Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 31 Laatste
Acties:
  • 603.884 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:39
Ben benieuwd of alles uit de lucht geschoten is of een deel. Dat lezen we straks waarschijnlijk.
Duitsland stuurt per direct 64 patriot raketten naar UA, maar Rusland zal op deze manier door gaan waardoor UA constante aanlevering van die dingen nodig zal hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:16
technoaddict schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:04:
[...]

Ben benieuwd of alles uit de lucht geschoten is of een deel. Dat lezen we straks waarschijnlijk.
Duitsland stuurt per direct 64 patriot raketten naar UA, maar Rusland zal op deze manier door gaan waardoor UA constante aanlevering van die dingen nodig zal hebben
Ik ben ook benieuwd hoe de Afrikaanse delegatie die daar nu is (met o.a. de president van Zuid-Afrika) het ervaren heeft en wat ze later tegen Putin gaan zeggen als ze hem gaan ontmoeten.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Tactisch gezien is dit gewoon echt heel dom.
O.a. Zuid Afrika hangen meer richting de Russische kant. En juist wanneer zij er zijn, gaan ze raketten afschieten.

Zo maak je van vrienden uiteindelijk vijanden. Maar zij zullen wel denken 'vrienden' te maken door ze bang te maken en te onderdrukken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
AndereKoekoek schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:20:
Tactisch gezien is dit gewoon echt heel dom.
O.a. Zuid Afrika hangen meer richting de Russische kant. En juist wanneer zij er zijn, gaan ze raketten afschieten.

Zo maak je van vrienden uiteindelijk vijanden. Maar zij zullen wel denken 'vrienden' te maken door ze bang te maken en te onderdrukken...
Ze hebben dus een schuilkelder in gemoeten. Dat lijkt me inderdaad niet verstandig van de russen, al denk ik dat de Afrikaanse landen gewoon pragmatisch gaan zijn en alleen aan hun belangen denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Wel alles neergeschoten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:25

Illusion

(the art of)

RoD schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:45:
[...]

[Embed] Ze hebben dus een schuilkelder in gemoeten. Dat lijkt me inderdaad niet verstandig van de russen, al denk ik dat de Afrikaanse landen gewoon pragmatisch gaan zijn en alleen aan hun belangen denken.
Dat.. of ze hebben een dealtje met Rusland:
Vertellen welke schuilkelder ze in gaan, of ze weten welke schuilkelder door Zelenskyy wordt gebruikt, hoe snel er gereageerd werd enzovoort.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:08

Spotmatic

Ken sent me

Illusion schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:50:
[...]

Dat.. of ze hebben een dealtje met Rusland:
Vertellen welke schuilkelder ze in gaan, of ze weten welke schuilkelder door Zelenskyy wordt gebruikt, hoe snel er gereageerd werd enzovoort.
Ik denk dat Hanlon's Razor een betere verklaring is.

Wikipedia: Scheermes van Hanlon

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
[...]

[Embed] Ze hebben dus een schuilkelder in gemoeten. Dat lijkt me inderdaad niet verstandig van de russen, al denk ik dat de Afrikaanse landen gewoon pragmatisch gaan zijn en alleen aan hun belangen denken.
Rusland voldoet gewoon aan de verwachting.
Niet veel meer of minder dan dat? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

YakuzA schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:03:
[...]

We missen alleen nog de ontkenning van de aanval door Peskov en claim dat dit allemaal door Zelensky in scene is gezet.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:03:
[...]

In principe wel. Je denkt nog dat zelfs de russen wellicht tot de conclusie kunnen komen dat je de mensen die je morgen gaat ontmoeten niet met raketten moet bekogelen, maar dat is dus niet in ze opgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 23:56
RoD schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:15:
[...]

In principe wel. Je denkt nog dat zelfs de russen wellicht tot de conclusie kunnen komen dat je de mensen die je morgen gaat ontmoeten niet met raketten moet bekogelen, maar dat is dus niet in ze opgekomen.
Ik denk dat ze gewoon denken "putin weet wat het beste voor ons is, als hij vond dat het nodig was dan zal het wel kloppen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:33

Zewatanejo

Fine Thanks!

Er lijkt dus nieuwe activiteit te zijn in de regio van Lobkove. Nog geen nieuws over de inzet van UA, over bijvoorbeeld de inzet van armor.
Opvallend wel het bericht dat er aan RU kant T-54 tanks ingezet worden. Als dit echt zo is, ben ik benieuwd naar de eerste uitgebrande versies.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

AndereKoekoek schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:20:

Dat is hoe bullies denken. Respect krijg je door mensen te intimideren. In hun ogen zijn respect en angst synoniemen. Putin denkt in dat opzicht niet anders dan een random straatcrimineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 23:21
Niet de eerste keer dat de T-54 genoemd wordt als SPG. Niet helemaal daarvoor ontworpen, maar een kanon is een kanon toch? :+

EDIT: Oeps, ik kom serieus over. Clowntje toegevoegd. Komt wel wat bereik en penetratie tekort tov moderne tanks of echte artillerie.

[ Voor 36% gewijzigd door mavamal op 16-06-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mavamal schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:29:
Niet de eerste keer dat de T-54 genoemd wordt als SPG. Niet helemaal daarvoor ontworpen, maar een kanon is een kanon toch?
In wezen wel. Tot WO2 werd dat een infantry tank genoemd maar na WO2 is het onderscheid tussen al die soorten tanks vervaagd en is de MBT ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

mavamal schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:29:
Niet de eerste keer dat de T-54 genoemd wordt als SPG. Niet helemaal daarvoor ontworpen, maar een kanon is een kanon toch?
Dat hangt ervan af wat voor een kanon die het tegen moet opnemen. Als de Oekraïners Challangers of Leo 2's bij zich hebben en ze weten dat die T54 daar staat dan is de kans groot dat die nooit gaat schieten en het hooguit een dode crew doet opleveren.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zewatanejo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:26:
[Embed]

Er lijkt dus nieuwe activiteit te zijn in de regio van Lobkove. Nog geen nieuws over de inzet van UA, over bijvoorbeeld de inzet van armor.
Opvallend wel het bericht dat er aan RU kant T-54 tanks ingezet worden. Als dit echt zo is, ben ik benieuwd naar de eerste uitgebrande versies.
Dat kan best wel kloppen, T-62 tanks waren vorig jaar in diezelfde omgeving gespot toen Rusland de verdedigingslinie opbouwde.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Auredium schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:32:
[...]

Dat hangt ervan af wat voor een kanon die het tegen moet opnemen. Als de Oekraïners Challangers of Le 2's bij zich hebben en ze weten dat die T54 daar staat dan is de kans groot dat die nooit gaat schieten en het hooguit een dode crew doet opleveren.
Dat is dan ook niet waar deze tanks voor bedoeld zijn. Ze zijn bedoeld om infanterie te ondersteunen en bijvoorbeeld bunkers en andere gebouwen te verwoesten. Een T-54 tegen een Leopard 2 is zelfmoord ongeacht wie als eerste schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

downtime schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:33:
[...]

Dat is dan ook niet waar deze tanks voor bedoeld zijn. Ze zijn bedoeld om infanterie te ondersteunen en bijvoorbeeld bunkers en andere gebouwen te verwoesten. Een T-54 tegen een Leopard 2 is zelfmoord ongeacht wie als eerste schiet.
Dat is ook mijn punt. Ze worden hier gebruikt als verdedigend kanon. Dat is goed en wel zolang dat verdedigend kanon het niet moet opnemen tegen offensieve kanonnen met een verder bereik en grotere precisie.
Daarnaast weten we dat de Russen een hoop statische verdediging hebben gemaakt. Ik mag hopen dat die T62 en T55 niet staat ingegraven.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:52
Een lichte grinnik kon ik niet onderdrukken toen ik dit las op Wikipedia in het artikel over de T-54:
Together, the T-54/55 tanks have been manufactured in the tens of thousands, and many still remain in reserve, or even in front-line use among lower-technology fighting forces.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:33

Zewatanejo

Fine Thanks!

downtime schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:33:
[...]

Inderdaad en daarom ben ik heel benieuwd wat voor armor UA gebruikt in deze aanval.
Auredium schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:36:
[...]
Daarnaast weten we dat de Russen een hoop statische verdediging hebben gemaakt. Ik mag hopen dat die T62 en T55 niet staat ingegraven.
Ik denk toch dat we daar wel vanuit mogen gaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Zewatanejo op 16-06-2023 13:46 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:06
Zewatanejo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:37:
[...]

Inderdaad en daarom ben ik heel benieuwd wat voor armor UA gebruikt in deze aanval.

[...]

Ik denk toch dat we daar wel vanuit mogen gaan.
Als je kijkt hoe nauwkeurig die dingen zijn als ze als SPG worden gebruikt moeten ze haast wel stationair zijn. En ze kunnen natuurlijk best wat rond rijden, maar dan gaat die nauwkeurigheid ook hard omlaag.
Het belangrijkste wat je hier naar mijn idee uit kunt halen is echter dat ze geen andere fatsoenlijke SPG hebben om daar in te zetten. Want anders zouden ze die wel gebruiken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
dakka schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:25:
[...]

Ik denk dat ze gewoon denken "putin weet wat het beste voor ons is, als hij vond dat het nodig was dan zal het wel kloppen"
Ik denk dat ze vooral de hulp van Wagner willen houden om in het zadel te blijven (ten koste van wat natural resources en serieus geld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
olafmol schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:33:
[...]

Ik denk dat ze vooral de hulp van Wagner willen houden om in het zadel te blijven (ten koste van wat natural resources en serieus geld)
Wagner is iig niet actief in Zuid Afrika?
Misschien wel in 1 van die anderen?

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 16-06-2023 14:57 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:20
Auredium schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:36:
[...]
Dat maakt ze juist makkelijk te vinden. Een aarden wal zie je nogal goed. Daarnaast kan de tank niet weg, of maar heel langzaam. Positie bepalen en een Excalibur oid erop.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

olafmol schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:33:
[...]

Voor Zuid Afrika schijnt het vooral een rol te spelen dat de anti-apartheidsbeweging indertijd veel steun uit Moskou kreeg. De oude garde van het ANC is dat niet vergeten. Zelfde probleem als sommige oud-linkse figuren hier hebben.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Een paar Zweedse updates

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Niet helemaal ontopic, maar ik wist niet waar anders te posten. Ik kwam net dit tegen: https://docs.google.com/s...Lf_n8l0/edit?usp=drivesdk

Een Excel tracker met alle geleverde / beloofde militaire hulp. Erg overzichtelijk, makkelijker dan de lijsten van Oryx wmb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Je zou verwachten dat Zweden dan ook echt de Gripen wil leveren. Maar helaas:
Sweden in May said it may allow Ukrainian pilots to test Gripen following inquiries from Ukraine about various kinds of aviation systems, repeating however that Sweden had no plans to send fighter jets to the invaded country.
https://www.reuters.com/w...ckage-ukraine-2023-06-16/

Waarom dan testvliegen als je niet van plan bent om die vliegtuigen te leveren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

downtime schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:31:
[...]

[...]

Ach dit hoorden we bij de F16 ook. Daar waren eerst ook "geen plannen".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Laatst online: 15:19

Shabbaman

Got love?

[...]

[...]

Maanden geleden zijn Oekraïense piloten al in de VS geweest om te kijken of ze het vliegen in Amerikaanse jets eenvoudig konden leren. Pure speculatie: je ziet nu hetzelfde gebeuren met Gripens.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
België gaat pantservoertuigen voor Oekraïne kopen:
België zal pantservoertuigen voor troepentransport aankopen en leveren aan Oekraïne. Daarvoor heeft de federale regering vrijdag het licht op groen gezet.

Het gaat al om een vijftiende Belgische steunpakket voor Oekraïne in de strijd tegen de Russische bezetter. Het pakket omvat 11 miljoen euro. Daarmee worden onder meer M113-pantservoertuigen aangekocht. De bedoeling is dat de Belgische industrie die op orde zet om ze daarna aan Oekraïne te leveren.

Minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) sluit verdere steun aan Oekraïne niet uit. "Zoals altijd gezegd blijven we in functie van de concrete vraag van Oekraïne naar oplossingen zoeken, in de eigen defensiestocks en/of in samenspraak met de Belgische industrie", zegt ze. België was een van de eerste landen die militaire steun leverden aan Oekraïne, aldus nog Dedonder, die benadrukt dat het "geen wedstrijd tussen partnerlanden is, maar het resultaat van een coherente aanpak om zo goed als mogelijk tegemoet te komen aan de noden op het terrein".

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XWB schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:33:

[...]
België was een van de eerste landen die militaire steun leverden aan Oekraïne, aldus nog Dedonder,

Ja, en ook een van de landen die tot nu toe het minste heeft bijgedragen :/ België heeft een hoop schade in te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:22

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]
Omdat die kisten in nog wel een paar landen vliegen en die mogelijk wel beschikbaar (kunnen) komen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

https://www.bbc.co.uk/new...42-499b-ad40-6990f2c4e5d0

BBC update over de geïdentificeerde russische doden. Nu meer dan 25000. Dit gaat dus alleen om de doden waarvan een naam is gevonden. Dus het is een absolute ondergrens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 19-09 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

RoD schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:37:
[...]

België was een van de eerste landen die militaire steun leverden aan Oekraïne, aldus nog Dedonder,

Ja, en ook een van de landen die tot nu toe het minste heeft bijgedragen :/ België heeft een hoop schade in te halen.
Ik wil niet op alle slakken zout leggen, maar ze hebben anders flink wat pekel geleverd aan Oekraïne.

Of strooi ik hier wat zout in open wonden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Een Russische rechtbank heeft weer een showproces opgetuigd:

Russia puts gaunt soldiers captured at Azovstal steel plant on 'show trial'

Blijft bijzonder dat sommige Azovstal verdedigers eerder werden vrijlaten via een ruil, terwijl andere wellicht voorgoed in een strafkolonie verdwijnen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 18:30
[...]

Waarom hebben ze een hoop in te halen? Het begint een beetje op een wedstrijd te lijken. Zijn er redenen om aan te nemen dat België enorm veel kan leveren maar dat niet doet? Ik ken alleen het verhaal van de wapenhandelaar die spullen van Defensie heeft gekocht en ze nu tegen de hoofdprijs zou willen terugverkopen.

Ps. Post is niet cynisch of aanvallend bedoeld. Ik probeer te begrijpen waarom ze iets moeten inhalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004

rapture

Zelfs daar netwerken?

XWB schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:33:

[...]
De bedoeling is dat de Belgische industrie die op orde zet om ze daarna aan Oekraïne te leveren.

Minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) sluit verdere steun aan Oekraïne niet uit.
Wordt dat een echte PS creatie op z'n Waals?
Achttien pantservoertuigen van het Belgisch leger blijken tien jaar na aankoop niet in staat om antitankmunitie af te vuren. Ze zijn destijds besteld met een kanon dat goed was voor de Belgische wapenindustrie, maar slecht voor het Belgische leger, zo staat te lezen in De Morgen.

Het gaat niet om slijtage; de problemen slepen al aan sinds de aankoop. Toenmalig minister van Defensie André Flahaut (PS) bestelde de Piranha’s in 2006 bij de Zwitserse producent Mowag ter vervanging van de Leopard-tanks.

Binnen Defensie rezen toen al vragen, omdat 90 millimeter geen NAVO-standaard was. Ook de Leopard-tanks hadden een kanon met een grotere diameter.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200108_04796992
Het moet nooit goed gewerkt hebben en een afwijkende kaliber hebben dat niemand anders gebruikt.

Wat wel belangrijk is, is dat het wapen en de munitie alleen in de thuisstad van een politicus gemaakt kan worden.
Er waren meteen ook vragen bij de gunningsprocedure. De Inspectie van Financiën verwees de aankoop in 2005 twee keer naar de prullenmand, omdat enkel het Waalse bedrijf CMI dergelijke 90 mm-kanonnen kon leveren en enkel Mecar de benodigde 90 mm-munitie produceerde. Die Mecar-fabriek staat in Nijvel, de thuisbasis van toenmalig defensieminister Flahaut.
De Oekraïeners kunnen de haakse slijper boven halen en ombouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 16-06-2023 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:48
downtime schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:31[/message]:

Zweden heeft de opvolger voor de huidige gripens nog niet vliegen, als die er zijn, worden ze vast geleverd (gripen E wordt nu gebouwd) is met onze F16 net zo, die toestellen waar een F35 voor is (en dat is niet 1:1) zijn beschikbaar, niet diegenen die nog actief gebruikt worden.

[ Voor 4% gewijzigd door HvdBent op 16-06-2023 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 11:54
Muncher schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:55:
[...]
Waarom hebben ze een hoop in te halen? Het begint een beetje op een wedstrijd te lijken. Zijn er redenen om aan te nemen dat België enorm veel kan leveren maar dat niet doet? Ik ken alleen het verhaal van de wapenhandelaar die spullen van Defensie heeft gekocht en ze nu tegen de hoofdprijs zou willen terugverkopen.

Ps. Post is niet cynisch of aanvallend bedoeld. Ik probeer te begrijpen waarom ze iets moeten inhalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZIJc6li62HBrbIWiQgy2ST-9Ps=/x800/filters:strip_exif()/f/image/swq7vRgufEGQiKFjJJ1LBWno.png?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.statista.com/...bilateral-aid-to-ukraine/

Er zijn genoeg landen die minder dan Belgie hebben bijgedragen. Kijk je vervolgens naar het verschil tussen Nederland en Belgie zie je dat Nederland meer dan 10x zoveel heeft bijgedragen als Belgie.

Als je de militaire uitrusting niet hebt, kun je altijd nog financieel een bijdrage doen (bijvoorbeeld die 100 Leopard 1 die NL samen met Denemarken koopt).

-edit-

Dat gezegd hebbende, zijn er genoeg landen niet relatief gezien nog minder bijdragen dan Belgie (Frankrijk, Spanje en Italie bijvoorbeeld).

[ Voor 5% gewijzigd door Providentia op 16-06-2023 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:41
[...]

Oei oei, sinds wanneer is het een wedstrijd dan? Toegeven België staat niet in de top 5 meest geleverde steun, maar ze doen het toch wel, zeker wetende dat onze begroting op heden zowat de slechtste is die ik mijn leven alvast heb moeten meemaken. Uiteindelijke iedere FN SCAR of minimi die je ziet is een grote kans dat hij uit België komt. Het is dan wel geen artillerie of tanks, maar licht wapens zijn net zo belangrijk als zwaardere wapens.

Er zijn tal van landen die niets doen, laat ons aub geen landen verwijten die iets doen en zelfs veel meer dan 'iets' terwijl dit allemaal niet zo vanzelfsprekend is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubberen
Providentia schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:16:
[...]

[Afbeelding]

Er zijn genoeg landen die minder dan Belgie hebben bijgedragen. Kijk je vervolgens naar het verschil tussen Nederland en Belgie zie je dat Nederland meer dan 10x zoveel heeft bijgedragen als Belgie.

Als je de militaire uitrusting niet hebt, kun je altijd nog financieel een bijdrage doen (bijvoorbeeld die 100 Leopard 1 die NL samen met Denemarken koopt).
Jullie ( Nederlanders ) hebben bloed in het spel. Het is hier al vaak voorgevallen dat het een deel payback is voor de neergehaalde vlucht. En terrecht ook! Laat dat duidelijk zijn.

België daarintegen heeft geen rechtstreeks conflict gehad zoals jullie helaas wel hebben moeten ondergaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• walkstyle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-06-2024
Rubberen schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:20:
[...]

Jullie ( Nederlanders ) hebben bloed in het spel. Het is hier al vaak voorgevallen dat het een deel payback is voor de neergehaalde vlucht. En terrecht ook! Laat dat duidelijk zijn.

België daarintegen heeft geen rechtstreeks conflict gehad zoals jullie helaas wel hebben moeten ondergaan.
Er zaten ook 4 belgische passagiers in het vliegtuig van MH17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 19:41
rapture schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:58:

[...]

De Oekraïeners kunnen de haakse slijper boven halen en ombouwen.
Ik heb me vermaakt met het lezen van jouw reactie van een oude blunder uit het verleden. Echter impliceer je met je laatste opmerking volgens mij dat België slecht werkende zooi waar geen munitie voor is gaat exporteren? Daar kan ik zelf geen bewijs van vinden. Ik lees namelijk dat ze M113's gaan aankopen en exporteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:24
Rubberen schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:20:
[...]

Denk dat het misschien wat mee heeft gespeeld maar elk westers land hecht toch veel waarde aan democratie en dat is wat er op het spel staat deze oorlog en dat is volgens mij de belangrijkste drijfveer voor het steunen. Het is in principe een conflic tegen het hele westen dus vind dat landen zoals belgie echt wel wat extra mogen bijdragen.

Niet dat het een wedstrijd moet worden, maar het is wel schandalig hoe weinig zo'n groot en machtig land als Frankrijk doet voor Oekraine in verhouding met zo'n klein land als NL.

Playstation 5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004

rapture

Zelfs daar netwerken?

Flow schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:37:
[...]

Ik heb me vermaakt met het lezen van jouw reactie van een oude blunder uit het verleden. Echter impliceer je met je laatste opmerking volgens mij dat België slecht werkende zooi waar geen munitie voor is gaat exporteren? Daar kan ik zelf geen bewijs van vinden. Ik lees namelijk dat ze M113's gaan aankopen en exporteren.
Ze schuiven de gekochte voertuigen niet zomaar naar Oekraïne door.

Een PS-minister zegt dat de voertuigen door de Belgische industrie verwerkt worden. Lees: ver-Waals-en door een minister van de partij die de oude "blunder" begaan heeft.

Soms wil je dat een beruchte partij niet aan het materiaal komt en laat de Oekraïners of de Oost-Europeanen de voertuigen gevechtsklaar maken.

[ Voor 14% gewijzigd door rapture op 16-06-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 18:30
Providentia schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:16:
[...]

[Afbeelding]

-edit-

Dat gezegd hebbende, zijn er genoeg landen niet relatief gezien nog minder bijdragen dan Belgie (Frankrijk, Spanje en Italie bijvoorbeeld).
Bedankt voor je toelichting! Het is helaas niet echt een antwoord op mijn vraag merk ik. Je post laat zien dat ze relatief weinig hebben bijgedragen: dat was al vastgesteld. Wat heeft tot deze huidige situatie geleid en waarom zou Belgie meer "moeten" bijdragen?

Wellicht gaan we te ver offtopic- maar ik zie zo snel niet een ander topic waar dit in past. @teacup et. al. voel je vrij om dit te verplaatsen naar een geschikter topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Muncher schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:47:
[...]

Bedankt voor je toelichting! Het is helaas niet echt een antwoord op mijn vraag merk ik. Je post laat zien dat ze relatief weinig hebben bijgedragen: dat was al vastgesteld. Wat heeft tot deze huidige situatie geleid en waarom zou Belgie meer "moeten" bijdragen?

Wellicht gaan we te ver offtopic- maar ik zie zo snel niet een ander topic waar dit in past. @teacup et. al. voel je vrij om dit te verplaatsen naar een geschikter topic.
De mate van bijdragen toont een beetje hoe belangrijk het gevonden wordt dat een souverein democratisch land in nota bene Europa, zichzelf kan verdedigen.

En buiten zichzelf verdedigen ook nog eens de Russen voor ons op afstand houdt. Ik kan er niks anders van maken dan hoe meer hoe beter. En daarbij toont Nederland -tot mijn eigen grote verbazing- aan dat je daarvoor nieteens zelf spul op voorraad hoeft te hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Muncher schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:55:
[...]

Het is geen wedstrijd, maar vergelijken helpt wel om te zien wie veel doet, en wie weinig. België begint nu iets meer te doen (zie ook de recente IFVs), maar tot voor kort was het bijna niets wat België heeft geleverd. Een paar machinegeweren, waar ze ook nog publiekelijk over gaan zeuren (hou het achter de schermen aub).

Oryx noemt het niet voor niets "a show of shame". Maar, wat ik al zei, het begint langzaam iets beter te gaan.

Mbt de "ranglijst", eerlijkste is om te kijken naar het percentage van het bbp. Dat vind je hier https://www.statista.com/...n-a-percent-of-donor-gdp/

En dan zie je dat België bijna onderaan staat. Ja, Italië en frankrijk nog lager, maar Italië begint de schade in te halen onder Meloni, en Frankrijk valt ook gewoon tegen. Verschil met België is wel weer dat de Fransen en Italianen zwaar geschut hebben geleverd, wat essentieel is voor de strijd.

Anyways, zoals gezegd, het gaat wat offtopic. Ik zou het fijn vinden om hier een apart topic voor te hebben. Het is een doorlopend iets en in dit topic sneeuwt het wat onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:35
[...]

Moeten is een beetje een vreemd woord om in deze context te gebruiken.
Maar als je het conflict zo bekijkt, wat er gebeurt, wie erbij betrokken is en waar het plaatsvindt en dat tegenover de mogelijkheden die belgie heeft zou je verwachten dat ze meer zouden doen. Ik vindt zelf dat Nederland nog meer "moet" doen dan we nu doen hoewel ik wel trots ben op wat we tot nu toe hebben gedaan en hoe we op bepaalde onderdelen best een zichtbare en belangrijke rol lijken te spelen om dingen in beweging te krijgen zoals met de Leopard en de F-16 discussies.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het gaat natuurlijk niet gebeuren, maar we hoeven dus het gebruik van NAVO vliegvelden voor F16's niet eens meer als escalatie te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:37
RoD schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 20:42:
[Embed] Het gaat natuurlijk niet gebeuren, maar we hoeven dus het gebruik van NAVO vliegvelden voor F16's niet eens meer als escalatie te zien.
Zo'n uitspraak is bijna een aanmoediging om toch vanaf een basis in Polen of Roemenië die vliegtuigen te laten vliegen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:22

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

TwingyTwingy schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:05:
[...]
Zo'n uitspraak is bijna een aanmoediging om toch vanaf een basis in Polen of Roemenië die vliegtuigen te laten vliegen.
En een bocht via Belarus af te steken >:)

EDIT: Nog even goed gekeken, volgens die uitspraak zouden de F16's boven Rusland ook veilig zijn 7(8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Freee!! op 16-06-2023 21:13 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

We wisten het stiekem al, maar die Afrikaanse delegatie kunnen we nu echt afschrijven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Met een kostprijs volgens wikipedia 1,5 miljoen in FY2022 zijn dat ruim 50 exemplaren.

[ Voor 36% gewijzigd door noo op 16-06-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:25

Illusion

(the art of)

Met een kostprijs van tussen de 800k en 1.4mln (bron Wikipedia: MGM-140 ATACMS) per raket, is dat ca 75 raketten.
Die schiet je er in een week doorheen..

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Illusion schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:21:
[...]

Met een kostprijs van tussen de 800k en 1.4mln (bron Wikipedia: MGM-140 ATACMS) per raket, is dat ca 75 raketten.
Et zijn ook maar 1000 raketten gemaakt, de VS zal sowieso niet veel kunnen weggeven. En de productie is al lang stopgezet.

Persoonlijk denk ik dat de GLSDB met 150 km bereik belangrijker is, want die kunnen nog geproduceerd worden.

[ Voor 14% gewijzigd door XWB op 16-06-2023 21:35 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 23:56
noo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:17:
[Twitter]
Met een kostprijs volgens wikipedia 1,5 miljoen in FY2022 zijn dat ruim 50 exemplaren.
genoeg voor een brug, een zekere haven, en een paar treindepots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:09

Fiber

Beaches are for storming.

Illusion schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:21:
[...]

Nu hebben ze nog niks, dus het is een begin. En dit zijn natuurlijk speciale dingen voor speciale doelen en speciale gelegenheden, niet om zomaar een paar lullige mobiks mee naar de eeuwige jachtvelden te jagen...

:7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RoD schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:14:
We wisten het stiekem al, maar die Afrikaanse delegatie kunnen we nu echt afschrijven.
[Embed] [Embed]
Tsjah, zoveel was al duidelijk na de gezamelijke oefening van een paar maanden geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Fiber schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:36:
[...]

Nu hebben ze nog niks,
Ze hebben Storm Shadow, en als het goed is inmiddels ook GLSDB.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dakka schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:33:
[...]

genoeg voor een brug, een zekere haven, en een paar treindepots
Als ze er 20 nuttig in kunnen zetten is het al pure winst. Maar hoe meer hoe beter uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

En Duitsland heeft de Taurus. Nu willen ze die niet overhandigen, maar als ATACMS eenmaal een feit is, misschien dan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 20:27

JoeZuCK

_Fonz > all.

MikeyMan schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:37:
[...]

Tsjah, zoveel was al duidelijk na de gezamelijke oefening van een paar maanden geleden.
https://twitter.com/Maks_...G4O-7FiBWsji06VfTh6w&s=19

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 20:04:
[...]

Het is geen wedstrijd, maar vergelijken helpt wel om te zien wie veel doet, en wie weinig. België begint nu iets meer te doen (zie ook de recente IFVs), maar tot voor kort was het bijna niets wat België heeft geleverd. Een paar machinegeweren, waar ze ook nog publiekelijk over gaan zeuren (hou het achter de schermen aub).

Oryx noemt het niet voor niets "a show of shame". Maar, wat ik al zei, het begint langzaam iets beter te gaan.

Mbt de "ranglijst", eerlijkste is om te kijken naar het percentage van het bbp. Dat vind je hier https://www.statista.com/...n-a-percent-of-donor-gdp/

En dan zie je dat België bijna onderaan staat. Ja, Italië en frankrijk nog lager, maar Italië begint de schade in te halen onder Meloni, en Frankrijk valt ook gewoon tegen. Verschil met België is wel weer dat de Fransen en Italianen zwaar geschut hebben geleverd, wat essentieel is voor de strijd.

Anyways, zoals gezegd, het gaat wat offtopic. Ik zou het fijn vinden om hier een apart topic voor te hebben. Het is een doorlopend iets en in dit topic sneeuwt het wat onder.
Om mezelf nog eens aan te halen, het lijkt wel of Oryx meeleest. Hij postte net deze draad https://threadreaderapp.com/thread/1669798596315586571.html

Tekst
There are a number of you saying one shouldn't criticize Belgium for not delivering enough armament to Ukraine because they don't have a lot themselves.

...

The Netherlands has donated 85+ tanks to Ukraine and is looking to buy dozens more while not owning any tanks themselves.
This isn't your typical Dutch-Belgian rivalry. Whether it's supporting Ukraine or bolstering the strength of its own armed forces, Belgium is running an absolute shitshow.
So don't give me that 'stop bullying Belgium' crap. Other countries are investing billions into their armed forces to meet emerging threats. Belgium's Ministry of Defence just paid ESA €100 million to so that Europe's next astronaut would be Belgian.
An astronaut? Seriously? That's what you think is responsible defence spending at a time when the Belgian Army is basically the only NATO member without any type of air defence system? No SAM systems, no MANPADS, nothing.

You're free-riding. Step the fuck up or get out.
Nee, ik zit niet achter het Oryx account :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:17
Er heeft iemand een analyse gedaan van de beelden van leopards 2 die er momenteel al verloren zijn gegaan.
Het zijn er minder dan de Russen aangeven, maar meer dan ik hier al had zien passeren. Er zijn onduidelijkheden of sommige tanks nog te recupereren zijn, van andere tanks is het duidelijk dat het total loss is.

Edit : een tijdje terug verschenen hier berichten in de trend van "zie hoeveel roebels België al geblokkeerd heeft. Wanneer beginnen ze op de Zuid-as?". Ik heb toen geen Belg dit hoog van toren horen blazen.
Was het gisteren dat iemand zei dat Nederland België in principe kon annexeren wegens de Verenigde Provinciën? Het eerste samengaan van grote delen van België en Nederland was onder de Bourgondiërs. Toen was Amsterdam net iets groter dan een boeregat.
Kunnen we België-Nederland houden voor op een voetbal- of korfbal- of hockeyveld?

[ Voor 40% gewijzigd door Arator op 16-06-2023 23:36 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pussyfooter
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-04 23:30
*knip* offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door polthemol op 17-06-2023 09:16 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Rubberen
*knip* gebruik een TR

[ Voor 87% gewijzigd door polthemol op 17-06-2023 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 14:48
*knip*

[ Voor 174% gewijzigd door polthemol op 17-06-2023 09:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 15:40

_Eend_

🌻🇺🇦

Putin claimt dat er 5 patriot systemen in UA zijn vernietigd...

..ware het niet dat UA er maar 2 heeft :+

https://t.me/pilotblog/4686

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:51
Er is een docu gemaakt over de strijd om Mariupol. Genaamd 20 Days in Mariupol.

game pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
_Eend_ schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 23:46:
Putin claimt dat er 5 patriot systemen in UA zijn vernietigd...

..ware het niet dat UA er maar 2 heeft :+

https://t.me/pilotblog/4686
Als alle Patriots al een paar keer zijn vernietigd, betekent dat dan ook dat de Khinzals momenteel door manpads worden neergehaald? Want dat zou wel een heel grote blamage zijn lijkt me :+

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:01
redwing schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 23:52:
[...]

Als alle Patriots al een paar keer zijn vernietigd, betekent dat dan ook dat de Khinzals momenteel door manpads worden neergehaald? Want dat zou wel een heel grote blamage zijn lijkt me :+
Hoezo denk je dan dat die worden neergehaald? Ze bereiken hun doelen, waaronder imperialistische fastfood keten vestigingen en nazistische akkers, zonder noemenswaardige problemen.
“We know they are lying, they know they are lying, they know we know they are lying, we know they know we know they are lying, but they are still lying.” – Attributed to Aleksandr Isayevich Solzhenitsyn
En zolang het reguliere nieuws blijft herhalen wat er aan propaganda is verzonnen, werkt het.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
*knip* gebruik de TR hiervoor in plaats van zelf met dergelijke bewoordingen in te grijpen

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 17-06-2023 09:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Reporting from Ukraine, 16 Juni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Factory fresh T80BVM obr 2022 met zonnescherm:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFyzNcPTakAAKMX0.jpg

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:12
*knip* offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door polthemol op 17-06-2023 09:18 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

*knip* offtopic

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 17-06-2023 09:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:15

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Graag weer terug ontopic: het strijdverloop tussen Rusland en Oekraïne. De discussie over België hun bijdrage tov. BNP of interne landelijke politiek is offtopic. Graag ook stoppen met commentaar te geven op offtopic posts: gebruik hiervoor gewoon een TR en we zullen dat als moderatieteam oppakken.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFOPxazjsyD1y8sjV7--Dg-Xdno=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qbCvj4quI0SycuMGwGmSK62F.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:29

Snow_King

Konijn is stoer!

Nog steeds veel logistiek en artillerie, dat ziet er goed uit.

De effecten daarvan zijn later pas zichtbaar, maar zouden als het goed is wel een groter effect moeten hebben dan mensen uitschakelen.

Als men dit zo vol weet te houden moet dat toch wel een behoorlijk effect gaan hebben.

Nu nog even een brugje in de Zee gooien en dan moet het rap gaan.

Alles kost echter heel veel tijd. Geduld is een schone zaak.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

En dat zonder zijn beveiligingsteam van 120 man, want die mochten niet verder van Polen:

Je zou toch denken dat je alle landen waar je door heen reist laat weten dat je:

A. Een eigen beveiligingsteam meeneemt
B. Dat dit team bewapent is

Maar dat is waarschijnlijk te veel gevraagd van een land waar regelmatig de stroom uit gaat. In het hele land.

Iets met onderhoud en infrastructuur enzo.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:20
Daar sta je dan als Rusland, pochen met supersonic rakketten die niet gestopt kunnen worden en de schrik van de wereld moeten zijn. Worden ze gewoon alle 6 neergehaald door vij "standaard" amerikaans spul. Of hoe de Amerikanen erin slagen om meer schade aan Rusland te berokkenen dan de hele koude oorlog bij elkaar. Rusland heeft zijn hand overspeelt en zal dit nog decenia meesleuren.

https://www.yahoo.com/lif...-live-kyiv-025512740.html

*knip* zie modbreak, de discussie over belgische bijdrages is gesloten

[ Voor 26% gewijzigd door polthemol op 18-06-2023 10:55 ]

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:58
_Eend_ schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:37:
[...]

En dat zonder zijn beveiligingsteam van 120 man, want die mochten niet verder van Polen:
[Twitter]

Je zou toch denken dat je alle landen waar je door heen reist laat weten dat je:

A. Een eigen beveiligingsteam meeneemt
B. Dat dit team bewapent is

Maar dat is waarschijnlijk te veel gevraagd van een land waar regelmatig de stroom uit gaat. In het hele land.

Iets met onderhoud en infrastructuur enzo.
Dit kan natuurlijk ook bewust zijn gebeurd, vanwege twijfel van het bezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan_
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-09 16:25
Ik lees dagelijks mee hier, interessante discussies en gesprekken. Jammer dat er in het weekend zo weinig gepost wordt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
dylan_ schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:15:
Jammer dat er in het weekend zo weinig gepost wordt :P
Er wordt van UA zijde ook nauwelijks iets naar buiten gebracht op het moment.
Plus het is inderdaad weekend en mooi weer dus velen zullen buiten zijn.
Vanavond zal het hier weer iets drukker zijn :+

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]
Je post laat zien dat ze relatief weinig hebben bijgedragen: dat was al vastgesteld. Wat heeft tot deze huidige situatie geleid en waarom zou Belgie meer "moeten" bijdragen?
[...]
België investeert structureel te weinig in de eigen defensie en leunt voor eigen defensie volledig op artikel 5. Dit geldt voor veel NATO leden, maar België heeft daarnaast veel structurele inkomsten dankzij de NATO omdat zowel het politieke hoofdkwartier als het grootste militaire hoofdkwartier in België staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
In the coming days, Canada will complete the delivery to Ukraine of thousands of assault rifles and a million rounds of ammunition, the allocation of which was announced in April.
This was reported by the Ministry of Defense of Canada, according to an Ukrinform correspondent.

“The following previously announced Canadian donations will also be delivered in the coming days: 6,750 assault rifles; 1.1 million rounds of 7.62mm ammunition; 250,000 rounds of 5.56mm ammunition; and 70,000 rounds of sniper ammunition,” the report says.
https://www.ukrinform.net...-ministry-of-defense.html

PSN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• asing
wian schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:47:
[...]

België investeert structureel te weinig in de eigen defensie en leunt voor eigen defensie volledig op artikel 5. Dit geldt voor veel NATO leden, maar België heeft daarnaast veel structurele inkomsten dankzij de NATO omdat zowel het politieke hoofdkwartier als het grootste militaire hoofdkwartier in België staan.
Als dit conflict ons iets heeft geleerd is dat het kwaad broeit. Het is als een soort vulkaan die ineens tot leven komt.

Het tweede wat we konden constateren is dat het slecht gesteld is met de paraatheid. Heel veel is verkocht of in opslag. Wat we willen sturen moet eerst klaar gemaakt worden.

Als laatste blijkt onze ammo voorraad onderbemeten en is opstarten of opschaling van de ammo productie ook een probleem.

We waren slecht voorbereid, in slaap gesust door diplomatie en onze onkunde en onwil om Rusland en Putins intenties te begrijpen.

Het is nu zaak om door te pakken en bij te dragen aan het geheel. En ja, dat geldt ook voor Nederland en België.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Fijn dat dit nu eindelijk gezegd wordt. Nu de bal bij de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
RoD schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:28:
[Embed] Fijn dat dit nu eindelijk gezegd wordt. Nu de bal bij de VS.
Er was toch al groen licht? Of moet ieder donerend land dat apart aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
asing schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 18:03:
[...]

Dat moet ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
asing schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 18:03:
[...]

🇩🇰The Danish authorities are ready to hand over F-16 fighters to Ukraine, however, subject to the approval of the United States, which manufactures these planes, — Acting Minister of Defense of Denmark Troels Lund Poulsen

"Ukraine needs planes. More than ever if they want to win their fight. This also applies to the Danish F-16 fighter jets," Poulsen said.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

RoD schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:28:
[Embed] Fijn dat dit nu eindelijk gezegd wordt. Nu de bal bij de VS.
Dat zal nu toch niet meer dan een formaliteit zijn, denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

_Eend_ schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 18:56:
[...]

Dat zal nu toch niet meer dan een formaliteit zijn, denk ik?
Ik hoop vooral dat het snel gebeurt en dat er niet weer op een onbegrijpelijke manier gewikt en gewogen gaat worden, net als bij tanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
asing schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:24:
[...]
Als laatste blijkt onze ammo voorraad onderbemeten en is opstarten of opschaling van de ammo productie ook een probleem.
Met de rest ben ik het wel eens, maar deze valt op zich wel mee. Momenteel gaat het om een oorlog elders en moet de produktie dus wel geld opleveren (een bedrijf krijgt geen carte blanche om volledig op te schalen). De opschaling gebeurd dus alleen als er daadwerkelijk orders zijn. Als we zelf bedreigd zouden worden zou dat wel sneller opgeschaald kunnen worden. Het hele punt is echter dat dat andere bedrijfstakken zou raken en dat is iets dat nu gewoon niet zal gebeuren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:24
RoD schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:04:
[...]

Ik hoop vooral dat het snel gebeurt en dat er niet weer op een onbegrijpelijke manier gewikt en gewogen gaat worden, net als bij tanks.
Als dat gebeurt dan is het voor de bühne, terwijl ondertussen de piloten getraind worden.

Dan is het vast ingemasseerd en lijkt het niet op escalatie wanneer de training klaar is en ze dan wel ja zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:09
Rusland heeft toch gezegd F16's alleen boven UA/RU luchtruim neer te schieten. Denk dat er best wat Poolse piloten met een UA nametag willen vliegen boven UA.
Pagina: 1 ... 20 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid