Je denkfout begint bij de aanname dat het boven alles voorkomen moet worden (door het westen of anders).
[ Voor 28% gewijzigd door polthemol op 21-06-2023 08:37 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Je denkfout begint bij de aanname dat het boven alles voorkomen moet worden (door het westen of anders).
[ Voor 28% gewijzigd door polthemol op 21-06-2023 08:37 ]
Gezien de gevolgen van een kernramp zie ik dat persoonlijk niet als een denkfout. Natuurlijk kunnen we wegkijken, maar wat garandeert dat Rusland onze zwakte dan niet verder uitbuit en vervolgens bijvoorbeeld Kyiv met de grond gelijk maakt met een nucleair wapen? Iets wat recent regelmatig wordt gesuggereerd door de propagandisten in Rusland. Ik zie de gebeurtenissen zoals het stationeren van kernwapens in Belarus en het laten exploderen van de dam als een soort trap die Rusland aan het bewandelen is om te zien hoe ver ze kunnen gaan. En zolang wij die grens niet trekken vrees ik het ergste voor Oekraïne.Rukapul schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:21:
[...]
Dat is natuurlijk geen argument. Dit is juist het hele probleem, er is waarschijnlijk geen goede consequentie waar Putin van onder de indruk is. Maar omdat die niet bestaat, betekent niet dat elk waanzinnig idee dan wel een goed idee is, "want kom maar met iets dat wel werkt"Freee!! schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:38:
Kom maar met een voldoende zware en geloofwaardige consequentie, eentje waarvan Putin voldoende onder de indruk is (bij voorkeur hem persoonlijk hard genoeg raakt) en waarvan Putin ook gelooft, dat we het waarmaken.
Verwijderd
Denk niet dat het een trap is, maar eerder een vd laatste stuiptrekkingen. Steeds meer moderne wapens in Oekraïne, steeds meer haat onder de bevolking wat de Russen daar klaarmaken of al uitgespookt hebben. Het zal een lange strijd worden, waarvan ik vermoed dat het niet al te lang gaat duren dat er in Rusland iets "ergs " gaat gebeuren. Vooral belangrijk is een verdedigende positie behouden voor Oekraïne, zodat er zowiezo geen verdere terreinwinst is voor de Russen. De ge-annexeerde gebieden langzaam terughalen. Dat counter offensief heeeeel lang uitsmeren en met bv Storm-Shadow's de toevoer keer op keer opblazen.q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:34:
[...]
Gezien de gevolgen van een kernramp zie ik dat persoonlijk niet als een denkfout. Natuurlijk kunnen we wegkijken, maar wat garandeert dat Rusland onze zwakte dan niet verder uitbuit en vervolgens bijvoorbeeld Kyiv met de grond gelijk maakt met een nucleair wapen? Iets wat recent regelmatig wordt gesuggereerd door de propagandisten in Rusland. Ik zie de gebeurtenissen zoals het stationeren van kernwapens in Belarus en het laten exploderen van de dam als een soort trap die Rusland aan het bewandelen is om te zien hoe ver ze kunnen gaan. En zolang wij die grens niet trekken vrees ik het ergste voor Oekraïne.
De grote vraag voor mij is of democratieën de adem hiervoor hebben om dat uit te zitten. Ik hoor nu al stemmen hoe lang "wij" hier voor moeten betalen. En voor de grootste donor geldt dat er in de GOP toch best een president naar voren kan komen *kuch* Trump *kuch die de support niet wil voortzetten. En ook Democratiën in Europa, Hongarije of weet ik wat kunnen de support wel eens moe worden.Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 03:59:
Dat counter offensief heeeeel lang uitsmeren ...
Het alternatief zou dan zijn dat Rusland aan de grens met polen staat, Moldavië inlijft, Finland binnentrekt, Belarus en ga zo maar door.Semyon schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 06:38:
[...]
De grote vraag voor mij is of democratieën de adem hiervoor hebben om dat uit te zitten. Ik hoor nu al stemmen hoe lang "wij" hier voor moeten betalen. En voor de grootste donor geldt dat er in de GOP toch best een president naar voren kan komen *kuch* Trump *kuch die de support niet wil voortzetten. En ook Democrati ën in Europa, Hongarije of weet ik wat kunnen de support wel eens moe worden.
Ja dat zie ik wel in, en ik wil wel volhouden... Maar ik ben bang dat veel mensen met stemrecht dat niet in zien. Eerst geven we Krim op, dan wat stukken Oekraïne. Dan misschien Transistië en nog wat Oekraïne.. En elke keer zetten we de rem er wel even op want we (we is hier de mensen met stemrecht) zien het wel even in, maar dan zwakt onze aandacht weer af. En dan als uiteindelijk het te laat is, is het te laat.murphydrz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 06:41:
[...]
Het alternatief zou dan zijn dat Rusland aan de grens met polen staat, Moldavië inlijft, Finland binnentrekt, Belarus en ga zo maar door.
China ziet plotseling een mogelijkheid om Taiwan in te lijven en zo zullen er nog wel wat landen zijn die zichzelf willen expanderen.
Europa heeft simpelweg geen keuze, of zij nu wil of niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Semyon op 21-06-2023 07:00 ]
Dit is de harde realiteit. Putin heeft meerdere malen gezegd dat hij het grote sovjet rijk weer in ere wil herstellen en heeft daar nooit een geheim van gemaakt.Semyon schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 06:57:
[...]
Ja dat zie ik wel in, en ik wil wel volhouden... Maar ik ben bang dat veel mensen met stemrecht dat niet in zien. Eerst geven we Krim op, dan wat stukken Oekraïne. Dan misschien Transistië en nog wat Oekraïne.. En elke keer zetten we de rem er wel even op want we (we is hier de mensen met stemrecht) zien het wel even in, maar dan zwakt onze aandacht weer af. En dan als uiteindelijk het te laat is, is het te laat.
Zeg nu zelf, zwerft deze angst niet door jouw hoofd?
Denk dat we hier gewoon heel anders in staan. Ik zie het zeker als mogenlijkheid dat de democratieën hier tijdens ons leven als falen. Ja ik ben het met je eens dat het harde realiteit is hoor, maar volgens mij leeft het buiten dit topic niet zo in Westerse landen. Ik zie de voorbodes al in de VS en Hongarije, en ookal heb ik nog goede moed dat het anders uitpakt, ik zie het zeker als mogenlijkheid.murphydrz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:04:
[...]
Dit is de harde realiteit. Putin heeft meerdere malen gezegd dat hij het grote sovjet rijk weer in ere wil herstellen en heeft daar nooit een geheim van gemaakt.
Het heeft met mijn persoonlijke angst niets te maken want eer het zover is dan zijn wij er al lang niet meer en zitten onze kinderen er mee opgescheept.
Het grootste probleem Is dat Europa een natte dweil is. We leunen op de VS. Verder zijn we te veel gehecht aan een te hoge levensstandaard. We leven in extreme luxe, maar we zien het niet als je nooit verder kijkt. Je ziet nu al mensen demonstreren en schreeuwen als kleine kinderen als ze het iets moeilijker krijgen, iets meer moeten betalen. We moeten concurreren tegen landen die daar veel minder last van hebben. Rusland gokt denk ik op de lange adem. Op een bepaald moment zal inderdaad een nieuwe President van de VS de stekker er uit gaan trekken en dan zakt alles in elkaar. Oekraïne raakt een stuk land kwijt, voor de bühne zullen we nog even boos zijn op Rusland en daarna gaat de wereld weer verder. Helaas wel in de wetenschap dat de EU en de VS steeds minder te vertellen hebben en dat democratie en vrijheid niet vanzelfsprekend zal zijn.Semyon schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 06:57:
[...]
Ja dat zie ik wel in, en ik wil wel volhouden... Maar ik ben bang dat veel mensen met stemrecht dat niet in zien. Eerst geven we Krim op, dan wat stukken Oekraïne. Dan misschien Transistië en nog wat Oekraïne.. En elke keer zetten we de rem er wel even op want we (we is hier de mensen met stemrecht) zien het wel even in, maar dan zwakt onze aandacht weer af. En dan als uiteindelijk het te laat is, is het te laat.
Zeg nu zelf, zwerft deze angst niet door jouw hoofd?
Wat ik ervan begrijp wil je stevige woorden gebruik maar zodra je een reactie concreet gaat beschrijven kunnen ze deze gaan afwegen, een soort voor/nadeel calculatie maken zeg maar.q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:49:
[...]
Ik ben het met je eens dat Rusland hier de schuldige is. Ik ben alleen ook van mening dat het Westen meer kan doen om nog verdere escalaties (zoals een nucleaire ramp) te voorkomen door nu eens duidelijk te maken wat voor reactie er concreet zal volgen. Voor de dam en nucleaire wapens in Belarus is het helaas al te laat.
Ja, drie hier erbij en vijf daar. En after the fact. Zonder fatsoenlijk narratief.redwing schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:13:
[...]
Die zijn al gemeld en geleverd en steevast zie je na escalaties van rusland dat de leveringen omhoog gaan. Dat helpt dus duidelijk niet.
We zijn al direct betrokken. Afzijdig blijven kan al lang niet meer. Begin maar eens met een cordon om Lviv en Kyiv.[...]
Dan ben je als NATO dus direct betrokken en dat is precies wat rusland wil. Dat gaat dus ook niet echt helpen, want probeer dan als NATO maar eens verde rafzijdig te blijven.
We zijn ook met sancties nog lang niet alle in. Genoeg oligarchen en diplomaten om uit te zetten. Volgens mij vloeit er zelfs nog gas.[...]
Daar zijn niet zoveel opties meer voor. Iig geen opties waar rusland echt last van zal hebben.
[...]
Dat is dus toch nog knap lastig als je niet direct betrokken wil raken.
'Dan gooien wij nukes! Your call'MikeyMan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:29:
'Als er iets met de dam gebeurt sturen we atacms'
'als er iets met de kerncentrale gebeurt sturen we 500 Abrams, 500 leopards en 100 F16's'.
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
We zitten al lang in datzelfde spelletje. Durven het alleen niet toe te geven.FreezeXJ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:35:
[...]
'Dan gooien wij nukes! Your call'
Dat is juist het spelletje dat Rusland dolgraag wil spelen, escaleren to the max, want uiteindelijk geven wij wel om burgers, en Putin niet.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
For the 2022/2023 fiscal years, 🇺🇸 overestimated the cost of provided military assistance to 🇺🇦 by $6.2 billion. This technically means that 🇺🇸 will be able to provide additional military assistance for this amount before the end of the current fiscal yearhttps://t.co/toQSLfZvcd pic.twitter.com/F6dqcpcCA7
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 20 juni 2023
[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 21-06-2023 08:47 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat werkt natuurlijk niet. Het betekent namelijk dat je ATACMS niet meer kunt sturen ongeacht wat de Russen verder uitvreten. Ongeacht hoe de oorlog verder verloopt. Want die ATACMS moet je dan achter de hand houden als sanctiemiddel als er wat met die dam gebeurt.MikeyMan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:29:
[...]
Ja, drie hier erbij en vijf daar. En after the fact. Zonder fatsoenlijk narratief.
'Als er iets met de dam gebeurt sturen we atacms'
'als er iets met de kerncentrale gebeurt sturen we 500 Abrams, 500 leopards en 100 F16's'.
Jouw beeld van een decadent west europa waarin mensen zich als verwende kinderen gedragen is erg negatief ( en past prima binnen Ruslands visie op ons). Het is alleen niet "de Waarheid" (als die al bestaat) .honey schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:12:
[...]
Het grootste probleem Is dat Europa een natte dweil is. We leunen op de VS. Verder zijn we te veel gehecht aan een te hoge levensstandaard. We leven in extreme luxe, maar we zien het niet als je nooit verder kijkt. Je ziet nu al mensen demonstreren en schreeuwen als kleine kinderen als ze het iets moeilijker krijgen, iets meer moeten betalen. We moeten concurreren tegen landen die daar veel minder last van hebben. Rusland gokt denk ik op de lange adem. Op een bepaald moment zal inderdaad een nieuwe President van de VS de stekker er uit gaan trekken en dan zakt alles in elkaar. Oekraïne raakt een stuk land kwijt, voor de bühne zullen we nog even boos zijn op Rusland en daarna gaat de wereld weer verder. Helaas wel in de wetenschap dat de EU en de VS steeds minder te vertellen hebben en dat democratie en vrijheid niet vanzelfsprekend zal zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door blissard op 21-06-2023 09:09 ]
Ik heb niet het idee dat budget nu echt de beperkende factor voor die wapenleveranties is. Dus ik verwacht ook niet dat dit nu opeens extra wapens voor Oekraine oplevert.
Volgens mij was dit ruimte voor de presidential drawdowns oid.downtime schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:01:
[...]
Ik heb niet het idee dat budget nu echt de beperkende factor voor die wapenleveranties is. Dus ik verwacht ook niet dat dit nu opeens extra wapens voor Oekraine oplevert.
[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 21-06-2023 09:13 ]
PSN
Wij kennen uiteraard de tactiek van UA niet, maar het kan zo maar zijn dat het gehele idee van het offensief is om RU het leven gewoon heel, heel, heel erg zuur te maken. Continue met alle raketten alles aanvallen en de logistiek nog verder uithollen. Dit kan weken duren, maanden. RU zal niet in 1x in elkaar klappen, maar langzaam als een pudding in elkaar zakken.Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 03:59:
[...]
Denk niet dat het een trap is, maar eerder een vd laatste stuiptrekkingen. Steeds meer moderne wapens in Oekraïne, steeds meer haat onder de bevolking wat de Russen daar klaarmaken of al uitgespookt hebben. Het zal een lange strijd worden, waarvan ik vermoed dat het niet al te lang gaat duren dat er in Rusland iets "ergs " gaat gebeuren. Vooral belangrijk is een verdedigende positie behouden voor Oekraïne, zodat er zowiezo geen verdere terreinwinst is voor de Russen. De ge-annexeerde gebieden langzaam terughalen. Dat counter offensief heeeeel lang uitsmeren en met bv Storm-Shadow's de toevoer keer op keer opblazen.
These are the indicative estimates of Russia’s combat losses as of June 21, according to the Armed Forces of Ukraine. pic.twitter.com/O8U3JSqMtc
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 21 juni 2023
Je vergeet 1 ding en dat is dat Rusland dit veel langer kan uitzingen dan Oekraïne. Het aantal manschappen van UA is gelimiteerd en de verliezen stijgen.Snow_King schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:30:
[...]
Wij kennen uiteraard de tactiek van UA niet, maar het kan zo maar zijn dat het gehele idee van het offensief is om RU het leven gewoon heel, heel, heel erg zuur te maken. Continue met alle raketten alles aanvallen en de logistiek nog verder uithollen. Dit kan weken duren, maanden. RU zal niet in 1x in elkaar klappen, maar langzaam als een pudding in elkaar zakken.
Op dát moment is UA klaar om hun kans te grijpen. Nu hebben ze nog te maken met volle loopgraven, mijnenvelden en tijdelijk wat Ka-52 helikopters.
Ik heb nog steeds het volste vertrouwen er in dat UA gaat winnen. RU heeft ook als land niet het eindeloze leven op deze manier, met alle interne politiek die ook rammelt.
Laten we hopen dat er in 2023 nog iets 'speciaals' gaat gebeuren in Rusland.
[Twitter]
Met vandaag 32(!!) gesloopte stukken artillerie is UA gewoon goed bezig.
En ook dat is volledig het naratief van de russen.oldgrumpy schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:33:
[...]
Je vergeet 1 ding en dat is dat Rusland dit veel langer kan uitzingen dan Oekraïne. Het aantal manschappen van UA is gelimiteerd en de verliezen stijgen.
Wat mij betreft is tijd in het voordeel van de Russen helaas
[removed]
Valt mee, het voordeel in inwoners is maar 1:3 wat betekend dat als Rusland 3 x zo veel manschappen verliest als Oekraine (en ze verliezen er iig meer dan Oekraine over het algemeen) ze er vrij slecht af komen en op het randje van ' te doen' balanceren.oldgrumpy schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:33:
[...]
Je vergeet 1 ding en dat is dat Rusland dit veel langer kan uitzingen dan Oekraïne. Het aantal manschappen van UA is gelimiteerd en de verliezen stijgen.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Maar louter in manschappen tellen blijft natuurlijk erg simpel. Je hebt ook materiaal en logistiek nodig. Je kan ook niet je gehele bevolking inzetten. Je economie is dan kapot.oldgrumpy schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:33:
[...]
Voor de EU/NAVO/VS is dit gewoon een hele makkelijke manier om Rusland militair en economisch flink te verzwakken.Auredium schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:45:
[...]
1 van die partijen heeft al met 100% zekerheid zijn doel bereikt en dat is het westen. Rusland is heel veel mensen kwijt, zijn economie is gesloopt en de enorme militaire surplus van Rusland is grotendeels op. (Het beste materiaal van die surplus is al gesloopt). Dus 'wij' kunnen dit conflict al niet echt meer verliezen. Of we Oekraine kunnen laten winnen hangt af van veel factoren maar hoofdzakelijk van wat er in de VS gebeurd met de presidentsverkiezingen en daarin ben ik gematigd positief.
Nou nee ..wat heb je aan een verzwakt Rusland? Instabiliteit aan je buitengrenzen wil je niet hebben. Een instabiel groot land zoals Rusland leidt geheid tot meer conflicten. Zie bijvoorbeeld de korril eilanden, Japan laat langzaam weer van zich horen. Komt nog bij de geannexeerde gebieden van China Dita Rusland heeft. Laten we niet vergeten Finland met verlies van gebieden…Auredium schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:45:
[...]
Valt mee, het voordeel in inwoners is maar 1:3 wat betekend dat als Rusland 3 x zo veel manschappen verliest als Oekraine (en ze verliezen er iig meer dan Oekraine over het algemeen) ze er vrij slecht af komen en op het randje van ' te doen' balanceren.
Je moet niet vergeten dat dit de echte wereld is en niet de 'meme' wereld waarin Rusland korting krijgt op zijn conscripts zodat ze er meer uit hun CCCP barrack kunnen pompen.
Ik moet ook (nogmaals) mensen hier eraan herinneren dat er meerdere zijdes en doelen zijn.
- Rusland wilt Oekraine hebben. Het liefst alles maar zo niet wat ze nu hebben in de hoop later meer te consolideren.
- Oekraine wilt al zijn gebied terug hebben van Rusland en dan NATO plus EU lidmaatschap als schild.
- Het westen wilt het liefste wat Oekraine wilt maar is ook tevreden met een verzwakt Rusland.
1 van die partijen heeft al met 100% zekerheid zijn doel bereikt en dat is het westen. Rusland is heel veel mensen kwijt, zijn economie is gesloopt en de enorme militaire surplus van Rusland is grotendeels op. (Het beste materiaal van die surplus is al gesloopt). Dus 'wij' kunnen dit conflict al niet echt meer verliezen. Of we Oekraine kunnen laten winnen hangt af van veel factoren maar hoofdzakelijk van wat er in de VS gebeurd met de presidentsverkiezingen en daarin ben ik gematigd positief.
Nou ja. Want Rusland stabiel onder Poetin zorgt voor onstabiliteit in de buitengebieden. Rusland heeft doelbewust conflicten veroorzaakt in Moldavie, Georgie en Oekraine o.a. Wat jij hier zegt is gewoon niet logisch.vincent_1971 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:56:
[...]
Nou nee ..wat heb je aan een verzwakt Rusland? Instabiliteit aan je buitengrenzen wil je niet hebben. Een instabiel groot land zoals Rusland leidt geheid tot meer conflicten. Zie bijvoorbeeld de korril eilanden, Japan laat langzaam weer van zich horen. Komt nog bij de geannexeerde gebieden van China Dita Rusland heeft. Laten we niet vergeten Finland met verlies van gebieden…
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Ik zou een uitreisverbod met een dienstplicht voor een groot deel van de mannelijke populatie niet vrijwillig willen noemen.redwing schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:05:
[...]
Daarbij moet je ook niet vergeten dat rusland al een mobilisatie achter de rug heeft, terwijl Oekraine nog steeds op vrijwilligers draait.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dat stuk is inderdaad niet vrijwillig, maar degene die aan het front zitten hebben zich echter wel degelijk vrijwillig aangemeld (/zijn onderdeel van het leger). Er is geen mobilisatie geweest waarbij er mensen opgetrommeld zijn om naar het front te worden gestuurd. Iets wat rusland wel al heeft moeten doen en daarbij wordt je dus aangewezen/opgepikt om naar het front te gaan en heb je geen keuze.CurlyMo schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:08:
[...]
Ik zou een uitreisverbod met een dienstplicht voor een groot deel van de mannelijke populatie niet vrijwillig willen noemen.
[removed]
Helemaal mee eens. Bovendien met zeggen wij doen B wanneer jij A doet "legitimeer" je A. een beetje. Alsof dat een reële optie is. En dan zul je ook B moeten doen. Bovendien weet Rusland dan precies wat B is.redwing schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:14:
[...]
En wat had je dan willen doen om die te voorkomen? En zorg je dan niet juist voor een extremere reactie waardoor je precies krijgt wat je wilde voorkomen? Ik durf b.v. wel te stellen dat als er vanaf dag 1 tanks en F16s waren geleverd dat de boel al veel verder was geescaleerd. Het is dus niet zo simpel als 'gewoon' wat meer spul sturen en/of harder dreigen of zelfs actieg ingrijpen.
een treffende spreuk
Wat me opvalt is dat er best veel HW kaput gaat de laatste weken zelf zou ik meer verwachten dat zeker met een nieuwe offensief de KIA getallen stijgen.
Tja vanalles
Ze concentreren zich ook veel op grote klappers ruim achter de linies.vso schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:59:
snap ook wel dat ze actiever op de arty zitten te hunten.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Als ik zie wat ze kapot schieten, ook ver achter de linies lijkt het erop dat ze niet zozeer voor terreinwinst aan het gaan zijn, maar op het slopen van materieel en bevoorrading. Ze veroveren het en der wel een dorpje, maar het lijkt er (nog) niet op dat ze daadwerkelijk ergens proberen door te breken.vso schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:59:
ik spreek van tijd tot tijd met oekrainers waarvan enkelen op het front zitten, wat ik wel bizar vind is dat ze toch wel de mening hebben dat dit niet een paar maanden/jaar iets gaat worden maar gewoon vele jaren. puur het russen uit UA verdrijven overgens niet eens de wederopbouw / de-mine-ing enzv ..
[...]
Wat me opvalt is dat er best veel HW kaput gaat de laatste weken zelf zou ik meer verwachten dat zeker met een nieuwe offensief de KIA getallen stijgen.
snap ook wel dat ze actiever op de arty zitten te hunten.
[removed]
Plaatje uit de tweet:Spotmatic schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:21:
[...]
Ze concentreren zich ook veel op grote klappers ruim achter de linies.
https://twitter.com/Ukrai...3Dtrueis_nightmode%3Dtrue
PSN
Ik zie rusland iig met de dag minder sterk worden en daarmee worden ze een steeds kleinere dreiging. Ook als je richting de toekomst kijkt zijn er wel heel veel jonge mannen minder omdat die of het land zijn uitgevlucht, of in Oekraine moeten vechten/sneuvelen. Dus ook dat is niet rooskleurig voor rusland.
[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 21-06-2023 12:46 ]
[removed]
UA is inderdaad goed bezig wat dat betreft.redwing schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:30:
[...]
Als ik zie wat ze kapot schieten, ook ver achter de linies lijkt het erop dat ze niet zozeer voor terreinwinst aan het gaan zijn, maar op het slopen van materieel en bevoorrading. Ze veroveren het en der wel een dorpje, maar het lijkt er (nog) niet op dat ze daadwerkelijk ergens proberen door te breken.
Daily driver; MB R171 SLK280
Voor wie? Wat bedoel je precies?redwing schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:50:
[...]
Ik zie rusland iig met de dag minder sterk worden en daarmee worden ze een steeds kleinere dreiging. Ook als je richting de toekomst kijkt zijn er wel heel veel jonge mannen minder omdat die of het land zijn uitgevlucht, of in Oekraine moeten vechten/sneuvelen. Dus ook dat is niet rooskleurig voor rusland.
Zelfde vraag als hierboven: wat bedoel je hier precies? Vrij abstract.Als je dus als doel pakt om Oekraine te bevrijden zijn we inderdaad slap/traag bezig. Als je als doel pakt om rusland uit te schakelen als grote dreiging, zijn we echter prima bezig. En als je naar de lange termijn kijkt is dat laatste ook veel belangrijker. Pak daarbij dat de meeste landen nu door hebben dat ze meer aandacht moeten besteden aan hun defensie, en we gaan er alleen maar op vooruit. En op de korte termijn is dat jammer voor Oekraine, maar ik denk dat, als je kijkt naar de lange termijn, wat er nu gebeurt ook voor Oekraine beter is. Het zal een paar jaar duren, maar dan zijn ze ook echt van rusland af (rusland moet dan lang genoeg in zijn mand zodat Oekraine lid kan worden van de NAVO)
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Geen grote verrassingen wellicht, maar het opblazen van die dam laat wel zien dat het Kremlin bereidt is om ver te escaleren.downtime schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:07:
[...]
Tenzij Xi alsnog mee wil doen gaat Putin geen grote verrassingen meer uit zijn hoge hoed trekken. Hooguit verrassingen van het kaliber “uit welk museum komt dat?”
Vraag mezelf af wat ze bedoelen met nabij, maar ga er zelf vanuit dat het nog best een eindje weg is.08:56
De Oekraïense troepen winnen terrein nabij Melitopol en Berdiansk in het zuiden van het land, in de Zaporizja-regio. Dat zegt een woordvoerder van het Oekraïense leger. Nabij Lyman in de regio Donetsk wordt bijzonder zwaar gevochten, aldus de woordvoerder.
"nabij Melitopol"AndereKoekoek schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:13:
Aldus het liveblog van AD:
[...]
Vraag mezelf af wat ze bedoelen met nabij, maar ga er zelf vanuit dat het nog best een eindje weg is.
Als je als leek gemiddelde Nederlander dit leest en Google maps bekijkt, dan denk je dat ze al bijna aan de kustlijn staan.
AndereKoekoek schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:13:
Aldus het liveblog van AD:
[...]
Vraag mezelf af wat ze bedoelen met nabij, maar ga er zelf vanuit dat het nog best een eindje weg is.
Als je als leek gemiddelde Nederlander dit leest en Google maps bekijkt, dan denk je dat ze al bijna aan de kustlijn staan.
https://english.alarabiya...kraine-military-spokesmanThey had partial success in the directions of Novodanilivka - Robotyne, Mala Tokmachka - Verbove, Vilne Pole - Makarivka, they are consolidating at the achieved boundaries,” he was quoted as saying by the Ukraine Military Media Center.
Ukraine is also fighting to hold back an advance of Russian troops in the east, with “especially heavy fighting” taking place along near Lyman in the Donetsk region, he said.
Ukraine said on Monday it had recaptured eight villages in two weeks of counteroffensive operations in the occupied south but that the Kremlin’s forces were trying to regain the initiative in the east by stepping up attacks.
erutangiS
[ Voor 81% gewijzigd door polthemol op 21-06-2023 12:58 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Dit moet ik toch even rechtzetten, want het is niet waar. Er worden wel degelijk mensen gemobiliseerd. En recenter in steeds grotere mate. Verscheidene kennissen zijn in de afgelopen tijd gemobiliseerd. Het is beslist niet allemaal vrijwillig, bij lange na niet.redwing schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:14:
[...]
Dat stuk is inderdaad niet vrijwillig, maar degene die aan het front zitten hebben zich echter wel degelijk vrijwillig aangemeld (/zijn onderdeel van het leger). Er is geen mobilisatie geweest waarbij er mensen opgetrommeld zijn om naar het front te worden gestuurd. Iets wat rusland wel al heeft moeten doen en daarbij wordt je dus aangewezen/opgepikt om naar het front te gaan en heb je geen keuze.
Paar toevoegingen:RoD schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:11:
[...]
Dit moet ik toch even rechtzetten, want het is niet waar. Er worden wel degelijk mensen gemobiliseerd. En recenter in steeds grotere mate. Verscheidene kennissen zijn in de afgelopen tijd gemobiliseerd. Het is beslist niet allemaal vrijwillig, bij lange na niet.
[ Voor 17% gewijzigd door polthemol op 21-06-2023 13:43 ]
Dit gebeurt ook gewoon in Oekraïne, mijn broertje met een hartkwaal is momenteel alleen nog maar thuis gezien hij onlangs opgeroepen is om zich te melden. Mijn vader is wel onlangs gedemobilliseerd na een jaar vechten en hoeft voorlopig nog niet terug. Het klopt dat aan het begin van de oorlog er meer vrijwilligers waren en er zelfs een wachtrij was (zo ging het bij mijn vader), maar dat is allang niet meer zo.redwing schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:14:
[...]
Dat stuk is inderdaad niet vrijwillig, maar degene die aan het front zitten hebben zich echter wel degelijk vrijwillig aangemeld (/zijn onderdeel van het leger). Er is geen mobilisatie geweest waarbij er mensen opgetrommeld zijn om naar het front te worden gestuurd. Iets wat rusland wel al heeft moeten doen en daarbij wordt je dus aangewezen/opgepikt om naar het front te gaan en heb je geen keuze.
Laatste wat ik las was dat ze op de Krim wat wilden doen.nextware schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:53:
Ligt het aan mij of horen we de laatste tijd niks meer over de "Russische" invasie rondom Belgorod ? Of hebben ze zich na de 2e aanval ook alweer teruggetrokken?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
[ Voor 70% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 21-06-2023 14:27 ]
Voor het hele Westen. Rusland teert momenteel heel hard in op zijn reserves, modern spul kunnen ze nog maar mondjesmaat inbrengen en nieuw spul maken blijkt ook heel lastig. Ze krijgen daarbij steeds minder invloed en je ziet dat er ook her en der wat aan het morren is in gebieden die rusland bezet houdt.
Punt is dat we momenteel vooral bezig zijn om de dreiging van rusland weg te halen. Of zoals het wel vaker benoemd wordt, met 5% van ons budget schakelen we 1 van onze grootste bedreigingen voor langere tijd uit.[...]
Zelfde vraag als hierboven: wat bedoel je hier precies? Vrij abstract.
Mijn take: we weten niet hoe lang het gaat duren, alleen hoe het gaat gebeuren en dat we moeten zorgen dat UA zich zo goed als mogelijk positioneert voor deze missie het liefste voor november 2024.
[removed]
I stand corrected, van kennissen hoorde ik een paar maanden geleden dat er nog maar weinig echt aan actieve mobilisatie werd gedaan, maar dat blijkt dus outdated.q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:49:
@polthemol bij deze dan een andere bron: https://www.economist.com...bilisation-is-not-so-easy
De samenvatting die publiekelijk valt te lezen bevestigt hetzelfde, helaas zit de rest achter een betaalmuur. De bewering van @redwing dat de mensen aan het front daar allemaal vrijwillig zitten klopt dus niet. Er worden wel degelijk mensen letterlijk van straat geplukt, en het land verlaten zit er ook niet in (op wat uitzonderingen na).
Ik heb ook nog een video gevonden, daarin wordt overigens het beeld iets positiever geschetst maar nog steeds is het duidelijk dat het allemaal niet allemaal zo vrijwillig gaat als sommigen hier denken. Zo zijn er Telegram kanalen die mensen waarschuwen waar de mobilisatie officieren zich op dat moment bevinden: YouTube: Ukraine's mobilisation tests its social fabric • FRANCE 24 English
[removed]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Geen verrassende conclusies. Men had gehoopt ergens door de russische linies te prikken zoals in het Charkiv offensief, maar dat is niet gelukt en wordt het dus het Cherson scenario.President Volodymyr Zelensky has acknowledged battlefield progress has been "slower than desired", weeks into Ukraine's military offensive to recapture areas occupied by Russia.
"Some people believe this is a Hollywood movie and expect results now. It's not," he told the BBC.
"What's at stake is people's lives."
Just another day in 'Russkiy Mir'In the temporarily occupied Donetsk region, Russian invaders have officially legalized filtration camps and prisons. This order was issued by "gauleiter" Pushilin.
"The result is the trivial legalization of filtration camps and prisons. Which are a complete analog of Nazi concentration camps. Except without gas chambers (although this is not certain)," Andriushchenko said.
PSN
Was eigenlijk afgelopen weken al wel min of meer duidelijk (en in lijn met de analyses van de WSJ en NYT). Rusland heeft verdedigend z'n zaken helaas inmiddels redelijk op orde.RoD schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:54:
Zelensky admits slow progress but says offensive is not a movie
[...]
Geen verrassende conclusies. Men had gehoopt ergens door de russische linies te prikken zoals in het Charkiv offensief, maar dat is niet gelukt en wordt het dus het Cherson scenario.
Ik blijf het iedere keer vaag vinden dat er net wordt gedaan of die attrition war slechter voor UA zou zijn? Als je naar het verloop kijkt lijkt het juist eerder slecht voor rusland te zijn. En rusland roept iedere keer wel anders, maar voorlopig is de verhouding in verliezen voor rusland hoger dan de verhouding van de bevolking. En ook wat materieel betreft ziet het er niet echt goed uit voor rusland.Requiem19 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:10:
[...]
Was eigenlijk afgelopen weken al wel min of meer duidelijk (en in lijn met de analyses van de WSJ en NYT). Rusland heeft verdedigend z'n zaken helaas inmiddels redelijk op orde.
Aan Oekraïne nu de moeilijke taak om een nieuwe strategie te vinden. De huidige offensieve strategie zorgt voor een attrition war en daarin is UA niet in het voordeel.
[removed]
psy schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:48:
Met het gevaar dat de moderators polthemol weer met de zeis over de reacties gaat,
Denk dat je linksom/rechtsom je gezond verstand moet gebruiken, denk niet dat je een goeie beurt maakt als je NATO/EU wilt joinen en dan dit soort dingen uithaalt ?ik vind die berichten/filmpjes over busjes met mensen die gedwongen worden afgevoerd (die ik eerder ook al op twitter langs heb zien komen) toch echt vooral een product van soft/pro-russische kanalen. Het is voornamelijk bedoeld om twijfel te zaaien.
Nogal wiedes dat het land probeert om alle dienstplichtigen ook echt op te roepen. Het land is in oorlog.
Tja vanalles
Totdat UA ergens door de 3e linie heen breekt, dan werkt die oude strategie weer prima.Requiem19 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:10:
[...]
Was eigenlijk afgelopen weken al wel min of meer duidelijk (en in lijn met de analyses van de WSJ en NYT). Rusland heeft verdedigend z'n zaken helaas inmiddels redelijk op orde.
Aan Oekraïne nu de moeilijke taak om een nieuwe strategie te vinden. De huidige offensieve strategie zorgt voor een attrition war en daarin is UA niet in het voordeel.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 21-06-2023 15:23 ]
PSN
Wat ik lastig vind is dat we geen goed inzicht hebben van wat de dagelijkse verliezen aan de Oekraïense kant zijn. We weten alleen de dagelijkse verliezen van de Russische kant. Er is natuurlijk wel Oryx maar die toont alleen een totaal aan verliezen over de hele oorlog. Daardoor is het moeilijk om te bevestigen dat het offensief inderdaad een "gunstige" ratio heeft.redwing schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:19:
[...]
Ik blijf het iedere keer vaag vinden dat er net wordt gedaan of die attrition war slechter voor UA zou zijn? Als je naar het verloop kijkt lijkt het juist eerder slecht voor rusland te zijn. En rusland roept iedere keer wel anders, maar voorlopig is de verhouding in verliezen voor rusland hoger dan de verhouding van de bevolking. En ook wat materieel betreft ziet het er niet echt goed uit voor rusland.
Zoals ik hierboven al zei, ik zou er niet raar van opkijken als wat er nu gebeurt juist de intentie was van UA. Er zijn intussen weer een paar helikopters neergehaald, dagelijks gaan er tientallen artillerie en tanks aan en de munitiedepots en barakken achter de linies moeten het ook al aardig bekopen. En natuurlijk hadden ze gehoopt ineens door te stoten, maar voorlopig zie ik van russische kant nog steeds herhalingen van de Leo/Bradley-fuck-up en weinig nieuwe verrassende beelden.
"Latvia will transfer its entire fleet of helicopters to Ukraine," Prime Minister Krišjānis Kariņš confirmed this at the Ukraine Recovery Conference in London.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 21 juni 2023
"We had a fleet of helicopters, all of them – the last ones are being repainted – are going to Ukraine," he said. pic.twitter.com/1Qmrx7H0yk
Important note: Latvia most likely transfers its older remaining 2 Mi-17 helicopters which were recently replaced by new UH-60M Black Hawks.
It is 2 Mi-17/8 and 2 Mi-2.
— Baltic Defence Radar (@BalticDefRadar) 21 juni 2023
The summary of military aid for Ukraine (with all sources provided) here: https://t.co/FjAdEbsD73
[ Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 21-06-2023 16:54 ]
PSN
redwing schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:19:
[...]
Ik blijf het iedere keer vaag vinden dat er net wordt gedaan of die attrition war slechter voor UA zou zijn? Als je naar het verloop kijkt lijkt het juist eerder slecht voor rusland te zijn. En rusland roept iedere keer wel anders, maar voorlopig is de verhouding in verliezen voor rusland hoger dan de verhouding van de bevolking. En ook wat materieel betreft ziet het er niet echt goed uit voor rusland.
Zoals ik hierboven al zei, ik zou er niet raar van opkijken als wat er nu gebeurt juist de intentie was van UA. Er zijn intussen weer een paar helikopters neergehaald, dagelijks gaan er tientallen artillerie en tanks aan en de munitiedepots en barakken achter de linies moeten het ook al aardig bekopen. En natuurlijk hadden ze gehoopt ineens door te stoten, maar voorlopig zie ik van russische kant nog steeds herhalingen van de Leo/Bradley-fuck-up en weinig nieuwe verrassende beelden.
Tja vanalles
Ik denk dat je het hebt over de verhouding van verliezen van de totale oorlog en niet specifiek over de verliezen van de afgelopen 2 weken tijdens het offensief.redwing schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:19:
[...]
Alleen laten de paar beelden die we wel hebben gekregen van de laatste tijd al meer verliezen zien dan de beelden van rusland. Waarbij rusland er juist wel mee bezig is om zoveel mogelijk verliezen van UA te laten zien.Requiem19 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:45:
[...]
Ik denk dat je het hebt over de verhouding van verliezen van de totale oorlog en niet specifiek over de verliezen van de afgelopen 2 weken tijdens het offensief.
We weten namelijk nog niet hoe de verliezen van het UA offensief zich daadwerkelijk verhouden tot elkaar omdat we weinig UA beelden hebben gekregen.
Gezien de correcties van Oryx/Osint bij eerdere offensieven van UA kun je wel concluderen dat een gelijke stand nu, aangeeft dat er aan russische kant veel meer kapot is geschoten. Er moet ten slotte nog een correctie komen van filmpjes die door opsec nog niet geplaatst zijn. Daarnaast wordt er veel achter de linies bestookt waar sowieso geen bevestiging van zal komen.Wat we tot nu toe van Osint hebben gezien zijn de verliezen aan UA kant tijdens dit offensief ook gewoon groot (disclaimer: kan nog veranderen als we UA beelden krijgen en er meer RU verliezen geturfd worden).
Omdat er weinig te zien is van een pauze (kijk maar naar de dagelijkse getallen). En wat Zelensky zegt, is wat er media technisch nodig is. Hij zal de verwachting moeten temperen om teleurstelling op korte termijn te voorkomen.Maar anders gezegd: waarom denk je dat er berichten zijn dat UA het offensief pauzeert / lagere intensiteit voert? En waarom denk je dat Zelensky zegt wat hij zegt? De huidige 'head-on' strategy brengt nog niet wat het moet brengen en daarom gaan ze het nu anders aanpakken.
Dat zeg ik dan ook niet. Voor UA is het natuurlijk het beste als de rusen zo snel mogelijk het land uit zijn en daar zullen ze ook op inzetten. En dan moet je in het offensief.Als een attrition war voor UA even goed zou zijn als het voor RU is, dan zou UA die route volgen. Dat ze bewust die route vermijden zegt genoeg.
[removed]
Naalsio houdt de statistieken van het counteroffensief bij. Daarin is te zien dat de balans (zoals verwacht) in het voordeel van de russen is. Kanttekeningen: er komen vooral russische beelden naar buiten, vooralsnog, en UA verloor vooral in de eerste weken veel (zie het beruchte incident met het 47ste), en is sindsdien anders gaan vechten. Maar dat het counteroffensief vooral attrition bij de russen oplevert, daar heb ik nog geen bewijs van gezien.q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:25:
[...]
Wat ik lastig vind is dat we geen goed inzicht hebben van wat de dagelijkse verliezen aan de Oekraïense kant zijn. We weten alleen de dagelijkse verliezen van de Russische kant. Er is natuurlijk wel Oryx maar die toont alleen een totaal aan verliezen over de hele oorlog. Daardoor is het moeilijk om te bevestigen dat het offensief inderdaad een "gunstige" ratio heeft.
Ik heb wel de indruk dat we inmiddels een stuk minder Russische videos binnen krijgen van Oekraïense verliezen. Dus dat kunnen we wel als een positieve ontwikkeling zien
#Zaporizhzhia counter-offensive equipment loss numbers as of 19 June 2023.
— Naalsio (@naalsio26) 19 juni 2023
Note that the + number in brackets represent the total increase in equipment losses added since the last update.https://t.co/UfSC9YYpyC pic.twitter.com/TspL7CNajd
Vergelijk je dit met de dagelijkse cijfers zie je dat er heel veel mist. Kijk je dan naar eerder in de oorlog, zie je dat dat soort cijfers iedere keer een paar maanden later toch blijken te kloppen. Het is dan ook nogal logisch dat de balans nu in het voordeel van de russen is. De russen posten elk UA verlies dat ze kunnen vinden tig keer,terwijl UA nog amper iets post.RoD schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:24:
[...]
Naalsio houdt de statistieken van het counteroffensief bij. Daarin is te zien dat de balans (zoals verwacht) in het voordeel van de russen is. Kanttekeningen: er komen vooral russische beelden naar buiten, vooralsnog, en UA verloor vooral in de eerste weken veel (zie het beruchte incident met het 47ste), en is sindsdien anders gaan vechten. Maar dat het counteroffensief vooral attrition bij de russen oplevert, daar heb ik nog geen bewijs van gezien.
[Embed]
[removed]
❗️Prigozhin accuses the Russian MoD of hiding facts about the Ukrainian offensive and Russian losses.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 21 juni 2023
In a 4-minute audio message, Prigozhin declares there are areas where no military reporters are allowed to hide the truth about casualties Russia is taking during the… pic.twitter.com/yuUXSZRLYA
PSN
Wat een vent;YakuzA schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:50:
Prigozhin spreekt weer eens zijn vertrouwen uit in de Russische zaak:
[Twitter]:+
If things progress the same way, Russians will one day wake up with Crimea being Ukrainian, says Prigozhin.
Komisch! Maar de belangrijkste vraag is dan bij hoeveel % van de bevolking dat bericht aankomt? Waarschijnlijk een klein deel dat zich bezighoudt met informatie winnen via kanalen als Twitter, Telegram, etc.YakuzA schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:50:
Prigozhin spreekt weer eens zijn vertrouwen uit in de Russische zaak:
[Twitter]:+
Denk dat het sowieso niet veel impact heeft.technoaddict schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:00:
[...]
Komisch! Maar de belangrijkste vraag is dan bij hoeveel % van de bevolking dat bericht aankomt? Waarschijnlijk een klein deel dat zich bezighoudt met informatie winnen via kanalen als Twitter, Telegram, etc.
PSN
Met vaak wel een kern van waarheid die beter klopt dan wat rusland zegt. Maar of 15% waarheid vs 10% waarheid nu zo'n verbetering is weet ik nietYakuzA schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:03:
[...]
Denk dat het sowieso niet veel impact heeft.
Alle kanten zien hem ondertussen als een soortvan ‘hofnar’ binnen het publieke spel.
[removed]
Verwijderd
«Зрозумів уже, куди потрапив?» — бійці 225 батальйону 127 бригади Тероборони взяли росіян у полон на північ від Бахмута. Відео цього моменту зняв командир батальйону Олег «Сірко».
— hromadske (@HromadskeUA) 21 juni 2023
Полонених взяли без бою під час виходу розвідки батальйону на позиції росіян. Дорогою розвідники… pic.twitter.com/hqON52n4go
een treffende spreuk
Onderwerp was zelfs even trending op Twitter... Het lijkt toch zo te zijn dat hij dood is.pro_6or schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:26:
Ik dacht eerst, geinig, hij lijkt er een beetje op. Maar ik begin toch echt te geloven dat wargonzo dood is.
De kleding is identiek met een recente foto, en vrij opvallend. Volgens mij is dat een ppsh41. Klein, houten kolf, halverwege over in staal, plaats magazijn en dat is nu precies waarmee hij zich liet fotograferen.
De Ukrainers lijken me special forces en de andere Russen waren ook totaal verrast door hun aanwezigheid. Lijkt dus achter de linies.
Misschien heeft iemand gebeld waar wargonzo de laatste dagen was en hebben ze een raid gedaan, het schijnt dat Budanov hier erg bovenop zit. Zag gisteren ook beelden van een groepje (special forces?) die gevangen waren door de Russen. Infiltratie is natuurlijk super gevaarlijk. Maar dat geeft wel aan dát het gebeurt.
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Heb je toevallig een link naar die recente foto? Want ik was al even op zoek naar een foto van Semen (😂) op sneakers maar kon niks vinden.pro_6or schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:26:
Ik dacht eerst, geinig, hij lijkt er een beetje op. Maar ik begin toch echt te geloven dat wargonzo dood is.
De kleding is identiek met een recente foto, en vrij opvallend. Volgens mij is dat een ppsh41. Klein, houten kolf, halverwege over in staal, plaats magazijn en dat is nu precies waarmee hij zich liet fotograferen.
De Ukrainers lijken me special forces en de andere Russen waren ook totaal verrast door hun aanwezigheid. Lijkt dus achter de linies.
Misschien heeft iemand gebeld waar wargonzo de laatste dagen was en hebben ze een raid gedaan, het schijnt dat Budanov hier erg bovenop zit. Zag gisteren ook beelden van een groepje (special forces?) die gevangen waren door de Russen. Infiltratie is natuurlijk super gevaarlijk. Maar dat geeft wel aan dát het gebeurt.
Dat betekent, stam + t .
Apache4u schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:33:
[...]
Heb je toevallig een link naar die recente foto? Want ik was al even op zoek naar een foto van Semen (😂) op sneakers maar kon niks vinden.
nope
Ik denk niet dat dat een PPSh is, het lijkt mij een reguliere AK-74, Bij een PPSh loopt het hout tot bijna aan het magazijn, dat is bij dit wapen niet. En in de kolf zit een soort groef die de AK wel heeft maar de PPSh niet.pro_6or schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:26:
[...]
Hier:Apache4u schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:33:
[...]
Heb je toevallig een link naar die recente foto? Want ik was al even op zoek naar een foto van Semen (😂) op sneakers maar kon niks vinden.
[ Voor 10% gewijzigd door pro_6or op 21-06-2023 18:40 ]
een treffende spreuk
Idd, als het wél echt waar is is de leugen debunk de 100% passende Russische reactie.bloody schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:08:
[...]
De grap is ook dat er ook een foto van hem de wereld ingestuurd werd waarop hij zou zeggen dat hij springlevend was.
Helaas .... bij nader inzien had hij op die foto een dikke jas + handschoenen aan, niet echt passend bij de huidige temperatuur.
Omdat dit al zo snel gedebunked is, lijkt mij dat die foto in een soort van wanhoop(?) gepubliceerd is, wat er wellicht op duidt dat ie echt dood is.
een treffende spreuk
Ik wacht liever de geverifieerde resultaten af. Om geen valse hoop te krijgen, vertrouw ik niet op de cijfers die Oekraïne publiceert.redwing schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:35:
[...]
Vergelijk je dit met de dagelijkse cijfers zie je dat er heel veel mist. Kijk je dan naar eerder in de oorlog, zie je dat dat soort cijfers iedere keer een paar maanden later toch blijken te kloppen. Het is dan ook nogal logisch dat de balans nu in het voordeel van de russen is. De russen posten elk UA verlies dat ze kunnen vinden tig keer,terwijl UA nog amper iets post.
Dus zoals ik hierboven al zei, het bewijs is er ook niet, maar als je deze cijfers vergelijkt met oudere cijfers, zie je dat er iedere keer een forse correctie op russische hardware wordt gedaan. En die correctie komt bovengemiddeld vaak in de buurt uit van wat UA dagelijks rapporteerd.
Maar zoals @Requiem19 ook zegt, dit is echt een interpretatie van de huidige cijfers in combinatie met opsec en hoe cijfers voorheen zijn vrijgegeven/vrijgekomen. We zullen dus moeten afwachten, want enig echt bewijs (voor zowel of het slecht of goed gaat) zul je voorlopig niet krijgen.
We don't get a good sense of relative attrition through the footage we're seeing. If Ukrainian forces sustain too much attrition, the counteroffensive could culminate early. But, if Russia sustains enough losses, it could create the conditions for further Ukrainian advances. https://t.co/O9TTdCSCji
— Rob Lee (@RALee85) 21 juni 2023
#Ukraine: A Russian 2S19 Msta-S 152mm self-propelled howitzer was destroyed by the Ukrainian army in #Zaporizhzhia Oblast, as claimed on June 10th.
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) 21 juni 2023
The SPH suffered a catastrophic ammo detonation tearing it apart. pic.twitter.com/fWfhuT4gEQ
[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 21-06-2023 19:46 ]
PSN
Ik denk dat deze foto bedoeld wordt. GelijkendeApache4u schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:33:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door Zewatanejo op 21-06-2023 20:07 ]
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
/f/image/z2BrVfNYUI52H52MSmXM1xC9.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door polthemol op 21-06-2023 21:33 ]
Het gerucht is nu zelfs bij de NOS een nieuws item geworden:gise schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:32:
Ikzelf heb geen Twitter account om Bij de age restricted posts te komen, bij deze dan dus maar een screenshot vanaf Reddit:
[Afbeelding]
Het lijkt erop dat 'WarGonzo', een van de bekendste Russische militaire bloggers, deze week is gesneuveld. Semjon Pegon, zoals zijn echte naam luidde, werd gezien als een frontsoldaat in de informatieoorlog van het Kremlin.
[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 21-06-2023 20:41 ]
PSN
Dit snap ik niet zo goed en interpreteer ik als argument van het voeren van een proxy oorlog (i.e. door UA te ondersteunen met financiële en militaire middelen helpen wij onze grootste c.q. meest gevaarlijke concurrent aan haar ondergang). Misschien snap ik je verkeerdredwing schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:25:
Punt is dat we momenteel vooral bezig zijn om de dreiging van rusland weg te halen. Of zoals het wel vaker benoemd wordt, met 5% van ons budget schakelen we 1 van onze grootste bedreigingen voor langere tijd uit.
Is dit niet die kerel die op het einde van die bizarre trench video door een UA special forces gast wordt neergeschoten op arm's length? (r/CombatFootage)gise schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:32:
Ikzelf heb geen Twitter account om Bij de age restricted posts te komen, bij deze dan dus maar een screenshot vanaf Reddit:
[Afbeelding]
[ Voor 23% gewijzigd door Jedi_Pimp op 21-06-2023 20:49 ]
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Bulgaria is preparing a new package of military aid to Ukraine. According to the defense minister, the new aid to be sent "will consist of weapons and ammunition that is already available in Bulgarian warehouses and which should be replaced anyway." https://t.co/4YYitnnVfh
PSN
Rusland werd gezien als de 2e militaire grootheid. Hoe je het ook bekijkt, dat moest altijd geïnterpreteerd worden als een probleem als het wordt gecombineerd met het Imperialisme. Diverse conflicten gingen Oekraïne voor die lieten zien dat als Rusland iets wilde hebben, ze het gewoon innamen.Jedi_Pimp schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:41:
[...]
Dit snap ik niet zo goed en interpreteer ik als argument van het voeren van een proxy oorlog (i.e. door UA te ondersteunen met financiële en militaire middelen helpen wij onze grootste c.q. meest gevaarlijke concurrent aan haar ondergang). Misschien snap ik je verkeerd
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Kan iemand uitleggen waarom dit “groot” nieuws is? Er word, neem ik aan, weer een andere propagandist naar voren geschoven.gise schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:32:
[Afbeelding]
Ukrainian tank T-72B3 hitting a MRAP MaxxPro. We previously saw this situation from a Russian drone, but now detailed footage has emerged. Both vehicles are in Ukrainian-controlled territory and are likely to be evacuated and restored.@Rebel44CZ #UkraineRussiaWar️ #Ukraine pic.twitter.com/IrqW1VsVIG
— AlexRaptor (@AlexRaptor94) 21 juni 2023
Het is op zich inderdaad niet groter of kleiner dan iedere dode, behalve, met enig geluk, het effect wat dit kan hebben op de (vrij substantiële) groep volgers van zijn kanaal, die er eens over kunnen nadenken dat oorlog niet leuk is en ook geen spelletje.Muncher schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:45:
[...]
Kan iemand uitleggen waarom dit “groot” nieuws is? Er word, neem ik aan, weer een andere propagandist naar voren geschoven.
Ik heb geen idee of de Russische Milbloggers op eigen initiatief zijn begonnen of dat ze zijn aangewezen of gevraagd.Muncher schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:45:
[...]
Kan iemand uitleggen waarom dit “groot” nieuws is? Er word, neem ik aan, weer een andere propagandist naar voren geschoven.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Dat je z'n dood in HD kunt zien nadat hij en z'n kameraden zijn opgezocht door UA SF maakt het volgens mij extra pikant. Als hij op een mijn gereden was dan had het een onfortuinlijk ongeluk geweest.asing schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:53:
[...]
Ik heb geen idee of de Russische Milbloggers op eigen initiatief zijn begonnen of dat ze zijn aangewezen of gevraagd.
Ik denk wel dat de Russische bevolking bekend is met de content van de milbloggers. Net als de pundits op TV. Het feit dat er nu een bekende naam is gevallen kan helpen met de beeldvorming, dat het niet allemaal zo geweldig is zoals Putin zegt.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Maxxpro was aandrijving kwijt en t72 wilde hem naar achteren duwen om uit de vuurlinie te komen oid?XWB schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:48:
Klein incident: een T-72 reed achterwaarts op een MaxxPro.
[Twitter]
Ik vind het knap, Russische tanks kunnen iets niet goed en dat is achteruit rijden. Je hebt echt tijd zat om weg te komen.MikeyMan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:03:
[...]
Maxxpro was aandrijving kwijt en t72 wilde hem naar achteren duwen om uit de vuurlinie te komen oid?
Ja daarom zeg ik; aandrijving van de maxxpro kaduukasing schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:04:
[...]
Ik vind het knap, Russische tanks kunnen iets niet goed en dat is achteruit rijden. Je hebt echt tijd zat om weg te komen.
Fijne update, met 61 nieuwe entries. 10 tanks, 19 AFVs, 11 keer artillerie. 14 trucks is ook fijn. En de helikopter zonder staart staat er ook bij.#UkraineWar: Overview of Russian equipment losses added on 21/06/2023
— Jakub Janovsky (@Rebel44CZ) 21 juni 2023
Full list: https://t.co/wxuwtueKnD pic.twitter.com/7hWA5YCpoy
11 tanks, veel AFVs/MRAPs en weinig artillerie. Vooral de tanks doen pijn, waarvan overigens 1x een Leopard, die hopelijk nog te recoveren is (damaged and abandoned).#UkraineWar: Overview of Ukrainian equipment losses added on 21/06/2023
— Jakub Janovsky (@Rebel44CZ) 21 juni 2023
Full list: https://t.co/AzdF734TT6 pic.twitter.com/KYwiD70xg9
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq