Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:27
Historisch gasverbruik: 20-21 = 1700m3, 21-22 = 1400m3
Hoekwoning 1975, 120m2 oppervlakte.
Afgiftesysteem
:
- 66 m² vloerverwarming, slangen 10/1cm HoH, 7 groepen, allemaal staan altijd open
- 4 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden: Onbekend. Waterinhoud in totaal onbekend. 2 op de slaapkamer, 1 op kantoor en 1 op de badkamer. Op de slaapkamer komt een extra elektrische radiator voor als het koud is (en om mijn extra zonnestroom op te maken) en op kantoor komt IR verwarming. Plan is om de badkamer later van vloerverwarming te voorzien.
- Ik heb vorig jaar op 55 graden gedraaid en dat ging makkelijk. Ik had graag 45 gedaan maar wist niet dat de prijzen dit jaar zo zouden stijgen.
SWW:
- Er is plek voor boiler
- 112 liter nodig
- Geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W zet op volgorde: stil, verkrijgbaarheid, DIY/tweakersvriendelijk, goedkoop, stil, zuinig, domotica-integratie, design, milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf

Ik ben nu een tijdje aan het zoeken en kom er toch niet helemaal uit. Ik wil graag een warmtepomp zelf installeren omdat ik met de huidige gasprijzen dit volgens mij in 1 jaar heb terug verdiend. Ik zou het graag zelf doen omdat van de 8 installateurs, 1 mogelijk volgend jaar zomer tijd heeft.

Ik kan voor 4300 een Gree 8kw monobloc aanschaffen met 2850 subsidie (GRS-CQ8.0Pd/NhG-K). Ik heb ruimte om die in de voortuin ongeveer 6 meter van het huis af te zetten tegen een garage muur. Hieromheen ga ik dan ook een ombouwing bouwen tegen het geluid. Ik ben van plan om eerst de monobloc alleen te gebruiken voor de verwarming aangezien dat naar mijn idee het makkelijkst zou zijn wat betreft installatie. Later kan ik wel SWW omzetten. Nu heb ik de volgende vragen waar ik dus niet helemaal uit kom:

Is het zo simpel als de aanvoer en retour leiding van de warmtepomp aan te sluiten op die van de huidige warmte installatie? Of moet er alsnog een pomp oid tussen om extra druk te zetten? Vanuit de handleiding lijkt het wel zo simpel te zijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HQt8VKuzYLZ3FG75Ox4F-t5sE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rrppZuuQWz4HNZ1aOynBgWfX.png?f=fotoalbum_large

Mijn cv hoofdleiding is 28mm. Hij splitst daarna direct in 2 delen. Hoe kom ik erachter of er genoeg flow in de leidingen is?

De afstand van het monoblock tot aan het begin van het bestaande warmtenet, wordt ongeveer 10meter aan leiding. Het grootste deel door de garage, van wat ik kan vinden is dit prima met isolatie, iemand hier nog een extra mening over?

Mijn plan is om de WP hier neer te zetten met een ombouwing van bakstenen muren en houten dakje en houten finnen aan de voorkant. De afstand tot de slaapkamer wordt ongeveer 6 meter. Gaat dit naar jullie schatting geluidsoverlast veroorzaken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oc7iQ53NRi0HXXOEQGZo7qjj_-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHnhnfqY7PT3iB4exU3XF12u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Thejman1989 op 07-09-2022 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:05
Meestal heb je geen extra pomp nodig, maar veel goedkope WP's hebben zelf geen pomp....
55° graden test in een winterseizoen zonder winter zegt precies niks. Maar omdat je VVW hebt, zal dat wel loslopen.
Of dit geluidsoverlast geeft weet niemand, want hoeveel geluid maakt die WP? Wat specificeren ze? Over het algemeen maken de goedkope WP meer geluid dan de dure. Ik kan me niet voorstellen dat je de 40 dB op de erfgrens gaat halen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
Hij heeft zelf een pomp, anders zou je hem ook niet zo aan kunen sluiten op de vloerverwarming zoals aangegeven in de handleiding geloof ik, of kan ik dat nog ergens anders terug vinden?

Geluidadruk is 57db volgens de specificaties. Redelijk gelijk aan de LG monoblocks van het moment, gelijk aan veel van de monoblocks die ik zo tegenkom. Volgens de verkoper die meerdere soorten verkoopt, is deze over het algemeen stiller dan de LG monoblocks. (blijft een verkoper uiteraard)

Ik had zelf liever een wat duurdere gehad denk ik maar ik vraag me af of gree nou echt zo goedkoop is of vooral gewoon onbekend en daardoor dus goedkoper. Van wat ik lees is het vergelijkbaar aan LG en Panasonic. Wereldwijd ook wel een grote speler. Maar goed dat is allemaal internet en niet hands on ervaring helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvdB!
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
@Thejman1989

Heb je een status update over het plaatsen van de pomp ?
Heb precies het zelfde idee maar ben erg benieuwd hoe het bij jou is verlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thejman1989
Ik heb hem inmiddels geplaatst en ben van plan om binnenkort nog een wat uitgebreider verslag te doen. Ook met wat tips die ik van Gree support heb gekregen. Hij heeft alleen nog een test run gedraaid en dat ging verder goed.

Achteraf was het plaatsen niet zo moeilijk, groep Elektra erheen en aanvoer en retour leiding erop aansluiten. Ik had dus wel al ervaring met Elektra en water / cv leidingen, als je dat niet hebt is het wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcversteegh
  • Laatst online: 21-11-2024
Heb hetzelfde monoblock in bestelling, ben benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
Ben momenteel nog op vakantie maar wat wel handig is om te weten is dat je de indoor temperatuur sensor met kabel moet verbinden aan het beeldscherm. Ik heb nog geen draadloze oplossing gevonden en bij Gree zeiden ze dat het niet draadloos mogelijk was. Voor mij met vloerverwarming en tonzon is het dus nog een beetje puzzelen hoe en of ik die er in mee ga nemen. Zonder de temperatuur sensor moet je hem zelf aansturen eventueel via domotica.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thejman1989
Het uitgebreide verhaal:
Tips van de Gree
Koop de monoblock bij een partij die officieel dealer is van Gree, ik heb dat niet gedaan want dat was nergens beschikbaar maar alsnog goeie tip. In principe horen zij de garantie te leveren en als ze niet officieel dealer zijn is die kans klein.

Installeer een microbellen luchtfilter en magnetisch afval filter op de aanvoer leiding. De warmtewisselaar in een warmtepomp heeft schijnbaar moeite met vuil en lucht. Als je zoekt op spirovent dan vind je ze wel. Ik heb een 2 in 1 van Flamco.

Installeer een terugslagklep zodat de stroomrichting is gegarandeerd. Ik weet niet meer waarom maar dit was belangrijk.

Ik heb een paar keer contact gehad met Gree Nederland, en ook al geven ze aan dat dit eigenlijk niet de bedoeling is, kreeg ik zeer snel een technisch persoon aan de lijn die mij vriendelijk en goed kon helpen, kudos daarvoor.

Installatie
Ik heb dus de Gree 8KW monoblok gekocht en geïnstalleerd. Zoals eerder vermeld verliep de installatie redelijk vlot. Ik heb de aanvoer en retour doorgevoerd naar de warmtepomp en deze aangesloten op een vrije 16A groep in de meterkast. Voor het aansluiten van het controle paneel was iets meer moeite vereist: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEhkUf6l1RDkLg3x7NEIGFLxris=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8Daeq4SQPYk1OQFX49j7Gz6.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de handleiding (En die is niet altijd even duidelijk helaas) moet de aansluiting in CN7 van AP1, duidelijk toch? Alleen kon ik niet goed vinden waar nou AP1 of CN7 zat. Na wat wikken en wegen toch maar de hele bovenkant er af gehaald en daar bleek hij te zitten. Achteraf logisch maar had van mij wel in de handleiding gemogen. Nu is die ook niet geschreven voor een leek zoals ik en krijgt een installateur (denk ik) een merk specifieke training mee.

Foto waar de aansluiting zat: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYO7824UXUsMGU3D9lZUmX8UDno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0sOkub2D4URZ479KDlvF5hBi.jpg?f=fotoalbum_large

De fysieke installatie heb ik gedaan zoals werd aangeraden door @Carboy54. Hij staat in een grindbak op fundering van die sierstenen die je bij de bouwmarkt kan kopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWghsP-V4aT8N5gabyO3tB1V0EA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luvHiTQ0aTuGhmDthfHTLXJC.jpg?f=fotoalbum_large
Links van de warmtepomp kan je zien dat ik alvast was begonnen met de fundering voor een stenen muur die aan de linkerkant komt om het huis af te schermen van het geluid. De rest van de overkapping wordt van hout.

Eerste gebruikt
Toen ik alles 10 keer had nagelopen heb ik een eerste testrun gedraaid. Helaas kreeg ik gelijk een error. Dit was de melding "HP-Water SW". In de handleiding staat dan de volgende uitleg: "Heat pump-water flow switch". Dit is wederom zeer duidelijk. Ik heb toen contact opgenomen met Gree Nederland, en zij konden mij uitleggen dat dit heeft te maken met lucht in de leidingen! Om het op te lossen moest de WP van de stroom af, en als de stroom er weer op gaat, voordat je de WP aan zet kan je via het menu het "Air removal" programma starten. Dit ongeveer een half uur gedraaid en en toen was de error weg. Volgens mij gaat hij tijdens air removal gewoon alleen water rondpompen zodat de ontluchters hun werk kunnen doen.

Toen hij het deed heb ik hem ergens tussen een half uur en uur laten draaien en ging in mijn woonkamer de temperatuur met een halve graad omhoog (66m2 vloerverwarming) dus hij doet het!

Backup
Nog goed om misschien te vermelden, ik heb de capaciteit berekend mbv de koevlaas methode. Het gebruik heb ik genomen van voordat ik nog een aantal kleine besparende maatregelen had doorgevoerd. Het warm water wordt gewoon nog door de CV gedaan. Mogelijk kan ik daar volgend jaar wat aan veranderen. Ik heb in de leidingen van de CV naar het warmtenet en de leidingen naar de warmtepomp kogelkranen gezet. Mocht de WP het dus echt niet trekken dan kan ik het volgende doen:

WP uit.
WP kogelkranen dicht
CV kogelkranen open
CV op verwarmen.

Mogelijk zet ik er later nog een open verdeler tussen mocht het echt nodig blijken. Hierdoor wordt het effectief een hybride warmtepomp.

Tevens had ik ook al een houtkachel die het huis volledig kan verwarmen. Daarnaast nog een extra elektrisch kacheltje gekocht mocht het nodig zijn van de winter. Hierdoor durfde ik de gok wel te nemen zeg maar. De kogelkranen bij de warmtepomp zijn sowieso aangeraden in verband met onderhoud geloof ik.

Openstaande issues
Zoals eerder aangegeven moet de temperatuur sensor voor binnen via een kabel aangesloten worden. Ik heb zelf Vloerverwarming door de hele woonkamer en onder de vloer ligt Tonzon. Ik wil dus liever niet boren en onder de vloer. Nu kan je er ook een thermostaat op aansluiten en mogelijk zelfs een Google Nest bijvoorbeeld. Ik ga denk ik binnenkort een aanschaffen op marktplaats om dit te testen. Het aansluitschema ziet er zo uit wat iets anders is dan bijvoorbeeld OpenTherm Thermostaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZIoqTUI2c3bUkCiBwH2rdhTl34=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P0JpSw7CG7r6DfTmThRji3dG.png?f=user_large

In de tussentijd ga ik hem via wifi aansturen en Home Assistant. Ik heb de WP wel al op wifi maar nog niet geintegreed met Home Assistant en de Gree integratie heeft ook mogelijk niet alle sensoren of opties beschikbaar. Dit ga ik nog uitvogelen en laat ik hier wel weten.

Er is nog 1 plek waar de leidingen een beetje lekken. Dit ga ik nog fixen, en ik moet nog de isolatie rond de leidingen afwerken, als dit klaar is en ik heb een goede thermostaat oplossing ga ik het volledig gebruiken.

Mochten er nog vragen zijn laat het dan gerust weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Thejman1989 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:40:
Het uitgebreide verhaal:
Tips van de Gree
Koop de monoblock bij een partij die officieel dealer is van Gree, ik heb dat niet gedaan want dat was nergens beschikbaar maar alsnog goeie tip. In principe horen zij de garantie te leveren en als ze niet officieel dealer zijn is die kans klein.

Installeer een microbellen luchtfilter en magnetisch afval filter op de aanvoer leiding. De warmtewisselaar in een warmtepomp heeft schijnbaar moeite met vuil en lucht. Als je zoekt op spirovent dan vind je ze wel. Ik heb een 2 in 1 van Flamco.

Installeer een terugslagklep zodat de stroomrichting is gegarandeerd. Ik weet niet meer waarom maar dit was belangrijk.

Ik heb een paar keer contact gehad met Gree Nederland, en ook al geven ze aan dat dit eigenlijk niet de bedoeling is, kreeg ik zeer snel een technisch persoon aan de lijn die mij vriendelijk en goed kon helpen, kudos daarvoor.

Installatie
Ik heb dus de Gree 8KW monoblok gekocht en geïnstalleerd. Zoals eerder vermeld verliep de installatie redelijk vlot. Ik heb de aanvoer en retour doorgevoerd naar de warmtepomp en deze aangesloten op een vrije 16A groep in de meterkast. Voor het aansluiten van het controle paneel was iets meer moeite vereist: [Afbeelding]

Volgens de handleiding (En die is niet altijd even duidelijk helaas) moet de aansluiting in CN7 van AP1, duidelijk toch? Alleen kon ik niet goed vinden waar nou AP1 of CN7 zat. Na wat wikken en wegen toch maar de hele bovenkant er af gehaald en daar bleek hij te zitten. Achteraf logisch maar had van mij wel in de handleiding gemogen. Nu is die ook niet geschreven voor een leek zoals ik en krijgt een installateur (denk ik) een merk specifieke training mee.

Foto waar de aansluiting zat: [Afbeelding]

De fysieke installatie heb ik gedaan zoals werd aangeraden door @Carboy54. Hij staat in een grindbak op fundering van die sierstenen die je bij de bouwmarkt kan kopen.
[Afbeelding]
Links van de warmtepomp kan je zien dat ik alvast was begonnen met de fundering voor een stenen muur die aan de linkerkant komt om het huis af te schermen van het geluid. De rest van de overkapping wordt van hout.

Eerste gebruikt
Toen ik alles 10 keer had nagelopen heb ik een eerste testrun gedraaid. Helaas kreeg ik gelijk een error. Dit was de melding "HP-Water SW". In de handleiding staat dan de volgende uitleg: "Heat pump-water flow switch". Dit is wederom zeer duidelijk. Ik heb toen contact opgenomen met Gree Nederland, en zij konden mij uitleggen dat dit heeft te maken met lucht in de leidingen! Om het op te lossen moest de WP van de stroom af, en als de stroom er weer op gaat, voordat je de WP aan zet kan je via het menu het "Air removal" programma starten. Dit ongeveer een half uur gedraaid en en toen was de error weg. Volgens mij gaat hij tijdens air removal gewoon alleen water rondpompen zodat de ontluchters hun werk kunnen doen.

Toen hij het deed heb ik hem ergens tussen een half uur en uur laten draaien en ging in mijn woonkamer de temperatuur met een halve graad omhoog (66m2 vloerverwarming) dus hij doet het!

Backup
Nog goed om misschien te vermelden, ik heb de capaciteit berekend mbv de koevlaas methode. Het gebruik heb ik genomen van voordat ik nog een aantal kleine besparende maatregelen had doorgevoerd. Het warm water wordt gewoon nog door de CV gedaan. Mogelijk kan ik daar volgend jaar wat aan veranderen. Ik heb in de leidingen van de CV naar het warmtenet en de leidingen naar de warmtepomp kogelkranen gezet. Mocht de WP het dus echt niet trekken dan kan ik het volgende doen:

WP uit.
WP kogelkranen dicht
CV kogelkranen open
CV op verwarmen.

Mogelijk zet ik er later nog een open verdeler tussen mocht het echt nodig blijken. Hierdoor wordt het effectief een hybride warmtepomp.

Tevens had ik ook al een houtkachel die het huis volledig kan verwarmen. Daarnaast nog een extra elektrisch kacheltje gekocht mocht het nodig zijn van de winter. Hierdoor durfde ik de gok wel te nemen zeg maar. De kogelkranen bij de warmtepomp zijn sowieso aangeraden in verband met onderhoud geloof ik.

Openstaande issues
Zoals eerder aangegeven moet de temperatuur sensor voor binnen via een kabel aangesloten worden. Ik heb zelf Vloerverwarming door de hele woonkamer en onder de vloer ligt Tonzon. Ik wil dus liever niet boren en onder de vloer. Nu kan je er ook een thermostaat op aansluiten en mogelijk zelfs een Google Nest bijvoorbeeld. Ik ga denk ik binnenkort een aanschaffen op marktplaats om dit te testen. Het aansluitschema ziet er zo uit wat iets anders is dan bijvoorbeeld OpenTherm Thermostaat:
[Afbeelding]

In de tussentijd ga ik hem via wifi aansturen en Home Assistant. Ik heb de WP wel al op wifi maar nog niet geintegreed met Home Assistant en de Gree integratie heeft ook mogelijk niet alle sensoren of opties beschikbaar. Dit ga ik nog uitvogelen en laat ik hier wel weten.

Er is nog 1 plek waar de leidingen een beetje lekken. Dit ga ik nog fixen, en ik moet nog de isolatie rond de leidingen afwerken, als dit klaar is en ik heb een goede thermostaat oplossing ga ik het volledig gebruiken.

Goed geluisterd😃met of zonder buffer geïnstalleerd?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
@Carboy54 ik heb hem zonder buffervat geïnstalleerd. De vloerverwarming staat altijd open en was van plan hem altijd minimaal 10 tot 20 min te laten draaien. Of is het alsnog verstandig om een buffervat toe te voegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Thejman1989 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:12:
@Carboy54 ik heb hem zonder buffervat geïnstalleerd. De vloerverwarming staat altijd open en was van plan hem altijd minimaal 10 tot 20 min te laten draaien. Of is het alsnog verstandig om een buffervat toe te voegen?
Als je voldoende volume hebt is dat niet nodig. Jouw vloer is de buffer :-)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcversteegh
Dank je voor je uitleg, als ik het goed begrijp kan hij misschien dus ook door een Tado gestuurd kunnen worden. Dat zou mooi zijn want dat spul zit door mijn hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
Ja in principe zou tado ook moeten kunnen werken. Ik snap alleen niet zo goed hoe je hem dan aan zou horen te sluiten. Als jij het plaatje zo ziet is het dan voor jou duidelijk? Airco plaza waar I'm hem gekocht heb zeiden ook dat een tado wel zou werken waarschijnlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcversteegh
Ik heb te horen gekregen dat de wp vertraging heeft met leveren dus op korte termijn kan ik je geen kant en klare antwoorden geven, wel weet ik dat de Tado ook relais kan schakelen. Ik vermoed dat de aansturing dan op zo'n manier zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
Aah dat is spijtig, hopelijk kan hij alsnog voor de winter geleverd worden. Ik heb zelf net een Google Nest E via marktplaats aangeschaft. Hopelijk kan ik die van het weekend proberen en dan deel ik de resultaten hier.

[ Voor 14% gewijzigd door Thejman1989 op 19-10-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-06 19:52

ErikVers

e-Duurzaam

Het uitgebreide verhaal:
Tips van de Gree

Installatie
Ik heb dus de Gree 8KW monoblok gekocht en geïnstalleerd. Zoals eerder vermeld verliep de installatie redelijk vlot. Ik heb de aanvoer en retour doorgevoerd naar de warmtepomp en deze aangesloten op een vrije 16A groep in de meterkast. Voor het aansluiten van het controle paneel was iets meer moeite vereist: [Afbeelding]

[Afbeelding]

Eerste gebruikt

Backup

WP uit.
WP kogelkranen dicht
CV kogelkranen open
CV op verwarmen.

Openstaande issues
[Afbeelding]

Wat zijn je eerste ervaringen?
Geluid / COP?

Kan ergens eentje uit voorraad scoren voor een vriend (een pana al tijden in bestelling staan) en na aftrek subsidie natuurlijk heel interessant; verkoop je altijd wel weer volgend jaar.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
Eerste ervaringen zijn goed. Geluid valt mee maar heb geen andere warmtepompen om het mee te vergelijken. Hij staat bij ons dus op 6 meter achter een muurtje, als ik in de woonkamer zit tegen de muur aan, met de ventilatie open dan kan ik hem lichtjes horen als er geen omgevingsgeluid is. Ik ga hem nog verder ombouwen dus denk dat dit uiteindelijk weg gaat.

Snachts heeft hij nog niet veel gedaan maar dan gaat hij ook in silent modus dus het lijkt dat het op de slaapkamer niet te horen is (belangrijkste). Voor het slapen gaan gaat hij ook een halve graag lager dus eerste uren zou je ook niets hoeven horen.

Nu hij via de thermostaat is aangesloten gaat hij alleen aan of uit, ik weer niet of hij intern nog moduleert, het beste zou denk ik wel zijn om die interne temp sensor te gebruiken en dus via een kabel aan te sluiten als je die mogelijkheid hebt. Hij ondersteunt geen opentherm maar weet dus niet of andere warmtepompen dat wel hebben.

Het wifi gedeelte is erg matig. (nog) geen hass integratie en je kan er ook niets mee als er een thermostaat is aangesloten.

COP kan ik niets nuttigs over zeggen want weet nog niet zo goed hoe ik dat kan meten. Stroom meter zit er wel tussen maar ben nog bezig met het hass verhaal om het goed inzichtelijk te maken. Tot nu toe ongeveer 3 tot 6kw per dag verbruikt hij. Volgens de specs is hij qua COP en scop erg competitief en dus goed verder.

• Wesleydegraaf88
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-10-2024
Goede morgen.
Inmiddels ook een gree versatti 3 gekocht bij aircoplaza. Helaas heb ik geen Nl handleiding. Dit is wel zo handig voor de installatie.

Nu zag ik ook schema's van het control paneel en thermostaat. Zijn deze 2 apart? Of bij model 3 geïntegreerd in elkaar?

Hoop dat iemand mij kan helpen. Mvg Wesley

• Thejman1989
Ik heb helaas ook alleen een Engelse en zou niet verbaasd zijn als er geen Nederlandse is. Mogelijk kan je hem in Google translate gooien? De thermostaat is een aparte unit, die moet je zelf nog aanschaffen, of bedoelde je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-05 16:54
Hallo,
dit is een interessant draadje.
Situatie hier is: inmiddels goed geïsoleerde jaren twee onder één kap woning uit de jaren 50 met een gas verbruik vorig jaar (2021) van 430m3; vloerverwarming in RC6 broodjesvloer op bgg. Het ketel water temp staat op 35gr C en voedt direct de VVW verdeler. Dit houdt de ruimtes aangenaam warm.
Nu is de CV ketel van 2004 aan vervanging toe en kijk ik naar een WP monoblock van 4kW. De Gree zag ik voorbij komen; aantrekkelijke optie. De WP monoblock komt een 10m van de VVW verdeler, achter een aanbouw op het zuiden, 2,5m van de erfafscheiding.
Nu ben ik aan het inventariseren wat er nodig is en kom voorlopig het volgende tegen:
1) Wat voor water aansluitingen zitten er op de Gree 4kw? Ik heb het idee dat het 1 1/4 inch is, maar kan het niet echt uit de handleiding halen. Wie weet het?
2) Wat voor leiding te gebruiken. Alupex 32mm iso 10? Hoe dan trilling van de WP opvangen zodat Alupex niet scheurt/breekt?
3) Wat voor thermostaat?
4)Buffervat nodig? RC6 broodjesvloer staat op eigen geisoleerde fundering) is niet zo dik tov een kanaalplaten vloer.
Alvast bedankt voor jullie reactie

[ Voor 6% gewijzigd door miro010 op 13-11-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• showa2
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-12-2022
Goedenavond,

ik heb ook de 6Kw versie aangeschaft en zal deze ook de komende weken zelf gaan aansluiten.
Hoe heb de de vort beveiliging geregeld? Unit kan bevriezen bij stroomuitval, zit wel een vorstbeveiliging op wat ik weet alleen is deze elektrisch geregeld door rondpompen van warme water.

Glycol toevoegen is ook een optie alleen heeft dit negatieve invloed op de COP.

CV pomp in de installatie zou druk gestuurd zijn wat ik van de handleiding begrijp.
Onderstaand is hoe ik hem wil aansluiten.

Zijn er speciale dingen waar ik op moeten letten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCjLFyNTAIJOKRGrC2TXsB2jaL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YYl60BtGS6LqQMwwvdl8DT2p.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
miro010 schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:15:
Hallo,
dit is een interessant draadje.
Situatie hier is: inmiddels goed geïsoleerde jaren twee onder één kap woning uit de jaren 50 met een gas verbruik vorig jaar (2021) van 430m3; vloerverwarming in RC6 broodjesvloer op bgg. Het ketel water temp staat op 35gr C en voedt direct de VVW verdeler. Dit houdt de ruimtes aangenaam warm.
Nu is de CV ketel van 2004 aan vervanging toe en kijk ik naar een WP monoblock van 4kW. De Gree zag ik voorbij komen; aantrekkelijke optie. De WP monoblock komt een 10m van de VVW verdeler, achter een aanbouw op het zuiden, 2,5m van de erfafscheiding.
Nu ben ik aan het inventariseren wat er nodig is en kom voorlopig het volgende tegen:
1) Wat voor water aansluitingen zitten er op de Gree 4kw? Ik heb het idee dat het 1 1/4 inch is, maar kan het niet echt uit de handleiding halen. Wie weet het?
2) Wat voor leiding te gebruiken. Alupex 32mm iso 10? Hoe dan trilling van de WP opvangen zodat Alupex niet scheurt/breekt?
3) Wat voor thermostaat?
4)Buffervat nodig? RC6 broodjesvloer staat op eigen geisoleerde fundering) is niet zo dik tov een kanaalplaten vloer.
Alvast bedankt voor jullie reactie
1) de buitenmaat van de aansluiting was als ik het goed heb 1 inch oftewel ongeveer 33mm. Ik had eerst de unit besteld en toen die binnen was de overige benodigdheden, dan zit je altijd goed.
2) Ik ben geen expert op dit gebied, volgens mij heb je voor verplaatsing van 4KW aan warmte aan genoeg met veel minder dikte maar dat is een keuze voor jezelf. Ik heb hem zelf nog geisoleerd met dubbel isolatie materiaal maar je kan het ook kant en klaar kopen. Let wel op de ontluchter etc zoals ik eerder heb aangegeven.
3) Ik heb zelf de nest maar hij zou in principe met elke thermostaat moeten werken. Hij wordt dan wel aan/uit volgens mij, wat ik wel jammer vind maar weet nog niet direct wat de impact daarvan is. Je kan ook de meegeleverde temperatuur voeler gebruiken en dan de unit als thermostaat met instellingen etc, dat moet dan wel via de kabel aangesloten worden.
4) Ik heb geen buffervat, zoals eerder gezegd is mijn vloer het buffervat doordat hij langzaam opwarmt en lang de warmte vast houdt zal de WP nooit kort gaan draaien, in theorie en praktijk ;)

Succes!

Btw 430m3, super netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
showa2 schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:38:
Goedenavond,

ik heb ook de 6Kw versie aangeschaft en zal deze ook de komende weken zelf gaan aansluiten.
Hoe heb de de vort beveiliging geregeld? Unit kan bevriezen bij stroomuitval, zit wel een vorstbeveiliging op wat ik weet alleen is deze elektrisch geregeld door rondpompen van warme water.

Glycol toevoegen is ook een optie alleen heeft dit negatieve invloed op de COP.

CV pomp in de installatie zou druk gestuurd zijn wat ik van de handleiding begrijp.
Onderstaand is hoe ik hem wil aansluiten.

Zijn er speciale dingen waar ik op moeten letten?

[Afbeelding]
Er komt bij mij niet iets speciaals naar boven behalve natuurlijk alles wat al is gezegd in deze thread en de algemene WP threads. Buffervat zijn op internet nogal wat verdeelde meningen over dus ik het het weg gelaten. Heb nu wel een suizend geluid bij mijn gesloten VVW verdeler helaas, die zal ik nog mogen vervangen denk ik.

Glycol was ik zelf niet van plan, maar wilde eerst kijken hoe hij het deze winter zou gaan doen. Zoals eerder gezegd heb ik de cv ook nog in het systeem gelaten alleen afgekoppeld met kogelkranen. Mocht de WP dus in de winter bevriezen en stuk gaan dan kan ik nog terug, misschien is zoiets bij jou ook mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
@Thejman1989 Thx voor je reactie. Even offtopic: hoe verwarm jij je badkamer? In onze badkamer ligt geen VVW en nu de CV water op 35gr C staat wordt de badkamer hier niet warm. Indien nodig verwarmen we nu met een elektrisch kacheltje. Ik zoek nog een goed alternatief. Een IR paneel ben ik niet zo gecharmeerd.
Een zinvolle reactie van anderen is natuurlijk ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
@miro010 momenteel is de badkamer 17 graden. Moet hier nog wat verbetering en fixes doorvoeren dan hoop ik wat hoger te krijgen. Voor ons geen probleem, uiteindelijk wil ik een nieuwe badkamer met droogbouw vloerverwarming. Buiten een elektrisch kacheltje heb ik helaas geen beter alternatief. Misschien een elektrische design Handdoek radiator met bewegingssensor? Waarom geen ir paneel? Of extra ir achter de spiegel.

• miro010
@Thejman1989 Laatste off-topic:) Thx,
We willen de badkamer niet constant op 20/21 gr C houden, is nog slecht geïsoleerd, toekomstig project. Met een elektrische design radiator en IR paneel duurt het even voor je van de warmte kan genieten. En die verwarming lange tijd aan laten is niet ons ding.

• Thejman1989
@miro010 Ja dan is denk ik wat je nu al hebt het beste. Elektrisch verwarmen en eventueel met bewegingsensor? Of als je domotica hebt kan je het op piekmomenten alvast voorverwarmen oid. Succes :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:18
@Thejman1989 super dank voor je uitleg. Heb je toevallig nog een schema hoe je alles hebt aangesloten? Met name al het kleine grut (drukmeter, filter, vulpunt, expansiefst) loop ik nog erg mee te worstelen.

Heb je hem trouwens nog door een officiële installateur in bedrijf laten stellen?

[ Voor 10% gewijzigd door cornelisprul op 23-11-2022 17:21 ]

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
@cornelisprul graag gedaan! Ik heb zo geen schema maar ik heb de terugslagklep vlak voor de aansluiting van de aanvoer op de warmtepomp gedaan. De kogelkranen zitten ook vlak bij de aansluitingen. De luchtbellenfilter en vuilfilter heb ik tussen het originele warmtenet en de warmtepomp geplaatst op de aanvoer. Expansievat is mij verteld kon gewoon met de originele 18l (uit mijn hoofd) dus die heb ik laten zitten.

Ik wilde eerst even zien hoe hij zou draaien en dan mogelijk later nog door een installateur laten nakijken. Voor nu doet hij het echter wel prima dus mogelijk wacht ik daar nog even mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesleydegraaf88
Inmiddels warmtepomp werkend. Alleen ik doe hem nu aan en uit via het beeldscherm. Krijg de thermostaat niet werken. Hoe hebben jullie dit gedaan. Ik heb een gewone mechanisch thermostaat Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a73q0I-diRLjghK42axdHOvds28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0cH1IIMA3ESxnzwmLunXR0X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpRN_cI8FtjMNGIpmMkCyJlHkk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDalm6K5LZTPLZ4C2UsehcZT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
Wesleydegraaf88 schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:25:
Inmiddels warmtepomp werkend. Alleen ik doe hem nu aan en uit via het beeldscherm. Krijg de thermostaat niet werken. Hoe hebben jullie dit gedaan. Ik heb een gewone mechanisch thermostaat [Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi gedaan! En ook op Bigfoot rubbers zie ik. Hoe doe je de afvoer? Heb je die ergens heen geleid? Zo over de grond kan een soort ijsbaan veroorzaken geloof ik.

De thermostaat heb ik volgens mij zo aangesloten Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofqNJ8BICFZ947ry2Hn8rerrWPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjAG9GP3oowDnuTGcNlSAq4b.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet dus niet 100 procent zeker of dit de laatste situatie was maar volgens mij wel. Het idee is dat hij de live door laat lopen naar de "heat". Zo heb ik het ook op mijn Nest thermostaat aangesloten. Je kan checken of het goed doorkomt door naar "view" en dan "status" te gaan. Thermostat moet dan op heat staan zoals hier. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JRQXsq67jryUubds_2mqassVQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29kx5NKeOWO5XehZB4G1it88.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij kan je ook gewoon schakelen met een domotica Shelly of andere schakelaar. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleydegraaf88
Super bedankt. Ik heb de aansluiting veranderd. Maar schakel je nu de warmtepomp nog zelf 1 x aan met het beeldscherm knop/schuifje?

En dan blijft hij schakelen via de thermostaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleydegraaf88
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4708Y9OuW2bDntF1ZSzWekrAWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NljnZHLsNnhMMrTZU9pCvX2z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleydegraaf88
@Thejman1989 bedankt. Helaas reageert de warmtepomp alleen nog niet op het schakelen van de thermostaat. Weet u misschien nog iets. Of moet ik nog iets instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
Ja bij de instellingen, zo uit het hoofd onder "function" en dan "param" of die andere. Daar staat een instelling en die heet thermostat, daar kan je with of without selecteren. Als je with doet gaat hij via de thermostaat en kan je hem niet meer handmatig instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-06 23:59
Hallo allemaal, wil graag een gree 10KW kopen maar vraag mij af wat "Gree tweetraps compressor" betekent/inhoud?

[ Voor 3% gewijzigd door Anticky op 17-12-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Hallo, wil een Gree 8 of 10KW warmtepomp kopen, maar ik kan niet kiezen omdat ik geen gegevens over het vermogen kan vinden bij vriestemperaturen, weet iemand hier meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Staat jouw WP 50cm van de muur, het lijkt op de foto minder?
Het uitgebreide verhaal:
Tips van de Gree

Installatie

[Afbeelding]

Eerste gebruikt

Backup

WP uit.
WP kogelkranen dicht
CV kogelkranen open
CV op verwarmen.

Openstaande issues
[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
Anticky schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:25:
Staat jouw WP 50cm van de muur, het lijkt op de foto minder?

[...]
Klopt hij staat op 35cm. Je mocht het verminderen als het nodig was. Het belangrijkste is dat er goed lucht omheen gaat. Bij mij doet hij het prima (volgens mij)

• Bespaarodaaro
  • Laatst online: 17-04 21:43
Goedenavond,

Ik wil overgaan van stadsverwarming op de vloerverwarming, naar een warmte pomp.Ik kwam de Gree tegen en was even benieuwd hoe deze warmtepomp bij jullie is bevallen de eerste koude weken in December,qua comfort en rendement.

Over Airco's hoor ik zeer positieve verhalen maar dan heb ik niets meer aan mijn behaaglijke vloer....

Ik hoor het wel,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
Bespaarodaaro schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:54:
Goedenavond,

Ik wil overgaan van stadsverwarming op de vloerverwarming, naar een warmte pomp.Ik kwam de Gree tegen en was even benieuwd hoe deze warmtepomp bij jullie is bevallen de eerste koude weken in December,qua comfort en rendement.

Over Airco's hoor ik zeer positieve verhalen maar dan heb ik niets meer aan mijn behaaglijke vloer....

Ik hoor het wel,
Bij mij houd hij het huis prima warm tot zover. Het rendement kan ik niet zoveel over zeggen omdat ik dat niet meer. Straks kost gas 1,40 en stroom 0,40, dus zolang hij 3,5 keer zoveel stroom gebruikt als gas heb ik in principe winst. Je hebt wel meer geluid in de omgeving helaas, maar als je een goed nieuw huis hebt dan zal je daar veel minder last van hebben. Ook afhankelijk van plaatsing en ombouw natuurlijk.

Of die het huis goed warm houd is dan denk ik ook vooral afhankelijk van of je de juiste unit koopt met juiste vermogen en het afgiftesysteem goed genoeg is.

Ik ben geen specialist of professional!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bespaarodaaro
Thejman dank voor je Reactie.

Staat er ergens in het menu of op de warmtepomp de opbrengst/flow in Liters per uur of seconde.
Bij sommige warmtepompen wordt dat vermeld kan het voor de Gree niet vinden.
De Flow is uiteraard afhankelijk van de diameter van de leidingen en weerstand in het systeem.
In meerdere discussies kom ik tegen dat als de ingestelde temperatuur niet gehaald wordt je de flow naar beneden moet afstellen om temperatuur te verhogen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelec
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15-06 17:11
Bespaarodaaro schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:50:
Thejman dank voor je Reactie.

Staat er ergens in het menu of op de warmtepomp de opbrengst/flow in Liters per uur of seconde.
Bij sommige warmtepompen wordt dat vermeld kan het voor de Gree niet vinden.
De Flow is uiteraard afhankelijk van de diameter van de leidingen en weerstand in het systeem.
In meerdere discussies kom ik tegen dat als de ingestelde temperatuur niet gehaald wordt je de flow naar beneden moet afstellen om temperatuur te verhogen....
De flow kun je niet instellen volgens mij. Ik heb een 4.0 versie (levert overigens 5kw) aangesloten op 60m2 vloerverwarming. Geen sww.
Bij mij staat hij op 5 meter afstand van de achterpui. Aangesloten op een ingegraven terrendis buis van 2x 32mm. Met in de kruipruimte nog een stuk Hep2o buis van 28mm. Alles kunststof zodat in de zomer eventueel gekoeld kan worden. Omdat de deltaT klein (3-5°) is heb je juist een grote flow nodig om het vermogen over te brengen.

WP: Gree Versati III 4kw, SWW: Eldom 80L 2kw, PV: 6.5 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky

Openstaande issues
Zoals eerder aangegeven moet de temperatuur sensor voor binnen via een kabel aangesloten worden.

Ik heb sinds kort een Gree 10KW en moet deze nog installeren, en vroeg mij af waar de sensor kabel aangesloten moet worden, vanuit de kamer gezien, in de display past het niet.
Zoiezo heb ik geen installatie handleiding in het Nederlands, weet jij waar je zoiets kunt krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
Er is volgens mij geen nederlandse handleiding. Dus ik denk als je de PDF versie hebt, je de tekst wel redelijk goed in google translate kan zetten. Ik denk dat hij moet aangesloten worden op de buitenunit CN14, zo staat het in de handleiding onder 4.16 Wiring of the Remote Air Temperature Sensor.

Hiervoor moet je eerst de bovenkant eraf halen. Dit plaatje is het voorbeeld voor waar je CN4 kan vinden, ik gok dat CN 14 daar ergens in de buurt zit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYO7824UXUsMGU3D9lZUmX8UDno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0sOkub2D4URZ479KDlvF5hBi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelec
Thejman1989 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:49:
Er is volgens mij geen nederlandse handleiding. Dus ik denk als je de PDF versie hebt, je de tekst wel redelijk goed in google translate kan zetten. Ik denk dat hij moet aangesloten worden op de buitenunit CN14, zo staat het in de handleiding onder 4.16 Wiring of the Remote Air Temperature Sensor.

Hiervoor moet je eerst de bovenkant eraf halen. Dit plaatje is het voorbeeld voor waar je CN4 kan vinden, ik gok dat CN 14 daar ergens in de buurt zit. [Afbeelding]
Volgens mij moet het CN8 zijn en staat het in sommige manuals verkeerd in de beschrijving. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eb8h0PhAka5GoMUnOpIIhSq-38k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/geCCTEHqbvKJdXPxlHnB5CcZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrpZWAU9HwmkC5BUg6EGl8Z_idU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YI7xT87qcKPeZruBaYmbZWLs.jpg?f=fotoalbum_large

• Thejman1989
@Koelec die had ik nog niet eerder gezien. Waar had je deze handleiding vandaan? En als ik het zo op het plaatje zie is deze alleen voor 10kw+, klopt dat?

Volgens mij kan je hem ook niet (moeilijk) in de verkeerde stoppen door het formaat.

• Koelec
@Thejman1989 deze manual zat gewoon bij de levering. Maar hier https://hemeltron.ee/en/k...ne-r32-owner-s-manual-eng kun hem ook vinden. Het is volgens mij een geupdate manual. Er staan meerdere plaatjes van de PCB's in voor de verschillende modellen, maar ik zie er geen verschil in. Ik heb zelf de 4kw monoblock maar aansluitingen zijn allemaal hetzelfde volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
@Koelec grappig, dit lijkt idd ook een manual voor de monoblock te zijn maar ook voor split units en dan allemaal in 1. Ik gebruik zelf deze manual. Alleen daar missen dus die plaatjes!

[ Voor 25% gewijzigd door Thejman1989 op 30-12-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:36

mb1

Schaamteloze crosspost uit het algemene topic..

Ik kwam deze tegen op het WWW.
https://www.manualslib.co...ti-Iii-Series.html#manual

Ik ben me ook aan het oriënteren op een lucht/Water en de Gree is financieel wel erg aantrekkelijk!
Ik ben benieuwd naar de ervaringen tot op heden, hoe is het de afgelopen koude december periode gegaan?
Geluid?
Trillingen?
Wat is er het meest hoorbaar, de compressor of de fan?
Modulatie bereik, hoever kan de unit terug moduleren?
Algehele induk kwaliteit?
Er is volgens mij geen koppeling met de CV ketel mogelijk via iets als opentherm protocol, of wel?
Zijn er ook Tweakers met de 4 kW uitvoering?

PS. Ik zie dat @Wesleydegraaf88 de thermostaat aansluit met een 4x0,8mm2 zwakstroom kabel, maar het lijkt of dat gewoon 230V is....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koelec
@mb1 , ik heb de 4kw versie hier draaien sinds begin december. Ik heb dus een wat koudere en warmere periode meegemaakt. Ik moet zeggen dat gaat prima.
Ik heb de meest simpele oplossing gekozen en geïnstalleerd: dus vloerverwarming met gesloten verdeler (geen pomp), geen buffervat ertussen en verder ook geen SWW. Ik gebruik hem puur voor de vloerverwarming van de benedenverdieping van ongeveer 60 m2. En dat gaat heel goed. Ik heb hem op quiet mode staan, hetgeen inhoud dat hij begrensd is op 900W (elektrisch). In de koude periode merkte ik wel dat dat nog net goed gaat.
Waarom heb ik hem op Quiet mode staan? Nou hij maakt toch wel wat geluid. Op de site waar ik hem gekocht heb staat 52db geluidsniveau maar dat klopt niet. Als je hem thuis krijgt zit er een EU sticker en daar staat op 64 db. Nogal een verschil. Die 64db is het geluidsvermogen in vollast en bij die lagere waardes gaat het bijna altijd om geluidsdruk op 1 meter of nog grotere afstand. Als je uitgaat van 64db bij de bron, dan kom je op 58db op 1 meter afstand, 52 op 2 meter en 46db op 4 meter afstand. Steeds 6db eraf bij verdubbeling van de afstand.
Hij maakt dus geluid, dat valt erg mee in Quiet mode. Ik heb er ook voor gekozen om alleen de verwarming er mee te doen en hij staat in de zomer als we buiten zitten dus uit.
Tevens heb ik een omkasting gemaakt, want ik vind zo'n unit in te tuin geen mooi gezicht. Die omkasting heb ik zodanig geconstrueerd dat ik daar mocht het nodig zijn geluidsisolatie in kan aanbrengen. Volgens mij wordt het grootse deel van het geluid veroorzaakt door de fan. Zodra je de stille modus uitzet en hij gaat naar 1200W of hoger dan ga je hem goed horen.
De monteur die de inbedrijfstelling heeft gedaan (nodig voor subsidie aanvraag) vertelde dat het geluid van deze Gree vergelijkbaar is met wat de LG units produceren.

Het regelgedrag laat wel wat te wensen over. Je hebt een 3" touchscreen (hangt bij mij in meterkast) en een aparte temperatuur sensor voor in de huiskamer. Als de ruimtetemperatuur 1 graad gedaald is tov de ingestelde temp dan gaat ie verwarmen todat de ingestelde temp bereikt is. Het moduleren is een stuk minder dan ik gewend was met mijn intergas CV ketel, Die kon via opentherm de boel precies op de ingestelde temperatuur houden. Nu zie je een cyclus van ongeveer 8 uur verwarmen met 500W en daarna 16 uur idle (verbuik 80W). In de koude periode was cyclus nagenoeg hetzelfde met 900W verbruik.
Onder 0 heb je iedere 2 uur een defrost van 2-3 minuten. De warmtepomp werkt dan even als airco. De aanvoertemperatuur is op dat moment lager dan de retourtemp, er wordt dan energie uit je vloer onttrokken om de condenser weer ijsvrij te krijgen. Ik heb gezien dat de warmtepomp 80W (idle),
500W , 900W, 1200W of 1600 W gebruikt. Dat zijn zo'n beetje de stappen waarin hij moduleert. Als je de stille modus aanzet dan gaat hij niet verder dan 900W.
Wellicht kan het toepassen van een buffervat de temp schommeling nog verder terugbrengen, maar dat compliceert de installatie weer met allerlei extra onderdelen zoals buffervat, een tweede waterpomp en extra kleppen. Het is nu supersimpel en er kunnen weinig dingen kapot of behoeven onderhoud.
Ter referentie in woon in een eind jaren 70 huis, HR++ glas, en goede vloer- en dakisolatie. Gebruikte vorig 1100 kuub gas voor verwarming en warm water.
Vandaar 4kw versie van de Gree warmtepomp. En voor verwarming heb ik daar zat aan, op halve kracht boel warm kunnen houden afgelopen maand (20 graden).

Over de kwaliteit/duurzaamheid van warmtepomp kan ik weinig zeggen. Het viel me wel op dat er behoorlijk wat elektronica in een warmtepomp zit. Drie vrij grote printplaten vol. Ben bang dat die minder lang meegaan dan de mechanische/elektrische componenten zoals compressor/waterpomp/warmtewisselaar.

Al met al ben ik toch erg tevreden met de overstap. Vorige week heb ik de CV ketel weggehaald en een elektra boiler opgehangen en tevens ADAX Wifi convector radiatoren voor de werkkamer/slaapkamers boven geinstalleerd. Sinds vorige week 0 m3 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Thejman1989 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:18:
Ben momenteel nog op vakantie maar wat wel handig is om te weten is dat je de indoor temperatuur sensor met kabel moet verbinden aan het beeldscherm. Ik heb nog geen draadloze oplossing gevonden en bij Gree zeiden ze dat het niet draadloos mogelijk was. Voor mij met vloerverwarming en tonzon is het dus nog een beetje puzzelen hoe en of ik die er in mee ga nemen. Zonder de temperatuur sensor moet je hem zelf aansturen eventueel via domotica.
Ik sinds kort de 10kw versie gekocht, maar mijn kamer temp sensor past niet in het display, alleen op de printplaat CN4 (zie foto) , heb hem nog niet draaiend moet nog ingeregeld worden door erkend installatiebedrijf. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CecqK3tVkgkNdxEOtV47VoA-dck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6RW6B22uiuj3MJM3jiwaTD1m.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Anticky op 06-01-2023 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bespaarodaaro
Ik heb inmiddels ook Gree 4 kw voor de vloerverwarming.
Ik heb hem gisteren in bedrijf gesteld maar kreeg net error ; HP-Water switch .
Kan het niet terugvinden in de beschrijving.
Heeft 1 van jullie deze melding ook gehad?
Druk in mijn systeem is 1.7 bar , kan niet terug vinden wat de aanbevolen waarde is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:38
Bespaarodaaro schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:38:
Ik heb inmiddels ook Gree 4 kw voor de vloerverwarming.
Ik heb hem gisteren in bedrijf gesteld maar kreeg net error ; HP-Water switch .
Kan het niet terugvinden in de beschrijving.
Heeft 1 van jullie deze melding ook gehad?
Druk in mijn systeem is 1.7 bar , kan niet terug vinden wat de aanbevolen waarde is.
Die error staat in de post van @Thejman1989 beschreven Thejman1989 in "Gree monobloc voor alleen CV voorziening"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Koelec schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:25:
Ik heb gezien dat de warmtepomp 80W (idle),
500W , 900W, 1200W of 1600 W gebruikt. Dat zijn zo'n beetje de stappen waarin hij moduleert. Als je de stille modus aanzet dan gaat hij niet verder dan 900W.
Mag ik vragen waar je dat gezien hebt? Ik probeer deze waardes voor de andere units te vinden (6 of 8kW om precies te zijn) in een aantal van de handleidingen die ik hier tegenkwam maar kan hooguit het bestaan van de quietmodus terugvinden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koelec
@Brent Het stroomgebruik heb ik gemeten met een Shelly Plug (heeft een power meter) op mijn 4kw unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Nog een vraag: het maximaal geleverd vermogen lijkt in gree-warmte-sep-2022-min-rev-web.pdf flink in de te zakken bij negatieven buitentemperaturen: bijv. de 8kW levert ( p16) op -7/35 nog maar 4kW. Dat is best slecht, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
Brent schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:14:
Nog een vraag: het maximaal geleverd vermogen lijkt in gree-warmte-sep-2022-min-rev-web.pdf flink in de te zakken bij negatieven buitentemperaturen: bijv. de 8kW levert ( p16) op -7/35 nog maar 4kW. Dat is best slecht, toch?
Vind ik altijd lastig te zeggen. Het beste kan je het even vergelijken met directe concurrenten zoals de LG monobloc van het andere topic. Volgens mij zijn nagenoeg alle waarden vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Daikin en Vaillant zitten op of zelfs boven nominaal vermogen daar. Deze zit schiet er echt wel uit. Of ik lees de tabel niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ewii
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-05 09:36
Ik heb ook even wat performance getallen van WPs naast elkaar gezet.
Het is namelijk soms lastig de vermogens/CoPs uit de spec sheets te vergelijken onder de dezelfde condities (Ta en Tb).

Ik heb de WPs gegroepeerd met vergelijkbare vermogens bij +7/55.

Hopelijk helpt dit jullie ook.

Wat opvalt is dat bij de Gree COP flink inzakt bij +7/35, en ook over de gehele linie minder presteert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmBBCZQiOKVaGljpwa7-ZbBUq-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dfSrvtoticOplXzV7NR961RZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelec
@Ewii zo dat is schrikken, zo'n lage COP bij 7/35. Vreemd is dat SCOP niet veel onder doet. Even cijfers voor 4kw versie er bij gehaald. Die doen gelukkig niet veel onder voor die van de 5kw Panasonic.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVEs2E_3IchMHXOuPXaV7iON3C8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqVJt6MzYmT61L1IKgrNOJun.jpg?f=fotoalbum_large
Verder nog de officiële performance sheet van de 4kw Gree en van de 5kw Pana. Ik zie weinig verschil. Of mis ik iets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1W6Pot-UWvZsXKO_HALihuAFFzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3WF5YT1orme6Awo0qTtgYmu.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSBpMiVZJij5umhrnaWSqAaeSho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEv8sE3e2jjUm9tSffJcRnpW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Koelec op 10-01-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewii
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-05 09:36
Hoi @Koelec

Ik heb de Gree 4kW toegevoegd aan de tabel.
Let wel dat deze niet goed vergeleken kan worden met de Panasonic 5 kw zoals je voorstelt, omdat de laatste 2x zoveel vermogen kan leveren bij -7 degC.

Opvallend is dat de 4 kW bij +7/35 juist nu weer een opvallend hoge COP heeft, terwijl de andere Gree's daar juist inzakken...

Verder rapporteert Pana de sCOP onder drie climate zones (volgens de EN14825 moeten zijn Average, Warmer and Colder, dat is Strasbourg, Athens, Helsinki).

Bij Gree is het onduidelijk voor wat de sCOP is bepaald, maar ik verwacht Average, want dit is verplicht volgens europese regels in EN14825 (for all the heat pumps, SCOP for the Average climate profile is mandatory, whereas it is voluntary for Warmer and Colder)

Gek dat Gree de sCOP rapporeert als (7/35), het idee is juist dat die +7 er niet toe doet... Je bepaalt de COP voor alle mogelijke buitentemperaturen (met interpolatie), en dan tel je het verbruik op volgens hoeveel uur per jaar die buitentemperatuur voorkomt.
Daar zit geloof ik nog wel wat ruimte in om te rommelen, een beetje technisch verhaal met ondercapaciteit voor gewenste vermogen onder de bivalente temperatuur die je dan puur elektrisch (COP=1) moet opvangen.

Lang verhaal kort, ik vertrouw die sCOP van Gree niet zo....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOCwGmCCvntjJYuHWJM4c1DymZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9JsMzFk5Oypstm7JkmhlzfDW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelec
@Ewii alvast bedankt voor het meedenken. Ja, ik vind die datasheet van Gree ook verdacht. Het lijkt er dat ze zo maar wat waardes onder elkaar hebben gezet. Deze gegevens komen uit een folder. Ik heb meer vertrouwen in de officiële performance sheet die ik ook in de vorige post had toegevoegd. Het vermogen loopt daar van 4.2kw bij -7C op tot 5.5 bij +12C.

Als je die sheet bekijkt (en die zat daadwerkelijk bij de levering van de 4kw unit) en vergelijkt met de low temp/average climate sectie van de Panasonic dan is de 4kw wel degelijk vergelijkbaar daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Met COP verwarm je echter je huis niet ;)

Eerst moet je weten wat het vermogen is (dat is namelijk wat je nodig heb om het huis warm te houden), daarna of dat nog een beetje voordelig door pomp model X naar binnen gepompt wordt (COP). Je wil een vlakke (of eigenlijk oplopende, naarmate T zakt) vermogenscurve, immers, naarmate het kouder wordt lekt je huis meer en dus moet je pomp meer werk verzetten weer warmte terug te pompen. COP, alhoewel zeker niet onbelangrijk, zegt slechts iets over hoe efficient die pomp dat doet.

Als je bijv. uitrekent dat je 6 kW op de koudste dagen (-10) nodig hebt, moet je een pomp hebben die dat bij die T nog dat vermogen levert (delta T natuurlijk, watertemp is het andere ingrediënt, vandaar die tabellen). Op moment dat de Gree 8kW onder die omstandigheid maar 4kW leveren kan voor jou temperatuur warmwater, heb je er dus niets aan. Je kunt je afvragen waarom hij precies 8kW heet. De vermogenscurves lopen voor alle Gree's duidelijk stijler af dan voor die van andere merken (heb ze niet allemaal bekeken, maar wel stuk of 5). Sterker nog, die gaan meestal pas weer aflopen onder een T die hier zelden of nooit voorkomt (-20).

Dat de Gree nog een aardige COP heeft maakt me dan niets uit: met 4kW ga je in de kou zitten in bovenstaande scenario, dat dat met een leuke COP kan heb je niets aan ;) (en voor de goede orde, die COP is ook niet zo leuk)

M.a.w. deze vermogens, als ze kloppen, lijken me een duidelijk teken voor de reden van hun scherpe prijs: het zijn mooi-weer pompen, meer bedoeld voor wat warmere klimaten, waar je niet of zelden in dat dramatisch slechte bereik komt (ik schat zo in dat de ontworpen zijn voor boven-nul).

Je kunt ze alsnog inzetten, als 3 seizoenenverwarming, maar je moet dan iets anders voor de winter bijschakelen.Of er twee halen (hmm, hoe schakel je dat evt?)

[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 11-01-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelec
@Brent bedankt voor je reactie, goede punten. Ik leer er weer wat bij zo.

Jammer dat Gree zo slordig is met de gegevens in hun folders. Die wijken in ieder geval van de 4kw versie (misschien ook voor de hogere modellen) nogal af van de meegeleverde performance sheet conform en14511. Zie ook de foto in een vorige post.
Zoals gezegd levert de 4kw versie netjes 4.2 kw bij -7 en 5kw bij +7 bij 35 graden bedrijf. In de praktijk had deze unit geen enkel probleem om mijn huis warm te houden tijdens die ene koude week afgelopen december.

Ik kan echter niets zeggen over de zwaardere modellen van Green. Het zou interessant zijn als iemand de en14511sheet(s) (zat bij mij als losse vellen bij de levering) daarvan zou willen posten hier, om te kijken of daar ook zo'n groot verschil zit met de waarden uit de folder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
@Koelec Welke sheet gebruik jij voor de 4kW? Ik haal mijn data uit
code:
1
gree-warmte-sep-2022-min-rev-web.pdf
, welke alle modellen bevat behalve die 4kW. De 6 en 8kW halen resp. 3,90 en 4,00 kW op -7/35, dus als de 4kW 4,2kW zou halen vinden wij dat heel bijzonder ;)

Voor mijn situatie (koevlaas=5 kW) zou ik, op basis van bovenstaande gegevens, de 10kW moeten halen, dat is de kleinste die minstens 5kW doet (namelijk, 7,5kW, er zit een sprong in tussen 8 en 10kW modellen, ook in formaat en geluidsproductie trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelec
@Brent Volgens mij heb ik dat verteld in mijn vorige post. Dus niet uit de folder die jij noemt, maar uit de performance sheet conform en14511. In een van mijn vorige posts zit een foto ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Whoops, juist. In het eerste print screentje (wat is de filename van die pdf?), wat kwa opmaak gelijk is aan die pdf die ik aanhaal, staat 2,48 kW op -7/35. Dat klinkt consistent met de zwaardere uitvoeringen. In het scannetje vind je dus die 4.2kW, wat niet overeenstemt met de print screen.

Ik zou zweren dat ik een paar dagen terug dezelfde soort tabel voor de 8kW aan het bekijken was, maar kan ze niet meer vinden.

Wel nog een Heating Capacity Correction tabel (p18 van jf00303839-sm-monoblock-4-16kw-service-manual.pdf) waarmee je voor -7/35 op een correctiefactor (tov nominaal vermogen) van ~0,9 uitkomt, gek genoeg zou dat hetzelfde zijn voor alle modellen, dus erg veel vertrouwen heb ik niet in die tabel.

Vervelend, die tegenstrijdige informatie. Heb je toevallig eerdere data (uit een gas-tijdperk bijv) over energievraag in dat soort koude weken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelec
Brent schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:01:
Whoops, juist. In het eerste print screentje (wat is de filename van die pdf?), wat kwa opmaak gelijk is aan die pdf die ik aanhaal, staat 2,48 kW op -7/35. Dat klinkt consistent met de zwaardere uitvoeringen. In het scannetje vind je dus die 4.2kW, wat niet overeenstemt met de print screen.

Ik zou zweren dat ik een paar dagen terug dezelfde soort tabel voor de 8kW aan het bekijken was, maar kan ze niet meer vinden.

Wel nog een Heating Capacity Correction tabel (p18 van jf00303839-sm-monoblock-4-16kw-service-manual.pdf) waarmee je voor -7/35 op een correctiefactor (tov nominaal vermogen) van ~0,9 uitkomt, gek genoeg zou dat hetzelfde zijn voor alle modellen, dus erg veel vertrouwen heb ik niet in die tabel.

Vervelend, die tegenstrijdige informatie. Heb je toevallig eerdere data (uit een gas-tijdperk bijv) over energievraag in dat soort koude weken?
Nee sorry, die kan ik niet leveren. En ook geen flowmeter geïnstalleerd anders konden we daarmee het thermisch vermogen bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bespaarodaaro
Nog even update over de error HP Water switch.
Ik had voor de inbedrijfstelling al de air removal gedaan had dat dan wel weer opgepikt in post van Thejman.
Ik heb nog paar keer air removal gedaan maar error bleef terugkomen trouwens alleen op stille modus kwam ik achter.
Mijn Setup is ook zo gemaakt dat ik nog terugkan, dus Gree 4kw vloerverwarming(55 m2)met oude verdeler kranen helemaal open maar nog wel pomp erop (stand max)en 3 kleine radiatoren op de slaap/hobby kamer.
En 9 kw houthaard en infrarood panelen voor als het toch -25 wordt .
Ik heb de water temperatuur op 37 graden ingesteld , en vloer/huis zijn zo op temperatuur (20gr)
In normaal bedrijf ging het prima maar dus op stille modus niet.
Wat bleek dat 2 radiatoren niet geheel open stonden en dit de error veroorzaakte.
(oude thermostaat kranen met kunststof hamer afgesteld )
(te weinig watervolume of teveel weerstand gok ik).nu ook op stille modus zo op temperatuur.
Nu geen problemen meer en ga tzt maar andere v.v.w verdeler bestellen zonder pomp en min 3/4 aansluiting op de verdeler.(had alleen aantal dure varianten gevonden maar zag nu bij online-vloerverwarming.nl betaalbare rvs verdelers voor LTV).

Het enige wat nog opvalt dat als de temperatuur bereikt is via instelling T-room of T-water out de waterpomp wel op volle snelheid blijft doordraaien.Ik dacht dat de waterpomp in rust veel minder hard zou draaien.
Ik heb nog geen thermostaat en ben benieuwd hoe de waterpomp reageert als de thermostaat uitschakelt als de temperatuur bereikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S. Belshof
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-04 21:17
Hallo,

Ik wil ook een warmtepomp aanschaffen en kwam de Gree tegen. kun je deze aansturen met een aan uit thermostaat. Ook heb ik een zonneboiler van 300 liter waar de cv nu door heen loopt doormiddel van een warmtewisselaar. Is het misschien slim om deze te verwarmen met de warmtepomp en de cv te laten zoals deze is? Cv bestaat uit 55m2 vloerverwarming op de begane grond en bovenverdieping is kleine badkamer met vloerverwarming en rest radiatoren maar die staan altijd dicht. momenteel verwarm ik met een 3kw element en is de aanvoer temperatuur rond de 35 graden. ook bij -10 buiten houd dit alles op 21 graden binnen. Zelf zat ik te denken aan de 4kw versie. Maar toch twijfel ik over het vermogen bij vrieskou. Kan iemand hier wat over zeggen aangezien de datasheets in dit topic tegen strijdig zijn. Al zijn er wel verschillende types in de tabellen. Mijn oog is gevallen op de GRS-CQ4Pd/NhG-K
Het is mijn bedoeling om het gas de deur uit te doen en alleen de verwarming te verzorgen met de warmtepomp en eventueel het buffervat voor te verwarmen.

Grt Stefan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bespaarodaaro
Goedemorgen Stefan ,

Ik denk dat er nog niet heel veel Gree warmtepompen in bedrijf zijn.(ze staan ook in Polen zag ik op you tube dus weet niet of het per definitie mooi weer pompen zijn...))
Er is wel in dit topic al gedeeld over gebruiks ervaring in de "koude week" van vorig jaar.
Wat voor jou de beste keuze zal zijn hangt af van meer factoren dan alleen de data sheets, je gas verbruik bv.

Hiervoor in het topic werden Panasonic en Gree vergeleken maar de Panasonic heeft 3kw (cop1) backup element volgens mij en de Gree niet.Dit is wat de ISDE erover zegt:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wijzigingen module ISDE

Artikel I van onderhavige regeling wijzigt de ISDE per 1 januari 2018. De wijziging in de onderdelen A en C zorgt ervoor dat de subsidie voor lucht-waterwarmtepompen uitsluitend gebaseerd wordt op het hernieuwbare thermische vermogen van het apparaat. Dit is in lijn met het doel van de ISDE, stimulering van de aanschaf van kleinschalige installaties voor de productie van hernieuwbare warmte. De subsidie wordt niet langer tevens berekend op het eventuele piekvermogen dat nodig is bij zeer lage buitentemperaturen en dat wordt gegenereerd door conventionele energie.

Bij de wijziging van de definitie van thermisch vermogen bij bivalente temperatuur wordt aangesloten bij bestaande Europese regelgeving.1 Hierbij is vastgelegd dat het thermische vermogen wordt bepaald bij de bivalente temperatuur tussen -7 en +2 graden Celsius zoals aangegeven op de productkaart van de lucht-waterwarmtepomp. Deze wijziging leidt voor sommige apparaten tot een lager thermisch vermogen. Daarom zullen aanvragers van subsidie voor lucht-waterwarmtepompen met een additioneel niet-hernieuwbaar thermisch vermogen door deze wijziging minder subsidie kunnen aanvragen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als een apparaat de maximale subsidie krijgt en is dus hoge COP waarde mag je er vanuit gaan dat dit klopt.
Natuurlijk zijn er verschillen in prestaties en aanschaf prijs.
Ik heb diverse berekeningen gedaan via tools op internet en installateurs gevraagd maar kreeg zoveel wisselende adviezen dat ik zelf maar heb besloten het in stukken te hakken.
In de zomer heb ik LG warmtepomp boiler gekocht voor het douche water,zodat ik met de keuze van een warmtepomp voor de vloerverwarming geen rekening meer met het vat of boiler hoefde te houden.
In een vloer kan je maar aantal kw proppen en dat is dan wel weer eenvoudig te berekenen.
Ik wilde ook LG warmtepomp voor de vloer maar die was €1000 duurder en dat is met vergelijkbare cop dan wel weer groot verschil , en heb ik voor de Gree 4kw gekozen.
Maar hij draait pas 1 week dus kan echt nog helemaal niets zeggen over het rendement en prestaties ,maar merk wel dat de vloer en dus huiskamer zo op temperatuur zijn.
Vanwege de goede isolatie koelt de vloer ook in de winter bijna niet af dus dat is wel belangrijk om mee te nemen in je beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
Ik had nog het fiche gevonden van mijn Gree 8Kw. Ik heb het hier toegevoegd als plaatjes. Er zit verschil in low temperature en medium temperature heating ook. Ik weet niet of dit hetzelfde beeld geeft als hiervoor besproken was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vpr-m-Pc_v9N8mC3hmnJ_dE6Gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTiaXKgUWaF6M4hFyTiu2zvh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Vn8TBQGu5s161vhh77rBzTrLUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHAAVqvJEveRr28FSiphnmhs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfmpA_EGEQkcD26wU6uAAUrxLtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xg4mL7RJEWlX2jN6yBXDKxQ7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMH_AN0tlHVI560dxpFm8PUoUpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JUhcjEEOzIghPsA01sNgrOdy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S. Belshof
Inderdaad veel verschil in vermogen bij de verschillende fiches. Ik denk dat het het beste is om de warmtepomp rechtstreeks op de verwarming aan te sluiten en door middel van een 3 weg klep de buffer voor sww te verwarmen. Gasverbruik bedroeg tussen de 1000 en 1250m3 waarvan ongeveer 200m3 douchen en koken was. Ik denk zelf dat het verwarmen met de 4kw lukt maar de 6kw wat veiliger is en meer over heeft om sww te verwarmen. Kan de 6kw net zover terug moduleren als de 4kw. Iemand die dat misschien weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bespaarodaaro
S. Belshof schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:59:
Inderdaad veel verschil in vermogen bij de verschillende fiches. Ik denk dat het het beste is om de warmtepomp rechtstreeks op de verwarming aan te sluiten en door middel van een 3 weg klep de buffer voor sww te verwarmen. Gasverbruik bedroeg tussen de 1000 en 1250m3 waarvan ongeveer 200m3 douchen en koken was. Ik denk zelf dat het verwarmen met de 4kw lukt maar de 6kw wat veiliger is en meer over heeft om sww te verwarmen. Kan de 6kw net zover terug moduleren als de 4kw. Iemand die dat misschien weet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4ET55Ooz0M5IF-igOuPsjrL07M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnhyf1dlXvnL6h6RraDK0DmW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet het prijs verschil van een 4 en 6 kw niet. Als het veel is zou je beter voor bv Panasonic 5 kw kunnen kijken, nu is de Gree 4 kw wel heel aantrekkelijk geprijsd.
Je moet echt zeker weten dat je het alleen met je vloer red, als je grote radiatoren wil gebruiken zal je veel grotere variant nodig hebben.
Ze moduleren allebei als de temperatuur bereikt is en die stappen zullen niet zoveel verschillen.
Je kan de SWW run ook s'nachts doen.en je hebt het backup element van 3 KW toch? dat zou je ook nog kunnen inzetten met strenge vorst...
Gas naar KWh is makkelijk terug te berekenen,en dan is de uitkomst COP1 .(zie Foto)
Dus in het gunstigste geval kom je uit op Cop 5 is ongeveer 2000KWH
Voor de veiligheid kan je Cop 3 (ong 3300 kWh)aanhouden en kan je gelijk inschatten hoe je dit jaar met je prijs plafond uitkomt.Ik weet niet of je zonnepanelen hebt en er misschien KWh's overblijven..
En je Cv ketel laten hangen zodat je eerst kan testen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S. Belshof
De 6kw is 600 euro duurder en de panasonic 900 maar levertijd onbekend voor zover ik vinden kan.
alle verwarmde ruimtes hebben vloerverwarming dus dat moet lukken. De overige ruimtes is de verwarming nooit aan of heel kort. En die verwarmingen doen het nu ruimschoots met 35 graden omdat ik ze berekend heb op lage temperatuur. backup element blijft aanwezig dus dat is altijd een optie bij strenge vorst. Ja heb zonnepanelen dus verbruik is niet zo'n punt. Denk dat ik met de 4kw prima uit de voeten kan voor verwarming. sww kan ik ook net als nu met cop 1 maken met een doorstromer en de zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelec
@Thejman1989 bedankt voor het uploaden van de product fiche datasheets voor de 8.0 kW versie.

Ik heb even een excel sheet gemaakt met daarin zowel de 4kW en de 8kW. Zoek de verschillen.
Ik zie alleen verschillen bij de laagste temperatuur -7C voor average climate en 2C in colder climate.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qch4V3JYXjySbbzhMd3QzaPUwbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SB8KdF91TGkUuqfOUr5WGWdq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S. Belshof
@Koelec lijken wel heel erg op elkaar. Lijken wel het zelfde apparaat te zijn. Zouden de interne onderdelen het zelfde zijn met alleen andere maximaal instellingen. Afmetingen gewicht en gasinhoud zijn ook precies het zelfde.

Ik ben wel overtuigd en ga voor de 4kw. Denk dat die het prima gaat doen voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bespaarodaaro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdUYezii9TsIMwNy1twj_rlKXLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITcZtCQJcHk27zOFF77zKIux.jpg?f=fotoalbum_large. Dit formulier zit ook nog bij de 4KW ik ben benieuwd wat er voor maximale input staat bij de 8 KW.

En hier staat dat ie class A is voor waterheating en op de sticker op de warmtepomp staat A++
De papieren zijn niet op orde of het is voor ander land bestemd met andere toelatingsnormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bespaarodaaro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDQgrt5ye5Go3LaIgZgmOQPAxkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qftsgGTq6gFDSgafC2GfsSLE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeV8J-g2lcTd-mkrGNjQCtmvTuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YTYXTva2wP19l5N8PphdRHN.jpg?f=fotoalbum_large

Deze vond ik nog op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelec
Op de 4kW van mij zitten 2 energielabels.
Voor verwarming zonder sanitair:
W55 - Label A++ - 6 kW
W35 - Label A+++ - 5 kW
Verwarming + 300L SWW: 6kW
Verwarming Label A++
water XL profiel Label A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zVBSPihTXny9874jBcT0NMAhf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haUpoI8wQwxfhIiLDg4yv2MW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S. Belshof
Wat vinden jullie van het geluid van de 4kw? hier staat 64db en de verkoper zegt 52db. Valt dit in de praktijk op vollast mee en op de quite mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bespaarodaaro
Geluid is goed hoorbaar en dringt ook wel door op normaal bedrijf,op stille modus is hij stil alleen zal je het in een koude periode misschien niet mee redden omdat hij in stille modus maar op ong 700/800 watt draait.
Nu redt ie het makkelijk op stille modus,en heb ik hier geen buren die er last van hebben.
Er zijn wel wat maatregelen die je kan nemen er is ook al in dit topic aandacht aan besteed.
Als het kan zo ver mogelijk weg van ramen en ook van de buren.Je kan er ook omkasting omheen maken om het geluid iets te dempen.
De meeste monoblocks zitten wel rond de 60 db volgens mij ,als het een probleem kan zijn in jouw situatie dan zou ik eerst nog even kijken voor andere varianten.Daikin split uitvoering maakt volgens mij minder geluid.Je moet alleen goed opletten hoe ze het omschrijven.
Sommige gebruiken Db andere weer akoestische geluids druk en nog wat van die termen..
En er zijn wettelijke regels over DB aan de erfgrens dus ff goed uitzoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S. Belshof
Bedankt voor de reactie. Ja regels zijn me bekend en moet maar goed nadenken over de plaatsing. Denk zelf dat er tussen de monoblocs niet veel verschil kwa geluid zit. En split heb ik geen ruimte voor binnen. Dus zet hem naast de schuur dan staat die rondom 4 meter van de erf grens af en ook 5 meter van mijn woonkamer. Nadeel is wel dat de leidingen dan door de grond moeten over een stuk van 3 meter. Dit is toch geen probleem als ik geïsoleerde leidingen gebruik? En is een vorstventiel aan te bevelen of gebruiken jullie geen beveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bespaarodaaro
Ik heb geen vorst beveiliging geplaatst maar wel 2 vorst alarmen bij reichelt besteld.
1 via wifi alarm en 1 op batterijen voor als de stroom uitvalt.
Ik wil toch wel ff kijken als er iets is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S. Belshof
Ben er normaal ook niet bang voor. Maar bij stroomuitval is het toch een risico als je niet thuis bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelec
S. Belshof schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:23:
Nadeel is wel dat de leidingen dan door de grond moeten over een stuk van 3 meter. Dit is toch geen probleem als ik geïsoleerde leidingen gebruik?
Ik heb terrendis grondleiding toegepast. 5 meter op ongeveer 50cm diepte. Dik en duur (50 euro per meter), je wilt zo min mogelijk warmteverlies.
https://benem.nl/terrendi...uo-hp-32-x-140-pe-xa.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Dit is bij perfecte verbranding, dwz met CV water van 20 graden. Het gerealiseerde ligt bij typische CV temperaturen meer richting 7kW: PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
Bespaarodaaro schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:18:
Goedemorgen Stefan ,

Ik denk dat er nog niet heel veel Gree warmtepompen in bedrijf zijn.(ze staan ook in Polen zag ik op you tube dus weet niet of het per definitie mooi weer pompen zijn...))
In Polen is het zelden de enige vorm van verwarming, ik moet het eerste Poolse huis (ook nieuwbouw) zonder houthaard nog tegenkomen. Iedereen die ik ken heeft zo'n pomp idd juist voor 3 seizoenen. Kijk eens naar de luchtkwaliteit in Poolse winters, dan zie je wat ik bedoel ;)
Koelec schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:57:
Op de 4kW van mij zitten 2 energielabels.
Voor verwarming zonder sanitair:
W55 - Label A++ - 6 kW
W35 - Label A+++ - 5 kW
Verwarming + 300L SWW: 6kW
Verwarming Label A++
water XL profiel Label A
[Afbeelding]
Dit ziet er dan weer goed uit. Het blijft eigenaardig.

Het is idd zo dat de 4-8kW modellen dezelfde maat en bouw lijken te hebben, zoals ook de 10kW+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bespaarodaaro
In Polen is het zelden de enige vorm van verwarming, ik moet het eerste Poolse huis (ook nieuwbouw) zonder houthaard nog tegenkomen. Iedereen die ik ken heeft zo'n pomp idd juist voor 3 seizoenen. Kijk eens naar de luchtkwaliteit in Poolse winters, dan zie je wat ik bedoel ;)

;) Chips ik wist niet dat je zoveel mensen kende in Polen.

In alle tabellen komt de COP bij -7 minimaal op 2 uit.
De maximale input = 2.165KWh dit doen we dan weer keer 2 en is ook weer 4 KWH.
Dat is de vereiste van de ISDE subsidie dat hij tussen +2 en -7 moet blijven leveren.
Bij hogere temperaturen wordt het vermogen dus meer.(misschien wel 6KWH).
In een goed geïsoleerde vloer kan je geen KWH's blijven proppen dus alle extra KWH zijn vooral leuk voor op feestjes en partijen.
Aangezien de pomp hier net draait kan ik helemaal niets zeggen over het functioneren maar volgens de opgegeven gegevens en gecontroleerd door de ISDE is het geen mooi weer pomp,op papier dan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

Komende week lijkt volgens de voorspellingen een mooie testweek te worden, overdag net boven en 's nachts net onder nul.
Ik ben erg benieuwd, zeker nu je voor netto €299,00 eigenaar bent van een 4kW Gree is dit een (te) mooie aanbieding!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S. Belshof
Is hier misschien iemand die de gree draaien heeft waar ik eens kan komen kijken en luisteren? liefst de 4kw en omgeving Twente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
Mijne draait in de omgeving van Friesland. Kan altijd even komen kijken!

Mijn 8kw houd mijn huis (zonder goede dakisolatie) prima warm tot nu toe! Had eerst ongeveer 1700m3 gasverbruik, mocht iemand er wat aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bespaarodaaro
Ik woon in omgeving Rotterdam, lijkt me beetje te ver , je kan hier wel ff luisteren als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S. Belshof
Helaas beide te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
Ik heb een paar keer de vraag gehad omtrent subsidie aanvragen dus zal hier nog even uitleggen hoe ik dat heb gedaan.

Bij de kvk heb ik bij mijn bestaande inschrijving de volgende Sbi codes toegevoegd:

SBI-code: 43221 - Loodgieters- en fitterswerk; installatie van sanitair
SBI-code: 43222 - Installatie van verwarmings- en luchtbehandelingsapparatuur
SBI-code: 4329 - Overige bouwinstallatie

Ik heb mijn zaak een ook een extra naam gegeven in de trend van : "aap noot warmte installaties".

Dit kan je allemaal gratis online aanpassen en later ook weer terug zetten.

Vervolgens heb ik een factuur naar mijzelf gemaakt voor installatie en inwerkstelling. Je hebt voor aanvraag ISDE ook een betaalbewijs nodig.

Het geld was binnen een week of 4 na aanvraag binnen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelec
Hahaha, creatief zeg.
Het kan ook op de normale manier via een inbedrijfstelling door installateur a raison de 250 euro. Je krijgt dan een inbedrijfstellingformulier en samen met de rekening van warmtepomp en inbedrijfstelling kun je zelf online de aanvraag doen. En idd ongeveer 4 weken later 2700 euro op je rekening.
Installateurs die inbedrijfstellingen doen kun je vinden op de site van AircoPlaza.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
@Koelec heb jij dat ook gedaan? En zag er nog meerwaarde in of krijg je daarvoor alleen het papiertje?

Edit: ik vond ook nog het product fiche van de 8kw, iemand vroeg daar eerder om Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eBtMHL4I2cOMyFTzJjMrrUNTXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUnYeGqhu2m3qWqPes8OU3Um.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door Thejman1989 op 17-01-2023 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

Thejman1989 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:34:
@Koelec heb jij dat ook gedaan? En zag er nog meerwaarde in of krijg je daarvoor alleen het papiertje?
Ik hoor ook verhalen van "installateurs" die bij een monobock gewoon om foto's vragen en nooit ter plaatse komen, rapportage maken een klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelec
Thejman1989 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:34:
Meerwaarde niet. Het is een voorwaarde om de subsidie te krijgen; die wilde ik toch niet mislopen. ;)

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste