Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 31 Laatste
Acties:
  • 603.878 views

Onderwerpen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:55
Rusland lijkt al aan het voorsorteren over de gebieden die 'non-negotionable' zijn (De Krim). Shoigu vandaag:
' According to our information, the leadership of the armed forces of Ukraine plans to strike at the territory of the Russian Federation, including Crimea, with Himars and Storm Shadow missiles.

The use of these missiles outside the zone of the special military operation will mean the full involvement of the United States and Great Britain in the conflict and will entail immediate strikes on decision-making centres on the territory of Ukraine.'
Als je dit goed leest wel interessant:

- Kennelijk vindt Rusland het 'ok' dat Himars en Storm Shadows gebruikt worden voor aanvallen in de andere bezette gebieden. PRIMA, meer HIMARS en Storm Shadows sturen US en UK!
- Knap als Oekraine Himars kan gebruiken om de Krim te bereiken, dat gaat helemaal niet lukken op dit moment qua range.
- Dreigement dat ze 'decision-making centres' zullen raken is niet heel indrukwekkend - hadden ze al lang gedaan als ze dat zouden kunnen.

Wat wel interessant is, en wat we ook al wel wisten, is dat er in het hoofd van de Russen dus een verschil is tussen de oblasten Kherson, Zaporihzja, Luhansk en Donbas aan de ene kant en de Krim aan de andere kant.

Betekent dus ook dat een verlies van de Krim echt heel hard zou aankomen, wat het des te interessanter maakt als doel voor UA om deze oorlog echt te beëindigen.

https://www.theguardian.c...-649176ab8f0890e11a2bdf0e

[ Voor 7% gewijzigd door Requiem19 op 20-06-2023 12:57 ]

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:31
Gewoon op de Krim gebruiken dus. De Russen hebben niks te willen en er niks te zoeken, dus rode lijnen mogen genegeerd worden.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:58

Snow_King

Konijn is stoer!

Requiem19 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:55:
Rusland lijkt al aan het voorsorteren over de gebieden die 'non-negotionable' zijn (De Krim). Shoigu vandaag:

[...]

- Kennelijk vindt Rusland het 'ok' dat Himars en Storm Shadows gebruikt worden voor aanvallen in de andere bezette gebieden. PRIMA, meer HIMARS en Storm Shadows sturen US en UK!
- Knap als Oekraine Himars kan gebruiken om de Krim te bereiken, dat gaat helemaal niet lukken op dit moment qua range.
- Dreigement dat ze 'decision-making centres' zullen raken is niet heel indrukwekkend - hadden ze al lang gedaan als ze dat zouden kunnen.

Wat wel interessant is, en wat we ook al wel wisten, is dat er in het hoofd van de Russen dus een verschil is tussen de oblasten Kherson, Zaporihzja, Luhansk en Donbas aan de ene kant en de Krim aan de andere kant.

Betekent dus ook dat een verlies van de Krim echt heel hard zou aankomen, wat het des te interessanter maakt als doel voor UA om deze oorlog echt te beëindigen.

Maar men zegt dus dat ze decision-making centers in UA daarna gaan aanvallen. Geen woord dat ze ook durven de UK danwel de VS aan te vallen.

Gewoon weer een hoop geblaf van RU.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 14:26

flessuh

Set sail for fail!

[...]

Ik durf toch wel met redelijke zekerheid te zeggen dat dit niet meer lijkt/is dan een poging van Rusland om de VS/UK er toe te bewegen Oekraïne te verbieden "hun" lange afstand wapens op de Krim te gebruiken.

Rode lijn is er niet, dat is al heel duidelijk gebleken. Mogelijkheden voor Rusland om de "descision making centers" te raken ook niet, zoals hier meer is aangegeven hadden ze dat anders al lang gedaan.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:25

bloody

0.000 KB!!

q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:14:
[...]

Foto is veel te vaag om dat met zekerheid te zeggen. Bovendien vecht Wargonzo toch niet aan het front? En mist hij niet een voet vanwege een ongeluk met een mijn wat maanden terug?
Als ik mij goed herinner heeft ie hooguit een paar tenen verloren. Daar kun je na een paar maanden vast weer goed genoeg mee lopen.

Maar aan de andere kant; er zijn vast meer rood-baardige Russen in dienst :)

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:46
bloody schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:11:
[...]

Als ik mij goed herinner heeft ie hooguit een paar tenen verloren. Daar kun je na een paar maanden vast weer goed genoeg mee lopen.

Maar aan de andere kant; er zijn vast meer rood-baardige Russen in dienst :)
Is mij onduidelijk wat hij precies kwijt is. Je kan foto's vinden waarop zijn been mist maar ook waarop hij in het gips zit 8)7 Er waren toen die tijd ook wat trollen creatief bezig kennelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Ja, maar moeten we daar ook maar een gram waarde aan hechten?

Rusland mag wel bombarderen op Oekrains grondgebied maar Oekraine mag niets terug doen hoor.

Lekker belangrijk

Edit: @Requiem19 het was niet bedoeld als sneer naar jou toe. Ik verbaas me er elke keer weer over hoe de russen reageren. Dat maakt het des te belangrijker om ze Oekraine uit te gooien.

[ Voor 5% gewijzigd door Indoubt op 20-06-2023 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Indoubt schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:17:
[...]

Rusland mag wel bombarderen op Oekrains grondgebied maar Oekraine mag niets terug doen hoor.

Lekker belangrijk
Gewoon negeren, kennelijk is Rusland bang dat het daar wordt getroffen, des te meer reden om het juist te doen :)

UK heeft overigens al aangegeven dat het de Krim als Oekraïne ziet. Dus ik denk niet dat deze "rode lijn" van Rusland iets gaat uithalen.

[ Voor 14% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 20-06-2023 13:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
[...]

Lekker belangrijk
Mijn idee was meer: "with which army?" :+

Met het annexeren van die 4 extra gebieden hebben ze zelf elke schijn en geloofwaardigheid van verschil tussen die gebieden en de Krim weg gegooid.

wbt wel vermeldenswaardig dat RF blijkbaar nog denkt dat ze hier een lijn kunnen trekken.

Ik zie ook wel de humor van dit in:
will entail immediate strikes on decision-making centres on the territory of Ukraine

[ Voor 37% gewijzigd door YakuzA op 20-06-2023 13:21 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Lekker belangrijk
Je ziet in mijn eigen opmerkingen onder het artikel dat we daar geen gram waarde aan moeten hechten.

Maar kennelijk moet ik TLDR tags gaan gebruiken :).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:11

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Posts over inzet van kernwapens verwijdert, deze discussie staat expliciet aangegeven in de topicwarning als ongewenst. Mochten mensen hier een discussie over willen voeren, dan dit graag in het topic Nucleaire dreiging Rusland doen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 10:13

watercoolertje

Untertitel

gebruik een TR hiervoor in plaats van te reageren

[ Voor 98% gewijzigd door polthemol op 20-06-2023 13:32 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:18:
[...]
Mijn idee was meer: "with which army?" :+
serieus op een grap reagerend: wat mij blijft verbazen is hoeveel materieel ze nog tot hun beschikking hebben

Zo langzamerhand zou je toch moeten zien dat ze serieuze tekort-ten hebben..
wbt wel vermeldenswaardig dat RF blijkbaar nog denkt dat ze hier een lijn kunnen trekken.
de lijn is er al lang .. terug naar Rusland, probleem opgelost

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 13:40

Garyu

WW

YakuzA schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:51:
Weer een rare update in de Hongarije saga?
[Twitter]
Nu ken ik de historie van dit gebied niet, maar het lijkt over een betwist grensgebied tussen Hongarije en Oekraine waarvan niet helemaal duidelijk is of het nu over "Hongaarse Oekrainiers" gaat of wat er precies aan de hand is.

"Never waste a good conflict" lijkt de Hongaarse insteek te zijn.

In ieder geval is het erg twijfelachtig als zo'n conflict over de rug van POW uitgedragen wordt.,

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 20:02
vso schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:32:
[...]

serieus op een grap reagerend: wat mij blijft verbazen is hoeveel materieel ze nog tot hun beschikking hebben

Zo langzamerhand zou je toch moeten zien dat ze serieuze tekort-ten hebben..
Het enige dat op aan het raken is, is het modernere spul en wat je dus ziet is dat er nu al T62's en T55's zijn gebruikt. Maar zeker van het oude spul hebben ze nog heel veel vanuit het Sovjet-tijdperk. En dat is weliswaar vaak slecht opgeslagen, maar als je van elke 3 er weer 1 rijdend kan maken heb je alweer heel veel tanks te pakken. En het spul waar ze er maar beperkt van hebben, zetten ze maar amper bij de frontlinies in. Al met al hebben ze dus nog wel een tijdje materieel, alleen wordt het steeds ouder en minder betrouwbaar.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

redwing schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:38:
[...]

Het enige dat op aan het raken is, is het modernere spul en wat je dus ziet is dat er nu al T62's en T55's zijn gebruikt. Maar zeker van het oude spul hebben ze nog heel veel vanuit het Sovjet-tijdperk. En dat is weliswaar vaak slecht opgeslagen, maar als je van elke 3 er weer 1 rijdend kan maken heb je alweer heel veel tanks te pakken. En het spul waar ze er maar beperkt van hebben, zetten ze maar amper bij de frontlinies in. Al met al hebben ze dus nog wel een tijdje materieel, alleen wordt het steeds ouder en minder betrouwbaar.
het is dat we niet UA toestaan gewoon over de grens te gaan om de aanvoer / productie locaties stil te leggen.

to be fair ik denk ook niet dat je met bv 1 stormshadow oid 30 tanks uitschakeld al stonden ze dicht bij elkaar. zelfs niet als het T55 is waar je met een huidig zware gun als een mes door boter heen schiet oid.

(ik ben geen expert) dus ik oversimplificeer de boel

wat je stelt was mij niet onbekend, maar dan nog als je kijkt wat er kapot is geschoten van RU dan is het op een zekere wrange manier nog bewonderings waardig dat ze het oorlogs apparaat aan de gang kunnen houden.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
IJzerlijm schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:25:
Dit lijkt er meer op dat de pro-UKR internetters ook eens willen trollen met het melden van de dood van een bekende Rus. Geruchten van de dood van zowel Zalushny als Budanov ging als een vuurtje rond in de pro-RU kringen en dat levert altijd weer een hoop ruis op. Enerzijds is het iets dat in Rusland mensen gerust stelt die menen dat de oorlog morgen gewonnen is als men maar de 'decision making centers' opblaast en ook de aanzienlijke groep Westerse inwoners die gewoon wil dat het ophoudt en Oekraine zich erbij moet neerleggen dat ze niet kunnen winnen.
Inderdaad, dit is gewoon een trollcampagne. Wat overigens verder prima is. Paar accounts begonnen gisteren opzichtig te trollen toen men er achter kwam dat die neergeschoten rus op pegov lijkt. Gezien dat het een eigen leven begint te leiden, duidt erop dat het vrij effectief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Garyu schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:34:
[...]

Nu ken ik de historie van dit gebied niet, maar het lijkt over een betwist grensgebied tussen Hongarije en Oekraine waarvan niet helemaal duidelijk is of het nu over "Hongaarse Oekrainiers" gaat of wat er precies aan de hand is.

"Never waste a good conflict" lijkt de Hongaarse insteek te zijn.

In ieder geval is het erg twijfelachtig als zo'n conflict over de rug van POW uitgedragen wordt.,
Tis ongeveer net zo 'betwist' als dat het betwist is of belgisch limburg en zuid-brabant eigenlijk bij Nederland horen ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:01:
[...]

1 bestaande brigade die vrijgemaakt is betekent niet automatisch dat er nog 22 andere bestaande brigades (120k manschappen!) vrijgespeeld kunnen worden.
Er staat niet dat alle 22 of 35 brigades simultaan ingezet moeten worden. Volgens mij is dat de nuance.

In principe kan elke brigade bij het offensief ingezet worden. De bestaande brigades worden sowieso geroteerd, dus velen komen dan een keer aan de beurt.

Ik lees die tweet simpelweg als dat alle brigades ingezet kunnen worden, maar dat hoef je niet te interpreteren alsof alle brigades gezamenlijk zullen deelnemen aan het offensief.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
XWB schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:55:
[...]

Er staat niet dat alle 22 of 35 brigades simultaan ingezet moeten worden. Volgens mij is dat de nuance.

In principe kan elke brigade bij het offensief ingezet worden. De bestaande brigades worden sowieso geroteerd, dus velen komen dan een keer aan de beurt.

Ik lees die tweet simpelweg als dat ze allemaal ingezet kunnen worden, maar dat hoef je niet te interpreteren alsof alle brigades gezamenlijk deelnemen.
Als je het zo interpreteert heeft Oekraine dus nu in totaal 35 brigades, waarvan 12 nieuwe brigades (9 NAVO getraind, 3 zelf getraind).

De overige 23 brigades zijn bestaande brigades, die zich dus ook bezig moeten houden met verdediging van het huidige front, alsmede strategische verdedigende reserves moeten houden. Bij rotaties, of als er ruimte komt in de verdediging kunnen zij ook offensief worden ingezet.

Dat klinkt een stuk logischer, maar nuanceert dat plaatje wel enorm. Het plaatje doet het lijken alsof UA nog maar 4 van de 35 aanvalsbrigades heeft ingezet, terwijl het 4 van de 12 is en er misschien 1 (of een paar) brigades (tijdelijk) vrijgemaakt kunnen worden om het offensief te ondersteunen. De effectieve aanvalskracht voor het offensief zal rond de 12 brigades blijven, met waar mogelijk support van de overige 23 brigades.

OF ze moeten heel snel worden ingezet om het front te verstevigen, gelet op bijvoorbeeld de huidige progressie van Rusland bij bijvoorbeeld Kremina...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:38

Fiber

Beaches are for storming.

Requiem19 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:59:

[...] gelet op bijvoorbeeld de huidige progressie van Rusland bij bijvoorbeeld Kremina...
Wellicht heb ik het gemist, maar heb je daar een betrouwbare bron voor? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Fiber schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:26:
[...]

In het Noord-Loegansk topic:

RoD in "Het noord Loegansk front"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Fiber schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:26:
[...]

Het kwam eerst uit russische kanalen, maar is ook al bevestigd door UA. Dat daar een aanval door de russen bezig is, is dus aardig betrouwbaar bevestigd.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Ook dit jaar worden er weer flink wat Oekrainers getraind in de EU:
European Union member states plan to train as many as 30,000 members of Ukraine’s armed forces this year, including from territorial defence units, Kyiv said on Tuesday according to AFP.

“In 2023, the EU Military Assistance Mission for Ukraine plans to train 30,000 Ukrainian armed forces personnel, including soldiers of the territorial defence forces,” the defence ministry in Kyiv said.

The statement follows a pledge from EU officials in February this year that it would train 30,000 Ukrainian troops, building on an initial target of 15,000 personnel.

The announcement came as Brussels asked EU member states to back a €50bn (£43bn) package to support Ukraine over the next four years.
https://www.theguardian.c...-6491b3168f0890e11a2be281

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
[...]

Lekker belangrijk
Dit is gewoon een interessante bron die op z'n minst iets zegt over hoe Rusland naar de zaak kijkt, waarschijnlijk niet vreemd van een propagandasausje.

Echter, eigenlijk is alles wat van een Shoigu of dergelijke figuren komt is interessant om hier te plaatsen, mits er een duidelijke bronvermelding en disclaimer bij staat. Laten we niet zo spastisch doen met alle berichtgeving van deze zijde te diskwalificeren zijnde "doet er niet toe" - wij zijn juist hier, als menselijke entiteiten op een forum, om onze eigen interpretatie te gebruiken over wat we wel en niet tot ons nemen en in welke mate we dit doen.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:39:
[...]

Dit is gewoon een interessante bron die op z'n minst iets zegt over hoe Rusland naar de zaak kijkt, waarschijnlijk niet vreemd van een propagandasausje.

Echter, eigenlijk is alles wat van een Shoigu of dergelijke figuren komt is interessant om hier te plaatsen, mits er een duidelijke bronvermelding en disclaimer bij staat. Laten we niet zo spastisch doen met alle berichtgeving van deze zijde te diskwalificeren zijnde "doet er niet toe" - wij zijn juist hier, als menselijke entiteiten op een forum, om onze eigen interpretatie te gebruiken over wat we wel en niet tot ons nemen en in welke mate we dit doen.
Het grote probleem is dat veel mensen dit soort nieuws op eenzelfde waarde schatten als nieuws dat door Oekraine wordt gebracht. En als je dus niet kunt inschatten hoe je zulk nieuws moet lezen, trek ja al heel snel de verkeerde conclusie. En nu is dat in een topic zoals dit, waar de meeste wat beter ingelezen zijn, niet zo heel erg. Je moet er aleen wel voor waken dat er continue een goede duiding aan wordt gegeven, want ook hier komen er genoeg mensen die dat verschil niet zien.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Falcon10 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:19:
[...]

Pfffff.
Als deze oorlog ons iets geleerd heeft is het toch wel dat het stilletjesaan het einde is van bemand rijdend materiaal !
De snelheid waarop die drones op je af komen :X

Als geluk hebt heb je hem horen afkomen en kan je nog net uit je tank/truck springen en weglopen.
Je GSM of foto van je liefje moet je niet nog snel even op het dashboard zoeken, want dan is het direct einde verhaal.
Blij zijn dat je hem hebt horen aankomen en dat je niet de radio wat had opstaan om even te ontspannen van 5 minuten rust met je crew, of je was mee de pijp uit.

Denk dat wapenontwikkelaars een gouden tijd tegemoed gaan in het ontwikkelen van antidrone spul voor op tanks te zetten.
Een SPAAG maakt korte metten met wat voor drone dan ook. De Gepard is al oud maar nog steeds uitermate destructief voor in dit geval drones.

Moet je ze alleen wel hebben/inzetten natuurlijk.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Garyu schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:04:
[...]

Is dat zo? Of is het zo betwist als de grens tussen Kosovo en Servië? Politiek/internationaal is de grens heel duidelijk, maar het ging me er meer om wat de bevolking er van vindt.
Tis een 1848 met revival in 1914 ding ;)
https://www.britannica.co...der-the-Habsburg-monarchy

Tis dus een soortvan vergelijkbaar iets :)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 20-06-2023 16:57 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
psy schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:46:
[...]

Een SPAAG maakt korte metten met wat voor drone dan ook. De Gepard is al oud maar nog steeds uitermate destructief voor in dit geval drones.

Moet je ze alleen wel hebben/inzetten natuurlijk.
Het probleem is dat de ontwikkeling vooral in de techniek hebben gezeten, terwijl je voor drones juist uit de techniek moet en iets simpels en goedkoops wil hebben. Ik schat dat we dus weer nieuwe ontwikkelingen zullen gaan zien op Gepard-achtige AA.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:25
Garyu schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:04:
[...]

Is dat zo? Of is het zo betwist als de grens tussen Kosovo en Servië? Politiek/internationaal is de grens heel duidelijk, maar het ging me er meer om wat de bevolking er van vindt.
De grens an sich is niet betwist, maar aan de Oekraïense kant van de grens woont een Hongaarse minderheid.
(Voor de geschiedenis-fans: Het Oekraïense oblast Zakarpattia heette ooit Karpato-Roethenië, een ethnische mengelmoes zoals er in de buurt wel meer zijn. Grootste ethnische groepen waren Roethenen/Rusyn, Oekraïners, Hongaren, Slovaken en Polen. Het gebied hoorde tot WO1 bij Hongarije (Die een Hongaars bestuur/Hongaarse elite inbrachten), in het interbellum bij Tsjecho-Slowakije, is tijdens WO2 weer ingelijfd door (toen nazistisch) Hongarije en is sindsdien onderdeel van USSR->Oekraïne.)

Het conflict is eigenlijk niets bijzonders (en uiterst Belgisch): In 2017 nam Oekraïne een nieuwe wet aan, waarin scholen verplicht werden in het Oekraïens les te geven. Uiteraard vooral gericht tegen de sluipende culturele annexatie in het Oosten. Maar daardoor werden allerlei Hongaarse scholen ook getroffen. Sindsdien is Hongarije een beetje boos.

(Maar weet iemand nou wat dit te maken zou hebben met die krijgsgevangenen, want dat blijft me een raadsel :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
redwing schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:45:
[...]

Het grote probleem is dat veel mensen dit soort nieuws op eenzelfde waarde schatten als nieuws dat door Oekraine wordt gebracht. En als je dus niet kunt inschatten hoe je zulk nieuws moet lezen, trek ja al heel snel de verkeerde conclusie. En nu is dat in een topic zoals dit, waar de meeste wat beter ingelezen zijn, niet zo heel erg. Je moet er aleen wel voor waken dat er continue een goede duiding aan wordt gegeven, want ook hier komen er genoeg mensen die dat verschil niet zien.
Vandaar de tweetrapsraket 1) duiding/bronvermelding en 2) menselijk vermogen tot het verteren van informatie. Ik ben groot voorstander van het uitgaan van enige goede intenties bij lezers en daarmee dus ook voorstander van 2) hoog in het vaandel te houden, zeker op een platform als Tweakers ;)

Het leest voor mij onprettig en storend als we zelfs bij een The Guardian artikel waarin niets schokkende staat in de reflex schieten "doet er niet toe" annex "weg ermee". Let It be, komop.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:56:
[...]

Vandaar de tweetrapsraket 1) duiding/bronvermelding en 2) menselijk vermogen tot het verteren van informatie. Ik ben groot voorstander van het uitgaan van enige goede intenties bij lezers en daarmee dus ook voorstander van 2) hoog in het vaandel te houden, zeker op een platform als Tweakers ;)

Het leest voor mij onprettig en storend als we zelfs bij een The Guardian artikel waarin niets schokkende staat in de reflex schieten "doet er niet toe" annex "weg ermee". Let It be, komop.
Exact - ook al is wat Rusland (of Shoigu) in dit geval zegt niet waar, het kan wel inzichten geven aan iedereen die de oorlog volgt. Zeker als er in de post waarin de quote gedeeld wordt duiding wordt gegeven (bijvoorbeeld de bullet points die ik toevoegde na de quote van Shoigu).

Het valt mij in algemene zin op dat veel Tweakers na het lezen van een quote gelijk gaan reageren ipv de gehele post lezen. Want alle commentaar op Shoigu's citaat dat volgde in de reacties stond al in de oorspronkelijke post...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

onkl schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:53:
[...]

(Maar weet iemand nou wat dit te maken zou hebben met die krijgsgevangenen, want dat blijft me een raadsel :) )
Orban heeft al vaker laten weten dat de huidige grenzen hem niet aanstaan. Ik zie dit als een signaal naar de Hongaarse minderheid in Oekraine: Oekraine geeft niet om z'n Hongaarse minderheid, als het aan hun lag zaten jullie nu nog in Rusland gevangen, maar voor ons zijn jullie wel belangrijk.

Verdeel en heers. Dit is gewoon een manier om de Hongaren in Oekraine te paaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:56:
[...]

Dat wat je in het small zet is juist wel heel belangrijk. Als je naar eerdere deeltjes kijkt, zie je dat het helaas toch nodig is om dit soort reakties er bij te plaatsen. Doe je dat niet komt er wel iemand langs die in de paniek schiet omdat rusland plotseling aan het dreigen is en we vlak bij een WW3 zitten. Terwijl je gewoon weet dat die vent een hoop roept, maar het wel duidelijk is dat hij aan het dreigen is met dingen die hij nooit waar kan/zal maken en wat al tig kee rhiervoor is gedaan bij elke 'escallatie'.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

[...]

Zodra Oekraïne de Zee van Azov kan bereiken komt de Krimbrug binnen Storm Shadow bereik en dan gaat de brug hoost waarschijnlijk tegen de vlakte. Die brug is een legitiem doelwit omdat het een belangrijk element is om de Russische troepen te bevoorraden. In een recente podcast over het offensief werd uitgelegd dat de Krim zelf innemen heel moeilijk wordt, maar eigenlijk niet nodig is: het schiereiland kan simpelweg belegerd worden en dat alleen al zou heel veel druk op het Kremlin zetten.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
XWB schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:23:
[...]

Zodra Oekraïne de Zee van Azov kan bereiken komt de Krimbrug binnen Storm Shadow bereik en dan gaat de brug hoost waarschijnlijk tegen de vlakte. Die brug is een legitiem doelwit omdat het een belangrijk element is om de Russische troepen te bevoorraden. In een recente podcast over het offensief werd uitgelegd dat de Krim zelf innemen heel moeilijk wordt, maar eigenlijk niet nodig is: het schiereiland kan simpelweg belegerd worden en dat alleen al zou heel veel druk op het Kremlin zetten.
Sebastopol comfortabel binnen storm shadow range wordt ook nog een leuke ;)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11

_Eend_

🌻🇺🇦

Ze zijn al druk bezig met een UAV met een bereik van 1000 km. https://mil.in.ua/en/news...-use-of-a-classified-uav/

Het is een geheim project, maar als het ze lukt om dit ding in (relatief) grote aantallen te produceren dan gaan de russen het nog zwaarder krijgen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Er zou weer een hoop Russisch materiaal vernietigd zijn bij het Zaporizhzhia front:
Ukrainian reports that the road between Pyatykhatky and Zherebyanky is littered with destroyed Russian tanks by the 128th brigade.

The situation is compared to Chernobaevka near Kherson, where Ukrainians hit repeatedly at Russians helicopters and troops concentration between February 27 and August. At least one Russian Generals was killed there, GEN. Yakov Rezantsev.
Along the roads from Lisne-Pyatykhatky and Luhove - Pyatykhatky, there are over 25 pieces of Russian IFV/tanks destroyed. Ukrainians have managed to establish fire control on those areas and Russians are actively pouring in reserves to recapture Pyatykhatky.

This is why there are a number of fakes in the Russian information space. Pyatykhatky is declared as grey zone or again under Russian control or Ukrainians are bleeding there, etc.
Video: https://twitter.com/PStyle0ne1/status/1671130217933418497

[edit]

En wie nog een Bradley aan het werk wil zien:

[ Voor 140% gewijzigd door XWB op 20-06-2023 18:17 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:20
Bradley O+

Eindelijk zoals bedoeld: hoezo trench? Daar ga je met trench en al!

Running and gunning’ met een Bradley.

Nb; let ook aan het einde op de dismounts en hun dekking en de oplettende kijker ziet een RPG bounch op het voertuig voor de filmende Bradley.

Nog meer visueel idee bij waarom het een lastige fase van de strijd is.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:40
redwing schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:48:
[...]

Het probleem is dat de ontwikkeling vooral in de techniek hebben gezeten, terwijl je voor drones juist uit de techniek moet en iets simpels en goedkoops wil hebben. Ik schat dat we dus weer nieuwe ontwikkelingen zullen gaan zien op Gepard-achtige AA.
Probleem is een beetje het bereik, je hebt er gewoon veel van nodig maar veel goedkoper dan andere opties.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Geen verrassing eigenlijk, lag in de lijn der verwachting :|

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
bloody schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:13:
[Twitter]
Na de Dam is dit een logisch vervolg. Dit gaat gebeuren, de vraag is alleen wanneer. :X

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:37
[Twitter]
Hoe groot/wat is het gevaar eigenlijk?
Die kernen zijn uitgeschakeld? Dus koeling is niet meer noodzakelijk?
Tot ontploffing brengen zal een fallout creëren?
Maar alleen in een bepaalde omtrek.

Of moet ik me erger voorstellen (en ja ik snap ook dat bovenstaande al zeer ernstig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:12
NeutraleTeun schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:24:
[...]

Of moet ik me erger voorstellen (en ja ik snap ook dat bovenstaande al zeer ernstig is).
Ik ben van en generatie wat zich de kernramp in Tjernobyl kan herinneren, maar de radioactieve wolk kan bij een gunstige wind over europa waaien..
In 1986 deed zich dat dus ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:40
[Twitter]
Poetin zal zich Chernobyl nog wel herinneren mag ik hopen. De (koeling van de) kerncentrale opblazen zou een serieuze escalatie zijn in deze oorlog. Rusland luistert doorgaans niet naar dit soort dreigementen, maar dan wordt een drone richting Rusland sturen voor een aanslag op Poetin voor mij een realistisch scenario.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
[Twitter]
Het is vooral geen verassing omdat het Westen nauwelijks tot niet heeft gereageerd op de vernietiging van de dam. Dan kan je een volgende escalatie vanuit Russische kant verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42
[Twitter]
Ze zeggen gewoon weer dat de Ukrainers het gedaan hebben, denken overal mee weg te komen.
Als dit echt waar is zou dit toch wel wat andere gevolgen moeten hebben dan een paar sancties..

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:27
asing schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:22:
[...]

Na de Dam is dit een logisch vervolg. Dit gaat gebeuren, de vraag is alleen wanneer. :X
Zo denk ik er ook over. Als oom Putin maar genoeg in een hoek wordt gedreven gaat het de lucht in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:35
Zijn al enige maanden uitgeschakeld, maar hij moet nog steeds actief gekoeld worden vanwege de aanwezigheid van hoog-radioactieve splijtingsproducten. Stop je daarmee dan krijg je uiteindelijk een meltdown. Denk eerder TMI dan Chernobyl.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
murphydrz schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:30:
[...]

Ik ben van en generatie wat zich de kernramp in Tjernobyl kan herinneren, maar de radioactieve wolk kan bij een gunstige wind over europa waaien..
In 1986 deed zich dat dus ook voor.
Je maakt hier een cruiciale denkfout.

De centrale in Chernobyl was in bedrijf en men deed een bepaalde test om te zien of alles goed werkte. Dat had ook goed uitgepakt, ware het niet dat degene die de final go moest geven eindeloos uitstelde. Dat zorgde voor een meltdown met catastrofale gevolgen.

De Zaporzhzhia NPP is recent compleet uit gezet, na eerder al op 1/3e van de capaciteit te draaien. Dan moet je even bedenken hoe je stroom maakt in een NPP. Dat begint met de reactie waardoor water wordt verhit. Dat hete water gaat naar een warmtewisselaar om ander water mee op te warmen tot stoom. De stoom drijft een turbine aan die de stroom maakt. De stoom die de turbine weer verlaat wordt in een koeltoren teruggebracht naar normale temperaturen. Dat is een water-water wisselaar dus het radioactieve koelwater komt niet in aanraking met het water wat de tusrbine aandrijft.

Als je de reactie stopt, stopt ook het stoom maken en de turbines. De ergste druk is er dus wel vanaf. De vraag is alleen of de reactoren nog koeling nodig hebben. Als ze niet meer gekoeld worden kan dat naar uitpakken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

asing schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:22:
[...]

Dat denk ik ook. Mooi objectje om op te blazen als de UA troepen te dicht bij komen.

Misschien kan zo'n explosie an-sich niet eens zo heel veel kwaad, maar ze tonen dan wel weer aan dat ze lak aan alles hebben.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09 13:57
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:33:
[...]

Het is vooral geen verassing omdat het Westen nauwelijks tot niet heeft gereageerd op de vernietiging van de dam. Dan kan je een volgende escalatie vanuit Russische kant verwachten.
Ik vind dit zo'n onwijs vreemde denkwijze. De schuld ligt enkel en alleen bij de Russen. Waarom je dit op welke wijze dan ook zou framen als 'schuld van het Westen' is mij echt een raadsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:12
asing schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:51:
[...]

Je maakt hier een cruiciale denkfout.

De centrale in Chernobyl was in bedrijf en men deed een bepaalde test om te zien of alles goed werkte. Dat had ook goed uitgepakt, ware het niet dat degene die de final go moest geven eindeloos uitstelde. Dat zorgde voor een meltdown met catastrofale gevolgen.

De Zaporzhzhia NPP is recent compleet uit gezet, na eerder al op 1/3e van de capaciteit te draaien. Dan moet je even bedenken hoe je stroom maakt in een NPP. Dat begint met de reactie waardoor water wordt verhit. Dat hete water gaat naar een warmtewisselaar om ander water mee op te warmen tot stoom. De stoom drijft een turbine aan die de stroom maakt. De stoom die de turbine weer verlaat wordt in een koeltoren teruggebracht naar normale temperaturen. Dat is een water-water wisselaar dus het radioactieve koelwater komt niet in aanraking met het water wat de tusrbine aandrijft.

Als je de reactie stopt, stopt ook het stoom maken en de turbines. De ergste druk is er dus wel vanaf. De vraag is alleen of de reactoren nog koeling nodig hebben. Als ze niet meer gekoeld worden kan dat naar uitpakken.
Goed punt! Dit is een hele andere situatie.
Maar dan willen de Russen de centrale dusdanig beschadigen dat deze niet meer bruikbaar gaat worden.
Op Wikipedia uitleg over wat er mogelijk zou kunnen gebeuren:
Wikipedia: Kernsmelting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
*knip* linkdrop: bij gebruik van een video verwachten we een samenvatting van wat er te zien is en waarom het relevant is voor de discussie

[ Voor 81% gewijzigd door polthemol op 21-06-2023 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

XWB schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:08:
En wie nog een Bradley aan het werk wil zien:

[Twitter]
Vooral interessant omdat ze vrij ongestoord door een geul kunnen rijden die vrij is gemaakt van mijnen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• EnduronDon
*knip* gebruik hiervoor een TR in plaats van aanvallend te reageren

[ Voor 86% gewijzigd door polthemol op 21-06-2023 08:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

EnduronDon schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:12:
[...]

Ik vind dit zo'n onwijs vreemde denkwijze. De schuld ligt enkel en alleen bij de Russen. Waarom je dit op welke wijze dan ook zou framen als 'schuld van het Westen' is mij echt een raadsel.
Schuld is iets anders natuurlijk. Maar het voelt moeilijk te ontkennen dat Putin al vele jaren teveel ruimte heeft gekregen. Die snapt maar 1 ding, en dat is ferme reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnduronDon
MikeyMan schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:41:
[...]

Schuld is iets anders natuurlijk. Maar het voelt moeilijk te ontkennen dat Putin al vele jaren teveel ruimte heeft gekregen. Die snapt maar 1 ding, en dat is ferme reactie.
En dan? Bij een ferme reactie is het zeker dat zijn reactie niet 'nog fermer' zal zijn? Deze hele expeditie van hem bewijst al voldoende dat hij niet voor rede vatbaar is, ook niet voor een ferme rede.

Overigens snap ik best, dat na het Nordstream debacle, men wat voorzichtig is met wijzen, oordelen en daar naar handelen.

[ Voor 11% gewijzigd door EnduronDon op 20-06-2023 20:55 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:25
bloody schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:57:
[...]

Dat denk ik ook. Mooi objectje om op te blazen als de UA troepen te dicht bij komen.

Misschien kan zo'n explosie an-sich niet eens zo heel veel kwaad, maar ze tonen dan wel weer aan dat ze lak aan alles hebben.
Lak aan alles hebben suggereert dat het ze niets kan schelen wat de gevolgen ter plekke zijn. Ik denk inmiddels dat dat te optimistisch is. Stroom is handig als je het gebied kunt veroveren. Als dat niet kan, is onleefbaar maken een acceptabel, zo niet wenselijk, alternatief.

Iedere keer zijn er weer tekenen dat genocide het doel is, of het nu gaat om 10k+ ontvoerde kinderen, staatsmedia en parliamentsleden die roepen dat Oekraïners geen bestaansrecht hebben en beter afgemaakt kunnen worden, grootschalige bombardementen van burgerdoelen, het opblazen van de dam, laatst, de enorme mijnenvelden en boobytraps in/rond bewoonde gebieden, claims over castratie van krijgsgevangen, massagraven, plundering en vernieling van culturele en historische locaties, ga zo maar door... Misschien is het tijd dat we als Westen het beestje gewoon bij zijn naam gaan noemen. Er wordt niet geheimzinnig over gedaan door de Russen, waarom zouden wij het anders noemen dan genocide?

Als recentste toevoeging aan de lijst dit deelartikel uit de NYT, over de behandeling van krijgsgevangen: ‘They Expected Me to Die on My Own’: Life as a Ukrainian P.O.W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
*knip* reageer niet op de man omdat je zelf een discussie start met een linkdrop

[ Voor 86% gewijzigd door polthemol op 21-06-2023 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
_Eend_ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:30:
Ze zijn al druk bezig met een UAV met een bereik van 1000 km. https://mil.in.ua/en/news...-use-of-a-classified-uav/

Het is een geheim project, maar als het ze lukt om dit ding in (relatief) grote aantallen te produceren dan gaan de russen het nog zwaarder krijgen.
En vooral ook te gebruiken in Rusland

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
graag hier een TR voor aanmaken in de toekomst

[ Voor 103% gewijzigd door polthemol op 21-06-2023 08:18 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

EnduronDon schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:54:
[...]

En dan? Bij een ferme reactie is het zeker dat zijn reactie niet 'nog fermer' zal zijn? Deze hele expeditie van hem bewijst al voldoende dat hij niet voor rede vatbaar is, ook niet voor een ferme rede.

Overigens snap ik best, dat na het Nordstream debacle, men wat voorzichtig is met wijzen, oordelen en daar naar handelen.
Daarom zeg ik, dit is al veel te lang op zn beloop gelaten. Het is een fijne balans, maar het enige dat nog enigszins landt is stevige sancties. En das na het opblazen van de dam wederom niet echt gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

Een reactor schakel je volgens mij niet zomaar helemaal uit in de zin dat het geen hitte meer produceert.

Ook een uitgeschakelde reactor moet gekoeld worden. Het duurt geloof ik tot wel een jaar voordat een reactorkern echt in een cold shutdown komt, en zelfs dan wordt er nog gekoeld. Volgens mij draaiden een aantal reactoren daar nog vrij recent.

Als een reactor niet gekoeld wordt wordt hij te warm, uiteindelijk zo warm dat het materiaal waaruit het is opgebouwd begint te smelten, inclusief de vloer/grond (een 'meltdown') waarbij een soort lava mengsel zich de grond in smelt totdat het het grondwater bereikt, afkoelt, en de bodem in de omgeving via het water vervuilt.

Moderne reactoren hebben wel allerlei opeenvolgende beveiligingen, maar als ze bewust stuk voor stuk worden afgepeld kan er altijd wel een ramp gecreëerd worden.

Ik kan me zomaar voorstellen dat als de Russen gedwongen moeten terugtrekken uit het gebied dat het koelsysteem de lucht in gaat, en de oprukkende Oekraïners veel succes wordt gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
*knip* klaar met het sneren naar anderen, bij video's verwachten we een samenvatting, als je die niet post, geeft het je geen enkel recht uit te halen naar users die je erop aanspreken

Ik zie persoonlijk graag dat er vanuit NATO een rode lijn wordt getrokken wat betreft de NPP. Als er iets mee gebeurt dat er duidelijke militaire consequenties aan zijn verbonden die Rusland dusdanig pijn doen dat ze er niet aan durven te beginnen. Maar net als met de dam is er kennelijk niemand die zoiets durft uit te spreken.

[ Voor 137% gewijzigd door polthemol op 21-06-2023 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Brazos schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:18:
[...]

Een reactor schakel je volgens mij niet zomaar helemaal uit in de zin dat het geen hitte meer produceert.

Ook een uitgeschakelde reactor moet gekoeld worden. Het duurt geloof ik tot wel een jaar voordat een reactorkern echt in een cold shutdown komt, en zelfs dan wordt er nog gekoeld. Volgens mij draaiden een aantal reactoren daar nog vrij recent.

Als een reactor niet gekoeld wordt wordt hij te warm, uiteindelijk zo warm dat het materiaal waaruit het is opgebouwd begint te smelten, inclusief de vloer/grond (een 'meltdown') waarbij een soort lava mengsel zich de grond in smelt totdat het het grondwater bereikt, afkoelt, en de bodem in de omgeving via het water vervuilt.

Moderne reactoren hebben wel allerlei opeenvolgende beveiligingen, maar als ze bewust stuk voor stuk worden afgepeld kan er altijd wel een ramp gecreëerd worden.

Ik kan me zomaar voorstellen dat als de Russen gedwongen moeten terugtrekken uit het gebied dat het koelsysteem de lucht in gaat, en de oprukkende Oekraïners veel succes wordt gewenst.
Mijn armchair general interpretatie is het inzetten van een NPP als nucleair wapen zonder een echte atoombom te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:33:
[...]
*knip*

Ik zie persoonlijk graag dat er vanuit NATO een rode lijn wordt getrokken wat betreft de NPP. Als er iets mee gebeurt dat er duidelijke militaire consequenties aan zijn verbonden die Rusland dusdanig pijn doen dat ze er niet aan durven te beginnen. Maar net als met de dam is er kennelijk niemand die zoiets durft uit te spreken.
Het hele punt is dat ongeacht de reaktie van het Westen, de russen hoe dan ook de foute partij zijn hier. Je kunt dat niet omdraaien door te stellen dat het Westen schuldig is aan wat er gebeurt omdat ze niet hard genoeg optreden.

En sowieso is dit een heel lastig iets, want je weet ook niet wat er was gebeurd als er wel harder was opgetreden. De russen hebben al eerder bij NPP lopen kloten en de kans is groot dat als er wel harder was ingegerepen er daar allang iets fout was gegaan. Gewoon niet beginnen aan de schuld bij het Westen te leggen dus.

En ik snap het best, naar mijn idee had het Westen ook al meer kunnen doen, maar aan de andere kant vraag ik me ook af wat er dan gebeurd was. Bovenal is het echter wel duidelijk dat er maar 1 schuldige en maar 1 aggressor is, en dat is rusland.

[ Voor 21% gewijzigd door polthemol op 21-06-2023 08:21 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 23:56
asing schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:34:
[...]

Mijn armchair general interpretatie is het inzetten van een NPP als nucleair wapen zonder een echte atoombom te gebruiken.
Aangezien de wind in dat gebied voornamelijk richting rusland waait, zou dat dubbel dom zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

EnduronDon schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:39:
[...]

Ik ga absoluut niet een willekeurig filmpje van 11 minuten zitten kijken om jou dan 'te begrijpen'.
11 minuten is voor “enduro” n Don een peuleschilletje!

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:56
Voor alle rapportages vanuit de IAEA over de ZNPP kan je hier terecht:

https://www.iaea.org/nuclear-safety-and-security-in-ukraine

De IANA heeft permanent een team aanwezig op de ZNPP welke ook wordt gerouleerd om de zoveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:34:
[...]

Vervolgens ingraven op een afstandje waarvandaan de artillerie de noodhulpdiensten/militairen die in de weer zijn met vrachtwagens, pompen, agregraten, slangen etc. Te grazen nemen, en daarbij ook de Oekraïense eenheden die noodgedwongen in een gehaaste aanval het gebied moeten veiligstellen om daar te kunnen werken.

Zo typisch Russisch dat ik het nog wel zie gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
redwing schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:41:
[...]

Het hele punt is dat ongeacht de reaktie van het Westen, de russen hoe dan ook de foute partij zijn hier. Je kunt dat niet omdraaien door te stellen dat het Westen schuldig is aan wat er gebeurt omdat ze niet hard genoeg optreden.

En sowieso is dit een heel lastig iets, want je weet ook niet wat er was gebeurd als er wel harder was opgetreden. De russen hebben al eerder bij NPP lopen kloten en de kans is groot dat als er wel harder was ingegerepen er daar allang iets fout was gegaan. Gewoon niet beginnen aan de schuld bij het Westen te leggen dus.

En ik snap het best, naar mijn idee had het Westen ook al meer kunnen doen, maar aan de andere kant vraag ik me ook af wat er dan gebeurd was. Bovenal is het echter wel duidelijk dat er maar 1 schuldige en maar 1 aggressor is, en dat is rusland.
Ik ben het met je eens dat Rusland hier de schuldige is. Ik ben alleen ook van mening dat het Westen meer kan doen om nog verdere escalaties (zoals een nucleaire ramp) te voorkomen door nu eens duidelijk te maken wat voor reactie er concreet zal volgen. Voor de dam en nucleaire wapens in Belarus is het helaas al te laat.

[ Voor 3% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 20-06-2023 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakka
MikeyMan schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:41:
[...]

Niet echt, mensen roepen vaak dat het zo ging bij Turkije toen ze die kist uit de lucht schoten, 3 maanden later schond RU gewoon weer meerdere keren het luchtruim van Turkije zonder consequenties, dus die hint heeft hij niet echt begrepen.

Hij is net zoals de black knight, hij zal niet toegeven al hak je nog z'n ledematen er af "Alright, We'll Call It A Draw"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 10:32
Twam schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:56:
[...]

Lak aan alles hebben suggereert dat het ze niets kan schelen wat de gevolgen ter plekke zijn. Ik denk inmiddels dat dat te optimistisch is. Stroom is handig als je het gebied kunt veroveren. Als dat niet kan, is onleefbaar maken een acceptabel, zo niet wenselijk, alternatief.

Iedere keer zijn er weer tekenen dat genocide het doel is, of het nu gaat om 10k+ ontvoerde kinderen, staatsmedia en parliamentsleden die roepen dat Oekraïners geen bestaansrecht hebben en beter afgemaakt kunnen worden, grootschalige bombardementen van burgerdoelen, het opblazen van de dam, laatst, de enorme mijnenvelden en boobytraps in/rond bewoonde gebieden, claims over castratie van krijgsgevangen, massagraven, plundering en vernieling van culturele en historische locaties, ga zo maar door... Misschien is het tijd dat we als Westen het beestje gewoon bij zijn naam gaan noemen. Er wordt niet geheimzinnig over gedaan door de Russen, waarom zouden wij het anders noemen dan genocide?

Als recentste toevoeging aan de lijst dit deelartikel uit de NYT, over de behandeling van krijgsgevangen: ‘They Expected Me to Die on My Own’: Life as a Ukrainian P.O.W.
Als je deze gedachten gang doorzet, in combinatie met het plaatsen van explosieven bij de kerncentrale, dan zou het vergiftigen van de Dnipro rivier middels radioactief koelwater ook een doel kunnen zijn. Want er moet gekoeld worden, en waar gaat dat koelwater heen? Landbouw stroomafwaarts zal geraakt worden als er maar iets van stralingstoename is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
mv_ak schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:53:
[...]

Als je deze gedachten gang doorzet, in combinatie met het plaatsen van explosieven bij de kerncentrale, dan zou het vergiftigen van de Dnipro rivier middels radioactief koelwater ook een doel kunnen zijn. Want er moet gekoeld worden, en waar gaat dat koelwater heen? Landbouw stroomafwaarts zal geraakt worden als er maar iets van stralingstoename is.
Koelwater is niet radioactief, het water dat in contact staat met de splijtstaven komt nooit in contact met het koelwater, daar zitten nog 2 closed loops tussen.

[ Voor 3% gewijzigd door dakka op 20-06-2023 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 10:32
dakka schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:59:
[...]

Koelwater is niet radioactief, het water dat in contact staat met de splijtstaven komt nooit in contact met het koelwater, daar zitten nog 2 closed loops tussen.
“Nooit” dachten ze ook bij de Fukushima ramp. En het kon toch. Want waarom zou je explosieven plaatsen om er vervolgens geen ramp mee uit te lokken, cq. mee te dreigen.

https://www.bbc.com/news/world-asia-64259043

[ Voor 5% gewijzigd door mv_ak op 20-06-2023 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dakka schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:53:
[...]

Niet echt, mensen roepen vaak dat het zo ging bij Turkije toen ze die kist uit de lucht schoten, 3 maanden later schond RU gewoon weer meerdere keren het luchtruim van Turkije zonder consequenties, dus die hint heeft hij niet echt begrepen.

Hij is net zoals de black knight, hij zal niet toegeven al hak je nog z'n ledematen er af "Alright, We'll Call It A Draw"
Waarom zijn die volgende kisten ook niet uit de lucht geschoten dan? Het zal even duren voordat het beklijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
mv_ak schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:04:
[...]

“Nooit” dachten ze ook bij de Fukushima ramp. En het kon toch. Want waarom zou je explosieven plaatsen om er vervolgens geen ramp mee uit te lokken, cq. mee te dreigen.
En die gedachte klopte ook, want het koelwater van Fukushima kwam uit de zee en ging ook direct de zee weer in.

Als ze radioactief water in de rivier krijgen moeten ze het reactorvat open blazen en het water vervolgens tussen de 0,5 en 1,5 kilometer verderop de rivier in pompen, als je niet na 5 minuten al op de grond ligt te spartelen vanwege acute stralingsziekte.

Mijn punt is dat als ze het vat open moeten blazen het kwaad al geschied is en dat water dan nog eens apart de rivier in te lozen mosterd na de maaltijd is, want de explosie zelf zou al groot genoeg moeten zijn om het hele reactorgebouw te nivelleren.

[ Voor 16% gewijzigd door dakka op 20-06-2023 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:49:
[...]
Ik ben het met je eens dat Rusland hier de schuldige is. Ik ben alleen ook van mening dat het Westen meer kan doen om nog verdere escalaties (zoals een nucleaire ramp) te voorkomen door nu eens duidelijk te maken wat voor reactie er concreet zal volgen. Voor de dam en nucleaire wapens in Belarus is het helaas al te laat.
En wat had je dan willen doen om die te voorkomen? En zorg je dan niet juist voor een extremere reactie waardoor je precies krijgt wat je wilde voorkomen? Ik durf b.v. wel te stellen dat als er vanaf dag 1 tanks en F16s waren geleverd dat de boel al veel verder was geescaleerd. Het is dus niet zo simpel als 'gewoon' wat meer spul sturen en/of harder dreigen of zelfs actief ingrijpen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
redwing schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:14:
[...]

En wat had je dan willen doen om die te voorkomen? En zorg je dan niet juist voor een extremere reactie waardoor je precies krijgt wat je wilde voorkomen? Ik durf b.v. wel te stellen dat als er vanaf dag 1 tanks en F16s waren geleverd dat de boel al veel verder was geescaleerd. Het is dus niet zo simpel als 'gewoon' wat meer spul sturen en/of harder dreigen of zelfs actieg ingrijpen.
Als het voor Rusland onaantrekkelijk is om die NPP op te blazen dan gaan ze dat natuurlijk niet doen. Wat jij beschrijft is reageren, wat ik beschrijf is anticiperen. We weten dat Rusland iets wilt uitspoken met de NPP, nu hebben we nog de mogelijkheid om te laten blijken wat het voor Rusland zelf gaat betekenen om ze zo te ontmoedigen. Doen we dat niet dan is het wachten tot het gebeurt.

Rusland weet prima dat een vuile bom niet hetzelfde is als het lanceren van een raket met een atoombom. Het kan er nu op gokken dat het westen dat ook inslikt zoals bij de dam. Helemaal als we hier weer mee gaan in de sprookjes dat Oekraïne het misschien zelf gedaan zou kunnen hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 20-06-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:26:
[...]

Als het voor Rusland onaantrekkelijk is om die NPP op te blazen dan gaan ze dat natuurlijk niet doen. Wat jij beschrijft is reageren, wat ik beschrijf is anticiperen. We weten dat Rusland iets wilt uitspoken met de NPP, nu hebben we nog de mogelijkheid om te laten blijken wat het voor Rusland zelf gaat betekenen om ze zo te ontmoedigen. Doen we dat niet dan is het wachten tot het gebeurt.
We zien al dat sancties ze niet echt afschrikt om iets te laten, materieel zoals F16's zit een opstart traject aan dus kan je ook niet als acuut afschrikmiddel gebruiken. De enige stap die dan nog over is is direct het conflict aangaan met RU.

Zelf ga ik er niet vanuit dat ze wat met de NPP gaan doen.
offtopic:
(net als dat ik er nog steeds van uit ga dat de dam, al dan niet opzettelijk, door onkunde is gebarsten)

Ik denk da UA het breed gaat omsingelen om beschietingen van de gebouwen te vermijden en dan net als iedere andere keer dat de russen het op een lopen zetten terwijl ze nog een corridor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42
Klopt het wel echt van die explosieven? Lees er echt nergens wat over op nieuwssites en zelensky heeft net niks gemeld hierover tijdens zijn toespraak op social kanalen.. dit zou toch wel redelijk groot nieuws moeten zijn

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
dakka schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:35:
[...]

We zien al dat sancties ze niet echt afschrikt om iets te laten, materieel zoals F16's zit een opstart traject aan dus kan je ook niet als acuut afschrikmiddel gebruiken. De enige stap die dan nog over is is direct het conflict aangaan met RU.

Zelf ga ik er niet vanuit dat ze wat met de NPP gaan doen.
offtopic:
(net als dat ik er nog steeds van uit ga dat de dam, al dan niet opzettelijk, door onkunde is gebarsten)

Ik denk da UA het breed gaat omsingelen om beschietingen van de gebouwen te vermijden en dan net als iedere andere keer dat de russen het op een lopen zetten terwijl ze nog een corridor hebben.
Dat klopt, maar je kunt ook kleinschalig militair ingrijpen. Bijvoorbeeld het uitschakelen van de Russische vloot op de Zwarte Zee. Nu weet ik niet exact hoeveel daarvan over is maar het gaat uiteraard meer om het idee dat er een duidelijk negatief gevolg gedefinieerd moet worden voor Rusland. Want dat is de enige manier die we nog hebben om deze waanzin eindelijk eens te stoppen.

Het scenario wat jij omschrijft gaat er vanuit dat die explosieven niet op afstand kunnen worden geactiveerd. Ik denk niet dat het Russische leger zo dom is om te verwachten dat iemand daar ter plekke op een knop gaat willen drukken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:40

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:42:
[...]
Dat klopt, maar je kunt ook kleinschalig militair ingrijpen. Bijvoorbeeld het uitschakelen van de Russische vloot op de Zwarte Zee. Nu weet ik niet exact hoeveel daarvan over is maar het gaat uiteraard meer om het idee dat er een duidelijk negatief gevolg gedefinieerd moet worden voor Rusland. Want dat is de enige manier die we nog hebben om deze waanzin eindelijk eens te stoppen.
Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan het uitschakelen van de russische Baltische vloot.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 21:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

asing schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:22:
[...]

Als ze ergens een doorbraak kunnen forceren dan rollen ze de linies zo op. Er zijn gisteren diverse uitlegvideo's verschenen.

[YouTube: Ukraine GRINDS DOWN Russian Defenses: Momentum Grows - Ukraine War Map Update 19/Jun/2023]

en

[YouTube: Ukraine Pauses Offensive, "Re-Evaluates Tactics" 19 June 23 Daily Update]

De grap is dat de eerste uitleg heeft gehad van een militair en de tweede een ex militair is. Beide verhalen verschillen nogal en ik denk dat CVR het bij het juiste eind heeft en dat ze ergens anders moeten aanvallen. Dit omdat op sommige plekken de linies niet compleet zijn en er een groot wegennet achter ligt.

Wie gelijk heeft zien we met een paar weken.
Van deze 2 is de Amerikaanse oorlogsveteraan merkbaar beter.

Wie in een oorlog gevochten heeft, weet uit ervaring welke posities gunstig of ongunstig is, waar in het reliëf welke wapens opgesteld worden, als de eenheden A doen, dan kunnen ze B niet doen,...

De vijand blijft wel gevoelig voor administratieve grenzen. Alsof dat elke straatbende een stukje territorium afgebakend heeft.

Hij heeft een stukje urban terrein zonder fortificaties gevonden. Het heeft ontiegelijk veel zijstraten en parallelle wegen zodat je altijd rond een obstakel kan rondrijden en loadbalancen over veel wegen ipv alles over 1 weg sturen.

De vijand gaat ervan uit dat niemand zo gek is om tankbrigades door een stad te sturen. En helemaal niet in een gebied dat al 9 jaren in vijandelijke handen is. Maar de Oekraïners zijn beter in urban warfare dan de russen en kunnen erdoor slaan. Aangezien de vijandelijke eenheden in DPR aan het aanvallen zijn, hebben ze weinig tijd gehad om in te graven en mijnen te leggen.

Als je een "Maginotlinie" ziet, dan zoek je naar waar de "Ardennen" is en lokt de vijandelijke troepen naar zoveel mogelijk andere locaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Reactie kan in vele vormen.

Er hadden additionele leveringen of langere afstands wapens als reactie op burgerdoden of bijvoorbeeld de dam kunnen worden gemeld.

Of een nato schild om de westelijke oekraïnse steden zodat ze ze handen meer vrij hebben.

Of nog meer financiële en leverings sancties.

Er valt echt genoeg te verzinnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]
Als het voor Rusland onaantrekkelijk is om die NPP op te blazen dan gaan ze dat natuurlijk niet doen.
Ik weet niet in hoeverre RF nog als rationeel valt te bestempelen.
Dit soort aannames zou ik iig niet als een zekerheidje beschouwen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

YakuzA schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:49:
[...]
Ik weet niet in hoeverre RF nog als rationeel valt te bestempelen.
Dit soort aannames zou ik iig niet als een zekerheidje beschouwen.
Heel eenvoudig:
Als er iets met die centrale gebeurt, gooien we eerst Moskou plat en daarna zoeken we wel eens uit wie het werkelijk gedaan heeft. Mochten jullie het tegen alle verwachting in niet gedaan hebben, dan helpen we met de wederopbouw van Moskou - na aftrek van alle kosten voor de wederopbouw van Oekraïne. O, en dan bieden we ook nog onze verontschuldigingen aan.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:38
Stylze schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:39:
Klopt het wel echt van die explosieven? Lees er echt nergens wat over op nieuwssites en zelensky heeft net niks gemeld hierover tijdens zijn toespraak op social kanalen.. dit zou toch wel redelijk groot nieuws moeten zijn
Ik vind vooral berichten van rond 7 mei. Met eerste berichten van explosieven rond de(zelfde?) Kern centrale rond augustus vorig jaar. Google search

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

rapture schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:46:
[...]

De vijand gaat ervan uit dat niemand zo gek is om tankbrigades door een stad te sturen. En helemaal niet in een gebied dat al 9 jaren in vijandelijke handen is. Maar de Oekraïners zijn beter in urban warfare dan de russen en kunnen erdoor slaan. Aangezien de vijandelijke eenheden in DPR aan het aanvallen zijn, hebben ze weinig tijd gehad om in te graven en mijnen te leggen.
Erdoor slaan? Lees voor de lol eens wat over de Tweede Slag om Fallujah waar de Amerikanen met 10.000 manschappen 6 weken deden over de herovering van de stad ten koste van 95 doden en een veelvoud daarvan in gewonden. En de Eerste Slag om Fallujah was ook geen feestje. En jij denkt dat Oekraine dat wel even doet? Dat is wel heel optimistisch.

Wikipedia: First Battle of Fallujah
Wikipedia: Second Battle of Fallujah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
analogworm schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:58:
[...]

Ik vind vooral berichten van rond 7 mei. Met eerste berichten van explosieven rond de(zelfde?) Kern centrale rond augustus vorig jaar. Google search
Het staat in een Tweet van de Oekraïense parlementariër Kira Rudik. Lijkt mij dus betrouwbaar genoeg. Zie https://twitter.com/kirai...&t=pNpDEvCT6Tvq9ZrZacp2fw

[ Voor 8% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 20-06-2023 23:07 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Freee!! schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:55:
[...]
Heel eenvoudig:
Als er iets met die centrale gebeurt, gooien we eerst Moskou plat en daarna zoeken we wel eens uit wie het werkelijk gedaan heeft. Mochten jullie het tegen alle verwachting in niet gedaan hebben, dan helpen we met de wederopbouw van Moskou - na aftrek van alle kosten voor de wederopbouw van Oekraïne. O, en dan bieden we ook nog onze verontschuldigingen aan.
Zo’n absurde bluf zullen ze iig niet serieus nemen.

Van dit soort power fantasieën is niemand gebaat?

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 20-06-2023 23:39 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]
En zodra je precies zegt wat je gaat doen wordt het een afweging en blazen ze hem alsnog op op het moment dat ze daar weggejaagd worden. Want wat gaat het Westen doen, Oekraine nog meer helpen? Zodra rusland daar wordt weggejaagd weet rusland toch dat het over is, dus maakt het bar weinig uit wat het westen nog gaat doen.

Vanaf het begin heeft rusland al laten zien niet rationeel bezig te zijn.
Rusland weet prima dat een vuile bom niet hetzelfde is als het lanceren van een raket met een atoombom. Het kan er nu op gokken dat het westen dat ook inslikt zoals bij de dam. Helemaal als we hier weer mee gaan in de sprookjes dat Oekraïne het misschien zelf gedaan zou kunnen hebben.
Ze kunnen dan ook juist de boel opblazen omdat het Westen aan het dreigen is met allerlei reakties en ze willen laten zien dat ze zich niet laten intimideren. Wederom een 'we moesten wel want NAVO!'.
Het grote probleem is dat dit geen rationele oorlog is, terwijl je dit wel rationeel aan wil pakken. Dat werkt helaas dus niet. Zo was die dam opblazen ook totaal niet rationeel en heeft militair gezien uiteindelijk rusland meer problemen opgeleverd dan Oekraine.

Dus nogmaals, je kunt dit het Westen gewoon niet aanrekenen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MikeyMan schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:46:
Reactie kan in vele vormen.

Er hadden additionele leveringen of langere afstands wapens als reactie op burgerdoden of bijvoorbeeld de dam kunnen worden gemeld.
Die zijn al gemeld en geleverd en steevast zie je na escalaties van rusland dat de leveringen omhoog gaan. Dat helpt dus duidelijk niet.
Of een nato schild om de westelijke oekraïnse steden zodat ze ze handen meer vrij hebben.
Dan ben je als NATO dus direct betrokken en dat is precies wat rusland wil. Dat gaat dus ook niet echt helpen, want probeer dan als NATO maar eens verde rafzijdig te blijven.
Of nog meer financiële en leverings sancties.
Daar zijn niet zoveel opties meer voor. Iig geen opties waar rusland echt last van zal hebben.
Er valt echt genoeg te verzinnen.
Dat is dus toch nog knap lastig als je niet direct betrokken wil raken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Freee!! schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:55:
[...]

Heel eenvoudig:
En dan weet je gelijk dat je Afrika en China en nog een gedeelte van de rest van de wereld tegen je hebt en dat je in volledige escalatie gaat. Laten we wel even met realistische voorstellen komen AUB. Even een burgerdoel aanvallen in rusland valt daar gewoon niet onder en brengt ons juist naar het zelfde nivo als rusland.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

redwing schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:16:
[...]
En dan weet je gelijk dat je Afrika en China en nog een gedeelte van de rest van de wereld tegen je hebt en dat je in volledige escalatie gaat. Laten we wel even met realistische voorstellen komen AUB. Even een burgerdoel aanvallen in rusland valt daar gewoon niet onder en brengt ons juist naar het zelfde nivo als rusland.
Kom maar met een voldoende zware en geloofwaardige consequentie, eentje waarvan Putin voldoende onder de indruk is (bij voorkeur hem persoonlijk hard genoeg raakt) en waarvan Putin ook gelooft, dat we het waarmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
*knip* in een discussie verwachten we niet dat mensen een oplossing geven als ze aanwijzen dat bepaalde ideeën niet levensvatbaar zijn, daar hoef je niemand op aan te spreken

[ Voor 64% gewijzigd door polthemol op 21-06-2023 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:08:
[...]

Zo’n absurde bluf zullen ze iig niet serieus nemen.

Van dit soort power fantasieën is niemand gebaat?
ik wil niet de power-fantasie aanwakkeren, maar een tegengeluid geven.

weet je nog dat Biden een duidelijke grens heeft aangegeven heeft aan Rusland ergens in 2022 dat: "de reactie wel komt vanuit het westen, waar rusland niet vrolijk van word" teminste publiekelijk,
persoonlijk denk ik dat een nucleaire gevolgen wel die grens is die daaronder kan vallen.. dus ik speculeer niet over NPP maar eerder dat woord bij daad gevoegt zal moeten worden bij die uitspraak van toen??

Hiermee asing over uitgezet NPP + https://www.iaea.org/ telt wel mee

en heeft het IAEA zich uberhaupt uitgelaten hierover???

Verdere speculatie heeft weinig nut IMHO, de kans dat men het doet acht ik zeer klein en zo wel dan verandert er zoveel dat het nu toch koffiedik kijken is, ik mag toch wel geloven dat het 1 en ander op scherp gesteld word als het zo erg is

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 21-06-2023 00:05 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
vso schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:02:
[...]

ik wil niet de power-fantasie aanwakkeren, maar een tegengeluid geven.

weet je nog dat Biden een duidelijke grens heeft aangegeven heeft aan Rusland ergens in 2022 dat: "de reactie wel komt vanuit het westen, waar rusland niet vrolijk van word" teminste publiekelijk,
persoonlijk denk ik dat een nucleaire gevolgen wel die grens is die daaronder kan vallen.. dus ik speculeer niet over NPP maar eerder dat woord bij daad gevoegt zal moeten worden bij die uitspraak van toen??

Hiermee asing over uitgezet NPP + https://www.iaea.org/ telt wel mee

en heeft het IAEA zich uberhaupt uitgelaten hierover???

Verdere speculatie heeft weinig nut IMHO, de kans dat men het doet acht ik zeer klein en zo wel dan verandert er zoveel dat het nu toch koffiedik kijken is, ik mag toch wel geloven dat het 1 en ander op scherp gesteld word als het zo erg is
Ik meen mij te herinneren dat hij het specifiek had over nucleaire wapens. Een kerncentrale is waarschijnlijk in de Russische realiteit geen wapen, en daarnaast zullen de Russen proberen het in de schoenen van Oekraïne te schuiven. Vandaar de noodzaak om daar duidelijkheid in te verschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:12:
[...]

Ik meen mij te herinneren dat hij het specifiek had over nucleaire wapens. Een kerncentrale is waarschijnlijk in de Russische realiteit geen wapen, en daarnaast zullen de Russen proberen het in de schoenen van Oekraïne te schuiven. Vandaar de noodzaak om daar duidelijkheid in te verschaffen.
ik herinner me juist een vage waarschuwing met eveneens vage gevolgen, de journalist stelt wel de specifieke vraag maar Biden zegt er zal een proportionele reactie volgen op de actie.

17-sept-2022 was het btw

Maar of dit er ondervalt, ligt er wel aan of het buiten de landsgrenzen van UA zal (kunnen) treden vermoedelijk

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 21-06-2023 00:22 ]

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 23 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid