3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Als je van F2 naar F1 gaat ben je toch gewoon een Rookie? 9/10 coureurs zijn doorgestroomd vanuit de F2 en zijn "gewoon" een Rookie. Dus waarom zou dit voor DEV niet gelden?CH4OS schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:55:
[...]
Ik zou DEV niet echt een rookie willen noemen. In F1-termen wellicht, maar laten we de titels in GP2 en FE niet vergeten
rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro Watch S7 AirPods Pro
Tussen GP2 en F1 in heeft DEV o.a. WEC/ELMS, en FE gedaan. In de WEC/ELMS een paar races gewonnen, in FE zelfs kampioen geworden en testwerk voor F1 Mercedes gedaan (zowel in de simulator als op de baan meermaals testrondjes gereden). Hierdoor vind ik niet dat altijd maar 'DEV is rookie' als excuus kan gelden, hij heeft al zoveel meer ervaring dan een PIA heeft bijvoorbeeld.Gekkenhuis schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:13:
Als je van F2 naar F1 gaat ben je toch gewoon een Rookie? 9/10 coureurs zijn doorgestroomd vanuit de F2 en zijn "gewoon" een Rookie. Dus waarom zou dit voor DEV niet gelden?
Dan heb ik het nog niet over het invallen voor ALB gehad.
[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 08-05-2023 14:18 ]
PIA is weggekaapt bij Alpine waar hij een hoop test en simulatorwerk heeft gedaan en waar "miljoenen" in gestoken is om hem op te leiden? Dus dan kun je PIA ook niet als Rookie bestempelen.CH4OS schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:16:
[...]
Tussen GP2 en F1 in heeft DEV o.a. WEC, en FE gedaan. In de WEC een paar races gewonnen, in FE zelfs kampioen geworden en testwerk voor F1 Mercedes gedaan (zowel in de simulator als op de baan testrondjes gereden). Hierdoor vind ik niet dat altijd maar 'DEV is rookie' als excuus kan gelden, hij heeft al zoveel meer ervaring dan een PIA heeft bijvoorbeeld.
PIA heeft ook zoveel testrondjes op de baan gemaakt zoals een DEV dat heeft?Gekkenhuis schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:18:
PIA is weggekaapt bij Alpine waar hij een hoop test en simulatorwerk heeft gedaan en waar "miljoenen" in gestoken is om hem op te leiden? Dus dan kun je PIA ook niet als Rookie bestempelen.
Is dat relevant dan?CH4OS schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:18:
PIA heeft ook zoveel testrondjes op de baan gemaakt zoals een DEV dat heeft?
Binnen de F1 is dit het eerste seizoen voor DEV, dus wat dat betreft is ie ook gewoon een rookie
Hoe meer meters je maakt of gemaakt hebt, hoe hoger de verwachtingen van je als coureur zijn, toch?warp schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:20:
Is dat relevant dan?
Ik ontken ook zeker niet dat dit DEV zijn rookie-year (ontgroening) is in de F1, maar doordat hij meer meters heeft gemaakt dan de andere rookies (sinds 2020 al reserve- dan wel testcoureur geweest bij Mercedes (ook geen klein team of zo), mind you!), vind ik ook niet dat er altijd maar 'maar DEV is nog rookie' als excuus gebruikt moet worden, want dat gebeurd wel heel veel.Binnen de F1 is dit het eerste seizoen voor DEV, dus wat dat betreft is ie ook gewoon een rookie
DEV zit wat dat betreft in een wat vreemde positie wellicht. Als coureur is DEV gewoon echt zo rookie niet en zou hij dichter op TSU moeten zitten.
[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 08-05-2023 14:37 ]
Zou Piastri al spijt hebben van zijn keuze?Gekkenhuis schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:18:
[...]
PIA is weggekaapt bij Alpine waar hij een hoop test en simulatorwerk heeft gedaan en waar "miljoenen" in gestoken is om hem op te leiden? Dus dan kun je PIA ook niet als Rookie bestempelen.
Vaak bu'j te bang!
YouTube: 2023 Miami F1 GP Race analysis by Peter Windsor
Gewoon flauw om de prestatie van Max af te doen als normaal omdat het de snelste auto is.DJTimo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:32:
De loftrompet is oorverdovend van Peter Windsor
De internationale media weten het wel op waarde te schatten:
Hier nog meer quotes:Gazzetta dello Sport: Misschien wel de mooiste zege uit de loopbaan van Verstappen
In de grootste sportkrant van Italië wordt in de headline al gesproken van een ‘science fiction-comeback’ van Verstappen. De lofzang gaat in het vervolg van het raceverslag nog even door. “Simpelweg monsterlijk. De 38e F1-zege van Max Verstappen in de Grand Prix van Miami is misschien een van de mooiste, zo niet de mooiste uit zijn loopbaan. Eentje die voor altijd in het geheugen van de fans gegrift zal staan. Niet alleen omdat hij won vanaf de negende startpositie. Vooral omdat hij een show neerzette met het managen van de harde band waarop hij was gestart. Na zijn initiële inhaalrace was hij in staat om teamgenoot Sergio Perez bij te houden, die in ronde 21 nieuwe banden kreeg. Max ging tot ronde 46 door op de harde band en hield de Mexicaan op 17 seconden. Tegen alle logica in, tegen alle wetten van de fysica in. Hoe hij dat deed, weet niemand. Maar hij deed het. Na zijn stop was Perez slechts twee seconden weg. Hij passeerde hem simpel, en vernederde hem zelfs een beetje.”
https://nl.motorsport.com...rUVYiEhVcMyuAeMFsGoabx52E
Voor de epische introductie van de coureurs.
Klikkie want FOM.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Je kan gewoon niet anders concluderen dan dat Max op dit moment verre weg de beste rijder is van het F1 circus.... Charles heeft een vertrouwensdip, Carlos is niet constant, De Ferrari is een lastige auto, Beide Mercedes auto's zijn wisselvalliger dan een vrouw in de overgang. De Russel en Hamiton kunnen op dit moment ook dom weg niets extra's geven. Fernando is een held, maar wordt beperkt door z'n auto. Tja, dan hebben we Perez natuurlijk nog.... Prima wingman, hij weet te winnen als het Max even niet lukt, Hij doet dit jaar vanaf begin het gene wat hij vorig jaar ook zou moeten doen, In die zin is hij gewoon de beste teammaat die Max naast zich kan hebben.DJTimo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:32:
De loftrompet is oorverdovend van Peter Windsor
Kortom, beste F1 coureur van het moment? Da's Max!
[ Voor 6% gewijzigd door Bullet NL op 08-05-2023 14:45 ]
Cogitationis poenam nemo patitur
Die AM is geen slechte auto, maar ik ben echt benieuwd wat Alonso klaar zou kunnen spelen in een Red Bull (met GP2 engineBullet NL schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:44:
[...]
Je kan gewoon niet anders concluderen dan dat Max op dit moment verre weg de beste rijder is van het F1 circus.... Charles heeft een vertrouwensdip, Carlos is niet constant, De Ferrari is een lastige auto, Beide Mercedes auto's zijn wisselvalliger dan een vrouw in de overgang. De Russel en Hamiton kunnen op dit moment ook dom weg niets extra's geven. Fernando is een held, maar wordt beperkt door z'n auto. Tja, dan hebben we Perez natuurlijk nog.... Prima wingman, hij weet te winnen als het Max even niet lukt, Hij doet dit jaar vanaf begin het gene wat hij vorig jaar ook zou moeten doen, In die zin is hij gewoon de beste teammaat die Max naast zich kan hebben.
Kortom, beste F1 coureur van het moment? Da's Max!
Vaak bu'j te bang!
Denk niveau Perez, kijkend naar ALO vs OCO en PER vs OCO-tom-562 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:53:
[...]
Die AM is geen slechte auto, maar ik ben echt benieuwd wat Alonso klaar zou kunnen spelen in een Red Bull (met GP2 engine)
Het lijkt allemaal zo bijzonder omdat STR gewoon echt niet kan meekomen in dit veld, zonde van het goede werk van de engineers bij AM.
Dat iedereen zegt dat De Vries geen rookie is is niet zo gek. Hij heeft zelf gezegd dat hij geen rookie is op basis van die ene luckie race. Dus als hij zelf zegt geen rookie te zijn, wie zijn wij dan om te zeggen dat hij dat wel is?.oisyn schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:54:
[...]
Dit zegt men al sinds het begin van het seizoen. Maar inmiddels hebben de andere rookies er meer meters op zitten dan DEV had in het begin van het seizoen, en die noemt iedereen nog steeds rookies. DEV is gewoon een rookie, ook al heeft hij iets meer meters kunnen maken dan de andere rookies.
We kunnen er hoogstens een mening van maken: "De Vries rijdt als een rookie"
Denk ook niet dat daar de discussie in zit en is iedereen het wel over eensRobertMe schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:10:
* RobertMe ligt nogal achter
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door Gekkenhuis op 08-05-2023 15:14 ]
We kunnen natuurlijk gewoon de definitie aanhouden die de FIA er zelf aan geeftRobertMe schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:10:
* RobertMe ligt nogal achter
[...]
Dat iedereen zegt dat De Vries geen rookie is is niet zo gek. Hij heeft zelf gezegd dat hij geen rookie is op basis van die ene luckie race. Dus als hij zelf zegt geen rookie te zijn, wie zijn wij dan om te zeggen dat hij dat wel is?
A rookie driver is defined as someone who “may not have participated in more than two F1 World Championship Races during their career” – meaning there are a few with race experience available for the teams to choose from. But for the majority, there are other clear standout candidates that they have existing links with.
https://www.formula1.com/...nMENgGZshDKV9gjnp9fG.html
Dit doet toch pijn aan je ogenIllegal_Alien schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:41:
[YouTube: Every Driver's Miami Entrance! | 2023 Miami Grand Prix]
Klikkie want FOM.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Maar als je naar alle tijden op de harde banden kijkt dan rijdt iedereen gewoon een hele nette stint op die banden. Die banden leken niet of nauwelijks slechter te worden. Perez heeft ook een prima constante, dalende stint, hier en daar een uitschieter, achterblijver of foutje, maar verstappen heeft die ook wel. Piastri en Norris rijden ook gewoon pbs op 50 ronde oude banden.
Als je dan de tijden van Perez bekijkt op de medium dan zie je gewoon dat ie hem daar is verloren, omdat hij daar niet een verschil kon opbouwen en zelfs verliest terwijl de medium de eerste 10-15 ronden gewoon voordeel hoort te geven. Verstappen maakte dat verschil wel einde race.
https://en.mclarenf-1.com/2023/gp/s9103/lap_times/821-785/
Al met al, gewoon een goede race, maar niet echt uitzonderlijk.
erutangiS
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Je hebt de video niet gekeken, of wel?Exocet schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:37:
[...]
Gewoon flauw om de prestatie van Max af te doen als normaal omdat het de snelste auto is.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Maar op hard starten is bijna zelfmoord plegen. iedereen achter je start wel op medium. Dus je moet echt wel heel veel overspeed hebben (zoals Max wel had)Gé Brander schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:46:
De medium aan het begin gebruiken was gewoon niet slim. Zware auto en medium is dus snellere slijtage. Het is echt niet zo dat Perez slecht gereden heeft, de keuze voor medium was de grootste fout om mee te starten.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Klopt, en Verstappen verloor ook een plaats bij de start en haalde ze snel weer in. Had Perez ook (moeten) kunnen doen. De Red Bull is zo snel dat dit echt geen probleem had moeten zijn. Perez had dan echt nog wel kans gehad om de race te winnen denk ik.basvn schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:57:
[...]
Maar op hard starten is bijna zelfmoord plegen. iedereen achter je start wel op medium. Dus je moet echt wel heel veel overspeed hebben (zoals Max wel had)
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Alleen wist niemand aan het begin van de race hoe de banden zich zouden houden, kennelijk was de laatste 'long-run' stint maar 8 ronden, dus niemand had een idee hoe de banden zich zouden houden.Gé Brander schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:59:
[...]
Klopt, en Verstappen verloor ook een plaats bij de start en haalde ze snel weer in. Had Perez ook (moeten) kunnen doen. De Red Bull is zo snel dat dit echt geen probleem had moeten zijn. Perez had dan echt nog wel kans gehad om de race te winnen denk ik.
Op de hards was het natuurlijk ook niet veel soeps. Hij reed op nieuwe banden net zo snel als Verstappen die er al 20 ronden op gereden had. Perez had toen het gat ook weer fors kleiner moeten kunnen maken, en ook dat gebeurde niet.MrOleo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:35:
Als je dan de tijden van Perez bekijkt op de medium dan zie je gewoon dat ie hem daar is verloren, omdat hij daar niet een verschil kon opbouwen en zelfs verliest terwijl de medium de eerste 10-15 ronden gewoon voordeel hoort te geven. Verstappen maakte dat verschil wel einde race.
Onzin. Perez reed langzamer op < 20 ronden nieuwe banden terwijl Max snelste na snelste ronde tijden reed op 40+ oude banden. Perez had geen schijn van kans zelfs met dezelfde strategie.Gé Brander schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:46:
De medium aan het begin gebruiken was gewoon niet slim. Zware auto en medium is dus snellere slijtage. Het is echt niet zo dat Perez slecht gereden heeft, de keuze voor medium was de grootste fout om mee te starten.
Ik kwam ‘m net tegenop YouTube. WauwIllegal_Alien schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:41:
Klikkie want FOM.
Ik weet het niet. Alonso en Sainz konden de eerste 10 ronden aardig volgen. En, als ik Peter Windsor mag citeren, had de rijstijl van Max in de eerste sector juist de bovenhand, waar anderen daar juist hun banden te veel belastte en voor graining zorgde. Na 30 rondes reed Verstappen sneller op 20 ronde oudere banden dan Perez, die met een 20-ronden-brandstof-minder-wegende-auto zijn harde banden al naar een slechtere staat wist te brengen.Gé Brander schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:59:
[...]
Klopt, en Verstappen verloor ook een plaats bij de start en haalde ze snel weer in. Had Perez ook (moeten) kunnen doen. De Red Bull is zo snel dat dit echt geen probleem had moeten zijn. Perez had dan echt nog wel kans gehad om de race te winnen denk ik.
9/10 keer is het volgen van de strategie van Pirelli voor de top 6 ook wel de snelste, enkel hier als Mexico vorig jaar waren races waar (met name) RB/VER hun alternatieve keuze konden laten werken.
Ik denk dat er gewoon geen maat stond op VER deze race, zoals we wel vaker hebben gezien.
Max Verstappen vs. Sergio Perez
Toch indrukwekkend om de lap times te zien dat Max in het begin ondanks al het verkeer sneller was dan Perez. Met nieuwe harde banden kan Perez 8 ronden volhouden om sneller te zijn als Max daarna neemt Verstappen toch weer de overhand
Op de site kan je zelf 2 coureurs kiezen om te vergelijken.
Speed traps, sector times etc.
:strip_exif()/f/image/MLMheQJLmWZlWMw7nGTU27jH.jpg?f=fotoalbum_large)
Die comment er onderIllegal_Alien schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:41:
Klikkie want FOM.
"and the crowd goes MILD"
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Komt wel vaker voor dat Pirelli ernaast zit. Da's niet zo bijzonder.Thinlanet schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:16:
[...]
Ik weet het niet. Alonso en Sainz konden de eerste 10 ronden aardig volgen. En, als ik Peter Windsor mag citeren, had de rijstijl van Max in de eerste sector juist de bovenhand, waar anderen daar juist hun banden te veel belastte en voor graining zorgde. Na 30 rondes reed Verstappen sneller op 20 ronde oudere banden dan Perez, die met een 20-ronden-brandstof-minder-wegende-auto zijn harde banden al naar een slechtere staat wist te brengen.
9/10 keer is het volgen van de strategie van Pirelli voor de top 6 ook wel de snelste, enkel hier als Mexico vorig jaar waren races waar (met name) RB/VER hun alternatieve keuze konden laten werken.
Ik denk dat er gewoon geen maat stond op VER deze race, zoals we wel vaker hebben gezien.
Die rijstijl van Max had er verder ook niet zoveel mee te maken (volgens Windsor), hij reed gewoon niet op de max in sector 1 omdat hij toch veel sneller was daar en uiteindelijk dezelfde tijden reed als Perez zonder op de max te rijden. Perez kwam gewoon snelheid te kort.
Anyway, de enorme adoratie is soms wel vermoeiend. Dat was met Hamilton in het verleden niet anders en toen was het zelfs Max die ooit met opmerkingen kwam als "Zou ik in die auto ook wel kunnen". Daar had hij waarschijnlijk gelijk in, maar dit is echt helemaal niets anders. Toch een leuke overwinning, maar wat mij betreft wordt het allemaal wel weer niet iets te uitvergroot.
Als ik jou was zou ik eens de alpines met elkaar vergelijken en het zelfde doen bij de Merc's. Deze teams hadden ook een gespiegeld banden strategie net als RB en hier kun je zien dat medium-hard sneller is dan Hard-medium.Gé Brander schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:59:
[...]
Als perez dezelfde strategie had als Max had was het gat waarschijnlijk groter geweest.
Lol no my friend your getting schooled and tought some modesty in the process.
Perez zijn tijden zijn prima, het gat met Alonso ook.RobertMe schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:10:
[...]
Op de hards was het natuurlijk ook niet veel soeps. Hij reed op nieuwe banden net zo snel als Verstappen die er al 20 ronden op gereden had. Perez had toen het gat ook weer fors kleiner moeten kunnen maken, en ook dat gebeurde niet.
Ten eerste was aan het begin van perez zijn stint niet bekend hoe lang de harde banden mee konden, hij kan dus niet direct pushen, wat als de banden dat niet trekken? Verstappen moest 30 ronden halen en alles erbij was bonus. Perez moest 37 ronden halen zonder de mogelijkheid om terug te vallen op de 2e set banden.
Ten tweede toen verstappens banden uiteindelijk goed bleven, kon verstappen lekker hard pushen, immers staat ie op het punt nieuwe banden te halen, dus maakt het niet uit als ze kapot gaan, perez moet zijn banden nog wat sparen voor als verstappen gaat aanvallen na diens stop.
Hell, je zou zelfs kunnen stellen dat als verstappen na 15 rondes er achter komt dat de hards het niet lang meer gaan halen, weet ie ik maak wel 2 stops, want dat zal de rest ook moeten doen, terwijl het, als Perez gepit heeft, duidelijk is dat het een 1stops race is, die was veel minder flexibel met zijn opties.
En verstappen is gewoon sneller, wat het hele weekend al duidelijk is...
erutangiS
Dan heb je niet door wat Perez bedoelt. Hij had verwacht dat Max sneller weg zou rijden van hem. Toen vroeg hij alleen of er iets was bij Max, omdat hij wist dat dat zijn enige kans was om te winnen. Toen dat niet zo was, gaf Perez het op en ging hij voor plek 2.computerjunky schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:06:
Net pas terug gekeken en kan niet anders dan lachen om de vraag van Perez: is he struggling?
Lol no my friend your getting schooled and tought some modesty in the process.
Los van alles, Perez een ervaren topcoureur. Ja, Max is bijzonder en nog beter. Maar iemand als Perez wordt niet meer 'schooled' in de F1.
Maar het argument dat Perez niet kan pushen op de hards omdat de levensduur onbekend is geldt dan natuurlijk net zo goed voor de medium stint. Dan kon hij die eerste stint op de medium ook niet pushen omdat hij niet wist of hij daarna op de hards kon uitrijden of dat het een tweestopper zou worden. Terwijl de concurrentie (wie?MrOleo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:12:
[...]
Perez zijn tijden zijn prima, het gat met Alonso ook.
Ten eerste was aan het begin van perez zijn stint niet bekend hoe lang de harde banden mee konden, hij kan dus niet direct pushen, wat als de banden dat niet trekken? Verstappen moest 30 ronden halen en alles erbij was bonus. Perez moest 37 ronden halen zonder de mogelijkheid om terug te vallen op de 2e set banden.
Ten tweede toen verstappens banden uiteindelijk goed bleven, kon verstappen lekker hard pushen, immers staat ie op het punt nieuwe banden te halen, dus maakt het niet uit als ze kapot gaan, perez moet zijn banden nog wat sparen voor als verstappen gaat aanvallen na diens stop.
Hell, je zou zelfs kunnen stellen dat als verstappen na 15 rondes er achter komt dat de hards het niet lang meer gaan halen, weet ie ik maak wel 2 stops, want dat zal de rest ook moeten doen, terwijl het, als Perez gepit heeft, duidelijk is dat het een 1stops race is, die was veel minder flexibel met zijn opties.
En verstappen is gewoon sneller, wat het hele weekend al duidelijk is...
Dit is een vreemde redenatie. Perez is altijd een sitting duck met zijn hards tegen Max' nieuwe mediums, ongeacht de staat van zijn banden. Hij wil dus helemaal niet verdedigen, hij wil een zo groot mogelijk gat, zodat de mediums niet nieuw meer zijn tegen de tijd dat Max Checo eindelijk tegenkomt.MrOleo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:12:
perez moet zijn banden nog wat sparen voor als verstappen gaat aanvallen na diens stop.
[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 08-05-2023 17:53 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Had de indruk dat Verstappen zodra hij Perez in had gehaald in 'tire-safe mode' ging om een eventuele aanval op de snelste ronde te kunnen pareren.Playa del C. schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:17:
[...]
Dan heb je niet door wat Perez bedoelt. Hij had verwacht dat Max sneller weg zou rijden van hem. Toen vroeg hij alleen of er iets was bij Max, omdat hij wist dat dat zijn enige kans was om te winnen. Toen dat niet zo was, gaf Perez het op en ging hij voor plek 2.
Los van alles, Perez een ervaren topcoureur. Ja, Max is bijzonder en nog beter. Maar iemand als Perez wordt niet meer 'schooled' in de F1.
Horner disagrees:Gé Brander schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:59:
[...]
https://www.motorsport.co...n-same-strategy/10466854/Horner: Verstappen would have beaten Perez on same strategy
Red Bull Formula 1 boss Christian Horner believes Max Verstappen would have beaten Sergio Perez in the Miami GP even if they had been on the same strategy.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ja gek zeg. Hele weekend al 3-4 tienden per ronde sneller.YakuzA schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:01:
[...]
Horner disagrees:
[...]
https://www.motorsport.co...n-same-strategy/10466854/
Maak je een zo groot mogelijk gat, dan heb je kans dat je te hard pusht en vallen je banden potentieel van een cliff, waarna je niks meer kan maken..oisyn schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:50:
[...]
Dit is een vreemde redenatie. Perez is altijd een sitting duck met zijn hards tegen Max' nieuwe mediums, ongeacht de staat van zijn banden. Hij wil dus helemaal niet verdedigen, hij wil een zo groot mogelijk gat, zodat de mediums niet nieuw meer zijn tegen de tijd dat Max Checo eindelijk tegenkomt.
Push je met beleid kan je je banden geleidelijk opbruiken en kom je waarschijnlijk verder.
Als je je oude banden aan gort rijdt verdedig je net zo min tegen niet nieuwe mediums als met niet nieuwe hards tegen vrij nieuwe mediums, namelijk niet.
Anyway de race was over in ronde 20 toen perez pitte met 1 a 2 seconde voorsprong omdat de mediums slecht werkten met volle tank, alles daarna is nauwelijks relevant, de strijd was al voorbij.
erutangiS
De pr praat van horner is weinig relevant.YakuzA schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:01:
[...]
Horner disagrees:
[...]
https://www.motorsport.co...n-same-strategy/10466854/
"Perez reed een goede race, maar kon niet tippen aan de fenomenale verstappen."
klinkt beter dan
"Perez kon helaas geen tempo maken op de mediums, waarna verstappen de winst relatief makkelijk kon binnenhengelen."
erutangiS
Ik zie twee keer 'perez had harder moeten rijden'.MrOleo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:24:
[...]
De pr praat van horner is weinig relevant.
"Perez reed een goede race, maar kon niet tippen aan de fenomenale verstappen."
klinkt beter dan
"Perez kon helaas geen tempo maken op de mediums, waarna verstappen de winst relatief makkelijk kon binnenhengelen."
Niet slecht gereden?Gé Brander schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:46:
Je begint op pole, rijdt in optimale perfecte lucht en downforce, hoeft geen enkel risico te nemen (wat vaak tijd kost) en je rijdt amper weg bij veel langzamere auto's?
Plus je haalt de rondetijden niet van jouw teamgenoot, welke op banden rijdt die 20(!) rondes ouder zijn. Hij rijdt zelfs van je weg en seconde of 4 a 5.
Nee, dan heb je echt niet het maximale uit je materiaal gehaald. En dus geen goede race gereden imho.
Is het dan realistisch om hetzelfde te verwachten als Verstappen doet? Ik denk van niet. Perez is gewoon niet zo goed als Verstappen en zeker niet zo consequent. Wat heeft Perez wel gedaan, tweede geworden, wat minimaal verwacht mocht worden van hem.StealthyPeanut schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:51:
[...]
Niet slecht gereden?
Je begint op pole, rijdt in optimale perfecte lucht en downforce, hoeft geen enkel risico te nemen (wat vaak tijd kost) en je rijdt amper weg bij veel langzamere auto's?
Plus je haalt de rondetijden niet van jouw teamgenoot, welke op banden rijdt die 20(!) rondes ouder zijn. Hij rijdt zelfs van je weg en seconde of 4 a 5.
Nee, dan heb je echt niet het maximale uit je materiaal gehaald. En dus geen goede race gereden imho.
Hoe graag de media ook een duel willen, de rolverdeling binnen RB is zo klaar als een klontje.
En als tweede rijder presteert hij maximaal voor het team en pakt de kruimels die VER laat liggen.
Dat laatste was heel vreemd inderdaad. Hij pakt pole met bijna 4 tiende in een auto waarvan bekend is dat deze in race-trim veel beter presteert dan in de kwalificatie.StealthyPeanut schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:51:
[...]
Je zou toch verwachten dat hij met een seconde per ronde weg had kunnen rijden van Alonso. Dan had hij 15s op Verstappen gehad zodra deze op P2 kwam en had het er heel anders uitgezien.
Nouja, als Perez serieus denkt wereldkampioen te kunnen worden moet hij beter zijn dan Verstappen. En dat is hij niet.Gé Brander schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:16:
[...]
Is het dan realistisch om hetzelfde te verwachten als Verstappen doet? Ik denk van niet. Perez is gewoon niet zo goed als Verstappen en zeker niet zo consequent. Wat heeft Perez wel gedaan, tweede geworden, wat minimaal verwacht mocht worden van hem.
Vaak bu'j te bang!
Er zijn natuurlijk meerdere wereldkampioenen te vinden die de juiste combinatie van het juiste moment en mindere teamgenoot hadden, die bij een sterkere teamgenoot een Perez zouden zijn. Noem maar een Button; een jaar eerder was het bijna Massa geworden. Eerder had je eendagsvliegen als Damon Hill, Jacques Villeneuve, Nigel Mansell, Keke Rosberg etc. Perez zou in dat rijtje passen. Eddie Irvine was bijna WK geworden...-tom-562 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:14:
Nouja, als Perez serieus denkt wereldkampioen te kunnen worden moet hij beter zijn dan Verstappen. En dat is hij niet.
Nico Rosberg vond ik knap: die heeft een seizoen zo hard geknokt dat het gelukt is tegen Hamilton, maar hij wist ook dat het hem geen tweede keer zou lukken.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik vind het niet realistisch hoor idd, omdat ik geloof dat Max 2 of 3 klasses beter is dan Checo. Maar als Checo zichzelf van dezelfde categorie vindt, heeft hij gewoon een erg slechte race gereden. Toch?Gé Brander schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:16:
[...]
Is het dan realistisch om hetzelfde te verwachten als Verstappen doet? Ik denk van niet. Perez is gewoon niet zo goed als Verstappen en zeker niet zo consequent. Wat heeft Perez wel gedaan, tweede geworden, wat minimaal verwacht mocht worden van hem.
Daarmee doelde ik meer op alle uitspraken van Checo en de media. Hij gaf direct na de wedstrijd aan dat hij al snel merkte dat de medium band niet de juiste was (niet zijn schuld) en hij zegt dat ze moeten leren van gisteren on te weten wat er mis ging, zodat ze in Imola weer hun "normale pace" hebben. Terwijl Max het hele weekend 2 tot 5 tienden sneller was dan Checo in elke sessie.
De pace gisteren was gewoon zijn normale pace. En Max heeft ontzettend veel overcapaciteit t.o.v. Checo als het gaat om bandenmanagement, stuurinput en load op de wagen.
Checo weet toch ook waarom hij juist op de circuits als Baku, Monaco en Singapore sterk is? Of denkt hij werkelijk dat hij de overall pace van Max kan matchen? Dat vraag ik me echt af.
[ Voor 4% gewijzigd door StealthyPeanut op 08-05-2023 21:44 ]
Alle teams die vooraan stonden dachten dat de medium de beste band was, dat was hen verteld door hun strategie mensen. Perez moest er ook rekening mee houden dat als hij op hard startte en de rest op medium, hij het risico liep snel een paar plekken te verliezen (dat gebeurde Verstappen ook). En dan loop je nog meer risico op problemen.StealthyPeanut schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:42:
Hij gaf direct na de wedstrijd aan dat hij al snel merkte dat de medium band niet de juiste was
Maar Verstappen was het hele weekend een halve seconde per ronde sneller dan Perez. Dat maakte het verschil, niet de bandenkeuze.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Eddie Irvine had zelfs maar vier van de zestien races gewonnen... toch wel andere tijden.gambieter schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:20:
[...]
Er zijn natuurlijk meerdere wereldkampioenen te vinden die de juiste combinatie van het juiste moment en mindere teamgenoot hadden, die bij een sterkere teamgenoot een Perez zouden zijn. Noem maar een Button; een jaar eerder was het bijna Massa geworden. Eerder had je eendagsvliegen als Damon Hill, Jacques Villeneuve, Nigel Mansell, Keke Rosberg etc. Perez zou in dat rijtje passen. Eddie Irvine was bijna WK geworden...
Nico Rosberg vond ik knap: die heeft een seizoen zo hard geknokt dat het gelukt is tegen Hamilton, maar hij wist ook dat het hem geen tweede keer zou lukken.
In ieder geval minder betrouwbare tijden als je ziet dat wereldkampioen Mika Häkkinen dat jaar vijf keer uitviel.
Rosberg werd kampioen met slechts één overwinning zelfs.Hippocampus schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:07:
[...]
Eddie Irvine had zelfs maar vier van de zestien races gewonnen... toch wel andere tijden.
In ieder geval minder betrouwbare tijden als je ziet dat wereldkampioen Mika Häkkinen dat jaar vijf keer uitviel.
Waar zat Per er dan voor in de qualy? Het staat 3-2 voor Max en die 2 zijn Jeddah waar Max veel sneller was maar de auto er mee stopte en nu Miami waar Max veel sneller was maar Leclerc iedereens auto’s stopte.sanderb schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:13:
[...]
Zelfs in de eerste 15 ronden toen Max op hard stond en aan het inhalen was, was hij slechts 1 ronde langzamer dan PER.
DRS is gewoon zoooo goed bij RBR, dat je denk ik met DRS op hard sneller bent dan op medium zonder DRS...zelfs als je daarbij nog moet inhalen. Dat inhalen gebeurde echter met amper tijdverlies. Enerzijds omdat middels DRS inhalen en laat remmen weinig tijd kost netto, en anderzijds omdat de andere coureurs amper moeite deden om Max achter zich te houden (want kansloos).
Volgens mij stelt Max de auto dit jaar sowieso veel meer af op de race dan op de Q. En hij liet dit weekend maar weer zien waarom. Ik denk dat PER er in de Q dichterbij zit (of zelfs soms voor) omdat hij dan een afstelling heeft die voor de Q beter werkt, maar in de race de pace niet kan bijhouden.
een treffende spreuk
Daar had hij geen behoefte aan. Gewonnen, mission accomplished. Knokken tegen Hamilton als niet Brit is gewoon erg naar. Elk duel is automatisch jouw fout, daar stuurt Hamilton ook actief op aan. Russell laat nu zien dat Rosberg Hamilton nog best vaker had kunnen verslaan. Mentaal is Hamilton niet de sterkste.gambieter schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:20:
[...]
Er zijn natuurlijk meerdere wereldkampioenen te vinden die de juiste combinatie van het juiste moment en mindere teamgenoot hadden, die bij een sterkere teamgenoot een Perez zouden zijn. Noem maar een Button; een jaar eerder was het bijna Massa geworden. Eerder had je eendagsvliegen als Damon Hill, Jacques Villeneuve, Nigel Mansell, Keke Rosberg etc. Perez zou in dat rijtje passen. Eddie Irvine was bijna WK geworden...
een treffende spreuk
Hoeveel sneller was de eerste run in Q3 van Verstappen dan? Admit it, Verstappen maakte gewoon een fout, die vervolgens catastrofaal werd door het wachten en vervolgens rode vlag. Maar je kunt niet de pole van Perez alleen maar bij externe factoren leggen en doen alsof Perez pole had door de rode vlag. Het heeft Perez zeker geholpen, maar Verstappen had gewoon die fout niet moeten maken en die banker lap goed zetten.pro_6or schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:08:
[...]
Waar zat Per er dan voor in de qualy? Het staat 3-2 voor Max en die 2 zijn Jeddah waar Max veel sneller was maar de auto er mee stopte en nu Miami waar Max veel sneller was maar Leclerc iedereens auto’s stopte.
Zelfs Max zn tijd in Q2 was sneller dan Perez zn tijd in Q3... Dat zegt wel wat.... Ik zeg niet dat ze de score moeten aanpassen ofzo, maar Max was wel duidelijk sneller en in dit geval, waarbij een Q3-tijd niet eens sneller is dan een Q2-tijd, zonder dat het weer enige invloed had, dan is imo ook wel twijfelachtig.. Dus ja, Perez had de pole door externe factoren, dat lijkt me vrij duidelijk. Fout van Verstappen valt daaronder.RobertMe schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:14:
[...]
Hoeveel sneller was de eerste run in Q3 van Verstappen dan? Admit it, Verstappen maakte gewoon een fout, die vervolgens catastrofaal werd door het wachten en vervolgens rode vlag. Maar je kunt niet de pole van Perez alleen maar bij externe factoren leggen en doen alsof Perez pole had door de rode vlag. Het heeft Perez zeker geholpen, maar Verstappen had gewoon die fout niet moeten maken en die banker lap goed zetten.
Heb bij jou altijd de indruk dat je expres mijn punt wilt missen. zowel in Jeddah als in Miami was Max in elke FP sessie toch ruim sneller en in elke Q sessies waar ze beide ongehinderd aan deelnamen ook. Max maakte een fout in Q3, zeker, hoezo geef ik dat niet toe? Maar hij zou naar alle waarschijnlijkheid ruim sneller zijn geweest, of zeg ik daarmee iets geks? Max Q2 run was zelfs sneller dan de pole tijd.RobertMe schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:14:
[...]
Hoeveel sneller was de eerste run in Q3 van Verstappen dan? Admit it, Verstappen maakte gewoon een fout, die vervolgens catastrofaal werd door het wachten en vervolgens rode vlag. Maar je kunt niet de pole van Perez alleen maar bij externe factoren leggen en doen alsof Perez pole had door de rode vlag. Het heeft Perez zeker geholpen, maar Verstappen had gewoon die fout niet moeten maken en die banker lap goed zetten.
een treffende spreuk
HAM heeft het moeilijk met de combinatie van vrachtwagen en een snelle teamgenoot. In 2017 had hij nog geen vrachtwagenpro_6or schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:13:
Daar had hij geen behoefte aan. Gewonnen, mission accomplished. Knokken tegen Hamilton als niet Brit is gewoon erg naar. Elk duel is automatisch jouw fout, daar stuurt Hamilton ook actief op aan. Russell laat nu zien dat Rosberg Hamilton nog best vaker had kunnen verslaan. Mentaal is Hamilton niet de sterkste.
Klopt, toen vonden we het Taxi’s als ik het me goed herinnergambieter schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:26:
[...]
HAM heeft het moeilijk met de combinatie van vrachtwagen en een snelle teamgenoot. In 2017 had hij nog geen vrachtwagen
Tijd eigenlijk dat die Hamilton eens een F1 wagen onder de kont krijgt, hijjis best wel snel :-P
een treffende spreuk
Punt is dat je niet kunt zeggen dat die 3-2 volkomen onterecht is en Perez beide keren geluk had. Jeddah zullen we nooit weten, dat technisch probleem kan Verstappen niks aan doen en ja Verstappen had waarschijnlijk pole gepakt. Miami stond Perez er gewoon toen het moest en Verstappen niet. Verstappen heeft daar een fout gemaakt en daardoor was Perez beter. Misschien niet perse echt sneller, maar Perez heeft wel een tijd gereden. En ja, deze valt in de categorie "to finish first you first have to finish", en "to qualify on pole you first must set a time" wat Verstappen heeft verzaakt. Dus ik vind het maximaal 4-1, met verschuiving van Jeddah. Maar Miami was gewoon terecht voor Perez. Toen het er deed stond die er, ook al was het niet de snelste ronde van de hele Q. Would have, could have, should have pak je geen pole mee, je zult toch echt een/de snelste tijd moeten zetten in Q3.pro_6or schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:24:
[...]
Heb bij jou altijd de indruk dat je expres mijn punt wilt missen. zowel in Jeddah als in Miami was Max in elke FP sessie toch ruim sneller en in elke Q sessies waar ze beide ongehinderd aan deelnamen ook. Max maakte een fout in Q3, zeker, hoezo geef ik dat niet toe? Maar hij zou naar alle waarschijnlijkheid ruim sneller zijn geweest, of zeg ik daarmee iets geks? Max Q2 run was zelfs sneller dan de pole tijd.
Imho is Perez niet “hier en daar” sneller dan Max in de qualy, wat de stelling was waar ik op reageerde. Hij was dit weekend echt niet sneller. In geen enkele FP, in geen enkele Q sessies die ongehinderd eindigde, zelfs niet all out. in Australie had Max de provisional pole ook niet, maar wel een sensationele tijd in de 2e poging.RobertMe schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:40:
[...]
Punt is dat je niet kunt zeggen dat die 3-2 volkomen onterecht is en Perez beide keren geluk had. Jeddah zullen we nooit weten, dat technisch probleem kan Verstappen niks aan doen en ja Verstappen had waarschijnlijk pole gepakt. Miami stond Perez er gewoon toen het moest en Verstappen niet. Verstappen heeft daar een fout gemaakt en daardoor was Perez beter. Misschien niet perse echt sneller, maar Perez heeft wel een tijd gereden. En ja, deze valt in de categorie "to finish first you first have to finish", en "to qualify on pole you first must set a time" wat Verstappen heeft verzaakt. Dus ik vind het maximaal 4-1, met verschuiving van Jeddah. Maar Miami was gewoon terecht voor Perez. Toen het er deed stond die er, ook al was het niet de snelste ronde van de hele Q. Would have, could have, should have pak je geen pole mee, je zult toch echt een/de snelste tijd moeten zetten in Q3.
Eigenlijk de enige keer waar je oprecht kan zeggen dat Checo wat deed was die sprint qualy in Baku.
een treffende spreuk
En de race? Zelfs zonder safety car had ik Perez die race nog wel zien winnen, want hij was gewoon sneller al was het verschil klein. Inhalen is lastig, maar ik denk dat hij had wel gered of het was een double DNF a la Max en Ric.pro_6or schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:47:
[...]
Imho is Perez niet “hier en daar” sneller dan Max in de qualy, wat de stelling was waar ik op reageerde. Hij was dit weekend echt niet sneller. In geen enkele FP, in geen enkele Q sessies die ongehinderd eindigde, zelfs niet all out. in Australie had Max de provisional pole ook niet, maar wel een sensationele tijd in de 2e poging.
Eigenlijk de enige keer waar je oprecht kan zeggen dat Checo wat deed was die sprint qualy in Baku.
Mijns inziens was Baku echt wel een Perez weekend. Vergelijkbaar met Miami, maar dan voor Verstappen.Snowdog schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:59:
[...]
En de race? Zelfs zonder safety car had ik Perez die race nog wel zien winnen, want hij was gewoon sneller al was het verschil klein. Inhalen is lastig, maar ik denk dat hij had wel gered of het was een double DNF a la Max en Ric.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Baku was praktisch even snel (vergeet niet: dirty air is weer een dingetje sinds dit jaar, dus als je er achter hangt gaan je banden er aan), misschien een tiende per ronde misschien (en zelfs dat betwijfel ik, zie verderop)Killjoy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 00:43:
[...]
Mijns inziens was Baku echt wel een Perez weekend. Vergelijkbaar met Miami, maar dan voor Verstappen.
Verder was de snelste ronde van max bijna 3 tiende sneller (enkel doordat Russel naar binnen ging had die niet het punt) en was die sneller in de gewone quali. Ook in FP1 was die sneller. Sprint quali was Perez sneller.
Miami was Max ruim sneller in elke sessie:
1 seconde in FP1
0,5 in FP2
0,5 in FP3
0,4 in Q2 tov Perez in Q3
en in Q2 sneller dan de poletijd in Q3. Plus sneller op oude hards dan Perez op nieuwe....
https://pitwall.app/analy...compare_driver=11&button=
En Max was op de medium nog enorm aan het managen... Duidelijk te zien als je blijkbaar op een snelle lap 1,7 seconden onder de tijd van Perez zit.. Max had met gemak kunnen wegrijden maar geen noodzaak toe.
Hoe het vergelijkbaar is, is mij even niet duidelijk
[ Voor 37% gewijzigd door Waah op 09-05-2023 01:22 ]
Wauw, net zo beschamend als die introductie van de rijders

En dan zeker aan de poort gecontroleerd worden of je eten en drinken bij je hebt op een manier die doet denken alsof je eplosieven of drugs bij je hebt.
[ Voor 31% gewijzigd door Chocoball op 09-05-2023 08:24 . Reden: verkeerde quote ]
Het volk wat dit kan betalen heeft daar waarschijnlijk ook geen last van.Chocoball schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:20:
[...]
En dan zeker aan de poort gecontroleerd worden of je eten en drinken bij je hebt op een manier die doet denken alsof je eplosieven of drugs bij je hebt.
Haha zelfs voor 4 personen zijn dit te hoge prijzenRobertMe schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:48:
Ik neem aan dat jullie ook zien dat bij die eerste twee blokken staat dat het voor 4 personen is? Die eerste twee blokken zijn dus duur, die derde is heel duur.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Waren VIP weekend tickets ook niet iets van 15K per persoon? Dan kan dat er vast ook nog wel vanaf.
Voor het plebs was er vast en zeker gewoon een vettige burger met een liter cola.exclusive Paddock Club priced north of $10,000 USD.
[ Voor 17% gewijzigd door Gekkenhuis op 09-05-2023 09:01 ]
Ik neem volgend jaar zelf mijn krentenbollen en pakjes appelsap mee.
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
In de comments: "Easy to see how Red Bull spent so much on catering"
Als je even verder zoekt op reddit, twitter of andere kanalen kom je nog veel meer van die onzin tegen. Een stokbroodje ham met bbqsaus voor $42, aangeprezen als Wagyu Steak Sandwich bv. Het is van de zotte dat mensen dit uberhaupt accepteren. Weer een extra reden om een hekel te hebben aan dit soort evenementen waar het al lang niet meer om racen gaat.RobertMe schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:48:
Ik neem aan dat jullie ook zien dat bij die eerste twee blokken staat dat het voor 4 personen is? Die eerste twee blokken zijn dus duur, die derde is heel duur.
Dat wordt echt een verschrikkelijk weekend denk ik, veel te veel show verwacht ik.JEightyFive schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:25:
Las Vegas wordt nog duurder, I guarantee it.
Goh het is haast alsof die medium band niet lekker werkte in de beginstint...alexbl69 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:37:
[...]
Dat laatste was heel vreemd inderdaad. Hij pakt pole met bijna 4 tiende in een auto waarvan bekend is dat deze in race-trim veel beter presteert dan in de kwalificatie.
Je zou toch verwachten dat hij met een seconde per ronde weg had kunnen rijden van Alonso. Dan had hij 15s op Verstappen gehad zodra deze op P2 kwam en had het er heel anders uitgezien.
erutangiS
Nu al zin in, want dat is wel een van mijn favoriete banen.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Mooie klassieke baan met grindbakken die fouten afstraffen. Dat heeft als nadeel dat je ook slachtoffer kunt zijn (Sainz na aanvaring met Ricciardo) Ik kijk er ook naar uit!G_Dragon schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:53:
Over twee weken zitten we weer in Imola!
Dit is uiteraard wel offtopic, want het gaat hier over Miami
Miami stelt toch ook niet teleur met de baan. Ja, Amerikaanse setting en over the top, maar toch wederom een mooi event gezien met actie op de baan.
Ben zelf sowieso veel meer van die klassieke banen als Imola en Spa dan circuits als Baku en Miami.G_Dragon schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:53:
Over twee weken zitten we weer in Imola!
Niemand had echt grote problemen met de medium start. De medium-Hard strategie was ook de snellere strategie, de alpines en de Merc's hadden beide strategien gebruikt en de Medium-Hard rijders deden het allebij beter dan de Hard-Medium. Perez is gewoon grondig geklopt met terwijl hij op de snelste strategie stond. Al het klagen op de banden is gewoon copium van perez die nogsteeds gelooft dat hij even goed is als Max.MrOleo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:40:
[...]
Goh het is haast alsof die medium band niet lekker werkte in de beginstint...
Alsof al die coureurs ook exact hetzelfde zijn. Die conclusie kun je natuurlijk niet trekken. Bovendien zat Hamilton vast in een DRS trein dus die kon in het begin überhaupt niet naar voren, en van Alpine kun je niet eens zeggen dat Gasly het beter deed dan Ocon (eindigden achter elkaar met 3s verschil).ArgantosNL schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:31:
de alpines en de Merc's hadden beide strategien gebruikt en de Medium-Hard rijders deden het allebij beter dan de Hard-Medium.
Ben het eens met je stelling over Perez hoor, maar imho trek je hier een verkeerde conclusie
[ Voor 26% gewijzigd door .oisyn op 09-05-2023 11:24 ]
Hamilton heeft 10 seconden verloren in de DRS train op russell en eindigde 18 seconden achter russell, eerste ronde gap was bijna 5 seconden, dus zelfs als je de DRS train verlies er af haald was dit langzamer. Je hebt gelijk met betrekking to de Alpines hun start gap en eind gap liggen 1 seconde uit elkaar..oisyn schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:19:
[...]
Alsof al die coureurs ook exact hetzelfde zijn. Die conclusie kun je natuurlijk niet trekken. Bovendien zat Hamilton vast in een DRS trein dus die kon in het begin überhaupt niet naar voren, en van Alpine kun je niet eens zeggen dat Gasly het beter deed dan Ocon (eindigden achter elkaar met 3s verschil).
Bij de Haas en de Alfa's zie je precies de zelfde trend, de enige die van deze trend afwijken zijn de RB en het zuster team. Maar met Devries die rijd als een pannenkoek kun je niet veel zinnige informatie daar uit halen. Zelfs achteraf is het verschil in het voordeel van de Medium-hard, hij is niet groot maar wel aanwezig.Ben het eens met je stelling over Perez hoor, maar imho trek je hier een verkeerde conclusie. Het ligt (achteraf gezien) voor de hand dat hard-medium beter is dan medium-hard vanwege de evolutie van de baan en het lichter worden van de auto, waardoor de mediums relatief beter zijn aan het eind van de race dan aan het begin van de race, terwijl dat verschil bij de hards minder groot is. Maar starten op de hards was een grote gok, en met de kennis van nu had Perez dat net zo goed niet gehaald. Dan had Max 'm ingehaald voordat ze beide pitten naar mediums.
Ik denk dat Ferrari daar anders over denkt. Ferrari gaat voor P1 of niks. Liever 3 keer crashen en 1 keer P1 dan 4 keer P2. Ferrari doet vooral mee voor de reclame voor hun eigen merk, meer nog dan andere teams. F1 is de marketingstrategie van Ferrari.T-homas schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:21:
Vind onderstaande van Brundle wel een waardevolle toevoeging met hoe Leclerc momenteel presteert:
Volgens mij ziet Ferrari liever in de krant dat die briljante LeClerc in zijn prachtige Ferrari helaas weer gecrasht is dan dat de middelmatige Leclerc ergens in de sub-top is gefinshed met zijn ondermaatse Ferrrari.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Nee. Om iemand op de baan in te halen heb je veel meer overspeed nodig, zeker op een krappe baan als Baku. Perez was slechts marginaal sneller, dus zonder safety car zou hij het niet gehaald hebben.Snowdog schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:59:
[...]
En de race? Zelfs zonder safety car had ik Perez die race nog wel zien winnen, want hij was gewoon sneller al was het verschil klein. Inhalen is lastig, maar ik denk dat hij had wel gered of het was een double DNF a la Max en Ric.
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Ironisch genoeg was Enzo Ferrari juist begonnen met het produceren van straatauto's om zijn F1 team te kunnen blijven financieren...CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:06:
Ik denk dat Ferrari daar anders over denkt. Ferrari gaat voor P1 of niks. Liever 3 keer crashen en 1 keer P1 dan 4 keer P2. Ferrari doet vooral mee voor de reclame voor hun eigen merk, meer nog dan andere teams. F1 is de marketingstrategie van Ferrari.
Je verhaal past meer bij RB. Ferrari is Ferrari.. die hebben echt geen promotie nodig. Ze kunnen de vraag naar auto's niet eens bijhouden.CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:06:
[...]
Ik denk dat Ferrari daar anders over denkt. Ferrari gaat voor P1 of niks. Liever 3 keer crashen en 1 keer P1 dan 4 keer P2. Ferrari doet vooral mee voor de reclame voor hun eigen merk, meer nog dan andere teams. F1 is de marketingstrategie van Ferrari.
Volgens mij ziet Ferrari liever in de krant dat die briljante LeClerc in zijn prachtige Ferrari helaas weer gecrasht is dan dat de middelmatige Leclerc ergens in de sub-top is gefinshed met zijn ondermaatse Ferrrari.
[ Voor 3% gewijzigd door Vuvuzela op 09-05-2023 12:20 ]
I served in a company of heroes.
Moeilijk te zeggen, net als Max gisteren marginaal sneller leek en toen hij aan de leiding ging en het wel prima vond zonder zijn voorsprong uit te bouwen (wat makkelijk had gekund). Perez kon waarschijnlijk nog wel wat sneller vorige week en Max had pas echt op vrijwel het einde van de race door hoe hij moest rijden qua settings etc.Fanta schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:14:
[...]
Nee. Om iemand op de baan in te halen heb je veel meer overspeed nodig, zeker op een krappe baan als Baku. Perez was slechts marginaal sneller, dus zonder safety car zou hij het niet gehaald hebben.
Denk echt dat Perez die GP hoe dan ook had gewonnen. Maar goed, da's een lange discussie en daar kan je nooit over uitkomen, gewoon goeie win voor Perez zou ik het noemen. Een van de weinige, want ik kan me weinig weekenden herinneren dat hij gewoon echt de snellere was zonder geluk of wat dan ook (ok, jij noemt die safety car geluk, ik niet).
Theoretisch zou het altijd beter moeten zijn om met je zware auto op de harde band te beginnen en als de auto lichter is over te stappen naar de zachtere banden. Maar het risico is vrij groot dat je dan in de eerste bocht gepasseerd wordt door iemand op zachtere banden. Bij Verstappen konden ze die gok nemen omdat hij startte temidden van minder snelle auto's en coureurs die beseffen dat Verstappen niet hun gevecht is. Dan nog was het spannend in de eerste bocht..oisyn schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:19:
Ben het eens met je stelling over Perez hoor, maar imho trek je hier een verkeerde conclusie. Het ligt (achteraf gezien) voor de hand dat hard-medium beter is dan medium-hard vanwege de evolutie van de baan en het lichter worden van de auto, waardoor de mediums relatief beter zijn aan het eind van de race dan aan het begin van de race, terwijl dat verschil bij de hards minder groot is. Maar starten op de hards was een grote gok, en met de kennis van nu had Perez dat net zo goed niet gehaald. Dan had Max 'm ingehaald voordat ze beide pitten naar mediums.
Het zal ook wel een rol spelen dat RBR weet dat ze snel genoeg zijn om zonder enige moeite het heel middenveld in te halen. Zelfs als Verstappen aan de start wat plekken was verloren door zijn banden dan had hij die toch wel terug kunnen pakken voordat de kopgroep al te ver was weggereden.
Ik vind 62,50 dollar p.p. voor een salade ook best heel duurRobertMe schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:48:
Maar als ik zo verder lees: Blijkbaar zijn dit normale prijzen. De VIPS en mensen met een ticket daarvoor krijgen dit gratis. Deze prijzen zijn voor de bedrijven die mensen uitnodigen namens hun, en vervolgens kunnen ze laten zien hoeveel geld ze wel niet uitgeven aan die mensen....
Tis dus puur marketing voor de bedrijven die dit betalen

Als je de long game speelt is het helemaal niet zo erg om in de eerste ronde wat terug te vallen om er vervolgens vrij gemakkelijk voorbij te kunnen gaan en de betere strategie te hebben.CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:21:
[...]
Theoretisch zou het altijd beter moeten zijn om met je zware auto op de harde band te beginnen en als de auto lichter is over te stappen naar de zachtere banden. Maar het risico is vrij groot dat je dan in de eerste bocht gepasseerd wordt door iemand op zachtere banden. Bij Verstappen konden ze die gok nemen omdat hij startte temidden van minder snelle auto's en coureurs die beseffen dat Verstappen niet hun gevecht is. Dan nog was het spannend in de eerste bocht.
Klopt, maar daar zit natuurlijk een wisselwerking tussen. Ferrari kan veel meer verdienen aan de verkoop van auto's dan aan het prijzengeld van F1. Een paar keer goed opvallen met een uitzonderlijke winst is PR-technisch interessanter dan altijd een redelijk resultaat.warp schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:19:
Ironisch genoeg was Enzo Ferrari juist begonnen met het produceren van straatauto's om zijn F1 team te kunnen blijven financieren...
Dat moet wel zo blijven want door 'schaarste' kunnen ze veel meer geld vragen voor hun exclusieve auto's.Vuvuzela schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:19:
Je verhaal past meer bij RB. Ferrari is Ferrari.. die hebben echt geen promotie nodig. Ze kunnen de vraag naar auto's niet eens bijhouden.
Dit topic is gesloten.
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Graag de slowchat bewaren tot de vrije trainingen en races.
- Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
- Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2023
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 3 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
- De budgetcap: [F1] De budgetcap
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |