Daily driver; MB R171 SLK280
XWB schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:05:
[...]
Plaatje ter verduidelijking, Oekraïne zit nu ergens tussen de mijnvelden en de fox holes. De Russische verdedigingslinies zijn zo'n 40 tot 50 km diep verspreid, in militaire termen is dat een gigantische afstand die overbrugd moet worden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Beeld van boven.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
mir4dor schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:35:
Weer een dam opgeblazen? Eerlijk ik kan nog geen andere bronnen vinden. (Telegram)
Spokesperson Valery Shershen for the Operational Command Center in the Tavria direction confirmed that Russia blew up the dam of the Mokri Yala River in Zaporizhzhia in order to slow down Ukraine's counteroffensive. He added that it will not affect the ongoing offensive actions. pic.twitter.com/mnYGn93Uce
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 11 juni 2023
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
[ Voor 91% gewijzigd door beany op 11-06-2023 20:49 ]
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Verschroeide aardemir4dor schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:35:
Weer een dam opgeblazen? Eerlijk ik kan nog geen andere bronnen vinden. (Telegram)
Te verwachten, het is tenslotte standaard tactiek van de russen, maar ik wordt er wel een beetje droef van.
Het primaire doel zal ongetwijfeld de zee van Azov zijn, op welke plek exact is misschien minder relevant.Indoubt schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:12:
Oekraine kan ook niet te hard gaan ook al zou russische weerstand dat ogenschijnlijk toestaan. Een Thunderrun naar de Krim zie ik niet gebeuren.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Geen gore maar wel angst
https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button
always bring a towel
Bedoelen ze niet gewoon dat ze gewond gevangen genomen worden / nog gewond in gevangenschap zaten? Volgens mij niet perse verwond nadat ze krijgsgevangen waren.MikeyMan schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:44:
Wounded in captivity... Top jongens...
Dit is wel weer een tegenvaller. Oryx heeft het als volgt geteld:More UA losses.
— Def Mon (@DefMon3) 11 juni 2023
Some much needed breaching equipment seems to have been lost. pic.twitter.com/Nl5MkgZiYH
Ik weet niet meer hoeveel tanks ze gekregen hebben, maar voor m'n gevoel gaan ze er zo wel heel snel doorheen.
Hopelijk kan UA deze nog terughalen en ze repareren.
[ Voor 7% gewijzigd door RoD op 11-06-2023 23:27 ]
minimaal 270 Leopard 1RoD schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:25:
[Embed] Dit is wel weer een tegenvaller. Oryx heeft het als volgt geteld:
[Afbeelding]
Ik weet niet meer hoeveel tanks ze gekregen hebben, maar voor m'n gevoel gaan ze er zo wel heel snel doorheen.
Hopelijk kan UA deze nog terughalen en ze repareren.
minimaal 130 Leopard 2
(al weet ik niet hoeveel er al geleverd waren, van de Leopard 2 las ik ergens 100 geleverd begin april).
Dan is een 4 a 5 tal tanks in een paar dagen offensief toch wel meevallend? Zeker al er sowieso eentje al weer klaar is voor de strijd.
En dan zijn er nog 50+ Challenegers/Abrams onderweg.
[ Voor 8% gewijzigd door Prosac op 11-06-2023 23:33 ]
Dit inderdaad, en laten we wel wezen deze voertuigen zorgen ervoor de mensen het overleven.Prosac schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:32:
[...]
minimaal 270 Leopard 1
minimaal 130 Leopard 2
(al weet ik niet hoeveel er al geleverd waren, van de Leopard 2 las ik ergens 100 geleverd begin april).
Dan is een 4 a 5 tal tanks in een paar dagen offensief toch wel meevallend? Zeker al er sowieso eentje al weer klaar is voor de strijd.
Met Russische BMP of Txx modellen was dat wel anders geweest, vervelend ja, maar waarschijnlijk ingecalculeerd
[Twitter: https://twitter.com/SmartUACat/status/1668011629106036736]
[ Voor 3% gewijzigd door consolefreak op 11-06-2023 23:52 ]
Dus mogelijk nog te recupereren en te repareren. De sporen lijken verder te gaan, dus kan zijn dat de Oekraïners door getrokken zijn en later de achterhoede dit weer ophaalt.
[ Voor 20% gewijzigd door XWB op 11-06-2023 23:58 ]
weetje ik:consolefreak schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:49:
Die tanks zijn jammer, maar erger is het als je mijnenvegers kapot gaan. 50% van de geleverde machines zijn al bevestigd kapot.
[Twitter]
1) geloof hier niet zoveel van
2) lekker belangrijk
al verliest Oekraine 99% van die kit/hardware die geleverd is. Als eind saldo = russen eruit zijn dan kunnen we een after action report doen .. tot die tijd ga ik me er niet druk om maken.
@XWB ziet er inderdaad nogal gehavend uit, hoop dat de crew het overleeft heeft.
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 11-06-2023 23:59 ]
Tja vanalles
Zoveel? Dat zijn er aanzienlijk meer dan ik dacht. Dan valt het mee inderdaad.Prosac schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:32:
[...]
minimaal 270 Leopard 1
minimaal 130 Leopard 2
ik moest het ook even nazoeken, je denkt weinig omdat er vele weken steeds plukjes van soms maar 10 werden toegezegd. totdat je alles gaat optellen.RoD schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:58:
[...]
Zoveel? Dat zijn er aanzienlijk meer dan ik dacht. Dan valt het mee inderdaad.
Je zet een mijnenveger in in een mijnenveld, dan verwacht je gewoon schade. Het is niet zo dat dat ding de mijnen zoekt en aanwijst, het ding laat ze ontploffen. Het idee is overigens absoluut niet nieuw, in 1945 hadden ze die dingen al.consolefreak schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:49:
Die tanks zijn jammer, maar erger is het als je mijnenvegers kapot gaan. 50% van de geleverde machines zijn al bevestigd kapot.
[Twitter]
:strip_exif()/f/image/LxABhOe6uFDvfqner9aHao3B.jpg?f=fotoalbum_large)
Iedere mijnenveger die ze nu terug kunnen halen levert belangrijke intel op om een verbeterde versie te maken. Bij mijn weten is er nooit eentje getest op een door Russen gelegd mijnenveld.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Zijn ze niet geproduceerd en geleverd door Finland ipv Duitsland?consolefreak schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:49:
[Twitter]

Vraag me af of we in de toekomst misschien Oekraïense veld modificaties gaan zien op hun tanks met die hoeveelheid mijnen. Het moet toch mogelijk zijn om iets soortgelijks op bestaande tanks te plaatsen.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Oftewel, deze verliezen mag je optellen bij de eerdere verliezen. Dan wordt het wel echt een groot aantal dat bij een incident is verloren gegaan.The one upside is that this footage is from the same area and same day as the previous Leopard 2 and Bradley loses.
— Oliver Alexander (@OAlexanderDK) 11 juni 2023
It seems that this is the only major failed counter-attack so Russia is milking it for all it can.
Voordeel is dan weer dat nu wel heel duidelijk is dat rusland dit aan het uitmelken is.
Maar "gelukkig" wel hetzelfde incident, een herhaling elders was wellicht nog vervelender geweest.RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 00:10:
[Embed] Oftewel, deze verliezen mag je optellen bij de eerdere verliezen. Dan wordt het wel echt een groot aantal dat bij een incident is verloren gegaan.
Tot nu toe dan, er zal best nog heel wat materiaal op het slagveld sneuvelen.
Dit zijn verliezen die nog niet eerder waren gezien. In die zin moet je ze dus optellen bij wat we eerder zagen, omdat ze bij dezelfde slag verloren zijn gegaan. Het is dus niet nieuw, alleen zien we nu pas dat er een paar dagen geleden nog meer voertuigen verloren zijn gegaan.Indoubt schreef op maandag 12 juni 2023 @ 00:12:
@RoD Juist niet optellen bij elkaar als ik het goed begrijp. Elke keer dezelfde Oekarinse verliezen die herhaalt worden tot in de eeuwigheid omdat er niets anders is.
Tot nu toe dan, er zal best nog heel wat materiaal op het slagveld sneuvelen.
Ik denk trouwens dat daar iemand voor ontslagen gaat worden.
[ Voor 15% gewijzigd door RoD op 12-06-2023 00:21 ]
Dat is dan toch ook meteen de grootste reden dat er veel verloren/achtergelaten is?
En daarom heeft RU er ook zoveel beeld van, van wel 10 verschillende perspectieven.
Zag ook al dat de "gekleemde" killers van de westerse machines een speldje hadden opgespeld gekregen.
Jammer dat er relatief veel geraakt is, maar dit is dan die ene zeldzame slag die RU heeft gewonnen. Alleen redden ze daar de oorlog niet meer mee.
Uiteraard is dit een pro-UA kanaal, maar afgaande op de berichten van de afgelopen 24 uur klopt zijn analyse.
[ Voor 14% gewijzigd door Jedi_Pimp op 12-06-2023 05:56 ]
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
https://cepa.org/article/...t-for-the-heavy-brigades/
Door luitenant generaal buiten dienst Ben Hodges (weet dus iets meer van oorlog voeren dan wij hier gezamenlijk)
Intro (klik link voor volledig artikel):
Think Ukraine’s Offensive Has Started? Wait for the Heavy Brigades
There’s fighting underway across frontline Ukraine, says Lt-Gen (rtd.) Ben Hodges, but the decisive moment will come when we see hundreds of armored vehicles hitting Russian lines.
Het komt op mij over als kogelwerendglas waar de kogels gewoon doorheen vliegen
Hoeft niet door een mijn uitgeschakeld te zijn. Kan ook door vijandelijk vuur (raketten/artillerie).barry86 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:19:
“Domme” vraag misschien. Wat heeft een anti tank machine voor nut als deze wordt uitgeschakeld door mijnen? Dan kom je te toch niet heel ver in het veld…?
Het is over het algemeen het eerste voertuig wat door de linies breekt dus daarmee ook het eerste doelwit..barry86 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:19:
“Domme” vraag misschien. Wat heeft een anti tank machine voor nut als deze wordt uitgeschakeld door mijnen? Dan kom je te toch niet heel ver in het veld…?
En daarmee met een beetje pech meerdere hits tegelijkertijd.Bever! schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:26:
[...]
Het is over het algemeen het eerste voertuig wat door de linies breekt dus daarmee ook het eerste doelwit..
⚡️ The Armed Forces of 🇺🇦Ukraine liberated the settlement of Storozhove in the Donetsk region.
— 🪖Military news (@front_ukrainian) 12 juni 2023
This was reported by the 35th Marine Brigade. The settlement is located in the region of Blagodatny and Neskuchne, from where Russian troops retreated a few days ago. pic.twitter.com/my6cHMJEqB
Ben ik de enige die moeite heeft met het perspectief? Ik bedoel, als dat gras is, en dat ding graaft van die gleuven, dan moet dat ding veel groter zijn op de foto. Toch?XWB schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:57:
Die mijnenveger ziet er toch behoorlijk kapot uit, maar ik heb verder geen idee hoe ze die voertuigen repareren.
[Afbeelding]
Ik dacht eerst dat het rook wasasing schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:19:
[...]
Ben ik de enige die moeite heeft met het perspectief? Ik bedoel, als dat gras is, en dat ding graaft van die gleuven, dan moet dat ding veel groter zijn op de foto. Toch?

Maar volgens mij graaft een dergelijke ontmijner geen sleuven. Die ploegt een breed pad, en duwt aarde, met de mijnen, naar de zijkant. Dus je zou een pad moeten krijgen zoals bij een grader (wegschaaf), enkel iets ruwer.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Dat is alleen dat opzetstuk dat voor de tank geplaatst wordt, toch? Je ziet aan de achterkant de haken zitten. Tank zelf lijkt gewoon weggereden, als ik die foto zo zie.asing schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:19:
[...]
Ben ik de enige die moeite heeft met het perspectief? Ik bedoel, als dat gras is, en dat ding graaft van die gleuven, dan moet dat ding veel groter zijn op de foto. Toch?
Edit: never mind, perspectief is moeilijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Twam op 12-06-2023 08:39 ]
Nee, dat is de hele tank, dit is een bergingstank, en als ik me niet vergis is het een Leopard 2 "Buffel" berginsgtank met een anti-mijn attachment op de voorkant:Twam schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:31:
[...]
Dat is alleen dat opzetstuk dat voor de tank geplaatst wordt, toch? Je ziet aan de achterkant de haken zitten. Tank zelf lijkt gewoon weggereden, als ik die foto zo zie.

Je moet de sideskirts even wegdenken.
[ Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 12-06-2023 08:35 ]
Je vergist je._Eend_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:33:
[...]
...en als ik me niet vergis is het een Leopard 2 "Buffel" berginsgtank met een anti-mijn attachment op de voorkant:
...
Het is een Leopard 2R, oftewel een door Finland (Patria) tot mijnopruimingsdinges/doorbraaktank omgebouwde Leopard 2A4. Zie oa hier en hier.
[ Voor 8% gewijzigd door Jiffy op 12-06-2023 08:44 ]
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Ik bedoelde de foto die XWB had gepost: XWB in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6"Jiffy schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:40:
[...]
Je vergist je.![]()
Het is een Leopard 2R, oftewel een door Finland (Patria) tot mijnopruimingsdinges/doorbraaktank omgebouwde Leopard 2A4. Zie oa hier.
Op dat ding zit toch echt een hijsarm

bron: https://www.forbes.com/si...rd-2r-breaching-vehicles/
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik naar een bewerkte foto zit te kijken. Het klopt visueel niet echt._Eend_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:46:
[...]
Ik bedoelde de foto die XWB had gepost: XWB in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6"
Op dat ding zit toch echt een hijsarmDe 2R's staan er naast helaas
:
[Afbeelding]
bron: https://www.forbes.com/si...rd-2r-breaching-vehicles/
Dat is inderdaad hoe rusland werkt. Een echt leger zoekt uit wat er fout is gegaan en leert ervan als er fouten zijn gemaakt. Het kan natuurlijk ook zijn dat er geen fouten zijn gemaakt, maar dat het een keer een goede ambush van ruland is. Eentje die we normaal vooral van Oekraine zien (en bedenk dan ook dat we die heel regelmatig zien van UA....)RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 00:20:
[...]
[removed]
Er is in ieder geval flink met contrast en scherpte gespeeld, maar dat hoeft (helaas) niet te betekenen dat dit niet gebeurd is....asing schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:52:
[...]
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik naar een bewerkte foto zit te kijken. Het klopt visueel niet echt.
Erger is dat er dus kennelijk echt een gigantische hoeveelheid mijnen overal liggen. Zelfs nadat deze oorlog voorbij is zal Oekraïne daar last van hebben, het toont ook maar weer eens aan hoe ranzig en verdorven de Russen zijn; alles om de buren maar net zo'n rotleven te geven als zij zelf hebben.
Dat klopt, zie de pinned locaties hieronder.TrekDr0p schreef op maandag 12 juni 2023 @ 00:21:
Even om mijn geheugen op te frissen. Dit was toch nog op grondgebied van UA en een geslaagde hinderlaag van de RU zijde?
De tanks waren in elk geval gestrand op UA-gebied, wellicht kunnen ze nog weggesleept worden zodra de frontlinie wat opgeschoven is.
/f/image/uGL9ZXRdNxd6gn5cKUZ4rcIg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MlPYycU9BFNLzJ34dGD42yV0.png?f=fotoalbum_large)
Oekraïne doet zelf precies hetzelfde omdat dat gewoon een hele goede vorm van verdedigen is. Alleen dan registreren ze waar de mijnen liggen zodat het achteraf iets makkelijker opruimen is. Het gebied boven Kyiv is een groot mijnenveld.dr.lowtune schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:16:
[...]
Erger is dat er dus kennelijk echt een gigantische hoeveelheid mijnen overal liggen. Zelfs nadat deze oorlog voorbij is zal Oekraïne daar last van hebben, het toont ook maar weer eens aan hoe ranzig en verdorven de Russen zijn; alles om de buren maar net zo'n rotleven te geven als zij zelf hebben.
Nouja, het gaat hier om zo'n twee dozijn moderne voertuigen die verloren zijn gegaan zonder dat ze daadwerkelijk ingezet konden worden voor een offensief. Dat is bedenkelijk.redwing schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:16:
[...]
Dat is inderdaad hoe rusland werkt. Een echt leger zoekt uit wat er fout is gegaan en leert ervan als er fouten zijn gemaakt. Het kan natuurlijk ook zijn dat er geen fouten zijn gemaakt, maar dat het een keer een goede ambush van ruland is. Eentje die we normaal vooral van Oekraine zien (en bedenk dan ook dat we die heel regelmatig zien van UA....)
Het is nu niet echt van belang, maar ik ben wel benieuwd tzt naar de analyse van wat hier fout is gegaan aan UA kant.
De vraag is of dat genoeg is, Oekraïne zelf wilde namelijk 500 nieuwe tanks voor het tegenoffensief maar die Leopard 1 tanks zijn nog niet geleverd.Prosac schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:32:
[...]
minimaal 270 Leopard 1
minimaal 130 Leopard 2
Het zal belangrijk zijn om de verliezen te blijven aanvullen; Oekraïne zou inmiddels om meer westers materieel gevraagd hebben.
Ukraine asks Germany for more Leopard 2 tanks, writes NTV.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 12 juni 2023
"The Ukrainian army most urgently needs many more Western battle tanks, infantry fighting vehicles and other armored vehicles," said Deputy Foreign Minister Andriy Melnyk. pic.twitter.com/jUeS4PCyeC
Greg Hayes, CEO of Patriot contractor Raytheon reports that they will increase production to 12 batteries per year and plan to deliver 🇺🇦 5 by the end of next year.
"We are very surprised at its effectiveness, shooting down 90% of incoming threats".https://t.co/iSMX4Oxg5T
https://www.wsj.com/artic...o-of-ukraine-war-db6053a0
/edit:
@Gunner idd verkeerd gelezen, gecorrigeerd.
[ Voor 39% gewijzigd door YakuzA op 12-06-2023 09:54 ]
PSN
In de tweet staat 'next year'YakuzA schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:45:
Not bad, 5 Patriot batteries extra voor het eind van dit jaar?
[Twitter]
https://www.wsj.com/artic...o-of-ukraine-war-db6053a0
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Dit is het belangrijkste inderdaad. Niet afwachten tot alles in puin ligt maar nu al gewoon die tanks klaarzetten bij Polen of de grens over duwen. Het kan mij niet snel genoeg gaan dat overal weer de vlag van Oekraïne wappert.XWB schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:44:
[...]
De vraag is of dat genoeg is, Oekraïne zelf wilde namelijk 500 nieuwe tanks voor het tegenoffensief maar die Leopard 1 tanks zijn nog niet geleverd.
Het zal belangrijk zijn om de verliezen te blijven aanvullen; Oekraïne zou inmiddels om meer westers materieel gevraagd hebben.
[Twitter]
Het is iets dat inderdaad uitgezocht moet worden, maar in een oorlog gebeuren dit soort dingen nu eenmaal. En het kan zijn dat je niets fout gedaan hebt, maar de vijand een keer wat slimmer was. En dat zijn we bij deze oorlog wat minder gewend omdat de russen veel raktische fouten maken. Maar bedenk in dit geval wel dat rusland waarschijnlijk 100% ingezet heeft om zoiets voor elkaar te krijgen. Daar zullen dus de beste mensen/troepen op zijn ingezet.RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:43:
[...]
Nouja, het gaat hier om zo'n twee dozijn moderne voertuigen die verloren zijn gegaan zonder dat ze daadwerkelijk ingezet konden worden voor een offensief. Dat is bedenkelijk.
Het is nu niet echt van belang, maar ik ben wel benieuwd tzt naar de analyse van wat hier fout is gegaan aan UA kant.
En zoals gezegd blijft het voorlopig bij deze beelden en lijkt Oekraine op elke andere plek goede progressie te maken.
[removed]
lastig de cijfers, ik vraag me nog altijd af hoe ze tellen .. want als je in avozstal/marioepel een gebouw met x aantal Russen erin laat exploderen hoe lang zit ertussen voordat het in de "dagelijkse" stats staat?beany schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:56:
[Afbeelding]
Aantal liquidated personeel is best laag… hebben de Russen geleerd hard te rennen??
Maar anderzijds denk nog steeds wel dat ze realistisch(er) zijn dan de 1500 vernietigde himars die de andere kant claimed
maar alle cijfers zijn best laag vandaag..
Tja vanalles
Iemand ontslaan voor deze fuck-up zou de Russische manier van werken zijn imo.RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 00:20:
[...]
Dit zijn verliezen die nog niet eerder waren gezien. In die zin moet je ze dus optellen bij wat we eerder zagen, omdat ze bij dezelfde slag verloren zijn gegaan. Het is dus niet nieuw, alleen zien we nu pas dat er een paar dagen geleden nog meer voertuigen verloren zijn gegaan.
De Kruif en Van Uhm zeggen het mooi in hun podcast: stap 1 is 'lessons identified'. Vast stellen wat er nu exact fout ging en waarom.
Stap 2 is 'lessons learned', vast stellen wat je anders moet doen in de toekomst en dat incorporeren in gedrag en beslissingen.
We weten bijvoorbeeld niet of dit gewoon een erg goede actie was van Russische zijde, of er fouten zijn gemaakt aan de kant van intel, operationele fouten, etc etc. Het gaat imo vooral om dit een les te laten zijn voor iedereen aan UA kant en niet zozeer om een zondebok te vinden en die dan te ontslaan.
Juist iemand die in deze situatie gezeten heeft, kan misschien nog wel beter aangeven wat er anders moet.
Ik denk overigens dat we nog veel andere fuck-ups gaan zien aan UA kant. Offensieve acties zijn ingewikkeld, ook als het gaat om het brengen van de voertuigen naar de frontlinies.
In 4 tot 7 dagen hebben we nu 1 of 2 van deze kapotte kolonnes in een mijnenveld gezien.Requiem19 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:56:
[...]
Iemand ontslaan voor deze fuck-up zou de Russische manier van werken zijn imo.
De Kruif en Van Uhm zeggen het mooi in hun podcast: stap 1 is 'lessons identified'. Vast stellen wat er nu exact fout ging en waarom.
Stap 2 is 'lessons learned', vast stellen wat je anders moet doen in de toekomst en dat incorporeren in gedrag en beslissingen.
We weten bijvoorbeeld niet of dit gewoon een erg goede actie was van Russische zijde, of er fouten zijn gemaakt aan de kant van intel, operationele fouten, etc etc. Het gaat imo vooral om dit een les te laten zijn voor iedereen aan UA kant en niet zozeer om een zondebok te vinden en die dan te ontslaan.
Juist iemand die in deze situatie gezeten heeft, kan misschien nog wel beter aangeven wat er anders moet.
Ik denk overigens dat we nog veel andere fuck-ups gaan zien aan UA kant. Offensieve acties zijn ingewikkeld, ook als het gaat om het brengen van de voertuigen naar de frontlinies.
Opzich lijkt het dus meer een uitzondering dat het fout gaat.
Maargoed, 0 keer fout is altijd beter
PSN
Dit komt uiteraard uit het veld, wordt verzameld door officieren en doorgegeven naar de generale staf als onderdeel van de de standaard dagelijkse rapportage. Het zal regelmatig een educated best guess van een peloton of observant zijn. Een foutje (verkeerde inschatting) zal vast regelmatig voorkomen, net zoals natte vinger werk of dat er hier een daar een beetje overdreven wordt.vso schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:53:
[...]
lastig de cijfers, ik vraag me nog altijd af hoe ze tellen .. want als je in avozstal/marioepel een gebouw met x aantal Russen erin laat exploderen hoe lang zit ertussen voordat het in de "dagelijkse" stats staat?
Maar anderzijds denk nog steeds wel dat ze realistisch(er) zijn dan de 1500 vernietigde himars die de andere kant claimed
maar alle cijfers zijn best laag vandaag..
Dat ze een stuk dichter bij de waarheid zitten dan de Russische cijfers, geloof ik direct.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
We moeten ook niet vergeten dat Oekraïne weldegelijk voortgang aan het boeken is. Rusland heeft van alles geprobeerd en er eigenlijk vrij weinig voor terug gekregen. Enkel wat grond in Bachmut waar ze enorm veel levens en materiaal voor hebben betaald en wat nu weer in Oekraïense handen dreigt te vallen.YakuzA schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:12:
[...]
In 4 tot 7 dagen hebben we nu 1 of 2 van deze kapotte kolonnes in een mijnenveld gezien.
Opzich lijkt het dus meer een uitzondering dat het fout gaat.
Maargoed, 0 keer fout is altijd beter
Een offensief kost mankracht en materiaal. Dat is nu eenmaal de prijs die ervoor betaald wordt. Ieder offensief heeft slippertjes zoals deze. Lees de verslagen maar na van de 1ste en 2e wereldoorlog of de Vietnam oorlog. De verslagen in de Golfoorlogen of Afghanistan. De fouten gemaakt in de 1ste wereldoorlog hadden enorme slachtoffers tot gevolg. Tijdens D-Day bereikten verschillende tanks en hun bemanning niet eens de kustlijn door fouten. Vietnam was 1 grote fout die jaren duurde.
Dit offensief gaat ook weken/maanden duren en er zullen vast nog wel vaker van dit soort foutjes worden gemaakt. Wijs mij een mens aan en ik kan je zeggen dat die persoon fouten maakt.
Vooralsnog gaat het redelijk. Ik heb het idee dat Rusland vrij goed weet te verdedigen maar ondanks dat toch grond verliest. De vraag is wie de langste adem heeft in dit offensief; Rusland of Oekraïne. We gaan het zien.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Filmpje in tweet.Ukrainian Leopard 2A6 firing upon Russian targets. This video shows one of the strengths of the MBT. Firing while on the move and aiming at targets over longe ranges. In the end a smoke screen is deployed and the MBTs reverses with relatively high speed.
— (((Tendar))) (@Tendar) 12 juni 2023
Source:… pic.twitter.com/1h9VCeEDv4
En deze is dan ook interessant, een frontale aanval met een tank waarbij niet identificeerbare russische targets worden geraakt.
[Twitter: https://twitter.com/parrot_soldier/status/1668171263271993344?s=20]
[ Voor 37% gewijzigd door RoD op 12-06-2023 10:28 ]
Dit soort cijfers zijn per defenitie nooit 100% accuraat, iets eronder of eroverheen dat is voor later.Standeman schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:16:
[...]
Dit komt uiteraard uit het veld, wordt verzameld door officieren en doorgegeven naar de generale staf als onderdeel van de de standaard dagelijkse rapportage. Het zal regelmatig een educated best guess van een peloton of observant zijn. Een foutje (verkeerde inschatting) zal vast regelmatig voorkomen, net zoals natte vinger werk of dat er hier een daar een beetje overdreven wordt.
Dat ze een stuk dichter bij de waarheid zitten dan de Russische cijfers, geloof ik direct.
ik merkte eigenlijk alleen op dat sommige "events" soms gewoon weg niet in de cijfers zichtbaar zijn of worden .. omdat ..#redenen
Dat de cijfers laag zijn voor vandaag is wel opmerkelijk zeker arty, tanks etc.
Tja vanalles
Various Russian equipment destroyed with Ukrainian soldiers standing in front of it. Likely in Neskuchne where -in december 2022- Russian forces lost a lot of vehicles due to a failed counter attack. At that time they lost five BMP-2's and a T-80BV tank pic.twitter.com/WTLs5MHuMV
Zoals in de tweet staat: een van de voordelen van de Leopard en elke andere moderne westerse tank is dat ze ook goed hard achteruit kunnen rijden. Russische/Sovjet tanks kunnen dat niet.RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:23:
Leuk om de Leopard ook eens in actie te zien ipv de russische beelden die we tot nu toe hadden
[Embed] Filmpje in tweet.
Wordt de leopard nou geraakt @0:16? Lijkt niet iets groots te zijn, want een fractie van een seconde later vuurt de Leo zelf.En deze is dan ook interessant, een frontale aanval met een tank waarbij niet identificeerbare russische targets worden geraakt.
[Embed]
De vraag is natuurlijk wel of het handig is om er een Balkenkreuz op te schilderen.RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:23:
Leuk om de Leopard ook eens in actie te zien ipv de russische beelden die we tot nu toe hadden
[Embed] Filmpje in tweet.
En deze is dan ook interessant, een frontale aanval met een tank waarbij niet identificeerbare russische targets worden geraakt.
[Embed]
Blijkbaar leven mensen met een waanbeeld a'la Chuck Norris of Rambo.olafmol schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:39:
Oei, militairen die fouten maken. Ukrainers lijken wel op mensen zeg.
Zij hebben teveel films gezien waarbij één man een compleet Russisch leger verslaat en een regeringsleider ombrengt..
..de realiteit is helaas anders. Het is oorlog en waar gehakt wordt.........
Al die Call of Duty keyboard warriors die verwachten dat ze bij een conflict tussen NATO-China/Rusland ingezet gaan worden als drone pilootmurphydrz schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:54:
[...]
Blijkbaar leven mensen met een waanbeeld a'la Chuck Norris of Rambo.
Zij hebben teveel films gezien waarbij één man een compleet Russisch leger verslaat en een regeringsleider ombrengt..
Dat is helegaar geen Balkenkreuz, dat is een Kozakkenkruis...TheBrut3 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:43:
[...]
De vraag is natuurlijk wel of het handig is om er een Balkenkreuz op te schilderen.
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
Is die 2e dan een leo. Ik kan het niet goed zien op mijn kleine phone.TheBrut3 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:43:
[...]
De vraag is natuurlijk wel of het handig is om er een Balkenkreuz op te schilderen.
Ik had gehoopt om wat meer fullscale leo aanvallen te zien maar die zijn er nog niet.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Deze is nu geolocated, ten westen van Novodonetske.RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:23:
[Embed]
— GeoConfirmed (@GeoConfirmed) 12 juni 2023
Geduld. De hoofd aanval brigades zijn nog niet ingezet. Die wachten geduldig af tot men ergens een zwakte in de verdedigingslinies heeft gevonden. Wat we nu zien is nog kinderspel vergeleken met wat nog gaat komen.merlin1201 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:02:
[...]
Is die 2e dan een leo. Ik kan het niet goed zien op mijn kleine phone.
Ik had gehoopt om wat meer fullscale leo aanvallen te zien maar die zijn er nog niet.
Tenminste, als ik de experts zo her en der mag geloven
Just asking questions? Trap toch niet in de Russische "UA zijn Nazi's!1111" propaganda die maar blijft rondzingen.TheBrut3 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:43:
[...]
Ik denk dat TheBrut3 eerder bedoeld dat dit kruis de plaats is om op te richten...noo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:30:
[...]
Just asking questions? Trap toch niet in de Russische "UA zijn Nazi's!1111" propaganda die maar blijft rondzingen.
Ach, tis ook niet handig dat RU al vanaf het begin van de oorlog als supporter van het UA Azov battaljon optreed door de letters daarvan op al hun materieel te schilderen?TheBrut3 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:43:
[...]
Z O V van de yell zijn al vele malen gespot
PSN
Mowh, met de geleide wapens tegenwoordig maakt t niet uit als je 'm pimpelpaars met roze stippen verft. Die kijken echt niet naar een embleemmurphydrz schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:39:
[...]
Ik denk dat TheBrut3 eerder bedoeld dat dit kruis de plaats is om op te richten...
In Normandië werden de geallieerden maandenlang in de pan gehakt. Een aanval kost slachtoffers.murphydrz schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:54:
[...]
Blijkbaar leven mensen met een waanbeeld a'la Chuck Norris of Rambo.
Daarnaast zou het mij niet verbazen dat menig Amerikaanse generaal en/of NAVO generaals meedenken met de plannen etc.
Waarschijnlijk heb je gelijk. Het was al bekend dat de Engelse inlichtingendiensten continue "meekijken" op het slagveld en informatie doorspeelt aan UA wat voor hen van belang is.Nimflix schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:18:
Zelf ben ik van mening dat afgelopen dagen nog steeds speldenprikken zijn en dat het echte tegenoffensief pas begint als er meerdere zwaktes in de verdedigende linie is gevonden.
Daarnaast zou het mij niet verbazen dat menig Amerikaanse generaal en/of NAVO generaals meedenken met de plannen etc.
Waarschijnlijk volgen alle generaals van alle landen over de gehele aardbol deze oorlog, want er valt veel te leren en er wordt ook tactisch nagedacht.
...dat doen wij, de doorgewinterde en zeer ervaren, "leunstoelgeneraals" ook.
Landing was 6 juni 1944, en september 1944 stonden ze in Eindhoven. Ze hebben na de landing wel een tijd moeten knokken om vast te houden maar geen maanden. De Duitsers dachten dat ze voor een havenstad zouden gaan maar de geallieerden bouwden tijdelijke havens hiervoor. In dit geval gebeurt beetje hetzelfde: Russen hebben focus op de dorpen, de Oekraïeners op de hoogvlakten eromheen wat best wel effectief lijkt te zijnYangWenli schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:15:
[...]
In Normandië werden de geallieerden maandenlang in de pan gehakt. Een aanval kost slachtoffers.
Het is gefilmd door een drone, ik vermoed Oekraiens. Volgens mij de eerste keer dat we dit zo in beeld krijgen.
Er is op Twitter een filmpje opgedoken wat inmiddels door de grotere Twitter accounts gedeeld wordt. Ik ga het niet delen hier vanwege de grofheid (en het beleid hier daarop) maar ook omdat ik (nog) geen bevestiging heb gezien dat het echt is.
Maar toch: de beelden laten zien dat, volgens de begeleidende tekst, speciale anti retreat troepen van het Russische leger Russische soldaten neerschieten die aan het terugtrekken zijn. Er is te zien dat alle soldaten in het filmpje van 1 partij zijn, het is niet Russische soldaten en Oekraïense soldaten. Echt bizar en krankzinnig!!
[ Voor 10% gewijzigd door beany op 12-06-2023 14:14 ]
Nou eens kijken of dit dan wat is:
Bron: https://russian-casualties.in.ua/
Voegt dit wat toe denken jullie?
Ik vind het wel interesant om gelijk te zien wat een beetje de trend is afgelopen 2 weken.
Edit: nvm, blijkbaar geen goed idee.
[ Voor 45% gewijzigd door dakka op 12-06-2023 16:07 . Reden: afbeelding van grafiek verwijderd ]
die tellen dan niet mee in de dagelijkse statsbeany schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:41:
Er is op Twitter een filmpje opgedoken wat inmiddels door de grotere Twitter accounts gedeeld wordt. Ik ga het niet delen hier vanwege de grofheid (en het beleid hier daarop) maar ook omdat ik (nog) geen bevestiging heb gezien dat het echt is.
Maar toch: de beelden laten zien dat, volgens de begeleidende tekst, speciale anti retreat troepen van het Russische leger Russische soldaten neerschieten die aan het terugtrekken zijn. Er is te zien dat alle soldaten in het filmpje van 1 partij zijn, het is niet Russische soldaten en Oekraïense soldaten. Echt bizar en krankzinnig!!
Tja vanalles
Tja, dat zal vast het doel zijn van die derde verdedigingslinie: gemobiliseerden die zich durven terugtrekken worden neergeschoten door de professionals.RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:40:
Er komt nu een filmpje naar buiten waarin terugtrekkende russische soldaten worden geëxecuteerd door andere russen. Ik denk dat het filmpje policy proof is, maar ik link het toch maar niet.
Het is gefilmd door een drone, ik vermoed Oekraiens. Volgens mij de eerste keer dat we dit zo in beeld krijgen.
Het zal best gebeuren maar ik heb af en toe mijn twijfels over of dat veel voorkomt.RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:40:
Er komt nu een filmpje naar buiten waarin terugtrekkende russische soldaten worden geëxecuteerd door andere russen. Ik denk dat het filmpje policy proof is, maar ik link het toch maar niet.
Laten we wel wezen, als die russen terugtrekken en er wordt op ze geschoten dan denk ik dat ze gewoon terugschieten.
Zijn het maar een paar russen die terugtrekken dan kan het misschien maar als het een grotere club is die terugtrekt dan zie ik het niet gebeuren. De barriertroops zijn gehaat onder de russen, die zullen geen moeite hebben om de barrier troops af te maken. Tenzij je meer barriertroops hebt dan regulier leger. Dat zou ook wel voordelen hebben voor Oekraine
handig, dan is er niemand meer om te vechtenXWB schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:47:
[...]
Tja, dat is vast het doel zijn van die derde verdedigingslinie: gemobiliseerden die zich durven terugtrekken worden neergeschoten door de professionals.
Lijkt mij ook dat het vanuit Rusland wenselijk is dat het idee bestaat dat je afgeknald wordt als je terugtrekt, of het waar is lijkt mij irrelevant.Indoubt schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:51:
[...]
Het zal best gebeuren maar ik heb af en toe mijn twijfels over of dat veel voorkomt.
Laten we wel wezen, als die russen terugtrekken en er wordt op ze geschoten dan denk ik dat ze gewoon terugschieten.
Zijn het maar een paar russen die terugtrekken dan kan het misschien maar als het een grotere club is die terugtrekt dan zie ik het niet gebeuren. De barriertroops zijn gehaat onder de russen, die zullen geen moeite hebben om de barrier troops af te maken. Tenzij je meer barriertroops hebt dan regulier leger. Dat zou ook wel voordelen hebben voor Oekraine
Heel bizar filmpje, maar zeer waarschijnlijk fake. Er klopt gewoon heel erg veel niet aan die video.RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:40:
Hier is de link, voor de geinteresseerden: https://www.reddit.com/r/..._from_their_position_are/
Verwijderd
- Geen enkele geolocatie van deze videobeany schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:41:
- Geen inslag van kogels te zien bij soldaten die onder het zandstof zitten
- De schietende soldaten lopen zomaar verder langs de neergeschoten soldaten en draaien vrijwel direct de rug ernaartoe, zonder enige zekerheid op veiligstellen
Ik zou het behandelen als nep/toneelstuk tot er nadere informatie naar buiten komt.
Daarmee onstaan meteen de vragen: waarom komen deze beelden naar buiten, en waarom nu?
Wagner switches sides?
https://twitter.com/KyivP...eEq7PclCzbDJ0H2_dDdg&s=19
Geen idee hoe goed jullie ogen zijn, of misschien is er een andere kwaliteit filmpje, maar wat ik zo kan zien, daar kan ik geen touw aan vast knopen en al helemaal niet concluderen dat dit Russen zijn die andere terugtrekkende Russen liquideren. Daarvoor is het echt veel te vaag allemaal.RoD schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:40:
Ik zou niet zelf het wiel opnieuw uitvinden:dakka schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:45:
[...]
[Afbeelding]
Ik vind het wel interesant om gelijk te zien wat een beetje de trend is afgelopen 2 weken.
https://lookerstudio.goog..._wdrgjv1iyc?s=rMOfNWpFEGk
En deze specifiek voor wat je hierboven ook hebt in de grafiek:
https://lookerstudio.goog..._c5qlea6e4c?s=rMOfNWpFEGk
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 12-06-2023 13:21 ]
PSN
Hoezo? Er is blijkbaar 1 "overloper", en de grote Wagner baas reageert uberhaupt op alles overspannen en hysterisch, ik denk zelfs op een mug op z'n arm.mir4dor schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:08:
Zucht, dat embedden lukt me even niet, Twitter is ook niet mijn ging.
Wagner switches sides?
https://twitter.com/KyivP...eEq7PclCzbDJ0H2_dDdg&s=19
Ja hij zegt wel een meer wat, eensolafmol schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:10:
[...]
Hoezo? Er is blijkbaar 1 "overloper", en de grote Wagner baas reageert uberhaupt op alles overspannen en hysterisch, ik denk zelfs op een mug op z'n arm.
Volgens mij zijn beide partijen érg goed in het manipuleren van informatie op het moment dat ze dit goed uitkomt. Ik kan me voorstellen dat dit een stukje propaganda is, bedoeld voor consumptie door Russische soldaten om twijfel te zaaien over de loyaliteit van hun collega's.Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:04:
[...]
- Geen enkele geolocatie van deze video
- De schietende soldaten lopen zomaar verder langs de neergeschoten soldaten en draaien vrijwel direct de rug ernaartoe, zonder enige zekerheid op veiligstellen
Ik zou het behandelen als nep/toneelstuk tot er nadere informatie naar buiten komt.
Daarmee onstaan meteen de vragen: waarom komen deze beelden naar buiten, en waarom nu?
Psyops? Net als de gehackte fake Putin toespraak een tijdje terug. Mensen weten niet meer wat echt en nep is. Men plant een zaadje in je hoofd waardoor je op den duur alles wantrouwt. Want het zou wel eens echt kunnen zijn.... Dat komt stabiliteit in een eenheid niet ten goede. Vroeger waren het radio boodschappen, luidsprekers etc. Nu meer digitaal.Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:04:
[...]
met @Bernard0343 dus
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
De trend is moeilijk in te schatten door de beperkte hoeveelheid datapunten in deze grafiek. Wellicht was het meer dan 2 weken geleden wel heel hoog, toen een dipje, en toen weer naar normaal. Dat is niet af te leiden uit deze grafiek. Je ziet enkel dat het de afgelopen week hoger was dan de week daarvoor.dakka schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:45:
[...]
[Afbeelding]
Data lijkt objectief, maar de presentatie ervan is maakbaar en kan je dus laten passen in je verhaal. De vraag is dus wat je probeert te vertellen.
Dit is overigens geen persoonlijke kritiek maar een waarschuwing over het presenteren van data
Verwijderd
Eens.Bernard0343 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:13:
[...]
Volgens mij zijn beide partijen érg goed in het manipuleren van informatie op het moment dat ze dit goed uitkomt. Ik kan me voorstellen dat dit een stukje propaganda is, bedoeld voor consumptie door Russische soldaten om twijfel te zaaien over de loyaliteit van hun collega's.
Hetzelfde als met dat hele Wagner vs russische staatstroepen gedoe, het is allemaal pushen van narratief.
Interne onrust faken om zwakker te lijken?
Of Russische soldaten motiveren zich over te geven / te deserteren in plaats van zich terug te trekken. Een levende soldaat die je gevangen neemt, kan niet meer vechten.Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:17:
[...]
Eens.
Hetzelfde als met dat hele Wagner vs russische staatstroepen gedoe, het is allemaal pushen van narratief.
Interne onrust faken om zwakker te lijken?
Beetje offtopic, ik moest gelijk aan deze passage uit 'Een saluut aan Catalonië denken, waarin George Orwell zijn tijd aan het front tijdens de Spaanse Burgeroorlog beschrijft:
If you can immobilize a certain number of men by making them desert, so much the better; deserters are actually more useful to you than corpses, because they can give information. But at the beginning it dismayed all of us; it made us fed that the Spaniards were not taking this war of theirs sufficiently seriously. The man who did the shouting at the P.S.U.C. post down on our right was an artist at the job. Sometimes, instead of shouting revolutionary slogans he simply told the Fascists how much better we were fed than they were. His account of the Government rations was apt to be a little imaginative. 'Buttered toast!'—you could hear his voice echoing across the lonely valley—'We're just sitting down to buttered toast over here! Lovely slices of buttered toast!' I do not doubt that, like the rest of us, he had not seen butter for weeks or months past, but in the icy night the news of buttered toast probably set many a Fascist mouth watering. It even made mine water, though I knew he was lying.
Dank, het is ook niet de bedoeling om een gedetailleerd verhaal te vertellen, meer gewoon een overzicht.Tk55 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:15:
[...]
De trend is moeilijk in te schatten door de beperkte hoeveelheid datapunten in deze grafiek. Wellicht was het meer dan 2 weken geleden wel heel hoog, toen een dipje, en toen weer naar normaal. Dat is niet af te leiden uit deze grafiek. Je ziet enkel dat het de afgelopen week hoger was dan de week daarvoor.
Data lijkt objectief, maar de presentatie ervan is maakbaar en kan je dus laten passen in je verhaal. De vraag is dus wat je probeert te vertellen.
Dit is overigens geen persoonlijke kritiek maar een waarschuwing over het presenteren van data
Zelf vraag ik me vaak af als ik het dagelijks overzicht zie "hoe staat dit in verhouding t.o.v. gisteren of het weekend vorige week", dus dacht ik, hup grafiekje op basis van beschikbare data om snel in overzicht te zien.
Welke conclusies iemand er persoonlijk uit trekt, is subjectief, uiteindelijk voegt het net zoveel waarde toe aan de discussie als het overzicht dat iedere dag gepost wordt, 0.
[ Voor 4% gewijzigd door dakka op 12-06-2023 15:56 ]
Op zich zijn dit nog geen redenen voor wantrouw overigens:Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:04:
[...]
- Geen enkele geolocatie van deze video
- Dat is zelden bij video's die net uitkomen.
- Dat hoeft ook niet.
- Als iemand het leven laat dan herken je dat direct, geen controle nodig. Helemaal als er nog meerdere rondlopen.
Daarmee zeg ik overigens niet dat het echt is, of nep. Alleen dat de genoemde punten geen uitsluitsel geven.
Dit account is doorgaans betrouwbaar. Er waren overigens eerder ook al Duitse bronnen dus dit meldenTo make a correction based on new information - as per an well-informed source, no TRML-4D radar was damaged in this incident 👇https://t.co/8LZDQ35e7Y
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) 12 juni 2023
Vanuit het NOS blog over Oekraine:
Stukje uit het artikel:
Oekraïne: Rusland bereidt 'door de mens veroorzaakte ramp' voor op de Krim. Sabotagepogingen bij een titaandioxide-fabriek zouden volgens Oekraïne een ramp kunnen veroorzaken.
Ik dacht dat de Krim het kroonjuweel was van Rusland, leek met dat ze dat eerder met hand en tand zouden verdedigen?
Aan de andere kant, dit past wel volledig in het straatje van Rusland, als ik het niet kan hebben dan zal niemand het hebben!
Iemand enig kennis van zaken wat voor ramp dit zou kunnen veroorzaken trouwens?
Dit topic is gesloten.
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid