ik heb een vraag over waterzijdig inregelen. Ik hoop even dat dit een logische plek is. Mijn situatie is vrij veel voorkomend denk ik, begane grond vloerverwarming met een gesloten (pomploze) verdeler en op de bovenverdiepingen radiatoren. Waar ik nu mee zit is dat de verdeling van flow / warmte nog niet goed is en dat ik me afvraag hoe ik dat verbeter. Het toverwoord is natuurlijk waterzijdig inregelen, maar hoe doe je dat in een dergelijke situatie?
Ik heb mijn warmtepomp (panasonic mono 9J) ingesteld op vast pompdebiet van ~18L/min. Verder is het systeem zo opgebouwd:
Ik heb flowmeters op de vloerverwarmingverdeler en kan daar per groep (heb er 6) een beetje knijpen of juist niet. Per radiator heb ik een voetventiel en een radiatorknop. Nu wil ik eigenlijk de eindsituatie bereiken dat elke radiator ~1 tot 1.5 L/min krijgt, en dat bij wat hogere warmtebehoefte in de betreffende ruimte de heatboosters ingeschakeld worden om die Liters water wat meer af te koelen en dus wat afgifte te halen. Punt waar ik tegenaan loop is dat ik niet kan zien hoeveel liter water er door de leiding naar de radiatoren gaat (al kan ik dat wel benaderen door de totale flow uit te lezen in de panasonic en de liters uit de vloerverwarmingverdeler op te tellen). Maar ik weet vooral niet per radiator hoeveel liters daar nou doorheen gaan en hoe hard ik die dus moet knijpen of niet.
Wat is nu een logische volgorde om dit systeem een beetje in balans te krijgen? Moet ik bijv. een
inregelventiel plaatsen in de aftakking naar de radiatoren toe? Moet ik gewoon zoveel mogelijk open zetten en dan van radiator A t/m E het voetventiel iets knijpen tot ik overal dezelfde delta-T haal?
edit: leidingen beneden zijn allemaal 32mm alupex, de aftakking naar de radiatoren is 22mm staal en per radiator is het 15mm staal.
[
Voor 3% gewijzigd door
Fr33z op 11-12-2023 22:44
]