Klinkt alsof de unit alleen maar op buitentemperatuur verwarmd, wat vrij gebruikelijk is in Duitsland. Je zou kunnen kijken of je iets van nachtverlaging kunt instellen, of desnoods silent mode.
Mag ik hier wat grappigs posten? Ja dat mag wel denk ik, zeker als jullie dit filmpje hebben gezien van een installateur die een kelder vol buffervaten bij een klant heeft geplaatst 'omdat de klant gebruik wilt maken van dynamische tarieven'.
1400l aan buffervaten om precies te zijn (en een volle kelder)
PS. Ik vind het grappig omdat je ook kan overdrijven in je zoektocht naar de beste oplossing.
De klant wilde bufferen maar had niet veel hoogte in de kelder… regelen we 💪🏻#schimmeltechniek pic.twitter.com/07iI7JtKxj
— Patrick Schimmel🍀💎 (@schimmpie) 15 december 2023
PS. Ik vind het grappig omdat je ook kan overdrijven in je zoektocht naar de beste oplossing.
[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 16-12-2023 11:36 ]
geld hebben wil niet zeggen dat je ook slim bent.Wolly schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:28:
Mag ik hier wat grappigs posten? Ja dat mag wel denk ik, zeker als jullie dit filmpje hebben gezien van een installateur die een kelder vol buffervaten bij een klant heeft geplaatst 'omdat de klant gebruik wilt maken van dynamische tarieven'.
[Twitter]
ben poosje geleden nog een verglijkbare installatie tegengekomen maar dan een commerciele installatie met ongeveer 30.000L aan buffer die gevoed werd van zo'n PVT installatie op het dak.
vreemd genoeg was men nogal gepikeerd dat het niet veel deed in de winter....

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 16-12-2023 11:37 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Er is ook een startup met een buffer van 4,5m3 water in een gat in de tuin. 20k kosten. Idee is laden op dynamisch tarief...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
OMG. Er zal maar iets gaan lekker. Daar kun je nooit meer fatsoenlijk bij.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ander "iets minder on topic" onderwerp:
In veel LW WP zit een elektrisch element.
Netbeheerders rekenen daar nogal defensief mee:
https://www.phasetophase.nl/boek/boek_1_3.html#_3.6.1
En zijn daardoor nogal negatief over de LW WP.
Wat is het probleem van ze weglaten? Puur een storings backup dan niet beschikbaar hebben?
Wat is het probleem van ze weglaten? Puur een storings backup dan niet beschikbaar hebben?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
denk dat je meer bespaart als je die 20k in het afgiftesysteem gooit en nog wat in isolatie en van de rest nog een paar leuke weekjes wintersport kan gaan doen....BarryH schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:38:
Er is ook een startup met een buffer van 4,5m3 water in een gat in de tuin. 20k kosten. Idee is laden op dynamisch tarief...
sommige units hebben dat nodig als je kleine vloerverwarmingen hebt bijvoorbeeld en het huis is te koud. dan heb je het element nodig om de boel op gang te krijgen of om te zorgen dat de watertemperatuur te ver inkakt. bij 24/7 stoken geen probleem maar de adhoc stoken wat teveel mensen nog steeds doen kan die nodig zijn om het systeem genoeg buffer te geven tijdens defrosts.BarryH schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:43:
hoeft ook geen probleem te zijn want je kan diverse instellingen maken en evntueel nog externe kastjes installeren (soms doet de netbeheerder dat) die de machine kan begrenzen als je teveel vermogen trekt.
ik zou niet al te veel hangen aan wat ze daar zeggen, volgens hun gebruikt een WP wel 10kW maar een electrische auto maar 4,5.

overduidelijk opgezet door een paar mensen die nog nooit een warmtepomp of electrische auto van dichtbij hebben gezien....
[ Voor 65% gewijzigd door flippy op 16-12-2023 11:52 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
@flippy
Dit is HET handboek voor de netbeheerders blijkbaar.
Dus niet lekker dat er staat wat er staat
gemaakt door mensen op kantoor voor mensen op kantoor.BarryH schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:05:
@flippy
dit is gewoon het probleem wat je krijgt als je moderne manier van werken hebt en alles in een exel moet passen en totaal geen benul of kennis hebt van wat er op de werkvloer "buiten" gebeurt. dit is probleem wat overal opduikt.
het idee dat een WP in een regulier huis wel 10kW kan verbruiken en een auto opladen maar 2 a 4,5kW verbruikt is natuurlijk van de zotte.
niet vergeten dat deze info al 14 jaar oud is en nog steeds niet is bijgewerkt naar de realiteit. al klopte er toen al geen bal van....
[ Voor 48% gewijzigd door flippy op 16-12-2023 12:12 ]
Tja het probleem is ook dat veel installateurs de boel installeren en vervolgens met de standaard instellingen achter laten, ook bij nieuwbouw. Ben al diverse topics tegen gekomen waarbij een tussen woning uit 2022 praktisch met cop1 werd verwarmd.flippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:05:
[...]
gemaakt door mensen op kantoor voor mensen op kantoor.
dit is gewoon het probleem wat je krijgt als je moderne manier van werken hebt en alles in een exel moet passen en totaal geen benul of kennis hebt van wat er op de werkvloer "buiten" gebeurt. dit is probleem wat overal opduikt.
het idee dat een WP in een regulier huis wel 10kW kan verbruiken en een auto opladen maar 2 a 4,5kW verbruikt is natuurlijk van de zotte.
niet vergeten dat deze info al 14 jaar oud is en nog steeds niet is bijgewerkt naar de realiteit. al klopte er toen al geen bal van....
Bij ons stond de boiler zo ingesteld dat ie na elke douche beurt naar 52 graden ging. Met hulp van tweakers is er nu een schema ingesteld.
Daar valt nog veel te winnen, denk ik.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Voor netbeheerders snap ik dit hoor. Alle WP's schakelen op hetzelfde moment in en ze trekken een veel grotere belasting op het net. Dat geldt 's zomers ook voor PV installaties.
Ze hadden dit aan moeten zien komen en daarop moeten reageren en dat is niet gebeurd.
Ze hadden dit aan moeten zien komen en daarop moeten reageren en dat is niet gebeurd.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Het probleem van die stomme elementen (wat mij betreft zou alles >2 kW verboden moeten worden) is dat er nog steeds installateurs en adviseurs rekenen met beta-factoren. Als die kleiner is dan 1 betekent dat dat men ervan uit gaat dat bij echte kou (onder -5 oid) het backupelement wel even de WP gaat meehelpen. Bij grote aantallen warmtepompen wordt dat natuurlijk de doodsteek voor ons elektriciteitsnet.BarryH schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:43:
Je moet je WP gewoon uitleggen op de juiste temperatuur, wat in NL betekent iets van -10 als je in het (noord)-oosten woont tot iets van -6 oid in Zeeland (is recent hier nog uitgebreid behandeld).
Overigens vind ik de 6 kW (gemiddeld vermogen bijstookelementen) waar de netbeheerder mee rekent wel uiterst pessimistisch. Er zijn maar weinig warmtepompen die zulke idioot grote bijstookelementen hebben. Gemiddeld zal het eerder rond de 3 à 4 kW liggen.
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 16-12-2023 12:52 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
In andere landen zijn er volgens mij wel regels voor gebruik van die elektrische elementen, dat is volgens mij de reden dat je ze vaak ergens in een verborgen menu kan uitschakelen of dat er een extern signaal kan worden aangesloten waarmee door de netbeheerder kan worden aangegeven of 't element wel of niet gebruikt mag worden.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Helemaal mee eens. Op een kloppend systeem heb je er eigenlijk niks aan. Daarnaast zorgen default instellingen er ook nog weleens voor dat het ding te vroeg bijspringt.Andrehj schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:49:
[...]
Het probleem van die stomme elementen (wat mij betreft zou alles >2 kW verboden moeten worden) is dat er nog steeds installateurs en adviseurs rekenen met beta-factoren. Als die kleiner is dan 1 betekent dat dat men ervan uit gaat dat bij echte kou (onder -5 oid) het backupelement wel even de WP gaat meehelpen. Bij grote aantallen warmtepompen wordt dat natuurlijk de doodsteek voor ons elektriciteitsnet.
Je moet je WP gewoon uitleggen op de juiste temperatuur, wat in NL betekent iets van -10 als je in het (noord)-oosten woont tot iets van -6 oid in Zeeland (is recent hier nog uitgebreid behandeld).
Het enige echte nut van de backup zit m.i. in de naam. Namelijk als "backup" op het moment dat het primaire systeem faalt.
Hebben jullie al die Haier Super Aqua monobloc 8Kw aanbiedingen al gezien?
Pomp is te krijgen voor <€3000 wat hem na subsidie “gratis” maakt.
Ben wel bang dat het plempen van de markt met Chinese modellen de subsidie de das om gaat doen.
Ben wel bang dat het plempen van de markt met Chinese modellen de subsidie de das om gaat doen.
hun oudere modellen gaan doodleuk van 8kW naar dik onder de 5 tussen +7 en -7 bij 35 graden water. die zou ik dus maar even lekker overslaan. dan hebben we het nog niet eens over hun minimumvermogen en pendelgedrag. ik zie nergens in dat haier al die problemen heeft opgelost in 1 serie. onderdelen verkrijgbaarheid en betrouwbaarheid (het gebrek daarvan) maakt het een "laat maar".Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:17:
Hebben jullie al die Haier Super Aqua monobloc 8Kw aanbiedingen al gezien?
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 16-12-2023 14:24 ]
Dat gebeurt nu al op veel plekken door overbelast stroomnetwerk door onze eigen oer Hollandse netbeheerders en achterlopende uitbreidingen en investeringen. Met het meer en meer plaatsen van WP gaat vanzelf op termijn bij een echte koude dag de boel plat als het zo doorgaat vrees ik. Of ze nu aan het internet hangen of niet. Ik zie niet wat de lol is voor een Chinees om op afstand mijn WP uit te kunnen zetten. Dan kan een Jap of Duitser dat toch ook als daar je WP vandaan komt en aan internet hangt?ErnstvV schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 08:40:
[...]
Het gevaar zit hem ook niet in weten van je opbrengst maar dat ze eventueel op afstand je productie kunnen beïnvloeden. Het stroomnet vindt dat vast niet heel leuk, als een boel omvormers op een mooie zonnige dag ineens stop met leveren en daarna ineens allemaal weer inschakelen.
Maar goed, mijn SolaX had ik ook wel geprobeerd met internet te verbinden maar die maakt geen verbinding met de SolaX server.
Ik zou daar toch echt mijn keuze voor een WP niet op baseren.
Dat weet ik niet of dat in de nieuwe serie is opgelost. Weet wel dat als je het principe van andere warmtepompen kopieert, een inverter toepast, een kwalitatieve compressor en een voldoende grote condensor, in principe alle COPs ong hetzelfde zouden moeten zijn.flippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:21:
[...]
hun oudere modellen gaan doodleuk van 8kW naar dik onder de 5 tussen +7 en -7 bij 35 graden water. die zou ik dus maar even lekker overslaan. dan hebben we het nog niet eens over hun minimumvermogen en pendelgedrag. ik zie nergens in dat haier al die problemen heeft opgelost in 1 serie. onderdelen verkrijgbaarheid en betrouwbaarheid (het gebrek daarvan) maakt het een "laat maar".
Wasco levert importeursschap van Haier, en ze zijn juist in onderdelen (tenminste in de airco markt) een voorloper, want bijna elk onderdeeltje kun je eenvoudig en online en uit voorraad bestellen.
Daarbij geven ze als een van de weinige merken 6 jaar garantie op onderdelen, mits gekocht bij een dealer.
[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 16-12-2023 14:31 ]
probleem is dat over een paar jaar haier geen onderdelen meer levert. dus een airco van 10 jaar oud of warmtepomp met een defecte print of iets anders duurs en je bent het bokje want haier maakt de onderdelen gewoon niet meer. helemaal voor de budgetmodellen en de one off containermodellen.Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:30:
[...]
Dat weet ik niet of dat in de nieuwe serie is opgelost. Weet wel dat als je het principe van andere warmtepompen kopieert, een inverter toepast, een kwalitatieve compressor en een voldoende grote condensor, in principe alle COPs ong hetzelfde zouden moeten zijn.
Wasco levert importeursschap van Haier, en ze zijn juist in onderdelen (tenminste in de airco markt) een voorloper, want bijna elk onderdeeltje kun je eenvoudig en online en uit voorraad bestellen.
en de cop's zijn echt niet hetzelfde. helemaal rond het vriespunt vallen de chinese modellen gewoon door de mand met de hoeveelheid nuttige warmte die ze nog leveren.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 19:53
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
@flippy dat zou dan vooral aan de defrostkabouters moeten liggen, want de rest is thermodynamica.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dan zijn ze niet voor hun eigen markt. https://www.nu.nl/buitenl...l-48-graden-verwacht.htmlflippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:33:
[...]
probleem is dat over een paar jaar haier geen onderdelen meer levert. dus een airco van 10 jaar oud of warmtepomp met een defecte print of iets anders duurs en je bent het bokje want haier maakt de onderdelen gewoon niet meer. helemaal voor de budgetmodellen en de one off containermodellen.
en de cop's zijn echt niet hetzelfde. helemaal rond het vriespunt vallen de chinese modellen gewoon door de mand met de hoeveelheid nuttige warmte die ze nog leveren.
Ja precies, mits de DC scrollcompressor de juiste erfficienty heeft is de rest gewoon een natuurkundig feit op basis van het gekozen koudemiddel. Het is geen rocketscience.Proton_ schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:35:
@flippy dat zou dan vooral aan de defrostkabouters moeten liggen, want de rest is thermodynamica.
Deze pool test de COPs bij veel buitentemp tot en met -22C de COPs zijn niet super maar dat huis blijft gewoon warmflippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:33:
[...]
probleem is dat over een paar jaar haier geen onderdelen meer levert. dus een airco van 10 jaar oud of warmtepomp met een defecte print of iets anders duurs en je bent het bokje want haier maakt de onderdelen gewoon niet meer. helemaal voor de budgetmodellen en de one off containermodellen.
YouTube: TEST HAIER MONOBLOK 8kW - Sprawność przy -22stC. Wyniki zaskakują!
Ps je onderdelen verhaal is echt flauwekul.
Juist Haier levert meest probleemloos onderdelen.
Zal een Fuititsu, Daikin of ME, Panasonic of Toshiba alle onderdelen nog wel leveren na +10jaar? Ik dacht het niet Joep. Tevens als na 10 jaar iets serieus kapot gaat dan ga je niet repareren.
https://www.wasco.nl/Wasc...nder?CategoryGroupId=1861
[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 16-12-2023 14:49 ]
Ik stop per direct met warmtepompenTechnician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:43:
[...]
Deze pool test de COPs bij veel buitentemp tot en met -22C de COPs zijn niet super maar dat huis blijft gewoon warm
Zal een Fuititsu, Daikin of ME, Panasonic of Toshiba alle onderdelen nog wel leveren na +10jaar? Ik dacht het niet Joep. Tevens als na 10 jaar iets serieus kapot gaat dan ga je niet repareren.
/f/image/5rLAPxryBm9FAqHEUJWRNgr9.png?f=fotoalbum_large)
Je bedoelt COP=1 kan iedereen?verkeerslicht schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:53:
[...]
Ik stop per direct met warmtepompen![]()
[Afbeelding]
Nou COP bij -22C en 50C Ta doet elke WP niet meer dan een COP=2,2 of iets in die buurt maar das altijd beter dan COP=1 niet?
Nee dat bedoel ik niet. Ik vond het filmpje van de Pool interessant juist!Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:08:
[...]
Je bedoelt COP=1 kan iedereen?
Nou COP bij -22C en 50C Ta doet elke WP niet meer dan een COP=2,2 of iets in die buurt maar das altijd beter dan COP=1 niet?
Ik kreeg alleen op de voorhand een reklame van zo'n elektrisch kacheltje die was uitgevonden door 2 [sarcasm]geniale wetenschappers[\sarcasm].. excuses voor deze ruis
Ik heb zelf een Chinese warmtepomp die het uitstekend doet rond het 0-punt.
Ik vind het heel dubbel, je ziet dat Chinese fabrikanten pijlsnel ontwikkelen en ineens op nivo zijn bij 50-30% van de prijs van Europese/japanse merken.verkeerslicht schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:10:
[...]
Nee dat bedoel ik niet. Ik vond het filmpje van de Pool interessant juist!
Ik kreeg alleen op de voorhand een reklame van zo'n elektrisch kacheltje die was uitgevonden door 2 [sarcasm]geniale wetenschappers[\sarcasm].. excuses voor deze ruis
Ik heb zelf een Chinese warmtepomp die het uitstekend doet rond het 0-punt.
Dat geeft consumenten een veel kortere terugverdientijd en maakt de technologie veel toegankelijker.
Tevens weet je dat de markt kapot gaat op den duur en de WP zo belachelijk goedkoop dat het hele subsidie verhaal ophoudt.
Op dat moment heeft de subsidie zijn doel bereikt, dus.
Maar ik denk dat hier goedkoop duurkoop kan blijken. Vermogen bij lage buitentemperatuur is belangrijk, maar evenzogoed is een groot modulatiebereik bij hogere temperaturen om pendelen tegen te gaan.
Maar ik denk dat hier goedkoop duurkoop kan blijken. Vermogen bij lage buitentemperatuur is belangrijk, maar evenzogoed is een groot modulatiebereik bij hogere temperaturen om pendelen tegen te gaan.
een deel wel ja. en implementatie en kwaliteit van de onderdelen ook. allen al het ontwerp van de verdamper kan een flink verschil maken in de winter in het invries en ontdooigedrag. vooral in nederland is dat een flink issue door ons boutklimaat. daar word gewoon onvoldoende rekening mee gehouden dat men langdurig verbljft in de zone van vlak boven vriespunt en 5 miljoen procent luchtvochtigheid.Proton_ schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:35:
compressors zijn nooit DC. die zijn 1 of 3 fase wisselstroom. en er zit veel variatie in compressors en het is aan de ontwerpers om de juiste te kiezen of in het geval van de japanners: zelf een geschikte compressor ontwikkelen die vervolgens weer word gekopieerd door west taiwan.Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:41:
[...]
Ja precies, mits de DC scrollcompressor de juiste erfficienty heeft is de rest gewoon een natuurkundig feit op basis van het gekozen koudemiddel. Het is geen rocketscience.
dat is niet mijn ervaring.Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:43:
[...]
Deze pool test de COPs bij veel buitentemp tot en met -22C de COPs zijn niet super maar dat huis blijft gewoon warm
en op een cosumentending meschien wel maar een unit van 10~15kW of groter ga je niet wegtiefen omdat een print stuk is of een condensor lek is, dat ding ga je gewoon repareren. en als je dan geen onderdelen kan krijgen word het erg zuur voor de eigenaar. heb dit al ondervonden bij een eigenaar die 8 14kW haier VRF units op het dak heeft staan van 9 jaar oud. 3 ervan zijn al in diverse staten van ontbinding om de anderen aan de gang te houden want je kan niks krijgen en we units moeten kanibaliseren om belangrijkere aan de gang te houden.
afgelopen week nog een 12kW MHI gefixt van 17 jaar oud, geen probleem om onderdelen te krijgen.
zelfde geintje als met de zonnepanelen die de wereldwijde markt compleet verziekten en een berg europese fabrikanten de nek om heeft gedaan.Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:25:
[...]
Ik vind het heel dubbel, je ziet dat Chinese fabrikanten pijlsnel ontwikkelen en ineens op nivo zijn bij 50-30% van de prijs van Europese/japanse merken.
Dat geeft consumenten een veel kortere terugverdientijd en maakt de technologie veel toegankelijker.
Tevens weet je dat de markt kapot gaat op den duur en de WP zo belachelijk goedkoop dat het hele subsidie verhaal ophoudt.
heb al op meerdere plaatsen (vooral overheidsdaken) een berg van die chinese troeppanelen gezien die binnen 15 jaar volledig kapot zijn. orignele installateur/importeur is natuurlijk met de oosterzon vertrokken en een nieuwe bv opgestart.
Ik denk eigenlijk dat de WP duurder is geworden door de subsidie. In die zin is de concurentie uit de Aziatische hoek wel goed. Die subsidie is eigenlijk nergens goed voor (behalve voor de dhz-er die de subsidie met een omweg toch weet te krijgen).Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:25:
[...]
Ik vind het heel dubbel, je ziet dat Chinese fabrikanten pijlsnel ontwikkelen en ineens op nivo zijn bij 50-30% van de prijs van Europese/japanse merken.
10 jaar geleden waren omvormers uit China voor zonnepanelen ook niet echt top (Omnik bijvoorbeeld) en kocht ik een SMA. Ik heb nu toch echt een Goodwe gehangen. Ik geloof het wel met een SMA die 2x keer zo duur is als een Goodwe. Chinezen zijn uitermate goed in kopieren van techniek, lees jatten. Wedden dat de Wp's dezelfde kant opgaan?Blihi schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:43:
Op dat moment heeft de subsidie zijn doel bereikt, dus.
ik heb mijn pana H gekocht voor 2100 met 1900 subsidie. maand later was het 2700 subsidie en was dezelfde unit ineens 3100. heel apart hoe dat gaat...verkeerslicht schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:17:
[...]
Ik denk eigenlijk dat de WP duurder is geworden door de subsidie. In die zin is de concurentie uit de Aziatische hoek wel goed. Die subsidie is eigenlijk nergens goed voor (behalve voor de dhz-er die de subsidie met een omweg toch weet te krijgen).
er zicht echt wel verschil in hoor. kwaliteit van de onderdelen en bezuinigen op dingen zoals dikte van koper op de printplaten en natuurlijk de verplichte nep mosfets helpen niet op de lange termijn.MotorBeast schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:17:
[...]
10 jaar geleden waren omvormers uit China voor zonnepanelen ook niet echt top (Omnik bijvoorbeeld) en kocht ik een SMA. Ik heb nu toch echt een Goodwe gehangen. Ik geloof het wel met een SMA die 2x keer zo duur is als een Goodwe. Chinezen zijn uitermate goed in kopieren van techniek, lees jatten.
[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 16-12-2023 16:20 ]
Ja, daar heb je precies wat ik bedoel. Goedkoper dan een hedendaagse Haierflippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:18:
[...]
ik heb mijn pana H gekocht voor 2100 met 1900 subsidie. maand later was het 2700 subsidie en was dezelfde unit ineens 3100. heel apart hoe dat gaat...
Installeren volgend jaar weer duurder met dank aan alle loonstijgingen.verkeerslicht schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:19:
[...]
Ja, daar heb je precies wat ik bedoel. Goedkoper dan een hedendaagse Haier. Alles is duurder geworden in de loop va de tijd, dat dan weer wel.
Mitsubishi Electric geeft minimaal 10 jaar garantie op onderdelen, stel de serie blijft 3 jaar van de band rollen, dan heb je 13 jaar garantie dat onderdelen leverbaar blijven.Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:43:
[...]
Vaillant geeft 15 jaar garantie.
Overigens is het heel afhankelijk wat stuk is en wat de prijzen op dat moment doen… Veel fabrikanten lopen prijzen van oude series op te drijven om vervanging aan te moedigen.
Maar het is lullig als een solenoid of printplaat defect is en de hele unit moet vervangen worden, veel warmtepompen gaan makkelijk 15-20 jaar mee.
Ik heb zelf een Haier airco en werkt perfect.
Wel in verhouding tot andere merken zie je wel dat de kwaliteit in het algemeen wel minder is.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
moet wel gezegt worden dat bij ME en MHI we nog vaak wel na bijna 20 jaar nog steeds spullen kunnen krijgen. niet alles meer natuurlijk maar vaak is er nog wel ergens een hoofdmagazijn in bulgarije of zo die nog een print of zo heeft liggen om een unit nog "ff" die 1 a 2 jaar te geven voor er een renovatie is gepland of iets in die trant. vaak kan er dan nog wel in de wat extremere gevallen wat worden gehobbied met een ander onderdeel als alternatief. heb al meer dan eens een print van een multisplit in een enkelsplit moeten vrotten op die manier. berg foutcodes natuurlijk op het display maar ding doet het wel...DutchWing schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:25:
[...]
Mitsubishi Electric geeft minimaal 10 jaar garantie op onderdelen, stel de serie blijft 3 jaar van de band rollen, dan heb je 13 jaar garantie dat onderdelen leverbaar blijven.
Vaillant geeft 15 jaar garantie.
Overigens is het heel afhankelijk wat stuk is en wat de prijzen op dat moment doen… Veel fabrikanten lopen prijzen van oude series op te drijven om vervanging aan te moedigen.
Maar het is lullig als een solenoid of printplaat defect is en de hele unit moet vervangen worden, veel warmtepompen gaan makkelijk 15-20 jaar mee.
Ik heb zelf een Haier airco en werkt perfect.
Wel in verhouding tot andere merken zie je wel dat de kwaliteit in het algemeen wel minder is.
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 16-12-2023 16:33 ]
@flippy ik vraag me wel af of je werkelijk kunt zeggen dat alle Chinese warmtepompen slechte kwaliteit onderdelen hebben. Ook daartussen heb je het betere en het slechtere spul denk ik.
Dat zie je ook bijv. met Chinese telefoons. Bijv Xiaomi was gewoon goed spul voor de prijs, en niet te vergelijken met het Chinese Sumsang.
Qua onderdelen maak ik me met mijn wp wat minder zorgen omdat ik eigenlijk gewoon een Bosch Compress 2000 heb, of Remeha Tensio C, of... Net hoe je het wil noemen.
Dat zie je ook bijv. met Chinese telefoons. Bijv Xiaomi was gewoon goed spul voor de prijs, en niet te vergelijken met het Chinese Sumsang.
Qua onderdelen maak ik me met mijn wp wat minder zorgen omdat ik eigenlijk gewoon een Bosch Compress 2000 heb, of Remeha Tensio C, of... Net hoe je het wil noemen.
tot zover heb ik niets gezien van de chinese fabrikanten wat mijn visie erover doet veranderen. er is gewoon teveel troep op de markt dat ook al zijn er goede worden die gewoon ondergesneeuwd.verkeerslicht schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:49:
@flippy ik vraag me wel af of je werkelijk kunt zeggen dat alle Chinese warmtepompen slechte kwaliteit onderdelen hebben. Ook daartussen heb je het betere en het slechtere spul denk ik.
en merkartikelen zegt super weinig over de algehele kwwaliteit. en ook bosch maakt een berg troep tegenwoordig. je kan ook compressors van mitshibishi kopen die in india zijn gemaakt en die dingen zijn ook troep ten opzichte van de compressors die in japan zijn gemaakt. al zijn die nog steeds beter dan wat gree of midea in hun units zet. veel van die indiase compressors vind je terug in de grotere units van nibe om maar een voorbeeld te noemen. het is maar net waar men het geld aan uitgeeft. men moet alleen niet verwachten dat een model van een containerserie van haier, gree of midea op hetzelfde nivo zit als een MHI, ME of daikin.
het prijsverschil is niet alleen voor de salarissen van de managers.
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 16-12-2023 17:07 ]
Vandaag even bezig geweest met enkele radiatoren controleren.flippy schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:06:
[...]
2 a 3 graden dT op vloerverwarming zonder menging klopt niet als er 28 graden ingaat.
Mijn design radiator lijkt een grotere boosdoener te zijn dan de badkamer vloer
Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA
design radiatoren doen ook niet veel op 28 graden. draai die dus maar gewoon helemaal dicht.RenBeu schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:13:
[...]
Vandaag even bezig geweest met enkele radiatoren controleren.
Mijn design radiator lijkt een grotere boosdoener te zijn dan de badkamer vloer
Ik vraag me dit ook af. In de FAQ lijkt het dat je geacht wordt een eigen topic te maken met linkje in dit topic, maar ik zie dat helemaal niet meer gebeuren. Is dit nog wel de geeigende route?ron36 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:14:
Mag aankoopadvies in dit topic? of eigen topic maken?
Heb eindelijk het budget vrij weten te maken.
Wat vooral lastig te kopieren is zijn de mechanische toleranties. De software en elektronica geloof ik best. Maar een compressor?MotorBeast schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:17:
[...]
10 jaar geleden waren omvormers uit China voor zonnepanelen ook niet echt top (Omnik bijvoorbeeld) en kocht ik een SMA. Ik heb nu toch echt een Goodwe gehangen. Ik geloof het wel met een SMA die 2x keer zo duur is als een Goodwe. Chinezen zijn uitermate goed in kopieren van techniek, lees jatten. Wedden dat de Wp's dezelfde kant opgaan?
Bosch koopt tegenwoordig ook gewoon een Midea monoblok in er verkoopt het als een Bosch, net als Remeha. En ik moet zeggen dat mijn Midea er van binnen niet heel verkeerd uit ziet, daar lijkt wel enigszins over nagedacht te zijn.verkeerslicht schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:49:
Midea is een B-C merk. Vaak niet afgestemd op NL markt en zeker niet doordacht. Matige afwerking. Werkt ok maar software zeer gebruiksonvriendelijk en after sales vaak een drama.ErnstvV schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:30:
[...]
Bosch koopt tegenwoordig ook gewoon een Midea monoblok in er verkoopt het als een Bosch, net als Remeha. En ik moet zeggen dat mijn Midea er van binnen niet heel verkeerd uit ziet, daar lijkt wel enigszins over nagedacht te zijn.
Maar ook A merken gebruiken geheel of gedeeltelijk made in China. Rechter ventilator motor originele en linker vervang onderdeel beide van Panasonic
:strip_exif()/f/image/ZJb3aLj8PLFBtYvTuyiCFGBn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 16-12-2023 17:41 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Midea, Amitime, allemaal één pot natCarboy54 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:36:
[...]
Midea is een B-C merk. Vaak niet afgestemd op NL markt en zeker niet doordacht. Matige afwerking. Werkt ok maar software zeer gebruiksonvriendelijk en after sales vaak een drama.
Maar ook A merken gebruiken geheel of gedeeltelijk made in China. Rechter ventilator motor originele en linker vervang onderdeel beide van Panasonic
[Afbeelding]
- Proton_
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik doelde als laatste op de verkrijgbaarheid van onderdelen. Als een warmtepomp door zoveel verschillende merken gevoerd wordt, lijkt het me dat de onderdelen ook nog wel een tijdjr beschikbaar zijn. Als het niet bij merk A is, dan wel bij merk B. Is uiteraard koffiedik kijken. Toekomst zal het leren.flippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:02:
[...]
tot zover heb ik niets gezien van de chinese fabrikanten wat mijn visie erover doet veranderen. er is gewoon teveel troep op de markt dat ook al zijn er goede worden die gewoon ondergesneeuwd.
en merkartikelen zegt super weinig over de algehele kwwaliteit. en ook bosch maakt een berg troep tegenwoordig. je kan ook compressors van mitshibishi kopen die in india zijn gemaakt en die dingen zijn ook troep ten opzichte van de compressors die in japan zijn gemaakt. al zijn die nog steeds beter dan wat gree of midea in hun units zet. veel van die indiase compressors vind je terug in de grotere units van nibe om maar een voorbeeld te noemen. het is maar net waar men het geld aan uitgeeft. men moet alleen niet verwachten dat een model van een containerserie van haier, gree of midea op hetzelfde nivo zit als een MHI, ME of daikin.
het prijsverschil is niet alleen voor de salarissen van de managers.
Tuurlijk zijn compressoren wel voorzien van DC motoren(en inverters) en twin rotary techniek deze dagen.flippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:16:
compressors zijn nooit DC. die zijn 1 of 3 fase wisselstroom. en er zit veel variatie in compressors en het is aan de ontwerpers om de juiste te kiezen of in het geval van de japanners: zelf een geschikte compressor ontwikkelen die vervolgens weer word gekopieerd door west
DC inverters hebben een efficiëntie van +30% tov de AC inverter.
Je bent op de hoogte van deze vinding van Toshiba en de toepasbaarheid in de afgelopen decennia??
Ik denk dat jullie langs elkaar heen praten.Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:03:
Tuurlijk zijn compressoren wel voorzien van DC motoren(en inverters) en twin rotary techniek deze dagen.
Je bent op de hoogte van deze vinding van Toshiba en de toepasbaarheid in de afgelopen decennia??
De techniek van een inverter (zoals de afgelopen decennia in gebruik) is dat de inkomende AC-spanning (zowel 1-fase als 3-fase) eerst wordt gelijkgericht en als een DC-spanning de inverter in komt.
Die inverter maakt daar dan weer een 3-fasen AC-spanning van, alleen de frequentie is dan geen 50 Hz meer, maar iets tussen de 20 en 120 oid.
Die uitgang van de inverter is een 3-fasen AC spanning/stroom, omdat elke moderne borstelloze elektromotor een driefasen AC-motor is (dus niet DC!).
Dit alles weet @flippy ook echt wel.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
de compressor zelf is gewoon 3 fase hoor, dat er een inverter/frequentieregelaar voor zit staat daar los van.Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:03:
[...]
Tuurlijk zijn compressoren wel voorzien van DC motoren(en inverters) en twin rotary techniek deze dagen.
en wat andre zegt....
Nee dit klopt ook niet, de huidige motorentechniek is direct DC, zowel in de nieuwe generatie pompen, EC fans en compressoren.Andrehj schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:12:
[...]
Ik denk dat jullie langs elkaar heen praten.
De techniek van een inverter (zoals de afgelopen decennia in gebruik) is dat de inkomende AC-spanning (zowel 1-fase als 3-fase) wordt gelijkgericht en als een DC-spanning de inverter in komt.
Die inverter maakt daar dan weer een 3-fasen AC-spanning van, alleen de frequentie is dan geen 50 Hz meer, maar iets tussen de 20 en 120 oid.
Die uitgang van de inverter is een 3-fasen AC spanning/stroom, omdat elke moderne borstelloze elektromotor een driefasen AC-motor is (dus niet DC!).
Dit alles weet @flippy ook echt wel.
Dit gebeurt idd wel op een bepaalde frequentie en met poolwisseling op DC.
https://www.mhi.co.jp/technology/review/pdf/e482/e482023.pdf
[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 16-12-2023 18:20 ]
Weet wel dat Haier en vele andere merken gebruik maken van de compressoren van Higly,
En dat Higly is overgenomen door Danfoss, alle R290 compressoren die danfoss voert komen uit Shanghai.
https://www.danfoss.com/e...dential-heat-pump-market/
En dat Higly is overgenomen door Danfoss, alle R290 compressoren die danfoss voert komen uit Shanghai.
https://www.danfoss.com/e...dential-heat-pump-market/
[ Voor 24% gewijzigd door Technician- op 16-12-2023 18:18 ]
je laat je echt even iets teveel leiden door de marketing. pas daarvoor op. de compressors zijn gewoon 3 fase wisselstroom intern. dat er een inverter voor zit die eerst DC maakt heeft er niks mee te maken. een directe gelijkstroommotor in een compressor zou idioot inefficient zijn.Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:16:
[...]
Nee dit klopt ook niet, de huidige motorentechniek is direct DC, zowel in de nieuwe generatie pompen, EC fans en compressoren.
Dit gebeurt idd wel op een bepaalde frequentie en met poolwisseling op DC.
https://www.mhi.co.jp/technology/review/pdf/e482/e482023.pdf
Best bijzonder dat Panasonic een Chinese ventilatormotor gebruikt en mijn Midea een Panasonic… En een Wilo pomp in plaats van een Chinese pomp. Maar goed, ik moet hem nog steeds aansluiten, wie weet verandert mijn mening er over als die eenmaal in bedrijf is.Carboy54 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:36:
[...]
Midea is een B-C merk. Vaak niet afgestemd op NL markt en zeker niet doordacht. Matige afwerking. Werkt ok maar software zeer gebruiksonvriendelijk en after sales vaak een drama.
[Afbeelding]
@Technician- Mijn PUHZ-SW75YAA maakt van 400V AC >> DC en daarna weer 3F AC.
Staat zelfs afgebeeld op de compressor als 3 ~
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Carboy54 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:36:
[...]
[Afbeelding]
de iphone word ook in china gemaakt. ze kunnen gewoon mooi spul maken als je de eisen goed op tafel legt en de portemonee ervoor opentrekt.ErnstvV schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:29:
[...]
Best bijzonder dat Panasonic een Chinese ventilatormotor gebruikt en mijn Midea een Panasonic… En een Wilo pomp in plaats van een Chinese pomp. Maar goed, ik moet hem nog steeds aansluiten, wie weet verandert mijn mening er over als die eenmaal in bedrijf is.
ben ook al een berg onderdelen tegengekomen van de mitsubishi's die een typenummer van hun over de orginele fabrikantsticker hebben geplakt. oorzaak was voor de afgelopen jaren gewoon het resultaat van corona en het zoeken naar alternatieve leveranciers en geen zin meer hebben om terug te gaan naar de oude of grotere orders die door productiefouten of zo een flinke RMA run hebben gekregen en externe vervangende units moeten inkopen om aan de instroom van vragen voor vervangende onderdelen te voldoen zonder de hele bestaande productielijn om zeep te helpen.
en wil je in korte tijd veel geproduceerd hebben voor een accpetabel bedrag hoef je niet in europa aan te bellen, daar heb je gewoon goede ouderwetse chinese slavenarbeid voor nodig....
[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 16-12-2023 18:40 ]
Sorry ik wil niet betweterig overkomen hoorflippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:25:
[...]
je laat je echt even iets teveel leiden door de marketing. pas daarvoor op. de compressors zijn gewoon 3 fase wisselstroom intern. dat er een inverter voor zit die eerst DC maakt heeft er niks mee te maken. een directe gelijkstroommotor in een compressor zou idioot inefficient zijn.
.
Maar permanente magneet motoren met DC digital aansturing zijn al jaren gemeengoed.
Iedere MTSer E heeft onderwijs gehad in alle type motoren. En een 3F motor bestaat niet in de motor types.
Een 3 fasen draaistroom motor bedoel je?
Ja deze worden wel gebruikt in de grote compressoren en koeltechniek.
Maar niet in de DC inverters.
sorry maar je gaat nu echt even van het padje af. het is leuk dat je wat geleerd hebt op school maar je zit nu echt even een gevalletje klok minus klepel te maken voor jezelf and je haalt gewoon teveel dingen door elkaar waardoor je hele argument niet meer te volgen is.Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:48:
[...]
Sorry ik wil niet betweterig overkomen hoor
.
Maar permanente magneet motoren met DC digital aansturing zijn al jaren gemeengoed.
Iedere MTSer E heeft onderwijs gehad in alle type motoren. En een 3F motor bestaat niet in de motor types.
Een 3 fasen draaistroom motor bedoel je?
Ja deze worden wel gebruikt in de grote compressoren en koeltechniek.
Maar niet in de DC inverters.
lees ook eerst even rustig wat anderen al hebben proberen uit te leggen aan je.
ga ook even kijken hoe een frequentieregelaar werkt op een electrotechnisch nivo als je het wat beter wilt begrijpen.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 16-12-2023 18:52 ]
Ook jij hebt een DC compressor.DutchWing schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:35:
@Technician- Mijn PUHZ-SW75YAA maakt van 400V AC >> DC en daarna weer 3F AC.
Staat ook gewoon op de site van Alklima.
https://alklima.nl/leveri...erter/phr-sw75yaa-aer-set
Staat onderaan bij kenmerken
Klopt precies wat ik zeg.flippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:51:
[...]
sorry maar je gaat nu echt even van het padje af. het is leuk dat je wat geleerd hebt op school maar je zit nu echt even een gevalletje klok minus klepel te maken voor jezelf and je haalt gewoon teveel dingen door elkaar waardoor je hele argument niet meer te volgen is.
lees ook eerst even rustig wat anderen al hebben proberen uit te leggen aan je.
ga ook even kijken hoe een frequentieregelaar werkt op een electrotechnisch nivo als je het wat beter wilt begrijpen.
Maar wat denk jij dan? Dat het een ac draaistroommotor is?
[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 16-12-2023 18:54 ]
dat heeft hij niet. je laat jezelf teveel beinvloeden door marketing.Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:52:
[...]
Ook jij hebt een DC compressor.
doe even stapje achteruit en ga eerst inlezen hoe een frequentieregelaar werkt.
Volgens mij is er verwarring over permanente magneten en met kooianker. Want die eerste is wel een sprong in zuiniger maken van pompen. Maar er blijft wisselspanning nodig.
Ik ik leg eenmalig uit hoe het werkt, en wel met deze documentatie.
Dus de motor is zowel een permanente brushless DC motor als een 3 fase motor.
Want er zitten nog steeds 3 aansluitingen op.
Dus Flippy je had gelijk met 3 fasen zeg maar😉
https://techengineer.nl/dc-motoren/Brushless DC-motor
opbouw Brushless DC-motor
Deze motor staat onder verschillende namen bekend zoals: BLDC motor (brushless DC motor), ECM of EM motor (Electronically Commutated Motor) of synchroon DC motor.
De motor heeft een permanente magneet als rotor die uit 2, 4, 6 of meer polen kan bevatten in een meervoud van 2. De rotor kan worden geroteerd door de stator waarin 3 spoelen zitten verwerkt. Deze 3 spoelen hebben een fase verschil van 120 graden, want door 1 spoel te bekrachtigen kan de noordpool worden aangetrokken van de rotor. Door dit geregeld de 3 spoelen om de beurt te bekrachtigen kan een koppel en een hoeksnelheid worden opgewekt. Het regelen wordt gedaan met hall sensoren die meten of met een binair (1 of 0) signaal
of het magneet veld van de rotor wordt gedetecteerd.
Dus de motor is zowel een permanente brushless DC motor als een 3 fase motor.
Want er zitten nog steeds 3 aansluitingen op.
Dus Flippy je had gelijk met 3 fasen zeg maar😉
Knip-
[ Voor 98% gewijzigd door Technician- op 16-12-2023 19:09 ]
Nee is DC die met hall sensors en de digital inverter gepulst worden.Dapdodo schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:58:
Volgens mij is er verwarring over permanente magneten en met kooianker. Want die eerste is wel een sprong in zuiniger maken van pompen. Maar er blijft wisselspanning nodig.
In beeld:
YouTube: Brushless DC motor animation
TB-L1, L2 en L3 = DCTechnician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:52:
[...]
Ook jij hebt een DC compressor.
Op de P.B. wordt het weer omgezet naar 400V AC.
Dit is mijn laatste poging
![]() | ![]() |
[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 16-12-2023 19:29 ]
Heb jouw bericht even bekeken. En inderdaad dit is bij ons ook het geval.Proton_ schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 08:56:
@theduke1989 Buderus is een Bosch merk, net als Nefit in Nederland.
Het doet me erg aan Mijn Nefit Enviline warmtepomp blijft verwarmen denken. Wellicht heb je daar wat aan.
1. We hebben 450 liter watertank wat met de pomp wordt verwarmd. Bij ons staat deze tussen de 55C en 60C want wegen de bacterieen.
2. Daarnaast beide woningen zijn met vloerverwarming voorzien.
Bij ons zegt de installateur dat dit erg normaal is, voor ons niet.
Maar wat denk je dan wat voor een type elektromotor er in je compressor zit?DutchWing schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 19:19:
[...]
TB-L1, L2 en L3 = DC
Op de P.B. wordt het weer omgezet naar 400V AC.
Dit is mijn laatste poging
[Afbeelding] [Afbeelding]
Een 400V kooianker draaistroommotor of iets anders?
ik daag je uit om eens 400V gelijkstroom direct op de polen van je "gelijkstroom" compressor in je warmtepomp te zetten. niet vergeten te filmen want ik wil ook wel eens wat te lachen hebben.Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:14:
[...]
Maar wat denk je dan wat voor een type elektromotor er in je compressor zit?
Een 400V kooianker draaistroommotor of iets anders?
Ik daag je uit om eens 400v AC op de UWV van je “wisselstroom” compressor te zetten. En dan filmen want ik wel ook wel wat te lachen hebben.flippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:19:
[...]
ik daag je uit om eens 400V gelijkstroom direct op de polen van je "gelijkstroom" compressor te zetten. niet vergeten te filmen want ik wil ook wel eens wat te lachen hebben.
Je snap het helemaal niet.
Een permanente magneet motor met geschakelde polen is per definitie een direct current motor. Genaamd DC in het Engels.
Ik weet precies waar ik het over heb, maar je snapt het gewoon niet. Het is geschakelde stroom uit een DC voeding.
Nog een laatste poging dmv van 3 punten:
Uit Quora:
https://www.quora.com/Why...hich%20wear%20over%20time.
Uit YouTube iemand van Gree die het simplistisch uitlegt:
YouTube: HOW INVERTER DRIVEN COMPRESSORS WORK
Je moet iig snappen dat een permanente magneet motor van het DC type is.
En de normale frequentie regelaar een sinusvormig signaal maakt die de AC draaistroom (kooianker) motor aandrijft.
Die is niet veel anders maar het principe van de motor is anders en daarom wordt dit DC genoemd, direct geschakeld gelijkstroom.
Om de efficiënte te vergroten van dit type wordt vaak een twinrotary compressor gebruikt tegenwoordig, waarbij er ook verbeteringen zijn aan de magneetsegmenten waardoor de efficiëntie en de trillingsvrije loop verder verbeteren.
Vandaar de naam Twin Rotary DC compressor.
YouTube: SAMSUNG Twin Rotary DC Inverter Compressor Redefining Air Conditio...
Nou meer kan ik er niet van maken,
Een goede avond.
je zegt het gelukkig zelf al en die gozert in dat filmpje zegt het zelf ook al zou het een stuk beter uitgelegd worden als je gewoon zoals ik adviseerde ging uitzoeken hoe een frequentieregelaar werkt en niet marketingmateriaal opzoekt. juist waar ik voor waarschude dat je daar teveel door laar leiden.Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:35:
En de normale frequentie regelaar een sinusvormig signaal maakt die de AC draaistroom (kooianker) motor aandrijft.
er gaat gewoon 3 fase wisselstroom de motor in. als het IGBT deel van je frequentieregelaar daadwerkelijk DC zou uitgeven en er geen sinus van zou maken zou je een godsalemachige herrie uit die motor/compressor zien komen alvorens die zichzelf opblaast als die niet start met draaien.
je moet ECHT leren om de marketing te scheiden van wat er eigenlijk gebeurt.
hier heb je een beter filmpje, spoel even door naar 7:20 voor het frequentieregelaar deel.
Zucht. Je snapt er nog steeds niks van.flippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:44:
[...]
je zegt het gelukkig zelf al en die gozert in dat filmpje zegt het zelf ook al zou het een stuk beter uitgelegd worden als je gewoon zoals ik adviseerde ging uitzoeken hoe een frequentieregelaar werkt en niet marketingmateriaal opzoekt. juist waar ik voor waarschude dat je daar teveel door laar leiden.
er gaat gewoon 3 fase wisselstroom de motor in. als het IGBT deel van je frequentieregelaar daadwerkelijk DC zou uitgeven en er geen sinus van zou maken zou je een godsalemachige herrie uit die motor/compressor zien komen alvorens die zichzelf opblaast.
je moet ECHT leren om de marketing te scheiden van wat er eigenlijk gebeurt.
hier heb je een beter filmpje, spoel even door naar 7:20 voor het frequentieregelaar deel.
[YouTube: Variable Frequency Drives Explained - VFD Basics IGBT inverter]
Ik weet al jaren de type elektromotoren en de werking, ik heb nooit gekeken naar marketing. Het gaat om het werkingsprincipe.
Van de motor en de drive. Een reguliere frequentie regelaar gaat door de 0, een DC inverter doet bijna hetzelfde maar simuleert geen AC signaal maar stuurt gewoon de polen van de DC motor aan.
Kan een stevige electronica expert hier eens duidelijkheid in brengen?
[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 16-12-2023 20:54 ]
schijnbaar niet.Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:48:
[...]
Ik weet al jaren de type elektromotoren en de werking,
hoop in elk geval dat deze kennis niet een factor is in je werk....
Je snapt een permanente magneet motor niet.flippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:25:
[...]
je laat je echt even iets teveel leiden door de marketing. pas daarvoor op. de compressors zijn gewoon 3 fase wisselstroom intern. dat er een inverter voor zit die eerst DC maakt heeft er niks mee te maken. een directe gelijkstroommotor in een compressor zou idioot inefficient zijn.
De compressors zijn niet “gewoon 3 fase wisselstroom” want dat is de draaistroommotor en die is belachelijk inefficiënt
laat maar gozert, je wilt niet leren dus je komt er wel uit.
Ok vraag aan jou.flippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:54:
[...]
schijnbaar niet.
hoop in elk geval dat deze kennis niet een factor is in je werk....
Welke type elektromotor zit er in een inverter warmtepomp?
nee, want er is niks DC aan een BLDC motor, ook die krijgt gewoon een 3 fase sinus om te draaien. een BLDC kan je gewoon aan het 3 fase lichtnet hangen als je dat zou willen. technican blijft volhouden dat er gelijkstroom doorheen gaat en dat is gewoon glashard fout. er is voor zowel de aansturing als stroombron van de motor vrijwel geen verschil in wat ze nodig hebben. je kan gewoon beide type motoren aan een frequentieregelaar hangen en ze gaan gewoon draaien op de frequentie die je stelt. wat het magneetveld opwekt is ondergeschikt daarin. het enigste verschil is dat je een aangepaste frequentierelgaar nodig hebt die om kan gaan met de terugkomende inductie uit de motor zodat die de rotatie correct kan zien maar dat is meer detail dan wat anders. beide motortypes werken op 3 fase wisselstroom intern, simpel klaar uit.Andrehj schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:58:
@flippy en @DutchWing ,
Ik denk dat @Technician- gelijk heeft...
fun fact: ik heb in een paar hele nieuwe grote machines al dit soort comrpessors gezien (rond de 50kW per stuk) en de keuze van compressortype ligt bij de eigenaar. het is gewoon een optie die je kan bestellen en als installateur moet je er ook op letten dat de dipswitch op de frequentieregelaar goed staat voor het type compressor. that's it. meer verschil is er niet. beide types zijn verder volledig indentiek en ze krijgen ook hetzelfde sinusvormige 3 fase wisselstroom van de VFD.
het enige DC in een BLDC motor is het stukje tussen de gelijkrichter en de IGBT's in de frequentieregelaar. niet de motor zelf. en daar hangen de marketingmensen van de fabrikanten volledig aan om dit type motor te verkopen als de 3e komst van jesus ook al is het exact gelijk hoe letterlijk elke frequentieregelaar op de markt werkt net als dat het al doet met de compressors en motoren die al tientallen jaren op de markt zijn.
de truc van de frequentieregelaar is om een zo strak mogelijke sinus te maken om de motor in de compressor zo stil mogelijk te houden. daar zit de winst van een BLDC motor in. die kan veel stiller draaien dan zijn reguliere tegenhanger. maar voor de werking maakt het geen biet uit. vooral de wat oudere frequentieregelaars zonder goede feedback regeling kan je gewoon aan beide types hangen of zelfs de nieuwe ook als je die in het noodprgramma zet en de feedlack laat negeren. niet aan te raden maar het kan.
je kan het schakelen van de IGBT's goed horen door het gepiep als de compressor loopt op lage toeren. betere fequentieregelaars kunnen op hogere frequenties schakelen en sneller waardoor de motor stiller is en soepeler acelereert vannuit stilstand. maar om dat goed te doen kost het gewoon meer geld in duurdere IGBT's en betere aansturing ervan. dus duurdere processors en IGBT drivers en duurder alles.
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 16-12-2023 21:29 ]
Kunnen jullie een apart topic openen hierover ofzo?
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Even een aparte topic geopend.
[ Voor 149% gewijzigd door DutchWing op 16-12-2023 21:41 ]
Waar? Vind het wel een interessante discussie.DutchWing schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:37:
Even een aparte topic geopend.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Nou we zijn iig al iets verder dat je de compressor motor een BLDC motor noemt.flippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:14:
[...]
nee, want er is niks DC aan een BLDC motor, ook die krijgt gewoon een 3 fase sinus om te draaien. een BLDC kan je gewoon aan het 3 fase lichtnet hangen als je dat zou willen. technican blijft volhouden dat er gelijkstroom doorheen gaat en dat is gewoon glashard fout. er is voor zowel de aansturing als stroombron van de motor vrijwel geen verschil in wat ze nodig hebben. je kan gewoon beide type motoren aan een frequentieregelaar hangen en ze gaan gewoon draaien op de frequentie die je stelt. wat het magneetveld opwekt is ondergeschikt daarin. het enigste verschil is dat je een aangepaste frequentierelgaar nodig hebt die om kan gaan met de terugkomende inductie uit de motor zodat die de rotatie correct kan zien maar dat is meer detail dan wat anders. beide motortypes werken op 3 fase wisselstroom intern, simpel klaar uit.
fun fact: ik heb in een paar hele nieuwe grote machines al dit soort comrpessors gezien (rond de 50kW per stuk) en de keuze van compressortype ligt bij de eigenaar. het is gewoon een optie die je kan bestellen en als installateur moet je er ook op letten dat de dipswitch op de frequentieregelaar goed staat voor het type compressor. that's it. meer verschil is er niet. beide types zijn verder volledig indentiek en ze krijgen ook hetzelfde sinusvormige 3 fase wisselstroom van de VFD.
het enige DC in een BLDC motor is het stukje tussen de gelijkrichter en de IGBT's in de frequentieregelaar. niet de motor zelf. en daar hangen de marketingmensen van de fabrikanten volledig aan om dit type motor te verkopen als de 3e komst van jesus ook al is het exact gelijk hoe letterlijk elke frequentieregelaar op de markt werkt net als dat het al doet met de compressors en motoren die al tientallen jaren op de markt zijn.
de truc van de frequentieregelaar is om een zo strak mogelijke sinus te maken om de motor in de compressor zo stil mogelijk te houden. daar zit de winst van een BLDC motor in. die kan veel stiller draaien dan zijn reguliere tegenhanger. maar voor de werking maakt het geen biet uit. vooral de wat oudere frequentieregelaars zonder goede feedback regeling kan je gewoon aan beide types hangen of zelfs de nieuwe ook als je die in het noodprgramma zet en de feedlack laat negeren. niet aan te raden maar het kan.
je kan het schakelen van de IGBT's goed horen door het gepiep als de compressor loopt op lage toeren. betere fequentieregelaars kunnen op hogere frequenties schakelen en sneller waardoor de motor stiller is en soepeler acelereert vannuit stilstand. maar om dat goed te doen kost het gewoon meer geld in duurdere IGBT's en betere aansturing ervan. dus duurdere processors en IGBT drivers en duurder alles.
Hele leuke technische bespreking. Maar je bevestigd alleen maar waar het in eerste instantie om ging.
We mogen het van jou alleen niet zo noemen schijnbaar, het is “gewoon een frequentie regelaar” met “gewoon een 3fase motor” ok begrepen
[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 16-12-2023 21:53 ]
Ik zie dat je mijn post uit het lucht/lucht topic hebt gekaaptverkeerslicht schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:53:
[...]
Ik stop per direct met warmtepompen![]()
[Afbeelding]
Als dat zo is, dan is dat onbewust, of puur toevalelektriekert schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:08:
[...]
Ik zie dat je mijn post uit het lucht/lucht topic hebt gekaapt
Als ik de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming ook op 32° zet, wordt het daar 27° kamertemperatuur tenzij ik een thermostaat gebruik. Maar als ik dat doe gaat de temperatuur op de werkkamers met jaga's op en neer tussen 16 en 20°. Twee zones met verschillende weersafhankelijke aanvoertemperaturen zorgen er ook voor dat de warmtepomp vrijwel altijd genoeg debiet en warmte-afgifte heeft en een bescheiden nachtverlaging mogelijk maakt van 2° in kamertemperatuur van de jaga-zone en 2° in aanvoertemp van de vvw zone. Als er door de thermostaat geen warmtevraag van de jaga-zone is, daalt de aanvoertemp van de wp naar die van de vvw. Dan regelt de mengklep dat er niet meer gemengd wordt en de afgifte van de jaga's wordt erg laag.Fr33z schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:12:
[...]
werkt dat beter dan 1 grote zone die gewoon op 32c draait? Want de aanvoertemp van je WP (en dus je COP) wordt wel bepaald door de jaga's toch? Of heb je dan dat de woonkamer te snel op temperatuur komt t.o.v. de andere kamers? Ik heb dus 1 systeem met ook gecombineerd radiators en vloerverwarming maar kies ervoor de aanvoertemp wat te hoog te zetten voor de vloerverwarming zodat de radiatoren (jaga's) wat meer meedoen.
- Proton_
Warmtepompplannen RaymondD heeft een eigen topic.
Haha, dat begrijp ikverkeerslicht schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:12:
[...]
Als dat zo is, dan is dat onbewust, of puur toeval
Ik kreeg hem ook via YT
Ben bezig met wat voorbereidend werk voor het plaatsen van de koperleidingen naar de verdelers voor de vloerverwarming. Wordt 28mm koper met Viega Profipress fittingen. Dit wordt voor mij de eerste keer dat ik dit doe. Nu heb ik voor de aansluiting van de verdeler op de koperen leidingen twee opties:
1" schroefdraad naar 28mm pers

1" schroefdraad met wartel naar 28mm pers

Ik neem aan dat de tweede verstandiger is aangezien je dan bij niet volledig dichten em nog lost kunt schroeven en opnieuw kunt proberen?

Ik neem aan dat de tweede verstandiger is aangezien je dan bij niet volledig dichten em nog lost kunt schroeven en opnieuw kunt proberen?
Precies dat ja, je kunt hem desnoods helemaal losmaken.aaahaaap schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:49:
Want je ziet pas of het dicht is als je het systeem gevuld is en onder druk staat en deze kun je dan nog corrigeren.
Anderzijds kun je soms ook de kogelkraan die met een wartel op de verdeler geschroefd zit nog losmaken
Overal waar je iets in- of uit moet draaien, is de mogelijkheid van loshalen (b.v. z'n wartel of knelkoppeling) wel zo handig.aaahaaap schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:49:
Ben bezig met wat voorbereidend werk voor het plaatsen van de koperleidingen naar de verdelers voor de vloerverwarming. Wordt 28mm koper met Viega Profipress fittingen. Dit wordt voor mij de eerste keer dat ik dit doe. Nu heb ik voor de aansluiting van de verdeler op de koperen leidingen twee opties:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Mijn huis heeft overal vloerverwarming en een warmtepomp met parallel buffervat. Het leidingdeel tussen warmtewisselaar en vat heeft een pomp én de leidingen van het vat naar de vloerverwarming ook. Het vat is 250 liter groot. Ik heb het huis zo gekocht.
Ik wil een installateur vragen om dit vat serieel in de retour aan te sluiten. Bovendien heb ik het idee om een bypass te laten maken (handmatig met kranen). Op die manier kan ik zelf bepalen of ik het vat in de winter mee wil laten draaien, maar kan ik het bv ook uitschakelen/"bypassen" in de zomer als de warmtepomp in koelmodus draait.
Ik zit met één vraag: Ik zie geen merk/typenummer op het vat. Is er een manier om te bepalen of dit een simpel open vat is of een vat met spiraal (hydraulische scheiding)?
Ik wil een installateur vragen om dit vat serieel in de retour aan te sluiten. Bovendien heb ik het idee om een bypass te laten maken (handmatig met kranen). Op die manier kan ik zelf bepalen of ik het vat in de winter mee wil laten draaien, maar kan ik het bv ook uitschakelen/"bypassen" in de zomer als de warmtepomp in koelmodus draait.
Ik zit met één vraag: Ik zie geen merk/typenummer op het vat. Is er een manier om te bepalen of dit een simpel open vat is of een vat met spiraal (hydraulische scheiding)?
Een parallel buffervat heeft vrijwel nooit spiralen. Dat zou wel heel bijzonder zijn. 250 liter is erg veel voor een buffervat, weet je zeker dat het geen hygieneboiler ofzo is? Dat er ook nog Sanitair warm water in zit?
Het helpt om een foto te plaatsen. Goede kans dat iemand het vat meteen herkent.
Het helpt om een foto te plaatsen. Goede kans dat iemand het vat meteen herkent.
Ik zoek een kwalitatief goed RVS 300l SWW vat met flinke spiraal die niet al te hoog is. Liefst rond de 1,50. Dit ivm plaatsing op zolder en wil hem niet midden in de ruimte zetten. Heeft iemand suggesties?
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Als je overal vloerverwarming hebt, is een buffervat misschien niet nodig. Tenzij het totale vloeroppervlak erg klein is.Hermarcel schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:30:
@Blihi Boilervat staat er naast en is 500 liter.
Het huis is gebouwd in 2005. Warmtepomp is van 2020. Ik wil uitsluiten dat er een vat-met-spiraal geplaatst is om eventuele "slangproblemen" voor te zijn.
Edit: Ik ga een foto maken
Als er naregeling op de vloerverwarming zit, dan zou alles dicht kunnen staan. Dan is er wel een bypass nodig (die gaat nu i.i.g. door het buffervat).
OSO DSG vaten met spiraal van 3.2 m2. 300 liter zijn altijd 60 rond dud ook hoger.RaymondD schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:22:
Ik zoek een kwalitatief goed RVS 300l SWW vat met flinke spiraal die niet al te hoog is. Liefst rond de 1,50. Dit ivm plaatsing op zolder en wil hem niet midden in de ruimte zetten. Heeft iemand suggesties?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Kan je zolder 500 kg op een m² hebben? Denk dat je wel moet opletten of de constructie dit aankanRaymondD schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:22:
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Het zal onder de 400kg zijn. Kanaalplaatvloer met 5,40 overspanning. Lijkt me geen probleem.Pietje555 schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:59:
[...]
Kan je zolder 500 kg op een m² hebben? Denk dat je wel moet opletten of de constructie dit aankan
Zie bijv. deze datasheet van een willekeurige kanaalplaatvloer voor woningbouw. Bij 6m overspanning mag er al 10KN/m2. Bij kortere overspanning is dat alleen maar meer. Dat is dus meer dan 1000kg / m2. Overigens ben ik geen bouwkundige, dus als er mensen anders over denken dan hoor ik het graag.
https://vbi.nl/wp-content...-Kanaalplaatvloer_200.pdf
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Wel even opletten rond het trapgat.
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Met zo'n beperkte hoogte zou ik nadenken over 2 vaten van 150 liter in parallel.RaymondD schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:22:
Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt