Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
Naar aanleiding van een discussie in het algemeen Lucht/Water topic hier het volgende nog:

@Andrehj @Technician- ter aanvulling van @flippy
De motor is gewoon 3 fase AC, zou je er 400V op zetten blijft deze op 50Hz draaien.

Mitsubishi geeft aan dat de motor tussen de 10V-400V AC werkt. Schematische tekening ster aansluiting 400V elektromotor met U-W-V.

Het is gewoon een frequentie regelaar.
Zoek maar op internet hoe een frequentie regelaar werkt, precies dezelfde constructie.
Maakt van AC - DC en van DC weer AC.
Op deze manier kun je de sinus en dus de frequentie van de motor beïnvloeden (snelheid)
Het is gewoon een dure PWM regelaar niks meer of minder...

Frequentie regelaars kun je gewoon op 400V AC motoren aansluiten, maakt dat de motor ineens een DC motor? Stof om over na te denken ;)

overigens bestaan er zowel AC als DC permanent magnetische motoren, zoek maar op PMSM motoren, laats nog een project met zulke motoren en frequentieregelaars aangesloten i.c.m. de fabrikant van de frequentieregelaar. (luchtbehandelingskast)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:34

de Peer

under peer review

Wat is je doel met dit topic? Had je het niet in dat andere topic moeten plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:17
Omdat het zo’n leuke discussie is hierbij mijn uitleg:

Ik daag je uit om eens 400v AC op de UWV van je “wisselstroom” compressor te zetten. En dan filmen want ik wel ook wel wat te lachen hebben.

Je snap het helemaal niet.
Een permanente magneet motor met geschakelde polen is per definitie een direct current motor. Genaamd DC in het Engels.

Ik weet precies waar ik het over heb, maar je snapt het gewoon niet. Het is geschakelde stroom uit een DC voeding.

Nog een laatste poging dmv van 3 punten:

Uit Quora:

https://www.quora.com/Why...hich%20wear%20over%20time

Uit YouTube iemand van Gree die het simplistisch uitlegt:

https://www.quora.com/Why...hich%20wear%20over%20time

Je moet iig snappen dat een permanente magneet motor van het DC type is.

En de normale frequentie regelaar een sinusvormig signaal maakt die de AC draaistroom (kooianker) motor aandrijft.
Die is niet veel anders maar het principe van de motor is anders en daarom wordt dit DC genoemd, direct geschakeld gelijkstroom.

Om de efficiënte te vergroten van dit type wordt vaak een twinrotary compressor gebruikt tegenwoordig, waarbij er ook verbeteringen zijn aan de magneetsegmenten waardoor de efficiëntie en de trillingsvrije loop verder verbeteren.

Vandaar de naam Twin Rotary DC compressor.

YouTube: SAMSUNG Twin Rotary DC Inverter Compressor Redefining Air Conditio...

Nou meer kan ik er niet van maken,
Een goede avond.

[ Voor 20% gewijzigd door Technician- op 16-12-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:06
Nu ga ik even mijn boerenverstand er in gooien:

@flippy Noemt een BLDC motor en dat is een borstelloze gelijkstroom motor, die wordt (volgens Wikipedia) tegenwoordig veel in HVAC gebruikt vanwege het lagere stroomverbruik. Die dingen worden, uiteraard, gewoon vanuit het net met AC gevoed, maar de AC gaat via een transformator naar DC. De motor loopt dus op AC, maar er moet even een trafo tussen.

Hebben we hier niet gewoon een spraakverwarring waarin de trafo even vergeten wordt? Of denk ik nu weer eens veel te simpel?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@Aziraphale met een gelijkrichter, geen trafo ;)
En vervolgens zorgt een omvormer weer voor een wisselend signaal (AC). Het uiteindelijke signaal is dus AC ongeacht het type motor wat eraan wordt geknoopt

[ Voor 61% gewijzigd door verkeerslicht op 16-12-2023 21:58 ]

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ah, what's in a name? A rose by any other name would smell as sweet... :+

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Aziraphale schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:57:
[...]

Ah, what's in a name? A rose by any other name would smell as sweet... :+
haha, in dit geval heel veel want een gelijkrichter is iets met diodes, en een trafo zijn twee setjes van wikkelingen waarbij de verhouding tussen de twee de spanning doet veranderen. Maar een trafo is geen gelijkrichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Het is weer duidelijk waarom ik Engels gestudeerd heb... Maar zit er dan een gelijkrichter in mijn Nibe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Aziraphale schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:01:
Het is weer duidelijk waarom ik Engels gestudeerd heb... Maar zit er dan een gelijkrichter in mijn Nibe?
de frequentieregelaar/inverter/VFD heeft mosfets erin zitten (IGBT's) en die werken alleen met gelijkstroom.

dat geld voor vrijwel alle electronica. dat is eigenlijk altijd gelijkstroom. een diodebrug/gelijkrichter zit in bijna alle electronica. die in een VFD is alleen wat lomper omdat die flink wat amperes moet kunnen verwerken.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 16-12-2023 22:07 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Aziraphale schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:01:
meerdere :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-07 07:22
Oké, ik heb m'n master hierin gedaan. Ik ga een poging wagen.

Een reine DC motor heeft borstels nodig om te commuteren. Daar is natuurlijk geen sprake van bij een warmtepomp.

Dan heb je de categorie AC/draaistroommotoren. Die kunnen uitgerust zijn met verschillende types rotor, bijvoorbeeld een kooianker, een permanente magneet of een elektromagneet, of een rotor met een magnetische reluctantie die varieert naarmate de positie.

Het voordeel van een kooianker is dat die van stilstand opstart als je dr gewoon 50Hz op ramt. Het nadeel ervan is dat je verliezen in je rotor hebt.

Een voordeel van de overige types rotors is dat je geen rotorverliezen hebt. Een nadeel, wat ze allemaal hebben, is dat de elektrische frequentie aangepast moet worden aan de rotorfrequentie, anders krijg je geen koppel. Je moet dus een frequentieregelaar gebruiken om ze aan de draai te krijgen. Ook worden ze gebruikt voor generatoren.

Een "BLDC" motor is een wat verwarrende term. Het betekent dat de motor niet met borstels commuteert, maar met elektronica. Het is dus eigenlijk gewoon een draaistroommotoren met frequentieregelaar. Dus ja, AC motor, elektronica voor de commutatie. Dit is wat er in moderne warmtepompen zit.

Overigens: afhankelijk van hoe de motor gewikkeld is, kan het zijn dat de motorspanning sinusvormig of bijvoorbeeld trapeziumvormig is.
flippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:14:
[...]

nee, want er is niks DC aan een BLDC motor, ook die krijgt gewoon een 3 fase sinus om te draaien. een BLDC kan je gewoon aan het 3 fase lichtnet hangen als je dat zou willen. technican blijft volhouden dat er gelijkstroom doorheen gaat en dat is gewoon glashard fout.
Nouja, motoren met (permanente) magneten kan je dus niet zomaar aan 't lichtnet hangen, dan starten ze niet op. De frequentie moet overeenkomen met de draaifrequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
flippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:06:
[...]

de frequentieregelaar/inverter/VFD heeft mosfets erin zitten (IGBT's) en die werken alleen met gelijkstroom.

dat geld voor vrijwel alle electronica. dat is eigenlijk altijd gelijkstroom.
Maar waarom draait die motor dan, volgens jou, niet op gelijkstroom? Terwijl dat volgens Wikipedia (ik moet ergens op af gaan) in de HVAC tegenwoordig vaak het geval is?

@marcop23 Dus toch spraakverwarring?

[ Voor 4% gewijzigd door Aziraphale op 16-12-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
marcop23 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:07:
Oké, ik heb m'n master hierin gedaan. Ik ga een poging wagen.

Een reine DC motor heeft borstels nodig om te commuteren. Daar is natuurlijk geen sprake van bij een warmtepomp.

Dan heb je de categorie AC/draaistroommotoren. Die kunnen uitgerust zijn met verschillende types rotor, bijvoorbeeld een kooianker, een permanente magneet of een elektromagneet, of een rotor met een magnetische reluctantie die varieert naarmate de positie.

Het voordeel van een kooianker is dat die van stilstand opstart als je dr gewoon 50Hz op ramt. Het nadeel ervan is dat je verliezen in je rotor hebt.

Een voordeel van de overige types rotors is dat je geen rotorverliezen hebt. Een nadeel, wat ze allemaal hebben, is dat de elektrische frequentie aangepast moet worden aan de rotorfrequentie, anders krijg je geen koppel. Je moet dus een frequentieregelaar gebruiken om ze aan de draai te krijgen. Ook worden ze gebruikt voor generatoren.

Een "BLDC" motor is een wat verwarrende term. Het betekent dat de motor niet met borstels commuteert, maar met elektronica. Het is dus eigenlijk gewoon een draaistroommotoren met frequentieregelaar. Dus ja, AC motor, elektronica voor de commutatie. Dit is wat er in moderne warmtepompen zit.

Overigens: afhankelijk van hoe de motor gewikkeld is, kan het zijn dat de motorspanning sinusvormig of bijvoorbeeld trapeziumvormig is.

[...]

Nouja, motoren met (permanente) magneten kan je dus niet zomaar aan 't lichtnet hangen, dan starten ze niet op. De frequentie moet overeenkomen met de draaifrequentie.
toon volledige bericht
De verwarring zit ook ik de benaming.
Want eigenlijk is een geborstelde gelijkstroom motor ook AC waarbij er mechanisch gewisseld wordt van polariteit.

Maar ze noemen het nou eenmaal BLDC motoren.
Omdat ze aftakken van direct current, inderdaad op de de startfrequentie met koppel mee tot hele hoge frequenties.

De discussie was “dit is gewoon een 3 fase AC motor” terwijl het mij erom ging welk type motor gebruikt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:08:
[...]
Maar waarom draait die motor dan, volgens jou, niet op gelijkstroom? Terwijl dat volgens Wikipedia (ik moet ergens op af gaan) in de HVAC tegenwoordig vaak het geval is?
omdat iedereen geilt op die 10 centimeter in de VFD dat er gelijkstroom is en de marketing erg goed is en dat dus blind word overgenomen door iedereen zoals ook hier al pijnlijk duidelijk is geworden vandaag.

ook "oude" types compressors lopen ook gewoon op "gelijkstroom" als je de wikipedia definitie aanhoud en een fewquentieregelaar erop prakt. verschil is zoals hierboven al is aangegeven is dat de oude motoren "natuurlijk" willen starten en draaien als je die gewoon vol op de 400V 3 fase van het lichtnet smijt. BLDC's hebben wat meer overtuiging nodig en een hele specifieke aansturing om ze op gang te helpen. daar is wat meer finesse nodig in de aansturing. draaien ze eenmaal is er geen verschil meer even simpel gezegt. de meeste VFD's behandelen beide type motoren ook gelijk als ze eenmaal draaien. enigste wat die dan doet is gewoon de frequentie (hertz) aanpassen op een tempo dat de motor zelf en de belasting bij kan houden. je wilt niet dat de regelaar sneller gaat dan de motor wilt/kan want dan gebeuren er nare dingen. daarom is die feedback ook belangrijk. als dat verkeerd gaat is dat grofweg hetzelfde als een motor die pingelt met bijbehorend naar geluid.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 16-12-2023 22:17 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-07 07:22
Aziraphale schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:08:
[...]

@marcop23 Dus toch spraakverwarring?
Ja. Het is een verwarrende term. Een "DC motor" bestaat eigenlijk niet, de stroom wordt altijd onderbroken en van richting gewisseld. Of mechanisch, met borstels, of tegenwoordig elektronisch. Maar in dat laatste geval heb je in de praktijk "gewoon" een AC motor (driefasenwikkeling op de stator, rotor kan op meerdere manieren) plus een soort frequentieregelaar.

Vervolgens ontstaat er verwarring doordat er heel veel verschillende types AC motoren zijn, die niet allemaal zo van het lichtnet kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
Ik denk dat ik het antwoord heb waarom ze het een DC motor noemen:

Een wisselstroom motor op een DC-inverter noemen ze een DC motor.
Een wisselstroom motor op wisselstroom noemen ze een AC motor.

[ Voor 47% gewijzigd door DutchWing op 16-12-2023 22:30 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:26:
Ik denk dat ik het antwoord heb waarom ze het een DC motor noemen:

Een wisselstroom motor op een DC-inverter noemen ze een DC motor.
Een wisselstroom motor op wisselstroom noemen ze een AC motor.

Zie bijvoorbeeld deze website.
en een AC motor op een DC-inverter dan? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Het kwartje begint te vallen zie ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:31:
Het kwartje begint te vallen zie ik. ;)
geef dan antwoord op de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:43:
[...]

Welke vraag?

Even OT verder over de inverter techniek.
We snappen nu het toegepaste principe van de elektromotor. In geval van inverters een BLDC motor. (Trouwens zowel de compressor als de fanmotor tegenwoordig)
Bij LBks is een IE4 klasse motor verplicht tegenwoordig en dat is een BLDC motor)
En we snappen dan we bij motoren niet zuiver over AC en DC kunnen praten. Je praat over aanstuur techniek. Veelal geswitcht uit DC stroom.

(AC is voor mij puur de 50hz sinus uit het net)

Ook in die invertertechniek is weer kleine winst te halen door ipv de standaard 3 switch techniek een 6 switch te nemen voor aansturing van de permanente magneet motor.

Dit wordt 180 degrees vector techniek genoemd.
YouTube: Power Electronics - Six Step 180-Degree Inverter - Part 1

[ Voor 13% gewijzigd door Technician- op 16-12-2023 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
flippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:30:
[...]

Dat is toch een wisselstroom motor op een DC inverter? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:46:
[...]

Welke vraag?

Even OT verder over de inverter techniek.
We snappen nu het toegepaste principe van de elektromotor.
En we snappen dan we bij motoren niet zuiver over AC en DC kunnen praten. Je praat over aanstuur techniek. Veelal geswitcht uit DC stroom.

Ook in die invertertechniek is weer kleine winst te halen door ipv de standaard 3 switch techniek een 6 switch te nemen voor aansturing van de permanente magneet motor.

Dit wordt 180 degrees vector techniek genoemd.
YouTube: Power Electronics - Six Step 180-Degree Inverter - Part 1
toon volledige bericht
[...]

vraag is vrij duidelijk hoor.

en AC is wisselstroom. de frequentie ervan is totaal niet relevant.

en laat eens die frequentieregelaar zien die 3 fasen doet met maar "de standaard 3 switch techniek" zoals jij het noemt. ben bijzonder beniewd hoe dat eruit ziet.
Aziraphale schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:50:
[...]

Dat is toch een wisselstroom motor op een DC inverter? :?
dus we kunnen stellen dat alle motoren AC zijn ongeacht wat ervoor zit? argument resteert dus op het concept of er iets voor moet om de motor goed te kunnen gebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
[...]

“Een AC motor” bestaat niet.
Je hebt tal van motortechnieken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:56:
[...]

“Een AC motor” bestaat niet.
Je hebt tal van motortechnieken.
ik vind het gezegend. ik check uit hier.

:w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
flippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:55:
[...]

dus we kunnen stellen dat alle motoren AC zijn ongeacht wat ervoor zit? argument resteert dus op het concept of er iets voor moet om de motor goed te kunnen gebruiken....
Even vanuit mijn taalkundige achtergrond geredeneerd: Ja. Een DC motor met een gelijkrichter draait op AC en zou je dus een AC kunnen noemen. En verder vond ik zelf de uitleg van @marcop23 erg helder, dat de verwarring in de benaming zit en het eigenlijk AC motoren zijn die vanwege wat elektronica DC genoemd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:43

Aardedraadje

Met kabelschoen

Als de (pmsm/bldc) motor draait is het AC.

De (meestal sinus, soms trapezoïde of blokgolf) commutatie zorgt er voor dat de frequentie overeenkomt met de draaifrequentie van de motor. Eigenlijk correcter gezegd: je hebt een stroom nodig die 90 graden voorloopt op de huidige elektrische positie van de motor. Anders klopt er inderdaad niks van en draait je motor niet of inefficiënt. Field weakening bijvoorbeeld.

In feite is commutatie niks meer dan constant wisselen van polariteit van een DC-voeding en PWM duty-cycle om de nodige golfvorm na te bootsen. De inductie van de motorfases zorgt voor de nodige filtering van het PWM-signaal waardoor je in feite gewoon schone 3-fase AC krijgt.

Je hebt AC Inverters en DC inverters. Het enige verschil is dat een AC-gevoede inverter eerst DC maakt, om vervolgens met zijn eigen commutatietabel weer AC te maken.

Maar: blokkeer je een motor dan gaat deze koppel leveren en commuteert als het ware niet meer. In dat geval zou je technisch gezien kunnen spreken van DC.

Maar kijk eens naar een datasheet van een PMSM, al de gegevens (ook formules in application notes) gaan uit van AC.

[ Voor 5% gewijzigd door Aardedraadje op 17-12-2023 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-07 22:44
flippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:43:
[...]

Als je een pc ventilator hebt zit de frequentie regelaar in de motor. Samen met hal sensoren om de frequentie van de spanning op de spoelen te maken. In de volksmond noemt met dit dc. Maar eigenlijk gaat door de spoelen va de fysieke motor ac.
Het verhaal dat een permanent magneet driefase motor zuiniger is tov de “ouderwetse” kortsluitanker motor is ook maar relatief. Het ligt er erg aan in welk vermogens gebied je hem bedrijft. Een kortsluit anker motor is veel beter overbelastbaar. Het magnetisch veld in de rotor is immers variabel terwijl dat bij een permanent magneet een vaste waarde heeft. En word het koppel groter dan komt hij tot stilstand. Over een gemiddeld gebruik is het rendement verschil hooguit 2%
Eigen lijk is dit een volledig zinloze discussie er gaat bij beide varianten van de motor ac stroom door de spoelen. Anders heb je ook geen vfd nodig.
Dit is gewoon marketing spraak verwarring

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Het is idd een taaldingetje. Maar waar iedereen zicht richt op de VSD en het signaal ging het mij om het type motor.

Echt een Amerikaans ding vlg mij te praten over DC motor. Line, technics.

In nederland noemen we ze EC motoren.

Van Ziehl-Ab
AC-motoren zijn AC-motoren (AC = wisselstroom) met typische één- of tweetraps snelheidsregeling (ster/driehoek). Voor de schakelsnelheid of een meer nauwkeurige snelheidsregeling zijn extra regelcomponenten nodig, zoals een frequentieomvormer of transformator.
EC-motoren (= elektronisch gecommuteerd) zijn door een permanente magneet bekrachtigde driefasige synchrone machines met een traploos toerental. De elektromotoren kunnen nauwkeurig worden bestuurd, geregeld en aangepast, terwijl de controle op afstand, automatisering en integratie in complete 'slimme' systemen ook probleemloos mogelijk zijn.
Ik denk dat het best flauwekul is als je zegt: “dit is gewoon een 3 fase motor” wat voor motortype dan?
Want die is het verschil van techniek.

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 17-12-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:58
Aardedraadje schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:31:
Als de (pmsm/bldc) motor draait is het AC.

De (meestal sinus, soms trapezoïde of blokgolf) commutatie zorgt er voor dat de frequentie overeenkomt met de draaifrequentie van de motor. Eigenlijk correcter gezegd: je hebt een stroom nodig die 90 graden voorloopt op de huidige elektrische positie van de motor. Anders klopt er inderdaad niks van en draait je motor niet of inefficiënt. Field weakening bijvoorbeeld.

In feite is commutatie niks meer dan constant wisselen van polariteit van een DC-voeding en PWM duty-cycle om de nodige golfvorm na te bootsen. De inductie van de motorfases zorgt voor de nodige filtering van het PWM-signaal waardoor je in feite gewoon schone 3-fase AC krijgt.

Je hebt AC Inverters en DC inverters. Het enige verschil is dat een AC-gevoede inverter eerst DC maakt, om vervolgens met zijn eigen commutatietabel weer AC te maken.

Maar: blokkeer je een motor dan gaat deze koppel leveren en commuteert als het ware niet meer. In dat geval zou je technisch gezien kunnen spreken van DC.

Maar kijk eens naar een datasheet van een PMSM, al de gegevens (ook formules in application notes) gaan uit van AC.
toon volledige bericht
Als ik dit topic lees (en wat al was verwijderd...) kunnen elektromotoren alleen inwendig functioneren met AC stroom...dus een stroom met een nuldoorgang.
Een supergeponeerde wisselstroom kan DC zijn maar de motor kan inwendig niet draaien??

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:46:
[...]
Kijk, hier staat tussen haakjes het grote misverstand.
Hier zijn maar weinig mensen het mee eens :)

Electronically Commutated is een duidelijker naam.

Voorbeelden van ondubbelzinnige DC motoren zijn de klassieke koolborstelmotoren (=mechanisch gecommuteerd) en de homopolaire motor. Je zet er DC op en hij gaat draaien.
Voor driefase BLDC motoren geldt dit niet.
Die blijven wel draaien als je ze op gang helpt en er 50 Hz driefase (van een juiste spanning) op zet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Man man man...

Een ac motor draait de helft van de tijd ook op dc... >:)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:19:
Man man man...

Een ac motor draait de helft van de tijd ook op dc... >:)
Haha ja, en AC is alternerende DC 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:21
Even terug in de eerdere discussie; als netspanning (AC 50Hz) 'wordt' DC gemaakt, motorsturing zet DC met juiste frequentie op motor, waarbij DC op juiste moment 'van pool wisselt'. Algelang de polariteit gaat de stroom de juiste kant op en deze wisselt dus van richting afhankelijk van de polariteit. In essentie is dat AC. Blokvorm, zaagtand of sinus maakt niet uit, het blijft AC. 😋

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
The Lord schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:26:
Even terug in de eerdere discussie; als netspanning (AC 50Hz) 'wordt' DC gemaakt, motorsturing zet DC met juiste frequentie op motor, waarbij DC op juiste moment 'van pool wisselt'. Algelang de polariteit gaat de stroom de juiste kant op en deze wisselt dus van richting afhankelijk van de polariteit. In essentie is dat AC. Blokvorm, zaagtand of sinus maakt niet uit, het blijft AC. 😋
Iedereen legt de lijnspanning/frequentie uit.

Maar niemand heeft het over het motorprincipe.
En DAAR ging de discussie over.
Amerikanen noemen het een (DC compressor)
Wat eigenlijk een BLDC motor is.
Waar bij aan/uit compressoren nog een gewone inductiemotor werd gebruikt.

In goed fout Nederlands zeggen we EC motor. Wat betekent electronically commutated motoren,
(Wat Amerikanen dan weer nooit gebruiken maar Europeanen wel, die zijn slimmer)

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, motorprincipe versus uitspraken over de aansturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:59:
[...]

Iedereen legt de lijnspanning/frequentie uit.

Maar niemand heeft het over het motorprincipe.
En DAAR ging de discussie over.
Amerikanen noemen het een (DC compressor)
Wat eigenlijk een BLDC motor is.
Waar bij aan/uit compressoren nog een gewone inductiemotor werd gebruikt.

In goed fout Nederlands zeggen we EC motor. Wat betekent electronically commutated motoren,
(Wat Amerikanen dan weer nooit gebruiken maar Europeanen wel, die zijn slimmer)

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, motorprincipe versus uitspraken over de aansturing.
Zeker. Eigenlijk ben ik het bij nader inzien wel met je eens. Een "normale" borstel DC-motor heeft immers ook een commutator en kan daardoor beschouwd worden als een wisselstroommotor.
Over de naamgeving valt uiteraard te twisten.

Pagina: 1