Muncher schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:55:
[...]
Waarom hebben ze een hoop in te halen? Het begint een beetje op een wedstrijd te lijken. Zijn er redenen om aan te nemen dat België enorm veel kan leveren maar dat niet doet? Ik ken alleen het verhaal van de wapenhandelaar die spullen van Defensie heeft gekocht en ze nu tegen de hoofdprijs zou willen terugverkopen.
Ps. Post is niet cynisch of aanvallend bedoeld. Ik probeer te begrijpen waarom ze iets moeten inhalen.
Het is geen wedstrijd, maar vergelijken helpt wel om te zien wie veel doet, en wie weinig. België begint nu iets meer te doen (zie ook de recente IFVs), maar tot voor kort was het bijna niets wat België heeft geleverd. Een paar machinegeweren, waar ze ook nog publiekelijk over gaan zeuren (hou het achter de schermen aub).
Oryx noemt het niet voor niets "a show of shame". Maar, wat ik al zei, het begint langzaam iets beter te gaan.
Mbt de "ranglijst", eerlijkste is om te kijken naar het percentage van het bbp. Dat vind je hier
https://www.statista.com/...n-a-percent-of-donor-gdp/
En dan zie je dat België bijna onderaan staat. Ja, Italië en frankrijk nog lager, maar Italië begint de schade in te halen onder Meloni, en Frankrijk valt ook gewoon tegen. Verschil met België is wel weer dat de Fransen en Italianen zwaar geschut hebben geleverd, wat essentieel is voor de strijd.
Anyways, zoals gezegd, het gaat wat offtopic. Ik zou het fijn vinden om hier een apart topic voor te hebben. Het is een doorlopend iets en in dit topic sneeuwt het wat onder.