Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombuurman88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-09 09:46
Ik ga vanavond even controleren of toch alle radiatoren wel open staan.

Bij het vervangen van een aantal radiatoren zijn dezelfde onderblokken blijven zitten, ik bedenk mij nu dat als de Jaga's verkeerd zijn aangesloten daar ook de nodige weerstand van zou kunnen ontstaan...

Bedankt voor de hulp, ik zal even berichten mocht het gelukt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-09 18:26
Update;

Inmiddels ontdekt dat de drukverschilregelaar op de bypass niet goed werkte. Na afstellen haalt hij de setpoints wel goed nu, flow ging direct omhoog op alle groepen.

De delta T van 3° regelt hij nu ook goed. Voorheen bleef hij maar rond de 1 a 2° bungelen, soms wat meer door het knijpen van de groepen.

Nu staat alles vrijwel maximaal open, sommige groepen wat meer geknepen om de flow gelijkmatig te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tombuurman88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-09 09:46
Tombuurman88 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:39:
Ik ga vanavond even controleren of toch alle radiatoren wel open staan.

Bij het vervangen van een aantal radiatoren zijn dezelfde onderblokken blijven zitten, ik bedenk mij nu dat als de Jaga's verkeerd zijn aangesloten daar ook de nodige weerstand van zou kunnen ontstaan...

Bedankt voor de hulp, ik zal even berichten mocht het gelukt zijn.
Het probleem is opgelost.

Na meerdere keren ontluchten, extra ontluchters geplaatst te hebben zonder succes.

Filter had ik al schoon gemaakt, ook geen succes.

Voor de zekerheid ook nog maar het Y vuilfilter opgehaald, bleek helemaal verstopt te zitten. na het vullen van het circuit, draait alles sinds 2 dagen weer goed.

Bedankt voor de tips Allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-09 23:01
Wat fijn dat het opgelost is, maar wat is een Y vuilfilter ?

[ Voor 40% gewijzigd door Anticky op 11-12-2024 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09 09:46
Anticky schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:56:
Wat fijn dat het opgelost is, maar wat is een Y vuilfilter ?
Vuilfilters, zoals een Y-filter, kunnen vuildeeltjes tot een grootte van 400 micrometer (0,4 mm) tegenhouden bij de eerste doorgang.
@Tombuurman88 : thx, een eye opener om ook dat filter bij het in het te plannen onderhoud niet te vergeten.

• Anticky
miro010 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:35:
[...]

[Afbeelding]
Hmm, vervelend.
Ff bij mij gekeken en de draadjes zitten bij jouw in een andere volgorde dan bij mij, zie mijn plaatje hierboven.
Dit kan als de andere kant hiermee correspondeert.

Kan je een beetje solderen?
Ik zou eerst proberen:
- WP uit! (=Stroom eraf)
- de kabel 5 a 10cm inkorten
- de metalen stekertjes uit de blauwe houder halen en de metalen stekertjes van de draadjes peuteren en deze weer op de kabel solderen.
- de metalenstekertjes en weer in jouw juiste volgorde in blauwe houder schuiven
Ik hoef je vast niet te vertellen dat je de +12V draad niet op een andere plek moet doen.
Mogelijk is de boel hiertegen beveiligd maar je weet het nooit of er iets in het display of je warmtepomp sneuvelt.

Een andere optie is de draadjes in de kabel 1 voor 1 doormeten. Is iets meer werk maar beter.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Suc6.
We vernemen vast je vorderingen/oplossing :)
Ander problem maar ik wil deze kabel verlengen, kan ik dat ongestraft, hoe heten deze connectors en waar kun je ze kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
Ongestraft niet. Aan de lengte zit echt een limiet en hoeveel weet ik niet.
Ook het type kabel is bepalend ivm interferentie. Bij verkeerde kabel kan deze gaan optreden als antenne voor stoorsignalen en dat ga je niet willen.
Ik heb geen echt passend antwoord op je vraag.
Als kabel zou ik het proberen met stp kabel (CAT6A) en misschien een paar EMC ferriet clamps aan het begin en eind.
Wat voor connectors je nodig hebt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
miro010 schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:09:
Ongestraft niet. Aan de lengte zit echt een limiet en hoeveel weet ik niet.
Ook het type kabel is bepalend ivm interferentie. Bij verkeerde kabel kan deze gaan optreden als antenne voor stoorsignalen en dat ga je niet willen.
Ik heb geen echt passend antwoord op je vraag.
Als kabel zou ik het proberen met stp kabel (CAT6A) en misschien een paar EMC ferriet clamps aan het begin en eind.
Wat voor connectors je nodig hebt weet ik niet.
Ik heb deze kabel probleemloos verlengd, heb een UTP kabel getrokken, daar de stekker aan gesoldeerd en het werkt vlekkeloos tot op heden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Robke15 schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:07:
[...]

Ik heb deze kabel probleemloos verlengd, heb een UTP kabel getrokken, daar de stekker aan gesoldeerd en het werkt vlekkeloos tot op heden.
Hoeveel meter verlengd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robke15
Ongeveer een meter of 7.
Heb ook de temperatuurvoeler er aan gesoldeerd, werkt ook zo goed als prima, enige nadeel is dat het schermpje warm word waardoor de temp. Waardes afwijken zodra het schermpje wat langer aan staat.

[ Voor 36% gewijzigd door Robke15 op 23-12-2024 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Ik heb nou de warmtepomp een ruime tijd gewoon heen laten doen, hij moduleerde op het begin goed na het afstellen van de drukverschilregelaar op de bypass, nou ineens niet meer, aanvoertemp blijft weer op 27° staan, retour 25°... Woning 20,6° en loopt 24/7.. wat een rare manier van verwarmen heeft die machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Robke15 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:28:
Ik heb nou de warmtepomp een ruime tijd gewoon heen laten doen, hij moduleerde op het begin goed na het afstellen van de drukverschilregelaar op de bypass, nou ineens niet meer, aanvoertemp blijft weer op 27° staan, retour 25°... Woning 20,6° en loopt 24/7.. wat een rare manier van verwarmen heeft die machine.
Het is ook een inverter dus reageerd op alles duk, temp en retour temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Anticky schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:46:
[...]

Het is ook een inverter dus reageerd op alles duk, temp en retour temp.
Dat zou hij inderdaad wel moeten doen, maar als ik een setpoint van 32° instel, zou hij toch naar dat setpoint toe moeten gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bespaarodaaro
  • Laatst online: 03-07 00:05
Robke15 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 07:14:
[...]

Dat zou hij inderdaad wel moeten doen, maar als ik een setpoint van 32° instel, zou hij toch naar dat setpoint toe moeten gaan?
Ik weet niet hoe jouw instellingen staan,je kan de Gree het beste op T- water out zetten, als hij opT- Room staat gaat de Gree "eigen stooklijn" bepalen lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Bespaarodaaro schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:45:
[...]

Ik weet niet hoe jouw instellingen staan,je kan de Gree het beste op T- water out zetten, als hij opT- Room staat gaat de Gree "eigen stooklijn" bepalen lijkt het.
Ik heb dezelfde ervaring. Op T-room bereikt de Gree 4kW het setpoint van (bij ons) 28 graden niet, meestal 26 graden. De kamer komt prima op temp, wel lange runs 4 tot 10 uur afhankelijk van het klimaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koelec
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-09 12:07
miro010 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:52:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring. Op T-room bereikt de Gree 4kW het setpoint van (bij ons) 28 graden niet, meestal 26 graden. De kamer komt prima op temp, wel lange runs 4 tot 10 uur afhankelijk van het klimaat.
Als je de setpoint niet bereikt komt dit door ofwel quiet mode staat aan (unit is dan begrensd qua vermogen) of flow is te laag. Mogelijk verdeler staat niet geheel open of te kleine diameter buis gebruikt. Bij mij gaat er in quiet mode 16 Liter per minuut doorheen en anders 20 liter.

Ik heb beste ervaring met regelen op T-water out.
T-outside > 8° -> setpoint 28°, quiet mode aan.
4° < T-outside < 8° ->setpoint 30°, quiet mode aan.
0° < T-outside < 4° -> setpoint 33°, quiet mode uit.
T-outside < 0° -> setpoint 35°, quiet mode uit.
De setpoint en quit mode kun je op de controller of via de app steeds aanpassen volgens dit schema. Ik heb echter een modbus interface en doe dit geautomatiseerd, waarbij ik ook nog de unit aan en uitzet op basis van kamertemperatuur.

WP: Gree Versati III 4kw, SWW: Eldom 80L 2kw, PV: 6.5 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Koelec schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:27:
[...]

Als je de setpoint niet bereikt komt dit door ofwel quiet mode staat aan (unit is dan begrensd qua vermogen) of flow is te laag. Mogelijk verdeler staat niet geheel open of te kleine diameter buis gebruikt. Bij mij gaat er in quiet mode 16 Liter per minuut doorheen en anders 20 liter.

De setpoint en quit mode kun ik op de controller of via de app steeds aanpassen volgens dit schema. Ik heb echter een modbus interface en doe dit geautomatiseerd, waarbij ik ook nog de unit aan en uitzet op basis van kamertemperatuur.
Hier draait de Gree 4kW in principe alleen in quiet mode (meer hebben we vooralsnog niet nodig) dmv jouw idee via de modbus.
Jouw nieuwe idee pak ik begin volgend jaar op. Wederom een leuk idee.
In de quiet mode gebruikt de Gree in de T-remote-room stand rond de 550W en en in de T-waterout stand rond de 750W staat me zo bij.

BTW hoe meet je hoeveel water de Gree rondpompt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koelec
miro010 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:17:
[...]

BTW hoe meet je hoeveel water de Gree rondpompt?
Haha, daar heb je nog een uitbreiding voor nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSknLItzUxEIz-c_PZUj92uohWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYojrI8IRmzCGchiNv4zCbCq.jpg?f=fotoalbum_large
Plaats een water flow sensor (€10.50 bij tinytronics) en verbind met een vrije I/O pin op de ESP32 die al hebt voor de modbus interface. Dan krijg je de flow binnen in Home Assistant. en Samen met delta T-water-out en T-water-in kun je dan ook het opgewekte thermisch vermogen berekenen. Als je ook nog de stekker van je Gree via een smart switch aansluit heb je ook het opgenomen vermogen. Deel opgewekte vermogen door opgenomen vermogen en je hebt de COP. Op dit moment bij buitentemperatuur 1° is de COP nu 2.9
Ik ga de flow meter uitbreiding ook nog delen met iedereen op Github.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Koelec schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:27:
[...]

De setpoint en quit mode kun ik op de controller of via de app steeds aanpassen volgens dit schema. Ik heb echter een modbus interface en doe dit geautomatiseerd, waarbij ik ook nog de unit aan en uitzet op basis van kamertemperatuur.
Hmm ja, de pomp staat tegen de muur van de verdeler buiten, van aansluiting pomp tot aansluiting verdeler zit ong 3,5 meter leidingwerk. 2,5 meter is uponor 25mm, verloopt naar 22mm koper.

Volgens de berekeningen zou dit voldoende zijn.

Op de flowmeters lees ik per groep 3 tot 4L flow af en het zijn 6 groepen. Dus 6x 3 is 18L flow totaal op zijn minst.

Zo gek allemaal, want de drukregelaar liet water door de bypass heen stromen, ik heb die afgesteld zodat het niet meer gebeurd en toen ging het eigelijk goed, en nu weer niet.

Toch maar een andere regeling gaan gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Bespaarodaaro schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:45:
[...]

Hier ga ik nu mee experimenteren, hij staat inderdaad op t-room.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Nou, op T water out werkt hij eindelijk zoals hij een beetje zou moeten werken, hij moduleert nu netjes, silentmode in timerfunctie werkt nu wel weer door spanningsloos gemaakt te hebben.

Vind het erg jammer dat de software zo enorm slecht is van de 4kw versie, en er geen reactie komt vanuit gree nederland en gree global.

Had liever een paar honderd euro meer uitgegeven achteraf.. maargoed op de kapotte printplaat, herrie, waardeloze software na moet ik het er maar mee doen en het werkt nu, huisje is lekker warm dus komt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koelec
Robke15 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:05:
Had liever een paar honderd euro meer uitgegeven achteraf.. maargoed op de kapotte printplaat, herrie, waardeloze software na moet ik het er maar mee doen en het werkt nu, huisje is lekker warm dus komt goed.
Lees even wat posts op het LG therma forum en je komt erachter dat het nog veel slechter kan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
Koelec schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 18:53:
[...]

Lees even wat posts op het LG therma forum en je komt erachter dat het nog veel slechter kan. ;)
Het gras is elders meestal groener;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Ai... Haha dat had ik niet verwacht!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robke15
Dit ziet er dan wel keurig uit.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KrAiT4B_RTqBq8lYj-aYgsHkKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AhZ4p001RFBb3tsqgOIUd3F0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
Hier bij t-waterout 30gr silentmode 4Kw Gree in Salland 20250104:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHDWupSVtOLGtn9zyS8gDQB36U4=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/3dIVp5gQImNKZrF7TtsnAd4p.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIZvXFBbMysecJqLJYm4XD6dHKI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/WJWlC4WFS41sGBfKeMxvddiX.gif?f=user_large

Zo krijgen we het hier voorlopig warm genoeg. Woonkamer zo rond de 20gr

update: De WP vandaag(20250505) rond 9:25uur de silentmode uitgezet (rode omlijning) en zie het verschil in opgenomen vermogen. Nu bereikt t-waterout wel de 30gr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8lJPlLFU7bIoiiMlLtWZMyhtYQ=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/eog7CgoMDQWxWHzazSZilJRb.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door miro010 op 05-01-2025 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
Iemand al nagedacht over het (jaarlijkse) onderhoud?
1) Mijn plan is jaarlijks de verdamper, of is het de condensor (afhankelijk van of je verwarmt of verkoelt?), schoonmaken. Ik bedoel die radiator die voor de ventilator zit als je naar de luchtstroom kijkt.
Iemand ervaring met dat schuimende spul of komt een sterk schoonmaakmiddel in een spuitfles diep genoeg tussen de lamellen.
2) Verder was ik van plan de ruimte waarin de printplaten zitten te inspecteren op vocht en viezigheid (bv ongedierte).
3) Ook de rest in de kast na te lopen op vreemde dingen zoals vuil, verteerde rubbers en lekkages en gepaste maatregelen te nemen.
4) Voor zover het niet eerder nodig is was ik 1x per 5 jaar een monteur in te schakelen ter controle F-gas
5) magneetfilter reinigen

Mijn vraag is welke middelen te gebruiken en hoor graag tips/adviezen welke middelen.
Zelf heb ik al diverse youtube filmpjes bekeken.en heb verschillende middeltjes gezien.
Verder zoek WP bedrijf in de buurt van Holten dat eventueel reparaties aan de GRee kan en wil plegen ingeval van storing die ik niet kan oplossen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

[ Voor 3% gewijzigd door miro010 op 06-01-2025 13:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robke15
miro010 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:03:
Iemand al nagedacht over het (jaarlijkse) onderhoud?
1) Mijn plan is jaarlijks de verdamper, of is het de condensor (afhankelijk van of je verwarmt of verkoelt?), schoonmaken. Ik bedoel die radiator die voor de ventilator zit als je naar de luchtstroom kijkt.
Iemand ervaring met dat schuimende spul of komt een sterk schoonmaakmiddel in een spuitfles diep genoeg tussen de lamellen.
2) Verder was ik van plan de ruimte waarin de printplaten zitten te inspecteren op vocht en viezigheid (bv ongedierte).
3) Ook de rest in de kast na te lopen op vreemde dingen zoals vuil, verteerde rubbers en lekkages en gepaste maatregelen te nemen.
4) Voor zover het niet eerder nodig is was ik 1x per 5 jaar een monteur in te schakelen ter controle F-gas

Mijn vraag is welke middelen te gebruiken en hoor graag tips/adviezen welke middelen.
Zelf heb ik al diverse youtube filmpjes bekeken.en heb verschillende middeltjes gezien.
Verder zoek WP bedrijf in de buurt van Holten dat eventueel reparaties aan de GRee kan en wil plegen ingeval van storing die ik niet kan oplossen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Een kennis van mij zweert bij dat schuim, dus het proberen waard lijkt me.

Verder inderdaad slim om op vocht en ongedierte/vervuiling te controleren.

Via de Gree website kun je locale dealers/onderhoudsbedrijven vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Robke15 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Via de Gree website kun je locale dealers/onderhoudsbedrijven vinden.
Ook voor niet door GREE nl geimporteerde WP's?
We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
miro010 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:03:
[...]

Ook voor niet door GREE nl geimporteerde WP's?
We gaan het zien.
Durf ik niet te zeggen, zijn meerdere bedrijven door nederland heen. Daarvoor zou je contact op moeten nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anticky
Welk onderhoud? zie linkhttps://www.youtube.com/watch?v=nDnhgtqio7k

De gree installateur van Gree uit Emmen beaamt dat de Gree monoblock Versati III geen onderhoud behoeft en alleen schoonhouden van evt bladeren volstaat.

[ Voor 55% gewijzigd door Anticky op 06-01-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-09 12:48
JVB_WP schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:57:
Hi Allen,

Hierbij een nog een filmpje over de uitvoeren aanpassingen aan de Gree, dit via een administrator account (denk ik) het werkt bij mijn WP (Olympia Splendid / Gree) niet precies zo. krijg niet overal een pincode menu.
Misschien bij jullie machines wel !

Filmpje behandeld drie dingen;
https://www.youtube.com/watch?v=obIzvyZUNHU

1. Aanpassen compressor frequentie

2. Aanpassen (het veel gevraagde verder terug moduleren) pompsnelheid CV water

3. Aanpassen ventilator snelheid bij meerdere parameters

inhoudelijk kan ik er niets over zeggen of het werkt.

Doe er je voordeel mee!

Gr.
Ik was benieuwd of iemand er nog in geslaagd was om dit toe te passen? En dan specifiek het terug moduleren van de pomp snelheid zou ik wel erg fijn vinden.

Ik heb zelf deze opties niet in het scherm van mijn gree versati 3

[ Voor 3% gewijzigd door Thejman1989 op 13-01-2025 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robke15
Onze warmtepomp houd het met -5° gewoon 20,3° in huis op silent mode!

Alleen gisteravond maakte hij echt een hard geluid, is dat de defrostmode? Bij view stond dat bij defrost: off.

Is dit bekend bij een van de 4kw broeders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Robke15 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:12:
Onze warmtepomp houd het met -5° gewoon 20,3° in huis op silent mode!

Alleen gisteravond maakte hij echt een hard geluid, is dat de defrostmode? Bij view stond dat bij defrost: off.

Is dit bekend bij een van de 4kw broeders?
Bij mij niet bekend.
Wat ik wel af en toe zie is een piek in het stroomverbruik van de WP, zie
miro010 in "Gree monobloc voor alleen CV voorziening"
Punt 1 en 3 op onderstaand plaatje. Mss dat hij dan op dat moment loeit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uz6nvEOP7WHdm8mm6PeQKw_5zkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RfipF7A7vZE6EUq01u5kkOb7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
miro010 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:53:
[...]

Bij mij niet bekend.
Wat ik wel af en toe zie is een piek in het stroomverbruik van de WP, zie
miro010 in "Gree monobloc voor alleen CV voorziening"
Punt 1 en 3 op onderstaand plaatje. Mss dat hij dan op dat moment loeit.
[Afbeelding]
Klopt die piek is van het defrosten denk ik. Pompje loopt nu heel mooi, radiator van de badkamer loopt nu mee, badkamer voelt nu een stuk aangenamer aan.

Het harde geluid heb ik niet meer waargenomen, ik vermoed dat de waaier even uit balans is geweest door een bevroren klont aan een propellor. Hoor soms een stuk ijs eruit vliegen zelfs.

Onze woning is nu 24/7 stabiel 20.5° met een aanvoertemp van 28°, wil het echt kouder worden dan -5, is er 30° nodig meer niet tot nu toe.

Toch erg blij met het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Robke15 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:04:
[...]

Klopt die piek is van het defrosten denk ik. Pompje loopt nu heel mooi, radiator van de badkamer loopt nu mee, badkamer voelt nu een stuk aangenamer aan.

Het harde geluid heb ik niet meer waargenomen, ik vermoed dat de waaier even uit balans is geweest door een bevroren klont aan een propellor. Hoor soms een stuk ijs eruit vliegen zelfs.

Onze woning is nu 24/7 stabiel 20.5° met een aanvoertemp van 28°, wil het echt kouder worden dan -5, is er 30° nodig meer niet tot nu toe.

Toch erg blij met het resultaat.
Dit is wat ik zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDojLxnP5pM19aWYfXTT4kzwyyo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/DnbwIx5JrSxOgR56jPkyR5e6.gif?f=user_large
Bij 2 was een defrost volgens t-water_out.
We draaien in de silent mode t-water-out op 28 en halen het met deze bu temp (rond de -2) dat niet. Alleen in de vorstbescherming als de WP in rust (off) staat en niet hoeft te verwarmen. We hebben en houden de woonkamer zo prima op 19,5-20 gr. Prima zo.
Bij 1 , de eerste dip in t-water-out (rond 3:30 uur) is dat de pomp is gaan draaien. De 2e dip, rond 4 uur, mogelijk defrost al vind ik dat snel als ik kijk naar de frequentie dat de andere dips voorkomen.

De eerdere vreemde pieken heb ik al even niet meer gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door miro010 op 20-01-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
miro010 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:06:
[...]

Dit is wat ik zie:
[Afbeelding]
Bij 2 was een defrost volgens t-water_out.
We draaien in de silent mode t-water-out op 28 en halen het met deze bu temp (rond de -2) dat niet. Alleen in de vorstbescherming als de WP in rust (off) staat en niet hoeft te verwarmen. We hebben en houden de woonkamer zo prima op 19,5-20 gr. Prima zo.
Bij 1 , de eerste dip in t-water-out (rond 3:30 uur) is dat de pomp is gaan draaien. De 2e dip, rond 4 uur, mogelijk defrost al vind ik dat snel als ik kijk naar de frequentie dat de andere dips voorkomen.

De eerdere vreemde pieken heb ik al even niet meer gezien.
Oke netjes dat het zo lukt, hier lukt het ook goed.
Defrosten doet hij vrij veel wanneer het rond het vriespunt is, dampt lekker, werkt goed.

Ervaar jij toevallig ook als de binnentemperatuur boven setpoint komt de pomp gewoon door blijft lopen? Nu het warmer is word het binnen 21,5 graden.. heb room temp nu op 19° staan, t water out op 27°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Robke15 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:54:
[...]

Oke netjes dat het zo lukt, hier lukt het ook goed.
Defrosten doet hij vrij veel wanneer het rond het vriespunt is, dampt lekker, werkt goed.

Ervaar jij toevallig ook als de binnentemperatuur boven setpoint komt de pomp gewoon door blijft lopen? Nu het warmer is word het binnen 21,5 graden.. heb room temp nu op 19° staan, t water out op 27°.
Ja, temp doorschieten gebeurd hier ook, het gaat om een paar (2-3) tiende. De pomp loopt dan niet door want de WP wordt bij het bereiken van de doel temp op off gezet wordt, het zelfde zoals je het schuifje op het display op off zet.
Het stroomverbruik is dan rond de 35W tot 60W, afhankelijk van de buiten temp.
Het doorschieten wijd ik aan de afgifte van de warmte uit de massa van de vloer met vloerverwarming. Eea ook afhankelijk of de zon schijnt zoals vandaag. In het laatste geval schakel ik de WP eerder op off.
De temp regel ik dmv scripts naar idee van Koelec zoals eerder beschreven in dit draadje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anticky
Anticky schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:22:
Welk onderhoud? zie linkhttps://www.youtube.com/watch?v=nDnhgtqio7k

De gree installateur van Gree uit Emmen beaamt dat de Gree monoblock Versati III geen onderhoud behoeft en alleen schoonhouden van evt bladeren volstaat.
Wil hier nog even bijvermelden dat ik tijdens de vorst perioden de WP wat vond trillen, bleek in de holte vd fan ijs aanwezig was evenals 1 fanblad ook bedekt was met ijs.
Toen de WP pomp stilstond heb ik de fan ge de-iced met antivries uit de ruitontdooier vd auto.

Toch wat meer onderhoud dan gedacht van te voren, fan moet wel in balans blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Anticky schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:34:
[...]

Wil hier nog even bijvermelden dat ik tijdens de vorst perioden de WP wat vond trillen, bleek in de holte vd fan ijs aanwezig was evenals 1 fanblad ook bedekt was met ijs.
Toen de WP pomp stilstond heb ik de fan ge de-iced met antivries uit de ruitontdooier vd auto.

Toch wat meer onderhoud dan gedacht van te voren, fan moet wel in balans blijven.
Hmm, iets om over na te denken. Ja wel eens de WP hier wat meer herrie horen maken tijdens de vorstperiode. Hij gebruikte toen rond de 850W in de silent mode. Ik wijdde het aan dat hij harder moest werken en daarvoor de fan harder liet draaien. Volgende keer maar eens verder kijken.
Interessant hoe dat ijs daar ontstaat.
Zou het komen dat na een defrost het vocht, dat nog tussen de lamellen zit, naar de fan gezogen worden? En dan op maar 1 blad vast zet omdat deze toevallig kouder is?
BTW staat jou WP in een omkasting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robke15
miro010 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:24:
[...]

Hmm, iets om over na te denken. Ja wel eens de WP hier wat meer herrie horen maken tijdens de vorstperiode. Hij gebruikte toen rond de 850W in de silent mode. Ik wijdde het aan dat hij harder moest werken en daarvoor de fan harder liet draaien. Volgende keer maar eens verder kijken.
Interessant hoe dat ijs daar ontstaat.
Zou het komen dat na een defrost het vocht, dat nog tussen de lamellen zit, naar de fan gezogen worden? En dan op maar 1 blad vast zet omdat deze toevallig kouder is?
Hij heeft inderdaad ijsvorming op de waaierbladen, ik hoor het er af vliegen regelmatig.
Daarom maakte hij pas ook zo'n "herrie" bij mij.

Ook de mijne staat in een omkasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anticky
miro010 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:24:
[...]
Nee, ik kwam erachter nadat ik mijn hand op de WP legde en het een beetje voelde trillen.
Ik denk dat tijdens een defrost een beetje vocht vd mist op de fan naar onderafdroop en bevroor, en de volgende defrost weer zo en het fanblad dat het zwaarst is staat bij stilstand onderaan en krijgt weer een laagje vocht dat bevries bij het opnieuw gaan draaien vd fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S. Belshof
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-09 18:48
Hallo,

Ik heb de Gree 4kw nu 2 jaar in gebruik en bevalt me erg goed. Totaal nu 3800kw verbruikt. Wel helpt de zonneboiler ook een klein beetje mee met verwarmen. Vooral in het najaar en voorjaar zie je dit soms goed terug.
Verder nog geen storing gehad of onderhoud gedaan.

Hoe bevalt jullie de warmtepomp en hoe gaat het met storingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
S. Belshof schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:15:
Hallo,

Ik heb de Gree 4kw nu 2 jaar in gebruik en bevalt me erg goed. Totaal nu 3800kw verbruikt. Wel helpt de zonneboiler ook een klein beetje mee met verwarmen. Vooral in het najaar en voorjaar zie je dit soms goed terug.
Verder nog geen storing gehad of onderhoud gedaan.

Hoe bevalt jullie de warmtepomp en hoe gaat het met storingen?
Hier in Salland ook een Gree 4kw, iets langer dan een jaar operationeel. Voor verwarming en een paar dagen koelen in de silent-mode. Het bevalt goed.
Afgelopen kalenderjaar rond de 1100 kWh (waarvan 50kWh voor koelen) verstookt en dat ligt in de lijn van de verwachting.
Hier ook geen storingen en nog geen onderhoud. Onderhoud staat gepland voor dit jaar en dat zal in houden wat ik beschreven heb op " zondag 5 januari 2025 14:03 link miro010 in "Gree monobloc voor alleen CV voorziening"" in dit draadje. Alleen puntje 4 laat ik maar achter wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S. Belshof
Onderhoud was ik ook van het zomer van plan. Even controleren op blad en condensor vervuiling controleren. Tuurlijk ook even de doorvoeren controleren. Al heb ik deze al eens vv voor pvc aangezien de rubbers compleet vergaan waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors Hendriks
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-08 13:01
Software V24/V25 is enkel mogelijk door de stuurprint, de controller en de eeprom te herprogrammeren. Daarna kan de circulatiepomp snelheid, de compressor rpm en de quiet modus op always on gezet worden. Ook draait de outdoor fan dan minder hard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Sjors Hendriks schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:13:
Software V24/V25 is enkel mogelijk door de stuurprint, de controller en de eeprom te herprogrammeren. Daarna kan de circulatiepomp snelheid, de compressor rpm en de quiet modus op always on gezet worden. Ook draait de outdoor fan dan minder hard. :)
Mooi, hoe is het te regelen dat de stuurprint hergeprogrameerd wordt? Als dat ergens te regelen is zou dat mooi zijn,hi.

Nu wordt steeds, via de modbus, de quiet modes aan gezet wanneer er warmte vraag gestart wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door miro010 op 08-02-2025 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S. Belshof
Ik zou ook graag weten hoe dit te realiseren is.vooral het ventilatorgeluid is storend buiten terwijl dat het toerental best omlaag kan is mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anticky
Heeft iemand een idee wat te prefereren is m.b.t. rendement en stillemodus bij een Gree WP 10KW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
Gisteren onderhoud gepleegd aan de WP.
Met een looplamp/zaklamp geprobeerd door de condensor te kijken.
Dit was geen probleem leek helemaal schoon.
Toch maar de0,5l zeep 1:4 verdund en met een drukspuit tussen de lamellen gespoten. de hoeveelheid was ruim voldoende.
Na een 15min gespoeld met gieters regenwater, beter geen kraanwater ivm kalk afzetting, zeker in gebieden met "hard water ". Fijn dat de WP wat van de muur staat zodat ik niet al te moeilijk met de gieter hoefde te toen:) .
Ter controle had ik een wit zeiltje onder de WP gelegd om een indruk te krijgen van afkomend vuil. Nou die heb ik amper gezien.
Toch is het verstandig dit te doen om beginnend vuil te verwijderen.
Al met al was het een 1/2 uurtje werk incl het schoonmaken van de Fan, rooster en de kast.
BTW, de omkasting heb ik met autoshampoo gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dZl2kSuRuTWe4oEBokSrCdVWtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HkOJaE2NyWZE4ZtyB1xgH3ap.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik nog een vraagje:
Op onderstaande foto is op de bodemplaat van de condensorruimte een blauwe draad/buis gemonteerd.
Weet iemand waarvoor deze is? Ontdooi verwarming oid?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKkuOxIYhK6dN7Y9bN1uH7GzeRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a59vrvqGGUjaxoKKKj19ByJK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door miro010 op 11-07-2025 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anticky
Goed bezig, dat is een verwamingskabel (weerstandskabel) tegen bevriezing.

Over bevriezen gesproken, ik had vd winter een item hier, omdat ik een trillende WP had, dit kwam door de fan die in onbeland was gekomen door aanvriezend smeltwater in de holle ruimte van de fan.

Nu ben ik van plan om die holle ruimte af te sluiten met een kunstof plaatje, iemand hier een idee/opmerking over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Anticky schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:33:
Goed bezig, dat is een verwamingskabel (weerstandskabel) tegen bevriezing.

Over bevriezen gesproken, ik had vd winter een item hier, omdat ik een trillende WP had, dit kwam door de fan die in onbeland was gekomen door aanvriezend smeltwater in de holle ruimte van de fan.

Nu ben ik van plan om die holle ruimte af te sluiten met een kunststof plaatje, iemand hier een idee/opmerking over?
Bedoel je de holle ruimte vooraan in het midden van de Fan?
zo ja:
Hou zou het water er in komen?
Waarom zou het water er niet uit lopen? Staat de WP wat achterover? Mss een paar graden voorover zetten?
Alles wat je aan de fan doet brengt onbalans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anticky
miro010 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:15:
[...]

Bedoel je de holle ruimte vooraan in het midden van de Fan?
zo ja:
Hou zou het water er in komen?
Waarom zou het water er niet uit lopen? Staat de WP wat achterover? Mss een paar graden voorover zetten?
Alles wat je aan de fan doet brengt onbalans.
Ja, door aangevroren dampen denk ik, als de fan stilstaat en het dooit een beetje smelt het en loopt naar onder en vriest weer vast, iig zoiets .
Miss is het toeval geweest of had ik het sneller id gaten omdat ik onderhoudsmonteur ben geweeest en zoiets snel opmerk.

Uitbalanceren is niet moeilijk de fan zit al op een gelagerde as en je hoeft er alleen maar een draai aan te geven en te kijken naar een refferenciepunt die mag niet vaker op hetzelfde punt stilstaan.

Aan de andere kant zal een dun laagje kunstof niet zoveel onbalans geven, moet wel in deholle ruimte passen en precies rond zijn.

Miss is een kegel wel beter voor de airodynamica, maar wat levert het op? miss minder geluid?
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste