Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 31 Laatste
Acties:
  • 603.890 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Geen idee hoe oud dit filmpje is, maar er zouden verse Marder voertuigen gespot zijn op een trein richting Oekraïne:

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
XWB schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:15:
De vervangende Bradley voertuigen komen er aan:

[Twitter]

[Afbeelding]
Wat zou het mooi zijn dat ze ipv 15 stuks er nu in eens 300 zouden sturen, dit om Rusland duidelijk te maken dat je er wel 11 kan vernietigen, er komen er 10x zoveel voor terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:14

rapture

Zelfs daar netwerken?

XWB schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:15:
De vervangende Bradley voertuigen komen er aan:

[Twitter]

[Afbeelding]
Om een schatting te maken over hoeveel Bradley's nog eraan kunnen komen.
Thousands Of Army Bradleys Don’t Have The Power To Use New Active Protection Systems

The Army is only planning to upgrade a fraction of its Bradleys with the auxiliary power units necessary to run the defensive systems.

The vast majority of the U.S. Army's Bradley Fighting Vehicles cannot be fitted with a new Israeli-made active protection system for one simple reason, they cannot generate enough power to operate it. The service is in the process of upgrading a number of Bradleys to a new configuration with an auxiliary power unit that will enable them to carry the Iron Fist Light system. At present, however, it expects to leave most of these armored vehicles in their existing form in favor of developing an all-new replacement design, a program that has recently hit major hurdles, leading to the cancellation of a planned competition.
https://www.thedrive.com/...active-protection-systems
Net zoals bij de upgrade naar een krachtige GPU heb je een krachtige voeding nodig. Duizenden Bradley's hebben een auxiliary power unit (kleine motor om stroom op te wekken voor als het voertuig stil staat en de optics, sensors,... gebruikt worden) nodig. Dan heb je dezelfde overweging als bij teveel onderdelen van een PC upgraden, is het niet beter om voor een nieuw systeem te gaan?
The Bradley Fighting Vehicle family has two primary variants, the M2 Infantry Fighting Vehicle and the M3 Cavalry Fighting Vehicle, which differ mainly in their internal configuration to support the mechanized infantry and cavalry scout roles, respectively. A number of other more specialized variants have entered service over the years, such a the M7 Bradley Fire Support Team vehicle, or BFIST, which is configured to provide an armored platform to support forward observers. At present, the Army has around 4,500 M2 and M3 Bradleys spread among its units, including those in the Army National Guard, as well as another approximately 2,000 in storage, according to The International Institute for Strategic Studies' The Military Balance.
4,5k in dienst en 2k in storage.

Een gemoderniseerde A4 versie in afwachting op een vervanger.
“This Bradley variant will ensure that the platform maintains combat relevance now and for decades to come as we wait for the Optionally Manned Fighting Vehicle, or OMFV, platform to eventually replace it,” said Brig. Gen. Glenn Dean, the Program Executive Officer for PEO GCS. “We fielded the most capable Bradley Fighting Vehicle to date, with the Bradley in service for three decades. Because the A4 variant has enhanced mobility and power generation, we’ll be able to integrate new technologies.”

The Army plans to roll out five brigade sets. The first unit equipped, 3rd Bn., 67th AR, will receive 21 M2A4 BFVs. The Army is planning and coordinating to roll out more than 700 M2A4 BFVs through 2029. The average cost of an M2A4 BFV is $4.35 million.
https://www.dvidshub.net/...t-with-modernized-bradley
Meer dan 700 worden vernieuwd.

Er zijn 2000 M-2A2 ODS (tech level van 1988).
Today the U.S. Army mostly uses M-2A3 and M-2A4 Bradleys with additional armor, engine and sensor upgrades. The older M-2A2 ODSs, as many as 2,000 of them, went into storage. It’s those ODS-models that are going to Ukraine.
https://www.forbes.com/si...they-sure-can-kill-tanks/
Deze zijn te verouderd/gevaarlijk voor een Amerikaanse bemanning en ze kunnen 2k M2A2 ODS's in Oekraïne dumpen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Om nog een keer terug te komen op de Leopard 1: Duitsland wil dit jaar meer dan 100 Leopard 1A5 tanks aan Oekraïne geleverd hebben.

De leveringen gebeuren in batches, en vanaf juli gaan bevoorrading naar een hoger tempo.

Overall krijgt Oekraïne dit jaar veel tanks:

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
pro_6or schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:43:
[...]

Ik schreef dat wij, Nederland, dat in de meidagen van 1940 nooit zouden hebben gedaan. Als we de Duitsers af hadden kunnen schudden waren we blij geweest en that’s it. Natuurlijk moet Rusland de schade vergoeden, de oorlogsbuit teruggeven en elk kind dat ontvoerd is moet terug naar zijn/haar ouders. Dat komt ook als Ukraine kan winnen.

Wat er niet is is steun om Rusland binnen te vallen. Dan heb ik het niet over schermutselingen in Belgorod of evt zelfs een omtrekkende beweging. Maar een echte strategische aanval op Rusland zelf.
Mja misschien begrijp ik je verkeerd maar je schreef letterlijk dat Oekraïne dat recht niet heeft. Dat hebben ze wel, zo wel wettelijk als moreel. De aanval op Rusland vindt overigens volkomen logisch voornamelijk niet militair plaats(iets met kernwapens). Maar de sancties, beslagname en isolatie zijn er om het huidige regime te destabiliseren en dat lijkt niet geheel on succesvol.

Ik zie dit overigens nog best eindigen in een neutrale zone op Russisch terrein, of een opgebroken Rusland maar we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
[b]XWB in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6"

[Twitter]
Enig zicht erop wat er hiervan al geleverd is? Volgens mij is nog geen één Leo1 ingezet als ik het goed heb? Hopelijk binnenkort nog meer aankondigen zoals de 96 Leo's die in Zwitserland vastgehouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij is een groot gedeelte van zeker die T72s al lang en breed geleverd en/of ingezet. Laten we vooral niet dubbel gaan tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
XWB schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:35:
Geen idee hoe oud dit filmpje is, maar er zouden verse Marder voertuigen gespot zijn op een trein richting Oekraïne:

[Twitter]
Zou kunnen.
Volgens mij had Duitsland er 1 of 2 weken geleden 20 extra toegezegd?
RoD in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6"
Alleen dat bericht had het over eind juli.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 13-06-2023 20:58 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
TwingyTwingy schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:54:
[...]

Enig zicht erop wat er hiervan al geleverd is? Volgens mij is nog geen één Leo1 ingezet als ik het goed heb? Hopelijk binnenkort nog meer aankondigen zoals de 96 Leo's die in Zwitserland vastgehouden worden.
Ik kan het artikel niet meer vinden, maar de eerste Leopard 1A5 tanks zouden eind mei al geleverd zijn. Maar qua inzet heb ik ze nog niet gezien.

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 13-06-2023 21:00 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Russische POW vertelt waarom hij liever gevangen genomen werd, en voormalig FSB gestuurde officier vertelt hoe ze deserteurs afslachtten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Video: Iemand trapt zo hard op het gaspedaal dat een rus van een BMP-2 valt.
[Twitter: https://twitter.com/Sytheruk/status/1668492763229298690]

Video: Volgens Prigozhin hebben de Oekraïners iets meer terreinwinst dan 100 km²:

Een Britse luchtafweerpakket komt eraan:
Major air defence package for Ukraine announced at meeting of Joint Expeditionary Force ministers

The £92m air defence package is being provided through the International Fund for Ukraine, in which the UK is investing a further £250m.

A new package of vital air defence capabilities for Ukraine was announced today at a meeting of defence ministers from the Joint Expeditionary Force (JEF).

The equipment, worth £92 million, will be procured in the coming months through the International Fund for Ukraine (IFU) to bolster Ukraine’s ability to protect its critical national infrastructure, civilian population, and front-line personnel. The package will provide radars to help protect from indiscriminate Russian strikes as well as guns and a significant amount of ammunition.
https://www.gov.uk/govern...ditionary-force-ministers

Radars, guns en ammo worden in de komende maanden gekocht. Dit klinkt als anti-drone om de Shahed's, Lancet's,... neer te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:24
XWB schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:43:
Om nog een keer terug te komen op de Leopard 1: Duitsland wil dit jaar meer dan 100 Leopard 1A5 tanks aan Oekraïne geleverd hebben.

[Twitter]

De leveringen gebeuren in batches, en vanaf juli gaan bevoorrading naar een hoger tempo.

[Twitter]

[Twitter]
De reden voor Rusland was "demilitarization". Komt alleen maar meer bij en Oekraïne ontwikkeld ook van alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ingelogd schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:43:
[...]

De reden voor Rusland was "demilitarization". Komt alleen maar meer bij en Oekraïne ontwikkeld ook van alles.
Ja, die is wel grondig mislukt. Oekraine wordt volgestouwd met westerse wapens en gedegen getrained door Westerse landen.

Precies het tegenovergestelde van hetgeen de bedoeling was. Terwijl rusland zelf bergaf gaat en zijn wapenproductie niet goed kan opschalen. De verkopen van russische wapens in de wereld is ook gekelderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:36
Indoubt schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:51:
[...]

Ja, die is wel grondig mislukt. Oekraine wordt volgestouwd met westerse wapens en gedegen getrained door Westerse landen.

Precies het tegenovergestelde van hetgeen de bedoeling was. Terwijl rusland zelf bergaf gaat en zijn wapenproductie niet goed kan opschalen. De verkopen van russische wapens in de wereld is ook gekelderd.
Tja dat maakt natuurlijk weinig uit als Rusland nu wapens gaat krijgen uit China of noord Korea. Natuurlijk niet zo high end als wat Oekraïne krijgt maar voor het cannonfodder..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:51
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:35:
Ik kwam deze YouTube video net tegen op mijn feed. Geeft een interessante analyse van waar het is misgegaan in de eerste dagen van het counter offensief van onder andere de inmiddels welbekende vernietigde colonne met Bradleys en Leopard tank.

[YouTube: Multiple Ukrainian Tank Columns ANNIHILATED]
Ik heb dit gekeken, maar het is letterlijk een samenvatting en komt heel negatief over. Hij heeft wel gelijk dat de aanval mislukt is. Maar ik heb het gevoel dat hij niet echt rekening houdt met wat voor Russiche troepen er op de locaties waar hij het over heen stonden en dat het dicht bij de linies is. Daarnaast lukken nooit alle aanvallen in een keer.

game pc

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fyh4ZTcX0AEC0Ea?format=png&name=large
Mooie update. Eindelijk weer een generaal erbij. Waarschijnlijk gaan we tzt nog wel wat hogere rangen zien, ivm de recente aanslagen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ingelogd schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:43:
[...]

En het Westen begint te beseffen dat als we geen kruisraketten, lange afstandswapens,... leveren, dan gaan de Oekraïners reclame voor hun eigen raketten ipv Westerse raketten maken. R-360 Neptune wordt geadverteerd als het wapen dat de Moskva gezonken heeft. 60% van de Sovjet ruimtevaart kwam uit Oekraïne en de Amerikanen hadden de Oekraïners betaald om te stoppen met het bouwen van ICBM's.

Oekraïne wordt de "war factory" van Europa. Rheinmetall en BAE Systems doen al mee. Het enigste dat ze niet kunnen betalen, zijn de ontwikkelingskosten voor een straaljager. Daarvoor is Duitsland, de VK,... ook te klein en een aantal landen moeten samenwerken om de kosten te kunnen dragen.

Wat de Oekraïners nu al kunnen produceren en in de oorlog gebruiken.

Minder dan de helft van wat het leger gebruikt komt uit het Westen, Oekraïne kan al meer dan de helft zelf produceren. Voor 2014 was Oekraïne de vierde grootste wapenexporteur in de wereld.

De russische wapenindustrie leeft van de export, want het leger betaalt te weinig om te kunnen overleven. Putin verwacht dat de oligarchen niemand ontslaat en teveel mensen op de payroll houden om de kiezers in de monotowns (iedereen is van 1 werkgever afhankelijk) tevreden te houden. De russische wapenexports worden niet alleen geannuleerd wegens tegenvallende prestaties, maar ook door leveringsonzekerheid. Kan rusland nog leveren wat besteld is? India had tanks naar rusland gestuurd voor modernisering en plotseling belanden de Indiase tanks in Oryx's lijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

sprhnk schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:52:
[...]

Mja misschien begrijp ik je verkeerd maar je schreef letterlijk dat Oekraïne dat recht niet heeft. Dat hebben ze wel, zo wel wettelijk als moreel. De aanval op Rusland vindt overigens volkomen logisch voornamelijk niet militair plaats(iets met kernwapens). Maar de sancties, beslagname en isolatie zijn er om het huidige regime te destabiliseren en dat lijkt niet geheel on succesvol.

Ik zie dit overigens nog best eindigen in een neutrale zone op Russisch terrein, of een opgebroken Rusland maar we gaan het zien.
Hoezo, geen enkel land heeft het recht een ander land binnen te vallen. Praktisch is het ook erg lastig omdat de VS dat niet willen hebben. Het is ook niet zozeer verkeerd begrijpen dat je doet, je schrijft wat je zelf interessant vind, maar wat eigenlijk niks te maken heeft met wat ik zeg. Dat in 45 na een Wereldoorlog de strijdende partijen de zaak beëindigen met een invasie van het grondgebied van de agressor is heel iets anders dan de situatie van NL in de meidagen van 1940. Voor mij doet de Russische inval erg denken aan wat ons overkwam in 40.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09
TheekAzzaBreek schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:56:
[...]RU had zo'n actie helemaal niet nodig, die konden gewoon de kraan dicht draaien en ooit in de toekomst hun lucratieve handel weer oppikken.
Als je hebt afgesproken een X hoeveelheid gas via NS1 beschikbaar te stellen en dan kom je die overeenkomst niet na, dan heb je een probleem. Er stroomde al geen gas meer onder het mom van 'onderhoud', maar dat kun je ook niet eeuwig volhouden.
En als je een contract niet nakomt zonder dat er sprake is van 'force majeur', dan kun je verwachten schadevergoeding te moeten gaan betalen.
Rusland had dus wel degelijk een (economisch) motief om de leiding op te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
celshof schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:01:
[...]
Als je hebt afgesproken een X hoeveelheid gas via NS1 beschikbaar te stellen en dan kom je die overeenkomst niet na, dan heb je een probleem. Er stroomde al geen gas meer onder het mom van 'onderhoud', maar dat kun je ook niet eeuwig volhouden.
En als je een contract niet nakomt zonder dat er sprake is van 'force majeur', dan kun je verwachten schadevergoeding te moeten gaan betalen.
Rusland had dus wel degelijk een (economisch) motief om de leiding op te blazen.
Daar hadden ze al iets op gevonden: dat onderhoud kon niet uitgevoerd worden als gevolg van de sancties. Voilá: force majeure.

Bovendien werkt het rechtssysteem in rusland niet helemaal zoals bij ons. Zo'n schadevergoeding, als die er al komt, daar kunnen ze hun schouders over ophalen. Het heeft evenveel praktische betekenis als een strafklacht tegen Putin.

Ik zeg overigens niet dat de russen het niet gedaan hebben want dat weet ik niet, ik zie alleen de ratio niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

51 nieuwe entries, waarvan 17 tanks en een Buk TLAR. Mooie score.

Morgen komt het minder mooie nieuws want dan wordt de lijst me UA verliezen geüpdatet. Wordt interessant om te volgen om te zien of ook nu de verhoudingen nog in het voordeel van UA uitvallen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:48:
[Embed] 51 nieuwe entries, waarvan 17 tanks en een Buk TLAR. Mooie score.

Morgen komt het minder mooie nieuws want dan wordt de lijst me UA verliezen geüpdatet. Wordt interessant om te volgen om te zien of ook nu de verhoudingen nog in het voordeel van UA uitvallen.
Er wordt ook Russisch materiaal achter de frontlinie vernietigd, dat zal sowieso nog niet zichtbaar zijn.

Onderstaande soldaat zegt tevens dat er veel gefilmd is (want velen dragen camera's op de helm), maar vanwege de mediastilte kan niet alles gedeeld worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
pro_6or schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:44:
[...]

Hoezo, geen enkel land heeft het recht een ander land binnen te vallen. Praktisch is het ook erg lastig omdat de VS dat niet willen hebben. Het is ook niet zozeer verkeerd begrijpen dat je doet, je schrijft wat je zelf interessant vind, maar wat eigenlijk niks te maken heeft met wat ik zeg. Dat in 45 na een Wereldoorlog de strijdende partijen de zaak beëindigen met een invasie van het grondgebied van de agressor is heel iets anders dan de situatie van NL in de meidagen van 1940. Voor mij doet de Russische inval erg denken aan wat ons overkwam in 40.
Je hoeft het niet zo op de man te spelen ik vroeg me een beetje af wat je wilde stellen. Het 1940 voorbeeld eindigde uiteindelijk met een invasie van de geallieerden in Duitsland tot aan Berlijn dus het voorbeeld is een beetje raar om dat punt te maken. En Oekraïne mag zelf aanvallen op Rusland in zetten als het legitieme doelen zijn, alleen niet met donaties van de vs dat is iets anders. Maar goed Lets agree to disagree.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_juM27HOLA5Q48El8pNAkwjTzwY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G83xRPmmDGDAijqFl82uLLXR.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:32
Vannacht weer aanvallen op Odessa met doden en gewonden (

https://m.gva.be/cnt/dmf20230614_91618325

Wat ik hoor van bekenden zijn oa een winkelcentrum en een McDonalds geraakt, de gebruikelijke militaire doelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFykFaC3X0AAIfO2.jpg

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
stefanass schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:08:
Vannacht weer aanvallen op Odessa met doden en gewonden (

https://m.gva.be/cnt/dmf20230614_91618325

Wat ik hoor van bekenden zijn oa een winkelcentrum en een McDonalds geraakt, de gebruikelijke militaire doelen.
ja, weer kansloos:

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 16:20
Achtergrondartikel over de thunder runs : https://www.forbes.com/si...-columns/?sh=64471ce05fb6

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Wat duiding van de NYT:
After claiming to recapture a series of farming villages over the weekend, Ukraine’s military announced only minimal gains on Tuesday, and the Russian attack on Ukraine’s vanguard suggested Kyiv’s troops faced a dangerous problem ahead. As they emerge from their trenches, military analysts say, they move out of the range of their own army’s air defenses and electronic jamming systems, leaving them vulnerable to Russian air attacks like those on Tuesday.
De push naar de eerste verdedigingslinie is relatief het makkelijkst - hoe verder UA komt, hoe moeilijker het gaat worden omdat er minder air defense cover is en de Russen vrijer spel hebben.
Shoulder-fired antiaircraft missiles, such as American-provided Stingers, can be quickly moved forward. But doing so with more sophisticated, vehicle-mounted systems could put them at risk from Russian artillery.
Het gaat belangrijk worden of / en hoe veilig UA AA dicht naar het nieuwe front kan brengen.
Ukraine has yet to commit the bulk of its forces, including those trained by Western allies, to any one place to drive a wedge through Russian-occupied land in the southeast.
Dat wisten we al, maar toch fijn om te horen: er is pas een fractie van de aanvalskracht ingezet. Voorlopig blijft het stevig prikken met nieuwe eenheden en materieel, maar de echte grote push is er nog lang niet geweest.
But Russia’s defensive strategy of aerial counterstrikes could slow Ukraine's campaign, giving Russian troops more time to lay down even more defenses. Ukrainian forces have already faced minefields, trenches, anti-tank ditches, air assaults and artillery fire, Hannah Malyar, a Ukrainian deputy defense minister, said on the Telegram messaging app on Tuesday.
Het lijkt erop alsof Rusland eindelijk begrijpt dat ze hun luchtmacht beter moeten benutten en dit bemoeilijkt de situatie voor Oekraine flink. UA zal echt een antwoord moeten vinden op de luchtaanvallen die Rusland uitvoert op de opstomende UA troepen aan het front.

Als daar geen goede oplossing voor gevonden wordt, gaat het steeds lastiger worden.

https://www.nytimes.com/2...russia-ukraine-putin.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 17:35
https://www.economist.com...sian-missile-blitz-in-may

Een interessant achtergrond artikel over hoe ze de raketaanvallen in mei hebben afgeslagen. Blijkbaar werkt Oekraïne met drie ringen om Kiev heen. Vlakbij Kiev de Patriots/nasams/iris t, daarbuiten oude Sovjet spullen en daar nog eens buiten mobiele teams. Allemaal is het geïntegreerd in een overkoepelend systeem waarna ze de juiste afweer kiezen voor de dreiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 17:36
Ik hoop toch dat het westen ook wat meer fatsoenlijk luchtafweergeschut richting Oekraine stuurt die vliegtuigen en masse uit de lucht te knallen. Kost een hoop geld, maar kapotte straaljagers kosten dat ook.

Wie weet kunnen 'we' daarna wel wat helicopters/straaljagers die kan op sturen als er wat overwicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
De_Bastaard schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:35:
Ik hoop toch dat het westen ook wat meer fatsoenlijk luchtafweergeschut richting Oekraine stuurt die vliegtuigen en masse uit de lucht te knallen. Kost een hoop geld, maar kapotte straaljagers kosten dat ook.

Wie weet kunnen 'we' daarna wel wat helicopters/straaljagers die kan op sturen als er wat overwicht is.
Zo eenvoudig is het niet. Alle luchtafweer heeft een bepaald bereik. Hoe verder Oekraïne door de Russische linies heen komt, hoe dichter luchtafweer naar het front moet worden gebracht om dekking te kunnen bieden aan de oprukkende troepen. Dat maakt de luchtafweer extreem kwetsbaar voor Russische artillerie en drones.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Mijn vriendin vindt de F16s die hier relatief laag overvliegen heel machtig om te zien.
Stiekem is de frequentie hier al een tijdje wat hoger.

Gisteren ook weer 4 overgevlogen terwijl dat hier sporadisch gebeurd en zeker niet in een groepje.

Een kennis vanmorgen op bezoek die gaf ook aan dat er meer vliegtuigen overvlogen.

1+1=2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Requiem19 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:38:
[...]
Zo eenvoudig is het niet. Alle luchtafweer heeft een bepaald bereik. Hoe verder Oekraïne door de Russische linies heen komt, hoe dichter luchtafweer naar het front moet worden gebracht om dekking te kunnen bieden aan de oprukkende troepen. Dat maakt de luchtafweer extreem kwetsbaar voor Russische artillerie en drones.
Zoals we laatst ook zagen met de radar module van de IRIS-T idd.

PSN

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Amtelode schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:02:
Mijn vriendin vindt de F16s die hier relatief laag overvliegen heel machtig om te zien.

Gisteren ook weer 4 overgevlogen terwijl dat hier sporadisch gebeurd en zeker niet in een groepje.

Een kennis vanmorgen op bezoek die gaf ook aan dat er meer vliegtuigen overvlogen.

De grootste NAVO-luchtmacht oefening ooit is bezig he?

https://www.defensie.nl/d...3/06/12/air-defender-2023
Van 12 tot en met 23 juni vindt de grote internationale oefening Air Defender 2023 (AD23) plaats. Aan de oefening nemen 25 landen deel met ongeveer 220 vliegtuigen. Duitsland organiseert de oefening. Naast een groot deel van het Duitse luchtruim stelt Nederland het luchtruim boven de Noordzee ter beschikking.
Soms is 1+1 inderdaad 2... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

Hoeft niet per sé, de laatste twee jaar zie ik ook boven de zuidkant van het Garda meer een stuk meer Tornado’s (6 stormo, Ghedi) vliegen. Dus we (Navo) trainen ook weer harder. Maar ik hoop je gelijk hebt.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Doesn’t make sense. Ik denk niet dat die Oekrainers zo snel al in hun F-16’s vliegen. Daar gaat theorie en simulator training aan vooraf. Misschien zelfs eerst een intermediate training om die jongens bekend te maken met westerse vliegtuigen. Niet voor niets dat ook landen die zelf geen F-16 vliegen ook meedoen om piloten te trainen. Klinkt eerder alsof de Nederlandse luchtmacht nu zelf meer traint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XWB schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:53:
[...]

Er wordt ook Russisch materiaal achter de frontlinie vernietigd, dat zal sowieso nog niet zichtbaar zijn.

Onderstaande soldaat zegt tevens dat er veel gefilmd is (want velen dragen camera's op de helm), maar vanwege de mediastilte kan niet alles gedeeld worden.

[Twitter]
Mooi :) Dit account is altijd een goede bron van vernietigd russisch materiaal. Hij was ook degene die de enorme tankdumps bij Izyum liet zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rendiertje
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 08:58
downtime schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:15:
[...]

Doesn’t make sense. Ik denk niet dat die Oekrainers zo snel al in hun F-16’s vliegen. Daar gaat theorie en simulator training aan vooraf. Misschien zelfs eerst een intermediate training om die jongens bekend te maken met westerse vliegtuigen. Niet voor niets dat ook landen die zelf geen F-16 vliegen ook meedoen om piloten te trainen. Klinkt eerder alsof de Nederlandse luchtmacht nu zelf meer traint.
Ik verwacht zelf dat de training al geruime tijd begonnen was voordat het publiekelijk bekend werd dat er F16 geleverd zouden worden.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hoe gewond hij is, is niet bekend, maar het is hoe dan ook een goede morele opsteker. Toch de tweede man bij de Tsjetsjenen.

En dit is ook aardig

[ Voor 20% gewijzigd door RoD op 14-06-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
downtime schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:15:
[...]

Er zijn ook two seaters, weet niet zo direct of NL ze ook heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:26

polthemol

Moderator General Chat
Amtelode schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:34:
[...]

er is gewoon een grote NATO oefening bezig, Nederland heeft hiervoor ook enkele vliegvelden beschikbaar gestelt.

Is ook ruimschoots in de media aan bod gekomen:
https://nos.nl/artikel/24...tairen-en-250-vliegtuigen

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:39
Afgelopen nacht dus weer raket aanvallen afkomstig van boten uit de zwarte zee. Kan Oekraine nou echt niet iets doen om die boten naar de bodem van de zee te sturen?
Laatst waren er berichten van 3 varende drones waarvan er zeker 1 hit was. Stuur er dan gelijk 30 op af zodat er 10 hits zijn, en doe dat ook vooral als het donker is. Just a thought, maar je zou toch denken dat Oekraine meer middelen moet hebben om er iets tegen te doen? is het niet via het water dan wel via de lucht (planes?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 12:10
technoaddict schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:49:
Afgelopen nacht dus weer raket aanvallen afkomstig van boten uit de zwarte zee. Kan Oekraine nou echt niet iets doen om die boten naar de bodem van de zee te sturen?
Laatst waren er berichten van 3 varende drones waarvan er zeker 1 hit was. Stuur er dan gelijk 30 op af zodat er 10 hits zijn, en doe dat ook vooral als het donker is. Just a thought, maar je zou toch denken dat Oekraine meer middelen moet hebben om er iets tegen te doen? is het niet via het water dan wel via de lucht (planes?).
Ik las net weer met afschuw de aftermath van Odessa... dit is wederom zo misselijkmakend - zonder enig strategisch belang burgers terroriseren. Ik zou ook graag zien dat Oekraïne de verantwoordelijke schepen een enkeltje kelder konden geven, daar moeten toch wapensystemen voor bestaan?

at your service

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:24
Die boten zullen wel goed beschermd worden die bootjes verwachten ze nu ook dus dat gaat lastig worden.

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:35

Crp

De laatste keer dat ze succesvol een schip hebben geraakt, speelde de mist ook een rol in. Ze zien die boten van ver aankomen, zowel overdag als snachts met warmte camera's. Het enige wat ze kunnen doen is er veel tegelijk er op af sturen, maar ze hebben er niet zo veel van.

Of ze zouden een versie 3.0 moeten ontwikkelen, die grotendeels onder water vaart. Of iets wat misschien wel een kleine torpedo op veilige afstand kan afvuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:23
The_Butler schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:58:
[...]

Ik las net weer met afschuw de aftermath van Odessa... dit is wederom zo misselijkmakend - zonder enig strategisch belang burgers terroriseren. Ik zou ook graag zien dat Oekraïne de verantwoordelijke schepen een enkeltje kelder konden geven, daar moeten toch wapensystemen voor bestaan?
Het strategische belang wordt nu langzaamaan zichtbaar. De maandlange terrorisering van Kiev heeft er ook voor gezorgd dat daar nu 3 schillen luchtverdediging staan zoals hierboven aangehaald. Schillen die niet meer inzetbaar zijn aan het front waardoor de RU luchtmacht meer kan doen tegen de oprukkende troepen.

Niet om de acties goed te praten want ze blijven misselijkmakend maar helemaal zonder doel zijn ze dus ook niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:17:
Wat duiding van de NYT:

[...]

De push naar de eerste verdedigingslinie is relatief het makkelijkst - hoe verder UA komt, hoe moeilijker het gaat worden omdat er minder air defense cover is en de Russen vrijer spel hebben.

[...]

Het gaat belangrijk worden of / en hoe veilig UA AA dicht naar het nieuwe front kan brengen.

[...]

Dat wisten we al, maar toch fijn om te horen: er is pas een fractie van de aanvalskracht ingezet. Voorlopig blijft het stevig prikken met nieuwe eenheden en materieel, maar de echte grote push is er nog lang niet geweest.

[...]

Het lijkt erop alsof Rusland eindelijk begrijpt dat ze hun luchtmacht beter moeten benutten en dit bemoeilijkt de situatie voor Oekraine flink. UA zal echt een antwoord moeten vinden op de luchtaanvallen die Rusland uitvoert op de opstomende UA troepen aan het front.

Als daar geen goede oplossing voor gevonden wordt, gaat het steeds lastiger worden.

https://www.nytimes.com/2...russia-ukraine-putin.html
De Russische luchtmacht zet vooral helikopters in, en die worden met enige regelmaat neergeschoten.

Tevens vermeldenswaardig: er zijn aardig wat helikopters overgebracht naar de luchthaven van Berdyansk. Begrijpelijk, want ze moeten de frontlinie kunnen bereiken. Maar hierdoor liggen de helikopters binnen bereik van de Storm Shadow raket.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fyhr7wzWIAAYj48?format=jpg&name=large

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:18
saikol schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:10:
[...]

Het strategische belang wordt nu langzaamaan zichtbaar. De maandlange terrorisering van Kiev heeft er ook voor gezorgd dat daar nu 3 schillen luchtverdediging staan zoals hierboven aangehaald. Schillen die niet meer inzetbaar zijn aan het front waardoor de RU luchtmacht meer kan doen tegen de oprukkende troepen.

Niet om de acties goed te praten want ze blijven misselijkmakend maar helemaal zonder doel zijn ze dus ook niet
Inderdaad, Oekraïne houdt zijn burgers graag in leven, dus moeten ze beschermd worden. Terroriseren van burgerbevolking en alles kapot schieten is standaard Russische tactiek om de resources gespreid te houden. Dan kunnen ze met grote aantallen de vijand overlopen.

Welke conventies of regels ze hierbij breken of welke schade ze aanrichten is totaal irrelevant voor ze. Het interesseert ze niet. Net zo min als het leven van eigen burgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 12:10
saikol schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:10:
[...]

Daar heb je een punt - wat door en door rot is het om tegen een vijand te vechten die 0 moraal heeft. Als Oekraïne Moskou of St Petersburg een flink onder handen ging nemen om deze zelfde strategie toe te passen... maar dat moeten we met ze'n allen niet willen natuurlijk :/

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
XWB schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:13:
[...]

De Russische luchtmacht zet vooral helikopters in, en die worden met enige regelmaat neergeschoten.

Tevens vermeldenswaardig: er zijn aardig wat helikopters overgebracht naar de luchthaven van Berdyansk. Begrijpelijk, want ze moeten de frontlinie kunnen bereiken. Maar hierdoor liggen de helikopters binnen bereik van de Storm Shadow raket.

[Twitter]

[Afbeelding]
Zoals je op de door jezelf geposte foto kan zien zijn de Russen ook niet gek en hebben ze ze niet op een kluitje gezet. Een Storm Shadow heeft dan niet zoveel effect. Een HIMARS met Tungsten balletjes daarentegen maakt er een paar dure vergieten van.

Ze zullen nog even iets verder moeten doorsteken om dat te kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door asing op 14-06-2023 12:17 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
asing schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:16:
[...]

Een HIMARS met Tungsten balletjes daarentegen maakt er een paar dure vergieten van.
Dat klopt, maar Berdyansk ligt nog niet binnen HIMARS bereik.

Als alternatief zou Oekraïne massale drone-aanvallen kunnen overwegen.

[ Voor 12% gewijzigd door XWB op 14-06-2023 12:20 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Amtelode schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Ja, die zijn er nog, volgens Wikipedia: Koninklijke Luchtmacht zijn er nog 9 F-16B's over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
XWB schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:18:
[...]

Ik had mijn post al iets aangepast.

Maar dat gezegd hebbende: het is zo ongeveer de laatste luchthaven die de Russen kunnen gebruiken. De anderen zijn of binnen HIMARS bereik of eigenlijk te ver weg voor een retourvlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 23:56
[...]

De Vilkha-M1 heeft een bereik van 150km en zou dat vrij comfortabel kunnen bestoken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hgV4N_cfMjw6Ml43cBZYpBGycs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DWClGwhhkWS0Yos6uc2JWeXa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:35

Crp

[...]

of 1 Shadow Storm op de kantine/verblijven. De piloten zijn kostbaarder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:12
asing schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:16:
[...]

Zoals je op de door jezelf geposte foto kan zien zijn de Russen ook niet gek en hebben ze ze niet op een kluitje gezet. Een Storm Shadow heeft dan niet zoveel effect. Een HIMARS met Tungsten balletjes daarentegen maakt er een paar dure vergieten van.

Ze zullen nog even iets verder moeten doorsteken om dat te kunnen.
Een paar thermietbommetjes wellicht?
Ik weet niet of deze ook in Oekraïne illegaal zijn, maar wanneer UA hier een proxileger voor gebruikt, zouden zij er mee weg kunnen komen.
Het is een vreselijke "dirty" manier en alleen schurkenstaten gebruiken deze dingen, maar het kan een uitkomst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Heeft UA geen https://en.m.wikipedia.org/wiki/2K22_Tunguska of vergelijkbaar voor aan het front? Effectief tegen helikopters dicht bij het front?

[ Voor 5% gewijzigd door maxoss op 14-06-2023 12:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:01:
[Embed] Hoe gewond hij is, is niet bekend, maar het is hoe dan ook een goede morele opsteker. Toch de tweede man bij de Tsjetsjenen.
Aanvulling, Dimitri heeft het eea vertaald van de bekende russische kanalen.

Volledige tekst
The bizarre situation with Adam Delimkhanov appears to be connected to a number of outcries in Z-channels today complaining about Russian commanders concentrating infantry near the frontline. The reports seem to suggest that a HIMARS arrived at a location near Kreminna recently, killing hundreds of Russians preparing for an assault against Ukrainian positions, and Delimkhanov could be among the wounded.

Here are some excerpts from Russian channels:
-------------
Starshe Eddy, 8:46AM:

"If by the middle of the second year of the war there are commanders who take columns to the front and concentrate all personnel in one big pile, and wait for the enemy artillery to strike, then such commanders must be shot before in front of the formation, even if they are colonels or even generals."

Crybar, 8:52AM:

"It was near Kremennaya, a tragic incident occurred in one of the divisions that were about to go on the offensive.

For two hours people stood in a crowd in one place and waited for the division commander to say his motivating speech.

But instead of him, the HIMARS MLRS and enemy artillery had their say.

In the South Donetsk direction, in a few days there were fewer casualties in the battles than from the criminal stupidity of the division commander."

Dva Mayora, 9:15AM

"B*tch, you shouldn't stay in a column for two hours in one place! What are you doing, father commanders? You are commanding people!

Will they prosecute bloggers again instead of the degenerates with high ranks?

The Armed Forces of Ukraine have no merit in this war. We are at war with our own stupidity and lack of care, mixed up with positive reports."

Voyenniy Osvedomitel, 9:23AM:

"Let's add that the people responsible for this have already managed to “become famous” in other areas more than once. And not only the division commander but also his immediate superior.

However, instead of bearing responsibility, comrades degenerals continued to selflessly occupy key army positions.

The result was not long in coming. Should we expect punishment for them this time, or will it all happen again? For us, this question is, alas, rhetorical."
-------------
Some seem to point at a general related to the infamous 155th Banzai Marine Brigade which was demolished in Pavlivka last November, as the culprit of the incident. The general's name is Sukhrab Akhmedov.

Regardless of any involvement of Delimkhanov in the incident, the strike could be another great victory for Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

maxoss schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:35:
Heeft UA geen https://en.m.wikipedia.org/wiki/2K22_Tunguska of vergelijkbaar voor aan het front? Effectief tegen helikopters dicht bij het front?
Volgens die wikipedia entry hebben ze er 75 waarvan minstens 1 afgepakte.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ok ik dacht eerst dat het nep was, maar blijkbaar niet: https://www.thedailybeast...khanov-wounded-in-ukraine

Chechen leader Ramzan Kadyrov’s right-hand man Adam Delimkhanov has been wounded amid Ukraine’s counteroffensive in the Zaporizhzhia region, according to Russian media.

Amid unconfirmed reports circulating in Ukrainian media that the Chechen lawmaker had been killed, the Russian Defense Ministry’s “Zvezda” Telegram channel quoted the State Duma as confirming Delimkhanov had been injured. No further details were immediately available on the severity of his injuries.

Bizarrely, Kadyrov took to Telegram to admit that he can’t get a hold of Delimkhanov and has no idea where he is. And in a wild plot twist, the Chechen leader who for months has cheered on the killing of Ukrainians is now appealing to Ukrainian authorities for help.

“I am asking Ukrainian intelligence to provide information on exactly what place and what positions were hit, so that I can still find my dear BROTHER,” Kadyrov wrote Wednesday.

“I promise a generous reward and I ask you to help.”

Aanvulling: de russische commandant die werd ontvoerd door Wagner beschuldigd Prigozhin er nu van de coördinaten te hebben gelekt naar Oekraïne. Het begint een soap te worden
[Twitter: https://twitter.com/parrot_soldier/status/1668930376834613248]

[ Voor 9% gewijzigd door RoD op 14-06-2023 12:53 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 16:08
RoD schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:45:
Ok ik dacht eerst dat het nep was, maar blijkbaar niet: https://www.thedailybeast...khanov-wounded-in-ukraine

Chechen leader Ramzan Kadyrov’s right-hand man Adam Delimkhanov has been wounded amid Ukraine’s counteroffensive in the Zaporizhzhia region, according to Russian media.

Amid unconfirmed reports circulating in Ukrainian media that the Chechen lawmaker had been killed, the Russian Defense Ministry’s “Zvezda” Telegram channel quoted the State Duma as confirming Delimkhanov had been injured. No further details were immediately available on the severity of his injuries.

Bizarrely, Kadyrov took to Telegram to admit that he can’t get a hold of Delimkhanov and has no idea where he is. And in a wild plot twist, the Chechen leader who for months has cheered on the killing of Ukrainians is now appealing to Ukrainian authorities for help.

“I am asking Ukrainian intelligence to provide information on exactly what place and what positions were hit, so that I can still find my dear BROTHER,” Kadyrov wrote Wednesday.

Lekker oorlogje spelen en alles en iedereen de dood in jagen. Maar als het om zijn eigen broer gaat is het huis te klein. Dat ie zijn broer snel ergens onder een zonnebloempje mag vinden.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
beany schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:49:
[...]

Lekker oorlogje spelen en alles en iedereen de dood in jagen. Maar als het om zijn eigen broer gaat is het huis te klein. Dat ie zijn broer snel ergens onder een zonnebloempje mag vinden.
offtopic:
Oekraïne zou in elk geval kunnen meewerken door de gebruikte HIMARS coördinaten vrij te geven :+

March of the Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Willekeurige filmpjes waar iets russisch boem doet zijn tegenwoordig niet meer zo bijzonder. Maar dit is een mooie reeks. Nuttig voor de verdere opmars naar het zuiden, als de russische artillerie goed bestreden kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:12

Aanvulling: de russische commandant die werd ontvoerd door Wagner beschuldigd Prigozhin er nu van de coördinaten te hebben gelekt naar Oekraïne. Het begint een soap te worden
[Embed]
Stuur de beste man een landkaart met zijn locatie per raketpost.
Voor hetzelfde geld is Ramzan met een GPS zendertje 'geladen' en weet Rusland de vijand te vinden wanneer hij onderdak krijgt in Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:18

[Embed]
Wellicht een begin van verdere afrekeningen binnen de criminele organisaties in Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

[Embed]
Verkeerd gelezen. Verder wel een belangrijk bericht. Toont wellicht aan dat Kadyrov zelf niet meer zo zeker is van een Russische overwinning of weg naar buiten.

[ Voor 14% gewijzigd door Auredium op 14-06-2023 13:11 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
Auredium schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:10:
[...]

Verkeerd gelezen. Verder wel een belangrijk bericht. Toont wellicht aan dat Kadyrov zelf niet meer zo zeker is van een Russische overwinning of weg naar buiten.
Je leest het denk ik verkeerd om, Kadyrov kan zijn rechterhand niet bereiken, niet andersom. Die hele soap intern begint wel serieuze vormen aan te nemen daar zeg..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing

[Embed]
De term brother moet je niet letterlijk opvatten als broer, die heeft hij wel maar die is in 2004 overleden. Ze zijn zover ik kan nagaan geen familie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Dit was Delimkhanov in Mariupol vorig jaar, heel trots dat ze de stad vernietigd hadden. Ik snap wel dat Oekraïne hem maar al te graag wil omleggen.

Afbeeldingslocatie: https://static.themoscowtimes.com/image/article_1360/c3/ScreenShot2022-04-22at085348.png

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
XWB schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:25:
Dit was Delimkhanov in Mariupol vorig jaar, heel trots dat ze de stad vernietigd hadden. Ik snap wel dat Oekraïne hem maar al te graag wil omleggen.

[Twitter]

[Afbeelding]
Ik denk meer dat 200 in het gelid wachtende Mobiks reden was voor wat Tungsten. Dat hij er daarbij mee naar de eeuwige zonnebloemvelden wordt geholpen is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:29:
[...]

Ik denk meer dat 200 in het gelid wachtende Mobiks reden was voor wat Tungsten. Dat hij er daarbij mee naar de eeuwige zonnebloemvelden wordt geholpen is mooi meegenomen.
als RU schrijft over "gewond" denk ik toch meer aan bemesting dan, pleistertje erop weet niet waarom.

Ligt dat aan het feit dat naast shoigu stond er toch ook ooit iemand .. die was toch ook gewond en hebben we nooit meer terug gezien?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
vso schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:40:
[...]

als RU schrijft over "gewond" denk ik toch meer aan bemesting dan, pleistertje erop weet niet waarom.

Ligt dat aan het feit dat naast shoigu stond er toch ook ooit iemand .. die was toch ook gewond en hebben we nooit meer terug gezien?
Het feit dat rusland dit inderdaad roept en niet de officiële instanties in UA doet mij ook vermoeden dat we naar de 'light' of de 'tactische terugtrekking' variant van het verhaal aan het luisteren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 21:32
Dutchy007 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:50:
[...]

Hij heeft een rode armband om, wat HIV positief betekend. Dat verklaart ook (gedeeltelijk) wel waarom hij er zo uitziet.
Nee, van hiv ga je er niet zo uitzien. Waarschijnlijk heeft hij heel veel meer gezondheidsproblemen. Mogelijk heeft hij AIDS, dan ga je er zo wel uitzien, maar dan ben je ook al ver heen en niet in staat om te vechten in een leger.

Best triest om te zien en goed om te beseffen dat veel Russische soldaten ook slachtoffer zijn van Poetin. Met de kosten van deze oorlog hadden ze ook een welvarend land kunnen maken met goede gezondheidszorg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

beany schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:49:
[...]

Ik denk dat Oekraïne niet flauw moet doen en Kadyrov gewoon moet helpen. Ik zal me dit keer ook volwassen opstellen en een stel schoenendozen beschikbaar stellen zodat z'n broer zo snel mogelijk naar huis kan worden gestuurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:50

3raser

⚜️ Premium member

Crp schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:34:
[...]

of 1 Shadow Storm op de kantine/verblijven. De piloten zijn kostbaarder :)
Sinds wanneer zijn mensenlevens voor Poetin kostbaar? Ik krijg eerder het idee dat iedereen vervangbaar is maar dat materiaaltekort eerder pijn doet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CoolBadeendje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 14:19
Over materiaal gesproken:

https://twitter.com/NOELreports/status/1668953913284784128
With 132 to 59 votes, the Swiss National Council voted in favour of decommisioning 25 Leopard 2 tanks from its army. A vital step before they can be sold back to German manufacturer Rheinmetall. The decision has to be confirmed by Council of States.
Een stap dichterbij de levering van tanks door Zwitserland.
Kleine kanttekening wordt er wel direct bij gemaakt:

https://twitter.com/NOELreports/status/1666405657631768576
Good. But we are not there yet. The National Council's Security Commission must now decide again. So far, it has clearly rejected the proposal.
Originele bron: https://www.srf.ch/news/s...n-schritt-zum-panzer-deal

Edits: bron toegevoegd + link werkte niet

[ Voor 76% gewijzigd door CoolBadeendje op 14-06-2023 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
3raser schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:12:
[...]

Sinds wanneer zijn mensenlevens voor Poetin kostbaar? Ik krijg eerder het idee dat iedereen vervangbaar is maar dat materiaaltekort eerder pijn doet.
* asing zet @3raser in een KA-52, en vraagt hem een eindje te vliegen en de heli hier weer neer te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

asing schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:15:
[...]

* asing zet @3raser in een KA-52, en vraagt hem een eindje te vliegen en de heli hier weer neer te zetten.
Dit. Het opleidingstraject is lang en zwaar.
Je hebt niet zomaar even een nieuwe piloot geregeld. Alssie dood is heb je wel een aardig tijdje nodig om 'm te vervangen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
polthemol schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:39:
[...]

er is gewoon een grote NATO oefening bezig, Nederland heeft hiervoor ook enkele vliegvelden beschikbaar gestelt.

Is ook ruimschoots in de media aan bod gekomen:
https://nos.nl/artikel/24...tairen-en-250-vliegtuigen
Volkel is wel ff een stukje bij ons vandaan, vliegen ze dan via de Noordzee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 23:56
dr.lowtune schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:09:
[...]

Ik denk dat Oekraïne niet flauw moet doen en Kadyrov gewoon moet helpen. Ik zal me dit keer ook volwassen opstellen en een stel schoenendozen beschikbaar stellen zodat z'n broer zo snel mogelijk naar huis kan worden gestuurd.
Als hij nog leeft dan zal hij waarschijnlijk gewoon humaan als krijgsgevangene behandeld worden, maar naar huis sturen zie ik niet gebeuren, te waardevolle informatie, misschien bij een ruil uiteindelijk, als hij niet op een opsporingslijst staat.

En als hij gereduceerd is tot verpakbare bouwblokken, dan zullen ze hem wel terug Fedex-en

[ Voor 7% gewijzigd door dakka op 14-06-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:37
Amtelode schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:26:
[...]
Volkel is wel ff een stukje bij ons vandaan, vliegen ze dan via de Noordzee?
Kijk eens naar het plaatje in het nieuwsbericht. Rood gearceerd waar ze oefenen. Dat is dus onder andere het oostelijke deel van de Noordzee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09
TheekAzzaBreek schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:21:
[...]
Bovendien werkt het rechtssysteem in rusland niet helemaal zoals bij ons. Zo'n schadevergoeding, als die er al komt, daar kunnen ze hun schouders over ophalen. Het heeft evenveel praktische betekenis als een strafklacht tegen Putin.
Je gaat niet naar een Russische rechter, je gaat naar een internationale rechter, die speciaal voor dergelijke gevallen bestaat. En met een uitspraak, kun je beslag laten leggen op Russische eigendommen in landen die het verdrag hebben geratificeerd.
Daarnaast, Rusland heeft er ook niet zoveel aan om als onbetrouwbare partner te boek te komen staan. Bijvoorbeeld omdat ze geen gas leveren, of dat ze een Westers bedrijf niet schadeloos stellen na een nationalisatie. De onbetrouwbaarheidstoeslag blijft nog heel lang doorwerken, waardoor je minder geld kunt vragen voor producten die je verkoopt en meer moet betalen voor kredieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:30
Adam Delimkhanov had blijkbaar kritiek op Prigozhin: https://www.reuters.com/w...rcenary-chief-2023-06-01/

Het is dus goed mogelijk dat Prigozhin de coordinaten van Delimkhanov heeft gelekt naar Oekraïne, met als gevolg dat Delimkhanov wellicht gewond of uitgeschakeld is. Of POW, alhoewel me dat minder waarschijnlijk lijkt.

Als ik Ukraine was zou ik dit verhaal, of het nu waar of niet, sowieso bevestigen aan Kadyrov. Op die manier kunnen ze een interne strijd tussen de Russen bewerkstelligen.

(Het zou ook zo kunnen zijn dat Delimkhanov niet gewond of uitgeschakeld is, maar door heeft dat zijn veiligheid in het geding is en even radiostilte houdt)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CoolBadeendje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 14:19
Meerdere (twitter)bronnen melden het uitschakelen van vijf stuks Russische artillerie (2S19 Msta-S), uit één batterij in de regio Donetsk.
Een afkorting zegt me niks, een wikipedia pagina des te meer: Wikipedia: 2S19 Msta-S

https://twitter.com/Tendar/status/1668964477537079297
All 5 destroyed Russian Msta-S in one pic.

Number 1 and 2 are at:
47°38'56.15"N, 36°56'38.25"E

Number 3, 4 and 5 are at:
47°39'43.96"N, 36°56'36.45"E
Voor de locatie op een kaart:
https://twitter.com/Andre...tatus/1668954639604015105

Voor een filmpje van het 'deze-nemen-niet-meer-deel-aan-de-activiteiten' voorval:
https://twitter.com/Andre...tatus/1668954634105257984

[ Voor 10% gewijzigd door CoolBadeendje op 14-06-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
CoolBadeendje schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:00:
Meerdere (twitter)bronnen melden het uitschakelen van vijf stuks Russische artillerie (2S19 Msta-S), uit één batterij in de regio Donetsk.
Een afkorting zegt me niks, een wikipedia pagina des te meer: Wikipedia: 2S19 Msta-S
https://twitter.com/Tendar/status/1668964477537079297
[...]
Voor de locatie op een kaart:
https://twitter.com/Andre...tatus/1668954639604015105

Voor een filmpje van het 'deze-nemen-niet-meer-deel-aan-de-activiteiten' voorval:
https://twitter.com/Andre...tatus/1668954634105257984
Mooi dat ze weer wat van de mobiele artillerie te pakken hebben.
De SPH's begonnen al een stukje zeldzamer te worden in het RU leger.

De laatste tijd zag ik steeds meer D30's en de getrokken MSTA langs komen :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amtelode
Caelorum schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:37:
[...]

Kijk eens naar het plaatje in het nieuwsbericht. Rood gearceerd waar ze oefenen. Dat is dus onder andere het oostelijke deel van de Noordzee.
Dat heb ik gezien, vandaar de vraag.
Er wordt aangenomen dat ik ze op/nabij route Volkel heb gezien, dat is niet zo.
Het was een kleine 100km naar het Westen.
Ze kwamen via west - oost over het Haringvliet ter hoogte van Middelharnis, ik kon de staartnummers met het blote oog net niet lezen.
Dat lijkt mij een aparte route om naar, of van Volkel naar het noorden te vliegen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Amtelode schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:13:
[...]

Ze kwamen via west - oost over het Haringvliet ter hoogte van Middelharnis, ik kon de staartnummers met het blote oog net niet lezen.
Dat lijkt mij een aparte route om naar, of van Volkel naar het noorden te vliegen :+
Graag hier Het vliegbewegingen topic verder. Dank u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Amtelode schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:13:
Vliegveld Volkel is erg rustig de laatste dagen, van daar af weinig activiteit (dat ik kan horen, en dat kan ik normaal gesproken heel erg goed).

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tavria axis, is dat het zuidfront?
On the Tavria axis, Russian troops lost almost four companies worth of soldiers killed and wounded, as well as 56 units of military hardware within a day.
Destroyed and damaged were 56 units of Russian military equipment. In particular, nine tanks, nine BMP IFVs, two MTLBs, two 2C19 Msta-S howitzers, four 2S3 Akatsiya self-propelled artillery installations, a 2C5 Hyacinth self-propelled artillery installation, a Strila-10 air defense system, an Uragan air defense system, three Zhitel e-warfare systems, a Pole-2 e-warfare system, a Shahed-136 unmanned aerial vehicle, and two Tigr armored vehicles.

Six Russian ammo depots were also destroyed.
https://www.ukrinform.net...ian-kias-in-past-day.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 19-09 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Tavria is volgens mij Zaporizja. Dus die ene hoek waar Rusland zo loopt te pochen dat ze de Bradleys en Leopards hebben uitgeschakeld.

Als ze echt daar al zijn, dan zitten ze niet zo ver (20 km) van Tokmak af.
Vanuit daar heb je de splitsing naar Melitopol en Berdjansk.

[ Voor 14% gewijzigd door AndereKoekoek op 14-06-2023 15:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
AndereKoekoek schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:38:
[...]

Tavria is volgens mij Zaporizja. Dus die ene hoek waar Rusland zo loopt te pochen dat ze de Bradleys en Leopards hebben uitgeschakeld.

Als ze echt daar al zijn, dan zitten ze niet zo ver (20 km) van Tokmak af.
Vanuit daar heb je de splitsing naar Melitopol en Berdjansk.
Tnx.

Met 'Tavria axis' bedoelen ze overigens volgens mij alleen de aanval in de richting van die plaats, niet dat ze daar al zijn :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:42
@YakuzA Je vergat de kop: 400 Russians killed in one day!

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:50

3raser

⚜️ Premium member

McKaamos schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:22:
[...]

Dit. Het opleidingstraject is lang en zwaar.
Je hebt niet zomaar even een nieuwe piloot geregeld. Alssie dood is heb je wel een aardig tijdje nodig om 'm te vervangen.
Volgens mij zijn er meer piloten dan straaljagers. Dus als je het materieel vernietigd staan er ook meerdere piloten buiten spel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

En de achterliggende bron heeft een video van een Buk-M1-2 luchtafweer dat tot een mooi vuurwerk omgevormd is.
https://t.me/otarnavskiy/118

De Akhmat eenheden in Mar'inka gaan waarschijnlijk naar Prymorsk (in de buurt van Berdyans'k) Delimkhanov zoeken.
Meanwhile, one of the top Chechen warlords Apti Allaudinov states on his Telegram that all Akhmat units located in Mar'inka are being withdrawn and transferred to the area of the incident with Adam Delimkhanov. Oddly, he uses a lot of emojis while promising to find Delimkhanov regardless of the cost. This is a highly unusual style and the statement itself is confusing.

Russian terrorist under the call sign "13th" says that "Mar'inka is f*cked" [В Марьинке творитя какой-то пиздец". Unclear if these messages are related in any way.
https://t.me/liveukraine_media/10153
Troepenverplaatsingen zijn altijd wel interessant voor de Oekraïense drones, artillerie,...

Emoji gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYVP5JDHmL9IERWdDcJowXDSdzQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HAbLqpaI6bSnB3etq99P0Z9N.jpg?f=user_large

Volgens een Oekraïense blogger is de aanval in Prymorsk.
Kyrylo Sazonov, a Ukrainian military blogger, has claimed on his Facebook account that Delimkhanov was killed in an attack near the city of Prymorsk, west of Mariupol, after Ukrainian intelligence had spotted a motorcade of SUVs.
https://www.theguardian.c...-648993738f087e69df9c4eb3
Reverse image search van dit plaatje dat op Telegram gepost wordt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7I6JZt4kC-1W4TL--3dZ-Q9N2n0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W2skbIhyW0NCCaTT6hlGPoqe.jpg?f=user_large

Komt hier uit: https://lovileto.com.ua/primorsk/solnechnaya.html

De bepaalde dingen veranderen nooit. Als je in 100 gebouwen naar de vijand moet zoeken, dan kies je de grootste en mooiste eruit. Een vakantiebestemming met zwembad ziet er aantrekkelijk genoeg eruit.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 14-06-2023 16:46 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De uitschakeling van die howitzers is goed nieuws, de batterijen staan waarschijnlijk opgesteld achter de tweede verdedigingslinie boven Tavria.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9gR7ftk3vCUqagpJeZzfNZdt7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dsR3mS8v7xyHSJmikZvr57bv.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels is er ook een 2S19 Msta-S buitgemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FykwzDMXwAIEwz9?format=jpg&name=small

Dat Oekraïne is aangekomen bij de Russische artillerie betekent dat ze behoorlijk ver doorgedrongen zijn, tenzij de Russen de howitzers dicht bij de frontlinie geplaatst hadden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 19-09 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Als al die Tsjetsjenen naar dat pand gaan, dan weet UA weer ze een paar raketten voor moeten reserveren.
Zo'n verplaatsing kan ook niet ongemerkt blijven. Zeker niet wanneer Allaudinov er ook heen gaat omringt door een stapeltje SUVs.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@XWB tis niet voor niets zo stil momenteel :7

Er dit weinig patroon in de berichtgeving, erg knap, vergt veel discipline. Rusland heeft hun ene relatieve succesje uitgemolken en ook die zijn best wel stil.

Geduld, waar haal je dat?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
XWB schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:49:
[...]

De uitschakeling van die howitzers is goed nieuws, die batterijen staan waarschijnlijk ergens achter de tweede verdedigingslinie boven Tavria.

[Afbeelding]

Inmiddels is er ook een 2S19 Msta-S buitgemaakt:

[Twitter]

[Afbeelding]

[Twitter]

Dat Oekraïne is aangekomen bij de Russische artillerie betekent dat ze behoorlijk ver doorgedrongen zijn, tenzij de Russen de howitzers dicht bij de frontlinie geplaatst hadden.

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]
Een normaal leger zou idd de howitsers ergens net achter de 2e linie posteren oid?

Verder heeft het UA leger ?strikte? instructies dat ze niks nieuwer dan 48 uur oud naar buiten mogen brengen.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 14-06-2023 16:57 ]

PSN

Pagina: 1 ... 17 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid