens af te koppelen!

Hopelijk heb je een betere ervaring dan pollekeb destijds. Ik denk dat veel wel afhangt van optrekken, tegenwind, klimmen, hoogte caravan etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-09 16:42
jdbiggelaa schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:00:
[...]

Zeker, maar daar gaat het niet om. Skoda heeft toezeggingen gedaan en die worden niet nagekomen. En updates van software na aanschaf is de modus operandi geworden van de meeste fabrikanten. Ook mijn koffiemachine en warmtepomp krijgen updates.
Snap ik, volgens mij krijgen wij ook nog gewoon updates. Wij krijgen alleen niet de nieuwste software (van de huidige modellen)…..dat onderscheid is voor mij best logisch. Ik heb onlangs nog een goed werkende iPad moeten weggooien omdat die niet meer de nieuwste updates kon ontvangen…..hoezo modus operandi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:05
Maat28 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:39:
[...]

Snap ik, volgens mij krijgen wij ook nog gewoon updates. Wij krijgen alleen niet de nieuwste software (van de huidige modellen)…..dat onderscheid is voor mij best logisch. Ik heb onlangs nog een goed werkende iPad moeten weggooien omdat die niet meer de nieuwste updates kon ontvangen…..hoezo modus operandi?
In theorie heb je gelijk, maar in de praktijk zijn er legio voorbeelden te vinden (ook in dit topic) van berijders met oude software die moeilijk of geen nieuwe software/updates krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 14:25

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Win gaan deze zomer ook met de Enyaq (60) naar Frankrijk. Twijfelen een beetje tussen een goede dakkoffer of een kar (laag) voor de extra spullen van kinderen naast de achterbak.

Vraag mij alleen af wat gunstiger zal zijn met het verbruik. Dakkoffer pakt meer weerstand dus hoger verbruik, kar is extra gewicht waardoor verbruik hoger ligt maar valt volledig wag achter auto dus weinig wind weerstand.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viewlite
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 21:38
Rubman schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:25:
Vraag mij alleen af wat gunstiger zal zijn met het verbruik. Dakkoffer pakt meer weerstand dus hoger verbruik, kar is extra gewicht waardoor verbruik hoger ligt maar valt volledig wag achter auto dus weinig wind weerstand.
YouTube: Living with an electric car? The TRUTH!

Engels dus kWh/mile, maar geeft een goede indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
Win gaan deze zomer ook met de Enyaq (60) naar Frankrijk. Twijfelen een beetje tussen een goede dakkoffer of een kar (laag) voor de extra spullen van kinderen naast de achterbak.

Evt zo’n trekhaakdrager misschien, Thule Backspace oid?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aanhetwerk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04:27

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:02
[...]

iPads worden standaard minimaal 6 jaar ondersteund en vaak nog wel wat langer, we hebben het hier over een auto die misschien 3 jaar oud is.
Da’s wel ff een verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:49
[...]

Snap ik, volgens mij krijgen wij ook nog gewoon updates.
De enige updates die we nog krijgen zijn voor de webshop en andere flauwekul, ja. En met de nodige vertraging ook nog de wegenkaarten. Ik heb een iMac uit 2015 en die hardware is inderdaad niet meer geschikt voor de nieuwste OS versies. Maar essentiële zaken als beveiliging worden door Apple nog zeer regelmatig up to date gehouden. Geen reden om die hardware weg te gooien dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolot
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-05 12:45

Wat ik al eerder zei…Luchtweerstand heeft de grootste invloed op je verbruik. Gewicht maar voor een klein deel. Vandaar ook de 10 kWh/100Km verschil tussen een gestroomlijnde hefdakcaravan, en een full-size caravan….Een aanhangwagen geeft nog meer voordeel (mits gesloten met klep of stevige hoes). Die blijft immers volledig binnen de afmetingen van de auto. Ik denk dat een dakkoffer een gelijk/hoger verbruik dan een aanhanger geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Superflip

*pwiet*

Gisteren ritje gemaakt van 270km met de 89. Was op 80% vertrokken en op 8% (30km range) thuis, nadien tot 100% geladen en had range van 380. Ik weet niet of ik daar zo blij mee ben, had toch iets meer verwacht, en we 2e helft van de lange rit de snelheid ook beperkt tussen 100 en 110km/h.

Ik krijg toch al een beetje schrik voor de wintersport rit met Pasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinominie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-08 21:20
Nu twijfel ik nog meer, RS edition of een nieuwe 85 Sportline met betere software maar minder opties leasen... wie heeft er een goed advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Superflip Had je tegenwind bij hoge snelheid? Kijk een in de TS naar de zaken die hoger verbruik geven.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:17
onetime schreef op maandag 5 februari 2024 @ 01:13:
@Superflip Had je tegenwind bij hoge snelheid? Kijk een in de TS naar de zaken die hoger verbruik geven.
Wellicht handig om nog even de kolommen een titel te geven zodat het voor iedereen duidelijk is hoe die tabel gelezen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 12:19
onetime schreef op maandag 5 februari 2024 @ 01:13:
Dit klinkt (helaas) toch wel een beetje als normaal verbruik in deze weersomstandigheden. @Superflip ik neem aan dat je gewoon rond de snelheidslimiet hebt gereden, op winterbanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:26
pinominie schreef op maandag 5 februari 2024 @ 00:26:
[...]

Nu twijfel ik nog meer, RS edition of een nieuwe 85 Sportline met betere software maar minder opties leasen... wie heeft er een goed advies?
Afhankelijk van de opties (waarom minder opties?) zou ik voor de 85 gaan (heb een RS).

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Superflip schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:57:
Gisteren ritje gemaakt van 270km met de 89. Was op 80% vertrokken en op 8% (30km range) thuis, nadien tot 100% geladen en had range van 380. Ik weet niet of ik daar zo blij mee ben, had toch iets meer verwacht, en we 2e helft van de lange rit de snelheid ook beperkt tussen 100 en 110km/h.

Ik krijg toch al een beetje schrik voor de wintersport rit met Pasen.
Dat klinkt toch wel als een vrij redelijk verbruik in deze tijd van het jaar. Ik ben afgelopen week naar Oostenrijk geweest met een 60 coupe en kom omgerekend tot dezelfde range bij 100%. Ik had wel het overgrote deel snelwegkilometers en meestal reed ik ongeveer 120km/u. We zijn 3x gestopt om te laden, dat vond ik prima (maar met een jong kind is regelmatig stoppen sowieso wel gewenst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
pinominie schreef op maandag 5 februari 2024 @ 00:26:
[...]

Ik weet niet welke opties je mist en hoe graag je die wil, maar over het algemeen zou ik comfort (opties) absoluut verkiezen boven een zwaardere motor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:44
jdbiggelaa schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:38:
[...]

De enige updates die we nog krijgen zijn voor de webshop en andere flauwekul, ja. En met de nodige vertraging ook nog de wegenkaarten. Ik heb een iMac uit 2015 en die hardware is inderdaad niet meer geschikt voor de nieuwste OS versies. Maar essentiële zaken als beveiliging worden door Apple nog zeer regelmatig up to date gehouden. Geen reden om die hardware weg te gooien dus.
Nog los van het feit dat er features geadverteerd zijn, die met software updates uitgerold zouden worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 14:25

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ja maar dit is ten opzichte van Caravan, wij willen dus een lage kar (echt middel hoogte) erachter hangen.
Martinique schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:36:
[...]

Ook nog een optie, maar vind het altijd zo'n gedoe om dan bij de achterbak te komen.
Tolot schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:03:
[...]

Wat ik al eerder zei…Luchtweerstand heeft de grootste invloed op je verbruik. Gewicht maar voor een klein deel. Vandaar ook de 10 kWh/100Km verschil tussen een gestroomlijnde hefdakcaravan, en een full-size caravan….Een aanhangwagen geeft nog meer voordeel (mits gesloten met klep of stevige hoes). Die blijft immers volledig binnen de afmetingen van de auto. Ik denk dat een dakkoffer een gelijk/hoger verbruik dan een aanhanger geeft.
Ja ben heel benieuwd wat het verschil zou zijn, ik denk dat een kar uiteindelijk zuiniger is. Ja meer gewicht, maar nagenoeg geen luchtweerstand omdat hij achter de auto weg valt.

Zelfs achter de Renault Clio zag je hem nagenoeg niet.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cazzo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-02 07:19
Voor de geïnteresseerde:
Ik rijd ongeveer 30-35 x per jaar met onderstaande combi.
Aanhanger vol beladen +/-max 850kg en een tot de nok toe afgeladen IV80 met 2 personen. en de range is gemiddeld bij 100km/uur 320km bij 100% geladen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEsKnOEwCFVRscH5jOd7vSdlhhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uOAtyzzb8m7FOsXMdU8ryiT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-08 11:34
bigcookie schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:19:

Nu wat raars en zou wel willen weten of jullie dit ooit zijn tegen gekomen. Wanneer de auto de LTE connectie verliest gaat de GPS helemaal over de zeik (en dan ook gelijk de navigatie). Bij thuis aankomen dacht de auto op ongeveer 2km van de daadwerkelijke locatie te zijn. Onderweg ook dood leuk door een meer heen gereden of op plekken zonder wegen......

Maandag maar even de dealer bellen wat dit lijk me toch een beetje raar.
Dat zelfde probleem had ik zojuist tijdens mijn rit ook: GPS signaal leek ineens weg en mijn locatie klopte de hele rit niet meer.
Volgens de app staat mijn auto nu in Steenbergen terwijl die toch echt hier naast ons kantoor in Capelle aan den IJssel staat.

Heb je nog tips? Hoe is het bij jou opgelost?

[ Voor 9% gewijzigd door slash24 op 05-02-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:14
slash24 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Dat zelfde probleem had ik zojuist tijdens mijn rit ook: GPS signaal leek ineens weg en mijn locatie klopte de hele rit niet meer.
Volgens de app staat mijn auto nu in Steenbergen terwijl die toch echt hier naast ons kantoor in Capelle aan den IJssel staat.

Ook al twee keer gehad, dag later is het weer weg. Dealer benaderd maar die zegt dat hij er alleen kan onderzoeken als het op dat moment 'fout' is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 13:35
sparks schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:47:
[...]

Ook al twee keer gehad, dag later is het weer weg. Dealer benaderd maar die zegt dat hij er alleen kan onderzoeken als het op dat moment 'fout' is....
Ik ook een aantal keer, zie mijn post van een tijdje geleden. Erg vervelend tijdens navigatie, omdat je niet meteen door hebt dat het niet klopt.

Ik weet niet zeker of het na LTE connectie verlies is, dat is me niet opgevallen. Bij mij was het tijdens gebruik van google auto, dus de GPS van de telefoon-navigatie gaat ook over de zeik. Eerst dacht ik dat dat niet aan de auto kon liggen, maar blijkbaar krijgt de telefoon ook GPS data van de auto. Bij de telefoon van mijn vrouw gebeurde het namelijk ook, terwijl we normaal gesproken geen problemen met GPS van beide telefoons hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigcookie
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 13:52
slash24 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Eerst hebben ze wat geprogameerd (geen idee wat) lijk er op dat de gps het daarna beter deed, maar ze gaan morgen de hele communicatie unit vervangen omdat die het niet goed doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellimur
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-04-2024
Hallo,

Ik krijg heel erg vaak de melding "stuur overnemen" als ik met travel assist rijd, terwijl ik het stuur gewoon vast heb met 1 of 2 handen. Het stuur op een andere plek vastpakken, erop slaan o.i.d. helpt niet, het enige dat werkt is een kleine stuurbeweging maken. Daarna komt de melding vaak snel weer terug, na bijv. 1 km.
Het lijkt erop dat deze melding alleen voorkomt als de stuurwiel verwarming is ingeschakeld. Gister reed ik op de heen weg (50km) met stuurwiel verwarming ingeschakeld en kreeg veel meldingen. Een uur later op te terugweg zonder stuurwiel verwarming ingeschakeld heb ik geen enkele melding gehad. Vanochtend idem.
De SW update voor de travel assist is al wel een tijd gelever geinstalleerd.

Zijn er meer Enyaq rijders die hier last van hebben en/of een oplossing weten?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:23

rammes

koekebakker 1e klas

Yellimur schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:56:
Hallo,

Ik krijg heel erg vaak de melding "stuur overnemen" als ik met travel assist rijd, terwijl ik het stuur gewoon vast heb met 1 of 2 handen. Het stuur op een andere plek vastpakken, erop slaan o.i.d. helpt niet, het enige dat werkt is een kleine stuurbeweging maken. Daarna komt de melding vaak snel weer terug, na bijv. 1 km.
Het lijkt erop dat deze melding alleen voorkomt als de stuurwiel verwarming is ingeschakeld. Gister reed ik op de heen weg (50km) met stuurwiel verwarming ingeschakeld en kreeg veel meldingen. Een uur later op te terugweg zonder stuurwiel verwarming ingeschakeld heb ik geen enkele melding gehad. Vanochtend idem.

Thanks!
Ik heb precies het zelfde. Bij update 3.0 zou het allemaal beter worden, het stuur is vervangen het stuur heeft een update gehad, maar nog steeds deze ellende.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Martinique schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:36:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/VN9vZL2L/20240126-155500574-i-OS.jpg

@Rubman Net terug uit Oostenrijk met een Thule Arcos L (400 liter). Als je een dakkoffer overweegt, zou ik zeker ook de trekhaakkoffer overwegen.

Ben er heel enthousiast over. Je merkt er niks van. Zowel niet qua verbruik als rijden. De kinderwagen, slee, skischoenen, helmen, etc. ging er allemaal in. Had ineens enorm veel ruimte in de kofferbak over.

Bij laders ging het ook prima. Effe opletten soms. Ander voordeel is dat je gewoon bij de kofferbak kunt, hoeft hem niet te kantelen of iets dergelijks. Had hem via marktplaats gehuurd.

In de zomer gaan we overigens met vouwwagen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MIG
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:21

MIG

rammes schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:00:
[...]

Ik heb precies het zelfde. Bij update 3.0 zou het allemaal beter worden, het stuur is vervangen het stuur heeft een update gehad, maar nog steeds deze ellende.
Hier dezelfde ervaring. Ik vermoed dat ze het probleem niet opgelost hebben maar een workaround hebben toegepast. De handdetectie werkt niet goed. Voor de stuurupdate schoot de auto van travelassist af. Na de update schiet hij er niet vanaf maar overbrugd hij de storing en werkt de handdetectie niet. Gevolg is dat je een lichte stuurbeweging moet maken om de travelassist geactiveerd te houden.

Erg slechte oplossing als je het mij vraagt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:59
JanHenk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:02:
[...]

[Afbeelding]

@Rubman Net terug uit Oostenrijk met een Thule Arcos L (400 liter). Als je een dakkoffer overweegt, zou ik zeker ook de trekhaakkoffer overwegen.

Ben er heel enthousiast over. Je merkt er niks van. Zowel niet qua verbruik als rijden. De kinderwagen, slee, skischoenen, helmen, etc. ging er allemaal in. Had ineens enorm veel ruimte in de kofferbak over.

Bij laders ging het ook prima. Effe opletten soms. Ander voordeel is dat je gewoon bij de kofferbak kunt, hoeft hem niet te kantelen of iets dergelijks. Had hem via marktplaats gehuurd.

In de zomer gaan we overigens met vouwwagen.
Erg goeie tip! Ziet er ook prima uit

[ Voor 4% gewijzigd door juanpabloo op 05-02-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:39
MIG schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:44:
[...]

Hier dezelfde ervaring. Ik vermoed dat ze het probleem niet opgelost hebben maar een workaround hebben toegepast. De handdetectie werkt niet goed. Voor de stuurupdate schoot de auto van travelassist af. Na de update schiet hij er niet vanaf maar overbrugd hij de storing en werkt de handdetectie niet. Gevolg is dat je een lichte stuurbeweging moet maken om de travelassist geactiveerd te houden.

Erg slechte oplossing als je het mij vraagt.
Klopt inderdaad. Bloed irritant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:52
Ik ga morgen naar de 60 First edition kijken, zin in!
Nog tips om op te letten? Kwaaltjes of geluidjes of iets dergelijks?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

Dit wisten we natuurlijk al, maar toch leuk om te vergelijken: https://www.auto55.be/nie...len-scoren-ronduit-slecht.
Noorse winter EV test waarin ook de Enyaq in de winter staat: https://www.naf.no/elbil/...st-rekkevidde-vinter-2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:57
Yellimur schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:56:
Hallo,

Thanks!
Hier hetzelfde. Na de SW werkt het in ieder geval, maar wel met een eigen mening helaas. Ik zal eens kijken of ik verschil merk tussen wel/geen stuurverwarming.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:13
Na lang wikken en wegen* besloten om onze Kona MY2020 in te ruilen voor een Race Blue Enyaq 85 Sportline.

Zaterdag besteld en de verwachte leverdatum is nu rond 5-6-204. Al mag het van mij wel iets later ook wel ivm nieuwe kenteken per +/-20-06:2024 ;)

Kortom vanaf nu hier maar lekker meelezen tot de dealer belt :)

* We wouden eigenlijk op de nieuwe Renault Scenic wachten om te vergelijken maar die zou eerst eind januari in de showroom staan en nu opeens midden april

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
One-eye864 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:34:
Na lang wikken en wegen* besloten om onze Kona MY2020 in te ruilen voor een Race Blue Enyaq 85 Sportline.

Zaterdag besteld en de verwachte leverdatum is nu rond 5-6-204. Al mag het van mij wel iets later ook wel ivm nieuwe kenteken per +/-20-06:2024 ;)

Kortom vanaf nu hier maar lekker meelezen tot de dealer belt :)

* We wouden eigenlijk op de nieuwe Renault Scenic wachten om te vergelijken maar die zou eerst eind januari in de showroom staan en nu opeens midden april
Mooi vooruitzicht. De Scenic is ook een mooie auto. Ik moet nog een paar jaar met Enyaq, wat allerminst een straf is, maar ik houd de ervaringen van de Scenic in de gaten. Wie weet komt die tzt op de shortlist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
FJP84 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:24:
[...]

Hier hetzelfde. Na de SW werkt het in ieder geval, maar wel met een eigen mening helaas. Ik zal eens kijken of ik verschil merk tussen wel/geen stuurverwarming.
Bij mij gaat het met periodes lijkt het. Nu zowel met als zonder stuurverwarming vaak melding/aan stuur draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:23

rammes

koekebakker 1e klas

nou, bij de dealer geweest, en ik krijg weer een nieuw stuur voor de TA meldingen, (als de leasemaatschappij het goed keurt) want ja auto is 2,5 jaar oud. dus moeilijk garantie etc.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellimur
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-04-2024
Daan_P schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:56:
[...]

Bij mij gaat het met periodes lijkt het. Nu zowel met als zonder stuurverwarming vaak melding/aan stuur draaien.
Dat idee over periodes lijkt bij mij ook wel deels zo. Teon het buiten kouder was weinig meldingen, nu het iets warmer is zijn ze er weer.
Vanmiddag wederom na uitschakelen stuurverwarming en afkoelen stuur geen melding meer gehad.
Lijkt mij toch iets met temperatuur en capacitive sensoren in het stuur ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
rammes schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:29:
nou, bij de dealer geweest, en ik krijg weer een nieuw stuur voor de TA meldingen, (als de leasemaatschappij het goed keurt) want ja auto is 2,5 jaar oud. dus moeilijk garantie etc.
Wat een idioterie. Als blijkt dat zij 'gewoon' een defect onderdeel hebben geleverd, dan is garantie het laatste waar je aan zou moeten denken. Dit is gewoon een non-conform product en dient ook zo behandeld te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Martinez- schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:43:
[...]

Wat een idioterie. Als blijkt dat zij 'gewoon' een defect onderdeel hebben geleverd, dan is garantie het laatste waar je aan zou moeten denken. Dit is gewoon een non-conform product en dient ook zo behandeld te worden.
Ik moet een beetje lachen. Wat in de volksmond wettelijke garantie genoemd wordt, is juridisch gezien non-conformiteit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 21:13
[...]

Ik heb zo’n vermoeden dat de leasemaatschappij dat ook zo ziet. Sterker nog, ik weet het zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37
[...]

Punt is dat ik dit bij mijn splinternieuwe auto ook al heb. Ik denk dat het niet beter wordt als ze het vervangen.

(het is trouwens alleen bij mij, mijn vrouw heeft nergens last van.) wellicht ook te maken met hoe hard je knijpt in het stuur.

[ Voor 12% gewijzigd door dangerousp op 07-02-2024 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:50
Yellimur schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:03:
[...]

Dat idee over periodes lijkt bij mij ook wel deels zo. Teon het buiten kouder was weinig meldingen, nu het iets warmer is zijn ze er weer.
Vanmiddag wederom na uitschakelen stuurverwarming en afkoelen stuur geen melding meer gehad.
Lijkt mij toch iets met temperatuur en capacitive sensoren in het stuur ofzo.
Na de update is het bij mij wel beter geworden, maar het lijkt dat hij soms sporatisch nog wel weer eens in zijn oude "gedrag" valt.

Vanmorgen het eerste gedeelte van mijn rit naar mijn ouders (30 minuten) deed hij het perfect. Daar breng ik dan onze kinderen en ga ik vervolgens door naar werk. Auto heeft dan iets van 20 minuten stil gestaan bij mijn ouders, en de rest van de rit was het weer waardeloos. Constant meldingen dat ik stuur moet vastpakken terwijl ik dat gewoon heb.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Merrax
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09 20:19
Ik volg dit forum al best een tijd maar eigenlijk nog niet eerder de tijd genomen om mijn ervaring met mijn Enyaq(s) te delen, dus bij deze.
Sinds 06-2021 in het bezit geweest van een iV60 First Edition (Race Blue) waar ik met heel veel plezier in heb gereden, maar helaas ook de nodige issues mee heb gehad.
De Enyaq is denk ik 8x terug geweest bij de dealer voor problemen met TA, stuurverwarming, uitvallen infotainment, storing aandrijfsysteem etc.
Na een hoop pionieren en software updates is dit inmiddels door de dealer en PON opgelost en heb sinds versie 3.0 geen problemen meer gehad.

Omdat ik zoveel issues heb gehad met de Enyaq en ik toch wat meer range en vermogen wilde, kreeg ik van de dealer een mooi aanbod om mijn Enyaq iV60 in te ruilen tegen een nieuwe Enyaq RS Coupé die in de showroom stond.

Dus na veel wikken en wegen ben ik sinds 08-2023 de trotse eigenaar van een knalgroene RS!
En wat is dit een heerlijke auto! De kleur vroeg wel wat gewennig want deze is wel wat heftig, maar ik ben er nu heel blij mee. Ik krijg er ook veel reacties op, gelukkig meestal positief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gos8CrwkVpyK4gbXMMXoKcMt41w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpZegQpjOA2XKSkmVifDG6S9.jpg?f=fotoalbum_large

Op de Enyaq RS zit bijna elke optie, alleen geen trekhaak, 360 graden camera en gek genoeg ook geen Travel Assist (wel het knopje op het stuur)... Maar na het aanpassen van de long-coding met de VAGCOM kabel werkt dit nu prima.

Wat mij wel opvalt is dat ik alleen bij 100% accu het volle vermogen beschikbaar heb als ik het balkje moet geloven, hebben andere RS gebruikers dit ook?
Ik laad eigenlijk altijd tot 80% en vind het wel vreemd dat ik dan niet het volle vermogen tot mijn beschikking heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBbIkWnUWrJiU4E2Oiot6vLM9xI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90xOrqMpmRF5lVm5EI7ya3r9.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht ook interessant om te vermelden:
Bij mijn eerste Enyaq is het stuurwiel 2x vervangen en daarna deed de Hands-Off detectie het niet meer, dit bij de dealer aangegeven maar die kregen het niet opgelost. Uitendelijk heb ik zelf met een VAGCOM kabel de long-coding aangepast en werkte de Hands-off detectie weer... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:54
Merrax schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:02:
Wat mij wel opvalt is dat ik alleen bij 100% accu het volle vermogen beschikbaar heb als ik het balkje moet geloven, hebben andere RS gebruikers dit ook?
ik dacht hier al gelezen te hebben dat het volle vermogen er enkel is bij accu boven de 90% (en dan nog steeds beperkt in aantal seconden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanhetwerk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04:27
Hakki schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:51:
[...]

ik dacht hier al gelezen te hebben dat het volle vermogen er enkel is bij accu boven de 90% (en dan nog steeds beperkt in aantal seconden).
Wat ik heb gezien op verschillende reviews op sociale media is dat de accu boven 88% dient te zijn en de accu warmer dient te zijn dan 23 graden. Allen natuurlijk onder voorbehoud van de reviewers die deze informatie hebben gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Herinner me ook zoiets. Enkel dan heb je je 220 kW ter beschikking. Voor zo’n 30 seconden max, dacht ik. Hoeveel je anders hebt, geen idee eigenlijk.

Mega achterlijk eigenlijk dat een RS helemaal niet zo “race-y” is als ze hem willen doen overkomen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MariosCube
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:27
@Hakki @aanhetwerk @RangedNeedles

Bekijk deze YouTube eens:
https://youtu.be/kAfA-UsZaeI?si=AW6dOLIqLFW7n66-

Hij lijkt iets anders te zeggen…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 21:54
diederik77 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:27:
[...]

Ik ook een aantal keer, zie mijn post van een tijdje geleden. Erg vervelend tijdens navigatie, omdat je niet meteen door hebt dat het niet klopt.

Ik weet niet zeker of het na LTE connectie verlies is, dat is me niet opgevallen. Bij mij was het tijdens gebruik van google auto, dus de GPS van de telefoon-navigatie gaat ook over de zeik. Eerst dacht ik dat dat niet aan de auto kon liggen, maar blijkbaar krijgt de telefoon ook GPS data van de auto. Bij de telefoon van mijn vrouw gebeurde het namelijk ook, terwijl we normaal gesproken geen problemen met GPS van beide telefoons hebben.
Ik had vorige week precies hetzelfde.
heenweg naar m'n werk, gekkigheid qua GPS.
Dus de navigatie van m'n telefoon geprobeerd: precies hetzelfde :).
(daarna bedacht ik me inderdaad dat de telefoon -al verbonden met de auto- dus blijkbaar het gps signaal vanuit de auto krijgt. Geen idee wat de oorzaak is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

smeerbartje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:02:
[...]

Ik had vorige week precies hetzelfde.
heenweg naar m'n werk, gekkigheid qua GPS.
Dus de navigatie van m'n telefoon geprobeerd: precies hetzelfde :).
(daarna bedacht ik me inderdaad dat de telefoon -al verbonden met de auto- dus blijkbaar het gps signaal vanuit de auto krijgt. Geen idee wat de oorzaak is geweest.
Ik heb echt nog nooit gehoord dat een gsm de gps van een aangesloten apparaat geruikt. Dit klinkt meer als een plek waar je veel reflectie hebt van gps signalen zoals tussen hoge gebouwen of in de bergen waar zowel de gps van de gsm als de auto last van had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsimmer
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 13:12
Ik was gister bezig om mijn reis naar Oostenrijk a.s. zaterdag voor te bereiden. Het viel me op dat veel Tesla superchargers (in Duitsland) niet in de navi van mijn Enyaq voorkomen. Mis ik dan een update ofzo? Of heb ik een onbewust een filter aanstaan?
En zo nee, is er een manier om ze toe te voegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Niet online
Ergerlijk dat de video bijna 30 minuten duurt en maar zo zo gesproken Engels bevat, maar de TL;DR is dat de auto dus eigenlijk altijd wel z'n best doet. De batterij mag nog relatief ver onder de 88% zitten en hoeft geen >20º graden te zijn om nagenoeg zijn maximum vermogen te leveren. Pas vanaf 50% SoC begin je beduidend minder vermogen te halen en al z'n testen zijn uitgevoerd rond de 12 à 15 graden. De groene balk is je vriend.

De iets langere uitleg is dat naarmate je SoC of de temperatuur zakt, de spanning van de accucellen ook zakt, waardoor je stroomsterkte omhoog moet om hetzelfde vermogen te bereiken. (Logisch want vermogen is spanning * stroom.)
Er is echter een max van 800 A ingesteld, dat trouwens vanaf een bepaalde SoC ook naar beneden wordt bijgesteld door de interne weerstand van de accu (of zo). Vanaf een bepaald moment tik je dus die limiet aan en sukkelt je vermogen naar beneden.

Tenzij er dus op een RS "betere" batterijen zitten (wat zeer wrs niet is), heb je minder aan het potentieel grotere vermogen want je raakt net als "gewone" 60- en 80-modellen aan een limiet. Maw, het grotere vermogen van een RS is nog beperkter in tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viewlite
  • Laatst online: 09-09 21:38
RangedNeedles schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:11:
[...]

Tenzij er dus op een RS "betere" batterijen zitten (wat zeer wrs niet is), heb je minder aan het potentieel grotere vermogen want je raakt net als "gewone" 60- en 80-modellen aan een limiet. Maw, het grotere vermogen van een RS is nog beperkter in tijd.
Ik vond de door hem meegegeven gedachte dat je in de praktijk nooit last hebt van enige beperking van vermogen veel nuttiger. In normale situaties heb je nooit langer dan 10 seconden vol vermogen nodig. En dat is (nagenoeg?) altijd beschikbaar. Vond ik een logische en geruststellende gedachte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
rsimmer schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:18:
Ik was gister bezig om mijn reis naar Oostenrijk a.s. zaterdag voor te bereiden. Het viel me op dat veel Tesla superchargers (in Duitsland) niet in de navi van mijn Enyaq voorkomen. Mis ik dan een update ofzo? Of heb ik een onbewust een filter aanstaan?
Heb je ze er in Nederland wel in staan? Als hij bij mij begint te zeuren dat ik moet gaan laden geeft hij dacht ik alleen Ionity aan als laders in de buurt... en daar ga ik dus niet naar toe, veel te duur.

Weet iemand trouwens een app waar je een maximum prijs kunt instellen?
En dus alleen goedkopere laders ziet?
Ja, chargemap kan je voor alleen gratis kiezen, maar die zijn meestal alleen voor werknemers en klanten...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Niet online
Viewlite schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:54:
[...]

Ik vond de door hem meegegeven gedachte dat je in de praktijk nooit last hebt van enige beperking van vermogen veel nuttiger. In normale situaties heb je nooit langer dan 10 seconden vol vermogen nodig. En dat is (nagenoeg?) altijd beschikbaar. Vond ik een logische en geruststellende gedachte.
Oké, misschien wat ongelukkig geformuleerd van mezelf maar ik bedoelde met "beperkt in tijd" wanneer bv. een RS en een non-RS dezelfde SoC hebben, de non-RS misschien wel nog voluit kan gaan maar de RS al geknepen wordt omdat hij al aan de limiet zit. De RS heeft een te hoge stroomsterkte nodig om met de beperktere spanning het hogere vermogen te halen tov een non-RS. In één laadbeurt heb je dus minder tijd om van dat hogere vermogen te genieten.

De keren dat je dat volledige vermogen wil aanspreken, zoals je aangeeft, is 10 seconden natuurlijk meer dan genoeg, fully agree. Ik bedoelde dus eerder "het aantal keren dat je 10 seconden full power hebt".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MariosCube
@RangedNeedles

Maar met meer vermogen (RS) zit je sneller (tijd) op de gewenste snelheid.

Ik denk dat het aantal keer dat je de wettelijke maximum snelheid bereikt even groot is in een RS of een non-RS. Je bent er alleen sneller in een RS. En je gebruikt hierbij per saldo ongeveer evenveel stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 12:38
MariosCube schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:00:
@RangedNeedles

Ik denk dat het aantal keer dat je de wettelijke maximum snelheid bereikt even groot is in een RS of een non-RS. Je bent er alleen sneller in een RS. En je gebruikt hierbij per saldo ongeveer evenveel stroom.
De wettelijke maximum snelheid wordt bij de 'normale' EV's al zo snel gehaald dat ik niet begrijp dat je een fractie van een seconde sneller wil zijn. Ik woon zelf in de stad waar veel twee banen naar 1 baan gaan vanaf het stoplicht, je zelden vooraan staat en als dat zo is heb je er bijna niets aan om als eerste naar voren te blazen omdat je er maar 30 of 50 mag rijden.

Een RS is er dus wat mij betreft allen voor de looks. De rest heb je er niet zoveel aan t.o.v. de 85 sportline bijvoorbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door utbone op 08-02-2024 16:13 ]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
utbone schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:11:
[...]

De wettelijke maximum snelheid wordt bij de 'normale' EV's al zo snel gehaald dat ik niet begrijp dat je een fractie van een seconde sneller wil zijn. Ik woon zelf in de stad waar veel twee banen naar 1 baan gaan vanaf het stoplicht, je zelden vooraan staat en als dat zo is heb je er bijna niets aan om als eerste naar voren te blazen omdat je er maar 30 of 50 mag rijden.

Een RS is er dus wat mij betreft allen voor de looks. De rest heb je er niet zoveel aan t.o.v. de 85 sportline bijvoorbeeld.
is vaak toch gewoon om niet helemaal lekker functionerende lichaamsdelen te compenseren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Niet online
utbone schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:11:
[...]

Ook als je meerdere optiepakketten wilt, een RS voordeliger uitkomt (uitkwam?) dan een non-RS. Of het scheelt echt belachelijk weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariosCube
@utbone
In de stad lijkt mij een Enyaq sowieso te groot/onhandig.

De auto reed tijdens mijn proefrit wel heerlijk op de 60 en 80 kilometerwegen.

@jeroenkb
ha ha :)
Zeg dat maar niet tegen de dames die ik ook in zo'n auto zie rijden..........

@RangedNeedles
In de configurator op skoda.nl is de RS (inclusief pakketten) toch nog wel duurder dan bijvoorbeeld de sportline. Of ik moet me vergissen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Niet online
MariosCube schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:49:
@RangedNeedles
In de configurator op skoda.nl is de RS (inclusief pakketten) toch nog wel duurder dan bijvoorbeeld de sportline. Of ik moet me vergissen?
Geen idee hoe het net in NL zit, maar voor ons, in BE, voor het pre-2024 model was dit toch zo een tijdje terug :)

In BE zijn de Enyaq's sowieso een pakje duurder. Voor een reden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@utbone
hangt een beetje van je definitie van stad af.

Ik woon in Amsterdam en heb nog niet meegemaakt dat ik mijn auto te groot / onhandig vond. Nu woon ik dan ook weer niet op de grachtengordel. Dan kan ik me er wel iets bij voorstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

jeroenkb schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:07:
[...]

hangt een beetje van je definitie van stad af.

Ik woon in Amsterdam en heb nog niet meegemaakt dat ik mijn auto te groot / onhandig vond. Nu woon ik dan ook weer niet op de grachtengordel. Dan kan ik me er wel iets bij voorstellen
Een Mercedes Vito van 5 meter kun je zelfs prima kwijt op de grachtengordel cq Wallengebied.
Met een Enyaqje moet dat prima kunnen.

Een Toyota Tundra die ik op het oog had durfde ik dan weer niet aan met zijn 5,8 meter, ik denk dat die grachtengordel dan wél een uitdaging wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
MLLL schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:51:
[...]

Een Mercedes Vito van 5 meter kun je zelfs prima kwijt op de grachtengordel cq Wallengebied.
Met een Enyaqje moet dat prima kunnen.

Een Toyota Tundra die ik op het oog had durfde ik dan weer niet aan met zijn 5,8 meter, ik denk dat die grachtengordel dan wél een uitdaging wordt ;)
Hij heeft juist een relatief kleine draaicirkel 👍 geen probleem in de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Daan_P schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:40:
[...] Hij heeft juist een relatief kleine draaicirkel 👍 geen probleem in de stad.
Met mijn Opel Astra station destijds ook geen enkel probleem op de grachten.
Ooit met de grootste vrachtwagen die je met een B-rijbewijs mag rijden ook uitstekend gelukt.
Ben er met mijn Enyaq nog niet geweest, maar hij is toch wel een onhandig stukje groter. (Astra)
Daar was ik eigenlijk niet helemaal op voorbereid. Toch een beetje een tegenvaller, en niet de bedoeling.
Maar ja, de enige elektrische "station" die een werkende trekhaak had. December 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
MariosCube schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:00:
@RangedNeedles

Daar mis je toch een paar puntjes...
Hoe hoger het vermogen dat je uit accu's trekt, dus hoe hoger de stroom, en hoe hoger de verliezen.
In de accu, de kabels, de elektronica.
Als je altijd maximaal optrekt zal je zeker een kortere range overhouden. Merkbaar. Hoeveel weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
onetime schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:49:
[...]

Met mijn Opel Astra station destijds ook geen enkel probleem op de grachten.
Ooit met de grootste vrachtwagen die je met een B-rijbewijs mag rijden ook uitstekend gelukt.
Ben er met mijn Enyaq nog niet geweest, maar hij is toch wel een onhandig stukje groter. (Astra)
Daar was ik eigenlijk niet helemaal op voorbereid. Toch een beetje een tegenvaller, en niet de bedoeling.
Maar ja, de enige elektrische "station" die een werkende trekhaak had. December 2022.
Astra Station 2024 is 4,642 mm lang. De oudere versie is zelfs nog 60mm langer. Een Enyaq is 4,649 mm lang. Dus wat valt dan precies tegen?

Ik reed hiervoor een Mondeo station van 4,830mm lang, dus mijn Enyaq voelt klein :+ Al had ik met de Mondeo ook nooit enig probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@cryptapix Hij is een stuk breder... merk ik echt met parkeren. En dikkere deuren.

edit: Astra G station. Met trekhaak.

[ Voor 19% gewijzigd door onetime op 08-02-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
onetime schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:04:
@cryptapix Hij is een stuk breder... merk ik echt met parkeren. En dikkere deuren.
Astra 2022 is 1,86m breed en de Enyaq is 1,88m breed. Die 2cm doen het niet. Oudere versie Astra is wel een stuk smaller (1,81m). Dus die zul je wel hebben gehad. Dat merk je wel in smalle vakjes ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariosCube
@onetime

Wat mij opviel tijdens de proefrit was dat ondanks de grote breedte van de Enyaq de binnenruimte in de breedte een beetje tegenviel.

In een even brede BMW had ik aanmerkelijk meer ruimte om mijn arm op de middenconsole neer te leggen.

Ervaren jullie dat ook of juist helemaal niet in het dagelijks gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
MariosCube schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:13:
@onetime

Wat mij opviel tijdens de proefrit was dat ondanks de grote breedte van de Enyaq de binnenruimte in de breedte een beetje tegenviel.

In een even brede BMW had ik aanmerkelijk meer ruimte om mijn arm op de middenconsole neer te leggen.

Heb je de middenconsole op de juiste hoogte gezet? Ik merk juist alle ruimte in de auto. (Kwam van een talisman)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

Daan_P schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:40:
[...]

Hij heeft juist een relatief kleine draaicirkel 👍 geen probleem in de stad.
Een Vito ook, da's het grote voordeel van achterwielaandrijving, dan doen de voorwielen alleen waar ze voor bedoeld zijn 'sturen'. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
MariosCube schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:13:
@onetime

De Enyaq en neefjes zijn vooral onderin breed, verder naar boven loopt het al snel schuin naar binnen, misschien deed je BMW dat minder? Zoals hierboven ook gezegd zijn de deuren ook erg dik inderdaad.

Voorbeeld:
https://www.carsized.com/...a-enyaq-iv-2021-suv/rear/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:52
utbone schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:22:
[...]

Heb je de middenconsole op de juiste hoogte gezet? Ik merk juist alle ruimte in de auto. (Kwam van een talisman)
Ik heb de mijne nog niet binnen, maar zat ook wel met mijn knie tegen de middenconsole bij het test zitten.

Maar zeg je dat je de console zelf kunt instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
Currry schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:24:
[...]

Ik heb de mijne nog niet binnen, maar zat ook wel met mijn knie tegen de middenconsole bij het test zitten.

Maar zeg je dat je de console zelf kunt instellen?
Ik bedoel die armsteun 😇

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MariosCube
@Martinique

Bedankt voor de website/tool.

Dit is mijn vergelijking:
https://www.carsized.com/...yaq-iv-2021-coupe-suv-rs/

De buitenmaten zijn vergelijkbaar.

De binnenmaten (voorin) voelen verschillend.
In de BMW raken de armen van 2 brede heren elkaar niet op de armsteun. In de Enyaq lijkt minder ruimte.

In vergelijking met mijn huidige auto is de Enyaq wel véél ruimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 22:01
MariosCube schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:37:
@Martinique

Bedankt voor de website/tool.

Dit is mijn vergelijking:
https://www.carsized.com/...yaq-iv-2021-coupe-suv-rs/

De buitenmaten zijn vergelijkbaar.

De binnenmaten (voorin) voelen verschillend.
In de BMW raken de armen van 2 brede heren elkaar niet op de armsteun. In de Enyaq lijkt minder ruimte.

In vergelijking met mijn huidige auto is de Enyaq wel véél ruimer.
Ik merk het verschil met name achterin waarin nu twee kinderstoeltjes staan. In mijn oude ford focus hatchback kon daar nog iemand tussen zitten. Nu gaat dat niet meer. De achterbank is mijn inziens dus zeker smaller dan van een ford focus hatchback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
rsimmer schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:18:
Via de app opzoeken en naar auto sturen, daar als favoriet opslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb recent naar Oostenrijk de navigatie van Skoda niet echt gebruikt. Vaak zei ie tegen het einde “doe het zelf maar”. Waarschijnlijk omdat ik de grens wat opzocht van de range.

Heb “ChargingTime” app gebruikt en de lader die ik vervolgens uitzocht naar Maps gestuurd en daar verder genavigeerd.

Helpt ook dat ik de route ook wel zonder navigatie kan rijden.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 08:28
Ik heb nu nog een auto met traditionele cruise control. Dat werkt prima voor mij, maar op nieuwe auto's zijn natuurlijk nieuwe geavanceerde systemen beschikbaar.

Nu heb ik recent een proefrit gemaakt in een Tesla en kreeg tijdens het rijden op de snelweg met auto pilot aan meerdere keren te maken met 'phantom breaking'. Oftewel de auto ging zelf remmen zonder dat daar aanleiding voor was. Snelheid ging van 100 richting de 80, voordat ik ingreep en gas gaf.
Hier werd ik natuurlijk niet heel blij van...

Vraag: hoe werkt de travel assist en de andere 'hulp systemen' op de Enyaq? Hebben die ook van dit soort gekke afwijkingen?

[ Voor 6% gewijzigd door helloitsme op 09-02-2024 05:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
helloitsme schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 05:26:
Ik heb nu nog een auto met traditionele cruise control. Dat werkt prima voor mij, maar op nieuwe auto's zijn natuurlijk nieuwe geavanceerde systemen beschikbaar.

Nu heb ik recent een proefrit gemaakt in een Tesla en kreeg tijdens het rijden op de snelweg met auto pilot aan meerdere keren te maken met 'phantom breaking'. Oftewel de auto ging zelf remmen zonder dat daar aanleiding voor was. Snelheid ging van 100 richting de 80, voordat ik ingreep en gas gaf.

Vraag: hoe werkt de travel assist en de andere 'hulp systemen' op de Enyaq? Hebben die ook van dit soort gekke afwijkingen?
Met Travel Assistent ziet hij regelmatig verkeerde snelheden. Dus op de snelweg waar 100 mag ziet hij een bord parralel 70 en plop, sterk afremmen. Ook bij Matrix borden is hij het braafste jongetje en gaat vervolgens remmen. Maar ik vind dat makkelijk te corrigeren met het pookje links van het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:26

Ik ben héél blij dat het bij de Enyaq (met VCDS) mogelijk is om de gewone cruise control weer aan te zetten.

TA kan heel fijn zijn, maar in de helft van de situaties vindt ik normale CC veel fijner.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 08:28
utbone schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 07:12:
[...]

Met Travel Assistent ziet hij regelmatig verkeerde snelheden. Dus op de snelweg waar 100 mag ziet hij een bord parralel 70 en plop, sterk afremmen. Ook bij Matrix borden is hij het braafste jongetje en gaat vervolgens remmen. Maar ik vind dat makkelijk te corrigeren met het pookje links van het stuur.
Kan je niet aangeven dat hij niet op borden moet letten, maar gewoon de snelheid moet aanhouden die jij geselecteerd hebt? (Natuurlijk wel rekening houden met de snelheid van de auto voor je)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 21:13
helloitsme schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 07:26:
[...]

Kan je niet aangeven dat hij niet op borden moet letten, maar gewoon de snelheid moet aanhouden die jij geselecteerd hebt? (Natuurlijk wel rekening houden met de snelheid van de auto voor je)
Zeker kan dat. Ik heb de verkeersbordherkenning inderdaad standaard uitstaan. Werkt in de praktijk niet goed genoeg, bij de meeste merken niet trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
[...]

Dat kun je gewoon uitzetten en dan rijdt hij lekker door. Enige wat ik nog niet heb kunnen uitzetten is het automatisch afremmen bij rechts inhalen. Dat gebeurt mij in 2 situaties:
1. Als er weer eens een gigantische rij auto’s links aan het rijden is om 3km verderop een vrachtwagen in te halen, terwijl er op de rechterstrook nog 3km vrij asfalt is;
2. In situaties waarin een file aan het ontstaan is. Dan zie je dat de strook links van je soms wat sneller gaat en soms wat trager. Mijn Enyaq remt dan dus af als de linkerstrook trager is.

Ik heb overigens geen TA. Althans, dat zou mijn auto wel moeten hebben, maar het knopje werkt niet. Ik kan daardoor bijv ook de limiter niet aanzetten. Mijn auto moet daar deze maand voor terug naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 21:54
Dr.Roelski schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:20:
[...]

Ik heb echt nog nooit gehoord dat een gsm de gps van een aangesloten apparaat geruikt. Dit klinkt meer als een plek waar je veel reflectie hebt van gps signalen zoals tussen hoge gebouwen of in de bergen waar zowel de gps van de gsm als de auto last van had.
Naja je kunt het nog nooit hebben gehoord, maar het is wel hoe het werkt. N=1 weliswaar, maar toch. Zowel Android als iOS doen het. Ook reed ik niet in de bergen en op een open veld. Kabeltje UIT de telefoon getrokken en de telefoon had INSTANT een correcte gps fix (terwijl de Enyaq nog steeds niet wist waar hij was :) ).

[ Voor 5% gewijzigd door smeerbartje op 09-02-2024 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
@helloitsme zolang het stuur of iets anders niet faalt terwijl je met Travel Assist rijdt, dan rijdt hij gewoon lekker door. Merkt hij enige storing ('niet beschikbaar'), dan zal hij ook plots remmen of van het gas gaan, afhankelijk van in welke stand je de auto rijdt, D (vrij rollen) of B ('one' pedal, dus ook remmen). Je kunt er wel iets meer invloed op uitoefenen dan op de interface van een Tesla.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 12:47
@utbone
Daar herken ik me niet in. De draaicirkel van de Enyaq is heel kort en vind ik een groot pluspunt in de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Nu online

Superflip

*pwiet*

Ik sta hier weer op het punt een nieuwe auto te mogen uitzoeken. Over het algemeen vrij tevreden van de huidige Coupe Sportline 80 en de grootste frustraties zijn opgelost in het '24 model net zoals bij alle zustermodellen binnen de VW group. Het enige wat ik erbij zou pakken is toch de warmtepomp die ik wel gemist heb op de koude dagen.

Op de shortlist staan momenteel:
  • Coupe Sportline 85
  • Coupe L&K 85
  • Q4 e-tron Competition
  • ID.7 Tourer
Ik zou heel graag naar de ID.7 gaan vanwege de grotere range en de betere afwerking binnenin. Het nadeel is dan weer dat ik een nieuwe set winterbanden moet en dat is bij de Q4 niet het geval. Die laatste is dan weer een heel pak kleiner binnenin.

Keuzes, keuzes... wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ID.7 Tourer is nog niet uit toch? Ik ben nog lang niet toe aan wat anders, maar die zou zeker mijn voorkeur hebben. Zuiniger in verbruik dus grotere range met net zoveel ruimte in de auto zelf. Anders zeker weten de Enyaq boven de Q4. Maar dat is vooral voor de ruimte, in verband met de kids... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Nu online

Superflip

*pwiet*

JanHenk schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:12:
ID.7 Tourer is nog niet uit toch? Ik ben nog lang niet toe aan wat anders, maar die zou zeker mijn voorkeur hebben. Zuiniger in verbruik dus grotere range met net zoveel ruimte in de auto zelf. Anders zeker weten de Enyaq boven de Q4. Maar dat is vooral voor de ruimte, in verband met de kids... :)
Je kan in de configurator al de ID.Tourer optie aanvinken. Is iets van een 1000 euro meer, levertijd is mid '24 wat voor mij perfect zou aansluiten, moet eind augustus wisselen.

De Enyaq is wel ruimer dan de ID.7 qua volume.
Ik ben wel verschoten hoeveel langer een ID.7 is tov de Enyaq.

[ Voor 4% gewijzigd door Superflip op 09-02-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigcookie
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 13:52
[...]

Ik merk vooral dat de navigatie database prioriteit krijgt dan de borden. Hier is een stukje weg van 40 naar 60 gegaan jaar of 2-3 terug, auto denkt dat het nog 40 is en negeert de borden die er staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:50

Ik rij nu 9 jaar met het ACC+ lane assist / travel assist systeem van de VW groep. Ik vind het helemaal geweldig. Het systeem geeft duidelijk aan wat wel en niet kan en is daarmee voorspelbaar. De laatste toevoeging aan het systeem is het adaptieve deel van de ACC waarbij de auto afremt voor bijv. rotondes. Ik vind het super. Je kan eenvoudig ingrijpen of het zelf even overnemen waarna het systeem het weer netjes van overpakt. Signalen zijn helder en duidelijk.
Verkeersbord herkenning en het daarmee automatisch instellen van de snelheid werkt naar mijn mening niet. Dit heb ik uit gezet. Ik heb ook nog geen auto gereden waar dit wel werkt in Nederland. (Ford, Volvo, Tesla, Toyota)

Dan de Tesla. Ik had er nog nooit mee gereden en altijd veel lovende reviews over gelezen. 2 weken terug heb ik uitgebreid met de nieuwe Model 3 en daarna de Model Y gereden. Wat een pauper systeem is dat zeg. Daar valt niet normaal mee te rijden. Zeker niet op het comfort van de Travel assist van VAG.

Als je gaat inhalen met de Tesla moet je dat de auto laten doen, maar dit is praktisch onmogelijk, waardoor Tesla zelf maar even besluit de auto pilot uit te zetten. Je slingert dan ineens wel naar de andere rijbaan en de auto remt redelijk had ivm de one-pedal-drive 8)7
Het ergste is nog wel dat als de auto vind dat jij het niet goed doet, hij besluit het systeem uit te zetten de rest van de rit. :X Dat bepaal ik toch zeker zelf wel |:(
Werkelijk waar, ik was echt diep telleurgesteld in dat systeem.

Bij de VAG groep kun je trouwens ook heel makkelijk switchen tussen ACC en travel assist. Kan bij Tesla ook niet. Op sommige 60 wegen is de TA niet fijn, dan kun je met 1 druk op de knop switchen naar ACC.

[ Voor 4% gewijzigd door Opperhoof op 09-02-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
Superflip schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Je kan in de configurator al de ID.Tourer optie aanvinken. Is iets van een 1000 euro meer, levertijd is mid '24 wat voor mij perfect zou aansluiten, moet eind augustus wisselen.

De Enyaq is wel ruimer dan de ID.7 qua volume.
Ik ben wel verschoten hoeveel langer een ID.7 is tov de Enyaq.
Gister toevallig bekeken/in gezeten, wel een serieus grote auto, en ik denk dat hij het qua stroomlijn ook wat beter doet dan de Enyaq. Vind alleen de opties die je kunt kiezen/kleuren etc wat magertjes, en ben over het algemeen niet zo te spreken over de styling van de ID reeks, vandaar ook mijn keus voor de Enyaq.

Mijn Enyaq stond voor onderhoud bij de dealer, de app gaf dit aan + bijna 2 jaar oud. Echter mochten ze het volgens het servicecontract niet uitvoeren omdat hij in april officieel pas 2 jaar oud is 8)7 Wel zijn er diverse defecte modules vervangen en wordt het stuurwiel ook nog vervangen (in backorder) ivm TA storing. Begin april dan maar terug voor de 'echte' onderhoudsbeurt....

[ Voor 20% gewijzigd door Boeie op 09-02-2024 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superflip
  • Nu online

Superflip

*pwiet*

Boeie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:47:
[...]

Gister toevallig bekeken/in gezeten, wel een serieus grote auto, en ik denk dat hij het qua stroomlijn ook wat beter doet dan de Enyaq. Vind alleen de opties die je kunt kiezen/kleuren etc wat magertjes, en ben over het algemeen niet zo te spreken over de styling van de ID reeks, vandaar ook mijn keus voor de Enyaq.
De styling aan de buitenkant is wel een dingetje idd. Qua kleuren is het bij de Enyaq ook niet veel beter en contractueel hang ik toch vast aan de 50 tinten grijs. Bovendien is de full option ID.7 goedkoper (~2300 euro) dan de full option Coupe Sportline 85.

Trouwens, voor diegenen die graag de luchtroosters van de Enyaq volledig toe willen krijgen ivm het blijven blazen; als je ze volledig naar het midden van de auto toeschuift (dus dus voor bestuurder naar rechts, voor passagier naar links) dan heb je op het laatst een iets zwaarder klikje, daar voorbij sluit je het rooster volledig. Dit is trouwens voor alle roosters in de auto zo, ook achteraan.
Pagina: 1 ... 22 ... 90 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.