Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 31 Laatste
Acties:
  • 603.886 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:58
Ik verbaas me altijd een beetje over die gevangenen-ruil.

Rusland staat bekend om niks te geven om regels en ethiek. Genocide, schenden van regels, eigen mensen doden.
Maar... Wel gevangenen ruilen en dus die *#*"*# Oekraïners levend terug sturen.

Waar zit het verschil in die dit bepaalt te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NeutraleTeun schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:30:

Rusland staat bekend om niks te geven om regels en ethiek. Genocide, schenden van regels, eigen mensen doden.

Hier krijgen ze zelf nog iets voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 10:43

Grof gezegd - de ene gevangene is de andere niet. Je hebt zeker Russisch kanonnenvoer, maar er zijn ook Russische militairen met ervaring. Bijvoorbeeld hoe je een tank bestuurd, of een officier. Die mensen wil je terug hebben.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 18:54

Spotmatic

Ken sent me

Precies hoe ik er ook over dacht. Ik snap ook niet goed hoe zo'n gevangenenruil wordt geregeld. Bellen ze elkaar gewoon op? Staan generaals in elkaars contactenlijst?

De tijd dat iemand met een witte vlag kwam aanlopen ligt volgens mij al lang achter ons. Bovendien is het niet vreemd om ervan uit te gaan dat Rusland zo'n witte vlag niet respecteert (het zegt de mobiks vast totaal niks - "schiet die mafketel met zijn vlag maar dood"). Ik zou dan ook zeker een hinderlaag verwachten op de plek waar de uitruil plaatsvindt.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:13
Spotmatic schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:57:
[...]

Precies hoe ik er ook over dacht. Ik snap ook niet goed hoe zo'n gevangenenruil wordt geregeld. Bellen ze elkaar gewoon op? Staan generaals in elkaars contactenlijst?
Ik ga er vanuit dat die grotere ruilen via politieke- of diplomatieke kanalen georganiseerd worden. Al dan niet met bemiddeling door een 3e land, het rode kruis of een andere NGO.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:51
Een foto van Oekraïense soldaten met een Bradley op de achtergrond. En flink bewapend

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FyqCEytWcAAWqhA?format=jpg&name=large

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
Emryte schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:05:
Een foto van Oekraïense soldaten met een Bradley op de achtergrond. En flink bewapend

[Embed]

[Afbeelding]
Volgens Reddit hoort daar nog een foto bij.
Een UA Bradley die een voltreffer kreeg door een Grad. De bemanning is ongeschonden en alweer op missie (tweede/jouw foto)

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

hmm droge opmerking tussendoor (rusland wil UA omdat het voorheen land was van sjovet) als je tot hun niveau zou zakken dan .. en de verjaaring issues niet meerekend.
Moscow was officially founded in 1147 by Yuri Dolgoruki, the Grand Prince of Kyiv. The name “Moscow,” applied to both the new garrison and the adjacent river, may have come from the Slavic, Baltic, or even Uralic or Finno-Urgic peoples who lived in or traveled through the land for centuries before.
bron: https://geohistory.today/origins-of-russia-pt1/

leuk feitje toch ? (doen we helaas helemaal niks mee) zou eigenlijk breed uit in de media moeten komen (als anti trollen voer) maar meh de moeite om ze te "verlichten"

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 15-06-2023 13:22 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:44

Fiber

Beaches are for storming.

Spotmatic schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:57:
[...]

De tijd dat iemand met een witte vlag kwam aanlopen ligt volgens mij al lang achter ons. Bovendien is het niet vreemd om ervan uit te gaan dat Rusland zo'n witte vlag niet respecteert (het zegt de mobiks vast totaal niks - "schiet die mafketel met zijn vlag maar dood"). Ik zou dan ook zeker een hinderlaag verwachten op de plek waar de uitruil plaatsvindt.
Nee, er is geen direct contact tussen beide partijen. Beide partijen hebben alleen contact met een derde partij, volgens mij het Internationale Rode kruis.

Er worden ook doden uitgeruild, daar is het ooit mee begonnen geloof ik:

https://nos.nl/artikel/24...s-neer-voor-uitruil-doden

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
mir4dor schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:11:
[...]

Volgens Reddit hoort daar nog een foto bij.
Een UA Bradley die een voltreffer kreeg door een Grad. De bemanning is ongeschonden en alweer op missie (tweede/jouw foto)
Dit is goed om te zien. Geeft de hoop dat ook andere voertuigen daar zijn weggehaald voor reparaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

https://www.bbc.com/news/world-europe-65900913
BBC somt de tegenstrijdige verhalen op over Kadyrovs nummer 2, waarvan het vermoeden bestond dat hij of dood of gewond was. Het verhaal leek te eindigen met een video waarin hij levend was te zien, maar BBC toont aan dat die video gemanipuleerd is. Dat geeft hoop dat ze hem toch te pakken hebben gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 23:33
Hoe zit het eigenlijk met nachterlijke operaties?

Er staat mij iets bij van vorig jaar dat er gezegd werd dat oekraine met westerse materialen door de nightvision ook snachts kan opereren en daardoor veel tactisch voordeel kan behalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Emryte schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:05:

[Embed]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljw1RXw1yUHuKj0A8eNqc-nSodI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncIBvJx6YBhXwqHYfgyXNALz.jpg?f=fotoalbum_large
De rest toevallig ook gelezen?

In the first photo, Ukrainian "Bradley" after a direct hit by "Grad". On the second is this "Bradley" crew, which successfully evacuated after being hit and continues to perform tasks on other equipment. The damaged "Bradley" is already under repair.

The 47th brigade writes the details: while performing a combat mission, "Bradley" received a direct missile hit in the tower and caught fire. The crew evacuated safely, and the driver-mechanic (in the third photo) took the armored car to a safe place and extinguished the fire. The consequences are a slight shell shock for one of the fighters.

This example proves that the unsurpassed combat survivability claimed by the manufacturer of armored vehicles is not just words. Bradley helps save the most precious thing — the lives of military personnel. And steel can always be restored.

There are no technologies that cannot be destroyed, there are technologies that save lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:00
vso schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:14:
hmm droge opmerking tussendoor (rusland wil UA omdat het voorheen land was van sjovet) als je tot hun niveau zou zakken dan .. en de verjaaring issues niet meerekend.

[...]

leuk feitje toch ? (doen we helaas helemaal niks mee) zou eigenlijk breed uit in de media moeten komen (als anti trollen voer) maar meh de moeite om ze te "verlichten"
Kiev Rus' als startpunt van modern Oekraïne, Rusland en Belarus is al vaker langsgekomen, zeker zodra Putin weer eens een speech geeft na een geschiedenisboek te hebben gelezen, maar het blijft prima als reminder wanneer er weer eens "historisch Russiche gebied" gedoe opduikt. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:58
Tot 7km progressie al:
Brigadier-General Oleksii Hromov told a media briefing:

We are ready to continue fighting to liberate our territory even with our bare hands.

He confirmed that in the early stages of the offensive, which Ukraine said had begun last week, seven settlements had been liberated in the eastern region of Donetsk and in the southern region of Zaporizhzhia, Reuters reports.

The army has advanced by to 3km (1.8 miles) near the village of Mala Tokmachka in the Zaporizhzhia sector and by up to 7km near a village south of Velyka Novosilka in the Donetsk sector, military officials said.
The Guardian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:44

Fiber

Beaches are for storming.

barry86 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:37:

Er staat mij iets bij van vorig jaar dat er gezegd werd dat oekraine met westerse materialen door de nightvision ook snachts kan opereren en daardoor veel tactisch voordeel kan behalen.
Ja daar heeft Oekraïne inderdaad zeer veel voordeel mee. Is de laatste tijd genoeg over geschreven:

https://www.google.com/se...+vision+advantage&tbm=nws

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Requiem19 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:44:
Tot 7km progressie al:

[...]

The Guardian.
Dit is toch niets nieuws? Dit is allemaal progressie van de afgelopen week. De laatste paar dagen staat het qua frontlijn stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:36
Fiber schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:46:
[...]

Ja daar heeft Oekraïne inderdaad zeer veel voordeel mee. Is de laatste tijd genoeg over geschreven:

https://www.google.com/se...+vision+advantage&tbm=nws
Hierbij wel de note dat rusland schijnbaar tegenwoordig goed gebruik maakt van de helikopters met night-vision waardoor een gedeelte van de winst weer teniet wordt gedaan. Mede hierom is de vraag naar goede frontline-AA nog steeds erg groot.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

redwing schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:59:
[...]

Hierbij wel de note dat rusland schijnbaar tegenwoordig goed gebruik maakt van de helikopters met night-vision waardoor een gedeelte van de winst weer teniet wordt gedaan. Mede hierom is de vraag naar goede frontline-AA nog steeds erg groot.
Toch zijn die KA-25's die neergehaald afgelopen dagen/weken niet geheel onbelangrijk .. die shizzle is niet makkelijk vervangen

kan zijn dat die radars die NL stuurt (vandaag/gisterne bekend gemaakt) ook leuk intergeren .. en volgens mij waren er mobiele humvee achtige voertuigen die ook AA op het dak hadden voor dit doel, zou niet gek zijn als die interconnectie en verbeterd radar-zicht nog vervelender voor rusland word. (hoop ik)

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

vso schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:14:

[...]

De Keniaanse ambassadeur bij de VN gaf vorig jaar deze reactie op dat soort historische claims:

En natuurlijk zeer terecht. Vrijwel ieder land kan aanspraken op (delen van) een buurland maken op basis van een selectieve kijk op het verleden.
Zo kunnen wij in NL wel België claimen als een deel van de historische 17 provinciën van de Habsburgse Nederlanden waarvan we door de tachtigjarige oorlog gescheiden zijn geraakt. Maar dat is geen constructieve manier om met je geschiedenis om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
barry86 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:37:

Daar klagen de Russen nu ook over idd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:58
BeefHazard schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:28:
[...]

re de omgekomen soldaten: het reduceren tot nummer/stats doen russen helemaal zelf door ze met duizenden tegelijk naar een vreemd land te sturen om dat land te bezetten.
Maar mensen vragen nu ook dat jij je verantwoordelijkheid neemt. Want ik zag net ook nog iemand in de sloot springen... ben ik ook niet achteraan gesprongen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

downtime schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:20:
[...]

De Keniaanse ambassadeur bij de VN gaf vorig jaar deze reactie op dat soort historische claims:

[YouTube: KENYA'S AMBASSADOR TO UN MARTIN KIMANI'S SPEECH ON UKRAINE-RUSSIA CRISIS WOWS THE WORLD!!]
En natuurlijk zeer terecht. Vrijwel ieder land kan aanspraken op (delen van) een buurland maken op basis van een selectieve kijk op het verleden.
Zo kunnen wij in NL wel België claimen als een deel van de historische 17 provinciën van de Habsburgse Nederlanden waarvan we door de tachtigjarige oorlog gescheiden zijn geraakt. Maar dat is geen constructieve manier om met je geschiedenis om te gaan.
Daarom eindige ik dat the Chiba's aka de NAFO force op twitter dit beter kan gebruiken in reactie op trollen

ik zie het echt niet als opmerking op de onderhandelings tafel als de russen het land uit zijn gewerkt, en of een seconde onderdeel van het gesprek worden om eerlijk te zijn.

Ik heb vanaf het mid zomer vorig jaar het idee dat conventioneel Rusland tzt niks meer voorstelt en dat andere landen ook hun grond gebied terug gaan claimen, en ik sta eerder verbaast dat men dat nog niet gedaan heeft er zijn gebeiden waar de russen tot 2022 oid elke dag paar stappen langs de grens verzetten het "bedreigde" land binnen.. en zo aantal km stilletjes verovert hebben.

De landen die dat wel doen, daar moet russland ook wat mee (of niet) en de kans dat er uberhaupt materieel staat is al bijna niks en aanvoeren gaat ook niet verwacht ik, vermoedelijk heeft de RU soldaat wat in zijn magazijn zit en de rest zit in oekraine ofzo de tijd lijkt me wel oppertunistisch

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:20
vso schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:59:
[...]
Ik heb vanaf het mid zomer vorig jaar het idee dat conventioneel Rusland tzt niks meer voorstelt en dat andere landen ook hun grond gebied terug gaan claimen, en ik sta eerder verbaast dat men dat nog niet gedaan heeft er zijn gebeiden waar de russen tot 2022 oid elke dag paar stappen langs de grens verzetten het "bedreigde" land binnen.. en zo aantal km stilletjes verovert hebben. [...]
Rusland heeft al decennia lang het militaire apparaat van die buurlanden gesloopt op allerlei manieren. De legers in die landen zijn er vaak net zo slecht aan toe als die van Rusland nu. Dat zullen ze dus eerst moeten herstellen voordat ze bezig kunnen gaan.
De buurlanden waarvan de legers nog wel fatsoenlijk opereren worden ook niet zo erg lastig gevallen door Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:20
vso schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:18:
[...]
Toch zijn die KA-25's die neergehaald afgelopen dagen/weken niet geheel onbelangrijk .. die shizzle is niet makkelijk vervangen
Bij mijn weten hebben helicopterpiloten geen mogelijkheid om zich te redden met een soort van schietstoel. Zou dat erin zitten dan kom je onderweg een rotor tegen. Ik ga er dus vanuit dat iedere neergeschoten heli ook -2 personeel oplevert en die zijn lastig te vervangen. ;)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Mooi resultaat van Ramstein
Joint statement by Denmark, the Netherlands, the UK, and the USA
The Denmark, the Netherlands, and the UK defence ministries and the United States Department of Defense today announced that they are partnering together to deliver high priority air defence equipment to Ukraine, addressing its most urgent air defence requirements as Russia continues its brazen missile and drone attacks against Ukrainian cities.

The initiative will deliver hundreds of short and medium range air defence missiles and associated systems required to protect Ukraine’s critical national infrastructure and further ensure the success of counter-offensive operations in coming months. Delivery of the equipment has already begun and should be complete within several weeks.

The initiative was announced ahead of the June 15, 2023 meeting of the U.S.-led Ukraine Defense Contact Group (UDCG) in Brussels, Belgium. The UDCG brings together some 50 nations providing a variety of military support to Ukraine.
NL had natuurlijk al aangegeven radars te zullen leveren. Ik ben benieuwd naar de details. Goed om te zien ook dat de levering al is begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dubbelpost

[ Voor 98% gewijzigd door vso op 15-06-2023 16:16 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 10:18

Jiffy

God, you're ugly!

RoD schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:50:

[...]

NL had natuurlijk al aangegeven radars te zullen leveren. Ik ben benieuwd naar de details. Goed om te zien ook dat de levering al is begonnen.
Dat ik Nederland tijdens mijn leven nog eens als militaire havik mee zou maken: anderhalf jaar geleden zou ik je hebben uitgelachen.

Wederom goed bericht. Kom maar door! :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:50:

[...]

Aanvulling
Dit lijken wel serieuze aantallen te gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Jiffy schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:48:
[...]

Dat ik Nederland tijdens mijn leven nog eens als militaire havik mee zou maken: anderhalf jaar geleden zou ik je hebben uitgelachen.

Inderdaad. De laatste maanden doet Nederland het erg goed. Zowel bij het zorgen voor wapens als in de diplomatie.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer een paar uit storage:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Het idee is tof natuurlijk, maar ik vermoed dat er nu een file aan leopards bij rheinmetall staat om in gevechtsklare toestand gebracht te worden. :P

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:09
asing schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:22:
[...]

Het idee is tof natuurlijk, maar ik vermoed dat er nu een file aan leopards bij rheinmetall staat om in gevechtsklare toestand gebracht te worden. :P
Valide punt. Het is natuurlijk wel vaak dat bedrijven reactief zijn. Dus ik kan me voorstellen dat Rheinmetall ook eerst zeker wou weten dat er voldoende werk is om een extra productiehal op te zetten. Als die file er dan eenmaal staat dan word het kostentechnisch heel interessant om dat sneller te kunnen doen en durft een bedrijf ook een grotere investering te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

asing schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:22:
[...]

Zonder twijfel. Op korte termijn zal er hierdoor dus niks extra kunnen worden geleverd. Op langere termijn zitten hier echter twee voordelen aan: ten eerste krijgt een producent hiermee een signaal dat er voor de langere termijn werk is, waardoor deze sneller bereid is de productiecapaciteit op te schalen. En ten tweede, zo mogelijk nog belangrijker: op deze manier heeft UA constant "vers" materiaal in de pijplijn zitten.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
@walletje-w en @Jiffy

Opschalen van de productie is ook een dingetje. Rheinmetall zal niet alles zelf maken dus er moet iets met de leveranciers. Dan kan je naar 2 of 3 ploegendienst maar dan heb je ook weer extra personeel nodig wat opgeleid moet worden etc. Het optuigen van een productie lijn kan ook zo maanden duren.

Het is net een olietanker die je moet keren. Het kan maar het kost tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
[...]

Het is blijkbaar makkelijker om geld uit te geven om een ander land te verdedigen dan het eigen land :)

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Caelorum schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:52:
[...]

Het is blijkbaar makkelijker om geld uit te geven om een ander land te verdedigen dan het eigen land :)
Er is nog een appeltje te schillen met de Russen n.a.v. MH17.

Zonder die ramp waren ze in Den Haag niet zo scherp geweest.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:02
[...]

Nee, het is makkelijker om geld uit te geven als je daadwerkelijk bedreigd/aangevallen wordt dan als je volkomen veilig lijkt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
[...]

We hebben een paar dingen nog op ons netvlies staan. MH17 is er daar eentje van, de andere is de Srebrenica catastrofe waarbij het politieke laffe handje ervoor zorgde dat onze blauwhelmen niets mochten en konden doen terwijl er genocide onder hun neus plaatsvond.

Verder is iedereen zich wel bewust dat als we de Russen nu niet stoppen, ze gewoon doorgaan. Dus we moeten Oekraïne steunen waar dat mogelijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Het is begonnen https://www.theguardian.c...ned-f-16-jets-nato-russia

De eersten zijn in training :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:37
Maak me toch wel wat zorgen om het langverwachte tegenoffensief.

Wellicht verwend geraakt omdat de vorige keer UA ontzettend veel land terugwon, maar ik kan met niet aan de gedachte onttrekken dat het nu maar matig gaat en we de komende jaren nog niet van de russen afzijn in oost en zuidoost UA.

De laatste dagen amper tot geen progress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:40
[...]

Je vijand verzwakken met andermans levens is inderdaad makkelijker. Dat noemen we de gelegenheid uitbaten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• asing
LZ86 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:46:

Wellicht verwend geraakt omdat de vorige keer UA ontzettend veel land terugwon, maar ik kan met niet aan de gedachte onttrekken dat het nu maar matig gaat en we de komende jaren nog niet van de russen afzijn in oost en zuidoost UA.

Het weer werkt ook tegen, onweer en regen. En elders hadden ze zich amper ingegraven waar ze hier maanden de tijd hadden.

Aan de andere kant zie ik veel filmpjes van vernielde Russische spullen.

Je moet wat meer geduld hebben :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:00

Wanneer je het vergelijkt met het Cheron offensief gaat het niet veel sneller of langzamer, alleen het Charkov offensief ging razendsnel, zoals @asing zegt oa. omdat de Russen daar nauwelijks tijd hadden zich in te graven. Zo'n offensief heeft vaak een wekenlange inleidende fase, waarin getest wordt waar de verdediging sterk of juist zwak is en waarin aanvallen worden gedaan die vooral bedoeld zijn de tegenstander te dwingen z'n reserves in te zetten (zodat je daar in de volgende fase geen last van hebt). Er is een breed gedeeld vermoeden dat Oekraïne nu met die fase bezig is.

Buiten dit specifieke offensief: je bent in goed gezelschap met je vrees dat dit nog een paar jaar zal duren. Veel experts waarschuwen er ook voor dat dit offensief, zelfs als het succesvol wordt uitgevoerd, niet voldoende kan zijn om Rusland Oekraïne uit te jagen, zij schatten ook dat dit nog jaren gaat duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:29

Snow_King

Konijn is stoer!

Al vaker is er aangegeven dat UA nog maar beperkte middelen inzet. Men lijkt op zoek naar het zwakke punt.

Ook komt met nu toch echt wel goed getrainde RU militairen tegen en dat maakt het even pittig.

Geduld is een schone zaak, dit gaat weken duren. Waarschijnlijk (zeg ik) gaat er ergens ineens een grote doorbraak komen en kan men hard door.

Waar deze gaat zijn is de grote vraag evenals wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:12
Snow_King schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:05:
[...]

Al vaker is er aangegeven dat UA nog maar beperkte middelen inzet. Men lijkt op zoek naar het zwakke punt.

Ook komt met nu toch echt wel goed getrainde RU militairen tegen en dat maakt het even pittig.

Geduld is een schone zaak, dit gaat weken duren. Waarschijnlijk (zeg ik) gaat er ergens ineens een grote doorbraak komen en kan men hard door.

Waar deze gaat zijn is de grote vraag evenals wanneer.
Dat is een understatement, zeg maar gerust maanden of misschien jaren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Tja, democratieën kunnen het ergst zijn in oorlogvoering. ;)
Want zodra ze zich bedreigd voelen, kan er zo ontiegelijk veel geld tegen een probleem aangegooid worden en stoppen ze vaak ook niet totdat ze winnen. En soms kan dat ook ongelofelijk bruut gaan. Het is denk ik geen toeval dat de democratische landen meestal de terreur bombardementen op vijandelijke steden uitvoerden.

Vaak wordt er gesteld dat autocratische landen maar doorgaan, maar die kunnen vaak juist beperkt zijn omdat het regime niet de steun van de bevolking geniet. Die steun kunnen ze alleen vergaren met concessies aan de bevolking en dat gebeurd meestal niet zo snel. Een probleem dat democratische landen veel minder hebben.

Dat is de grote misrekening van Poetin en iets waar ik nu al ruim een jaar wel eens over mompel. :z

En dan weer meer ontopic. Er schijnt een Europees land in onderhandeling te zijn om Mekrava tanks te kopen. Ongetwijfeld alleen MK2 en MK3, maar toch. De optie naar Oekraine lijkt er misschien ook wel te zijn. Iets om in de gaten te houden want het zou ook de positie van Israël verder verduidelijken.
https://www.haaretz.com/i...19-d7cb-afcd-ff3bf8240000

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
Vergeet ook niet dat UA de ssssst campagne voert en daar houden ze zich goed aan. Even geen geschreeuw, veel minder updates op de verschillende platformen. Zelfs Deepstate map is al een paar dagen rustig. Of er gebeurt inderdaad niet veel maar kan het misschien zijn dat ze even het zwijgen is opgelegd?
Aannames aannames excuses daarvoor. Geduld is inderdaad een schone zaak in deze.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
DaniëlWW2 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:21:
[...]

En dan weer meer ontopic. Er schijnt een Europees land in onderhandeling te zijn om Mekrava tanks te kopen. Ongetwijfeld alleen MK2 en MK3, maar toch. De optie naar Oekraine lijkt er misschien ook wel te zijn. Iets om in de gaten te houden want het zou ook de positie van Israël verder verduidelijken.
Is dit zoiets als Zuid Afrika die met rusland oefeningen houd en ZA een delegatie stuurt naar Rusland voor zogenoemde "vredesbesprekingen" zoals China heeft gedaan?
(dus wapens en materieel leveringen)

https://www.dbsuriname.co...en-vredesmissie-oekraine/

Het begint te lijken op een wereldoorlogspeciale militaire operatie, maar dan dan een stuk beschaafder.
Veel (Zuid) Afrikanen schijnen te willen meevechten.
(oud bericht) https://www.vrt.be/vrtnws...eageert-op-oorlog-in-oek/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DaniëlWW2 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:21:
[...]

De enige reële optie lijkt me Oekraïne. Waarom zouden ze die dingen anders kopen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Gezien recente verliezen is dit prettig:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:19

_Eend_

🌻🇺🇦

mir4dor schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:23:
Vergeet ook niet dat UA de ssssst campagne voert en daar houden ze zich goed aan. Even geen geschreeuw, veel minder updates op de verschillende platformen. Zelfs Deepstate map is al een paar dagen rustig. Of er gebeurt inderdaad niet veel maar kan het misschien zijn dat ze even het zwijgen is opgelegd?
Aannames aannames excuses daarvoor. Geduld is inderdaad een schone zaak in deze.
Ik zag ook een tweet voorbijkomen dat ze wel veel beelden hadden, maar die nog niet mochten posten. Dus zodra Kyiv de stoplichten op groen zet hiervoor gaan we denk ik wel een enorme berg filmpjes en berichten zien komen.

Zoals iedereen hier had ik liever hele kuddes Leopards en Bradleys in volle galop dwars door de Russische linies heen zien trekken met als eindbestemming de Krim. Maar dat zit er voorlopig niet in, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

_Eend_ schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:11:
[...]

Ik zag ook een tweet voorbijkomen dat ze wel veel beelden hadden, maar die nog niet mochten posten. Dus zodra Kyiv de stoplichten op groen zet hiervoor gaan we denk ik wel een enorme berg filmpjes en berichten zien komen.

Zoals iedereen hier had ik liever hele kuddes Leopards en Bradleys in volle galop dwars door de Russische linies heen zien trekken met als eindbestemming de Krim. Maar dat zit er voorlopig niet in, helaas.
Inderdaad, en dat kwam van een betrouwbaar account. Die beden gaan we nog wel zien. Dan gaat het echter wel alleen om voertuigen en dergelijke. Als de frontlijn veranderd, dan horen we dat meteen, gezien de paniek van de russen, en ook de opmerkelijke snelheid waarmee Oekraïne bevrijdingen rapporteert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RoD schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:06:
[...]

De enige reële optie lijkt me Oekraïne. Waarom zouden ze die dingen anders kopen?
Ik denk het niet. Dat zou echt een 180 graden draai voor Israel zijn. De Merkava is nooit aan het buitenland verkocht en uiterst herkenbaar. Zo'n leverantie veeg je niet onder het tapijt.
Het zou me niet verbazen als Georgië dat Europese land is. Volgens mij heeft dat van oudsher goede banden met Israël. Of ben ik nu in de war met Armenië? Maar er zijn vast meer Oost Europese landen met weinig geld en veel zorgen over hun defensie. Tweedehands Israelische tanks zijn dan geen slechte optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

downtime schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:16:
[...]

Ik denk het niet. Dat zou echt een 180 graden draai voor Israel zijn. De Merkava is nooit aan het buitenland verkocht en uiterst herkenbaar. Zo'n leverantie veeg je niet onder het tapijt.
Het zou me niet verbazen als Georgië dat Europese land is. Volgens mij heeft dat van oudsher goede banden met Israël. Of ben ik nu in de war met Armenië? Maar er zijn vast meer Oost Europese landen met weinig geld en veel zorgen over hun defensie. Tweedehands Israelische tanks zijn dan geen slechte optie.
De VS zou zich hebben verbonden aan deze deal. Lijkt me uitgesloten dat ze dit voor Georgië doen. Andere Europese landen zitten of bij NAVO, of zijn dusdanige landen dat ik de VS zich er niet mee zie bemoeien.

Ik denk ook niet dat Oekraïne ze direct koopt. Ik denk dat de VS ze koopt en dan levert aan Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:38
downtime schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:16:
[...]

Azerbeidzjan bedoel je. Die kopen Israëlische wapens. Maar ik betwijfel of die zich willen mengen in het conflict. Voor je het weet gaat Moskou zich echt bemoeien met het conflict dat Azerbeidzjan heeft met Armenië. Ook al heeft Moskou hun handen vol aan Oekraïne, een aantal drones (Orlan10, Lancet en Shahed) kunnen ze wel missen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Joep schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:30:
[...]

Azerbeidzjan bedoel je. Die kopen Israëlische wapens. Maar ik betwijfel of die zich willen mengen in het conflict.
Ik heb niet gesuggereerd dat het land wat die Merkava's wil kopen van plan is om zich in het conflict te mengen of de tanks aan Oekraine te leveren. Er is meer in de wereld dan alleen dit conflict. En ik kan me voorstellen dat buren van Rusland zich voorbereiden op een instabiele toekomst waarin Rusland geen machtsfactor meer is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 21:51

Falcon10

Hit it i would !

Geen idee of jullie deze tweet gezien hebben, en of de foto's echt zijn of een photoshop, maar dat kan nog wel eens leuk worden :

https://twitter.com/Glasn...69272203756544002/photo/1

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FypxKY8WcAAY6UK?format=jpg&name=large

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Falcon10 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:47:
Geen idee of jullie deze tweet gezien hebben, en of de foto's echt zijn of een photoshop, maar dat kan nog wel eens leuk worden :

https://twitter.com/Glasn...69272203756544002/photo/1

[Afbeelding]
Is echt, bron staat in de tweet eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Oryx lijst updates. 25 russische verliezen ten opzichte van 11 Oekraïense. Er staat een Leopard op de Oekraïense lijst maar daar heb ik foto's van gezien. Die zal waarschijnlijk wel recovered en gerepareerd worden.

Al met al een goeie update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pussyfooter
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-04 23:30
Joep schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:30:
[...]

...Voor je het weet gaat Moskou zich echt bemoeien met het conflict dat Azerbeidzjan heeft met Armenië. Ook al heeft Moskou hun handen vol aan Oekraïne, een aantal drones (Orlan10, Lancet en Shahed) kunnen ze wel missen.
Azerbeidzjan en Armenië proberen vriendjes te worden: "Continued Peace Talks Between Armenia and Azerbaijan." https://www.state.gov/con...n-armenia-and-azerbaijan/

Ik denk dat ze beide wel begrepen hebben dat ze nu een "nu of nooit" moment hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Afaik is dit van Ramstein:
We zien dit soort dingen steeds meer. Samenwerkingsverbanden met UA op militair gebied voor productie van voertuigen. Goeie zaak, hoe meer samenwerking, hoe meer Oekraïne de facto een NAVO lid is, en hoe meer de militaire samenwerking een stabiel karakter krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 18:30
mir4dor schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:23:
Dat of ze krijgen hun reserves niet effectief ingezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
RoD schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:56:
Afaik is dit van Ramstein:
[Embed] We zien dit soort dingen steeds meer. Samenwerkingsverbanden met UA op militair gebied voor productie van voertuigen. Goeie zaak, hoe meer samenwerking, hoe meer Oekraïne de facto een NAVO lid is, en hoe meer de militaire samenwerking een stabiel karakter krijgt.
Inderdaad en herhaal het nog maar een keer, kwa techniek en kennis is UA het nieuwe Duitsland 🇩🇪.

Mark my words de militaire engine van de het westen in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:47
Brazos schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:01:
[...]

Er is nog een appeltje te schillen met de Russen n.a.v. MH17.

Zonder die ramp waren ze in Den Haag niet zo scherp geweest.
Ik geloof daar niet zo in. Volgens mij is de hoofdreden gewoon dat er een democratisch land dichtbij in oorlog is. Nederland is wel heel goed bezig. Nu ook met dit tempo je eigen krijgsmacht op orde brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Mektheb schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 23:40:
[...]

Inderdaad en herhaal het nog maar een keer, kwa techniek en kennis is UA het nieuwe Duitsland 🇩🇪.

Mark my words de militaire engine van de het westen in de toekomst.
Niet alleen van de toekomst, ook van het verleden. Heel veel wat rusland nu heeft is ooit gemaakt in Oekraine of op zijn minst met hulp van Oekraine. Niet voor niets dat ze daar al de kennis en kunde hebben om snel dit soort samenwerkingen aan te gaan.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
AMARONE schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 23:50:
[...]

Ik geloof daar niet zo in. Volgens mij is de hoofdreden gewoon dat er een democratisch land dichtbij in oorlog is. Nederland is wel heel goed bezig. Nu ook met dit tempo je eigen krijgsmacht op orde brengen.
Onderschat niet hoeveel dit helpt bij het regelen van dingen. Voor veel andere landen is dit echt wel nog steeds een ding. En aangezien Nederland al een regelland is helpt het MH17 verhaal hier echt wel mee. Houd het er dus maar op dat beide het geval is, zowel dat het gaat om een land dichtbij dat aangevallen is als de MH17.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

Hangt er van af, mislukt het met zware verliezen, of gaan ze gewoon omzichtig te werk. Als ze doorbreken kan het ook snel gaan. Voor ons is het inschatten of ze dichterbij een doorbraak komen heel moeilijk. Maar minder moeilijk dat het daadwerkelijk afdwingen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:46

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

Mja. Ik sta er eigenlijk versteld van.

Hoewel de NL marine nog redelijk is is het leger tot op het bot uitgekleed, ongetwijfeld door onze ligging, we zitten redelijk veilig waar we zitten..

Dat NL dan toch zoveel materiaal en geld stuurt omwille een verre oorlog? En dan met een MP zoals de onze?
Normaal gesproken had ik het standaard pappen en nathouden riedeltje verwacht.

Ik geloof wel degelijk dat MH17 een cruciale fa tor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

asing schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:46:
[...]

Bij mijn weten hebben helicopterpiloten geen mogelijkheid om zich te redden met een soort van schietstoel. Zou dat erin zitten dan kom je onderweg een rotor tegen. Ik ga er dus vanuit dat iedere neergeschoten heli ook -2 personeel oplevert en die zijn lastig te vervangen. ;)
(edit: spuit 11, had de pagina nog niet ververst)
Rusland heeft de primeur gehad voor schietstoelen in helicopters, de KA-50 en KA-52 hebben schietstoelen.
De rotorbladen worden door een explosief van het rotorhoofd gescheiden en de ramen ook. Daarna gaan de stoelen eruit.

[ Voor 3% gewijzigd door Rav op 16-06-2023 05:10 ]

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ik weet niet wat die ‘barracuda’ toevoeging doet bij de CV90, maar het is vast goed:

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 16-06-2023 07:05 ]

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Spanje heeft nog aardig wat op voorraad, er zijn weer een paar tanks gerestaureerd binnenkort:
Spain will provide Ukraine with additional 20 tracked armored vehicles, four Leopard tanks, and a military hospital.
https://www.ukrinform.net...-hospital-to-ukraine.html

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Reporting from Ukraine, update 15 Juni
Vooral over de progressie rond Bachmut

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2023 07:24 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ZenTex schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 04:19:
[...]

Dat NL dan toch zoveel materiaal en geld stuurt omwille een verre oorlog? En dan met een MP zoals de onze?
Normaal gesproken had ik het standaard pappen en nathouden riedeltje verwacht.

Ik geloof wel degelijk dat MH17 een cruciale fa tor is.
Verre oorlog? Hele volksstammen trekken verder weg voor de zomervakantie :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

YakuzA schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 07:05:
Ik weet niet wat die ‘barracuda’ toevoeging doet bij de CV90, maar het is vast goed:
[Twitter]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

YakuzA schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 07:05:
[Twitter]
Dat staat verdikkie in dezelfde zin die je quote! :+
...designed to reduce thermal signature...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Jiffy schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 07:31:
[...]

Dat staat verdikkie in dezelfde zin die je quote! :+

[...]
Ook goede moggu :+

(Had ik idd overheen gelezen, het plaatje hierboven van @noo is iig heel duidelijk :) )

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 16-06-2023 07:36 ]

PSN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0obghhueFNFpii9jKB7nhpU-_M4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qcd2Xo4xisjO529Qj615irbe.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• asing
Eens even zien hoe snel Zweden Navo lid is....

https://www.reuters.com/w...dens-nato-bid-2023-06-14/
WASHINGTON, June 14 (Reuters) - The top Republican on the U.S. Senate Foreign Relations Committee said on Wednesday he was blocking a $735 million arms sale to Hungary because its government has refused to approve Sweden's bid to join NATO.

"Given promises that were made to me and others last year that this vote would be done, and the fact that it is now June and still not done, I decided that the sale of new U.S. military equipment to Hungary will be on hold," Senator Jim Risch said in a statement.

[ Voor 42% gewijzigd door asing op 16-06-2023 08:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

Het blijft natuurlijk een wat-als verhaal, maar zonder MH17 had ik toch wel veel meer de VOC mentaliteit verwacht. Handel muss sein, geld voor mensen etc. Ook zouden we ons veel meer achter Duitsland hebben verscholen en niet zo op de frontlinie van wapensystemen zullen we maar zeggen.

Dat er een democratisch land in oorlog is is geen reden, dat land is al 9 jaar in oorlog, en toen durfde men nog geen blikje veldrantsoen te doneren of het zelfs maar een oorlog te noemen.

Ik denk persoonlijk wel dat MH17 een grote rol heeft gespeeld, want de huidige koers als (een) koploper doet me vrij onnederlands overkomen zal ik maar zeggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
Ik word die opzichte marionetterij van Orban wel goed zat. Het is niet eens of hij een coalitie van bondgenoten heeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:24
Gelijk hebben ze daar in de US ze moeten Hongarije en Turkije gewoon aanpakken, ze gebruiken elke gelegenheid om te veto-en bij beslissingen en eisen te stellen voor hun stem alleen maar voor eigen gewin.

Playstation 5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Stylze schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:41:
[...]
Gelijk hebben ze daar in de US ze moeten Hongarije en Turkije gewoon aanpakken, ze gebruiken elke gelegenheid om te veto-en bij beslissingen en eisen te stellen voor hun stem alleen maar voor eigen gewin.
Het is ook wel mooi. Was dit bij een ander EU land gebeurd dan hadden de regeringsleiders over elkaar heen gebuiteld om als eerste de microfoon te pakken en te zeggen dat het toch echt niet kan.
Maar in dit geval vinden we het wel best. Het is lastig voor de EU om het aan te pakken, want regeltjes en zo. De VS kan er echter wel beperkt wat aan doen en duidelijk met goedkeuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:22

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Caelorum schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:50:
[...]
Het is ook wel mooi. Was dit bij een ander EU land gebeurd dan hadden de regeringsleiders over elkaar heen gebuiteld om als eerste de microfoon te pakken en te zeggen dat het toch echt niet kan.
Maar in dit geval vinden we het wel best. Het is lastig voor de EU om het aan te pakken, want regeltjes en zo. De VS kan er echter wel beperkt wat aan doen en duidelijk met goedkeuring.
En heel (politiek) Hongarije staat op de achterste benen omdat de EU dit laat gebeuren >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
Brazos schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:31:
[...]

Het blijft natuurlijk een wat-als verhaal, maar zonder MH17 had ik toch wel veel meer de VOC mentaliteit verwacht. Handel muss sein, geld voor mensen etc. Ook zouden we ons veel meer achter Duitsland hebben verscholen en niet zo op de frontlinie van wapensystemen zullen we maar zeggen.

Dat er een democratisch land in oorlog is is geen reden, dat land is al 9 jaar in oorlog, en toen durfde men nog geen blikje veldrantsoen te doneren of het zelfs maar een oorlog te noemen.

Ik denk persoonlijk wel dat MH17 een grote rol heeft gespeeld, want de huidige koers als (een) koploper doet me vrij onnederlands overkomen zal ik maar zeggen.
Zou het niet zo zijn dat Rusland zich heeft ontpopt tot een schurkenstaat?

Het westen heeft geprobeerd om Rusland een bepaalde vredelievende (democratische) richting in te duwen voor de afgelopen 40 jaar, maar dat dit faliekant is mislukt.
Rusland blijft hongerig naar macht, waar niets ontzien wordt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:15
Turks parlement komt ook terug van reces. De VS weet dus al meer dan wij hier officieel. Dan is Hongarije de enige die nog even de goede kant op gemasseerd moet worden.

Overigens, ik vermoed dat MH17 zeer wel invloed op de NL positie en de betrokkenheid van Rutte heeft. Hij is historicus en MH17 is het eerste grote internationale item wat hem gevormd heeft in zijn premierschap. Dat zal ongetwijfeld zijn standpunt in dit conflict gevormd en beïnvloed hebben. Nog eens temeer omdat de aanval van 2022 in het verlengde van het conflict van 2014 ligt, waarbij MH17 is neergeschoten en 298 mensen zijn gedood. Maar vergeet ook niet de uitspraken van onze Hoge Raad onlangs waarbij ondubbelzinnig de schuld bij Rusland wordt gelegd, en zelfs direct bij Poetin.
*knip* onnodig om zo te reageren, ongeacht de emoties

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 16-06-2023 10:30 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Rusland heeft de nieuwe Oekraïense brigades nog niet kunnen vinden:

Waar komt de grote tegenaanval van Oekraïne? Rusland kan zwaarbewapende brigades niet vinden

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30
Hier zie je toch aan dat Rusland qua spionage satellieten weinig meer over heeft. Ik had gedacht dat ze op dit vlak toch alles vanuit de Sovjet tijd hadden geërfd. Of de Sovjets liepen op de vlak toch echt een stuk achter.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 09:22

bloody

0.000 KB!!

Over Hongarije is al wat gezegd hierboven, maar dit (nog onbevestigde?) nieuws is toch wel vrij schokkend imho.
Dit gaat hopelijk een Europees staartje krijgen :)

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:22

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

*knip* onnodige reactie, ongeacht de emoties bij het MH17-onderwerp

[ Voor 82% gewijzigd door polthemol op 16-06-2023 10:31 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

bloody schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:11:
Over Hongarije is al wat gezegd hierboven, maar dit (nog onbevestigde?) nieuws is toch wel vrij schokkend imho.

[Twitter]
Eerder maakten Oekraïne en Hongarije al ruzie over Oekraïense POWs die door rusland naar Hongarije zijn gestuurd. Is dit een nieuw geval, of de voortzetting van het al bekende geval?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 09:22

bloody

0.000 KB!!

RoD schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:26:
[...]

Eerder maakten Oekraïne en Hongarije al ruzie over Oekraïense POWs die door rusland naar Hongarije zijn gestuurd. Is dit een nieuw geval, of de voortzetting van het al bekende geval?
Goede vraag, ik was net aan het zoeken op Twitter, en het blijkt dat dit akkefietje al zeker een week speelt.
Dus misschien voorzetting inderdaad. Hopelijk komt er genoeg ophef en druk vanuit de EU / Navo om dit vooral niet zo te doen.

Van 10 Juni:

nope

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Zo wordt een mijenveld blijkbaar leeg gemaakt, bijzonder om te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
SiErRa schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:09:
[...]
Hier zie je toch aan dat Rusland qua spionage satellieten weinig meer over heeft. Ik had gedacht dat ze op dit vlak toch alles vanuit de Sovjet tijd hadden geërfd. Of de Sovjets liepen op de vlak toch echt een stuk achter.
Ik had pas een artikel hierover gelezen.

Schijnbaar hebben ze een whopping 2 'goede' optische spionage satelietten.
Die een granulariteit hebben die lager is dan de huidige google maps images.
Wat dat betreft lopen ze hopeloos achter inderdaad.

Zal eens kijken of ik dat artikel nog kan vinden ergens.

/edit:
Russia currently has only two operational optical reconnaissance satellites in orbit, both of which may already have exceeded their design lifetime. They are to be replaced by more capable satellites carrying a primary mirror about the same size as of those believed to be flown aboard American reconnaissance satellites, but it is unclear when these will be ready to fly. An experimental satellite launched in 2018 likely is the precursor of a constellation of much smaller spy satellites that will augment the imagery provided by the big satellites.
https://www.thespacereview.com/article/4006/1

[ Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 16-06-2023 10:32 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
laat dit soort statements achterwege, ongeacht de emoties.

[ Voor 93% gewijzigd door polthemol op 16-06-2023 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
SiErRa schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:09:
[...]

Met name omdat de nieuwer brigades groot moeten zijn, is het lastig om ze te verbergen. Uit datzelfde artikel:
Tot nu toe zijn er geen beelden naar buiten gekomen van grote Oekraïense troepenconcentraties die achter de frontlijn paraat staan om tot de beslissende aanval over te gaan. In dit opzicht verschilt deze oorlog van beide Golfoorlogen, in 1991 en 2003, toen de hele wereld de opbouw van de enorme geallieerde aanvalsmacht in Koeweit kon volgen.

De Russen zullen er alles aan doen om deze aanvalsbrigades tijdig te ontdekken. Een Oekraïense brigade telt naar schatting ongeveer 250 voertuigen: van tanks en pantserwagens tot jeeps en ander rollend materieel. Die verberg je niet zomaar. Net als de Amerikanen beschikken de Russen over speciale radar- en verkenningsvliegtuigen die diep in Oekraïens gebied kunnen kijken en gesprekken op de grond kunnen afluisteren.
Rusland heeft veel geërfd uit de Sovjet tijd, maar zijn alle spullen wel goed onderhouden?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
bloody schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:11:

[Twitter]
Extra pikant is omdat dit Oekrainers zijn uit west-Oekraine.
En dan specifiek uit de regio die ooit bij het austro-hongaarse rijk of Hangarije hoorde uiteraard:
The POWs were from the western part of Ukraine that borders Hungary, according to both the Russian Orthodox Church, which said it had assisted in the release, and Hungarian Deputy Prime Minister Zsolt Semjen.
https://www.reuters.com/w...-not-informed-2023-06-09/

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het zal niet zomaar kunnen, maar als dit waar is mogen ze wat mij betreft direct overal uit gezet worden. Ze zitten al in de zak van Putin. Op welke manieren zitten ze nog meer dwars? Misschien spelen ze nog wel info door ook. Kan gewoon niet dit.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 16-06-2023 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Het was weer 'Kinzhal-o-clock' vandaag:
In the latest Russian attack targeting Ukraine, including Kyiv, on June 16, the air defense forces shot down 12 missiles and two unscrewed aerial vehicles.

That’s according to a tentative report by the Air Force Command, Ukrinform reports.

In total, air defense forces downed “six Kinzhal air ballistic missiles, six Kalibr cruise missiles, and two reconnaissance drones,” according to the report.
https://www.ukrinform.net...two-drones-air-force.html

PSN

Pagina: 1 ... 19 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid