14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
:strip_exif()/f/image/K9G3MdxIfR9y84nOE1fe6nIZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het warme water komt van links en stroomt recht door en kan het buffervat in indien nodig.
Aan de koude kant zit het zo:
:strip_exif()/f/image/JzMXTDBrUFb8PZWqqK6YR6Ww.jpg?f=fotoalbum_large)
Retour water komt van onder, botst tegen de T en moet dan linksaf naar de pomp. Echter rechts naar het buffervat kan ook, en zal hydraulisch gezien makkelijker gaan dan wanneer het water recht door wil en het vat op de aftakking zit zoals de eerste foto bij de aanvoer.
Is dit een issue, of maakt het eigenlijk niet uit?
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
I-WPV horizontale boiler van Itho met warmtewisselaar. Geen extra element mogelijk in de boiler. Max 270 liter. Voor info stuur een DMBlihi schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:38:
[...]
Met zo'n beperkte hoogte zou ik nadenken over 2 vaten van 150 liter in parallel.
:strip_exif()/f/image/bJRlvnA2KFabABBgKJ9wxY3p.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door Carboy54 op 18-12-2023 23:55 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
@Naalroc met twee vaten in parallel is die gelaagdheid niet direct een probleem hoor.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Gelaagdheid is minder door toepassing van warmtewisselaar en pomp in de boiler. Legionella runs kunnen warmtepompen ook doen met R32 en 3kw backup in de warmtepomp. Bij R290 geen issue.Blihi schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 06:49:
Horizontale vaten zijn om twee redenen onhandig. Aan de ene kant de gelaagdheid: het contactoppervlak tussen warm en koud is veel groter. Aan de andere kant het feit dat er vaak geen element in zit en voor de legionellarun is dat wel een must bij de meeste warmtepompen.
@Naalroc met twee vaten in parallel is die gelaagdheid niet direct een probleem hoor.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Als ik de legionella-run zou moeten doen met het backup element in de WP, ben ik die tijd kwijt voor verwarming, dat is echt wel een nadeel. Maar goed, het kan een oplossing zijn voor als je echt geen hoogte hebt.Carboy54 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:51:
[...]
Gelaagdheid is minder door toepassing van warmtewisselaar en pomp in de boiler. Legionella runs kunnen warmtepompen ook doen met R32 en 3kw backup in de warmtepomp. Bij R290 geen issue.
Mijn R32 WP gaat door tot de Tr 56 graden wordt (dan is het water onderin het SWW vat dus 56 graden, bovenin zal het 58 of zo zijn. De legionella-run gaat dan nog verder tot 65 graden (minder kan ik niet instellen) met het 2.7 kW element in het vat. Dat kost dus iets meer dan 67 minuten. Daarna wordt het nog 10 minuten op die 65 graden gehouden, dus blijft het element ingeschakeld (ook dat is het minimum instelbaar).
Met de backup in de WP zou dit dus minimaal 77 minuten zijn dat de WP niet gebruikt kan worden om de woning te verwarmen. Tel daarbij op dat er nog een reguliere SWW run voor zit van een 45 tot 60 minuten en dat is echt een te lange tijd om het huis zonder verwarming te laten.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Mag ik eens vragen wat het verbruik voor een Legionella run is, hoe vaak en totaal verbruik voor sww?Blihi schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:50:
[...]
Als ik de legionella-run zou moeten doen met het backup element in de WP, ben ik die tijd kwijt voor verwarming, dat is echt wel een nadeel. Maar goed, het kan een oplossing zijn voor als je echt geen hoogte hebt.
Mijn R32 WP gaat door tot de Tr 56 graden wordt (dan is het water onderin het SWW vat dus 56 graden, bovenin zal het 58 of zo zijn. De legionella-run gaat dan nog verder tot 65 graden (minder kan ik niet instellen) met het 2.7 kW element in het vat. Dat kost dus iets meer dan 67 minuten. Daarna wordt het nog 10 minuten op die 65 graden gehouden, dus blijft het element ingeschakeld (ook dat is het minimum instelbaar).
Met de backup in de WP zou dit dus minimaal 77 minuten zijn dat de WP niet gebruikt kan worden om de woning te verwarmen. Tel daarbij op dat er nog een reguliere SWW run voor zit van een 45 tot 60 minuten en dat is echt een te lange tijd om het huis zonder verwarming te laten.
Ik heb hier de indruk dat ons verbruik voor sww aan de hoge kant is:
8 tot 10 kwh voor 1 run, elke week
Dagelijks verbruik 5 a 6 kwh bij dit weer
300l vat op 48 graden.
Op jaarbasis zit ik aan ruim 1450 kwh voor alleen sww.
Maar ben gestopt met legionella, zal na de kerst wel eentje uitvoeren aan de meter.
Het maakt volgens mij niet veel uit. Je hebt (hoop ikJvdBosch schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:27:
Vraagje over flow mbt buffervat. De installateur is bezig met installeren van de warmtepomp, hij staat en alles is zo goed als aangesloten. Maar ik vraag me af of de flow over het buffervat zo goed gaat werken. Hij is met twee leidingen aangesloten, zoals hoort. Aan de warme kant ziet het er goed uit:
[Afbeelding]
Het warme water komt van links en stroomt recht door en kan het buffervat in indien nodig.
[Afbeelding]
Retour water komt van onder, botst tegen de T en moet dan linksaf naar de pomp. Echter rechts naar het buffervat kan ook, en zal hydraulisch gezien makkelijker gaan dan wanneer het water recht door wil en het vat op de aftakking zit zoals de eerste foto bij de aanvoer.
Wel is het T-stuk een extra weerstand die vermeden had kunnen worden als de retour uitgevoerd was zoals de aanvoer (T-stuk in een andere stand).
Elektrisch verbruik voor warm water over de periode 1-11-2022 tot 31-10-2023 was 796 kWh, totale warmte was 2239 kWh (een SCOP van 2.8 dus voor warm water).Mvcb schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:33:
[...]
Mag ik eens vragen wat het verbruik voor een Legionella run is, hoe vaak en totaal verbruik voor sww?
300l vat op 48 graden.
Dat is voor een 300 liter vat wat op 45 graden gehouden wordt (onderin gemeten). Twee SWW runs per dag (middernacht en 15:00) en op zondag een Legionella run naar 65 graden voor 10 minuten.
Ik zie een vrij constant beeld gedurende de week met ongeveer 6 kWh warmte per dag maandag t/m zaterdag en dan ongeveer 9 a 10 kWh warmte op zondag (waarvan +/- 4 kWh met COP1 geleverd door het boilerelement: 198 kWh op jaarbasis).
Dat dacht ik ook, gebruik buffervat is een resultaat tussen de twee pompen. Ik zal bij ingebruikname Nefit (er komt schijnbaar een Nefit mannetje langs voor controle) eens vragen wat zijn mening is.Jaap19 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:55:
[...]
Het maakt volgens mij niet veel uit. Je hebt (hoop ik) twee pompen: een interne van de wp en een externe. Alleen het verschil in flow tussen beide pompen gaat door je buffervat. Afhankelijk van wie de grootste flow heeft, gaat het aanvoerwater of het retourwater het vat in.
Wel is het T-stuk een extra weerstand die vermeden had kunnen worden als de retour uitgevoerd was zoals de aanvoer (T-stuk in een andere stand).
in de praktijk gaat er afhankelijk van hoe het pijptechnisch in elkaar steekt alsnog een berg door de tank. vooral als alles op de tank aangesloten is ipv een T aftakking naar een tank.JvdBosch schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:05:
[...]
Dat dacht ik ook, gebruik buffervat is een resultaat tussen de twee pompen. Ik zal bij ingebruikname Nefit (er komt schijnbaar een Nefit mannetje langs voor controle) eens vragen wat zijn mening is.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Heb op 14-12-2022 24 uur gestookt met gasketel toen was het -7 buiten en op zijn warmst 0 graden. 24 uur op 20 graden binnen en verbruikte toen 6,9m3 gas. Volgens mij als je dat doorrekent is dat 2,3kW gemiddeld ook.
Reken ik nu goed want dan is mijn verbruik wel extreem laag geworden na alle isolatiemaatregelen? Ben weer onderweg naar een L/W configuratie vandaar dat ik even wil checken.
Het is in principe een T-stuk, alleen zit hij niet helemaal logisch qua waterstroom. Het is geen 4-pijps aansluiting, dan zou alles via de buffer lopen inderdaad.flippy schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:28:
[...]
in de praktijk gaat er afhankelijk van hoe het pijptechnisch in elkaar steekt alsnog een berg door de tank. vooral als alles op de tank aangesloten is ipv een T aftakking naar een tank.
je rekent goed.MotorBeast schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:34:
Even check hier. Als ik over een jaar met L/L 1447 kWh heb verstookt (hele woning), dan doe ik dat maal 3 (gemiddelde Cop, ga niet te ruim zitten) delen door 1650 (graaddagen = 2,6kW vermogen nodig om mijn huis te verwarmen. Dan zou een 4 of 5 incl SWW toch ruim voldoende hier moeten zijn toch?
Heb op 14-12-2022 24 uur gestookt met gasketel toen was het -7 buiten en op zijn warmst 0 graden. 24 uur op 20 graden binnen en verbruikte toen 6,9m3 gas. Volgens mij als je dat doorrekent is dat 2,3kW gemiddeld ook.
Reken ik nu goed want dan is mijn verbruik wel extreem laag geworden na alle isolatiemaatregelen? Ben weer onderweg naar een L/W configuratie vandaar dat ik even wil checken.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Top!

Tja. Je rekent met COP3 voor de L/L verwarming. Stel, je rekent met COP5, want wordt hetMotorBeast schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:34:
Even check hier. Als ik over een jaar met L/L 1447 kWh heb verstookt (hele woning), dan doe ik dat maal 3 (gemiddelde Cop, ga niet te ruim zitten) delen door 1650 (graaddagen = 2,6kW vermogen nodig om mijn huis te verwarmen. Dan zou een 4 of 5 incl SWW toch ruim voldoende hier moeten zijn toch?
1447*5/1650 = 4.4 kW. Op 14-12 zat je tussen de 2.3 en 2.6 kW continu (beetje afhankelijk van hoe efficient je HR ketel is) bij een gemiddelde buitentemperatuur van -3.
Dus ja, ik vermoed dat een WP die bij -10 nog 5 kW kan leveren inderdaad prima is.
het verbruik van anderen is totaal niet relevant, het gaat om wat jij verstookt.MotorBeast schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:50:
[...]
Top!Weet jij toevallig ook wat normaal verbruik is per graaddag dan? Ik hou mijn standen bij in Mindergas.nl en die geeft aan een afgerond een 0,5kWh per graadag. Is dat normaal, hoog, laag? Heb echt geen idee.
iets met gras en buren....
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 19-12-2023 15:53 ]
Ketel is goed ingeregeld.Blihi schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:51:
[...]
Tja. Je rekent met COP3 voor de L/L verwarming. Stel, je rekent met COP5, want wordt het
1447*5/1650 = 4.4 kW. Op 14-12 zat je tussen de 2.3 en 2.6 kW continu (beetje afhankelijk van hoe efficient je HR ketel is) bij een gemiddelde buitentemperatuur van -3.
Dus ja, ik vermoed dat een WP die bij -10 nog 5 kW kan leveren inderdaad prima is.
Maar met SWW dan toch maar een stapje hoger. Vaillant 75? Als ik me goed herinner.
Daar kun je niets zinnigs over zeggen, want dat hangt heel erg van de woning af. Ik zit zelf bijvoorbeeld rond de 1.5 kWh/graaddagMotorBeast schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:50:
[...]
Top!Weet jij toevallig ook wat normaal verbruik is per graaddag dan? Ik hou mijn standen bij in Mindergas.nl en die geeft aan een afgerond een 0,5kWh per graadag. Is dat normaal, hoog, laag? Heb echt geen idee.
Ik weet dat bij huizen van mijn omvang in gas wel de gemiddelde verbruiken maar van WP niet. Vandaar mijn vraag.Blihi schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:53:
[...]
Daar kun je niets zinnigs over zeggen, want dat hangt heel erg van de woning af. Ik zit zelf bijvoorbeeld rond de 1.5 kWh/graaddag
Let vooral ook goed op het modulatiebereik. Je wilt in de winter voldoende vermogen, maar je wilt ook in de rest van het seizoen een voldoende laag modulatieniveau. Ik weet zo niet wat vaillant daarin doet.MotorBeast schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:52:
[...]
Ketel is goed ingeregeld.
Maar met SWW dan toch maar een stapje hoger. Vaillant 75? Als ik me goed herinner.
Weet ik. Ik ga weer even naar de specs kijken. Heb die niet meer helder op de bril. Volgens mij twijfelde ik een jaar geleden tussen een 5 en een 7. Heb hier nu 8,5 hangen (hele huis) aan L/L en dat is teveel. Kan ook een 5 pakken en bij echte horror winter uit nood de L/L bijknallen.Blihi schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:56:
[...]
Let vooral ook goed op het modulatiebereik. Je wilt in de winter voldoende vermogen, maar je wilt ook in de rest van het seizoen een voldoende laag modulatieniveau. Ik weet zo niet wat vaillant daarin doet.
Bedankt voor jullie input en meedenken!!!
[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 19-12-2023 16:00 ]
Ik zit (voor alleen verwarmen) op 0.8-0.9 kWh per graaddag. En ik draai met een Arotherm Plus 55/6. Vooralsnog ruim voldoende. Ik zou met jouw lage verbruik niet naar een 75/6 gaan, tenzij je van pendelen houdtMotorBeast schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:52:
[...]
Ketel is goed ingeregeld.
Op zich kunnen de xx/6 mooi moduleren. Zit bij dit weer op constant 400W bij stooklijn 0.20 en COP van 6.0 (volgens myVaillant app die onnauwkeurig is)
[ Voor 14% gewijzigd door bensss op 19-12-2023 17:02 ]
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Tnks. Hier met de L/L beneden nu ook 300/400W Boven staat alles uit.bensss schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:00:
[...]
Ik zit (voor alleen verwarmen) op 0.8-0.9 kWh per graaddag. En ik draai met een Arotherm Plus 55/6. Vooralsnog ruim voldoende. Ik zou met jouw lage verbruik niet naar een 75/6 gaan, tenzij je van pendelen houdt
Op zich kunnen de xx/6 mooi moduleren. Zit bij dit weer op constant 400W bij stooklijn 0.20 en COP van 6.0 (volgens myVaillant app die onnauwkeurig is)
Waarom is die app bij jou onnauwkeurig? bij mij klopt die namelijk.bensss schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:00:
[...]
Ik zit (voor alleen verwarmen) op 0.8-0.9 kWh per graaddag. En ik draai met een Arotherm Plus 55/6. Vooralsnog ruim voldoende. Ik zou met jouw lage verbruik niet naar een 75/6 gaan, tenzij je van pendelen houdt
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
@Kees_frl , ja je hebt gelijk, hij is denk ik wel nauwkeurig op week of maandbasis maar ik heb voor bovenstaande naar mn momentane COP gekeken en dan wordt er op hele kWh afgerond, 5.99 of 6.01 kWH per dag scheelt dan veel op het COP getal.Kees_frl schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:16:
[...]
Waarom is die app bij jou onnauwkeurig? bij mij klopt die namelijk.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Als je per uur klikt zie je zelfs drie cijfers achter de kommabensss schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:28:
[...]
@Kees_frl , ja je hebt gelijk, hij is denk ik wel nauwkeurig op week of maandbasis maar ik heb voor bovenstaande naar mn momentane COP gekeken en dan wordt er op hele kWh afgerond, 5.99 of 6.01 kWH per dag scheelt dan veel op het COP getal.
En wanneer ik ook vergelijk met externe stroommeter in meterkast klopt het precies!
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Kan wel zijn maar de COP berekening per dag wordt niet continu bijgewerk. Dit gebeurt pas als het getal voor energieverbruik in de dagwaarde verspringt.Kees_frl schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:40:
[...]
Als je per uur klikt zie je zelfs drie cijfers achter de komma![]()
En wanneer ik ook vergelijk met externe stroommeter in meterkast klopt het precies!
heb je de laatste update er wel op? hier ieder uur. ongeveer 25 minuten na het hele uur nieuwe COP.bensss schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:51:
[...]
Kan wel zijn maar de COP berekening per dag wordt niet continu bijgewerk. Dit gebeurt pas als het getal voor energieverbruik in de dagwaarde verspringt.
Maar oke, is ook geen welles niettes, was gewoon beetje verrast
Ik zou als eerste de vraag stellen of je een parallel buffervat echt nodig hebt. Dat kost je rendement én een extra pomp. Zie ook het speciale hoofdstuk in bovenstaande FAQ.JvdBosch schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:27:
Vraagje over flow mbt buffervat. De installateur is bezig met installeren van de warmtepomp, hij staat en alles is zo goed als aangesloten. Maar ik vraag me af of de flow over het buffervat zo goed gaat werken. Hij is met twee leidingen aangesloten, zoals hoort. Aan de warme kant ziet het er goed uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alleen als je die vraag met "ja" beantwoordt, kun je over je flowvraag gaan nadenken.
En dan is het antwoord dat dit inderdaad bepaald niet optimaal is.
De grote flow (van WP naar afgiftesysteem en vv) moet uiteraard in zo'n T-stuk rechtdoor gaan.
Dit is flowtechnisch dus een stuk beter en zorgt voor minder flow / een hoger stroomverbruik van je waterpomp(en).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het grootste deel van je vraag wordt beantwoord door de gepinde posts van @Tomexergie in dit topic te bekijken. Hij verzamelt werkelijke verbruiksdata van warmtepompen en publiceert die hier maandelijks.Mvcb schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:33:
Mag ik eens vragen wat het verbruik voor een Legionella run is, hoe vaak en totaal verbruik voor sww?
300l vat op 48 graden.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik denk dat bij zo’n laag verbruik het modulatiebereik inderdaad heel belangrijk is. Persoonlijke ervaring: de Daikin Altherma 3 R (4-6-8 kW) serie gaat tot 150 W elektrisch op de laagste stand. Dat is erg prettig. Het 4 kW model doet bij -10 nog ruim 5 kW, dus dat zou zeker voldoende moeten zijn voor jou.MotorBeast schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:58:
[...]
Weet ik. Ik ga weer even naar de specs kijken. Heb die niet meer helder op de bril. Volgens mij twijfelde ik een jaar geleden tussen een 5 en een 7. Heb hier nu 8,5 hangen (hele huis) aan L/L en dat is teveel. Kan ook een 5 pakken en bij echte horror winter uit nood de L/L bijknallen.
Bedankt voor jullie input en meedenken!!!

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Geen idee. Ze marketen het als 4, 6 en 8 kW, maar bij -10 is het meer 5, 6 en 7. Zie https://daikintechnicalda...altherma-3-r/combination/RichieB schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:45:
@MrFish Waarom heet het een “4 kW” model als hij bij -10 °C nog 5 kW doet? Rare jongens die WP marketeers.

/f/image/lHVIncUpgxKM9OAipj39z1Lh.png?f=fotoalbum_large)
@Jaap19
Alles vloerverwarming inderdaad. Waarschijnlijk meer dan genoeg altijd open om geen buffervat nodig te hebben. Maar het ding staat er al. Vandaar dat ik er voor kies om het vat door middel van een paar kranen/afsluiters in of buiten de retourleiding te houden. Zie het maar als "opties openhouden".
Kan iemand mij vertellen hoeveel warmte de binnenunit van een split-warmtepomp afgeeft aan de ruimte waar die staat? Niks te vinden via Google.
Bedoeling is ook dat er een buffervat komt te staan. Zijn die WP's en buffervaten top-geisoleerd of geeft eea nog best wat warmte af?
Wil de WP in de berging van ons nieuwe huis zetten en vraag me af hoe koud het daar dan wordt of dat de WP als een kleine 'radiator' functioneert. Dit in verband met de klimaatklasse van de deur van het warme woonhuis naar de koude (?) berging toe (i.v.m krom trekken en isolatie-noodzaak van deur).
Hoe zit dat met monobloc? Meer warmteafgifte aan de ruimte?
[ Voor 4% gewijzigd door Pharmtech op 19-12-2023 23:01 ]
Met een mono in je berging gaat dat heel erg koud wordenPharmtech schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:59:
Beste Tweakers,
Kan iemand mij vertellen hoeveel warmte de binnenunit van een split-warmtepomp afgeeft aan de ruimte waar die staat? Niks te vinden via Google.
Bedoeling is ook dat er een buffervat komt te staan. Zijn die WP's en buffervaten top-geisoleerd of geeft eea nog best wat warmte af?
Wil de WP in de berging van ons nieuwe huis zetten en vraag me af hoe koud het daar dan wordt of dat de WP als een kleine 'radiator' functioneert. Dit in verband met de klimaatklasse van de deur van het warme woonhuis naar de koude (?) berging toe (i.v.m krom trekken en isolatie-noodzaak van deur).
Die staat altijd buiten

Zie bijvoorbeeld deze enviline set van Nefit:
:strip_exif()/f/image/sePwDWm1agwjEotMLRojeC58.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 68% gewijzigd door master1104 op 19-12-2023 23:43 ]
Nou er lopen vooral leidingen met heet water vanuit die unit naar je huis. Dus als je die niet isoleert doet t al een beetje.Pharmtech schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:59:
Beste Tweakers,
Belangrijker: je zegt 'nieuwe huis'. Is het echt nieuw gebouwd of gewoon nieuw voor jullie? En hoe goed is die berging dan geïsoleerd?
Dat hangt uiteraard af van het verschil tussen de watertemperatuur en de temperatuur waarin die binnenunit hangt.Pharmtech schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:59:
Beste Tweakers,
Maar een binnenunit is niet veel meer dan wat buizen. Ik zou zeggen zoek uit hoeveel warmteafgifte 2m buis (buitendiameter ø22) heeft, en je hebt je antwoord.
De warmteafgifte van een buffervat geeft de fabrikant gewoon op. Zeker weten dat je die nodig hebt? De trend hier is dat dat meestal niet zo is.Bedoeling is ook dat er een buffervat komt te staan. Zijn die WP's en buffervaten top-geisoleerd of geeft eea nog best wat warmte af?
Monoblocs staan over het algemeen buiten...Hoe zit dat met monobloc? Meer warmteafgifte aan de ruimte?
Edit: Als je de binnenunit van een monobloc bedoelt (niet alleen Zehnder gebruikt die, maar bijv. Mitsubishi Electric ook): Omdat daar een warmtewisselaar minder in zit zal die ook minder warmte afgeven aan de ruimte waarin hij hangt.
[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 20-12-2023 09:10 ]
Dat is sterk merk afhankelijk denk ik, de behuizing van de binnen unit van een Vaillant split bijvoorbeeld is van isolerend schuim gemaakt en die heeft bij mij op een thermische foto de zelfde temperatuur als de omgeving.Pharmtech schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:59:
Beste Tweakers,
De leidingen van de CV en de geisoleerde koudemiddel leidingen zie ik wel oplichten, dus dat is samen met de boiler bij mij de enige extra afgifte naar de ruimte toe waar hij hangt.
Heb je ook een boiler voor het sanitair warm water, en komt die ook in die berging of komt die ergens anders binnen de verwarmde schil van het huis ?
[ Voor 0% gewijzigd door PentaClover op 20-12-2023 10:50 . Reden: typo ]
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
@likewise e.a. die evt. een Olimpia Splendid Sherpa hebben/overwegen:Likewise schreef ooit[/message]:[/b]
[...]
Is er iemand met ervaring met de Olimpia Splendid Sherpa Monoblock warmtepomp?
Gree monobloc voor alleen CV voorziening
Sherpa lijn betreft gewoon Chinese Gree. (inside and outside) op de stickers na. De Parmaham onder de monoblocs. op bovenstaand topic veel info over te vinden. Doe er je voordeel mee.
Is het niet belangrijk dat de flow voor beide pompen gelijk zijn? En om die reden bij enkel verwarming het buffervat onnodig blijkt, hydraulisch nulpunt.Jaap19 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:55:
[...]
Het maakt volgens mij niet veel uit. Je hebt (hoop ik) twee pompen: een interne van de wp en een externe. Alleen het verschil in flow tussen beide pompen gaat door je buffervat. Afhankelijk van wie de grootste flow heeft, gaat het aanvoerwater of het retourwater het vat in.
[ Voor 6% gewijzigd door Tony71 op 20-12-2023 15:04 ]
Nee. daar is juist dat buffervat voor. Die vangt dat op.Tony71 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:01:
[...]
Is het niet belangrijk dat de flow voor beide pompen gelijk zijn?
het gebruik van parallelbuffers komt vooral uit de tijd dat warmtepompen niet goed konden moduleren, of dat er zone-systemen gebruikt werden waardoor de minimale flow en systeeminhoud niet meer gegarandeerd kunnen worden.
Bij een zone-systeem schakel je de primaire pomp zodanig dat deze door de WP op delta-T geregeld wordt. De WP maakt dus genoeg warmte om de watertemperatuur vanuit de WP naar het afgifte constant te houden.
De secundaire pomp stuur je op delta-P (verschildruk-constant). Als je radiatoren open of dicht draait, gaat de flow dus mee regelen. Dat werkt bij een zone-systeem handig, want blijft het vermogen per radiator effectief constant.
Belangrijk is dan wel dat je de WP de Ta laat meten op het T-stuk, dus niet in de WP zelf.
Die combinatie (van een delta-T primaire pomp en een delta-P secundaire pomp) zie ik hier niet vaak voorbij komen. Meestal worden primaire en secundaire pomp gewoon op continu gezet.
Vaak is het beter om helemaal geen parallelbuffer te gebruiken, maar gewoon rechtstreeks vanuit de WP het afgiftesysteem te voeden, eventueel met een retourbuffer om de systeeminhoud te garanderen en een AVDO om ervoor te zorgen dat de minimale flow gegarandeerd wordt als alle radiatoren dicht staan.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 15:28
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Uit dit topic blijkt dat alles wat ingeregeld moet worden inderdaad regelmatig verkeerd gedaan wordt, dus op zich snijdt dat hout.
De AVDO is niet nodig als afgifte hydraulisch altijd meedoet.
Omdat zoneregeling vaak gebeurt "met de radiatoren boven" die doorgaans uit/laag staan en wel vragen om de stooklijn te verhogen, is een mogelijkheid om de zoneregeling puur elektrisch te doen door niet de waterstroom maar de luchtstroom te moduleren: met een warmtepomp wil je toch fans, dus kun je die ook inzetten voor regeling. Op 30°C is de afgifte zonder fan een kwart of minder dan met fan aan (JBtL in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic").
De SDR HeatBooster ondersteunt ruimteregeling out of the box dus als je én bouwbesluit-compliant wil (of moet) zijn én een eenvoudig systeem wil is dit een optie
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Omdat ik een defecte compressor heb aangetroffen van dit type en een nieuwe moet bestellen eens ingedoken.DutchWing schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:35:
@Technician- Mijn PUHZ-SW75YAA maakt van 400V AC >> DC en daarna weer 3F AC.
Staat zelfs afgebeeld op de compressor als 3 ~
Jouw unit heeft een compressor van Siam (is van ME) type TBN220flhmt
Aan het typenummer is de eerste letter het compressor type (T) en dat staat voor BLDC op DC inverter.
N= type koudemiddel
220= slaginhoud cc/rev (x 0,1 T serie)
F= type spanning (inverter)
LH= behuizing type
M= olie
T= Tailand (Made in)
https://www.siamcompresso...20catalogue%20English.pdf
Je hebt dus wel het type DC inverter (BLDC motor)
Master/master hoeft alleen in specifieke gevallen. In de meeste gevallen is master/slave ook goed of zelfs helemaal geen ruimteregeling.
Als je niet beter zou weten zou je denken dat dit de crème de la crème op warmtepompgebied is. De SCOP-cijfers zijn echter niet zo bijzonder.
Hier het datablad.
/f/image/TInqhRRzatwi7fVbxIJI5l42.png?f=fotoalbum_large)
naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo
Is je compressor toch defect?Technician- schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:48:
[...]
Omdat ik een defecte compressor heb aangetroffen van dit type en een nieuwe moet bestellen eens ingedoken.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Het gekozen toekomstige koelmiddel zegt al genoeg 🤣🤣CharmingDemon schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:25:
Dit zie ik af en toe langskomen op LinkedIn: LÖWE 'hoogrendement warmtepompen', waarbij ze actief reclame maken voor een COP tot 8,47 'door extreem hoge COP de enige in haar soort' en R32 koelmiddel 'het koelmiddel van de toekomst dat het milieu beschermt'.
Als je niet beter zou weten zou je denken dat dit de crème de la crème op warmtepompgebied is. De SCOP-cijfers zijn echter niet zo bijzonder.
Hier het datablad.
[Afbeelding]
- Proton_
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nou, inderdaad. Wel gunstig voor je (S)COP!Proton_ schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:56:
@CharmingDemon ook hele bijzondere standaardschema's... Waaronder met een driewegklep zodanig dat de warmtepomp niet de boiler op kan warmen.
naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo
AB moet naar pompzijde zou ik zeggenProton_ schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:56:
@CharmingDemon ook hele bijzondere standaardschema's... Waaronder met een driewegklep zodanig dat de warmtepomp niet de boiler op kan warmen.
Nou ik verdenk het sterk.
Stond er laatst bij toen die weer eens stil stond.
En je hoorde om de minuut “klik” en weer weg. Klik en weer weg. Was pokkeweer en donker dus niet kunnen meten. Op dat moment geen directe storingscode. Eén half uur later draaide de unit weer vrolijk. Dit was sochtends na een nacht waarbij die een uur of wat uit was.
Mijn theorie is dat bij een koudere start de compressor vastzit inwendig, of iets met de olie heeft.
Nu wil ik eerst goed meten wat dan de startspanning is op U,V,W en evt een amperetang op de lijnen zetten.
Weet wel van Alklima dat altijd bij compressor wissel de PCB ook wordt vervangen (just to be sure).
Interessante verhoging, veel 8kw modellen gaan naar €3.350,- subsidie.
Dat wordt nog wat met de chineesjes die je voor €2900 op de stoep hebt staan.
Al laten we hier geen slapende honden wakker maken, het gaat toch ooit een media artikel worden.
[ Voor 18% gewijzigd door Technician- op 21-12-2023 12:19 ]
Vrijwel niks, alleen de leidingen worden een beetje warm. Is ook logisch. Je aanvoer temperatuur is maar 23-35 graden.Pharmtech schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:59:
Beste Tweakers,
Wij hebben de Buderus wat in Nederland de Bosch Nefit geloof ik is. 14KwH sterk. Is niet warm, en hij staat bij ons in de kelder. Dus een radiator heb je zeker wel nodig mits je daar lang bent.
Ik heb alleen een fout gemaakt, om geen radiatoren in de gang te doen. Wordt een kaltebrucke bij ons.
:strip_exif()/f/image/CAfWO0JZ7igwqoOGHeBJLNKm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door theduke1989 op 21-12-2023 13:41 ]
tot 60kwh van aanvoer temperatuur? is wel erg veel. Normaal zit dat toch tot 35-45 graden. zou betekenen dat je dus weer normale radiatoren kan plaatsen, en geen vloerverwarming nodig hebt.CharmingDemon schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:25:
Dit zie ik af en toe langskomen op LinkedIn: LÖWE 'hoogrendement warmtepompen', waarbij ze actief reclame maken voor een COP tot 8,47 'door extreem hoge COP de enige in haar soort' en R32 koelmiddel 'het koelmiddel van de toekomst dat het milieu beschermt'.
Hier het datablad.
[Afbeelding]
En hoeveel moet de pomp werken om dat te bereiken, is het dan constant aan of wat?
Heb mijn vraagtekens hierachter.
[ Voor 5% gewijzigd door theduke1989 op 21-12-2023 14:57 ]
- Proton_
Cop 8 en 60 graden horen duidelijk niet bij elkaar.
[ Voor 35% gewijzigd door Proton_ op 21-12-2023 15:42 ]
/f/image/7agU8hN41GpNRCXYmye7IPc8.png?f=fotoalbum_large)
Nu wilt de installateur dit niet inbouwen of zegt tegen mij dat hij dit ook nodig heeft?
Hiermee kan hij inzien als er wat kapot is, of als we een storing hebben. Maar dit hoort de installateur niet te hebben toch. Kan dit makkelijk ingebouwd worden.
Past ook néttheduke1989 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:40:
[...]
Vrijwel niks, alleen de leidingen worden een beetje warm. Is ook logisch. Je aanvoer temperatuur is maar 23-35 graden.
Wij hebben de Buderus wat in Nederland de Bosch Nefit geloof ik is. 14KwH sterk. Is niet warm, en hij staat bij ons in de kelder. Dus een radiator heb je zeker wel nodig mits je daar lang bent.
Ik heb alleen een fout gemaakt, om geen radiatoren in de gang te doen. Wordt een kaltebrucke bij ons.![]()
[Afbeelding]
Ik zie dat veel leidingen omhoog lopen. Heb je rekening gehouden met het thermosifoneffect?
bij de machine lopen de meeste leidingen omhoog bij dit model.Zwartoog schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:06:
[...]
Past ook nét![]()
Ik zie dat veel leidingen omhoog lopen. Heb je rekening gehouden met het thermosifoneffect?
Alleen de tank 450l lopen ze hier en daar omhoog/laag. Alle ontluchtingsnippels zitten er ook.
.theduke1989 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:40:
[...]
Vrijwel niks, alleen de leidingen worden een beetje warm. Is ook logisch. Je aanvoer temperatuur is maar 23-35 graden.
Dank allemaal voor de reacties. Is ook wel logisch inderdaad dat er weinig warmte vanaf komt als je er over nadenkt.
Geen buffervat nodig? Dat is interessant. Ik zou zeggen omdat salderen er uit gaat willen we straks overdag met 'gratis' zonnestroom zoveel mogelijk draaien (ook vanwege de betere COP overdag), bijvoorbeeld tussen 10:00 en 16:00, en die warmte opslaan in het buffervat voor gebruik 's avonds en/of de volgende ochtend. Dan hoeft je zo weinig mogelijk stroom te kopen. Waarom is de trend hier dat er geen buffervat nodig is?Andrehj schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:08:
[...]
De warmteafgifte van een buffervat geeft de fabrikant gewoon op. Zeker weten dat je die nodig hebt? De trend hier is dat dat meestal niet zo is.
Heb je een zwembad onder je huis wat je kan gebruiken? Je moet ff uitrekenen hoeveel m3 buffer je nodig hebt om 12 tot 16 uur energie op te slaan. En ook ff uitrekenen welk vermogen je WP moet hebben om in ~ 8 uur de energie voor 24 uur op te wekken.Pharmtech schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:31:
[...]
Geen buffervat nodig? Dat is interessant. Ik zou zeggen omdat salderen er uit gaat willen we straks overdag met 'gratis' zonnestroom zoveel mogelijk draaien (ook vanwege de betere COP overdag), bijvoorbeeld tussen 10:00 en 16:00, en die warmte opslaan in het buffervat voor gebruik 's avonds en/of de volgende ochtend. Dan hoeft je zo weinig mogelijk stroom te kopen. Waarom is de trend hier dat er geen buffervat nodig is?
Voorbeeld:
Stel je hebt bij buitentemperatuur 0 graden en 19 graden binnen een warmteverlies van 5 kW. Als je dan 24 uur stookt moet je WP continue 5 kW warmte produceren.
Vermogen van je WP is simpel, als je dit dan in 8 uur wil doen moet de WP een vermogen van 24/8 * 5 = 15 kW hebben. Kassa.
Dan 't buffervat. Je moet 5kW x 16u = 80 kWh opslag realiseren. Stel je doet dat met temperatuur van 35 graden met minimum 30 graden dus 5 graden verschil. in 1 liter water kan je dan 5 * 0,001166 kWh = 0,00583 kWh opslaan. Voor 80 kWh heb je dus 80 / 0,00583 = 13722 liter = 13,7 m3 opslag nodig. Kassa & massa.
Dus in z'n algemeenheid voor als je wil bufferen:
benodigd vermogen WP: 24/(24-buffertijd) x vermogen WP zonder buffertijd.
buffergrootte (liter): warmteverlies (kW) x buffertijd / (0,001166 * dT)
[ Voor 33% gewijzigd door blb4 op 22-12-2023 01:07 . Reden: algemene formules toegevoegd ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Voor de laatste vraag: Meestal is een buffervat alleen maar ballast die de COP doet verlagen. Verantwoording:Pharmtech schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:31:
[...]
Geen buffervat nodig? Dat is interessant. Ik zou zeggen omdat salderen er uit gaat willen we straks overdag met 'gratis' zonnestroom zoveel mogelijk draaien (ook vanwege de betere COP overdag), bijvoorbeeld tussen 10:00 en 16:00, en die warmte opslaan in het buffervat voor gebruik 's avonds en/of de volgende ochtend. Dan hoeft je zo weinig mogelijk stroom te kopen. Waarom is de trend hier dat er geen buffervat nodig is?
Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
aanvullend op wat hier boven al word aangehaald: welke zonnestroom? het is winter, die panelen doen geen biet ten opzichte van de energievraag die je hier stelt.Pharmtech schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:31:
[...]
het is altijd goedkoper om zo efficient mogleijk de warmte die je nodig hebt te maken als je die nodig hebt. opslaan is altijd verlies.
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 21-12-2023 22:54 ]
Je zou ook nog kunnen denken aan goedkope uren bij een dynamisch energiecontract. Maar de extra kosten, inspanning en ruimtegebruik maakt dit voor de meeste situaties volledig oninteressant.flippy schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:53:
[...]
aanvullend op wat hier boven al word aangehaald: welke zonnestroom? het is winter, die panelen doen geen biet ten opzichte van de energievraag die je hier stelt.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
heb nu al meerdere installaties gezien met dynamische tarieven. geen enkele ervan was onder de streep goedkoper uit dan gewoon een regulier vast contract bij rattenval van 32 cent de kwh het hele jaar door en een strakke 24/7 stooklijn....blb4 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:55:
[...]
Je zou ook nog kunnen denken aan goedkope uren bij een dynamisch energiecontract. Maar de extra kosten, inspanning en ruimtegebruik maakt dit voor de meeste situaties volledig oninteressant.
Ik heb nog 1 van de gelukkigen die halverwege 2021 een 5 jarig contract heb gesloten. Voor mij voorlopig sowieso geen dynamische tarieven, in 2026 ga ik wel weer eens verder kijken. Mogelijk kan je er nog wat aan hebben als je naast je PAP een SAP neemt met op 1 van de 2 een dynamisch contract en dan je afnemers en opwekkers op de juiste momenten op 't voordeligste AP fröbelt (let op: installatie achter SAP en PAP mogen niet met elkaar verbonden zijn). Zoals gezegd, blij met m'n vast contract.flippy schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:57:
[...]
heb nu al meerdere installaties gezien met dynamische tarieven. geen enkele ervan was onder de streep goedkoper uit dan gewoon een regulier vast contract bij rattenval van 32 cent de kwh het hele jaar door....
Met vloerverwarming in dikke betonvloer is een huis met verder ook nog veel beton is dat je buffer idd.ASW1 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:57:
Veel massa binnen een goed geïsoleerde schil is een betere buffer dan een vaatje water.
Het doet echt helemaal niks, zonde van het geld.
gewoon weg ermee.Nico_GTR schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 00:32:
Ik twijfel nog steeds of ik deze lente de buffer eruit haal of gebruik in de retour.
Het doet echt helemaal niks, zonde van het geld.
Reken voor de grap eens uit hoeveel warmte je dan overdag effectief op kunt slaan in een buffervat van 120 liter... Dat is echt helemaal niets.Pharmtech schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:31:
[...]
Rekenvoorbeeld: verwarm een buffer van 120 liter naar 55 graden en stook dan door zonder bijverwarmen tot dat vat afgekoeld is tot 30 graden. Je hebt dan 3.4 kWh warmte uit dat vat gehaald. In de koudste wintermaand verbruik ik 2500 kWh warmte per maand, dus 3.47 kWh per uur. Die buffer helpt me dus een uurtje en dan nog tegen een extreem slechte COP, want ik heb die buffer naar 55 graden moeten brengen, terwijl ik maar 30 graden nodig heb.
Daarbij doen zonnepanelen in de winter niet zo heel veel, dus daar haal je ook geen winst uit.
Bij vv doet het niks maar als je met fancoils ofzo werkt dan haal dat net de randjes van de defrostBlihi schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 07:36:
[...]
Reken voor de grap eens uit hoeveel warmte je dan overdag effectief op kunt slaan in een buffervat van 120 liter... Dat is echt helemaal niets.
Rekenvoorbeeld: verwarm een buffer van 120 liter naar 55 graden en stook dan door zonder bijverwarmen tot dat vat afgekoeld is tot 30 graden. Je hebt dan 3.4 kWh warmte uit dat vat gehaald. In de koudste wintermaand verbruik ik 2500 kWh warmte per maand, dus 3.47 kWh per uur. Die buffer helpt me dus een uurtje en dan nog tegen een extreem slechte COP, want ik heb die buffer naar 55 graden moeten brengen, terwijl ik maar 30 graden nodig heb.
Daarbij doen zonnepanelen in de winter niet zo heel veel, dus daar haal je ook geen winst uit.
dan praat je over thermische massa als seriebuffervat en dat doet je ook gewoon op je stooklijntemperatuur en niet op 55 graden.Technician- schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:51:
[...]
Bij vv doet het niks maar als je met fancoils ofzo werkt dan haal dat net de randjes van de defrost
13 kuub buffervat is misschien toch niet zo'n aantrekkelijk idee...blb4 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:40:
[...]
Dan 't buffervat. Je moet 5kW x 16u = 80 kWh opslag realiseren. Stel je doet dat met temperatuur van 35 graden met minimum 30 graden dus 5 graden verschil. in 1 liter water kan je dan 5 * 0,001166 kWh = 0,00583 kWh opslaan. Voor 80 kWh heb je dus 80 / 0,00583 = 13722 liter = 13,7 m3 opslag nodig. Kassa & massa.
Dus in z'n algemeenheid voor als je wil bufferen:
benodigd vermogen WP: 24/(24-buffertijd) x vermogen WP zonder buffertijd.
buffergrootte (liter): warmteverlies (kW) x buffertijd / (0,001166 * dT)
Wat ik nog niet begrijp is waarom de trend is om helemaal geen buffervat meer in te zetten, zoals eerder vermeld op dit draadje. Lijkt me nog steeds wel handig om aan/uit van de WP te verminderen en restwarmte op te pakken als de zones/radiatoren dicht gaan. Wat is de gedachte / strategie bij buffervat helemaal weglaten?
flippy schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:57:
[...]
heb nu al meerdere installaties gezien met dynamische tarieven. geen enkele ervan was onder de streep goedkoper uit dan gewoon een regulier vast contract bij rattenval van 32 cent de kwh het hele jaar door en een strakke 24/7 stooklijn....
Ja precies. Als ik het goed begrijp voed je die betonvloer het beste 24/7 met warmte van de WP. 's Nachts misschien een beetje minder, en overdag een beetje meer. Is dat het idee?blb4 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:07:
[...]
Met vloerverwarming in dikke betonvloer is een huis met verder ook nog veel beton is dat je buffer idd.
Omdat daarvoor hetzelfde geldt. Een normaal buffervat is niet in staat zoveel energie op te slaan dat dit iets uit maakt. Op het moment dat een wp vaak aan/uit gaat is er iets mis in het afgiftesysteem (lees: te weinig).Pharmtech schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:43:
Dank allemaal voor de reacties. Helder.
[...]
13 kuub buffervat is misschien toch niet zo'n aantrekkelijk idee...![]()
![]()
![]()
Wat ik nog niet begrijp is waarom de trend is om helemaal geen buffervat meer in te zetten, zoals eerder vermeld op dit draadje. Lijkt me nog steeds wel handig om aan/uit van de WP te verminderen en restwarmte op te pakken als de zones/radiatoren dicht gaan. Wat is de gedachte / strategie bij buffervat helemaal weglaten?
Het beste om de systeeminhoud te vergroten is een seriebuffer (zoals hier vaak benoemd) om bijvoorbeeld bij te dragen aan defrosts. Daaraan kleven weinig nadelen (anders dan kosten en ruimte). Maar dat is in basis dan en alleen nodig als je een afgiftesysteem hebt dat van zichzelf weinig "buffer" heeft, zoals fancoils/convectors
[ Voor 23% gewijzigd door verkeerslicht op 22-12-2023 10:02 ]
KISS blijft relevant. een buffervat is symptoombestrijding op zijn best, het probeert een onderliggend probleem te verhullen, zoals een te grote unit, te hoge stooklijn en een rits andere installatiefouten. daarom geilen installateurs ook zo op die dingen want het verhult een beetje hun gebrek aan kunde/kennis.Pharmtech schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:43:
Ja precies. Als ik het goed begrijp voed je die betonvloer het beste 24/7 met warmte van de WP. 's Nachts misschien een beetje minder, en overdag een beetje meer. Is dat het idee?
en wat je wilt met een installatie is dat de warmtepomp uitsluitend de warmte inbrengt wat de woning verliest. niet meer of minder. al wil je natuurlijk er altijd iets erboven zitten maar niet zoveel dat de unit constant afslaat.
een perfect ingeregelde installatie zou simpel gezegd bij een temperatuur van onder de 12 graden of zo dus 24/7 lopen zonder ook maar 1x te stoppen. dat betekent dat je aanvoertemperatuur in je afgiftesysteem (je radiatoren/vloerverwarming) volledig in balans is met je warmteverlies en het afgiftevermogen van dat systeem bij die watertemperatuur. dat resulteert dus dat je watertemperatuur zo laag mogelijk is en dat betekent dat je warmtepomp zo efficient mogelijk draait en dus het minste verbruikt wat je dus op zijn beurt weer het meeste bespaart.
[ Voor 84% gewijzigd door ZonnigY op 22-12-2023 10:14 ]
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
makkelijker vuistregel is 1,5 a 2% per graad minder stroomverbruik. dus 10 graden van je watertemperatuur kan je 15~20% besparen op je energierekening.ZonnigY schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:14:
Iedere graad lager in je ta scheelt in cop meer dan 0,1. Zeker bij koudere buitentemperaturen is dit een flinke slok op een borrel.
Daarom is 24 uur per dag stoken
Het is ook best lastig een installateur te vinden die het goed adviseert. Heb je voor mij tips (eventueel via PB) bij wie ik kan aankloppen (Noord Gelderland). Zojuist namelijk net een tweede voorstel / offerte gekregen, waar wederom een 100L buffervat voor CV in zit. Daar wel 7kW WP. Eerste offerte van andere aanbieder had 9kW WP split. Gezien ik tegelijkertijd vloerverwarming wil aanleggen is er de mogelijkheid het meteen goed en op elkaar af te stemmen. De buren (met zelfde huis) redden het met 7kW WP en gedeeltelijke vloerverwarming (en voor nood en sfeer een pelletkachel).flippy schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:08:
[...]
KISS blijft relevant. een buffervat is symptoombestrijding op zijn best, het probeert een onderliggend probleem te verhullen, zoals een te grote unit, te hoge stooklijn en een rits andere installatiefouten. daarom geilen installateurs ook zo op die dingen want het verhult een beetje hun gebrek aan kunde/kennis.
neetheduke1989 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:02:
Iemand enig idee waar ik die mx300 module kan aansluiten?
...
maar kan je er niet een bbqkees kastje aansluiten, zoals op de nefit bosch's?
op die kleinere heb je onderin de gleuf waar je de kaart insteekt.hackbard schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:58:
[...]
nee
maar kan je er niet een bbqkees kastje aansluiten, zoals op de nefit bosch's?
Bij mijne heb ik dat niet.
Ook apart is dat bij mij geleverde mx300 module je een molex 4 punt stekker hebt.
Ik kan niks vinden in de kast met zon aansluiting.
Staar je niet blind op buffervaten in offertes. Vaak zijn ze standaard opgenomen. Zeg maar net zoals ruitenwisservloeistof bij auto onderhoud.Get!em schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:36:
[...]
Het is ook best lastig een installateur te vinden die het goed adviseert. Heb je voor mij tips (eventueel via PB) bij wie ik kan aankloppen (Noord Gelderland). Zojuist namelijk net een tweede voorstel / offerte gekregen, waar wederom een 100L buffervat voor CV in zit. Daar wel 7kW WP. Eerste offerte van andere aanbieder had 9kW WP split. Gezien ik tegelijkertijd vloerverwarming wil aanleggen is er de mogelijkheid het meteen goed en op elkaar af te stemmen. De buren (met zelfde huis) redden het met 7kW WP en gedeeltelijke vloerverwarming (en voor nood en sfeer een pelletkachel).
Als je voor installatie maar goed aangeeft hoe je het wilt hebben.
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Geen antwoord op je vraag, maar wat je kan doen is een installatieplan maken (evt. met hulp/controle van hier), en dan een installateur bereid vinden die z'n eigen visie aan de kant wil zetten en jouw plan wil implementeren.Get!em schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:36:
[...]
Het is ook best lastig een installateur te vinden die het goed adviseert. Heb je voor mij tips (eventueel via PB) bij wie ik kan aankloppen (Noord Gelderland). Zojuist namelijk net een tweede voorstel / offerte gekregen, waar wederom een 100L buffervat voor CV in zit. Daar wel 7kW WP. Eerste offerte van andere aanbieder had 9kW WP split. Gezien ik tegelijkertijd vloerverwarming wil aanleggen is er de mogelijkheid het meteen goed en op elkaar af te stemmen. De buren (met zelfde huis) redden het met 7kW WP en gedeeltelijke vloerverwarming (en voor nood en sfeer een pelletkachel).
Ja, er zullen dan veel installateurs zijn die zich in hun eer aangetast voelen, en je eigenwijs vinden, maar jouw huis en jouw wensen. Jij bent tenslotte klant en koning.
Nog een stap verder is dat jij alles aanschaft en in huis haalt, en dan een loodgieter regelt die uurtje factuurtje gewoon jouw wensen uitvoert. (wel de wp door hem laten aanschaffen i.v.m. subsidie)
[ Voor 8% gewijzigd door verkeerslicht op 22-12-2023 11:43 ]
Nu hebben we modulerende warmtepompen en is 't zaak een model te kiezen waarvan 't minimale vermogen zodanig laag is dat bij redelijk hoge buitentemperaturen de WP lange tijd zo niet continue op z'n laagste vermogen kan blijven draaien.
Boven die temperatuur is nog steeds 't (minimale) vermogen van je WP te groot en zal er dus in de tijd geschakeld moeten worden. En dat is geen probleem.
Vraag de installateur of ze op de hoogte zijn dat moderne WP's kunnen modulerenverkeerslicht schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:38:
[...]
Ja, er zullen dan veel installateurs zijn die zich in hun eer aangetast voelen, en je eigenwijs vinden, maar jouw huis en jouw wensen. Jij bent tenslotte klant en koning.

De echte vraag zou natuurlijk moeten zijn: laat mij een berekening zien wat 't effect is op mijn energieverbruik bij het toepassen van wel/geen buffervat. Vrees wel dat er erg weinig installateurs zijn die dit überhaupt kunnen uitrekenen.
Ja op stooklijn temp. maar met heel weinig massa en waterinhoud kan dat net koud blazen van je Jaga DBEs voorkomen tijdens defrost.flippy schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:07:
[...]
dan praat je over thermische massa als seriebuffervat en dat doet je ook gewoon op je stooklijntemperatuur en niet op 55 graden.
(Niet tijdens SWW opwekking)
Al werk ik liever helemaal zonder, om de retourtemp zo laag mogelijk de TSA van de WP in te krijgen. Dit zeker met VV geen probleem.
Geen menging door open verdelers of parallel vaten gebruiken, of extra systeem pompen toepassen
[ Voor 21% gewijzigd door Technician- op 22-12-2023 12:24 ]
Een buffervat in serie op de retour is niets mis mee. Een parallelbuffer die vaak standaard in de installatie geduwd wordt is het probleem.Technician- schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:22:
[...]
Ja op stooklijn temp. maar met heel weinig massa en waterinhoud kan dat net koud blazen van je Jaga DBEs voorkomen tijdens defrost.
(Niet tijdens SWW opwekking)
Al werk ik liever helemaal zonder, om de retourtemp zo laag mogelijk de TSA van de WP in te krijgen. Dit zeker met VV geen probleem.
Geen menging door open verdelers of parallel vaten gebruiken, of extra systeem pompen toepassen
Geen probleem maar met voldoende groepen vloerverwarming ook totaal overbodig.Blihi schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:25:
[...]
Een buffervat in serie op de retour is niets mis mee. Een parallelbuffer die vaak standaard in de installatie geduwd wordt is het probleem.
Parallel buffer kan in sommige situaties ook gewoon nuttig zijn. Bv bij lange SWW runs overdag, en een afgifte met nageregelde zones.
[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 22-12-2023 12:44 ]
Ook dat hoeft geen probleem te zijn indien het niet mogelijk is dat er aanpassingen aan het afgiftesysteem worden gemaakt. Vergeet niet dat het overgrote deel van de installaties in Nederland uitgelegd is op een een delta T van 20. Kijk je dan strikt naar normen e.d. dan ontkom je er niet aan om de hele verwarmingsinstallatie aan te pakken. Dat is niet altijd mogelijk of wenselijk vanwege hak en breekwerk door de hele woning. In dat geval is een parallelbuffer een prima oplossing. Dan is het parallelle buffervat een simpele hydraulische scheiding en kun je met je dT over het afgiftesysteem spelen wat je wilt.Blihi schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:25:
[...]
Een buffervat in serie op de retour is niets mis mee. Een parallelbuffer die vaak standaard in de installatie geduwd wordt is het probleem.
Dat het dan 10% meer verbruikt is prima. Het scheelt een hele hoop ellende in huis.
Systeem word uitgelegs op een bepaalde temperatuur. dt is niet relevant daarbij. 60/40 doet hetzelfde als 51/49 qua afgifte. En dan nog zijn al die systemen veel te hoog ingezet qua vermogen. Genoeg mensen die op 35 graden zitten op radiatoren met een 40+ jaar oud huis...Insert12 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:46:
[...]
Ook dat hoeft geen probleem te zijn indien het niet mogelijk is dat er aanpassingen aan het afgiftesysteem worden gemaakt. Vergeet niet dat het overgrote deel van de installaties in Nederland uitgelegd is op een een delta T van 20. Kijk je dan strikt naar normen e.d. dan ontkom je er niet aan om de hele verwarmingsinstallatie aan te pakken. Dat is niet altijd mogelijk of wenselijk vanwege hak en breekwerk door de hele woning. In dat geval is een parallelbuffer een prima oplossing. Dan is het parallelle buffervat een simpele hydraulische scheiding en kun je met je dT over het afgiftesysteem spelen wat je wilt.
Dat het dan 10% meer verbruikt is prima. Het scheelt een hele hoop ellende in huis.
Vroeger, en misschien nog steeds wel, hadden tuinders enorme buffervaten, buiten wel tot 20 meter hoog.
Daar draaiden de WKKs op. Die ‘s nachts aanstonden om de verlichting te laten branden en overdag met de opgewekte warmte de kas te verwarmen. De uitlaatgassen gingen zo de kas in om de CO2 gehaltes te bevorderen.
(Dit geheel terzijde, brainfart)
[ Voor 60% gewijzigd door Technician- op 22-12-2023 13:10 ]
Grappige is dat ik al in veel van zulke panden (meer in de richting van 500 tot 1500kw) de aanvoer al omlaag heb kunnen krijgen tot 40 en soms nog lager. Wel goed samenwerken met de grijze baarden priva regeljongens maar met goede regels in priva kan het gebouw het vrijwel zelf uitzoeken. Persoonlijk record is van 60 op de warmtepomp naar een variable stooklijn dit begint bij 28 en piekt bij 42 bij -10. Heb nog gevraagd voor 1% van het bespaarde bedrag maar daar gingen ze niet in mee helaas want dan had ik niet meer hoeven te werken met die 3 megawatt installatie die op het dak stond...Technician- schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:07:
In de grote utiliteit met machines boven de 100kw en geregelde dynamische afgifte ontkom je er al helemaal niet aan.
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt