• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 08:39
Genestealer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:42:
[...]

Inmiddels zijn we een stukje verder.

Ik heb 2 weken geleden besloten de verkoper alsnog een uitgebreide mail te sturen over de aanhoudende pano(d)ramadak met de tips die ik hier heb ontvangen. De verkoper heeft mij daarna gebeld en is er een garage bezoek geweest. Dit was vorige week woensdag. Een monteur is met mij meegereden en daaruit kwam direct de conclusie dat het dakraam buitensporig veel lawaai maakt.

De garage heeft er 2 dagen aan gewerkt en afgelopen vrijdag kreeg ik het bericht dat mijn auto klaar is. Wéér is mijn dakhemel eruit gehaald. Dakraam volgens fabrieksopgave afgesteld en ingesmeerd, testrit mee gereden en het geluid was weg. Gehele reparatie inclusief leen auto is volledig onder coulance uitgevoerd. Super blij uiteraard!

Vrijdags aan 't einde van de dag heb ik mijn auto opgehaald en eindelijk geen geluiden meer. Blijdschap van korte duur helaas...

Volgende dag zag ik tot mijn verbazing dat de A-stijlen beschadigd zijn (lange kras beide kanten). Dit heb ik niet gezien toen ik mijn auto ophaalde omdat het donker was. Ik ben ontzettend zuinig op mijn auto, poets alles met de hand. Garage gebeld en ik kon maandag langskomen.

Helaas werd het zondag nog erger. Geluid van dakraam kwam ook weer terug...

Maandag bij de garage aangekomen kreeg ik te horen dat de A-stijlen al beschadigd waren voordat ze begonnen. 100% niet het geval, maar omdat de monteur geen vooraf foto's heeft gemaakt van het interieur gingen ze hier niet verder tegenin. Monteur is weer met mij gaan meerijden en weer geconcludeerd dat het geluid inderdaad weer terug is. Garage wilt nu niets meer doen voordat ze met Skoda fabriek hebben gecommuniceerd. Tot die tijd moet ik wachten...

En de A-stijlen? Vernieuwen willen ze (nog) niet aan beginnen tot ze met Skoda hebben gecommuniceerd. Als de dakhemel er weer uit gaat doen ze dat liever met de al beschadigde A-stijlen. Nogal klaar mee...
Dit is wel echt balen! Waar woon jij? Ik heb ook een panodak, en stoor mij helemaal nergens aan. Wellicht even vergelijken?

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 20:30
elmoxx schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:45:
Ik ben benieuwd: Hoe krabben jullie de ramen van de enyaq?

Wat ik wil is net als vroeger: Auto aanzetten - blower op maximaal - uitstappen en krabben.

In de enyaq gaat de blower echter weer uit zodra je uit de bestuurders-stoel klimt..
Dat wat @water_escape zegt inderdaad. Krappen doe ik niet meer aan de auto.

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:41
juanpabloo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:30:
[...]

Gefeliciteerd! welke uitvoering en opties heb je?
de standaard 80 versie, met indertijd het Plus pakket voor BE.
Komt nu overeen met de Corporate versie op de BE configurator in Loft uitvoering.

Dus:
Matrix lichten, travel assist, elektrische zetel en kofferklep, geblindeerde ramen, extra usb-poorten achteraan, etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:58

rammes

koekebakker 1e klas

Wat ik wil is net als vroeger: Auto aanzetten - blower op maximaal - uitstappen en krabben.

In de enyaq gaat de blower echter weer uit zodra je uit de bestuurders-stoel klimt..
krabben moet je doen als je jeuk hebt, autoramen lekker laten ontdooien door de Enyaq te laten voorverwarmen elke ochtend

Ik zou het doen!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:11

elmoxx

xx xx xx

hahah, dank voor jullie reacties. Ben ik dan echt oud aan het worden op mijn 43e? Ik bedenk 's ochtends echt niet dat ik dat gewoon enkele minuten voor vertrek moet activeren via de app. Thanks. Simpeler kan idd niet.

Helaas zijn het slechts incidenten dat ik in de ochtend weg moet. Dagelijks laten ontdooien is daardoor geen optie

Festina lente

• renedg73
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-08 11:56
Hakki schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:52:
Bij deze stel ik me ook even kort voor.
Sinds vorige week maandag ook in het bezit van een Skoda Enyaq iV80.

[Afbeelding]
(sorry aan de poetsliefhebbers, al zeer vuil op dag 2 met de weersomstandigheden toen)

Werd aangeboden op de 'verkeerde' velgen, maar dat heeft de garage netjes opgelost tijdens de overhandiging.
Helaas bij levering al een defecte dakmodule vastgesteld (lampjes gaan niet aan uit, auto belt soms uit zichzelf de assistentie). Daarvoor gaat hij begin januari terug naar de garage.
Linker (bestuurder) ruitenwisser is verschrikkelijk qua lawaai. Hapert/springt/trekt precies krassen en bij het naar beneden gaan is de ruit meer wazig dan ervoor. Daarvoor spring ik tussendoor nog wel eens binnen!

Verder al een paar keer storing 's ochtends bij vertrek van de front assist, maar dat is 'normaal' bij deze omstandigheden heb ik hier gelezen.
Als laatste heb ik niet altijd een consistent gedrag met Android Auto. Soms moet ik extra op de knop duwen, andere momenten lanceert hij vanzelf. Laatste 2dagen al 3x gehad dat hij zelfs niet kon verbinden. Nu ook een kabeltje klaar gelegd om te zien of het dan wel werkt..

Klinkt negatief, maar ondanks deze bovenstaande puntjes vind ik het nog steeds een leuke wagen! Ik was zeer goed ingelezen en wist dus waaraan ik begon vooraleer de bestelling door ging.
Linker (bestuurder) ruitenwisser is verschrikkelijk qua lawaai. Hapert/springt/trekt precies krassen en bij het naar beneden gaan is de ruit meer wazig dan ervoor. Daarvoor spring ik tussendoor nog wel eens binnen!

check even of hij er niet achterstevoren op zit komt nog wl eens voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 19:05
elmoxx schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:54:
hahah, dank voor jullie reacties. Ben ik dan echt oud aan het worden op mijn 43e? Ik bedenk 's ochtends echt niet dat ik dat gewoon enkele minuten voor vertrek moet activeren via de app. Thanks. Simpeler kan idd niet.

Helaas zijn het slechts incidenten dat ik in de ochtend weg moet. Dagelijks laten ontdooien is daardoor geen optie
De auto gaat uit omdat je uit de stoel komt. Dus of aanzetten zonder te gaan zitten (of te leunen op de zitting) of gaan zitten en de gordel vastklikken achter je langs, dan gaat ie ook niet uit als je eruit gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Je hebt ook het schuifje "direct klimatiseren" als je uitstapt. Misschien die gebruiken. Als de app weer eens niet werkt bijvoorbeeld...

Zelf heb ik een carport en elektrische voorruitverwarming, dat is meer dan voldoende. Die "simply clever ijskrabber" die in de kofferklep zit, is voor de show...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boldarak
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-09 15:14
De eerste 2500 km zitten erop!

Ben echt positief verrast over het elektrisch rijden an sich, vind het echt rustgevend. Qua laden ben ik ook positief. Enige verveldne is dar de Equans paal die het dichtst bij mijn huis staat regelmatig een defecte zijde heeft waardoor ik op 5 mijn afstand moet parkeren. Geen ramp, meer een luxe probleem (Helaas geen mogelijkheid om aan huis te laden)

Dan de auto zelf, IV60 Sportline Graphite grey Qua luxe echt een stap vooruit voor mij (kom van een Renault Grand Scenic af). Heerlijk al die opties erop en al die instellingen waarmee je kan lopen rommelen. Ik las hier regelmatig dat Enyaq eigenaren zich stoorde aan alle waarschuwingen tijdens het rijden. Ik moet zeggen dat ik me nog geen moment gestoord hier aan heb. De lane assist bijvoorbeeld vind ik echt een prima hulp en hoewel ik het nog best eng vind om de auto z'n gang te laten gaan, vind ik travel assist ook echt een waardevolle toevoeging (Moet elke dat de A4 op en af dus in de file maak ik hier graag gebruik van)

Uiteraard zijn er ook zaken om aan te merken:

- Laadsnelheid bij snelladen: Daar moet ik erg aan wennen. Tot nu toe max 100KW gehaald. Zal pas echt tot zn recht komen als we van de zomer de lange ritten naar vakantie gaan maken.

- Boven console > Daar is iets niet helemaal goed. Al 2x gehad dat de auto de pech assistent ging lopen bellen. Om na het wegdrukken vervolgens weer vrolijk te gaan bellen. Nadat dat opgehouden is werkt de boven console niet meer (panorama dak of de 2 leeslampjes) Zag dit ook al meerdere keren voorbij komen hier dus daar moet ik maar even voor langs de dealer.

- Waarom kan de Enyaq niet automatisch op slot gaan als ik de auto verlaat en buiten de range van de zender kom met mijn sleutel, dat had ik nl wel op mijn vorige auto. Nu al regelmatig voorgekomen dat ik hem vergat op slot te doen.

Al met al futiliteiten vergeleken bij de vooruitgang tov de vorige auto! Hier een zeer tevreden Enyaq rijder tot nu toe

PSN ID = OTL002

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaydecop
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 12:57
JanHenk schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:49:
..... Die "simply clever ijskrabber" die in de kofferklep zit, is voor de show...
Die is om de koplampen schoon te krabben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:13
Boldarak schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:18:
De eerste 2500 km zitten erop!

Ben echt positief verrast over het elektrisch rijden an sich, vind het echt rustgevend. Qua laden ben ik ook positief. Enige verveldne is dar de Equans paal die het dichtst bij mijn huis staat regelmatig een defecte zijde heeft waardoor ik op 5 mijn afstand moet parkeren. Geen ramp, meer een luxe probleem (Helaas geen mogelijkheid om aan huis te laden)

Dan de auto zelf, IV60 Sportline Graphite grey Qua luxe echt een stap vooruit voor mij (kom van een Renault Grand Scenic af). Heerlijk al die opties erop en al die instellingen waarmee je kan lopen rommelen. Ik las hier regelmatig dat Enyaq eigenaren zich stoorde aan alle waarschuwingen tijdens het rijden. Ik moet zeggen dat ik me nog geen moment gestoord hier aan heb. De lane assist bijvoorbeeld vind ik echt een prima hulp en hoewel ik het nog best eng vind om de auto z'n gang te laten gaan, vind ik travel assist ook echt een waardevolle toevoeging (Moet elke dat de A4 op en af dus in de file maak ik hier graag gebruik van)

Uiteraard zijn er ook zaken om aan te merken:

- Laadsnelheid bij snelladen: Daar moet ik erg aan wennen. Tot nu toe max 100KW gehaald. Zal pas echt tot zn recht komen als we van de zomer de lange ritten naar vakantie gaan maken.

- Boven console > Daar is iets niet helemaal goed. Al 2x gehad dat de auto de pech assistent ging lopen bellen. Om na het wegdrukken vervolgens weer vrolijk te gaan bellen. Nadat dat opgehouden is werkt de boven console niet meer (panorama dak of de 2 leeslampjes) Zag dit ook al meerdere keren voorbij komen hier dus daar moet ik maar even voor langs de dealer.

- Waarom kan de Enyaq niet automatisch op slot gaan als ik de auto verlaat en buiten de range van de zender kom met mijn sleutel, dat had ik nl wel op mijn vorige auto. Nu al regelmatig voorgekomen dat ik hem vergat op slot te doen.

Al met al futiliteiten vergeleken bij de vooruitgang tov de vorige auto! Hier een zeer tevreden Enyaq rijder tot nu toe
Autolock: YouTube: Skoda Enyaq iV, MY2022 – autolock menu activation – vključitev menij...

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 12:10
elmoxx schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:54:

Naar binnen leunen, start/stop knop rechtsonder het stuur indrukken en dan de 'max voorruit' knop indrukken, werkt prima :)
Als je dit vanuit de passagierskant doet helemaal geen gedoe met druksensoren. (Vanmorgen nog gedaan omdat inderdaad 'vergeten en wel nu weg')

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:14
Volgens mij is dat niet wat @Boldarak bedoelt: de setting in het filmpje zorgt er dacht ik voor dat de deuren op slot springen als je rijdt. Hij bedoelt dat de auto op slot gaat als je wegloopt met de sleutel, dat hebben alle Renaults. Lijkt mij ook fijn, maar kan zover ik weet niet met de Enyaq.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Daar is een oplossing voor; zie mijn eerdere posts of de topicstart. Gordel verlenger.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• onetime
  • Niet online
@Boldarak Als je de deur dicht hebt gedaan even het kleine kuiltje op de deurgreep aanraken met een willekeurig lichaamsdeel en hij sluit hem af. Even langer "vasthouden" en ook de ramen sluiten. Dat wil ik niet volledig automatisch. Stel ik wil wegens de hitte de ramen op een kier houden...
Wel zou ik de auto met de app moeten kunnen openen en afsluiten.
Je weet wel al dat even de deur greep aan de binnenkant vastpakken de deur van het slot haalt?
Dus beetpakken, seconde wachten, en de deur openen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boldarak
BGFG schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:19:
[...]

Volgens mij is dat niet wat @Boldarak bedoelt: de setting in het filmpje zorgt er dacht ik voor dat de deuren op slot springen als je rijdt. Hij bedoelt dat de auto op slot gaat als je wegloopt met de sleutel, dat hebben alle Renaults. Lijkt mij ook fijn, maar kan zover ik weet niet met de Enyaq.
Klopt helemaal, dat bedoel ik. Kan het ook nergens terugvinden. Jammer maar klein gemis, dan maar even de hand tegen het handvat aanhouden.

@onetime yes dat is bekend, ging mij om het gemak van gewoon weglopen en de deur die automatisch op slot springt.

[ Voor 9% gewijzigd door Boldarak op 30-11-2023 20:58 ]

PSN ID = OTL002

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

Boldarak schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:55:
[...]

Klopt helemaal, dat bedoel ik. Kan het ook nergens terugvinden. Jammer maar klein gemis, dan maar even de hand tegen het handvat aanhouden.

@onetime yes dat is bekend, ging mij om het gemak van gewoon weglopen en de deur die automatisch op slot springt.
Dat zou deze feature volgens de brochure moeten zijn:
"KESSY-Keyless Entry, Start&Stop incl. Walk Away Locking - "
Had ergens gelezen/gezien dat dit in laatste update (maar welke?!?) zou gaan werken, maar weet niet meer waar. Hoop gezien/gelezen voor kiezen nieuwe leaseauto. Alleen nu nog even tot mei 2024 wachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Sjeik
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 18:24
Dr.Roelski schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:12:
[...]

Dat zou deze feature volgens de brochure moeten zijn:
"KESSY-Keyless Entry, Start&Stop incl. Walk Away Locking - "
Had ergens gelezen/gezien dat dit in laatste update (maar welke?!?) zou gaan werken, maar weet niet meer waar. Hoop gezien/gelezen voor kiezen nieuwe leaseauto. Alleen nu nog even tot mei 2024 wachten....
De walk away staat niet in de prijslijst van model 2023, wel in die van model 2024.
Dus dat lijkt nieuw vanaf modeljaar 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viruskiller
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 13:17
Iemand al het probleem gehad dat de wagen niet gesloten kan worden met de sleutel (geen KESSY systeem)? 1 keer op 2, reageert de wagen niet op de afstandsbediening om hem op slot te doen. Ik moet dan terug instappen, de wagen starten, terug stoppen, de deur sluiten én dan werkt het wel. Het openen van de deuren geeft geen probleem. Er komt ook geen melding op het dashboard dat de batterij bijna plat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:45
Sta nu bik Fastned met mijn 60. Ik kreeg de keuze tussen een aantal plaatjes van stekkers. De opties ccs7 en ccs8 lijken opties hetzelfde. Ik koos in eerste instantie voor de 8 opties, maar dat werkte niet. 7 wel. Weet iemand het verschil? Google helpt hier niet veel. Sta nu als enige bij een 300kw station. Begon met 45% in de accu. Op het moment laadt hij met 34kw. Is dat normaal? Ik heb bij fastned ook wel eens 100kw gezien. Maar kom er verder zelden vanwege laadpaal thuis.

Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
Hans C schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:12:
Sta nu bik Fastned met mijn 60. Ik kreeg de keuze tussen een aantal plaatjes van stekkers. De opties ccs7 en ccs8 lijken opties hetzelfde. Ik koos in eerste instantie voor de 8 opties, maar dat werkte niet. 7 wel. Weet iemand het verschil? Google helpt hier niet veel. Sta nu als enige bij een 300kw station. Begon met 45% in de accu. Op het moment laadt hij met 34kw. Is dat normaal? Ik heb bij fastned ook wel eens 100kw gezien. Maar kom er verder zelden vanwege laadpaal thuis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72zbMv6lzc83Jp3wAdgLQ13hJPA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yMkf1r2kwZkrbVrPPmnOzgOF.png?f=fotoalbum_large

Dat heeft met bovenstaande plaatje te maken en temperatuur van de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Het plaatje gaat pas bij 80% plus onder de 50. Ik haal 34-36 maximaal bij een veel lagere accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Hans C schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:20:
Het plaatje gaat pas bij 80% plus onder de 50. Ik haal 34-36 maximaal bij een veel lagere accu
Het plaatje betreft ideale condities. Met de temperaturen van nu zitten we verre van ideale condities ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Goed om te weten. Gelukkig hoef ik bijna nooit tussentijds te laden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
onetime schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:29:
[...]

Daar is een oplossing voor; zie mijn eerdere posts of de topicstart. Gordel verlenger.
Je kan ook het volgende doen ipv een gordel verlenger te kopen:
- Stap in en duw op de rem -> Auto springt aan
- Duw op de start/stop knop -> auto gaat uit
- Duw nogmaals op de start/stop knop -> auto gaat aan
- Stap uit -> de auto blijft aan

Manueel starten zorgt ervoor dat je de 'automatische (de)activatie' overruled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Hans C schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:23:
Goed om te weten. Gelukkig hoef ik bijna nooit tussentijds te laden.
Sowieso is bij 45% snelladen niet heel erg gunstig en vaak af te raden.

Behalve als je natuurlijk een no mans land in gaat waar absoluut geen (snel)laders zijn binnen een range van 150km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sapperdiosia
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-09 10:09
Ik lees al weer vele maanden mee, aangezien ik sinds de eind augustus in een Enyaq IV 60 Sportline rijd. Allemaal zeer interessante reacties! Nu heb ik er een dikke 13.000 km mee gereden en mijn ervaring is dat het een heerlijke auto is. Tot nu toe heb ik twee keer aan de snellader gestaan, één keer omdat het moest en de andere keer (afgelopen week) om te kijken hoeveel kW er maximaal geladen kan worden met deze temperaturen. Voor de rest van de tijd laad ik of thuis op op werk/locatie. Conclusie, voor dagelijks verkeer is het perfect!

Nu het dagelijks toch echt weer kouder is, rondom het vriespunt, zie je dat dit gevolgen heeft voor de actieradius; logisch. Nu is het plan om met de Enyaq op wintersport te gaan naar Oostenrijk. En daar ben ik benieuwd naar jullie verhalen. Zo heb ik het vermoeden dat de eerste snellaadsessie, o.b.v. van mijn snellaadsessie van afgelopen week (0 graden, 14% accu, 90 minuten ca. 100 km/h gereden), dat het langzaam gaat (max. was 52 kW). Maar hoe zit het met de volgende snellaadsessies (na opwarming van de accu)?

Uitgangspunten:
- Enyaq van augustus 2023
- Afstand naar Oostenrijk is 965 km
- In één dag reizen
- Met vrouw en dochter
- Belading in de auto (geen dakkoffer of trekhaakkoffer)
- Voor vertrek wordt de auto aan de laadpaal tot 100% geladen en voorverwarmd.

Wie kan zijn/haar ervaringen delen (met een IV 60) op het gebied van snelladen met lage temperaturen tijdens lange afstanden op één dag) en wie kan zijn/haar ervaringen delen (met een IV 60) van een reis over langere afstand met lage temperaturen?

Dank is groot!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyEnyak
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-09 14:46
Sapperdiosia schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:09:
Ik lees al weer vele maanden mee, aangezien ik sinds de eind augustus in een Enyaq IV 60 Sportline rijd. Allemaal zeer interessante reacties! Nu heb ik er een dikke 13.000 km mee gereden en mijn ervaring is dat het een heerlijke auto is. Tot nu toe heb ik twee keer aan de snellader gestaan, één keer omdat het moest en de andere keer (afgelopen week) om te kijken hoeveel kW er maximaal geladen kan worden met deze temperaturen. Voor de rest van de tijd laad ik of thuis op op werk/locatie. Conclusie, voor dagelijks verkeer is het perfect!

Nu het dagelijks toch echt weer kouder is, rondom het vriespunt, zie je dat dit gevolgen heeft voor de actieradius; logisch. Nu is het plan om met de Enyaq op wintersport te gaan naar Oostenrijk. En daar ben ik benieuwd naar jullie verhalen. Zo heb ik het vermoeden dat de eerste snellaadsessie, o.b.v. van mijn snellaadsessie van afgelopen week (0 graden, 14% accu, 90 minuten ca. 100 km/h gereden), dat het langzaam gaat (max. was 52 kW). Maar hoe zit het met de volgende snellaadsessies (na opwarming van de accu)?

Uitgangspunten:
- Enyaq van augustus 2023
- Afstand naar Oostenrijk is 965 km
- In één dag reizen
- Met vrouw en dochter
- Belading in de auto (geen dakkoffer of trekhaakkoffer)
- Voor vertrek wordt de auto aan de laadpaal tot 100% geladen en voorverwarmd.

Wie kan zijn/haar ervaringen delen (met een IV 60) op het gebied van snelladen met lage temperaturen tijdens lange afstanden op één dag) en wie kan zijn/haar ervaringen delen (met een IV 60) van een reis over langere afstand met lage temperaturen?

Dank is groot!
wij rijden een 80, maar de ervaring naar oostenrijk is prima! Vorig jaar gedaan bij 0 graden en stevig doorrijden, zonder dakkoffer maar zwaar beladen (2 volw. 3 kids en veel ski-gear). . ik zou je aanraden de accu iets leger te rijden (als je onder de 10% begint met laden zou je hogere snelheden moeten halen (bij de 80 haal je dan 130 kw, bij de 60 zal dat iets lager zijn. met de 80 moesten we 3 keer laden bij 0 graden en zeer stevig doorrijden, dus mijn gok zou zijn dat dat in jouw geval 4-5 keer gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Vraagje: als ik met maximale stuuruitslag bv wil keren dan hoor ik tijdens de handeling meerdere keren een 'klonk / kloenk' achtig geluid. Komt duidelijk bij de voorwielen / ,ophanging vandaan.

Komt dat bekend voor of maar eens naar de garage gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superbikkel
  • Laatst online: 10-09 13:35
jeroenkb schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:43:
Vraagje: als ik met maximale stuuruitslag bv wil keren dan hoor ik tijdens de handeling meerdere keren een 'klonk / kloenk' achtig geluid. Komt duidelijk bij de voorwielen / ,ophanging vandaan.

Heb ik ook. It's a feature, not a bug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 12:19
Tot 80% geladen, 268km range.
Een nieuw laagterecord :+ IV80 trouwens. gemiddeld verbruik van 28,3kWh/100km

Gisteravond 80km door de mist met 125km/u vond hij niet leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sapperdiosia
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-09 10:09
Boeie schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:11:

Hier laatst ook: 130 km/h, lage temperaturen en windkracht 5 a 6 tegen. Gemiddeld verbruik ging richting de 36 kWh/100km... 8)7

Over het algemeen met woon/werk-werk verkeer is het rond de 20kWh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapbrandhof

Heb ik ook 'last' van. Ik ben altijd bang dat de boel afbreekt, maar dat is nog niet gebeurd :)

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirkBouwman
  • Laatst online: 05-05 20:21
De nummers staan simpelweg voor het feit dat je weet op welke fysieke stekker je jouw sessie start. Verder zit er geen verschil tussen, ccs is ccs.

Dus als je jouw sessie start op stekker 8 maar stekker 7 in je auto steekt dan gaat er niets gebeuren natuurlijk :-).
Hans C schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:12:

[ Voor 7% gewijzigd door DirkBouwman op 01-12-2023 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans C
DirkBouwman schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:34:
De nummers staan simpelweg voor het feit dat je weet op welke fysieke stekker je jouw sessie start. Verder zit er geen verschil tussen, ccs is ccs.

Dus als je jouw sessie start op stekker 8 maar stekker 7 in je auto steekt dan gaat er niets gebeuren natuurlijk :-).

[...]
Er zijn van die momenten dat ik twijfel aan mijn eigen verstand. Dit was zo'n moment. Bedankt @DirkBouwman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Martinez- schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:24:
[...] Je kan ook het volgende doen ipv een gordel verlenger te kopen:
- Stap in en duw op de rem -> Auto springt aan
- Duw op de start/stop knop -> auto gaat uit
- Duw nogmaals op de start/stop knop -> auto gaat aan
- Stap uit -> de auto blijft aan

Manueel starten zorgt ervoor dat je de 'automatische (de)activatie' overruled.
Probleem bij deze manier is alleen wel dat hij uit is geweest en dan instellingen reset. Wat ik dus absoluut wil voorkomen. Ik moet weleens uitstappen om even iets te doen, en dan moeten alle instellingen blijven zoals ze zijn. Dat kut geheugen verlies van die auto moet opgelost worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19:26

Doet de mijne ook elke winter, sta op zomerbanden, bij langzaam rijden en vol indraaien voel je het wringen van de banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Laatst online: 20:45
FunkyEnyak schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:22:
[...]

wij rijden een 80, maar de ervaring naar oostenrijk is prima! Vorig jaar gedaan bij 0 graden en stevig doorrijden ….
En wat is stevig doorrijden, aan wat voor snelheid moet ik dan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GK87
  • Registratie: December 2014
  • Niet online

Comes with the electrics, is mijn aanname. In een benzine/diesel hoor je dat niet door het lawaai.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Sapperdiosia schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:25:
[...] Hier laatst ook: 130 km/h, lage temperaturen en windkracht 5 a 6 tegen. Gemiddeld verbruik ging richting de 36 kWh/100km... 8)7

Over het algemeen met woon/werk-werk verkeer is het rond de 20kWh/100km.
Als je 130 km/h tegen 30-50 km/h wind in rijdt heb je dus een lucht weerstand alsof je 160-180 km/u rijdt.
160 / 130 = 1,23; dat gekwadrateerd -> ~1,5 keer zoveel energie nodig dan zonder wind...
180 / 130 = 1,38; dat gekwadrateerd -> ~1,9 keer zoveel energie nodig dan zonder wind...
dus tussen de 1,5 en 1,9x hoger verbruik voor 130 bij deze tegenwind...

110 / 80 = 1,38; dat gekwadrateerd -> ~1,9 keer zoveel energie nodig dan zonder wind...
130 / 80 = 1,63; dat gekwadrateerd -> ~2,6 keer zoveel energie nodig dan zonder wind...
dus tussen de 1,9 en 2,6x hoger verbruik voor 80 bij deze tegenwind...

160 / 110 = 1,45; dat gekwadrateerd -> ~2,1 keer zoveel energie nodig dan 80 bij deze wind...
180 / 130 = 1,38; dat gekwadrateerd -> ~1,9 keer zoveel energie nodig dan 80 bij deze wind...
dus tussen de 2,1 en 1,9x hoger verbruik voor 130 ten opzichte van 80 bij deze tegenwind...

Ik heb gerekend met de onder grens van 5Bft en de boven grens van 6Bft.
Het lijkt er dus op dat je 6Bft tegen had. Tegen de 7Bft aan zelfs.

edit: foutje eruit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:58

rammes

koekebakker 1e klas

onetime schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 00:20:
[...]

Als je 130 km/h tegen 30-50 km/h wind in rijdt heb je dus een lucht weerstand alsof je 160-180 km/u rijdt.
160 / 130 = 1,23; dat gekwadrateerd -> ~1,5 keer zoveel energie nodig dan zonder wind...
180 / 130 = 1,38; dat gekwadrateerd -> ~1,9 keer zoveel energie nodig dan zonder wind...
dus tussen de 1,5 en 1,9x hoger verbruik voor 130 bij deze tegenwind...

110 / 80 = 1,38; dat gekwadrateerd -> ~1,9 keer zoveel energie nodig dan zonder wind...
130 / 80 = 1,63; dat gekwadrateerd -> ~2,6 keer zoveel energie nodig dan zonder wind...
dus tussen de 1,9 en 2,6x hoger verbruik voor 80 bij deze tegenwind...

160 / 110 = 1,45; dat gekwadrateerd -> ~2,1 keer zoveel energie nodig dan 80 bij deze wind...
180 / 130 = 1,38; dat gekwadrateerd -> ~1,9 keer zoveel energie nodig dan 80 bij deze wind...
dus tussen de 2,1 en 1,9x hoger verbruik voor 130 ten opzichte van 80 bij deze tegenwind...

Ik heb gerekend met de onder grens van 5Bft en de boven grens van 6Bft.
Het lijkt er dus op dat je 6Bft tegen had. Tegen de 7Bft aan zelfs.

edit: foutje eruit.
ik hoop toch echt dat je niet met die gedachte elke keer in de auto stapt.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 22:14
rammes schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 05:58:
[...]

ik hoop toch echt dat je niet met die gedachte elke keer in de auto stapt.
Gelukkig heb je ook nog wel eens wind mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 07:21

Herkenbaar, heb ik ook nu het weer koud is. Afgelopen woensdag van 21" zomerbanden naar 19" winterbanden gewisseld. Nu is het minder aanwezig. De suggestie hierboven dat het aan het wringen van de banden ligt klinkt plausibel. Waarom dat enkel bij lage temperaturen gebeurd is mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
BAJ82 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:23:
[...]

Herkenbaar, heb ik ook nu het weer koud is. Afgelopen woensdag van 21" zomerbanden naar 19" winterbanden gewisseld. Nu is het minder aanwezig. De suggestie hierboven dat het aan het wringen van de banden ligt klinkt plausibel. Waarom dat enkel bij lage temperaturen gebeurd is mij niet duidelijk.
Rubber minder zacht, waardoor het eerder gaat wringen en minder meebewegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BAJ82
Wat betreft het onderwerp verbruik: Hieronder mijn statistieken. IV80, op de snelweg in Nederland altijd tussen de 100-105. Onderweg naar wintersport 120 op de Autobahn. In de winter op winterbanden (+10% verbruik), klimaat meestal tussen de 18-20 graden (+5% verbruik).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUbXCpwv0NU58I06X_vaUysF8D8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNIimbQtbfFKwHbZBvwH6iEW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
jeroenkb schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:28:
[...]

Rubber minder zacht, waardoor het eerder gaat wringen en minder meebewegen?
Dat zou kunnen, maar dat geldt ook voor de rubbers in de wielophanging. Dus dat kan ook nog de verklaring zijn. Mijn vorige auto (BMW) begon altijd een beetje te kraken als ik over een drempel reed zodra de temperaturen richting het vriespunt gingen. Dat lag niet aan de banden, maar aan de wielophanging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
rammes schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 05:58:
[...] ik hoop toch echt dat je niet met die gedachte elke keer in de auto stapt.
Ik hou er altijd rekening mee. En wat maakt jou dat uit? Zo ben ik aan dit bereik gekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/viUuUySePOCTp2Kcd4QCVIZKb4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UzON4AJqE3iqfRT3aj3WERqR.jpg?f=fotoalbum_large
Toegegeven, dat is een all-time high, tot nu toe. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:34

Bekend, mijn garage zei dat dit normaal was, omdat de Enyaq gewoon flink kan doorsturen en met de kou wordt wat meer en beter meetbaar. Iets met de veren die dan iets doorschieten ofzo.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik sta er misschien wat alleen in, maar voor een auto van 70k verwacht ik gewoon dat ik kan aanzetten en gebruiken wat erop, erin en eraan zit. Daar heb ik immers voor betaald.

Er is airco, dus ik gebruik dat gewoon. Als de zetelverwarming, stuurverwarming, voorverwarmen, en wat nog allemaal veel range kost in de winter, dan is dat maar zo. Als 120 rijden wat meer stroom kost, tja, kijk.

Als ik zo veel geld uitgeef en alsnog moet inboeten op comfort en m'n hoofd moet breken over allerlei kWh-berekeningen, kan ik even goed een 20(!) keer goedkoper koekblik gaan rijden waar ik al die opties ook moet missen en tenminste "zonder zorgen" kan instappen.

Hypermilen is ook maar tot een bepaald punt interessant want eens je >50k uitgeeft aan een auto, zeker een e-auto waar standaard meer aanwezig is, is het eens zo jammer dat je niet alles zou gebruiken dat erop zit puur omdat het verbruik net wat negatiever uitpakt.

Zo sta ik erin. Is het ding wat vaker leeg, laad ik het gewoon wat vaker op. Makkelijk. Kost een bepaald iets wat meer range, jammer, maar ik leef maar één keer. Ik ga niet met de ruit open rijden als het te warm is of kou lijden omdat ik anders een minder leuk getalletje in m'n dashboard zie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:44
RangedNeedles schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:41:
Ik sta er misschien wat alleen in, maar voor een auto van 70k verwacht ik gewoon dat ik kan aanzetten en gebruiken wat erop, erin en eraan zit. Daar heb ik immers voor betaald.

Er is airco, dus ik gebruik dat gewoon. Als de zetelverwarming, stuurverwarming, voorverwarmen, en wat nog allemaal veel range kost in de winter, dan is dat maar zo. Als 120 rijden wat meer stroom kost, tja, kijk.

Als ik zo veel geld uitgeef en alsnog moet inboeten op comfort en m'n hoofd moet breken over allerlei kWh-berekeningen, kan ik even goed een 20(!) keer goedkoper koekblik gaan rijden waar ik al die opties ook moet missen en tenminste "zonder zorgen" kan instappen.

Hypermilen is ook maar tot een bepaald punt interessant want eens je >50k uitgeeft aan een auto, zeker een e-auto waar standaard meer aanwezig is, is het eens zo jammer dat je niet alles zou gebruiken dat erop zit puur omdat het verbruik net wat negatiever uitpakt.

Zo sta ik erin. Is het ding wat vaker leeg, laad ik het gewoon wat vaker op. Makkelijk. Kost een bepaald iets wat meer range, jammer, maar ik leef maar één keer. Ik ga niet met de ruit open rijden als het te warm is of kou lijden omdat ik anders een minder leuk getalletje in m'n dashboard zie 8)7
Ik join team @RangedNeedles. Ik wilde gaan zeggen “je doet je username wel eer aan” maar ik zie nu bij het taggen dat er niet staat ‘RangeNeedless” :(

Overigens: een Enyaq van 70k? Er zijn er maar weinig die een RS kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigcookie
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 13:52
Mijn eerste wat langere rit. Verwarming aan, stuur en stoel verwarming ook. Gewoon de Skoda navigatie gevolgd, met 80% vertrokken, aangekomen met ~30% ongeveer. Temperatuur was tussen de -18 / -9. Op de terug weg geladen na ongeveer 215km op 12% maximaal 75kw gezien in de auto tijdens het laden (al was ik wel even wat lekkers halen in het begin).

heen (terug vergeten te checken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUWUjlL3SNBECRBqS-7SAdgEXd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kn87uhqlLRMkwUl4fBPbwTgM.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wat raars en zou wel willen weten of jullie dit ooit zijn tegen gekomen. Wanneer de auto de LTE connectie verliest gaat de GPS helemaal over de zeik (en dan ook gelijk de navigatie). Bij thuis aankomen dacht de auto op ongeveer 2km van de daadwerkelijke locatie te zijn. Onderweg ook dood leuk door een meer heen gereden of op plekken zonder wegen......

Maandag maar even de dealer bellen wat dit lijk me toch een beetje raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:30
Afgelopen donderdag naar de dealer geweest voor het "probleem met electrische aandrijving". De dealer gaf aan dat er een cel of wat cellen afwijkende waardes hadden. Ze hadden een verzoek bij Skoda NL uitgezet wat ze hier mee moesten.

Voor het einde van de dag geen antwoord gehad dus kon de auto weer ophalen en ze zouden mij bellen zodra ze antwoord hadden.

Dan nog de koplamp sproeier (die was uit de bumper gesprongen en lag op mijn oprit), die kon niet binnen dezelfde afspraak gemaakt worden want blijkbaar moet daar de hele voorbumper er voor af. Gaat dus ook bij de volgende afspraak pas mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:03

Superflip

*pwiet*

cryptapix schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:58:
[...]

De mijne was 74k (Coupe 80 Sportline met alles behalve wp en 21”), in BE kost de Enyaq rap 8-10k meer dan in NL. De RS was maar 1500 meer en had hoger verbruik, vandaar voor de sportline gekozen.

Vandaag 190km gereden waarvan meestal autostrade aan 120. Batterij 80% > 23% met cabine op 21 graden en zetel en stuurverwarming aan. Verbruik op de BC was 21.7 en 75km resterend.

Vandaag ook issue gehad dat stuurverwarming aan stond maar niet warm werd. Na uit en terug aanzetten werkte het terug.

[ Voor 9% gewijzigd door Superflip op 02-12-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
cryptapix schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:58:
[...]

Misschien net daarmee wel. De o zoveelste witte Tesla rijden had ook maar saai geweest :z Maar zoals @Superflip al zei, de prijzen in BE zijn wat anders.

Sowieso geef ik eerlijk toe dat emotie het won van de rede. Een non-coupé, non-RS is nu eenmaal net even wat praktischer maar goed. Ben alsnog zeer tevreden met de kofferruimte, het geringe meerverbruik neem ik er graag bij (de range valt me sws niet tegen tot zover) en ik heb tenminste geen last van schuifdakproblemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:44
RangedNeedles schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:10:
[...]

Misschien net daarmee wel. De o zoveelste witte Tesla rijden had ook maar saai geweest :z Maar zoals @Superflip al zei, de prijzen in BE zijn wat anders.

Sowieso geef ik eerlijk toe dat emotie het won van de rede. Een non-coupé, non-RS is nu eenmaal net even wat praktischer maar goed. Ben alsnog zeer tevreden met de kofferruimte, het geringe meerverbruik neem ik er graag bij (de range valt me sws niet tegen tot zover) en ik heb tenminste geen last van schuifdakproblemen :P
Flink stuk duurder in België dan! De RS coupe is in NL 63,5k (en vanaf 1-1-2024 61k), maar daarmee nog altijd 6k (in 2024: 5k) duurder dan de sportline.

Ik heb een 60 coupe sportline besteld (die is er vanaf 53k en in 2024 vanaf 51k). Vond het de meerprijs voor een 80 (RS) niet waard. Wilde sowieso coupe ivm het panoramadak en de in mijn ogen veel betere looks. De bagageruimte is amper minder. Ik heb de coupe en non-coupe in de showroom naast elkaar gezien. Tesla vind ik (ook) maar niets.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@RangedNeedles oh nee, RangeNeedless is het toch? :)
Nee, ik begrijp gewoon ongeveer hoe dingen werken en gebruik niet meer dan ik nodig vind. Ik reken hier dingen uit om anderen te helpen inzicht en begrip te krijgen voor de consequenties van hun gedrag. Wat ze doen moeten ze zelf weten. Maar als je begrijpt wat je doet kan je daar je voordeel mee doen.

25 jaar terug een collega die altijd zijn achterruit verwarming aan had, die merkte toch echt een lager verbruik toen hij hem uit zette. 15 jaar terug een vriendin die ik vertelde toch echt eerder door te schakelen, die kon toen 600km op een tank rijden ipv 400km. Voor dat soort dingen doe ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• st3rn
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-09 19:52
Superflip schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:39:
[...]

De mijne was 74k (Coupe 80 Sportline met alles behalve wp en 21”), in BE kost de Enyaq rap 8-10k meer dan in NL. De RS was maar 1500 meer en had hoger verbruik, vandaar voor de sportline gekozen.

Vandaag 190km gereden waarvan meestal autostrade aan 120. Batterij 80% > 23% met cabine op 21 graden en zetel en stuurverwarming aan. Verbruik op de BC was 21.7 en 75km resterend.

Vandaag ook issue gehad dat stuurverwarming aan stond maar niet warm werd. Na uit en terug aanzetten werkte het terug.
Dat is een mooi verbruik, heb je winterbanden?
Ik doe voornamelijk snelweg km’s, rijd dan wel aan 125 ongeveer, en zit door de winterbanden aan een verbruik van 26kwh, soms meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
BAJ82 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:48:
[...]

Dat zou kunnen, maar dat geldt ook voor de rubbers in de wielophanging. Dus dat kan ook nog de verklaring zijn. Mijn vorige auto (BMW) begon altijd een beetje te kraken als ik over een drempel reed zodra de temperaturen richting het vriespunt gingen. Dat lag niet aan de banden, maar aan de wielophanging.
Dit is het ook, rubber heeft de eigenschap om hard te worden bij koude temperaturen en heeft dan ook een stuk minder soepelheid. Dat in combinatie met een hele grote stuuruitslag maakt dat de boel wringt en kraakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Boeie schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:11:

Door mist en regen neemt de massa van de te verplaatsen lucht toe, daardoor neemt de luchtweerstand toe.
Ook het vocht dat op de wagen neerslaat moet op snelheid worden gebracht.

Ik kreeg de formules niet gekopieerd, dus dan maar de verwijzing;
Wie meer wil weten over luchtweerstand: (in oplopende detailering)
Wikipedia: Drag (physics) - Simple English Wikipedia, the free encyclopedia
Wikipedia: Stromingsweerstand
Wikipedia: Drag (physics)
al wordt vocht nergens expliciet benoemd, het levert een hoger gewicht / dichtheid van de lucht op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autohillenga
onetime schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:37:
[...]

Door mist en regen neemt de massa van de te verplaatsen lucht toe, daardoor neemt de luchtweerstand toe.

al wordt vocht nergens expliciet benoemd, het levert een hoger gewicht / dichtheid van de lucht op.
Bijkomend voordeel: door het extra vermogen wat je nodig bent, warmt de accu wel met gemak op tot 25 graden. Ook met -3 gisteren gewoon de 135kw laadsnelheid met gemak gehaald. 130 km/h had een gemiddeld verbruik van 23 kWh/100km. Later op de terugweg met 160 (Duitsland) op de cruise ongeveer 25.5 kWh/100km. De accutemperatuur is dan 35 graden tijdens aankomen snellader. Geen enkel moment er erg in gehad dat de auto op navigatie of handmatig voorverwarmt moet worden, overdag in Nederland is dan wel weer een heel ander verhaal.

Dus wat jij zegt in een paar posts geleden, kloppen de cijfers inderdaad aardig precies.

[ Voor 3% gewijzigd door Autohillenga op 03-12-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 08:47
Vandaag een probleem met lekkage van koelvloeistof. Lag een plas onder de auto aan de voorzijde bij de 2e elektromotor. Auto naar de dealer gebracht ben benieuwd. Iemand vaker dit probleem gehad?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jG1zCJC/20231203-141605.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zZNv9j1/20231203-141659.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
Mijn enyaq doet opeens gek met laden.
Mijn thuis lader is 4,6 kW, 1 fase. Hij laad net 2 kW. Bij een 11 kW paal wordt met 5,5 kW geladen. Is er ergens iets stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 22:38
matk89 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:04:
[...]

Ben je hiervoor inmiddels al bij de dealer geweest? De onze heeft hier helaas ook flink last van. Hij schijnt op de snelweg nog geen 50 meter voor de auto :F
Net terug en was inderdaad niet goed. Geen idee hoe of waarom. Uurtje bezig geweest en alles is weer in orde.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Laatst online: 17-09 12:19
onetime schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:37:
[...]

Ja precies, vandaar ook het hoge verschil. Onder dezelfde condities (temperaturen en snelheid) maar zonder mist heb ik afgelopen weekend 21.xkWh/100km gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:44
MeTooPV schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:53:
Mijn thuis lader is 4,6 kW, 1 fase. Hij laad net 2 kW. Bij een 11 kW paal wordt met 5,5 kW geladen. Is er ergens iets stuk?
Per ongeluk "beperk ac laden" of hoe dat ook heet aangezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basmq
  • Laatst online: 21:34
MeTooPV schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:53:
Heb afgelopen weekend precies hetzelfde ervaren. Thuis laadde hij met 5kW, bij een publieke paal later op de dag wel 11kW. Heb 10x gecontroleerd of ik stroombegrenzing had ingesteld, maar dat was niet het geval.

Heb nog niet gecontroleerd of het nu weer goed is. Vanavond maar ff kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexZuH
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 15:25
markweb4871 schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:21:
Vandaag een probleem met lekkage van koelvloeistof. Lag een plas onder de auto aan de voorzijde bij de 2e elektromotor. Auto naar de dealer gebracht ben benieuwd. Iemand vaker dit probleem gehad?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toevallig een van de MY21 enyaqs hier op kantoor 2 weken geleden hetzelfde euvel. Is met een weekje gefixt (iets met backorder).

Al was dat een IV80 met enkele motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastehose
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-08 22:47
Is er iemand die weet welk type Bosch ruitenwisser (achter) voor de Enyaq toepasbaar is? Ik las ergens de A282H, maar deze blijkt niet te passen weet ik uit ervaring 😅.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:25

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja ook gehad, bij mij is de warmtewisselaar vervangen ivm lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 22:01

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit jaar in mei is ie voor onderhoud geweest en constateerde ze een lekkage. Deze is in juni verholpen. Duurde idd wel ruim een week voordat ie gerepareerd was. Na inschakelen van de LM en druk van daaruit anders had ik nog tot en met sept rond moeten rijden met de lekkage.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• efbeel
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-08 08:10
Mastehose schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:57:
Is er iemand die weet welk type Bosch ruitenwisser (achter) voor de Enyaq toepasbaar is? Ik las ergens de A282H, maar deze blijkt niet te passen weet ik uit ervaring 😅.
Bosch:
• AEROTWIN:
○ Ap18u (400mm, rear)
○ Ap28u (700mm, front)

• Alternatief: Twin pack AEROTWIN A027S

• ook AEROTWIN for Enyaq A284H (rear)

iV 80X Sportline Race Blue, 7/2022, ME3.0, Comfort Plus, Assistentie Plus, Infotainment Plus, Klimaat Plus, Family, Side Assist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@efbeel Dankjewel.

Wat zit er eigenlijk standaard op? Ik heb een keer nieuwe gekregen van de dealer, maar volgens mij hebben ze dezelfde prutdingen weer gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:29
JanHenk schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:21:
@efbeel Dankjewel.

Wat zit er eigenlijk standaard op? Ik heb een keer nieuwe gekregen van de dealer, maar volgens mij hebben ze dezelfde prutdingen weer gebruikt...
Geen idee, maar ik heb dezelfde ervaring. Gevraagd bij de dealer (A-Point) om andere, maar die hadden ze niet.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 18-09 08:39
Maar zijn die bosch wel goed ? Of ligt het aan de stand van het raam bij de Enyaq?

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastehose
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-08 22:47
efbeel schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:10:
[...]

Bosch:
• AEROTWIN:
○ Ap18u (400mm, rear)
○ Ap28u (700mm, front)

• Alternatief: Twin pack AEROTWIN A027S

• ook AEROTWIN for Enyaq A284H (rear)
De AP18u en AP28u zijn beiden voor de vooruit. Bestuurder en bijrijder hebben verschillende lengtes. Die aan de achterkant is veel kleiner, want de A282H is 280mm en lijkt goed, maar het clipje past er niet goed in.

Ik zal de A284H eens proberen. Dankjewel!

[ Voor 4% gewijzigd door Mastehose op 04-12-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsimmer
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:36
Afgelopen zaterdag kwam ik erachter dat mijn handleiding ineens in het Pools staat, ik denk na een software update? Iemand enig idee hoe ik deze weer in het Nederlands zet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zmaxqlVKjwpq7ol7WdF2orlr0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZOf6ULWLgE6RKcAlV6uVlQ4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
rsimmer schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:38:
Afgelopen zaterdag kwam ik erachter dat mijn handleiding ineens in het Pools staat, ik denk na een software update? Iemand enig idee hoe ik deze weer in het Nederlands zet?

[Afbeelding]
Ik zou even met Google lens over de tekst heen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

Ik heb momenteel achteraan 255 / 45 R20, weet iemand of het ok is om voor de winterbanden de 235 / 40 R20 achteraan te monteren op een 80?

Nee dus, je moet de breedset monteren op een 82kWh batterij.

[ Voor 20% gewijzigd door Superflip op 04-12-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Laatst online: 17-09 10:14
Superflip schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:13:
Ik heb momenteel achteraan 255 / 45 R20, weet iemand of het ok is om voor de winterbanden de 235 / 40 R20 achteraan te monteren op een 80?

Nee dus, je moet de breedset monteren op een 82kWh batterij.
Met welke reden zou het moeten?
Als de loadindex ok is, zou het gewoon moeten kunnen in principe.
Ik kwam er bij mij ook achter dat er geen breedset op zit in de winter ( leasewagen overgenomen van collega) maar merk kwa rijden geen nadelen.
Wellicht zelfs verstandiger ivm verbruik.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Laatst online: 16-09 21:28
Ik heb de nieuwe Infotainment-apps geprobeerd maar krijg met geen mogelijkheid een verbinding tot stand.

Volgens Skoda zou ik voor een internetverbinding gebruik kunnen maken van de hotspot functie van mijn iPhone, maar ook dat werkt helaas niet. Ik heb nergens voor betaald en de smart apps bundel kon ik 3 maanden gratis uitproberen. Er valt echter weinig uit te proberen als het niet werkt.

Iemand dit al aan de praat gekregen en/of opgelost?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDcu2SlCFpsJmz98-6EP-3o6qDc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxAiKqIHoTrWJ01a1KRlB8NS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGiGxW-7zGiCZr2YDi6xX-lNrzQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpYmZqN0dECwkvubLP6wKdMf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoFdM6UHu-XrM32YDk-kTYfT62g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4cvtua53yi9dtey35xPY7XE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hD9zjomK7N7FGs2ENcK9SE561Pw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BC1mGOeKxwQ3iAFM7vW3cHAQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuMQx6ja7vRLsN4DeSvYKFrLNHM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rove4mv1pGUfVuFsEPrOchkp.jpg?f=fotoalbum_tile

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 13:53
A3-D schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:31:
Ik heb de nieuwe Infotainment-apps geprobeerd maar krijg met geen mogelijkheid een verbinding tot stand.

Volgens Skoda zou ik voor een internetverbinding gebruik kunnen maken van de hotspot functie van mijn iPhone, maar ook dat werkt helaas niet. Ik heb nergens voor betaald en de smart apps bundel kon ik 3 maanden gratis uitproberen. Er valt echter weinig uit te proberen als het niet werkt.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Gebeurt wel bij meer mensen, zie Speicher:
https://www.youtube.com/watch?v=NsAVJXEi1qo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Laatst online: 20:37
Het is winter, mensen proberen hun auto voor te verwarmen dus de webservice is chronisch overbelast en doet het vaker niet dan wel...

Kennelijk draait VW zijn serverpark nog altijd op een Rabo Scanner....

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Laatst online: 16-09 21:28
Sand0rf schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:45:
Het is winter, mensen proberen hun auto voor te verwarmen dus de webservice is chronisch overbelast en doet het vaker niet dan wel...

Kennelijk draait VW zijn serverpark nog altijd op een Rabo Scanner....
Aha, dat zou inderdaad de reden kunnen zijn. Op de één of andere manier heb ik het wel voor elkaar gekregen om de apps op mijn scherm te krijgen, echter niet via het shop symbool op het infotainment systeem. Ik heb ze via de Skoda app kunnen activeren.

Was al even bang dat ik via Cubic een data abonnement moest afnemen om het werkende te krijgen....

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
  • Laatst online: 09-09 21:38
A3-D schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:31:
Ik heb de apps aan de praat gekregen. Ging soepel, niet zoals bij Speicher. Traffication werkt bij mij goed, kreeg vorige week een actieve melding. Voegt overigens nauwelijks wat toe aan normale navigatiemeldingen.

Een ander verhaal is de 'kalender' app. Die werkt wel, maar een account krijg ik met geen mogelijkheid gekoppeld. Alles stappen netjes en soepel doorlopen, maar een resultaat (= werkende koppeling) blijft uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

Roger Beurskens schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:25:
[...]

Met welke reden zou het moeten?
Als de loadindex ok is, zou het gewoon moeten kunnen in principe.
Ik kwam er bij mij ook achter dat er geen breedset op zit in de winter ( leasewagen overgenomen van collega) maar merk kwa rijden geen nadelen.
Wellicht zelfs verstandiger ivm verbruik.
Ik heb het nog niet nagekeken, maar ik verwacht dat op het COC ook enkel de breedset zal staan bij de grotere batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenxyz
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17:33
Al een hoop gelezen over sneeuwkettingen en overweeg de standaard te kopen van Skoda https://shop.skoda.nl/aut...ar=2022&trimline=80&cid=3

Lijkt best een prima deal, maar misschien iemand hier nog een alternatief?

Verwacht het eigenlijk niet nodig te hebben, maar moet ze hebben i.v.m. verplichting in Oostenrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander250100
  • Laatst online: 11-09 22:14
Weet iemand of je het witte licht bij je voeten uit kunt zetten aan de bestuurderskant. Vind dit niet mooi in de donkere uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsimmer
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:36
utbone schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:01:
[...]

Ik zou even met Google lens over de tekst heen gaan.
Ja, dat heb ik ook gedaan om te vertalen waar ik naar op zoek was, maar de vraag is dus of iemand weet hoe ik deze terug zet naar Nederlands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Ik moet dit keer voor het eerst winterbanden, de maten zijn uiteraard vrij makkelijk te achterhalen, maar hoe kom ik achter de volgende eigenschappen;

- Runflat (volgens mij wel)
- Zelfdichtend
- Extra load (ja, band heeft XL markering.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boldarak
https://youtu.be/s5g0bCtAISw?si=veVxu8lCrTxEEduL

Review (Duits) van de 2024 modellen van de Coupé en SUV... blijf hopen op een upgrade naar SW 4 (ijdele hoop, ik weet het)

PSN ID = OTL002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Laatst online: 18-09 12:10
Alexander250100 schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:21:
Weet iemand of je het witte licht bij je voeten uit kunt zetten aan de bestuurderskant. Vind dit niet mooi in de donkere uren.
Ja, ook de helderheid. Standaard staat dit veel te fel. Hier staat alle cabine verlichting op een lage helderheid rood, voor de nacht wel zo prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:30
Boldarak schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:19:
https://youtu.be/s5g0bCtAISw?si=veVxu8lCrTxEEduL

Review (Duits) van de 2024 modellen van de Coupé en SUV... blijf hopen op een upgrade naar SW 4 (ijdele hoop, ik weet het)
YouTube: Full review of Skoda ENYAQ modelyear 2024 - SW 4.0, Exterior, Interi... Engelse versie voor wie zijn Duits net zo slecht is als de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Alexander250100 schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:21:
De verlichting op de gewenste kleur en helderheid instellen. Kan gewoon ergens in het menu.
Ik vindt het wel fijn om een beetje licht te hebben, het lichtgroen van de eco mode op de laagste helderheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:25
Niet helemaal gekeken maar het infotainment scherm ziet er wel puik uit, nette interface. Ik zie parallellen met de CarPlay interface. Maar goed, leuk voor mijn volgende Enyaq, als die er komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Laatst online: 17-09 10:14
Superflip schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:52:
[...]

Ik heb het nog niet nagekeken, maar ik verwacht dat op het COC ook enkel de breedset zal staan bij de grotere batterij.
Scheelt dat we daar in nederland niet zo'n last van hebben

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• st3rn
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-09 19:52
onetime schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:50:
[...]

De verlichting op de gewenste kleur en helderheid instellen. Kan gewoon ergens in het menu.
Ik vindt het wel fijn om een beetje licht te hebben, het lichtgroen van de eco mode op de laagste helderheid.
Licht bij de voeten, is dat niet enkel in het wit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander250100
  • Laatst online: 11-09 22:14
st3rn schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:30:
[...]

Licht bij de voeten, is dat niet enkel in het wit?
Die is enkel wit en reageert niet bij mij op instellingen van de overige binnenverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
MY2024 van de Enyaq lost eigenlijk wel de laatste kleine onvolkomenheden op, die er zijn aan mijn MY2021 Enyaq.

Meteen upgraden is me wat wat te kostbaar, maar in 2026 ben ik misschien toch wel weer in de markt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyEnyak
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-09 14:46
cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:53:
[...]

En wat is stevig doorrijden, aan wat voor snelheid moet ik dan denken?
het was in duitsland dus op de stukken waar we konden doorrijden 140-150, maar ook genoeg stukken waar er aan de weg werd gewerkt. toch gemiddeld zeker 130 gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapbrandhof
Valt mij op dat hij die plastic dingen noemt en die waarschijnlijk niet te retrofitten zijn bij eerdere modellen. Mijn MY21 versie heeft deze echter ook gewoon.
YouTube: Full review of Skoda ENYAQ modelyear 2024 - SW 4.0, Exterior, Interi...

Pagina: 1 ... 13 ... 90 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.