Historisch gasverbruik: 20-21 = 1700m3, 21-22 = 1400m3
Hoekwoning 1975, 120m2 oppervlakte.
- 66 m² vloerverwarming, slangen 10/1cm HoH, 7 groepen, allemaal staan altijd open
- 4 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden: Onbekend. Waterinhoud in totaal onbekend. 2 op de slaapkamer, 1 op kantoor en 1 op de badkamer. Op de slaapkamer komt een extra elektrische radiator voor als het koud is (en om mijn extra zonnestroom op te maken) en op kantoor komt IR verwarming. Plan is om de badkamer later van vloerverwarming te voorzien.
- Ik heb vorig jaar op 55 graden gedraaid en dat ging makkelijk. Ik had graag 45 gedaan maar wist niet dat de prijzen dit jaar zo zouden stijgen.
- 112 liter nodig
- Geen DWTW aanwezig
Ik ben nu een tijdje aan het zoeken en kom er toch niet helemaal uit. Ik wil graag een warmtepomp zelf installeren omdat ik met de huidige gasprijzen dit volgens mij in 1 jaar heb terug verdiend. Ik zou het graag zelf doen omdat van de 8 installateurs, 1 mogelijk volgend jaar zomer tijd heeft.
Ik kan voor 4300 een Gree 8kw monobloc aanschaffen met 2850 subsidie (GRS-CQ8.0Pd/NhG-K). Ik heb ruimte om die in de voortuin ongeveer 6 meter van het huis af te zetten tegen een garage muur. Hieromheen ga ik dan ook een ombouwing bouwen tegen het geluid. Ik ben van plan om eerst de monobloc alleen te gebruiken voor de verwarming aangezien dat naar mijn idee het makkelijkst zou zijn wat betreft installatie. Later kan ik wel SWW omzetten. Nu heb ik de volgende vragen waar ik dus niet helemaal uit kom:
Is het zo simpel als de aanvoer en retour leiding van de warmtepomp aan te sluiten op die van de huidige warmte installatie? Of moet er alsnog een pomp oid tussen om extra druk te zetten? Vanuit de handleiding lijkt het wel zo simpel te zijn./f/image/rrppZuuQWz4HNZ1aOynBgWfX.png?f=fotoalbum_large)
Mijn cv hoofdleiding is 28mm. Hij splitst daarna direct in 2 delen. Hoe kom ik erachter of er genoeg flow in de leidingen is?
De afstand van het monoblock tot aan het begin van het bestaande warmtenet, wordt ongeveer 10meter aan leiding. Het grootste deel door de garage, van wat ik kan vinden is dit prima met isolatie, iemand hier nog een extra mening over?
Mijn plan is om de WP hier neer te zetten met een ombouwing van bakstenen muren en houten dakje en houten finnen aan de voorkant. De afstand tot de slaapkamer wordt ongeveer 6 meter. Gaat dit naar jullie schatting geluidsoverlast veroorzaken?
Hoekwoning 1975, 120m2 oppervlakte.
Afgiftesysteem
:- 66 m² vloerverwarming, slangen 10/1cm HoH, 7 groepen, allemaal staan altijd open
- 4 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden: Onbekend. Waterinhoud in totaal onbekend. 2 op de slaapkamer, 1 op kantoor en 1 op de badkamer. Op de slaapkamer komt een extra elektrische radiator voor als het koud is (en om mijn extra zonnestroom op te maken) en op kantoor komt IR verwarming. Plan is om de badkamer later van vloerverwarming te voorzien.
- Ik heb vorig jaar op 55 graden gedraaid en dat ging makkelijk. Ik had graag 45 gedaan maar wist niet dat de prijzen dit jaar zo zouden stijgen.
SWW:
- Er is plek voor boiler- 112 liter nodig
- Geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W zet op volgorde: stil, verkrijgbaarheid, DIY/tweakersvriendelijk, goedkoop, stil, zuinig, domotica-integratie, design, milieuvriendelijkWie gaat het installeren?
Doe het zelfIk ben nu een tijdje aan het zoeken en kom er toch niet helemaal uit. Ik wil graag een warmtepomp zelf installeren omdat ik met de huidige gasprijzen dit volgens mij in 1 jaar heb terug verdiend. Ik zou het graag zelf doen omdat van de 8 installateurs, 1 mogelijk volgend jaar zomer tijd heeft.
Ik kan voor 4300 een Gree 8kw monobloc aanschaffen met 2850 subsidie (GRS-CQ8.0Pd/NhG-K). Ik heb ruimte om die in de voortuin ongeveer 6 meter van het huis af te zetten tegen een garage muur. Hieromheen ga ik dan ook een ombouwing bouwen tegen het geluid. Ik ben van plan om eerst de monobloc alleen te gebruiken voor de verwarming aangezien dat naar mijn idee het makkelijkst zou zijn wat betreft installatie. Later kan ik wel SWW omzetten. Nu heb ik de volgende vragen waar ik dus niet helemaal uit kom:
Is het zo simpel als de aanvoer en retour leiding van de warmtepomp aan te sluiten op die van de huidige warmte installatie? Of moet er alsnog een pomp oid tussen om extra druk te zetten? Vanuit de handleiding lijkt het wel zo simpel te zijn.
/f/image/rrppZuuQWz4HNZ1aOynBgWfX.png?f=fotoalbum_large)
Mijn cv hoofdleiding is 28mm. Hij splitst daarna direct in 2 delen. Hoe kom ik erachter of er genoeg flow in de leidingen is?
De afstand van het monoblock tot aan het begin van het bestaande warmtenet, wordt ongeveer 10meter aan leiding. Het grootste deel door de garage, van wat ik kan vinden is dit prima met isolatie, iemand hier nog een extra mening over?
Mijn plan is om de WP hier neer te zetten met een ombouwing van bakstenen muren en houten dakje en houten finnen aan de voorkant. De afstand tot de slaapkamer wordt ongeveer 6 meter. Gaat dit naar jullie schatting geluidsoverlast veroorzaken?
:strip_exif()/f/image/lHnhnfqY7PT3iB4exU3XF12u.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Thejman1989 op 07-09-2022 11:37 ]