skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik vind het een heel verschil tussen zomer en winterbanden. Dat voel je en hoor je gelijk.sPENKMAN schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:12:
Nou, tot mijn verassing blijk ik al sinds januari op mijn winterbanden te hebben gereden, ja ook de hele zomer
Had voor vandaag een afspraak staan om de winterbanden erop te laten leggen, kreeg ik een belletje dat ze alleen mijn zomerbanden in de opslag konden vinden. Aantal telefoontjes later is gebleken dat bij mijn afspraak op 17 juli (service + zomerbanden erop) er geen bandenwissel plaats heeft gevonden en het me ook niet is opgevallen, oops!
Binnenkort even langsrijden om te kijken of er nog voldoende profiel op zit maar ben er bang voor. Nou doet DirectLease er helemaal niet moeilijk over maar het is toch wel zonde
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Zonde, maar kan gebeuren. Door de hogere rolweerstand wel heel de zomer +-10% minder range gehad.sPENKMAN schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:12:
Nou, tot mijn verassing blijk ik al sinds januari op mijn winterbanden te hebben gereden, ja ook de hele zomer
Had voor vandaag een afspraak staan om de winterbanden erop te laten leggen, kreeg ik een belletje dat ze alleen mijn zomerbanden in de opslag konden vinden. Aantal telefoontjes later is gebleken dat bij mijn afspraak op 17 juli (service + zomerbanden erop) er geen bandenwissel plaats heeft gevonden en het me ook niet is opgevallen, oops!
Binnenkort even langsrijden om te kijken of er nog voldoende profiel op zit maar ben er bang voor. Nou doet DirectLease er helemaal niet moeilijk over maar het is toch wel zonde
Stedin is hier aan het werk en de stroom is tussen 9:00-15:00 weg.
Deze pc werkt momenteel via een verlengsnoer, maar wat kan er nog meer op dat auto stopcontact?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aWeyfBcW77JeByn2U4872drx.jpg?f=user_large)
Afgelopen winter heb ik op aftermarket wielen gereden, maar bij de wissel ben ik (voor zomer) naar Coupe RS wielen gewisseld. Mijn originele 20" Vega wielen heb ik nu voorzien van de Goodyear winterbanden.
Maar dus een 4kWh verschil tussen zomer en winter. Ik hoop dat het verschil nu met originele wielen kleiner is, want dit is mijn verwachting. Uiteindelijk zou ik de Coupe RS wielen die het meest dicht zijn, als winterwielen willen gebruiken maar ik kon het niet weerstaan ze eerst als zomerset op de auto te hebben:
:strip_exif()/f/image/H1f06m5qt9jtwZbl2AYzhOyT.jpg?f=fotoalbum_large)
De set die eraf komt (boven voor, onder achter) heeft nu 38k op de auto gezeten. Achter gaat het richting de indicator, maar echt versleten zijn ze nog niet. Ook gelijkmatig gesleten, niet ongelijk (meer binnen dan buiten). Dit zijn Pirelli Scorpion Elect banden, die op de auto geleverd werden.
:strip_exif()/f/image/pug0YoxisPkUHIKk4lPfZvEw.jpg?f=fotoalbum_large)
De Goodyears die ik heb hebben ook het 'elec' stempeltje. Maar toen ik de auto weer thuis had viel mij een verschil op tussen de voor en achterwielen. Hoewel ze exact dezelfde maat hebben als origineel (235/50 en 255/45), staan ze heel anders op de velg.
Voorzijde (bol):
:strip_exif()/f/image/kzd18vZ6Xo6vygSL7gXv18Dh.jpg?f=fotoalbum_large)
Achterzijde (meer getrokken):
:strip_exif()/f/image/RC2dObpFkS9eNc66Bs4vCMuy.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor is een 8J velg, achter 9J. Na wat onderzoek bleek mijn GMP set 8,5 voor te hebben en ook een iets andere ET (orig 45, GMP 40). Toch raar dat de passing zo verschilt tussen bandenmerken, want bij de Pirelli's is dit dus helemaal niet zo'n groot verschil.
Hebben jullie hier ook ervaring mee?
(ps, auto schoonmaken hier is nutteloze bezigheid op dit moment ivm oogstseizoen
Laat maar, als je met je kop op de vloer gaat kan je het lezen, 150W.onetime schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:35:
! Wie weet hoeveel vermogen het onboard stopcontact tussen de voorstoelen kan geven, en hoe lang? !
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Het verschil komt door meer factoren dan alleen de banden.Boeie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:55:
Maar dus een 4kWh verschil tussen zomer en winter. Ik hoop dat het verschil nu met originele wielen kleiner is, want dit is mijn verwachting. Uiteindelijk zou ik de Coupe RS wielen die het meest dicht zijn, als winterwielen willen gebruiken maar ik kon het niet weerstaan ze eerst als zomerset op de auto te hebben:
1. Het schijnt dat met name de verwarming (ook van de accu) een enorm verschil maakt. Bij oudere softwareversies (2.x) waarbij de accu altijd naar 20 graden werd verwarmd was dat extreem veel (20 -> 35kw/100km bij kortere ritten). Tenminste, dat is wat ik van youtube heb geleerd. Daarna is dat veranderd naar verwarmen naar 0 graden, waardoor het alleen invloed zou moeten hebben bij heel koud weer.
2. De accu levert bij kou ook minder capaciteit. Misschien is dat meegenomen in de verbruikscijfers, maar dat weet ik niet zeker. Het zal in elk geval op de actieradius invloed hebben
3. De weg is vaker nat. Ik weet niet hoeveel verschil dat maakt...
Het beste zou zijn om een vergelijking te maken tussen iemand die geen banden wisselt en iemand die dat wel doet. En die hetzelfde geebruiksprofiel hebben natuurlijk...
Grappig. Thanks!GK87 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:20:
Geen idee of dit algemeen bekend is, maar vond het wel leuk erachter te komen dat je de afbeelding bij het welkomstscherm, waar normaal je initialen staan, kunt wijzigen via https://skodaid.vwgroup.io/account. Iets met sharing is caring.
PS: is er al een manier om dit (verschrikkelijk irritante) welkomstscherm te voorkomen of dat de melding wat mij betreft na een X seconden vanzelf weg gaat?

[/quote]
[ Voor 89% gewijzigd door jdbiggelaa op 23-11-2023 17:24 ]
Ja het is mogelijk met obd11. MAAR de keerzijde is dat je geen updates meer binnen krijgt 🙈Aldmar schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:30:
[...]
PS: is er al een manier om dit (verschrikkelijk irritante) welkomstscherm te voorkomen of dat de melding wat mij betreft na een X seconden vanzelf weg gaat?
Banden zijn van goodyearRangedNeedles schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:22:
[...]
Uit interesse, welke winterbanden staan hieronder?
Heb je nog issues?matk89 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:07:
Andere mensen trouwens met Android 14 waarvan de App het niet meer doet? Mijn Pixel 7 kreeg de update en sindsdien crasht de app direct naar 'bugreport' op het moment dat ik hem open. Al geprobeerd om cache + opslag te wissen.
Yup, app doet het nog steeds niet. Interessant genoeg werken notificaties wel (dat laden voltooid is bijvoorbeeld).
Overigens in verdediging van Skoda: sinds de update doen meer dingen raar op de telefoon, kan niet 100% zeggen dat het de schuld van hun is (voor de verandering
Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.
Ik heb de 19 inch versie hiervan en rijdt erg fijn.jaapbrandhof schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:54:
Vandaag deze mogen bestellen van de werkgever. Continental WinterContact TS 870 P FR 3PMSF in de maat 235/50 R20. Benieuwd of het anders rijdt.
Uiteraard wel iets hoger verbruik van mijn 20 inch zomerbanden.
Geluid valt me ook nog mee.
Ik heb ze ook sinds 3 weken. Was eerst wat sceptisch (verplicht bandenmerk leasemaatschappij) maar ben behoorlijk tevreden. Ja verbruik is hoger maar valt me niet tegen.jaapbrandhof schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:54:
Vandaag deze mogen bestellen van de werkgever. Continental WinterContact TS 870 P FR 3PMSF in de maat 235/50 R20. Benieuwd of het anders rijdt.
Wel met een andere maat vooraan dan achteraan, zoals de zomerbanden af fabriek nu ook zijn (235/50 vs 255/45).
Ben zeer benieuwd naar het hogere verbruik. Hoe erg (of misschien niet erg) dit gaat zijn
Mijn Samsung tablet kreeg vandaag de update en daar werkt alles wel nog goed. Niet Android 14 die de oorzaak is dus .matk89 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:20:
[...]
Yup, app doet het nog steeds niet. Interessant genoeg werken notificaties wel (dat laden voltooid is bijvoorbeeld).
Overigens in verdediging van Skoda: sinds de update doen meer dingen raar op de telefoon, kan niet 100% zeggen dat het de schuld van hun is (voor de verandering)
Inmiddels de Enyaq 60 een maand in bezit en er al bijna 3500km mee gereden dus tijd voor een tussentijdse evaluatie.sarlo schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:11:
Vanaf aanstaande dinsdag staat er hier een Enyaq 60 First Edition Athlon voor de deur.
Na verschillende auto's te hebben gehad het afgelopen 2 jaar door wissel van werk en leasemaatschappij (Model 3, Polestar 2 performance, Skoda Octavia, Opel Astra, Polestar 2 instapper) rijd ik momenteel in een Hyundai Kona Premium. Zeer tevreden over de auto, maar twee weken geleden op vakantie geweest en dan merk je dat de kofferbak van de Kona echt te kort schiet (zeker tov de Model 3 en de Polestar).
Gelukkig hebben wij flex lease en stond er een Enyaq in de pool, dus de wissel aangevraagd. Ben heel benieuwd hoe dat de auto gaat bevallen
Positief
- De auto is echt ruim en op geen enkele manier kom je ruimte te kort;
- De auto rijdt erg comfortabel
- Android Auto en Apple Carplay voor twee devices tegelijk en draadloos (luister even mee andere merken)
Negatief
- Lane assist, ik heb echt nog nooit zo'n verschrikkelijk zenuwachtige en irritante lane assist meegemaakt als in de Enyaq. Ik had het ook op een Octavia die ik tijdelijk had als leenauto, maar deze functioneerde wel normaal? Heb maar een snelkoppeling op mijn scherm gezet om deze iedere keer meteen uit te zetten
- De accu en verbruik laten echt te wensen over (en ik ben echt wel wat gewend na ruim 7 jaar elektrisch rijden) en schiet echt te kort. Ook is het verbruik bij mij over de bijna 3500km nu 22.9 kw/100 km. Ik rijd bijna nooit harder dan 110 en 95% snelweg. Retourtje Tilburg - Amsterdam en ik ga van 100 naar 10% of lager
- Stoelen (heb handmatige stoelen en lounge interieur) zijn echt ondermaats en zitten gewoon niet lekker
- De carplay en android auto zijn goed, maar de rest van de software is echt ruk
- Bijbetalen voor opties in de app? Waarom moet ik in hemelsnaam 15 euro per jaar betalen om te zien waar mijn auto staat?
- Langzaam, langzaam en langzaam. De auto heeft echt ondermaatse prestaties voor een elektrische auto (dit is wel een first world problem tbh).
Al om al ben ik er nog niet over uit of dat ik de auto wil blijven rijden of iets anders ga rijden. Tot nu toe heeft de auto me nog niet overtuigd.
[ Voor 7% gewijzigd door sarlo op 25-11-2023 15:44 ]
- Ik zit met de Coupe 80 Sportline op ~20kw/100km sinds het koud is (zonder warmtepomp)sarlo schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:41:
[...]
Inmiddels de Enyaq 60 een maand in bezit en er al bijna 3500km mee gereden dus tijd voor een tussentijdse evaluatie.
Positief
- Android Auto en Apple Carplay voor twee devices tegelijk en draadloos (luister even mee andere merken)
Negatief
- Lane assist, ik heb echt nog nooit zo'n verschrikkelijk zenuwachtige en irritante lane assist meegemaakt als in de Enyaq. Ik had het ook op een Octavia die ik tijdelijk had als leenauto, maar deze functioneerde wel normaal? Heb maar een snelkoppeling op mijn scherm gezet om deze iedere keer meteen uit te zetten
- De accu en verbruik laten echt te wensen over (en ik ben echt wel wat gewend na ruim 7 jaar elektrisch rijden) en schiet echt te kort. Ook is het verbruik bij mij over de bijna 3500km nu 22.9 kw/100 km. Ik rijd bijna nooit harder dan 110 en 95% snelweg. Retourtje Tilburg - Amsterdam en ik ga van 100 naar 10% of lager
- Stoelen (heb handmatige stoelen en lounge interieur) zijn echt ondermaats en zitten gewoon niet lekker
- De carplay en android auto zijn goed, maar de rest van de software is echt ruk
- Bijbetalen voor opties in de app? Waarom moet ik in hemelsnaam 15 euro per jaar betalen om te zien waar mijn auto staat?
- Langzaam, langzaam en langzaam. De auto heeft echt ondermaatse prestaties voor een elektrische auto (dit is wel een first world problem tbh).
Al om al ben ik er nog niet over uit of dat ik de auto wil blijven rijden of iets anders ga rijden. Tot nu toe heeft de auto me nog niet overtuigd.
- Op Sportline stoelen is weinig aan te merken qua comfort (en ik kom van 15 jaar BMW comfort seats), zijn de standaard stoelen zo verschillend?
- Ik kan de 80 toch niet langzaam vinden. In 'Eco' is hij wat sponzig, in 'Sport' eerder direct op het gaspedaal. In de bochten licht hij aardig strak en minder schommelling dan mijn voorgaande BMV 5 reeksen. Een Tesla of fat e-tron rij je niet weg aan de stoplichten, maar 90% van de verbrandingsmotoren rij je nog altijd het snot voor de neus.
- De Lane Assist is idd verschrikkelijk, TA is echt relaxed rijden.
Mijn buur heeft iets gelijkaardigs meegemaakt met zijn Volvo XC40, bleek te liggen aan een OTA update die fout gelopen was. Hierdoor werd de max laadsnelheid fixed ingesteld op bepaald kw.markweb4871 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:29:
Ik heb vorige week een software update gehad bij de dealer (voor de travel assist). Sindsdien laadt mijn auto nog maar op 7,5 kw. Ik heb de Zappi al gereset en een andere laadpaal geprobeerd. Toeval of heeft iemand nog tips?
De dealer heeft toen complete re-install van software/firmware uitgevoerd en toen kon ie terug correct laden.
Neem even contact op met de dealer om dit na te kijken
3500km in een maand??? Zo, jij gaat last krijgen van km heffing....sarlo schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:41:
[...] Inmiddels de Enyaq 60 een maand in bezit en er al bijna 3500km mee gereden dus tijd voor een tussentijdse evaluatie.
Positief
Het schijnt dat TA wel fijn werkt. Met OBD11 te activeren?Negatief
Nu heb ik een 80 sportline, maar ik heb vorige week door omstandigheden 2x een retourtje Amsterdam - Spijkenisse, 400km, gereden. Ongeveer 80% voor gebruikt.- De accu en verbruik laten echt te wensen over (en ik ben echt wel wat gewend na ruim 7 jaar elektrisch rijden) en schiet echt te kort. Ook is het verbruik bij mij over de bijna 3500km nu 22.9 kw/100 km. Ik rijd bijna nooit harder dan 110 en 95% snelweg. Retourtje Tilburg - Amsterdam en ik ga van 100 naar 10% of lager
Met 85km/u. (Met wind mee rij ik soms harder.) Met een langdurig gemiddelde van 15,6 km/kWh.
Ik heb dus elektrische sport stoelen, maar zou liever de stoelen uit mijn Astra-G hebben.- Stoelen (heb handmatige stoelen en lounge interieur) zijn echt ondermaats en zitten gewoon niet lekker
Ik wil de gewone elektrische stoelen eens proberen, met massage functie.
Inderdaad. En waarom kan die app niet gewoon over een directe WiFi verbinding met de auto buiten alles om?- De carplay en android auto zijn goed, maar de rest van de software is echt ruk
En ik probeer hem te temmen omdat zelfs eco-mode me te agressief rijdt. (is wel een sport-line) Een hobbeltje en hij geeft meer vermogen, en na het hobbeltje regenereren. Daar moet speling in zitten, dan rijd hij veel soepeler. Is een model S P100D iets voor jou? In 200m van 0 naar 100km/h.- Langzaam, langzaam en langzaam. De auto heeft echt ondermaatse prestaties voor een elektrische auto (dit is wel een first world problem tbh).
Ik heb hem gekozen omdat het de elektrische auto is die het meest op een gewone station lijkt. Jij wilt denk ik een sportwagen.Al om al ben ik er nog niet over uit of dat ik de auto wil blijven rijden of iets anders ga rijden. Tot nu toe heeft de auto me nog niet overtuigd.
Ik heb geen ervaring met de sportline stoelen, maar ik vind bij de normale stoelen de zitting te kort en de lendensteun scharniert van boven naar beneden (waardoor die op het laagste punt echt extreem voelbaar is.Superflip schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:23:
[...]
- Op Sportline stoelen is weinig aan te merken qua comfort (en ik kom van 15 jaar BMW comfort seats), zijn de standaard stoelen zo verschillend?
Dit is waarschijnlijk ook gewoon mijn eigen beleving na 2x een model 3 en 2x een polestar 2 dual motor. Maar ook voelde mijn e-golf en hyundai kona veel sneller aan.- Ik kan de 80 toch niet langzaam vinden. In 'Eco' is hij wat sponzig, in 'Sport' eerder direct op het gaspedaal. In de bochten licht hij aardig strak en minder schommelling dan mijn voorgaande BMV 5 reeksen. Een Tesla of fat e-tron rij je niet weg aan de stoplichten, maar 90% van de verbrandingsmotoren rij je nog altijd het snot voor de neus.
Gezien het een flex lease auto is ga ik dat niet proberen.onetime schreef op zondag 26 november 2023 @ 00:50:
Het schijnt dat TA wel fijn werkt. Met OBD11 te activeren?
De stoelen (de egr variant) zijn inderdaad op een ander niveau, nooit heb ik daarin (heb een astra h en j gehad) problemen gehad met de stoelen. Ook de volledig elektrische stoelen uit het plus pakket van mijn Polestar waren zo veel beterIk heb dus elektrische sport stoelen, maar zou liever de stoelen uit mijn Astra-G hebben.
Ik wil de gewone elektrische stoelen eens proberen, met massage functie.
Nou het hoeft van mij geen 0-100 in 2 seconden te zijn, maar ik wil graag wel wat vermogen over hebben als ik in moeten halen etc. Bij de teslas en polestars had ik daar sowieso geen problemen mee en zelfs de kona had meer een "instant gevoel". Dat heeft de Enyaq gewoon niet, het is meer alsof er eerst een "turbo moet opspoelen en je dan pas gaat".En ik probeer hem te temmen omdat zelfs eco-mode me te agressief rijdt. (is wel een sport-line) Een hobbeltje en hij geeft meer vermogen, en na het hobbeltje regenereren. Daar moet speling in zitten, dan rijd hij veel soepeler. Is een model S P100D iets voor jou? In 200m van 0 naar 100km/h.
Dat is dan met Clima uit neem ik aan? No way dat je met de huidige temperaturen en clima aan 15.6 aan, of je moet enkel bergaf rijden.onetime schreef op zondag 26 november 2023 @ 00:50:
[...]
Nu heb ik een 80 sportline, maar ik heb vorige week door omstandigheden 2x een retourtje Amsterdam - Spijkenisse, 400km, gereden. Ongeveer 80% voor gebruikt.
Met 85km/u. (Met wind mee rij ik soms harder.) Met een langdurig gemiddelde van 15,6 km/kWh.
Je rijdt zelden harder dan 110 en 95% snelweg. Dan klopt 22,9 gewoon niet.sarlo schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:41:
[...]
I Ook is het verbruik bij mij over de bijna 3500km nu 22.9 kw/100 km. Ik rijd bijna nooit harder dan 110 en 95% snelweg. Retourtje Tilburg - Amsterdam en ik ga van 100 naar 10% of lager
Maar ja, dan lees ik je tweede zin. Iets in je rijgedrag in de resterende 5% verklaart dan die 22,9 wel.
Voorbeeldje: gisteren op en neer naar Uithoorn (222km retour).jeroenkb schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:26:
[...]
Je rijdt zelden harder dan 110 en 95% snelweg. Dan klopt 22,9 gewoon niet.
Maar ja, dan lees ik je tweede zin. Iets in je rijgedrag in de resterende 5% verklaart dan die 22,9 wel.
Temperatuur was op de heenweg (8.30) 4 graden en op de terugweg (12.30) 7 (aldus de boordcomputer),
3 personen in de auto (2 volwassenen en 1 kind), temperatuur bestuurder 19 graden, passagier eco en achterin 20 graden, stoel en stuurverwarming op stand 2 en cruisecontrol op alle weg vmax + 5 kmh.
Bij vertrek 100% accu en bij thuiskomst 6% accu over.
Zelfs als ik met mijn polestar 2 dual motor performance in Duitsland met een volle accu continue +- 180 gemiddeld ging rijden kwam ik zelfs nog 200 km ver bij 10 graden.
Dus echt geen idee wat ik verkeerd doe? Want op met mijn Kona reed ik gemiddeld 14,6 kw/100, met de model 3 reed ik 16 kw/100 en deze auto is gewoon bijna het minst zuinig dan alles wat ik heb gehad tot op heden. Ja de p2 was minder zuinig, maar daar reed ik veel mee in Duitsland en buiten 6:00-19:00 dus de gemiddelde snelheid lag vele malen hoger dan nu.
Veel regen gehad onderweg? Daar heeft de Enyaq op een of andere manier veel moeite mee…sarlo schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:44:
[...]
Voorbeeldje: gisteren op en neer naar Uithoorn (222km retour)
Wel regen maar niet extreem veel naar mijn meningViewlite schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:32:
[...]
Veel regen gehad onderweg? Daar heeft de Enyaq op een of andere manier veel moeite mee…
Da's 24-25 kWh/100km ofzo? Lijkt me inderdaad vrij hoog als je onder de 120km/h blijft. Kan wel mits genoeg ongunstige omstandigheden (tegenwind, regen, winterbanden, bandenspanning, ...). Als het consistent zo hoog blijft zou ik de dealer er wel eens naar laten kijken.sarlo schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:44:
[...]
Voorbeeldje: gisteren op en neer naar Uithoorn (222km retour).
Inderdaad zo zuinig mogelijk, maar als de ruiten beslaan gaat hij echt wel even aan.Superflip schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:02:
[...] Dat is dan met Clima uit neem ik aan? No way dat je met de huidige temperaturen en clima aan 15.6 aan, of je moet enkel bergaf rijden.
Maar ik had het over langdurig, zo noemt de Enyaq sinds het begin, dus sinds dec. vorig jaar, bijna een jaar.
Ik heb het idee dat de Enyaq versnelling (en vertraging) een beetje afrond, gelijkmatiger maakt, voor comfort.sarlo schreef op zondag 26 november 2023 @ 07:54:
[...] Dit is waarschijnlijk ook gewoon mijn eigen beleving na 2x een model 3 en 2x een polestar 2 dual motor. Maar ook voelde mijn e-golf en hyundai kona veel sneller aan.
[...] Nou het hoeft van mij geen 0-100 in 2 seconden te zijn, maar ik wil graag wel wat vermogen over hebben als ik in moeten halen etc. Bij de teslas en polestars had ik daar sowieso geen problemen mee en zelfs de kona had meer een "instant gevoel". Dat heeft de Enyaq gewoon niet, het is meer alsof er eerst een "turbo moet opspoelen en je dan pas gaat".
Is dat wat jij ervaart als niet reageren?
Zie mijn post van ergens eind september: in het menu "gebruikers" kan je in de instellingen normaal afvinken dat je het keuzemenu krijgt. Mogelijk werkt dit enkel als je op het gastaccount werkt, zoals ik. En ik heb ME3.5, misschien is dit een nieuwe "feature" ...Aldmar schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:30:
[...]
Grappig. Thanks!
Net aan de TS toegevoegd:
Weet iemand iets over 3.2? En eventuele andere randvoorwaarden?Kan dat irritante startbeeldscherm weg?
Gebruikers > Setup > Startbeeldscherm weergeven. De optie is er niet in software versie 3.1, wel in 3.5.
Het is terug verdwenen in 3.6.onetime schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:50:
@jeronantropis Bedankt zover.
Net aan de TS toegevoegd:
[...]
Weet iemand iets over 3.2? En eventuele andere randvoorwaarden?
Dat verbruik van @sarlo is echt extreem hoog. Kom net terug uit Amsterdam, 192 km gereden, file op de ring Amsterdam verder 120 km/h op de cruise., 21,6 kWh per 100 km, slecht weer, veel regen. Over de laatste 11. 000 km is mijn verbruik gemiddeld 17.4 kWh. Vanaf aflevering tot nu (26k) gemiddeld 18.4 kWh.dvx76 schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:21:
[...]
Da's 24-25 kWh/100km ofzo? Lijkt me inderdaad vrij hoog als je onder de 120km/h blijft. Kan wel mits genoeg ongunstige omstandigheden (tegenwind, regen, winterbanden, bandenspanning, ...). Als het consistent zo hoog blijft zou ik de dealer er wel eens naar laten kijken.
Maar weet iemand welke database versie skoda gebruikt en hoe snel deze updates worden doorgevoerd?"The Map Edit you provided on 11/21/2023 (Road Update) has been integrated into our database. The release quarter is Q224 and the quarterly database version number is 241E0. The weekly database version number is 23142."
Gisteren naar Oberhausen, 4 grote volwassenen, 3 graden en af en toe regen, 211 km, 100% geladen net voor vertrek, niet harder dan 100 op de snelweg, bij aankomst 30 km over, 11%, gemiddeld 23,46sarlo schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:44:
[...]
Temperatuur was op de heenweg (8.30) 4 graden en op de terugweg (12.30) 7 (aldus de boordcomputer),
3 personen in de auto (2 volwassenen en 1 kind), temperatuur bestuurder 19 graden, passagier eco en achterin 20 graden, stoel en stuurverwarming op stand 2 en cruisecontrol op alle weg vmax + 5 kmh.
Bij vertrek 100% accu en bij thuiskomst 6% accu over. Gelukkig lader vrij.
Terug tussenstop bij een Fastned lader, wel harder gereden (lekker), 130 in Duitsland en 120 in Nederland, gemiddeld 27,62 en na lader 26,29 bij 7 graden en droog.
Zodra temperatuur ongeveer 2 weken gelden flink daalde ook het bereik...
Ik zou het doen!
Hebben we het hier over een 80 of een 60?johnvanderster schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:22:
[...]
Gisteren naar Oberhausen, 4 grote volwassenen, 3 graden en af en toe regen, 211 km, 100% geladen net voor vertrek, niet harder dan 100 op de snelweg, bij aankomst 30 km over, 11%, gemiddeld 23,46
Terug tussenstop bij een Fastned lader, wel harder gereden (lekker), 130 in Duitsland en 120 in Nederland, gemiddeld 27,62 en na lader 26,29 bij 7 graden en droog.
Zodra temperatuur ongeveer 2 weken gelden flink daalde ook het bereik...
Ik rijd dit traject (stukje verder nog) regelmatig in de spits. 100km enkele reis, totaal dus 200km. Ik vertrek altijd met 80% en kom in de zomer met 40% resterende accu weer thuis. In de winter of in slechter weer zo'n 5% extra, dus rond de 30%.onetime schreef op zondag 26 november 2023 @ 00:50:
[...]
Nu heb ik een 80 sportline, maar ik heb vorige week door omstandigheden 2x een retourtje Amsterdam - Spijkenisse, 400km, gereden. Ongeveer 80% voor gebruikt.
Gemiddeld verbruik in de zomer is ook 15 nogwat, clima gewoon aan, normale stand, ik rijd altijd op de B stand.
Merk nu dat de range weer minder begint te worden. Mijn auto zit meestal met 80% op 330km range, maar zit nu weer onder de 300 als hij van de paal af komt.
[ Voor 8% gewijzigd door Boeie op 27-11-2023 08:54 ]
Gemiddelde snelheid was 86km/h. Maximaal 115km/h gereden. >80% tussen de 80 en de 100.
Komt na 2 jaar en 60k km op een bruikbare accucapaciteit van 50 kwh

Als je dan ook nog leest dat veel mensen het normaal vinden dat als je ergens aankomt met 3% restaccu, dat de auto na een korte pauze niet meer verder gaat omdat de accu te leeg is. Maakt het praktische bereik dus nog minder.
De range valt me echt enorm tegen. Ik had verwacht met normaal rijden gewoon de 300km te halen. In de zomer haal ik dat een enkele keer, net, met 1% rest.
Een auto van rond de 2000kg die ook nog een SUV is, is vragen om problemen met een 60kwh accu. Voor stadsritjes prima. Maar even 200km plus enkele rit, dat is billenknijpen.Opperhoof schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:59:
Ik vind het bereik/verbruik ook behoorlijk tegenvallen. Zeker nu ik weer op winterband rij. Afgelopen weekend een rit gemaakt van 221 km met mn IV60. Vertrok met 100%, kwam aan met 6%. Verbruik van 21,3 kwh/100km en een restbereik van 15 km / 6%. Komt op een totaal rijbereik van 236 km![]()
Gemiddelde snelheid was 86km/h. Maximaal 115km/h gereden. >80% tussen de 80 en de 100.
Komt na 2 jaar en 60k km op een bruikbare accucapaciteit van 50 kwh![]()
Als je dan ook nog leest dat veel mensen het normaal vinden dat als je ergens aankomt met 3% restaccu, dat de auto na een korte pauze niet meer verder gaat omdat de accu te leeg is. Maakt het praktische bereik dus nog minder.
De range valt me echt enorm tegen. Ik had verwacht met normaal rijden gewoon de 300km te halen. In de zomer haal ik dat een enkele keer, net, met 1% rest.
Dat is wel een beetje een bijzondere redenatie. Je koopt doorgaans geen SUV voor stadsritjes, dus eigenlijk zeg je nu gewoon dat Skoda nooit een Enyaq60 op de markt had moeten brengen? Saillant detail, in Duitsland is/was er ook een Enyaq50utbone schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:08:
[...]
Een auto van rond de 2000kg die ook nog een SUV is, is vragen om problemen met een 60kwh accu. Voor stadsritjes prima. Maar even 200km plus enkele rit, dat is billenknijpen.
Volgens mij is het gewoon een ‘mindset’. Althans, zo zie ik het. Hoe vaak rijd je nou echt meer dan 200km? In de zomer is de range meer, dus het is ook nog maar een beperkt deel van het jaar. En is het het voor die enkele keer nou echt waard om zoveel meer te betalen? Bij lease gaat het om 100-150 netto pm (cryptapix in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa").
Maar goed, 200km bereik is inderdaad wel erg weinig.
Bandenspanning al gecontroleerd?? Met een auto van >2000kg is rolweerstand een heel grote verbruiker. Toen ik de garage mn banden had laten wisselen gaven ze hem terug met 2bar. Ik heb ze gelijk naar 3.1/3.5 bar gezet.sarlo schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:44:
[...]
[...]
[...]
Dus echt geen idee wat ik verkeerd doe?
(Overigens heb ik zelf geen goede indicatie van mijn verbruik omdat ik al maanden geen lange ritten heb gereden. Ben wel benieuwd wat mijn Iv80 nu doet op 4seizoenenbanden)
Mee eens hoor. SUV betaalbaar maken ten koste van bereik is uiteraard een mindset. Maar om dat tijd geld is bespaar je op de lange termijn (aanschaf + extra uren opladen) niet. Het kost je eerder 'geld' als je veel op de weg bent.cryptapix schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:20:
[...]
Dat is wel een beetje een bijzondere redenatie. Je koopt doorgaans geen SUV voor stadsritjes, dus eigenlijk zeg je nu gewoon dat Skoda nooit een Enyaq60 op de markt had moeten brengen? Saillant detail, in Duitsland is/was er ook een Enyaq50
Volgens mij is het gewoon een ‘mindset’. Althans, zo zie ik het. Hoe vaak rijd je nou echt meer dan 200km? In de zomer is de range meer, dus het is ook nog maar een beperkt deel van het jaar. En is het het voor die enkele keer nou echt waard om zoveel meer te betalen? Bij lease gaat het om 100-150 netto pm (cryptapix in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa").
Maar goed, 200km bereik is inderdaad wel erg weinig.
Ik heb een vw id3 58kwh met 75k op de teller en ik herken de matige range. Afgelopen weekend door het land gereden met 110 km/h op teller afgewisseld met file, veel meer dan 240 km zat er niet in. En de id3 is géén suv.utbone schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:08:
[...]
Een auto van rond de 2000kg die ook nog een SUV is, is vragen om problemen met een 60kwh accu. Voor stadsritjes prima. Maar even 200km plus enkele rit, dat is billenknijpen.
Kou geeft meer luchtweerstand. Cabineverwarming vraagt best wel wat energie. Bij regen koelt de cabine nog sneller af. De batterij heeft minder capaciteit in kou. Doordat je een hoger vermogen vraagt door al het voorgaande worden de verliezen ook nog eens groter.
Kortom, kou en regen zijn factoren die het verbruik verhogen en de energie die je uit de batterij kan halen verminderd (aan twee kanten dus). Het telt allemaal bij elkaar op, waardoor de range gewoon minder wordt.
Goed gebruik van de verwarming kan behoorlijk helpen en lagere snelheid ook. Verder kun je er niet zo heel veel aan doen, eigenlijk...
Die heb ik bij ontvangst van de auto op 3 bar gezet, maar het zijn wel all season banden (hadden alle vorige auto’s ook overigens).diederik77 schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:23:
[...]
Bandenspanning al gecontroleerd?? Met een auto van >2000kg is rolweerstand een heel grote verbruiker. Toen ik de garage mn banden had laten wisselen gaven ze hem terug met 2bar. Ik heb ze gelijk naar 3.1/3.5 bar gezet.
(Overigens heb ik zelf geen goede indicatie van mijn verbruik omdat ik al maanden geen lange ritten heb gereden. Ben wel benieuwd wat mijn Iv80 nu doet op 4seizoenenbanden)
Dit, vorige week ook een check gedaan. Wereld van verschil:diederik77 schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:23:
[...]
Bandenspanning al gecontroleerd?? Met een auto van >2000kg is rolweerstand een heel grote verbruiker. Toen ik de garage mn banden had laten wisselen gaven ze hem terug met 2bar. Ik heb ze gelijk naar 3.1/3.5 bar gezet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P13Z1A3igVyaEcE6kTB2iqVm.jpg?f=user_large)
In de winter: Stabiel 20-22 kWh, in de zomer 16-19 kWh op snelweg met 110 km/h. Met veel tegenwind en regen kan da zomaar eens 26 kWh zijn.onetime schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:36:
Aan de "grote gebruikers", hadden jullie soms tegenwind? Dat zou veel verklaren.
Dat zal zulke mensen niet gebeuren, die laden al bij 20% en zijn beter dan de rest hier.Opperhoof schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:59:
Ik vind het bereik/verbruik ook behoorlijk tegenvallen. Zeker nu ik weer op winterband rij. Afgelopen weekend een rit gemaakt van 221 km met mn IV60. Vertrok met 100%, kwam aan met 6%. Verbruik van 21,3 kwh/100km en een restbereik van 15 km / 6%. Komt op een totaal rijbereik van 236 km![]()
Komt na 2 jaar en 60k km op een bruikbare accucapaciteit van 50 kwh![]()

Merk dat dit ook heel erg band afhankelijk, de Pirelli’s vinden bijvoorbeeld 2.3 bar weer veel fijner qua slijtage. 3 bar is dan alles volledig uitgesleten in het midden. Bij Hankook exact het tegenovergestelde, die moeten wel 3 bar hebben, want die slijten anders te veel aan de buitenzijden. Komt dus band specifiek zelfs.Boeie schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:35:
[...]
Dit, vorige week ook een check gedaan. Wereld van verschil:
[Afbeelding]
Ik vind het ook hoog/veel. Winter zit er bij mij nu Goodyear onder, zomer is Pirelli, en die rijd ik op 2.8 rondom. voor slijtage zie eerdere post in dit topic.Autohillenga schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:29:
[...]
Merk dat dit ook heel erg band afhankelijk, de Pirelli’s vinden bijvoorbeeld 2.3 bar weer veel fijner qua slijtage. 3 bar is dan alles volledig uitgesleten in het midden. Bij Hankook exact het tegenovergestelde, die moeten wel 3 bar hebben, want die slijten anders te veel aan de buitenzijden. Komt dus band specifiek zelfs.
Het is allemaal prima te verklaren, maar de temperatuursafhankelijke fluctuatie in zowel range als laadsnelheid valt mij wel tegen. Ik kom van een Nissan Leaf waarbij deze schommelingen toch echt een stuk minder waren.
Snelladen zelf + de batterijverwarming die dan aangaat, dat zet wel zoden aan de dijk voor de temperatuur.. Maar het probleem is dat je, als je bijv. met 10 tot 20% aansluit, de batterijverwarming en het snelladen zelf de batterij pas op temperatuur heeft als je "al" bij 45 of 50% SoC bent. En je haalt met die SoC niet meer 120 kW+ vermogen.. Je ziet dan dus vaak een vlakke constante laadcurve.
De 'truc' is dus om zo leeg mogelijk aan te komen bij de snellader, bij voorkeur met minder dan 5%.
Ik wacht ook nog steeds op de handmatige pre-heating switch, overigens...
https://www.skoda-storybo...enyaq-iv-family-launched/
In de powerpass app zegt het: 'Je gekoppelde auto komt nog niet in aanmerking voor plug & charge'
Mis ik een OTA update?
Volgens mij voldoe ik aan de randvoorwaarden:
- ME3 update
- Powerpass met Charge Faster abo
edit: in de auto ergens...
edit2: ik had het denk ik fout: De Sjeik in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3" ; zit in de app.
[ Voor 38% gewijzigd door onetime op 27-11-2023 20:50 ]
Het lukt mij altijd als de toegestane snelheid 130 km/h is. Dan warmt de accu van vol naar leeg op tot ongeveer 24 graden (als het vriest). 100/110 warmt hij inderdaad nauwelijks op, max een keer 10 graden na leeg rijden.donleone83 schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:53:
Behalve de range ben ik ook verrast over de geringe laadsnelheid in de winter. Ik sta terwijl ik dit schrijf aan een Shell Recharge met een accu die op temperatuur is (sinds vanochtend 8 uur onderweg, vanuit Utrecht heen en weer zuidkant Antwerpen met wat tussenstops). De laadsnelheid komt amper boven de 60Kwh uit waar ik in de zomer regelmatig 120Kwh+ laadde.
Het is allemaal prima te verklaren, maar de temperatuursafhankelijke fluctuatie in zowel range als laadsnelheid valt mij wel tegen. Ik kom van een Nissan Leaf waarbij deze schommelingen toch echt een stuk minder waren.
Is het realistisch om te verwachten dat ik dit in de winter ga halen met de 62kwh versie?
Dat is prima te doen, als je onder de 25 kWh gemiddeld verbruik zit lukt dat heel makkelijk.fRiEtJeSaTe schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:45:
Ik rij iedere week +/- 210km naar m’n werk. Daar kan ik de hele dag opladen.
Is het realistisch om te verwachten dat ik dit in de winter ga halen met de 62kwh versie?
Ik zie in de MySkoda app dat er bij het batterij gedeelte een optie is om plug & charge te koppelen met de Powerpass app (op je telefoon). Bij de accu instellingen onder de 3 puntjes.onetime schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:50:
@antonvh Ik heb de laadpas niet aan de auto gekoppeld, maar wel gezien dat er iets dergelijks gedaan moet worden. Heb je dat wel gedaan? edit: in de auto ergens...
[ Voor 7% gewijzigd door De Sjeik op 27-11-2023 19:58 ]
Bij mij niet. Tx. Ik ga de dealer en skoda support bellen.Ik zie in de MySkoda app dat er bij het batterij gedeelte een optie is om plug & charge te koppelen met de Powerpass app (op je telefoon). Bij de accu instellingen onder de 3 puntjes.
A.s. donderdag gaat de auto sowieso naar de dealer voor 2 jaar onderhoud, dus ik vraag meteen of dat ze controleren of dat er wellicht ergens een gremlin zit.dvx76 schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:21:
[...]
Da's 24-25 kWh/100km ofzo? Lijkt me inderdaad vrij hoog als je onder de 120km/h blijft. Kan wel mits genoeg ongunstige omstandigheden (tegenwind, regen, winterbanden, bandenspanning, ...). Als het consistent zo hoog blijft zou ik de dealer er wel eens naar laten kijken.
Daar kwam gisteren een probleem bij, de koplampsproeier ging niet meer in. En na het nogmaals activeren schoot hij zo de bumper uit de oprit op
Ben je hiervoor inmiddels al bij de dealer geweest? De onze heeft hier helaas ook flink last van. Hij schijnt op de snelweg nog geen 50 meter voor de autolangevoort schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:57:
Heeft iemand hier na de laatste korte update ook problemen met de verstelling van de lichtbundel? Het viel mij deze week op dat de verlichting vrij kort voor de auto schijnt. Ik heb geprobeerd deze te verstellen via het verlichtingmenu. Als ik deze op 1 of 6 zet veranderd de stand van de koplampen of lichtbundel echter niet. Volgende week maar even langs de garage.[Afbeelding]
Ik rijd een IV 80 uit 2021 met ME3.0 en standaard verlichting.

Dit ivm de laadcurve als je start bij 5% of 20% en dan zeker met kou.
Afgelopen weekend op en neer Leeuwarden geweest vanuit Limburg en niet de mogelijkheid gehad om op locatie te laden.
Dan is het wel irritant dat hij op de terugweg bij 20% wil gaan laden en dat je dan bij 4 graden buitentemp maar blijt hangen op een 40-50KW.
Na een half uurtje laden bij Heereveen vond ik het wel goed en ben aan gereden en moest dus nog een 2e keer laden op de terugweg om thuis te komen. dit maal gewoon zelf aan de hand van de overige range een fastned locatie uitgezocht op de route en kwam daar met 7% aan en kon toen gewoon starten met laden met een goede 100KW welke hij lang vast hield bij dezelfde buitentemperatuur.
Dat verkort je tussentijdse laadtijd met de helft zeg maar.
PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342
Ja, je kunt een 'minimaal percentage bij aankomst' instellen, zowel voor vaste/laad locaties met een lader alsook 'overige' locaties. Dit gaat in stapjes van 10 km, dus 0, 10, 20 etc. Standaard staat hij uit mijn hoofd op 30 km. Even rondklikken in het infotainment om de exacte plek te vinden. (of Google, of iemand anders hier die het wel weet)Roger Beurskens schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:34:
Weet iemand of je de standaard skoda navigatie anders kan instellen dat die niet probeert bij 20% al te gaan laden maar op een zelf ingestelde limiet (zeg 5 of 10%).
Dit ivm de laadcurve als je start bij 5% of 20% en dan zeker met kou.
Afgelopen weekend op en neer Leeuwarden geweest vanuit Limburg en niet de mogelijkheid gehad om op locatie te laden.
Dan is het wel irritant dat hij op de terugweg bij 20% wil gaan laden en dat je dan bij 4 graden buitentemp maar blijt hangen op een 40-50KW.
Na een half uurtje laden bij Heereveen vond ik het wel goed en ben aan gereden en moest dus nog een 2e keer laden op de terugweg om thuis te komen. dit maal gewoon zelf aan de hand van de overige range een fastned locatie uitgezocht op de route en kwam daar met 7% aan en kon toen gewoon starten met laden met een goede 100KW welke hij lang vast hield bij dezelfde buitentemperatuur.
Dat verkort je tussentijdse laadtijd met de helft zeg maar.
Een technische oorzaak kun je niet uitsluiten, maar grote kans dat het hoge verbruik aan je rijstijl ligt. En ja, gedragsverandering is lastig…sarlo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:15:
[...]
A.s. donderdag gaat de auto sowieso naar de dealer voor 2 jaar onderhoud, dus ik vraag meteen of dat ze controleren of dat er wellicht ergens een gremlin zit.
Als het aan mijn rijstijl zou liggen, waarom haalde ik met de Kona dan bijvoorbeeld 14,6 kw/100 op een afstand van dik 10.000 kilometer? Of 16kw/100 in de Model 3 op meer dan 70.000 kilometer? Dat zijn gewoon zuinige verbruiksgemiddelden en dan reed ik met die auto's ná 19:00 gewoon 130-135. Dat durf ik nu qua range niet eens aan met de Enyaq omdat ik dan helemaal niet eens op én neer kan naar Amsterdam als ik nu al dit verbruik heb.jdbiggelaa schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:04:
[...]
Een technische oorzaak kun je niet uitsluiten, maar grote kans dat het hoge verbruik aan je rijstijl ligt. En ja, gedragsverandering is lastig…
[ Voor 3% gewijzigd door sarlo op 28-11-2023 14:17 ]
[ Voor 0% gewijzigd door jdbiggelaa op 29-11-2023 14:19 . Reden: rekenfoutje ]
Water-Escape
Lichtere auto, kleinere/gesloten velgen, gestroomlijnder model, andere banden(spanning), om maar even wat mogelijkheden te noemen.sarlo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:16:
[...]
Als het aan mijn rijstijl zou liggen, waarom haalde ik met de Kona dan bijvoorbeeld 14,6 kw/100 op een afstand van dik 10.000 kilometer? Of 16kw/100 in de Model 3 op meer dan 70.000 kilometer? Dat zijn gewoon zuinige verbruiksgemiddelden en dan reed ik met die auto's ná 19:00 gewoon 130-135. Dat durf ik nu qua range niet eens aan met de Enyaq omdat ik dan helemaal niet eens op én neer kan naar Amsterdam als ik nu al dit verbruik heb.
Ik heb een vermoeden dat die optie er misschien enkel is als je als Gast rijdt. Zou iemand met 3.5 die NIET als gast rijdt, anders eens kunnen bevestigen of hij die mogelijkheid om het startscherm uit te schakelen al dan niet heeft?
Klopt, dat is ook mijn ervaring. Rijd wel altijd op zomerbanden. Hekel aan dat gewissel, kans op beschadigde velgen en de winterbanden zorgen voor fors minder actieradius. Grote pakken sneeuw verwacht ik toch niet en ga niet op wintersport. Airco wel normaal op 20 graden en stoelverwarming op één streepje. Regen heeft veel negative impact merk ik.water_escape schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:38:
@sarlo ik zou bij twijfel gewoon de dealer vertellen wat je merk en hun de accu laten uitlezen of ze iets geks zien in een module. Ik rij Iv80, 80% snelweg vmax +5 en doen zomer 475 en winter 350 ongeveer.
Ik zie het ook niet op 3.5 en geen gast gebruiker.jeronantropis schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:37:
[...]
Ik heb een vermoeden dat die optie er misschien enkel is als je als Gast rijdt. Zou iemand met 3.5 die NIET als gast rijdt, anders eens kunnen bevestigen of hij die mogelijkheid om het startscherm uit te schakelen al dan niet heeft?
Thanx, gevonden iderdaad..matk89 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:44:
[...]
Ja, je kunt een 'minimaal percentage bij aankomst' instellen, zowel voor vaste/laad locaties met een lader alsook 'overige' locaties. Dit gaat in stapjes van 10 km, dus 0, 10, 20 etc. Standaard staat hij uit mijn hoofd op 30 km. Even rondklikken in het infotainment om de exacte plek te vinden. (of Google, of iemand anders hier die het wel weet)
Ik kon instellen de kilometers die resterend zijn op plaats van aankomst en op de route.. die 2e op 10km gezet de ander op 30km laten staan.
PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342
Ik haal juist in de winter een hogere actieradius, in het najaar, als het veel regent en vooral hard waait, daalt de actieradius gauw tot 200 km. Geen wind en -7 buiten no problemo. 250 km lukt me wel op de snelweg. ‘s zomers ongeveer 300 km+. Ik heb vooral het idee dat wind juist heel veel uitmaakt.jdbiggelaa schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:31:
De Kona en M3 zijn zeker zuiniger dan de Enyaq en in 2,5 jaar ervaring is de Enyaq zeer gevoelig gebleken voor lage temperaturen. Ik haal in de zomer bijna 400 km met mijn 60 en nu iets meer dan 200….
zelfde hierwater_escape schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:38:
@sarlo ik zou bij twijfel gewoon de dealer vertellen wat je merk en hun de accu laten uitlezen of ze iets geks zien in een module. Ik rij Iv80, 80% snelweg vmax +5 en doen zomer 475 en winter 350 ongeveer.
Ik zou het doen!
Hier ook IV80. Zomer ruim 400km en winter 300km range. Wel stevig doorrijden vaak.
Idem, maandag naar de dealermatk89 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:04:
[...]
Ben je hiervoor inmiddels al bij de dealer geweest? De onze heeft hier helaas ook flink last van. Hij schijnt op de snelweg nog geen 50 meter voor de auto
Memento mori
Laat het aub weten indien ze dit kunnen fixen. Ervaar het zelf ook maar ben wel klaar met alle nutteloze bezoekjes die ik aan de dealer breng.
Mijn Enyaq is in 2,5 jaar tijd twee keer naar de dealer geweest. Eén keer om onder garantie het stuurwiel te vervangen en de tweede keer voor de 1e tweejaarlijkse onderhoudsbeurt. Alle overige 'alarmbellen' negeer ik en ze gaan allemaal weer vanzelf weg. Geeft een hoop rust.....Homer-Simpson schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:04:
[...]
Laat het aub weten indien ze dit kunnen fixen. Ervaar het zelf ook maar ben wel klaar met alle nutteloze bezoekjes die ik aan de dealer breng.
Eens de proef op de som genomen van de impact van cabineverwaming. Daarbij had ik de climate control op LO, airco aan (ivm beslaan), en de fanspeed handmatig op 2 of 3 gezet. Uiteraard wel stoel- en stuurverwarming (en de jas
Terugweg de verwarming op auto, 17,5 graad. Kwam uit op 215 Wh/km. 15% meer. Viel mij eigenlijk nog wel wat mee. Nu is 17,5 ook niet echt warm. Waarschijnlijk was het nog meer geweest bij instelling op 22 graden.
Ik heb een iV 80 met de “warmtepomp” (volgens mij haalt die alleen warmte uit de motoren, dus heel veel impact heeft dat niet.)
Ik rij sowieso al veel korte ritten (10 km) en daarbij neem ik de moeite van het verwarmen niet, scheelt een hoop nodeloze energie.
Bedoel je dat je het startscherm niet ziet, of dat je de optie om het startscherm uit te schakelen, niet ziet?Hakki schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:50:
[...]
Ik zie het ook niet op 3.5 en geen gast gebruiker.
Indien het laatste, is de optie om het startscherm uit te schakelen mogelijk effectief enkel beschikbaar als je als gast rijdt. Het zou dan zelfs kunnen dat dit ook al zo is in pre-3.5 wagens.
De motoren die onder de M3 en Kona hangen zijn wel een stuk zuiniger/efficienter dan de Enyaq motor. In de winter haalde wij niet meer dan 250 km (Founders edition 80).sarlo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:16:
[...]
Als het aan mijn rijstijl zou liggen, waarom haalde ik met de Kona dan bijvoorbeeld 14,6 kw/100 op een afstand van dik 10.000 kilometer? Of 16kw/100 in de Model 3 op meer dan 70.000 kilometer? Dat zijn gewoon zuinige verbruiksgemiddelden en dan reed ik met die auto's ná 19:00 gewoon 130-135. Dat durf ik nu qua range niet eens aan met de Enyaq omdat ik dan helemaal niet eens op én neer kan naar Amsterdam als ik nu al dit verbruik heb.
Ik zie de optie niet om het scherm uit te schakelen.jeronantropis schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:06:
[...]
Bedoel je dat je het startscherm niet ziet, of dat je de optie om het startscherm uit te schakelen, niet ziet?
Indien het laatste, is de optie om het startscherm uit te schakelen mogelijk effectief enkel beschikbaar als je als gast rijdt. Het zou dan zelfs kunnen dat dit ook al zo is in pre-3.5 wagens.
Sinds vorige week maandag ook in het bezit van een Skoda Enyaq iV80.
:strip_exif()/f/image/AcuVUyHk8wTVS6bJHVjIywNL.jpg?f=fotoalbum_large)
(sorry aan de poetsliefhebbers, al zeer vuil op dag 2 met de weersomstandigheden toen)
Werd aangeboden op de 'verkeerde' velgen, maar dat heeft de garage netjes opgelost tijdens de overhandiging.
Helaas bij levering al een defecte dakmodule vastgesteld (lampjes gaan niet aan uit, auto belt soms uit zichzelf de assistentie). Daarvoor gaat hij begin januari terug naar de garage.
Linker (bestuurder) ruitenwisser is verschrikkelijk qua lawaai. Hapert/springt/trekt precies krassen en bij het naar beneden gaan is de ruit meer wazig dan ervoor. Daarvoor spring ik tussendoor nog wel eens binnen!
Verder al een paar keer storing 's ochtends bij vertrek van de front assist, maar dat is 'normaal' bij deze omstandigheden heb ik hier gelezen.
Als laatste heb ik niet altijd een consistent gedrag met Android Auto. Soms moet ik extra op de knop duwen, andere momenten lanceert hij vanzelf. Laatste 2dagen al 3x gehad dat hij zelfs niet kon verbinden. Nu ook een kabeltje klaar gelegd om te zien of het dan wel werkt..
Klinkt negatief, maar ondanks deze bovenstaande puntjes vind ik het nog steeds een leuke wagen! Ik was zeer goed ingelezen en wist dus waaraan ik begon vooraleer de bestelling door ging.
[ Voor 99% gewijzigd door Genestealer op 17-02-2024 19:29 ]
En ik wijs je op het begrip conformiteit. Maar dat is zo te lezen iets om je rechtsbijstand voor in te schakelen.
Wel even afwachten wat er nu weer uit komt, helaas. Als ze niet binnen redelijke termijn (2weken?) met een redelijke oplossing komen, via de rechtsbijstand nieuwe termijn stellen met consequenties. (koop ontbinden? andere auto? zonder glazen dak? bespreken met rechtsbijstand. financiële compensatie?)
Wel ook je dank uitspreken voor de coulance poging.
Gefeliciteerd! welke uitvoering en opties heb je?Hakki schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:52:
Bij deze stel ik me ook even kort voor.
Sinds vorige week maandag ook in het bezit van een Skoda Enyaq iV80.
Of de Coupé-variant kiezen, dan heb je gewoon één groot dak dat “simpel” is omdat het niet open kan en moet schuivenonetime schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:24:
@Genestealer Ik leef met je mee. (en ik voel me bevestigd in mijn keuze geen dakraam te nemen)
Maar wel enorm frustrerend voor @Genestealer… Shit zeg
Wat ik wil is net als vroeger: Auto aanzetten - blower op maximaal - uitstappen en krabben.
In de enyaq gaat de blower echter weer uit zodra je uit de bestuurders-stoel klimt..
Festina lente
wat dacht je ervan om de standkachel (pre-heating) te gebruiken? Gewoon vanuit thuis binnen.elmoxx schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:45:
Ik ben benieuwd: Hoe krabben jullie de ramen van de enyaq?
Wat ik wil is net als vroeger: Auto aanzetten - blower op maximaal - uitstappen en krabben.
In de enyaq gaat de blower echter weer uit zodra je uit de bestuurders-stoel klimt..
Water-Escape
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.