• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:38

ErikKo

Rippie

Carboy54 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:08:
[...]

Kom maar kijken om je te overtuigen dat het werkt warmtepomp met radiatoren 8)7
Welke stooklijn hanteer je met radiatoren? Met radiatoren heb je doorgaans hogere temperatuur nodig voor stralingswarmte of convectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ErikKo schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:26:
[...]

Welke stooklijn hanteer je met radiatoren? Met radiatoren heb je doorgaans hogere temperatuur nodig voor stralingswarmte of convectie.
Ik draai op 35 graden want lager gaat de machine pendelen. Rond de vorst zal het naar de 40 gaan.

Niks bijzonders dus. Gaat om wat je nodig hebt om het warm te houden, niet om het in 30 min een sauna te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 14-12-2023 10:38 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 11:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb vanwege pendelen de stooklijn ook vrij hoog staan, ik stook rond de 40 graden, de WP doet minimaal 800W elektrisch en dat is met 10 graden buitentemperatuur teveel. Met 0 graden gaat het naar 42 graden en dat werkt prima.
Begane grond een 21 en een 22 radiator, op de verdieping in de slaapkamers allemaal 21 en in de badkamer 33.

Zit wel te denken om een 21 op de begane grond te vervangen door een grotere 22 of zelfs een 33. Niet omdat het moet om het huis op temperatuur te houden maar omdat ik denk dat de Tr dan lager wordt en de COP wat hoger.

[ Voor 42% gewijzigd door Maasluip op 14-12-2023 10:41 ]

Signatures zijn voor boomers.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Hangt geheel af van de capaciteit van de radiatoren. Verder is de stooklijn voor geen huis hetzelfde vanwege het warmteverlies.
Door de bank genomen ligt de stooklijn met radiatoren een paar graadjes hoger dan vloerverwarming, omdat de laatste ongeevenaard is qua capaciteit. Heb je echter flink overbemeten radiatoren dan kun je met een best lage stooklijn wegkomen.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

• verkeerslicht
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:39:
Zit wel te denken om een 21 op de begane grond te vervangen door een grotere 22 of zelfs een 33. Niet omdat het moet om het huis op temperatuur te houden maar omdat ik denk dat de Tr dan lager wordt en de COP wat hoger.
Zeker doen als dit kan. Het is geen weggegooid geld. Elk graadje dat je stooklijn omlaag kan is mooi meegenomen.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:00
Maasluip schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:39:
Doen. Iedere graad die je stooklijn omlaag kan scheelt meer dan 0,1 op je cop.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:38

ErikKo

Rippie

Fijn om te lezen dat tot 40 graden niet gek is. Ik las in een ander topic dat ze niet boven de 32 graden komen, dus ik begon aan mezelf te twijfelen.

Vrijstaande woning uit '83 hier. Beneden volledig vloerverwarming. Boven hangen onderbemeten T11 radiatoren (boosted met fans). De T11 radiatoren wil ik vervangen. Ik ben er nog niet uit of het Jaga's of T22/T33 radiatoren worden.

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:07
MotorBeast schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:31:
[...]

Ik zou dan gewoon een monoblock wegzetten als dat makkelijk bij je kan (hier een probleem vermoed ik nog steeds). Dan krijg je subsidie, ben je wellicht 2 mille duurder uit maar heb je meer comfort met radiatoren en/of vloerverwarming, gaat je energielabel omhoog dus dat verdien je ook nog terug bij verkoop woning en verkoopt je woning makkelijker want de meeste kopers zullen geen fan zijn van verwarmen met L/L (ik zou zelf nooit een huis kopen met alleen L/L met mijn meerjarige ervaring in ieder geval). Ideetje? :*)
Ik heb inmiddels een offerte voor een Amber 65 van 10K zonder sww. Maar vind de machine van 1252x858 echt te groot in de voortuin en binnenuit zichtbaar en op de erfgrens.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
ErikKo schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:18:
Fijn om te lezen dat tot 40 graden niet gek is. Ik las in een ander topic dat ze niet boven de 32 graden komen, dus ik begon aan mezelf te twijfelen.

Vrijstaande woning uit '83 hier. Beneden volledig vloerverwarming. Boven hangen onderbemeten T11 radiatoren (boosted met fans). De T11 radiatoren wil ik vervangen. Ik ben er nog niet uit of het Jaga's of T22/T33 radiatoren worden.
Of fancoils. Die dingen zijn ontworpen om zoveel mogelijk uit het water te trekken.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-05 13:53
Bohaak schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:14:
[...]

De 30 liter is alleen om te douchen voor 2 personen en dat gaat al meer dan een jaar prima, de keuken heeft een quooker.
Eventueel een tweede Daikin 3,5 Kw aan de andere kant van de woonkamer voor meer comfort en backup.
Zou toch voor een monoblok gaan daarmee valt ook te "koelen" en je neemt de badkamer gelijk mee, L/L heeft de nare eigenschap van een koude vloer.

L/L is leuk als hybride opstelling.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 14-12-2023 11:31 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Carboy54 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:08:
[...]

Kom maar kijken om je te overtuigen dat het werkt warmtepomp met radiatoren 8)7
Je hoeft mij niet te overtuigen. Ik weet dat het werkt. :Y

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:29:
[...]

Zou toch voor een monoblok gaan daarmee valt ook te "koelen" en je neemt de badkamer gelijk mee, L/L heeft de nare eigenschap van een koude vloer.

Opvallend dat wij als langjarige gebruikers alleen kritisch zijn op L/L. Achteraf had ik liever L/W gehad met fancoils. Iets van een koe in zijn kont kijken. :'( Niet alleen koude vloer....luchtstromingen, altijd geluid, defrosts die niet worden opgevangen door buffer, en niet rondom de hele kamer en/of woning verwarming.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 14-12-2023 12:13 ]

• Bohaak
mr_evil08 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:29:
[...]

Klopt natuurlijk allemaal, de situatie lijkt ideaal, stenen vloer van 55m2 (42 jaar oude) vloerverwarming en 1 Jaga in de woonkamer, maar grote unit in de voortuin van middenwoning.

Vloerverwarming en de gehele cv installatie is professioneel gespoeld en voorzien van dynamische kranen.

Iemand nog een goed idee of gewoon een grote unit in de voortuin pletteren?

• verkeerslicht
  • Niet online
Bohaak schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:42:
[...]

Klopt natuurlijk allemaal, de situatie lijkt ideaal, stenen vloer van 55m2 (42 jaar oude) vloerverwarming en 1 Jaga in de woonkamer, maar grote unit in de voortuin van middenwoning.

Vloerverwarming en de gehele cv installatie is professioneel gespoeld en voorzien van dynamische kranen.

Kijk in ieder geval naar de diffusiedichtheid van de vloerverwarming (gezien de leeftijd). Als dit niet zo is dan moet je met een warmtewisselaar aan de slag omdat de slurrie niet in het warmtepompcircuit mag komen.
Zwarte buizen is meestal geen goed teken.

edit: Overigens voornamelijk een probleem als er ook nog staal in het systeem zit. Anders kom je mogelijk goed weg met een magneeftilter/microbellenfilter

[ Voor 8% gewijzigd door verkeerslicht op 14-12-2023 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Bohaak schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:42:
[...]

Grote unit in de voortuin een probleem? Want? Over 5 tot 10 jaar heeft iedereen zo'n ding in zijn tuin. Net als nu met zonnepanelen. Ik heb 2 units in mijn achtertuin voor L/L. Ik zie die dingen niet eens meer. Alles went.

• Bohaak
verkeerslicht schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:54:
[...]

Kijk in ieder geval naar de diffusiedichtheid van de vloerverwarming (gezien de leeftijd). Als dit niet zo is dan moet je met een warmtewisselaar aan de slag omdat de slurrie niet in het warmtepompcircuit mag komen.
Zwarte buizen is meestal geen goed teken.
Bedankt, het zijn geen zwarte slangen, na het spoelen kwam er schoon water uit, destijds een slang gekozen die 4x zo duur was als zwarte tyleen slang en met 50 jaar “garantie”. Voor wat het waard is…

Slang was van het merk Velta, is dacht ik overgenomen door Upinor.

In het hele systeem is van te voren een Fernox reiniging middel gedaan wat kon inwerken, en daarna is alles groep voor groep los gehaald en onder druk 10 minuten gespoeld en het water langs sterke magneten gestuurd, hetzelfde met elke radiator.

[ Voor 15% gewijzigd door Bohaak op 14-12-2023 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Bohaak schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:16:
[...]

Bedankt, het zijn geen zwarte slangen, na het spoelen kwam er schoon water uit, destijds een slang gekozen die 4x zo duur was als zwarte tyleen slang en met 50 jaar “garantie”. Voor wat het waard is…

Slang was van het merk Velta, is dacht ik overgenomen door Upinor.

In het hele systeem is van te voren een Fernox reiniging middel gedaan wat kon inwerken, en daarna is alles groep voor groep los gehaald en onder druk 10 minuten gespoeld en het water langs sterke magneten gestuurd, hetzelfde met elke radiator.
Goede keuze geweest destijds, en klinkt als een goede voorbereiding (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:14
[...]

Ik kan nu, na wat aanpassingen (3 T22 radiatoren vervangen door convectoren met ventilatoren), als een groot deel van de afgifteelementen mee doen (ik gebruik gedeeltelijk naregeling voor ruimtes waar we 't niet echt warm hoeven te hebben) 't minimale vermogen van mijn WP van zo'n 3000W kwijt met een aanvoertemperatuur van 31 graden. Ben ik tevreden mee.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-05 15:11
Andrehj schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:38:
[...]

Yep. Dat lijkt mij ook. Ook dat ze als doel een sCOP van 3.5 hebben vind ik wel vrij mager. Dat doel mag best wat omhoog.
Bedenk wel dat het daar over Engeland gaat he? De huizen daar zijn vaak nog wat ouder dan de gemiddelde woning hier en de isolatie eisen zijn magertjes te noemen, nu nog. Laat staan een dikke 100 jaar geleden.

Victoriaanse huizen met houtskeletbouw zijn nog wat moeilijker te isoleren dan wat we over het algemeen hier hebben staan (zeker als je het uiterlijk wilt bewaren).

Het is prima om te streven naar meer maar ik denk dat voor hun situatie 3.5 niet eens onredelijk is.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• flippy
  • Niet online

flippy

Dutchess_Nicole schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:58:
[...]

Bedenk wel dat het daar over Engeland gaat he? De huizen daar zijn vaak nog wat ouder dan de gemiddelde woning hier en de isolatie eisen zijn magertjes te noemen, nu nog. Laat staan een dikke 100 jaar geleden.

Victoriaanse huizen met houtskeletbouw zijn nog wat moeilijker te isoleren dan wat we over het algemeen hier hebben staan (zeker als je het uiterlijk wilt bewaren).

Het is prima om te streven naar meer maar ik denk dat voor hun situatie 3.5 niet eens onredelijk is.
COP word bepaald door je afgiftesysteem, niet je energiebehoefte.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• MotorBeast
Ik lees mee in een aantal hybride topics en lees dat de Intergas systemen met dit weer veelvuldig defrosten. Dat is toch vreemd? Of is dat inherent aan L/W? Ik heb hier met mijn L/L de laatste 04 december gezien. Mag toch hopen als ik overga op L/W ik met dit weer gewoon ook zonder kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MotorBeast schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:16:
Ik lees mee in een aantal hybride topics en lees dat de Intergas systemen met dit weer veelvuldig defrosten. Dat is toch vreemd? Of is dat inherent aan L/W? Ik heb hier met mijn L/L de laatste 04 december gezien. Mag toch hopen als ik overga op L/W ik met dit weer gewoon ook zonder kan.
Ik heb alleen defrosts onder de ca 3 graden. Alleen bij SWW ook wel eens een defrosts bij 4 graden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05 08:23
Ik heb er net voor het middaguur toch twee gehad, kan geen logica ontdekken. Net 4 graden en luchtvochtigheid 90% maar dat was de hele nacht al en toen gebeurde er niks.
Veelvuldig, nee dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@MotorBeast Hier vanaf 2°C en lager regelmatig defrosts, en een enkele keer bij 3°C (ook afhankelijk van de luchtvochtigheid)
Even terug op de koudere dagen was er wat discussie over wat invloed zou hebben op hoe vroeg en hoe frequent defrosts gebeuren. Het lijkt erop dat de kabouters in kleinere units (met kleinere verdamper) eerder op het defrostknopje drukken. Wat een soort van logisch is, want minder verdamper is sneller capaciteitsverlies als deze aanvriest. Helaas gebeurt het ook wel eens te snel omdat de warmtepomp niet "weet" dat de unit bevroren is, maar omdat het gebaseerd is op een aantal variabelen en een trend in temperatuurdaling van de verdamper "verneemt" binnen een bepaalde tijd. Dat levert bij sommige units weleens onterechte defrosts op.

• MotorBeast
Ja maar die dingen vriezen zelfs aan nu. Ik heb werkelijk nergens last van.

Hybride loopt toch minder mooi dan full electric volgens mij.

[ Voor 30% gewijzigd door MotorBeast op 14-12-2023 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:18
verkeerslicht schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:49:
@MotorBeast Hier vanaf 2°C en lager regelmatig defrosts, en een enkele keer bij 3°C (ook afhankelijk van de luchtvochtigheid)
Even terug op de koudere dagen was er wat discussie over wat invloed zou hebben op hoe vroeg en hoe frequent defrosts gebeuren. Het lijkt erop dat de kabouters in kleinere units (met kleinere verdamper) eerder op het defrostknopje drukken. Wat een soort van logisch is, want minder verdamper is sneller capaciteitsverlies als deze aanvriest. Helaas gebeurt het ook wel eens te snel omdat de warmtepomp niet "weet" dat de unit bevroren is, maar omdat het gebaseerd is op een aantal variabelen en een trend in temperatuurdaling van de verdamper "verneemt" binnen een bepaalde tijd. Dat levert bij sommige units weleens onterechte defrosts op.
@MotorBeast Ook hier pas defrosts bij temperaturen lager dan 2 °C of bij 3 °C met hoge luchtvochtigheid. De laatste defrost was hier 8 december.

Onterechte defrosts heb ik maar een enkele keer gezien.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• MotorBeast
Andrehj schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:29:
[...]

Ik heb alleen defrosts onder de ca 3 graden. Alleen bij SWW ook wel eens een defrosts bij 4 graden.
Maar dat kan ik me voorstellen als dat ding vol staat te stampen om SWW te maken.

Een normale 5kW hybride moet toch ook bij 6 graden buiten zonder nachtverlaging en voldoende afgifte in relatie tot warmteverlies netjes kunnen doorstoken? Of ben ik nu verkeerd aan het denken? Ik heb hier een 4,2 L/L hangen en die houdt met 300W nu de boel op 20 graden.

Ik twijfelde nog steeds over hybride of niet (boiler wordt een opgave naar boven) maar ben toch denk ik wel genezen als ik zie hoe men stoeit met een Intergas en de Elga.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 14-12-2023 17:07 ]

• Jojan265
MotorBeast schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:03:
[...]

Maar dat kan ik me voorstellen als dat ding vol staat te stampen om SWW te maken.

Een normale 5kW hybride moet toch ook bij 6 graden buiten zonder nachtverlaging en voldoende afgifte in relatie tot warmteverlies netjes kunnen doorstoken? Of ben ik nu verkeerd aan het denken? Ik heb hier een 4,2 L/L hangen en die houdt met 300W nu de boel op 20 graden.

Ik twijfelde nog steeds over hybride of niet (boiler wordt een opgave naar boven) maar ben toch denk ik wel genezen als ik zie hoe men stoeit met een Intergas en de Elga.
Ik vermoed dat bij hybrides, de warmtepomp kleiner gekozen wordt dan bij all-electric. Dit kan dan ook de reden zijn, waarom de hybrides eerder dichtvriezen. Een unit die harder moet werken, vriest eerder dicht.

• MotorBeast
Jojan265 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:09:
[...]

Ik vermoed dat bij hybrides, de warmtepomp kleiner gekozen wordt dan bij all-electric. Dit kan dan ook de reden zijn, waarom de hybrides eerder dichtvriezen. Een unit die harder moet werken, vriest eerder dicht.
Dat gaf ik daar ook als reden op. Installateurs plempen zonder warmteverlies berekening maar overal een vijfje in. Gek dat zo'n ding dan op zijn tenen moet lopen bij sommige.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Neem dan een 'hybride' met iets over capaciteit, dan kun je uiteindelijk makkelijker van het gas af. Die Toshiba van mij kan heel behoorlijk terug moduleren.

Dacht trouwens dat jij er al 1 had inmiddels, of ben je nog steeds op zoek naar een installateur?

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 14-12-2023 17:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• MotorBeast
Sport_Life schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:11:
[...]

Neem dan een 'hybride' met iets over capaciteit, dan kun je uiteindelijk makkelijker van het gas af. Die Toshiba van mij kan heel behoorlijk terug moduleren.
Als ik het mag overleven is op een termijn van 15 jaar onderaan de streep full electric goedkoper. Gaat mijn energielabel nog verder omhoog voor de verkoop en vrees dat gas echt gruwelijk duur gaat worden. Ik stook nu nog maar 450 m3 voor SWW en koken en wordt eigenlijk nu al misselijk van de prijs per kuub incl alle kosten. Een douchebeurt gaat op termijn denk ik snel over de €2,- kosten.

Ik stook nog met L/L. Ben enige tijd maar gestopt met zoeken. Nu weer wat aan het rond kijken. Dan kan wellicht van het voorjaar iets gedaan worden. Gooi nu mijn CV systeem niet open.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 14-12-2023 17:18 ]

• smaij
  • Laatst online: 23-05 08:23
[...]

Mijn Daikin 8Kw WP L/W draait ook rustig rond de 400 watt vandaag en rond de 21 graden en toch dus 2 kleine mini defrosts gehad. Tja, hangt denk ik ook wel van je pand en afgiftesysteem af hoe hard hij moet werken om het volume te verwarmen.

• MotorBeast
smaij schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:20:
[...]

Mijn Daikin 8Kw WP L/W draait ook rustig rond de 400 watt vandaag en rond de 21 graden en toch dus 2 kleine mini defrosts gehad. Tja, hangt denk ik ook wel van je pand en afgiftesysteem af hoe hard hij moet werken om het volume te verwarmen.
2 is nog te overzien. Moet je eens in Intergas topic kijken. Complete zaagtanden.

DaanTriple7 in "Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp"

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 14-12-2023 17:23 ]

• Jojan265
MotorBeast schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:11:
[...]

Dat gaf ik daar ook als reden op. Installateurs plempen zonder warmteverlies berekening maar overal een vijfje in. Gek dat zo'n ding dan op zijn tenen moet lopen bij sommige.
Ik zou een hybride dusdanig kiezen, dat deze in alle gevallen het huis alleen warm zou kunnen krijgen. Het probleem is natuurlijk, dat de mensen die voor hybride (moeten) kiezen, niet altijd zo'n keuze kunnen maken. Vanwege ruimtegebrek of dat de buitenunit persé aan de gevel moet hangen, enz. Het gevolg is dus wel, dat bij die units de defrosts iets hoger liggen. Je kunt je dan ook wel afvragen hoe erg dat is. Je zult gewoon in een bestaande bouw meoten roeien met de riemen die je hebt.

• MotorBeast
Jojan265 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:22:
[...]

Ik zou een hybride dusdanig kiezen, dat deze in alle gevallen het huis alleen warm zou kunnen krijgen. Het probleem is natuurlijk, dat de mensen die voor hybride (moeten) kiezen, niet altijd zo'n keuze kunnen maken. Vanwege ruimtegebrek of dat de buitenunit persé aan de gevel moet hangen, enz. Het gevolg is dus wel, dat bij die units de defrosts iets hoger liggen. Je kunt je dan ook wel afvragen hoe erg dat is. Je zult gewoon in een bestaande bouw meoten roeien met de riemen die je hebt.
Hoe erg? Veel te hoog verbruik.

• flippy
  • Niet online

flippy

Jojan265 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:22:
[...]

het formaat van de buitendelen tussen de 5 en 10kW is vrijwel indentiek en zit hem grotendeels in de verdamper die bij sommige merken dikker is. tot aan de 10kW heb je 95% van de nederlandse wonigen al afgedekt dus die vlieger gaat niet echt op. als je meer dan 10kW nodig hebt zal ruimte in de tuin ook niet echt een beperkende factor meer zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 14-12-2023 17:29 ]

• Jojan265
MotorBeast schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:25:
[...]

Hoe erg? Veel te hoog verbruik.
Ik zit vandaag net boven de defrostgrens qua buitentemperatuur en kom v.w.b. verbruik vandaag op ongeveer 12 kWh. Op 8 december met 11 defrosts zat ik op 18 kWh. Toen was het ook nog 3 graden kouder, wat je ook mee moet tellen.

• MotorBeast
Jojan265 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:35:
[...]

Ik zit vandaag net boven de defrostgrens qua buitentemperatuur en kom v.w.b. verbruik vandaag op ongeveer 12 kWh. Op 8 december met 11 defrosts zat ik op 18 kWh. Toen was het ook nog 3 graden kouder, wat je ook mee moet tellen.
Ik op 5,1kWh op 60m2 20 graden constant. Vind ik toch iets beter.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-05 22:07

dof

De laatste defrost hier op 8 dec. ('t was in gr. langer kouder dan in nb.), daarna weer één lange run.

Bij mij treedt defrosten op bij voldoende vochtigheid en exact onder 4.0 C, daarboven nooit gezien.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
MotorBeast schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:36:
[...]

Ik op 5,1kWh op 60m2 20 graden constant. Vind ik toch iets beter.
Dat ligt natuurlijk ook aan je warmteverlies en kun je dus niet vergelijken. Ik wou alleen het verschil aangeven tussen een dag met en zonder defrosts.

Uiteraard ben ik het me je eens, dat minder verbruik altijd beter is. Maar er zullen keuzes gemaakt moeten worden en iedere keuze heeft zo z'n consequenties. Ik heb gekozen voor een all-electric met een aparte WPB. Daar ben ik achteraf heel blij mee, omdat ik anders veel meer defrosts zou hebben voor het maken van SWW. Voor verwarming kan ik vooruit met lage temperaturen (ta ca. 28 °C, bij tb = 2°C).

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

smaij schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:32:
[...]

Ik heb er net voor het middaguur toch twee gehad, kan geen logica ontdekken. Net 4 graden en luchtvochtigheid 90% maar dat was de hele nacht al en toen gebeurde er niks.
Veelvuldig, nee dat niet.
& @MotorBeast De logica is (volgens mij): Hoge relatieve luchtvochtigheid & buitentemperaturen (net) "iets" boven het vriespunt & hoog gevraagd vermogen = grote kans op invriezen van de (te kleine) verdamper.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• MotorBeast
dunklefaser schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:46:
[...]

& @MotorBeast De logica is (volgens mij): Hoge relatieve luchtvochtigheid & buitentemperaturen (net) iets boven het vriespunt & hoog gevraagd vermogen = grote kans op invriezen van de (te kleine) verdamper.
YMMV
Dat snap ik maar het is nu toch nergens in Nederland iets boven het vriespunt? Groningen 6 graden, de Bilt 6 graden, Middelburg 7 graden vanmiddag. En ik lees dat veel van Intergas Hybrides om het 1/2 uur defrosts hebben met dit weer. Om het 1/2 uur een defrosts? Sorry, maar dan zou ik geen hybride willen. Ik vind dat kansloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-05 13:58

SBL

MotorBeast schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:32:
[...]

Dat snap ik maar het is nu toch nergens in Nederland iets boven het vriespunt? Groningen 6 graden, de Bilt 6 graden, Middelburg 7 graden vanmiddag. En ik lees dat veel van Intergas Hybrides om het 1/2 uur defrosts hebben met dit weer. Om het 1/2 uur een defrosts? Sorry, maar dan zou ik geen hybride willen. Ik vind dat kansloos.
Ik woon daar waar die 2,0 staat. 3 defrosts gehad vandaag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ykFx8mR6f_J6hUNKp0WJRMiq8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t7Pk5WSe7nUftOnJw0NwjkTF.jpg?f=user_large

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

• MotorBeast
SBL schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:36:
[...]

Ik woon daar waar die 2,0 staat. 3 defrosts gehad vandaag.[Afbeelding]
Ik meldde de temperatuur van vanmiddag. Bij 2 graden is dat toch netjes, 3 stuks. _/-\o_ Dat is niet om het 1/2 uur vanmiddag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MotorBeast "Iets" boven het vriespunt kan bij een (te) kleine verdamper en vol vermogen ook 5 - 6°C zijn.
En misschien hebben juist hybride warmtepompen hier last van - ik meen me te herinneren
dat de oude ELGA instellingen bij buitentemperaturen < 4 °C het stoken volledig aan de cv-ketel overlieten.
3 x raden waarom.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 24-05 19:11
Hier moet het ook onder de 3 graden ofzo zijn voor defrosts.

De laatste waten op 8 december. Het was toen tussen de 1 en 8 graden (op het dak gemeten), gemiddeld 4.9. Vandaag gemiddeld 5.2, maar de hele dag tussen de 5 en 7 graden, dus geen defrost bereik.

• Jojan265
MotorBeast schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:32:
[...]

Ik woon in ZO Groningen en zit nu niet ver meer af van de eerste defrost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Us-k0yDj8gsacetyFliDajfFp6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ilaJPYfcRAv8TkezrLgy8xK2.png?f=fotoalbum_large

Zodra de aanzuigtemperatuur onder 0 komt, gaat automatisch de "Stille Modus" eraf en kan ik de defrost enigszins rekken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rf5jHAb2vIAiDK4Fp5LOYM5Op1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wmjZm0f7xzQ8pTX1ettLcpjq.png?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
dunklefaser schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:39:
@MotorBeast "Iets" boven het vriespunt kan bij een (te) kleine verdamper en vol vermogen ook 5 - 6°C zijn.
En misschien hebben juist hybride warmtepompen hier last van - ik meen me te herinneren
dat de oude ELGA instellingen bij buitentemperaturen < 4 °C het stoken volledig aan de cv-ketel overlieten.
3 x raden waarom.
Dan is hybride voor mij helemaal kansloos. Ik stook met temperaturen boven 4 toen ik nog de HRketel gebruikte met een aanvoer van zo'n 25/30 graden.pendelen maar van de ketel en zat hoog in het HR gebied met een gasverbruik van zo'n 550m3 voor verwarmen met 1,5 a 2 m3 hout voor de houtkachel. Die laatste stook ik steeds minder want anno 2023 met de kennis van nu eigenlijk niet meer acceptabel. Ik kom dan op schat ik 750/800m3 voor verwarmen en als ik dus onder de 4 graden alweer de ketel moet gaan stoken is hybride totaal zinloos voor me.

Bedankt voor je input. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MotorBeast Een additioneel argument om niet voor hybride te gaan is een laag gasverbruik,
zowel voor cv als ook voor sww. Hint: De vaste kosten voor gas tellen steeds zwaarder mee.

• MotorBeast
dunklefaser schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:08:
@MotorBeast Een additioneel argument om niet voor hybride te gaan is een laag gasverbruik,
zowel voor cv als ook voor sww. Hint: De vaste kosten voor gas tellen steeds zwaarder mee.
I know.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
[...]

In mijn ogen bestaat een hybride warmtepomp niet.
Je hebt een warmtepomp, of geen warmtepomp.

Wat hybride genoemd wordt is een (te)kleine warmtepomp die toevallig ook de ketel met een contactje kan vrijgeven.
Dat kan bijna elke warmtepomp.

Dus mijn advies, bereken je benodigde afgifte vermogen, mooiste is je gasverbruik op een erg koude dag.
Meestal toch minimaal 8kw (Elga is maar 6kw en mijn inziens bij huizen van <2005 te klein)

Mijn 2e advies. Neem een monobloc (of split) voor alleen CV. De compressor draait niet steeds hoge temperaturen voor SWW.

Neem een warmtepompboiler voor SWW. (En extra subsidie). Voordeel 2, geen kou in huis na een paar douchebeurten. Meer betrouwbaarheid.
(2 app ipv 1) en simpeler instellen van de warmtepomp.

Een goed gekozen WP van 8kw monobloc kost je bovendien bijna niks, na aftrek subsidie als je hem goed inkoopt.

• Technician-
Oh ja toevoeging, las ik vandaag pas.

Per 1 januari 2024 vervalt de subsidie op warmtepompen! Let daar mee op!
Warmtepompen met A+ label, die worden haast niet verkocht, :P

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-04 18:45
Mag aankoopadvies in dit topic? of eigen topic maken?
Heb eindelijk het budget vrij weten te maken.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

• Jojan265
Technician- schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:10:

Dit moet je een beetje nuanceren.

• MotorBeast
Technician- schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:10:

Hoezo vervalt?
Van ISDE site:
Warmtepompen

Een warmtepomp moet vanaf 2024 minimaal energielabel A++ hebben om ISDE te ontvangen. De meeste warmtepompen voldoen al aan dit label. Warmtepompen met energielabel A+ of lager komen in 2024 niet meer in aanmerking voor subsidie. Warmtepompen vanaf energielabel A+++ krijgen een aanvullende subsidiebonus van € 225. Wie in 2023 een warmtepomp met energielabel A+ of lager heeft gekocht en laat installeren in 2024, kan wel subsidie aanvragen. Deze wijziging geldt niet voor warmtepompboilers en voor warmtepompen met een thermisch vermogen van 71 kW of hoger.

Geen probleem toch? https://www.vaillant.nl/c...arotherm-split-45312.html

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 14-12-2023 20:34 ]

• Technician-
Jojan265 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:19:
[...]

Dit moet je een beetje nuanceren.
Dat zeg ik toch, met A+ label, daarvan vervalt de subsidie.

• Jojan265
Technician- schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:40:
[...]

Dat zeg ik toch, met A+ label, daarvan vervalt de subsidie.
Nu wel. O-)

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:07
Lees weer wat berichten over defrosts.. heb het ook al eens in het Mitsubishi topic genoemd maar heb met een Suz-swm60va van Mitsubishi vrij snel last van defrosts. Vandaag bij opstarten (uur of 8 ) 2 stuks. Voor SWW run 1 en na de tijd weer eentje. Graad of 4-5 was het. Einde middag (17.30) nog eentje, compleet random bij een relatief lage belasting ook (vloer was al lang warm). Deze defrost was wel vrij kort maar verstoort de rustige loop weer. Na de tijd weer een bult in je verbruik ivm het halen van de Ta.
Ben er niet bij geweest maar ik denk dat 3 van de 4 compleet zinloos waren zonder zichtbaar ijs. Volgens Alklima “kan het” en daar kan je het mee doen. Als ik dit had geweten, zou ik deze wp niet hebben gekocht maar had ik een zwaardere gekozen met een grotere verdamper. Hij lijkt softwarematig wel preventief te gaan defrosten zodra de temp rond de 4,5 komt.

Binnenkort komt de installateur kijken ivm het lastig warm krijgen met al die defrosts tijdens de moeilijke dagen. Maar die kwam tot nu toe met tips als: flow verlagen voor meer afgifte en nu Ta verhogen tot 35 (vloerverwarming in een huis uit 2017). Moedeloos wordt je er van. Van het bezoek verwacht ik dan ook niks.

Maar goed, waar sta je dan juridisch? Alklima zegt dat 25 defrost per dag voor kunnen komen bij bepaalde omstandigheden; niet abnormaal (klopt opzich, maar als ik het vergelijk met anderen hier, heb ik het veel vaker).
Installateur zegt dat om het tijdens dat soort dagen de Ta omhoog moet naar 35 met een lagere flow. Tuurlijk. Huis blijft vast warm ja, maar tegen een te hoog verbruik onder defrost omstandigheden, wat hier een vrij brede range is.

[ Voor 4% gewijzigd door g-j-t op 14-12-2023 21:43 ]

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Tussen de 30 en 40 graden

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

g-j-t schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:16:
Lees weer wat berichten over defrosts.. heb het ook al eens in het Mitsubishi topic genoemd maar heb met een Suz-swm60va van Mitsubishi vrij snel last van defrosts. Vandaag bij opstarten (uur of 8 ) 2 stuks. Voor SWW run 1 en na de tijd weer eentje. Graad of 4-5 was het. Einde middag (17.30) nog eentje, compleet random bij een relatief lage belasting ook (vloer was al lang warm). Deze defrost was wel vrij kort maar verstoort de rustige loop weer. Na de tijd weer een bult in je verbruik ivm het halen van de Ta.
Ben er niet bij geweest maar ik denk dat 3 van de 4 compleet zinloos waren zonder zichtbaar ijs. Volgens Alklima “kan het” en daar kan je het mee doen. Als ik dit had geweten, zou ik deze wp niet hebben gekocht maar had ik een zwaardere gekozen met een grotere verdamper. Hij lijkt softwarematig wel preventief te gaan defrosten zodra de temp rond de 4,5 komt.

Binnenkort komt de installateur kijken ivm het lastig warm krijgen met al die defrosts tijdens de moeilijke dagen. Maar die kwam tot nu toe met tips als: flow verlagen voor meer afgifte en nu Ta verhogen tot 35. Moedeloos wordt je er van. Van het bezoek verwacht ik dan ook niks.

Maar goed, waar sta je dan juridisch? Alklima zegt dat 25 defrost per dag voor kunnen komen bij bepaalde omstandigheden; niet abnormaal (klopt opzich, maar als ik het vergelijk met anderen hier, heb ik het veel vaker).
Installateur zegt dat om het tijdens dat soort dagen de Ta omhoog moet naar 35 met een lagere flow. Tuurlijk. Huis blijft vast warm ja, maar tegen een te hoog verbruik onder defrost omstandigheden, wat hier een vrij brede range is.
i zou er niet zo hard aan trekken hoe vaak de machine ontdooislagen maakt. met de temperaturen die je noemt is dat volledig normaal en 25 defrosts per dag is afhankelijk van het weer "bijzonder conservatief" te noemen.

waarom een unit een ontdooislag maakt hoeft niet te zijn als de verdamper daadwerkelijk bevroren is. dat heeft met meerdere kabouters te maken en de omstandigheden. het is volledig normaal voor machines om voor het oog "preventief" te ontdooien of op gezette tijden. de machine moet ook werken als re bijvoorbeeld regent en de verdamper zit al een hele poos op of onder het vriespunt het koudemiddel te verdampen, dan kan het dus goed (rekening houdend met een afwijking in de buitentemperatuursensor) dat de unit kan vermoeden dat hij aan het invriezen is en gewoon het aanwezige ijs eraf wilt hebben om efficient te blijven.

en je installateur heeft het fout. een hogere flow geeft betere afgifte. dat verlagen van de flow is een oudewijvenverhaal wat gasketelboeren zichzelf hebben aangepraat en is niet van toepassing op warmtepompen. ook gasketels niet maar daar is een ander topic voor. dus opkrikken die pompen en zorgen dat de deltaT kleiner word. graadje of 5 is meer dan zat.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 14-12-2023 21:46 ]

• g-j-t
flippy schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:43:
[...]

i zou er niet zo hard aan trekken hoe vaak de machine ontdooislagen maakt. met de temperaturen die je noemt is dat volledig normaal en 25 defrosts per dag is afhankelijk van het weer "bijzonder conservatief" te noemen.

waarom een unit een ontdooislag maakt hoeft niet te zijn als de verdamper daadwerkelijk bevroren is. dat heeft met meerdere kabouters te maken en de omstandigheden. het is volledig normaal voor machines om voor het oog "preventief" te ontdooien of op gezette tijden. de machine moet ook werken als re bijvoorbeeld regent en de verdamper zit al een hele poos op of onder het vriespunt het koudemiddel te verdampen, dan kan het dus goed (rekening houdend met een afwijking in de buitentemperatuursensor) dat de unit kan vermoeden dat hij aan het invriezen is en gewoon het aanwezige ijs eraf wilt hebben om efficient te blijven.

en je installateur heeft het fout. een hogere flow geeft betere afgifte. dat verlagen van de flow is een oudewijvenverhaal wat gasketelboeren zichzelf hebben aangepraat en is niet van toepassing op warmtepompen. ook gasketels niet maar daar is een ander topic voor. dus opkrikken die pompen en zorgen dat de deltaT kleiner word. graadje of 5 is meer dan zat.
Dank voor je reactie. Misschien moet ik me er idd niet te druk om maken. (Zou iig goed voor me zijn.. :) )
Bij de pomp 24/7 in defrost was het verbruik 20-23 kWh per dag. Dit had zonder defrosts of de helft resp. 15-18 kWh kunnen zijn.
Het stoort me gewoon dat het ogenschijnlijk te vaak gebeurt terwijl dit extra starts en stops kost waarbij steeds na de defrost er weer hard gewerkt moet worden de Ta te halen.

• flippy
  • Niet online

flippy

g-j-t schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:54:
[...]

Dank voor je reactie. Misschien moet ik me er idd niet te druk om maken. (Zou iig goed voor me zijn.. :) )
Bij de pomp 24/7 in defrost was het verbruik 20-23 kWh per dag. Dit had zonder defrosts of de helft resp. 15-18 kWh kunnen zijn.
Het stoort me gewoon dat het ogenschijnlijk te vaak gebeurt terwijl dit extra starts en stops kost waarbij steeds na de defrost er weer hard gewerkt moet worden de Ta te halen.
zonder meer van je installatie te weten kan daar ook moeilijk wat over gezegd worden wat gedaan kan worden om het gedrag te verbeteren.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wat veel verhalen weer vandaag.
Dacht dat in de donkere dagen voor kerst soms mensen de winterslaap ingingen maar het lijkt dat sommigen door de hoge buitentemperaturen de slaap niet kunnen vatten en hun nest weer hebben verlaten :+

Vandaag hier een buitentemperatuur tussen de 4 en 6 graden bij een luchtvochtigheid rond de 95% en op mijn 9J nog geen enkele defrost gehad vandaag. Even afkloppen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:55
Een topic over "Best practices instellingen van een WP" zou niet verkeerd zijn 😉

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-05 17:29
g-j-t schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:54:
[...]

Qua verbruik valt dat op zich nog wel mee, monitor je misschien iets? Wellicht kun je daar nog wat aan afleiden.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• g-j-t
flippy schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:55:
[...]

zonder meer van je installatie te weten kan daar ook moeilijk wat over gezegd worden wat gedaan kan worden om het gedrag te verbeteren.
Iets meer toelichting. Vrijstaande woning is in 2017 opgeleverd met een voor ht ontworpen CV. CV dit jaar eruit en wp aangesloten op bestaande leidingen. Dit start met 28mm uponor. Op eerste verdieping een aftakking naar de vv verdeler met een stuk 20mm uponor. Zal 2 meter zijn. Hieronder gaat het verder in 22mm staal over ca 2,5 meter met wat knietjes. Beneden is de hoofdzaak 6 groepen over ca 65m2 met een open verdeler. Hier een totale flow van ca 11-12l/m. ( 2l/m per groep).
In de bijkeuken/ schuur nogmaals 20m2 met open verdeler in drie groepen later ingefreesde vv. Verdeler is hier geknepen op 0,5l/m per groep.
Totaal beneden ca 12-13l flow te halen als ik boven alles dichtdraai. Verbeteren zou kunnen door in de koof van de badkamer de 28 uponor door te snijden en hiervandaan direct naar beneden door te trekken naar de hoofd-verdeler. Er moeten dan wel wat koppelingen en een aftakking in en dit wordt een flinke operatie door de routing van de leiding.

Boven draait een lus mee die met met rtl ventiel in retour in de badkamer is gelegd. Verder 3 radiatoren die een beetje meedraaien. Totale flow is hiermee 17-18l/m. Meeste afgifte heb ik beneden echter. Boven is het ca 18° en beneden 20°.

Opvallend is dat de Ta meestal 0,5-1° hoger is dan ingesteld. Draai op een vaste Ta van 27 of 28°C. Zonder de defrosts zijn er prima lange runs maar zie door wel dat de pomp vaak zoekt naar de frequentie. Deze gaat samen met het opgenomen vermogen vaak wel wat op en neer.

Verbruik met sww run was vandaag (4-5°C) ca. 10kWh. Andere dagen tussen 5-8kWh inclusief sww run. Dit is een beetje afhankelijk van starttijd. Ik probeer het met 1 run oer dag te doen namelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door g-j-t op 14-12-2023 22:49 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

g-j-t schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:40:
[...]

Iets meer toelichting. Vrijstaande woning is in 2017 opgeleverd met een voor ht ontworpen CV. CV dit jaar eruit en wp aangesloten op bestaande leidingen. Dit start met 28mm uponor. Op eerste verdieping een aftakking naar de vv verdeler met een stuk 20mm uponor. Zal 2 meter zijn. Hieronder gaat het verder in 22mm staal over ca 2,5 meter met wat knietjes. Beneden is de hoofdzaak 6 groepen over ca 65m2 met een open verdeler. Hier een totale flow van ca 11-12l/m. ( 2l/m per groep).
In de bijkeuken/ schuur nogmaals 20m2 met open verdeler in drie groepen later ingefreesde vv. Verdeler is hier geknepen op 0,5l/m per groep.
Totaal beneden ca 12-13l flow te halen als ik boven alles dichtdraai. Verbeteren zou kunnen door in de koof van de badkamer de 28 uponor door te snijden en hiervandaan direct naar beneden door te trekken naar de hoofd-verdeler. Er moeten dan wel wat koppelingen en een aftakking in en dit wordt een flinke operatie door de routing van de leiding.

Boven draait een lus mee die met met rtl ventiel in retour in de badkamer is gelegd. Verder 3 radiatoren die een beetje meedraaien. Totale flow is hiermee 17-18l/m. Meeste afgifte heb ik beneden echter. Boven is het ca 18° en beneden 20°.

Opvallend is dat de Ta meestal 0,5-1° hoger is dan ingesteld. Draai op een vaste Ta van 27 of 28°C. Zonder de defrosts zijn er prima lange runs maar zie door wel dat de pomp vaak zoekt naar de frequentie. Deze gaat samen met het opgenomen vermogen vaak wel wat op en neer.
wat zijn je retourtemperaturen en hoe is de installatie buiten?

zijn de retourtemperaturen van de verschillende afgifteplaaten een beetje gelijk of is er ook kortsluiting ergens zoals dat rtl ventiel?

• g-j-t
flippy schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:49:
[...]

wat zijn je retourtemperaturen en hoe is de installatie buiten?

zijn de retourtemperaturen van de verschillende afgifteplaaten een beetje gelijk of is er ook kortsluiting ergens zoals dat rtl ventiel?
Tr is meestal 24-25. Bij Ta is 27,5-28 (wat hij maakt bij Ta ingesteld van 27).
Dit is gemeten in de sensor van de wp. De VV beneden heeft een dT van 3 meestal.

Kortsluiting met de lus van badkamer heb ik nog niet aan gedacht. Wat kan dit tot gevolg hebben? Deze heeft natuurlijk een zeer lage doorstroomweerstand omdat deze start vlakbij de aanvoer en retour van de WP. Omdat de dT van de VV beneden overeenkomt met de totale dT had ik hier nog niets achter gezocht. Door lage flow en koudere vloer van de bijkeuken/schuur komt hier ook (weinig) relatief koud water terug.

Wat bedoel je met installatie buiten? Unit staat goed vrij op een plat dak. Lucht kan niet kortsluiten iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
g-j-t schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:58:
[...]

Tr is meestal 24-25. Bij Ta is 27,5-28 (wat hij maakt bij Ta ingesteld van 27).
Dit is gemeten in de sensor van de wp. De VV beneden heeft een dT van 3 meestal.

Kortsluiting met de lus van badkamer heb ik nog niet aan gedacht. Wat kan dit tot gevolg hebben? Deze heeft natuurlijk een zeer lage doorstroomweerstand omdat deze start vlakbij de aanvoer en retour van de WP. Omdat de dT van de VV beneden overeenkomt met de totale dT had ik hier nog niets achter gezocht. Door lage flow en koudere vloer van de bijkeuken/schuur komt hier ook (weinig) relatief koud water terug.

Wat bedoel je met installatie buiten? Unit staat goed vrij op een plat dak. Lucht kan niet kortsluiten iig.
Het kan zijn dat de machine zijn flow beperkt om op die delta van 3 graden te komen. Kun je die lus knijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
verkeerslicht schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:08:
[...]

Het kan zijn dat de machine zijn flow beperkt om op die delta van 3 graden te komen. Kun je die lus knijpen?
Ja, kan. Ik heb een kogel-afsluiter in de aanvoer laten zetten zodat ik deze groep kan afsluiten bij het koelen. Ik zal hem eens wat knijpen om te kijken wat het effect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
g-j-t schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:54:
[...]

Ja, kan. Ik heb een kogel-afsluiter in de aanvoer laten zetten zodat ik deze groep kan afsluiten bij het koelen. Ik zal hem eens wat knijpen om te kijken wat het effect is.
(y) Misschien ten overvloede, maar helemaal dichtdraaien, en dan terug op een heel minimaal kiertje zetten. Kun je aanvoer/retour met een thermometer meten?
De makkelijkste test is om hem tijdelijk helemaal dicht te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-05 16:51
Ik heb ook een rtl op de badkamer zitten,maar waarom zou dit kortgesloten zijn?
De aansluiting is toch paralel op de hoofdleiding, eigenlijk het zelfde als de vloer verdeler doet?

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RenBeu schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:00:
Ik heb ook een rtl op de badkamer zitten,maar waarom zou dit kortgesloten zijn?
De aansluiting is toch paralel op de hoofdleiding, eigenlijk het zelfde als de vloer verdeler doet?
2 a 3 graden dT op vloerverwarming zonder menging klopt niet als er 28 graden ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 21:03
flippy schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:06:
[...]

2 a 3 graden dT op vloerverwarming zonder menging klopt niet als er 28 graden ingaat.
Waarom niet?
Bij mijn vloervewarming heb ik 26 in, en de 3 verdelers geven 24, 23 en 20 terug. Heeft te maken met groepslengte en afgiftevermogen van de verschillende vloeren.

Het is dus niet te stellen dat dT van 2 a 3 met 28 niet klopt. (zeker niet als je niet weet hoe hoog de flow is)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ConQuestador schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:10:
[...]

Waarom niet?
Bij mijn vloervewarming heb ik 26 in, en de 3 verdelers geven 24, 23 en 20 terug. Heeft te maken met groepslengte en afgiftevermogen van de verschillende vloeren.

Het is dus niet te stellen dat dT van 2 a 3 met 28 niet klopt. (zeker niet als je niet weet hoe hoog de flow is)
er word gesteld dat er tussen de 0.5 en 2L/min doorheen gaat en een rtl ventiel is. dan is het beste om eerst te kijken of er niet ergens kortsluiting is door een te korte lus oid. dus retourtemperaturen van de slangen meten. vaak zijn de rtl ventielen de boosdoener omdat die niet goed om kunnen gaan met 25 graden water en de lus meestal erg kort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:11
Wat vinden we van de One-12 (bestempeld als de “zuinigste en stilste WP” (Ik vermoed een WC-eend verhaal)

De info is ook erg summier, uiteraard laten ze geen COP/SCOP zien met 75Ta https://www.voordeligste-warmtepomp.nl/
Waarom onze warmtepomp (one-12)?
Onze warmtepomp geeft een hoge temperatuur af en wel tot 75 graden zodat het geschikt is voor vloerverwarming maar zeer zeker geschikt is voor radiatoren!

Zonder uw huis te verbouwen kunt u dus profiteren van de voordelen van een warmtepomp

Wij hebben daarnaast een van de grootse voorraden van warmtepompen in Nederland. En leveren binnen 2 weken dus uit eigen voorraad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
MotorBeast schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:34:
[...]

Opvallend dat wij als langjarige gebruikers alleen kritisch zijn op L/L. Achteraf had ik liever L/W gehad met fancoils. Iets van een koe in zijn kont kijken. :'( Niet alleen koude vloer....luchtstromingen, altijd geluid, defrosts die niet worden opgevangen door buffer, en niet rondom de hele kamer en/of woning verwarming.
Vroeger was er te weinig kennis bij installateurs, huis is gekocht met een onzuinig indirect heteluchtverwarming, de L/L WP als tijdelijk alternatief heeft zijn dienst bewezen door de 1e paar jaren te verwarmen en koelen.

Van de-frosts en geluid nooit hinder gehad.

Het is ongelijkmatig verwarmen wat hinderlijk is, net als gemis van stralingswarmte.

Het huis is geschikt voor een Lucht/Water warmtepomp inmiddels, de gasketel met 35c aanvoer lukt, tot heden nog geen geschikt model kunnen vinden, de Elga 4-6kw was interessant maar die kan niet volledig zelfstandig functioneren dus ik zoek nog even verder, ook gezien ik koelfunctie erbij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02:38
flippy schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:13:
[...]

er word gesteld dat er tussen de 0.5 en 2L/min doorheen gaat en een rtl ventiel is. dan is het beste om eerst te kijken of er niet ergens kortsluiting is door een te korte lus oid. dus retourtemperaturen van de slangen meten. vaak zijn de rtl ventielen de boosdoener omdat die niet goed om kunnen gaan met 25 graden water en de lus meestal erg kort is.
RTL ventiel op de hoogste stand zetten als er toch geen gasketel meer is.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:00:
[...]

Vroeger was er te weinig kennis bij installateurs
dat is er nog steeds niet hoor dus die illusie kan je laten varen.

en je kan gewoon een simpele panasonic in de tuin knikkeren, die kunnen ook koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:00:
[...]

Vroeger was er te weinig kennis bij installateurs, huis is gekocht met een onzuinig indirect heteluchtverwarming, de L/L WP als tijdelijk alternatief heeft zijn dienst bewezen door de 1e paar jaren te verwarmen en koelen.

Van de-frosts en geluid nooit hinder gehad.

Het is ongelijkmatig verwarmen wat hinderlijk is, net als gemis van stralingswarmte.

Het huis is geschikt voor een Lucht/Water warmtepomp inmiddels, de gasketel met 35c aanvoer lukt, tot heden nog geen geschikt model kunnen vinden, de Elga 4-6kw was interessant maar die kan niet volledig zelfstandig functioneren dus ik zoek nog even verder, ook gezien ik koelfunctie erbij wil.
Vaillant kan gewoon hybride en standalone draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-05 18:50
elektriekert schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:39:
Wat vinden we van de One-12 (bestempeld als de “zuinigste en stilste WP” (Ik vermoed een WC-eend verhaal)

De info is ook erg summier, uiteraard laten ze geen COP/SCOP zien met 75Ta https://www.voordeligste-warmtepomp.nl/

[...]
Ja 75 graden is echt ideaal voor vloerverwarming. 8)7

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
flippy schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:15:
[...]
dat is er nog steeds niet hoor dus die illusie kan je laten varen.

en je kan gewoon een simpele panasonic in de tuin knikkeren, die kunnen ook koelen.
Laat ik het anders formulieren, nu hebben installateurs warmtepompen in hun portfolio en willen ze het tenminste plaatsen.

Voor koelen betreft alleen niet condenserend koelen, dus net even de "scherpe randjes" eraf.
Ik zal eens kijken bij panama.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:42:
[...]

Laat ik het anders formulieren, nu hebben installateurs warmtepompen in hun portfolio en willen ze het tenminste plaatsen.

Voor koelen betreft alleen niet condenserend koelen, dus net even de "scherpe randjes" eraf.
Ik zal eens kijken bij panama.
panasonic J serie in mono is makkelijkste en goedkoopste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05 23:37
Erwin_83 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:37:
[...]

Altijd handig voor de extra touch voor als je "The floor is lava" wilt spelen })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:02
elektriekert schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:39:

[...]
Gelikte website waar vast veel volk voor gaat vallen.
Als je de brochure download dan ziet het er al minder gelikt uit met een slecht gecopy/paste specsheet en kom je bij climalutions uit, die gerebadgde Chinese warmtepompen verkopen als ware het een NL product. Uiteraard hebben ze wel een ISDE meldcode geregeld.

https://www.voordeligste-warmtepomp.nl/brochure.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 15-12-2023 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-05 10:02
Erwin_83 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:37:
[...]

Ik heb een kind thuis en zou niet eens 75 graden door mijn radiatoren willen hebben... Veel te gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-05 09:21

Jan2023

KISS

ASW1 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:21:
[...]

Gelikte website waar vast veel volk voor gaat vallen.
Als je de brochure download dan ziet het er al minder gelikt uit met een slecht gecopy/paste specsheet en kom je bij climalutions uit, die gerebadgde Chinese warmtepompen verkopen als ware het een NL product. Uiteraard hebben ze wel een ISDE meldcode geregeld.

https://www.voordeligste-warmtepomp.nl/brochure.pdf
Ik kreeg gelijk een melding van mijn Anti Virus software

" we raden u aan voorzichtig te zijn op deze site "

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Jan2023 Wbt de buitenkant lijkt hij wel veel op de Amber die jij hebt toch? Daarvan las ik ook dat deze origineel Chinees zou zijn met wat modificaties voor ons.

Wat zou sowieso het probleem zijn met Chinees? We plempen ook heel Nederland vol met zonnepanelen en omvormers uit China. Binnenkort rijden we veel Chinese elektrische auto's.

Ik wacht even met oordelen totdat een echte kenner zo'n ding uit elkaar sloopt en zijn echte kennis erop loslaat.

Nb: ik kan de pagina gewoon zonder alarm bekijken.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 15-12-2023 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-05 16:51
Ik heb ook een ta van 28 en meestal dt van 2 graden. Maar ik moet nog uitzoeken of dit beïnvloed word door de radiatoren of de badkamer. Het rtl was ik over na aan het denken om deze te vervangen voor een radiator kraan

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
g-j-t schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:54:
[...]

Inmiddels geprobeerd deze badkamer-lus flink te knijpen. Naast dat de flow van het systeem als geheel 1-2 liter daalde, had het geen enkel effect op hoe de pomp loopt. Ik zag geen verschil in de frequentie-fluctuaties. Wat ik bedoel zie je de uren voor de SWW-run. Vandaag was het laatste deel van de run wel weer mooi rustig. Opgenomen vermogen van de pomp was ca 600 watt en de Ta was toen ook stabiel 28. (Instelling 27).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXFb4G6dYRmkVbzgg9eLfjJr_g0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Ta16qCRqPptySoVpkufbkl9.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens kun je hem met het RTL ventiel nog wel regelen. Als ik deze op 2 zet dan hoor je dat hij de flow begint te knijpen.
Ik heb geen betrouwbare ir thermometer om de aanvoer en retour van deze lus goed te meten helaas. Binnenkort maar eens een Flir one onder de kerstboom leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Laatst online: 22-05 09:21

Jan2023

KISS

MotorBeast schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:02:
@Jan2023 Wbt de buitenkant lijkt hij wel veel op de Amber die jij hebt toch? Daarvan las ik ook dat deze origineel Chinees zou zijn met wat modificaties voor ons.

Wat zou sowieso het probleem zijn met Chinees? We plempen ook heel Nederland vol met zonnepanelen en omvormers uit China. Binnenkort rijden we veel Chinese elektrische auto's.

Ik wacht even met oordelen totdat een echte kenner zo'n ding uit elkaar sloopt en zijn echte kennis erop loslaat.

Nb: ik kan de pagina gewoon zonder alarm bekijken.
Zolang je hem niet aan het Internet hangt zie ik geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSxWxRHldch5ROTrlluQTzjCmq0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0M8sokSlEykqoiR2wnDycp6d.jpg?f=user_large

:P

[ Voor 14% gewijzigd door Jan2023 op 15-12-2023 18:27 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Jan2023 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:25:
[...]

Zolang je hem niet aan het Internet hangt zie ik geen probleem.

[Afbeelding]

:P
Aan het internet ook niet hoor. Mijn Goodwe connect gewoon met de servers. Lekker belangrijk dat ze mijn opbrengst weten. DPG weet ondertussen ook heel veel van ons. 8)

Of het ding goed is, is 1. Erger, ze adverteren met uitvoer 75 graden want dan stook je zoveel zuiniger dan met gas. :'( Heel Nederland aan de WP en stroom vreten maar. :X

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 15-12-2023 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
g-j-t schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:16:
Binnenkort komt de installateur kijken ivm het lastig warm krijgen met al die defrosts tijdens de moeilijke dagen. Maar die kwam tot nu toe met tips als: flow verlagen voor meer afgifte en nu Ta verhogen tot 35 (vloerverwarming in een huis uit 2017). Moedeloos wordt je er van. Van het bezoek verwacht ik dan ook niks.
Flow verlagen voor meer afgifte? :?
Heb je die koekebakker ook gevraagd of hij een klap van een molenwiek had gehad?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02:38
Andrehj schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:12:
[...]

Heb je die koekebakker ook gevraagd of hij een klap van een molenwiek had gehad?
Had ie dat maar 🤫

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:15
Als het water langzaam gaat heeft het meer tijd om zijn warmte af te geven? Of zoiets? 8)7

Overigens verwarmde mijn Elga wel beter wanneer ik de flow niet te hoog had staan. En nee, dat was niet omdat hij dan de ketel erbij schakelde.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelte247
  • Laatst online: 23-05 23:29
MotorBeast schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:32:
[...]

Hoezo vervalt?
Van ISDE site:
Warmtepompen

Een warmtepomp moet vanaf 2024 minimaal energielabel A++ hebben om ISDE te ontvangen. De meeste warmtepompen voldoen al aan dit label. Warmtepompen met energielabel A+ of lager komen in 2024 niet meer in aanmerking voor subsidie. Warmtepompen vanaf energielabel A+++ krijgen een aanvullende subsidiebonus van € 225. Wie in 2023 een warmtepomp met energielabel A+ of lager heeft gekocht en laat installeren in 2024, kan wel subsidie aanvragen. Deze wijziging geldt niet voor warmtepompboilers en voor warmtepompen met een thermisch vermogen van 71 kW of hoger.

Geen probleem toch? https://www.vaillant.nl/c...arotherm-split-45312.html
Wel probleem voor Itho Vincent. Veelbelovende wp maar wel A+ label. Geen isde vanaf volgend jaar. Blijf het raar vinden dat die hele Vincent zo slecht scoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
Andrehj schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:12:
[...]

Ik heb het met iets andere woorden gebracht. Er kwam nog een verklaring achteraan.. “met een lagere flow wordt de delta T hoger er gaat dan meer “verloren” warmte de vloer in”. Zoiets. Ik weet dan wel genoeg. Ze hebben werkelijk geen idee. Helaas zonder genoeg kennis en te gretig (niemand kon toen leveren) de pomp besteld destijds.
Gelukkig had ik destijds als wel de Koevlaas berekening gevonden. Hun advies kwam overeen met het berekende benodigde vermogen, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:36:
[...]

Aan het internet ook niet hoor. Mijn Goodwe connect gewoon met de servers. Lekker belangrijk dat ze mijn opbrengst weten. DPG weet ondertussen ook heel veel van ons. 8)
Het gevaar zit hem ook niet in weten van je opbrengst maar dat ze eventueel op afstand je productie kunnen beïnvloeden. Het stroomnet vindt dat vast niet heel leuk, als een boel omvormers op een mooie zonnige dag ineens stop met leveren en daarna ineens allemaal weer inschakelen.
Maar goed, mijn SolaX had ik ook wel geprobeerd met internet te verbinden maar die maakt geen verbinding met de SolaX server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-05 23:40
Beste tweakers,

Wij hebben na eindelijk een jaar onze luchtwarmtepomp van het merk Buderus in Betrieb.

Echter zijn wij niet tevreden over dat het constant aan is.

Eerste paar dagen was het 23-25 graden. En met tijd heeft de installateur de "Geizkurve" aangepast. Ideale temperatuur. Maar de pomp draait avonds wanneer het niet nodig is hogere temperatuur. Dit is niet de bedoeling.
Wat zou ideaal zijn.

Eerste twee dagen had de pomp al 180kwH gelopen. Dat is normaal want de muren en boden waren een jaar koud. Maar nu blijft het ongeveer het zelfde doen.

[ Voor 15% gewijzigd door theduke1989 op 16-12-2023 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@theduke1989 Buderus is een Bosch merk, net als Nefit in Nederland.
Het doet me erg aan Mijn Nefit Enviline warmtepomp blijft verwarmen denken. Wellicht heb je daar wat aan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 ... 80 ... 211 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)