Dat betekent, stam + t .
Verwijderd
Wat er precies te leveren valt of afgesproken gaat worden is speculatie. Maar de tendens is duidelijk.
Poetin zet na een mislukte 3 daagse speciale militaire operatie in op de lange termijn, de wereld laat hem zien dat ze daartoe bereid zijn.
We vrezen hier soms voor het fenomeen 'oorlogsmoeheid'. Maar de manier waarop Oekraïne dit conflict midden in de spotlights weet houden met hun mediacampagnes is ongekend.
Poetin zet na een mislukte 3 daagse speciale militaire operatie in op de lange termijn, de wereld laat hem zien dat ze daartoe bereid zijn.
We vrezen hier soms voor het fenomeen 'oorlogsmoeheid'. Maar de manier waarop Oekraïne dit conflict midden in de spotlights weet houden met hun mediacampagnes is ongekend.
Rob Lee haalt het nu ook aan, inclusief link naar het russische kanaal. Best een grote milblogger, dat maakt de kans groot dat het klopt. Verder geen interessante details in de lange Telegram post overigens.RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:32:
Dit was al even geleden.
[Embed] russische bron in tweet. Uiteraard zou het fijn zijn als er een formele bevestiging komt. Het elimineren van een generaal zou in ieder geval een mooie opsteker zijn.
Edit: om even het relevante stukje van de russische tekst te vertalen: er staat dat hij is omgekomen bij een raketaanval. Welke is niet duidelijk, maar we zagen de afgelopen dagen meerdere raketaanvallen op russische bases.
A Russian channel says that the Chief of Staff of Russia's 35th Combined Arms Army Major General Sergei Goryachev was killed in a missile strike.https://t.co/lfxblx1IUW pic.twitter.com/THmQu4hEav
— Rob Lee (@RALee85) 12 juni 2023
Goryachev was a career VDV officer and reportedly began the war as the commander of the 5th Tank Brigade before getting promoted. The source says the situation is difficult in the AO of Russia's 37th and 60th Motorized Rifle Brigades.
— Rob Lee (@RALee85) 12 juni 2023
Als wij in 1940 de aanval van de Duitsers af hadden kunnen slaan waren we ook niet op gaan rukken naar Berlijn. Dan hadden we gewoon blij geweest dat het over was. Oekraïne heeft ALLE recht haar grondgebied zoals afgesproken in 1991 te verdedigen, maar er is geen recht, geen noodzaak en geen steun om Rusland zelf aan te vallen. Ja een paar strategische doelen zijn natuurlijk waar mogelijk legitieme doelen, maar meer ook niet.BeefHazard schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:13:
[...]
Goed dat je interesse toont in de ontwikkelingen en meeleeft met de Oekraïners. Dit is wel een punt dat hier (eigenlijk in dit hele subforum) al vaak besproken is, ookal is het wat lastig om alles met een paar zoekopdrachten boven water te krijgen. Daarom hou ik het kort:
Ze vallen al grondgebied in de rusland aan, maar onder een andere vlag: precies zoals dat in 2014 omgekeerd gebeurde. Strategische doelen in die regio aanvallen is lastig, want die zitten niet allemaal netjes aan de grens. Oekraïne heeft zelf weinig langeafstandswapens, dus daarvoor zijn ze afhankelijk van het westen. Het westen wil niet dat haar wapens gebruikt worden in aanvallen buiten het erkende Oekraïense grondgebied omdat ze bezorgd zijn over mogelijke gevolgen. Of dat realistisch is, is een discussie die ook al vaak gevoerd is en waarop geen eenduidig antwoord is. Maar als je daar meer over wil weten en je hebt nog een uurtje vrij, raad ik deze video van Perun aan.
een treffende spreuk
Verwijderd
Tendens is duidelijk, Oekraïne gaat toch nog krijgen wat het moet krijgen die oorlogsmoeheid is wel een dingetje, maar hoe bonter de Russen het maken, des te fanatieker het support vh Westen. Ze moeten het juiste spul krijgen : Stel nou dat met Storm Shadows hele goede doelen kunnen getroffen worden, dan zou ik zeggen geef ze er 1000/week. Weet ik ook wel dat zoiets 3 miljard/week kost, maar wat is dat nou 3 miljard door EU/VS/GB & andere Westerse alliantie. (...maar ff : we hebben zelf 1500miljard in ons pensioenfonds)Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:34:
Wat er precies te leveren valt of afgesproken gaat worden is speculatie. Maar de tendens is duidelijk.
We are not ready for the fact that WWI was purely based on 100+ Americans banks wanted to lend out money to European countries and JPM pakte gewoon zomaar 1% commissie op de staatsschuld van Europese landen. Toen de oorlog te lang duurde en de Amerikanen potentieel last gingen hebben van 100+ banken die gingen omvallen, was de oneindige krediet van het Congress nodig. De Amerikaanse deelname in WOI ging puur over de bankiers en daarom waren de Amerikanen zo protectionistisch en onwillig om aan WOII mee te doen.Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:34:
Wikipedia: Nye Committee
Wacht maar totdat de puur financiële belangen van de Amerikanen een land, een grootmacht,... compleet verschroten. Niets meer dan good business, cijfers in een spreadsheet of iemand's portfolio.
[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-06-2023 14:12 ]
Je moet wel realistisch blijven. Er zijn niet veel van die rakettenVerwijderd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:58:
[...]
Tendens is duidelijk, Oekraïne gaat toch nog krijgen wat het moet krijgen die oorlogsmoeheid is wel een dingetje, maar hoe bonter de Russen het maken, des te fanatieker het support vh Westen. Ze moeten het juiste spul krijgen : Stel nou dat met Storm Shadows hele goede doelen kunnen getroffen worden, dan zou ik zeggen geef ze er 1000/week. Weet ik ook wel dat zoiets 3 miljard/week kost, maar wat is dat nou 3 miljard door EU/VS & andere Westerse alliantie. (...maar ff : we hebben zelf 1500miljard in ons pensioenfonds)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Dus zeemijnen zijn nu landmijnen geworden. Of eigenlijk meermijnen. Eerst zag je ze niet, het zijn precies evenveel mijnen, niet meer mijnen dan eerst.asing schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:20:
Ik twijfel over het topic, meerdere opties mogelijk.
Linkje : https://old.reddit.com/r/...ines_with_sensors_became/
Het blijkt dat de Russen de Dnjepr hebben voorzien van mijnen. Dit om amfibische acties te dwarsbomen. Nu de dam is opgeblazen is die actie niet zo stiekem meer. Fimpje in bericht.
De grond ziet er ook al aardig begaanbaar uit. Opportunities.....![]()
een treffende spreuk
Verwijderd
Klopt, da's wel een dingetje : Jammer genoeg is er geen Westerse vol gas lopende band in productie(tenminste, zover als we dat weten ntrl)asing schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 00:02:
[...]
Je moet wel realistisch blijven. Er zijn niet veel van die raketten
We hebben niet veel, en we zijn ook steeds terughoudend geweest. Terecht of onterecht, verstandig of onverstandig maar het is een feit.
Ik ben iig blij dat er wel stappen zijn gezet. Hopelijk is het genoeg.
Ik ben iig blij dat er wel stappen zijn gezet. Hopelijk is het genoeg.
een treffende spreuk
[Twitter: https://twitter.com/Carl_Rehnberg2/status/1668356357899051028]
ik heb mijn twijfels erbij maar nice if true.
Tja vanalles
Zou me verbazen. Wagner is een bruikbaar tool voor Putinvso schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 00:14:
[Twitter]
Daarnaast is het Russisch leger tegen Wagner geen burgeroorlog. Beetje rare tweet.Indoubt schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 00:17:
[...]
Zou me verbazen. Wagner is een bruikbaar tool voor Putin
Ik vind dat de Oekraïners alle recht hebben om Rusland aan te vallen en hun kinderen terug te halen. Niet dat ik verwacht dat ze dat op grote schaal zullen doen maar ik zou hetzelfde doen als ik wist dat mijn kinderen waren mee genomen.pro_6or schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:54:
[...]
Als wij in 1940 de aanval van de Duitsers af hadden kunnen slaan waren we ook niet op gaan rukken naar Berlijn. Dan hadden we gewoon blij geweest dat het over was. Oekraïne heeft ALLE recht haar grondgebied zoals afgesproken in 1991 te verdedigen, maar er is geen recht, geen noodzaak en geen steun om Rusland zelf aan te vallen. Ja een paar strategische doelen zijn natuurlijk waar mogelijk legitieme doelen, maar meer ook niet.
Overigens is na WOII precies gebeurd waarvan je schrijft dat we dat nooit zouden doen. De Duitse regering is omver geworpen en terecht gesteld. Ik kan er prima mee leven als we dat ook met de Russische zouden doen.
Niet waar. Verder geen bevestiging én niets in de Russische media, niet in de gecontroleerde, noch in de onafhankelijke media.vso schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 00:14:
[Twitter]
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
/f/image/ipSh7bqIwSK2p1mNIGWjEctk.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door beany op 13-06-2023 07:55 ]
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Rusland voert tot nu toe helaas een behoorlijk goede verdediging (mits dit waar is):
https://www.understanding.../ukraine-conflict-updates
Bron: ISWRussian forces reportedly launched a counterattack on June 12 in western Donetsk Oblast following Ukrainian tactical gains near the Vremivka salient on June 11. Russian sources reported that elements of the Russian 127th Motorized Rifle Division (5th Combined Arms Army, Eastern Military District) launched a large counterattack against Ukrainian forces in the Vremivka salient on June 12.[7] Russian forces have made no confirmed territorial gains in these counterattacks as of this publication, though some Russian sources reported that Russian forces recaptured Makarivka (5km south of Velyka Novosilka).
Als de RU milbloggers zelf al aangeven dat het niet gelukt is, lijkt me dat we wel weten hoe laat het is:Requiem19 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:53:
Rusland voert tot nu toe helaas een behoorlijk goede verdediging (mits dit waar is):
[...]
Bron: ISW
Russian milblogger WarGonzo reports that Russian forces failed to retake Makarivka today.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 12 juni 2023
"Contrary to forecasts, it was not possible to recapture the village by the end of the day. We hope that tomorrow our attempts in this direction will be crowned with success." pic.twitter.com/7aBNu9u85o
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
https://www.thedrive.com/...uring-breaching-operation
Goede analyse van wat er allemaal gebeurt is tijdens die actie waarbij een aantal Bradleys verloren zijn gegaan.
Goede analyse van wat er allemaal gebeurt is tijdens die actie waarbij een aantal Bradleys verloren zijn gegaan.
Tot nu toe gaat het offensief van Oekraïne goed. We mogen niet verwachten dat ze na twee weken bij Mariopol staan. Ik denk dat het einddoel van dit offensief Mariopol is maar dat we mogen verwachten dat het een klein wonder is als ze in de buurt van die stad zijn rond Oktober. Daarna is alles afhankelijk van het weer en de staat van de troepen.Requiem19 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:53:
[...]
Rusland heeft nog wat fight in zich. Ik denk echter dat Rusland hoofdzakelijk trash heeft, slecht getrainde, slecht gemotiveerde troepen en veelal slecht materiaal. Maar zelfs als je met rotzooi gooit kun je nog iemand gewond krijgen.
Als (en dat is een grote als) Oekraïne Mariopol weet te krijgen na 1 of 2 grote offensieve pogingen (dit jaar en volgend jaar) dan zal daarna de Kherson pocket worden opgeruimd en daarna zal wss de Krim worden opgeruimd. Besef dat wij dan drie a vier jaar verder zijn.
Er is een redelijke kans dat Rusland tegen die tijd zich uit elkaar heeft getrokken door interne gevechten, conflicten en economische problemen.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Er zijn ook beelden van Russische troepen van dit counter offensief die met staart tussen de benen terug naar veiliger gebied proberen te racen maar een mijn rakenYakuzA schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:54:
[...]
Als de RU milbloggers zelf al aangeven dat het niet gelukt is, lijkt me dat we wel weten hoe laat het is:
[Twitter]
Bleek van een nabijgelegen counter offensief te zijn
[ Voor 6% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 13-06-2023 09:12 ]
Denemarken stuurt een munitiepakket dat 2k artilleriegranaten bevat.
Wie het wilt zien, kan de blootgelegde schedels van WWII zien.
Het leger wordt ontlast eenmaal de burgerinitiatieven, vrijwilligers,... eraan komen.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/06/12/7406519/Acting Danish Defence Minister Troels Lund Poulsen and Foreign Minister Lars Løkke Rasmussen on Monday announced an additional shipment of ammunition to Ukraine amid a full-scale Russian invasion.
Source: This is reported by European Pravda with reference to Politiken.
Details: The Danish ministers did not disclose the details of the new military aid to Ukraine but clarified that it is about a quarter of a billion Danish crowns (33.5 million euros) worth of ammunition, including 2,000 artillery shells.
Video: hoe burgers hulpgoederen verzamelen en logistiek richting de overstroomde gebieden.After the water drained from the Kakhovka reservoir, the human remains of people from the Second World War were found at the bottom.
People all over Ukraine gather food, water and supplies for Kherson region.
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) 12 juni 2023
We are strong when we are united. pic.twitter.com/665CYdyHGg
Het leger wordt ontlast eenmaal de burgerinitiatieven, vrijwilligers,... eraan komen.
Het stuwmeer is begin jaren 50 aangelegd. Er zal van alles onder water zijn gegaan, dus ook hele dorpen, wegen, kerken en begraafplaatsen. Normaal is dat voer voor archeologen maar dat is nu niet zo verstandig.rapture schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:28:
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Verwijderd
Een kleine CNN update met beeld van aanvallen over en weer en over de spanningen tussen leger en Wagner.
https://edition.cnn.com/v...pleitgen-dnt-lead-vpx.cnn
https://edition.cnn.com/v...pleitgen-dnt-lead-vpx.cnn
*knip* laat sneren of in het belachelijke trekken gewoon achterwegerapture schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 00:02:
[...]
We are not ready for the fact that WWI was purely based on 100+ Americans banks wanted to lend out money to European countries and JPM pakte gewoon zomaar 1% commissie op de staatsschuld van Europese landen. Toen de oorlog te lang duurde en de Amerikanen potentieel last gingen hebben van 100+ banken die gingen omvallen, was de oneindige krediet van het Congress nodig. De Amerikaanse deelname in WOI ging puur over de bankiers en daarom waren de Amerikanen zo protectionistisch en onwillig om aan WOII mee te doen.
[YouTube: Who Financed the Great War? - World War I DOCUMENTARY]
Wacht maar totdat de puur financiële belangen van de Amerikanen een land, een grootmacht,... compleet verschroten. Niets meer dan good business, cijfers in een spreadsheet of iemand's portfolio.
[edit]
Om toe te lichten waarom ik zo schertsend reageer:
De kern van je post kwam neer op: "WO1 is -uit winstbejag- veroorzaakt door Amerikaanse bankiers, en door het Amerikaanse leger beëindigd omdat voornoemde bankiers zenuwachtig werden van hun financiële blootstelling". Je onderbouwing was een link naar een youtube filmpje zonder verdere uitleg of argumenten.
Extraordinary claims require extraordinary evidence. En jouw claim gaat voorbij aan, en soms regelrecht in tegen, vele factoren waarvan algemeen wordt onderkend dat die een belangrijke oorzaak / bijdrage zijn geweest voor het ontstaan en het verloop van WO1.
Daarnaast is je statement tegenstrijdig met zichzelf: immers als WO1 is veroorzaakt door bankiers, en diezelfde bankiers zijn uit de brand gehaald, dan zouden zij álle reden hebben om hetzelfde trucje nog een keer te proberen met WO2, en zou de VS dus wel degelijk hebben staan popelen om aan WO2 te beginnen.
Maar goed, dit alles slechts "lichtelijk" off topic en ik moet toegeven dat financiële belangen ongetwijfeld een rol hebben gespeeld (dat doen ze altijd, en waren een belangrijke achterliggende reden voor de voorwaarden van Versailles). Dat is inderdaad een lijn die we waarschijnlijk kunnen extrapoleren naar de huidige situatie. Ik zie dat overigens vooral als een zwaard van Damocles voor Rusland, niet Oekraïne.
[ Voor 41% gewijzigd door polthemol op 13-06-2023 13:10 ]
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Zijn ook beelden dat UA het dorp onder controle heeft.YakuzA schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:54:
[...]
Als de RU milbloggers zelf al aangeven dat het niet gelukt is, lijkt me dat we wel weten hoe laat het is:
[Twitter]
Deepstate vindt het in ieder geval voldoende om het blauw te maken.⚓137-й батальйон 35-ї ОБрМП повідомив про звільнення Макарівки
— DeepState UA (@Deepstate_UA) 13 juni 2023
🇺🇦Село переходить в синю зону, так як вже можна говорити, що хлопці закріпилися. На відео можна побачити стару ферму та північні околиці.
📍 https://t.co/sQ0ewPHefW pic.twitter.com/yX2VA5HSFZ
He he, leuke typo.RoD schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:46:
[...]
Zijn ook beelden dat US het dorp onder controle heeft.
[Embed] Deepstate vindt het in ieder geval voldoende om het blauw te maken.
Ik lees: US, en denk shit! heb ik de boots on the ground memo gemist? ;-)
AutocorrectDe_Bastaard schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:48:
[...]
He he, leuke typo.
Ik lees: US, en denk shit! heb ik de boots on the ground memo gemist? ;-)
En laat ik van de gelegenheid gebruikmaken het filmpje van de bevrijding ook te posten. Veel actie, maar als leek weet ik nooit goed wie UA is en wie rus.
[Twitter: https://twitter.com/markito0171/status/1668501676385357824]
Hierbij moeten we ook niet vergeten dat rusland de laatste maanden amper vooruit is gekomen en dus offensief duidelijk grote problemen heeft. Op het moment dat zo'n stad/dorp ingenomen is en UA daar de verdediging opgezet heeft, zal rusland het dan ook heel lastig krijgen om het weer terug te veroveren.RoD schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:46:
[...]
Zijn ook beelden dat UA het dorp onder controle heeft.
[Embed] Deepstate vindt het in ieder geval voldoende om het blauw te maken.
[removed]
During the latest missile attack overnight, 11 out of 14 Kh-101/555 cruise missiles and 1 out of 4 Shahed drones were shot down. pic.twitter.com/pwRK5BYq9x
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 13 juni 2023

PSN
maar een tegenaanval uitvoeren is toch niet werkelijk zulk een bijzondere verdediging?Requiem19 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:53:
[...]
het is eerder iets dat meestal des te efficienter is omdat de veroverende troepen weinig tijd gehad hebben zich goed in te graven en je hen ok niet de gelegenheid wil geven dat wel te doen.
Volgens mij zijn er weinig russiche tegenaanvallen geslaagd, al meen ik wel dat enkel dagen terug onder Novosilka de russen gebied snel wisten terug te ververen mar toen plots van een andere kant de oekrainers hen aanvielen (wat dan vermoedelijk een val was)
Anderszijds zijn ook juist die tegenaanvallen ook een mogelijkheid om hen des te harder te grazen te nemen, aangezien die tegenaanvallen in korte tijd gecoorrineerd moeten worden en men zeer flexibel op de situatie moet inspelen, wordt dat niet goed gestuurd kan het juist een catastrofe worden en kun je zelfs verdedigende troepen harder pakken, mits je zelf ook genoeg ondersteuning hebt of een bewust plan (zoals onder Novosilka vermoedelijk).
Luchtsteun is volgens mij daarin essentieel, de partij die dat goed op orde heeft heeft een ongekend voordeel.
Dat is wel het punt dat volgens mij Rusland tot ng toe redelijk goed en zelfs beter dan verwacht doet, zeker ook dat ook zij redelijk goed drones inzetten en ze kennelijk ook slim en bewust gebruiken.
Dat is volgens mij een stuk beter dan rusland tot nog toe op dat gebied ageerde en kennelijk hebben ze op dat punt heel snel bijgeleerd.
anderszijds zou het de oekrainers enorm helpen als ze daartegen een goed middel vinden, sneller russische drones kunnen uitschakelen en beter monitoren waar die van russische kant benut worden of waar mogelijk deze minder efficient ingezet worden.
[ Voor 8% gewijzigd door RM-rf op 13-06-2023 10:04 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Dat klopt, en ik acht de kans groot, zeker gezien de counteraanval falikant is mislukt, dat het simpelweg moest van de russische commandant. Zodat hij naar zijn superieuren kon communiceren dat ze in de tegenaanval zijn gegaan.RM-rf schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:01:
[...]
maar een tegenaanval uitvoeren is toch niet werkelijk zulk een bijzondere verdediging?
het is eerder iets dat meestal des te efficienter is omdat de veroverende troepen weinig tijd gehad hebben zich goed in te graven en je hen ok niet de gelegenheid wil geven dat wel te doen.
Concrete informatie over het resultaat van de counteraanval mist, maar bij eerdere counteraanvallen aan dit front ging het voor de russen behoorlijk mis, met veel POWs en vernietigde voertuigen. Dus vooralsnog lijkt het erop dat alles wat rusland doet aan counteraanvallen, contraproductief uitpakt.Anderszijds zijn juist die tegenaanvallen ook een mogelijkheid om hen des te harder te grazen te nemen, aangezien die tegenaanvallen in korte tijd gecoorrineerd moeten worden en men zeer flexibel op de situatie moet inspelen, wordt dat niet goed gestuurd kan het juist een catastrofe worden en kun je zelfs verdedigende troepen harder pakken, mits je zelf ook genoeg ondersteuning.
een hoop meningen en aannames, voel je vrij om aan te geven waarom je dat denkt/vindtRM-rf schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:01:
Luchtsteun is volgens mij daarin essentieel, de partij die dat goed op orde heeft heeft een ongekend voordeel.
Dat is wel het punt dat volgens mij Rusland tot ng toe redelijk goed en zelfs beter dan verwacht doet, zeker ook dat ook zij redelijk goed drones inzetten en ze kennelijk ook slim en bewust gebruiken.
Dat is volgens mij een stuk beter dan rusland tot nog toe op dat gebied ageerde en kennelijk hebben ze op dat punt heel snel bijgeleerd.
De eerste zin maakt de reactie wat beoordelend. Afwezige bronnen melden kan ook in een Topicreport. Zou in de reactie met andere argumenten/bronnen worden aangegeven waarom de meningen ter discussie kunnen staan dan kan de andere poster daar op beter op inspelen.
[ Voor 16% gewijzigd door teacup op 27-06-2023 21:52 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Tot het geen bruikbare tool meer is? De SA komt in me op...Indoubt schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 00:17:
[...]
Zou me verbazen. Wagner is een bruikbaar tool voor Putin
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
De beelden zijn dan ook niet mals: je ziet open terrein, kilometers lang, met daar tussen af en toe een bomenrij of een verhoging met een weg. Je weet, de velden liggen vol mijnen, de bomenrijen zijn loopgraven en de wegen onveilig want je zet je zelf op een voetstuk als je daar overheen rijdt.RoD schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:04:
[...]
Dat klopt, en ik acht de kans groot, zeker gezien de counteraanval falikant is mislukt, dat het simpelweg moest van de russische commandant. Zodat hij naar zijn superieuren kon communiceren dat ze in de tegenaanval zijn gegaan.
[...]
Concrete informatie over het resultaat van de counteraanval mist, maar bij eerdere counteraanvallen aan dit front ging het voor de russen behoorlijk mis, met veel POWs en vernietigde voertuigen. Dus vooralsnog lijkt het erop dat alles wat rusland doet aan counteraanvallen, contraproductief uitpakt.
Dus zie je UA troepen die bomenrijen benaderen, terwijl ze worden beschoten met alles wat RU daar de laatste tijd heeft ingegraven, plus beschietingen door ingeschoten artillerie. Tanks die van 4 zijden met ATGM's en RPG's geraakt worden, mijnen die ontploffen en artillerie die wel een keer accuraat is valt de aanvallers ten deel.
Vervolgens slagen ze er toch in om diverse dorpen in te nemen - en te behouden. Gister zei een van de bezoekers hier iets wat wel logisch lijkt met oog op de berichten dat RU al 90% van de troepen en materieel heeft ingezet en UA pas enkele tientallen procenten. Het kan zijn dat UA nu frontaal de moeilijkste linies aanvalt, simpelweg om RU te dwingen daar alle troepen te concentreren. De feitelijke aanval gaat dan elders plaats vinden met de troepen die nog in afwachting zijn van een geschikte plek.
Want we zien ondanks de pittige verliezen aan UA kant dat alle vormen van versterkingen aan de RU zijde er al voor ze het front bereiken er van langs krijgen. Wordt toch ook weer een uitputtingsslag.
Maargoed, RU geeft zich niet gewonnen en je ziet dat er ook veel schade wordt aangericht met Lancet's en andere (FPV) drones (met RPG eronder, bijv), iets wat nu niet alleen meer door UA wordt toegepast. Optimistisch puntje is dat ik steevast beelden zie van drone-inslagen, maar vrijwel nooit van het resultaat - wat mij doet vermoeden dat de impact niet per se een vernietigd voertuig oplevert.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Huh, wat bedoel je?Tens schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:11:
[...]
een hoop meningen en aannames, voel je vrij om aan te geven waarom je dat denkt/vindt
het klopt zeker dat het mijn persoonlijke inschatting is, en precies daarom geef ik dat ook expliciet aan dat het om een opinie ga die ik doe op basis van publieke informatie die iedereen heeft.
het was zeker in het begin zeker een thema dat de oekrainers zeer goed gebruik maakten van drones en rusland tot de ontdekking kwam dat ze op dat punt enorm hadden zitten slapen (iets dat volgens mij in analyses nav het recente conflict tussen armenie en azerbeidjan (2nd nagorno karabach war) al opviel, toen in een tank-confrontatie al drones een grote rol speelden en het door rusland gesteunde armenie veel verliezen leed door turkse drones die Azerbeidjan gebruikte: zie bv deze analyse https://www.militarystrat...h-war-analyzing-the-data/ en Wikipedia: Second Nagorno-Karabakh War )
zie verder ook:
The U.S. Army Goes to School on Nagorno-Karabakh Conflict
Off-the-shelf air power changes the battlefield of the future.
https://foreignpolicy.com...-nagorno-karabakh-drones/
des te opvallender is dat dat Rusland enerzijds een grote rol in dat conflict spelde, aan een zijde die enorme verliezen leed door deze drones, maar in oekraine nauwelijks hiervan geleerd leek te hebben..
deels kan dit ook beinvloed zijn dat russische experts heel veel moeite deden na dit conflict de rol van drones onder de tafel te vegen en andere redenen voor hun zwakke prestaties aan te wijzen
https://www.iiss.org/onli...ssons-of-nagorno-karabakh
Dat artikel vanuit russisch zicht op de tweede Nagorno-Karabach-oorlog is overigens zeker ook interessant, omdat het enorme overeenkomsten kent ook op de andere punten die de russische analysten toen wel terecht aanwezen (de onhandige bevelsstructuur, het probleem van werken met conscripts en weinig gemotiverde jonge soldaten, de problemen van het vechten tegen een zeer nationalistisch gedreven gemotiveerde vijand).
En ook de fout je eigen propaganda die teveel mooi-praat, zelf te gaan geloven
Rusland lag lang achter op andere landen en leek de inzet van drones enorm te onderschatten
https://www.cna.org/repor...-use-of-drones-in-ukraine
Ook nu zijn ze enorm afhankelijk van import van buitenlands materiaal (vooral Iran en China)..
toch lijkt er zeker een relatief snelle vooruitgang aan russische zijde te zijn op dit punt en zijn ze lang niet meer slechts in de inzet erva als in het eerste jaar van de oorlog
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Verwijderd
Het signaleren en erkennen van dit soort ontwikkelingen is ook van belang. Zo onstaat er een realistisch beeld van de capaciteiten die de russen hebben en wordt deze vijand niet onderschat.RM-rf schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:53:
[...]
Huh, wat bedoel je?
het klopt zeker dat het mijn persoonlijke inschatting is, en precies daarom geef ik dat ook expliciet aan dat het om een opinie ga die ik doe op basis van publieke informatie die iedereen heeft.
het was zeker in het begin zeker een thema dat de oekrainers zeer goed gebruik maakten van drones en rusland tot de ontdekking kwam dat ze op dat punt enorm hadden zitten slapen (iets dat volgens mij in analyses nav het recente conflict tussen armenie en azerbeidjan (2nd nagorno karabach war) al opviel, toen in een tank-confrontatie al drones een grote rol speelden en het door rusland gesteunde armenie veel verliezen leed door turkse drones die Azerbeidjan gebruikte: zie bv deze analyse https://www.militarystrat...h-war-analyzing-the-data/ en Wikipedia: Second Nagorno-Karabakh War )
zie verder ook:
The U.S. Army Goes to School on Nagorno-Karabakh Conflict
Off-the-shelf air power changes the battlefield of the future.
https://foreignpolicy.com...-nagorno-karabakh-drones/
des te opvallender is dat dat Rusland enerzijds een grote rol in dat conflict spelde, aan een zijde die enorme verliezen leed door deze drones, maar in oekraine nauwelijks hiervan geleerd leek te hebben..
deels kan dit ook beinvloed zijn dat russische experts heel veel moeite deden na dit conflict de rol van drones onder de tafel te vegen en andere redenen voor hun zwakke prestaties aan te wijzen
https://www.iiss.org/onli...ssons-of-nagorno-karabakh
Dat artikel vanuit russisch zicht op de tweede Nagorno-Karabach-oorlog is overigens zeker ook interessant, omdat het enorme overeenkomsten kent ook op de andere punten die de russische analysten toen wel terecht aanwezen (de onhandige bevelsstructuur, het probleem van werken met conscripts en weinig gemotiverde jonge soldaten, de problemen van het vechten tegen een zeer nationalistisch gedreven gemotiveerde vijand).
En ook de fout je eigen propaganda die teveel mooi-praat, zelf te gaan geloven
Rusland lag lang achter op andere landen en leek de inzet van drones enorm te onderschatten
https://www.cna.org/repor...-use-of-drones-in-ukraine
Ook nu zijn ze enorm afhankelijk van import van buitenlands materiaal (vooral Iran en China)..
toch lijkt er zeker een relatief snelle vooruitgang aan russische zijde te zijn op dit punt en zijn ze lang niet meer slechts in de inzet erva als in het eerste jaar van de oorlog
We kennen hier de russen liever op geen enkel vlak succesvolle ontwikkeling toe, dit is echter niet realistisch en zal ook nooit leiden tot een compleet beeld van de capaciteiten waarover zij beschikken.
Al zal dat door de mensen die er in militaire zin (in tegenstelling tot wij als nukubu's) toe doen, zeker al gedaan worden. Niet voor niets poppen er met regelmaat beelden van succesvol ingezette decoys op.
Iedere russische zelfmoord drone die niet landt op een echt voertuig is er tenslotte één die niet meer ingezet kan worden.
Beelden van een buitgemaakte Bradley en een Leopard 2a6 gepubliceerd op Telegramkanaal van Russisch MoD.
Was te verwachten nadat er beelden waren opgedoken dat er materiaal ontbrak van de verlaten colonne enkele dagen terug.Bernard0343 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:24:
Beelden van een buitgemaakte Bradley en een Leopard 2a6 gepubliceerd op Telegramkanaal van Russisch MoD.
Insert Russische nieuwscycle voor de komende paar weken.Bernard0343 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:24:
Was te verwachten en niet veel aan te doen. Het westen zal de zwakke punten in hun eigen wapens al weten en Rusland kan ze door de sancties toch niet dupliceren.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Wel knap hoe ze nu al bijna een week die ene actie kunnen uitmelken.Auredium schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:33:
[...]
Insert Russische nieuwscycle voor de komende paar weken.
Bernard0343 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:24:
You can hear the engine running. This is immediately after the battle, and we've seen images of them still sitting out there after this.
— Pendergast Books (@penderbook) 13 juni 2023
Tis wat het is, maar uitgemolken wordt het.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Wel balen dat Telegram dit kanaal bij mij niet opent. Ben wel benieuwd naar de beelden.Bernard0343 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:24:
Zie de tweet van Nigelator, daar zitten ook beelden in. Volgens mij dezelfde.Emryte schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:49:
[...]
Wel balen dat Telegram dit kanaal bij mij niet opent. Ben wel benieuwd naar de beelden.
[ Voor 7% gewijzigd door DeKoetsier op 13-06-2023 11:50 ]
Buitgemaakt?Bernard0343 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:24:
Ik zag het filmpje, maar je ziet een Leopard met lopende motor (kapotte rupsbanden denk ik zo). Pas als ze hem ergens achter de russische linies hebben geplaatst of voor kremlin hebben gestald, dan hebben ze hem buitgemaakt imho.
En als ze hem weg willen slepen door een mijnveld.. succes!
[ Voor 5% gewijzigd door Bloodclot op 13-06-2023 11:57 ]
Copium is hoofdzakelijk het negeren van de vele tegenslagen die je hebt en het blijven herhalen van de succesjes die je ooit een keertje hebt gehaald.Prosac schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:42:
[...]
Wel knap hoe ze nu al bijna een week die ene actie kunnen uitmelken.
Dat is iets wat je aan 'onze' kant ook nog ziet van tijd tot tijd. Voor dit offensief toen het zo goed als windstil was op het geleidelijke verlies van Bakhmut na begonnen veel kanalen relatief oude koeien uit de sloot te halen zoals de slag om Kiev. Nu zie ik dat wel als iets anders; dat is meer omdat er te weinig nieuws is en oorlog wordt behandeld als een soort van competitiesport.
We moeten overigens ook niet verwachten dat Oekraïne plotseling een enorme golf troepen gaat pushen. Dat kan maar onthoud ook dat momentum wordt gehouden door constant vermoeide troepen door nieuwe te vervangen. De troepen die nu het punt van het mes zijn zullen uiteindelijk ergens worden afgelost door nieuwe troepen en vervolgens terug vallen voor refitting en uitrusten.
Dus als Oekraïne nu 95% van de westers getrainde troepen en materiaal nog niet heeft gebruikt wilt dat niet zeggen dat over een paar dagen plotseling er een grote push ergens komt met 70% van dat materiaal.
Ik vermoed (als sofageneraal) dat momenteel hoofdzakelijk wordt gepusht met minder relevant materiaal, Russisch en westers gemixt met wat van het high tech materiaal zoals de Leo 2's. Het doel zal zijn om de Russen uit te putten en daarna zal er wss geswitched worden tot meer en zwaardere formaties met meer van het high tech materiaal om de vermoeide Russen te breken 'ergens'. Daarbij zal een deel reserve worden gehouden voor het aflossen van vermoeide troepen of gedecimeerde eenheden aan te vullen.
Belangrijk hierbij is dat Rusland ook tot die vermoeidheid moet kunnen worden gebracht.
Die Leopard en Bradley worden op een dieplader gezet en door heel Rusland gereden voordat ze in de collectie van Kubinka worden ondergebracht.Auredium schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:33:
[...]
Insert Russische nieuwscycle voor de komende paar weken.
Was te verwachten en niet veel aan te doen. Het westen zal de zwakke punten in hun eigen wapens al weten en Rusland kan ze door de sancties toch niet dupliceren.
Die had ik al gezien, maar bedankt voor de infoDeKoetsier schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:50:
[...]
Zie de tweet van Nigelator, daar zitten ook beelden in. Volgens mij dezelfde.
Wat is er dan buitgemaakt? Ik zie alleen wat soldaten bij die colonne kapotte tanks. Het lijkt me sterk dat ze die tank daar weggekregen hebben om eerlijk te zijn… (was deze colonne niet in UA gecontroleerd gebied?)
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Even voor de negatieve mensen onder ons. Een opsteker van een Oekraïense soldaat. Video bevat ondertiteling.
This is absolutely brilliant. Please retweet this video. It only serves to remind us all of operational silence and support for the troops on the ground. These men and woman are outstanding.
— Fella Neil (@1Neiln63) 13 juni 2023
pic.twitter.com/sF1RbWFRHe
het gebied waar deze stonden, was vrij snel al in handen van UA. Die hebben ze daar nooit weg kunnen krijgen.Bernard0343 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:11:
[...]
Die Leopard en Bradley worden op een dieplader gezet en door heel Rusland gereden voordat ze in de collectie van Kubinka worden ondergebracht.
Relatief weinig Russisch spul kapot al een dag of wat, terwijl het offensief in volle gang is. Zou dat ook te maken kunnen hebben met de Opsec of is er een andere verklaring...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Wat ze hebben aangeleerd hebben de Oekraïense soldaten niet verkeerd gedaan. Het werkte alleen niet, zoals ook wordt aangegeven in dat stuk. De Amerikanen met hun eigen oefeningen blijken ook 90% van de tijd er niet door heen te kunnen breken.duvekot schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:59:
https://www.thedrive.com/...uring-breaching-operation
Geen idee. Als je de cijfers bekijkt en wat deze soldaat te melden heeft:Fiber schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:51:
[...]
Relatief weinig Russisch spul kapot al een dag of wat, terwijl het offensief in volle gang is. Zou dat ook te maken kunnen hebben met de Opsec of is er een andere verklaring...?
Dan klopt er ergens iets niet. Of ze zijn heel terughoudend met de cijfers idd vanwege opsec, of vanwege alle operaties die gaande zijn komen de rapporten vertraagd binnen? Kan mij voorstellen dat een squad leader, terwijl die in gevecht is, even geen tijd heeft om rapportages uit te brengen tbv statestiekjes...Emryte schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:22:
Even voor de negatieve mensen onder ons. Een opsteker van een Oekraïense soldaat. Video bevat ondertiteling.
[Embed]
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Even voor de mensen die momenteel geen kijk-mogelijkheid hebben, wat wordt er besproken in die video?Emryte schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:22:
[Embed]
PS4 PSN: Dazzler2120
Dat de Russen liegen over cijfers.Dazzler2120 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:04:
[...]
Even voor de mensen die momenteel geen kijk-mogelijkheid hebben, wat wordt er besproken in die video?
Voor de duidelijkheid: Makarivka is niet heroverd door de Russen.Requiem19 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:53:
[...]
Visual confirmation that Makarivka has been liberated.
— (((Tendar))) (@Tendar) 13 juni 2023
There were claims yesterday that Russians recaptured this town and it appears that they tried, but according pro-Russian sources it failed.
Source: https://t.co/B5265Y8075#Ukraine #Counteroffensive #Donetsk https://t.co/yRxGlxHa8q pic.twitter.com/VSTLoitOmj
Hoe nuttig zijn de drakentanden die de Russen overal hebben neergezet? Nou, zoals verwacht: niet.

Toegegeven, het zal een aanval iets vertragen omdat je wel het materieel moet hebben om die dingen aan de kant te schuiven wat gevaarlijk kan zijn als de drakentanden in de vuurlinie liggen.
Ik zou zeggen, bouw een grote trebuchet en stuur die dingen retour afzender

Toegegeven, het zal een aanval iets vertragen omdat je wel het materieel moet hebben om die dingen aan de kant te schuiven wat gevaarlijk kan zijn als de drakentanden in de vuurlinie liggen.
Dat de Russen de cijfers overdrijven en dat zijn team de laatste dagen 18 tanks en veel ander Russisch materiaal hebben vernietigd en manschappen hebben gedood. En dat hij mee vecht. Niet in een commande centrum, niet verder van de frontlinie, maar samen, met zijn troepen.Dazzler2120 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:04:
[...]
Even voor de mensen die momenteel geen kijk-mogelijkheid hebben, wat wordt er besproken in die video?
En dat je de Russische propaganda niet moet verspreiden.
Weet t soms wel beter
Er zit een aardige vertraging op de informatie die komt en er zijn weinig beelden vanuit Oekraïne hun kant. Voor het turven van verliezen ben je dan dus afhankelijke van de video's die Rusland veelal laat circuleren om spaarzame succesjes (vanuit hun optiek dan) uit te melken. Ik verwacht dat er over een paar weken stevige correcties zullen volgen nog welFiber schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:51:
[...]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Wat natuurlijk allemaal heel mooi is om te horen, maar we moeten niet vergeten dat dit ook maar 1 bron is en dat niemand de waarheid van zijn verhaal kan verifiëren. Hoe moeilijk het ook is, we zullen echt nog even geduld moeten hebben.basjuh schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:19:
[...]
Dat de Russen de cijfers overdrijven en dat zijn team de laatste dagen 18 tanks en veel ander Russisch materiaal hebben vernietigd en manschappen hebben gedood. En dat hij mee vecht. Niet in een commande centrum, niet verder van de frontlinie, maar samen, met zijn troepen.
En dat je de Russische propaganda niet moet verspreiden.
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Is dat een foto van de verdedigingslinie in het zuiden?_Eend_ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:12:
Hoe nuttig zijn de drakentanden die de Russen overal hebben neergezet? Nou, zoals verwacht: niet.
[Afbeelding]
De drakentanden zijn voornamelijk een obstakel wat de opmars tijdelijk vertraagd, waardoor de artillerie de tegenstander makkelijker onder vuur kan nemen. Het gebied ligt vol mijnen, dus de tegenstander moet op de weg blijven en komt hierdoor tijdelijk tot stilstand te staan.
Maar vergeleken met de drakentanden uit WO2 zijn deze exemplaren veel kleiner, en zitten ze niet vast aan de grond.
[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 13-06-2023 13:32 ]
Anderhalf dozijn vijandelijke tanks en ontelbare hoeveelheden aan BMP's vernietigd. De kill/loss-ratio is zwaar in het voordeel voor de Oekraïners.Dazzler2120 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:04:
[...]
Normaal gezien heeft de verdediger 3x voordeel en tegenover 1 verdediger zet je 3 aanvallers.
Waarbij keer op keer blijkt dat wat Oekraine verteld 90% klopt terwijl net zo goed keer op keer blijkt dat wat rusland vertelt 90% onzin is.Fanta schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:23:
[...]
Wat natuurlijk allemaal heel mooi is om te horen, maar we moeten niet vergeten dat dit ook maar 1 bron is en dat niemand de waarheid van zijn verhaal kan verifiëren. Hoe moeilijk het ook is, we zullen echt nog even geduld moeten hebben.
Oftewel als rusland 350 doden meldt en hij zegt dat het er 5 zijn, zullen het er zeker niet meer dan een tiental zijn.
[removed]
Of dump het in een rivier om een tijdelijke dam te maken._Eend_ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:12:
[Afbeelding]
Elke mijnenveger of andere tank die ze gebruiken duwt deze dingen zo aan de kant. Dit houdt alleen de kleinere voertuigen op, maar gezien de planning van UA zorgen ze er wel voor dat er iets voorop rijdt dat die dingen gewoon wegduwt. Even heel simpel, het formaat van deze driehoekjes zijn in de orde van grootte dat je ze met een paar man aan de kant kunt duwen. Een voertuig van enig formaat zal er dus geen enkel probleem mee hebben.XWB schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:23:
[...]
Is dat een foto van de verdedigingslinie in het zuiden?
De drakentanden zijn voornamelijk een obstakel wat de opmars tijdelijk vertraagd, waardoor de artillerie de tegenstander makkelijker onder vuur kan nemen. Het gebied ligt vol mijnen, dus de tegenstander moet op de weg blijven en komt hierdoor tijdelijk tot stilstand te staan.
Maar vergeleken met de drakentanden uit WO2 zijn deze veel kleiner, en zitten ze niet vast aan de grond.
[removed]
Pilaar van beton aan vastmaken en straks op de grens zetten van Rusland Oekraïene._Eend_ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:12:
[Afbeelding]
Een analyse https://t.me/WarriorsUkrainian/5046
De russen gebruiken kamikaze drones.
100 vliegtuigen en 80 helikopters in gebruik.
Op tactisch niveau hebben de Oekraïners geen betere luchtafweer dan manpads.
De Oekraïense EW stond af en de russische kamikaze drones hadden vrij spel.
De russen verwachten een Blitzkrieg.
Lekker gebruik maken de trigger happy russische artillerie die om ter meeste schieten vanuit een vaste positie.
Het is aan de Oekraïners om een gat te vinden en rond Tokmak gaan.
Mobiks mixen elite troepen en on the job training werkt voor de russen.THE GOOD & THE BAD; PROS & CONS OF THE OFFENSIVE SO FAR
This is a brief analysis of what went right and want went wrong for both sides so far.
RUSSIA: The deployment of mobik and elite forces in the same unit hasn’t proven to be as detrimental as many suspected. The mobiks have found themselves being treated professionally and learn from disciplined experienced troops. Like it or not the policy has so far worked well.
De russen gebruiken kamikaze drones.
En hebben een voordeel in de EW.Russians deployed extensive suicide drone squads and seriously hammered some advanced Ukrainian units.
Russian electronic warfare is highly advanced and a constant problem for Ukraine. The Russians excel at tactical EW and it’s really brought them an advantage they exploit constantly.
100 vliegtuigen en 80 helikopters in gebruik.
russische helikopters zijn de ogen in de nacht.Russia has deployed tactical aviation. Some 100 combat aircraft and around 80 helicopters have been in regular use. These far outweigh what Ukraine can afford to use to counter them.
The helicopters have proven to be a painful reminder of their importance at night. They’re equipped with night vision equipment as good as any western units. Ukrainians have wide use of night vision equipment and often cause problems for the Russians. Prowling Russian helicopters have been able to spot Ukrainian night movements and order in artillery strikes to disrupt them.
Op tactisch niveau hebben de Oekraïners geen betere luchtafweer dan manpads.
Helikopters zijn nuttig om Oekraïense nachtelijke ontmijning tegen te gaan.Russian air superiority while not overwhelming, is largely down to a lack of tactical anti-air systems beyond manpads, Ukraine simply doesn’t have enough SAM systems to deter Russians as completely as they need to. The helicopters have proven especially useful at stopping night time Ukrainian de-mining operations.
De Oekraïense EW stond af en de russische kamikaze drones hadden vrij spel.
Dus snel aangezet en de drones aan beide kanten hebben er last van.UKRAINE: For some reason on day one the Ukrainians didn’t use their own EW and left the field open to the Russians. I can only presume they didn’t want to spoil their own drone operations but the result was heavy losses to Russian suicide drones.
The EW was quickly turned on and drones on both sides have been seriously hampered since. Either way the Ukrainians don’t have the immensely sophisticated jamming capabilities the Russians have, but it remains tactically strong enough.
De russen verwachten een Blitzkrieg.
De Oekraïners prikken overal gaatjes.Tactically the Ukrainians are not giving the Russians what they wanted or expected. The Russian defences are set up for a blitzkrieg style attack and instead, the Ukrainians are picking away at small areas, almost like they were trying to unpick a knitted fabric. Keep cutting at small areas and eventually the threads will show and the fabric can be torn apart. They’re not giving the Russians what they expected at all.
Lekker gebruik maken de trigger happy russische artillerie die om ter meeste schieten vanuit een vaste positie.
De Oekraïners gebruiken hun sterkte: kleine eenheden die goed kunnen manoeuvreren.Ukraine has also been highly effective at drawing Russian artillery fire. Russian gunners are a trigger happy lot. It’s almost as if they have a competition to see who can fire the most for as long as possible. This is ideal for a counter battery radar operator! The Ukrainian counter fire has been devastating and precise. The downside of firing from fixed positions is quickly obvious - they know where you are and you can’t easily move. This was something the Iraqis discovered in their war with Iran 1980-88.
De Russen denken dat ze het offensief bij Tokmak en Donetsk kunnen stoppenThe Ukrainians seem to be gaining ground almost by stealth. Never over presenting their forces but making pristine tactical moves that outwit the planning of the defenders.
The initial forward lines of defence are giving way. I suspect the Russians are happy with that for now. They think it’s the main defence lines around Tokmak in the west and the Donetsk line in the South East that will stop the advances.
Het is aan de Oekraïners om een gat te vinden en rond Tokmak gaan.
The danger lies now in Ukraine finding or creating a gap - if they can get around Tokmak it’s game over in the south and west for Russian defenders.
Already signs of an early envelopment operation look like they’re showing up. Russia has based almost everything on holding this core central area. It’s where their reserves are and it’s key to stopping any advance on Crimea.
If Ukraine can open enough of a gap to smash through, that’s when the make or break moment arrives. So far the Russians have played it by the book in terms of fortified defence lines.
Deze heb je niet helemaal correct begrepen.rapture schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:43:
Op tactisch niveau hebben de russen geen betere luchtafweer dan manpads.
Er staat:
Oftewel:Russian air superiority while not overwhelming, is largely down to a lack of tactical anti-air systems beyond manpads, Ukraine simply doesn’t have enough SAM systems to deter Russians as completely as they need to. The helicopters have proven especially useful at stopping night time Ukrainian de-mining operations.
Het Russische luchtoverwicht, alhoewel niet overweldigend, wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een gebrek aan tactische luchtverdedigingsmiddelen [aan de kant van Oekraïne] zwaarder dan manpads. Oekraïne heeft simpelweg niet voldoende SAM-systemen om de Russen [in de lucht] volledig af te houden.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Ze zeggen wel 'beter goed gejat, dan slecht bedacht', maar zelfs dat kunnen de Russen niet want hun Duitse voorbeelden zaten allemaal grotendeels onder/in de grond. Terwijl deze er gewoon bovenop gedumpt zijn. Laten we maar blij zijn met deze low IQ actie van de Russen, ook niet gek dat de Oekraïners zich er weinig zorgen om maken.redwing schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:31:
[...]
Elke mijnenveger of andere tank die ze gebruiken duwt deze dingen zo aan de kant. Dit houdt alleen de kleinere voertuigen op, maar gezien de planning van UA zorgen ze er wel voor dat er iets voorop rijdt dat die dingen gewoon wegduwt. Even heel simpel, het formaat van deze driehoekjes zijn in de orde van grootte dat je ze met een paar man aan de kant kunt duwen. Een voertuig van enig formaat zal er dus geen enkel probleem mee hebben.
Ik heb het aangepast.Jiffy schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:11:
[...]
Deze heb je niet helemaal correct begrepen.
Er staat:
[...]
Oftewel:
[...]
Wat een samenwerking!
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
.
[ Voor 99% gewijzigd door O085105116N op 30-06-2023 07:38 ]
Je zult maar in het Russische leger moeten dienen zeg...
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1668592976866443264]
(sorry, de embed tag werkt weer niet..)
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1668592976866443264]
[ Voor 13% gewijzigd door bloody op 13-06-2023 15:22 ]
nope
.
[ Voor 99% gewijzigd door O085105116N op 30-06-2023 07:37 ]
Embed werkt niet voor Twitter 18+ restricted contentbloody schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:22:
Je zult maar in het Russische leger moeten dienen zeg...![]()
[Twitter]
PSN
bron: https://twitter.com/redey...tatus/1668582586032041986
Dat is best wel ver voorbij de linies als dit plaatje klopt, ongeveer 100km .. niet onmogelijk maar indien zo best wel indrukwekkend.
ik heb wel zoiets van " te vroeg om te juichen enzv" dus neem het met een emmer zout aub
Tja vanalles
Hij heeft een rode armband om, wat HIV positief betekend. Dat verklaart ook (gedeeltelijk) wel waarom hij er zo uitziet.bloody schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:22:
Je zult maar in het Russische leger moeten dienen zeg...![]()
[Twitter]
Ok lijkt me duidelijk.RM-rf schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:53:
toch lijkt er zeker een relatief snelle vooruitgang aan russische zijde te zijn
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
En de andere arm een tourniquet zo lijkt het?Dutchy007 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:50:
[...]
Hij heeft een rode armband om, wat HIV positief betekend. Dat verklaart ook (gedeeltelijk) wel waarom hij er zo uitziet.
Daily driver; MB R171 SLK280
Ik wil het graag geloven, maar het zou ook bizar knap zijn.. het account is zo'n NAFO "Lekker Russen trollen"-account en dan neem ik het ondanks de Pro-UA stance, toch een met een korrel zout.vso schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:41:
[Afbeelding]
Dat is best wel ver voorbij de linies als dit plaatje klopt, ongeveer 100km .. niet onmogelijk maar indien zo best wel indrukwekkend.
ik heb wel zoiets van " te vroeg om te juichen enzv" dus neem het met een emmer zout aub
Niks aan de handvso schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:41:
[Afbeelding]
The explosions in Berdyansk that were noted have to do with 'Russian military training,' Vladimir Rogov, Russian appointed council member in the Zaporizhzia region reports.
🫠 pic.twitter.com/B76hsiFbjE
Ook als ze enorm vast zouden zitten in de grond, is het niet heel lastig om ze te passeren. Je dumpt er gewoon een berg zand overheen met bijvoorbeeld een graafmachine of een BMP met zo'n bulldozerblad voorop. Dus je houdt sowieso je vijand slechts tijdelijk tegen, dus dan kan je misschien beter de moeite besparen om het zo rigoureus te doen.Pompi schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:16:
[...]
Ze zeggen wel 'beter goed gejat, dan slecht bedacht', maar zelfs dat kunnen de Russen niet want hun Duitse voorbeelden zaten allemaal grotendeels onder/in de grond. Terwijl deze er gewoon bovenop gedumpt zijn. Laten we maar blij zijn met deze low IQ actie van de Russen, ook niet gek dat de Oekraïners zich er weinig zorgen om maken.
Hoe Putin z'n eigen waarheid fabriceert (The Guardian):
The Russian president, Vladimir Putin, said on Tuesday he believed Ukraine had lost 25% to 30% of military vehicles supplied to Kyiv by western countries since the start of its counteroffensive and that Ukraine’s human losses were 10 times higher than Russia’s.
Putin made the comments during a televised meeting with military bloggers.
He said Russia had lost 50 of its tanks in the fighting, some of which could be repaired, and that Ukraine had lost more than 160.
He also said that Ukraine was responsible for the breach last week of the Kakhovka dam, which he said had been caused by Kyiv shelling the structure with US-made HIMARS missile systems.
Reuters was unable to immediately verify his assertions.
Ik heb ook heel veel moeite dit te geloven, hoe graag ik ook wil dat het waar is.vso schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:41:
[Afbeelding]
SF is vaak stil en gaat het vuur niet openen.
Dat is niet eens een Oekraïne specifiek ding, de VS traint dit soort doorbraakpogingen ook en de eerste keer faalt bijna iedereen.olafmol schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:02:
[...]
En het geeft ook wel een goede bevestiging van andere signalen dat Ukraine leadership echt wel haar eigen pad kiest. Ook in het kader van "hoe kan het zo zijn dat die Bradleys/Leopards/vul-maar-een-NATO-wapen-in zomaar opgeblazen kunnen worden?" blijkt wel dat Ukraine (natuurlijk) wel goed geinformeerd en geholpen wordt, maar uiteindelijk toch zelf aan de touwtjes trekt.
During preparation for such situations at the National Training Center at Fort Irwin, U.S. troops using U.S. equipment typically fail in their first crack at these high-risk operations, the official said.
“You get jacked up all the time,” said the official, adding that about “90% of breaches that we do for the first time [in training] are failures.”
Locals have reported a loud explosion near the city of Staryi Krym, occupied Crimea. pic.twitter.com/dVYz3ZGxky
@heroiam_slava heeft een leuke compilatie video geplaatst op twitter van drone attacks, maar begin kan te gevoelig zijn, dus je zal hem zelf op moeten zoeken
Tja vanalles
Interessant dat hij zegt dat rusland 50 tanks heeft verloren. Zoveel zijn er bij lange na nog niet bij Oryx verschenen recentelijk. En dan zullen het er in realiteit dus nog wel veel meer zijn.Requiem19 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:37:
Hoe Putin z'n eigen waarheid fabriceert (The Guardian):
[...]
Een (de?) Leopard 2A6 op weg naar reparatie (rechter track lijkt te missen):
An ARV Bergepanzer 3 evacuating a Leopard 2A6 tank. That gives me good hope that at least some that were lost were able to be recovered. pic.twitter.com/sKttbbQwRx
[ Voor 11% gewijzigd door noo op 13-06-2023 17:43 ]
De pers krijgt clicks en potentieel awards voor onderzoeksjournalistiek in het publiek maken van deze zaak, Misschien morgen wel een scoop met de strategische plannen van Oekrainse aanvallen de komende tijd of de lokaties van belangrijke commandocentra. Het publiek heeft het recht alles te weten!Indoubt schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:57:
Maskirovka
Het zou van mission impossible en james bond kleuters maken.
Maar iets anders als een natiestaat? I call bull!
And to think they once said that computers would take away jobs.
Ik kwam deze YouTube video net tegen op mijn feed. Geeft een interessante analyse van waar het is misgegaan in de eerste dagen van het counter offensief van onder andere de inmiddels welbekende vernietigde colonne met Bradleys en Leopard tank.
Wellicht dat over de hele linie die dingen mixen met mijnen wel nog wat effectiever zou kunnen zijn omdat het opzij duwen dan net iets lastiger is. Maar of ze dat overal gedaan hebben, het lijkt er dan op die foto niet op als dat recent is.redwing schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:31:
[...]
Elke mijnenveger of andere tank die ze gebruiken duwt deze dingen zo aan de kant. Dit houdt alleen de kleinere voertuigen op, maar gezien de planning van UA zorgen ze er wel voor dat er iets voorop rijdt dat die dingen gewoon wegduwt. Even heel simpel, het formaat van deze driehoekjes zijn in de orde van grootte dat je ze met een paar man aan de kant kunt duwen. Een voertuig van enig formaat zal er dus geen enkel probleem mee hebben.
Kan iemand mij vertellen wat een incident 26 september vorig jaar te maken heeft met het strijdverloop van nu?
Misschien hier verder:
Hoe afhankelijk zijn we echt van het Russisch gas
Misschien hier verder:
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Een quote voor mensen die @Rene 's post over het hoofd zagen.Rene schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:52:
Kan iemand mij vertellen wat een incident 26 september vorig jaar te maken heeft met het strijdverloop van nu?
Misschien hier verder:
Ondertussen heeft ISW een informatieve nieuwe kaartlayout:
Frontlinie, met Russische verdedigingslinies als overlay.

.@WSJ maps #Ukraine's recent gains down the Mokri Yaly River in western #Donetsk Oblast using ISW control data & @bradyafr's #Russian fortification layer.
— Institute for the Study of War (@TheStudyofWar) 13 juni 2023
The advance is a few miles short of the first major Russian entrenchments.
Full story: https://t.co/WvEqyNHo9H pic.twitter.com/kPW7hU2V5r
https://nederland.unoffic...tus/1668653202814775302#m
Helpt een beetje bij beter begrijpen wat er momenteel gebeurt.
De vervangende Bradley voertuigen komen er aan:
⚡️U.S announces $325 million in additional military aid to Ukraine including munitions and vehicles
— War Monitor (@WarMonitors) 13 juni 2023
[ Voor 34% gewijzigd door XWB op 13-06-2023 20:16 ]
Top had al gehoopt dat ze die snel zouden vervange, zeker gezien de meeste bemanning van de kapotte bradleys er goed te lijken zijn uitgekomen kunnen ze meteen weer de nieuwe bradleys gebruiken.XWB schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:15:
[Twitter]
[Afbeelding]
Playstation 5
Genoeg om die 4 kapotte te vervangenXWB schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:15:
[Twitter]
[Afbeelding]
PSN
En blijven afdekken van anti-air zodat de Russen zo veel mogelijk uit de lucht blijven en tegelijkertijd ook weer infanterie anti-tank naast die (beperkte) set extra voertuigen.XWB schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:15:
[Twitter]
[Afbeelding]
Dit topic is gesloten.
Let op:
UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid