Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 31 Laatste
Acties:
  • 603.879 views

Onderwerpen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vernietiging van een 2S3 Akatsiya howitzer:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 09:50
RoD schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:36:
[Embed] Geen beste balans. Hoort natuurlijk enigzins bij een counteroffensief, plus de kanttekeningen dat veel vernietigd russisch materiaal pas later te zien zal zijn als UA gebieden inneemt, en ook zijn de initiële verliezen (vooral bij de 47ste) vrij hoog. Wat dat betreft zou een analyse van alleen de laatste week ook interessant zijn.
Niet te veel focussen op wat er nu gebeurt, wie wat nu verloren heeft. Het gaat denk ik om het totale plaatje. Rusland heeft nog wat achter de hand en Oekraïne ook, ik gok dat dit slechts deel 2 is van de operatie en zometeen de mokerslag op een slecht deel van de lijn of de verrassing...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 23:23

SalimRMAF

SpaceX - 4K

XWB schreef op maandag 19 juni 2023 @ 00:14:

[Twitter]
Afslag gemist? Dan zie je nog eens wat! :+

Gulfstream G650

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:20
‘Ukranian special forces enter trench and kill ~ 10 soldiers’ op Reddit laat zien hoe Russische posities inmiddels wel goed gebouwd zijn en van hoe dichtbij de gevechten daardoor plaats vinden.

Meerdere Russen worden vanaf enkele meters door de oprukkende UA soldaten uitgeschakeld. Bizarre beelden, waarvan ik mezelf soms achteraf af vraag of ik ze wel had willen zien. Ziet eruit als gepubliceerd door UA zelf (incl logo’s). De Russen zijn gedesoriënteerd en rennen zo het vuur van de UA troepen in die korte metten met ze maakt. Chaos.

Maar als elke meter front zo ontdaan van Russische bezetters moet worden gaat dit nog even duren.

Hier beelden vanuit een UA tank waar twee RPG’s op worden afgevuurd, tevens zo dichtbij dat een van de twee RPG’s niet eens af gaat. Crew kon ongedeerd verder overigens. Niet NSFW beelden.

[ Voor 32% gewijzigd door NiGeLaToR op 19-06-2023 08:07 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:59
@NiGeLaToR dat dichtbij vechten vind al eventjes plaats. Dit zijn oudere beelden (weken, maanden) +: YouTube: 3rd SABr smashes Russian positions in Bakhmut - Marine reacts en YouTube: 3rd Separate Assault Brigade defends "Road of Life" - Marine reacts
Beide van een Reacts kanaal overigens. Vind ik fijner om op die manier te kijken. Je krijgt er iets meer context bij en hij doet goed zijn werk met het blurren van gore zonder dat hij de ernst ervan teniet doet.
Hoe dan ook, daar zie je dat ze al eventjes dicht op elkaar zitten met vechten en het landschap ondertussen erg veel trekjes van WW1 aan het westfront begint te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Caelorum uiteraard weet ik dat ze elke meter bevechten. Had deze nog niet gezien in in ieder geval en aangezien ze nu elke 5 min met andere titel herpost worden zijn er meer mensen die ze als ‘nieuw’ ervaren :) dank voor de tip.

Vond de intensiteit van de beelden vooral heftig. Als je aan je ontbijtje zit bij te lezen en je ziet hoe talloze mensenlevens binnen secondes eindigen is en blijft het heftig.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Garyu schreef op maandag 19 juni 2023 @ 00:00:
[...]

Geen van beiden heeft *absoluut* luchtoverwicht. Dat is al heel iets anders.
Ik heb geen idee wat voor nuance je probeert toe te voegen? Wat is er ‘heel iets’ anders aan?

Geen van beide partijen heeft luchtoverwicht is volgens mij gewoon een valide conclusie.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 19-06-2023 07:32 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:52
UA terug naar de tekentafel?
Ukrainian forces may be “temporarily pausing counteroffensive operations to reevaluate their tactics”, the Institute for the Study of War says in its latest assessment of the conflict.

It quoted the head of the Estonian Defense Forces Intelligence Center, Colonel Margo Grosberg, as saying on Friday that he believes “we won’t see an offensive over the next seven days.”

The thinktank noted: “Operational pauses are a common feature of major offensive undertakings, and this pause does not signify the end of Ukraine’s counteroffensive.”

It said Ukraine had “continued counteroffensive actions on at least four sectors of the front” on Sunday and “made limited territorial gains”.
The Guardian

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ut21jzbRsRxoGtd8BK0hBPdASy4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hkRC6s6gejH7BOnEnNr28aKT.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:40
Requiem19 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:12:
UA terug naar de tekentafel?

[...]

The Guardian
Ukrainian forces may be “temporarily pausing counteroffensive operations to reevaluate their tactics”, the Institute for the Study of War says in its latest assessment of the conflict.
eh, misschien dus
It quoted the head of the Estonian Defense Forces Intelligence Center, Colonel Margo Grosberg, as saying on Friday that he believes “we won’t see an offensive over the next seven days.”
tenminste hij gelooft het
The thinktank noted: “Operational pauses are a common feature of major offensive undertakings, and this pause does not signify the end of Ukraine’s counteroffensive.”
maar een pauze is normaal
It said Ukraine had “continued counteroffensive actions on at least four sectors of the front” on Sunday and “made limited territorial gains”.
en Oekraïne is gister gewoon blijven aanvallen. :?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Tens schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:24:
[...]

[...]
eh, misschien dus
Hence het vraagteken....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Of gewoon lekker verwarring blijven zaaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Tja ik denk dat iedereen ondertussen wel door heeft dat het tegenoffensief tot dusver vrij teleurstellend is geweest. De vraag is natuurlijk of het nog gaat versnellen of juist vastloopt op de volgende linie.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

link0007 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:36:
Tja ik denk dat iedereen ondertussen wel door heeft dat het tegenoffensief tot dusver vrij teleurstellend is geweest. De vraag is natuurlijk of het nog gaat versnellen of juist vastloopt op de volgende linie.
Teleurstellend? Waarschijnlijk alleen voor degenen die dachten dat ze de Russen binnen een week de grens over hadden gezet.

Er komt weinig langs dat niet conform realistische verwachting is. Er wordt vooruitgang geboekt, dit gaat moeizaam en tegen hoge verliezen. Het lijkt wel een offensief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
MikeyMan schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:39:
[...]

Teleurstellend? Waarschijnlijk alleen voor degenen die dachten dat ze de Russen binnen een week de grens over hadden gezet.

Er komt weinig langs dat niet conform realistische verwachting is. Er wordt vooruitgang geboekt, dit gaat moeizaam en tegen hoge verliezen. Het lijkt wel een offensief.
Dit de verwachting is way ti high, helemaal zonder moderne NAVO style air support

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 08:34

Kheos

FP ProMod
Dat ligt dan toch echt aan de (compleet niet realistische?) verwachtingen. Dit is geen Amerikaanse actiefilm waar de vijand het gillend op een lopen zet bij het zien van de eerste tank.
Elke meter die ze terug veroveren is een meter gewonnen. En als ze daarbij hun verliezen nog kunnen beperken dan is dat helemaal prachtig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:09

-tom-562

Oliesjeik

Het is geen Red Alert of Call of Duty he....
Voor je beeldvorming, d-day was 6 juni, pas ergens in september stonden de geallieerden rondom Eindhoven...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:41
Ik had ook het idee dat het front zou inklappen maar dat gebeurt dus helaas nog niet.
We waren ook een beetje verwend denk ik bij dat laatste offensief.
Maar als ik zie dat ze eigelijk nog bij de echte fortificaties moeten aankomen dan maak ik me wel wat zorgen.
Vraag me ook wel af in hoeverre het counter offensief echt is gestart qua sterkte.
We blijven moed houden

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
Rusland doet 9 maanden over 1 dorpje en Oekraine heeft er al heel wat terugvervoverd in een paar weken. Ik zou dat 'iedereen' dus maar weg laten, want iedereen die dit serieus in de gaten houdt had echt niet verwacht dat er een nieuwe Kharkiv aan zou komen. Hopen natuurlijk wel altijd, maar realistisch gezien is wat er nu gebeurt gewoon een goede voortgang. Zeker omdat Oekraine nog duidelijk een groot gedeelte van de troepen niet in de strijd heeft gegooid. Maar ga er hoe dan ook maar van uit dat dit makkelijk nog een paar jaar kan gaan duren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:59
Mektheb schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:48:
[...]

Dit de verwachting is way ti high, helemaal zonder moderne NAVO style air support
Dit inderdaad. Had er een vloot van de VS gelegen en had de VS zijn luchtmacht kunnen inzetten was de frontlinie al lang diep in Rusland geweest. Maar zonder die support is het moeizaam vechten voor een grondleger. Het enige waar Oekraïne nog enigszins een voordeel mee heeft is de betere artillerie en de drones. Maar ook dat is beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
NiGeLaToR schreef op maandag 19 juni 2023 @ 07:02:
‘Ukranian special forces enter trench and kill ~ 10 soldiers’ op Reddit laat zien hoe Russische posities inmiddels wel goed gebouwd zijn en van hoe dichtbij de gevechten daardoor plaats vinden.

Meerdere Russen worden vanaf enkele meters door de oprukkende UA soldaten uitgeschakeld. Bizarre beelden, waarvan ik mezelf soms achteraf af vraag of ik ze wel had willen zien. Ziet eruit als gepubliceerd door UA zelf (incl logo’s). De Russen zijn gedesoriënteerd en rennen zo het vuur van de UA troepen in die korte metten met ze maakt. Chaos.

Maar als elke meter front zo ontdaan van Russische bezetters moet worden gaat dit nog even duren.

Hier beelden vanuit een UA tank waar twee RPG’s op worden afgevuurd, tevens zo dichtbij dat een van de twee RPG’s niet eens af gaat. Crew kon ongedeerd verder overigens. Niet NSFW beelden.
Filmpje ook gezien. Kijk hoe slecht de Russen reageren en kijk ook naar de kleding. De man in blauw heeft sportschoenen en witte sokken aan. Als je zo alles moet veroveren ga je heel veel ellende krijgen en duurt het heel lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
In Zaporizhzhia heeft Oekraïne opnieuw een dorp heroverd van de Russen:

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
-tom-562 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:54:
[...]

Voor je beeldvorming, d-day was 6 juni, pas ergens in september stonden de geallieerden rondom Eindhoven...
Weet niet of dat de beste vergelijking is, want van de landingsplek in Normandië naar Eindhoven is ongeveer 600km. Als we de Krim niet meerekenen is het van het front in UA 125-175km.

Overigens hoeven we niet gelijk te wanhopen als UA haar strategie heroverweegt. Sterker nog, het is allemaal goed dat ze niet zoals Rusland maar domweg manschappen en materieel op dezelfde domme wijze erin blijven pompen (kuch Bakhmoet kuch).

Juist die flexibiliteit en reflectie laat m.i. zien dat UA niet meer een Sovjet krijgsmacht heeft, maar een meer Westerse inslag waarin er geëvalueerd wordt en de plannen gewijzigd worden als het niet goed (genoeg) werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
DukeBox schreef op maandag 19 juni 2023 @ 07:39:
[...]

Dus wel SFW?

@NiGeLaToR Nog steeds vroeg want de N is nu ook doorgestreept..
Maar die onderste is ook wél suited for work of waar dan ook, alleen die ik erboven post niet. Maar die heeft ook geen link.

Het is niet de bedoeling nsfw beelden hier te posten dus doe ik ook niet, maar de sfw beelden maar even met extra vermelding dat dit wél sfw beelden zijn.

Kortom: had de verwarring kunnen verkomen met een andere post of niet melden dat het ‘niet nsfw’ is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
-tom-562 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:54:
[...]

En ze dachten dat de oorlog tegen december 1944 wel voorbij zou zijn, maar dat viel erg tegen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:47
merlin1201 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:01:
Ik had ook het idee dat het front zou inklappen maar dat gebeurt dus helaas nog niet.
We waren ook een beetje verwend denk ik bij dat laatste offensief.
Maar als ik zie dat ze eigelijk nog bij de echte fortificaties moeten aankomen dan maak ik me wel wat zorgen.
Vraag me ook wel af in hoeverre het counter offensief echt is gestart qua sterkte.
We blijven moed houden
We hebben het Kharkiv tegenoffensief en het Kherson tegenoffensief gehad. Het Kharkiv offensief was een verrassing en ging heel snel nadat het Russische front instortte omdat de focus op Kherson lag, maar het Khreson offensief kwam ook langzaam op gang. Het is een kwestie van langzaam de druk opvoeren totdat er ergens iets breekt of totdat een defensieve positie onhoudbaar wordt en ze terug trekken. En wellicht dat alle aandacht op de huidige offensieven betekent dat er elders kansen ontstaan zoals het Kharkiv offensief ook meer een kans was dan een lang voorbereid plan.

We moeten echt geduld hebben. De Russen zijn ook een half jaar bezig geweest met ingraven en hebben een aantal voordelen als verdediger en technologisch, dus dat gaat niet vanzelf.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:05:
[...]

Overigens hoeven we niet gelijk te wanhopen als UA haar strategie heroverweegt. Sterker nog, het is allemaal goed dat ze niet zoals Rusland maar domweg manschappen en materieel op dezelfde domme wijze erin blijven pompen (kuch Bakhmoet kuch).

Juist die flexibiliteit en reflectie laat m.i. zien dat UA niet meer een Sovjet krijgsmacht heeft, maar een meer Westerse inslag waarin er geëvalueerd wordt en de plannen gewijzigd worden als het niet goed (genoeg) werkt.
In een zeldzaam interview met Zaluzhnyi wordt dan ook verteld dat Oekraïne continu evalueert: YouTube: Рік. За кадром. Генерал. Спецпроєкт Дмитра Комарова. Частина третя [...

Overigens werd vannacht Pyatikhatki heroverd, ik zie nog geen pauze op het slagveld.

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:46
Caelorum schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:02:
[...]

Dit inderdaad. Had er een vloot van de VS gelegen en had de VS zijn luchtmacht kunnen inzetten was de frontlinie al lang diep in Rusland geweest. Maar zonder die support is het moeizaam vechten voor een grondleger. Het enige waar Oekraïne nog enigszins een voordeel mee heeft is de betere artillerie en de drones. Maar ook dat is beperkt.
Vooral het gebrek aan een luchtmacht reken ik het Westen toch wel aan. Naar mijn mening is er veel te laat gestart met trainen om Oekraïne tijdens het belangrijkste counter offensief te voorzien van F-16s om zo het Russische overwicht in de lucht te verstoren. Nu komen de F-16s helaas als mosterd na de maaltijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:42
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:16:
Nu komen de F-16s helaas als mosterd na de maaltijd.
Overigens ben ik het voor de rest wel met je eens, maar (helaas!) denk ik dat de maaltijd nog wel even duurt, en de mosterd over een half jaar wel nuttig is... Zou wel willen dat het mosterd na de maaltijd zou zijn, maar de verwachtingen zijn veel te hoog, deze oorlog gaat gewoon nog lang duren, en de tijd van westerse tanks zonder westerse vliegtuigen zijn denk ik achteraf gewoon een blip op de radar. Dat herinneren we ons niet meer als het over is... Ja het had eerder gemoeten, maar de escalatieladder hebben we zo bewandeld dat er geen grove escalatie naar NAVO is, en nu komen ze dan toch. Had het ook liever anders gezien, maar begrijp het wel een beetje.

[ Voor 14% gewijzigd door Semyon op 19-06-2023 09:19 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
Semyon schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:18:
[...]

Overigens ben ik het voor de rest wel met je eens, maar (helaas!) denk ik dat de maaltijd nog wel even duurt, en de mosterd over een half jaar wel nuttig is... Zou wel willen dat het mosterd na de maaltijd zou zijn, maar de verwachtingen zijn veel te hoog, deze oorlog gaat gewoon nog lang duren, en de tijd van westerse tanks zonder westerse vliegtuigen zijn denk ik achteraf gewoon een blip op de radar. Dat herinneren we ons niet meer als het over is... Ja het had eerder gemoeten, maar de escalatieladder hebben we zo bewandeld dat er geen grove escalatie naar NAVO is, en nu komen ze dan toch. Had het ook liever anders gezien, maar begrijp het wel een beetje.
De Russische kikker wordt langzaam gekookt, telkens een graadje erbij.

Hierbij zie je overigens een gerafineerd spel van krachten waarbij de grootmacht(en) initieel terughoudend zijn, een paar kleine spelers duwen en trekken om zo telkens op te schuiven.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 19-06-2023 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
*knip* een discussie over een eventuele kernoorlog/inzet kernwapens hoort hier niet thuis en is zuivere speculatie

[ Voor 94% gewijzigd door polthemol op 19-06-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 13:40

Garyu

WW

YakuzA schreef op maandag 19 juni 2023 @ 07:26:
[...]

Ik heb geen idee wat voor nuance je probeert toe te voegen? Wat is er ‘heel iets’ anders aan?

Geen van beide partijen heeft luchtoverwicht is volgens mij gewoon een valide conclusie.
Luchtoverwicht is iets dat niet voor een heel land hoeft te gelden, het is genoeg als er tijdens een offensief "even" luchtoverwicht gecreeerd wordt. Dat kan door tijdelijk wat luchtafweersystemen en een berg manpads naar het front te rijden, en vliegtuigen in de lucht te brengen. Een paar uur later ga je weer terug naar een situatie waar je geen luchtoverwicht hebt, maar dat ook op dát moment, niet meer nodig hebt.

Elke partij kan zo tijdelijk overwicht bereiken, ondanks dat het dus niet absoluut is (qua plaats noch qua tijd). Zo worden door Rusland tot nog toe offensieve acties ook met luchtondersteuning gevlogen. Oekraine heeft duidelijk minder vliegend materieel natuurlijk, en kan daarmee ook nog eens op afstand weinig bereiken, waardoor ze vooral korte en gevaarlijke missies kunnen vliegen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
T-80 rijdt over een landmijn en de bemanning moet rennen voor aankomende drones:

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:54

Bizarre beelden. Ze proberen nagenoeg allemaal weg te komen maar dan vooral de verkeerde richting op.
Die laatste rus maakt het plaatje wel compleet. In en in triest allemaal maar "goed" dat het de russen zijn die de onderliggende partij zijn in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
offtopic, eigen invullingen wanneer iemand wel of geen militair is valt niet binnen het kader van dit topic

[ Voor 95% gewijzigd door polthemol op 19-06-2023 11:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

*knip* discussie over een kernoorlog/inzet kernwapens is hier offtopic

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 19-06-2023 11:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CoronelHimself
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 19:47

CoronelHimself

Division Brabant

HvdBent schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:28:
[...]

Het enige voordeel dat F16's hebben (nou ja het belangrijkste vooral) is dat veel westerse wapensystemen er beter mee werken (HARM anti luchtafweer onder andere) Maar het heeft een behoorlijke luchthaven nodig (schone lange landingsbaan) en een heel complex logistiek systeem er om heen. Het zou mij weinig verbazen als de grote luchtmachtoefening in Europa nu wat afleiding is om de Russen het zicht op trainingen van Oekraiense piloten te verminderen. En wie weet vliegen er zelfs een paar mee, of kijken ze op de grond hoe de Navo opereert bij diverse manouvre's. Er gebeurt veel meer dan wij weten, en de complexiteit van het geheel ontgaat veel leunstoelgeneraals. Er zijn meer beweegredenen dan wij denken in het wanneer wordt wat geleverd aan Oekraine.....
Deze luchtmacht oefening is niet ‘zomaar even opgezet’. Duitsland is al een jaar of 6 bezig met de planning en voorbereiding ervan. (Weet niet of dat het normaal is voor een grote oefening dat het zoveel tijd kost of dat het door hetzelfde team is als die de Berlijnse luchthaven heeft gedaan)

Steam - PTR83

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• redwing
Arator schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:43:
[...]

Lees dit ganse topic, en misschien de vorige maanden eens door. Het leveren van Westerse tanks en armoured vehicles zouden dé oplossing zijn. Eén keer die daar op de Oekraïense grond zouden rondrijden, zou het Russische front in elkander zakken. Ik overdrijf een beetje, maar bij sommigen ging het toch die strekking uit.
En dan krijg je de eerste foto's te zien van vernietigd Westers materieel. En je ziet bij sommigen hier de kopjes al hangen, "waarom werd er niet onderhandeld?", en zo voort.
Hetzelfde patroon zie ik nu herhalen met de F-16.

Ik zeg niet dat het niet nodig is dat er F-16 geleverd worden, maar ik geef maar aan dat er hier mensen zijn die denken dat als de F-16 er is, er luchtoverwicht kan behaald worden, en dat zoals in Golfoorlog 1, de tanks tot in de straten van Moskou kunnen rijden. (Krijgen we wel een opvolger voor Comical Ali)
Sorry, maar dat is toch echt wat je er zelf uit wil halen, want mensen die dat soort dingen hier zeggen krijgen steevast het antwoord dat het zo niet werkt. Er is hier dan ook op gehamerd bij de tanks dat er verliezen zullen zijn, dat ze niet 'even' doorbreken en dat de oorlog nog lang gaat duren. Je moet dus wel de hele discussie bekijken en niet die 1-liners die hier af en toe tussendoor komen, veelal door mensen die maar amper in dit topic posten.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Lees dit ganse topic, en misschien de vorige maanden eens door. Het leveren van Westerse tanks en armoured vehicles zouden dé oplossing zijn. Eén keer die daar op de Oekraïense grond zouden rondrijden, zou het Russische front in elkander zakken. Ik overdrijf een beetje, maar bij sommigen ging het toch die strekking uit.
En dan krijg je de eerste foto's te zien van vernietigd Westers materieel. En je ziet bij sommigen hier de kopjes al hangen, "waarom werd er niet onderhandeld?", en zo voort.

Ik zeg niet dat het niet nodig is dat er F-16 geleverd worden, maar ik geef maar aan dat er hier mensen zijn die denken dat als de F-16 er is, er luchtoverwicht kan behaald worden, en dat zoals in Golfoorlog 1, de tanks tot in de straten van Moskou kunnen rijden. (Krijgen we wel een opvolger voor Comical Ali)
De samenvatting voor mij is dat er niet 1 gamechanger is.

De Westerse tanks / IFV's etc zijn superieur aan de Russische equivalenten, maar een goed ingegraven (en ondertussen goed georganiseerde) verdediger loop je niet zomaar omver met goed materieel. Het echte verschil maak je door het goed gebruiken van het materieel en de combinatie van alle oorlogs-elementen:

- Verbonden wapens
- Strategie
- Hoeveelheid materieel (dus niet alleen de kwaliteit)
- Hoeveelheid munitie
- Hoeveelheid manschappen
- Tijdelijk luchtoverwicht, beperking luchtoverwicht tegenstander
- (meer) lange afstands raketten
- Desinformatie campagnes
- Commando-structuur
- Moreel

Ongetwijfeld kan iedereen nog wel 10 of 20 punten bij zo'n lijstje zetten.

Het is nu nog echt koffiedik kijken, ook voor alle experts en instituten als ISW etc. Enige dat wel duidelijk is, is dat de Russen hun verdediging beter voor elkaar hebben dan vorig jaar rondom Kharkiv.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 23:56
[...]

En dan krijg je de eerste foto's te zien van vernietigd Westers materieel. En je ziet bij sommigen hier de kopjes al hangen, "waarom werd er niet onderhandeld?", en zo voort. (En laat dit nu deels de Russische tactiek zijn, het Westen oorlogsmoe maken)
Daarom proberen we (de regulars tenminste) dit iedere keer ook de kop in te drukken, en is het ook zo schijtirritant dat er dan mensen zijn die binnen 24 uur van de "officiële bevestiging" van het offensief lopen roepen "Waarom staan ze nog niet in Sebastopol?" (zou ze bijna als rusbot bestempelen als ze niet een normale postgeschiedenis hadden |:( )

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Oryxspioenkop stopt er per 1 oktober mee. Erg jammer omdat het toch een vaak gebruikte bron is.

[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1670723829713215489]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:38

Fiber

Beaches are for storming.

Apache4u schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:29:
Oryxspioenkop stopt er per 1 oktober mee. Erg jammer omdat het toch een vaak gebruikte bron is.

[Embed]
Dan maar hopen dat de Russische rotzooi tegen die tijd op is... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rusland lukt het aardig om de Westerse sancties op bepaalde (militaire) elektronica te omzeilen:
Gehoopt werd dat Rusland door de voorraden langeafstandswapens heen zou raken, maar het tegendeel lijkt waar. De productie gaat in hoog tempo door, vertelt veiligheidsdeskundige Maria Avdeeva van de Oekraïense European Expert Association. "In brokstukken van de raketten worden onderdelen uit het buitenland aangetroffen. Rusland weet dus nog aan alle benodigdheden te komen, ondanks westerse sancties."
https://nos.nl/artikel/24...-rusland-steden-aanvallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Interessante analyse van de WSJ over de huidige staat van het offensief. Komt op hoofdlijnen overeen met wat het ISW eerder vandaag zei: even een pauze aan UA kant om te analyseren hoe het gaat, waar de zwakke plekken zitten aan RU zijde en hoe ze nu verder moeten gaan.

https://www.wsj.com/artic...rtPos=0&mod=WTRN#cxrecs_s

Paar interessante passages:
Ukrainian attackers can succeed in breaking through Russian lines only if they first wear out its forces, said Phillips O’Brien, a professor of strategic studies at the University of St. Andrews in Scotland. “Because they don’t have the air supremacy, they can’t blast their way through, protecting their armored spearheads,” he said. “It’s a very brutal phase.”
“The Russian side in Bakhmut looks very, very tired, if not exhausted,” said a senior NATO official.
Russia’s land mines are lethal precisely because they require no human intervention, so remain regardless of local circumstances or troop morale. They are difficult to detect and compel attacking troops to slow to a crawl, leaving soldiers and equipment exposed to attack. Many of Russia’s mines pack more explosive force than Ukraine and its allies had expected, meaning they do more damage than predicted.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
Requiem19 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:51:
Rusland lukt het aardig om de Westerse sancties op bepaalde (militaire) elektronica te omzeilen:

[...]

https://nos.nl/artikel/24...-rusland-steden-aanvallen
"(militaire) elektronica" wordt in het artikel niet genoemd en "omzeilen" alleen in afgeleide vorm.

Het gaat bij die raketten om zulke lage volumes dat grip alleen reeel is voor militair geclassificeerde goederen. Voor non-militaire goederen kun je in de praktijk alleen verstoren en de prijs opdrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Rukapul schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:15:
[...]

"(militaire) elektronica" wordt in het artikel niet genoemd en "omzeilen" alleen in afgeleide vorm.

Het gaat bij die raketten om zulke lage volumes dat grip alleen reeel is voor militair geclassificeerde goederen. Voor non-militaire goederen kun je in de praktijk alleen verstoren en de prijs opdrijven.
Omzeilen wordt natuurlijk wel genoemd: ze kunnen ondanks sancties toch komen aan gesanctioneerde goederen. Dat het om elektronica gaat is inderdaad een aanname, maar welke andere non-militaire goederen zijn onderhavig aan een export-verbod?

Ten slotte denk ik dat het niet zozeer gaat om militair geclassificeerde goederen, want die worden geen enkel land uitgevoerd zonder extreem uitgebreide controles, maar vooral om dual-use goederen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
Requiem19 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:58:
[...]

Omzeilen wordt natuurlijk wel genoemd: ze kunnen ondanks sancties toch komen aan gesanctioneerde goederen. Dat het om elektronica gaat is inderdaad een aanname, maar welke andere non-militaire goederen zijn onderhavig aan een export-verbod?

Ten slotte denk ik dat het niet zozeer gaat om militair geclassificeerde goederen, want die geen enkel land uitgevoerd, maar vooral om dual-use goederen.
Besef ook dat electronica heel klein is. Het is heel makkelijk ergens in te verstoppen en zolang er vraag en geld is, is er ook illegale handel.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 03:15

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:de F16-discussie is verwijdert, voor het in-depth bespreken van wapens, graag naar het desbetreffende Wapens en Wapenystemen gaan.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Rukapul schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:15:
[...]

Tsja, militaire elektronica, wat is dat precies? bij het vorige verhaal over ontduiking van de handelsbeperkingen was het enige wat met naam en toenaam genoemd werd spanningsregelaars, onderdelen die in elk apparaat wat elektriciteit gebruikt zit. en 'militair', milspec betekent gewoon dat ze van -x graden tot +x graden en van zeeniveau tot 20.000 km werken, waarbij niet gezegd is dat die waardes echt anders liggen bij vergelijkbare niet milspec onderdelen. Gister weer een lijstje gezien dat zelfs Intel chips gevonden zijn in Russische raketdelen. Intel maakt niet alleen high tech processoren.
en de claim:
De productie gaat in hoog tempo door, vertelt veiligheidsdeskundige Maria Avdeeva van de Oekraïense European Expert Association.
Dat lijkt me mee te vallen, de verbruikscijfers lijken op iets anders te wijzen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ka52 zonder staart zie je ook niet elke dag :)

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Mja, deze is ook niet echt bedoeld om frontaal loopgraven mee te bestormen? :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:51
YakuzA schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:47:
Mja, deze is ook niet echt bedoeld om frontaal loopgraven mee te bestormen? :P
[Twitter]
Toch een geval van praktijk bewijst zijn functie. Soms moet het uitgeprobeerd worden voordat het zeker is.

game pc

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Het grote voordeel van een coax rotor :). Elke andere machine had daarmee niet ver meer kunnen vliegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Tens schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:02:
[...]

Tsja, militaire elektronica, wat is dat precies? bij het vorige verhaal over ontduiking van de handelsbeperkingen was het enige wat met naam en toenaam genoemd werd spanningsregelaars, onderdelen die in elk apparaat wat elektriciteit gebruikt zit. en 'militair', milspec betekent gewoon dat ze van -x graden tot +x graden en van zeeniveau tot 20.000 km werken, waarbij niet gezegd is dat die waardes echt anders liggen bij vergelijkbare niet milspec onderdelen. Gister weer een lijstje gezien dat zelfs Intel chips gevonden zijn in Russische raketdelen. Intel maakt niet alleen high tech processoren.
en de claim:

[...]
Dat lijkt me mee te vallen, de verbruikscijfers lijken op iets anders te wijzen.
Ik zou zeggen, blader eens door de lijst van de Amerikanen (part 121 USML en de Commerce Control List, CCL) en je krijgt een aardige indruk van wat als dual use en militaire technologie geldt.

USML:
https://www.ecfr.gov/curr...group-ECFRf7e5fe639be4566

CCL:
https://www.bis.doc.gov/i...commerce-control-list-ccl

[ Voor 4% gewijzigd door Garyu op 19-06-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:51

Falcon10

Hit it i would !

XWB schreef op maandag 19 juni 2023 @ 00:14:

[Twitter]
Pfffff.
Als deze oorlog ons iets geleerd heeft is het toch wel dat het stilletjesaan het einde is van bemand rijdend materiaal !
De snelheid waarop die drones op je af komen :X

Als geluk hebt heb je hem horen afkomen en kan je nog net uit je tank/truck springen en weglopen.
Je GSM of foto van je liefje moet je niet nog snel even op het dashboard zoeken, want dan is het direct einde verhaal.
Blij zijn dat je hem hebt horen aankomen en dat je niet de radio wat had opstaan om even te ontspannen van 5 minuten rust met je crew, of je was mee de pijp uit.

Denk dat wapenontwikkelaars een gouden tijd tegemoed gaan in het ontwikkelen van antidrone spul voor op tanks te zetten.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ach, een artilleriegranaat hoor je ook niet aankomen of een raket. Met een drone maak je nog een kans ook al is die klein.

Artilleriegranaten kun je trouwens wel horen overvliegen als ze over je heen schieten. Vreemde gewaarwording maar ik heb het wel een aantal keer meegemaakt op het ASK.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DJvL
  • Laatst online: 18-09 23:17
Macron bevestigde voor het eerst dat het SAMP/T-luchtverdedigingssysteem operationeel is in Oekraïne.

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Electromonkey schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:41:
[...]

Bizarre beelden. Ze proberen nagenoeg allemaal weg te komen maar dan vooral de verkeerde richting op.
Die laatste rus maakt het plaatje wel compleet. In en in triest allemaal maar "goed" dat het de russen zijn die de onderliggende partij zijn in dit geval.
De russische kanalen klagen dat ze dus rennen omdat ze hun wapens bij een geïmproviseerde wapenkamer moeten ophalen. Ze geven daarbij de schuld aan 'father commanders', die vertrouwen de mobiks niet met wapens totdat ze een brigade hebben om ze het veld op te jagen.

Er is echt niet heel veel veranderd sinds WWII. Eerst had je de cheka, daarna nkvd, en nu de fsb. Allemaal dezelfde taak en strategie.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• beany
Realiseer je dat hoe hoger het aantal uitgeschakelde Russen is, er ook een hoger aantal uitgeschakelde Oekrainers is (al weten we de factor niet, het Oekrainse MoD geeft hier geen cijfers over). Het uitschakelen van Russen is namelijk niet gratis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zshtx8mdU2dvC2bhrxREJnGxkdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHw2L0b1Wj2MTudeRBmmvZoV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat het hoge cijfer deels te verklaren is door wat er hier uitgelegd wordt:

[ Voor 40% gewijzigd door beany op 20-06-2023 07:24 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Snow_King
  • Laatst online: 22:58

Snow_King

Konijn is stoer!

Bizar filmpje! Ik quote je echter vooral vanwege de reactie die ik hier onder quote.
Als je het filmpje op Reddit zou kijken en zie hoe men daar al die loopgraven leeg moeten maken... Dat kost tijd en als je niet oppast heel veel duur getrainede militairen. Een mobik die per ongeluk raak schiet kan alsnog een SOF operator dood schieten of zwaar verwonden.

Zoals velen voor mij al hebben aangegeven, dit is geen potje Battlefield of CoD.

Wellicht een rare analogie: Ik speel al jaren paintball als sport. Diverse competities. Als ik op een paintballveld probeer te rennen zoals bij CoD of BF ben ik binnen de kortste keren geraakt en out. Daar kan ik gewoon teruglopen en opnieuw beginnen, maar de parallel die ik wil trekken is dat real-life gewoon een heel stuk zwaarder is en de boel langzamer gaat.

Tijd, tijd, tijd. UA gaat dit winnen, maar heeft gewoon tijd nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Snow_King schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 07:25:
[...]

Bizar filmpje! Ik quote je echter vooral vanwege de reactie die ik hier onder quote.

[...]

Als je het filmpje op Reddit zou kijken en zie hoe men daar al die loopgraven leeg moeten maken... Dat kost tijd en als je niet oppast heel veel duur getrainede militairen. Een mobik die per ongeluk raak schiet kan alsnog een SOF operator dood schieten of zwaar verwonden.

Zoals velen voor mij al hebben aangegeven, dit is geen potje Battlefield of CoD.

Wellicht een rare analogie: Ik speel al jaren paintball als sport. Diverse competities. Als ik op een paintballveld probeer te rennen zoals bij CoD of BF ben ik binnen de kortste keren geraakt en out. Daar kan ik gewoon teruglopen en opnieuw beginnen, maar de parallel die ik wil trekken is dat real-life gewoon een heel stuk zwaarder is en de boel langzamer gaat.

Tijd, tijd, tijd. UA gaat dit winnen, maar heeft gewoon tijd nodig.
Dit filmpje was al van vér voor het offensief en zegt dus niet persé iets over wat UA tegenkomt in het offensief.

Zou kunnen, maar zou ook anders kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Snow_King eens, ik denk dat hierin ook de 'clue' van de offensieve acties liggen. Het is de vraag of ze zich willen laten dwingen in een d-day constructie te gaan aanvallen met genoeg troepen om de verdedigers te ontdoen van munitie.

Het succes van mijnenvelden, specifiek als je geen luchtoverwicht hebt, is duidelijk. Mijnen worden niet moe, verlaten hun post niet en deserteren niet. Ideaal Russisch wapen waar ze er blijkbaar extreem veel van hebben.

Qua 'gevechtservaring' deel ik je mening: als airsofter in milsim's heb ik dezelfde ervaring, CQB is een kwestie van skills en heel veel mazzel hebben. Als de tegenstander je ligt op te wachten is de kans dat je er zonder kleerscheuren vanaf kunt heel klein. Ik raak zelf een beetje gedesillusioneerd van het terrein: het meeste is volledig open akkers met hier en daar een bomenrij. Waar het UA hielp verdedigen, is dat voordeel nu voor de Russen. Mijnenvelden met aansluitend troepen die liggen te wachten tot je jezelf klem rijdt vraagt echt een nieuwe tactiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Laatst online: 22:58

Snow_King

Konijn is stoer!

Requiem19 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 07:49:
[...]

Dit filmpje was al van vér voor het offensief en zegt dus niet persé iets over wat UA tegenkomt in het offensief.

Zou kunnen, maar zou ook anders kunnen zijn.
Fair enough, maar het zit vol met loopgraven. Daar heb je te maken met dergelijke situaties. Het kost gewoon heel, heel veel tijd.

De Russen zitten goed ingegraven en dat is verdomde lastig.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 07:52:
@Snow_King eens, ik denk dat hierin ook de 'clue' van de offensieve acties liggen. Het is de vraag of ze zich willen laten dwingen in een d-day constructie te gaan aanvallen met genoeg troepen om de verdedigers te ontdoen van munitie.

Het succes van mijnenvelden, specifiek als je geen luchtoverwicht hebt, is duidelijk. Mijnen worden niet moe, verlaten hun post niet en deserteren niet. Ideaal Russisch wapen waar ze er blijkbaar extreem veel van hebben.

Qua 'gevechtservaring' deel ik je mening: als airsofter in milsim's heb ik dezelfde ervaring, CQB is een kwestie van skills en heel veel mazzel hebben. Als de tegenstander je ligt op te wachten is de kans dat je er zonder kleerscheuren vanaf kunt heel klein. Ik raak zelf een beetje gedesillusioneerd van het terrein: het meeste is volledig open akkers met hier en daar een bomenrij. Waar het UA hielp verdedigen, is dat voordeel nu voor de Russen. Mijnenvelden met aansluitend troepen die liggen te wachten tot je jezelf klem rijdt vraagt echt een nieuwe tactiek.
Precies. Ingegraven troepen (Campers!) zijn gewoon verdomde lastig.

Nu wil ik vooral niet suggereren dat Paintball en Airsoft het zelfde zijn als een real-life oorlog, maar je kan een kleine parallel trekken.

Maar mensen die nieuwe Thunderruns hadden verwacht zijn teleurgesteld. Het veld ligt vol met mijnen en UA moet dus heel rustig optrekken.

[ Voor 3% gewijzigd door Snow_King op 20-06-2023 07:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Snow_King schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 07:59:
[...]

Nu wil ik vooral niet suggereren dat Paintball en Airsoft het zelfde zijn als een real-life oorlog, maar je kan een kleine parallel trekken.
Met airsoft ook genoeg “mobiks” gezien :P

Ik verwacht zelf een beetje dat Oekraïne de tijd neemt, maar zodra zich een kans voordoet all-in gaat. Dus stel dat ze nu een stuk linie doorbroken hebben en het front daar in stort, dat er daar veel meer resources naar toe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
dr.lowtune schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:02:
[...]

Met airsoft ook genoeg “mobiks” gezien :P

Ik verwacht zelf een beetje dat Oekraïne de tijd neemt, maar zodra zich een kans voordoet all-in gaat. Dus stel dat ze nu een stuk linie doorbroken hebben en het front daar in stort, dat er daar veel meer resources naar toe gaan.
Het probleem wat ik zie (en nogmaals: ik weet 0,0 van oorlogsvoering... ik ben bij airsoft die "mobik" :X ) is dat Oekraine voornamelijk nog bij de 1e lijns verdedigingswerken aan het vechten is. Dat zijn doorgaans de makkelijke linies om doorheen te komen. De problemen beginnen pas bij de 2e linie. Feit dat ze dus niet bij die 2e linies komen baart mij zorgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

beany schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:29:
[...]

Het probleem wat ik zie (en nogmaals: ik weet 0,0 van oorlogsvoering... ik ben bij airsoft die "mobik" :X ) is dat Oekraine voornamelijk nog bij de 1e lijns verdedigingswerken aan het vechten is. Dat zijn doorgaans de makkelijke linies om doorheen te komen. De problemen beginnen pas bij de 2e linie. Feit dat ze dus niet bij die 2e linies komen baart mij zorgen...
Waar blijkt dat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
Je hebt gelijk, het is ook een informatie dingetje. Het is wat ik tot nu toe begrijp uit de mediakanalen die ik volg (de grotere Twitter accounts, bepaalde youtube accounts, verslagen in de 'traditionele' media).

Wie weet zijn ze al ergens aan het knokken bij de 2e linie, maar dat is dan nog niet (bij mij) bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:20
Electromonkey schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:41:
[...]

Dat komt niet omdat die Russen niks kunnen. Dit is een infiltratie van achter enemy lines, ze werden dus overrompeld. Volgens mij wordt die eerste ook gewoon uit z’n bunk geknald.

En er wordt ook nog wat geroepen over jezelf overgeven (ik weet wel wat de opinie daarover was geweest als dit een Russische actie was geweest, maar goed, tis oorlog en zo gaat het nou eenmaal). Blijft heftig om te zien hoe snel mensenlevens verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Garyu schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:15:
[...]

Ik zou zeggen, blader eens door de lijst van de Amerikanen (part 121 USML en de Commerce Control List, CCL) en je krijgt een aardige indruk van wat als dual use en militaire technologie geldt.

USML:
https://www.ecfr.gov/curr...group-ECFRf7e5fe639be4566

CCL:
https://www.bis.doc.gov/i...commerce-control-list-ccl
Duh, wat ik probeer te zeggen, je hebt geen milspec spul nodig voor raketten, alles wat je nodig hebt zit ook in commerciële apparaten. Daar zal geen enkele sanctie echt effect op hebben. En bij Ali bestel je chips met dezelfde opdruk (en werking) als die van Motorola.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

beany schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:36:
[...]

Je hebt gelijk, het is ook een informatie dingetje. Het is wat ik tot nu toe begrijp uit de mediakanalen die ik volg (de grotere Twitter accounts, bepaalde youtube accounts, verslagen in de 'traditionele' media).

Wie weet zijn ze al ergens aan het knokken bij de 2e linie, maar dat is dan nog niet (bij mij) bekend.
Ik denk dat het nogal lastig te zien is waar ze precies zijn. En tevens verwacht ik niet dat de Russen in de verschillende linies ineens andere verdedigingswerken hebben opgezet.

Tactisch zou het wel sterk zijn om juist de verdere linies op deze wijze te targeten. Maximale verwarring levert dat op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wat Oekraine doet is onvoorstelbaar moeilijk. Een (in totaal) groter leger aanvallen in versterkte posities, zonder luchtsteun, tegen een vijand met luchtsteun, je zal het maar moeten doen. Tot het daadwerkelijk begon was er nog de hoop dat misschien de Russen het wel meteen voor gezien zouden houden maar toch blijven ze verbeten vechten voor die vreselijke Putin.

Maar het enige dat nog erger is dan dit moeten doen is het niet doen, de Russen tijd geven nog meer mijnen te leggen en nog meer bunkers te bouwen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Volgens de theorieën die ik voornamelijk lees/hoor is UA nu bezig om te proberen om op een zo breed mogelijk front zwakheden bloot te leggen. En zodra ze dat in kaart hebben een geconcentreerde aanval de plaatsen op de verdedigingswerken. Maar goed, misschien is dat wel wensdenken.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Apache4u schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:44:
Volgens de theorieën die ik voornamelijk lees/hoor is UA nu bezig om te proberen om op een zo breed mogelijk front zwakheden bloot te leggen. En zodra ze dat in kaart hebben een geconcentreerde aanval de plaatsen op de verdedigingswerken. Maar goed, misschien is dat wel wensdenken.
nee, dat is precies wat er gebeurt. Niks nieuws of high tech, gewoon hetzelfde als in WWI en WWII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En tegelijkertijd zorgen ze ervoor dat Rusland ook over de hele linie aanwezig moet blijven. Concentreren van troepen is er op deze manier niet bij.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
Blijkbaar afgelopen nacht weer zo'n KA-52 neergehaald!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
beany schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:55:
Blijkbaar afgelopen nacht weer zo'n KA-52 neergehaald!

[Twitter]
Golfbeweging: eerst zie je relatief meer beelden van KA-52's die succesvol UA doelen aanvallen en daarna gaat UA weer jacht maken op die toestellen. Er zijn echter beperktere hoeveelheid KA-52's dan UA voertuigen heeft. Overigens vond ik de KA-52 echt waardeloos presteren, maar is de ~10km range om doelen aan te vallen wel aardig - behalve dan dat ze de volle vlucht van de raket tot het doel moeten blijven stil hangen.

Ondertussen vordert het droge seizoen en verandert het front maar marginaal - probeer geduldig te zijn, maar maak mij wel zorgen. Dit leidt tot een bevriezing van het huidige front op deze manier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:56

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Oekraine zal met deze aanvallen ook mogelijk de organisatie van het russische leger onder druk zetten, iets dat hen bij de bevrijding van het gebied rondom Kharkiv en uiteindelijk Lyman idd geholpen heeft, toen ze ook overzicht kregen tussen de 'betere'troepen en de slecht gemotiveerde en ongeorganisaeerde troepen (vooral DPR/LPR en russische Garde die op momenten behoorlijke chaos leken te zijn) terwijl de PMCs en VDV (airborne forces) vaak goed georganiseerd waren en sterke weerstand boden.

interessant kaartje over de organisatie van de russen:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fyl5se6X0AE9cdr?format=jpg&name=large

hierin zie je dat de aanval bij Velyka Novosilka eigenlijk plaatsvind tussen twe legergroepen, RF AF Center en RF AF South.... zeker RF AF Center is mogelijk een groep die meer problemen heeft, er zijn onderlinge conflicten tussen PMC (specifiek ook Wager) en de aanwezigheid van LPR/DPR is eerder een nadeel.
verder is het deze groep die in het voorjaar een mislukt offensief rondom Vulnedar doorgaan is en daar grote verliezen leed, alswel is het het gebied war in Bahmut heel lang ongekend zwar gevochten is, met zer lichte resultaten... het verlies daarvan kan mogelijk zeer pijnlijk zijn.
(wel moet gezegd worden dat 'normaal' niemand het zou aanraden juist een tegenoffensief te starten in een gebied war kort ervoor al juist de andere zijde alles kapotgeschoten heeft)

Tevens opvallend is het vrijwel ontbreken van een offensieve pijl in het noorden ontbreekt (er wordt wel bij Kreminna en Svatove geochten, maar weinig duidelijke voortgang gemeld en het lijkt een beetje uit de publiciteit te blijven)..
Juist dat gebied lijkt interessant te zijn omdat daar troepen recent weggehaald zijn om Belgorod te steunen.

Ik haalde dat kaartje overigens uit deze twitter-thread van een analyste gespecialiseerd op het russische defense issues van de RANDcorporation:

een realistische inschatting over de ontwikkeling van het russisch moraal (en een waarschuwing dat Oekraine daarop niet al teveel moet hopen, zelfs al is die aan russische zijde niet hoog, de russen lijken bewust daarvan te zijn en zich ingesteld hebben daarop, deels bv door direkt achter het front ook controle troepen neer te zetten die deserterende vluchters domweg gelijk afknalt)

[ Voor 14% gewijzigd door RM-rf op 20-06-2023 09:11 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
NiGeLaToR schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:03:
[...]

Golfbeweging: eerst zie je relatief meer beelden van KA-52's die succesvol UA doelen aanvallen en daarna gaat UA weer jacht maken op die toestellen. Er zijn echter beperktere hoeveelheid KA-52's dan UA voertuigen heeft. Overigens vond ik de KA-52 echt waardeloos presteren, maar is de ~10km range om doelen aan te vallen wel aardig - behalve dan dat ze de volle vlucht van de raket tot het doel moeten blijven stil hangen.

Ondertussen vordert het droge seizoen en verandert het front maar marginaal - probeer geduldig te zijn, maar maak mij wel zorgen. Dit leidt tot een bevriezing van het huidige front op deze manier.
Oekraïne heeft nog 2 en een halve maand ongeveer tot de herfst. Genoeg tijd dus om nog wel iets voor elkaar te krijgen. Maar als het huidige tempo wordt aangehouden dan gaan ze de kust uiteraard niet halen.

[ Voor 3% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 20-06-2023 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

Rusland heeft minder Ka-52' dan Oekraine aan Leo2's heeft :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Tens schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:43:
[...]

Duh, wat ik probeer te zeggen, je hebt geen milspec spul nodig voor raketten, alles wat je nodig hebt zit ook in commerciële apparaten. Daar zal geen enkele sanctie echt effect op hebben. En bij Ali bestel je chips met dezelfde opdruk (en werking) als die van Motorola.
Je hebt het niet nodig maar het maakt je leven wel makkelijker natuurlijk, er staat heel veel spul op die lijsten die het een stuk makkelijker zouden maken om raketten te bouwen.

Je kán ook gewoon naar de Gamma gaan en daar vind je ook alles wat je nodig hebt om gemeen spul in elkaar te knutselen, maar je gaat er a) niet zo ver mee komen qua afstand, en b) niet precies je doel kunnen bereiken. Er is een reden voor die lijsten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:07:
[...]

Oekraïne heeft nog 2 en een halve maand ongeveer tot de herfst. Genoeg tijd dus om nog wel iets voor elkaar te krijgen. Maar als het huidige tempo wordt aangehouden dan gaan ze de kust uiteraard niet halen.
Als ze ergens een doorbraak kunnen forceren dan rollen ze de linies zo op. Er zijn gisteren diverse uitlegvideo's verschenen.

en

De grap is dat de eerste uitleg heeft gehad van een militair en de tweede een ex militair is. Beide verhalen verschillen nogal en ik denk dat CVR het bij het juiste eind heeft en dat ze ergens anders moeten aanvallen. Dit omdat op sommige plekken de linies niet compleet zijn en er een groot wegennet achter ligt.

Wie gelijk heeft zien we met een paar weken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Garyu schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:22:
[...]

Je hebt het niet nodig maar het maakt je leven wel makkelijker natuurlijk, er staat heel veel spul op die lijsten die het een stuk makkelijker zouden maken om raketten te bouwen.
We hebben het over de elektronica, raketten bouwen kunnen de Russen al.
Maar je hebt gelijk; het maakt het wat makkelijker. Maar alles wat je aan hardware nodig hebt is ook bij Ali te bestellen (iets minder high tekkie en minder betrouwbaar). De sancties hebben dus per definitie maar een beperkt effect.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 21:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mijn korte termijn verwachting is dat UA aan een oplossing voor de Ka-52 Alligator werkt. De helikopters worden voor hun night vision ingezet als de ogen in de nacht. Hierdoor kunnen de Oekraïners niet in de nacht de mijnen opruimen of verplaatsen.

Eenmaal de Oekraïners de night ownen en de Russen terug stekeblind zijn, dan kunnen ze onopgemerkt mijnenvelden opruimen en nietsvermoedende mobiks afknallen.

Ik zie het als beetje vertraging door een "side quest" die zomaar uit het niets kwam. De Ka-52 Alligator populatie moet uitgedund worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Overigens vond ik de KA-52 echt waardeloos presteren, maar is de ~10km range om doelen aan te vallen wel aardig - behalve dan dat ze de volle vlucht van de raket tot het doel moeten blijven stil hangen.
huh? hoezo dat dan, lijkt me toch wel een ontwerp dingetje wat niet goed uitgedoktert is .. die heli's zijn niet goedkoop.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:52

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

rapture schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:00:
Ik zie het als beetje vertraging door een "side quest" die zomaar uit het niets kwam. De Ka-52 Alligator populatie moet uitgedund worden.
In een video op YT legde men uit dat de helikopters een probleem zijn omdat ze in een blinde vlek kunnen opereren waar de huidige luchtverdediging van UKR ze niet uit kan schakelen. Dus buiten range mandpads, gebrek aan long range opties. Mid-range zou onder vuurbereik van RU arty komen en dus uitgedund worden. De Gepards e.d. werden voornamelijk ingezet om kritieke infra tegen drones te beschermen.

Met betere luchtverdediging (meer long range) kan men weer meters maken. De helikopters moeten natuurlijk ook landen dus als men die locaties weet en de juiste middelen heeft .... :9

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Met betrekking tot het UA offensief vond ik deze tweet wel informatief (screenshot want 18+ account):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9dE_8VN9GbkHzBqhxKoTVzYaaM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7fQgnmeuLexeai40yAPUSmSp.png?f=fotoalbum_large

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer een rare update in de Hongarije saga?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Apache4u schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:43:
Met betrekking tot het UA offensief vond ik deze tweet wel informatief (screenshot want 18+ account):

[Afbeelding]
Mijn begrip was tot nu toe dat er 12 brigades getraind waren voor het offensief, en niet 35 (!).

Zie bijvoorbeeld dit:
The aid Ukraine has received allowed the country to create nine additional motorized and mechanized brigades to add to its combat power. "It will make a difference," he said. "In addition to that, we trained an additional three brigades to serve as reserve or follow-on forces. Those brigades are now in Ukraine as well, so that's a total of 12 brigades."
https://www.defense.gov/N...ping%20Ukrainian%20forces.

Of Reuters:
A U.S. intelligence document made public in the Discord leaks said Ukraine had also prepared three more brigades itself.

The document identified the nine brigades as the 47th, 33rd, 21st, 32nd, 37th, 118th, 117th and 82nd brigades. The name of the ninth one could not be made out.

A brigade typically has at least 3,500-4,000 troops, but exact numbers are not known.
https://www.reuters.com/w...nteroffensive-2023-06-19/

Van de 12 offensieve nieuwe Brigades met Westerse equipment zijn er nu dus 4 ingezet, dat is 33%.

[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 20-06-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Requiem19 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Mijn begrip was tot nu toe dat er 12 brigades getraind waren voor het offensief, en niet 35 (!).

Zie bijvoorbeeld dit:

[...]

Of Reuters:

[...]

Van de 12 offensieve nieuwe Brigades met Westerse equipment zijn er nu dus 4 ingezet, dat is 33%.
Beide kunnen waar zijn: die twee waren wel specifiek gericht op de brigades uitgerust met NAVO-geleverd materiaal en NAVO-getrainde troepen. Zou het kunnen zijn dat de rest bestaande brigades zijn die al bestaan of bestonden of los staan van de nieuwe brigades op basis van NAVO-materieel?

Even hardop denkend - heb het aantal meer dan 12 ook nog niet eerder gezien, maar ze zijn ook niet allemaal gemechaniseerd zoals je ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
NiGeLaToR schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:39:
[...]

Beide kunnen waar zijn: die twee waren wel specifiek gericht op de brigades uitgerust met NAVO-geleverd materiaal en NAVO-getrainde troepen. Zou het kunnen zijn dat de rest bestaande brigades zijn die al bestaan of bestonden of los staan van de nieuwe brigades op basis van NAVO-materieel?

Even hardop denkend - heb het aantal meer dan 12 ook nog niet eerder gezien, maar ze zijn ook niet allemaal gemechaniseerd zoals je ziet.
In het rapport van Reuters staat dat het gaat om 9 NAVO getrainde brigades en 3 door UA zelf getrainde nieuwe brigades.

Dit ging specifiek over nieuwe Brigades. De overige brigades kunnen natuurlijk al bestaan, maar het algemene begrip was tot op heden dat deze brigades al ingezet zijn op verschillende plekken aan het front en alleen de 12 nieuwe brigades vrijgespeeld zijn voor pure offensieve activiteiten.

Brigades hebben ong 4.000 - 5.000 manschappen. Met de 12 brigades is dit dus 48-60k aan manschappen voor het offensief. Als er 35 offensieve brigades beschikbaar zouden zijn, zou UA opeens 175.000 (!!!!) manschappen vrij hebben voor het offensief.

Dat klinkt allemaal niet heel logisch...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Zie bijvoorbeeld dit:

[...]

Of Reuters:

[...]

Dat gaat om nieuwe brigades, dus 12 nieuwe. Er zijn echter ook oudere brigades die deelnemen aan het offensief, zo kom je aan 30+.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
XWB schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:45:
[...]

Dat gaat om nieuwe brigades, dus 12 nieuwe. Er zijn echter ook oudere brigades die deelnemen aan het offensief, zo kom je aan 30+.
Het plaatje zegt: 'So far 4 out of 35 brigades trained for the Ukrainian Offensive are in the Fight'.

Dat is dus sowieso vreemd gebracht, want er zijn 12 brigades getraind voor het offensief.

Als er opeens 28 meer (bestaande) brigades beschikbaar zijn voor het offensief is dat ENORM groot nieuws en zouden we daar wel wat meer detail over gehoord hebben. Dat is gewoon niet zo waarschijnlijk, aangezien UA ook veel brigades moet inzetten aan het bestaande front.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:49:
[...]

Het plaatje zegt: 'So far 4 out of 35 brigades trained for the Ukrainian Offensive are in the Fight'.

Dat is dus sowieso vreemd gebracht, want er zijn 12 brigades getraind voor het offensief.

Als er opeens 28 meer (bestaande) brigades beschikbaar zijn voor het offensief is dat ENORM groot nieuws en zouden we daar wel wat meer detail over gehoord hebben. Dat is gewoon niet zo waarschijnlijk, aangezien UA ook veel brigades moet inzetten aan het bestaande front.
Als we nou eens kijken naar het slagveld: op de Velyka Novosilka axis worden offensieve acties uitgevoerd door voornamelijk oude bridgades. Dus ja, er zijn zeker wel bestaande bridgades vrijgemaakt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
XWB schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:54:
[...]

Als we nou eens kijken naar het slagveld: op de Velyka Novosilka axis worden offensieve acties uitgevoerd door voornamelijk oude bridgades. Dus ja, er zijn zeker wel bestaande bridgades vrijgemaakt.
1 bestaande brigade die vrijgemaakt is betekent niet automatisch dat er nog 22 andere bestaande brigades (120k manschappen!) vrijgespeeld kunnen worden.

Laten we even kijken naar waar Oekraine de oorlog mee begon: 18 actieve brigades en 9 reserve brigades (http://www.dupuyinstitute...aine-start-with-war-with/)

Als je dan ziet dat het vormen van de 9 NAVO brigades en de 3 zelf getrainde brigades een jaar gekost hebben, dan lijkt het mij nagenoeg onmogelijk dat er nu opeens 22 bestaande brigades vrijgespeeld zijn. Dan vraag ik mij af wat er nog over is om het front te verdedigen en welke troepen er bij Kiev gestationeerd zijn voor een onverwachte aanval uit Rusland.

Als de stelling is dat er 35 brigades beschikbaar zijn voor het offensief, denk ik dat daar een goede bron voor moet zijn en bij voorkeur ook meer dan 1 goede bron, want dit is afwijkende informatie van alles dat we tot nu toe voorbij hebben zien komen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• beany
Blijkbaar is 1 van de personen die omkwamen in het filmpje waarin een trench wordt ingenomen Wargonzo (Russische mil blogger)

Let op! Je ziet zijn lichaam liggen op 1 van de foto's, maar geen goorheid. Ik plaats de tweet omdat het nieuwswaardig is en je geen bloed e.d. ziet.

[Twitter: https://twitter.com/TallbarFIN/status/1671048179549077508]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

beany schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:02:
Blijkbaar is 1 van de personen die omkwamen in het filmpje waarin een trench wordt ingenomen Wargonzo (Russische mil blogger)

Let op! Je ziet zijn lichaam liggen op 1 van de foto's, maar geen goorheid. Ik plaats de tweet omdat het nieuwswaardig is en je geen bloed e.d. ziet.

[Twitter]
Als ze WarGonzo uitgeschakeld hebben, dan is dat media technisch gezien wel 'mooi'.
Toch wel één van de grootste Russische bloggers samen met bijvoorbeeld Rybar.

Verklaart ook wel dat blauw shirt, sportschoenen etc wat eerder is aangehaald in dit topic.

[ Voor 6% gewijzigd door AndereKoekoek op 20-06-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
AndereKoekoek schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:03:
[...]

Als ze WarGonzo uitgeschakeld hebben, dan is dat media technisch gezien wel 'mooi'.
Toch wel één van de grootste Russische bloggers samen met bijvoorbeeld Rybar.

Verklaart ook wel dat blauw shirt, sportschoenen etc wat eerder is aangehaald in dit topic.
Foto is veel te vaag om dat met zekerheid te zeggen. Bovendien vecht Wargonzo toch niet aan het front? En mist hij niet een voet vanwege een ongeluk met een mijn wat maanden terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:14:
[...]

Foto is veel te vaag om dat met zekerheid te zeggen. Bovendien vecht Wargonzo toch niet aan het front? En mist hij niet een voet vanwege een ongeluk met een mijn wat maanden terug?
Gezien hoe de russen regaeerden op UA lijkt me dit op een plek te zijn waar de russen nog geen aanval verwacht hadden. En dan is het wel een plek waar hij zou zitten. Maar als dit echt het geval is horen we het snel genoeg via russische kanalen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
redwing schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:20:
[...]

Gezien hoe de russen regaeerden op UA lijkt me dit op een plek te zijn waar de russen nog geen aanval verwacht hadden. En dan is het wel een plek waar hij zou zitten. Maar als dit echt het geval is horen we het snel genoeg via russische kanalen.
Dan nog verwacht je niet dat hij met zon verouderd wapen aan het front verschijnt maar eerder met een camera om wat beelden vast te leggen. Ook zie ik geen aanwijzingen op die laatste foto dat hij mogelijk een prothese heeft. Dat zou je wel verwachten bij iemand die zijn onderbeen kwijt is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dit lijkt er meer op dat de pro-UKR internetters ook eens willen trollen met het melden van de dood van een bekende Rus. Geruchten van de dood van zowel Zalushny als Budanov ging als een vuurtje rond in de pro-RU kringen en dat levert altijd weer een hoop ruis op. Enerzijds is het iets dat in Rusland mensen gerust stelt die menen dat de oorlog morgen gewonnen is als men maar de 'decision making centers' opblaast en ook de aanzienlijke groep Westerse inwoners die gewoon wil dat het ophoudt en Oekraine zich erbij moet neerleggen dat ze niet kunnen winnen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Pagina: 1 ... 22 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid