Mijn Nefit Enviline warmtepomp blijft verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth esenkbrink
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11-05-2024

Seth esenkbrink

Monteur industele systemen

Topicstarter
Mijn vraag

Ik ben een huurder in een woning waar een warmtepomp is geïnstalleerd. Deze regelt zowel mijn verwarming als warmwater. Dit is voor mij de eerste keer dat ik een woning huur waarbij mijn warmtevraag wordt geregeld via een warmtepomp. Ik woon hier samen met mijn partner en het gaat om een appartement van ongeveer 50 m². Het appartement is gevestigd op de bovenste verdieping en we hebben dus alleen onder en zijburen.

We hebben de thermostaat ingesteld op 19 graden. Nu blijft de warmtepomp door verwarmen en is het inmiddels 23,5 tot 24 graden, terwijl ik dus een gevraagde temperatuur heb van 19 graden. Waar ligt dit aan?

Relevante software en hardware die ik gebruik

1.Type warmtepomp: Nefit EnviLine A/W Split E Lucht-waterwarmtepomp IDU Split 4-6/8-15E
2. Type verwarming: vloerverwarming
3. Boiler aanwezig alleen voor warm tapwater
4. Dagelijks verbruik ongeveer 20 kWh voor verwarmen en warmwater

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Er is contact geweest met de installateur en hij geeft aan dat het hoor dat een warmtepomp door blijft verwarmen. Vanwege vrieskou. Naar mijn mening lijkt dit mij sterk. Mijn energieverbruik gaat hierdoor door het dak. :'(

S.I.

Beste antwoord (via Seth esenkbrink op 09-12-2023 15:46)

• BKooij
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-06 20:49
voor mij was het lang op menu drukken. De handleidingen geven "standaard" waarden aan voor de stooklijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:05
Installateur verkondigt complete lariekul.

De woning wordt tot veel te hoge temperatuur verwarmd. Thermostaat wordt blijkbaar niet correct gebruikt... En puur op weersafhankelijke regeling is de stooklijn domweg te hoog om de themrostaat te mogen negeren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Op zich is het niet raar als een warmtepomp zo ingeregeld is dat hij blijft verwarmen - de mijne is nu ook al meer dan 50 uur onafgebroken bezig. Dit zorgt dat hij zo min mogelijk onder vollast draait en onder deellast is hij zuiniger.

De warmtepomp zou alleen wel moeten terugmoduleren als de ruimtetemperatuur (bijna) behaald is, doorgaans door een aanpassing aan de weersafhankelijke stooklijn te doen (vaak iets van "ruimtecompensatie" genoemd).
En als de stooklijn te hoog staat, dan wordt het alsnog veel te warm.
Dit zijn instellingen die je installateur zou moeten kennen. Jij kunt ze misschien vinden in Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen :)
Tip: wissel lessen en ervaringen ook uit met je buren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKooij
Ik heb hetzelfde probleem. Ik check nu even het stooklijn hoofdstuk over de stooklijn.
Maar ik zag al wel dat de instellingen niet goed stonden voor nieuwbouw en op max 45 graden. Wat wel verklaard waarom er vooral een issue is wanneer de vrieskou komt.
Ik heb het nu naar 35 gezet zoals de standaardinstellingen aangeven: https://www.nefit-bosch.n...-installatie/instellingen. Kijken wat het effect is na een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth esenkbrink

Seth esenkbrink

Topicstarter
Ik vraag me alleen af hoe ik de stooklijn kan aanpassen in het menu komt dit niet naar voren op mijn opgegeven type betreft de warmtepomp

S.I.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BKooij
voor mij was het lang op menu drukken. De handleidingen geven "standaard" waarden aan voor de stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seth esenkbrink

Seth esenkbrink

Topicstarter
Het probleem is gevonden en ook opgelost de aanvoer temperatuur stond veelste hoog meer dan 60 graden daarom werd het zo warm.

S.I.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:05
En nu ben ik even kritisch…

Is het wel opgelost? Wordt de thermostaat nu wel opgevolgd?

Ja de 60 graden was fout.. en met lagere water temperatuur kan het systeem minder warmte afgeven en gaat de warmtepomp minder (hard) draaien.

Maar dat betekend niet dat de thermostaat nu ineens wel gevolgd wordt

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth esenkbrink

Seth esenkbrink

Topicstarter
Van de monteur heb ik begrepen dat de warmtepomp zowel de temperatuur van binnen als van buiten gebruikt. De temperatuur van de aanvoer was 60 graden, maar daardoor werd het appartement veel te warm. De vloerverwarming heeft een oppervlakte van ongeveer 45 tot 50 vierkante meter.

S.I.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:11
maar hopen dat die installateur met die 60graden niet de vloerverwarming heeft stuk gemaakt. Daar mag maar een bepaalde maximale temperatuur in, vaak 45 graden.
Heb je nog kunnen kijken op Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen?
Als je nog verder wil tweaken..
Misschien is aan zetten ruimte invloed nog een optie.
Pagina: 1