Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 31 Laatste
Acties:
  • 603.887 views

Onderwerpen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

XWB schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:49:
[...]

De uitschakeling van die howitzers is goed nieuws, de batterijen staan waarschijnlijk ergens achter de tweede verdedigingslinie boven Tavria.

[Afbeelding]

Inmiddels is er ook een 2S19 Msta-S buitgemaakt:

[Twitter]

[Afbeelding]

[Twitter]

Dat Oekraïne is aangekomen bij de Russische artillerie betekent dat ze behoorlijk ver doorgedrongen zijn, tenzij de Russen de howitzers dicht bij de frontlinie geplaatst hadden.

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]
Zeer relevante reply uit die thread:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:21
Die mobiele howitzers kunnen toch makkelijk 30km halen. Dan is verplaatsen toch relatief makkelijk, het is niet alsof UA in een half uur die 30km aflegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:35

Standeman

Prutser 1e klasse

Kadett schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:01:
Die mobiele howitzers kunnen toch makkelijk 30km halen. Dan is verplaatsen toch relatief makkelijk, het is niet alsof UA in een half uur die 30km aflegd.
Tja, geen idee. Misschien was de diesel op, de bemanning dronken/gevlucht of was er een technisch defect waardoor ze die hebben moeten achterlaten.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Kadett schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:01:
Volgens mij was de stelregel dat je zo'n stuk arty op ongeveer 1/3e van zijn range achter het front posteerde.

Voor deze zou dat dan 10km achter de frontlinie zijn, wat vrijwel overal achter de 2e linie is :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:34

gws24

Thinking is hard!

Kan natuurlijk ook nog zo zijn dat deze al uitgeschakeld was voordat het offensief van Oekraine begon toen het front nog vrij statisch was. Volgens mij komt de mobiele arty van Oekraine ook wel eens wat dichter bij een statisch front om te proberen doelen wat verder van het front aan de andere kant te raken.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:33
Het valt iemand in de comments al op dat de rupsen verroest zijn wat er op kan duiden dat ie daar al een tijdje staat.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
celshof schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:52:
[...]
Je gaat niet naar een Russische rechter, je gaat naar een internationale rechter, die speciaal voor dergelijke gevallen bestaat. En met een uitspraak, kun je beslag laten leggen op Russische eigendommen in landen die het verdrag hebben geratificeerd.
Daarnaast, Rusland heeft er ook niet zoveel aan om als onbetrouwbare partner te boek te komen staan. Bijvoorbeeld omdat ze geen gas leveren, of dat ze een Westers bedrijf niet schadeloos stellen na een nationalisatie. De onbetrouwbaarheidstoeslag blijft nog heel lang doorwerken, waardoor je minder geld kunt vragen voor producten die je verkoopt en meer moet betalen voor kredieten.
Russische staatseigendommen, wel te verstaan. Het kapen van oligarchen rijkdom zoals nu onder de sancties gebeurt zal een rechter niet gauw doen.

Maar dat rusland niet bang is voor een stempel van onbetrouwbaarheid bleek al veel langer. Shell is uit een exploratie project in het noorden gedrukt, eind jaren '90 meen ik. Van Khodorkovsky is in '03 Yukos domweg afgepakt, toch een postje van een miljard of 10, 15. Voor hun reputatie als betrouwbare energieleverancier zijn ze ook niet bang, ze stopten levering aan Oekraine nadat Yanukovitch was weggejaagd.

Denk ook nog eens aan het Budapest memorandum of de annexatie van de Krim, dan lijkt het er toch niet op of Rusland nou zo onder de indruk is van internationaal recht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

TheekAzzaBreek schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:29:
[...]

Russische staatseigendommen, wel te verstaan. Het kapen van oligarchen rijkdom zoals nu onder de sancties gebeurt zal een rechter niet gauw doen.

Maar dat rusland niet bang is voor een stempel van onbetrouwbaarheid bleek al veel langer. Shell is uit een exploratie project in het noorden gedrukt, eind jaren '90 meen ik. Van Khodorkovsky is in '03 Yukos domweg afgepakt, toch een postje van een miljard of 10, 15. Voor hun reputatie als betrouwbare energieleverancier zijn ze ook niet bang, ze stopten levering aan Oekraine nadat Yanukovitch was weggejaagd.

Denk ook nog eens aan het Budapest memorandum of de annexatie van de Krim, dan lijkt het er toch niet op of Rusland nou zo onder de indruk is van internationaal recht.
Leestip: Putin's People - Catherine Belton

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ook in Donetsk is een batterij Msta howitzers vernietigd. Deze zijn geolocated:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FylRYxSWwAMaV6x?format=jpg&name=medium

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FylRV56WIAAYnmj?format=jpg&name=medium

Video:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

TheekAzzaBreek schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:29:
[...]

Het internationaal recht functioneert ook helemaal niet. Zo lang allerlei landen verdragen niet ratificeren, zich op willekeurige momenten terugtrekken of zelfs actief wetten aannemen om vervolging door internationale rechtbanken te dwarsbomen, gaat het nooit wat worden. De VN en de Veiligheidsraad zijn ook zinloos met alle veto-rechten.

Niemand gelooft nu bijvoorbeeld toch dat Zuid Afrika Poetin gaat arresteren als hij daar langs komt?

En het westen heeft actief bijgedragen aan het ondermijnen van internationaal recht met o.a. Irak en Afghanistan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:12
mir4dor schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:29:
Het valt iemand in de comments al op dat de rupsen verroest zijn wat er op kan duiden dat ie daar al een tijdje staat.
...of in brand heeft gestaan...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Dat roest zien we eigenlijk altijd terug bij vernietigd materiaal, als het gebrand heeft.

Afbeeldingslocatie: https://static.ukrinform.com/photos/2022_10/thumb_files/630_360_1665118948-231.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Extra goodies uit NL:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:51
Op twitter wordt vermeld dat die selfproppelled arti’s met die long lange himars munitie zijn geraakt. Dan zijn ze simpelweg gevonden en bestookt vér achter de linies - immers kan himars verder dan die arti.

Geen spannende speculatie nodig dus.

[ Voor 27% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-06-2023 17:51 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:49:
Op twitter wordt vermeld dat die selfproppelled arti’s met die long lange himars munitie zijn geraakt. Dan zijn ze simpelweg gevonden en bestookt vér achter de linies - immers kan himars verder dan die arti.

Geen spannende speculatie nodig dus.
Ja, maar dat gaat over de Msta batterij in Donetsk. Hoe de howitzers rond Tavria vernietigd zijn is niet duidelijk.

En dan is er nog de Oekraïense soldaat bij een uitgeschakelde Msta.

(voor de duidelijkheid, het Zaporizhzhia front loopt een deel door Donetsk)

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 14-06-2023 18:13 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
XWB schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:53:
[...]

Ja, maar dat gaat over de Msta batterij in Donetsk. Hoe de howitzers rond Tavria vernietigd zijn is niet duidelijk.

En dan is er nog de Oekraïense soldaat bij een uitgeschakelde Msta.

(voor de duidelijkheid, het Zaporizhzhia front loopt een deel door Donetsk)
Dus er zijn twee keer 5 Msta howitzers vernietigd? Ik dacht dat iedereen dezelfde set van 5 aan het reposten was

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
RoD schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:22:
[...]

Dus er zijn twee keer 5 Msta howitzers vernietigd? Ik dacht dat iedereen dezelfde set van 5 aan het reposten was
Nee, de batterij bij Tavria had een andere opstelling:
Destroyed and damaged were 56 units of Russian military equipment. In particular, nine tanks, nine BMP IFVs, two MTLBs, two 2C19 Msta-S howitzers, four 2S3 Akatsiya self-propelled artillery installations, a 2C5 Hyacinth self-propelled artillery installation, a Strila-10 air defense system, an Uragan air defense system, three Zhitel e-warfare systems, a Pole-2 e-warfare system, a Shahed-136 unmanned aerial vehicle, and two Tigr armored vehicles.

March of the Eagles

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• NiGeLaToR
- UA doet ‘offensief’ met pakweg 10-15% van wat we denken dat ze hebben
- RU verliest wat posities, stuurt versterkingen en bestookt het offensief met oa arti en luchtmacht elementen
- UA stopt het ‘offensief’, slaat tegenaanvallen af en is vooral bezig de versterkingen + arti achter de linies te vernietigen

Ik heb niet het idee dat er veel meer offensief te verwachten is als ze op deze manier RU uit de tent lokken en die middelen vernietigen. Want de verliezen aan UA zijde blijven voor een offensief laag en we zien nu kostbaar (= schaars) RU materieel in rook op gaan.

Erg interessant: shaping the battlefield, meer dan een offensief.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:20
NiGeLaToR schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:05:
- RU verliest wat posities, stuurt versterkingen en bestookt het offensief met oa arti en luchtmacht elementen
- UA stopt het ‘offensief’, slaat tegenaanvallen af en is vooral bezig de versterkingen + arti achter de linies te vernietigen

Ik heb niet het idee dat er veel meer offensief te verwachten is als ze op deze manier RU uit de tent lokken en die middelen vernietigen. Want de verliezen aan UA zijde blijven voor een offensief laag en we zien nu kostbaar (= schaars) RU materieel in rook op gaan.

Ik vond een filmpje met exact dat:

Geef je vijand geen problemen maar dilemma's.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

Hij heeft ook schade aan de (voor de kijker) linker bovenzijde van de opbouw. Ik denk dat deze al uitgeschakeld was.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 17:36
RoD schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:45:
Ok ik dacht eerst dat het nep was, maar blijkbaar niet: https://www.thedailybeast...khanov-wounded-in-ukraine

Chechen leader Ramzan Kadyrov’s right-hand man Adam Delimkhanov has been wounded amid Ukraine’s counteroffensive in the Zaporizhzhia region, according to Russian media.

Amid unconfirmed reports circulating in Ukrainian media that the Chechen lawmaker had been killed, the Russian Defense Ministry’s “Zvezda” Telegram channel quoted the State Duma as confirming Delimkhanov had been injured. No further details were immediately available on the severity of his injuries.

Bizarrely, Kadyrov took to Telegram to admit that he can’t get a hold of Delimkhanov and has no idea where he is. And in a wild plot twist, the Chechen leader who for months has cheered on the killing of Ukrainians is now appealing to Ukrainian authorities for help.

“I am asking Ukrainian intelligence to provide information on exactly what place and what positions were hit, so that I can still find my dear BROTHER,” Kadyrov wrote Wednesday.

“I promise a generous reward and I ask you to help.”

Aanvulling: de russische commandant die werd ontvoerd door Wagner beschuldigd Prigozhin er nu van de coördinaten te hebben gelekt naar Oekraïne. Het begint een soap te worden
[Embed]
Haha wat een totaaldebiel die khadyrov. Die Adam is prima onderhandelingsmateriaal. Lekker vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

XWB schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:24:
[...]

Nee, de batterij bij Tavria had een andere opstelling:

[...]
Deze twitteraar denkt dat een Uragan MLRS een stuk AA is. Niet te veel waarde aan hechten zou ik zeggen.

Wel mooi dat er 5 MSTA gehimarsed zijn, al dacht Jakub Janovski gisteren nog dat de eerste 2 van die 5 (er was eerst maar 1 filmpje) alleen damaged waren. De Himars ontplofte een meter of 10 voor hem. Als het Idd een cluster (M30A1) raket was dan denk ik dat ze wel kapot zijn. Ondanks hun 15 mm pantser.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:02

Dat, plus de niet aflatende aanvallen op het logistieke gebeuren in het achterland; tijd voor een 'gesture of goodwill'

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:20
En nu blijkt het allemaal 4D chess van Kadyrov te zijn, het was een grap dat ik mij zo kwetsbaar heb opgesteld 🤦‍♂️

https://www.hln.be/buiten...vanaf-het-begin~aca71a75/

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
Maar waarom zou dat de term "offensief" niet mogen dragen ?
Het hoeft toch niet altijd verstand op nul en dom naar voren stormen te zijn, probing and shaping the battlefield lijkt me een prima eerste fase van een offensief (defensie is het immers ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
gekkie schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:37:
[...]

Maar waarom zou dat de term "offensief" niet mogen dragen ?
Het hoeft toch niet altijd verstand op nul en dom naar voren stormen te zijn, probing and shaping the battlefield lijkt me een prima eerste fase van een offensief (defensie is het immers ook niet).
Goede vraag: tis meer projectie van de verwachtingen van bijv RU zelf. Die geven aan dat ze ‘het offensief’ gestopt hebben in diverse kanalen, maar wellicht heb je gelijk. Ik had ook geen plotseling startsein verwacht, maar veel kleinere en grotere pogingen en gebruik maken van de dingen die gebeuren.

Of er überhaupt hordes UA troepen door mijnenvelden gaan oprukken ofzoiets ben ik inderdaad sceptisch over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
NiGeLaToR schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:45:
[...]
Goede vraag: tis meer projectie van de verwachtingen van bijv RU zelf. Die geven aan dat ze ‘het offensief’ gestopt hebben in diverse kanalen, maar wellicht heb je gelijk. Ik had ook geen plotseling startsein verwacht, maar veel kleinere en grotere pogingen en gebruik maken van de dingen die gebeuren.

Of er überhaupt hordes UA troepen door mijnenvelden gaan oprukken ofzoiets ben ik inderdaad sceptisch over.
Hopelijk uiteindelijk een aantal doorbrekingen waardoor ze verder kunnen oprukken met relatief grote getale door relatief veilige corridors en waarmee ze dan via het achterland een stuk rappere expansie kunnen hebben, wellicht tot de Krim en deze stellingen van het huidige front van achteruit verder kunnen oprollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:41

rapture

Zelfs daar netwerken?

pro_6or schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:18:
Deze twitteraar denkt dat een Uragan MLRS een stuk AA is. Niet te veel waarde aan hechten zou ik zeggen.
Als je dit van de achterliggende bron: Brigadier General. Alexander Tarnavskyi, commander of the operational-strategic group of troops "Tavria". https://t.me/otarnavskiy/118
Зокрема, 9 танків, 9 одиниць БМП, 2 МТЛБ, 2 гаубиці 2С19 “Мста-С”, 4 самохідні артилерійські установки 2С3“Акація”, , самохідну артилерійську установку 2С5 “Гіацинт”, зенітний ракетний комплекс “Стріла-10”, РСЗВ “Ураган”, 3 комплекси постановки радіоелектронних перешкод “Житель”, РЕБ “Поле-2”, БпЛА “Shahed-136”, 2 бронеавтомобілі “Тигр”.
in Google Translate zet, dan krijg je dit:
In particular, 9 tanks, 9 units of BMP, 2 MTLB, 2 howitzers 2C19 "Msta-S", 4 self-propelled artillery installations 2C3 "Akatsiya", 2C5 self-propelled artillery installation "Hyacinth", anti-aircraft missile system "Strila-10", anti-aircraft missile system " Uragan", 3 "Zhitel" radio-electronic jamming complexes, "Pole-2" EW, "Shahed-136" UAV, 2 "Tigr" armored vehicles.
Ik zag dat Uragan is geen luchtafweer.

Google Translate maakt van de РСЗВ luchtafweer. Terwijl Реакти́вна систе́ма залпового вогню́ (РСЗВ) is MLRS. Wikipedia: Реактивна система залпового вогню — Вікіпедія

Dus niet zomaar een Google Translate copy/pasten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 20:22

Deze ‘bron’ klinkt minder optimistisch (The Guardian). Beetje mixed bag. Gaat vlgs deze Westerse official de goede kant op, maar het is moeilijk en gaat lang duren (september op zn vroegst een tactisch voordeel voor UA). Met de opmerking dat dit offensief de oorlog niet gaat kantelen en het Westen UA moet blijven steunen ook voor een evt vlg offensief.

Beetje managing expectations.
Ukraine is taking significant casualties and making slow progress towards the Russian main line of defence, western officials have admitted in one of the west’s first assessments of the Ukrainian counteroffensive launched on 4 June.

The officials’ sombre tone was clearly designed to lower expectations of a transformative breakthrough. However they nevertheless insisted the counteroffensive was “going in the right direction” and the losses were not unexpected.
They said the counteroffensive was still in its early days and involved a form of warfare not seen in decades as Ukraine forces are forced to build single lanes of armoured vehicles through mines heading to main Russian defences that in some cases may be still as far as 20km away.

“The vulnerability of the classic single lanes through the minefields make the Ukrainian armoury very vulnerable to attack,” the officials said. The officials denied Ukraine had lost as many as 120 armoured vehicles – a figure touted by Moscow.
One official said: “The Russian manoeuvre and defence approach is proving challenging for the Ukraine and costly to attacking forces hence the advance at the moment is slow”.

The officials suggested there is likely to be “grinding costly warfare likely for many months to come. This is incredibly difficult. They are going against a well-prepared line that the Russians have had months to prepare. Russia has generally put up a good defence from their well-prepared positions and falling back to tactical lines. Whilst they are inflicting casualties on the Russians they are not significant because the Russians are choosing the time to withdraw in a manner similar to the way the Ukrainians defended themselves against Russian vehicles.
“The idea that the Russians were just going to melt away and the Ukrainians were going to drive straight through their defensive line was in people’s wildest dreams.

“In this conflict the advantage has always been with the defender”.

The officials said it may not be clear for as long as three months whether the offensive could be classified as a success.

Most of the vehicles that have been damaged have been hit by mines. As the Ukrainians advance they are also more exposed to drone assaults.
The officials played down suggestions that this assault was likely to give Ukraine a tactical advantage as early as September, and so give it space to reopen talks with Vladimir Putin. “We are a long way away from Ukraine being in a position to reopen negotiations”, the officials said.

The slow progress is likely to place greater pressure on the west to signal to Putin that it is prepared for a long haul, and will not treat the counteroffensive as Ukraine’s one shot at reclaiming its territory. Ukraine has long feared support may decline in the west if the supply of western arms does not produce early tangible results.
Western officials admitted that western-supplied jets may not be available in the short term, even if training of Ukrainian pilots is now underway.

The officials also suggested Putin might have taken a truth serum before meeting military correspondents where he said Russia was suffering severe tank losses and suffering problems with its military industrial base.

Even though there was still a huge amount of confusion about exact Russian deployment, the officials said the vast majority of Russian forces are now committed to positions on the line partly due to the sheer size of the line that has to be defended. That gave Russia little room for further manoeuvre to deploy reinforcements if a point in the line became vulnerable.

By contrast Ukraine was holding back some of its heaviest armoury, including Challenger tanks.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:41
Ik ben blij om te lezen dat de mensen, ook hier trouwens uit het donker gat gekropen zijn toen we de beelden zagen van de vernietigde Leo's en Bradley's. Ondertussen is het meer dan duidelijk dat UA uiterst professioneel te werk gaat en de opleidingen in verscheidene Europese landen wel degelijk zijn vruchten lijkt af te werpen. Bij volgende beelden van vernietigende leo's hoop ik dan ook dat mensen het als een part of the war zien, en niet dat de oorlog erdoor verloren is zoals bij die eerste beelden wel bij sommigen zo leek te zijn. Ik heb alvast vertrouwen in UA hun capaciteiten.

slow is smooth and smooth is fast..

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tens
Requiem19 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:09:
[...]

Deze ‘bron’ klinkt minder optimistisch (The Guardian). Beetje mixed bag. Gaat vlgs deze Westerse official de goede kant op, maar het is moeilijk en gaat lang duren (september op zn vroegst een tactisch voordeel voor UA). Met de opmerking dat dit offensief de oorlog niet gaat kantelen en het Westen UA moet blijven steunen ook voor een evt vlg offensief.
Toch knap; zulke conclusies na een paar dagen inzet van misschien wel 10% van de beschikbare capaciteit.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Journalisten van Reuters zijn naar Storozhneve - één van de recent bevrijde dorpjes - afgezakt:

Russian soldiers' corpses line road into liberated Ukrainian village

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Tens schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:17:
[...]

Toch knap; zulke conclusies na een paar dagen inzet van misschien wel 10% van de beschikbare capaciteit.
Ik denk dat het juist slim is: politieke leiders in het Westen laten beseffen dat ze nu al moeten voorsorteren voor nog (veel) meer steun. Laat ze daar alvast maar nu mee aan de gang gaan ipv in dit najaar.

Als UA dan toch sneller progressie boekt is dat mooi meegenomen. Underpromise, over deliver.

Niet al dit soort uitingen hebben als doel om negatief te zijn. Er zit vaak een agenda achter, en in dit geval is het wel begrijpelijk hoe ze het spelen.

Niets menselijks is politieke leiders namelijk vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 16:34
Heeft iemand enig idee hoe het nu in Belgorod is? Zitten de vrijheidsstrijders daar nog steeds? Breiden ze uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tnx XWB!

Even door Noels posts gegaan...

Blyat Igor, nieuwe munitie is eindelijk gekomen! :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuwqkWsRmXTNrIFxnC4ZqvUiEUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLSGcihkJQOvVKlybSAi6h6v.jpg?f=fotoalbum_large

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Het past exact in het narratief van ‘mijn’ theorie: Rusland moet denken dat ze UA kunnen tegen houden. Ze moeten denken dat ze schade toebrengen die voor UA potentieel ondraaglijk is of wordt.

UA moet er slecht uit zien als deze strategie wil gaan werken, dus is The Guardian pessimistisch, Navo secretary general Jens Stoltenberg neutraal en online domineert het Russische narratief.

Tis een theorie - net zo goed of slecht als een pessimistischere of juist optimistischere. Wat ik wel denk te weten na bijna 1,5 jaar oorlog is dat UA vooral laat zien wat ze willen dat we zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:08:
Tnx XWB!

[Twitter]

[Afbeelding]
Sovjet tank ammo uit de Sovjet tijd :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:13:
[...]

Sovjet tank ammo uit de Sovjet tijd :)
Fris en fruitig is niet de term die ik zoek eigenlijk. Er zitten meer foto's in de tweet maar deze was wel het toppunt. De Oekraïeners hebben in ieder geval weer een flinke voorraad gevonden zo te zien. Of het nog bruikbaar is, of 90% blindgangers, ik weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 22:49
NiGeLaToR schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:12:
[...]

Het past exact in het narratief van ‘mijn’ theorie: Rusland moet denken dat ze UA kunnen tegen houden. Ze moeten denken dat ze schade toebrengen die voor UA potentieel ondraaglijk is of wordt.

UA moet er slecht uit zien als deze strategie wil gaan werken, dus is The Guardian pessimistisch, Navo secretary general Jens Stoltenberg neutraal en online domineert het Russische narratief.

Tis een theorie - net zo goed of slecht als een pessimistischere of juist optimistischere. Wat ik wel denk te weten na bijna 1,5 jaar oorlog is dat UA vooral laat zien wat ze willen dat we zien.
In dat opzicht, waarom een vijand op volle sterkte verslaan waar zijn defensie het sterkst is? Nu houden ze het gevecht het dichtst bij eigen linies met in dat opzicht de "slechtste" verdedigingswerken voor de Russen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Tnx XWB!

[Twitter]

[Afbeelding]
Dit is inderdaad tank munitie. Te zien aan dat puntige uitsteeksel, de penetrator rod. Volgens mij is alleen de verpakking rot.

Maar als het zo oud is, zou dit 105mm voor de t-62 zijn? Of evt zelfs 100mm voor de t-55 Ipv de standaard 125mm voor alle nieuwere tanks?

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 14:48
Daar is de nieuwe "Good Times bad Times" video die een mooie analyse maakt van de eerste fase van het tegenoffensief.

YouTube: Ukrainian Counteroffensive. Phase I [Mapped]

Tevens, wordt er volgens de video verwacht dat de nucleaire kernkoppen voor het eerst inzetbaar zouden zijn vanuit Minsk (Belarus) vanaf 7-8 juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
pro_6or schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:34:
[...]

Dit is inderdaad tank munitie. Te zien aan dat puntige uitsteeksel, de penetrator rod. Volgens mij is alleen de verpakking rot.

Maar als het zo oud is, zou dit 105mm voor de t-62 zijn? Of evt zelfs 100mm voor de t-55 Ipv de standaard 125mm voor alle nieuwere tanks?
Of is het anti-tank munitie? Ik heb geen idee wat het is en Noel zette het er ook niet bij. Reddit had dit ook nog niet dus daar ook geen comments.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Waarez schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:35:
Daar is de nieuwe "Good Times bad Times" video die een mooie analyse maakt van de eerste fase van het tegenoffensief.

YouTube: Ukrainian Counteroffensive. Phase I [Mapped]

Tevens, wordt er volgens de video verwacht dat de nucleaire kernkoppen voor het eerst inzetbaar zouden zijn vanuit Minsk (Belarus) vanaf 7-8 juli.
Dank je wel! Ik ga kijken!

Het moment dat Belarus zo'n ding afschiet is Luka nog niet jarig. Als ze er net zo uitzien als de munitie hierboven zou ik het niet meer aandurven. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:38:
[...]

Of is het anti-tank munitie? Ik heb geen idee wat het is en Noel zette het er ook niet bij. Reddit had dit ook nog niet dus daar ook geen comments.
De MT-12 rapira heeft een kaliber van 100mm, die kan dus ook T-55, 54 munitie verschieten.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
pro_6or schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:40:
[...]

De MT-12 rapira heeft een kaliber van 100mm, die kan dus ook T-55, 54 munitie verschieten.
Er ligt ook ander spul. Ik heb het Telegram kanaal gevonden en deze post. De vertaling is als volgt:
Shoigu! Gerasimov! And here is the ammo!

Dear subscribers,

Your attention is a photo of ammunition that is supplied to the units of the RF Armed Forces in the Luhansk direction.

As you understand, the times are alarming, so we need a lot of ammunition and “for yesterday”.

You may have noticed that the ammunition itself is slightly rusty. But those responsible from the warehouses assure that damage occurred during transportation, because they were sent in perfect condition.

Also, I want to draw your attention to the innovative way of transporting BC - in bulk. Don't worry, it's completely safe. And it fits more.
https://t.me/s/dosye_shpiona

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 19:52
Ik verwacht dat het filmpje hier niet geplaatst mag worden, maar op het youtube kanaal van de WSJ staat een filmpje met drone beelden van die Russische soldaat die zich over gaf door een drone te volgen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:33
MewBie schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:02:
Ik verwacht dat het filmpje hier niet geplaatst mag worden, maar op het youtube kanaal van de WSJ staat een filmpje met drone beelden van die Russische soldaat die zich over gaf door een drone te volgen.
Dat is al geruime tijd geleden, een maand of twee?

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 19:52
mir4dor schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:06:
[...]

Dat is al geruime tijd geleden, een maand of twee?
Was ruim een maand geleden geloof ik ja, de video is eerder vandaag op youtube gezet.
Ik weet niet of de drone beelden eerder al vrij gegeven waren.

[ Voor 11% gewijzigd door MewBie op 14-06-2023 22:08 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:42

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MewBie schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:07:
[...]
Was ruim een maand geleden geloof ik ja, de video is eerder vandaag op youtube gezet.
Nieuwe versie van de oude video met meer info.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:53
Tnx XWB!

[Twitter]

[Afbeelding]
Waarmee verpakken ze in godsnaam hun munitie? Lijkt wel alsof ze een mummie hebben opgegraven, uit hun lijkwade hebben gewikkeld en vervangen hebben door de shell.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

De update van de Oekraïense lijst. Doet een beetje pijn met 58 entries. Gelukkig slechts een paar tanks, en veel MRAPs, en daar hebben ze behoorlijk wat van gekregen.

Ook 4 Bayraktar drones, vraag me af of dat oude vondsten zijn, of recente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Kaartje op CNN met waar de meeste activiteiten plaatsvinden. Best kans dat dit niet het meest actuele beeld is, maar in ieder geval een breed bevestigd beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mRm_2cvRCOsWHjNFG0m8JYJi_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2MAB55xJYWccwaInIOZenrK.jpg?f=fotoalbum_large

https://edition.cnn.com/e...77ed570e272baa547fc9abbea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

RoD schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:54:
[Twitter] De update van de Oekraïense lijst. Doet een beetje pijn met 58 entries. Gelukkig slechts een paar tanks, en veel MRAPs, en daar hebben ze behoorlijk wat van gekregen.

Ook 4 Bayraktar drones, vraag me af of dat oude vondsten zijn, of recente.
Valt me eigenlijk nog wel een beetje mee...

Natuurlijk, elk verlies is er één teveel, maar ik had veel meer verwacht. Die Russen schieten helaas ook wel eens raak, en niet met propjes of doperwten, het blijft een echte oorlog. Ik hoop alleen dat het personeel het allemaal overleefd heeft, maar ook dat kan natuurlijk nooit voor100 procent. Over welke periode is dit? Een dag? Een week?

UAV's vind ik trouwens meer consumables, die tel ik eigenlijk niet, maar zie ik meer als munitie. Jammer dat ze stuk zijn, maar je hoort dan eigenlijk gewoon een paar nieuwe van de plank te kunnen halen.

:7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Vernietigd Russisch materiaal op de Velyka Novosilka axis:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FynVQkyXgAAty91?format=jpg&name=large

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Avalaxy schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:43:
[...]

Waarmee verpakken ze in godsnaam hun munitie? Lijkt wel alsof ze een mummie hebben opgegreven, uit hun lijkwade hebben gewikkeld en vervangen hebben door de shell.
Ik denk dat ze bespaarden op een kist door er een soort tapijt omheen te wikkelen en dat in een kartonnen koker te doen.

Ik kan me indenken dat ze niet het FIFO systeem gebruiken, maar het LIFO. Dat wil zeggen dat dit al heel lang achterin een bunker lag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Zou de VS alsnog ATACMS leveren?
Kyiv's ambassador to the U.S. has reported a change in "tone" from President Joe Biden's administration on the potential supply of MGM-140 Army Tactical Missile Systems, which Ukrainian leaders have long been requesting to help Kyiv's forces degrade Russian military capabilities in occupied regions.

Oksana Markarova, Ukraine's ambassador in Washington, D.C., told The Page that the White House has "changed its tone" on the ATACMS matter since the end of May, according to a translation of an interview published by Ukrainska Pravda on Wednesday.

"If before all the answers sounded like 'Just forget it,' then now for the first time we heard that the issue is being discussed," Markarova said.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:51
XWB schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 00:32:
Zou de VS alsnog ATACMS leveren?

[...]
Eerst zien, dan geloven.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

[...]

Mwah, misschien heb je niet de moeite genomen om de hele tekst te lezen...
They said the counteroffensive was still in its early days
The officials said it may not be clear for as long as three months whether the offensive could be classified as a success.
Wat ze vooral doen is helemaal geen conclusies trekken.

...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDr8iV_vnkz48OLRQphvDC9rKl8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6h1xwi6GGKuPUgEXjjWj4eYe.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Rav schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 01:58:
[...]

Mwah, misschien heb je niet de moeite genomen om de hele tekst te lezen...

[...]

[...]

Wat ze vooral doen is helemaal geen conclusies trekken.
Whilst they are inflicting casualties on the Russians
they are not significant
because the Russians are choosing the time to withdraw in a manner similar to the way the Ukrainians defended themselves against Russian vehicles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Dat is een beschrijving van de huidige situatie, dat kun je toch prima doen als je inzicht in de situatie op het slagveld hebt.

Komt ook overeen met de dagelijkse cijfers, die net boven je gepost zijn. Ook hier zijn de verliezen opvallend lager dan eerder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFypKVdgX0AUDuD7.jpg

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Requiem19 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:41:
[...]

Dat is een beschrijving van de huidige situatie, dat kun je toch prima doen als je inzicht in de situatie op het slagveld hebt.

Komt ook overeen met de dagelijkse cijfers, die net boven je gepost zijn. Ook hier zijn de verliezen opvallend lager dan eerder.
Denk dat we anders denken over 'not significant losses'. Ze zijn inderdaad hoger geweest, maar ook significant lager.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubberen
YouTube: 14 Jun: UNBELIEVABLE: Russian General KILLS HIS TROOPS IN THE YARD (...

Weeral een mooi overzicht van de gebeurtenissen van gisteren. Er zouden 200 Russische troepen zijn gehimarsed, door een big fail van een hogerop geplaatste rus die nog even een motivatie speech wou geven ..

De onkunde van de Russen blijft en we kunnen dat alleen maar omarmen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Rubberen schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:53:
YouTube: 14 Jun: UNBELIEVABLE: Russian General KILLS HIS TROOPS IN THE YARD (...

Weeral een mooi overzicht van de gebeurtenissen van gisteren. Er zouden 200 Russische troepen zijn gehimarsed, door een big fail van een hogerop geplaatste rus die nog even een motivatie speech wou geven ..

De onkunde van de Russen blijft en we kunnen dat alleen maar omarmen.
Tja... Waarschijnlijk toch weer 200 'onschuldige' conscripted boerenpummels uit Boerjatië die niet eens weten wat ze daar doen, die ook iemands vader/zoon/broer zijn.

je zal maar opgeroepen worden en zo moeten omkomen.

En ja, dat is oorlog nu eenmaal, maar het blijft toch iets om af en toe eens bij stil te staan, en het conflict niet te reduceren tot een RTS game met droge stats in beide richtingen.

Iets anders, die shaded drones kosten blijkbaar een paar tienduizend euro. De luchtafweer die ze uit de lucht moet halen ongeveer een miljoen per raket? Heb ik dat correct gelezen? Dit is toch ook niet vol te houden? Iran bouwt in Rusland een drone fabriek, puur door grote getallen put je op die manier budgettair de verdediging uit. Benieuwd hoelang Europa en de VS hiermee doorgaan.

Het kan best, lijkt me, dat in het najaar (oktober/november) het front niet beduidend zal verschoven zijn, dat de russen gebetonneerd zijn, en niemand kan 'winnen'. Te groot om te verliezen, te klein om te winnen. En dan sta je daar, wat dan?

Disclaimer: ik praat hierbij natuurlijk helemaal niets goed van Russische kant. Voor mocht dat niet de evidentie zelve zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:56
Amos_x schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:13:
[...]

Iets anders, die shaded drones kosten blijkbaar een paar tienduizend euro. De luchtafweer die ze uit de lucht moet halen ongeveer een miljoen per raket? Heb ik dat correct gelezen? Dit is toch ook niet vol te houden? Iran bouwt in Rusland een drone fabriek, puur door grote getallen put je op die manier budgettair de verdediging uit. Benieuwd hoelang Europa en de VS hiermee doorgaan.

Het kan best, lijkt me, dat in het najaar (oktober/november) het front niet beduidend zal verschoven zijn, dat de russen gebetonneerd zijn, en niemand kan 'winnen'. Te groot om te verliezen, te klein om te winnen. En dan sta je daar, wat dan?

Disclaimer: ik praat hierbij natuurlijk helemaal niets goed van Russische kant. Voor mocht dat niet de evidentie zelve zijn.
Zoals ik begreep gebruiken ze hier de gepards voor, welke ‘domme kogels’ schiet. Zo duur om neer te halen is het dus niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

Tja... Waarschijnlijk toch weer 200 'onschuldige' conscripted boerenpummels uit Boerjatië die niet eens weten wat ze daar doen, die ook iemands vader/zoon/broer zijn.

En ja, dat is oorlog nu eenmaal, maar het blijft toch iets om af en toe eens bij stil te staan, en het conflict niet te reduceren tot een RTS game met droge stats in beide richtingen.

Van die drones klopt. Andersom overigens ook. Rusland is enorm dure raketten aan het gebruiken om Oekraïne drones uit de lucht te schieten.
De reden hiervan komt omdat drones een relatief nieuw middel in oorlog zijn en de wapen industrie nog geen goede oplossing heeft. Ik vermoed dat uiteindelijk drones gaan worden gebruikt om drones op te ruimen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

Zo'n Shahed drone schiet je niet uit de lucht met een patriot raket maar met een 35 mm kogel uit een Gephard/PRTL of met een klein raketje.

Eens trouwens dat elke oorlog een onnoemelijk verlies aan mensenlevens kost. Je zou willen dat er geen oorlog bestaat. Helaas is de praktijk anders en deze is relatief dichtbij en flink van omvang. Ook nog met een mogelijkheid tot escalatie en drukmiddelen zoals gas.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:28

watercoolertje

Untertitel

[...]
en het conflict niet te reduceren tot een RTS game met droge stats in beide richtingen.
Vraag me af tegen wie je het hebt gezien ik dat nog niemand heb zien doen. Wel hebben de meeste minder moeite met dode russen.
De luchtafweer die ze uit de lucht moet halen ongeveer een miljoen per raket?
Hoe kom je aan dat bedrag? Lang niet alle drones worden met (dure) raketten uit de lucht geschoten!

Ik snap de focus op kosten zowiezo niet als je vervolgens de inkomsten volledig weg laat. 10 euro uitgeven als je maar 20 euro hebt doet ook meer pijn dan 100 euro uitgeven als je 10.000 euro hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door watercoolertje op 15-06-2023 09:32 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Goed bezig Japan :)
https://www.reuters.com/w...p-ukraine-wsj-2023-06-15/
June 15 (Reuters) - Japan is in talks to provide artillery shells to the United States to bolster stocks for Ukraine's counteroffensive against Russia, the Wall Street Journal said on Thursday.

The Asian nation is considering supplying 155-mm. artillery shells under a 2016 pact to share ammunition as part of its long-standing security alliance with the United States, the paper added, citing people familiar with the matter.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
watercoolertje schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:30:
[...]
Vraag me af tegen wie je het hebt gezien ik dat nog niemand heb zien doen. Wel hebben de meeste minder moeite met dode russen.
Ik heb het tegen niemand in het bijzonder, dus voel je niet aangesproken. Heb ik reageerders getagged misschien? Maar die 'vibe' hangt wel over vele besprekingen van het conflict, op allerhande podia en discussiegroepen in een algemenere online context.
[...]

Hoe kom je aan dat bedrag? Lang niet alle drones worden met (dure) raketten uit de lucht geschoten!

Ik snap de focus op kosten zowiezo niet als je vervolgens de inkomsten volledig weg laat. 10 euro uitgeven als je maar 20 euro hebt doet ook meer pijn dan 100 euro uitgeven als je 10.000 euro hebt.
Je bedoelt staatsinkomsten? Die tot op het procent gebudgetteerd zijn? De andere uitgaven staan (in theorie, en laten we niet te cynisch doen) in teken van welvaart, ontwikkeling en stabiliteit. Eens zien hoe lang de bevolking meegaat als ze het direct of indirect beginnen te voelen. En dat is steeds dezelfde drijfveer doorheen de geschiedenis. Maar goed, dit heeft niet direct te maken met het 'front' en het conflict zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:36
watercoolertje schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:30:
[...]
En dan over het algemeen nog wat specifieker, dode russen die in Oekraine aan het vechten zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Amos_x schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:39:
[...]

Ik heb het tegen niemand in het bijzonder, dus voel je niet aangesproken. Heb ik reageerders getagged misschien? Maar die 'vibe' hangt wel over vele besprekingen van het conflict, op allerhande podia en discussiegroepen in een algemenere online context.
Dat het rondgaat op verschillende plekken maakt het nog geen waarheid. Laatst is er al aangegeven dat bij b.v. Kyiv er 3 layers zijn waarbij de buitenste manpads zijn, daarna de goedkopere AA en de patriots zijn de laatste laag. Daarbij staat alles met elkaar in contact waarbij bepaald wordt wie de drones/raketten het beste neer kunnen schieten.
[...]
Je bedoelt staatsinkomsten? Die tot op het procent gebudgetteerd zijn? De andere uitgaven staan (in theorie, en laten we niet te cynisch doen) in teken van welvaart, ontwikkeling en stabiliteit. Eens zien hoe lang de bevolking meegaat als ze het direct of indirect beginnen te voelen. En dat is steeds dezelfde drijfveer doorheen de geschiedenis. Maar goed, dit heeft niet direct te maken met het 'front' en het conflict zelf
Voorlopig wordt het meeste gefinancierd door het westen met veelal oude spullen, maar hoe dan ook maar een miniem deel van het totale budget. Er moet heel wat meer gebeuren voordat we hier wat gaan merken van de spullen die gestuurd worden. En als je naar het defensie-budget van Amerika kijkt en wat ze er uiteindelijk aan verdienen, zullen die het helemaal niet merken.

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 15-06-2023 09:56 ]

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 23:56
[...]

Even voor perspectief, de oorlog in Afghanistan heeft de VS zelf alleen al 2.3 biljoen (2300 miljard) dollar gekost, een raket is duur, maar oorlog is ook duur. De kosten worden achteraf gerekend, en de westerse coalitie heeft een heel lange adem om in principe, de hele rede waar de NATO voor is opgericht, aartsrivaal #1 de kop in te drukken.

En laten we a.u.b. niet over "wat als niemand kan winnen" hebben in dit topic, want dat gaat richting onderhandelen en dat wordt echt een compleet deraillement van de discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubberen
[...]

Je leest hier vast niet vaak mee, wat natuurlijk geen verwijt is. Echter is uw punt al meermaals voorgekomen en er is hier voor zover ik weet niemand die echt gelukkig wordt van dode mensen. Echter is er wel het besef dat het nu eenmaal moet gebeuren want het alternatief is dat die boerenpummels zoals je ze beschrijft anders mensen van UA uitschakelen.

Dat van die drones is hier ook al meerdere malen voorbijgekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:48
noo schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:37:
[...]

Ze heeft ook een lange video wat veel van het boek zal bevatten :

https://carnegieendowment...therine-belton-event-7379

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Update van het front:
Het Oekraïense leger heeft volgens gegevens van de regering tijdens zijn tegenoffensief grote verliezen toegebracht bij de Russische bezettingstroepen. Dat heeft de Oekraïense viceminister van Defensie Hanna Maljar woensdag gemeld op Telegram.

Volgens Maljar is de verhouding rond Bachmoet 1 op 9 en in het zuiden van Oekraïne meer dan 1 op 5. Die cijfers kunnen niet onafhankelijk worden geverifieerd.

De afgelopen dagen heeft het Russische ministerie van Defensie herhaaldelijk verklaard dat het het Oekraïense offensief had verijdeld en de aanvallende troepen zware verliezen had toegebracht. De Russische president Vladimir Poetin had het over 'catastrofale verliezen' voor Kyiv. Maljar noemde de uitspraken een deel van een desinformatiecampagne gericht op demoralisatie.

Het Oekraïense tegenoffensief, dat sinds begin juni aan de gang is, vordert langzaam. De Oekraïners konden enkele dorpen in het zuiden van Oekraïne veroveren en de Russen terugdringen op de flanken bij Bachmoet. Ze zijn er echter nog niet in geslaagd het front te doorbreken. In het zuiden van Oekraïne wordt de opmars van de troepen ook belemmerd door hevige regenval.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Valt me op dat er recent minder wordt neergehaald. Zou dat komen omdat rusland nu maar targets kiest buiten de goed verdedigde grote steden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
RoD schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:37:
[...]

Valt me op dat er recent minder wordt neergehaald. Zou dat komen omdat rusland nu maar targets kiest buiten de goed verdedigde grote steden?
Ja dat lijkt mij wel de hoofdreden. Wellicht dat er ook AA is verplaatst om aanvallende troepen te dekken.

Helaas wel een fenomeen, dat als Rusland besluit dit uit te buiten er plots vele meer doden kunnen vallen..

Verder ben ik wel overtuigd van het volgende; hoe succesvoller UA is, hoe driester Putin te werk zal gaan. Als we denken alles te hebben gezien gaan we die oefening nog eens maken binnen een jaar. Hoe triest het ook is lijkt mij dit wel de realiteit te zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Rubberen op 15-06-2023 10:52 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Requiem19
dakka schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:04:
[...]

Even voor perspectief, de oorlog in Afghanistan heeft de VS zelf alleen al 2.3 biljoen (2300 miljard) dollar gekost, een raket is duur, maar oorlog is ook duur. De kosten worden achteraf gerekend, en de westerse coalitie heeft een heel lange adem om in principe, de hele rede waar de NATO voor is opgericht, aartsrivaal #1 de kop in te drukken.

En laten we a.u.b. niet over "wat als niemand kan winnen" hebben, want dat gaat richting onderhandelen en dat wordt echt een compleet deraillement van de discussie.
Mbt de kosten: men ziet het vaak als 'oorlog is duur en kost een land veel geld, auw auw'. Maar is dat wel zo? Ik zie het meer als overheidssubsidie aan de eigen economie. Kijk bijvoorbeeld hoeveel meer Rheinmetall waard aan het worden is:
Volgens topman Armin Papperger kan de beurswaarde van Rheinmetall stijgen van 10,5 miljard euro naar 17 miljard euro.
"Dat is op de middellange termijn realistisch voor Rheinmetall", zei Papperger in een interview met nieuwssite Redaktionsnetzwerk Deutschland. "Een groot deel van onze groei is terug te voeren op de verschrikkelijke oorlog in Oekraïne. Geen land in Europa is goed voorbereid op een situatie waarin een agressor binnenvalt. Dat hebben de regeringen begrepen en dus stijgt de vraag naar onze producten."
Dat vertaalt zich in Duitsland natuurlijk weer meer naar meer werkgelegenheid, de bouw van nieuwe fabrieken, de aankopen van meer grondstoffen etc etc. Idem voor de US, die spekt gewoon keihard Lockheed Martin met alle steunpakketten.

Laten we niet in de val lopen dat alle steunpakketten zuivere vrijgevigheid zijn. Er zit een veel groter plaatje achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
RoD schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:37:
[...]

Lijkt hier wel het geval, deze 4 gingen richting de 'dnipro region'.
en van een paar dagen geleden richting Krivviy Rih toen er ook minder werden onderschept.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ik schaar deze voorlopig onder 'propaganda', een aanvallende partij die in een open veld aanval maar 1 verliest tegen 5 van de tegenstander zie ik niet direct als de verwachtingswaarde van de verhouding van verliezen :)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 15-06-2023 10:53 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:45
YakuzA schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:53:
[...]

Ik schaar deze voorlopig onder 'propaganda', een aanvallende partij die in een open veld aanval maar 1 verliest tegen 5 van de tegenstander zie ik niet direct als de verwachtingswaarde van de verhouding van verliezen :)
Eens dat dit een erg hoog getal is. Het zou me niets verbazen als UA de doctrine die ze gebruiken bij het verdedigen toepassen bij het aanvallen.

Het lijkt erop dat ze gunstige posities prefereren boven 'plaatsnamen op de kaart'. Zodra ze een drop kunnen heroveren door het strategisch te isoleren is het niet onwaarschijnlijk dat de verhoudingen in het voordeel van UA liggen. Zeker niet als er een Russische commandant besluit om een dorp koste wat het kost te behouden.

Mocht deze strategie toepast worden en UA een soort van lokale honeypots weet te creeren zou het me niet verbazen als heel de defensie in een later stadium volledig instort...

Edit: een ander 'voordeel' zou dan wellicht de beperkte civiele materiele schade zijn. In de zin dat ze meerdere dorpen zullen opofferen om later de dorpen zonder uitgebreid gebruik van artellerie terug te nemen.

Nadeel is natuurlijk het tijdsaspect. Meer tijd voor de Russen om te verkrachten, moorden, wasmachines te jatten en te saboteren.

[ Voor 14% gewijzigd door Rene op 15-06-2023 11:16 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CoolBadeendje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 14:19
Volgens mij hier nog niet benoemd, maar wel relevant voor de strijd.
Eerder noemde Zelensky al het slechtere weer, en de Volkskrant benoemt het nu ook.
Russische militaire bloggers vermoeden dat het tempo van de Oekraïense aanvallen is verlaagd vanwege zware regenval in het zuiden van Oekraïne. Daardoor wordt de grond modderig, wat het lastig maakt om er met zwaar militair materieel op te rijden. Maljar bevestigde dinsdag op de Oekraïense televisie dat de weersomstandigheden ‘niet altijd bevorderlijk’ zijn voor het offensief.
https://www.volkskrant.nl...te-formaliseren~bc229f29/

Ik ben nog niet veel filmpjes tegengekomen met slecht weer, al viel het in het begin wel op dat het weer er steeds erg goed uitzag.
Zelensky zei verder dat de omstandigheden voor gevechten deze dagen ongunstig waren vanwege het weer. Regen maakt de grond zachter en het terrein minder toegankelijk voor zware technologie. “Desondanks levert de kracht van onze strijders resultaten op”, benadrukte hij. De president prees ook het feit dat er Russische krijgsgevangenen werden genomen. Dit helpt volgens hem “om de reserves op te bouwen voor een uitwisseling met eigen soldaten uit Russische gevangenschap”.

Zelensky heeft met de militaire leiding ook besproken welke maatregelen nodig zijn om de situatie in de bevrijde gebieden te stabiliseren. Zo wordt er gewerkt aan de levering van de nodige wapens en munitie daar, klinkt het. “We handhaven en versterken onze operationele dominantie, we geloven in de overwinning, die zal komen.”
https://www.gva.be/cnt/dmf20230613_91646695

Wellicht ook een verklaring voor de lagere aantallen aan Russische slachtoffers van de oorlog, de laatste 2-3 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

CoolBadeendje schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:15:
Volgens mij hier nog niet benoemd, maar wel relevant voor de strijd.
Eerder noemde Zelensky al het slechtere weer, en de Volkskrant benoemt het nu ook.

[...]

https://www.volkskrant.nl...te-formaliseren~bc229f29/

Ik ben nog niet veel filmpjes tegengekomen met slecht weer, al viel het in het begin wel op dat het weer er steeds erg goed uitzag.

[...]

https://www.gva.be/cnt/dmf20230613_91646695

Wellicht ook een verklaring voor de lagere aantallen aan Russische slachtoffers van de oorlog, de laatste 2-3 dagen.
Ja, het werd een aantal dagen geleden ook al benoemd, toen de vooruitzichten somberder begonnen te worden. Het wordt nu dus bevestigd. Ik denk wel dat UA zijn tijd nuttig heeft besteed met aanvallen op afstand Die serie howitzers die werd uitgeschakeld gisteren was een mooi voorbeeld. Ik denk ook dat ze rond Makariv aan het consolideren zijn.

Verder verwacht ik dat het tempo niet per se hoog hoeft te zijn voor UA. Aangezien ze nog met shaping operations bezig zijn, is prikken op zwakke plekken belangrijker dan een blitzkrieg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:58
[...]

Een groot (grootste) deel van de aanval is niet in het open veld, maar middels artillerie en raketten op ruime afstand van dat veld. De toename van aanvallen op afstand door de Oekraïne kan prima leiden tot de genoemde verhouding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 18:49

polthemol

Moderator General Chat
[...]

kanttekening erbij: als Rusland bij linies dun in het materiaal zit, kan het betekenen dat ze meer schade moeten incasseren.

oftewel: als ik met een hele loopgraaf vol manschappen ergens zit, maar geen anti-tankwapens ter beschikking heb, dan kunnen die tanks bovengemiddeld hoog scoren met die ratio's.

Hetzelfde als de eenheden heel slecht getrained zijn en niet weten wat ze moeten doen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Ook vanuit de US wordt nu benadrukt dat we de situatie in UA niet moeten zien als een sprint, maar als een marathon (eigenlijk hetzelfde als het stuk uit The Guardian gisteren).

Dit is m.i. zowel het creëren van de juiste mindset onder het volk als onder regeringsleiders met als voornaamste boodschap: begin NU alvast met het maken van zoveel mogelijk wapens en munitie, want we zijn hier nog wel even mee bezig:
The US defence secretary, Lloyd Austin, said the war in Ukraine is a “marathon, not a sprint” and that America will “stand with Ukraine for the long haul”.

In public opening remarks at the meeting of the Ukraine defence contact group at Nato HQ in Brussels he paid tribute to the Ukrainian defence minister, Oleksii Reznikov, who he was earlier pictured embracing, and said Ukraine “stands well positioned for the challenges ahead.”

“Make no mistake, we will stand with Ukraine for the long haul,” he said, adding that US commitment is reflected in its security and defence support.
The Guardian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
noo schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:37:
[...]

Geweldig boek en eigenlijk een must read voor alle regs in dit topic.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:09
[...]
Zolang die dure raketten mensenlevens, waardevolle apparatuur en belangrijke locaties verdedigen tegen goedkope drones is dat prima vol te houden. Laten we dit niet reduceren tot een RTS met droge stats over geld.

re de omgekomen soldaten: het reduceren tot nummer/stats doen russen helemaal zelf door ze met duizenden tegelijk naar een vreemd land te sturen om dat land te bezetten. Dat geeft de Oekraïners weinig andere opties dan om ze op grote schaal te vernietigen, waarbij het niet vreemd is dat er geen oog meer is voor de omstandigheden van de individuen. De enige die dat kan stoppen is rusland zelf, door ze terug te trekken. En als een van de individuele militairen als mens behandeld wil worden, is er een 'I want to live' hotline om te bellen. Onthoud dat zij, op het moment dat ze in Oekraïne zijn, geen 'boerenpummels' meer zijn, maar militairen. Als militair ben je een valide doelwit, dat zijn de simpelweg de regels.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Wat ik aan filmpjes voorbij zie komen was dat wel mijn schatting. B.v. in de foxhole-jacht die hier eerder voorbij is gekomen zie je in de ongecencureerde versie dat er +/- 14 russen worden neergehaald terwijl bij UA er 1 als dode wordt aangeduidt en een ander gewond wordt afgevoerd. En als je naar eerdere soortgelijke uitspraken kijkt zie je ook dat de getallen (achteraf gezien) vaak aardig goed kloppen. Ik zie het dus als een goede richtlijn en juist wat minder propaganda.

Ook als je naar verloren voertuigen kijkt zie je zo'n verhouding. En dat is op het moment dat Oekraine nog maar weinig naar buiten brengt.

[removed]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:51
Jedi_Pimp schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:27:
[...]

Heb hem liggen, maar moet er nog steeds aan beginnen.

Eerste foto’s van een teruggehaalde beschadigde Bradley in een loods, is geen NSFW.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fyp2KOBWYAE-cFk?format=jpg&name=medium

[ Voor 38% gewijzigd door Emryte op 15-06-2023 11:55 ]

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:28

alienfruit

the alien you never expected

Zouden ze deze repareren in Oekraïne of ergens in Polen? Ik vraag mij af hoe ze zulke doen. Er kan toch altijd een vliegtuig overvliegen en de boel kapotschieten en AA valt natuurlijk op dat er daar wat te halen valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 08:44
alienfruit schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:59:
Zouden ze deze repareren in Oekraïne of ergens in Polen? Ik vraag mij af hoe ze zulke doen. Er kan toch altijd een vliegtuig overvliegen en de boel kapotschieten en AA valt natuurlijk op dat er daar wat te halen valt?
Aan de kleuren in de fabriekshal te zien lijkt me Oekraine in dit geval. Ik meen wel gelezen te hebben dat Rheinmetall workshops opgezet heeft / wilde opzetten in o.a. Polen en Roemenië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Daar is nog niets over meegedeeld. Echter, Polen heeft grote reparatie workshops opgezet en het lijkt mij niet ondenkbaar dat de voertuigen in het buitenland gerepareerd zullen worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Het is niet zo snel op te maken op welke post je reageert, maar deze Bradley staat gezien de kleuren in UA ter reparatie:

/edit: plaatje was later in de post boven je ge-edit :P

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 15-06-2023 12:06 ]

PSN

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:35

Crp

YakuzA schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:05:
[...]

Het is niet zo snel op te maken op welke post je reageert, maar deze Bradley staat gezien de kleuren in UA ter reparatie:

/edit: plaatje was later in de post boven je ge-edit :P
Het lijkt me logisch dat deze ergens in Oekraïne staat, maar hoe kun je dat opmaken aan de kleuren ? :9
Fabriek in Rusland:

Afbeeldingslocatie: http://static.kremlin.ru/media/events/photos/big/wWAy04q5GQu1Fe67vKqclAAYJM4tXjtQ.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
Die rolbruggen zijn zo goed als altijd in het geel. Dit althans voor België.

Ik snap de logica wel, blauw geel = UA vlag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 16:48
Jedi_Pimp schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:27:
[...]

Voila, heb hem net besteld (in Nederlands) , dat wordt mijn vakantie lectuur dit jaar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Is toch aardig wat bezig daar in de Tavria richting, gisteren ook al zo'n waslijst:
In particular, according to the report, the following units of military hardware were destroyed: a Ka-52 helicopter, 14 tanks, 10 BMP IFVs s, six BBMs, an MTLB, a 2S19 Msta-S howitzer, a 2A65 Msta-B howitzer, a Kornet anti-tank missile complex, a 2S1 Gvozdika self-propelled artillery installation, an e-warfare complex, three Zala UAVs, an Orlan-10 UAV, and an Orlan-30 UAV. In addition, the enemy's ammunition depot was engaged.
https://www.ukrinform.net...y-general-tarnavskyi.html

PSN

Pagina: 1 ... 18 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid