Ze kopieren in het productie land van de warmte pomp werkelijk alles en de papieren kopiëren en plakken ze dus ook en vullen hier en daar wat in...,De 8kw zou jaarlijks zelf iets minder verbruiken.dan de 4 KW(die mensen met een 8kw zijn gewoon minder vaak thuis).Thejman1989 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:34:
@Koelec heb jij dat ook gedaan? En zag er nog meerwaarde in of krijg je daarvoor alleen het papiertje?
Edit: ik vond ook nog het product fiche van de 8kw, iemand vroeg daar eerder om [Afbeelding]
Ik heb in in mijn vorige berekening van de Cop 2 tussen +2 en -7 (ISDE norm) voor het gemak het jaarlijks opgenomen vermogen (2165KWh) gebruikt ,had dat ff te snel uit de tabel gehaald..
Om het goed te doen moet je op het type plaatje kijken (zijkant) daar staat bij mij rated Current = 10.4
De wet van OHM zegt :P=IxU oftewel Watt = stroom x Volt dus 10.4 x 230 volt = 2392 watt .
Met een Cop van 2 kom je weer op iets meer dan 4 KWH uit.
Volgens mij is dit de enige manier om het goed uit te rekenen.
Als Thejman nu op zijn type plaatje kijkt zal daar aanzienlijk meer rated current moeten staan anders weet ik het ook niet meer.

Om het goed te doen moet je op het type plaatje kijken (zijkant) daar staat bij mij rated Current = 10.4
De wet van OHM zegt :P=IxU oftewel Watt = stroom x Volt dus 10.4 x 230 volt = 2392 watt .
Met een Cop van 2 kom je weer op iets meer dan 4 KWH uit.
Volgens mij is dit de enige manier om het goed uit te rekenen.
Als Thejman nu op zijn type plaatje kijkt zal daar aanzienlijk meer rated current moeten staan anders weet ik het ook niet meer.
@Bespaarodaaro Aha, ik kwam dat gister toevalig tegen in de app. Niet eerder gezien. Nu ook de updates uitgevoerd. Lukte eerst niet. Systeem even uitgezet en toen ging het wel. Enig idee wat er veranderd is hiermee?
WP: Gree Versati III 4kw, SWW: Eldom 80L 2kw, PV: 6.5 kw
Nee ,te kort in bedrijf om iets te merken, alleen heb ik het bedieningspaneel in het Nederlands gezet vandaag
had dat niet gezien met de 1e inbedrijfstelling ,daarna de updates gedaan en niet meer opgelet.
had dat niet gezien met de 1e inbedrijfstelling ,daarna de updates gedaan en niet meer opgelet.
Net een thermostaat aangesloten ipv ruimte temp sensor maar werd er niet blij van. Ja het werkt en je kunt nauwkeuriger regelen op een halve graad of een tiende indien gewenst. Maar er wordt niet gekeken naar de stille modus stand of power limit waarde. Zodra de thermostaat aan schakelt gaat ie op vol vermogen (1700W) met dito geluid. Niet echt bruikbaar in mijn geval. @Thejman1989, jij gebruikt toch ook een thermostaat wat zijn jouw ervaringen? Mogelijk heb ik nog iets niet goed ingesteld? Als je een thermostaat aansluit dan kun je het systeem niet aanzetten op de controller, klopt dat?
@Koelec klopt dit vond ik ook erg jammer. Je kan overigens nog wel gewoon het silent mode schema instellen en dat gebruikt hij (volgens) mij dan wel, maar nu je het zo zegt heb ik dat nooit geverifieerd. Ik heb deels een ombouw gemaakt dus het geluid maakt mij niet zo heel veel meer uit. Daarnaast vind ik het niet erg dat ie op vol vermogen draait, de warmte gaat toch de vloer in en dus niet verloren.
Het liefst had ik dus gehad dat ik alle functies via home assistant had kunnen regelen. Dan had ik zelf ook de modulatie aan kunnen passen etc maar dat kan hij dus helaas (nog) niet. Ik heb die laatste update niet meer geprobeerd.
Waarom had je de ruimte sensor losgehaald dan?
@Bespaarodaaro hier het plaatje van de 8kw
Het liefst had ik dus gehad dat ik alle functies via home assistant had kunnen regelen. Dan had ik zelf ook de modulatie aan kunnen passen etc maar dat kan hij dus helaas (nog) niet. Ik heb die laatste update niet meer geprobeerd.
@Bespaarodaaro hier het plaatje van de 8kw
:strip_exif()/f/image/W8kfSlA4nRPIEXDGC7vMled2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een Shelly1 aangesloten op de thermostaat aansluiting van de Gree. Vond ik wel een slimme oplossing want je hoeft dan geen nieuwe draden te trekken. De Shelly stuur ik aan via Home Assistant. Maar, helaas hij negeert de silent mode instelling, en van moduleren is dan geen sprake. Ik zie dat via een power monitor in HA, zit binnen de kortste keer op max vermogen.Thejman1989 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:47:
@Koelec klopt dit vond ik ook erg jammer. Je kan overigens nog wel gewoon het silent mode schema instellen en dat gebruikt hij (volgens) mij dan wel, maar nu je het zo zegt heb ik dat nooit geverifieerd. Ik heb deels een ombouw gemaakt dus het geluid maakt mij niet zo heel veel meer uit. Daarnaast vind ik het niet erg dat ie op vol vermogen draait, de warmte gaat toch de vloer in en dus niet verloren.
Ben nu weer terug naar mijn oude instelling:
Thermostat: Without
Remote sensor: With,
Ctrl.state: T-room
Weather depend: on,
Lower AT-Heat: -20C, Upper AT-Heat: 20C,
Upper-RT-Heat: 24C, Lower-RT_Heat: 18C
Die WAR instelling staat ook weer nergens beschreven in de manual.
Los van dit alles, ik heb ook het idee dat die Silent mode timer niet werkt bij mij. Ik moet de silent mode echt handmatig op on zetten.
@Koelec Heb je de wijziging opgeslagen?dat moet rechts bovenin op een soort SD kaart symbool.
@Thejman1989 Thx, dezelfde Rated current is voor mij niet meer te volgen.
Ze wijken wel af qua parameter Heating power input :4 KW = 780 watt en de 8KW = 1630 watt.
(Gree uitnodigen in dit Topic.... )
Ik moet zelf nog iets kopen om het verbruik te monitoren, sta nu als iedereen naar bed en alles uit is ,op de KWH meter in de meterkast te kijken of de volgende dag in de App energie maatschappij.
Ik heb de afgelopen 2 dagen op T water out gedraaid.
Nu blijft de hele bliksemse bende 24 uur aan, dus waterpomp compressor fan enz, wat ook laatst nog geadviseerd werd op het nieuws om de warmtepomp niet uit te zetten...
Water temperatuur heb ik op 35 gr gezet(stille modus) en zat gisteren rond de 10/12 KW per 24 uur schat ik.
Temperatuur huiskamer wordt is en blijft 20 graden.Verbruik zou ong kloppen volgens de tabel.
De eerste dagen heb ik met T-room gedraaid, schakelde hij dus wel uit ,en zat toen aan de 6/8 kw denk ik maar de buitentemperatuur was toen stuk hoger.
Wat was jullie verbruik gisteren?
@Thejman1989 Thx, dezelfde Rated current is voor mij niet meer te volgen.
Ze wijken wel af qua parameter Heating power input :4 KW = 780 watt en de 8KW = 1630 watt.
(Gree uitnodigen in dit Topic.... )
Ik moet zelf nog iets kopen om het verbruik te monitoren, sta nu als iedereen naar bed en alles uit is ,op de KWH meter in de meterkast te kijken of de volgende dag in de App energie maatschappij.
Ik heb de afgelopen 2 dagen op T water out gedraaid.
Nu blijft de hele bliksemse bende 24 uur aan, dus waterpomp compressor fan enz, wat ook laatst nog geadviseerd werd op het nieuws om de warmtepomp niet uit te zetten...
Water temperatuur heb ik op 35 gr gezet(stille modus) en zat gisteren rond de 10/12 KW per 24 uur schat ik.
Temperatuur huiskamer wordt is en blijft 20 graden.Verbruik zou ong kloppen volgens de tabel.
De eerste dagen heb ik met T-room gedraaid, schakelde hij dus wel uit ,en zat toen aan de 6/8 kw denk ik maar de buitentemperatuur was toen stuk hoger.
Wat was jullie verbruik gisteren?
Denk trouwens dat het gisteren rond de 14/16 kWh was ,had ff de zonnepanelen vergeten mee te nemen , wat je gelijk verbruikt zie je niet in de energie app
Dit was mijn verbruik van de afgelopen dagen.
:strip_exif()/f/image/0C8kBRw4Jt8tgcZrPE0C5Cd9.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom zou je de warmtepomp niet uit mogen zetten? En bedoel je dan dat hij niet van de stroom mag of eigenlijk (gemoduleerd) de hele dag moet draaien?
:strip_exif()/f/image/0C8kBRw4Jt8tgcZrPE0C5Cd9.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom zou je de warmtepomp niet uit mogen zetten? En bedoel je dan dat hij niet van de stroom mag of eigenlijk (gemoduleerd) de hele dag moet draaien?
[ Voor 15% gewijzigd door Thejman1989 op 20-01-2023 22:09 ]
@Thejman1989 dat ziet er overzichtelijk uit zo , eigenlijk jammer dat die Gree het niet bijhoudt. De LG wp boiler heeft goede monitoring en zet alles ook in grafieken.
Met het niet uitzetten bedoelde ik idd 24 uur gemoduleerd zodat je geen pieken meer hebt in opstarten, en de warmtepomp zeker in koude periode 24/7 aanstaat.
Ik heb geen idee hoe dat het verbruik beïnvloed.
Ik wilde het ff proberen maar het verbruik schatten is nu natte vinger werk.
Wat wel opvalt is dat er bijna geen verschil meer is in uitgaande 35gr en retour 32/33gr
Met het niet uitzetten bedoelde ik idd 24 uur gemoduleerd zodat je geen pieken meer hebt in opstarten, en de warmtepomp zeker in koude periode 24/7 aanstaat.
Ik heb geen idee hoe dat het verbruik beïnvloed.
Ik wilde het ff proberen maar het verbruik schatten is nu natte vinger werk.
Wat wel opvalt is dat er bijna geen verschil meer is in uitgaande 35gr en retour 32/33gr
@Bespaarodaaro dat heb ik dus ook! Hij lijkt de delta T altijd naar 3 graden te brengen, ook al heb ik de delta T ingesteld op 5 graden. Waar heb jij die op staan dan?
En klopt, ik had meer verwacht van de IT capaciteiten. Toen ik ook iemand van Gree Nederland sprak kreeg ik ook wel dat idee maar we mogen het helaas zelf doen.
Ik heb ook een Shelly pm ertussen die meet het verbruik en via home assistant zet ik dat in grafana waardoor ik het goed bij kan houden.
En klopt, ik had meer verwacht van de IT capaciteiten. Toen ik ook iemand van Gree Nederland sprak kreeg ik ook wel dat idee maar we mogen het helaas zelf doen.
Ik heb ook een Shelly pm ertussen die meet het verbruik en via home assistant zet ik dat in grafana waardoor ik het goed bij kan houden.
@Thejman1989 ik heb ook de delta T op 5
Afgelopen nacht heeft de Gree het niet gered op stille modus.Misschien ook wel iets teveel gevraagd met vrijstaande woning en de grote glaspartijen op het noorden en oosten.
(dubbelglas 1986 wel goed geïsoleerde vloer en dak)
Buiten temperatuur was -2,5 en de T water out was 32,4. T water in was 29.0
(aantal defrosts denk ik).
Ik had 35 gr water out ingesteld en kamertemperatuur was gedaald naar 19.3 ipv 20
Vloer met 25 gr wel op temp gebleven met infrarood thermometer.
Om 8.00 van de stille modus afgehaald en maar even op 40 gr water out gezet .
Om 9.00 defrost en daarna temperatuur snel naar 40 gr water out.
Om 11.30 defrost(paar minuten) en temperatuur naar 35 water out gezet en weather depend aan gezet.
Volgens status menu/parameter geeft de weather depend 49 graden water out aan ??
Ik wilde ff aankijken misschien is het zelflerende functie kwam ik erachter dat als je in weather depend menu upper AT-heat van 25 naar 10 raden zet de weather temperatuur depend in status menu parameter naar 39 ging en hij nu met 39 gr water out draait ,lager krijg ik niet voor elkaar.
In het boek staat op bladzijde 7 bij w.depend dat deze functie alleen werkt voor airconditioning en niet voor hot water,maar heatpump wordt dan weer niet genoemd.... @Koelec had ook al gemerkt dat het niet logisch werkt
Nu het koud wordt weet ik inmiddels dat ik het systeem zeker 24 uur moet laten draaien en even aankijken met welke temperatuur en welke verhoging in de ochtend om weer op 20 gr uit te komen.kan in de temperatuur tabel eventueel, en de stille modus zal ik tijdens de kou maar ff niet gebruiken..
Wel fijn om te merken dat de verhoging naar 40 graden niet veel moeite koste ondanks de paar minuten defrost.
Afgelopen nacht heeft de Gree het niet gered op stille modus.Misschien ook wel iets teveel gevraagd met vrijstaande woning en de grote glaspartijen op het noorden en oosten.
(dubbelglas 1986 wel goed geïsoleerde vloer en dak)
Buiten temperatuur was -2,5 en de T water out was 32,4. T water in was 29.0
(aantal defrosts denk ik).
Ik had 35 gr water out ingesteld en kamertemperatuur was gedaald naar 19.3 ipv 20
Vloer met 25 gr wel op temp gebleven met infrarood thermometer.
Om 8.00 van de stille modus afgehaald en maar even op 40 gr water out gezet .
Om 9.00 defrost en daarna temperatuur snel naar 40 gr water out.
Om 11.30 defrost(paar minuten) en temperatuur naar 35 water out gezet en weather depend aan gezet.
Volgens status menu/parameter geeft de weather depend 49 graden water out aan ??
Ik wilde ff aankijken misschien is het zelflerende functie kwam ik erachter dat als je in weather depend menu upper AT-heat van 25 naar 10 raden zet de weather temperatuur depend in status menu parameter naar 39 ging en hij nu met 39 gr water out draait ,lager krijg ik niet voor elkaar.
In het boek staat op bladzijde 7 bij w.depend dat deze functie alleen werkt voor airconditioning en niet voor hot water,maar heatpump wordt dan weer niet genoemd.... @Koelec had ook al gemerkt dat het niet logisch werkt
Nu het koud wordt weet ik inmiddels dat ik het systeem zeker 24 uur moet laten draaien en even aankijken met welke temperatuur en welke verhoging in de ochtend om weer op 20 gr uit te komen.kan in de temperatuur tabel eventueel, en de stille modus zal ik tijdens de kou maar ff niet gebruiken..
Wel fijn om te merken dat de verhoging naar 40 graden niet veel moeite koste ondanks de paar minuten defrost.
Ik heb de 4Kw versie inmiddels besteld. Deze Gree warmtepomp heeft toch wel wat voordelen buiten de lage prijs als ik de handleidingen zo doorlees.
Ik heb hier wel wat vragen:
:strip_exif()/f/image/YBv0O3Od56CTlzjk1nd0HggE.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie ook dat aansluitschema in de service manual waarin geen expansievat vermeld wordt:
:strip_exif()/f/image/nSSnPEtCzLX6Jtr71JJsNHRO.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt mijn conclusie?
Het is een gerenoveerde woning, er is geen Cv installatie. De WP gaat dan rechtstreeks op een open groepenverdeler die aan de achterkant zit van de muur waaraan de WP aan de buitenzijde bevestigd is. Ik gebruik een aparte boiler (A label) voor het warm water, dus aansluiten op een boilervat is niet nodig.
Als ik het nu goed begrijp, na al jullie tips (waarvoor dank), zijn dit dus de stappen voor de installatie:
Ik kan dan volstaan met het monteren op van kogelkranen op de verdeler, de 2 in 1 spirovent, de bypass en dan de geïsoleerde toevoer en retour naar buiten leiden en deze dan horizontaal afmonteren op de WP (als ik de servicemanual van Gree volg). Daarna sluit ik het controlepaneel op AP1 aan.
In het aansluitschema spreekt men ook van een two-way valve. Is dat het bypass ventiel?
Bij eerste ingebruikname moet natuurlijk eerst een pompprogramma opgestart worden om de lucht uit de installatie te halen. Daarvoor moet dan op dat controlepaneel gekozen worden voor het Air removal programma.
Andere vragen:
1. Waarom staat in de instellingen van het controlepaneel dat een externe thermostaat optioneel is? Is dit een thermostaatvoeler of echt een aan/uit thermostaat.
In dat aansluitschema wordt melding van gemaakt van een externe thermostaat en dat deze wel aangesloten moet worden. Is dit te temperatuurvoeler dan of verwissel ik nu enkele zaken? Als ze thermostat in het schema noemen gaat het dan om de voeler?
Zit er dan niet in dat controlepaneel een temperatuurvoeler of heeft het controlepaneel deze externe temperatuurvoeler nodig om aan/uit te schakelen als de temperatuur van de voeler lager is dan de gevraagde temperatuur?
2. Als het winterseizoen afgelopen is en de unit voor lange tijd niet gebruikt wordt, start de WP dan automatisch een of meerdere malen per dag de Wilo pomp (dit is vereist om vastlopen van de pomp te voorkomen) of is daarvoor juist de vakantiemodus of kan dit niet automatisch via een instelling verlopen?
3. Heeft iemand ervaring met het instellen van silent modus via de timer: werkt die timer ook zo, dat je deze in de nacht of overdag automatisch laat starten? Je kunt het immers ook omdraaien. In de nacht zijn de stroomtarieven (zeker bij de dynamische stroomcontracten) veel lager en dan zou jij hem op maximaal warmen kunnen laten draaien en overdag tot max. 700 - 900 Watt.
4. Zitten op die unit naast de CV waterleidingen dan ook aparte aan.- en afvoer voor de koelleidingen? Is dat dus ook op dat mono-block? Zo ja dan zou het mogelijk moeten zijn om deze WP in de zomer te gebruiken als split-unit i.c.m. met een binnendeel om te komen tot een lucht/lucht warmtepomp. Volgens de instellingen zie ik deze functie wel terugkomen als optie in te stellen.
Ik zie in de servicemanual daar wat units voor vermeldt:
:strip_exif()/f/image/snulBz2kIqiAIMX7QM26zsXS.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij zijn dit gewoon units die het CV tapwater dan gebruiken en dus niet via de aparte koelleidingen.
tenslotte:
Over de kwaliteit zouden wij ons geen zorgen hoeven te maken. Volgens een kennis van mij die vaak in China komt is Gree samen met Midea marktleider van warmtepompen en van split-airco's. Op bijna alle flats zie je meestal een unit van Gree of Midea hangen.
Ik heb hier wel wat vragen:
Is dit wel nodig? Als ik onderstaande afbeelding bekijk, is het een echt monoblock voor warm water en is het expansievat al ingebouwd in deze unit:Thejman1989 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:22:
@cornelisprul .... Expansievat is mij verteld kon gewoon met de originele 18l (uit mijn hoofd) dus die heb ik laten zitten. ....
:strip_exif()/f/image/YBv0O3Od56CTlzjk1nd0HggE.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie ook dat aansluitschema in de service manual waarin geen expansievat vermeld wordt:
:strip_exif()/f/image/nSSnPEtCzLX6Jtr71JJsNHRO.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt mijn conclusie?
Het is een gerenoveerde woning, er is geen Cv installatie. De WP gaat dan rechtstreeks op een open groepenverdeler die aan de achterkant zit van de muur waaraan de WP aan de buitenzijde bevestigd is. Ik gebruik een aparte boiler (A label) voor het warm water, dus aansluiten op een boilervat is niet nodig.
Als ik het nu goed begrijp, na al jullie tips (waarvoor dank), zijn dit dus de stappen voor de installatie:
Ik kan dan volstaan met het monteren op van kogelkranen op de verdeler, de 2 in 1 spirovent, de bypass en dan de geïsoleerde toevoer en retour naar buiten leiden en deze dan horizontaal afmonteren op de WP (als ik de servicemanual van Gree volg). Daarna sluit ik het controlepaneel op AP1 aan.
In het aansluitschema spreekt men ook van een two-way valve. Is dat het bypass ventiel?
Bij eerste ingebruikname moet natuurlijk eerst een pompprogramma opgestart worden om de lucht uit de installatie te halen. Daarvoor moet dan op dat controlepaneel gekozen worden voor het Air removal programma.
Andere vragen:
1. Waarom staat in de instellingen van het controlepaneel dat een externe thermostaat optioneel is? Is dit een thermostaatvoeler of echt een aan/uit thermostaat.
In dat aansluitschema wordt melding van gemaakt van een externe thermostaat en dat deze wel aangesloten moet worden. Is dit te temperatuurvoeler dan of verwissel ik nu enkele zaken? Als ze thermostat in het schema noemen gaat het dan om de voeler?
Zit er dan niet in dat controlepaneel een temperatuurvoeler of heeft het controlepaneel deze externe temperatuurvoeler nodig om aan/uit te schakelen als de temperatuur van de voeler lager is dan de gevraagde temperatuur?
2. Als het winterseizoen afgelopen is en de unit voor lange tijd niet gebruikt wordt, start de WP dan automatisch een of meerdere malen per dag de Wilo pomp (dit is vereist om vastlopen van de pomp te voorkomen) of is daarvoor juist de vakantiemodus of kan dit niet automatisch via een instelling verlopen?
3. Heeft iemand ervaring met het instellen van silent modus via de timer: werkt die timer ook zo, dat je deze in de nacht of overdag automatisch laat starten? Je kunt het immers ook omdraaien. In de nacht zijn de stroomtarieven (zeker bij de dynamische stroomcontracten) veel lager en dan zou jij hem op maximaal warmen kunnen laten draaien en overdag tot max. 700 - 900 Watt.
4. Zitten op die unit naast de CV waterleidingen dan ook aparte aan.- en afvoer voor de koelleidingen? Is dat dus ook op dat mono-block? Zo ja dan zou het mogelijk moeten zijn om deze WP in de zomer te gebruiken als split-unit i.c.m. met een binnendeel om te komen tot een lucht/lucht warmtepomp. Volgens de instellingen zie ik deze functie wel terugkomen als optie in te stellen.
Ik zie in de servicemanual daar wat units voor vermeldt:
:strip_exif()/f/image/snulBz2kIqiAIMX7QM26zsXS.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij zijn dit gewoon units die het CV tapwater dan gebruiken en dus niet via de aparte koelleidingen.
tenslotte:
Over de kwaliteit zouden wij ons geen zorgen hoeven te maken. Volgens een kennis van mij die vaak in China komt is Gree samen met Midea marktleider van warmtepompen en van split-airco's. Op bijna alle flats zie je meestal een unit van Gree of Midea hangen.
[ Voor 23% gewijzigd door Dutchsat op 22-01-2023 22:35 ]
@Dutchsat
In de unit zit een expansievat. Maar toen ik bij Gree nog een installateur te spreken kreeg werd mij aangeraden om alsnog een expansievat te installeren. Als het goed is staat het ook in de handleiding ergens heel matig omschreven hoe je de grootte van het vat kan berekenen. Maar misschien kan het ook zonder natuurlijk.
Two way valve is voor het aansluiten van een warm water boiler. Dan kan hij bepalen waar zijn warm water heen gaat, naar de vloer, of SWW.
1. Die is optioneel want je kan hem ook met de meegeleverde voeler draaien. Je kan ook een thermostaat aansluiten dan wordt het een aan-uit pomp. De voeler is meegeleverd, thermostaat is iets anders wat je zelf nog bij hoort te kopen.
Controle paneel is niet de voeler, dat is ook apart.
2. Dat weet ik niet eigenlijk. Ik was wel van plan om mijne een uurtje voor slapen gaan het huis nog even iets te koelen misschien.
3. Klopt, als ik het goed begrijp werkt de silent mode dus niet als je een thermostaat gebruikt. Als je de voeler gebruikt wel.
4. Interessant! Geen idee ,weet je zeker dat je in het manual voor de monoblock zit? En koelleiding aansluiten heb je ook een f-gassen certificaat nodig, dus ook een installateur.
Ik had ook gehoord dat hij veel in China gebruikt wordt. Dat betekent echter nog niet automatisch dat de kwaliteit ook hoog is, mogelijk hebben ze daar een andere standaard van kwaliteit. Zie ook hiervoor de discussie over SCOP. Ik ben wel verteld door de mensen van Gree en de verkoper van de Gree (beide niet de beste bronnen
) Dat het een goed kwaliteit apparaat is inderdaad.
In de unit zit een expansievat. Maar toen ik bij Gree nog een installateur te spreken kreeg werd mij aangeraden om alsnog een expansievat te installeren. Als het goed is staat het ook in de handleiding ergens heel matig omschreven hoe je de grootte van het vat kan berekenen. Maar misschien kan het ook zonder natuurlijk.
Two way valve is voor het aansluiten van een warm water boiler. Dan kan hij bepalen waar zijn warm water heen gaat, naar de vloer, of SWW.
1. Die is optioneel want je kan hem ook met de meegeleverde voeler draaien. Je kan ook een thermostaat aansluiten dan wordt het een aan-uit pomp. De voeler is meegeleverd, thermostaat is iets anders wat je zelf nog bij hoort te kopen.
Controle paneel is niet de voeler, dat is ook apart.
2. Dat weet ik niet eigenlijk. Ik was wel van plan om mijne een uurtje voor slapen gaan het huis nog even iets te koelen misschien.
3. Klopt, als ik het goed begrijp werkt de silent mode dus niet als je een thermostaat gebruikt. Als je de voeler gebruikt wel.
4. Interessant! Geen idee ,weet je zeker dat je in het manual voor de monoblock zit? En koelleiding aansluiten heb je ook een f-gassen certificaat nodig, dus ook een installateur.
Ik had ook gehoord dat hij veel in China gebruikt wordt. Dat betekent echter nog niet automatisch dat de kwaliteit ook hoog is, mogelijk hebben ze daar een andere standaard van kwaliteit. Zie ook hiervoor de discussie over SCOP. Ik ben wel verteld door de mensen van Gree en de verkoper van de Gree (beide niet de beste bronnen
Vanmorgen ook mijn 4kw monoblock in ontvangst genomen. Een deze weken installeren en ben benieuwd na de prestaties.
Ik zie een bekend patroon: op -7/40/45 zijn de vermogens ~4, 5, 8.5 en 10.8kW voor de 6,8,12,16kW modellen resp. Zie een regel erboven hoeveel beter het is op -2/40/45.
Of moet ik die nominale vermogen anders zien, en zit de defrostsessies erin gebakken (de vermogens zakken zo enorm in beneden nul)? En is het dan zo gek nog niet? (Nouja, van de wat gangbaardere producten zouden die er dan ook in zitten, en die zakken veel minder/niet in.)
Wat is het met deze Sherpa's trouwens? (het is een Gree topic, toch
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
@Thejman1989
Dank je voor de terugkoppeling. Ik zal het zo laten aansluiten met de externe thermostaat dan. Eerst de vloerverwarming frezen deze week.
Die binnenunit voor luchtkoeling zal ik nog later achter aangaan, vind ik toch interessant.
Die Olimpia Sherpa is inderdaad identiek aan de Gree. De folders en manuals zijn bijna identiek.
Dank je voor de terugkoppeling. Ik zal het zo laten aansluiten met de externe thermostaat dan. Eerst de vloerverwarming frezen deze week.
Die binnenunit voor luchtkoeling zal ik nog later achter aangaan, vind ik toch interessant.
Die Olimpia Sherpa is inderdaad identiek aan de Gree. De folders en manuals zijn bijna identiek.
Ja wat was er eerder de Gree of de Olympia....Brent schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:15:
[...]
Ik zie een bekend patroon: op -7/40/45 zijn de vermogens ~4, 5, 8.5 en 10.8kW voor de 6,8,12,16kW modellen resp. Zie een regel erboven hoeveel beter het is op -2/40/45.
Of moet ik die nominale vermogen anders zien, en zit de defrostsessies erin gebakken (de vermogens zakken zo enorm in beneden nul)? En is het dan zo gek nog niet? (Nouja, van de wat gangbaardere producten zouden die er dan ook in zitten, en die zakken veel minder/niet in.)
Wat is het met deze Sherpa's trouwens? (het is een Gree topic, toch)
Of heeft de Gree ... ook weer alles gekopieerd van wie?
Ik ben bang dat je in de gangbare modellen en tabellen waar jij het over hebt backup theaters zitten en die voor aardige toenames in het stroomverbruik zorgen en dan idd onder nul meer vermogen hebben..
Backup heater is voor de Gree een optie volgens mij ,maar ik ben juist blij dat ie er niet in zit.
BACKUP heater = cop 1 en dan kan je beter binnenin huis die cop 1 inzetten door bv infraroodverwarming..
Die backups schakelen ook in als je er helemaal niet op zit te wachten, genoeg over te lezen op de LG topics e.d.
Wat mij opviel is dat de Olympia precies hetzelfde is en er wordt geadverteerd met 45 db.
De Plaza in Zwolle lokt met 52 db maar het is dus 64 db voor de 4 KW.
Als een monoblock op vol vermogen draait ,ook de gangbare gaan ze over de 60 db heen.
Dat moeten ze wel eerlijk vertellen, dit gaan niet alle buren waarderen denk ik...
Op stille modus is het wel rond de 52 db denk ik maar dan heb je niet de beschikking tot al het vermogen.
@Bespaarodaaro Ja, die decibels is waarop de Gree het hier niet gaat halen, had eventueel wel een gokje willen wagen met dat vermogen vanwege de prijs, maar een 60db(A)+ ding hier neerzetten lukt niet op voldoende afstand van wie dan ook
@Dutchsat @S. Belshof
Ik las later pas dat als je de spanning erop zet je eerst de olie in de compressor 8 uur moet opwarmen de 1e keer..Bladzijde 56 .
Zoveel tijd heeft ie bij mij niet gehad, ik had 1e keer ff getest en toen voor de zekerheid s'nachts de spanning er weer afgehaald .
Geduld en goed lezen .... ooit gaat het me lukken..
Ik las later pas dat als je de spanning erop zet je eerst de olie in de compressor 8 uur moet opwarmen de 1e keer..Bladzijde 56 .
Zoveel tijd heeft ie bij mij niet gehad, ik had 1e keer ff getest en toen voor de zekerheid s'nachts de spanning er weer afgehaald .
Verstandig en goed over nagedacht.Brent schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:18:
@Bespaarodaaro Ja, die decibels is waarop de Gree het hier niet gaat halen, had eventueel wel een gokje willen wagen met dat vermogen vanwege de prijs, maar een 60db(A)+ ding hier neerzetten lukt niet op voldoende afstand van wie dan ook
In mijn zoektocht kwam ik ook nog Daikin tegen maar dat is meer een Add on versie om de CV te ondersteunen ,geen tabellen van te vinden maar zeer interessante prijs en db ,als die wel klopt.
Daikin Altherma Hybride Warmtepomp (lucht/water) monobloc MONOBLOC 4KW
Misschien iets voor jou situatie ,staat o.a. bij installeren doejezelf.
@Bespaarodaaro
Ik zal de instructie dan volgen om de olie eerst voor te verwarmen.
Als ie 52db in de stille modus is, dan ben ik tevreden.
Daarnaast zal ik toch nog een omkasting eromheen doen, waarbij het geluid naar de zijkanten dan getemperd wordt. Dan kom ik op 5 meter afstand (erfgrens) onder de 30 db.
Overigens ga ik de vloerverwarming op 8 cm afstand leggen in de huiskamer en keuken die samen 40m2 groot zijn. De aanvoertemperatuur hoeft maar 30 graden te zijn. Die pomp laat ik in de winter 24 uur draaien. Als ik het goed begrijp betekent het dat het water amper uitzet en dat dan het volume van het expansievat 1/4 van het volume is van een verwarming die op 60 graden draait (tabellen van Flamco). Daarnaast betreft het een appartement met geen hoogteverschillen. Dus ik zal geen extra expansievat opnemen, zou ook niet weten waar ik deze moet plaatsen.
Daarnaast zal ik toch nog een omkasting eromheen doen, waarbij het geluid naar de zijkanten dan getemperd wordt. Dan kom ik op 5 meter afstand (erfgrens) onder de 30 db.
Overigens ga ik de vloerverwarming op 8 cm afstand leggen in de huiskamer en keuken die samen 40m2 groot zijn. De aanvoertemperatuur hoeft maar 30 graden te zijn. Die pomp laat ik in de winter 24 uur draaien. Als ik het goed begrijp betekent het dat het water amper uitzet en dat dan het volume van het expansievat 1/4 van het volume is van een verwarming die op 60 graden draait (tabellen van Flamco). Daarnaast betreft het een appartement met geen hoogteverschillen. Dus ik zal geen extra expansievat opnemen, zou ook niet weten waar ik deze moet plaatsen.
Dank voor het meedenken! Hybride monoblock wordt hier alleen erg lastig: de CV en enige realistische wp locatie liggen behoorlijk ver uit elkaar. Wordt een erg lange set extra leidingen door het huis...Bespaarodaaro schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:54:
[...]
Verstandig en goed over nagedacht.
In mijn zoektocht kwam ik ook nog Daikin tegen maar dat is meer een Add on versie om de CV te ondersteunen ,geen tabellen van te vinden maar zeer interessante prijs en db ,als die wel klopt.
Daikin Altherma Hybride Warmtepomp (lucht/water) monobloc MONOBLOC 4KW
Misschien iets voor jou situatie ,staat o.a. bij installeren doejezelf.
Gaat om db(A) volgens mij? En de stille modus telt nietDutchsat schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:30:
@Bespaarodaaro
@Brent Geluid aanduiding op het Label is niet doorslaggevend volgens mij ,het gaat om geluid op de erfgrens.
Als je dit geluid kan beïnvloeden ,isoleren of richten(advies van o.a.Daikin) dan mag dit wel.
Er zijn telkens nieuwe regels en voor mij hier allemaal n.v.t. , maar als je het geluid zelf binnen hoort zonder dat je iemand anders stoort is ook niet fijn, dus zal ik in de lente het e.e.a gaan aanpassen zodat ik op volle kracht kan blazen zonder het gebrom, nogmaals niet hoorbaar op stille modus.
1 van de onderdelen van de verplichte installatie is dat de installateur hierin adviseert .
Dus als je het zelf doet moet je wel rekening houden met de geldende normen.
Als je dit geluid kan beïnvloeden ,isoleren of richten(advies van o.a.Daikin) dan mag dit wel.
Er zijn telkens nieuwe regels en voor mij hier allemaal n.v.t. , maar als je het geluid zelf binnen hoort zonder dat je iemand anders stoort is ook niet fijn, dus zal ik in de lente het e.e.a gaan aanpassen zodat ik op volle kracht kan blazen zonder het gebrom, nogmaals niet hoorbaar op stille modus.
1 van de onderdelen van de verplichte installatie is dat de installateur hierin adviseert .
Dus als je het zelf doet moet je wel rekening houden met de geldende normen.
Al iemand een geluiddempende kast om de gree gemaakt? En misschien foto's ervan en scheeld het veel?
er zijn genoeg kasten die je zelf kunt aanpassen met isolatie om 10 db geluiddemping te krijgen (dat is halvering van het geluid).
Je kunt zelf gaan bouwen met een houten omkisting of zelf een muur erom heen maken, maar ik vind zelf de Soniflex of Floli Kunststof Airco Cover – Buitenunit Omkasting "Houtlook " 85x105x54 een mooie kast.
Dit isoleert niet het geluid. Maar je kunt dit wel bereiken, zodat je bijna dezelfde reductie krijgt als de kasten die > €2.000 kosten. Deze geluidsreducerende kasten zijn vaak aan de zijkant gesloten met isolatieschuim. Aan de zijkanten zou je dan Soniflex Soni RESIST UV isolatie kunnen bevestigen (polyethyleen schuim met gesloten cellen, met zowel geluiddempende als geluidsabsorberende eigenschappen). Wil je nog iets dempen dan zou je dit ook aan de bovenkant kunnen doen. Teveel isoleren lijkt mij niet goed voor de luchtstroom, dus voren en achteren zou ik dan vrijlaten.
Dan heb je voor minder dan €300 een mooie oplossing.
Je kunt zelf gaan bouwen met een houten omkisting of zelf een muur erom heen maken, maar ik vind zelf de Soniflex of Floli Kunststof Airco Cover – Buitenunit Omkasting "Houtlook " 85x105x54 een mooie kast.
Dit isoleert niet het geluid. Maar je kunt dit wel bereiken, zodat je bijna dezelfde reductie krijgt als de kasten die > €2.000 kosten. Deze geluidsreducerende kasten zijn vaak aan de zijkant gesloten met isolatieschuim. Aan de zijkanten zou je dan Soniflex Soni RESIST UV isolatie kunnen bevestigen (polyethyleen schuim met gesloten cellen, met zowel geluiddempende als geluidsabsorberende eigenschappen). Wil je nog iets dempen dan zou je dit ook aan de bovenkant kunnen doen. Teveel isoleren lijkt mij niet goed voor de luchtstroom, dus voren en achteren zou ik dan vrijlaten.
[ Voor 3% gewijzigd door Dutchsat op 24-01-2023 00:52 ]
Mooie omkasting, 3dB minder is al een halvering vh geluidsniveau, als isolatie niet nat wordt is een open celstructuur beter om geluid te reduceren.https://www.eki.nl/schuim/polyetherschuimDutchsat schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 00:47:
er zijn genoeg kasten die je zelf kunt aanpassen met isolatie om 10 db geluiddemping te krijgen (dat is halvering van het geluid).
/f/image/anE2XmKSZmvtCsTlMYwO8ZSR.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Anticky op 07-04-2023 10:35 . Reden: Ondersteuning van feiten en links ]
Even opgezocht id manual zie foto, de blauwe cirkels lijken elkaar tegen te spreken, wat denken jullie?Bespaarodaaro schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:28:
@Dutchsat @S. Belshof
/f/image/13r5MLe1yOb2sB0rIOX83b4q.png?f=fotoalbum_large)
Lijkt inderdaad dat het hetzelfde is als een Gree, https://www.climalutions....gree-monobloc-warmtepomp/Brent schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:15:
[...]
Wat is het met deze Sherpa's trouwens? (het is een Gree topic, toch)
Zeker, maar voor dat sommetje moet je de labelwaarde als startpunt nemen, niet een eventuele modus waar je hem in zet.Bespaarodaaro schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:56:
@Brent Geluid aanduiding op het Label is niet doorslaggevend volgens mij ,het gaat om geluid op de erfgrens.
Ook kwa omkasting mag je volgens mij alleen gecertificeerde/gerate kasten aftrekken, helaas geen zelfbouw.
Even opgezocht id manual zie foto, de blauwe cirkels lijken elkaar tegen te spreken, wat denken jullie?[Afbeelding]
[/quote]
Volgens mij staat er dat hij 8 uur moet opwarmen maar dat de compressor/olie ook weer niet te warm mag aanvoelen in verhouding tot de buitentemperatuur...
[/quote]
Volgens mij staat er dat hij 8 uur moet opwarmen maar dat de compressor/olie ook weer niet te warm mag aanvoelen in verhouding tot de buitentemperatuur...
Ik denk dat dat niet klopt en inderdaad strijdig is. Unit moet een tijdje aanstaan (bij koud weer) voordat de compressor wordt aangezet Het verwarmingslint dat om de compressor zit zal dan de compressor olie opwarmen en zorgt ervoor dat koelmiddel en olie in compressor beter gescheiden blijven. Je kunt de status van het verwarmingslint controleren op de controller -> 'status/crankcase heater': on.Bespaarodaaro schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:05:
Even opgezocht id manual zie foto, de blauwe cirkels lijken elkaar tegen te spreken, wat denken jullie?[Afbeelding]
[/quote]
Thanks voor je berichtje, zelf de olimpia 8kw aangeschaft. (Installatie moet nog plaats vinden)Bespaarodaaro schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:03:
Kopiëren en plakken zelfs de tabellen en rated current zijn hetzelfde en ze adverteren met 45 db [Afbeelding]de tabel geeft ook 64db aan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De info die ik hier lees komt eigenlijk overeen met de Gree. Waardoor de installatie/ingebruikname op dezelfde manier zou kunnen.
Ik zie dat er bij de elektra aansluiting(foto eerder in het forum), een 4 aderige kabel ( 3fase )?
Ik heb zelf een 3 aderige kabel getrokken (1fase)
Volgens papieren is de 8kw een 1fase dan is dit toch correct?
Om verwarring te voorkomen installatie ga ik niet zelf doen, wel de voorbereiding.
Voor mijn 8kw Gree monoblock was inderdaad een 1 fase aansluiting genoeg.Tombuurman88 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:33:
[...]
Thanks voor je berichtje, zelf de olimpia 8kw aangeschaft. (Installatie moet nog plaats vinden)
[/quote]
Ik heb een Gree 10KW met 1fase aansluiting en ook een drie aderige kabel getrokken, heb hem nog niet draaiend omdat eind maart de nieuwe groepenkast gehangen wordt.
De 10 kw Gree is er in 1 en 3 fase uitvoering.
Ik heb een Gree 10KW met 1fase aansluiting en ook een drie aderige kabel getrokken, heb hem nog niet draaiend omdat eind maart de nieuwe groepenkast gehangen wordt.
De 10 kw Gree is er in 1 en 3 fase uitvoering.
Hallo,
Sinds zaterdag draaid hier de 4kw gree. Alles na tevredenheid tot dus ver. Ik heb de ruimte tempratuur sensor aangesloten en hij regeld daar op. Wat opvalt is dat hij dan niet met de ingestelde delta t van 5 graden draaid maar dat komt misschien ook omdat het vermogen nu erg laag is nog. Zet ik hem op watertemperatuur uit regelen dan draaid hij wel netjes met 5 graden verschil en op maximaal 1400 watt tot nu toe en moduleert netjes terug in stapjes van 100 watt lijkt het. Enigste waar ik nog tegen aanloop is dat de waterpomp continu loopt en dus stoom verbruikt. Dat is nog niet het ergste, ik heb de retour aangesloten op mijn zonneboiler dus die word opgewarmd door de zonneboiler en word maximaal 30 graden door een mengventiel. Maar doordat de pomp continu loopt voegt de zonneboiler ook warmte toe als het huis op temperatuur is. Is er een mogelijkheid om de waterpomp alleen te laten draaien als er warmtevraag is? Of een mogelijkheid om een 3 weg klep aan te sturen op basis van de ruimte temperatuur? Verder vind ik het echt een prima warmtepomp en valt het geluid me enorm mee. Uiteindelijk boven op het dak van de bijkeuken geplaatst op bigfoods en geen trillingen of geluid binnen. Dak is wel van hollebouw steen met beton en 16cm xps isolatie. Ik blijf ook netjes op 40db op de erfgrens op 4meter afstand naast de warmtepomp. De uitblaas richting heeft wat meer geluid maar daar is de afstand ruim voldoende tot de buren en beneden op de grond niet storend.
Sinds zaterdag draaid hier de 4kw gree. Alles na tevredenheid tot dus ver. Ik heb de ruimte tempratuur sensor aangesloten en hij regeld daar op. Wat opvalt is dat hij dan niet met de ingestelde delta t van 5 graden draaid maar dat komt misschien ook omdat het vermogen nu erg laag is nog. Zet ik hem op watertemperatuur uit regelen dan draaid hij wel netjes met 5 graden verschil en op maximaal 1400 watt tot nu toe en moduleert netjes terug in stapjes van 100 watt lijkt het. Enigste waar ik nog tegen aanloop is dat de waterpomp continu loopt en dus stoom verbruikt. Dat is nog niet het ergste, ik heb de retour aangesloten op mijn zonneboiler dus die word opgewarmd door de zonneboiler en word maximaal 30 graden door een mengventiel. Maar doordat de pomp continu loopt voegt de zonneboiler ook warmte toe als het huis op temperatuur is. Is er een mogelijkheid om de waterpomp alleen te laten draaien als er warmtevraag is? Of een mogelijkheid om een 3 weg klep aan te sturen op basis van de ruimte temperatuur? Verder vind ik het echt een prima warmtepomp en valt het geluid me enorm mee. Uiteindelijk boven op het dak van de bijkeuken geplaatst op bigfoods en geen trillingen of geluid binnen. Dak is wel van hollebouw steen met beton en 16cm xps isolatie. Ik blijf ook netjes op 40db op de erfgrens op 4meter afstand naast de warmtepomp. De uitblaas richting heeft wat meer geluid maar daar is de afstand ruim voldoende tot de buren en beneden op de grond niet storend.
Ik heb zojuist de 10KW variant van Gree afgehaald bij het bekende bedrijf in Zwolle.
Nu valt mij op dat dit een nieuwe model betreft dan op de website, namelijk CQ10Pd/NhG2 M
Deze staat (nog) niet op de subsidielijst.
Wat is handig om te doen, vragen om het oude model, of subsidie aanvragen op het nieuwere model.
Volgens Gree heeft dit model een sterkere pomp?
Nu valt mij op dat dit een nieuwe model betreft dan op de website, namelijk CQ10Pd/NhG2 M
Wat is handig om te doen, vragen om het oude model, of subsidie aanvragen op het nieuwere model.
Je kan bellen met de instantie die de subsidie uitgeeft. Mij vertelde ze dat als je Pomp niet op de lijst staat, het erg lang kan duren en dat het mogelijk ook niet goedgekeurd kan worden. Het blijft dus een gokje.VonNickstein schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:43:
Ik heb zojuist de 10KW variant van Gree afgehaald bij het bekende bedrijf in Zwolle.
Enigste waar ik nog tegen aanloop is dat de waterpomp continu loopt en dus stoom verbruikt. Dat is nog niet het ergste, ik heb de retour aangesloten op mijn zonneboiler dus die word opgewarmd door de zonneboiler en word maximaal 30 graden door een mengventiel. Maar doordat de pomp continu loopt voegt de zonneboiler ook warmte toe als het huis op temperatuur is. Is er een mogelijkheid om de waterpomp alleen te laten draaien als er warmtevraag is? Of een mogelijkheid om een 3 weg klep aan te sturen op basis van de ruimte temperatuur?
——————————————————————-
Ik zat ook ff met het doorlopen van de waterpomp als de temperatuur bereikt is.
Ik gebruik instelling T water out .
En met de preset mode kan je aantal tijden en temperaturen instellen .
Dan schakelt alles in op ingestelde tijd en schakelt ook alles (incl waterpomp na 30 sec )uit.
Met T room duurt het heel lang voor de temperatuur oploopt en heb ik ook maar 2 graden verschil tussen in en uitgaande water temperatuur
Ik weet alleen niet of de pomp gaat draaien met preset mode als de interne temperatuur te laag wordt. Ik gebruik daar een extern alarm voor . En als het echt koud is staat de pomp 24 uur aan .
——————————————————————-
Dan schakelt alles in op ingestelde tijd en schakelt ook alles (incl waterpomp na 30 sec )uit.
Met T room duurt het heel lang voor de temperatuur oploopt en heb ik ook maar 2 graden verschil tussen in en uitgaande water temperatuur
Ik weet alleen niet of de pomp gaat draaien met preset mode als de interne temperatuur te laag wordt. Ik gebruik daar een extern alarm voor . En als het echt koud is staat de pomp 24 uur aan .
Klopt dat het lang duurt op t-room regeling. Hij loopt dan op 500watt en met 2-3 graden delta t. Wat opzich prima is. T out ook geprobeerd. Vermogen gaat dan flink omhoog en hij blijft doordraaien als de kamer warm is. Timer instellen lijkt me niet de oplossing aangezien je dan nog temperatuur schommelingen krijgt. Ik heb nu een 3 weg klep besteld die ik ga schakelen met een draadloze round thermostaat en naast de ruimte tempratuur sensor hang. Dan loopt alleen de pomp continu maar dat heeft ook als voordeel dat de zonneboiler het huis kan verwarmen als de pomp nog niet ingeschakeld is omdat die op 1 graad verschil werkt.
Ik ben benieuwd, ik heb nog het oude model, maar de spec's zien er nog hetzelfde uit, waar is die informatie te vinden van de nieuwe compressor pomp?VonNickstein schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:43:
`Anticky schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:05:
[...]
Ik ben benieuwd, ik heb nog het oude model, maar de spec's zien er nog hetzelfde uit, waar is die informatie te vinden van de nieuwe compressor pomp?
Ik haalde deze informatie uit onderstaande.
Daar staat boven de tabellen aan de rechterkant: With More Higher Pressure Water Pump Series
/f/image/QgOg1zAXfhGXGKx9q8Wnvpjk.png?f=fotoalbum_large)
Hier ook verschillende instellingen geprobeerd.
Nu t-room instelling met compensatie via een modbus interface. Zodra de ruimte temp sensor onder 20.5 komt dan zet ik via een automatisering in Home Assistant de rt-heat van de Gree op 22. Hierdoor gaat hij zeker verwarmen. Als de ruimte temp boven 21 komt dan wordt de rt-heat parameter door een andere regel in HA weer terug op 21 gezet. Hier stopt de Gree met verwarmen todat de ruimte temp weer onder de 20.5 komt.
Origineel, zonder modbus aansturing zakte de temp steeds een volle graad. Nu met deze externe aansturing via HA is het een halve graad. En indien gewenst kan dat nog kleiner.
Via de modbus integratie kan ik ook alle instellingen zien en wijzigen in HA.
Nu t-room instelling met compensatie via een modbus interface. Zodra de ruimte temp sensor onder 20.5 komt dan zet ik via een automatisering in Home Assistant de rt-heat van de Gree op 22. Hierdoor gaat hij zeker verwarmen. Als de ruimte temp boven 21 komt dan wordt de rt-heat parameter door een andere regel in HA weer terug op 21 gezet. Hier stopt de Gree met verwarmen todat de ruimte temp weer onder de 20.5 komt.
Origineel, zonder modbus aansturing zakte de temp steeds een volle graad. Nu met deze externe aansturing via HA is het een halve graad. En indien gewenst kan dat nog kleiner.
:strip_exif()/f/image/gWgBYqcLsEN2S66OJ06bcFKo.jpg?f=fotoalbum_large)
@Koelec Dat klinkt erg interessant. Heb je toevallig een linkje of wat extra informatie over hoe je die modbus integratie voor elkaar hebt gekregen?
https://community.home-as...r-heat-pump/377916?page=2
https://esphome.io/components/modbus_controller.html
Met inspiratie uit bovenstaande links heb ik voor 15 euro aan onderdelen een modbus integratie via WIFI met Homw Assistant gemaakt. Eerste keer flashen via een COM poort op PC. Daarna kun je de config aanpassen en flashen via de HA ESPHome integratie via WIFI.
Deze componenten heb ik gebruikt. Super simpel allemaal, 4 draadjes solderen, usb kabel voor voeding en twee draadjes en stekkertje voor in Gree controller.
https://amzn.eu/d/4COb6dp
https://amzn.eu/d/8igmZhY
Met inspiratie uit bovenstaande links heb ik voor 15 euro aan onderdelen een modbus integratie via WIFI met Homw Assistant gemaakt. Eerste keer flashen via een COM poort op PC. Daarna kun je de config aanpassen en flashen via de HA ESPHome integratie via WIFI.
Deze componenten heb ik gebruikt. Super simpel allemaal, 4 draadjes solderen, usb kabel voor voeding en twee draadjes en stekkertje voor in Gree controller.
Oh die van mij is de K serie, dus is compressor dezelfde.VonNickstein schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:20:
`
Ik haalde deze informatie uit onderstaande.
Daar staat boven de tabellen aan de rechterkant: With More Higher Pressure Water Pump Series
@Koelec thanks, dat ga ik binnenkort ook proberen!
Ah, leuk om te horen, succes. We moeten elkaar een beetje helpen om die Gree te temmen. Als je nog iets niet duidelijk is hoor ik het wel.
Goedenavond!
Mijn oog is ook op de Gree gevallen, mede door de prijs. Wat ik helaas nog niet terug heb kunnen vinden is hoe de Gree zijn defrost doet. Is dit dmv reversed cycle (volgens mij gebruikelijk) of een elektrisch element (Panasonic heeft dit dacht ik)? Ik heb zelf geen vloerverwarming dus relatief weinig water in het systeem zitten, als de Gree dit door middel van reversed cycle doet moet ik een buffer installeren om zo genoeg liters over te houden voor de defrost.
Alvast bedankt voor de reactie.
Mijn oog is ook op de Gree gevallen, mede door de prijs. Wat ik helaas nog niet terug heb kunnen vinden is hoe de Gree zijn defrost doet. Is dit dmv reversed cycle (volgens mij gebruikelijk) of een elektrisch element (Panasonic heeft dit dacht ik)? Ik heb zelf geen vloerverwarming dus relatief weinig water in het systeem zitten, als de Gree dit door middel van reversed cycle doet moet ik een buffer installeren om zo genoeg liters over te houden voor de defrost.
Staat er geen minimale systeeminhoud vermeld in de installatie handleiding?jeroenulfman schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:05:
Goedenavond!
Enige wat ik heb kunnen vinden in de manual bij 7.6 en dan c: minimum total water volume is 20l.
Maar dat lijkt zo weinig. Of is het zo weinig omdat ze uitgaan van het minimale vermogen tot waarop de Gree kan terug moduleren?
Maar dat lijkt zo weinig. Of is het zo weinig omdat ze uitgaan van het minimale vermogen tot waarop de Gree kan terug moduleren?
Ik heb nu de 10KW uitvoering monoblock en kan hem rechtstreeks aansluiten volgen Gree, zie afbeelding van PDFjeroenulfman schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:55:
Enige wat ik heb kunnen vinden in de manual bij 7.6 en dan c: minimum total water volume is 20l.
/f/image/Z3eaQYFzg8VkPtxHMPa9AX8a.png?f=fotoalbum_large)
Die laatste twee, zijn voor de optie van een buffervat en boiler.
Die printplaat waar je ruimte temp sensor moet inprikken staan hier eerder ook al beschreven, maar weet niet of een drie phase hetzelfde is, dit kun je het beste vergelijken met je instructie boek die je bij je Gree geleverd hebt gekregen.
Succes iid geval
Die printplaat waar je ruimte temp sensor moet inprikken staan hier eerder ook al beschreven, maar weet niet of een drie phase hetzelfde is, dit kun je het beste vergelijken met je instructie boek die je bij je Gree geleverd hebt gekregen.
Succes iid geval
Begrijp ik goed dat ik de linker kabel aansluit op het display, en de 2e kabel van links op de witte temp sensor in de vorm van een kastje? @Anticky @KoelecAnticky schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 22:19:
Die laatste twee, zijn voor de optie van een buffervat en boiler.
Succes iid geval
De linker is voor het display. De kabel met 2 polige stekkertjes is voor de ruimte temperatuur sensor. Deze stekkers zitten beide onder de bovenkap in de apparte kast boven in. Succes
Het is gelukt, draait nu en aanvoer komt op temperatuur.
Heeft een flinke inhaalslag te maken gezien de temperatuur van het retourwater.
Op dit moment staat de Gree vol vermogen te werken en zie ik een verbruik van 3kw door Homewizard.
Ik ben benieuwd wat de Gree verbruikt zodra de gewenste temperatuur bereikt is en de delta kleiner wordt.
Heeft een flinke inhaalslag te maken gezien de temperatuur van het retourwater.
Op dit moment staat de Gree vol vermogen te werken en zie ik een verbruik van 3kw door Homewizard.
Ik ben benieuwd wat de Gree verbruikt zodra de gewenste temperatuur bereikt is en de delta kleiner wordt.
Koelec schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:44:
Hier ook verschillende instellingen geprobeerd.
[Afbeelding]
Interessant heb je dus geen dure raspberry voor nodig.Koelec schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:01:
https://community.home-as...r-heat-pump/377916?page=2
De 2 draadjes wat je zegt aansluiten op de Gree. Op welk aansluiting op de printplaat ?.
Ik luister even mee hoe medegebruikers de Gree gaan "temmen".
Gisteren in bedrijf genomen, maar waarschijnlijk instellingen totaal verkeerd.
De Gree blijft werken rond een vermogen van 3KW en moduleert niet terug.
Instellingen stonden op T-Out (33) en delta van 5 graden.
Hij blijft vol vermogen verwarmen en rondpompen, houdt wel de temperatuur rond de 33, en retour zelfs tegen de 30, dus verkleint de delta, maar moduleert niet terug.
Nu de instelling aangepast naar T-Room, op basis van de temp sensor welke is meegeleverd.
Binnen is het 21 graden, setting staan op 20, dus pomp stopt met werken (circuleert wel door).
Ik meen gelezen te hebben dat de meeste hier werken op basis van T-Out, en sommigen op basis van T-Room met de modbus om de 1 graden delta tussen aan en uit te verkleinen.
Wat gaat er mis dat er zoveel stroomverbruik is?
Deze ochtend (van 0:00 tot 8:00) al 18KW, en dat gaat rustig de hele dag door, ondanks de bereikte temperatuur in huis, zodra ik T-Out gebruik.
Ik heb wel de 10KW variant op 3 fase.
Hij blijft vol vermogen verwarmen en rondpompen, houdt wel de temperatuur rond de 33, en retour zelfs tegen de 30, dus verkleint de delta, maar moduleert niet terug.
Nu de instelling aangepast naar T-Room, op basis van de temp sensor welke is meegeleverd.
Binnen is het 21 graden, setting staan op 20, dus pomp stopt met werken (circuleert wel door).
Ik meen gelezen te hebben dat de meeste hier werken op basis van T-Out, en sommigen op basis van T-Room met de modbus om de 1 graden delta tussen aan en uit te verkleinen.
Deze ochtend (van 0:00 tot 8:00) al 18KW, en dat gaat rustig de hele dag door, ondanks de bereikte temperatuur in huis, zodra ik T-Out gebruik.
/f/image/DoxocWOa2W7ndNbsdg8CPpBW.png?f=fotoalbum_large)
De twee draden sluit je aan een op de RS-485 interface van de gree. En die vind je op de vrije connector in de gree controller (de display controller). Ben benieuwd wat jij in gedachten hebt om de aansturing te doen en goedkoper is dan een Raspberry PI.[b]VincieB schreef op maandag 27 februari 2023 @ 07:06:
Interessant heb je dus geen dure raspberry voor nodig.
De 2 draadjes wat je zegt aansluiten op de Gree. Op welk aansluiting op de printplaat ?.
Als je op T-Out regelt dan wordt er niet naar de ruimte temp gekeken. Ik had wel verwacht dat de gree zou terugmoduleren. Ik meen dat bij mij wel gebeurde. Ik had dacht ik een delta T van 2 of 3.VonNickstein schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:49:
[Afbeelding]
Heb je de stille modus al geprobeerd?VonNickstein schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:49:
[Afbeelding]
Ze hadden dat ook Eco modus kunnen noemen want het verbruik gaat dan ook aanzienlijk naar beneden.
Ik had alleen het probleem dat als het echt vriest ik het net niet redde op stille modus , en dan wel de stille modus eraf haal.
Heb je de firmware update uitgevoerd? Ik merkte daarna geen verschil maar ik regel op ruimtetemperatuur. Misschien wel voor T-Out. Firmware update kun je doen in de app
Ik regel nu op ruimte temperatuur, dat gaat beter.
De originele temp sensor hangt in de woonkamer.
Zoals in eerdere posts aangegeven gaat de WP aan zodra de delta 1 graden is t.o.v. de ingestelde temp.
Situatie is nu als volgt, WP gaat rond 7 uur 's avonds aan, zodra het kouder wordt in huis, blijft de hele nacht draaien tot +- 7 uur in de ochtend, en staat dan de rest van de dag uit omdat het huis op temp blijft.
Opzich een besparing van 12 uur stroom, maar doordat de WP elke keer een grote start moet maken door de afgekoelde temp, is het verbruik +- 3kw per uur. (ik heb dan ook wel de 10kw variant op 3 fases)
Is het een idee dat ik het stroomverbruik beperk tot +- 1KW en dan 24 uur laat draaien? Iemand ervaring met bovenstaande situatie?
De originele temp sensor hangt in de woonkamer.
Zoals in eerdere posts aangegeven gaat de WP aan zodra de delta 1 graden is t.o.v. de ingestelde temp.
Situatie is nu als volgt, WP gaat rond 7 uur 's avonds aan, zodra het kouder wordt in huis, blijft de hele nacht draaien tot +- 7 uur in de ochtend, en staat dan de rest van de dag uit omdat het huis op temp blijft.
Opzich een besparing van 12 uur stroom, maar doordat de WP elke keer een grote start moet maken door de afgekoelde temp, is het verbruik +- 3kw per uur. (ik heb dan ook wel de 10kw variant op 3 fases)
Is het een idee dat ik het stroomverbruik beperk tot +- 1KW en dan 24 uur laat draaien? Iemand ervaring met bovenstaande situatie?
Ik draai nu met een thermostaat en daar achter een tijdrelais zodat hij minimaal 20 minuten aanblijft. Hierdoor houd hij het huis beter op tempratuur en constanter. Nadeel is wel hij moduleerd alleen op t out. Maar opzich werkt dit prima.
Wat is het verschil tussen een thermostaat en de standaard temp sensor? Behalve dat je kunt schakelen naar wens ipv ingestelde temp. Regelt de warmtepomp dan nog steeds op basis van t out? Ik zie namelijk op beide programma’s geen modulatie naar beneden.S. Belshof schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:31:
Ik draai nu met een thermostaat en daar achter een tijdrelais zodat hij minimaal 20 minuten aanblijft. Hierdoor houd hij het huis beter op tempratuur en constanter. Nadeel is wel hij moduleerd alleen op t out. Maar opzich werkt dit prima.
Voordeel is dat de pomp uitgaat als er geen vraag is en hierdoor geen warmte uit mijn zonneboiler ontrokken word. En de regeling is preciezer. Modulairen gebeurd op de water tempratuur lijkt het. Maar draaid rustig de eerste uren op vol vermogen waarna het vermogen zakt om de water tempratuur constant te houden.
@S. Belshof Ik heb ook een thermostaat, maar was onder de indruk dat hij daardoor niet meer moduleert. Hij veranderd eigenlijk effectief in een aan uit warmtepomp. Niet ideaal.
Hij moduleerd zeker wel terug in vermogen. Als de ingestelde water tempratuur bereikt is zakt het vermogen steeds in kleine stapjes terug. Overigens staat mijn water tempratuur op 27 graden. Weet niet hoe hoog jij deze ingesteld hebt en of hij dat haald? Ook zie ik nu dat met dit weer de zonneboiler meedoet met verwarmen doordat als de warmtepomp aan gaat alleen de pomp het eerste uur draaid doordat het retourwater warm genoeg is.Thejman1989 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:10:
@S. Belshof Ik heb ook een thermostaat, maar was onder de indruk dat hij daardoor niet meer moduleert. Hij veranderd eigenlijk effectief in een aan uit warmtepomp. Niet ideaal.
@VonNickstein, interessant dit.
Hij begint dus op vol vermogen en moduleert terug na verloop van tijd.
Jij hebt 3 fasen gree, dus wat je in jouw grafiek ziet moet je bij elkaar optellen tellen voor het totale verbruik. Met de thermostaat stel je een temp in en daarnaast moet je ook nog de T-Out regelen, want als het echt koud wordt red je het niet met T-Out 30 graden. Ben een beetje bang voor het totale stroomverbruik. Hoe is dat zo op een dag zoals bijv. gisteren bij jou? Hieronder het mijne. Ik werk met de silent mode aan waarbij de 4kw gree nooit boven de 1000W komt, kamertemp 24/7 op 20.5 en wot-heat op 35 (meestal zie ik een T-Out van 28-29).
Gister totaal 12 kW verbruikt voor 60m2 vloerverwarming.
Jij hebt 3 fasen gree, dus wat je in jouw grafiek ziet moet je bij elkaar optellen tellen voor het totale verbruik. Met de thermostaat stel je een temp in en daarnaast moet je ook nog de T-Out regelen, want als het echt koud wordt red je het niet met T-Out 30 graden. Ben een beetje bang voor het totale stroomverbruik. Hoe is dat zo op een dag zoals bijv. gisteren bij jou? Hieronder het mijne. Ik werk met de silent mode aan waarbij de 4kw gree nooit boven de 1000W komt, kamertemp 24/7 op 20.5 en wot-heat op 35 (meestal zie ik een T-Out van 28-29).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3g7KruO4njvQqqo8ZTR0oUGe.jpg?f=user_large)
Verbruik valt mij dus tegen. De 3 fasen tel ik op ja. Zeg zo 3500 watt als start en zakt langzaam terug richting de 2000.Koelec schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:55:
@VonNickstein, interessant dit.
[Afbeelding]
Ik heb een timer staan, om 4 uur snachts beginnen tot 9 a 10 uur in de ochtend. Voor 100m2 vloerverwarming.
Verbruik vandaag was 15kw om de woning op 20 graden te houden. vorige week tegen de 30kw met -7 vorst.
Waarom verwarm je niet constant? Op tempratuur houden kost minder energie dan opwarmen in een goed geïsoleerd huis. Ik heb vandaag 11kw verbruik. 21 graden constant en 2 onder 1 kap volledig nageisolleerd 410m3.
Hier staan de foutcodes in: https://gree.md/wp-conten...ice-manual_1646036065.pdf
Is wel voor Versati II, maar waarschijnlijk hetzelfde voor III.
Is wel voor Versati II, maar waarschijnlijk hetzelfde voor III.
[ Voor 21% gewijzigd door Koelec op 15-03-2023 11:18 ]
Iemand die mij op weg kan helpen met de weersafhankelijke regeling?
Ik regel nu de temperatuur op basis van uitgaande water temp, deze staat op 30 graden. Afhankelijk van de temperatuur buiten verander ik deze van 28-35.
De warmtepomp staat op de weektimer, en verwarmt van 04:00 - 10:00, nu met zachtere temperaturen van 06:00 tot 08:00 en de woning blijft zo goed als de hele dag warm. (de zon helpt in de middag mee).
Ik ben van plan de WAR te gebruiken om te kijken of ik daar de temperatuurschommelingen mee kan opvangen en af kan stappen van de timer.
Nu zie ik verschillende parameters waaronder:
Dan ook nog de WT-Heat, wat volgens mij watertemperatuur is, maar deze gaat niet lager dan 45 graden, lijkt een bug die maar niet opgelost wordt?
Wat betekenen bovenstaande parameters en hoe moet ik deze zien in het configureren van de WAR?
Ik regel nu de temperatuur op basis van uitgaande water temp, deze staat op 30 graden. Afhankelijk van de temperatuur buiten verander ik deze van 28-35.
De warmtepomp staat op de weektimer, en verwarmt van 04:00 - 10:00, nu met zachtere temperaturen van 06:00 tot 08:00 en de woning blijft zo goed als de hele dag warm. (de zon helpt in de middag mee).
Ik ben van plan de WAR te gebruiken om te kijken of ik daar de temperatuurschommelingen mee kan opvangen en af kan stappen van de timer.
Dan ook nog de WT-Heat, wat volgens mij watertemperatuur is, maar deze gaat niet lager dan 45 graden, lijkt een bug die maar niet opgelost wordt?
Wat betekenen bovenstaande parameters en hoe moet ik deze zien in het configureren van de WAR?
Ik kan je er niet mee opweg helpen, maar is het niet inefficiënt dat je de warmtepomp bij de laagste buitentemperatuur van de dag laat verwarmen nu? Dan is je cop t laagste lijkt me.VonNickstein schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:04:
Iemand die mij op weg kan helpen met de weersafhankelijke regeling?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Hier https://www.greeproducts....ndUM_VERSATI_II_SPLIT.pdf (let op dit is een Versati 2 manual; in de Versati3 manuals is niks te vinden over de WAR regeling) kun je lezen hoe je de WAR regeling instelt. Alleen regelen op Water temp werkt niet goed omdat de min water temp 45 is. Je kunt wel WAR regelen op ruimtetemperatuur. Zie pag 25 en 26 voor de grafiekjes.
Sorry voor slechte foto, mijn mobiele camera is stuk.
[ Voor 98% gewijzigd door Anticky op 22-04-2023 09:28 . Reden: Weghalen ]
Die terugslagklep moet voor de driewegklep vd CV-ketel zitten, zowel als deze in de aanvoer of retour zit. Dit omdat anders de aanvoer vd warmtepomp door de CV-Ketel gaat stromen.Thejman1989 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:40:
Het uitgebreide verhaal:
Tips van de Gree
Installeer een terugslagklep zodat de stroomrichting is gegarandeerd. Ik weet niet meer waarom maar dit was belangrijk.
Ja dat klopt zie afbeeldingThejman1989 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:40:
Installeer een terugslagklep zodat de stroomrichting is gegarandeerd. Ik weet niet meer waarom maar dit was belangrijk.
/f/image/Ujz0cswrg0wkwrdubWBKv4Jd.png?f=fotoalbum_large)
Interessant! Een versati IV, heeft die veel voordelen ten opzichte van de III?
Is de offerte inclusief warm water en buffervat? Ik ben niet zo bekend met de huidige prijzen maar als ik er zo naar kijk lijkt het niet heel raar. Je kan de versati 3 kopen bij airco plaza voor 4400, mogelijk wil hij die ook wel installeren voor hetzelfde bedrag, scheelt toch weer krap 3k. Afhankelijk van hoeveel efficiënter de 4 is uiteraard.
Is de offerte inclusief warm water en buffervat? Ik ben niet zo bekend met de huidige prijzen maar als ik er zo naar kijk lijkt het niet heel raar. Je kan de versati 3 kopen bij airco plaza voor 4400, mogelijk wil hij die ook wel installeren voor hetzelfde bedrag, scheelt toch weer krap 3k. Afhankelijk van hoeveel efficiënter de 4 is uiteraard.
[ Voor 29% gewijzigd door Thejman1989 op 04-04-2023 16:37 ]
Miss is een radiatorventilator een oplossing, de investering valt mee en geluid valt weg tegen badkamer ventilator, (als je die hebt natuurlijk).miro010 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:11:
@Thejman1989 Thx voor je reactie. Even offtopic: hoe verwarm jij je badkamer? In onze badkamer ligt geen VVW en nu de CV water op 35gr C staat wordt de badkamer hier niet warm. Indien nodig verwarmen we nu met een elektrisch kacheltje. Ik zoek nog een goed alternatief. Een IR paneel ben ik niet zo gecharmeerd.
Een zinvolle reactie van anderen is natuurlijk ook welkom.
https://www.coolblue.nl/p...02gwB7EAQYBCABEgJXLfD_BwE
Dat ziet er goed uit, doet ie dat met T-room en Delta T op 5?VonNickstein schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:37:
Leuk weetje, nu ik de aanvoertemp op 30 graden heb ipv 33 of 35 lijkt de wp veel beter te moduleren.
Zie hier de kleine stapjes en ik ben er nog niet.
[Afbeelding]
Ik werk op basis van T-Out en een T-delta van 5 graden.kuijs schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 23:23:
[...]
Dat ziet er goed uit, doet ie dat met T-room en Delta T op 5?
Mooie oplossing lijkt mij, jouw quote (Ik weet alleen niet of de pomp gaat draaien) bedoel je daar de warmte pomp mee of de (water)pomp?Bespaarodaaro schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:09:
[ Voor 6% gewijzigd door Anticky op 22-04-2023 09:42 ]
Ik bedoelde daar de waterpomp mee , heb voor de Gree niet kunnen vinden hoe de vorst beveiliging precies werkt, en weet ook niet of de vorst beveiliging werkt met de preset parameters.Anticky schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:50:
[...]
Mooie oplossing lijkt mij, jouw quote (Ik weet alleen niet of de pomp gaat draaien) bedoel je daar de warmte pomp mee of de (water)pomp?
Andere systemen gebruiken volgens mij de warmte uit het huis/vloer als de temperatuur te laag wordt in het buitendeel, dmv de waterpomp.
Bespaarodaaro
Inderdaad blijft mijn waterpomp continu 100 W gebruiken (vermoedelijk bescherming tegen vorst), vraag mij ook af als de zon lang op het huis schijnt en het boven warmer is dan beneden, de warmte ook naar beneden getransporteed wordt?
Inderdaad blijft mijn waterpomp continu 100 W gebruiken (vermoedelijk bescherming tegen vorst), vraag mij ook af als de zon lang op het huis schijnt en het boven warmer is dan beneden, de warmte ook naar beneden getransporteed wordt?

[ Voor 3% gewijzigd door Anticky op 23-04-2023 22:37 ]