Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 31 Laatste
Acties:
  • 603.892 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
gustaveau schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:34:
https://nos.nl/liveblog/2...resultaten-tegenoffensief

Vanuit het NOS blog over Oekraine:

Stukje uit het artikel:
Oekraïne: Rusland bereidt 'door de mens veroorzaakte ramp' voor op de Krim. Sabotagepogingen bij een titaandioxide-fabriek zouden volgens Oekraïne een ramp kunnen veroorzaken.

Iemand enig kennis van zaken wat voor ramp dit zou kunnen veroorzaken trouwens?
Het chloorgas wat ze in het productieproces gebruiken waarschijnlijk.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:22
Oekiejoekie schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:40:
[...]

Het chloorgas wat ze in het productieproces gebruiken waarschijnlijk.
...
In de fabriek zou namelijk ongeveer 200 ton ammoniak zijn opgeslagen, dat bij een ontploffing vrij kan komen in de atmosfeer....

Als de wind verkeerd staat... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:44
gustaveau schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:34:
https://nos.nl/liveblog/2...resultaten-tegenoffensief

Vanuit het NOS blog over Oekraine:

Stukje uit het artikel:
Oekraïne: Rusland bereidt 'door de mens veroorzaakte ramp' voor op de Krim. Sabotagepogingen bij een titaandioxide-fabriek zouden volgens Oekraïne een ramp kunnen veroorzaken.

Ik dacht dat de Krim het kroonjuweel was van Rusland, leek met dat ze dat eerder met hand en tand zouden verdedigen?

Aan de andere kant, dit past wel volledig in het straatje van Rusland, als ik het niet kan hebben dan zal niemand het hebben!

Iemand enig kennis van zaken wat voor ramp dit zou kunnen veroorzaken trouwens?
Armjansk ligt op het smalle stukje land dat de Krim met de rest van Oekraïne verbindt, in het uiterste noorden van het schiereiland, daar waar het Oekraïense leger langs moet trekken als ze de Krim willen innemen. Dit stukje land is een kleine tien kilometer breed. Dat gebied moeilijker doordringbaar maken doordat een fabriek 'toevallig' ontploft speelt de Russen in de kaart.

Ik heb maar één jaar HAVO-scheikunde gehad (en ik heb niet echt opgelet), maar volgens mij slaat ammoniak op de ogen, kan het de huid verbranden en bij inademing nare / pijnlijke effecten hebben. Maar er is vast wel een chemicus in de zaal die daar meer van weet.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ammoniak is in hoge concentraties dodelijk en in wat lagere concentraties irriterend en kan longoedeem veroorzaken.

Hoge concentraties is dan vanaf 3500PPM

Ik heb ooit eens een project gedaan in een fabriek waar ook met ammoniak werd gewerkt. Voor mijn team was ik eind verantwoordelijk voor de veiligheid.

als er 200 ton ligt is in de wolk lopen in ieder geval niet verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:39

_Eend_

🌻🇺🇦

Bernard0343 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:50:
[...]

Armjansk ligt op het smalle stukje land dat de Krim met de rest van Oekraïne verbindt, in het uiterste noorden van het schiereiland, daar waar het Oekraïense leger langs moet trekken als ze de Krim willen innemen. Dit stukje land is een kleine tien kilometer breed. Dat gebied moeilijker doordringbaar maken doordat een fabriek 'toevallig' ontploft speelt de Russen in de kaart.

Ik heb maar één jaar HAVO-scheikunde gehad (en ik heb niet echt opgelet), maar volgens mij slaat ammoniak op de ogen, kan het de huid verbranden en bij inademing nare / pijnlijke effecten hebben. Maar er is vast wel een chemicus in de zaal die daar meer van weet.
Tijd om NBC apparatuur en uitrusting te gaan doneren dus.

Ik hoop voor Ivan Mobikovitsj dat vadertje Putin ook voldoende NBC uitrusting uitlevert aan de eenheden in de omgeving van die fabriek, want tijdig de eigen eenheden waarschuwen is al een uitdaging voor ze. :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 12:10
Bernard0343 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:50:
[...]

Ik heb in het verleden op fabrieken met ammoniak gewerkt - toevallig met het oog op de veiligheid - Anhydronus Amonia (NH3) wil eigenlijk maar 1 ding en dat is zich met water binden. Of dit water nu in je longen of je traanvocht zit maakt niet zoveel uit. Na de reactie blijf je met OH- in je lijf zitten welke weer nieuwe reacties teweeg brengt - eind resultaat is dat er overal zuren worden aangemaakt die je slijmvliezen aantasten - en de stank slaat zo op je longen dat je uitgeschakeld bent.

Op de tanks en wagons met ammoniak staat ook een doodshoofd; maar eigenlijk is het niet een super erg chemisch goedje - de natuur en omgeving kunnen redelijk snel ammoniak opnemen en laten vervliegen. Onder de juiste condities verbrand het ook. Vergelijk dit met echt nasty chemische stofjes die je bijvoorbeeld in een raffinaderij vind (Fluoride zuur voor nafta kraken) of cyancali welke gebruikt wordt voor doorzichtig plastic - deze laatste twee blijven veel langer rondhangen en zijn vele malen dodelijker dan ammoniak.

Ik zie de russen er nog steeds wel voor aan hoor - onder het motto verschroeide aarde.... maar het zal niet veel op de lange termijn uit gaan maken denk ik....

at your service

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Voor wat het waard is
UK official anticipates 'major' Ukrainian attack in Donbas in 'next few days'
Tobias Ellwood, the head of the U.K. Parliament's defense committee, believes Ukraine would launch a "major attack" against Russian forces in the eastern Donbas region "in the next few days."

Ukraine's military is conducting "probing and shaping operations," and "the main front of the Ukrainian capability still in reserves ready for that singular attack," Ellwood told Sky News on June 12.

"The Russians don't know where that's going to be, but we're seeing chaos ensue between the Wagner Group and the Russian forces themselves," the official said. However, Ellwood urged "caution" to anyone expecting Ukraine will "charge in" and "it will all be over very quickly," Sky News wrote
Interessant dat hij dit roept. Uiteraard heeft zo'n iemand geen insider information, dus de vraag is wat hij ermee wil bereiken om dit te zeggen.

Hij roept wel op tot meer steun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Indoubt schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:58:
Ammoniak is in hoge concentraties dodelijk en in wat lagere concentraties irriterend en kan longoedeem veroorzaken.

Hoge concentraties is dan vanaf 3500PPM

Ik heb ooit eens een project gedaan in een fabriek waar ook met ammoniak werd gewerkt. Voor mijn team was ik eind verantwoordelijk voor de veiligheid.

als er 200 ton ligt is in de wolk lopen in ieder geval niet verstandig.
Aannemende dat metrische tonnen bedoeld worden (1ton = 1000kg): die concentratie wordt toch alleen gehandhaaft als het volume kleiner is dan ca 80,000,000m3 oftewel een kubus met ribben van 432^3m ?

Lijkt me een tijdelijke lokaal issue qua militaire aspecten.

[ Voor 0% gewijzigd door Rukapul op 12-06-2023 15:14 . Reden: factor 1000 gemist ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Rukapul schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:10:
[...]

Aannemende dat metrische tonnen bedoeld worden (1ton = 1000kg): die concentratie wordt toch alleen gehandhaaft als het volume kleiner is dan ca 80,000,000m3 oftewel een kubus met ribben van 432^3m ?

Lijkt me een tijdelijke lokaal issue qua militaire aspecten.
Wat natuurlijk wel meespeelt, is dat de Russische Federatie het Protocol van Genève, dat het gebruik van chemische wapense verbiedt, wel heeft ondertekend. Mochten zij het gas uit deze fabriek inzetten om de strijd, ook al is het maar lokaal en héél tijdelijk, te 'beïnvloeden', is dat een zoveelste oorlogsmisdaad.

Overigens, dat de RF deze fabriek heeft ondermijnd staat niet keihard vast. Het is een claim van één bron, de Oekraïense inlichtingendienst, niet geverifiëerd door anderen (al zijn de Oekraïense inlichtingendiensten doorgaans niet heel onbetrouwbaar, in tegenstelling tot hun Russische tegenhangers).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 23:08
Bernard0343 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:28:
[...]

Mochten zij het gas uit deze fabriek inzetten om de strijd, ook al is het maar lokaal en héél tijdelijk, te 'beïnvloeden', is dat een zoveelste oorlogsmisdaad.
Tja... "En?" - Rusland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 16:08
Bernard0343 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:28:
[...]

Wat natuurlijk wel meespeelt, is dat de Russische Federatie het Protocol van Genève, dat het gebruik van chemische wapense verbiedt, wel heeft ondertekend. Mochten zij het gas uit deze fabriek inzetten om de strijd, ook al is het maar lokaal en héél tijdelijk, te 'beïnvloeden', is dat een zoveelste oorlogsmisdaad.

Overigens, dat de RF deze fabriek heeft ondermijnd staat niet keihard vast. Het is een claim van één bron, de Oekraïense inlichtingendienst, niet geverifiëerd door anderen (al zijn de Oekraïense inlichtingendiensten doorgaans niet heel onbetrouwbaar, in tegenstelling tot hun Russische tegenhangers).
Je zegt het zelf al: zoveelste oorlogsmisdaad. Voor hoeveel oorlogsmisdaden zijn ze inmiddels veroordeeld? En als ze al zijn veroordeeld, wat waren de consequenties? Niks, noppes, nada.

edit: @Avalaxy weet het met een stuk minder woorden te zeggen :D

[ Voor 3% gewijzigd door beany op 12-06-2023 15:40 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
beany schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:39:
[...]

Je zegt het zelf al: zoveelste oorlogsmisdaad. Voor hoeveel oorlogsmisdaden zijn ze inmiddels veroordeeld? En als ze al zijn veroordeeld, wat waren de consequenties? Niks, noppes, nada.
Dat het, mogelijk, het zoveelste oorlogsmisdrijf op een veel te lange lijst is, dat het de zoveelste escalatie is, betekent (hopelijk) niet dat we dit 'normaal' gaan vinden. En nee, er is nog geen gerechtigheid voor de slachtoffers van al deze gruwelijkheden. Of deze er ooit komt is maar de vraag. Maakt mij boos en jou @beany, waarschijnlijk nog veel meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Bernard0343 op 12-06-2023 16:10 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04:06
dakka schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:45:
[...]

Nou eens kijken of dit dan wat is:

[Afbeelding]

Bron: https://russian-casualties.in.ua/

Voegt dit wat toe denken jullie?
Ik vind het wel interesant om gelijk te zien wat een beetje de trend is afgelopen 2 weken.
:+
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/curve_fitting.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:12
beany schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:39:
[...]

edit: @Avalaxy weet het met een stuk minder woorden te zeggen :D
Deelnemers van de geneefse conventies: "Rusland, u gaat te ver, wij veroordelen uw oorlogsmisdaden tegen de menselijkheid!"
Rusland: "Oh wat erg :O Wat gaat u er aan doen? Nog meer sancties?"
Deelnemers van de geneefse conventies: "eh.......................koffie? iemand?"

Leuk al die verdragen, maar wanneer er geen consequenties zijn voor een land wat buiten het boekje handelt, dan hebben die verdragen totaal geen zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:07:
Voor wat het waard is
UK official anticipates 'major' Ukrainian attack in Donbas in 'next few days'

[...]

Interessant dat hij dit roept. Uiteraard heeft zo'n iemand geen insider information, dus de vraag is wat hij ermee wil bereiken om dit te zeggen.

Hij roept wel op tot meer steun.
Welke militaire doelen vallen er eigenlijk te halen in de Donbas? Ik probeer te snappen waarom de grote aanval daar zou plaatsvinden.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Voelt meer als een soort van afleiding. Bakhmut lig gevoelig bij de Russen, dus zal ze ook snel triggeren.
Marioepel en Melitopol moéten het doel zijn. Dan kunnen ze alleen nog via de krim naar de bezette gebieden ten westen.

En dan blazen ze de brug op en kunnen ze helemaal nergens meer komen. Behalve dan met het vliegtuig en die knallen ze eenvoudig uit de lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
Bernard0343 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:44:
[...]

[...]

Dat het, mogelijk, het zoveelste oorlogsmisdrijf op een veel te lange lijst is, dat het de zoveelste escalatie is, betekent (hopelijk) niet dat we dit 'normaal' gaan vinden. En nee, er is nog geen gerechtigheid voor de slachtoffers van al deze gruwelijkheden. Of deze er ooit komt is maar de vraag. Maakt mij boos en jij @beany waarschijnlijk nog veel meer.
Het politieke wereldtoneel is rot, door en door rot. Het is verbazend eigenlijk hoeveel Oekraine aan materiele steun krijgt, maar laten we wel wezen: de wereld had sneller en veel harder moeten ingrijpen. Net zoals in het verleden ook in andere gebieden in de wereld overigens (Rwanda, Mali, Syrie om maar even snel een paar te noemen). Het is bizar hoeveel mensen 'we' laten lijden en sterven zonder in te grijpen omdat dat niet oppertuun is. Want die machteloosheid voel ik heel sterk: we geven wel heel veel materieel, maar laten we eerlijk zijn... we staan erbij en kijken er naar.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-08 15:52
AndereKoekoek schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:05:
Voelt meer als een soort van afleiding. Bakhmut lig gevoelig bij de Russen, dus zal ze ook snel triggeren.
Marioepel en Melitopol moéten het doel zijn. Dan kunnen ze alleen nog via de krim naar de bezette gebieden ten westen.

En dan blazen ze de brug op en kunnen ze helemaal nergens meer komen. Behalve dan met het vliegtuig en die knallen ze eenvoudig uit de lucht.
Laten we het maar allemaal afwachten in plaats van hier te speculeren. Dit is niet vervelend bedoeld maar er zijn tal van dit soort speculaties en ze vervuilen het topic ontzettend. Laten we het a.u.b. bij de feiten houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Redax op 12-06-2023 16:15 ]

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:40
Bernard0343 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:44:
[...]

[...]

Dat het, mogelijk, het zoveelste oorlogsmisdrijf op een veel te lange lijst is, dat het de zoveelste escalatie is, betekent (hopelijk) niet dat we dit 'normaal' gaan vinden. En nee, er is nog geen gerechtigheid voor de slachtoffers van al deze gruwelijkheden. Of deze er ooit komt is maar de vraag. Maakt mij boos en jou @beany, waarschijnlijk nog veel meer.
Zolang de Russen die aan de knoppen draaien gewoon in Rusland blijven komt daar echt geen gerechtheid voor. Of je moet al zo'n commando unit vinden die a la Mossad gewoon iemand kidnapped.

Óf het moet al zo escaleren dat het t.z.t. een full blown oorlog wordt waarin Rusland verslagen wordt en als voorwaarden voor overgave bepaalde personen worden uitgeleverd/berecht.

Anders zie ik echt niet gebeuren dat iemand voor deze misdaden berecht wordt. Kijk naar die hele shitshow rondom MH-17....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XWB schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:56:
[...]

Welke militaire doelen vallen er eigenlijk te halen in de Donbas? Ik probeer te snappen waarom de grote aanval daar zou plaatsvinden.
Omdat de russen de aanval in Zaporizhia verwachten, zou een reden kunnen zijn. En als je bijvoorbeeld Donetsk bevrijdt, snijdt je de russische linies ook doormidden.

Uiteraard weet ik ook de militaire realiteit niet, maar de Donbas is niet zo gek voor een aanval. Bovendien zul je die ook een keer moeten bevrijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:17
beany schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:12:
[...]

Het politieke wereldtoneel is rot, door en door rot. Het is verbazend eigenlijk hoeveel Oekraine aan materiele steun krijgt, maar laten we wel wezen: de wereld had sneller en veel harder moeten ingrijpen. Net zoals in het verleden ook in andere gebieden in de wereld overigens (Rwanda, Mali, Syrie om maar even snel een paar te noemen). Het is bizar hoeveel mensen 'we' laten lijden en sterven zonder in te grijpen omdat dat niet oppertuun is. Want die machteloosheid voel ik heel sterk: we geven wel heel veel materieel, maar laten we eerlijk zijn... we staan erbij en kijken er naar.
Tja, je kunt je ook afvragen of wat wij zeggen altijd het goed is. Moeten wij maar overal vertellen hoe het zou moeten gaan? En 'even' de boel op poten zetten is ook niet iets dat je zomaar doet (Afghanistan b.v.). We hadden rusland gelijk terug kunnen schieten, en dan had je nog steeds een sterk rusland gehad met heel veel support van Z-Afrika en China (want het 'westen' is zich weer eens op aan het dringen). Was je dan uiteindelijk echt beter af geweest? Voor jouw gemoedstoestand misschien wel, maar een IS is uituiteindelijk ook ontstaan omdat er hard werd ingegrepen. En in Afghanistan zie je ook wat er gebeurd als je hard ingrijpt en dan uiteindelijk toch weer weg gaat.

Het wereldtoneel zit dus iets complexer in elkaar en altijd maar hard ingrijpen gaat je niet het resultaat geven dat je graag zou willen. Waarbij je je dus ook moet afvragen waarom onze manier van samenleven de beste zou zijn, en vooral waarom we die anderen op zouden mogen dringen.

En ik ben ook anti-rusland in deze oorlog, maar ik denk ook dat als we in het begin hard in hadden gegrepen (eigen boots on the ground) de boel verder was geescaleerd en het op de lange termijn zeker geen betere uitkomst had gegeven.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:41

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

De_Bastaard schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:19:
[...]
Of je moet al zo'n commando unit vinden die a la Mossad gewoon iemand kidnapped.
De Oekraïnse geheime dienst begint aardig het niveau van de Shin Beth te benaderen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:21:
[...]

Omdat de russen de aanval in Zaporizhia verwachten, zou een reden kunnen zijn. En als je bijvoorbeeld Donetsk bevrijdt, snijdt je de russische linies ook doormidden.

Uiteraard weet ik ook de militaire realiteit niet, maar de Donbas is niet zo gek voor een aanval. Bovendien zul je die ook een keer moeten bevrijden.
Zit wat in, maar Donetsk is al sinds 2014 bezet en is inmiddels omgebouwd tot een flink fort. Een miljoenenstad innemen is een behoorlijk lastige klus, dus ik moet het nog allemaal maar zien.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
redwing schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:21:
[...]

Tja, je kunt je ook afvragen of wat wij zeggen altijd het goed is. Moeten wij maar overal vertellen hoe het zou moeten gaan? En 'even' de boel op poten zetten is ook niet iets dat je zomaar doet (Afghanistan b.v.). We hadden rusland gelijk terug kunnen schieten, en dan had je nog steeds een sterk rusland gehad met heel veel support van Z-Afrika en China (want het 'westen' is zich weer eens op aan het dringen). Was je dan uiteindelijk echt beter af geweest? Voor jouw gemoedstoestand misschien wel, maar een IS is uituiteindelijk ook ontstaan omdat er hard werd ingegrepen. En in Afghanistan zie je ook wat er gebeurd als je hard ingrijpt en dan uiteindelijk toch weer weg gaat.

Het wereldtoneel zit dus iets complexer in elkaar en altijd maar hard ingrijpen gaat je niet het resultaat geven dat je graag zou willen. Waarbij je je dus ook moet afvragen waarom onze manier van samenleven de beste zou zijn, en vooral waarom we die anderen op zouden mogen dringen.

En ik ben ook anti-rusland in deze oorlog, maar ik denk ook dat als we in het begin hard in hadden gegrepen (eigen boots on the ground) de boel verder was geescaleerd en het op de lange termijn zeker geen betere uitkomst had gegeven.
Het probleem is: je hebt 100% gelijk. Als je er nuchter naar kijkt klopt het gewoon. Geen speld tussen te krijgen. (ik meen dit echt)

Ondertussen is er vandaag of gister een zwangere vrouw omgekomen tijdens Russische beschietingen. En dit is dus het probleem. Het is altijd de gewone mens die lijdt en sterft, en in de paleizen drinken ze nog een wodka'tje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:44

rapture

Zelfs daar netwerken?

RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:40:
Er komt nu een filmpje naar buiten waarin terugtrekkende russische soldaten worden geëxecuteerd door andere russen. Ik denk dat het filmpje policy proof is, maar ik link het toch maar niet.

Het is gefilmd door een drone, ik vermoed Oekraiens. Volgens mij de eerste keer dat we dit zo in beeld krijgen.
beany schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:41:
edit: oeps, @RoD was net iets voor. Ik laat de mijne staan aangezien het inmiddels ook gequote is. Likes aub naar voorgaande post.

Er is op Twitter een filmpje opgedoken wat inmiddels door de grotere Twitter accounts gedeeld wordt. Ik ga het niet delen hier vanwege de grofheid (en het beleid hier daarop) maar ook omdat ik (nog) geen bevestiging heb gezien dat het echt is.

Maar toch: de beelden laten zien dat, volgens de begeleidende tekst, speciale anti retreat troepen van het Russische leger Russische soldaten neerschieten die aan het terugtrekken zijn. Er is te zien dat alle soldaten in het filmpje van 1 partij zijn, het is niet Russische soldaten en Oekraïense soldaten. Echt bizar en krankzinnig!!
Dat is een voorbeeld van de russen leren anders.

Als de soldaten niet gemotiveerd zijn om voor het land te sterven, dan moeten ze de terugtrekking nog dodelijker maken dan het vechten tegen de vijand. Zo overtuigen ze de soldaten dat de minst pijnlijk uitweg is richting de vijand gaan.

De russische strategie is dat hun bevolking 3x die van Oekraïne is. Als er genoeg russen tegen de Oekraïners aangesmeten worden, dan moet rusland op de lange termijn winnen. Zolang de russische troepen contact maken met de vijand, dan zijn ze goed bezig.

Hoe bewijs je dat de troepen hard genoeg proberen/vechten? Dat kan je aan de doden zien en de russen gebruiken de dodenteller als de progress bar van de oorlog. Hoe harder, sneller,... de dodenteller omhoog gaat, hoe sneller dat ze door de oorlog en richting overwinning denken te gaan.

De Oekraïners kennen de russen van eeuwenlange strijd en moeten wel een kill-death-ratio van 3x halen voor gelijk spel. In Bakhmut hebben ze de kill-death-ratio naar 7,5x opgedreven. Met een kill-death-ratio van 6x gaat de russische bevolking procentueel dubbel zo snel achteruit tov de Oekraïense.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

beany schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:27:
[...]

Het probleem is: je hebt 100% gelijk. Als je er nuchter naar kijkt klopt het gewoon. Geen speld tussen te krijgen. (ik meen dit echt)

Ondertussen is er vandaag of gister een zwangere vrouw omgekomen tijdens Russische beschietingen. En dit is dus het probleem. Het is altijd de gewone mens die lijdt en sterft, en in de paleizen drinken ze nog een wodka'tje.
had je Perun gezien (escalation video) die legt eigenlijk iets uit wat @redwing ook aangeeft/kort beschrijft je kan niet van 0 naar 100 gaat dan forceer je rusland ook weer een "gelijke" escalatie stap van het zelfde formaat.

Nu met de dam doorbraak en de gevolgen ervan, kan het westen zeggen .. weet je wat .. hier heb je die 500km cruisemissles (als voorbeeld) wat een omgekeerde reactie is op de escalatie van rusland zelf

Dus het is nu afwachten wat we extra aan Oekraine gaan geven

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:53
beany schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:12:
[...]Want die machteloosheid voel ik heel sterk: we geven wel heel veel materieel, maar laten we eerlijk zijn... we staan erbij en kijken er naar.
En toch blijf ik zo'n opmerking vreemd vinden.
Deze pagina wel eens bekeken? De hele wereld doneert wat ze kunnen, Zelensky bedankt iedereen voor de hulp, er worden levens gered die zonder deze hulp verloren waren gegaan en jij beweert dat we (wie is we eigenlijk?) er bij staan en er alleen maar naar kijken.
Ja, er kan altijd meer gestuurd worden, maar het moet ook kunnen, je kunt, bij wijze van, niet zomaar een paar F-35's over de grens duwen en zeggen: "Veel plezier er mee".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haay
  • Laatst online: 17:49

Ik herken je gevoel van machteloosheid ook wel hoor. De frustratie en machteloosheid die je voelt wanneer Rusland keer op keer uit puur terrorisme de gewone burgers beschiet, bombardeert, met rakketten bestookt, ontvoert, verkracht, martelt, laat verdwijnen... Je gevoel van rechtvaardigheid komt daartegen in opstand, wil wat terug doen.

Probleem was sinds het begint gewoon dat Rusland een kernmacht is en het Westen hier omzichtig mee om moest gaan. Niet meteen en te hard terug slaan om die "vinger boven de knop" niet te provoceren, maar stapje voor stapje kijken hoever we kunnen gaan met Oekraïne steunen. Door telkens met kleine stapjes die 'rode lijn' van het Kremlin terug te duwen komen we steeds dichter bij de volle steun kunnen geven zonder de dreigementen nog serieus te hoeven nemen.

Maar het blijft frustrerend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:17
[...]

Klopt, het blijft oneerlijk. Mijn reaktie was dan ook vooral bedoeld om aan te geven dat wat het beste voelt niet altijd het beste is. En bovenal dat een oorlog hoe dan ook niet eerlijk is, zeker niet eentje zoals dit waarbij een land wordt binnengevallen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bernard0343 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:21:
Beetje offtopic, ik moest gelijk aan deze passage uit 'Een saluut aan Catalonië denken, waarin George Orwell zijn tijd aan het front tijdens de Spaanse Burgeroorlog beschrijft:
[...]
Zeer toepasselijk als de russen aan de overkant al 4 dagen geen eten hebben, dan kunnen de Oekraïners eens laten weten hoeveel maaltijden per dag dat ze hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
rapture schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:46:
[...]

Zeer toepasselijk als de russen aan de overkant al 4 dagen geen eten hebben, dan kunnen de Oekraïners eens laten weten hoeveel maaltijden per dag dat ze hebben.
...en als die Russische soldaten wat te bikken kregen... Werd het door Prigozhin opgediend.. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Yaksa schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:39:
[...]

En toch blijf ik zo'n opmerking vreemd vinden.
Deze pagina wel eens bekeken? De hele wereld doneert wat ze kunnen, Zelensky bedankt iedereen voor de hulp, er worden levens gered die zonder deze hulp verloren waren gegaan en jij beweert dat we (wie is we eigenlijk?) er bij staan en er alleen maar naar kijken.
Ja, er kan altijd meer gestuurd worden, maar het moet ook kunnen, je kunt, bij wijze van, niet zomaar een paar F-35's over de grens duwen en zeggen: "Veel plezier er mee".
wat is er vreemd aan ? je wilt gewoon dat het vandaag ophoud zonder het leed dat erbij hoort

dat realiteit en wens relatief ver uit elkaar liggen dat snappen we wel

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
Ik weet niet of het hier al gepost was, maar al 17 bevestigde Bradleys kapot/beschadigd volgens Oryx. Flinke hap uit de 109 die ze hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37
Avalaxy schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:35:
Ik weet niet of het hier al gepost was, maar al 17 bevestigde Bradleys kapot/beschadigd volgens Oryx. Flinke hap uit de 109 die ze hebben.
Door het geschut is het dan ook veel meer een korte afstands wapen en zit je dicht op de vijand. De vuurkracht van bijvoorbeeld een leopard is beschikbaar over een veel grotere afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wist je hoeveel materieel rusland heeft gedoneerd aan het land wat ze aanvallen ? en wat ze verloren hebben
Dat staat niet in verhouding tot die paar "westerse" zaken ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
vso schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:41:
[...]

Wist je hoeveel materieel rusland heeft gedoneerd aan het land wat ze aanvallen ? en wat ze verloren hebben
Dat staat niet in verhouding tot die paar "westerse" zaken ..
Dat was ook m'n hele punt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Freee!! schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:25:
[...]

De Oekraïnse geheime dienst begint aardig het niveau van de Shin Beth te benaderen.
Moet me er eens in verdiepen maar snap het bij voorbaat wel al.

Klootviolen komen je land verpesten maar hoeven geen verantwoording af te leggen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 23:21
De_Bastaard schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:56:
[...]
Klootviolen komen je land verpesten maar hoeven geen verantwoording af te leggen…
Nou ja, dat zouden ze eigenlijk wel moeten. Laat ik het zo stellen, het aantal vakantie bestemmingen is redelijk beperkt nu. Putin wilde naar Zuid-Afrika maar die moeten zich aan de wet houden en dus zouden ze hem moeten oppakken.

Ik zie ook niet dat de situatie verandert, dus als het allemaal voorbij is in Rusland draait niet bij, dan wordt het tijd om de sancties meer permanent te maken. Laat het maar een soort Noord Korea worden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:10

Yes Russia, vipers are coming - soon.

Voor elke geraakte tractor verliezen ze er meerdere zo lijkt het.

All out oorlog - waarbij we nog geen idee hebben van hoeveel nodig zal zijn om de Russen te verjagen. Geen ‘element of surprise’.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Een groot deel is natuurlijk van die mislukte actie van de 47ste gemechaniseerde brigade, die zich met deze actie grotendeels buiten gevecht heeft gesteld. Een behoorlijke fuck up, maar het is een incident aan het begin van het counteroffensief.

Wat ik daarmee wil zeggen is, is dat het huidige tempo van attrition niet per se representatief is voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

De_Bastaard schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:56:
[...]
Moet me er eens in verdiepen maar snap het bij voorbaat wel al.

Wie een oproep tot genocide doet, kan een bom op z'n tafel krijgen. En het maakt niet uit waar je bent. De Oekraïners zoeken jou in Rusland, Zuid-Afrika, Latijns-Amerikaanse landen,... op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
NiGeLaToR schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:05:
[Embed]

All out oorlog - waarbij we nog geen idee hebben van hoeveel nodig zal zijn om de Russen te verjagen. Geen ‘element of surprise’.
Dit was volgens mij exact de bedoeling. Proberen de Russische reserves ergens te krijgen. Als ze eenmaal op dat stuk front zitten verplaatsen ze heel erg moeilijk naar een ander deel. Dat andere deel is dan minder goed beschermd en kan niet meer aangevuld worden. fDaar liggen de kansen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
[Embed]

[Embed]

Voor elke geraakte tractor verliezen ze er meerdere zo lijkt het.

[Embed]

Ja dat laatste was wel te verwachten, anders zijn dadelijk alle bezette gebieden weer terug bij UA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die KA-52’s beginnen echt schaars te worden. Ik herinner me het lezen van dit artikel in december vorig jaar, waarbij er tot dat moment 23 verloren waren gegaan. (https://www.thedrive.com/...-fleet-has-been-massacred) Volgens de britten zou dat meer dan een kwart van de operationele vloot betreffen. Die zou namelijk 90 stuks bedragen. Met de ka-52 van hierboven zouden we volgens Oryx al op nummertje 36 zitten. Kortom, het hakt er aardig in.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 13:24
Apache4u schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:27:
Die KA-52’s beginnen echt schaars te worden. Ik herinner me het lezen van dit artikel in december vorig jaar, waarbij er tot dat moment 23 verloren waren gegaan. (https://www.thedrive.com/...-fleet-has-been-massacred) Volgens de britten zou dat meer dan een kwart van de operationele vloot betreffen. Die zou namelijk 90 stuks bedragen. Met de ka-52 van hierboven zouden we volgens Oryx al op nummertje 36 zitten. Kortom, het hakt er aardig in.
Mja Rusland zal toch niet stil zitten met productie, ben wel benieuwd hoeveel van die choppers ze afgelopen jaar alweer hebben vervangen.

Daarom is het ook cruciaal dat het westen de verliezen die deze weken zeker zullen gebeuren ook snel zullen compenseren met nieuwe tanks etc anders verliezen ze wel momentum dadelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Stylze op 12-06-2023 18:36 ]

Playstation 5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:39
Stylze schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:35:
[...]

Mja Rusland zal toch niet stil zitten met productie, ben wel benieuwd hoeveel van die choppers ze afgelopen jaar alweer hebben vervangen.
Probleem is denk ik materiaal, onderdelen, kennis en überhaupt mensen die ze in elkaar zetten. Zo hard zal het niet meer gaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 16:34
tiswat schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:36:
[...]

Probleem is denk ik materiaal, onderdelen, kennis en überhaupt mensen die ze in elkaar zetten. Zo hard zal het niet meer gaan denk ik.
Dat denk ik ook niet, en hij zit vol met electronica wat nu grotendeels onder de sancties vallen. Voor zover het sowieso nog te verkrijgen is, want het is al oud spul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 15:34

gws24

Thinking is hard!

[Embed]

Ben bang dat het een beetje wensdenken of vertaal foutje van dat twitter account is.
VOLKEL AIR BASE, Netherlands June 12 (Reuters) - Ukrainian pilots could begin training to fly U.S.-manufacture F-16 fighter jets as soon as this summer, the Dutch defense minister has told Reuters, a first step toward supplying Kyiv with a powerful, long-term capability in its war with Russia.

Previously, the Netherlands had said it aimed to start training Ukrainian pilots "as soon as possible", but had stopped short of specifying when such training could get under way.

"This summer is our ambition. And we'll see if that's realistic" for the start of the training programme, Dutch Defense Minister Kajsa Ollongren told Reuters in an interview.
bron: https://www.reuters.com/w...utch-minister-2023-06-12/

Kan natuurlijk altijd zijn dat ze weldegelijk al begonnen zijn maar het niet willen laten weten maar daar gaan wij nooit achter komen. Positief is natuurlijk wel dat de zomer over nog maar iets van een week begint.

edit: nog twee relevante delen van dit bericht:
She said the aim would be to have the training programme fully operational within six months. Denmark, where there are flight simulators, is a possible location to host the program.
"It is a very strong weapons system. It's a very strong capability. But it's not going to be available anytime soon and President (Volodymyr) Zelenskiy, of course, knows that," Ollongren said.
Dat is natuurlijk wel minder maar niet onverwacht met een complex iets als straaljagers en alle ondersteuning die er bij hoort.

[ Voor 17% gewijzigd door gws24 op 12-06-2023 18:56 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Thanks @gws24

Ik merk dat even los van vertaalfoutjes er ook best veel naar UA-belangen toe wordt ‘vertaald’. Men is niet alleen op het slagveld in de tegen aanval gegaan maar ook in de digitale informatie frontlinie.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:06:
[...]

Een groot deel is natuurlijk van die mislukte actie van de 47ste gemechaniseerde brigade, die zich met deze actie grotendeels buiten gevecht heeft gesteld. Een behoorlijke fuck up, maar het is een incident aan het begin van het counteroffensief.

Wat ik daarmee wil zeggen is, is dat het huidige tempo van attrition niet per se representatief is voor de toekomst.
De VS heeft er in totaal bijna 7.000 gemaakt, 4500 in actieve dienst en 2.000 in voorraad.

UA kreeg er 109. Denk dat ze er nog wel een paar sturen als het moet. No doubt about it.

Russia Loses 17 Tanks, 24 APVs in a Day Amid Counteroffensive: Ukraine
Newsweek

Nu heeft Rusland nog genoeg tanks en APC’s te verspelen, maar toch. Voor het vergelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door NiGeLaToR op 12-06-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
NiGeLaToR schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:04:
[...]

De VS heeft er in totaal bijna 7.000 gemaakt, 4500 in actieve dienst en 2.000 in voorraad.

UA kreeg er 109. Denk dat ze er nog wel een paar sturen als het moet. No doubt about it.
En dan die aantallen van de tanks is bekijken ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Ja, vast. Vermoedelijk wil de VS ook zien hoe ze ingezet worden en hoe effectief ze zijn voordat ze een nieuwe batch sturen.

Wat dat betreft heeft de 47ste ze geen goede dienst bewezen :+ Maar even serieus, men zal ongetwijfeld even afwachten om een beter plaatje te krijgen van de inzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Newsweek

Nu heeft Rusland nog genoeg tanks en APC’s te verspelen, maar toch. Voor het vergelijk.
Dit komt wel van UA bron. Ik hou met dit soort dingen toch liever vast aan Oryx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:02

En dan hebben ze nog wat (de grootste donor) Rusland gedoneerd heeft. 8)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:49

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:De discussie over het Ammoniakgas op de Krim buigt af naar een discussie over wat de internationale gemeenschap tegen oorlogsmisdaden als deze kan doen en de toestand in de wereld in het algemeen.

Die discussie hoort hier niet en stopt hier.

Dus geen vervolg meer starten hierop. Verder discussiëren kan waar de discussie het beste thuis hoort:
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Er zijn misschien maar 109 Bradley's maar er zijn veel vergelijkbare systemen van andere naties die ook zijn geleverd,. Denk aan Zweedse Franse en Duitse systemen. Uiteraard zijn ze niet allemaal gelijk maar tegen een BMP of een BTR zijn ze allemaal de meerdere.

Hoeveel van elk weet ik niet meer maar, dat is gevoelsmatig al meer dan 100 pagina's terug dat we het daar over hadden.

En dan hebben we het nog niet eens over systemen als M113 en YPR etc welke minder zijn maar soms erg nuttig. Sommige daarvan zin ook uitgerust met een zeer capabel Oerlikon 25mm kanon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:18:
[...]

Ja, vast. Vermoedelijk wil de VS ook zien hoe ze ingezet worden en hoe effectief ze zijn voordat ze een nieuwe batch sturen.

Wat dat betreft heeft de 47ste ze geen goede dienst bewezen :+ Maar even serieus, men zal ongetwijfeld even afwachten om een beter plaatje te krijgen van de inzet.
Dat idd maar het is vast ook van belang hoe de manschappen eruit komen bij zo'n hinderlaag. Blaas je 10 Bradley's naar zijn mallemoeren en komt het grootste deel van de manschappen er ongedeerd of met lichte verwondingen vanaf dan heeft dat ook zeker een hoge waarde voor Oekraïne. Mensen sparen is reserves houden.

Als er een hinderlaag is geweest op sovietmaterieel ligt vaak ook de omgeving vol met verschroeide lijken.

Ik ga ervan uit dat de Amerikanen zulk soort data zeker meenemen in toekomstige overwegingen.

Die Bradley's zijn verder voor hen toch al zo goed als afgeschreven, maar ze moeten natuurlijk wel hun nut bewijzen. Nutteloos materieel heb je tenslotte ook weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

109 is natuurlijk ook enorm weinig.

Verlies je er nu 16 dan is dat zeer substantieel. Hadden ze er 300 dan is het alweer een ander plaatje. USA is heel terughoudend met zwaar materieel imho.

Maargoed, er zijn ook nog Marders en cv90 natuurlijk.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Indoubt schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:44:
Er zijn misschien maar 109 Bradley's maar er zijn veel vergelijkbare systemen van andere naties die ook zijn geleverd,. Denk aan Zweedse Franse en Duitse systemen. Uiteraard zijn ze niet allemaal gelijk maar tegen een BMP of een BTR zijn ze allemaal de meerdere.

Hoeveel van elk weet ik niet meer maar, dat is gevoelsmatig al meer dan 100 pagina's terug dat we het daar over hadden.

En dan hebben we het nog niet eens over systemen als M113 en YPR etc welke minder zijn maar soms erg nuttig. Sommige daarvan zin ook uitgerust met een zeer capabel Oerlikon 25mm kanon.
Zijn er überhaupt YPR-765's aan UA uitgeleverd met de toren met 25 mm kanon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

_Eend_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:12:
[...]

Zijn er überhaupt YPR-765's aan UA uitgeleverd met de toren met 25 mm kanon?
Nee, niet door NL in ieder geval. Ik heb wel plaatsjes zien rondrijden maar weet niet of die door een ander land zijn geleverd of dat de Oekrainers creatief zijn geweest en er zelf wat hebben opgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer een leuke toevoeging voor een mechanized brigade:

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

pro_6or schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:09:
109 is natuurlijk ook enorm weinig.

Verlies je er nu 16 dan is dat zeer substantieel. Hadden ze er 300 dan is het alweer een ander plaatje. USA is heel terughoudend met zwaar materieel imho.

Maargoed, er zijn ook nog Marders en cv90 natuurlijk.
En wie weet hebben de Amerikanen juist wel het advies gegeven ze in deze fase in te zetten. "Zet die Bradley's meteen maar in, grote kans dat je er levend uit komt als je op een mijn rijdt en misschien dwingen ze veel angst en respect af. Als de russen er toch met succes op schieten sturen we er nog 150."

We weten tenslotte lang niet alles wat er achter de schermen plaatsvindt.

Het is speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Kadyrov, schijnt, Tsjetsjeense strijders naar de regio Belgorod te willen sturen. Zou best wel eens grootspraak van Kadyrov kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Niet alles dat Russische soldaten doen is in opdracht van het Kremlin of beleid.

Ik denk dat sommigen gewoon doordraaien. Dat komt in alle oorlogen voor (zie Westerling Indonesië).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 16:29
Waarom valt Ukraine geen steden of belangrijke strategische punten aan in Rusland?

Mijn collega zei van de week, dat ze Rusland niet mogen aanvallen, alleen zichzelf verdedigen...Klopt dat?

Zal toch niet het is oorlog iemand dringt je land binnen en moord je landgenoten uit :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
Nimflix schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:18:
Zelf ben ik van mening dat afgelopen dagen nog steeds speldenprikken zijn en dat het echte tegenoffensief pas begint als er meerdere zwaktes in de verdedigende linie is gevonden.
Mjah volgens mij is alles onderdeel van "het echte tegenoffensief", alleen bestaat dat uit meerdere fases waarin er verschillen zullen zijn in slachtoffers, terreinwinst, snelheid en inzet van bepaalde eenheden.
Maar wat mij betreft maakt dat niet dat het minder of minder echt of belangrijk is.
Maar goed ieder zo zijn of haar beleving en bewoording natuurlijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:14
Unknown Alien schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:00:
Waarom valt Ukraine geen steden of belangrijke strategische punten aan in Rusland?

Mijn collega zei van de week, dat ze Rusland niet mogen aanvallen, alleen zichzelf verdedigen...Klopt dat?

Zal toch niet het is oorlog iemand dringt je land binnen en moord je landgenoten uit :'(
Strategische punten soms wel, maar waarom steden aanvallen? wat winnen ze daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 16:29
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:08:
[...]

Strategische punten soms wel, maar waarom steden aanvallen? wat winnen ze daarmee?
Wat de US deed na 9/11. Vol in de aanval, zodat ze zelf moeten verdedigen en geen mankracht hebben om aan te vallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01:46
.

[ Voor 99% gewijzigd door O085105116N op 30-06-2023 07:38 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:09
Unknown Alien schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:00:

Goed dat je interesse toont in de ontwikkelingen en meeleeft met de Oekraïners. Dit is wel een punt dat hier (eigenlijk in dit hele subforum) al vaak besproken is, ookal is het wat lastig om alles met een paar zoekopdrachten boven water te krijgen. Daarom hou ik het kort:

Ze vallen al grondgebied in de rusland aan, maar onder een andere vlag: precies zoals dat in 2014 omgekeerd gebeurde. Strategische doelen in die regio aanvallen is lastig, want die zitten niet allemaal netjes aan de grens. Oekraïne heeft zelf weinig langeafstandswapens, dus daarvoor zijn ze afhankelijk van het westen. Het westen wil niet dat haar wapens gebruikt worden in aanvallen buiten het erkende Oekraïense grondgebied omdat ze bezorgd zijn over mogelijke gevolgen. Of dat realistisch is, is een discussie die ook al vaak gevoerd is en waarop geen eenduidig antwoord is. Maar als je daar meer over wil weten en je hebt nog een uurtje vrij, raad ik deze video van Perun aan.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Unknown Alien schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:10:
[...]

Wat de US deed na 9/11. Vol in de aanval, zodat ze zelf moeten verdedigen en geen mankracht hebben om aan te vallen
Dat is wat makkelijker gedaan als die gevechten zich aan de andere kant van de wereld afspelen en de vijand zich niet in je land bevindt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Ik twijfel over het topic, meerdere opties mogelijk.

Linkje : https://old.reddit.com/r/...ines_with_sensors_became/

Het blijkt dat de Russen de Dnjepr hebben voorzien van mijnen. Dit om amfibische acties te dwarsbomen. Nu de dam is opgeblazen is die actie niet zo stiekem meer. Fimpje in bericht.

De grond ziet er ook al aardig begaanbaar uit. Opportunities..... O-) :+

[ Voor 9% gewijzigd door asing op 12-06-2023 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:34:
[...]

En wie weet hebben de Amerikanen juist wel het advies gegeven ze in deze fase in te zetten. "Zet die Bradley's meteen maar in, grote kans dat je er levend uit komt als je op een mijn rijdt en misschien dwingen ze veel angst en respect af. Als de russen er toch met succes op schieten sturen we er nog 150."

Het is speculeren.
gezien de grote navo oefening staat er momenteel genoeg in de buurt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:34:
[...]

Het is speculeren.
Precies en bovendien kan het ook zo maar zo zijn dat er veel meer gestuurd is dan gecommuniceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sprhnk schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:38:
[...]

Precies en bovendien kan het ook zo maar zo zijn dat er veel meer gestuurd is dan gecommuniceerd.
Die gedachte blijft bij mij ook hangen als reden dat het elke keer kleine plukjes informatie waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:36
[...]

Geen bronnen, [kuch] aannames maar mijn onderbuikgevoel zegt dit ook :) (wensdenken,ik weet het)

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 13:24
[...]

Idd zie je zometeen 600 bradleys en 300 leopards op de Russen in rijden, "nu is het offensief echt begonnen" :+

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:11
[...]

Ergens hoop ik dat maar. Dat je die lijstjes eigenlijk x2 moet doen. Dan heb je wel betere aantallen.

Ook de stroom aan trainingen van militairen blijft gewoon doorgaan neem ik aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

AMARONE schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:54:
[...]

Ergens hoop ik dat maar. Dat je die lijstjes eigenlijk x2 moet doen. Dan heb je wel betere aantallen.

Ook de stroom aan trainingen van militairen blijft gewoon doorgaan neem ik aan.
Operation Interflex is nog niet gestopt voorzover ik weet. Dat is de naam van de operatie namelijk. Wikipedia: Operation Interflex

https://www.defensie.nl/o...itaire-steun-aan-oekraine

Acties:
  • +18 Henk 'm!

Verwijderd

De russen hebben weer een lancet verspilt aan een decoy:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrAV3w14-Dyt07cNd6McT8sOn5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJzS91mMBJm4UOZ4HRlelZUH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Nus4ZCpzbNAOKH1CFFbYAbcjZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPO5hMDl3wilpXLvrHuzfNrI.jpg?f=fotoalbum_large

Video in Tweet.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Bradley.ReSupply()

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]
It will also include ammo for NASAMS and HIMARS.
Hopelijk ATACMS. Dat is wel een wens van het Congress: https://www.congress.gov/...house-resolution/488/text

Acties:
  • +16 Henk 'm!

Verwijderd

Japan heeft een nieuwe wet doorgedrukt waarmee ze wapens mogen gaan exporteren:

Er zat al een hint in het filmpje van Kyrylo Budanov ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jpy0cvHNdXhc_b_xOCoK-oYngBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMJvuhJ9WiNm3olLouEBKOz6.jpg?f=fotoalbum_large

Video is in deze Tweet te zien, ijskoude eindbaas >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:25:

[Twitter]

[Afbeelding]

[Twitter]
Meer Gepard achtige SPAAGs? Jammer genoeg heeft Japan maar 52 van hun Wikipedia: Type 87 self-propelled anti-aircraft gun Hoewel het filmpje van Budanov meer doet vermoeden. Heeft de JSDF veel materieel dat recent is vervangen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Prachtig nieuws, al was het maar om het signaal naar rusland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:25:

[Twitter]

[Afbeelding]

[Twitter]
Niet geheel toevallig heeft Perun niet zo lang geleden een video over Japan en zijn ambities gedaan:
YouTube: Japanese Defence Strategy & Rearmament - Japan's ambitious plans & l...

Ik kan mij niet anders voorstellen dan dat Xi aardig kwaad zal zijn op Poetin. Ik hoop dat de Chinese marine nog genoten heeft van zijn gezamelijke marine oefening met Rusland (waarbij ze demonstratief door de straat Tsuguru deden varen.

Wel een ballen hint van Kyrylo Budanov. De Oekrainers hebben wel een leuke inslag om dingen hard te maken. :)

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

_Eend_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:30:
[...]

Meer Gepard achtige SPAAGs? Jammer genoeg heeft Japan maar 52 van hun Wikipedia: Type 87 self-propelled anti-aircraft gun Hoewel het filmpje van Budanov meer doet vermoeden. Heeft de JSDF veel materieel dat recent is vervangen?
Meer munitie zou al heel mooi zijn. Dat blijft toch wel een heet hangijzer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Die zullen ongetwijfeld niet in dat pakket zitten. Dit wordt een onderhoudspakket. Wel hoop ik dat de VS binnenkort overstag gaat. Na Storm Shadow is dit geen escalatie meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik heb werkelijk geen idee, maar die video is in ieder geval heerlijk cryptisch :P

En ik geloof dat Japan ook nog een appeltje te schillen heeft met rusland over de Koerilen... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:40:
[...]
En ik geloof dat Japan ook nog een appeltje te schillen heeft met rusland over de Koerilen... ;)
Er zijn er meer. Zoom maar eens uit op DeepState Map en beweeg de kaart naar de uiteinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:58
[...]

F15J's die ze geleidelijk aan vervangen door F35's? Dat zou wel echt een stunt zijn. Gebouwd door Mitsubishi, kennelijk, dus wel eigen productie. Ik verwacht het niet, hoor, maar zou wel een mooie stunt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:41

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:40:
[...]
Formeel zijn ze nog steeds in oorlog (WO2).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:48
Twam schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:44:
[...]

F15J's die ze geleidelijk aan vervangen door F35's? Dat zou wel echt een stunt zijn. Gebouwd door Mitsubishi, kennelijk, dus wel eigen productie. Ik verwacht het niet, hoor, maar zou wel een mooie stunt zijn.
Zo, 200+ toestellen! :)

Mitsubishi F-2 is ook niet verkeerd, gebaseerd op de F-16. Grotere vleugels en de eerste operationele jets met AESA radar (eerder dan F-22).
Begrijp dat ze worden vervangen door F-35, waarvan 30+ gebouwd worden door Mitsubishi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Twam schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:44:
[...]

Klinkt allemaal prachtig maar elk nieuw stuk wapentuig heeft training en tijd nodig. Daarnaast moet je denken aan een berg logistiek, onderhoudspersoneel en werkplaatsen.

De behoefte is meer direct inzetbare slagkracht. Munitie bijvoorbeeld. APCs en meer van die dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
mir4dor schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:42:
[...]

Geen bronnen, [kuch] aannames maar mijn onderbuikgevoel zegt dit ook :) (wensdenken,ik weet het)
Dat zijn eigenlijk allang geen aannames meer maar een structurele trend, van de geheime brandstof en munitie van Bulgarije in de eerste maand tot de Sloveense gepantserde wagens tot aan de recente casus storm shadow al aanwezig voor aangekondigd door de UK. Niet alles wordt vooraf vermeld en ook niet altijd met de exacte aantallen.

Ik ben overigens nog steeds een wensdenker dat die trend zich exponentieel doorzet dat dan weer wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:38:
[...]

Prachtig nieuws, al was het maar om het signaal naar rusland.
Exact de tekst van Blinken: ;)
At the upcoming NATO summit in Vilnius, members of the military alliance will provide Ukraine with a "robust package" of support, which will send a signal to Putin that international unity remains strong and he will not succeed in achieving his goals.
https://www.ukrinform.net...raine-at-nato-summit.html

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit was al even geleden.
russische bron in tweet. Uiteraard zou het fijn zijn als er een formele bevestiging komt. Het elimineren van een generaal zou in ieder geval een mooie opsteker zijn.

Edit: om even het relevante stukje van de russische tekst te vertalen: er staat dat hij is omgekomen bij een raketaanval. Welke is niet duidelijk, maar we zagen de afgelopen dagen meerdere raketaanvallen op russische bases.

[ Voor 28% gewijzigd door RoD op 12-06-2023 23:35 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid