Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
ook niet als er een vrijwillige vreemdelingen squadron wordt opgetuigd?
Nee, bedenk je ook even hoeveel je moet investeren om een F16 piloot op te leiden. Die zijn te kostbaar om uit de lucht te laten knallen. Bovendien, als ze op vijandelijk terrein hun schietstoel moeten gebruiken dan komt het uit en dat is zeker koren op de molen van Putin.Nimflix schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:04:
[...]
ook niet als er een vrijwillige vreemdelingen squadron wordt opgetuigd?
Dus nee, alleen UA piloten.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
ik zag net een stukje van CNN waarin een professor in slavische talen juist stelde dat hij het in zijn originele bewoordingen juist bijna precies het tegenovergestelde zei: "we zien wel of we ze daar (=buiten UA) ook aan zullen vallen"RoD schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 20:42:
[Embed] Het gaat natuurlijk niet gebeuren, maar we hoeven dus het gebruik van NAVO vliegvelden voor F16's niet eens meer als escalatie te zien.
Zie YouTube: This is the message Putin is trying to send, says Russia expert , tegen het einde
Ongeacht de vertaling, is wat hij zegt irrelevantYucon schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:13:
[...]
ik zag net een stukje van CNN waarin een professor in slavische talen juist stelde dat hij het in zijn originele bewoordingen juist bijna precies het tegenovergestelde zei: "we zien wel of we ze daar (=buiten UA) ook aan zullen vallen"
Zie YouTube: This is the message Putin is trying to send, says Russia expert , tegen het einde
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Tuurlijk is wat hij zegt relevant *knip* op deze manier spreken we mensen hier niet aan. Ja schurkenstaat, dictator, propoganda, bananenrepubliek, …. Allemaal waar.YakuzA schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:16:
[...]
Ongeacht de vertaling, is wat hij zegt irrelevant
Wel de directe tegenstander in dit conflict, zeker een factor en ook nog lang niet uitgeteld. (ook al hopen we allemaal vurig op het tegenovergestelde)
Een luchthaven aanvallen binnen de nato zou uiterst dom zijn, maar gedurende dit hele conflict is hij nauwelijks rationeel te noemen. Alles is dus mogelijk
[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 19-06-2023 10:19 ]
Dat klopt, maar wat hij zegt heeft inderdaad weinig relatie met de werkelijkheid. Dat maakt het dus maar weinig relevant.Amos_x schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:34:
[...]
Tuurlijk is wat hij zegt relevant *knip* Ja schurkenstaat, dictator, propoganda, bananenrepubliek, …. Allemaal waar.
Wel de directe tegenstander in dit conflict, zeker een factor en ook nog lang niet uitgeteld. (ook al hopen we allemaal vurig op het tegenovergestelde)
Een luchthaven aanvallen binnen de nato zou uiterst dom zijn, maar gedurende dit hele conflict is hij nauwelijks rationeel te noemen. Alles is dus mogelijk
[ Voor 2% gewijzigd door polthemol op 19-06-2023 10:19 ]
nee helemaal inrellevant .. 99% is buhne praatAmos_x schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:34:
[...]
Tuurlijk is wat hij zegt relevant*knip* Ja schurkenstaat, dictator, propoganda, bananenrepubliek, …. Allemaal waar.
Er zijn wel wat "near miss' geweest waarvan wij als europa/westen niks van te weten krijgen zoals een cruise missle 40km in polen die vanuit russland afgevuurd was .. en in de bossen terug is gevonden. of die drone die uit te lucht is gehaalt ..
probleem van oekraine is dat ze niet de middelen hebben die ze graag willen hebben, moment dat Poetin die grens passeert van het westen te betrekken dan is die optie opeens op de tafel en wat er nog over is van zijn leger kan aftellen dat duurt niet lang voordat het van de kaart is geveegt ..
[ Voor 1% gewijzigd door polthemol op 19-06-2023 10:20 ]
Tja vanalles
Ukraine is rebuilding the Bairak bridge. This bridge was blown by Russia in an attempt to stop the Kharkiv offensive (Bairak was one of the first places Ukraine attaked). Obviously it didn't slow down much. pic.twitter.com/gqLWzeBtNQ
— Andrew Perpetua (@AndrewPerpetua) 17 juni 2023
Niet alles is mogelijk. Bewust een vliegveld of gericht een doel binnen nato aanvallen en alle remmen gaan los. Zo dom zijn ze echt niet daar.Amos_x schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:34:
[...]
Tuurlijk is wat hij zegt relevant,*knip* . Ja schurkenstaat, dictator, propoganda, bananenrepubliek, …. Allemaal waar.
[ Voor 2% gewijzigd door polthemol op 19-06-2023 10:20 ]
https://www.nytimes.com/2...-ukraine-war-tactics.html
:strip_exif()/f/image/DiGthwO2Hxx8ByqSZyIxrfwv.jpg?f=fotoalbum_large)
Last night, the Ukrainian Air Force downed 2 Ka-52 helicopters, 4 Shahed drones, 1 LANCET kamikaze drone and 7 various reconnaissance drones pic.twitter.com/9jljhUrsxE
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 18 juni 2023
:strip_exif()/f/image/74PYPiQX98NqwXFWZ8EXfVaH.jpg?f=fotoalbum_large)
Duur nachtje - UA claimt 2 KA-52’s te hebben neergehaald. Waarvan ik er vanuit ga dat RU er momenteel geen een kan produceren.
Ik merk dat ik bewust weinig nieuws volg: Twitter is Elon’s madmen vrijstaat geworden en verder is er weinig te lezen. Zag wel de ‘bosbrand’-sateliet beelden met enorm veel gedetecteerde branden over de gehele linie. Blijkbaar is er een offensief gaande ‘overal’.. en is dit een fase waarin alles bestookt wordt om RU simpelweg te ontdoen van materiaal en andere bronnen.
:strip_exif()/f/image/Ibl04zTndEf37q1m3GTAZFg2.jpg?f=fotoalbum_large)
Latest Defence Intelligence update on the situation in Ukraine - 18 June 2023.
— Ministry of Defence 🇬🇧 (@DefenceHQ) 18 juni 2023
Find out more about Defence Intelligence's use of language: https://t.co/kAqNWJPcea
🇺🇦 #StandWithUkraine 🇺🇦 pic.twitter.com/mfO2AfBSy2
En inderdaad wordt er fors gevochtend, aldus de UK MoD.
This morning, there was a strike on a fairly large Russian ammunition depot in Rykove, Kherson region. Distance to the front ~110 km.
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 18 juni 2023
Rykovo is located on the railroad between Crimea and Melitopil and is therefore an important logistical hub for Russians.https://t.co/JNmxvr7wJE pic.twitter.com/MmYBDscUzX
BigBoom 110km van het front bij Kherson. Munitie depot, aldus de berichten.
:strip_exif()/f/image/YwTWzqSXNX0KMhfBZ4FUe5Bz.jpg?f=fotoalbum_large)
Tenslotte een toegift van Peskov: demilitarisatie van UA is zo goed als klaar, want UA maakt bijna geen gebruik meer van hun wapens.
Klopt, ze gebruiken nu de wapens van hun bevriende staten
Denk niet dat hij het zo bedoelt, maar wellicht zoekt men een weg uit de situatie en komt er binnen kort een voorstel tot staakt het vuren om grenzen te bevriezen.
[ Voor 38% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-06-2023 08:29 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
De demilitarisatie van Rusland in UA.NiGeLaToR schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:07:
[Afbeelding]
[Embed]
[Afbeelding]
Duur nachtje - UA claimt 2 KA-52’s te hebben neergehaald. Waarvan ik er vanuit ga dat RU er momenteel geen een kan produceren.
Ik merk dat ik bewust weinig nieuws volg: Twitter is Elon’s madmen vrijstaat geworden en verder is er weinig te lezen. Zag wel de ‘bosbrand’-sateliet beelden met enorm veel gedetecteerde branden over de gehele linie. Blijkbaar is er een offensief gaande ‘overal’.. en is dit een fase waarin alles bestookt wordt om RU simpelweg te ontdoen van materiaal en andere bronnen.
[Afbeelding]
[Embed]
En inderdaad wordt er fors gevochtend, aldus de UK MoD.
[Embed]
BigBoom 110km van het front bij Kherson. Munitie depot, aldus de berichten.
[Afbeelding]
Tenslotte een toegift van Peskov: demilitarisatie van UA is zo goed als klaar, want UA maakt bijna geen gebruik meer van hun wapens.
Klopt, ze gebruiken nu de wapens van hun bevriende staten
Denk niet dat hij het zo bedoelt, maar wellicht zoekt men een weg uit de situatie en komt er binnen kort een voorstel tot staakt het vuren om grenzen te bevriezen.
Oepsie verkeerd begrepen.
Peskov zegt ondertussen dat de graan deal geen toekomst heeft en ze geen reden hebben om te verlengen.
Voor wie twijfels heeft of had bij de genocidale insteek
— Bart Aafjes (@BartAafjes68) 17 juni 2023
"Honderden" krijgsgevangenen waren teruggestuurd, levend maar gecastreerd.
The Times heeft dit destijds niet gemeld, omdat dit zou kunnen bijdragen aan het trauma dat de mannen hadden opgelopen.
https://t.co/3euvplU2ZQ
Times artikel in de tweet.
Elke dag vindt Rusland weer een nieuwe manier om zich het meest gehate land voor de Westerse wereld te maken. Geen wonder dat Putin het goed kan vinden met diverse Afrikaanse leiders: mutilatie is daar al lange tijd een manier om volken te onderwerpen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
We zouden als Westen eens lang en hard moeten nadenken of we ooit nog iets met zulke landen te maken willen hebben. Maar goed….geld regeert dus ik zie het somber in.NiGeLaToR schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:45:
[Embed]
Elke dag vindt Rusland weer een nieuwe manier om zich het meest gehate land voor de Westerse wereld te maken. Geen wonder dat Putin het goed kan vinden met diverse Afrikaanse leiders: mutilatie is daar al lange tijd een manier om volken te onderwerpen.
Wtf wat aan stelletje barbaren zijn het toch ook, het zou ons niet meer moeten verbazen maar ik krijg toch echt kippenvel van zulke berichten.. Ze leven daar in Rusland echt nog in de middeleeuwen.NiGeLaToR schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:45:
[Embed]
[ Voor 4% gewijzigd door Stylze op 18-06-2023 10:23 ]
Playstation 5
Zit zo te zien achter een betaalmuur inmiddels.NiGeLaToR schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:45:
[Embed]
Ik zou het wel 'mooi' vinden als Rusland Nato vliegvelden in Polen aan zou vallen. Ben serieus nieuwsgierig hoe heftig het westen zou reageren.AMARONE schreef op zondag 18 juni 2023 @ 02:35:
[...]
Niet alles is mogelijk. Bewust een vliegveld of gericht een doel binnen nato aanvallen en alle remmen gaan los. Zo dom zijn ze echt niet daar.
Er worden jaren met regelmaat gezamelijkelijke oefeningen gehouden, wat mij betreft mag dat in de praktijk worden gebracht. Kom maar op. (En dan hopen dat China in zijn kooi blijft).
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
We zouden eens all in moeten gaandr.lowtune schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:08:
[...]
We zouden als Westen eens lang en hard moeten nadenken of we ooit nog iets met zulke landen te maken willen hebben. Maar goed….geld regeert dus ik zie het somber in.

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 18-06-2023 11:00 ]
A wise man's life is based around fuck you
Dit is een beetje de gedachte gang waarmee men WOI in ging en tot miljoenenen doden leide. Wees voorzichtig met wat je wenst.PASware schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:50:
[...]
Ik zou het wel 'mooi' vinden als Rusland Nato vliegvelden in Polen aan zou vallen. Ben serieus nieuwsgierig hoe heftig het westen zou reageren.
Er worden jaren met regelmaat gezamelijkelijke oefeningen gehouden, wat mij betreft mag dat in de praktijk worden gebracht. Kom maar op. (En dan hopen dat China in zijn kooi blijft).
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Ja, "wij" als het westen willen dat, want grondstoffen voor oa accu's waar de chinezen momenteel achteraan zitten en mijnen ruilt tegen telecommunicatie/infrastructuur, wegen, en meer faciliteiten.dr.lowtune schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:08:
[...]
We zouden als Westen eens lang en hard moeten nadenken of we ooit nog iets met zulke landen te maken willen hebben. Maar goed….geld regeert dus ik zie het somber in.
Er zijn ook mijnen vol edelmetalen en noem maar op, dus ja, het westen moet dat willen, omwille van eigen bestaansrecht, dus moeten wij handeldrijven met dergelijke landen.
Landen met dubieuze regeringen willen de grondstoffen maar al te graag uitbuiten tegen het westen en tevens proberen te onderdrukken, of om hun macht te vergroten.
Rusland heeft momenteel een gebied van Oekraine in handen met dergelijke delfstoffen en schaliegas.
[ Voor 4% gewijzigd door murphydrz op 18-06-2023 11:50 ]
Om heel eerlijk te zijn... Denk dat als ze bijvoorbeeld 1 aanval doen op een vliegveld met vliegtuigen die ik Oekraïnse dienst vliegen, dat het Westen alsnog 'foei' zegt. Maar wel extra wapens aan Oekraïne gaat leveren.PASware schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:50:
[...]
Ik zou het wel 'mooi' vinden als Rusland Nato vliegvelden in Polen aan zou vallen. Ben serieus nieuwsgierig hoe heftig het westen zou reageren.
Pas als Rusland structureel vliegvelden gaat aanvallen, dan zal er uiteraard een reactie komen.
Er staat veel te veel op het spel. Als het westen all-in gaat, dan krijg je een Wereldoorlog. China kán dan niet rustig in de stoel blijven zitten, gezien het om werelddominantie gaat.
Weer ontopic:
Meerdere bronnen melden dat er een heel groot munitiedepot is geraakt wat echt al uren aan het ontploffen is.
https://www.reddit.com/r/..._region_another_big_ammo/
Aan de andere kant, Rusland claimt allang in oorlog te zijn met NATO, tot aan verzinsels zoals "green men" en door NATO gesponsorde militaire "vakantiegangers" (waar kennen we dat ook alweer van?) aan toe, dus ik kan begrijpen dat men nu denkt, "laten we het maar doen, staat Rusland met hun bek vol tanden".sprhnk schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:06:
[...]
Dit is een beetje de gedachte gang waarmee men WOI in ging en tot miljoenenen doden leide. Wees voorzichtig met wat je wenst.
Of dat ook wijs is is een ander verhaal. Maar ik ben deze oorlog spuugzat, elke dag word Oekraïne verder in puin geschoten, elke dag sterven er mensen.
Dus wat mij betreft mogen die ratten in het Kremlin zelf meemaken hoe het is om een oorlog op eigen grondgebied mee te moeten maken, en ik wens ze in dat geval geen goede afloop voor zichzelf en hun naasten.
En het gevolg van het net niet genoeg doen om er daadwerkelijk een stokje voor te steken dan?merlin1201 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:07:
Snap deze opmerkingen, maar ik denk dat je niet besef wat het gevolg kan zijn.
Dit soort desinformatieclaims (die niet zelden neigen naar trollen op het hoogste niveau) zijn wel degelijk iets anders dan militaire interactie op NAVO-grondgebied.ZenTex schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:52:
[...]
Aan de andere kant, Rusland claimt allang in oorlog te zijn met NATO, tot aan verzinsels zoals "green men" en door NATO gesponsorde militaire "vakantiegangers" (waar kennen we dat ook alweer van?) aan toe, dus ik kan begrijpen dat men nu denkt, "laten we het maar doen, staat Rusland met hun bek vol tanden".
De vraag stellen is hem beantwoorden - @sprhnk heeft hier toch echt gelijk, de hoofdzakelijke oorzaak achter WWI was een ongebreideld vertrouwen van het volk gecombineerd met adviezen van oorlogslustige generaals. Laten we alsjeblieft niet vervallen in het actief hopen op een escalatie vis-a-vis NAVO, simpelweg omdat de gevolgen desastreus kunnen zijn voor het Europese continent en misschien wel de gehele wereld.Of dat ook wijs is is een ander verhaal. Maar ik ben deze oorlog spuugzat, elke dag word Oekraïne verder in puin geschoten, elke dag sterven er mensen.
Dus wat mij betreft mogen die ratten in het Kremlin zelf meemaken hoe het is om een oorlog op eigen grondgebied mee te moeten maken, en ik wens ze in dat geval geen goede afloop voor zichzelf en hun naasten.
Doorgaan met leveringen, meer en sneller inclusief F-16s, ATACMS & whatnot, is en blijft het devies (imho). Deze strategie heeft tot nu toe bewezen gewerkt en dit is ook een manier om te duwen en trekken aan de escalatieladder, een proces waarbij Putin steeds meer gezichtverlies lijdt.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Het is maar wat je 'hebben gewerkt' noemt.Jedi_Pimp schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:32:
[...]
Deze strategie heeft tot nu toe bewezen gewerkt en dit is ook een manier om te duwen en trekken aan de escalatieladder, een proces waarbij Putin steeds meer gezichtverlies lijdt.
De oorlogsmisdaden stapelen zich op, en lijken met het opblazen van dammen en castreren van krijgsgevangenen nog niet hun piek bereikt te hebben.
Het lijkt erop dat in iedergeval de hogere regionen binnen de Russische machthebbers nog weinig onder de indruk zijn.
Mee eens dat er door geleverd moet gaan worden. Maar om het tot nu toe een succes te noemen gaat me wat ver. Het is te weinig en te traag geweest. En het laat zich aanzien dat dit voorlopig ook zo blijft.
Oh, maar daar ben ik het ook mee eens, mijn reactie ging er puur over dat puur gevoelsmatig, dit hetgene is wat die Russen verdienen.Jedi_Pimp schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:32:
[...]
De vraag stellen is hem beantwoorden - @sprhnk heeft hier toch echt gelijk, de hoofdzakelijke oorzaak achter WWI was een ongebreideld vertrouwen van het volk gecombineerd met adviezen van oorlogslustige generaals. Laten we alsjeblieft niet vervallen in het actief hopen op een escalatie vis-a-vis NAVO, simpelweg omdat de gevolgen desastreus kunnen zijn voor het Europese continent en misschien wel de gehele wereld.
Maar de wereld is niet fair, de Russen in het kremlin zijn gestoord, en wij in het westen zijn net ietsje wijzer om het ook daadwerkelijk te doen itt de Russen.
Alsnog wens ik ze alle ellende toe.
https://nos.nl/liveblog/2...h-munitiedepot-opgeblazen
[ Voor 32% gewijzigd door Stylze op 18-06-2023 12:51 ]
Playstation 5
Wens hen liever alle wijsheid en inzicht toe....ZenTex schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:47:
[...]
Oh, maar daar ben ik het ook mee eens, mijn reactie ging er puur over dat puur gevoelsmatig, dit hetgene is wat die Russen verdienen.
Maar de wereld is niet fair, de Russen in het kremlin zijn gestoord, en wij in het westen zijn net ietsje wijzer om het ook daadwerkelijk te doen itt de Russen.
Alsnog wens ik ze alle ellende toe.
Enigszins verbaasd dat de president van ZA daar iets van durft te zeggen tegen Putin. Rusland lijkt toch wel alleen te staan in het ontkennen van dit transport.Ramaphosa tegen Poetin: 'Oorlog moet stoppen'
Tijdens een ontmoeting met president Poetin in St. Petersburg heeft de Zuid-Afrikaanse president Ramaphosa gezegd dat de oorlog moet stoppen. Ook drong hij aan op het vrijlaten van krijgsgevangenen door Rusland en Oekraïne en zei hij dat kinderen die uit bezet gebied naar Rusland zijn gebracht moeten terugkeren.
Ramaphosa is met een delegatie uit zes andere Afrikaanse landen op vredesmissie. Vrijdag ontmoette de delegatie de Oekraïense president Zelensky. Zaterdag volgde de ontmoeting met Poetin. "De oorlog kan niet eeuwig doorgaan. Alle conflicten moeten worden bijgelegd en op zeker moment eindigen. En wij zijn hier om te laten weten dat we willen dat deze oorlog stopt."
Poetin zei tegen de Afrikaanse leiders dat Oekraïne steeds weigert om te onderhandelen over vrede.
Het is wel belangrijk dat die kinderen terug gaan. Komen ook steeds meer berichten dat de Oekraïnse krijgsgevangenen worden gecastreerd door de Russen.
Een deel van de Oekraïnse mannen sneuvelt tijdens de oorlog, een deel komt gecastreerd terug uit gevangenschap en een deel van de kinderen zijn gedeporteerd.
Dat kan zijn effecten nog wel hebben om de bevolking van Oekraïne.
Touche.murphydrz schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:59:
[...]
Wens hen liever alle wijsheid en inzicht toe....
Inderdaad. Dat zou de beste optie zijn.
Mwa corona was mij ook niet heftig genoeg eigenlijk.sprhnk schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:06:
[...]
Dit is een beetje de gedachte gang waarmee men WOI in ging en tot miljoenenen doden leide. Wees voorzichtig met wat je wenst.
Risico van bemoeienis van nato is dat andere landen, zoals China, zich er ook mee gaan bemoeien. Dat zou absoluut niet moeten gebeuren. Daarom ook als westen zover als kan ingrijpen.
Een all-in oorlog tegen Rusland, op Oekraiens grondgebied(!), van mij mag het. Schop ze er maar uit. Rusland is volgens hun toch al in oorlog met de Nato.
[ Voor 10% gewijzigd door PASware op 18-06-2023 13:38 ]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Je / men lijkt vast te zitten in een sunk cost fallacy, 'we moeten iets doen' redenatie, en een bak frustratie dat iets tijd kost.MikeyMan schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:38:
[...]
Het is maar wat je 'hebben gewerkt' noemt.
...
Oorlogsmisdaden die gepleegd zijn liggen in het verleden. Oorlogsmisdaden die nu gepleegd worden hebben beperkte slachtoffers in het grote geheel.
De rakettenterreur maakt uiteindelijk ook geen verschil meer, voor zover dat al zo was.
Er zijn dus een aantal vragen te stellen:
Kan hulp sneller geleverd worden? -> deels, maar de praktische en politieke redenen waren en zijn echt.
Wat voor positief verschil maakt het eventueel sneller leveren? -> zolang het om niet beslissende hoeveelheden gaat zeer beperkt, voornamelijk het aantal getroffen burgers.
Wat zijn de negatieve consequenties van sneller leveren? -> potentieel een oncontroleerbaar proces waarbij worst case velen buiten Oekraïne (Europese burgers) ook getroffen kunnen worden. Dat laatste is in niemands belang.
Kortom, het is niet rationeel om alles te doen voor een beperkt belang.
Als in het alternatieve scenario er kisten uit vliegtuigen komen op Eindhoven Airport en elders, dan is het snel gedaan met het draagvlak of/en het totaal aan slachtoffers zal de projectie van de huidige conflictscope ver ontstijgen.
Denk je dat ze daar iets goeds mee zouden doen?murphydrz schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:59:
[...]
Wens hen liever alle wijsheid en inzicht toe....
Tja, dat is een goede..downtime schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:48:
[...]
Denk je dat ze daar iets goeds mee zouden doen?
De Russen hebben het idd tot ‘grey zone’ verklaard.Stylze schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:51:
Nos meld trouwens dat het dorpje Pjatychatky heroverd is zou weer een mooie opsteker zijn. Staat in het Liveblog daar.
Over het algemeen betekend dat dat de dag erna Oekraïne het bevrijd.
PSN
Als toevoeging Wargonzo:Stylze schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:51:
Nos meld trouwens dat het dorpje Pjatychatky heroverd is zou weer een mooie opsteker zijn. Staat in het Liveblog daar.
:strip_exif()/f/image/3DvLp16uMaUTOgFTbdrDyTJ9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook een stuk op Times radio over dit topic:NiGeLaToR schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:45:
[Embed]
PSN
En al 75 jaar roepen we 'dit nooit meer'. Dus wel gewoon. Niet dat 'we' niets doen hoor, er gebeurt wel wat. Maar het gebeurt gewoon weer, en we doen net te weinig om dit gewoon weer te laten gebeuren.Stylze schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:22:
[...]
Wtf wat aan stelletje barbaren zijn het toch ook, het zou ons niet meer moeten verbazen maar ik krijg toch echt kippenvel van zulke berichten.. Ze leven daar in Rusland echt nog in de middeleeuwen.
En over een paar jaar als de massagraven in bevrijd gebied worden geopend, als de beelden uit de concentratiekampen komen, roepen we in het Westen dat we het niet wisten, en de Russen dat ze het niet door hadden.
Ik verwacht dat als Mariopoel straks bevrijd wordt er echt een beerput open gaat. Daar zijn volgens mij echt tienduizenden burgers over de kling gejaagd uit pure haat.
[ Voor 4% gewijzigd door Brazos op 18-06-2023 14:59 ]
Hoezo het westen dat we het niet wisten? Wellicht niet concreet wát ze daar hebben uitgespookt, maar dat het niet zuiver is weten we wel.Brazos schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:56:
[...]
En al 75 jaar roepen we 'dit nooit meer'. Dus wel gewoon. Niet dat 'we' niets doen hoor, er gebeurt wel wat. Maar het gebeurt gewoon weer, en we doen net te weinig om dit gewoon weer te laten gebeuren.
En over een paar jaar als de massagraven in bevrijd gebied worden geopend, als de beelden uit de concentratiekampen komen, roepen we in het Westen dat we het niet wisten, en de Russen dat ze het niet door hadden.
Ik verwacht dat als Mariopoel straks bevrijd wordt er echt een beerput open gaat. Daar zijn volgens mij echt tienduizenden burgers over de kling gejaagd uit pure haat.
Uiteindelijk is er altijd een element van Realpolitik. 'dit nooit meer' betekent niet veel als je de sovjet-unie gewoon z'n gang laat gaan.Brazos schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:56:
En al 75 jaar roepen we 'dit nooit meer'. Dus wel gewoon. Niet dat 'we' niets doen hoor, er gebeurt wel wat. Maar het gebeurt gewoon weer, en we doen net te weinig om dit gewoon weer te laten gebeuren.
Aan de andere kant, West-Europa heeft inderdaad geen oorlog meer gehad. En dat is historisch gezien ook een unicum.
On the proposal of the Belgian Minister of Defense, Ludivine Dedonder, the Council of Ministers approved, on June 16, 2023, the 15th aid package for Ukraine. The Defense will provide M113 Armored Personnel Carriers (starting with a first batch of 40 to 50 units) decommissioned by an undisclosed (European) army that will be refurbished by the Belgian industry, more precisely John Cockerill company.
Following last week's agreement, which provided for the purchase and delivery of more than 32 million euros of 105 mm ammunition to Ukraine, a new aid package was approved on June 16, for a value of more than 11 million euros. Belgium will buy and supply troop carriers to Ukraine. The vehicles, most of which are already in excellent condition, will be restored to operational condition by the Belgian industry so that they can be delivered to Ukraine. This restoration represents at least one year of work for the company. The vehicles will probably be delivered by then, as and when they are restored to operational condition.
Je/men lijkt vast te zitten in angst voor de reactie van de agressor in deze.Rukapul schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:37:
[...]
Je / men lijkt vast te zitten in een sunk cost fallacy, 'we moeten iets doen' redenatie, en een bak frustratie dat iets tijd kost.
Oorlogsmisdaden die gepleegd zijn liggen in het verleden. Oorlogsmisdaden die nu gepleegd worden hebben beperkte slachtoffers in het grote geheel.
De rakettenterreur maakt uiteindelijk ook geen verschil meer, voor zover dat al zo was.
Er zijn dus een aantal vragen te stellen:
Kan hulp sneller geleverd worden? -> deels, maar de praktische en politieke redenen waren en zijn echt.
Wat voor positief verschil maakt het eventueel sneller leveren? -> zolang het om niet beslissende hoeveelheden gaat zeer beperkt, voornamelijk het aantal getroffen burgers.
Wat zijn de negatieve consequenties van sneller leveren? -> potentieel een oncontroleerbaar proces waarbij worst case velen buiten Oekraïne (Europese burgers) ook getroffen kunnen worden. Dat laatste is in niemands belang.
Kortom, het is niet rationeel om alles te doen voor een beperkt belang.
Als in het alternatieve scenario er kisten uit vliegtuigen komen op Eindhoven Airport en elders, dan is het snel gedaan met het draagvlak of/en het totaal aan slachtoffers zal de projectie van de huidige conflictscope ver ontstijgen.
Sunk kost kan ik niet zoveel mee. Dat zou suggereren dat ik enige relatie zie met het reeds geleverde spul/effort Maar ik vind wel dat er ook aan 'onze' kant ergens een rode lijn mag zijn. Tot nu toe lijkt ook die niet heel erg bereikt. Waarmee het er schijnt van heeft dat alles fair game is, zolang het maar in Oekraïne blijft.
Er is zelfs best iets te verzinnen dat geen directe deelname aan gevechten betekent. No fly zone of westerse bescherming van de oekraïnse delen zodat ze zelf de handen vrij hebben voor het offensief om maar iets te noemen.
Dat het momenteel too little too late blijft kan m.i. niemand ontkennen.
Niet met elkaar, maar 'dit nooit meer' beperkt zich niet alleen tot oorlog maar ook tot genocide, en niet alleen tot West-Europa maat ook de rest. Het zwaartepunt van de tweede wereldoorlog lag ook in Oost-Europa en niet in het Westen, zowel qua oorlog als qua genocide.phicoh schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:25:
[...]
Uiteindelijk is er altijd een element van Realpolitik. 'dit nooit meer' betekent niet veel als je de sovjet-unie gewoon z'n gang laat gaan.
Aan de andere kant, West-Europa heeft inderdaad geen oorlog meer gehad. En dat is historisch gezien ook een unicum.
Wat betreft de 'realpolitik' blijven we steeds een beetje stoeien met onze eigen angsten, niet met een reële dreiging. Ik zou dat dan ook geen realpolitik willen noemen.
Elke stap van het stoppen van politieke concessies, tot het leveren van een helm, een geweer, een voertuig, een tank, een raket een vliegtuig zou in een kernoorlog en derde wereldoorlog eindigen. Het mag duidelijk zijn dat deze angsten niet bepaald realpolitik zijn.
Realpolitik heeft als kenmerk dat je doet wat het best is voor je land. Als 1 moord kan leiden tot de eerste wereldoorlog. Als je ziet wat de gevolgen zijn voor onze energievoorziening.Brazos schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:28:
Wat betreft de 'realpolitik' blijven we steeds een beetje stoeien met onze eigen angsten, niet met een reële dreiging. Ik zou dat dan ook geen realpolitik willen noemen.
Elke stap van het stoppen van politieke concessies, tot het leveren van een helm, een geweer, een voertuig, een tank, een raket een vliegtuig zou in een kernoorlog en derde wereldoorlog eindigen. Het mag duidelijk zijn dat deze angsten niet bepaald realpolitik zijn.
Het westen had veel eerder in moeten grijpen. Zeker bij de inval in Georgië. En natuurlijk in 2014. Maar puur vanuit realpolitik is het verstandiger om afzijdig te blijven. En dat is wat we gedaan hebben.
Plus, we hebben niet naar Oost Europa geluisterd. Wij dachten het wel beter te weten. Hoe dan ook, dit gaat wat offtopic. Iets anders:phicoh schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:50:
[...]
Realpolitik heeft als kenmerk dat je doet wat het best is voor je land. Als 1 moord kan leiden tot de eerste wereldoorlog. Als je ziet wat de gevolgen zijn voor onze energievoorziening.
Het westen had veel eerder in moeten grijpen. Zeker bij de inval in Georgië. En natuurlijk in 2014. Maar puur vanuit realpolitik is het verstandiger om afzijdig te blijven. En dat is wat we gedaan hebben.
Interessant om een Bradley in actie te zien. Ik vermoed dat dit ook een van de redenen is dat UA het 's nachts zoveel beter doet.🔥BREAKING🔥
— Cloooud |🇺🇦 (@GloOouD) 18 juni 2023
Video from 🇺🇦#Ukrainian soldiers of the 47th Mechanized Brigade «Magura» inside of the 🇺🇸#American IFV M2A2 «Bradley», which is destroying 🇷🇺#Russian targets at #Zaporizhzhia frontline at night. pic.twitter.com/FfIw7YG514
Niets Realpolitiek, het Westen, met Merkel voorop hebben zich ronduit achterlijk gedragen men had gehoopt dat Rusland zich op een of andere manier rekening zou houden met anderen... ondanks alle rode vlaggen; (in no particular order & off the top of my hat:)phicoh schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:25:
[...]
Uiteindelijk is er altijd een element van Realpolitik. 'dit nooit meer' betekent niet veel als je de sovjet-unie gewoon z'n gang laat gaan.
1. Tsjetsjenië, 2. onderdrukken van minderheden in eigen land, 3. politieke moorden galore, 4. onderdrukken van journalistiek en 5. de vele journalisten die de dood vonden, 6. pres. Yanukovych zo onderdruk zetten dat hij het associatie verdrag niet ondertekend en uiteindelijk met ruim honderd demonstranten tot gevolg, 7. beïnvloeden van publieke opinie door middel van troll farms, 8. (pogingen tot) beïnvloeden van verkiezingen in het Westen, 9. de oorlog in Georgië, 10. inname van de krim, 11 proberen een burgeroorlog ontketenen in Oekraïne, 12 toen dat niet werkte "vrijwilligers" er naartoe sturen, en toen dat niet werkte het gewone leger de grens over sturen (niet deze oorlog maar daarvoor al), 13 MH17, 14 de ontkenning van het bestaan van de staat van Oekraïne, 15 de constante dehumanisering van die Oekraïners, 16 ontkenning van Oekraïens als taal cultuur etc. 17 ontkenning van misdaden die de Sovjet-Unie pleegde richting verschillende bevolkings groepen o.a. Holodomor, 18 slachtoffertje spelen over alles "ze willen ons vervangen" zodat ze zich goed kunnen voelen als ze het zelf doen o ja en 19 Syrië niet vergeten
Daarnaast waren de waarschuwing geregeerd van landen zoals Polen, Estland Letland Litouwen, Slowakije en Tsjechië voorop. De de vele intellectuelen, Garry Kasparov heeft er een boek over geschreven Timotthy Snyder ook, toch wel mensen die zouden moeten weten waar ze het over hebben.
Maar he Poetin van een cheatcode; ontkennen en hij had goedkoop gas wat konden we eigenlijk doen...
(En laten we welzijn Nederland is ook niet onschuldig hierin)
edit: nummers gefixed
[ Voor 10% gewijzigd door klaw op 18-06-2023 17:56 ]
En dan heb je twee keer "8." gebruikt, nog eentje en je zit al aan 20.klaw schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:23:
[...]
Niets Realpolitiek, het Westen, met Merkel voorop hebben zich ronduit achterlijk gedragen men had gehoopt dat Rusland zich op een of andere manier rekening zou houden met anderen... ondanks alle rode vlaggen; (in no particular order:)
1. Tsjetsjenië, 2. onderdrukken van minderheden in eigen land, 3. politieke moorden galore, 4. onderdrukken van journalistiek en 5. de vele journalisten die de dood vonden, 6. Poroshenko zo onderdruk zetten dat hij het associatie verdrag niet ondertekend en uiteindelijk met ruim honderd demonstranten tot gevolg, 7. beïnvloeden van publieke opinie door middel van troll farms, 8. (pogingen tot) beïnvloeden van verkiezingen in het Westen, 8. de oorlog in Georgië, 9. inname van de krim, 10 proberen een burgeroorlog ontketenen in Oekraïne, 11 toen dat niet werkte "vrijwilligers" er naartoe sturen, en toen dat niet werkte het gewone leger de grens over sturen (niet deze oorlog maar daarvoor al), 12 MH17, 13 de ontkenning van het bestaan van de staat van Oekraïne, 14 de constante dehumanisering van die Oekraïners, 15 ontkenning van Oekraïens als taal cultuur etc. 16 ontkenning van misdaden die de Sovjet-Unie pleegde richting verschillende bevolkings groepen o.a. Holodomor, 17 slachtoffertje spelen over alles "ze willen ons vervangen" zodat ze zich goed kunnen voelen als ze het zelf doen o ja en 18 Syrië niet vergeten
Daarnaast waren de waarschuwing geregeerd van landen zoals Polen, Estland Letland Litouwen, Slowakije en Tsjechië voorop. De de vele intellectuelen, Garry Kasparov heeft er een boek over geschreven Timotthy Snyder ook, toch wel mensen die zouden moeten weten waar ze het over hebben.
Maar he Poetin van een cheatcode; ontkennen en hij had goedkoop gas wat konden we eigenlijk doen...
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Niets doen zou geen realpolitik zijn geweest maar gewoon appeasement zijn en uiteindelijk tot nog meer oorlog dood en verderf hebben geleid. Appeasement werkt niet dat zou toch onderhand wel duidelijk moeten zijn...phicoh schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:50:
[...]
Realpolitik heeft als kenmerk dat je doet wat het best is voor je land. Als 1 moord kan leiden tot de eerste wereldoorlog. Als je ziet wat de gevolgen zijn voor onze energievoorziening.
Je ziet het nu al met China. De machtsverhoudingen zijn aan het veranderen, als de EU haar strategische autonomie wil waarmaken, moet je de transactionele aard van de wereldorde erkennen en kan je simpelweg niet én kwesties als de Oeigoeren én kwesties ten aanzien van (binnenlands) economisch en/of militaire veiligheid bewerkstelligen. Je zal concessies moeten doen. Maargoed, dit is meer iets voor het andere topic.PASware schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:36:
China, zich er ook mee gaan bemoeien. Dat zou absoluut niet moeten gebeuren. Daarom ook als westen zover als kan ingrijpen.
Dat is nogal een disclaimer, niet een echt realistische, me dunkt.Een all-in oorlog tegen Rusland, op Oekraiens grondgebied(!), van mij mag het. Schop ze er maar uit. Rusland is volgens hun toch al in oorlog met de Nato.
Het is altijd een kwestie van perspectief, maar de reactie van het westen in termen van militaire (en financiële) steun wordt door menig "kenner" als unprecedented beschouwd (alhoewel enigzins traag opgang te zijn gekomen). Onder andere door middel van de steun, zijn ze verder gekomen dan we aan het begin van de oorlog dachten. Tuurlijk is het ontzettend pijnlijk om oorlogsmisdaden en het lijden van UA burgers aan de zijlijn te aanschouwen, dat ontken ik niet. Gegeven de belangen voor het Europese continent als geheel, lijkt er echter niet heel veel meer mogelijk te zijn op dit moment. Niet dat het op het wereldtoneel iets waard is, maar ik heb ook niet het idee dat UA'ers veel meer verwachten momenteel, maar dat is gebaseerd op mijn twee goede UA vrienden die ik bijna dagelijks spreek hier in Azië (en dus nogal anekdotisch).
[ Voor 35% gewijzigd door Jedi_Pimp op 18-06-2023 17:43 ]
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Waar je Poroshenko zegt bedoel je Yanukovic , stop de tijd.klaw schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:23:
[...]
Niets Realpolitiek, het Westen, met Merkel voorop hebben zich ronduit achterlijk gedragen men had gehoopt dat Rusland zich op een of andere manier rekening zou houden met anderen... ondanks alle rode vlaggen; (in no particular order & off the top of my hat:)
1. Tsjetsjenië, 2. onderdrukken van minderheden in eigen land, 3. politieke moorden galore, 4. onderdrukken van journalistiek en 5. de vele journalisten die de dood vonden, 6. Poroshenko zo onderdruk zetten dat hij het associatie verdrag niet ondertekend en uiteindelijk met ruim honderd demonstranten tot gevolg, 7. beïnvloeden van publieke opinie door middel van troll farms, 8. (pogingen tot) beïnvloeden van verkiezingen in het Westen, 9. de oorlog in Georgië, 10. inname van de krim, 11 proberen een burgeroorlog ontketenen in Oekraïne, 12 toen dat niet werkte "vrijwilligers" er naartoe sturen, en toen dat niet werkte het gewone leger de grens over sturen (niet deze oorlog maar daarvoor al), 13 MH17, 14 de ontkenning van het bestaan van de staat van Oekraïne, 15 de constante dehumanisering van die Oekraïners, 16 ontkenning van Oekraïens als taal cultuur etc. 17 ontkenning van misdaden die de Sovjet-Unie pleegde richting verschillende bevolkings groepen o.a. Holodomor, 18 slachtoffertje spelen over alles "ze willen ons vervangen" zodat ze zich goed kunnen voelen als ze het zelf doen o ja en 19 Syrië niet vergeten
edit: nummers gefixed
Dat betekent, stam + t .
[ Voor 84% gewijzigd door polthemol op 18-06-2023 21:01 ]
And just two hours ago, Ukraine shot down yet ANOTHER $30,000,000 Russian Ka-52 "Alligator" helicopter, the 5th in 6 days. https://t.co/BGQv7Yca3t
— Jay in Kyiv (@JayinKyiv) 18 juni 2023
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Tuurlijk weten ze het wel, maar voor de bühne weten ze het niet. Dan zeggen ze weer 'Dat nooit weer' en laten het gewoon weer gebeuren.FlowSnake schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:09:
[...]
Hoezo het westen dat we het niet wisten? Wellicht niet concreet wát ze daar hebben uitgespookt, maar dat het niet zuiver is weten we wel.
Ik ben nog steeds verbaasd waarom het Westen de Russen niet uit Oekraïne schoppen. Rusland aanvallen op eigen grondgebied niet, maar een land in nood helpen zou vanzelfsprekend moeten zijn.
Nou nee. Dan zou alle politiek real politik zijn. De kern van real politik is dat puur vanuit machtspolitieke verhoudingen wordt gedacht en dat ethiek, moraal en ideologie geen rol spelen.phicoh schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:50:
[...]
Realpolitik heeft als kenmerk dat je doet wat het best is voor je land.
Geen beste balans. Hoort natuurlijk enigzins bij een counteroffensief, plus de kanttekeningen dat veel vernietigd russisch materiaal pas later te zien zal zijn als UA gebieden inneemt, en ook zijn de initiële verliezen (vooral bij de 47ste) vrij hoog. Wat dat betreft zou een analyse van alleen de laatste week ook interessant zijn.Some have asked for #Zaporizhzhia counter-offensive equipment loss numbers for both sides, so I made a rough count for the period of 01 to 16 June 2023.
— Naalsio (@naalsio26) 17 juni 2023
In summary: 97 UA losses vs. 54 RU losses
Spreadsheet showing the losses in detail: https://t.co/UfSC9YYpyC pic.twitter.com/i8n8jjJQto
Die helikopters zijn het grootste gevaar zo'n beetje voor UA, maar de inzet aan het front maakt ze natuurlijk ook kwetsbaar. Wrakken zullen zijn neergestort in bezet gebied. Dus... het is te hopen dat het klopt.The General Staff reports about the downing of another Ka-52 attack helicopter. This is already the fourth reportedly destroyed Ka-52 in three days. pic.twitter.com/E924Sb9frA
Dit is tricky: UA meldt alleen laatste 24 uur al > 40 verloren voertuigen voor RU. Daar zit met Oryx op den duur wellicht een marge tussen maar zo laag voor RU vergt dan wel een speciale manier van tellen. Wellicht op basis van confirmatie in beeld, maar die laat UA zelf nog niet vrij. Niet erg zinvol dan dus?RoD schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:36:
[Embed] Geen beste balans. Hoort natuurlijk enigzins bij een counteroffensief, plus de kanttekeningen dat veel vernietigd russisch materiaal pas later te zien zal zijn als UA gebieden inneemt, en ook zijn de initiële verliezen (vooral bij de 47ste) vrij hoog. Wat dat betreft zou een analyse van alleen de laatste week ook interessant zijn.
KA-52 maakt zeker slachtoffers, maar als dat er tientallen waren, zagen we de Russische MoD die allemaal delen. Het zijn er zover ik kan vinden net een handvol.
Maak mij ook zorgen maar sluit mezelf ook een beetje af van de RU-funded propaganda storm die woedt online.
Zoals @klaw al aan geeft (zoals ik zijn post begrijp), keek het westen veels te lang toe en liet het maar gebeuren, want ja dat goedkope gas uit Rusland kwam ons (het westen) maar al te goed uit. Wij sponsorden de verschrikkingen in Rusland (en daar buiten).Jedi_Pimp schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:34:
[...]
Dat is nogal een disclaimer, niet een echt realistische, me dunkt
In de afgelopen anderhalf jaar is gebleken dat Rusland een zwakke blaffende hond is die zijn troefkaarten verspeeld heeft. Nu is het tijd aan het westen om Rusland echt pijn te gaan doen. Sancties helpen, maar effect daarvan is naar mijn inziens niet voldoende.
Tijd voor:
- lange(re) afstands raketten
- veel meer luchtafweer
- meer wapens om luchtafweer uit te schakelen
- zsm no fly zone boven heel ukraine te krijgen
- veel meer kruisraketten, zo nodig om (net) over de grens in Rusland olie/energiecentrales uit te schakelen, bij voorkeur in de winter
Naalsio is een bekende en betrouwbare teller die oa voor Oryx analyseert. Het is dus gewoon accuraat, maar inderdaad puur op visueel bevestigd. Daar zit natuurlijk een afwijking in ivm UA opsec en de eerdergenoemde kanttekeningen. Het geeft wel een indicatie, en misschien is het niet eens zo slecht, als je erbij bedenkt dat een significant deel van dit aantal verloren is gegaan bij het incident van het 47ste, en UA sindsdien anders is gaan vechten. Daarom zou ik ook de cijfers van alleen de laatste week wel eens willen weten.NiGeLaToR schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:51:
[...]
Dit is tricky: UA meldt alleen laatste 24 uur al > 40 verloren voertuigen voor RU. Daar zit met Oryx op den duur wellicht een marge tussen maar zo laag voor RU vergt dan wel een speciale manier van tellen. Wellicht op basis van confirmatie in beeld, maar die laat UA zelf nog niet vrij. Niet erg zinvol dan dus?
KA-52 maakt zeker slachtoffers, maar als dat er tientallen waren, zagen we de Russische MoD die allemaal delen. Het zijn er zover ik kan vinden net een handvol.
Maak mij ook zorgen maar sluit mezelf ook een beetje af van de RU-funded propaganda storm die woedt online.
Dat zijn nog behoorlijke aantallen:DaniëlWW2 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:21:
[...]
En dan weer meer ontopic. Er schijnt een Europees land in onderhandeling te zijn om Mekrava tanks te kopen. Ongetwijfeld alleen MK2 en MK3, maar toch. De optie naar Oekraine lijkt er misschien ook wel te zijn. Iets om in de gaten te houden want het zou ook de positie van Israël verder verduidelijken.
https://www.haaretz.com/i...19-d7cb-afcd-ff3bf8240000
[Twitter: https://twitter.com/NOELreports/status/1670472150912827396]
Met als correctie:
I removed the Merkava news item. Different other sources talk about negotiations with just one instead of two countries and the involvement of Ukraine is not clear at all. Needs more clarification.
nope
Maybe.
I removed the Merkava news item. Different other sources talk about negotiations with just one instead of two countries and the involvement of Ukraine is not clear at all. Needs more clarification.
PSN
Het probleem hiermee is dat ze alleen visueel bevestigde spullen meetellen. Door de opsec is rusland juist veel aan het laten zien, terwijl Oekraïne juist heel weinig post. Dus ook als indicatie verwacht ik dat de cijfers momenteel niet echt zuinig zijn. Hooguit om te zien wat de worst case getallen zijn.RoD schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:08:
[...]
Naalsio is een bekende en betrouwbare teller die oa voor Oryx analyseert. Het is dus gewoon accuraat, maar inderdaad puur op visueel bevestigd. Daar zit natuurlijk een afwijking in ivm UA opsec en de eerdergenoemde kanttekeningen. Het geeft wel een indicatie, en misschien is het niet eens zo slecht, als je erbij bedenkt dat een significant deel van dit aantal verloren is gegaan bij het incident van het 47ste, en UA sindsdien anders is gaan vechten. Daarom zou ik ook de cijfers van alleen de laatste week wel eens willen weten.
Maar inderdaad, als je het eerste incident eruit haalt valt de teller al uit in het voordeel van Oekraïne, wat als aanvallende partij al niet slecht is.
[removed]
Ja want dat is kern onderdeel van wijsheiddowntime schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:48:
[...]
Denk je dat ze daar iets goeds mee zouden doen?
Zouden ze luchtafweer dichter bij de frontlinie gezet hebben? Een offensief kan alleen maar lukken als Rusland geen luchtoverwicht heeft.
Ondertussen lijkt het mij duidelijk dat Oekraïne bezig is met het front zo groot mogelijk te maken zodat Rusland niet weet waar aan te vullen. Ze werken duidelijk aan chaos voor Russische commando.
Computers make very fast, very accurate mistakes.
This morning, there was a strike on a fairly large Russian ammunition depot in Rykove, Kherson region. Distance to the front ~110 km.
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 18 juni 2023
Rykovo is located on the railroad between Crimea and Melitopil and is therefore an important logistical hub for Russians.https://t.co/JNmxvr7wJE pic.twitter.com/MmYBDscUzX
[ Voor 37% gewijzigd door vso op 18-06-2023 20:35 ]
Tja vanalles
Die was al gepost, maar wat nog niet gepost is, is hoe het er na de aanval uitzag. Dit was een ongelofelijk grote klap.
Russian ammunition depot destroyed near #Rykove/#Рикове, at least 10 building are vanished, a lot more are destroyed.
— GeoRaccoon (@GeoRaccoon) 18 juni 2023
46.334751, 34.754249@GeoConfirmed https://t.co/IwiwIFl0mg pic.twitter.com/VXYT5FbHBR
Blijkbaar zet rusland z'n museumtanks in als zelfrijdende bommen#Ukraine The Russian Army sent a T-54/55 VBIED filled with 6 tonnes of TNT at AFU lines near Marinka, Donetsk Oblast.
— Cᴀʟɪʙʀᴇ Oʙsᴄᴜʀᴀ (@CalibreObscura) 18 juni 2023
The attempt failed as the remotely-controlled bomb ran into a mine 100m from the front line, and was then hit by a Ukrainian RPG shot, causing a huge explosion. pic.twitter.com/sXXI57wV7v

Aanvulling, note dat het hier om een Oekraïense bron gaatRoD schreef op zondag 18 juni 2023 @ 21:29:
[...]
Die was al gepost, maar wat nog niet gepost is, is hoe het er na de aanval uitzag. Dit was een ongelofelijk grote klap.
[Embed]
Rest van de tekst stelt dat de brand meer dan 6 uur heeft geduurd, en er 52 doden zijn. Als dit de special forces zijn geweest, dan zijn dit waardevolle KIAs.Big Ukrainian channel Nikolaevsky Vanek says the military stockpile that went up in the air today in Rykove, South Kherson, was fully loaded with ammo and has been used to supply the Russian Zaporizhzhia group. It's been used for months and was guarded by special forces including… pic.twitter.com/e43wxC4Yer
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 18 juni 2023
Misschien de CV90 met FUZE ammo: https://www.baesystems.com/en/product/fuze-3p-ammunitiontc982 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:32:
[...]
Zouden ze luchtafweer dichter bij de frontlinie gezet hebben? Een offensief kan alleen maar lukken als Rusland geen luchtoverwicht heeft.
Die ouwe Bofors 40/L70 haalt de 10 kilometer die de Russische raketten van de Ka-52 kunnen halen. Dat is aardig verder dan wat het meeste andere luchtafweer kan, de Gepard, Starstreak, Stinger, Mistral en Piorun komen niet verder dan 7. Het kan ook zijn dat er luchtafweer 's nachts door de linies sluipt en een paar kilometer verder zit zodat ze wel die helis kunnen raken.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Nu wel met beeld van na de explosie.RoD schreef op zondag 18 juni 2023 @ 21:29:
[...]
[Embed]
All that remains from the Russian warehouse site that was struck in Rykove today.
Totally leveled. pic.twitter.com/0eVcoiKCu8
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Weten we ook al waarmee dit is gebeurd? Misschien heb ik iets gemist, ook F1 sorry. Of was dit zondermeer een StormshadowRoD schreef op zondag 18 juni 2023 @ 21:37:
[...]
Aanvulling, note dat het hier om een Oekraïense bron gaat
[Embed] Rest van de tekst stelt dat de brand meer dan 6 uur heeft geduurd, en er 52 doden zijn. Als dit de special forces zijn geweest, dan zijn dit waardevolle KIAs.
Daily driver; MB R171 SLK280
Ik weet niks van tanks.RoD schreef op zondag 18 juni 2023 @ 21:32:
Tank doet boem zien we geregeld, maar dit is van een andere categorie.
[Embed] Blijkbaar zet rusland z'n museumtanks in als zelfrijdende bommen
Is dit een gevalletje "ducttape en een baksteen", of zat hier nog een chauffeur in.
Remote controlled las ik in de tweetNeutraleTeun schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:01:
[...]
Ik weet niks van tanks.
Is dit een gevalletje "ducttape en een baksteen", of zat hier nog een chauffeur in.
Daily driver; MB R171 SLK280
Tochka zou ook kunnen maar hoogstwaarschijnlijk storm Shadow.mir4dor schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:01:
[...]
Weten we ook al waarmee dit is gebeurd? Misschien heb ik iets gemist, ook F1 sorry. Of was dit zondermeer een Stormshadow
Wel een hele mooie score
Ook niet heel uitdagend met enkel twee gashendels.
Iemand moet dat ding starten, in de versnelling zetten, koppeling op laten komen en dan wegwezen.MikeyMan schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:15:
[...]
Ook niet heel uitdagend met enkel twee gashendels.
Kan zon ding niet op de startmotor wegrijden?asing schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:27:
[...]
Iemand moet dat ding starten, in de versnelling zetten, koppeling op laten komen en dan wegwezen.
Nee, het is een ton of 50 en je hebt 700 pk nodig. Daarnaast start zo'n ding waarschijnlijk op perslucht.MikeyMan schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:34:
[...]
Kan zon ding niet op de startmotor wegrijden?
Geen van beide partijen heeft luchtoverwicht.tc982 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:32:
[...]
Ondertussen lijkt het mij duidelijk dat Oekraïne bezig is met het front zo groot mogelijk te maken zodat Rusland niet weet waar aan te vullen. Ze werken duidelijk aan chaos voor Russische commando.
PSN
Onbekend. Ik ben in ieder geval wel benieuwd, en vraag me ook af of we meer van dit soort wanhoopsacties gaan zien.NeutraleTeun schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:01:
[...]
Ik weet niks van tanks.
Is dit de eerste T54 voor bij oryx?RoD schreef op zondag 18 juni 2023 @ 21:32:
Tank doet boem zien we geregeld, maar dit is van een andere categorie.
[Embed] Blijkbaar zet rusland z'n museumtanks in als zelfrijdende bommen
PSN
Hoogstwaarschijnlijk storm shadow. Sinds UA die heeft worden dergelijke doelwitten aan de lopende band geraakt. Dit was toevallig een hele goede target.mir4dor schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:01:
[...]
Weten we ook al waarmee dit is gebeurd? Misschien heb ik iets gemist, ook F1 sorry. Of was dit zondermeer een Stormshadow
Volgens mij moet dit gevolgen gaan hebben voor de russische logistiek. Ook omdat eerder al daar de treinrails buiten werking waren gesteld.

Bruh. T-62M goes boom. pic.twitter.com/GAu4OAKXzg
— Andrew Perpetua (@AndrewPerpetua) 18 juni 2023
Yes, dit is de eerste. Staat er al bij https://www.oryxspioenkop...enting-equipment.html?m=1
Oryx houdt ook een lijst bij van types voertuigen die nog niet zijn vernietigd. Daar zal deze ook wel op afgevinkt worden.
Die Storm Shaddows hebben al aardig wat munit depots neergehaald in die regio. Ook (naar verluid) een gebouw waar aardig wat legertop zat... Dus dat moet impact hebben de komende tijd in de regio!RoD schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:44:
[...]
Hoogstwaarschijnlijk storm shadow. Sinds UA die heeft worden dergelijke doelwitten aan de lopende band geraakt. Dit was toevallig een hele goede target.
Volgens mij moet dit gevolgen gaan hebben voor de russische logistiek. Ook omdat eerder al daar de treinrails buiten werking waren gesteld.
Duidelijk dat dit de main goal is.
Die storm shadows doen me denken aan de begin dagen van himars, elk dag hoorde je toen wel dat een ammo opslagplaats geraakt werd, Rusland moet nu alles nog verder van het front plaatsen.IJsbeer schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:46:
[...]
Die Storm Shaddows hebben al aardig wat munit depots neergehaald in die regio. Ook (naar verluid) een gebouw waar aardig wat legertop zat... Dus dat moet impact hebben de komende tijd in de regio!
Duidelijk dat dit de main goal is.
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
En hier ook nog de satelliet beelden:RoD schreef op zondag 18 juni 2023 @ 21:29:
[...]
[Embed]
PSN
#UkraineWar: Overview of Russian equipment losses added on 18/06/2023
— Jakub Janovsky (@Rebel44CZ) 18 juni 2023
Full list: https://t.co/wxuwtueKnD pic.twitter.com/tkWDf2wQEs
Goed om te zien dat er weer meer russische dan Oekraïense verliezen zijn (25 om 19). Daarnaast is rusland veel meer tanks kwijt (6 om 1, de T54/T55 is bij rusland al meegerekend). Bij UA valt vooral op 1 vernietigde Bradley, maar dat is ok.#UkraineWar: Overview of Ukrainian equipment losses added on 18/06/2023
— Jakub Janovsky (@Rebel44CZ) 18 juni 2023
Full list: https://t.co/AzdF734TT6 pic.twitter.com/cKMFjzu4UO
Ik durf het zelf niet te zeggen eerlijk gezegd; Andrew is doorgaans heel accuraat met zijn informatie.
Hé, wat jammer dat die patches niet los te koop zijn.YakuzA schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:53:
[...]
En hier ook nog de satelliet beelden:
[YouTube: Satellite Imagery of Recent Storm Shadow Strike on Ammo Depot in Rykove -- Devastation!]
250 km om precies te zijn. Wat wil zeggen dat niets meer veilig is, tenzij het op het meest zuidelijke deel van de Krim ligt.C00P schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:50:
[...]
Die storm shadows doen me denken aan de begin dagen van himars, elk dag hoorde je toen wel dat een ammo opslagplaats geraakt werd, Rusland moet nu alles nog verder van het front plaatsen.
En binnen twee weken is dat ook binnen bereik.asing schreef op zondag 18 juni 2023 @ 23:23:
[...]
250 km om precies te zijn. Wat wil zeggen dat niets meer veilig is, tenzij het op het meest zuidelijke deel van de Krim ligt.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Geen van beiden heeft *absoluut* luchtoverwicht. Dat is al heel iets anders.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Dit topic is gesloten.
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid